"Rikkaimmat suomalaiset menettävät malttinsa pysäköintitilanteissa selvästi muita useammin, kertoo Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n teettämä kysely.
Yli 100 000 euroa vuodessa ansaitsevista 46 prosenttia kertoo kokeneensa voimakasta ärtymystä tai suoranaista raivoa pysäköidessään. Alle 20 000 euroa vuodessa ansaitsevista samaa kertoo 29 prosenttia ja 20 001–35 000 euroa ansaitsevista 28 prosenttia.
Kaikkiaan noin joka kolmas suomalainen on joskus kokenut voimakasta ärtymystä pysäköintitilanteessa. Kyselyn perusteella pysäköintiraivo on kuitenkin yleisintä sekä suurituloisten että nuorten keskuudessa.
SPATY ry:n hallituksen puheenjohtajan Christian Metsärannan mukaan ilmiö voi liittyä siihen, että ruuhkaisella pysäköintialueella korkea tulotaso ei tuo etulyöntiasemaa.
– Vaikka stressi kasautuu usein niukkuudessa eläville, parkkipaikoilla tilanne näyttää kääntyvän toisin päin. Kalliillekaan autolle ei löydy parkkipaikkaa vanhaa autoa helpommin, Metsäranta arvioi.
Myös ikä näkyy selvästi vastauksissa. Kyselyyn vastanneista 18–24-vuotiaista peräti puolet kertoo kokeneensa voimakasta ärtymystä pysäköintitilanteessa. Yli 65-vuotiaista vastaava osuus on noin 23 prosenttia.
Toistuva parkkiraivo on tutkimuksen mukaan nuorilla selvästi yleisempää. Metsärannan mukaan vähäinen ajokokemus voi lisätä nuorten stressiä pysäköintitilanteissa.
– Kun parkkipaikkaa ei löydy, turhautuminen voi näkyä riskialttiina käyttäytymisenä. Kokemus puolestaan opettaa suhteuttamaan tilanteet niin, ettei yksikään parkkiruutu ole peltikolarin arvoinen, hän muistuttaa.
Sen sijaan sukupuolten välillä eroa ei juuri ole. Miehistä 33 prosenttia ja naisista 34 prosenttia kertoo kokeneensa voimakasta ärtymystä pysäköidessään.
Tutkimusyhtiö Bilendi teki kyselyn SPATY ry:n toimeksiannosta huhtikuussa 2026. Sähköiseen kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos painotettiin vastaamaan väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Noin 13 prosenttia vastaajista kertoi, ettei käytä autoa."
https://www.ts.fi/a/7043491
Köyhät eivät ymmärrä, kuinka raskasta on olla kokoomuslainen? Köyhien elämähän on yhtä juhlaa kaikessa leppoisuudessaan?
Rikkaat raivoavat eniten parkkipaikoilla, kertoo kysely
9
<50
Vastaukset 9
- Anonyymi00001
Kaikki mulle heti, minä olen kingi, koska minulla on rahaa.
- Anonyymi00002
Seuraavaksi kokoomuslaiset vaativat kauppaketjuja ajamaan köyhät pois parkkipaikoilta ja kaupoista pyörimästä heidän jaloistaan?
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Seuraavaksi kokoomuslaiset vaativat kauppaketjuja ajamaan köyhät pois parkkipaikoilta ja kaupoista pyörimästä heidän jaloistaan?
Kiinteähintainen "käyntimaksu" niille, jotka eivät osta mitään, kuluttavat turhaan lattioita ja hypistelevät tavaroita, ostaa pitää, jos kauppaan menee. 😅
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Kiinteähintainen "käyntimaksu" niille, jotka eivät osta mitään, kuluttavat turhaan lattioita ja hypistelevät tavaroita, ostaa pitää, jos kauppaan menee. 😅
Nalle Wahlroos:
"80 % pankkien asiakkaista eivät tuo muuta kuin kuraa pankkien lattioille." - Anonyymi00007
Anonyymi00003 kirjoitti:
Pysäköinti kaupan parkissa ilmaista vain yli 100 euron kauppakuitilla. Näin me kokoomuksessa haluamma
- Anonyymi00006
Nämä ylivelkaantuneet wannabe porvarit ovat tosiaan karseaa sakkia. Raivopäisiä kesät talvet
- Anonyymi00008
"Yli 100 000 euroa vuodessa ansaitsevista 46 prosenttia kertoo kokeneensa voimakasta ärtymystä tai suoranaista raivoa pysäköidessään"
Eihän tuo kohtuupalkka rikkaudesta kerro. Tuolla tulotasolla saa kylläkin isosti velkaa pankista ;) - Anonyymi00009
Et kyllä ole tuolla tulotasolla vielä moni miljonääri joka on oikean kokoomuslaisen tunnusmerkki
Alle 10 000€ tulotaso on vasta keskiluokkainen tulotaso
Mutta tuollainen suklaan löytyy jokaiselta pankista jos toisestakin itellä
On 2oo oooe pankissa ja en ole kokoomuslainen loinen- Anonyymi00010
Miljonäärit rösta SFP!
Koijarit ovat kaulusköyhälistöä, wannaberich!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 661120
Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️42826- 69782
- 79756
- 149736
Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk37685- 64683
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)78673Rakas, rakkaampi, rakkain
Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m117578Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k202576Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?11564Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei19550- 52539
Sara Sieppi ja hissi tänään
Voi helvetin helvetti. Nytkö tätä naikkosta täytyy palvoa ja antaa etuoikeus hissiin, kun hän on vääntänyt kakaran maail115505- 90498
Ketä ajattelen
kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v18490Työttömän miehen ihmisarvo
..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline114455YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.
Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene25446Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto65441Persujen Puhoksen retki
Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet144427