Nyt tuli pikkuinen ongelma oli pari kaverin tuttua kylässä ja nyt pitäisi aine kirjoittaa kesän tekemisistä, mutta miten nimet toivutetaan oikeisiin muotoihin?
Oman nimeni osaan kyllä taivuttaa
Jenniina
Jenniinan
Jenniinat
Mutta kyläilijöiden nimissä tuleekin ongelmia, sillä nimet on Jo ja Jon
Nimien taivuttaminen
5
401
Vastaukset
Vieraiden nimien taivuttaminen on yleisesti melkoinen soppa, jossa on monia sääntöjä ja paljon poikkeuksia; ks.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.4.html
Yleissääntö on kuitenkin se, että vieras nimi pyritään sovittamaan suomen omien sanojen taivutusmalleihin. Taivutuspäätteet perustuvat sanan äänneasuun, joskin tätä vastaan on monin tavoin rikottu jopa sääntöjen tasolla.
Onneksi "Jo" ja "Jon" ovat suhteellisen helppoja tapauksia.
"Jon" taipuu kuten "koni" (tai "Joni") paitsi että perusmuodossa ei ole loppu-i:tä. Siis Jonin, Jonit, Jonille, Joneille jne. Taivutetuista muodoista ei siis voi päätellä, onko perusmuoto "Jon" vai "Joni". Taivutus on sama riippumatta siitä, onko kyseessä skandinaavinen, islantilainen, englantilainen tai baskinkielinen nimi, koska tämä ei vaikuta nimen yleiseen äännerakenteeseen suomen taivutuksen kannalta. (Jos nimi on islantilainen, siihen kuuluu akuutti aksentti, joka säilyy taivutettaessa: Jón, Jónin jne.)
"Jo" esiintyy englannissa useiden Jo-alkuisten nimien lyhyenä muotona ja ääntyy suunnilleen [džou]. Luultavasti se voisi esiintyä myös ruotsissa, jolloin ääntämys olisi suunnilleen [juu]. Tälläkään vaihtelulla ei itse asiassa ole vaikutusta taivutukseen suomessa, sillä kummassakin tapauksessa taivutetaan kuten yksitavuisia, pitkän vokaalin sisältäviä sanoja kuten "puu". Siis: Jon, Jot, Josta, Jolle, Johun jne. Kuten näkyy, osa taivutusmuodoista on suorastaan koomisen näköisiä. Niinpä kannattaa usein kiertää ongelma muotoilemalla lauseet niin, että nimi esiintyy perusmuodossa, tai käyttämällä nimen toista, pitempää muotoa.- Jenniina
Kiitoksia todella paljon vastauksesta, täytyy tutustua illan mittaan tohon linkaamaasi sivuun.
- off topic
Mä olen ihan haltioissani kun täällä on joku joka vastaa noin asiallisesti ja asiantuntevasti. Aivan mahtavaa. :)
- eikuulutänne
Tyyppi sanoi yhdelle kaverillen:
- Sä olet kyllä tosi itsekäs, sä et koskaan
jaa mitään!
- Olet väärässä. Kulkuriveljeni jaan.- Kysäisenpähän
Millähän verbillä jaat kulkuriveljesi?
allocate
allot
apportion
assign
break off
budget
classify
cut
deal
disperse
distribute
divide (up)
dose
grant
share
split
whack
???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.313366Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652653Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151724- 1191488
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1321479- 1021427
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241237Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411116Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141103Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest591015