MIKSI NAAMIO!?

Mar Sarug

Miksi TÄÄLLÄ niin monilla ns. kristityillä on halua naamioitua ikäänkuin "juutalaisiksi" ja sitä kautta yrittää vetää juutalaisia kristillisyyden piiriin?

In nuce ko. oleva Jews For Jesus -tyyppinen toiminta on mielestäni sekä juutalaisuutta että kristillisyyttä halventavaa toimintaa ja samalla se luo myös uusia esteitä kristinuskon ja juutalaisuuden aidolle ja avoimelle kohtaamiselle.

Tälläiset -usein lahkoperäiset- juutalaisten salakäännyttäjät sekoittavat täysin mission ja dialogin. Kristinusko joko vetoaa ei-kristittyyn omalla eli Kirkon elämällä ja sen perinteisellä opetuksella tai sitten ei.

OLKAAMME SIIS AITOJA JUUTALAISIA JA KRISTITTYJÄ!

7

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tertullianus

Olet mielestäni hyvin pitkälle oikeassa siinä, että ryhtiä pitää olla kantaa sitä omaa tunnustusta ja sen nityksiä, jos on sellaisiin sitotunut.

Ei ole oikein "naamioitua" juutalaiseksi, jos ei ole juutalainen, mutta...

Tämän palstan sekasotkut eivät kuitenkaan valitettavasti avaudu näin helposti. Monella kristityllä on nimittäin vahva tunne juutalaisesta identiteetistä. Aina tuo tunne ei ole kovin järkiperäinen, mutta toisinaan se on ihan hyvinkin perusteltu.

Ongelman ydin on siinä kuka saa määritellä termin "juutalainen" uskonnollisen sisällön.

Osa kristityistä haluaa ajatella, että koska Jeesus nasaretilaisen seuraajat olivat aidosti juutalainen messiasliike, myös pakanat eli kristityt ovat tähän "juutalaisuuteen" kääntyneitä. Tällä lailla ajatteleville on loukkaavaa ajatella, että he olisivat jotakin muuta kuin juutalaisia.

Rabbiinisen juutalaisuuden valtauoma taas nähdäkseni rajaa juutalaisuuden sellaiseen monoteismiin, jossa ei ole mahdollista tulkita Jumalalle poikaa tms. - Näin ollen kaikki tähän Jumala-tulkintaan lisättävä on jo juutalaisuuden ulkopuolella.

Helpointa olisi, jos löytäisimme sellaisen määritelmän, johon molemmat osapuolet voisivat yhtyä, mutta kysymys on tällä palstalla pahasti tulehtunut.

Omasta puolestani kristityn nimi ei ole häpeä. Koska olen suomalainen alkuasukas, minun on ihan luonnollista olla kristitty, sellaisiksihan ensimmäsiä pakanuudesta Jeesuksen uskoon kääntyneitä alettiin nimittää...

Ensimmäiset kristityt kohtasivat juutalaisten kanssa yhdessä pakanallisen maailman syytöksiä (mm. ateismi-syyte). Tällä tiellä olisi hyvä jatkaa yhdessä alkuperäisessä kohtalonyhteydessä, mutta omalle uskontulkinnalle uskollisena.

• Rifkele

ja kauniisti asiasi sanoit. Onhan meitä täällä niin moneksi. Itselläni ei ole tarvetta naamioitua joksikin muuksi kuin olen, ja olen jossain keskustelussa todennut oman historiani vaikuttavan esim. siihen, miksi mieluusti täällä keskustelen. N. 15 vuotta sitten sukulaisten sukututkimusta tehdessä tuli esiin monia seikkoja, jotka laittoivat meidät miettimään, mahtavatko sukumme juuret juontaa juutalaisuuteen, joka sitten olisi "kitketty pois" väkivalloin tahi -valloitta. Silloin syntyi toki tarve ottaa selvää ja selvittää juutalaismyönteistä perhe-elämäämme tavalla ja toisella. No, tämä mielenkiintoinen linkki osoittautui 99% varmuudella Suureksi Kuplaksi, joten en ole juutalainen missään kirjoissa enkä kansissa, enkä edes tule olemaan.
        Heprea tuli opeteltua ylioppilasvuonna sillä lailla, että sillä selviää arkipäivän kommelluksista, synagogassa tuli nökötettyä ahkerasti yms yms yms.
        Siksi täällä :)

• Kristinusko ja juutalaisuus ovat kaksi eri asiaa eikä niitä tule sekoittaa keskenään.

• Mar Sarug

eri uskontoa kyllä, mutta minusta erityisesti anti-semiittisesti iät ajat käyttäytyneet kirkot -niin idässä kuin lännessä- voisivat tutustua juuriinsa uudestaan ja paremmin.

Itseasiassa monet kristillisyyden aspektit ja ideat tulisivat paremmin ymmärretyksi. Tätä minä olen hakenut ja löytänytkin. (Ich bin ein ortodoksikristitty ja sellaisena pysyn)

Mutta inhottaa vaan nuo juutalaislähetyksen temput; naamioidaan kirkko "synagoogaksi", avitetaan köyhiä, vanhoja juutalaisia ja samalla yritetään käännyttää heitä kristityiksi. Ja mikäli ne kääntyvät ne ovat juutalaisille kauhistus ja kristityille suuri epäilyksen aihe. Eivät lisää luottamusta kirkon ja synagoogan välillä.

Ihminen kääntyy aidosti Luojansa puoleen - ei lavasteilla ja ovelilla sanoilla- vaan yhteisössä, jonka olemus tai sen tiettyjen jäsenten nöyrä ja puhdas elämä herättää hänessä Jla -kaipuun. Todellinen Didaskalos on sydämmeltään nöyrä, hiljainen ja viisas!

• .
      ...ajetaan pimeydessä toista kohden pitkät valot päällä ?

Siunausta Yeshuassa !
      .

• Mar Sarug

tiedätkös miten käy jos asiaa ei ymmärretä ja kysellään höpöhöpöjä!?

Ei mitenkään. Mikään ei muutu ja pseudokristillinen Jews for Jesus -liike jatkaa naamiopeliään.

Astwad Kohed!

• Mar Sarug kirjoitti:

tiedätkös miten käy jos asiaa ei ymmärretä ja kysellään höpöhöpöjä!?

Ei mitenkään. Mikään ei muutu ja pseudokristillinen Jews for Jesus -liike jatkaa naamiopeliään.

Astwad Kohed!

.
        ...valot vastaantulevan valojen voimakkuuden tasolle. Silloin ei tule häikäisyä ! Samoin teen näissä hengellisissä keskusteluissa... ;)

Toi vanha kunnon Paulus huikkasi sulle seuraavan viestin:

"Älkää siis mukautuko tämän maailman ajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta hengeltä tutkiaksenne mikä on hyvää ja otollista Israelin Pyhälle !"

Yeshualtakin seuraava kehoitus sulle:

"Vaeltakaa siis Valkeuden lapsina, ettei pimeys saisi teitä valtaansa !"

Siunausta Yeshuassa !
        .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2736
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1184
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      979
    4. Oliko mies vetäytyminen

Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      61
      967
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      77
      881
    7. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      101
      828
    8. Oon tässä pohtinut että se nainen

Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    9. Nainen on ihana

ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe