Toisesta ketjusta poimittua:
"Kukaan noista EI IKINÄ lähtis arvostelemaan kenenkään kasvatustaitoja, ei edes täällä."
Mitkä aiheet ovat mielestänne sellaisia, joita ei saa kritisoida lainkaan?
Vaikuttaako ympäristö?
Itsehän ajattelen, että aivan kaikkea saa ja pitääkin kritisoida, mutta ei joka paikassa ja kritiikin tulee olla kohteliasta ja perusteltua.
En esimerkiksi kovin herkän ja intiimin kanssakäymisen aikana sanoisi kenellekään, että tukkasi on likainen tai vartalosi on muuttunut epäedulliseen suuntaan. En kyllä muutenkaan sanoisi sellaista kenellekään. Mutta tämä oli esimerkki siitä, että tilanteella on väliä.
Lasten kasvatusta täytyy mielestäni kritisoida, jos joku kasvattaa lapsia ajattelemattomasti, koska lapset ovat puolustuskyvyttömiä ja riippuvuutensa vuoksi kykenemättömiä pakenemaan aivopesua tai fyysistä pahoinpitelyä.
Minä kritisoin mielelläni suureen ääneen jokaisen sellaisen erityislapsen vanhempaa, joka opettaa lapsilleen, että muut kuin erityiset ihmiset ovat julmia ja kylmiä. Sellainen on mielestäni surkeaa kasvatusta.
Voitte antaa muitakin aiheita, niin kritisoin niitä mielelläni asiallisesti. 😉 Itseänikin osaan kritisoida.
🦄
Saako kasvatusta kritisoida?
113
412
Vastaukset 113
- Anonyymi00001
Kasvatappa nyy ensin muutamia omia tule sitten puhumaan. Vai aiotteko adoptoida sen sun nais+nais ystävän kanssa jonkun somppu vauvan.
- Anonyymi00002
Valitettavasti biologisen lapsen saaminen ei millään tavalla varmista, että itse kasvatus olisi onnistunutta.
Oletko samaa mieltä?
🦄
- Anonyymi00003
Tietysti saa. Kaikesta saa antaa perusteltua kritiikkiä, hyvää tai huonoa. Kasvatuksen ja muiden vastaavien kohdalla on tietysti otettava huomioon myös se puoli, että lapsetkin ovat erilaisia ja siksi kaikki ei välttämättä mene ihan samalla tavalla. Jollekin lapselle voi esimerkiksi olla melko tiukka ja ankarakin ja toinen taas kapinoi taatusti, jos liikaa komentaa. Yleensä vanhemmat ovat sen oman jälkikasvunsa persoonan asiantuntijoita (eivät tosin aina), mutta eivät silti ehkä aina tiedä miten sitä persoonaa kannattaa käsitellä. Jos siis osaa ottaa huomioon tuota, niin asiallisesti annettu ja perusteltu kritiikki voi olla hyvinkin hedelmällistä.
Yksi asia kuitenkin se, että älä kritisoi lapsen edessä. Se ei ikinä johda mihinkään positiiviseen. Jos tilanne on vääränlainen, niin sillä heikentää vanhemman auktoriteettia ja sitä kautta vain vaikeuttaa tilannetta. Monesti tuo myös koetaan häpelliseksi ja sitten on taatusti piikit pystyssä, eikä asiallinen ja perusteltukaan viesti pääse läpi.- Anonyymi00004
Ai niin ja vaikka kirjoitin sinämuodossa, niin en silti tarkoittanut juuri aloittajaa, vaan lähinnä puhuttelin lukijaa, kuka se ikinä onkin.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ai niin ja vaikka kirjoitin sinämuodossa, niin en silti tarkoittanut juuri aloittajaa, vaan lähinnä puhuttelin lukijaa, kuka se ikinä onkin.
Puhu vaan just sille aloittajalle, se on juuri oikea kohde sille.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Puhu vaan just sille aloittajalle, se on juuri oikea kohde sille.
Ei ole. Koska luit tekstini, niin se oli kirjoitettu juuri sinulle.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ei ole. Koska luit tekstini, niin se oli kirjoitettu juuri sinulle.
Sori mutta en jaksanut lukea sitä..... ei ihan kosketa minua mitenkään.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Sori mutta en jaksanut lukea sitä..... ei ihan kosketa minua mitenkään.
Sinähän luit sen jo, koska osasit kommentoidakin. 🙂
- Anonyymi00009
Oikein hyviä pointteja!
On hämmästyttävää, miten moni lapsia saanut ei ota huomioon tuota persoonaeroa.
Usein puhutaan myös vain erilaisista viestintämuodoista, kuten komentaminen vs. kevyempi suostuttelu.
Monet lapsia saaneet myös kertovat lastensa harrastuksista siihen tyyliin, kuin niissä mitattavat seikat (sijoittumiset ym.) olisivat tärkeämpiä kuin sosiaalisten taitojen, pitkäjänteisyyden tai tavoitteellisuuden kehittäminen.
Mielestäni ratkaisevampia seikkoja kuin yllä mainitut ovat:
- Mitkä asiat ovat turvallisia ja mitkä eivät, sekä mistä ne erottaa.
- Miten muihin ihmisiin tulisi suhtautua. (Vaikkapa niihin "normoihin"... 🤭) Ja mistä voi lukea muiden suhtautumista (esim. ei pelkistä sometykkäyksistä)
- Millaisia seurauksia päivittäisillä valinnoilla on myöhemmässä vaiheessa elämää.
Minulla oli aivan järkyttävän voimakas kasvatus siihen, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita eikä kenenkään status saa vaikuttaa siihen, miten tätä kohtelee. Se on tyypillinen piirre suomalaisessa kulttuurissa.
🦄 - Anonyymi00010
Jos lapsi on paikalla ja vanhempi ei puutu hänen käyttäytymisensä, sanon ihan sujuvasti asiasta kohteliaasti suoraan sille lapselle. 🤭
Esimerkiksi että tämä on sellainen paikka, jossa ei oikein saisi kirkua. 😄
🦄 - Anonyymi00017
Anonyymi00010 kirjoitti:
Jos lapsi on paikalla ja vanhempi ei puutu hänen käyttäytymisensä, sanon ihan sujuvasti asiasta kohteliaasti suoraan sille lapselle. 🤭
Esimerkiksi että tämä on sellainen paikka, jossa ei oikein saisi kirkua. 😄
🦄Tuo on täysin asiallista. Nykyään moni on turhankin varovainen ja katselee vain kyräilleen. Vielä pari sukupolvea sitten oli ihan normaalia, että koko kylä kasvatti.
Mun mieheni on muuten kotoisin tuolta keskisemmästä Euroopasta ja hän usein ihmettelee, kun täällä ei oikein mitenkään puututa kakaroiden touhuihin. - Anonyymi00025
Anonyymi00008 kirjoitti:
Sinähän luit sen jo, koska osasit kommentoidakin. 🙂
No sori vaan mutta en lukenut. Ainoastaan tuon kommentin missä sepostit aloittajasta ja lukijasta jotakin.
- Anonyymi00029
Anonyymi00025 kirjoitti:
No sori vaan mutta en lukenut. Ainoastaan tuon kommentin missä sepostit aloittajasta ja lukijasta jotakin.
Eli siis luit juuri sen, jota tarkoitinkin. 🙂
- Anonyymi00063UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Oikein hyviä pointteja!
On hämmästyttävää, miten moni lapsia saanut ei ota huomioon tuota persoonaeroa.
Usein puhutaan myös vain erilaisista viestintämuodoista, kuten komentaminen vs. kevyempi suostuttelu.
Monet lapsia saaneet myös kertovat lastensa harrastuksista siihen tyyliin, kuin niissä mitattavat seikat (sijoittumiset ym.) olisivat tärkeämpiä kuin sosiaalisten taitojen, pitkäjänteisyyden tai tavoitteellisuuden kehittäminen.
Mielestäni ratkaisevampia seikkoja kuin yllä mainitut ovat:
- Mitkä asiat ovat turvallisia ja mitkä eivät, sekä mistä ne erottaa.
- Miten muihin ihmisiin tulisi suhtautua. (Vaikkapa niihin "normoihin"... 🤭) Ja mistä voi lukea muiden suhtautumista (esim. ei pelkistä sometykkäyksistä)
- Millaisia seurauksia päivittäisillä valinnoilla on myöhemmässä vaiheessa elämää.
Minulla oli aivan järkyttävän voimakas kasvatus siihen, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita eikä kenenkään status saa vaikuttaa siihen, miten tätä kohtelee. Se on tyypillinen piirre suomalaisessa kulttuurissa.
🦄"Minulla oli aivan järkyttävän voimakas kasvatus siihen, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita eikä kenenkään status saa vaikuttaa siihen, miten tätä kohtelee. Se on tyypillinen piirre suomalaisessa kulttuurissa. " Nyt jauhat kyllä ihan kakkaa menestyksen teologi. T naiselta
Usein olisi syytä, tai lopulta sen arvostelun suorittavat sosiaaliviranomaiset.
- Anonyymi00042
Tämä on se kärjistetyin tragedia.
🦄
No aika monia asioita saa kritisoida, ainakin täällä. Neuvominen on mielestäni sitten erikseen, jos ei ole omaa kokemusta lasten kasvattamisesta. 🤔
- Anonyymi00011
Minusta jokainen, joka muistaa millaista on ollut olla kasvatettavana, voi kommentoida myös kasvattamista. Toki näkökulma on eri, mutta aivan validi.
- Anonyymi00013
Miten erotat toisistaan asiallisen kritiikin ja asiallisen neuvomisen?
Oletetaan, ettei lapsi ole paikalla.
Oletetaan myös, että sekä kritiikkiin että neuvomiseen sisältyy toimenpide-ehdotus tai useampia.
🦄 Anonyymi00013 kirjoitti:
Miten erotat toisistaan asiallisen kritiikin ja asiallisen neuvomisen?
Oletetaan, ettei lapsi ole paikalla.
Oletetaan myös, että sekä kritiikkiin että neuvomiseen sisältyy toimenpide-ehdotus tai useampia.
🦄Minun näkökulmasta kritiikki arvioi suoritusta, neuvominen tarjoaa ohjeita ja ratkaisuja.
Vanhemmuus on haastava laji. Siihen vaikuttaa niin moni asia, että sen takia suhtaudun kriittisesti kasvatusneuvoihin, jos ei ole ns. alan ammattilaisesta kysymys.- Anonyymi00018
Mu5tasydän kirjoitti:
Minun näkökulmasta kritiikki arvioi suoritusta, neuvominen tarjoaa ohjeita ja ratkaisuja.
Vanhemmuus on haastava laji. Siihen vaikuttaa niin moni asia, että sen takia suhtaudun kriittisesti kasvatusneuvoihin, jos ei ole ns. alan ammattilaisesta kysymys.Minusta kritiikki ilman ratkaisu- tai parannusehdotusta on vain ilkeyttä.
🦄 Anonyymi00018 kirjoitti:
Minusta kritiikki ilman ratkaisu- tai parannusehdotusta on vain ilkeyttä.
🦄No siitä olemme samaa mieltä.
Aina saa kritisoida, kunhan osaa perustella eikä vaan möläyttää.
- Anonyymi00012
Ei kannata kritisoida tietämättä lapsen ja vanhempien taustoja.
Moni pakolainen ja mamu oireilee, jengiytyy ja hakkaa suomalaisia kanttislapsia turpaan. Tehdään jo palkkamurhia 12, 13 vuotiaina.- Anonyymi00014
Minusta mainitsemasi esimerkki on juuri sellainen tilanne, jossa kritiikki kasvatusta kohtaan olisi aivan erityisen paikallaan.
🦄 - Anonyymi00056
Anonyymi00014 kirjoitti:
Minusta mainitsemasi esimerkki on juuri sellainen tilanne, jossa kritiikki kasvatusta kohtaan olisi aivan erityisen paikallaan.
🦄No menepäs sanomaan niille ruskeanaamaisille jotain, katotaan mitenkä käy. Eivät edes puhu suomea.
- Anonyymi00015
Olisin hyvin varovainen toisten kasvatuksen kritisoimisessa. Jos siihen on kuitenkin painavat perusteet, niin silloin kritiikin antaminen voi olla aiheellista. Tällaisia tilanteita voisi olla esim sellainen, että lapsi käyttäytyy väkivaltaisesti eikä vanhempi ota asiasta minkäänlaista vastuuta.
En ole koskaan puuttunut toisten kasvatukseen. Ne lapset, joita olen esim oman lapseni kaveri- ja harrastuspiireissä tavannut, ovat hyvin käyttäytyviä ja heillä on todella ihania vanhempia, jotka kyllä puuttuvat lastensa käyttäytymiseen, jos tilanne sitä vaatii.
Aletheias- Anonyymi00019
Miksi siinä pitää mielestäsi olla varovainen?
Eivätkö kaikki vanhemmat halua parasta lapsilleen? Onko kyse jostain vanhemman omasta tunnekokemuksesta, jota minä en pysty ymmärtämään, koska minulla ei ole lapsia?
🦄 - Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Miksi siinä pitää mielestäsi olla varovainen?
Eivätkö kaikki vanhemmat halua parasta lapsilleen? Onko kyse jostain vanhemman omasta tunnekokemuksesta, jota minä en pysty ymmärtämään, koska minulla ei ole lapsia?
🦄Vanhemmuus on todella herkkä alue. Valtaosa vanhemmista pyrkii olemaan paras mahdollinen vanhempi lapselleen ja jos sitä kritisoidaan, voi se osua todella arkaan paikkaan.
Toki vanhemman pitäisi pystyä ottamaan vastaan palautetta, vaikka aihe onkin herkkä. Esim varhaiskasvatusopettajan tai koulussa luokanopettajan kanssa käydyissä keskusteluissa pitää pystyä keskustelemaan myös hankalista aiheista, jos siihen on syytä. Vanhemman täytyy pystyä kyseenalaistamaan esim. arkirutiineja, joita perheessä on. Saako lapsi tarpeeksi unta? Onko lapsi liikaa ruudun äärellä? Pitääkö johdonmukaisesti kiinni kodin säännöistä?
Vanhemman täytyy pystyä kyseenalaistamaan myös omaa toimintaansa. Ei meistä kukaan täydellinen vanhempi ole, joten kaikilla vanhemmilla on takuulla opittavaa.
Aletheias - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Vanhemmuus on todella herkkä alue. Valtaosa vanhemmista pyrkii olemaan paras mahdollinen vanhempi lapselleen ja jos sitä kritisoidaan, voi se osua todella arkaan paikkaan.
Toki vanhemman pitäisi pystyä ottamaan vastaan palautetta, vaikka aihe onkin herkkä. Esim varhaiskasvatusopettajan tai koulussa luokanopettajan kanssa käydyissä keskusteluissa pitää pystyä keskustelemaan myös hankalista aiheista, jos siihen on syytä. Vanhemman täytyy pystyä kyseenalaistamaan esim. arkirutiineja, joita perheessä on. Saako lapsi tarpeeksi unta? Onko lapsi liikaa ruudun äärellä? Pitääkö johdonmukaisesti kiinni kodin säännöistä?
Vanhemman täytyy pystyä kyseenalaistamaan myös omaa toimintaansa. Ei meistä kukaan täydellinen vanhempi ole, joten kaikilla vanhemmilla on takuulla opittavaa.
AletheiasOk, kiitos hyvästä selityksestä.
Tietysti keskustelun täytyy pysyä kohteliaana ja erityisen hienotunteisena, kun kyseessä on noinkin yksityinen asia.
Mutta en tunnetasolla ymmärrä sitä, miksi vanhemman omat tunteet ovat tuossa kohdin vanhemmalle tärkeämmät kuin lapsen laadukas kasvatus. En usko, että mikään tässä maailmassa paranee ilman asiallista kritiikkiä.
🦄 - Anonyymi00032
Anonyymi00022 kirjoitti:
Ok, kiitos hyvästä selityksestä.
Tietysti keskustelun täytyy pysyä kohteliaana ja erityisen hienotunteisena, kun kyseessä on noinkin yksityinen asia.
Mutta en tunnetasolla ymmärrä sitä, miksi vanhemman omat tunteet ovat tuossa kohdin vanhemmalle tärkeämmät kuin lapsen laadukas kasvatus. En usko, että mikään tässä maailmassa paranee ilman asiallista kritiikkiä.
🦄Vanhemman pitäisikin pystyä asettamaan lapsen paras etusijalle ja omat tunteet taka-alalle, kun kyse on jostain sellaisesta, mihin vanhempi voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.
Hienotunteinen ja asiallinen silti pitää olla, sillä kun kyse on perheen asioista, voi taustalla olla monenlaista. Vanhemmalla itsellään voi olla esim uupumusta tai mitä tahansa muuta, mikä vaikuttaa hänen tapaansa olla vanhempi. Se ei tietysti ole mikään tekosyy sille, ettei jaksa olla vanhempi, mutta joka tapauksessa tilanteeseen saattaa liittyä paljon vaikeita ja arkoja asioita. Tällöin on tärkeää, että perhe saa oikeanlaista apua. Valitettavasti se ei aina Suomessa toteudu.
Aletheias
- Anonyymi00016
Onneksi kuvattu tilanne on vuonna 2026 noin 20 % harvinaisempi mitä oli vielä vuonna 2015. Onhan ekaluokkalaisia 10 000 vähemmän.
Harvoilla on lapsia, ja monet niitä ilmeisesti haluavat neuvoa:)
AV- Anonyymi00020
Toivoisin ettet enää koskaan kirjoittaisi minun aloituksiini, mutta en tietenkään voi sitä vaatia. Olen lopettanut kanssasi keskustelun jo kauan sitten.
🦄 - Anonyymi00026
Anonyymi00020 kirjoitti:
Toivoisin ettet enää koskaan kirjoittaisi minun aloituksiini, mutta en tietenkään voi sitä vaatia. Olen lopettanut kanssasi keskustelun jo kauan sitten.
🦄Ei pyhä jeesus ja raamattu sentään! Eihän kukaan voi olla oikeasti tuollainen ihminen! Eihän tuo voi olla todellinen henkilö.
- Anonyymi00030
Anonyymi00026 kirjoitti:
Ei pyhä jeesus ja raamattu sentään! Eihän kukaan voi olla oikeasti tuollainen ihminen! Eihän tuo voi olla todellinen henkilö.
AV on kirjottanut minulle tällä palstalla erittäin ilkeitä asioita, eikä minulla ole mitään velvollisuutta keskustella hänen kanssaan. En linkitä niitä ketjuja nyt tänne.
Sinunkin kannattaa olla juttelematta sellaisten ihmisten kanssa, jotka pilkkaavat sinua, elämänvalintojasi tai sukupuoltasi. Niin meidän kaikkien kannattaa tehdä. Se on hyvä rajanveto. 🙂
🦄 Anonyymi00030 kirjoitti:
AV on kirjottanut minulle tällä palstalla erittäin ilkeitä asioita, eikä minulla ole mitään velvollisuutta keskustella hänen kanssaan. En linkitä niitä ketjuja nyt tänne.
Sinunkin kannattaa olla juttelematta sellaisten ihmisten kanssa, jotka pilkkaavat sinua, elämänvalintojasi tai sukupuoltasi. Niin meidän kaikkien kannattaa tehdä. Se on hyvä rajanveto. 🙂
🦄Toisia pilkataan pyytämättä, mutta tänne ei kohdistu pilkkaa tai trollausta vaikka on tilattu jo ties kuinka monta kertaa.
(harmillista ja tylsistyn motivoivien trollausyritysten puutteessa)
:)
Kritiikki lapsettomalta lasten kasvatuksesta on lähinnä naurettava vitsi, varsinkin jos vielä alkaa neuvomaan.
Mielestäni huonoon lapsen käytökseen voi puuttua kuka vain, mutta kritiikin antaminen lapsen kasvatuksesta.. varsinkin lasten kasvattamista välttelevältä taholta, kuten sinua kuvaisin, on vain absurdia. Noin niin kuin irl.
Täällä palstalla se on ihan validi puheenaihe kuin mikä tahansa muu ja menee mielipiteenä siinä missä kaikki muukin keskustelu.- Anonyymi00023
Et antanut väitteillesi mitään perusteluita. Oletat, että jokaisen tekee automaattisesti hyväksi vanhemmaksi vain se, että osaa saada lapsen fyysisesti. Jos niin olisi, huumeiden ja muiden päihteiden käyttäjät olisivat automaattisesti erinomaisia vanhempia. 🙂
Minun mielestäni se on absurdia. Se on tunneoksennusta vailla mitään järkeä, eikä siinä oteta lapsen etua huomioon. Oma ego on silloin tärkeämpi kuin aidosti laadukas kasvatus.
🦄 - Anonyymi00027
Anonyymi00023 kirjoitti:
Et antanut väitteillesi mitään perusteluita. Oletat, että jokaisen tekee automaattisesti hyväksi vanhemmaksi vain se, että osaa saada lapsen fyysisesti. Jos niin olisi, huumeiden ja muiden päihteiden käyttäjät olisivat automaattisesti erinomaisia vanhempia. 🙂
Minun mielestäni se on absurdia. Se on tunneoksennusta vailla mitään järkeä, eikä siinä oteta lapsen etua huomioon. Oma ego on silloin tärkeämpi kuin aidosti laadukas kasvatus.
🦄Ei kun siinä ei ole mitään järkeä että joku täysin mistään asiasta mitään tietämätön ihminen tulee puskista selostamaan että sinun täytyy tehdä näin ja näin ja noin.
Siinä ei kertakaikkiaan ole mitään järkeä. - Anonyymi00031
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ei kun siinä ei ole mitään järkeä että joku täysin mistään asiasta mitään tietämätön ihminen tulee puskista selostamaan että sinun täytyy tehdä näin ja näin ja noin.
Siinä ei kertakaikkiaan ole mitään järkeä.Sinulle siis väitteen esittäjä on tärkeämpi kuin itse väitteen sisältö?
Minulle tuo on erittäin vieras ajattelutapa. Minä arvioin väitteidä niiden perusteluiden kautta, en niiden esittäjän kautta.
🦄 Anonyymi00023 kirjoitti:
🦄Sinä itse syyllistyt olettamaan minun oletuksistani. Pitkät rimpsut kirjoitat oletuksestasi minun olettamuksestani joka on väärä tulkinta alunperin.
En perustele mielipiteitäni juurikaan, sillä kyseessä on mielipide. Ei absoluuttinen valtakunnallinen tai universaali totuus. Vain mielipide. Minun mielipiteeni ja se ei kaipaa perusteluja.
Toisin kuin sinulla, minulla ei ole tarvetta olla oikeassa. Samoin en tunne paremmuudentarvetta tai tarvetta ohjeistaa muita oman tieni kulkijaksi.
Minulle riittää että jokainen on omanlaisensa.
Se, että teet noin törkeän pitkälle vieviä olettamuksia siitä, millainen on hyvä vanhempi minun mielestäni, kun kirjoitan ja kritisoin sinun mielipidettäsi siitä, että lapseton antaa vanhemmuusneuvoja on absurdi.
Keskustellahan asiasta voi noin hypoteettisesti ja sellaiseen keskusteluun osallistuin mielipiteelläni, mielipiteellä jota en tunne tarvetta perustella.
Sen sijasta, että olisit kysynyt mielipidettäni siitä, millainen on hyvä vanhempana, vedit ihmeellisiä johtopäätöksiä ihan omasta päästäsi, mikä on myös mielestäni hyvin absurdia.
Tämä kritiikki sinua kohtaan on siis mielipiteeni sinusta keskustelijana. On kyllä käynyt jo muutenkin selväksi täällä palstalla, ettei keskustelemisen vuorovaikutustaidot ole sinulla ihan hallussa.
Minun olettamukseni sinusta .. niin jääköön mainitsematta, sillä haluan pitää keskustelun asiallisena.- Anonyymi00050
Pikku-pirpana kirjoitti:
Sinä itse syyllistyt olettamaan minun oletuksistani. Pitkät rimpsut kirjoitat oletuksestasi minun olettamuksestani joka on väärä tulkinta alunperin.
En perustele mielipiteitäni juurikaan, sillä kyseessä on mielipide. Ei absoluuttinen valtakunnallinen tai universaali totuus. Vain mielipide. Minun mielipiteeni ja se ei kaipaa perusteluja.
Toisin kuin sinulla, minulla ei ole tarvetta olla oikeassa. Samoin en tunne paremmuudentarvetta tai tarvetta ohjeistaa muita oman tieni kulkijaksi.
Minulle riittää että jokainen on omanlaisensa.
Se, että teet noin törkeän pitkälle vieviä olettamuksia siitä, millainen on hyvä vanhempi minun mielestäni, kun kirjoitan ja kritisoin sinun mielipidettäsi siitä, että lapseton antaa vanhemmuusneuvoja on absurdi.
Keskustellahan asiasta voi noin hypoteettisesti ja sellaiseen keskusteluun osallistuin mielipiteelläni, mielipiteellä jota en tunne tarvetta perustella.
Sen sijasta, että olisit kysynyt mielipidettäni siitä, millainen on hyvä vanhempana, vedit ihmeellisiä johtopäätöksiä ihan omasta päästäsi, mikä on myös mielestäni hyvin absurdia.
Tämä kritiikki sinua kohtaan on siis mielipiteeni sinusta keskustelijana. On kyllä käynyt jo muutenkin selväksi täällä palstalla, ettei keskustelemisen vuorovaikutustaidot ole sinulla ihan hallussa.
Minun olettamukseni sinusta .. niin jääköön mainitsematta, sillä haluan pitää keskustelun asiallisena."Toisin kuin sinulla, minulla ei ole tarvetta olla oikeassa. Samoin en tunne paremmuudentarvetta tai tarvetta ohjeistaa muita oman tieni kulkijaksi."
Nämä ovat valheita, jotka kiistän välittömästi:
- Minulla ei ole mitään tarvetta olla oikeassa. (Vaikka usein olen, mutta se on eri asia.)
- En myöskään koe paremmuuden tarvetta.
En halua keskustella kanssasi enää, enkä ole missään vaiheessa halunnutkaan, koska sorrut samanlaiseen valehteluun minusta kuin joskus kauan sitten, kun keskustelin kanssasi ensimmäisen kerran.
🦄 Anonyymi00050 kirjoitti:
"Toisin kuin sinulla, minulla ei ole tarvetta olla oikeassa. Samoin en tunne paremmuudentarvetta tai tarvetta ohjeistaa muita oman tieni kulkijaksi."
- Minulla ei ole mitään tarvetta olla oikeassa. (Vaikka usein olen, mutta se on eri asia.)
En halua keskustella kanssasi enää, enkä ole missään vaiheessa halunnutkaan, koska sorrut samanlaiseen valehteluun minusta kuin joskus kauan sitten, kun keskustelin kanssasi ensimmäisen kerran.
🦄Minä dn valehtele. Ilmaisen mielipiteeni. Siihen minulla on täysi oikeus.
Sinä olet ensimmäisenä kritisoimassa, mutta itse et kestä hitustakaan kritiikkiä.
Ja toisekseen, useimmiten olet väärässä kuin oikeassa. Noin niinkuin mielestäni.
Ymmärrän ettet halua keskustella kanssani, sillä olemme erilaisia keskustelijoina. Sinä haluat keskusteluun perusteluja ja minä niitä en halua antaa. Ja se kismittää sinua.
Se, ettet kykene asialliseen keskusteluun kanssani, ei ole minun vikani, vaikka näin haluat asian esittää. Pidät minua ilkeänä, mikä on sinun puolustautumiskeinosi.
Jos osaisit heittää ne itsepintaiset tunteesi minua kohtaan sivuun ja lukisit kaikki sinulle kirjoittamani viestit uudelleen, huomaisit etten koskaan ole haukkunut sinua. Ei meinaan kuulu tapoihini.
Minulla on mielipiteeni ja tuon ne julki hienostelematta tai kaunistelematta. Et voi vaikuttaa tapaani ilmaista mielipiteeni.
Se, ettet halua keskustella asioista asiallisesti, olkoon sinun puutteesi.- Anonyymi00051
Pikku-pirpana kirjoitti:
Minä dn valehtele. Ilmaisen mielipiteeni. Siihen minulla on täysi oikeus.
Sinä olet ensimmäisenä kritisoimassa, mutta itse et kestä hitustakaan kritiikkiä.
Ja toisekseen, useimmiten olet väärässä kuin oikeassa. Noin niinkuin mielestäni.
Ymmärrän ettet halua keskustella kanssani, sillä olemme erilaisia keskustelijoina. Sinä haluat keskusteluun perusteluja ja minä niitä en halua antaa. Ja se kismittää sinua.
Se, ettet kykene asialliseen keskusteluun kanssani, ei ole minun vikani, vaikka näin haluat asian esittää. Pidät minua ilkeänä, mikä on sinun puolustautumiskeinosi.
Jos osaisit heittää ne itsepintaiset tunteesi minua kohtaan sivuun ja lukisit kaikki sinulle kirjoittamani viestit uudelleen, huomaisit etten koskaan ole haukkunut sinua. Ei meinaan kuulu tapoihini.
Minulla on mielipiteeni ja tuon ne julki hienostelematta tai kaunistelematta. Et voi vaikuttaa tapaani ilmaista mielipiteeni.
Se, ettet halua keskustella asioista asiallisesti, olkoon sinun puutteesi.Aikaisemmassa viestissäni luettelemani sinun "mielipiteesi" minusta olivat yksiselitteisesti valheita. Asiaan ei vaikuta se, miksi sinä niitä kutsut.
🦄 Anonyymi00051 kirjoitti:
Aikaisemmassa viestissäni luettelemani sinun "mielipiteesi" minusta olivat yksiselitteisesti valheita. Asiaan ei vaikuta se, miksi sinä niitä kutsut.
🦄Todista mielipiteeni valheiksi jos kerran olet tuota mieltä. :)
Ja perustele todistuksesi.Anonyymi00050 kirjoitti:
"Toisin kuin sinulla, minulla ei ole tarvetta olla oikeassa. Samoin en tunne paremmuudentarvetta tai tarvetta ohjeistaa muita oman tieni kulkijaksi."
🦄Kuules nyt, jos sellainen henkilö lähtee puhumaan lasten kasvatuksesta ja lapsista sellaisia kasvattaneille niin kyllä se oikeasti vitsiltä kuulostaa kasvattajan korvissa, huonolta vitsiltä kaiken lisäksi.
Tietäisit sen itsekin sellaiseksi jos olisi kokemusta aiheesta ja jättäisit aiheen automaattisesti rauhaan. Jaksoin olla kohteliaisuudesta hiljaa tähän asti mutta kyllä tämä aihe menee oikeasti näin.
Ja jos luet tätäkin ketjua eritellen siitä lapsia kasvattaneiden kommentteja niin huomaat että monikaan ei lähde toisiaan neuvomaan aihepiirin parissa koska...- Anonyymi00052
Pikku-pirpana kirjoitti:
Todista mielipiteeni valheiksi jos kerran olet tuota mieltä. :)
Ja perustele todistuksesi.Perustelen sitä sillä, että minulla on parempi pääsy omiin ajatuksiini kuin sinulla, ja sen vuoksi uskottavampi asema kertoa muille, mitä ajattelen, kuin sinulla. 🙂
Kumpikaan meistä ei pysty todistamaan asiaa muille, mutta minun perusteluni ovat uskottavammat kuin sinun.
🦄 - Anonyymi00053
Ex-Lukka kirjoitti:
Kuules nyt, jos sellainen henkilö lähtee puhumaan lasten kasvatuksesta ja lapsista sellaisia kasvattaneille niin kyllä se oikeasti vitsiltä kuulostaa kasvattajan korvissa, huonolta vitsiltä kaiken lisäksi.
Tietäisit sen itsekin sellaiseksi jos olisi kokemusta aiheesta ja jättäisit aiheen automaattisesti rauhaan. Jaksoin olla kohteliaisuudesta hiljaa tähän asti mutta kyllä tämä aihe menee oikeasti näin.
Ja jos luet tätäkin ketjua eritellen siitä lapsia kasvattaneiden kommentteja niin huomaat että monikaan ei lähde toisiaan neuvomaan aihepiirin parissa koska..."kyllä tämä aihe menee oikeasti näin."
Minulla ei ole mitään keskusteltavaa ihmisen kanssa, joka perustelee näkemyksensä tuolla tavalla.
🦄 - Anonyymi00054
Ex-Lukka kirjoitti:
Kuules nyt, jos sellainen henkilö lähtee puhumaan lasten kasvatuksesta ja lapsista sellaisia kasvattaneille niin kyllä se oikeasti vitsiltä kuulostaa kasvattajan korvissa, huonolta vitsiltä kaiken lisäksi.
Ja jos luet tätäkin ketjua eritellen siitä lapsia kasvattaneiden kommentteja niin huomaat että monikaan ei lähde toisiaan neuvomaan aihepiirin parissa koska..."monikaan ei lähde toisiaan neuvomaan aihepiirin parissa koska..."
Koska aikuisten hauras ego on heille tärkeämpi kuin laadukas kasvatus.
🦄 Anonyymi00053 kirjoitti:
"kyllä tämä aihe menee oikeasti näin."
Minulla ei ole mitään keskusteltavaa ihmisen kanssa, joka perustelee näkemyksensä tuolla tavalla.
🦄Kiitos :)
Anonyymi00052 kirjoitti:
Perustelen sitä sillä, että minulla on parempi pääsy omiin ajatuksiini kuin sinulla, ja sen vuoksi uskottavampi asema kertoa muille, mitä ajattelen, kuin sinulla. 🙂
Kumpikaan meistä ei pysty todistamaan asiaa muille, mutta minun perusteluni ovat uskottavammat kuin sinun.
🦄Eli koska olet omasta mielestäsi patempi ihminen kuin minä ja se oikeuttaa sinut kutsumaan minua valehtelijaksi kun ilmaisen rehellisen mielipiteeni.
Tuo vesittää jo sen että väität minun valehdelleen kun kirjoitin mielipiteeni että sinä haluat tuntea paremmuutta muihin nähden. Eli juurikin todistit etten valehdellut, vaan olin peräti oikeassa mielipiteelläni sinusta.
Ja jos oikein pilkuntarkasti tulkitaan, sinä et pelkästään ollut väärässä, vaan myös valehtelit kiistäessäsi mielipiteeni sinun paremmuudentunnostasi ja väittäessäsi minua valehtelijaksi.Anonyymi00054 kirjoitti:
"monikaan ei lähde toisiaan neuvomaan aihepiirin parissa koska..."
Koska aikuisten hauras ego on heille tärkeämpi kuin laadukas kasvatus.
🦄Nöyrä ja liehakoiva luonteeni kehoittaa minua vaikenemaan tässä poimintojen ristitulessa 😅
Ex-Lukka kirjoitti:
Nöyrä ja liehakoiva luonteeni kehoittaa minua vaikenemaan tässä poimintojen ristitulessa 😅
Sivuhuomautus; 😂🤣😅🤘
- Anonyymi00055
Pikku-pirpana kirjoitti:
Eli koska olet omasta mielestäsi patempi ihminen kuin minä ja se oikeuttaa sinut kutsumaan minua valehtelijaksi kun ilmaisen rehellisen mielipiteeni.
Tuo vesittää jo sen että väität minun valehdelleen kun kirjoitin mielipiteeni että sinä haluat tuntea paremmuutta muihin nähden. Eli juurikin todistit etten valehdellut, vaan olin peräti oikeassa mielipiteelläni sinusta.
Ja jos oikein pilkuntarkasti tulkitaan, sinä et pelkästään ollut väärässä, vaan myös valehtelit kiistäessäsi mielipiteeni sinun paremmuudentunnostasi ja väittäessäsi minua valehtelijaksi.Höpö höpö.
Kerroin kuinka ajattelin. Samalla totesin, ettet sinä voi tietää kuinka ajattelen.
🦄 Anonyymi00055 kirjoitti:
Höpö höpö.
Kerroin kuinka ajattelin. Samalla totesin, ettet sinä voi tietää kuinka ajattelen.
🦄Mutta sinä sitten kuvittelet voivasi tietää miten minä ajattelen hyvästä vanhemmuudesta?
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mutta sinä sitten kuvittelet voivasi tietää miten minä ajattelen hyvästä vanhemmuudesta?
"Oletat, että jokaisen tekee automaattisesti hyväksi vanhemmaksi vain se, että osaa saada lapsen fyysisesti. Jos niin olisi, huumeiden ja muiden päihteiden käyttäjät olisivat automaattisesti erinomaisia vanhempia. 🙂"
Suora lainaus sinua.- Anonyymi00057
Pikku-pirpana kirjoitti:
"Oletat, että jokaisen tekee automaattisesti hyväksi vanhemmaksi vain se, että osaa saada lapsen fyysisesti. Jos niin olisi, huumeiden ja muiden päihteiden käyttäjät olisivat automaattisesti erinomaisia vanhempia. 🙂"
Suora lainaus sinua.Se on ihan "sitä ihteään", kuten sanotaan.
Anonyymi00057 kirjoitti:
Se on ihan "sitä ihteään", kuten sanotaan.
Juurikin noin. Pjaskaa.
- Anonyymi00059UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Juurikin noin. Pjaskaa.
Se on "poninlantaa"... sitä löytyy kaikkialta missä taikaponi on astellut muiden ylitse.
- Anonyymi00060UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mutta sinä sitten kuvittelet voivasi tietää miten minä ajattelen hyvästä vanhemmuudesta?
En ole missään vaiheessa ottanut kantaa sellaiseen asiaan.
🦄 - Anonyymi00061UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Suora lainaus sinua.Tuo oli looginen seuraus siitä, että sinä kuvittelet pelkän lapsen saamisen riittävän siihen, että joku osaa kasvattaa:
"Kritiikki lapsettomalta lasten kasvatuksesta on lähinnä naurettava vitsi, varsinkin jos vielä alkaa neuvomaan."
Eli se oli looginen seuraus tuosta.
🦄 Anonyymi00061 kirjoitti:
Tuo oli looginen seuraus siitä, että sinä kuvittelet pelkän lapsen saamisen riittävän siihen, että joku osaa kasvattaa:
"Kritiikki lapsettomalta lasten kasvatuksesta on lähinnä naurettava vitsi, varsinkin jos vielä alkaa neuvomaan."
Eli se oli looginen seuraus tuosta.
🦄Ai nytkö pidät omaa väärää olettamustasi logiikkana?
Ihminen joka ei ole itse vanhempi, ei koskaan ymmärrä mitä vanhemmuus on. Vanhemmuus on kokonaisvaltaisempaa kuin pelkkä lapsen kasvatus ja sitähän et omien rajallisuuksiesi puitteissa kykene ymmärtämään.
Rajallisuutesi on fakta, et ole vanhempi. Et voi koskaan käsittää mitä vanhemmuus on, jos et ole itse sellainen.
Se, etten missään ole puolikkaalla tavullakaan maininnut että vanhemmuus automatisoisi hyväksi vanhemmaksi on vain ja ainoastaan sinun oman pienen pääsi tuotoksia. Vain ja ainoastaan sinun oma fiksaatiosi, ei minun mielipiteeni.
Mutta kuten jo niin monasti on todettuna, sinua ei kiinnosta muiden mielipiteet. Haluat vain olla oikeassa, tuntea paremmuutta ja ohjeistaa muita. Näin koen sinut.
Ei ole kovinkaan loogista sinulta, ensin tehdä hatusta vedettyjä päätelmiä minun mielipiteestäni ja sitten perustella niitä loogisena lopputulemana.- Anonyymi00064UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
🦄Oletko yksäri tingannut ns kovan puheen keskustelua ilman tätä nn taikaponi tunnistetta juuri tämän multinikkimiehen huuhaa profiilin kanssa? T naiselta retorinen kysymys
- Anonyymi00065UUSI
Anonyymi00059 kirjoitti:
Se on "poninlantaa"... sitä löytyy kaikkialta missä taikaponi on astellut muiden ylitse.
Jep ja toivottavast ko asian suhteen ei ole tullut nk identiteetti erehdyksiä. T naiselta
- Anonyymi00068UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ai nytkö pidät omaa väärää olettamustasi logiikkana?
Ihminen joka ei ole itse vanhempi, ei koskaan ymmärrä mitä vanhemmuus on. Vanhemmuus on kokonaisvaltaisempaa kuin pelkkä lapsen kasvatus ja sitähän et omien rajallisuuksiesi puitteissa kykene ymmärtämään.
Rajallisuutesi on fakta, et ole vanhempi. Et voi koskaan käsittää mitä vanhemmuus on, jos et ole itse sellainen.
Se, etten missään ole puolikkaalla tavullakaan maininnut että vanhemmuus automatisoisi hyväksi vanhemmaksi on vain ja ainoastaan sinun oman pienen pääsi tuotoksia. Vain ja ainoastaan sinun oma fiksaatiosi, ei minun mielipiteeni.
Mutta kuten jo niin monasti on todettuna, sinua ei kiinnosta muiden mielipiteet. Haluat vain olla oikeassa, tuntea paremmuutta ja ohjeistaa muita. Näin koen sinut.
Ei ole kovinkaan loogista sinulta, ensin tehdä hatusta vedettyjä päätelmiä minun mielipiteestäni ja sitten perustella niitä loogisena lopputulemana."Mutta kuten jo niin monasti on todettuna, sinua ei kiinnosta muiden mielipiteet. Haluat vain olla oikeassa, tuntea paremmuutta ja ohjeistaa muita. Näin koen sinut."
Tunne on molemminpuolinen.
🦄 Anonyymi00068 kirjoitti:
"Mutta kuten jo niin monasti on todettuna, sinua ei kiinnosta muiden mielipiteet. Haluat vain olla oikeassa, tuntea paremmuutta ja ohjeistaa muita. Näin koen sinut."
Tunne on molemminpuolinen.
🦄Mutta sinähän olet aina vedonnut siihen, ettet anna tunteen johdatella itseäsi vaan juurikin järki ja loogisuus johtotähtenäsi keskustelet myös täällä.
Minä olen vahvasti tunneihminen ja nyt minusta tuntuu, ettei sinun kommenteissa tässä ketjussa ole järjen ja loogisuuden hiventäkään.- Anonyymi00069UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mutta sinähän olet aina vedonnut siihen, ettet anna tunteen johdatella itseäsi vaan juurikin järki ja loogisuus johtotähtenäsi keskustelet myös täällä.
Minä olen vahvasti tunneihminen ja nyt minusta tuntuu, ettei sinun kommenteissa tässä ketjussa ole järjen ja loogisuuden hiventäkään.Kyllä, juuri niin.
Tämä keskusteluketju ei ole herättänyt minussa muita tunteita kuin lievää huvittuneisuutta.
Huomaan että sinä olet tunneihminen. Minä en ole.
🦄 Anonyymi00069 kirjoitti:
Kyllä, juuri niin.
Tämä keskusteluketju ei ole herättänyt minussa muita tunteita kuin lievää huvittuneisuutta.
Huomaan että sinä olet tunneihminen. Minä en ole.
🦄Jaa, minä en suinkaan ole ollut huvittunut tästä meidän välisestä keskustelusta. Minulla ei ole tarvetta alentaa keskustelukumppaniani huvittavaksi. Sinulle suon tuon ilon, sillä minä olen pohjimmiltani hyvin kiltti ihminen.
Minulla on puolestani ollut oikein mukavaa keskustella kanssasi .. oikeastaan tämä on ensimmäinen keskustelu mitä olemme käyneet.. koskaan.
Valitettavasti emme keskustelleet itse aiheesta vaan veit asian sivuraiteelle vääristyneellä olettamuksellasi minun olettamuksistani.
Yleisesti ottaen en edes vaivaudu alkamaan keskustelemaan sinun kanssasi, sillä se ei maksa vaivaa vuorovaikutustaitojesi putteen takia, mutta tämä oli ihan hyvä keskustelu.
Mihinkään tämä keskustelu ei johtanut, mutta tärkein ei ole se määränpää, vaan se matka. :)- Anonyymi00070UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Jaa, minä en suinkaan ole ollut huvittunut tästä meidän välisestä keskustelusta. Minulla ei ole tarvetta alentaa keskustelukumppaniani huvittavaksi. Sinulle suon tuon ilon, sillä minä olen pohjimmiltani hyvin kiltti ihminen.
Minulla on puolestani ollut oikein mukavaa keskustella kanssasi .. oikeastaan tämä on ensimmäinen keskustelu mitä olemme käyneet.. koskaan.
Valitettavasti emme keskustelleet itse aiheesta vaan veit asian sivuraiteelle vääristyneellä olettamuksellasi minun olettamuksistani.
Yleisesti ottaen en edes vaivaudu alkamaan keskustelemaan sinun kanssasi, sillä se ei maksa vaivaa vuorovaikutustaitojesi putteen takia, mutta tämä oli ihan hyvä keskustelu.
Mihinkään tämä keskustelu ei johtanut, mutta tärkein ei ole se määränpää, vaan se matka. :)Tämä ei ole ensimmäinen keskustelumme.
Ensimmäisessä keskustelussamme kauan sitten olit niin ennakkoluuloinen minua kohtaan, että päätin, etten keskustele kanssasi enää.
En keskustele ihmisten kanssa, jotka lähestyvät minua vain ennakkoluulojen kanssa.
🦄 Anonyymi00070 kirjoitti:
Tämä ei ole ensimmäinen keskustelumme.
Ensimmäisessä keskustelussamme kauan sitten olit niin ennakkoluuloinen minua kohtaan, että päätin, etten keskustele kanssasi enää.
En keskustele ihmisten kanssa, jotka lähestyvät minua vain ennakkoluulojen kanssa.
🦄Vai niin. Nytkö olen sitten mielestäsi vielä ennakkoluuloinenkin?
- Anonyymi00071UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Vai niin. Nytkö olen sitten mielestäsi vielä ennakkoluuloinenkin?
Olit ennakkoluuloinen silloin ensimmäisessä keskustelussamme ja olet sitä edelleen.
Minä en ollut silloin ensimmäisessä keskustelussamme mutta nyt olen. Kuten varmasti olet huomannut.
🦄 Anonyymi00071 kirjoitti:
Olit ennakkoluuloinen silloin ensimmäisessä keskustelussamme ja olet sitä edelleen.
Minä en ollut silloin ensimmäisessä keskustelussamme mutta nyt olen. Kuten varmasti olet huomannut.
🦄En nyt pitäisi sinua suinkaan ennakkoluuloisena. Ennemminkin jääräpäisenä.
Sulla on välillä ollut ihan hyviä juttuja, mutta fakkiudut ideologioihisi ja jääräpäisesti pusket eteenpäin luottaen niiden voimaan.
Ja kun kukaan eikä mikään ole läpensä paha, mielestäni on reilua sanoa myös positiivinen huomio sinusta keskustelijana.
Sinä et alennu haukkumaan.
Toisten haukkuminen on ala-arvoista, jonkinasteista älyllistä heikkoutta mielestäni. Tässä nimenomaisessa asiassa pidän sinua hyvänä keskustelijana.
Tässä tuumasin tuota sinun ennakkoluuloisuus väitettä ja se voi pitää paikkaansa. En tiedä, pitääkö vaiko ei, mutta se on mahdollista. En voi kieltää sitä täysin sillä en muista mistä keskustelusta on kyse.
Sinua on hyvin vaikeaa ymmärtää ensalkuun, sillä ulosantisi on töykeää ja yksisilmäistä ja herättää herkästi epämiellyttäviä tunteita sinua kohtaan.
Kun noista tunteista pääsee yli, niin kanssasi siis voi saada keskustelua aikaiseksi.- Anonyymi00073UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
En nyt pitäisi sinua suinkaan ennakkoluuloisena. Ennemminkin jääräpäisenä.
Sulla on välillä ollut ihan hyviä juttuja, mutta fakkiudut ideologioihisi ja jääräpäisesti pusket eteenpäin luottaen niiden voimaan.
Ja kun kukaan eikä mikään ole läpensä paha, mielestäni on reilua sanoa myös positiivinen huomio sinusta keskustelijana.
Sinä et alennu haukkumaan.
Toisten haukkuminen on ala-arvoista, jonkinasteista älyllistä heikkoutta mielestäni. Tässä nimenomaisessa asiassa pidän sinua hyvänä keskustelijana.
Tässä tuumasin tuota sinun ennakkoluuloisuus väitettä ja se voi pitää paikkaansa. En tiedä, pitääkö vaiko ei, mutta se on mahdollista. En voi kieltää sitä täysin sillä en muista mistä keskustelusta on kyse.
Sinua on hyvin vaikeaa ymmärtää ensalkuun, sillä ulosantisi on töykeää ja yksisilmäistä ja herättää herkästi epämiellyttäviä tunteita sinua kohtaan.
Kun noista tunteista pääsee yli, niin kanssasi siis voi saada keskustelua aikaiseksi."En voi kieltää sitä täysin sillä en muista mistä keskustelusta on kyse."
Minulla on parempi muisti kuin sinulla.
Nyt lopetan tähän. Olet menettänyt luottamukseni ja sitä on vaikea saada takaisin.
🦄 Anonyymi00073 kirjoitti:
"En voi kieltää sitä täysin sillä en muista mistä keskustelusta on kyse."
Minulla on parempi muisti kuin sinulla.
Nyt lopetan tähän. Olet menettänyt luottamukseni ja sitä on vaikea saada takaisin.
🦄Sinä et ole voinut luottamustani menettää, sillä sinulla ei sitä ole koskaan ollutkaan.
Ja juu, minä lopetan myös tähän.- Anonyymi00075UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Sinä et ole voinut luottamustani menettää, sillä sinulla ei sitä ole koskaan ollutkaan.
Ja juu, minä lopetan myös tähän.Olet väärässä.
Minulla on oletusarvoinen luottamus jokaista ihmistä kohtaan, jonka kanssa en ole koskaan ollut tekemisissä.
Luottamus rikkoutuu vasta, jos ihminen tekee (tai sanoo) jotain, jonka vuoksi minulla ei enää ole syytä luottaa häneen.
🦄 Anonyymi00075 kirjoitti:
Olet väärässä.
Minulla on oletusarvoinen luottamus jokaista ihmistä kohtaan, jonka kanssa en ole koskaan ollut tekemisissä.
Luottamus rikkoutuu vasta, jos ihminen tekee (tai sanoo) jotain, jonka vuoksi minulla ei enää ole syytä luottaa häneen.
🦄Lopetin jo kanssasi keskustelemisen. Enkä voi olla väärässä omista asioistani.
- Anonyymi00076UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Lopetin jo kanssasi keskustelemisen. Enkä voi olla väärässä omista asioistani.
Se "oma asiasi" oli väite minun tavastani ylläpitää luottamusta muihin ihmisiin. Katson olevani siinä parempi asiantuntija kuin sinä.
Tiedätkö että sinä myös vaikutat loputtoman töykeältä? Se johtuu siitä, että heittelet ilmoille täysin järjettömiä sutkautuksia, kuten nyt vaikka tuon luottamusasian.
Tietysti minä tiedän paremmin kuin sinä, kehen luotan ja kehen en. Ei se ole sinun asiasi. Sinun asiasi ovat vain kuvitelmat, joita teet muista ihmisistä. Ja minä sanon niitä kuvitelmia ennakkoluuloiksi.
🦄 Anonyymi00076 kirjoitti:
Se "oma asiasi" oli väite minun tavastani ylläpitää luottamusta muihin ihmisiin. Katson olevani siinä parempi asiantuntija kuin sinä.
Tiedätkö että sinä myös vaikutat loputtoman töykeältä? Se johtuu siitä, että heittelet ilmoille täysin järjettömiä sutkautuksia, kuten nyt vaikka tuon luottamusasian.
Tietysti minä tiedän paremmin kuin sinä, kehen luotan ja kehen en. Ei se ole sinun asiasi. Sinun asiasi ovat vain kuvitelmat, joita teet muista ihmisistä. Ja minä sanon niitä kuvitelmia ennakkoluuloiksi.
🦄Kolmannen kerran totean, että lopetin keskustelemisen kanssasi jo.
- Anonyymi00024
Kritiikissä on tärkeintä, että se menee perille, asia ymmärretään ja ongelma, jos sellainen tunnistetaan ja tunnustetaan, ratkaistaan. Tuntemattomille palstahenkilöille joiden taustoista ei tiedä mitään, on turha antaa kritiikkiä, koska se ei vaan toimi.
Ja vähiten kritiikkiä kannattaa antaa lapsettomien. Jos ihmisellä on lapsia, hän kasvattaa ne usein miten parhaalla mahdollisella tavalla, siihen mihin resurssit riittävät. Moni lapseton kyllä puuttuu joskus kiihkeästikin milloin mihinkin "kasvatusvirheeseen", koska kuvittelee kasvatuksen vain teoreettiselta pohjalta ja mahdollisesti senkin että jokin asia opetetaan ja ohjataan lapselle kuin lapselle samalla tavalla, vaikka lapset ovat samassa perheessäkin erilaisia.
Ainoa selkeä kasvatusvirhe on väkivalta, ja siihen pitää puuttua ja vieläpä viranomaisten kanssa.- Anonyymi00028
"Kritiikissä on tärkeintä, että se menee perille, asia ymmärretään ja ongelma, jos sellainen tunnistetaan ja tunnustetaan, ratkaistaan."
Olen samaa mieltä tästä. Myönnän myös, että käsittelen lasten kasvatusta kuin mitä tahansa ihmisiin vaikuttamista, ja mielestäni sellaista täytyy aina voida tarkastella kriittisesti.
Minulla ei ole tässä kiihkoa mukana. En koe lasten kasvatusta erityisen kiinnostavana aiheena.
Lähinnä minua huvittaa ajatus siitä, että aikuisen egoa tulisi suojella enemmän kuin lapsen kehitystä ja tulevaisuutta.
Jos ihminen on itse ollut kasvatuksen kohteena, hänellä on yleensä muutakin kuin teoreettista tietoa kasvatuksesta, vaikkakin näkökulma on eri kuin kasvattajan. Joku mainitsikin tämän jo tässä ketjussa.
Minun mielestäni myös aivopesu on selkeä kasvatusvirhe. Teoreettinen ongelma syntyy siinä, että sosialisaation ja aivopesun ero on veteen piirretty viiva. Länsimaissa kasvaneiden mielestä jihadistit aivopesevät lapsiaan, kun taas jihadistien mielestä länsimaiset aivopesevät lapsiaan. Molemmat ovat kuitenkin sosialisaation muotoja.
🦄 - Anonyymi00033
Anonyymi00028 kirjoitti:
"Kritiikissä on tärkeintä, että se menee perille, asia ymmärretään ja ongelma, jos sellainen tunnistetaan ja tunnustetaan, ratkaistaan."
Olen samaa mieltä tästä. Myönnän myös, että käsittelen lasten kasvatusta kuin mitä tahansa ihmisiin vaikuttamista, ja mielestäni sellaista täytyy aina voida tarkastella kriittisesti.
Minulla ei ole tässä kiihkoa mukana. En koe lasten kasvatusta erityisen kiinnostavana aiheena.
Lähinnä minua huvittaa ajatus siitä, että aikuisen egoa tulisi suojella enemmän kuin lapsen kehitystä ja tulevaisuutta.
Jos ihminen on itse ollut kasvatuksen kohteena, hänellä on yleensä muutakin kuin teoreettista tietoa kasvatuksesta, vaikkakin näkökulma on eri kuin kasvattajan. Joku mainitsikin tämän jo tässä ketjussa.
Minun mielestäni myös aivopesu on selkeä kasvatusvirhe. Teoreettinen ongelma syntyy siinä, että sosialisaation ja aivopesun ero on veteen piirretty viiva. Länsimaissa kasvaneiden mielestä jihadistit aivopesevät lapsiaan, kun taas jihadistien mielestä länsimaiset aivopesevät lapsiaan. Molemmat ovat kuitenkin sosialisaation muotoja.
🦄"Myönnän myös, että käsittelen lasten kasvatusta kuin mitä tahansa ihmisiin vaikuttamista, ja mielestäni sellaista täytyy aina voida tarkastella kriittisesti."
Totean tälleen sivusta, että tuo on mielestäni oikein mainio lähtökohta. Juuri noin minä itseasiassa lähestyn myös oman lapseni kasvattamista. En ole ikinä ymmärtänyt miksi sitä muka tulisi lähestyä jotenkin toisin. Mä olen jo ihan pienestä lähtien lähestynyt kaikkea sillä tavalla, että olen perustellut hänelle miksi me teemme näin, emmekä vaikapa noin. Tietysti aina sillä ikätasolla, jonka hän kykenee tajuamaan. En ole koskaan joutunut yhdessäkään asiassa määräämään tai oikeastaan edes käskemään. Minun ei ole ikinä tarvinut käyttää omaan lapseeni muuta auktoriteettia kuin järki ja hyvät perustelut. Nykyään olemme jo siinä vaiheessa suhdettamme, että hyvin perustellen hän voi jopa saada mieltäni muutettua 😁.
Silloin kun mulla ei itselläni ollut lasta (eikä ollut tarkoitus saadakaan) olin aina kavereideni ja siskoni lasten "suosikki". En itse oikein ymmärtänyt miksi, kun en mielestäni ole koskaan "tullut toimeen" lasten kanssa. Kysyin joskus siskoni tytöiltä, jotka nyt ovat jo aikuisia, että mikä se juttu oli ja he sanoivat, että koska minä en kohdellut heitä kuin lapsia, en koskaan komentanut, vaan selitin ja perustelin, sain kuullostamaan järkevältä, että okei tietysti me teemme näin. - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
"Myönnän myös, että käsittelen lasten kasvatusta kuin mitä tahansa ihmisiin vaikuttamista, ja mielestäni sellaista täytyy aina voida tarkastella kriittisesti."
Totean tälleen sivusta, että tuo on mielestäni oikein mainio lähtökohta. Juuri noin minä itseasiassa lähestyn myös oman lapseni kasvattamista. En ole ikinä ymmärtänyt miksi sitä muka tulisi lähestyä jotenkin toisin. Mä olen jo ihan pienestä lähtien lähestynyt kaikkea sillä tavalla, että olen perustellut hänelle miksi me teemme näin, emmekä vaikapa noin. Tietysti aina sillä ikätasolla, jonka hän kykenee tajuamaan. En ole koskaan joutunut yhdessäkään asiassa määräämään tai oikeastaan edes käskemään. Minun ei ole ikinä tarvinut käyttää omaan lapseeni muuta auktoriteettia kuin järki ja hyvät perustelut. Nykyään olemme jo siinä vaiheessa suhdettamme, että hyvin perustellen hän voi jopa saada mieltäni muutettua 😁.
Silloin kun mulla ei itselläni ollut lasta (eikä ollut tarkoitus saadakaan) olin aina kavereideni ja siskoni lasten "suosikki". En itse oikein ymmärtänyt miksi, kun en mielestäni ole koskaan "tullut toimeen" lasten kanssa. Kysyin joskus siskoni tytöiltä, jotka nyt ovat jo aikuisia, että mikä se juttu oli ja he sanoivat, että koska minä en kohdellut heitä kuin lapsia, en koskaan komentanut, vaan selitin ja perustelin, sain kuullostamaan järkevältä, että okei tietysti me teemme näin.Mukava kuulla. Noin minuunkin suhtauduttiin lapsena, sillä erotuksella, että minä pyysin itse aina niitä perusteluita. Jos ei niitä valmiiksi annettu.
Joskus ilmeisesti pyysin niitä jopa hieman pontevasti. 🤭
Mutta sen jälkeen kun sain perustelut tai selityksen, olin tyytyväinen.
Ihan perussettiä.
🦄 - Anonyymi00058
Anonyymi00034 kirjoitti:
Mukava kuulla. Noin minuunkin suhtauduttiin lapsena, sillä erotuksella, että minä pyysin itse aina niitä perusteluita. Jos ei niitä valmiiksi annettu.
Joskus ilmeisesti pyysin niitä jopa hieman pontevasti. 🤭
Mutta sen jälkeen kun sain perustelut tai selityksen, olin tyytyväinen.
Ihan perussettiä.
🦄Jokin kasvatuksessasi on kyllä mennyt todella pahasti pieleen.
- Anonyymi00066UUSI
Anonyymi00058 kirjoitti:
Jokin kasvatuksessasi on kyllä mennyt todella pahasti pieleen.
Narsistinen jyrähän tuo on. T naiselta
No sinällään tietty mitä tahansa saa halutessaan kritisoida, jokaisen oma valinta, kunhan myös kantaa sitten seuraukset kritisoinnistaan, jos ne ovat asialliset ja mittasuhteiltaan oikeanlaiset.
Itse olen jättänyt mm. kasvatuksen kritisoinnin täysin väliin ja todennut, että on paljon parempi näyttää livenä esimerkkiä, joko kasvattajalle tai kasvatettavalle, välillä molemmille yhtä aikaa. Jos annetun esimerkin "äänetön" kritiikki ei opeta jompaa kumpaa tai molempia edellisistä, ei asia ole minun ongelmani, olen tehnyt oman osuuteni. Toki jos on vaikkapa täysin kuriton kakara, niin aivan mainiosti voin sellaisen laittaa kuriin tiukasti, jos kasvattajansa eivät sitä tee, omista syistään johtuen. Jos toimeni ovat olleet tilanteeseen soveltuvat ja kasvattajat siitä silti pillastuvat, niin sitten aukea verbaalinen Pandoran lipas ja nimenomaan kasvatettavan kuullen.
Tapa on hiukan tyly, mutta se alkaa hyvin pehmeällä vaikuttamisella, jonka pehmeys kovenee hyvin jyrkästi, jos mitään ei tapahdu. Itselleni tämä malli on sopinut hyvin.- Anonyymi00035
Olet rohkea. 😄
Minulla ei kyllä ehkä olisi pokkaa kritisoida kenenkään kasvatusta ihan kasvotusten.
🦄 Anonyymi00035 kirjoitti:
Olet rohkea. 😄
Minulla ei kyllä ehkä olisi pokkaa kritisoida kenenkään kasvatusta ihan kasvotusten.
🦄Ei suinkaan, en ole ollenkaan rohkea. Siksi en kritisoikaan suoraan kasvatusta, vaan vain kasvatettavan toimintaa jossain tilanteessa, mutta tokihan hitaammatkin kasvattajat aika nopeasti ymmärtävät, että samalla mahdollisesti kritisoitiin heidän suorittamaansa kasvatusta.
Summa summarum, huonosta käytöksestä saa ja pitääkin huomauttaa, eli jos kasvatettava käyttäytyy huonosti ja se johtuu satunnaisuuden sijaan huonosta kasvatuksesta, niin on ihan paikallaan heittää se märkä rätti kasvattajien naamalle. Jos siitä menee välit, niin piut paut, sitten menee, ei minua muut ihmiset niin paljoa kiinnosta, että siitä mieleni pahoittaisin.
- Anonyymi00036
Mä sanoin yhden vanhemman, erittäin negatiivisia päivittäisiä mielipiteitä sosialismiksi. Alkoi jo muutenkin kiukuttaa se ainainen negatiivinen ja osin jopa uhkaava huutelu.
Olen tyytyväinen, kun ei ole muutamaan päivään soitellut. Tosin, humalassa se näitä negatiivisia juttujaan päivittäin heitteli. - Anonyymi00037
" Minä veikkaan, että sinä et edes halua kasvattaa lapsestasi sellaista, joka viihtyisi noiden "normojen" parissa. Opetat lapsellesikin, että muut kuin "erityiset" ihmiset ovat kylmiä ja julmia.
Onko sellainen oikein lastasi kohtaan ja hyödyksi hänen tulevaisuudelleen?
🦄"
" Osaatko siis kasvattaa omastakaan erityisestä lapsestasi hyvin käyttäytyvää?
🦄"- Anonyymi00038
Tässä nyt vielä linkki tuohon mistä aloitus sai aiheensa. 👇🏻
😉🦄
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19483740/kysymys#comment-143590773 - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Tässä nyt vielä linkki tuohon mistä aloitus sai aiheensa. 👇🏻
😉🦄
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19483740/kysymys#comment-143590773Yksärin aloituksesta poimittua.
"Lasten kasvatusta täytyy mielestäni kritisoida, jos joku kasvattaa lapsia ajattelemattomasti, koska lapset ovat puolustuskyvyttömiä ja riippuvuutensa vuoksi kykenemättömiä pakenemaan aivopesua tai fyysistä pahoinpitelyä.
Minä kritisoin mielelläni suureen ääneen jokaisen sellaisen erityislapsen vanhempaa, joka opettaa lapsilleen, että muut kuin erityiset ihmiset ovat julmia ja kylmiä. Sellainen on mielestäni surkeaa kasvatusta."
Kertoisitko missä kohdin tuo henkilö on sanonut opettavansa lapsilleen noin?
Kysympähän vaan.
Ja odotan että vastaat, kun väität tuollaista tapahtuneen. - Anonyymi00043
Anonyymi00039 kirjoitti:
Yksärin aloituksesta poimittua.
"Lasten kasvatusta täytyy mielestäni kritisoida, jos joku kasvattaa lapsia ajattelemattomasti, koska lapset ovat puolustuskyvyttömiä ja riippuvuutensa vuoksi kykenemättömiä pakenemaan aivopesua tai fyysistä pahoinpitelyä.
Minä kritisoin mielelläni suureen ääneen jokaisen sellaisen erityislapsen vanhempaa, joka opettaa lapsilleen, että muut kuin erityiset ihmiset ovat julmia ja kylmiä. Sellainen on mielestäni surkeaa kasvatusta."
Kertoisitko missä kohdin tuo henkilö on sanonut opettavansa lapsilleen noin?
Kysympähän vaan.
Ja odotan että vastaat, kun väität tuollaista tapahtuneen."Kertoisitko missä kohdin tuo henkilö on sanonut opettavansa lapsilleen noin?"
Se oli oma arvioni ja kysymys, jonka esitin hänelle.
Veikkaan että se tapahtuu huomaamatta, koska monet vanhemmat siirtävät ennakkoluulonsa lapsilleen. Lapset huomaavat ne vasta, kun ovat aikuisia.
Käytännön tasolla: jos olisin ollut väärässä oletukseni suhteen, olisin toivonut, että yllä mainittu henkilö olisi neutraalisti kiistänyt väitteeni ja kertonut, miten hän opettaa lastaan suhtautumaan "normoihin".
Sen sijaan hän käänsi huomion minuun. Ja ilmeisesti sai jonkinlaisen tunnereaktion.
🦄 - Anonyymi00067UUSI
Anonyymi00043 kirjoitti:
"Kertoisitko missä kohdin tuo henkilö on sanonut opettavansa lapsilleen noin?"
Veikkaan että se tapahtuu huomaamatta, koska monet vanhemmat siirtävät ennakkoluulonsa lapsilleen. Lapset huomaavat ne vasta, kun ovat aikuisia.
Käytännön tasolla: jos olisin ollut väärässä oletukseni suhteen, olisin toivonut, että yllä mainittu henkilö olisi neutraalisti kiistänyt väitteeni ja kertonut, miten hän opettaa lastaan suhtautumaan "normoihin".
Sen sijaan hän käänsi huomion minuun. Ja ilmeisesti sai jonkinlaisen tunnereaktion.
🦄Eli onko nyt niin, että aloitus kumpuaa siitä, että on ollut skismaa erityislapsen vanhemman kanssa, joka ei ole ottanut erinomaisia neuvojasi vastaan? T naiselta
- Anonyymi00080UUSI
Anonyymi00043 kirjoitti:
"Kertoisitko missä kohdin tuo henkilö on sanonut opettavansa lapsilleen noin?"
🦄Huomatkaa että syytetty vastasi tähän että "Se oli oma arvioni".
Hyvä valamiehistö, millaisilla henkisillä kyvyillä syytetty teki tuon arvion. Tämä on retorinen kysymys.
Myös syytetyn vaatimus neutraalisuuteen ja huomion välttely herättää lisää retorisia kysymyksiä.
- Anonyymi00040
Kaikkea ja kaikkia saa kritisoida... Ja kritiikin kohteeksi päätyneen pitäisi osata suodattaa. Kaikkien mielipiteillä ei ole hitusenkaan väliä.
Likaisesta tukasta tai muuten likaisuudesta saa sanoa intiimin kanssakäymisen aikeessa. Jollei tykkää saada tulehduksia. Kummallista jos toinen ei tuon vertaa tajuaisi itsekin. Ulkonäkö ei ole niin tärkeä, läskeistä voi jättää marmattamatta siinä herkemmässä tilanteessa. Mutta jos paino vaan nousee, niin terveydestä saa olla huolissaan ja siitä saa sanoa. Kuten muistakin terveyttä uhkaavista asioista. Tai muuten yleisesti hyvinvointia ja tulevaisuutta haittaavista toimista.
Koska maailma on puolillaan kaikenlaisia erityisihmisiä, kannattaa tosiaan panostaa siihen mihin voi vaikuttaa, eli itseensä. Ei saa olla niin itsekeskeinen, että loukkaantuu tuntemattomien tai vähemmän merkityksellisten ihmisten sanomisista. Eihän sitä muuta ehtisikään kuin olla loukkaantunut.
Oikeestihan mennään tilanteiden mukaan.
xLiner- Anonyymi00044
Tukan puhtaus ja kehon muutokset olivat esimerkki siitä, ettei kaikkea ole soveliasta sanoa kaikissa tilanteissa.
🦄 - Anonyymi00046
Anonyymi00044 kirjoitti:
Tukan puhtaus ja kehon muutokset olivat esimerkki siitä, ettei kaikkea ole soveliasta sanoa kaikissa tilanteissa.
🦄Juu, ymmärsin. Mutta tuo tukan puhtaus laajeni mun mielessäni huonoksi hygieniaksi. Ja silloin tilanne on oikea, vaikkakin ikävä. Jotakuta toista likaisuus ei haittaa.
Tosi vähän on pelkästään mustavalkoisesti oikeaa ja väärää. Kaikki on tilannekohtaista ja jokainen tilanne on aina erilainen.
xLiner - Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Juu, ymmärsin. Mutta tuo tukan puhtaus laajeni mun mielessäni huonoksi hygieniaksi. Ja silloin tilanne on oikea, vaikkakin ikävä. Jotakuta toista likaisuus ei haittaa.
Tosi vähän on pelkästään mustavalkoisesti oikeaa ja väärää. Kaikki on tilannekohtaista ja jokainen tilanne on aina erilainen.
xLinerOk. 😃 No ehkä se oli huono esimerkki.
En ole koskaan tavannut ketään, joka olisi ollut epähygieeninen. Täysin keksitty esimerkki siis.
🦄
- Anonyymi00041
Eräs sukulainen pahoinpiteli lastaan.
On se uskomatonta, ettei mikään viesti mennyt perille. Sanoin jopa että kerran vielä, niin valut viemäristä alas. Alamaailman sanonta.
Kyllä se sitten loppui kun tarpeeksi näin vaivaa.- Anonyymi00045
Hienoa! Hienoa että puolustit lasta.
Kannattaa varmistaa vielä nykyäänkin, mikä tilanne on, jos saat luotettavaa tietoa siitä.
🦄 - Anonyymi00048
Anonyymi00045 kirjoitti:
Hienoa! Hienoa että puolustit lasta.
Kannattaa varmistaa vielä nykyäänkin, mikä tilanne on, jos saat luotettavaa tietoa siitä.
🦄Joo.
Ei uskalla katsoa mua päinkään.
- Anonyymi00049
Vanhemmat karttelevat julkisilla paikoilla aivan suotta. Ihan kuin heillä ei olisi korvia ollenkaan. Kyllä voi huomauttaa kakaroilleen, että maailmassa on muitakin kuin he ja heidän mölyävät jälkeläisensä.
Kuka tahansa voi mölytä. Meidät on kasvatettu, ettei häiritä.
Minusta lasta pitää opastaa juuri siinä tilanteessa, kun menee överiksi.
Jos muutaman tunnin jälkeen kotona alkaa motkotus, niin sen yhdistäminen tilanteeseen on myöhäistä.
Uhmaikäiset oma lukunsa. Naama punaisena, hiki päässä, kun ei saa sitä jotakin. Ja ei saa. Kiristystä ei saa palkita.
Samoin, kun lapset möykkäävät kovaan ääneen kuin mölyapinat, aikuisuutta tarvitaan.
Vilma - Anonyymi00062UUSI
Mikä tässä eksistentiaalisessa paatoksessa oli niinku pointtina? T naiselta
- Anonyymi00072UUSI
Julkisuushakuisuus? mikä muukaan voisi olla
- Anonyymi00074UUSI
Sartre ei ole läsnä.
Ettekö njymmärrä.
Huono, häiritsevä käytös ja vetekålät vanhemmat. - Anonyymi00079UUSI
Anonyymi00074 kirjoitti:
Sartre ei ole läsnä.
Ettekö njymmärrä.
Huono, häiritsevä käytös ja vetekålät vanhemmat.Sartre! Tule tänne, on asiaa! Kysymys.
Ai vttu se on kuollu.
- Anonyymi00077UUSI
Suurimmas osas perheitä kun ei ole mitään kasvatusta. Kaaoottiset vanhemmat ja huonoa seuraa muista yhtä kaaottisista ihmisistä. Ei niitä kasvateta.
- Anonyymi00078UUSI
No nyt meni hurjaksi. 😁
Mutta ymmärrän että pidät ainakin teoriassa hyväksyttävänä kritisoida kasvatukseen liittyviä asioita.
🦄
- Anonyymi00081UUSI
Tilanteet, joissa olen kritisoinut toista vailla parempaa ymmärrystä tilanteesta. Niitä olen katunut. Ei siksi, etten olisi saanut kritisoida vaan siksi, että se oli tilanteen huomioiden kohtuutonta ja ajattelematonta. En siis lähesty asiaa sallittu/kielletty näkökulmasta vaan tahdikkuutta ajatellen. Joskus ei kannata avata suutaan, vaikka tilanne vaikuttaisi miltä. Ja mitä se asioista huomauttaminen ylipäätään auttaa mitään.
-Thinksy- Anonyymi00084UUSI
Hyvä lähtökohta on ensin kysyä, ennen kuin sanoo oman mielipiteensä.
Pidän kasvatusta erityisenä aiheena sen vuoksi, että se kohdistuu puolustuskyvyttömään ihmiseen.
🦄 - Anonyymi00085UUSI
Anonyymi00084 kirjoitti:
Hyvä lähtökohta on ensin kysyä, ennen kuin sanoo oman mielipiteensä.
Pidän kasvatusta erityisenä aiheena sen vuoksi, että se kohdistuu puolustuskyvyttömään ihmiseen.
🦄Oma mielipiteeni on, että jos sinulla ei ole itsellä lapsia tai et toimi kasvatusalan työssä niin on parempi olla kritisoimatta, koska et tiedä käytännössä, mitä vanhemman arki on. Toisaalta jos kyse on lastensuojelun asiasta, silloin on hyvä tehdä lain mukainen ilmoitus huolesta lapsen kasvun ja kehityksen suhteen. Silloinkin taho, joka selvittää asian on viranomainen.
-Thinksy palasi koiralenkiltä
- Anonyymi00082UUSI
Henkilökohtaisia ominaisuuksia ei saa kritisoida. Elämän myötä tulleille, joille ei enää voi mitään, ei voi kritisoida, esim. että olisit tehnyt toisin.
Minulle on sanottu että miesystäväni ei ole hyvän näköinen. Sitten hän pehmensi, että minulle ei riittävän hyvän näköinen. Pidän sanojaa typeränä ja lisäystä vielä typerämpänä, mutta sivuutin vastamatta.
Miten sanoa ystävälle joka haisee hieltä, että lakkaisi.- Anonyymi00083UUSI
"Minulle on sanottu että miesystäväni ei ole hyvän näköinen. Sitten hän pehmensi, että minulle ei riittävän hyvän näköinen."
Ai että. 😄 Tuossa olisi niin herkullinen paikka pieneen vastapalloon, että itse en voisi millään olla hyödyntämättä tilannetta!
Minun suustani tulisi tuossa tilanteessa jotain seuraavista:
- Hän on valitettavasti tarkoitettu vain minun katsottavakseni ja kosketettavakseni, joten joudut nyt etsimään oman silmänruokasi aivan muualta.
- Hän on aivan upporikas, joten voin antaa anteeksi pienet epätäydellisyydet ulkonäössä, niin kuin me kauniit naiset aina teemme.
Tai jotain vastaavaa. En voisi olla sanomatta jotain tuollaista. 😂🤭
Ystävälle voi sanoa seuraavasti: "Aion nyt mahdollisimman ystävällisesti sanoa sinulle asiasta, joka vaikuttaa sinun ihmissuhteisiisi. Tämä saattaa tuntua loukkaavalta mutta sanon tämän, koska välitän sinusta ja siitä, että muutkin ihmiset välittävät. Suihkua ja pyykinpesukonetta pitäisi käyttää ahkerammin kuin tähän saakka."
🦄
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Metsamanin muru kissa kuollut
Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars1752914- 861270
Kysymys
Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois2421077- 1231026
Tapailtaisko nainen
Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä84926- 91763
Kissan kuolema
https://youtube.com/shorts/lJznLVfBTxA?si=h-F1D4Arg4uGjGX- On tuo aivan uskomaton tapaus! Lähes 200 osanottoa ja surun104667Haluatko J-mies jutella asiat selviksi vai jäädä palstalle haaveilemaan
Kuten otsikko sanoo: Haluatko tavata ja jutella, jotta saadaan asioihin selvyys lopullisesti vai haluatko mieluummin haa55665Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid103581- 38572