Uskottomuus vai sivusuhde?

Yleisö käyttää vain nimeä 'uskottomuus', tutkimus vain nimeä 'sivusuhde'.

Ne tarkoittavat samaa, mutta uskottomuus sisältää moraalisesti paheksuvan konnotaation. Tutkijoiden käyttämä sivusuhde taas pyrkii olemaan mahdollisimman neutraali, esimerkiksi Väestöliiton suomalaisessa 1970-luvulla alkaneessa pitkittäistutkimuksessa FINSEX.

Kyselytutkimuksin on seurattu ihmisten vapatuneeksi havaittua seksiin suhtautumista.
Noin puolet sekä miehistä että naisista kertoo oleensa kiinteän suhteen aikana myös sivusuhteessa.

Koska kiinteässä suhteessa olevat eivät sivusuhteen suhteen suinkaan mene päällekkäin, on arveltavissa että on enämpi harvinainen sellainen kiinteä suhde, jossa kumpikaan ei ole ollut seksisuhteessa samaan aikaan kolmannen henkilön kanssa.

Netin keskusteluista käy ilmi, ettei moni arvaa sisusuhteitten määrää näin suureksi. Varsinkin nuoremmat usein sanovat, että jos näin käy, se on sitten kerrasta poikki. Kun ikää kasvaa, asenteet eivät enää ole näin jyrkkiä, vaan toinen saattaa toisen tietäenkin olla myös kolmannen kanssa.

Pyydän kommenttia erityisesti, miksi arvelet iän mukana ehdottomuuden karisevan, mutta myös mistä tahansa tämän aihepiirin seikasta.

62

349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kyllä ollut elämäni aikana ihastunut varattuun, mutta sivusuhteessa en ole ollut.

Jos nyt ajattelee, että puolet on ollut, niin silloinhan periaatteessa jokaisesta parisuhteesta toinen on ollut sivusuhteessa.

Tästä vedän suoraviivaiset johtopäätökset, että eksä on ollut.

Näin mustavalkoista se tuskin kuitenkaan on, mutta tiedän puhua vain omasta puolestani.

🤔

• Tilastotiedoista ei voi tehdä varmaa laskelmaa, voi vain tehda arvailuja, että sivusuhde on yleisempi kuin luullaan. Tilastoja ja tutkimuksia ei ole tehty niin, että tiedot olisivat yksiselitteisiä ja toistensa kanssa vaihdannaisia.

Sivusuhteitten runsaaseen määrään VIITTAA myös se, että keskimäärin nyt, siis elämän ollessa keskimäärin puolessa välissä, yhdellä ihmisellä on ollut edelleen keskimäärin 12 heteroseksikumppania. Määrä vielä lisääntyy elämän puolivälin jälkeen muutamalla, mutta ei toki kaksinkertaiseksi.

Myös on aina muistettava, että empiirisestä yleistyksestä ei voi tehda yksilöä koskevaa deduktiivista päätelmää.

Se on kuitenkin matemaattisen varmaa, että sekä naisten että miesten seksikumppanien määrä heterosuhteissa on aina keskimäärin miltei sama, sillä heteroyhdyntään tarvitaan nainen ja mies. Vai naisten lievä enemmyys rikkoo tätä hiukan.

• Anonyymi00001

Elämä on luonnossa aina selviytymistä, mitä nuorena ja idealistisena ei aina ymmärrä.
      Kun on yhteistä asuntolainaa ylihintaisesta asunnosta, mikä ei enää menekään kaupaksi, ja vielä yhteisiä lapsia, niin eloonjäämisvietti estää eroamasta. Käytännön ratkaisuna illaan sitten kämppiksiä seksittömässä suhteessa ja "sivusuhteillaan" puolin ja toisin.

• Anonyymi00002

Miten tuo teksti luo kuvan missä asuntolaina ja lapset "tuhoaa" parisuhteessa seksin?

Onko niin, kun on ollut haaveena vaimo, omakotitalo ja lapset, kun ne on saatu ei tunnukaan enää miltään ja haetaan uusia haaveita? Ennakkoon määritellyt hyvinvoinnin kuvaajat olisivatkin kääntyneet itseään vastaan?

Jospa onkin niin ettei miestä ja naista ole tarkoitettu samaan aseuntoon, tai asunnon tulisi olla niin suuri, molemmille omat itsenäiset tilat?
        Yhdysvalloissahan parisuhteen hyvinvoinnin varmistamiseksi miehillä on talossa "oma luolansa". Luolamiehiä jollain tasolla vieläkin kun ollaan?

AV

• 00001: "Kun on yhteistä asuntolainaa ylihintaisesta asunnosta, mikä ei enää menekään kaupaksi, ja vielä yhteisiä lapsia, niin eloonjäämisvietti estää eroamasta."

Luulen, että olet tavoittanut merkittävän tekijän.

• Anonyymi00003

Monesti sanotaan, että iän myötä kulmat hioutuvat ja ehdottomuus pehmenee. Näin se usein meneekin ja se tietysti johtuu siitä, että iän myötä sitä usein alkaa ymmärtämään, etteivät asiat ole aina niin mustavalkoisia. Osalla se pehmentää myös suhtautumista uskottomuuteen.

Itselläni asenne uskottomuutta kohtaan on iän myötä selkiytynyt. Ei siis muuttunut, vaan tiedän entistä selvemmin, mitä haluan parisuhteelta enkä ole valmis tietyistä asioista tinkimään. Yksi näistä asioista on uskollisuus.

Joku saattaa tämän nyt tulkita omistushaluksi, mitä se ei ole, mutta minun mieheni on vain minun mieheni. En jaa häntä yhdenkään toisen kanssa. Jos mies haikailee jotain toista, hän on vapaa lähtemään tämän toisen luo. Minun kanssani ei tarvitse kenenkään väkisin olla ja jos onni löytyy jostain muualta, niin mies voi siirtää itsensä pois elämästäni toisen naisen luo, jos hän näin päättää. Takaisin en häntä ottaisi. En näkisi mitään syytä jatkaa sellaista suhdetta, jossa mies on valinnut toisen ihmisen minun sijaani.

Aletheias

• Anonyymi00005

No, ei parisuhteeseen pettäminen tai sivusuhteet tulisi kuulua.

Miehenä ei ajatuksiin ja sydämeen mahdu kerrallaan kuin yksi nainen. Jos yrittäisi jakaa tunteensa kahden naisen kesken, ei siitä tulisi oikein yhtään mitään. Luonnotonta.

Nuorempana oli aikoja jolloin ikään kuin seurusteli monen naisen kanssa saman aikaisesti. Itse ei sitä edes seurusteluksi mieltänyt, satunnaiseksi yhdessäoloksi. Tuossa hetkessä ei ollut rakastunut, vaan toiminnot olivat enemmän toisenlaisten tunteiden ohjaamia.

AV

• Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Miehenä ei ajatuksiin ja sydämeen mahdu kerrallaan kuin yksi nainen. Jos yrittäisi jakaa tunteensa kahden naisen kesken, ei siitä tulisi oikein yhtään mitään. Luonnotonta.

Nuorempana oli aikoja jolloin ikään kuin seurusteli monen naisen kanssa saman aikaisesti. Itse ei sitä edes seurusteluksi mieltänyt, satunnaiseksi yhdessäoloksi. Tuossa hetkessä ei ollut rakastunut, vaan toiminnot olivat enemmän toisenlaisten tunteiden ohjaamia.

AV

Olen samaa mieltä, parisuhteeseen ei kuulu pettäminen tai sivusuhteet. Muiden suhteita en tuomitse, jokainen elää tyylillään, mutta itse haluan parisuhteen, jossa uskollisuus ja toisen kunnioittaminen on tavallinen osa parisuhdetta. Haluan olla nimenomaan se ainoa, joka täyttää miehen sydämen.

On eri asia, jos tapailee useampaa ihmistä ilman sitoumusta vain yhteen. Tällöinkin toki on fiksua tehdä selväksi kaikkien osapuolten kanssa, missä mennään. Säästyy ylimääräiseltä draamalta.

Aletheias

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Olen samaa mieltä, parisuhteeseen ei kuulu pettäminen tai sivusuhteet. Muiden suhteita en tuomitse, jokainen elää tyylillään, mutta itse haluan parisuhteen, jossa uskollisuus ja toisen kunnioittaminen on tavallinen osa parisuhdetta. Haluan olla nimenomaan se ainoa, joka täyttää miehen sydämen.

On eri asia, jos tapailee useampaa ihmistä ilman sitoumusta vain yhteen. Tällöinkin toki on fiksua tehdä selväksi kaikkien osapuolten kanssa, missä mennään. Säästyy ylimääräiseltä draamalta.

Aletheias

Se on outoa miten elämäntilanteet vaikuttavat omaan seksuaaliseen käyttäytymiseen.
        Jos pitää jotain asiaa pyhänä ja koskemattomana, ei antaudu houkutuksille.

Vaikka erostamme on kulunut jo 7 vuotta, en ole tuntenut tarvetta rikkoa aikaisempaa sitoumusta. Tunne ihmisenä kun tiedän ettei uusi suhde voisi olla vaikuttamatta nykyisen arkielämän soljuvaan rytmiin. Kesäisin houkutuksia on tarjolla enemmän, ne automaattisesti sivuuttaa vaikka kyllähän sitä naiskauneutta muuten voi ihastella.

AV

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Se on outoa miten elämäntilanteet vaikuttavat omaan seksuaaliseen käyttäytymiseen.
        Jos pitää jotain asiaa pyhänä ja koskemattomana, ei antaudu houkutuksille.

Vaikka erostamme on kulunut jo 7 vuotta, en ole tuntenut tarvetta rikkoa aikaisempaa sitoumusta. Tunne ihmisenä kun tiedän ettei uusi suhde voisi olla vaikuttamatta nykyisen arkielämän soljuvaan rytmiin. Kesäisin houkutuksia on tarjolla enemmän, ne automaattisesti sivuuttaa vaikka kyllähän sitä naiskauneutta muuten voi ihastella.

AV

Jokainen päättää omassa elämäntilanteessaan, mikä on paras tapa toteuttaa tai olla toteuttamatta seksuaalisia/romanttisia tarpeitaan. Itseään kannattaa kuunnella ja tehdä, mikä oikealta tuntuu. Toista ihmistä ei tietysti saisi loukata, se on selvä, olipa tilanne mikä tahansa.

Tilanteessasi uusi suhde varmasti jollain tavalla muuttaisi nykyisen arkielämän dynamiikkaa, mutta eihän se välttämättä muuttuisi huonompaan suuntaan. Elämä on jatkuvaa muutosta eikä se aina ole huono asia. Sitten jos uusi suhde tuntuu yksiselitteisesti väärältä, olipa omat syyt mitkä tahansa, niin sitten ei tietysti kannata edes harkita. Itse tiedät, mikä on tilanteessasi parasta.

Aletheias

• Ajatuksetkin noudattavat normaalijakaumaa. On siinä edelleen paikat niillekin, jotka ovat pysyneet entisillä mielin. Käyrä vain on matalampi.

• Anonyymi00005 kirjoitti:

AV

Olen ollut jo aikaisemmin havaitsevinani, että liität sivusuhteisiin myös sivusuhteiden vastaisen konnotaation. Käsittääkseni erityisesti miehissä on enemmän niitä, jotka ovat halukkaita polygyniaan, naisissa vähemmän niitä, jotka ovat halukkaita polyandriaan.

Ajatuksesi ei mitenkää viittaa naismaisuuteen. Sinulla on vain oma paikkasi miesten normaalijauman alkupäässä.

• Anonyymi00020
        rennosti.m kirjoitti:

Olen ollut jo aikaisemmin havaitsevinani, että liität sivusuhteisiin myös sivusuhteiden vastaisen konnotaation. Käsittääkseni erityisesti miehissä on enemmän niitä, jotka ovat halukkaita polygyniaan, naisissa vähemmän niitä, jotka ovat halukkaita polyandriaan.

Ajatuksesi ei mitenkää viittaa naismaisuuteen. Sinulla on vain oma paikkasi miesten normaalijauman alkupäässä.

Se voi olla myös pääsyy siihen että on lapsia kolmelle eri naiselle?
        Aikansa kutakin, ei samaan aikaan.

AV

• Anonyymi00021
        rennosti.m kirjoitti:

Ajatuksetkin noudattavat normaalijakaumaa. On siinä edelleen paikat niillekin, jotka ovat pysyneet entisillä mielin. Käyrä vain on matalampi.

Miksi sinulla on tarve suhtautua yksittäisen kirjoittajan ajatuksiin kuin peilaisit kommentteja johonkin tieteelliseen tutkimukseen? Miksi et vain vastaa siihen, mitä kirjoitin?

Näkökulmani aiheeseen liittyen on laajentunut iän myötä merkittävästi, ei siis siinä mielessä pysynyt samana. Arvoni ei ole sinänsä muuttunut, mutta kaiken kokemani jälkeen tunnen itseni paremmin, tiedän, mitä arvostan miehessä ja parisuhteessa ja mikä on minulle oikea tapa.

Aletheias

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Miksi sinulla on tarve suhtautua yksittäisen kirjoittajan ajatuksiin kuin peilaisit kommentteja johonkin tieteelliseen tutkimukseen? Miksi et vain vastaa siihen, mitä kirjoitin?

Näkökulmani aiheeseen liittyen on laajentunut iän myötä merkittävästi, ei siis siinä mielessä pysynyt samana. Arvoni ei ole sinänsä muuttunut, mutta kaiken kokemani jälkeen tunnen itseni paremmin, tiedän, mitä arvostan miehessä ja parisuhteessa ja mikä on minulle oikea tapa.

Aletheias

Aletheias, vastasin vain kiireellisimpiin. Silti minulta meni klo 23:een asti, kun en jaksanut enää. Olen oikeasti hyvin sairas ja hidas ja pystyn kirjoittamaan vain yhdellä sormella tietokonetta näppäillen.

Sitä paitsi vastasin sinulle äärimmäisen lyhyesti, mutta siitä jäi puhuttelu pois, joten et arvannut, että se on sinulle: "2026-06-27 21:08:07 Ajatuksetkin noudattavat normaalijakaumaa. On siinä edelleen paikat niillekin, jotka ovat pysyneet entisillä mielin. Käyrä vain on matalampi."

Vaikka en olekaan tutkija, olen tieteen popularisoija. En pysty samalla tavalla sisäistämään juttelunomaista itseanalysointia kuin eräät toiset. Älä pahastu, en todellakaan pysty, mutta sen sijaan pystyn hyvin selvittämään, onko jossakin tutkimuksessa käytetty validia metodiikkaa.

En itse lue useinkaan naistenlehtiä, mutta vaimoni on niitä lukiessaan kiinnittänyt huomiota usein toistuvaan teemaan: "Nuoruudessani tein niin ja niin, mutta NYT MINÄ TIEDÄN, MITÄ MINÄ HALUAN. Meille kummallekin ajatus on vieras.

• Anonyymi00030
        rennosti.m kirjoitti:

Aletheias, vastasin vain kiireellisimpiin. Silti minulta meni klo 23:een asti, kun en jaksanut enää. Olen oikeasti hyvin sairas ja hidas ja pystyn kirjoittamaan vain yhdellä sormella tietokonetta näppäillen.

Sitä paitsi vastasin sinulle äärimmäisen lyhyesti, mutta siitä jäi puhuttelu pois, joten et arvannut, että se on sinulle: "2026-06-27 21:08:07 Ajatuksetkin noudattavat normaalijakaumaa. On siinä edelleen paikat niillekin, jotka ovat pysyneet entisillä mielin. Käyrä vain on matalampi."

Vaikka en olekaan tutkija, olen tieteen popularisoija. En pysty samalla tavalla sisäistämään juttelunomaista itseanalysointia kuin eräät toiset. Älä pahastu, en todellakaan pysty, mutta sen sijaan pystyn hyvin selvittämään, onko jossakin tutkimuksessa käytetty validia metodiikkaa.

En itse lue useinkaan naistenlehtiä, mutta vaimoni on niitä lukiessaan kiinnittänyt huomiota usein toistuvaan teemaan: "Nuoruudessani tein niin ja niin, mutta NYT MINÄ TIEDÄN, MITÄ MINÄ HALUAN. Meille kummallekin ajatus on vieras.

Kiitos, kun selvensit näkökulmaasi ja tapaasi lähestyä aihetta. En ole pahastunut ja arvostan sitä että jaksat haasteistasi huolimatta vastailla. Tulkitsin vastauksesi hieman eri tavalla kuin miten olit sen tarkoittanut, mutta vastauksesi selvensi asiaa.

Aletheias

• Anonyymi00004
    • Anonyymi00006

Molemmat, niillä tarkoitetaan vähän eri näkökulmia tai tilanteita. Sivusuhde on konkreettinen toinen suhde vakisuhteen rinnalla, uskottomuus enemmän kertaluonteista.

Iän myötä elämänkokemus tekee ihmisen armollisemmaksi.

- Sheena

• Sheena: "Iän myötä elämänkokemus tekee ihmisen armollisemmaksi."

Luulisin näin olevan useitten kohdalla.

• Anonyymi00008

Turha sitä on huonoa huonompaan vaihtaa eikö ei jää niiden onnettomien runkkarien jälkeen useinkaan muuta vaihtoehtoja kuin toinen toistaan huonompia mistä erottaa parhaiten kohtelevat lapsensa äitiäkin kuin huoraa yhdessä ollessakin tapoja joita isät siirtävät pojilleen on ne vaan niin kauniita tapoja pienestä kasvaa ja voerestä seurata kun isi rakastaa niin paljon äitiä että kohtelee tätä kuin huoraa sit ihmettelette miksi eivät poikanne kelpaa yhdellekään itseään arvostavalle naiselle kuinka tyhmä mies voi olla

• Anonyymi00009

Ei ne tarkoita samaa, koska uskottomuus tai pettäminen on aina varsinaiselta kumppanilta salaa tai salatuksi yritettyä toimintaa.
      Sivusuhde tai rakastaja/rakastajatar voi olla myös yhdessä ja avoimesti sovittu kuvio.

Ikä tuo ihmiselle useimmiten viisautta ja armollisuutta. Nuoret ovat ehdottomia ja jyrkkiä. Iän myötä ymmärtää, että maailma ei ole mustavalkoinen.

-keinovaginamies-

• Anonyymi00012

"Ei ne tarkoita samaa, koska uskottomuus tai pettäminen on aina varsinaiselta kumppanilta salaa tai salatuksi yritettyä toimintaa.
        Sivusuhde tai rakastaja/rakastajatar voi olla myös yhdessä ja avoimesti sovittu kuvio."

Tämä on erittäin ratkaiseva ero.

En hyväksy pettämistä, mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa elää avoimessa suhteessa. Minä en ole sellainen, enkä minä halua sellaisessa elää.

Mutta avoin suhde ei ole pettämistä.

🦄

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

"Ei ne tarkoita samaa, koska uskottomuus tai pettäminen on aina varsinaiselta kumppanilta salaa tai salatuksi yritettyä toimintaa.
        Sivusuhde tai rakastaja/rakastajatar voi olla myös yhdessä ja avoimesti sovittu kuvio."

En hyväksy pettämistä, mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa elää avoimessa suhteessa. Minä en ole sellainen, enkä minä halua sellaisessa elää.

🦄

Komppaan myös tätä. Jos yhdessä sovitaan, että toiselle tai molemmille on ok olla suhteessa myös muiden ihmisten kanssa, niin kyse ei silloin ole pettämisestä tai uskottomuudesta.

Oleellista on se, että rikkooko jotain yhdessä sovittua toisen selän takana.

Aletheias

• Anonyymi00016
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Komppaan myös tätä. Jos yhdessä sovitaan, että toiselle tai molemmille on ok olla suhteessa myös muiden ihmisten kanssa, niin kyse ei silloin ole pettämisestä tai uskottomuudesta.

Oleellista on se, että rikkooko jotain yhdessä sovittua toisen selän takana.

Aletheias

"Jos yhdessä sovitaan"

Tuo on vähän niin ja näin, tunteita kun ei voi sopia. Ns avoimissa suhteissa on ihan yhtä pahat ja samanlaiset ongelmat kuin ei-avoimissa.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00012 kirjoitti:

🦄

Avoin suhde on lähes aina vähintään itsensä pettämistä.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

"Jos yhdessä sovitaan"

Tuo on vähän niin ja näin, tunteita kun ei voi sopia. Ns avoimissa suhteissa on ihan yhtä pahat ja samanlaiset ongelmat kuin ei-avoimissa.

Olet oikeassa, tunteita ei voi sopia ja se riski on aina läsnä, että tunteet kuihtuu, ihastuu/rakastuu johonkin toiseen suhteen ulkopuolella jne. Mitään takuuta ei kenelläkään ole, etteikö näin voisi käydä, olipa suhdemuoto mikä tahansa.

Kyse on siitä, miten toimii tällaisessa tilanteessa, jos sellainen tulee eteen.

Aletheias

• Anonyymi00012 kirjoitti:

🦄

"En hyväksy pettämistä, mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa elää avoimessa suhteessa. Minä en ole sellainen, enkä minä halua sellaisessa elää.
        Mutta avoin suhde ei ole pettämistä.🦄"

Mainitsemasi ero sopimisen ja kertomisen kohdalla on, mutta en ole perehtynyt tutkimuksiin, joissa olisi otettu huomioon avoimuus ja vilppi. Ehkä sellaisia kuitenkin on.

• Anonyymi00022
        rennosti.m kirjoitti:

"En hyväksy pettämistä, mutta minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku haluaa elää avoimessa suhteessa. Minä en ole sellainen, enkä minä halua sellaisessa elää.
        Mutta avoin suhde ei ole pettämistä.🦄"

Mainitsemasi ero sopimisen ja kertomisen kohdalla on, mutta en ole perehtynyt tutkimuksiin, joissa olisi otettu huomioon avoimuus ja vilppi. Ehkä sellaisia kuitenkin on.

Maininnan noiden kahden erosta teki alun perin nimimerkki keinovaginamies, en minä.

🦄

• Anonyymi00037
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Olet oikeassa, tunteita ei voi sopia ja se riski on aina läsnä, että tunteet kuihtuu, ihastuu/rakastuu johonkin toiseen suhteen ulkopuolella jne. Mitään takuuta ei kenelläkään ole, etteikö näin voisi käydä, olipa suhdemuoto mikä tahansa.

Kyse on siitä, miten toimii tällaisessa tilanteessa, jos sellainen tulee eteen.

Aletheias

Tähän väliin: totta tosiaan, ettei tunteita voi sopia, eikä takuita ole; suhteessa kuin suhteessa ollaan aina omalla riskillä. Silti etenkin vakisuhteessa on kyse paljon muustakin kuin tunteista, esimerkiksi järjestä ja etenkin tahdosta.

Pitkän elämäni aikana olen havainnut, että on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että pitkässä vakisuhteessa ihastuu/rakastuu toiseen. Sillä on suuri merkitys keneen, milloin ja millä tavalla ja intensiteetilla ihastuu/rakastuu. Miten siinä tilanteessa itse toimii. Ja nimenomaan itse ihastujana/rakastujana. Aika useinhan mietitään etukäteen mitä tekisi, jos kumppani ihastuisi/rakastuisi toiseen ja nuorena vastaus kuuluu usein "se olisi kerrasta poikki". Nuorena se on ymmärrettävääkin, sillä jos kumppani alkaa juosta vieraissa, kun vakisuhde varsin tuore, niin ei ole kovin hyvä alku.

Nuorena todennäköisesti ei voi edes ajatella sellaista mahdollisuutta, että itse ihastuisi/rakastuisi toiseen, kun vakisuhdekin on nuori. Juu ei, sanotaan "en ikinä voisi kuvitella itselleni sivusuhdetta/olla kumppanille uskoton". Ja tarkemmin kun ajattelee, niin olisiko vakisuhteen kannalta kovin hyvä, jos voisi helposti kuvitella itse olevansa uskoton tai sallisi sen ilman muuta avoimin mielin kumppanille.

Avoimia suhteita seuranneena olen huomannut parien kamppailevan tismalleen samojen kysymysten kanssa kuin ei avoimessa vakisuhteessa - kamppailua on vain enemmän, koska suhteita on enemmän.

- Sheena

• Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Tähän väliin: totta tosiaan, ettei tunteita voi sopia, eikä takuita ole; suhteessa kuin suhteessa ollaan aina omalla riskillä. Silti etenkin vakisuhteessa on kyse paljon muustakin kuin tunteista, esimerkiksi järjestä ja etenkin tahdosta.

Pitkän elämäni aikana olen havainnut, että on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että pitkässä vakisuhteessa ihastuu/rakastuu toiseen. Sillä on suuri merkitys keneen, milloin ja millä tavalla ja intensiteetilla ihastuu/rakastuu. Miten siinä tilanteessa itse toimii. Ja nimenomaan itse ihastujana/rakastujana. Aika useinhan mietitään etukäteen mitä tekisi, jos kumppani ihastuisi/rakastuisi toiseen ja nuorena vastaus kuuluu usein "se olisi kerrasta poikki". Nuorena se on ymmärrettävääkin, sillä jos kumppani alkaa juosta vieraissa, kun vakisuhde varsin tuore, niin ei ole kovin hyvä alku.

Nuorena todennäköisesti ei voi edes ajatella sellaista mahdollisuutta, että itse ihastuisi/rakastuisi toiseen, kun vakisuhdekin on nuori. Juu ei, sanotaan "en ikinä voisi kuvitella itselleni sivusuhdetta/olla kumppanille uskoton". Ja tarkemmin kun ajattelee, niin olisiko vakisuhteen kannalta kovin hyvä, jos voisi helposti kuvitella itse olevansa uskoton tai sallisi sen ilman muuta avoimin mielin kumppanille.

Avoimia suhteita seuranneena olen huomannut parien kamppailevan tismalleen samojen kysymysten kanssa kuin ei avoimessa vakisuhteessa - kamppailua on vain enemmän, koska suhteita on enemmän.

- Sheena

Pitkään suhteeseen mahtuu monenlaista eikä ole lainkaan tavatonta, että ihastutaan suhteen ulkopuolisiin ihmisiin. Oleellista tosiaan on, mitä ihminen tässä tilanteessa tekee. Jotkut antavat tilanteen mennä pidemmälle ja heittäytyvät täysillä uuden suhteen pyörteisiin, toiset laittavat heti stopin, joillekin se on merkki panostaa omaan suhteeseen enemmän tai joillekin ehkä viimeinen varmistus sille, että ero on oikea ratkaisu. Jokainen päättää kohdaltaan, mitä tällaisessa tilanteessa tekee, mutta suotavaa olisi tietenkin aina miettiä, miten omat teot tulisivat vaikuttamaan kumppaniin tai mahdollisiin lapsiin. Teoilla on aina seuraukset ja ne tulee aikuisen kantaa.

Parasta olisi, jos suhteessa olisi niin hyvä keskusteluyhteys, että pystyttäisiin puhumaan myös mahdollisista ihastuksista. Silloin asia ei pääsisi paisumaan niin suureksi ja voitaisiin yhdessä miettiä keinoja parantaa omaa suhdetta. Silloin fokus pysyy omassa suhteessa eikä kumpikaan käännä selkäänsä sille. Se on, mitä sitoutumisella tarkoitetaan. Että vaikeinakaan aikoina ei käännetä selkää omalle kumppanille.

Tietystikään kaikki ei aina mene kuten itse haluaa. Kumppanilta ei ehkä saa mitään vastakaikua, vaikka miten yrittää keskustella ja panostaa omaan suhteeseen. Silloin on aiheellista pohtia, haluaako jatkaa elämäänsä sellaisessa suhteessa vai olisiko parempi jatkaa erillään. Väkisin kun ei kenenkään tarvitse suhteessa olla niin miksipä sitä elämäänsä kuluttaisi suhteessa, jossa on paha olla?

Aletheias

• Anonyymi00042
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Pitkään suhteeseen mahtuu monenlaista eikä ole lainkaan tavatonta, että ihastutaan suhteen ulkopuolisiin ihmisiin. Oleellista tosiaan on, mitä ihminen tässä tilanteessa tekee. Jotkut antavat tilanteen mennä pidemmälle ja heittäytyvät täysillä uuden suhteen pyörteisiin, toiset laittavat heti stopin, joillekin se on merkki panostaa omaan suhteeseen enemmän tai joillekin ehkä viimeinen varmistus sille, että ero on oikea ratkaisu. Jokainen päättää kohdaltaan, mitä tällaisessa tilanteessa tekee, mutta suotavaa olisi tietenkin aina miettiä, miten omat teot tulisivat vaikuttamaan kumppaniin tai mahdollisiin lapsiin. Teoilla on aina seuraukset ja ne tulee aikuisen kantaa.

Parasta olisi, jos suhteessa olisi niin hyvä keskusteluyhteys, että pystyttäisiin puhumaan myös mahdollisista ihastuksista. Silloin asia ei pääsisi paisumaan niin suureksi ja voitaisiin yhdessä miettiä keinoja parantaa omaa suhdetta. Silloin fokus pysyy omassa suhteessa eikä kumpikaan käännä selkäänsä sille. Se on, mitä sitoutumisella tarkoitetaan. Että vaikeinakaan aikoina ei käännetä selkää omalle kumppanille.

Tietystikään kaikki ei aina mene kuten itse haluaa. Kumppanilta ei ehkä saa mitään vastakaikua, vaikka miten yrittää keskustella ja panostaa omaan suhteeseen. Silloin on aiheellista pohtia, haluaako jatkaa elämäänsä sellaisessa suhteessa vai olisiko parempi jatkaa erillään. Väkisin kun ei kenenkään tarvitse suhteessa olla niin miksipä sitä elämäänsä kuluttaisi suhteessa, jossa on paha olla?

Aletheias

Tapahtui mitä tahansa ja oli suhdekuvio millainen hyvänsä, asian fiilistely ja järkeily kannattaa. Sen selvittäminen mitä itse eniten haluaa (ja millä hinnalla) on ehkä oleellisinta. Usein keskusteluyhteys on vakisuhteessa kadonnut jo kauan ennen sivusuhdetta. Siispä kumppanin kanssa keskustelu tai edes sen yritys voisi todennäköisemmin johtaa vain huonoimpaan päätökseen omalta kannalta tai vähintään kamalaan riitaan, josta ei ole poispääsyä.

Erittäin usein etenkin vuosikymmeniä kestänyttä suhdetta jatketaan, vaikka kuinka olisi , ehkä puolin ja toisin, ihastuksia ja useampiakin sivusuhteita, JOS suhde tuntuu edes jotenkin toimivalta JA on paljon omaisuutta ja laaja yhteinen "seurapiiri". Tai vain seurapiiri. Tutuissa kuvioissa pariskunnan ero koettelee koko lähipiiriä.

- Sheena

• Anonyymi00045
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Tapahtui mitä tahansa ja oli suhdekuvio millainen hyvänsä, asian fiilistely ja järkeily kannattaa. Sen selvittäminen mitä itse eniten haluaa (ja millä hinnalla) on ehkä oleellisinta. Usein keskusteluyhteys on vakisuhteessa kadonnut jo kauan ennen sivusuhdetta. Siispä kumppanin kanssa keskustelu tai edes sen yritys voisi todennäköisemmin johtaa vain huonoimpaan päätökseen omalta kannalta tai vähintään kamalaan riitaan, josta ei ole poispääsyä.

Erittäin usein etenkin vuosikymmeniä kestänyttä suhdetta jatketaan, vaikka kuinka olisi , ehkä puolin ja toisin, ihastuksia ja useampiakin sivusuhteita, JOS suhde tuntuu edes jotenkin toimivalta JA on paljon omaisuutta ja laaja yhteinen "seurapiiri". Tai vain seurapiiri. Tutuissa kuvioissa pariskunnan ero koettelee koko lähipiiriä.

- Sheena

Useinhan se on juuri noin, että keskusteluyhteys on jo kadonnut ja sen takaisin saaminen voi olla työn ja tuskan takana. Joskus jopa mahdotona. Silloin täytyy edetä sen mukaan, mikä itsestä tuntuu oikealta tilanteeseen nähden, mutta kumppania silti kunnioittaen.

Itse arvostaisin sitä, että toinen olisi rehellinen tunteissaan. Vaikka se tarkoittaisi eroa, niin en haluaisi olla suhteessa, jossa toinen on vain taloudellisten seikkojen tai yhteisen seurapiirin takia. En tarvitse suhdetta noiden asioiden takia, sillä pärjään vallan mainiosti yksinkin, niin taloudellisesti kuin sosiaalisestikin. Yhteiset lapset olisivat se asia, jonka vuoksi olisin valmis näkemään paljonkin vaivaa suhteen eteen, mutta rajansa silläkin.

Tämä on tietysti vain oma näkemykseni ja ymmärrän, että on erilaisia tilanteita ja muitakin tapoja nähdä asia. Kunhan itse on sinut tilanteen kanssa ja mielellään tietysti myös kumppani, niin syyt olla yhdessä voivat olla mitä tahansa.

Aletheias

• Anonyymi00014

Kokemukset kasvattavat. Vanhemmiten alkaa ymmärtää omaakin osuutta parisuhteen hoitamisessa. Asiat eivät ole enää niin mustavalkoisia. Kiusauksia voi osua kohdalle kenelle tahansa. Ei pienten ”kuprujen” vuoksi olla valmiita heti hylkäämään kumppania. Vaakakupissa painaa enemmän asioita kuin nuorempana.

Aina on silti vanhempiakin ihmisiä, jotka ovat yhtä ehdottomia kuin nuoretkin.

Sopimukset kolmansien osapuolten välillä ei ole oma juttuni. Ihmettelen, kenen juttu se on… toiset sellaista tekee. Minulla ei ole mielipidettä toisten asioihin.

-Thinksy

• Thinksy: "Ei pienten ”kuprujen” vuoksi olla valmiita heti hylkäämään kumppania. Vaakakupissa painaa enemmän asioita kuin nuorempana."

"Aina on silti vanhempiakin ihmisiä, jotka ovat yhtä ehdottomia kuin nuoretkin."

"Minulla ei ole mielipidettä toisten asioihin."

Mainitsemastasi asioista olen tismalleen samaa mieltä. Myös siitä, että kumppanit sopivat keskenään, eikä siinä ole muiden syytä esitellä suosituksia.

• Iän myötä yleisesti varmaan kaikenlainen ehdottomuus vähenee ja toisaalta kasvaa ymmärrys siitä että kaikki ei ole täydellistä.

Vastarakastuneena voi kuvitella että siihen hetkeen liittyvä intohimo yms. kestää iänkaiken vaikkei kestä. Ja kun ei kestä niin yksi vaihtoehto on lopettaa koko suhde sen vuoksi ettei se muka toimi, vaikka se toimisi suunnilleen niin hyvin kuin minkään voi olettaa toimivan. Ja toinen vaihtoehto sitten voi olla ne sivusuhteet.

• Anonyymi00015

Itseeni sivusuhde voi periaatteessa ollakin ihan ok, mutta uskottomuus/pettäminen ei ikinä. Asioista pitää puhua ja sopia etukäteen. Petos on petos, olipa se sitten sivusuhde tai vaikka talouspetos. Petollisuus ei kuulu kunnioittavaan ja välittävään parisuhteeseen.

• En varmuudella muista missä, mutta ennen nettiä saattoi olla lehden lääkäripalstalla. Sisar kertoi, ettei häntä eniten loukannut itse uskottomuus, vaan sen salaaminen. Lääkäri vastasi, että ei kai yleensäkään vaimo ole se ensimmäinen, jolle se kerrotaan.

Jos on etukäteen sovittu, että sivusuhteesta kerrotaan, se on sovittu tilanteessa, jossa ei etukäteen hahmota, mitä se olisi todellisuudessa. Se on itse pettäjällekin sokki, sillä hän voi olla pettänyt vain sattuneessa sopivassa tilanteessa, ehkä kaljoitellen ja yhteissaunassa, aivan etukäteen ajattelematta.

Kun paneutuu pettäjän aivoituksiin, ei suinkaan ole kumma, jos ei saa kerrotuksi, mutta asia kaivertaa, ettei saa nukuttuakaan. Miettii, että kumpi on pienempi paha, vaimolle kertomisesta aiheutuva, vai omalle omalletunnolle aiheutuva kamaloitus.

• Anonyymi00036
        rennosti.m kirjoitti:

En varmuudella muista missä, mutta ennen nettiä saattoi olla lehden lääkäripalstalla. Sisar kertoi, ettei häntä eniten loukannut itse uskottomuus, vaan sen salaaminen. Lääkäri vastasi, että ei kai yleensäkään vaimo ole se ensimmäinen, jolle se kerrotaan.

Jos on etukäteen sovittu, että sivusuhteesta kerrotaan, se on sovittu tilanteessa, jossa ei etukäteen hahmota, mitä se olisi todellisuudessa. Se on itse pettäjällekin sokki, sillä hän voi olla pettänyt vain sattuneessa sopivassa tilanteessa, ehkä kaljoitellen ja yhteissaunassa, aivan etukäteen ajattelematta.

Kun paneutuu pettäjän aivoituksiin, ei suinkaan ole kumma, jos ei saa kerrotuksi, mutta asia kaivertaa, ettei saa nukuttuakaan. Miettii, että kumpi on pienempi paha, vaimolle kertomisesta aiheutuva, vai omalle omalletunnolle aiheutuva kamaloitus.

Petos ja valehtelu ovat sellaisia, joita en antaisi anteeksi. Sen sijaan voin hyvinkin suostua siihen, että käy sovitusti vieraissa. Myös yhden kertahairahduksen, vaikkapa kännissä viin antaa anteeksi. Toista en, enkä suhdetta. Sen suhteen ei muuten tarvitse olla edes seksuaalinen, jos siihen salailua ja piilottelua. Sellaista ei saa minulta anteeksi.

Se, jos tekee pahaa omalle omatunnolleen, ei varsinaisesti ole minun ongelmani. Sen tietää kyllä ennen tekemisiään, mitä on seurauksena. oma valinta tekeekö vain ei.

• Anonyymi00024

Kaikenlainen pettäminen on raukkista.
      Ystävyydet on asia sikseen.
      Vilma

• Vilma, käsittääkseni ihmisillä on enemmän tarvetta armoon kuin kovaan kuriin ja alentamiseen nimittelemällä rumasti.

Kyselyn mukaan puolet ihmisistä ovat näitä sinun nimittelyn mukaisia 'raukkiksia'. Kun siihen lisätään muissa asioissa 'raukkiksiksi' todetut, ei varmaan monta kelvollista jää.

• Anonyymi00031
        rennosti.m kirjoitti:

Vilma, käsittääkseni ihmisillä on enemmän tarvetta armoon kuin kovaan kuriin ja alentamiseen nimittelemällä rumasti.

Kyselyn mukaan puolet ihmisistä ovat näitä sinun nimittelyn mukaisia 'raukkiksia'. Kun siihen lisätään muissa asioissa 'raukkiksiksi' todetut, ei varmaan monta kelvollista jää.

Joo. Niin onkin sitten puolet ihmisistä raukkiksia.
        Minä en armoon vetoaisi, jos olisin tietoisesti jotain pettänyt. Ihan fuulaa.
        Armohan toimisi itsepetoksena.
        Vilma
        Emmehän me täydellisiä olekaan. Kuka luulee?

• Anonyymi00025

Naisten asenne kumppanin seksuaalista uteliaisuutta kohtaan on paljon raivokkaampaa kuin miehen, riippumatta naisen iästä, ja kiristyy yhä raivokkaammaksi naisen vanhetessa.

• Anonyymi00026

Täma johtuu siitä että nainen kokee omistavansa miehen, koska nainen on tavarallaan investoinut mieheen niin monen montaa kertaa.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Täma johtuu siitä että nainen kokee omistavansa miehen, koska nainen on tavarallaan investoinut mieheen niin monen montaa kertaa.

Perimmäisenä syynä on naisen uudelleenpariutumisarvon aleneminen iän funktiona, sen takia nainen pitää kynsin ja hampain kiinni miehestä johon nainen on jo investoinut paljon tavarankäyttökertoja.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Höpöhöpö, mitään omisteta. Ihan samaa voisi väittää miehestä.
        Miksi on turvakoteja. Miksi on paljon pyörällä kaatuneita. Miksi on tappoja.
        Vilma

• Anonyymi00033
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Perimmäisenä syynä on naisen uudelleenpariutumisarvon aleneminen iän funktiona, sen takia nainen pitää kynsin ja hampain kiinni miehestä johon nainen on jo investoinut paljon tavarankäyttökertoja.

Höpöhöpö.
        Kantapäät voi laittaa siististi vastakkain.
        Monihan on saanut miestä tarpeeksi, joten mikä tahansa 'sankari' ei kelpaa, vaikka miehet voivat yrittää patsastella.
        Ja siitä seuraa, että miehustä tulee kenties sarjaseukkaajia. Pallot hukassa.
        Vilma

• Anonyymi00035

Naiset harvemmin tappavat mustasukkaisuudesta.

• Anonyymi00047
        UUSI
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Naiset harvemmin tappavat mustasukkaisuudesta.

Suomalaiset miehet harvemmin tappavat mustasukkausuuden takia, tai muustakaan syystä.

• Eräs helluntaisaarnaaja viittasi siihen, että useat tulevat sielunhoitoon sen takia, että ovat pettäneet LUPAUKSENSA.

Hän sanoi, ettei ihminen pysty pitämään lupauksiaan, eivätkä lupaukset, edes valalla muka vahvistetut, ole Jumalan silmissä mitään, mutta ihmisten silmissä ne ovat tärkeitä.

Asetti sanansa tietysti uskonnolliseen viitekehykseen, mutta voinevat muutkin sanoa, että harvinaisen viisas mies.

• Anonyymi00034

Jos ihminen viitsisi edes ymmärtää, että on epätäydellinen ja loukkaa toisia monellakin tapaa.
        Eikä ne Ave Mariat vapauta välttämättä.
        Itse on tekemisistään, hyvistä ja pahoista, vastuussa.
        Vil a
        Terapia voi lievittää, kun käy oksentamassa, sikäli ok.

• Anonyymi00034 kirjoitti:

Jos ihminen viitsisi edes ymmärtää, että on epätäydellinen ja loukkaa toisia monellakin tapaa.
        Eikä ne Ave Mariat vapauta välttämättä.
        Itse on tekemisistään, hyvistä ja pahoista, vastuussa.
        Vil a
        Terapia voi lievittää, kun käy oksentamassa, sikäli ok.

Vilma: "Jos ihminen viitsisi edes ymmärtää, että on epätäydellinen ja loukkaa toisia monellakin tapaa."

Ihminen on EPÄTÄYDELLINEN ja itse sen taatusti havaitsee. Eikä ole VIITSELIÄISYYDESTÄ kiinni. Vaan ei pysty 'sopimaansa' täydellisyyttä toteuttamaan, vaikka on nuorena ja kokemattomana vielä kuvitellut pystyvänsä.

Hän joutuu itselleenkin sokkina tulleen odottamattoman erehdyksen takia valitsemaan joko vaimonsa loukkauksen kertomalla tai potemaan raskaita omantunnon syytöksiä.

Olisiko mainitsemani helluntaisaarnaajan pitänyt kovistella sielunhoitoon tulevaa sanomalla, että oma syysi, itse olet vastuussa? Sellaisella sielunhoitajalla ei olisi pian enää asiakkata, koska hänellä ei olisi, mitään helpottavaa annettavana, vain kovistelua.

• Anonyymi00039
        rennosti.m kirjoitti:

Vilma: "Jos ihminen viitsisi edes ymmärtää, että on epätäydellinen ja loukkaa toisia monellakin tapaa."

Ihminen on EPÄTÄYDELLINEN ja itse sen taatusti havaitsee. Eikä ole VIITSELIÄISYYDESTÄ kiinni. Vaan ei pysty 'sopimaansa' täydellisyyttä toteuttamaan, vaikka on nuorena ja kokemattomana vielä kuvitellut pystyvänsä.

Hän joutuu itselleenkin sokkina tulleen odottamattoman erehdyksen takia valitsemaan joko vaimonsa loukkauksen kertomalla tai potemaan raskaita omantunnon syytöksiä.

Olisiko mainitsemani helluntaisaarnaajan pitänyt kovistella sielunhoitoon tulevaa sanomalla, että oma syysi, itse olet vastuussa? Sellaisella sielunhoitajalla ei olisi pian enää asiakkata, koska hänellä ei olisi, mitään helpottavaa annettavana, vain kovistelua.

Viimeinen kappale.
        Ai asiakasmäärän takia sielunhoitaja ei voi olla rehellinen.
        Mitä, mitä.
        Minkä arvoista. Minkä arvoista elämää.
        Aika paksua, jos i t s e l l e tulee shokki pettämisestä ja odottamattomasta erehdyksestä.
        Miten valheellista.
        Kyllä ihminen tietää ihan tarkkaan, mitä on tekemässä.
        Mä en kestä valheellisuutta.
        Vilma
        Kärsi nahoissasi.

• Anonyymi00039 kirjoitti:

Viimeinen kappale.
        Ai asiakasmäärän takia sielunhoitaja ei voi olla rehellinen.
        Mitä, mitä.
        Minkä arvoista. Minkä arvoista elämää.
        Aika paksua, jos i t s e l l e tulee shokki pettämisestä ja odottamattomasta erehdyksestä.
        Miten valheellista.
        Kyllä ihminen tietää ihan tarkkaan, mitä on tekemässä.
        Mä en kestä valheellisuutta.
        Vilma
        Kärsi nahoissasi.

Kivikovaa puhetta, kamaloitteellista.

• rennosti.m kirjoitti:

Kivikovaa puhetta, kamaloitteellista.

Vilma, nyt puhun aivan suoraan. Olet avannut useamman kommenttisi sanalla 'Höpöhöpö'.

Tuskin on iljettävämpää tapaa korostaa oman viisautensa paremmuutta. Mutta siinä piilee myöskin vaara. Trollit aloittavat usein näin. Haluatko osoittaa olevasi yksi heistä?

En pidä tälläisesta häväisevästä tyylistä.

• Anonyymi00046
        UUSI
        rennosti.m kirjoitti:

Vilma, nyt puhun aivan suoraan. Olet avannut useamman kommenttisi sanalla 'Höpöhöpö'.

Tuskin on iljettävämpää tapaa korostaa oman viisautensa paremmuutta. Mutta siinä piilee myöskin vaara. Trollit aloittavat usein näin. Haluatko osoittaa olevasi yksi heistä?

En pidä tälläisesta häväisevästä tyylistä.

Totuudellisuus ihmisissä ois kiva piirre. Jos ei sitä ole, teksti on höpöhöpöä. Ymmärrätkö?
        Likapyykkiä ei sanoilla valkopyykiksi saa.
        Vilma
        18:48 ihan sama, mitä minusta ajattelet. Kategorisoit? Onko fiksua?
        Käytät häväisevä-sanaa. Maalitatko? Tuskin olet pulmunen, vaikka yrität mollaamalla sitä saavuttaa ja nostaa itseäsi. Huomaatko?

• Anonyymi00038

Heräteostos vai pysyvämpi sivusuhde.
      Teksti lehtitelineessä.

Mies 65

• En ole vuosiin nähnyt lehtitelinettä. Hyvä, kun kerroit. Tulen jotenkin toimeen Nuppusen avustuksella, vaikka olen viime aikoina usein saanut runsaita haavoja kaatuessani. Nuppunen on maailman suloisempi tyttö. 🌹👁️🩷

• Anonyymi00041
        rennosti.m kirjoitti:

En ole vuosiin nähnyt lehtitelinettä. Hyvä, kun kerroit. Tulen jotenkin toimeen Nuppusen avustuksella, vaikka olen viime aikoina usein saanut runsaita haavoja kaatuessani. Nuppunen on maailman suloisempi tyttö. 🌹👁️🩷

No kauppojen kassajonojen vieressä niitä on. Kotiliedet, menaiset, et, iltapäivälehdet ja 8-1 päivää...vaanimassa pitkästymiseen pitkästyneitä lukijoita.
        Sloganin on sitten keksinyt ...joku!

Mies 65

• Anonyymi00041 kirjoitti:

No kauppojen kassajonojen vieressä niitä on. Kotiliedet, menaiset, et, iltapäivälehdet ja 8-1 päivää...vaanimassa pitkästymiseen pitkästyneitä lukijoita.
        Sloganin on sitten keksinyt ...joku!

Mies 65

En ole käynyt kaupoissa, mutta suloinen Nuppuseni käy, kun yläkerran naapuri autoilee sinne. Olen silloin tavallistakin varovaisempi, sillä jos kaadun ja louhin itseäni, kukaan ei ole auttamassa ylös.

Nuppunen on ihaneellinen.🌹👁️

• Anonyymi00043
        rennosti.m kirjoitti:

En ole käynyt kaupoissa, mutta suloinen Nuppuseni käy, kun yläkerran naapuri autoilee sinne. Olen silloin tavallistakin varovaisempi, sillä jos kaadun ja louhin itseäni, kukaan ei ole auttamassa ylös.

Nuppunen on ihaneellinen.🌹👁️

Kuulostaa siltä, että rollaattori olisi paikallaan. Onko sinulla sellainen?
        Kaatuessa voi luusto ja nivelet vaurioitua.

Mies 65

• Anonyymi00043 kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että rollaattori olisi paikallaan. Onko sinulla sellainen?
        Kaatuessa voi luusto ja nivelet vaurioitua.

Mies 65

Nuppusella on, mutta minulla ei, kun en käy ulkona. Muutenkaan ei enää kiinnosta, kun vain pian pääsisin kaiken kärsimyksen ulkopuolelle.

• Anonyymi00044
        rennosti.m kirjoitti:

Nuppusella on, mutta minulla ei, kun en käy ulkona. Muutenkaan ei enää kiinnosta, kun vain pian pääsisin kaiken kärsimyksen ulkopuolelle.

Voi sillä rollaattorilla sisälläkin ajella. Ja kestää paremmin pystyssä, kun Nuppunen neuvoo käsijarrun käytön.
        Jos oikein kunnolla romahdat lattialle, niin tarvitaan useampi nuppunen nostamaan ylös.

Nimimerkki äidistä täteihin - rollaattorilla vahvan tukeva ote elämään...

Mies 65

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      62
      1198
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      685
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      651
    5. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    6. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      628
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      93
      610
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      582
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56