32-bit vai 64-bit

kumpi?

Mä tiedän ettei 64-bittisiä käyttiksiä ja sovelluksia voi käyttää 32-bittisellä cpulla mut voiko 32-bittisiä käyttiksiä ja sovelluksia pyörittää 64-bittisellä cpulla? Eli jos kone on 64-bittisellä prossulla niin toimiiko 32-bittinen x86-versio Ubuntusta silloin siinä?

6

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimii!

• aloittaja

Kiitoksia, tämä on hyvä tietää. Kaikkea softaa kun ei saa 64-bittisenä vaikka nyt sattumoisin tuon Ubuntun saakin, mut lähinnä se on ne sovellukset joita ei löydä ja siksi on viisaampaa käyttää 32-bittisiä alusta loppuun asti jos ja kun ne vaan toimii ko. prossulla.

• aloittaja kirjoitti:

Kiitoksia, tämä on hyvä tietää. Kaikkea softaa kun ei saa 64-bittisenä vaikka nyt sattumoisin tuon Ubuntun saakin, mut lähinnä se on ne sovellukset joita ei löydä ja siksi on viisaampaa käyttää 32-bittisiä alusta loppuun asti jos ja kun ne vaan toimii ko. prossulla.

Mulla on AMD64 CPU ja asentelin Ubuntun ja Fedora 4:n 64-bittisenä mutta ainakin Ubuntun muutin takaisin 32-bittiseen, en saanut oikein hommaa toimimaan mutta 32-bittisenä esim. flashplayer yms. asentuu helposti.
        Fedoran olen tainnut saada kohtuullisesti toimimaan 64-bittisenä joten se saa toistaiseksi olla eikä mulla ole 32bit imagejakaan joten tarttis imuroida nekin eka .. en jaksa.
        Nyt pelittää samassa koneessa WinXP Pro, Fedora 4/64 ja Ubuntu 32-bittisenä, toimii ihan kivasti.

• ksym_
        exergy kirjoitti:

Mulla on AMD64 CPU ja asentelin Ubuntun ja Fedora 4:n 64-bittisenä mutta ainakin Ubuntun muutin takaisin 32-bittiseen, en saanut oikein hommaa toimimaan mutta 32-bittisenä esim. flashplayer yms. asentuu helposti.
        Fedoran olen tainnut saada kohtuullisesti toimimaan 64-bittisenä joten se saa toistaiseksi olla eikä mulla ole 32bit imagejakaan joten tarttis imuroida nekin eka .. en jaksa.
        Nyt pelittää samassa koneessa WinXP Pro, Fedora 4/64 ja Ubuntu 32-bittisenä, toimii ihan kivasti.

> ainakin Ubuntun muutin takaisin 32-bittiseen, en
        > saanut oikein hommaa toimimaan mutta 32-bittisenä
        > esim. flashplayer yms. asentuu helposti.

Mitä vaikeaa on 32-bittisen alijärjestelmän käyttöönotossa?

man cdebootstrap
        man chroot

Tai jos ei jaksa soveltaa, niin muiden keksimät ratkaisut käyttöön eli Use the google Luke, hakusana: debian 32-bit chroot

Tottahan on, että APT on harvinaisen perseestä: se ei hallitse usean eri arkkitehtuurin alijärjestelmien lomittamista. ITSEASIASSA missään paketinhallinnassa ei vielä ole multiarch-ominaisuutta ... vaikka LSB-STANDARDI jo on multiarch -toteutuksen standardoinut. Taas se huomataan, kuinka tyhmät GNU/Linux fanaatikot ei jaksa kuunnella kokoneiden IT-ammattilaisten ideoita.

> Nyt pelittää samassa koneessa WinXP Pro, Fedora
        > 4/64 ja Ubuntu 32-bittisenä, toimii ihan
        > kivasti.

TURHUUTTA!

Minulla on pure-64 userland Debian 3.1:ssä, ja itse viritelty 32-bittinen alijärjestelmä, ja 64-userlandiin päin työkalut 32-bittisten ohjelmien importtaamiseksi pää-userlandin namespaceen. Tämmöinen operaatio ei vaadi kuin hieman POSIX-sh (eli bourne shell) koodaamista. Maksaa vaivan: eipä tarvitse asennella kolmea eri käyttistä samalle koneelle.

• ksym_ kirjoitti:

> ainakin Ubuntun muutin takaisin 32-bittiseen, en
        > saanut oikein hommaa toimimaan mutta 32-bittisenä
        > esim. flashplayer yms. asentuu helposti.

Mitä vaikeaa on 32-bittisen alijärjestelmän käyttöönotossa?

man cdebootstrap
        man chroot

Tai jos ei jaksa soveltaa, niin muiden keksimät ratkaisut käyttöön eli Use the google Luke, hakusana: debian 32-bit chroot

Tottahan on, että APT on harvinaisen perseestä: se ei hallitse usean eri arkkitehtuurin alijärjestelmien lomittamista. ITSEASIASSA missään paketinhallinnassa ei vielä ole multiarch-ominaisuutta ... vaikka LSB-STANDARDI jo on multiarch -toteutuksen standardoinut. Taas se huomataan, kuinka tyhmät GNU/Linux fanaatikot ei jaksa kuunnella kokoneiden IT-ammattilaisten ideoita.

> Nyt pelittää samassa koneessa WinXP Pro, Fedora
        > 4/64 ja Ubuntu 32-bittisenä, toimii ihan
        > kivasti.

TURHUUTTA!

Minulla on pure-64 userland Debian 3.1:ssä, ja itse viritelty 32-bittinen alijärjestelmä, ja 64-userlandiin päin työkalut 32-bittisten ohjelmien importtaamiseksi pää-userlandin namespaceen. Tämmöinen operaatio ei vaadi kuin hieman POSIX-sh (eli bourne shell) koodaamista. Maksaa vaivan: eipä tarvitse asennella kolmea eri käyttistä samalle koneelle.

No, me ollaan liikenteessä ihan eri periaatteilla joten se siitä. Mä olen lähempänä tavallista käyttäjää ja Linuxista puhuttaessa aloittelijaa joten mainitsemasi importtaukset nimiavaruuteen ei multa tällä opilla luonnistu. Pääasiallinen ammattini on eri tekniikan alalla joten tietotekniikkaa harrastelen vaan. Sä sen sijaan olet alan ammattilainen joten näet asiat eri valossa. Muista että liika osaaminen sokeuttaa, 98% palstalaisista ei osaa asioita yhtä hyvin kuin sinä joten malttia kritiikissä kiitos.

• exergy kirjoitti:

No, me ollaan liikenteessä ihan eri periaatteilla joten se siitä. Mä olen lähempänä tavallista käyttäjää ja Linuxista puhuttaessa aloittelijaa joten mainitsemasi importtaukset nimiavaruuteen ei multa tällä opilla luonnistu. Pääasiallinen ammattini on eri tekniikan alalla joten tietotekniikkaa harrastelen vaan. Sä sen sijaan olet alan ammattilainen joten näet asiat eri valossa. Muista että liika osaaminen sokeuttaa, 98% palstalaisista ei osaa asioita yhtä hyvin kuin sinä joten malttia kritiikissä kiitos.

Munsta ei ole lainkaan vaivaa siitä että on kolme käyttistä koneella, kun yksi ruutu kyllästyttää niin boottaan toiseen. Mä olen hyvä kyllästymään. Turhuutta? No, voi se sitäkin olla tai ehkä mä haluan katsella minkälaisia distroja ne on saaneet kasattua. Jatkahan nyt vaan sitä komodon virittelyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6208
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2089
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2031
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1437
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1397
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1336
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1276
    Aihe