Onko oikea sanamuoto sanaparissa: Konsultoiva lääkäri? Olen nähnyt sen sairaalassa sellaisen lääkärin huoneen ovessa, joka käy säännöllisin väliajoin tuossa sairaalassa antamassa apua muille lääkäreille esim. röntgenlääkäri, sisätautilääkäri tai joku muu erikoislääkäri, jos näitä palveluja ei ole siinä esimerkiksi terveyskeskuksessa, mihin tuo erikoislääkäri tulee aikaajoin konsultoitavaksi. Mielestäni nimenomaan konsultoitavaksi, eikä hän ketään konsultoi, vaikka nimenomaan hänelle varatun huoneen ovessa niin lukee.
Konsultoiva lääkäri?
7
1805
Vastaukset
- ettei....?
Hän konsultoi mutta varmaan on myös konsultoitavana.
Hän tulee konsultoimaan/tulee konsultoitavaksi.
JOs käytäntö on 'konsultoiva' niin se on hyväksyttävä....- Maritsa2
Mutta kun hän ei tule sinne sen takia ollenkaan, että hän kysyisi ja saisi vastauksia muilta, hän onkin tietävämpi ja kokeneempi kuin siinä sairaalassa muut lääkärit. Ja juuri siksihän hän tuleekin. Se on myös säästöä ja muuta hyötyä on myös tietenkin ja jhänelle on kerätty hänen alansa potilaita tai potilastapauksia useampi paikalle pulmallisine asioineen, ei tarvi potilaiden matkustaa, lääkäri tulee itse sinne. Näin.
- doctor...
Maritsa2 kirjoitti:
Mutta kun hän ei tule sinne sen takia ollenkaan, että hän kysyisi ja saisi vastauksia muilta, hän onkin tietävämpi ja kokeneempi kuin siinä sairaalassa muut lääkärit. Ja juuri siksihän hän tuleekin. Se on myös säästöä ja muuta hyötyä on myös tietenkin ja jhänelle on kerätty hänen alansa potilaita tai potilastapauksia useampi paikalle pulmallisine asioineen, ei tarvi potilaiden matkustaa, lääkäri tulee itse sinne. Näin.
Se on varmaan Englannin kielen vaikutusta.
Cosulting doctor.
Englannin kielessä ' to consult' tarkoittaa myös 'to advise professionally' = antaa ammattimaisia neuvoja. To consult tarkoittaa myös kun ihmiset istuvat pöydän ääreen ja keskustelevat jostakin asiasta....
- ällistelijä
Konsultoiko konsultti, vai onko hän vain konsultoitavana? Kummin tuo konsultoida-verbi oikein järjestyykään, onko tiedon antaja vai tiedon saaja verbin subjektina?
Oikeasti "konsultoida" tarkoittaa 'pyytää, kysyä neuvoa', ja tämän mukaisesti olisi sanottava "konsultoitava lääkäri". Kuitenkin "konsultoiva lääkäri" on päässyt yleistymään.
- Maritsa2
Yucca kirjoitti:
Oikeasti "konsultoida" tarkoittaa 'pyytää, kysyä neuvoa', ja tämän mukaisesti olisi sanottava "konsultoitava lääkäri". Kuitenkin "konsultoiva lääkäri" on päässyt yleistymään.
Siis juuri näin olen itsekin ajatellut, että sen pitäisi olla. Konsultoitava lääkäri. Mutta ei oikein hyvä niinkään.
- doctor....
Maritsa2 kirjoitti:
Siis juuri näin olen itsekin ajatellut, että sen pitäisi olla. Konsultoitava lääkäri. Mutta ei oikein hyvä niinkään.
Konsultoitava lääkäri antaa vaikutelman että kyseessä lääkärissä on jotain vikaa...!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427085
- 323968
- 493406
- 412978
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472137- 412090