Ajatelkaapas, noin 28 % suomalaisista yli 30-vuotiaista käyttää verenpainelääkkeitä. Yhteensä käyttäjiä on noin 500 000.
Keskimääräinen vuosihinta lienee 200 euron tuntumassa. 500 000 x 200 euroa = 100 miljoonaa euroa.
Kallista kokonaisuudessaan, vaikka lääkkeet ovatkin tässä aihepiirissä kohtuuhintaisia.
Voitaisiinko vaatia enemmän elämäntyylin ja tapojen muuttamista? Onko lääkitys mielestänne sellaista, jolla yritetään kompensoida negatiivisten elämäntapojen tuomia muutoksia?
Hiellä, vedellä ja ruisleivällä homma kuntoon?!
AV
Meistäkin joka neljäs, turhaanko
136
370
Vastaukset 136
- Anonyymi00001
Näköjään 60% ylipainoisia.
- Anonyymi00002
Tuo ylipaino jo käsitteenä on kyseenalainen. Parempi olisi imoittaa kehon koostumusmittauksella tai jollain monipuolisemmalla tavalla se, mikä tilanne suomalaisilla on.
Jos ajatellaan pituuden suhdetta painoon, olisin sen arvion mukaan ihan läski, vaikka läskiä ei kehossa paljon ole.
AV - Anonyymi00007
Katsokaa mitä kauppa tarjoaa nälkään. Siitä se selviää
Kuinka paljon lisäaineita ja epäterverllistä likaista lihaa. Kanamunia saa laittaa 4 pannulle muttaa nekin häviää johonkin - Anonyymi00034
Anonyymi00002 kirjoitti:
Tuo ylipaino jo käsitteenä on kyseenalainen. Parempi olisi imoittaa kehon koostumusmittauksella tai jollain monipuolisemmalla tavalla se, mikä tilanne suomalaisilla on.
Jos ajatellaan pituuden suhdetta painoon, olisin sen arvion mukaan ihan läski, vaikka läskiä ei kehossa paljon ole.
AVJoo. Olen 168cm / 68kg. Lääkäri on 2x huomauttanut lihavuudesta ja elintapojen muuttamisesta.
Harrastan 2h liikuntaa jp. Eläinperäistä rasvaa syön pari siivua juustoa päivässä.
En aio muuttaa mitään. Jos mulle naristaan jo tästä niin kuinka paljon kyytiä saavat yli satakiloiset. - Anonyymi00042
Anonyymi00034 kirjoitti:
Joo. Olen 168cm / 68kg. Lääkäri on 2x huomauttanut lihavuudesta ja elintapojen muuttamisesta.
Harrastan 2h liikuntaa jp. Eläinperäistä rasvaa syön pari siivua juustoa päivässä.
En aio muuttaa mitään. Jos mulle naristaan jo tästä niin kuinka paljon kyytiä saavat yli satakiloiset.Erikoinen lääkäri, tai sitten sinulla ei ole juurikaan lihasmassaa liikunnasta huolimatta.
- Anonyymi00058
Anonyymi00042 kirjoitti:
Erikoinen lääkäri, tai sitten sinulla ei ole juurikaan lihasmassaa liikunnasta huolimatta.
Kolestroli jotain 6-8. Olen miettinyt että ehkä joku sairaus. Suonet niin tukossa ettei sydän saa happea ja pahoja hengitysvaikeuksia. Olin sairaalassakin asian takia.
- Anonyymi00061UUSI
Anonyymi00058 kirjoitti:
Kolestroli jotain 6-8. Olen miettinyt että ehkä joku sairaus. Suonet niin tukossa ettei sydän saa happea ja pahoja hengitysvaikeuksia. Olin sairaalassakin asian takia.
Jospa niissä keuhkoissa on jotain häikkää myös?
Vilma
- Anonyymi00003
soimaan Scorpio0ns Best of rockers and ballads.... mutta olen hengenvaarasa itsekin kotona jos ei ole tukeraaadun pahastikin... nooh leikkaus tulossa 10.8.
joa ptatyn selviytymään hengissä ennen sitä.
joku7 jännä tyttö naapuri-joku tyttö.... omituista kautta sdain tietoon että joku jännää muaiikkiAa ääniä joskuuuluu, mistä johtuu... - Anonyymi00004
Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla pudottelen painoani.
3 eri verenpainelääkettä syön ja toki haluaisin ne pois kokonaan.
Liikuntaa en kauheasti voi harrastaa koska selkä ja jalka ei kestä, liikun sen verran mikä ei satu.- Anonyymi00008
Suolaa. Mineraalisuolaa ja pureske tai merisuolakiteitä
Pureskele pari palaa ja juo lasi vettä päälle. - Anonyymi00009
Ei missään nimessä mitään pöytäsuolaa
- Anonyymi00045
Laula, se saa veren ja hapen kiertämään.
- Anonyymi00066UUSI
Suola kokonaan pois ravinnosta niin jo pian verenpaine putoaa nollaan. Takuulla toimii.
- Anonyymi00005
jalattomana ja kädettömänä on kivaa kaivaa ojiakin...
- Anonyymi00006
Jatkossa vaan jätetään sairaat hoitamatta. Sehän tässä on ollut ratkaisu kaikkeen, kun säästetään.
Ja kyllähän ihmisellä on itsellään vastuu pitää huolta terveydestään. Ei yhteiskunnalla. Yhteiskunta tarjoaa ohjeet terveellisempään elämään, ja ne jotka haluavat niitä noudattavat.
Jokaisella on täysi oikeus syödä yli 400 g punaista lihaa viikossa. Ainakin toistaiseksi, kun ruoka ei ole kortilla.
xLiner- Anonyymi00010
Ei kaikki pysty luutulehdusta itse parantamaan. Kyllä siihen lääkettä tarvitaan.
- Anonyymi00011
Vaikutat kyllä muutenkin aika yksinkertaiselta mummolta mitä tässä on tullut katseltua sinun kommentointia
- Anonyymi00014
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ei kaikki pysty luutulehdusta itse parantamaan. Kyllä siihen lääkettä tarvitaan.
Tietysti. Maksat vaan ihan itse omasta varallisuudestasi kaiken. Kyllä yksityisellä hoitoja saa vaikka mihin..
xLiner - Anonyymi00015
Anonyymi00011 kirjoitti:
Vaikutat kyllä muutenkin aika yksinkertaiselta mummolta mitä tässä on tullut katseltua sinun kommentointia
Oletpa tarkkanäköinen.
Onko sulla aiheeseen mitään sanottavaa?
xLiner - Anonyymi00030
Hei.
Suomessahan perustettiin lähes 30 hyvinvointialuetta!
Mitä tämä kertoo. Falskista positiivisuudesta.
Vilma
Kandee muistaa, että diagnosointi kuuluu lääkäreille ja arviot.
Perimä on mitä on.
- Anonyymi00012
verenpainejutuista... minuakin joku lääkärinainen sanoi että vähän koholla... mutta niin ei vaarallisesti sinänsä.... olenkin käynyt aika ahkerasti lääkäreillä nykyään...
hammashommat, ne ovat ok, noin... 10 kertaa hampioilla, eli hammaslääkärileillä kävin, ongelmasta seuraavAAN... - Anonyymi00013
jätetään vauvat swynnyrrrämärrä niin sääsrtt paljolata...
Valtava osa verenpaineongelmasta johtuu ruokaan lisätystä Natriumista (siis se tavallinen suola).
Ongelman juurisyy on ruokateollisuus, joka sitkeästi käyttää vuorisuolaa tuotannossaan (hiukan halvempaa).
Mineraalisuola vähentäisi ongelmaa hieman, mutta siinäkin on paljon Natriumia.
Pitäisi ryhtyä verottamaan ruokaan lisättyä Natriumia, niin ongelma poistuisi.
Tuossa tilanteessa liiallinen Natrium korvattaisiin Kaliumilla ja Magnesiumilla.
(keskustelin tästä aiheesta liittyvien virkahenkilöiden kanssa ja he kertoivat, että ongelmaan aiotaan puuttua, mutta siitä on jo aikaa, eikä mitään ole vielä näkynyt)- Anonyymi00016
Nopea kuuklaus. Kalium-magnesiumsitraatijauhe löytyi. Ei tuokaan ole liiallisesti käytettynä terveellinen. Suositeltiin 1/2 tl päivässä. Mahtaako tuolla määrällä saada tarpeeksi suolanmakua vaikkapa ruisleipään? Jos siis itse leipoisi? Ehkä ruokateollisuus onnistuu siinä paremmin?
xLiner Natrium on se, jota ihmiset haluavat syödä. Natriumkloridi tai natriumglutamaatti. Eivät ihmiset halua ostaa ruokaa, johon on sidottu nestettä jollain muulla suolalla. Ruokasuola ratkaisee samalla kaksi ongelmaa: voidaan myydä suolavettä eineksen kilohinnalla ja ruokaan saadaan kuluttajan himoitsemaa makua.
Oikea "ongelma" ei ole teollisuus, vaan kuluttaja. Kaupoissa on heviosastot, 0% lisättyä suolaa, liha- ja kalaosastolta saa tavaraa, jossa ei ole lisättyä suolaa, maitotuotteissa suurimmassa osassa ei ole lisättyä suolaa ja halutessaan leivän sijaan voi ostaa viljaa monessa muodossa ilman suolaa. Mutta jos kuluttaja on laiska paska ja haluaa ahtaa naamaansa suolaista einestä, niin se on hänen valintansa.- Anonyymi00017
Väärin
Suolan ja Kaliumin pitää kulkea tasapainossa. Samoin nesteytyksen. Diureeteilla on suuri virhe korjata pissatulehduksia jos ihmisen nestetasapaino ei ole kunnossa muutenkaan - Anonyymi00029
scrg kirjoitti:
Natrium on se, jota ihmiset haluavat syödä. Natriumkloridi tai natriumglutamaatti. Eivät ihmiset halua ostaa ruokaa, johon on sidottu nestettä jollain muulla suolalla. Ruokasuola ratkaisee samalla kaksi ongelmaa: voidaan myydä suolavettä eineksen kilohinnalla ja ruokaan saadaan kuluttajan himoitsemaa makua.
Oikea "ongelma" ei ole teollisuus, vaan kuluttaja. Kaupoissa on heviosastot, 0% lisättyä suolaa, liha- ja kalaosastolta saa tavaraa, jossa ei ole lisättyä suolaa, maitotuotteissa suurimmassa osassa ei ole lisättyä suolaa ja halutessaan leivän sijaan voi ostaa viljaa monessa muodossa ilman suolaa. Mutta jos kuluttaja on laiska paska ja haluaa ahtaa naamaansa suolaista einestä, niin se on hänen valintansa.Tää laiska paska osti eilen kevytmeetvurstia todella pitkästä aikaa.
Kevyttä? Hmmm.
Grillimakkaroissa lienee samat suolat.
Vilma scrg kirjoitti:
Natrium on se, jota ihmiset haluavat syödä. Natriumkloridi tai natriumglutamaatti. Eivät ihmiset halua ostaa ruokaa, johon on sidottu nestettä jollain muulla suolalla. Ruokasuola ratkaisee samalla kaksi ongelmaa: voidaan myydä suolavettä eineksen kilohinnalla ja ruokaan saadaan kuluttajan himoitsemaa makua.
Oikea "ongelma" ei ole teollisuus, vaan kuluttaja. Kaupoissa on heviosastot, 0% lisättyä suolaa, liha- ja kalaosastolta saa tavaraa, jossa ei ole lisättyä suolaa, maitotuotteissa suurimmassa osassa ei ole lisättyä suolaa ja halutessaan leivän sijaan voi ostaa viljaa monessa muodossa ilman suolaa. Mutta jos kuluttaja on laiska paska ja haluaa ahtaa naamaansa suolaista einestä, niin se on hänen valintansa.Mutta ihmiset syövät vain osan ravinnostaan täysin itse valiten ja huomattava osa tulee työmaruokaloissa, ravintoloissa ym. paikoissa, joissa annos on valmiina edessä.
(Natriumia tulee myös leivinjauheen mukana ja eräisiin lihatuotteisiin lisätään Natriumnitriittiä)Anonyymi00016 kirjoitti:
Nopea kuuklaus. Kalium-magnesiumsitraatijauhe löytyi. Ei tuokaan ole liiallisesti käytettynä terveellinen. Suositeltiin 1/2 tl päivässä. Mahtaako tuolla määrällä saada tarpeeksi suolanmakua vaikkapa ruisleipään? Jos siis itse leipoisi? Ehkä ruokateollisuus onnistuu siinä paremmin?
xLinerLeivässä suola ei ole pelkästään maun takia, vaan sillä vaikutetaan myös sitkoon ja sitä kautta sen rakenteeseen.
Natrimkloridia voi korvata Kaliumkloridilla (joko jo sinällään laskee verenpainetta),
Magnesumkloridilla ja sekalaisilla muilla kemikaaleilla, jotka kuitenkin liiallisesti käytettyinä muuttavat tuotteen mkua.
Yhdistelminä käytettyinä maku voidaan pitää melko entisenä, mutta tuo vaatii kokeiluja ja säätöä.- Anonyymi00038
buddy-love kirjoitti:
Leivässä suola ei ole pelkästään maun takia, vaan sillä vaikutetaan myös sitkoon ja sitä kautta sen rakenteeseen.
Natrimkloridia voi korvata Kaliumkloridilla (joko jo sinällään laskee verenpainetta),
Magnesumkloridilla ja sekalaisilla muilla kemikaaleilla, jotka kuitenkin liiallisesti käytettyinä muuttavat tuotteen mkua.
Yhdistelminä käytettyinä maku voidaan pitää melko entisenä, mutta tuo vaatii kokeiluja ja säätöä.Eikö suola ole myös säilytysaine, niin kuin laktoosi lääkkeissä.
Vilma - Anonyymi00055
buddy-love kirjoitti:
Leivässä suola ei ole pelkästään maun takia, vaan sillä vaikutetaan myös sitkoon ja sitä kautta sen rakenteeseen.
Yhdistelminä käytettyinä maku voidaan pitää melko entisenä, mutta tuo vaatii kokeiluja ja säätöä.Mulla on pansuolaa. Mutta sitä joutuu käyttämään lähes kaksinkertaisen määrän tavalliseen suolaan verrattuna. Suolan määrä pysyy lopulta melkein samana...
Voimakkaat mausteet tekevät sen ettei suolaa tarvitse niin paljoa. Leivissä ja puuroissa ei ehkä toimisi. En tosin ole kokeillut. Chilileipää, hmm. Hapattaminen voisi myös toimia. Kaaliruuissa makeus syrjäyttää suolan tarpeen.
Suola nostaa kivasti ruoka-aineiden makuja pintaan ja korostaa mausteidenkin makua. Sitkoon vaikuttaminen oli mulle uusi juttu.
xLiner Anonyymi00038 kirjoitti:
Eikö suola ole myös säilytysaine, niin kuin laktoosi lääkkeissä.
VilmaSuolojen toiminta säilöntäaineena perustuu useimmiten osmoottiseen paineeseen, eli kun bakteeri yrittää kasvaa suolaisessa, se kuivuu, sillä suolainen ympäristö kiskoo siitä veden ulos solukalvon läpi, jolloin bakteeri kuolee.
(on myös muita keinoja bakteereiden kasvua)Anonyymi00038 kirjoitti:
Eikö suola ole myös säilytysaine, niin kuin laktoosi lääkkeissä.
VilmaAi niin ja laktoosi lääkeaineissa ei ole säilöntäaineena, vain ihan vain täytteenä, sillä varsinaista vaikuttavaa ainetta on useimmiten pakko laimentaa annostelun takia.
(voisi olla järkevämpiäkin aineita, sillä useille laktoosi aiheutta suolisto-oireita (varsinkin maailmalla))Anonyymi00055 kirjoitti:
Mulla on pansuolaa. Mutta sitä joutuu käyttämään lähes kaksinkertaisen määrän tavalliseen suolaan verrattuna. Suolan määrä pysyy lopulta melkein samana...
Voimakkaat mausteet tekevät sen ettei suolaa tarvitse niin paljoa. Leivissä ja puuroissa ei ehkä toimisi. En tosin ole kokeillut. Chilileipää, hmm. Hapattaminen voisi myös toimia. Kaaliruuissa makeus syrjäyttää suolan tarpeen.
Suola nostaa kivasti ruoka-aineiden makuja pintaan ja korostaa mausteidenkin makua. Sitkoon vaikuttaminen oli mulle uusi juttu.
xLinerSuolaisuuden aistiminen muuttuu tottumuksen myötä, eli jonkin aikaa muutoksen jälkeen alkaa ruoka maistua yhtä suolaiselta kuin ennen muutosta.
- Anonyymi00059UUSI
buddy-love kirjoitti:
Suolojen toiminta säilöntäaineena perustuu useimmiten osmoottiseen paineeseen, eli kun bakteeri yrittää kasvaa suolaisessa, se kuivuu, sillä suolainen ympäristö kiskoo siitä veden ulos solukalvon läpi, jolloin bakteeri kuolee.
(on myös muita keinoja bakteereiden kasvua)11:52
Kuvaus oli melkein inhorealismia.
Monessa Välimerenkin maassa on merisuola-altaita. Aikoinans, ne joilla oli suolaa, olivat rikkaita. Sillä on käyty melkoista kauppaa.
Jos suola yhtäkkiä katoaisi, voisi siitäkin syntyä melkoinen haitta.
Vilma - Anonyymi00060UUSI
buddy-love kirjoitti:
Ai niin ja laktoosi lääkeaineissa ei ole säilöntäaineena, vain ihan vain täytteenä, sillä varsinaista vaikuttavaa ainetta on useimmiten pakko laimentaa annostelun takia.
(voisi olla järkevämpiäkin aineita, sillä useille laktoosi aiheutta suolisto-oireita (varsinkin maailmalla))11z:54
Olen miettinyt tuota, kun olen intolerantikko ja kysynytkin lääkäriltä.
Hän totesi, että sitä on niin v ä h ä n ja lääke, mihin sitä on laitettu on muurahaisen munan kokoinen, eli lääkettäkin on vähän ja se tehoaa, niin mikä oli logiikka.
No, jos vie ajatusta eteenpäin, niin vanhustaloissa voi joutua syömään useasti päivässä lääkeryppään ja jos kaikissa on laktoosia, on hoitsuilla siivottavaa ja vaippamenekki melkoinen.
Eihän se entsyymi suoleen kasva, vaan oksennusta, ripulia, ilma- ja vatsavaivoja on.
Mikään ei pysy sisällä. Ja huoneilma kärsii. (Näin puhkesi aikoinaan.)
Voi mennä niin pahaksi, että suolia pätkäistään ja joudutaan laittamaan avanne.
Onneksi Meikussa on ollut Lääkäreitä.
Vilma - Anonyymi00062UUSI
buddy-love kirjoitti:
Suolaisuuden aistiminen muuttuu tottumuksen myötä, eli jonkin aikaa muutoksen jälkeen alkaa ruoka maistua yhtä suolaiselta kuin ennen muutosta.
Miten lääkkeet vaikuttavat makuaistiin eli kokee, että ruoka on mautonta ilman suolaa. Eikö karsinta ole, että ihminen lisää suolaa maistamatta sitä ensin.
Vilma
Mitens sinapit, ketsupit, sillit, salatinkastikkeet ja säilykkeet? Menekkiä kesällä. Ja pikkasen olutta päälle. (Paitsi mä)
Pienistä puroistako? Anonyymi00060 kirjoitti:
11z:54
Olen miettinyt tuota, kun olen intolerantikko ja kysynytkin lääkäriltä.
Hän totesi, että sitä on niin v ä h ä n ja lääke, mihin sitä on laitettu on muurahaisen munan kokoinen, eli lääkettäkin on vähän ja se tehoaa, niin mikä oli logiikka.
No, jos vie ajatusta eteenpäin, niin vanhustaloissa voi joutua syömään useasti päivässä lääkeryppään ja jos kaikissa on laktoosia, on hoitsuilla siivottavaa ja vaippamenekki melkoinen.
Eihän se entsyymi suoleen kasva, vaan oksennusta, ripulia, ilma- ja vatsavaivoja on.
Mikään ei pysy sisällä. Ja huoneilma kärsii. (Näin puhkesi aikoinaan.)
Voi mennä niin pahaksi, että suolia pätkäistään ja joudutaan laittamaan avanne.
Onneksi Meikussa on ollut Lääkäreitä.
VilmaLääkekourallisen seuraksi voi tietysti laittaa myös laktaasitabletin.
:)Anonyymi00062 kirjoitti:
Miten lääkkeet vaikuttavat makuaistiin eli kokee, että ruoka on mautonta ilman suolaa. Eikö karsinta ole, että ihminen lisää suolaa maistamatta sitä ensin.
Vilma
Mitens sinapit, ketsupit, sillit, salatinkastikkeet ja säilykkeet? Menekkiä kesällä. Ja pikkasen olutta päälle. (Paitsi mä)
Pienistä puroistako?Todennäköisesti osa lääkkeistä vaikuttaa makuaistiin, eli kysytäänpä Geminiltä:
"Lääkkeet voivat muuttaa makuaistia aiheuttamalla dysgeusiaa (metallinen, kitkerä tai outo maku), hypogeusiaa (heikentynyt maku) tai ageusiaa (makuaistin täydellinen menetys). Yleisimpiä aiheuttajia ovat tietyt antibiootit, verenpainelääkkeet ja psyykelääkkeet.Makumuutosten yleisimmät tyypitDysgeusia: Jatkuva metallinen, suolainen, hapan tai kitkerä maku suussa ilman syömistä.Hypogeusia: Heikentynyt kyky maistaa makeaa, suolaista, hapanta tai karvasta.Ageusia: Makuaistin täydellinen menetys, jolloin ruoka tai juoma ei maistu miltään.Makuaistiin yleisesti vaikuttavat lääkkeetVerenpaine- ja sydänlääkkeet: ACE-estäjät (kuten lisinopriili), beetasalpaajat (kuten propranololi) ja kalsiumkanavan salpaajat (kuten diltiatseemi).Antibiootit: Klaritromysiini, metronidatsoni ja tetrasykliini jättävät usein voimakkaan metallisen tai karvaan maun kielelle.Psyykelääkkeet: Tietyt masennuslääkkeet ja mielialantasaajat.Muut ryhmät: Lihasrelaksantit, antihistamiinit ja solunsalpaajahoidot (kemoterapia).Makumuutosten hallintaHyvä suuhygienia: Harjaa ja lankaa hampaat säännöllisesti ja puhdista kieli pahan maun vähentämiseksi.Nesteytys: Juo vettä usein tai pureskele sokeritonta purukumia kuivan suun ehkäisyyn, sillä kuivuus pahentaa makuongelmia.Ruokailuvälineiden vaihto: Siirry muovisiin haarukoihin ja lusikoihin, jos metalliset välineet voimistavat metallista makua.Maustamisen muuttaminen: Käytä mietoja yrttejä tai vaihtoehtoisia mausteita, jos ruoka maistuu liian miedolta tai liian voimakkaalta."- Anonyymi00068UUSI
buddy-love kirjoitti:
Lääkekourallisen seuraksi voi tietysti laittaa myös laktaasitabletin.
:)Joo. Voi. Satunnaisesti. Muttei, kuten joku viittasi, råtuo sitä nukkaa suoleen = entsyymiä.
Vilma
En ole kokeillut. Ankaraan ruokakontrolliin olen tottunut.
Keliaatikot ovat samaa heimoa. - Anonyymi00069UUSI
buddy-love kirjoitti:
Todennäköisesti osa lääkkeistä vaikuttaa makuaistiin, eli kysytäänpä Geminiltä:
"Lääkkeet voivat muuttaa makuaistia aiheuttamalla dysgeusiaa (metallinen, kitkerä tai outo maku), hypogeusiaa (heikentynyt maku) tai ageusiaa (makuaistin täydellinen menetys). Yleisimpiä aiheuttajia ovat tietyt antibiootit, verenpainelääkkeet ja psyykelääkkeet.Makumuutosten yleisimmät tyypitDysgeusia: Jatkuva metallinen, suolainen, hapan tai kitkerä maku suussa ilman syömistä.Hypogeusia: Heikentynyt kyky maistaa makeaa, suolaista, hapanta tai karvasta.Ageusia: Makuaistin täydellinen menetys, jolloin ruoka tai juoma ei maistu miltään.Makuaistiin yleisesti vaikuttavat lääkkeetVerenpaine- ja sydänlääkkeet: ACE-estäjät (kuten lisinopriili), beetasalpaajat (kuten propranololi) ja kalsiumkanavan salpaajat (kuten diltiatseemi).Antibiootit: Klaritromysiini, metronidatsoni ja tetrasykliini jättävät usein voimakkaan metallisen tai karvaan maun kielelle.Psyykelääkkeet: Tietyt masennuslääkkeet ja mielialantasaajat.Muut ryhmät: Lihasrelaksantit, antihistamiinit ja solunsalpaajahoidot (kemoterapia).Makumuutosten hallintaHyvä suuhygienia: Harjaa ja lankaa hampaat säännöllisesti ja puhdista kieli pahan maun vähentämiseksi.Nesteytys: Juo vettä usein tai pureskele sokeritonta purukumia kuivan suun ehkäisyyn, sillä kuivuus pahentaa makuongelmia.Ruokailuvälineiden vaihto: Siirry muovisiin haarukoihin ja lusikoihin, jos metalliset välineet voimistavat metallista makua.Maustamisen muuttaminen: Käytä mietoja yrttejä tai vaihtoehtoisia mausteita, jos ruoka maistuu liian miedolta tai liian voimakkaalta."Kiitos. Oli tosi mielenkiintoista lukea.
Tuo taas toi sellaisen kysymyksen, että voiko olla, että makeiden tuotteiden maun tuntee? Eli ihminen 'sortuu'.
Tätä kysyessä etu- ja keskisormeni ovat ristissä selän takana.
Vilma Anonyymi00068 kirjoitti:
Joo. Voi. Satunnaisesti. Muttei, kuten joku viittasi, råtuo sitä nukkaa suoleen = entsyymiä.
Vilma
En ole kokeillut. Ankaraan ruokakontrolliin olen tottunut.
Keliaatikot ovat samaa heimoa.Eräs on tehnyt kokeita itsellään, mutta se ei tietenkään ole välttämättä turvallista:
https://www.youtube.com/watch?v=aoczYXJeMY4Anonyymi00069 kirjoitti:
Kiitos. Oli tosi mielenkiintoista lukea.
Tuo taas toi sellaisen kysymyksen, että voiko olla, että makeiden tuotteiden maun tuntee? Eli ihminen 'sortuu'.
Tätä kysyessä etu- ja keskisormeni ovat ristissä selän takana.
VilmaEn aivan saa kysymyksestä selvää, joten kaipaan täsmennystä.
- Anonyymi00080UUSI
buddy-love kirjoitti:
En aivan saa kysymyksestä selvää, joten kaipaan täsmennystä.
No. Ajattelin, että onko makeus voimakkaampi kuin ruokien maku, jos puhuttaa lääkkeitä. Viittaan siihen tekstiisi metallin maku jne.
Vilma Anonyymi00080 kirjoitti:
No. Ajattelin, että onko makeus voimakkaampi kuin ruokien maku, jos puhuttaa lääkkeitä. Viittaan siihen tekstiisi metallin maku jne.
VilmaVaikea sanoa, eli pitäisi testata ja aistimusten suhteen se on hiukan hankalaa.
(tarvitaan paljon koehenkilöitä ja runsaasti kokeita, sillä ihmisissä on eroja yksilöinä ja siinä tilassa jossa yksilöt ovat)- Anonyymi00094UUSI
buddy-love kirjoitti:
Vaikea sanoa, eli pitäisi testata ja aistimusten suhteen se on hiukan hankalaa.
(tarvitaan paljon koehenkilöitä ja runsaasti kokeita, sillä ihmisissä on eroja yksilöinä ja siinä tilassa jossa yksilöt ovat)No. Eikös täältä saisi jonkin otannan...?
Vilma Anonyymi00094 kirjoitti:
No. Eikös täältä saisi jonkin otannan...?
VilmaEi taida riittää pääluku ja muutoinkin otanta muodostuisi vinoutuneeksi.
Anonyymi00055 kirjoitti:
Mulla on pansuolaa. Mutta sitä joutuu käyttämään lähes kaksinkertaisen määrän tavalliseen suolaan verrattuna. Suolan määrä pysyy lopulta melkein samana...
xLinerSamaan ketjuun kommentti useampaan viestiin.
Kyllä. Mitä vähemmän teet ruokasi itse raaka-aineista lähtien, sitä enemmän kokit, ravintolat, ruokalat ja teollisuus mättää siihen suolaa. Näin, koska ihmisten makuaisti pitää suolaisesta. Makua ruokaan saa muillakin tavoin, mutta kaikki "omituiset" mausteet jakavat mielipiteitä. Suola käy kaikille. Ja ihan saman olen kuullut muiltakin pan-suolasta: toimii varsin hyvin kun laittaa kaksinkertaisen annoksen ruokasuolaan verrattuna.
Suola on mainio säilöntäaine ja siksi on ollut hyödyllistä, että ihmisten maku on siihen sopeutunut. Suomalaisten ruoka on monien sukupolvien ajan ollut pääosin viljaa ja sitä on täydennetty vahvasti suolatulla kalalla tai joskus lihalla. Vuodenkierrossa on ollut lyhyitö aikoja, jolloin on tarjolla jotain tuoretta, mutta pääosin on menty viljalla ja suolasäilykkeillä. Mutta ei näitä rajoitteita ole enää. Karuimmassakin lähikaupassa on tarjolla tuoreena, säilykkeenä ja pakasteena jatkuvasti kaikenlaista ruokaa, josta edes kuninkaalliset pari sataa vuotta sitten saattoivat vaan haaveilla. Ei niitä tietenkään pakko ole hyödyntää.
Käytän itsekin teollisuuden tuotteita, joissa on suolaa, etenkin leipää ja juustoa, joskus makkaroita ja suolakalaa. En lähtisi noiden resepteissä ruokasuolaa korvaamaan millään muulla, koska tuotteet eivät niin sanotusti ole rikki. Kenenkään kun ei ole pakko eikä kannattaisikaan syöda pelkkää leipää.
Ei voida vaatia elämäntyylin muutoksia, mutta turhanpäiväisten lääkkeiden maksaminen "yhteisistä" rahoista voidaan lopettaa ja yksi helpoimmista keinoista tasapainottaa valtion taloutta. Kunnon kilpailu kannustaa myöskin lääketeollisuutta, kun tyhmän ostajan piikki ei ole auki.
- Anonyymi00027
8:49
Miten on oman lääkityksesi kanssa? Käytätkö mitään?
Aika tyly asenne, jos vaikka lahjaksi saatu perimä on, mitä on.
Vilma
Työterveys voisi olla aktiivisempi monessakin asiassa. Anonyymi00027 kirjoitti:
8:49
Miten on oman lääkityksesi kanssa? Käytätkö mitään?
Aika tyly asenne, jos vaikka lahjaksi saatu perimä on, mitä on.
Vilma
Työterveys voisi olla aktiivisempi monessakin asiassa.Kenenkään perimässä ei ole pakkoa mättää ylimäärin paskaa suuhunsa. Mutta alttius laiskuuteen ja tyhmyyteen ja muuhun sosialidemokratiaan tietenkin on perimässä. Siihen ei ole lääkettä.
Minulla olisi oikein hyvin varaa ostaa lääkkeeni ilman Kela-korvauksia.- Anonyymi00040
scrg kirjoitti:
Kenenkään perimässä ei ole pakkoa mättää ylimäärin paskaa suuhunsa. Mutta alttius laiskuuteen ja tyhmyyteen ja muuhun sosialidemokratiaan tietenkin on perimässä. Siihen ei ole lääkettä.
Minulla olisi oikein hyvin varaa ostaa lääkkeeni ilman Kela-korvauksia.9:57
Näin isän kromosomista vuotanut demokratian saanut kysyykin, että narskutat siis itsekin jotakin.
Voi olla, että ihminen vuotaa jonkin epäterveen ainesosan kanssa.
Vilma
Kuule Sergei, et ole kovin solidaarinen tai humaani. Vaadit samaa muilta, mihin itse
n y t kykenet. Mutta sultakin voi mennä jalat alta. Eläkkeestäsi viedään indeksit.
Kun istut pyörätuolissa, onks shit kivaa?
P.S. En narskuta verenpainelääkkeitä ja muutenkin oma lääkecocktail on vaatimaton. Anonyymi00040 kirjoitti:
9:57
Näin isän kromosomista vuotanut demokratian saanut kysyykin, että narskutat siis itsekin jotakin.
Voi olla, että ihminen vuotaa jonkin epäterveen ainesosan kanssa.
Vilma
Kuule Sergei, et ole kovin solidaarinen tai humaani. Vaadit samaa muilta, mihin itse
n y t kykenet. Mutta sultakin voi mennä jalat alta. Eläkkeestäsi viedään indeksit.
Kun istut pyörätuolissa, onks shit kivaa?
P.S. En narskuta verenpainelääkkeitä ja muutenkin oma lääkecocktail on vaatimaton.En narskuta mitään. Piikitän lääkkeeni niin vatsa ja ruuansulatuselimistö ei saa lääkettä eikä imeytymistä tarvitse epäillä. Syötynä lääke olisi halvempaa. Enempää en aio sairauskertomustani avata.
- Anonyymi00081UUSI
scrg kirjoitti:
En narskuta mitään. Piikitän lääkkeeni niin vatsa ja ruuansulatuselimistö ei saa lääkettä eikä imeytymistä tarvitse epäillä. Syötynä lääke olisi halvempaa. Enempää en aio sairauskertomustani avata.
Okei. Ei tarvitse.
Vilma
Korkea verenpaine ja kolesteroli johtuvat yleensä ottaen infektioista elimistössä ja verisuonissa. Infektiot vaikuttavat myös autonomisen hermoston toimintaan, jolla on vaikutusta verenpaineeseen. Parkinsonin taudissa on osoitettu että vagushermon katkaisu laskee huomattavasti riskiä sairastua tautiin, vagushermo on reitti suolistosta aivoihin.
Tämän vuoksi en suosittele verenpainelääkkeitä tai kolesterolilääkkeitä, koska ne vain muuttavat mitattuja arvoja parempaan suuntaan, mutta eivät korjaa juurisyitä. Näillä lääkkeillä on myös paljon haittavaikutuksia, riippuen mistä lääketyypistä on kyse.
Mutta juurisyyn korjaaminen on tietysti vaikeaa, yleensä voi sanoa että eniten mikrobeja tihkuu suolistosta verenkiertoon, missä voivat sitten aiheuttaa pieniä infektioita eri osissa elimistöä. Myös suussa on paljon mikrobeja, joita on havaittu verisuonien plakeissa ja verihyytymissä aivoissa. Eli kannattaa ainakin kiinnittää huomiota suun ikenien terveyteen, suolistonseinämiä ei voi harjata, mutta kannattaa käyttää säännöllisesti sopivia antimikrobiaaleja, jotta suoliston haittamikrobit pysyvät kurissa. Näin lyhyesti sanottuna.- Anonyymi00025
Mä putsaan langalla hammasvälini kerran viikossa. Veret ja pöpöt purskuttelen pois vedellä. Hengästyttävä liikunta tai aktiivinen saunominen kannattaa aina. Suolaa käytän niihin ruokiin mitkä makunsa vuoksi vaativat sen. Meneekö Cooperissa jo 6 000 m? Vatsaa voi bodata vaikka joka päivä. -💊-.
- Anonyymi00031
Jossain on kehossa vikaa kun kolesteroli nousee. Se voi sit olla mikä vaan. Jopa syöpä. Jopa ihan maksan ylikuormitus.
Minusta se on ensimmäinen asia milloin asioista pitäisi alkaa ottaa selvää. Itseltä löytyi syöpä ihan ylättäin. Tottakai antoivat kolesyeroli respan käteen. Hyvät korvaukset ja kohta voidaan toi raato korjata arkkuun. Niistä tulee enemmän vaivoja Anonyymi00025 kirjoitti:
Mä putsaan langalla hammasvälini kerran viikossa. Veret ja pöpöt purskuttelen pois vedellä. Hengästyttävä liikunta tai aktiivinen saunominen kannattaa aina. Suolaa käytän niihin ruokiin mitkä makunsa vuoksi vaativat sen. Meneekö Cooperissa jo 6 000 m? Vatsaa voi bodata vaikka joka päivä. -💊-.
Hammasväleistä ei kuuluisi tulla verta langatessa. Jos on verta ja pöpöjä, niin silloin myös pöpöt pääsevät vereen.
- Anonyymi00036
Mihin sellainen epätyypillinen korkea kolestroli voisi viittata, ettei kuitenkaan ole korkeaa verenpainetta?
Voiko antimikrobiaaleja hankkia ilman lääkärin reseptiä? - Anonyymi00037
scrg kirjoitti:
Hammasväleistä ei kuuluisi tulla verta langatessa. Jos on verta ja pöpöjä, niin silloin myös pöpöt pääsevät vereen.
Eipä niin. Kun puhdistaa säännöllisesti ientaskut oikean kokoisilla "pullaharjoilla", niin verenvuodot loppuu ja kun käy säännöllisin väliajoin ammattilaisen puhdistuksessa.
Käytännössä se on siis yksi lisärutiini päivää täyttämään ja lisärasite elämään, johon tahtoo kertyä sääntöjä päivä täyteen.
Olisi suuri helpotus joku uusi ja yksinkertainen hoitokeino. - Anonyymi00039
scrg kirjoitti:
Enpä usko :). Kipu on nautintoa ja sitä rataa. Jynssään kai vain liikaa. Oon mä yhä hengisä. Musta tuntuu että oon ja tuun olemaan immuuni kaikille kuo-lemantaudeille. Mä vaan tiiän sen 👌🏿. -💊-.
Anonyymi00025 kirjoitti:
Ei mene 6000 m, mutta ehkä puolet tuosta menee jossakin vaiheessa, nyt on tullut kesällä juostua laiskasti, vain kerran viikossa, mutta peruskunto on säilynyt parempana kuin aikaisemmin ilman vaivaa. Suosittelen kyllä jonkun antimikrobiaalin käyttämistä myös, jos tulee verta ikenistä hammaslangalla, niin ne ikenet eivät ole kunnossa. Itse käytän mm. vetyperoksidia.
Anonyymi00036 kirjoitti:
Mihin sellainen epätyypillinen korkea kolestroli voisi viittata, ettei kuitenkaan ole korkeaa verenpainetta?
Voiko antimikrobiaaleja hankkia ilman lääkärin reseptiä?Antimikrobiaaleja voi toki hankkia ilman lääkärin reseptiä, niitä myydään mm. luontaistuotekaupoista. Esim. boori, oreganoöljy, männynkuoriuute, jne. Tehokkuus on toinen asia, käytännössä hieman vaikea asia arvioida.
- Anonyymi00073UUSI
m36-intj kirjoitti:
Antimikrobiaaleja voi toki hankkia ilman lääkärin reseptiä, niitä myydään mm. luontaistuotekaupoista. Esim. boori, oreganoöljy, männynkuoriuute, jne. Tehokkuus on toinen asia, käytännössä hieman vaikea asia arvioida.
Sitten kandee olla tarkka maksa-arvoista.
Joskus omat maksa-arvoni olivat kohonneet, josta syystä ensimmäinen kysymys oli, olenko käyttänyt luontaistuotteita. En käytä alkoa. Joten ainut lähde oli jokinmruoka.
Vilma Anonyymi00073 kirjoitti:
Sitten kandee olla tarkka maksa-arvoista.
Joskus omat maksa-arvoni olivat kohonneet, josta syystä ensimmäinen kysymys oli, olenko käyttänyt luontaistuotteita. En käytä alkoa. Joten ainut lähde oli jokinmruoka.
VilmaToki, mutta myös erilaiset lääkkeet voivat nostaa maksa-arvoja. Tämä voi olla yksilöllistä. Tämän vuoksi käytän itse varmuuden vuoksi myös usein NAC:ta, glysiiniä ja alfalipoiihappoa, koska nämä nostavat maksan kapasiteettia käsitellä erilaisia haitallisia aineita. Joskus aika dramaattisestikin, esim. alfalipoiinihappo on pelastanut sienimyrkytyspotilaita. Parasetamolimyrkytyksen ensisijainen ja tehokas vasta-aine eli antidootti on N-asetyylikysteiini eli NAC.
- Anonyymi00082UUSI
m36-intj kirjoitti:
Toki, mutta myös erilaiset lääkkeet voivat nostaa maksa-arvoja. Tämä voi olla yksilöllistä. Tämän vuoksi käytän itse varmuuden vuoksi myös usein NAC:ta, glysiiniä ja alfalipoiihappoa, koska nämä nostavat maksan kapasiteettia käsitellä erilaisia haitallisia aineita. Joskus aika dramaattisestikin, esim. alfalipoiinihappo on pelastanut sienimyrkytyspotilaita. Parasetamolimyrkytyksen ensisijainen ja tehokas vasta-aine eli antidootti on N-asetyylikysteiini eli NAC.
Sähän olet kemisti?
Vilma
Sadasti ryöpätyt korvasienet, nam, hapot perään? Anonyymi00082 kirjoitti:
Sähän olet kemisti?
Vilma
Sadasti ryöpätyt korvasienet, nam, hapot perään?En ole kemisti, tämä on tietoa, jota löytää vaikka pubmedista. Alfalipoiinihappoa on tutkittu lähinnä kavalakärpässienen ja valkokärpässienen myrkytyksiin, mutta se ei ole standardihoito.
- Anonyymi00018
Suolaa . Käyttäkää mineraalisuolaa. Ette tarvii höpö höpö.mangnesiumia
Syökää vihanneksia. Niis on kaikki tarvittava kivennäinen. Piste- Anonyymi00019
Foolihapot ym. Lääkkeet on sellua ja lisäaineita. Ette tiedä mitä syöttte niisä
- Anonyymi00020
Kun ihminen on väsynyt se nukkuu.
- Anonyymi00021
Kun on jano se juo. Olosta ne huomaa. Nestern pitäis olla mahd. Neutraali lämpöistä ei ikinä liian kylmää tai tulikuumaa
- Anonyymi00022
Sairaalassa laitetaan ensimmäisenä mikä? No ringer 1000 tipoumaan. Katsokaa mikä se on. Se on suolaa pääosin. Sitten on hyvä olla kunnes oitte taas kotona ja unohdatte käyttää SUOLAA
- Anonyymi00023
"Yhteiskunta tarjoaa ohjeet terveellisempään elämään, ja ne jotka haluavat niitä noudattavat."
Mielestäni yhteiskunta ei tarpeeksi informoi esimerkiksi ruoan laadun, nesteytyksen, erilaisten luonnollisten keinojen vaikutusta verenpaineeseen.
Testiä on nyt mennyr 11 vuorokautta.
Verenpaineet ovat pudonneet noin 17-20/11-12 yksikköä alemmas ilman mitään lääkitystä. Tämän aamun tuloskeskiarvo 121/83.
Kaiken lisäksi olen säästänyt rahaa noin 150 euroa tämän 11 vuorokauden aikana.
Voisikohan tämä toimia myös toisille?!
AV- Anonyymi00026
Ei ne informoi koska ne haluaa että kaikki pysyy sairaina. Saavat rahaa. Ottakaa selvää. Ei ne neuvo. Kaikki mikä parantaa on kiellettyä.
Ruoka ei kelpaa enää edes eläimille. Silloin tietää että kaikki ei ole ok.
Aivot tarvii oikeata rasvaa. Suolisto paranee vain kunnon ruualla. Tavallinen momipuolinen ruoka. Suoliston paranenminen kestää myös.
Kun se on esim viljoista parantunut. Voitte hetken taas syödä viljaa muttri kauaa kun solunukka on poissa. Sitten tulee haavaunat ja pöpöt leviää kun ei ole suojaa. - Anonyymi00028
Muistaakseni sinä kirjoittelit täällä hyvinkin tuohtuneesti, kun viimeksi uudet ravintosuositukset julkaistiin. Eli informaatio löysi kyllä luoksesi. Kaiken tiedon sisäistämisessä näyttäisi olevan parannettavaa.
xLiner - Anonyymi00033
Anonyymi00028 kirjoitti:
Muistaakseni sinä kirjoittelit täällä hyvinkin tuohtuneesti, kun viimeksi uudet ravintosuositukset julkaistiin. Eli informaatio löysi kyllä luoksesi. Kaiken tiedon sisäistämisessä näyttäisi olevan parannettavaa.
xLinerHyvä, annoitkin riittävästi tietoa. Nyt kaikki palstalaiset voivat paljon paremmin. Kiitos siitä.
AV - Anonyymi00041
Anonyymi00033 kirjoitti:
Hyvä, annoitkin riittävästi tietoa. Nyt kaikki palstalaiset voivat paljon paremmin. Kiitos siitä.
AVOle hyvä. Vaikka tiedon sisäistäminen onkin jokaisen omalla vastuulla. Jos ei oma kapasiteetti riitä, niin aina voi kysellä oikeassa elämässä apua lähipiiriltäänkin.
xLiner - Anonyymi00047
Sulla on mielenkiintoinen koe.
Jatka sitä. Koska suolisto, veriarvot yms yms
paranee ja kohenee edelleen.
Sitten tarkastele myös miten se vaikuttaa fiiliksiin,
ajatusmaailmaan, kärsivällisyyteen…..ajatteluun.
Aasialaiset ajattelee, että suolisto on toinen aivot.
Pitkät lääkitykset, suolistoloiset jne. muuttaa aineenvaihduntaan, jaksamiseen ja
ajatteluun. Käytökseen kaikkeen. - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Sulla on mielenkiintoinen koe.
Jatka sitä. Koska suolisto, veriarvot yms yms
paranee ja kohenee edelleen.
Sitten tarkastele myös miten se vaikuttaa fiiliksiin,
ajatusmaailmaan, kärsivällisyyteen…..ajatteluun.
Aasialaiset ajattelee, että suolisto on toinen aivot.
Pitkät lääkitykset, suolistoloiset jne. muuttaa aineenvaihduntaan, jaksamiseen ja
ajatteluun. Käytökseen kaikkeen.Kaupasta saatava ruoka on kyl
yks pulma.
Liian pitkä tarina.
Meillä sukurasite. Isän puolella vahvasti jo parikymppisillä vaikkei kukaan ole ollut edes laiska paikallaan löllijä. Eikä lihavakaan, niin silti.
Sukurasite on merkittävä tekijä.Olin vielä 50kg kasviksia järsivä himoliikkuja, kun verenpaineet kipusi kipuamistaan. Niitä seyrailtiin vuosia, varmaan siksi kun en ollut elintavoiltani moitittava. Toisin kun yleistyksissä syytä sieltä etsitään. Liian usein ja jää sitten apu saamatta kun elää liikkuen, syöden hyvin eikä käytä edes päihteitä.
Ärsytti aina olla väliinputooja siksi kun ethän sä ole edes lihava, et ryyppää liikut kun elohopea.... Joo älkää yleistäkö ajatelkaa aivoilla geeniperimää.Tökstöksnöö kirjoitti:
Olin vielä 50kg kasviksia järsivä himoliikkuja, kun verenpaineet kipusi kipuamistaan. Niitä seyrailtiin vuosia, varmaan siksi kun en ollut elintavoiltani moitittava. Toisin kun yleistyksissä syytä sieltä etsitään. Liian usein ja jää sitten apu saamatta kun elää liikkuen, syöden hyvin eikä käytä edes päihteitä.
Ärsytti aina olla väliinputooja siksi kun ethän sä ole edes lihava, et ryyppää liikut kun elohopea.... Joo älkää yleistäkö ajatelkaa aivoilla geeniperimää.Täällä kaikkiin terveysongelmiin liitetään aina elintavat ja muu sitten unohtuukin huomioida. Huonoa tiedettä. Huonoa älyä.
Tökstöksnöö kirjoitti:
Täällä kaikkiin terveysongelmiin liitetään aina elintavat ja muu sitten unohtuukin huomioida. Huonoa tiedettä. Huonoa älyä.
Täällä määrätyn putken läpi katsominen ja sen läpi huutaminen on arkipäivää. Viisas osaa myös kuunnella ja kyseenalaistaa oman tietonsa.
- Anonyymi00032
Tökstöksnöö kirjoitti:
Täällä kaikkiin terveysongelmiin liitetään aina elintavat ja muu sitten unohtuukin huomioida. Huonoa tiedettä. Huonoa älyä.
Kannattaisiko lääkäreidenkin ihan ensimmäisenä miettiä mahdollisia luontaisia juttuja ennen lääkkeiden määräämistä?
Onhan lääkkeiden taustatutkimuksena käytetty erilaisia luonnon antimia joiden on havaittu verisuoniston joustavuutta, laajentumista yms. tuottavan?
Lääkkeillä vaan kopioidaan samaa, ja annetaan helposi saatavassa muodossa. Unohdetaan usein vain se että lääkkeillä hoidetaan seurausta, ei syytä?
Voihan olla että tässä olisi enemmän tutkittavaa. Toki sukurasitustakin voisi tutkia tarkemmin, mikä olisi se mekanismi joka siirtäisi ongelmia sukupolvesta toiselle?!
Juurisyy kun ei välttämättä ole selvillä, jos ei ole siihen kohdennettua tutkimusdataa avoimena tarjolla.
AV Mu5tasydän kirjoitti:
Täällä määrätyn putken läpi katsominen ja sen läpi huutaminen on arkipäivää. Viisas osaa myös kuunnella ja kyseenalaistaa oman tietonsa.
Näinpä, mutta harva ulkoaoppinut lääkäri miettii ITSE, omilla aivoillaan ja kyseenalaistaa koulutuksensa tyrkyttämää tietoa. Henkistä laiskuutta tai tyhmyyttä.
Anonyymi00032 kirjoitti:
Kannattaisiko lääkäreidenkin ihan ensimmäisenä miettiä mahdollisia luontaisia juttuja ennen lääkkeiden määräämistä?
Onhan lääkkeiden taustatutkimuksena käytetty erilaisia luonnon antimia joiden on havaittu verisuoniston joustavuutta, laajentumista yms. tuottavan?
Lääkkeillä vaan kopioidaan samaa, ja annetaan helposi saatavassa muodossa. Unohdetaan usein vain se että lääkkeillä hoidetaan seurausta, ei syytä?
Voihan olla että tässä olisi enemmän tutkittavaa. Toki sukurasitustakin voisi tutkia tarkemmin, mikä olisi se mekanismi joka siirtäisi ongelmia sukupolvesta toiselle?!
Juurisyy kun ei välttämättä ole selvillä, jos ei ole siihen kohdennettua tutkimusdataa avoimena tarjolla.
AVKannattaisi. Mun kohdalla paineet nousee lääkkeiden myötä kuitenkin. Ilmeisesti mun kroppa tarvii ne korkeat paineensa kyetäkseen toimimaan tehokkaasti, se on ominaisuus ei sairaus.
Jos ihminen voi huonommin lääkityksellä, niin mitä jos vaan antas olla. Kuolee ehkä nuorempana, mutta elää täysipainoisemmin ominaisuuksillaan.Tökstöksnöö kirjoitti:
Kannattaisi. Mun kohdalla paineet nousee lääkkeiden myötä kuitenkin. Ilmeisesti mun kroppa tarvii ne korkeat paineensa kyetäkseen toimimaan tehokkaasti, se on ominaisuus ei sairaus.
Jos ihminen voi huonommin lääkityksellä, niin mitä jos vaan antas olla. Kuolee ehkä nuorempana, mutta elää täysipainoisemmin ominaisuuksillaan.Tai ehkä minussa pitäisi hoitaa jotain muuta, kun verenpaineita. Ja verenpaineet muuttuisi itsekseen. Vähän sokeita pisteitä jää liikaa lääketieteessä turhan usein.
Ja hoitokaava urautuu, ihmiset popsii lääkkeitä muttei oikeasti ole hyvvinvoivia sittenkään.Tökstöksnöö kirjoitti:
Tai ehkä minussa pitäisi hoitaa jotain muuta, kun verenpaineita. Ja verenpaineet muuttuisi itsekseen. Vähän sokeita pisteitä jää liikaa lääketieteessä turhan usein.
Ja hoitokaava urautuu, ihmiset popsii lääkkeitä muttei oikeasti ole hyvvinvoivia sittenkään.Kaikenlisäksi kaikki tyrha hoitavinaan hoito tulee helvetin kalliiksi yhteiskunnalle. Ei ihmiset tule ikinä takas lääkärin tykö, jos homma on onnistuneesti hoidettu ja oikeat syyt väärien sijaan.
- Anonyymi00049
Tökstöksnöö kirjoitti:
Olin vielä 50kg kasviksia järsivä himoliikkuja, kun verenpaineet kipusi kipuamistaan. Niitä seyrailtiin vuosia, varmaan siksi kun en ollut elintavoiltani moitittava. Toisin kun yleistyksissä syytä sieltä etsitään. Liian usein ja jää sitten apu saamatta kun elää liikkuen, syöden hyvin eikä käytä edes päihteitä.
Ärsytti aina olla väliinputooja siksi kun ethän sä ole edes lihava, et ryyppää liikut kun elohopea.... Joo älkää yleistäkö ajatelkaa aivoilla geeniperimää.50 kg on aika vähän
mahdolliseen kulutukseen nähden.
Sitten tarkastelisin nestetasapainoa.
Lääkärit on jumissa vaa an kilonumeroihin.
Se ei ihan mene niin. - Anonyymi00051
Tökstöksnöö kirjoitti:
Kannattaisi. Mun kohdalla paineet nousee lääkkeiden myötä kuitenkin. Ilmeisesti mun kroppa tarvii ne korkeat paineensa kyetäkseen toimimaan tehokkaasti, se on ominaisuus ei sairaus.
Jos ihminen voi huonommin lääkityksellä, niin mitä jos vaan antas olla. Kuolee ehkä nuorempana, mutta elää täysipainoisemmin ominaisuuksillaan.Mitä jos
siis jos
verenpaineet vaihtelee yksilöittäin?
Mulla on aina ollut matalat sykkeet ja
tiedän ihmisen, jolla on aina keskivertoa kovemmat sykkeet.
Ihana keskustelu koska
kemikaaleilla hoidetaan oireita,
ei syytä. Anonyymi00049 kirjoitti:
50 kg on aika vähän
mahdolliseen kulutukseen nähden.
Sitten tarkastelisin nestetasapainoa.
Lääkärit on jumissa vaa an kilonumeroihin.
Se ei ihan mene niin.Mä sairastin viikottaista oksennus migreeniä, niin eipä se ravinto ehtinyt minuun tarttua.
Joo, sitten taas plastiikkakirurgeissa mittaavat kokonaisuutta hienon realistusella tavalla. Näkevät mistä paino koostuu kenenkin kohdalla kehoa katsomalla ja koskettamalla, eikä tuijota puntariin. Ekat oikeasti älykkäät tapaamani lääkärit. Joilla oli realiteetit hallussa eikä joku leimasin BMI taulukkoineen. Vaikka heitäkin julkisella toi BMI skeida sitoo.
Narsivatkin siitä ettei mitään realismia liity siihen. Pelkkää ikivanhaa jargonia.Anonyymi00051 kirjoitti:
Mitä jos
siis jos
verenpaineet vaihtelee yksilöittäin?
Mulla on aina ollut matalat sykkeet ja
tiedän ihmisen, jolla on aina keskivertoa kovemmat sykkeet.
Ihana keskustelu koska
kemikaaleilla hoidetaan oireita,
ei syytä.Juu, oireita mitkä voi juontua monesta syystä.
- Anonyymi00024
Tavallinen suola jää solujen ulkopuolelle lisää turvotusta ja lisää verenpainetta. Kohtuudella mieraalisuolaa tai merisuolaa pureskeltuna pari hiukkasta ja vettä tippa päälle. Se nesteyttää ei turvota. Verenpaine laskee
Mulle kans hermoratahieroja suositteli puhdistamatonta merisuolaa vesipulloon, kun en ole oikein vissyn ystävä. Vettä pitää kuitenkin fyysisesti raskaana päivänä juoda useampi pullollinen.
Käytän merisuolaa harvoin kun suolaa lisään. Elintarvikkeissa on liikaa kaukjea paskaa, mikä kuormittaa ihmisten elimistöä ja häiritsee toimintoja. Pitäisi kaikki ruoka olla mahdollisimman puhdasta itteään ilman lisä sitä ja tätä.
Tökstöksnöö kirjoitti:
Käytän merisuolaa harvoin kun suolaa lisään. Elintarvikkeissa on liikaa kaukjea paskaa, mikä kuormittaa ihmisten elimistöä ja häiritsee toimintoja. Pitäisi kaikki ruoka olla mahdollisimman puhdasta itteään ilman lisä sitä ja tätä.
Nyt on vielä suurtaloudessakin puolivalmis ja valmis kypsennyksen jälkeen sapuskaa hemmetisti. Jolloin ruoan laatu heikkenee, vaikka valmistaminen helpottuu.
- Anonyymi00043
Mu5tasydän kirjoitti:
Mulle kans hermoratahieroja suositteli puhdistamatonta merisuolaa vesipulloon, kun en ole oikein vissyn ystävä. Vettä pitää kuitenkin fyysisesti raskaana päivänä juoda useampi pullollinen.
Mä olen tehnyt noin, jos ei ole ollut kivennäisvettä ja jos, niin laitan sitä jonkin verran pulloon ja normivetyä päälle.
Vilma - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Mä olen tehnyt noin, jos ei ole ollut kivennäisvettä ja jos, niin laitan sitä jonkin verran pulloon ja normivetyä päälle.
VilmaEi vetyä vaan vettä
- Anonyymi00035
Siinä voi korjailussa tarvita noita kaikkia.
- Anonyymi00046
Ihmiset syö pskaa ja lääkkeet on pskaa ja sitä ja tätä, mutta silti ihminen elää pidempään, kuin koskaan. Pitäkää tunkkinne koko ketju!
- Anonyymi00050
peofessoirta yleensä ppuuttutuu se lopullisen nykutuksen lääke, ikiuneen.
minä nooh johdot sotkussa jotain kone-tiedon kanssa kun.....
Ikiaika-pilleri yliopistojen emeritys-professoille, älykkyys kasvaa kun kuoleew.. - Anonyymi00052
Voisiko suolan tarve ja tasapaino
liittyä nesteaineenvaihdunnan nopeuteen?
Toisilla on hidas, toisilla nopea.
Toisen elimistö reagoi suolaan, toisen ei.
Toiset tuntee tarvitsevansa lisää suolaa. - Anonyymi00054
"Vaatia" on vaikea sana, kun puhutaan terveydestä huolehtimisesta. Harvemmin vaatimalla saadaan hyviä tuloksia aikaan.
Kannatan lämpimästi terveitä elintapoja ja omaan hyvinvointiin panostamista, mutta yhteiskunnan tasolla ihmisiä pitäisi kannustaa ja tukea huolehtimaan itsestään, ei vaatia. Jo pelkästään stressi lisää valtavasti elintapasairauksien todennäköisyyttä ja stressi on Suomessa valtavan yleistä. Nyky-yhteiskunta jatkuvine virikkeineen ja koventuvine vaatimuksineen vie monesta mehut.
Ei tähän helppoja ratkaisuja ole, mutta yksi mielestäni positivinen tapa tukea ja kannustaa ihmisiä liikkumaan oli sähköpyörän hankkimisen tukeminen, mikä lisäsi työmatkojen kulkemista pyörällä. Esim Oulu on mahtava pyöräilykaupunki ja siellä on suunniteltu infra tulemaan pyöräilijöitä läpi vuoden. Toinen tapa tukea on työnantajien tukema liikuntaetu, mikä madaltaa ihmisten kynnystä mennä liikkumaan, kun hinta ei ole niin suurena esteenä. Myös pääsy mielenterveyspalveluiden pariin olisi taattava meille jokaiselle, ja tämä ei kyllä toteudu. Kun mieli voi huonosti, ei ihminen jaksa panostaa fyysiseenkään hyvinvointiin.
On siis paljon positiivisia tapoja tukea ihmisten hyvinvointia. Vaikeinta taitaa olla ihmisten ruokatottumuksiin puuttuminen. Kyseessä on hyvin henkilökohtainen valinta ja jokaisella on oikeus itse päättää, mitä lautaselleen valitsee, mutta onhan se aika hirveää, millä tavalla moni suomalainen syö lapsia myöden. Lasten kohdalla nousee aina tunteita, sillä lapset eivät itse vielä päätä vaan se on täysin vanhempien valinta ja jos pieni lapsi on vaikeasti ylipainoinen vanhempien valintojen seurauksena niin sitä on vaikea niellä. Tässäkin silti ratkaisu on perheen tukeminen ja auttaminen, ei sanktiot.
Tulipa pitkä paasaus 😄
Aletheias- Anonyymi00063UUSI
Työpaikkojen tarjoama tunnin viikottainen liikunta saattaisi vähentää monin tavoin terveyshaittoja ja -kuluja vuosien myötä.
Muistaakseni Pekka Niskan firmassa on toimittu näin. Saa korjata, jos virhe muistissa.
Työpaikkaruokailu voi olla liian hyvä. Salaatit, pääruoka, jälkiruoka, kahvit -satsi itse annosteltuna voi back-officessa olla liian raskasta päivästä toiseen ha silmätkin syövät.
Sitten. Voisiko työpaikoilla olla kevytruokaravintola, mihin työterveys suosittaisiin ihmistä. Pitkässä juoksussa iso lasku. Ei niitä labratestejä vielä itse voi ottaa ja rtg-kuvia tai gastros/kolonoskopioita.
Vilma - Anonyymi00064UUSI
Anonyymi00063 kirjoitti:
Työpaikkojen tarjoama tunnin viikottainen liikunta saattaisi vähentää monin tavoin terveyshaittoja ja -kuluja vuosien myötä.
Muistaakseni Pekka Niskan firmassa on toimittu näin. Saa korjata, jos virhe muistissa.
Työpaikkaruokailu voi olla liian hyvä. Salaatit, pääruoka, jälkiruoka, kahvit -satsi itse annosteltuna voi back-officessa olla liian raskasta päivästä toiseen ha silmätkin syövät.
Sitten. Voisiko työpaikoilla olla kevytruokaravintola, mihin työterveys suosittaisiin ihmistä. Pitkässä juoksussa iso lasku. Ei niitä labratestejä vielä itse voi ottaa ja rtg-kuvia tai gastros/kolonoskopioita.
VilmaTunti lisää liikuntaa viikkoon on yksi hyvä keino tukea ihmisten liikkumista työnantajan puolelta. Parhaimmillaanhan tuo myös parantaa työpaikan ilmapiiriä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Monessa työpaikkaruokalassa on jo nyt vaihtoehtona kevyempi salaatti- ja keittovaihtoehto. Mielestäni se on usein oikein sopiva vaihtoehto esim kaltaisilleni keski-ikäisille, istumatyötä tekeville naisille, mutta on töitä, joissa lounaan pitää olla riittävän energiapitoinen, jotta töitä jaksaa tehdä.
Luulen, että yksi suurimmista ongelmista on passiivinen elämäntyyli ihan yleisesti. Ei tarvitse enää juurikaan liikkua, kun on helpompaa istua puhelimen ääressä ja tilata ruoat kotiin. Monella ei arjessa ole enää kuormittavaa tekemistä, niin hyötyliikuntakin jää vähäiseksi. Tämän päälle kasvavat mielenterveysongelmat, stressi, huonompi nukkuminen jne niin eihän se tietysti ihme ole, että kansan terveydellinen tila laskee.
Aletheias Aika masentava puolustuspuhe yleiselle demarismille ja paskahousuisuudelle. Pitäisi olla vähän kovempia aikoja niin ehkä jollekin velliperseelle kasvaisi selkäranka.
- Anonyymi00067UUSI
scrg kirjoitti:
Aika masentava puolustuspuhe yleiselle demarismille ja paskahousuisuudelle. Pitäisi olla vähän kovempia aikoja niin ehkä jollekin velliperseelle kasvaisi selkäranka.
Mitä keinoja sinulla on ehdottaa kansanterveyden parantamiseksi?
Aletheias - Anonyymi00070UUSI
scrg kirjoitti:
Aika masentava puolustuspuhe yleiselle demarismille ja paskahousuisuudelle. Pitäisi olla vähän kovempia aikoja niin ehkä jollekin velliperseelle kasvaisi selkäranka.
No, Sergei.
Voi. Et tiedä minusta tsi muista. Jos työpäivä matkoineen on 10 - 11 tuntia, niin kylläpä liikunta jää viikonlopuille.
Iltaisin on kaupat, kotityöt, lapsen asiat jne.
Päivän on täysi.
Vilma
Sergei. Mistä sinä lintsaat.
Ja sulla ei varmaan ole ollut mensuja about 7-10 vrk.
Mistä sinä tiedät täällä kirjoittavien 'kovista ajoista'.
Vaikutat kärttyisältä, vanhalta ukkelilta. Pinna piukeena? Anonyymi00067 kirjoitti:
Mitä keinoja sinulla on ehdottaa kansanterveyden parantamiseksi?
AletheiasEi minkäänlaisia. En ole kiinnostunut kansanterveydestä enkä oikeastaan ymmärrä koko käsitettä. Kansalaisilla on vapaus pilata terveytensä jos niin haluavat.
- Anonyymi00076UUSI
scrg kirjoitti:
Olipas rumasti ilmaistu, mutta samaa mieltä.
Mikä siinä onkaan, että nykyisin huudetaan heti yhteiskuntaa/työnantajaa/muita kaikessa "apuun", ihmiseltä itseltään ei odoteta minkäänmoista ponnistelua oman terveytensä ylläpitämiseksi.
- Sheena - Anonyymi00077UUSI
scrg kirjoitti:
Ei minkäänlaisia. En ole kiinnostunut kansanterveydestä enkä oikeastaan ymmärrä koko käsitettä. Kansalaisilla on vapaus pilata terveytensä jos niin haluavat.
Eli halusit vain mollata kirjoitustani ilman perusteluita? Selvä juttu.
Aletheias - Anonyymi00078UUSI
Anonyymi00070 kirjoitti:
No, Sergei.
Voi. Et tiedä minusta tsi muista. Jos työpäivä matkoineen on 10 - 11 tuntia, niin kylläpä liikunta jää viikonlopuille.
Päivän on täysi.
Vilma
Vaikutat kärttyisältä, vanhalta ukkelilta. Pinna piukeena?Jos on perhe ja pieniä lapsia, 10>>> tunnin työpäivä on liikaa, etenkin molemmilta vanhemmilta.
- Sheena Anonyymi00070 kirjoitti:
No, Sergei.
Päivän on täysi.
Vilma
Vaikutat kärttyisältä, vanhalta ukkelilta. Pinna piukeena?Liikuntaan löytyy aikaa jos on tahtoa. Kotiharjoitteluum voi hankkia erilaisia pikku apuvälineitä. Lenkkarit jalkaan ja voi kokeilla miten kaukana kotisohvasta ehtii käydä kääntymässä vaikka puolessa tunnissa.
- Anonyymi00079UUSI
Anonyymi00076 kirjoitti:
Mikä siinä onkaan, että nykyisin huudetaan heti yhteiskuntaa/työnantajaa/muita kaikessa "apuun", ihmiseltä itseltään ei odoteta minkäänmoista ponnistelua oman terveytensä ylläpitämiseksi.
- Sheena🙄 Tuossa oli vain muutamia ajatuksia, joiden avulla ihmisten hyvinvointia voidaan tukea. Täytyyhän ihmisten itse niitä keinoja käyttää. Ei työnantaja tai kukaan muukaan esim sinne salille ketään pakota, vaikka olisi mitkä smartumit tai muut käytössä.
Aletheias - Anonyymi00083UUSI
Anonyymi00076 kirjoitti:
- SheenaOletko ollut työelämässä. On töitä ja töitä.
Muutkin ehdot s o v i t a a n.
Tiedätkö, mitä sairauspäivä maksaa? > 250 €.
Jos ollaan kimpassa kaukaa viisaita, sääsöä tulee juuri noin.
Vilma - Anonyymi00084UUSI
Anonyymi00078 kirjoitti:
Jos on perhe ja pieniä lapsia, 10>>> tunnin työpäivä on liikaa, etenkin molemmilta vanhemmilta.
- SheenaOlisinpa kirjoitellut aikanaan, kun lapsi oli pieni, olisit päässyt mielipiteidesi antamaan lausunnon.
Huoma. Pääkaupunkiseutua. - Anonyymi00085UUSI
scrg kirjoitti:
Liikuntaan löytyy aikaa jos on tahtoa. Kotiharjoitteluum voi hankkia erilaisia pikku apuvälineitä. Lenkkarit jalkaan ja voi kokeilla miten kaukana kotisohvasta ehtii käydä kääntymässä vaikka puolessa tunnissa.
TeinmCindy Crawfordin vhs:tä jumppia kotona.
Hän liikkui jonkin talon katolla.
Vilma
Yritetty on. - Anonyymi00088UUSI
scrg kirjoitti:
Liikuntaan löytyy aikaa jos on tahtoa. Kotiharjoitteluum voi hankkia erilaisia pikku apuvälineitä. Lenkkarit jalkaan ja voi kokeilla miten kaukana kotisohvasta ehtii käydä kääntymässä vaikka puolessa tunnissa.
Esim. Pyöräilin todella paljon, kunnes toinen lonkka rappeutui. Operaatio.
Yks kaks yllättäen.
Lapsesta asti tykännyt pyöräilyä, pitkiä lenkkejä.
Nyt käyn uimassa, salilla ja kävelen.
Vilma - Anonyymi00091UUSI
scrg kirjoitti:
Ei minkäänlaisia. En ole kiinnostunut kansanterveydestä enkä oikeastaan ymmärrä koko käsitettä. Kansalaisilla on vapaus pilata terveytensä jos niin haluavat.
Näen tämän näin.
Kait kansanterveys on jonkinlainen summa.
Tilastoidaan eri sairauksia.
Voidaan ennakoida eri hoitojen tarpeet, lääkkeet, kuntoutukset, Kela-korvaukset ja eri taksikyytitarpeet, mikä on valtava erä, kun terveyskeskuksia lakkautetaan.
Vilma Anonyymi00077 kirjoitti:
Eli halusit vain mollata kirjoitustani ilman perusteluita? Selvä juttu.
AletheiasKirjoituksesihan oli kirjoituksena oikein hyvä ja heijastelee mainiosti nykyisin vallalla olevaa ajatustapaa, että aikuisetkin ihmiset ovat lapasia, jotka tarvitsevat loputtomasti yhteiskunnan apua, työterveyden lastenhoitajaa lusikoimaan terveellistä porkkanabanaanimössöä suuhun, sähköpyörää jonkun muun piikkiin, kun omat rahat ei riitä ja perinteinen on niin raskas polkea jne. Kuka tällaiset lapaset on kasvattanut ja vielä uskotellut, että tuollainen velliperseisyys on ok? Missä on ihmiset, jotka omaehtoisesti pystyisivät pitämään edes itsestään huolta?
- Anonyymi00057
mutta niin jokainen vauvahan on rasite yhteiskunnALLE vaauvavero slynnyttäjälle miljoona euroa käteistä ewnnen kuin vauva pullahtaa esaiiin....
murra näin se onpi.. minä taas joku kkk-ihminen, .... h Ei auta vesi-leipä kuurit, perintönä saatu verenpainetauti. Elintavat kunnossa. Ei mitään merkitystä painanko 50 vai 100 kiloa tai juoksenko cooperissa 3000.
Reilusti ylipainoisilla kyllä toimii liikunta ja painonpudotus- Anonyymi00065UUSI
Joskus lääkitys on paikallaan, olipa elämäntavat miten kunnossa tahansa.
Vaikka karsastan lääkkeitä enkä mielelläni niitä syö, on silti tilanteita, joissa lääkkeen ottaminen on ainoa oikea valinta. Aikoinaan lääkkeet pelastivat lapseni hengen eikä todellakaan ollut mistään elintavoista hänen kohdallaan kyse.
Aletheias - Anonyymi00072UUSI
Anonyymi00065 kirjoitti:
Vaikka karsastan lääkkeitä enkä mielelläni niitä syö, on silti tilanteita, joissa lääkkeen ottaminen on ainoa oikea valinta. Aikoinaan lääkkeet pelastivat lapseni hengen eikä todellakaan ollut mistään elintavoista hänen kohdallaan kyse.
AletheiasSamat. En napsi kipulääkkeitä. Operaation jälkeen jonkinmaika.
En ole silti lääke- tai rokotevastainen.
Fyysisen terveyden takia parilla pärjään.
Vilma
Jotkut tarvitsevat terveysriesoihinsa enemmän, en moralisoi. Nyt on nyt. - Anonyymi00075UUSI
Verenpainetauti ei periydy suoraan, vain alttius periytyy. Ja elintavoilla on merkitystä, oli alttius tai ei! Itseasiassa elintavoilla on vielä suurempi merkitys, jos on suvussa on verenpainetautia.
- Sheena Anonyymi00075 kirjoitti:
Verenpainetauti ei periydy suoraan, vain alttius periytyy. Ja elintavoilla on merkitystä, oli alttius tai ei! Itseasiassa elintavoilla on vielä suurempi merkitys, jos on suvussa on verenpainetautia.
- SheenaSuvun kaikilla miehillä samaa ongelmaa, on tullut toisinaan epäiltyä jotain rakenteellista vikaakin, pitkälti juurikin sen vuoksi että olin hyvinkin hoikka poju taudin iskiessöä ja verrattain hyväkuntoinen, liikkuva jne
Tarkoitin ettei taudin puhkeamisen jälkeenkään ole ollut merkitystä sillä olenko tosiaan ollut sen 50kg vai 100kg. Verenpainelukemat pysyvät siinä mitä ovatAnonyymi00065 kirjoitti:
AletheiasPakkohan sitä on, vaihtoehtoja kun ei ole.
Muistan suurinpiirtein kun oireita alkoi ilmaantua siinä 35 paikkeilla, olin hirmu äkkipikainen ja väsyin jotenkin liian nopeasti joskus.
Itse asiassa olen lähes varma että oireita oli jo armeijaiässä, kohonneet lukemat vain painettiin villaisella eikä tutkittu sen kummemmin. Valkotakkikammoa juu 😂
- Anonyymi00074UUSI
Itseasiassa joka kolmas aikuinen syö verenpainelääkettä.
Trendi verenpainelääkityksen kuten muidenkin tavallisten terveysongelmien kanssa on huolestuttava sikäli, että vaivat mitkä ennen muinoin alkoi 50-60v iässä alkaa nyt huomattavasti aiemmin. Eli vähän pitäisi tsempata ihmisten enemmän.
Tärkeintä mitä kukin voi kohdallaan tehdä, on miettiä mikä on ruokavalion suhteen "vähän" ja mikä on "liikaa".
- Sheena- Anonyymi00092UUSI
Niin. Tuo onkin tärkeä asia "vähän".
Aliravitsemus, anoreksia, yksipuolinen ruoka...
Vilma
- Anonyymi00087UUSI
Minua vaivaa lähinnä verenpaineettomuus(tauti). Yläpaine toisinaan 100 ja alapaine alle 60. Vielä ei ole ollut mitään suurempaa haittaa, mitä nyt toisinaan lievästi silmissä sumenee, kun kyykystä ylös nousee.
Sukurasitteena sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan häikkää, eli sokeri ja kolesteroli olleet ”ikuisuuden” lievästi kohollaan. Sokerit korjaantuivat oletettavasti hikiliikunnan lisäämisellä, koska ravintopuoli on ollut sama jo vuosia. Kolesteroli korjattu lääkkeellä, mutta hiukan olisi varaa parantaa ruokavaliotakin. - Anonyymi00089UUSI
Hyvää mietintää palstalaisilla. Monipuolista ja ajatuksia herättävää. Kiitos kaikille jo siitä.
Näin teknisesti ajattelevana henkilönä miellän usein ihmiskehon samaan ihmisten tekemien laitteiden kanssa. Esimerkiksi nestevirtauksen paineen osalta painetta voivat nostaa mielestäni seuraavat asiat.
1. Veren viskositeetti (esimerkiksi onko veri kolme kertaa, vai neljä kertaa vettä sakeampaa)
2. Verisuoniston "koko" ja elastisuus
Periaatteessa nesteen painetta tarkasteltaessa paineen kohoamisen aiheuttaa joku noihin kahteen kohtaan liittyvä ongelmakenttä.
Tuleeko mieleenne jokin kolmas tai neljäs päätekijä?
Nesteytys ohentaa verta, ruokavalio ja hyvät elintavat lisäävät elastisuutta ja laajentavat verisuonistoa.
Yhdessä nämä perusteet laskevat tarvittavaa nestekierron painetta....
AV - Anonyymi00090UUSI
Tämä on nimenomaan sinkkujen ongelma kun tänne kirjoitit??
- Anonyymi00093UUSI
Öööh, meinaatko ettei kaikilla ole edes sydäntä?
AV
Kun aikoinaan 60-luvulla ruvettiin voimaperäisesti lääkkein alentamaan verenpainetta, 'asiantuntijat' esitettivät, että se tulee enimmillään koskemaan vain 60 tuhatta ihmistä, joten sairausvakuutustoimisto - myöhempi maksaja Kela eli Kansaneläkelaitos - hyvin kykenee maksamaan korvauksen.
Nyt ap. kertoo, että verenpainelääkkeitä nauttii jo 4.-osa kansasta, eli noin 500 tuhatta.
Verenpaineen rajoja on koko 60 vuoden ajan hiljalleen ja kansan huomaamatta madallettu. Kun edellisen kerran jouduin ottamaan kantaa asiaan, lääkkeen nauttijoita oli 300 tuhatta, eli 5-kertainen määrä, nyt jo yli 8-kertainen. Eikä loppua näy.
Jos terveyden mitaksi otetaan eliniän pituus, jolla eri maita eniten vertaillaan, lopulta kaikki nauttivat verenpainelääkkeitä, sillä pisimmän elinajan takaa niin alhainen verenpaine, jolla juuri ja juuri pysyy tajuissaan.
Onko tässä enää mitään järkeä?Tarkennus: Nyt ap. kertoo, että verenpainelääkkeitä nauttii jo 4.-osa kansasta, eli noin 500 tuhatta. > Nyt ap. kertoo, että verenpainelääkkeitä nauttii jo 4.-osa yli 30-vuotiaista, eli noin 500 tuhatta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 831109
- 73922
Jasmin Vähäkangas paljastelee
Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut129767- 57680
- 43605
- 30592
Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta
Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.177591Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t140579Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat
Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t4576Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on61555