Maistuuko kouluruoka?

Sami.Garam

Kun muistelen aikaa koulussa, huomaan, että ajattelen kouluruuasta lähes pelkästään hyvää. Ala-asteella oli vain yksi ruoka, jota en voinut syödä, maksakastike.

Koska silloin vielä pakotettiin syömään, nielin suuret maksakuutiot kokonaisina, itkua tuhertaen. Minulle jäi maksaa kohtaan pitkäaikainen kammo. Siirryttyäni aikanaan yläasteelle maksakastiketta ei enää ollut listalla ja niinpä sitten kaikki maistui. Lukioaikana ruoka parani entisestään ja opiskeluaikana se tuntui välillä jopa loistavalta.

Olinko minä muuttunut vai kouluruoka parantunut?

Kun nykyisin valmistan joitakin perinneherkkuja, sanovat monet: “YÄK!” Heillä on muistikuva kouluajoilta ja he eivät edes meinaa maistaa. Hyvä esimerkki tällaisesta on tilliliha, hyvin tehtynä aivan taivaallinen ruoka, mutta monien muistoissa venyvä, harmaa ja sitkeälihainen kastike.

Nykyisin saa lukea, kuinka koululaiset eivät syö koulussa tarpeeksi tai ollenkaan. Tiedän, että kouluruuasta kuuluukin ruikuttaa, mutta todellisuudessa se on hyvää. Olen esiintynyt sen verran kouluissa ja käynyt myös syömässä niissä, että tiedän. Monille se on jopa ainoa lämmin ateria päivän aikana, sillä kiireiset perheet eivät välttämättä kokkaa kotona lainkaan.

Ongelma taitaa olla enemmän ruokailutapahtumassa, kuin itse ruuassa. Ruokalassa on pitkät jonot, kiireinen aikataulu, hirvittävä hälinä ja kolina, tylsät astiat ja kalusteet, liuta sääntöjä...

Koska meillä Suomessa tarjotaan ilmainen kouluruoka, josta monet niin kovin valittavat, niin haluan herättää keskustelua tästä aiheesta.

Pitäisikö kouluruokailuun ja samalla suomalaiseen ruokakulttuuriin panostaa enemmän rahaa? Pitäisikö ruokatunnin olla pidempi? Millaisia ruokia koulussa pitäisi tarjota? Vai pitäisikö ehkä siirtyä monissa muissa maissa vallitsevaan käytäntöön, jossa koulussa toimii maksullinen ravintola? Mitä pitäisi tehdä ruuan parantamiseksi? Vai onko nykyinen systeemi ehkä täysin toimiva ja kelvollinen?

204

23467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomi24toimitus

      Syntymäpäivän kunniaksi Suomi24 pyysi tunnetuilta suomalaisilta keskustelunavauksia. Keskustelijoille annettiin vapaat kädet nostaa esille itselleen tärkeitä asioita. Torstain vieraamme on keittiömestari, teeveekokki ja keittokirjailija Sami Garam.

      Edellinen vieraamme oli kauppakeskuspappi Harry Anttila. Lue keskustelu täältä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000143&posting=22000000010993697

      Tiistain vieras oli tv-toimittaja Salla Paajanen. Lue keskustelu täältä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000000074&posting=22000000010971010

      Ensimmäinen vieraamme oli pääministeri Matti Vanhanen. Lue keskustelu täältä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=96&conference=595&posting=22000000010950206

      Mitä mieltä olet päivän avauksesta? Onko kouluruoka parantunut? Pitäisikö ruokatunnin olla pidempi? Millaisia ruokia koulussa pitäisi tarjota?

      Vai pitäisikö Suomessakin kouluruoan olla maksullinen?

      • tuumija

        nykyinen käytäntö on hyvä!Ruokatuntia voisi pidentää!Ruoka on hyvää mutta ehkä vähän mautonta..


      • ...
        tuumija kirjoitti:

        nykyinen käytäntö on hyvä!Ruokatuntia voisi pidentää!Ruoka on hyvää mutta ehkä vähän mautonta..

        Itse käyn vielä toisen asteen koulua ja ruokatunti kestää 60min. Se on mielestäni liian pitkä, 30min olisi aivan riittävä eli tässä tapauksessa saisivat lyhentää ruokatuntiamme.


      • Kolt
        ... kirjoitti:

        Itse käyn vielä toisen asteen koulua ja ruokatunti kestää 60min. Se on mielestäni liian pitkä, 30min olisi aivan riittävä eli tässä tapauksessa saisivat lyhentää ruokatuntiamme.

        Itse käyn koulua, jossa ruokatunti on 30 min. Siinä ajassa ei ainakaan meidän koulussamme ehdi syömään. Olen myöhästynyt kolmesti tunniltani, koska ruuan saaminen lautaselle ja lautaselta mahaan, on kestänyt liian pitkään. Enkä usko, että syynä on se, että syön hitaasti.


      • uunimakkara
        ... kirjoitti:

        Itse käyn vielä toisen asteen koulua ja ruokatunti kestää 60min. Se on mielestäni liian pitkä, 30min olisi aivan riittävä eli tässä tapauksessa saisivat lyhentää ruokatuntiamme.

        minäkin käyn toisen asteen koulua.. meillä on ruokatunnit 45 min. 10 min. välkkä eli 55 min. siinä ajassa kerkeää syömään hyvin ja käymään jopa kirjastossa tai jojnojen ollessa pitkät voi ensin käydä asioimassa ja sitten mennä syömään.

        kuitenkin jos ruokatunti olisi 40-45 min. siinä ajassa ei ehtisi asioida mutta mainiosti syödä. pitkien jonojen aika on siinä 10 min. ruokailun alussa ja muulloin pääsee yleensä suoriltaan syömään jolloin jäljelle jäävä puoli tuntia on oikein sopiva aika syödä ja seurustella rauhassa.

        tosin pieni ajanlisäys ruokatuntiin on ollut monesti pelastus sanakokeisiin, tekemättömiin läksyihin tai muuhun asiointiin....


      • Ammari
        ... kirjoitti:

        Itse käyn vielä toisen asteen koulua ja ruokatunti kestää 60min. Se on mielestäni liian pitkä, 30min olisi aivan riittävä eli tässä tapauksessa saisivat lyhentää ruokatuntiamme.

        30 minuuttia on minun koulussa ja siinä kerkeää hyvin tallustaa ruokalaan, syödä, käydä syöpäkääryleellä ja mennä tunnille. Ei olisi yhtään kiva jos ruokatunti kestäisi minuuttiakaan pitempään, sehän on vain lisäystä aikaan mitä koulussa joutuu olemaan.


      • syöppö
        tuumija kirjoitti:

        nykyinen käytäntö on hyvä!Ruokatuntia voisi pidentää!Ruoka on hyvää mutta ehkä vähän mautonta..

        itse olen tällä hetkellä asiaan mitenkään kuulumattomassa paikassa usassa ja täällä ruoka tunti on 20 minuuttia ja siinä ajassa ehit kävelee ruokalaan jonottaa ottaa ruuan syödä sen äkkiä ja mennä takaisin. mutta suomessa viellä ollessani olin kauppaoppilaitoksessa ja siellä meillä oli ruokatutni melkein tunti kakskyt minuuttia joka päivä. itse söin yleensä lähinnä parissakymmenessä minuutissa ja lopun aikaa veitin käytävän tietokoneilla tai sitten luokassa. se riippuu hyvin pitkälti koulusta kuinka pitkä sen ruoka tunnin pitäisi olla meillä sen pitäisi olla lyhyempi ja taas jossain muualla sen pitäisi ola pidempi kun puolessa tunnissa vaan ei kerkee jonottaa syömään ja meneen takasin luokkaan.


      • juu...
        Ammari kirjoitti:

        30 minuuttia on minun koulussa ja siinä kerkeää hyvin tallustaa ruokalaan, syödä, käydä syöpäkääryleellä ja mennä tunnille. Ei olisi yhtään kiva jos ruokatunti kestäisi minuuttiakaan pitempään, sehän on vain lisäystä aikaan mitä koulussa joutuu olemaan.

        Meillä on koulussa ruokatunti joka kestää 45 minuuttia. Se riittää ihan hyvin, jos ei tarvitse heti kun ruokkis alkaa mennä jonottamaan. usein teenkin niin että menen vähän myöhemmin niin pääse paljon nopeammin syömään ja ruokalasta pois. Sitten jää vielä sitä ns. omaa aikaa..


      • öööh......
        Kolt kirjoitti:

        Itse käyn koulua, jossa ruokatunti on 30 min. Siinä ajassa ei ainakaan meidän koulussamme ehdi syömään. Olen myöhästynyt kolmesti tunniltani, koska ruuan saaminen lautaselle ja lautaselta mahaan, on kestänyt liian pitkään. Enkä usko, että syynä on se, että syön hitaasti.

        Musta tuntuu että sä yrität vaan matkia Jamie Oliveria....vaikka nyt et sen ruoan puolesta mitään ole tekemessäkään.....mutta tollanen on aika lapsellista!!!!!


    • juusto

      kouluruoka on ala-arvoista mössöä huonoista raaka-aineista valmistettua halpaa täytettä jota ei pitäisi terveille lapsille edes tarjoilla, etteivät
      sairastuisi. sitä olet mitä syöt sanotaan ja siksi
      ei sika maistu.

      • syöppö

        jos nytten kuitenkin ottasit sen järjen käteen ja kattosit sitä monipuolisutta minkä useimmat koulut pystyy tarjoamaan sillä että niillä on käytettävissä 50 senttiä per oppilas per päivä. ja itse ainakin olen aina pitänyt koulu ruuasta eli toisin sanoen yleensä se vika on syöjässä kun ei ilmainen koulu ruoka maistu. ja jos et sitä ruokaa edes maista niin kuinkas sitten tiedät että se on ihan ulostetta sun mielestä.


    • Seer

      Ei se vika aina ole siinä itse ruuassa. Itse muistan että ala-asteella PAKOTTAMALLA PAKOTETTIIN syömään ruoka. Muistan eräänkin pojan joka istui tunnin syömässä jotain vihannessoppaa joka oli "tehty koulun omista aineksista". Näin siis 90-luvun puolivälissä.

      Yläasteella sentään pystyi jo lähtemään kesken ruokailun jos tuntui ettei maistu. Taaskin keittiöhenkilökunnan tympeä naama sai aikaan monella sen ettei sinne aina edes viitsinyt mennä. Kysymykseen kuin kysymykseen tympeä vastaus.

      Koulun keittiöistä voisi ottaa ne 5-kymppiset feministit/vanhat piiat pois niin uskoisin että ainakin osittain kouluruokailun mielekkyys nousisi.

      • syöppä

        itselläni kyllä oli yläasteella 50 kymmpiset tädit siellä ruokalassa mun lounaan tekemässä ja ei ne mitenkään kauheen houkutteleivlta näyttänyt mutta totuus oli kuitenkin se että ne oli mukavia oppilaille ja useimmat oppilaat oli mukavia niille niin niilläkin oli motivaatiota laittaa meille hyvää ruokaa. hymy niille niin ne antaa hyvää ruokaa.


    • Nimetön

      Kyllä se on niin että nykypäivänä myös pakotetaan syömään koulussa ruokaa!! Mun yhdeksän vuotias tyttö ei voi sietää mitään maksaruokia ja aina pakotetaan syömään..kyllä itse olen myös sitä mieltä että maistella pitää aina koska ei voi muuten tietää tykkääkö vai ei!! Ja tyttöni maistelee joka kerta ku esim ite syön maksalaatikkoo ni ottaa vähän, syö sit ku siitä tykkää ja koulu ei sais pakottaa lapsia mihinkää!!!

    • Ritu Mononen

      Kouluruoka on täysin mautonta sen takia, että siitä on karsittu suola pois. Joutavat vouhottajat , kun eivät älyä , että suola antaa myös voimia jaksaa pitkän koulupäivän.
      Oppilaat ovat levottomia ja väsyneitä, kun eivät saa mitään vahvistusta ruuasta. Tottakai se ylenpalttisena on vaarallista, mutta enemmän harmia aiheuttaa mauton mössö.
      Minun, s.-61 , lapsuuden kouluruoka oli hyvää ja maukasta. Myös yläasteella ja lukiossa. Parhainta oli kanaviillokki ja talkkunahyve. AH ! Vieläkin kiitokset Viialaan!!!!

      • Soppa-Iita

        No jo on taas keskustelua kerrakseen. Voi voi kun lapsia ei saa pakottaa mihinkään ja kun ei kullannupulle maistu niin ei maistu jne....Ja meidän lapset ei ainakaan syö mitään mitä eivät halua....

        Näyttää vahvasti siltä, että pullamössönuorten lisäksi on kasvanut jo pullamössövanhempien sukupolvi, jolle kaikki asiat on niin vaikeita, niin vaikeita että ihan kauhistuttaa.
        Lopettakaa tuijottamasta pöhöttyneitä napojanne ja katsokaa mitä ympärillänne tapahtuu...

        Suomalaista kouluruokaa on käyty ihmettelemässä ja ihastelemassa muualtakin. Menkää katsomaan esimerkiksi Englantiin. Siellä sitä vasta mössöä tarjotaan ja siitä pitää vielä maksaa.

        Lopettakaa ainainen valitus. Ei tämä yhteiskunta voi ihan teidän pesseintänne ruveta pyyhkimää. Itsekin täytyy jotain tehdä….


      • kaisa
        Soppa-Iita kirjoitti:

        No jo on taas keskustelua kerrakseen. Voi voi kun lapsia ei saa pakottaa mihinkään ja kun ei kullannupulle maistu niin ei maistu jne....Ja meidän lapset ei ainakaan syö mitään mitä eivät halua....

        Näyttää vahvasti siltä, että pullamössönuorten lisäksi on kasvanut jo pullamössövanhempien sukupolvi, jolle kaikki asiat on niin vaikeita, niin vaikeita että ihan kauhistuttaa.
        Lopettakaa tuijottamasta pöhöttyneitä napojanne ja katsokaa mitä ympärillänne tapahtuu...

        Suomalaista kouluruokaa on käyty ihmettelemässä ja ihastelemassa muualtakin. Menkää katsomaan esimerkiksi Englantiin. Siellä sitä vasta mössöä tarjotaan ja siitä pitää vielä maksaa.

        Lopettakaa ainainen valitus. Ei tämä yhteiskunta voi ihan teidän pesseintänne ruveta pyyhkimää. Itsekin täytyy jotain tehdä….

        Olen kanssasi aivan samaa mieltä! Kyllä Suomen kouluruoka (ja muukin koulusysteemi) on esimerkillistä laatua eikä moneen muuhun maahan edes verrattavissa.


      • ritu
        kaisa kirjoitti:

        Olen kanssasi aivan samaa mieltä! Kyllä Suomen kouluruoka (ja muukin koulusysteemi) on esimerkillistä laatua eikä moneen muuhun maahan edes verrattavissa.

        maistakaapa itse joskus tänä päivänä kouluissamme tarjottavia esikeitettyjä muovipussiperunoita! Järkyttävää, että perunoista saadaan niin huonoja ja sitkeitä. Muuten ei ole valittamista. Monipuolisiin makuihin lapset pitää opettaa jo kotona, niin ei sitten tarvitse valittaa kalapäivinä ym.


      • mamu-84
        Soppa-Iita kirjoitti:

        No jo on taas keskustelua kerrakseen. Voi voi kun lapsia ei saa pakottaa mihinkään ja kun ei kullannupulle maistu niin ei maistu jne....Ja meidän lapset ei ainakaan syö mitään mitä eivät halua....

        Näyttää vahvasti siltä, että pullamössönuorten lisäksi on kasvanut jo pullamössövanhempien sukupolvi, jolle kaikki asiat on niin vaikeita, niin vaikeita että ihan kauhistuttaa.
        Lopettakaa tuijottamasta pöhöttyneitä napojanne ja katsokaa mitä ympärillänne tapahtuu...

        Suomalaista kouluruokaa on käyty ihmettelemässä ja ihastelemassa muualtakin. Menkää katsomaan esimerkiksi Englantiin. Siellä sitä vasta mössöä tarjotaan ja siitä pitää vielä maksaa.

        Lopettakaa ainainen valitus. Ei tämä yhteiskunta voi ihan teidän pesseintänne ruveta pyyhkimää. Itsekin täytyy jotain tehdä….

        Jos hemmoteltu kakara ei syö, niin olkoon sitten koko päivän nälässä! Niin oppipahan nälkäänsä syömään ja arvostamaan !ILMAISTA! ruokaa. Kaikki limppari-/patukka-automaatit kauas koulusta ja äkkiä!
        Aivan törkeää meininkiä!


      • äippä 76 ja poika 96
        ritu kirjoitti:

        maistakaapa itse joskus tänä päivänä kouluissamme tarjottavia esikeitettyjä muovipussiperunoita! Järkyttävää, että perunoista saadaan niin huonoja ja sitkeitä. Muuten ei ole valittamista. Monipuolisiin makuihin lapset pitää opettaa jo kotona, niin ei sitten tarvitse valittaa kalapäivinä ym.

        Itse olen opiskelija ja poika kolmasluokkalainen. Molemmat syömme kaupungin kouluruokaa, joka on hyvää ja monipuolista. Omassa opiskelijaruokalassani on tarjolla enemmän vaihtoehtoja, sekä lämpimän ruuan, että salaattien osalta, mikä on ymmärrettävää , kun kyseessä on myös kaupungin työpaikkaruokala. Mutta sitä yhtä ei mikään pelasta... eli niitä perunoita...

        Olisikohan mahdollista saada kuoriperunat takasin kouluihin ? Muovipussiperunat ovat kamalia ja niissä on usein sisältä tummentuneita perunoita. Jo ensimmäisellä luokalla tai jopa eskarissa, lapset oppivat nimityksen "kinder-perunat".

        Poika kysyi kerran kotona, että mitä ne tekee sille perunalle, että siitä tulee niin pahaa ?


      • teini_15
        Soppa-Iita kirjoitti:

        No jo on taas keskustelua kerrakseen. Voi voi kun lapsia ei saa pakottaa mihinkään ja kun ei kullannupulle maistu niin ei maistu jne....Ja meidän lapset ei ainakaan syö mitään mitä eivät halua....

        Näyttää vahvasti siltä, että pullamössönuorten lisäksi on kasvanut jo pullamössövanhempien sukupolvi, jolle kaikki asiat on niin vaikeita, niin vaikeita että ihan kauhistuttaa.
        Lopettakaa tuijottamasta pöhöttyneitä napojanne ja katsokaa mitä ympärillänne tapahtuu...

        Suomalaista kouluruokaa on käyty ihmettelemässä ja ihastelemassa muualtakin. Menkää katsomaan esimerkiksi Englantiin. Siellä sitä vasta mössöä tarjotaan ja siitä pitää vielä maksaa.

        Lopettakaa ainainen valitus. Ei tämä yhteiskunta voi ihan teidän pesseintänne ruveta pyyhkimää. Itsekin täytyy jotain tehdä….

        Syön itse "tämänpäivän" kouluruokaa viisi kertaa viikossa ja voin sanoa, ettei siinä ole yhtikäs mitään vikaa! Nyt syksyllä on panostettu oikein erityisen paljon; melkein joka päivä omenaa tai muita hedelmiä/vihanneksia itse ruoan lisäksi. Tarjolla on ollut lisäksi jotain kauraleivän tapaista HYVÄÄ, pehmeää leipää. Siis mikä nyt mättää?

        Olen siis 15-vuotias ja nyt 9. luokalla. Kouluruoka on maistunut aina salaatteja myöten minulle että kavereilleni.

        Ja muuten, en tosiaan kirjoita kenenkään puolesta vaan alkoi vaan ärsyttämään kouluruoan dissaaminen kun siinä ei mitään vikaa ole... :)


      • kjv
        ritu kirjoitti:

        maistakaapa itse joskus tänä päivänä kouluissamme tarjottavia esikeitettyjä muovipussiperunoita! Järkyttävää, että perunoista saadaan niin huonoja ja sitkeitä. Muuten ei ole valittamista. Monipuolisiin makuihin lapset pitää opettaa jo kotona, niin ei sitten tarvitse valittaa kalapäivinä ym.

        Olen Kanssasi samaa mieltä perunoista


      • mieskokki
        äippä 76 ja poika 96 kirjoitti:

        Itse olen opiskelija ja poika kolmasluokkalainen. Molemmat syömme kaupungin kouluruokaa, joka on hyvää ja monipuolista. Omassa opiskelijaruokalassani on tarjolla enemmän vaihtoehtoja, sekä lämpimän ruuan, että salaattien osalta, mikä on ymmärrettävää , kun kyseessä on myös kaupungin työpaikkaruokala. Mutta sitä yhtä ei mikään pelasta... eli niitä perunoita...

        Olisikohan mahdollista saada kuoriperunat takasin kouluihin ? Muovipussiperunat ovat kamalia ja niissä on usein sisältä tummentuneita perunoita. Jo ensimmäisellä luokalla tai jopa eskarissa, lapset oppivat nimityksen "kinder-perunat".

        Poika kysyi kerran kotona, että mitä ne tekee sille perunalle, että siitä tulee niin pahaa ?

        meillä on otettu kuori perunat takasin mutta nyt valitetaan siitä kun lapset ei kerkii välkälle kun joutuu kuorimaan perunansa...mutta kyllä varmaan se oppi ei olis pahitteeksi että osaa kuoria perunansa ite :) ja eiköhän jo muutaman kuukauden päästä kuoriminen luista että ehtii välkällekin

        mieskokki uudeltamaalta


      • Kolt
        teini_15 kirjoitti:

        Syön itse "tämänpäivän" kouluruokaa viisi kertaa viikossa ja voin sanoa, ettei siinä ole yhtikäs mitään vikaa! Nyt syksyllä on panostettu oikein erityisen paljon; melkein joka päivä omenaa tai muita hedelmiä/vihanneksia itse ruoan lisäksi. Tarjolla on ollut lisäksi jotain kauraleivän tapaista HYVÄÄ, pehmeää leipää. Siis mikä nyt mättää?

        Olen siis 15-vuotias ja nyt 9. luokalla. Kouluruoka on maistunut aina salaatteja myöten minulle että kavereilleni.

        Ja muuten, en tosiaan kirjoita kenenkään puolesta vaan alkoi vaan ärsyttämään kouluruoan dissaaminen kun siinä ei mitään vikaa ole... :)

        Olen yhtälailla 9. luokkalainen, joten voin sanoa, etten saa aina mahaani täyteen kouluruuasta. Se ei johdu siitä, ettei koulussamme olisi monipuolista ruokaa, vaan siitä, ettei sitä saa ottaa tarpeeksi. On ymmärrettävää, että ruokaa rajoitetaan, jotta myöhemmin ruokailemaan tulevat saisit ruokaa eikä vain levylle jääneitä tähteitä. Mutta koulussamme mm. lihapullia rajoitetaan niin ettei niistä lähde nälkä, söisi salaattia, näkkileipää tai lisukkeeksi tarkoitettua perunamuusia paljon. Eihän muuallakaan mennä ruokajonoon ottamaan vain perunamuusia, salaattia ja leipää? Itse en ainakaan haluaisi täyttyä leivästä, jos olen ruokailun jälkeen vielä viisi tuntia koulussa.


      • Oku
        äippä 76 ja poika 96 kirjoitti:

        Itse olen opiskelija ja poika kolmasluokkalainen. Molemmat syömme kaupungin kouluruokaa, joka on hyvää ja monipuolista. Omassa opiskelijaruokalassani on tarjolla enemmän vaihtoehtoja, sekä lämpimän ruuan, että salaattien osalta, mikä on ymmärrettävää , kun kyseessä on myös kaupungin työpaikkaruokala. Mutta sitä yhtä ei mikään pelasta... eli niitä perunoita...

        Olisikohan mahdollista saada kuoriperunat takasin kouluihin ? Muovipussiperunat ovat kamalia ja niissä on usein sisältä tummentuneita perunoita. Jo ensimmäisellä luokalla tai jopa eskarissa, lapset oppivat nimityksen "kinder-perunat".

        Poika kysyi kerran kotona, että mitä ne tekee sille perunalle, että siitä tulee niin pahaa ?

        Keitetyt perunat muuttuvat kumimaisiksi ja vetisiksi pallukoiksi kun niitä pidetään kuumana muutamankin tunnin vesihöyryllä. Mielestäni jokaiseen ruokailuvuoroon pitäisikin keittää uusi perunaerä.


    • Aloittaja

      En tiedä johtuuko kotikasvatuksesta tai mistä, mutta olen aina osannut syödä ruokaa, oli se sitten herkullista tai ei. Kouluruoasta ei ole mitään ikäviä muistoja, paitsi puuro ja mehukeitto, jota en meinannut saada alas. En ole koskaan pitänyt lämpimästä puurosta, vaan syön sen mieluiten jääkaappikylmänä. Puuropäivinä oli kyllä usein muutakin leipää kuin näkkäriä sekä jokin leikkele, joten niillä nälkä lähti ihan hyvin. Äitini teki todella hyvää ruokaa ja siihen verrattuna kouluruoka ei todellakaan ollut mikään gourmet -kokemus, mutta miksi pitäisikään? Tärkeintähän on, että lapset saavat terveellistä ruokaa ja vatsansa niin täyteen että jaksavat koulupäivän. Niin, ja veriletut olivat inhokkini, mutta söin nekin aina kiltisti.

      Lukiossa oli se ongelma, ettei lihatonta ruokaa saanut, piti olla vanhemmilta ja terveydenhoitajalta lupa ja minä vastustin tätä periaatteesta. Lisäksi monta kertaa lukiossa ei kertakaikkiaan ehtinyt syömään kun koulu oli niin ylikansoitettu. Joskus se puolituntinen vierähti vain jonottaessa joten syömiseen ei sitten jäänyt aikaa.

      Sen olen huomannut, että mitä pienempi koulu, sitä paremmat ruoat, ainakin minun lapsuudessani. 80-luvun alussa olin hyvin pienessä koulussa ja ruokailu oli aina päivän kohokohta, en muista yhtään negatiivista ruokakokemusta. Tai sitten aika vain on kullannut muistot... :-)

    • flowerlilja

      Itse olen henkilökohtaisesti aina inhonnut kouluruokaa, moni tietysti sanoo että ajattele ku kaikilla ei edes ole ruokaa tai sitten että eikö se ole kuitenkin kivaa että saa ruokaa ilmaiseksi, plä plä pläää.Olen kuitenkin niin monta kertaa järkyttynyt koulun ruuista etten yksin kertaisesti voi muuta sanoa, ensiksikin PUURO ei ole mielestäni kunnon ruokaa korkeintaan joku aamu, välipala tai iltapala. Ala- asteella ku piti olla jauhelliha kastiketta oli aina jauhemaksakastiketta. Vain kerran olen saanut kouluvuosieni aikana todella hyviä ruokia ja hyvin maustettuja, elikä jos joku vielä urputtaa siitä että miksi koulun ruokaa syrjitään, niin vastaus on täs....
      moro

    • katja -71

      kyllähän ennen ainankii koulussa oli hyvä sapuskat...kesäkeitto oli sellanen mitä en halunnut syödä.olin maalaiskoulussa ja opettajat istuivat pöydän päässä aina kyttäämässä kuka söi ja kuka ei..muistan kun väkisin söin kesäkeitto lautasen loppuu,,,se oli ihan kamalaa. enkä oo pahemmin sen jälkee kesäkeittoo syönyt saati maistellut..

    • se on

      Ruokaa vaan masuun, ja tyytyväinen olo.Ei mutta kouluruoistahan puuttuuvat, kaiken maailman laihduttajan, ja vihannes intoilijan ruoat, hampurilaiset, pizzat, kokikset.Mutta todella usein näkee ettei muksu syö koulussa, vaikka se on mautonta, ei 1eurolla per oppilas, kovin erikoista ruokaa tehdä.Nykyään löytyy jo useammin salatteja, kuin 90-luvun alkupuolella.

      • koululainen

        Musta kouluruoka on tosi hyvää.. paitsi nyt tietyt ruuat. Mut ainakii meidän koulussa syödään tosi hyvin.. :)


    • Sonic

      Mä uskon että kysymys on enemmän asenteesta ja mahdollisesti jopa kotikasvatuksesta. Kyllä kouluruoka aina koulussa maistui muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ja vuosien varrella ruoka jopa parani. Maksakastike on kyllä edelleen ruoka jota en syö. Syy ei ole koulun vaan ehkä enemmänkin kodin. Maksa oli vanhempieni suurta herkkua aikoinaan. En vain koskaan oppinut maksaa syömään ainakaan kastikkeena, mutta maksalaatikossa kylläkin ja jopa pihveinä.

      Itseäni on suuresti ärsyttänyt miten vielä AMK:ssa jotkut jaksoivat purnata kouluruoasta. Ensin otettiin lautanen täyteen ja pöydässä suureen ääneen haukuttiin. Lopulta koko komeus kaadettiin jäteastiaan - täysin järjetöntä. Jos ei kerran maistu niin miksi pitää edes ottaa - nälkä jää jos kerran heittää muutenkin pois. Itselleni ei koskaan tullut ainakaan AMK:ssa huono ruokaa vastaan. Onhan se tietysti eri asia tehdä ruokaa 200 henkilölle kuin kahdelle ihmiselle himassa omassa keittiössä jossa on lähes kaikkea tarveainetta.

      On myös varmasti totta että ympäristökin vaikuttaa. Kouluruokalat eivät ehkä aina ole niitä viihtyisimpiä, vaikka monesti henkilökunta onkin yrittänyt panostaa myös viihtyvyyteen. Myös kommentti jossa viitattiin viiskymppisten keittäjien asenteisiin on osaltaan totta, mutta millainen asenne oppilailla on heitä kohtaan - aina ollaan purnaamassa ruoasta vaikka toiset ovat ammattilaisia ja varmasti tehneet parhaansa.

      Olisi mielenkiintoista nähdä mitä nykyajan nuoret haluaisivat listalle jos saisivat vapaasti päättää. Ranskalaisia ja hamppareita vai thaiwokkia ja monipuolisia salaatteja? Onko perheiden ruokatottumukset muuttuneet niin paljon ettei normaalit kotiruoat/kouluruoat enää kelpaa? Onko syy kouluruoassa vai siinä ettei enää ymmärretä mitä kouluruoka on???

      • kotikokki

        'Itseäni on suuresti ärsyttänyt miten vielä AMK:ssa jotkut jaksoivat purnata kouluruoasta. Ensin otettiin lautanen täyteen ja pöydässä suureen ääneen haukuttiin. Lopulta koko komeus kaadettiin jäteastiaan - täysin järjetöntä.'
        Tuli tosta lauseesta vaan mieleen, ku amiksessa punnittiin päivän päätteeksi biojäteastia.. Painoa kertyi noin 40 kg. Siis yhdessä päivässä.. Ja ruokailijoitakin oli vaan reilu 300 ihmistä..


    • nubbis

      ..Tuota Jamien keittiössä ohjelmaa ollaanko sitä taas ratsastamassa ulkomaanelävien perässä.Eikö koskaan ole mitään omaperäistä kaikki hommat mtkitaan jostain ken ensin kerkiää kopiomaan ellei ole kopiosuojattu? kerää hynät masin rahat prkl . Kehittäkää itse jotain joskus.

    • joppe

      Otit "kuuman perunan" sopivasti puheenaiheeksi, tai siis kirjoitusaiheeksi. Juuri oli Britannian kouluruokailusta kirjoituksia pilvin pimein, puolesta ja vastaan.

      Minun mielestäni kouluruoka on juuri niin hyvää kun resurssit vaan antaa myöden, mutta kun syöjillä on niin erilaisia toiveita haluja sekä kammoja jotka on ikävä kyllä jo kylvetty jo kotona kun annetaan lapsen ohjata ja määrätä mitä perheessä syödään, monilta myös puuttuu tärkeä yhteisruokailu koko perheen parissa.

      Joku jo kommentoi henkilökunnan iästä (viiskymppiset tantat) ettei kouluruoka maistu, tällaista on nykynuorisosta osa, asia jolla ei ole mitään tekemistä ruoan makuun vaikuttaa heille että ruoka ei maistu... haloooo.....

      Tämä nykyinen systeemi on mielestäni riittävä, kunnat ei varmaan lisärahaa panosta kun joillain teemapäivillä enintään voi panostaa joihinkin erityis aterioihin.

      Kuten kirjoitit lapset ja nuoret kritisoivat kaikkea joista ei pidä ja myös yleistävät sen "koskaan ei ole kunnon ruokaa koulussa" vaikka nämä valittajat ovat onneksi pieni ryhmä niin valittajan ääni ikävä kyllä kuuluu ja pitkälle.

      Uskon että jokaisella on jokin ruoka tai ruoka-aine josta ei pidä, niin se vain on ja tulee aina olemaan, mutta ei silloin pidä yleistää että kaikki kouluruoka on pahaa ja mautonta.
      Myös kun tehdään ns. laitostuokaa ei voi vaatia että mausteet ja suola% on jokaiselle sellaisia kun omat mieltymykset ovat.

      Ikävä kyllä vaikuttaa siltä että vaikka tutkimuksen mukaan olemme onnellinen kansa niin olemme myös tulossa valittajayhteiskunnaksi!

      Kokkina tiedät miksi tilliliha on harmaata ja sitkeää (o: mutta joillekkin nuorille tai lapsille siitä tuli kammotus, tilliliha on hyvääää.

      Jamie otti Britanniassa kouluruokailun esille kiitettävan hyvin, siis maa jossa kouluruokailu on lapsenkengissä, Suomessa jossa on tämä on jo kymmeniä vuosia toiminut ja ruoka on hyvää, kannattaa ammattikokkien , kuten Sinä muistuttaa näitä opinahjoissa kulkevia lapsia ja teinejä hyvän ja ravitsevan Suomalaisen ruoan hyvistä puolista.

      Jatka hyvää työtäsi.

    • linztröm

      Mielestäni suurin osa koulussa tarjottavasta ruuasta on ihan kelvollista, mutta ikäviäkin poikkeuksia löytyy. Yleensä koulu tarjoaa vähintään kahtena päivänä viikossa jonkin sorttista kalkkunaa- tai sianlihaa sisältävää kastiketta. Kastikkeilla on yleensä hyvinkin erilaiset nimet, ( esim. hedelmäinen kalkkunakastike, kalkkunaa curry-kastikkeessa..jne.) mutta lopputulos on aina sama: sitkeät kalkkunapalat kelluvat keltaisen kukertavassa kastikkeessa, seuranaan mahdollisesti muutama ananaskuutio. Ja lisäkkeenä tarjotaan yleensä "herkullisia" kalvopäällysteisiä perunoita. Tällaiset ruuat jäävät yleensä siihen yhteen tai kahteen haarukalliseen. Jos tällaiset ruuat poistettaisiin listoilta, kouluruoka saisi ainakin minulta paremman arvosanan.

    • Hymypoika

      Mun mielestä kouluruoka oli tosi hyvää, ihan turhaan sitä haukutaan huonoksi...
      Se on nemmänkin joukkohysteriaa tai "joukkuehenkeä" eli kun yhdelle ei maistu, niin ei se "maistu" kaverillekaan.

      No makuaisteja on monia...

      • -näin-

        Mulle ei ole koskaan maistunu kouluruoka! Kouluruoka maistuu joillekin, joillekaan taas ei.
        Minä en yksinkertaisesti siedä kouluruokaa. Se on hirveen pahaa. En tykkää chili con carnesta, kalasta, hernekeitosta ja eri keitoista, joita yleensä tarjoillaan koulussa.
        7.lk olessani söin viimeksi kouluruokaa(nyt olen 8. hehe! :P). ja silloinkin vain hyyyyvin harvoin. Joulun kunniaksi söin sen viimeisen ateriani, jonka jälkeen en ole syönyt kouluruokaa koulussamme. Meillä on 30 minuutin välkkä, jonka aikana käyn syömässä kotonani pari leipää (asun 200m koulusta.) Koulu ruoka on syvältä.


      • .....
        -näin- kirjoitti:

        Mulle ei ole koskaan maistunu kouluruoka! Kouluruoka maistuu joillekin, joillekaan taas ei.
        Minä en yksinkertaisesti siedä kouluruokaa. Se on hirveen pahaa. En tykkää chili con carnesta, kalasta, hernekeitosta ja eri keitoista, joita yleensä tarjoillaan koulussa.
        7.lk olessani söin viimeksi kouluruokaa(nyt olen 8. hehe! :P). ja silloinkin vain hyyyyvin harvoin. Joulun kunniaksi söin sen viimeisen ateriani, jonka jälkeen en ole syönyt kouluruokaa koulussamme. Meillä on 30 minuutin välkkä, jonka aikana käyn syömässä kotonani pari leipää (asun 200m koulusta.) Koulu ruoka on syvältä.

        Maistuuko sinulle kotiruoka? Kun kouöuruoka on noin pahaa, ettei vaan sinusta ole tulossa ruokahäiriöinen teini jonka maksaa yhteiskunnalle paljon sitten kun psykiatrista hoitoa tarvitset.


      • Kouluruokien puolesta puhuja.
        ..... kirjoitti:

        Maistuuko sinulle kotiruoka? Kun kouöuruoka on noin pahaa, ettei vaan sinusta ole tulossa ruokahäiriöinen teini jonka maksaa yhteiskunnalle paljon sitten kun psykiatrista hoitoa tarvitset.

        Kouluruoka on erittäin terveellistä. (Paitsi ehkä rasvainen maito.) Kaikki on laskettu tarkoin ja aterian pitäisi olla hyvää ja monipuolista. Asiat tosiaan voisivat olla huonomminkin. Olen erittäin tyytyväinen kouluruu`an laatuun. Mielummin syön tätä suomalaisissa kouluissa olevaa ruokaa, kun rasvaisia ja lihottavia hamburilaisia ja ranskalaisia amerikkalaisissa kouluissa. Vaikka kouluruoka on terveellistä, niin silti se ei aina ole kauhean hyvää. Sehän onkin makuasia. Mutta yleensä ruoka on kiitettävää. Ruokailujen pituutta ei tarvitse pidentää, ne ovat ihan sopivia. Ruu`assa ei ole mitään valittamista, kun siitä kerran ei joudu maksamaankaan! Ja jos ei kelpaa, niin käykää kaupassa ja saatte maksaa itsenne kipeiksi joka päiväisestä ateriasta.


      • pikkum*lo
        Kouluruokien puolesta puhuja. kirjoitti:

        Kouluruoka on erittäin terveellistä. (Paitsi ehkä rasvainen maito.) Kaikki on laskettu tarkoin ja aterian pitäisi olla hyvää ja monipuolista. Asiat tosiaan voisivat olla huonomminkin. Olen erittäin tyytyväinen kouluruu`an laatuun. Mielummin syön tätä suomalaisissa kouluissa olevaa ruokaa, kun rasvaisia ja lihottavia hamburilaisia ja ranskalaisia amerikkalaisissa kouluissa. Vaikka kouluruoka on terveellistä, niin silti se ei aina ole kauhean hyvää. Sehän onkin makuasia. Mutta yleensä ruoka on kiitettävää. Ruokailujen pituutta ei tarvitse pidentää, ne ovat ihan sopivia. Ruu`assa ei ole mitään valittamista, kun siitä kerran ei joudu maksamaankaan! Ja jos ei kelpaa, niin käykää kaupassa ja saatte maksaa itsenne kipeiksi joka päiväisestä ateriasta.

        koulu ruoka on ehkä terveellistä, mutta sieltä on puristettu kaikki rasva pois. esim. maitoa ei saa kuin rasvattomana vaikka kevyt maidossakaan ei ole kuin joku 1.5 rasvaprosentti. menkää hoitaa tarhaan pikkulapsia ja kattokaa ku ne paskaa kaiken ruoan kokonaisena ulos ku niillä ei oo sitä rasvaa syötetty ku pelätään et "meijän pikku kaapo ei lihoo"... IHMINEN TARVISTSEE RASVAA TARPEEKSI MUTTA EI LIIKAA... Ja kouluruuassakaan ei ole yhtään energiaa, eli ei ihme että pitkinä koulupäivinä oppilaat valittaa että ei jaksa kuunnella!!!


      • ...
        pikkum*lo kirjoitti:

        koulu ruoka on ehkä terveellistä, mutta sieltä on puristettu kaikki rasva pois. esim. maitoa ei saa kuin rasvattomana vaikka kevyt maidossakaan ei ole kuin joku 1.5 rasvaprosentti. menkää hoitaa tarhaan pikkulapsia ja kattokaa ku ne paskaa kaiken ruoan kokonaisena ulos ku niillä ei oo sitä rasvaa syötetty ku pelätään et "meijän pikku kaapo ei lihoo"... IHMINEN TARVISTSEE RASVAA TARPEEKSI MUTTA EI LIIKAA... Ja kouluruuassakaan ei ole yhtään energiaa, eli ei ihme että pitkinä koulupäivinä oppilaat valittaa että ei jaksa kuunnella!!!

        Kyllä sitä rasvaa muustakin ravinnosta saa ihan tarpeeksi! Maidon rasva on vielä kaiken lisäksi sitä pahaa eläinperäistä, joka tukkii suonia. Mielestäni kevytmaito on niin tunkkaisen rasvaisen makuista, hyi olkoon...


    • Kiril

      kirjoitti terveydenhoitaja Nina Strömberg Helsingin Sanomien yleisönosastossa näin:

      "Kasvava lapsi tarvitsee rakennusaineita kudoksilleen, aivoilleen. Näitä ovat proteiinit ja rasvat. Hiilihydraatti ei ole rakennusaine, se on polttoaine. Liiallinen hiilihydraatin osuus kuormittaa turhaan haiman insuliinituotantoa, saa aikaan verensokerin heilahteluita ja lopputuloksena on koulupäivän loppupuolella väsyneet, levottomat, keskittymiskyvyttömät makeanhimoiset koululaiset"

      Voisiko sen enää paremmin sanoa.

      • joppe

        Ei voi olla totta "jokapalstan" ruokatohtori Kirilhän Heikkilän oppeineen täällä taas kertoo koululaisille miten sisäfilepihvien ja smetanan avulla tämän maan terveystilastot saadaan kuntoon.


      • Kiril
        joppe kirjoitti:

        Ei voi olla totta "jokapalstan" ruokatohtori Kirilhän Heikkilän oppeineen täällä taas kertoo koululaisille miten sisäfilepihvien ja smetanan avulla tämän maan terveystilastot saadaan kuntoon.

        ja terveystilastot saadaan kuntoon. Ei näytä rasvaton maito, kevytlevitteet ja hiilihydraattipitoinen ruoka auttavan, kun diabetes ja osteoporoosi lisääntyy jo lapsillakin.


      • joppe
        Kiril kirjoitti:

        ja terveystilastot saadaan kuntoon. Ei näytä rasvaton maito, kevytlevitteet ja hiilihydraattipitoinen ruoka auttavan, kun diabetes ja osteoporoosi lisääntyy jo lapsillakin.

        Suomessa on hyvä monipuolinen ja ravitseva kouluruoka, terveystilastot saadaan kuntoon kunhan liikkumisen ja kuntoilun merkitys ymmärretään, sinun höpöhöpö jutut vaikuttaa vain negatiivisesti. Miten paljon Kiril kuntoilee? En tarkoita sormijumppaa kun "kaikenpalstan" kommentaattorina näppäimistöä näpyttelet.


      • Kiril
        joppe kirjoitti:

        Suomessa on hyvä monipuolinen ja ravitseva kouluruoka, terveystilastot saadaan kuntoon kunhan liikkumisen ja kuntoilun merkitys ymmärretään, sinun höpöhöpö jutut vaikuttaa vain negatiivisesti. Miten paljon Kiril kuntoilee? En tarkoita sormijumppaa kun "kaikenpalstan" kommentaattorina näppäimistöä näpyttelet.

        että nyt kehoitetaan liikkumaan ja kuntoilemaan enemmän, jotta tilastot saadaan kuntoon. Valitettavasti vain on niin, ettei se kuntoilu auta, jos samaan aikaan syö väärin.


      • joppe
        Kiril kirjoitti:

        että nyt kehoitetaan liikkumaan ja kuntoilemaan enemmän, jotta tilastot saadaan kuntoon. Valitettavasti vain on niin, ettei se kuntoilu auta, jos samaan aikaan syö väärin.

        Mikä on väärin syömistä? Se että monipuolinen ruoka on ja sisältää muutakin kun pihvejä ja smetanaa tai voissa ja kermassa haudutettuja kanttarelleja? Olisiko mahdollista että monipuolinen ruoka sisältää myös perunaa ja kokojyväviljasta valmistettua leipää, ja luonnollisesti myös runsaasti tuoreita vihanneksia. Laitatko Kiril Sinun viikon ruokalistan meidän kaikkien nähtäville, aamupalasta iltapalaan jotta voisimme kaikki nauttia terveellisestä elämästä siihen saakka kun kuolemme.


      • Kiril
        joppe kirjoitti:

        Mikä on väärin syömistä? Se että monipuolinen ruoka on ja sisältää muutakin kun pihvejä ja smetanaa tai voissa ja kermassa haudutettuja kanttarelleja? Olisiko mahdollista että monipuolinen ruoka sisältää myös perunaa ja kokojyväviljasta valmistettua leipää, ja luonnollisesti myös runsaasti tuoreita vihanneksia. Laitatko Kiril Sinun viikon ruokalistan meidän kaikkien nähtäville, aamupalasta iltapalaan jotta voisimme kaikki nauttia terveellisestä elämästä siihen saakka kun kuolemme.

        pitäisi syödä. Vihanneksiahan voi syödä ihan vapaasti, kunhan unohtaa nuo turhat hiilihydraatit. Perunakin on tärkkelystä, eli sokeria. Ainoa terveellinen syötävä olisi perunan kuoret, mutta nehän yleensä heitetään roskikseen.


      • joppe
        Kiril kirjoitti:

        pitäisi syödä. Vihanneksiahan voi syödä ihan vapaasti, kunhan unohtaa nuo turhat hiilihydraatit. Perunakin on tärkkelystä, eli sokeria. Ainoa terveellinen syötävä olisi perunan kuoret, mutta nehän yleensä heitetään roskikseen.

        Kuules Kiril, onko mahdollista että tutustuisit myös omien oppiesi, tai siis Heikkilän oppien lisäksi myös muuhun ravitsemustietoihin, leipä on hyvää ja terveellistä kaikille meille, se sisältää niitä niin tärkeitä kuituja ja usko tai älä joissakin leivissä on myös rasvaa jota niin ihannoit, oletko todellakin sitä mieltä että vain ja ainoastaan hiilihydraatiton ruokavalio on terveystilastojen pelastus.


      • Kiril
        joppe kirjoitti:

        Kuules Kiril, onko mahdollista että tutustuisit myös omien oppiesi, tai siis Heikkilän oppien lisäksi myös muuhun ravitsemustietoihin, leipä on hyvää ja terveellistä kaikille meille, se sisältää niitä niin tärkeitä kuituja ja usko tai älä joissakin leivissä on myös rasvaa jota niin ihannoit, oletko todellakin sitä mieltä että vain ja ainoastaan hiilihydraatiton ruokavalio on terveystilastojen pelastus.

        muihinkin ravitsemustietoihin, kuten näihin Kansanterveyslaitoksen ja Pekka Puskan oppeihin. Tilastot vain kertovat, että ne ei toimi. Kansa vaan sairastuu entistä enemmän. Kansanterveyslaitoksen nimi pitäisi jo muuttaa Kansansairauslaitokseksi.

        Jos Sinulla on parempi vaihtoehto terveystilastojen parantamiseksi, niin tee se ja kerro kaikille.

        Rasva ja hiilihydraatit yhdessä on se pahin yhdistelmä, jota tulisi välttää.


      • joppe
        Kiril kirjoitti:

        muihinkin ravitsemustietoihin, kuten näihin Kansanterveyslaitoksen ja Pekka Puskan oppeihin. Tilastot vain kertovat, että ne ei toimi. Kansa vaan sairastuu entistä enemmän. Kansanterveyslaitoksen nimi pitäisi jo muuttaa Kansansairauslaitokseksi.

        Jos Sinulla on parempi vaihtoehto terveystilastojen parantamiseksi, niin tee se ja kerro kaikille.

        Rasva ja hiilihydraatit yhdessä on se pahin yhdistelmä, jota tulisi välttää.

        Olen jo aiemmin kirjoittanut että LIIKUNTA, se on terveystilastojen parannus.

        Sinua varmaan hirvitti uutisointi kun Pekka ja Matti olivat syömässä kouluruokaa joka oli hyvää ravitsevaa ja maukasta.

        Ohitit taas tapasi mukaan pari kysymystä joita Sinulle esitin. Mites on liikunnan tasosi, entä ruokapäiväkirjasi, saammeko me Suomi24 lukijat nähdä miten maailma ja varsinkin Suomi pelastuuuuuuuu................. opeillasi tai siis Heikkilän opeilla.

        Minä liikun ja kuntoilen joka päivä syön myös terveellisesti kaikkia ruoka-aineita monipuolisesti.


      • Kiril
        joppe kirjoitti:

        Olen jo aiemmin kirjoittanut että LIIKUNTA, se on terveystilastojen parannus.

        Sinua varmaan hirvitti uutisointi kun Pekka ja Matti olivat syömässä kouluruokaa joka oli hyvää ravitsevaa ja maukasta.

        Ohitit taas tapasi mukaan pari kysymystä joita Sinulle esitin. Mites on liikunnan tasosi, entä ruokapäiväkirjasi, saammeko me Suomi24 lukijat nähdä miten maailma ja varsinkin Suomi pelastuuuuuuuu................. opeillasi tai siis Heikkilän opeilla.

        Minä liikun ja kuntoilen joka päivä syön myös terveellisesti kaikkia ruoka-aineita monipuolisesti.

        Eihän kysymys olekaan siitä, että joku joppe syö terveellisesti kaikkia ruoka-aineita monipuolisesti, vaan kun nuo terveystilastot menee vaan aina huonompaan suuntaan. Minä liikun säännöllisesti, varsinkin nyt, kun suppilovahveroita on metsässä paljon. Ruokapäiväkirja on kiinni mielikuvituksesta, kunhan muistaa välttää tiettyjä aineita. Osta Heikkilän kirjat ja lue ne, niin saat tietää miten maailma pelastuuuuuuuuuu.


      • Leipää und sirkushuveja
        Kiril kirjoitti:

        muihinkin ravitsemustietoihin, kuten näihin Kansanterveyslaitoksen ja Pekka Puskan oppeihin. Tilastot vain kertovat, että ne ei toimi. Kansa vaan sairastuu entistä enemmän. Kansanterveyslaitoksen nimi pitäisi jo muuttaa Kansansairauslaitokseksi.

        Jos Sinulla on parempi vaihtoehto terveystilastojen parantamiseksi, niin tee se ja kerro kaikille.

        Rasva ja hiilihydraatit yhdessä on se pahin yhdistelmä, jota tulisi välttää.

        Yltäkylläisyys länsimaissa.

        Kyllä jossain kehitysmaissa ja tuolla toisella puolen palloa vedetään tattaria, riisiä ja vehnästä leivottuja leipiä.

        Ei vaivaa samat taudit, kuin meillä. Syy geeneissäkin osittain.

        Mutta kun meillä on sitä leipää, pastaa, ranskalaisia, kinkkua, smetanaa, kyljystä, mansikkahilloa, makkaraa, kevytjuustoa, maissia, pullapitkoa, kaalikeittoa, lihapiirakkaa, sveitsiläistä suklaata, ulkofilettä, rosvopaistia, savulohta ja ties mitä aivan liikaa tarjolla. Juntit vaan makaa, syö, haisee ja kirjoittelee palstoille. Jos keräiltäisiin polttopuita koko päivä lähikukkuloilta, ei niin valtimot tukkeutuisi ja naama punottaisi istuskellessa.

        Olen itsekin "syyllinen", mutta yritän edes kuluttaa osan pöperöistä ennen seuraavia.

        Eiköhän ihminen ole jalostunut luonnonvalinnalla hiilihydraattien syöjäksi (tai sekaravinnon). Koska ei sitä lihaa ja rasvaa ole joka päivä nuotiolle riittänyt.


      • Kiril
        Leipää und sirkushuveja kirjoitti:

        Yltäkylläisyys länsimaissa.

        Kyllä jossain kehitysmaissa ja tuolla toisella puolen palloa vedetään tattaria, riisiä ja vehnästä leivottuja leipiä.

        Ei vaivaa samat taudit, kuin meillä. Syy geeneissäkin osittain.

        Mutta kun meillä on sitä leipää, pastaa, ranskalaisia, kinkkua, smetanaa, kyljystä, mansikkahilloa, makkaraa, kevytjuustoa, maissia, pullapitkoa, kaalikeittoa, lihapiirakkaa, sveitsiläistä suklaata, ulkofilettä, rosvopaistia, savulohta ja ties mitä aivan liikaa tarjolla. Juntit vaan makaa, syö, haisee ja kirjoittelee palstoille. Jos keräiltäisiin polttopuita koko päivä lähikukkuloilta, ei niin valtimot tukkeutuisi ja naama punottaisi istuskellessa.

        Olen itsekin "syyllinen", mutta yritän edes kuluttaa osan pöperöistä ennen seuraavia.

        Eiköhän ihminen ole jalostunut luonnonvalinnalla hiilihydraattien syöjäksi (tai sekaravinnon). Koska ei sitä lihaa ja rasvaa ole joka päivä nuotiolle riittänyt.

        jos vedetään liikaa leipää, varsinkin voileipää, pastaa, ranskalaisia, mansikkahilloa, jauhoisia makkaroita, maissia, pullapitkoa, hiilaripiirakkaa ja suklaata.

        Silloin, kun ei ollut keksitty maanviljelystä, ihminen oli lihansyöjä. Jos se nyt on jalostunut hiilihydraattiensyöjäksi, niin sairauksia tulee lisää, kuten voit huomata.


      • joppe
        Kiril kirjoitti:

        Eihän kysymys olekaan siitä, että joku joppe syö terveellisesti kaikkia ruoka-aineita monipuolisesti, vaan kun nuo terveystilastot menee vaan aina huonompaan suuntaan. Minä liikun säännöllisesti, varsinkin nyt, kun suppilovahveroita on metsässä paljon. Ruokapäiväkirja on kiinni mielikuvituksesta, kunhan muistaa välttää tiettyjä aineita. Osta Heikkilän kirjat ja lue ne, niin saat tietää miten maailma pelastuuuuuuuuuu.

        Suomen terveystilastot sydän- ja verisuonitautien osalta huomattavasti parantuneet oikeiden ruokailutottumusten takia, Pekka Puska teki todella hyvää työtä pohjoiskarjalaprojektin parissa.

        Onko Vantaalla jossain lähellä metsiäkin josta suppiloita löytää? Luulin että olet "jokapalstan" kommentaarikkona 24h vuorokaudessa, jolloin ei aikaa kunnon sienimetsälle ehdi.

        Heikkilän kirjoja (Sinun raamattujasi)EN! meinaa ostaa, pärjään hyvin muillakin terveyteen ja ravitsemukseen liittyvillä tiedoilla.


      • L und s
        Kiril kirjoitti:

        jos vedetään liikaa leipää, varsinkin voileipää, pastaa, ranskalaisia, mansikkahilloa, jauhoisia makkaroita, maissia, pullapitkoa, hiilaripiirakkaa ja suklaata.

        Silloin, kun ei ollut keksitty maanviljelystä, ihminen oli lihansyöjä. Jos se nyt on jalostunut hiilihydraattiensyöjäksi, niin sairauksia tulee lisää, kuten voit huomata.

        Poimit sitten sieltä ne tietyt ruuat, mutta pointti on se, että kaikkea sapuskaa on liikaa ja liian vähän syöjiä niille. Sairauksia tulee juu, mutta osa hankkii niitä tahallaan itse.

        Viina, tupakka ja ylensyönti ja liikumattomuus. Se on ihan sama, millä sitä itsensä sairastuttaa tai sairautta pahentaa. Moni kaikilla konsteilla.

        Voin kertoa, että tiedän eri ruokien hh-pitoisuudet sattuneesta syystä. Niiden liikasaantia kannattaa tosiaan välttää, samoin kaiken ruuan. Rasvasta tulee ikävän tukkoinen olo ja liika protsku käypi munuaisten päälle, joo.

        Ihminen kuolee varmasti aikanaan ja ideaalitilannetta, että pääsisi edes lähelle teoreettista maksimi-ikää ja selviäisi sinne täysin terveenä kuollakseen suorilta jaloilta ei edes atkins´-daietilla tule olemaan. Eli pipo löysemmälle ja kaverin kanssa tai yksin oman päänuppinsa kanssa liikkumaan vähintään useampi tunti viikossa (5-...h). Muistaa sitten vielä hengen ravintoa imeä kaaliinsa ja nauttii olemassaolostaan.

        NYKYÄÄN EI TIEDETÄ VIELÄ PAS...KAAN ELIMISTÖSTÄMME. No ehkä suurin osa, mutta paljon on vielä tietämättä. Mikä vaikuttaa mihinkin ja miksi toiset sairastuu ja toiset eivät?


      • Kiril
        joppe kirjoitti:

        Suomen terveystilastot sydän- ja verisuonitautien osalta huomattavasti parantuneet oikeiden ruokailutottumusten takia, Pekka Puska teki todella hyvää työtä pohjoiskarjalaprojektin parissa.

        Onko Vantaalla jossain lähellä metsiäkin josta suppiloita löytää? Luulin että olet "jokapalstan" kommentaarikkona 24h vuorokaudessa, jolloin ei aikaa kunnon sienimetsälle ehdi.

        Heikkilän kirjoja (Sinun raamattujasi)EN! meinaa ostaa, pärjään hyvin muillakin terveyteen ja ravitsemukseen liittyvillä tiedoilla.

        kun väität, että terveystilastot ovat huomattavasti parantuneet oikeiden ruokailutottumusten takia. Missä näin lukee? Etkö Sä seuraa lehtiä tai yleensä tiedoitusvälineitä? Joka päivä saa lukea, kuinka meillä sairaudet lisääntyy ja lääkekulut kasvaa. Diabeteskin kasvaa 10% vuosittain.

        Pekka Puskan ansioita ei ole olemassakaan. Se nyt on jo yleisesti tiedossa oleva floppi koko projekti.

        Ei Vantaalta pitkä matka ole sienimetsään. Vihti ja Nurmijärvi on lähellä. Samalla voi hakea maitotilalta kunnon lehmänmaitoa, jota ei ole pastöroitu ja homogenisoitu.


      • Kiril
        L und s kirjoitti:

        Poimit sitten sieltä ne tietyt ruuat, mutta pointti on se, että kaikkea sapuskaa on liikaa ja liian vähän syöjiä niille. Sairauksia tulee juu, mutta osa hankkii niitä tahallaan itse.

        Viina, tupakka ja ylensyönti ja liikumattomuus. Se on ihan sama, millä sitä itsensä sairastuttaa tai sairautta pahentaa. Moni kaikilla konsteilla.

        Voin kertoa, että tiedän eri ruokien hh-pitoisuudet sattuneesta syystä. Niiden liikasaantia kannattaa tosiaan välttää, samoin kaiken ruuan. Rasvasta tulee ikävän tukkoinen olo ja liika protsku käypi munuaisten päälle, joo.

        Ihminen kuolee varmasti aikanaan ja ideaalitilannetta, että pääsisi edes lähelle teoreettista maksimi-ikää ja selviäisi sinne täysin terveenä kuollakseen suorilta jaloilta ei edes atkins´-daietilla tule olemaan. Eli pipo löysemmälle ja kaverin kanssa tai yksin oman päänuppinsa kanssa liikkumaan vähintään useampi tunti viikossa (5-...h). Muistaa sitten vielä hengen ravintoa imeä kaaliinsa ja nauttii olemassaolostaan.

        NYKYÄÄN EI TIEDETÄ VIELÄ PAS...KAAN ELIMISTÖSTÄMME. No ehkä suurin osa, mutta paljon on vielä tietämättä. Mikä vaikuttaa mihinkin ja miksi toiset sairastuu ja toiset eivät?

        tule tukkoinen olo, päinvastoin. Eikä proteiinit ole vaikuttaneet munuaisiin. Minä elän tätä päivää vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja voin hyvin. Keinotekoiset, teollisesti muokatut kasvisrasvat saavat kyllä olon huonoksi, se täytyy myöntää. Siksi olen jättänyt ne.


      • Perunaa ja lihaa
        Kiril kirjoitti:

        tule tukkoinen olo, päinvastoin. Eikä proteiinit ole vaikuttaneet munuaisiin. Minä elän tätä päivää vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja voin hyvin. Keinotekoiset, teollisesti muokatut kasvisrasvat saavat kyllä olon huonoksi, se täytyy myöntää. Siksi olen jättänyt ne.

        Elät jossakin haavemaassa tai hypnoosin kaltaisessa tilassa. Liika on liikaa. Vettä, leipää, lihaa, kaljaa, voita tai liikuntaa.

        Kohtuus kaikessa ja iloista mieltä edes välillä.

        Pidä itsesi kunnossa! Pari tuntia sienestystä syksyllä ei sitten muuten riitä, vaikka söisit kuormaautollisen raavaita ja tankkiauton kermaa loppuvuonna.


      • ^mites loput

        Mitähän siinä koko jutussa mahdettiin puhua. Otit sitten sen "parhaan palan", josta ei pysty antamaan palautetta, kun puuttuu loput tekstistä.


      • Kiril
        ^mites loput kirjoitti:

        Mitähän siinä koko jutussa mahdettiin puhua. Otit sitten sen "parhaan palan", josta ei pysty antamaan palautetta, kun puuttuu loput tekstistä.

        ja se julkaistiin 16.9 Helsingin Sanomissa.


      • joppe
        Kiril kirjoitti:

        kun väität, että terveystilastot ovat huomattavasti parantuneet oikeiden ruokailutottumusten takia. Missä näin lukee? Etkö Sä seuraa lehtiä tai yleensä tiedoitusvälineitä? Joka päivä saa lukea, kuinka meillä sairaudet lisääntyy ja lääkekulut kasvaa. Diabeteskin kasvaa 10% vuosittain.

        Pekka Puskan ansioita ei ole olemassakaan. Se nyt on jo yleisesti tiedossa oleva floppi koko projekti.

        Ei Vantaalta pitkä matka ole sienimetsään. Vihti ja Nurmijärvi on lähellä. Samalla voi hakea maitotilalta kunnon lehmänmaitoa, jota ei ole pastöroitu ja homogenisoitu.

        Raukaksi minua ei tarvitse kutsua sen takia että oikeaa tietoa kirjoitan.

        Sinulla näyttää olevan ongelmia kirjoitetun tekstin ymmärtämisessä, lue viestini uudestaan.

        Tämän ajan suuria ongelmia on vähäinen liikunta, joka lisää huomattavasti diabeteksen riskiä varsinkin aikuisväestössä, syynä ei ole se että aikuiset eivät syö riittävästi (Sinun oppiesi) mukaan smetanaa ja eläinrasvoja.

        Kouluruokailuun pitää panostaa ja varsinkin jos oppilaitoksiin saadaan todellisia ruoka-ammattilaisia sekä myös luonnollisesti keittiön omaa henkilökuntaa kertomaan nuorille ja teineille että on tärkeää syödä monipuolisesti sekä leipää, perunaa, kasviksia lihaa monissa muodoissa että joskus myös pienet omat makupalat ja herkut ovat sallittuja.

        Samit, Antit, Akit, Jyrkit ja Hansit ovat avainasemassa tässä.

        Pekan ansiot ovat kiistattomat, Sinun yleisesti tiedossa olevat asiat ovat todellakin vain Sinun ja pienen "Heikkilä" ismien mielikuvituksen tuotetta.

        Mene vaan pienelle sieniretkelle Vihtiin tai Kirkkonummelle, matkaa Vantaalta edestakaisin ei ole kuin 110km-140km. Todella edullista sieniretkeä vaan Sinulle Kiril.


      • Kiril ei,
        joppe kirjoitti:

        Mikä on väärin syömistä? Se että monipuolinen ruoka on ja sisältää muutakin kun pihvejä ja smetanaa tai voissa ja kermassa haudutettuja kanttarelleja? Olisiko mahdollista että monipuolinen ruoka sisältää myös perunaa ja kokojyväviljasta valmistettua leipää, ja luonnollisesti myös runsaasti tuoreita vihanneksia. Laitatko Kiril Sinun viikon ruokalistan meidän kaikkien nähtäville, aamupalasta iltapalaan jotta voisimme kaikki nauttia terveellisestä elämästä siihen saakka kun kuolemme.

        koska vaan ei laitaa. Jankuttaminen on helpompaa.


      • kaikki väittämät
        Kiril kirjoitti:

        muihinkin ravitsemustietoihin, kuten näihin Kansanterveyslaitoksen ja Pekka Puskan oppeihin. Tilastot vain kertovat, että ne ei toimi. Kansa vaan sairastuu entistä enemmän. Kansanterveyslaitoksen nimi pitäisi jo muuttaa Kansansairauslaitokseksi.

        Jos Sinulla on parempi vaihtoehto terveystilastojen parantamiseksi, niin tee se ja kerro kaikille.

        Rasva ja hiilihydraatit yhdessä on se pahin yhdistelmä, jota tulisi välttää.

        perustuvat siihen LUULOON että ihmiset muka söisivät joidenkin virallisten suositusten mukaan.


      • kohtuus kaikessa
        Kiril kirjoitti:

        pitäisi syödä. Vihanneksiahan voi syödä ihan vapaasti, kunhan unohtaa nuo turhat hiilihydraatit. Perunakin on tärkkelystä, eli sokeria. Ainoa terveellinen syötävä olisi perunan kuoret, mutta nehän yleensä heitetään roskikseen.

        Tuota haluaisin jostain tarkemman listan noista turhista hiilihydraateista. Sanoit jo, että vihanneksia saa syödä. Eli niiden hiilihydraatit siis eivät ole haitallisia. Porkkanankin energiasta 83% tulee hiilihydraateista (lähde finelli) Miksi ne eivät ole, mutta leivän ovat?
        Ymmärrän tietysti ruokosokerin. Sen käyttöä tietysti täytyykin vähentää.

        Sanot, että hiilihydraatit lihottavat. Voisin väittää, että saat syödä halkoja tai paperia aikas paljon ennen kuin lihot sillä. Vaikka hiilihydraattia eli sokereita se selluloosakin vain on. Voisin ehkä arvella, että sinun mielestäsi niin haitallisilla hiilihydraateilla tarkoitat monosakkarideja. Ne kun voidaan käyttää sellaisenaan eikä niitä tarvitse pilkkoa. Toisaalta ruokosokeri on disakaridi. Perunankin sisältämä tärkkelys on taas selluloosan kaltainen polysakkaridi eikä siis liukene veteen ja imeytyy siksi huomattavast huonommin kuin mono- ja disakkaridit.

        On totta, että ihminen tarvitsee reilusti proteiineja lihaksien rakentamiseen. Ja lapsena ja nuorena tietysti vielä enemmän. Fakta on kuitenkin se, että proteiinit lihottavat helposti jos ei samaan aikaan rakenna eli kehitä niitä lihaksiaan. Eli jos istuu päivän koulussa ja illan koneen ääressä ei proteiineja niin hirveästi tarvitse. Sen sijaan aivot tarvitsevat energiaa tasaisesti koko päivän ajan koulussa istuessakin. Ensisijaisesti tämä energia otetaan hiilihydraateista sen jälkeen vasta proteiineista ja rasvoista. Rasvaakin pitää tietysti syödä, mutta sitä tulee helposti syötyä niin paljon enemmän kuin sen sisältämää energiaa tulee käytetyä.

        Ja se hiilihydraatiton ruoka on dietti. Se on niille jotka laihduttavat. Niille jotka siis haluavat käyttää nimen omaan rasvaa energian lähteenä, koska sitä on päässyt kertymään siihen ihon alle. Se ei silti ole mikään joka päiväinen normaalipainoisen ihmisen tasapainoinen ravinto.

        Ja tiedoksi vaan ihminen oli kyllä lihansyöjä, mutta silloin ihmiset elivät maksimissaan 30 vuotta ja juoksivat koko päivän siellä metsässä niiden otusten perässä. Saalista ei saatu läheskään joka päivä joten etenkin rasvaisista osista oli hyötyä. Silloin ei puhuttu eikä sen enempiä rasitettu aivoja koulun penkillä. Ja miksiköhän se ihminen keksi rueta syömään myös niitä muita luonnonantimia?


    • Apassi73

      Vika ei todellakaan oo kouluruassa, vaan nyky kersojen nirsoilusta ja esittämisestä et kouluruoka ei voi olla hyvää,myös vanhemmissa on iso vika ,nykyään lapset loikkii ruokapöydässä kun marakatit eikä oo minkäänlaista kuria pöydissä. Ite kävin koulun 80 luvulla, ja silloin oli se sama valitus, vaikka silloinkaa ei ollu aihetta siihen.Meidän likka 11v ei oo valittanu kun silakoista koulussa,koska ollaan opetettu lapselle pienestä pitäen et kaikkea ainkin maistetaan ja ruoka syödään loppuun eikä siinä auta itku eikä hammasten kiristys.

      • kouluruoka kunniaan

        Näin on näreet. Samaa mieltä.


      • _inka_

        Jossain tapauksissa on totta, että asenteesta on kysymys, mutta ei todellakaan kaikissa. Olen itse nyt lukion ekalla ja vaihdoin paikkakuntaa yläasteen jälkeen ja sanoisin, että aikuiset voivat mennä itse syömään sitä kouluruokaa mitä yläasteella söin, sillä se oli yksinkertaisesti etovaa (tykkäisivätkö arvon vanhemmat syödä itse spagettia joka on niin kuivaa ettei oikeasti mene kurkusta alas tonnikalakastikkeen kanssa, jossa ei oikein ole tonnikalaa eikä muutakaan kuin vettä)EPäilen.. nyt lukiossa ruoka on mielestäni todella hyvää, samansuuruisella rahalla tehtyä, vain keskuskeittiö on vaihtunut. osa nuorista valittaa turhasta, mutta siinä vaiheessa kun yli puolen koulun mielestä ruoka on pahaa, pitäisi keskuskeittiön laatu kyseenalaistaa.


      • Nälkäinen.

        Vika ei ole asenteessa. Meidän koulussa ruoka olisi hyvää jos sitä saisi edes maistella. Meidän koulussa ruokaa saa todella vähän. meidän luokalla on 20 oppilasta ja ruokaa tulee saman verran yhteensä meidän luokalle kuin esikoululaisille joita on 7. Eikö ylä asteelaiset tarvitsisi enemmän murua rinnan alle. Olemmehan sentään kasvu vaiheessa. Meidän luokalla saattaa jäädä noin 7 oppilasta ilman ruokaa, kun ruokaa ei todellakaan riitä. Olemme sanoneet asiasta rehtorille, mutta kunnan rahat eivät kuulemma riitä hommaamaan lisää ruokaa. Ja Keittolasta ei saa lisää ruokaa kun budjetit ovat pienet. Kuka jaksaa keskittyä tunnilla kun on hirmuinen nälkä. Itse en ainakaan. Tälläistä täällä pienen kylän keskuskoulussa.


      • NÄLKÄINEN
        Nälkäinen. kirjoitti:

        Vika ei ole asenteessa. Meidän koulussa ruoka olisi hyvää jos sitä saisi edes maistella. Meidän koulussa ruokaa saa todella vähän. meidän luokalla on 20 oppilasta ja ruokaa tulee saman verran yhteensä meidän luokalle kuin esikoululaisille joita on 7. Eikö ylä asteelaiset tarvitsisi enemmän murua rinnan alle. Olemmehan sentään kasvu vaiheessa. Meidän luokalla saattaa jäädä noin 7 oppilasta ilman ruokaa, kun ruokaa ei todellakaan riitä. Olemme sanoneet asiasta rehtorille, mutta kunnan rahat eivät kuulemma riitä hommaamaan lisää ruokaa. Ja Keittolasta ei saa lisää ruokaa kun budjetit ovat pienet. Kuka jaksaa keskittyä tunnilla kun on hirmuinen nälkä. Itse en ainakaan. Tälläistä täällä pienen kylän keskuskoulussa.

        Kokeilkaapa äidit ja isät itse pärjätä rankka koulu päivä iloman ruokaa. Jos et ole röyhkeä ja ohittele ruoka jonossa että saisit edes murusen ruokaa. Ja omia eväitä koulusamme ei saa syödä. KOKEILKAA 'AIKUISET' PÄRJÄTÄ KAIKKI KOULU PÄIVÄT ILMAN RUOKAA. JA SANOKAA SITTEN MIELEIPITEENNE KOULURUUISTA. aika hankala se on minun sanoa kun ehkä yhden kerran viikossa saan syödä koulussa. Numerot laskee kun ei jaksa tunneilla keskittyä. Eikä meidän luokalla ole edes yhtään lihavempaa oppilasta. Laihtuuhan tässä väkisinkin. :(


    • OPE

      Suomalaiseen ruokakulttuuriin niin kotona, työpaikoilla kuin koulussakin tuntuu kuuluvan kiire ja hotkiminen. Ei osata rauhoittua ja tehdä ateriasta miellyttävää yhdessäolon hetkeä.

      Opettajana koen, että koulun pitäisi edistää tapakasvatusta ja tehdä ruokatunnista mukavampi. Ongelma on se, että esimerkiksi omalla työpaikallani ja useimmissa muissakin tuntemissani pääkaupunkiseudun oppilaitoksissa ruokala on aivan liian pieni. Meillä sinne tulee syömään vielä toisten koulujen oppilaitakin.

      Vaikka ruokailuvuorot on jaettu ryhmitellen klo 10.30-13 väliselle ajalle, silti jokaiselle ryhmälle on varattu aivan liian lyhyt aika ja ruuhka ja melu on koko ajan kova. Opettajat ne vasta joutuvatkin hotkaisemaan lounaansa kiireellä yrittäessään pitää tilanteen ruuhkaisessa ruokalassa hallinnassa.

      Itse kouluruoan taso vaihtelee voimakkaasti oppilaitoksesta toiseen. Toisissa paikoissa se on erinomaista. Meillä ruoka on erään firman vastuulla ja emäntämme on saanut oikein palkintoja työnantajaltaan taloudellisuudestaan. Tämä näkyykin siinä, että perjantaisin tarjotaan yleensä jotakin "talon erikoista", jossa on sekaisin koko viikon tähteet. Ja parimetristen, kasvavien urheilunuorukaisten pitäisi emännän mielestä pärjätä päivä viidellä pinaattiletulla.

      Kustannustehokas ulkoistaminen voi joskus olla hyvä asia, mutta kouluruoassa se ei aina tarkoita laatua.

    • oikeesti hyvää ja maittavaa, monipuolista.. ainut mikä siinä mättää on se että keittäjiä pitäs kouluttaa tekemmää siitä ruuasta maukkaampaa, tai sitte antaa oppilaille mahollisuus mausteiden käyttöö, edes suolan.. itse ammattikoulussa meillä oli ihan parhaat ruoat, kun oli monipuolista ja joka päivä oli jälkiruoka, vähointään hedelmä. oli tummaa leipää, monipuolinen salaattipöytä.

      eikä mitään maksullisia kouluruokia, meillä menee suomessa hyvin, otetaa poies sitte vähän kansanedustajien etc palkasta jos ei meinaa rahat riittää!!

    • Hilda teki hyvää ruokaa

      Opettajat Toivakassa pilasivat oppilaiden vähäisetkin pöytätavat,kilpasyönnillä!
      Jos olet viimeinen ,joudut tiskiin.
      Mitä tapakasvatusta tämä on ollut??
      Pitäisi saattaa edesvastuuseen koko op.porukka!
      Huikossa Hilda teki hyvää ruokaa,jos sen olisi ke-
      rennyt myös nautinnolla syödä.
      Muistelen katkeruudella ns.leipäoettajia.

    • Caalto

      En ole käynyt peruskoulujen ruokailutiloissa sitten vuoden 1994 jälkeen, mutta silloinen ruokailuympäristö oli aika ikävä. Uskon että ruokalan viihtyisyys vaikuttaa myös ruuan maistuvuuteen.

      Kaikuva halli ei ole todellakaan ihanteellinen paikka nauttia hyvästä ruuasta, ja jos ruokakaan ei vastaa omia käsitteitä herkusta, on ruokailu varmasti monelle vastenmielinen kokemus.

      Mielestäni koulut voisivat panostaa hieman ruokailijoiden viihtyvyyteen. Nyt en kuitenkaan tarkoita silkkipaperitöitä ikkunoissa ja piirustuksia seinillä. Suurkeittiöissä ovat astiat monesti perusmallia ja kliinisen valkeita, juoma-astiat muovia ja ruokailuvälineet Hackmannin peruskamaa. Tilojen seinät ovat usein valkeita ja verhot hillityn värisiä, jos niitä on lainkaan. Tuolit ovat usein muovia ja metallijalat kirskuvat tuolia siirrettäessä. Tämä on oma mielikuvani ruokailutilasta, jossa en haluaisi syödä, mutta olen sen joutunut tekemään. Ei ihme, että nykyään pidän ravintolassa syömistä suuressa arvossa.

      Ehdottaisinkin siis, että jokin maamme koululaitoksista pyytäisi esimerkiksi Inno tai Tila ohjelmien tiimiä suunnittelemaan ruokalansa sisustuksen. Ympäristö, kattaus ja jo astiat sinänsä ovat omasta mielestäni puoli ruokaa. Sisustamista opiskelevia ihmisiä varmasti riittäisi avuksi ja kotimaisen keramiikan valmistajistakaan ei luulisi olevan pulaa. Pienenpiä lapsiakaan ei tulisi aliarvioida estetiikantajun suhteen.

      Viihtyvyyttä myös kouluruokailuun!

      • Joensuussa

        Pielisensuun koulussa katsomassa. Tai Tikkamäellä. Molemmissa on ruokalana viihtyisä ravintolamainen ruokala.


    • neiti halla

      Olen lukion viimeisellä pienellä paikkakunnalla, ja lukiolla ja yläasteella on yhteinen ruokala. Olen siis syönyt samojen ihmisten samassa keittiössä tekemiä ruokia viisi vuotta. Ala-asteen kävin kyläkoulussa, jossa ruoka oli todella hyvää. Lapsia oli monena vuonna alle 20, joten ruokamäärätkin oli pieniä (olisko tässä jotain yhteyttä ruoan makuun?) ja keittäjä leipoi itse ihanaa hiivaleipää. Yläasteen laitoskeittiö oli tällaisen jälkeen aika järkytys, enkä käynyt kahdeksannella luokalla varmaan kertaakaan syömässä. Oma vaikutuksensa oli tietenkin kavereilla, jotka nyrpisteli yhtä lailla.
      Samat keittäjät edelleen töissä, ja ruoka maistuu nykyään paremmalta. Meillä saa jopa mustaamakkaraa! Tosin se kyllä tulee valmiina Tampereelta eikä taida kuulua juuri muiden kun minun herkkuihin. Ainoa miinuspuoli on hernekeitto (tuntuu että sitä olis kahden viikon välein, vaikka muissa ruoissa on kuuden viikon kierto (?)). Välillä ruoka on inhottavan rasvaista ja salaatti korvattu säilykepunajuurilla tai etikkakurkuilla, mutta yleensä ihan hyvää.
      Muutama lukiolainen yrittää kovasti saada meidän ruokalaan maustepurkit pöytiin (ei mitään erikoista, suolaa ja pippuria lähinnä), mutta ongelma taitaa olla yläastelaiset, joista suurin osa on ihan kilttejä, mutta muutamat vandalisoisi tämänkin viikossa. Jos tämä muutos menisi läpi, kouluruoassa ei pitäisi olla mitään valittamista, mutta aina siitä joku jotain löytää.

      • Kiril

        Eihän kouluissa nykyääan ole rasvaa juuri missään. Maitokin on rasvatonta ja voita tuskin löytyy vaihtoehtona ollenkaan. Erilasia kevyttuotteita ja teollisia kasvirasvoja kyllä käytetään, mutta ne eivät olekaan luonnollisia terveellisiä rasvoja.


      • neiti halla
        Kiril kirjoitti:

        Eihän kouluissa nykyääan ole rasvaa juuri missään. Maitokin on rasvatonta ja voita tuskin löytyy vaihtoehtona ollenkaan. Erilasia kevyttuotteita ja teollisia kasvirasvoja kyllä käytetään, mutta ne eivät olekaan luonnollisia terveellisiä rasvoja.

        esimerkiksi merimiespihvin liemessä lilluu rasvapisaroita ja liha on rasvaisempaa kuin mitä itse käytän ruoanlaitossa. Ei maistu hyvälle, mutta tottumiskysymyshän se on.


      • Kiril
        neiti halla kirjoitti:

        esimerkiksi merimiespihvin liemessä lilluu rasvapisaroita ja liha on rasvaisempaa kuin mitä itse käytän ruoanlaitossa. Ei maistu hyvälle, mutta tottumiskysymyshän se on.

        Ei ainakaan tavallisista ruokakaupoista. Sianliha on jo jalostettu lähes rasvattomaksi eikä sitä enää voi syödä, kun maistuu pahville.


    • Jusa

      En syö kunnolla koulussa, koska se ruoka on perseestä. Ja se mikä on vielä eniten perseestä, on HELVETIN AHDISTAVA RUOKALAMME, joka on täynnä ihmisiä.

      Tänään halusin vaihteeksi käydä koulussa syömäss. Ja mitä siellä olikaan tarjolla? PUUROA! Siis kun en tänään kerennyt syömään kunnon aamupalaa, halusin syödä koulun paskaruokaa. Ja siellä tarjotaan lounaaksi puuroa. Eihän sillä pärjää! Ruoassa pitäisi olla lihaa, kasviksia jne.

      • .....

        Menes pentu pyyhkimään nenäsi, ja sitten nurkkaan häpeämään törkeää "puhettasi" jos äitisi näkisi viestisi saisit muutakin kuritusta kotonasi.


      • loogaroo

        itse olen nyt lukiossa, ja olen aina tykännyt kouluruoasta. en tajua mikä siinä muka aina on olevinaan vikana, se on monipuolista ja ravitsevaa ja terveellistä.

        ehkä se nyt on suurkeittiössä tehtyä, mutta apua. hemmotellut pennut ja/tai painoaan tarkkailevat tikkulaihat teinit eivät vain taida kelpuuttaa muuta kuin hampurilaisia tai karkkeja.


      • tämmöne tyttöne..
        loogaroo kirjoitti:

        itse olen nyt lukiossa, ja olen aina tykännyt kouluruoasta. en tajua mikä siinä muka aina on olevinaan vikana, se on monipuolista ja ravitsevaa ja terveellistä.

        ehkä se nyt on suurkeittiössä tehtyä, mutta apua. hemmotellut pennut ja/tai painoaan tarkkailevat tikkulaihat teinit eivät vain taida kelpuuttaa muuta kuin hampurilaisia tai karkkeja.

        oon 5:nellä ja koulu ruoka on yleensä pahaa.. Kumiperunat ja se paha kastike.. Varmaan siks et se on nii isossa keittiössä. Siitä sen tietää ku kotona ei syödä näkkäriä mutta koulussa syödään ku se on nii hyvää ku vertaa ruokaan.. MENKÄÄ ITE MAISTAMAAN KOULU RUOKAA AIKUISET JOS SE MUKA ON NII HYVÄÄ joku sanoo YÖÖÖK tai KAIKKI sanoo


    • tilli

      Meidän tyttöjen koulussa on kokeilu jossa pitää syödä 15minuutissa ja suoraan luokkaan tunnille, välitunti on sitten myöhemmin.pitäisi saada edes syödä rauhassa ja sitten päästä happihyppelylle.Meidän ekaluokkalainen ei varmasti kerkeä syödä yhtään mitään siinä ajassa, sitäpaitsi eikö ruokaa pitäisi syödä ainakin 20minuuttia.Ruoka tuodaan koululle valmiina, joten lapset valittavat että on niin kylmää ruokaa ettei voi edes syödä.

    • ooo

      Ei joukkoruokailu voi koskaan olla verrattavissa kotiruokaan tai ravintolaruokaan. Olen ollut vuosikymmeniä sitten oppilaana ja viime vuosina sitten opettajana eli ruokaillut koulussa. Ei voi muuta kuin sanoa, että erä on huima, siis huima. Positiiviseen päin.

      • vaan

        siis väitätkö tosissasi, että kouluruoka on parempaa. Jotain rajaa silti, vaikka opettajana oletkin ollut.


      • vaan
        vaan kirjoitti:

        siis väitätkö tosissasi, että kouluruoka on parempaa. Jotain rajaa silti, vaikka opettajana oletkin ollut.

        Nyt ymmärsit kyllä väärin.Siis kouluruoka on huimasti parempaa ja monipuolisempaa kuin oli menneinä vuosikymmeninä. Ja silloinkin sitä syötiin.


    • Tarja

      kyllä kouluruoka taitaa olla ihan hyvää kun kysyn pojalta et mitä oli ruokana.hän joskus sanoo että ruoka aika aika myöhään tai sitten lyhyt pitää melkein hotkia ruoka.ei ole aikaa jutteluun.poika 4luokalla.onne syntymäp.sami.poikanikin on sami.

    • äiti vm63

      Itse kävin aikanaan pari vuotta oppikoulua. Ruuasta maksettiin muistaakseni n.70mk/kuukausi. Kukaan ei leikkinyt ruualla, ruoka syötiin ja oltiin tyytyväisiä. Vanhemmat olisivat nostaneet metelin, jos ruoka ei olisi kelvannut. Olihan siitä maksettu.

      Sitten tuli peruskoulu. Ruualla leikkiminen alkoi heti. Kaikki muistikuvani kouluruokailusta ovat negatiivisia sen jälkeen.
      Meillä ei ollut koulussa ruokasalia, koska Kallion yläaste (nykyinen lukio) oli niin vanha, että ruokailu tapahtui luokissa.
      Muistan kuinka poikien suurinta hupia oli tiputella luokan ikkunasta maitopurkkeja tarkoituksena osua kadulla kulkijoiden päähän, sämpylät laitettiin oven kahvoihin... Ja jatkuvasti valitettiin kuinka pahaa ruoka oli. Siis samat muksut jotka aikaisemmin olivat syöneet ruuan mukisematta.

      Nykyisin asun maalla kasvavassa kunnassa. Meillä lapset söivät kaiken ruuan mitä eteen laitettettiin ennen kouluun menoa. Muuta kun ei tarjottu.
      Ensimmäinen asia joka koulussa opittiin oli, että ruoka on pahaa, ja sen voi heittää roskiin, jos ei tykkää. Lapset valittavat kouluruuasta edelleen, mutta tiedän, että se on laitosruuaksi hyvää ja monipuolista. Harmi vain, että koululta lopetettaan valmistuskeittiö ensi vuonna.

      Naapurikunnassa koulun ruoka tulee suurkeittiöltä. Vanhemmat vaativat, että lasten täytyy saada tuoda kouluun omat ruuat,koska ruoka on niin pahaa. No ne eväät ovat kuulema coca colaa ja saarioisten valmishampurilaisia yms.!!!!!

      Maksullisuus ei ole mielestäni ratkaisu kouluruuan arvostukseen (ellei se ole ainoa konsti, millä vanhemmat saadaan arvostamaan sitä) Minusta aikuiset ihmiset pitäisi saada tajuamaan, että mitä lapsi tarvitsee kasvaakseen ja kehittyäkseen. Ja pitäisi ymmärtää sekin, että kaiken ei tarvitse aina olla kivaa ja hyvää.
      Se vähemmän hyväkin pitää oppia syömään, jos se kerran on terveellistä, ja elimistö sitä tarvitsee.

      Asennekasvatusta vanhemmille ja tietoa siitä, että kouluruoka ei ole enään nykyisin samanlaista kuin ennen. Aikuisten kuuluu huolehtia, että kasvavat lapset syövät monipuolisesti, myös koulussa. Eli mahaansa ei kuulu täyttää vain kalapuikoilla kun ne ovat hyviä, vaan myös salaatit, peruna ja leipä kuuluvat annokseen. Vastuu siis aikuisille ja lapsille oikeus narista kouluruuasta, sehän on jo perinne:) Jostain kun on kuitenkin naristava.

      • Mie

        Itse olen ollut useammassakin peruskoulussa töissä ja aina olen ollut ruuan laatuun tyytyväinen, vaikka en ilmaiseksi syökään. Vanhemmat voivat todella vaikuttaa oppilaiden asenteisiin kouluruokaa kohtaan. Vaikka olisitte nitse mitä mieltä tahansa omasta kouluruokanne tasosta niin älkää toitottako sitä lapsille vaan antakaa heidän muodostaa omat mielipiteensä. Ja täytyy sanoa, että kyllä siellä ruokalassa todella huomaa, etä missä perheissä vielä valmistetaan itse monipuolista ruokaa ja missä ruokaa arvostetaan. Muistuttaisin vielä, että vaikka ruuan nautintoarvokin on tärkeä se ei kuitenkaan ole ainoa arvo, vaan ruuan ravintoarvoa tulee kunnioittaa myös. Ihmisen tulisi kuitenkin syödä elääkseen eikä elää syödäkseen.


    • Sarutska

      Kouluissa tarjoillaan mautonta ruokaa, yksinkertaisesti nimenomaan MAUTONTA.

    • tiina

      kouluruoka on pääsääntösesti hyvää ja monipuolista. Mutta monille nuorille ja lapsille ei mikään taida kelvata. Ruokatunnin sopiva pituus olisi 30-45min.

      • Emmi

        Kouluruoka ei välttämättä ole aina kovinkaan monipuolista. Ollessani lukiossa, joskus saattoi ruoaksi olla pelkkiä pinaattilettuja ja näkkileipää. Ei perunoita, kastiketta tai salaattia. Joskus saattoi puolukkahilloa olla lisukkeena, mikä on mielipiteitä jakava tuote.Siitä joko pitää tai ei. Tuollaisella annoksella olisi sitten pitänyt jaksaa parhaimmillaan 6 h ennen kotiinpääsyä.
        Itse olen kasvissyöjä. Joinain kalapäivinä kasvisruoka loppui kesken, sillä jotkut kalaruoille nyrpistävät ottivat kasvisruokaa vaikkeivät kasvissyöjiksi olleet ilmoittautuneetkaan. Vegaaneilla oli ongelmia oman ruokansa suhteen. Vegaaniannoksista löytyi kananmunaa ja maitotuotteita. Siis aneiksia joita vegaani ei syö. Ko. henkilöt joutuivat olemaan ilman ruokaa tai pärjäämään leivällä. Asiasta keittiöhenkilökunnalle asiallisesti huomautettaessa, oppilaat saivat syytösryöpyn niskaansa. Palautetta tai kehitysehdotuksia ei saanut antaa, sillä ne tulkittiin välittömästi valitukseksi.
        Joskus ruokaa yksinkertaisesti laitettiin niin vähän ettei se riittänyt kaikille. Salaatti loppui lähes aina kesken. Riisi ja pasta eivät riittäneet ikinä.
        Lisäksi ruoan koostumus ei ollut terveellinen. Jos annos sisältää pelkkää jauheesta tehtyä ruskeaa kastiketta,säilykepaprikaa ja näitä kuuluisia kumiperunoita, (salaattia ei voi ottaa, sillä sitä ei ole) se ei ole kovin terveellinen.Lisäksi ruokia ei ollut juuri koskaan mitenkään maustettu.
        Luulen, että syynä oli suurelta osin se, ettei rahaa ollut. Kyseessä oli iso kaupunki.
        Tästä on aikaa kaksi vuotta.


      • äippä

        No eihän kaikki suinkaan nirsoja ole. Itselläni on 14 v. tyttö joka syö mitä vaan, kun on pienestä pitäen maistanut kaikkea. Eri asia on 12 v. tytär joka kärsi 4 v. asti lehmänmaito allergiasta. Lisäksi kotimaiset viljat sekä useat muut ruoka-aineet aiheuttivat allergiaa. Silloin on vaikea totuttaa lapsi monipuoliseen ruokavalioon pienestä pitäen kun on tottunut suurinpiirtein tattarivelliin ja soija maitoon. Maito ei mene vieläkään alas kurkusta, varsinkin kun päiväkodissa pakotettiin syömään pinaattikeittoa. Oksensi lautaselle ja hoitaja laittoi syömään sitä vieläkin vaikka oksennus oli edelleen lautasella... Eli vaan kaikki maistamaan jokaista ruokaa!!!


    • syöainakunvoit

      Siis kouluruoka on ihan huippu homma! sen kun syö vaan ja saa vielä lisää... Arvostusta!! keittäjät rocks

    • Ei jaksa

      Ethän sä vaan rupee tässäkin asiassa matkimaan Jamie Oliveria...

      • Ei jaksakaan!

        Siltä se taas vaikuttaa. Keksisi joskus jotakin omaa!!!


    • Kristiina

      Olen itse vuosimallia -81 ja viela ala-asteella meidan koulussa pakotettiin syomaan lautaset tyhjaksi. Tama ei vaikuttanut kovin positiivisesti asenteeseen kouluruokailua kohtaan, joten heti ylaasteella jotkut aloittivat kouluruoan boikotoimisen, kun kukaan ei enaa vahtinut vieressa. Tosin edes ylaastella ei koulun rajojen ulkopuolelle ollut lupa menna ja opettajat vahtivat, etta kaikki menevat ruokalaan, joten tulihan siina jotain aina syotyakin.

      Itsellani on hyvia ja huonoja muistoja kouluruoasta. Pinaattiletut ja kalapuikot maistuivat, suurin osa ruokalajeista menettelivat ja jotkut olivat taysin syomakelvottomia. Perunat tosiaankin kuuluivat tahan syomakelvottomien joukkoon.

      Lukiossa soin ruokalassa enaa toisinaan, silla vieressa oli kauppakeskus, jonne oli tapana menna kahville ruokatunnilla. En siis kuitenkaan mennyt hampurilaiselle tai pizzalle, jatin kokonaan syomatta ja soin vasta illalla kotona.

      En tieda onko kouluruoan laatu mitenkaan muuttunut omien kouluvuosieni jalkeen, mutta jalkikateen olen oppinut arvostamaan sita, etta Suomessa tarjotaan kouluruoka, se on ilmaista ja kaikenlisaksi suhteelisen terveelista perusruokaa.

      Asun talla hetkella Briteissa ja pahalta tuntuu kun nakee mika on kouluruoan tilanne taalla. Ala-aste ikaiset lapset syovat joka paiva hampurilaisia ja ranskalaisia koulussa ja viela maksavat siita. Ylaasteikaiset harvoin saavat ruokaa/syovat koulussa ja niita nakee joka paiva suuntaamassa pizzalle tai hampurilaiselle ruokatunnilla.

      Tama tuntuu aivan kasittamattomalta, kun itse muistan teini-ikaisena syoneeni hampurilaisia tai pizzaa vain harvinaisena herkkuna. Taalla se on koululaisen perusruokaa.

      Itse en juuri tasta syysta voi edes kuvitella ikina kasvattavani lapsiani tassa maassa, kun kouluruoan taso on tallainen. Toivottavasti Suomessa ei menna tahan suuntaan ja ymmarretaan arvostaa ilmaista perusruokaa, jota kouluissa tarjotaan. Voisihan siina olla parantamisen varaakin, mutta siihen nahden kuinka paljon rahaa kouluruoan valmistamiseen on kaytossa, on laatu mielestani aika hyva ja takuulla terveellisempaa kun monissa muissa maissa.

    • yks äityli

      Kouluruoka on mielestäni edelleenkin melko monipuolista,vaikka määrärahat sen valmistukseen ovatkin vähentyneet.Keittäjät niin päiväkodeissa kuin kouluissakin tekevät varmasti parhaansa.Eläköön siis suomalainen,ilmainen kouluruoka! Eräs asia kuitenkin vaivaa...miten ihmeessä perunoiden kypsäksi keittäminen voi olla niin ylivoimaisen vaikeaa? ainakin eräässä koulussa täällä Valkeakoskella perunat tarjoillaan kutakuinkin aina puoliraakoina.Kyllä siinä aikuisellakin ruokahalu häviää.Asiasta on kyllä huomautettukin, mutta turhaan. Ongelma on jatkunut jo vuosikausia, mikä neuvoksi?

    • elias78

      kouluruoka on todella pahaa!! perunat on kumiperunoita joissa on musta osa keskellä perunaa!? ja koulussa on aina jtn. kasvisoppaa ja kaalipataa ja kalaa!! ei kukaan syö ikinä koulussa mitään!!

    • -.-.-

      Katselin Oliverin kouluruoka ohjelmaa ja alkoi ärsyttämään, miten vähän kouluruokaa arvostetaan. Suomessa pitäisi lapsien ja aikuisten ymmärtää, ettei ruokailua järjestetä läheskään yhtä hyvin monessakaan maassa Suomeen verrattuna. Turhat ininät pois ja ruokaa nassuun :)

      • ei puuroa, kiitos

        kouluruoka vv.56->eteenpäin pitkälle 60-luvulle asti, oli pelkkää puuroa (ruispuuro, kaurapuuro,puolukkapuuro ja jokaisen oli tuotava syksyllä 5 litraa puolukoita kouluun)perunakeittoa ilman lihanpalasia, hernekeittoa, jota en ole sen jälkeen pistänyt suuhuni lusikallistakaan. Voitte nyt menettää ruokahalunne, sillä syynä oli vastapäätä ruokapöydässä istuva luokallani oleva poika, joka oksensi hernekeiton lautaselleen ja söi sen silti. Hän oli tosi köyhistä oloista kotoisin, mutta minulta meni ärtsoppaan maku. Maidot ja leivät oli tuotava kotoa eväinä, sillä niitä ei saanut ruokailussa puhumattakaan mistään salaateista tai vihanneksista yleensä. - Että kyllä mielestäni nykypäivänä koulussa on monipuolista ja hyvää ruokaa, poikkeuksia saattaa olla kuntakohtaisesti joko budjetin tai henkilökunnan vuoksi.


    • Nimetön

      minä rakastin maksakastiketta jo pienenä, mutta sitä ruvettiin jossain vaiheessa mollaamaaan ja valmistus lopettiin. Minusta yksi parhaista grillatuista herkuista on maksapihvit nykyään.
      Tilliliha on sairaan hyvä ruoka jota en tai ei tarvitse valmistaa kotona, kun kaikilla on niin huonot muistot siitä. Mutta kuinka moni meistä vuonna 1960 syntyneistä ei olisi syönyt läskisoossia joka ei välttämättä silloin maistunut, koska silloin siinä lihassa oli rasvaa niin paljon ja sehän meitä inhotti, kun huuliin jäi rasvakerros niinkuin esim. lihakeitosta. Mutta tänä päivänä, kun saat läskisoossia niin johan maistuu. Ainut ero on siinä, että paistinpannulle pitää laittaa rasvaa, jotta saat oikean väristä ja makuista lihaa. Lihasoppaa osaa enään harva emäntä keittää ja on siksi vieras keitto, mutta jauhelihasoppa kyllä maistuu, koska siihen on totuttu. Pienenä inhosin eniten kaalilaatikkoa, mutta kas kummaa 15 v. siitä tuli herkkuani, jota nykyään pitää valmistaa harkiten, koska syön koko päivän sitä niin kauanko sitä riittää.
      Kyllä ne kotoo opitut ruokailutavat ovat parhaita, mutta josse on hampurilaisia, pizzaa.ranskalaisia... niin niitä siellä kotona varmaan syödään ja tavat on opittu.
      Minä onneton menin valmistamaan omaa maksalaatikkoa ja sen jälkeen ei ole pojalle kelvannut saarioisten maksalaatikko joka minusta on ollut ihan hyvää. Säästänkö itseäni vai valmistanko terveellistä ruokaa perheelleni. Elän aina päivää aikaisemmassa. Esim.Teen kastikkeen valmiiksi ja se kuka tulee ekaksi kotiin laittaa perunat tulemaan. Me keitämme perunat höyryssä joten ne pysyy aika kauan lämpimänä siellä.

    • unimesta

      Ainakaan Helsingissä ei tulla satsaamaan enemmän rahaa kouluruokailuun, vaan tullaan vähentämään siitä rahaa. On kilpailuttamistilanne käynnissä: mikä firma tekee koululaisille halvimmalla ruoat. Yhden annoksen hinta täytyy pudottaa siitä, mitä se nykyään maksaa.

      Selvää on, että kun kouluruoan alkaa tarjota yksityinen firma, ja annokseen käytettävä rahasumma on huomattavasti pienempi kuin nykyään, niin laatu ja taso tulevat laskemaan.

      Lyödäänkö veikkaus asiasta?
      Ensimmäisen vuoden jälkeen, ko. firma alkaa tarjota hampurilaisia ja kalapuikkoja (jotka eivät edes juuri kalaa sisällä), ja he vetoavat siihen, että ruoan raaka-aineiden hinnat ovat nousseet. Kyllä ainakin Helsingin seuduilla mennään siihen samaan katastrofiin, mikä esim. englannin kouluissa on ollut kouluruoan suhteen (vrt. Jamie Oliverin ohjelma).

      Tällä hetkellä kouluruoka on hyvää. Tarjolla on aina raasteita ja salaatteja, ja ruoan monipuolisuus on hyvä.
      Laktoosi-intoleraatikot otetaan huomioon, kuten myös allergikot, ja näille tarjotaan hyvää ja monipuolista ruokaa - siis nykyään vielä.

      Tunnen pari nelikymppistä, jotka eivät ole päälle 20 vuoteen syöneet perunoita. Syy on seuraava: kouluruokailussa perunat olivat vetisiä, mustia tai ruskeita pilalle menneitä laikkuja sisältäviä. Heille jäi kammo perunoita kohtaan, ja kun vanhenivat ja muuttivat kotoaan pois, eivät ole koskaan sen jälkeen omissa kodeissaan perunaruokia laittaneet.

      Minulle, nelikymppiselle, jäi kouluruoasta myös tuo tilliliha kammo. Se aiheutti myös tillin kammon aika pitkäksi aikaa... En nykyäänkään kykene syömään tilliruokia muistamatta sitä hirvitystä koulun tillilihaa...

      Toinen kouluruokatraumani on sienisalaatti. En tänäkään päivänä kykene syömään sienisalaattia, vaikka sieniä syön muussa muodossa.

      Tällä hetkellä kouluruoka on siis hyvää ja terveellistä ja erityisruokavalioita tarvitsevat lapset saavat myös hyvää ja ravitsevaa ruokaa.
      Lapset ja nuoret eivät ole nirsoja, vaan ymmärtävät hyvän ruoan päälle paremmin kuin esim. minun nuoruudessani nuoret ymmärsivät.

      Luulen kuitenkin, että nyt kun kouluruokailusta vähennetään rahoja, niin se tulee suoraan vaikuttamaan myös ruoan laatuun ja heikentää monipuolisuutta. Kun roskaruokaa aletaan tulevaisuudessa pikku hiljaa tarjota Suomenkin kouluissa, niin tulevat lapset oppivat syömäänkin vain roskaruokia, eivätkä sitten enää söisikään terveellisesti kuten esim. salaatteja ja raasteita.

      Mutta nykynuoriso ja nykylapset syövät hyvin ja monipuolisesti, nirsoilematta turhasta.

    • opehei

      Nykypäivän pennut ei osaisi muuta syödäkään kuin mäkkärin mössöjä tai makeisautomaatin tarjontaa. Kaikki lapset eivät saa kotonakaan edes yhtä terveellistä, kunnollista, kaikki vitamiinit ja hivenaineet sisältävää ruoka-annosta. Makkara ja peruna/makarooni ei kasvavaa lasta riittävästi ravitse, mahan se kyllä täyttää.

      Onhan se nyt outoa, ettei vihanneksia osaa enää ekaluokkaiset pureksia. Yökitään, jos joutuu pureksimaan kokonaista porkkanaa. En yhtään enää ihmettele nykyajan pentujen kouluvaikeuksia, kotoravinnosta kun ei saada sitä, mitä aivot toimiakseen tarvitsevat.

      • Ope myös

        Oikeassa olet!
        Kaupungin kouluissa ruoka tulee suurkeittiöistä ja se on oikeesti mautonta, oksettavaa "paskaa"!

        Maalaiskouluissa kaikki on toisin:
        Oma keittäjä tekee ruuat ja hyvää on!
        Kaikille maistuu!


    • ruoan syöjä.

      hei!

      olen lukion toisella luokalla ja siis syöny kouluruokaa jo kymmenen vuotta. En kyllä voi kehua. Kysymys ei ole omasta asenteestani, en ole syömishäiriönuori, enkä muutenkaan mielestäni kovin nirso. kotona olen tottunut syömään hyvää, kotona tehtyä ruokaa, jossa on käytetty luomuaineksia ja sopivasti mausteita. Eli saatan olla tottunut parempaan.

      Koulussa ruoka on vain yksinkertaisesti inhottava "elämys". perunat on pussista otettuja, valmiiksi kuorittuja perunoita. En ymmärrä, miten ne perunat saadaan niin pahoiksi ja vastenmielisiksi. olen monta kertaa meinannut oksentaa niitä syödessäni. mutta tarjotaanhan koulussa muusiakin. mitä nyt se vain on pussista otettua muusivalmistetta ns mummonmuusia, joka on tehty muusijauhosta. ikävimmillään tätä jauhoa ei ole vielä maltettu kunnolla sekoittaa, joten muusin seasta löytyy "kivoja" muusivalmiste jauhoklimppejä. toisaalta koulussa ainakin nykyään riisikin on kuivaa, ikäänkuin sahanpurua ja makarooni jonkintasoista puuroa, mikä on silti paras kouluruuan lisukkeista.

      ennen lihansyöjänä kaikki kastikkeet olivat yksi painajainen. Sitkeitä paloja lillumassa suoraan sanoen limalta muistuttavassa, joko keltaisessa, ruskeassa tai vihreässä kastikkeessa. Eikä makukaan ollut kaksinen. tai oikeastaan ei se maistunut kummemmin miltään.

      Nykyään sentän, kun syön kasvisruokaa, niin se on miltei säällistä, jopa koulussa. noh, aina välillä löytyy kasvisruoankin seasta lihakimpaleita. sitä en tiedä miksi. On koulussa siis muutamia ainakin kohtuullisia ruokia: kasvispyörykät, varsin useat keitot, pinaattiletut jne. ja se vasta on juhlaa kun saa kunnon leipää näkkileivän sijaan. tai jos saa jälkiruokaa. ja kyllä ne salaatitkin menee.

      Miksi kuluruoka sitten on sitä no... kakkaa? mielestäni kyse on siitä, että kouluruoka harvoin tehdään koulun omassa keittiössä, vaan se tuodaan kouluun suurkeittiöistä ja koulussa lämmitetään uudelleen. uskaltaisin väittää, että kouluruoka on ns einestä (valmisruokaa) ilman mausteita tai suolaa. mennään kaikki syömään!

      Jos oppilaat halutaan saada syömään, niin kouluruokaan kannattaa satsata enemmän. Alle euro per oppilas määrärahana ei yleensä tuota niitä parhaita tuloksia. Jos ei muuta, niin sitten voi laskuttaa pienen summan oppilaan vanhemmilta (esim muutaman euron puolessa vuodessa)

      Toisaalta niinkuin täällä on tullut esiin, niin kannattaisi satsata kouluruokalan viihtyvyyteen ja ympäristöön, jolloin syömisestä tulisi positiivisempi kokemus. Monet ruokalat ovat aivan lliian pieniä ja kertakaikkiaan vankilaa tai kolhoosia muistuttavia. ja keittäjät tapakurssille, usein kuitenkin oppilaat kysyvät asioita keittäjiltä aivan ystävällisesti ja saavat vastaukseksi murahduksen.

      mietin myös, erityisesti lukioaisten ruokailussa, ruokailuaikoja. esimerkki päivä on omasta kalenteristani, jolloin minulla on koulua kymmenestä kuuteen. Ruokailu on minulla silti yheltätoista, jolloin ei ole vielä nälkä (minunlla kun on tapana syödä aamupalaa). Minun siis pitäisi pärjätä kuusi tuntia kouluruoalla, jota joudun syömään silloin kun en ole vielä nälissäni. Onneksi tähän hätään koulussa myydään kahdelta maksullista välipalaa, jollon joudun pärjäämään neljä tuntia, jossen siis käy kaupassa. ja käynhän minä.

      • ISO kirjain

        Olet lukion toisella luokalla? Opettele nyt ihmeessä ainakin yksi suomen kielen pesusääntö. Virke alkaa ISOlla kirjaimella eli pitäisikö siellä koulussa kiinnittää huomiota johonkin muuhunkin kuin ruokailuun esimerkiksi oppimiseen.


      • ...
        ISO kirjain kirjoitti:

        Olet lukion toisella luokalla? Opettele nyt ihmeessä ainakin yksi suomen kielen pesusääntö. Virke alkaa ISOlla kirjaimella eli pitäisikö siellä koulussa kiinnittää huomiota johonkin muuhunkin kuin ruokailuun esimerkiksi oppimiseen.

        Kouluruokakeskustekuunhan tarvitaan juuri teitä pölöjä oikeinkirjoitustaitoisia idiootteja.


    • ei valittamista.

      hyvää on kouluruoka jos ei ole kakara piloille hemmoteltu. Itse olen lopettanut oman urakkani kouluruokailun parissa muutama vuosi sitten lukioon ja ikinä en valittanut ruoasta. Tämä johtui tietenkin siitä , että minut oli opetettu kotona syömään monipuolisesti ja maistamaan kaikkea. Liian moni nuori saa nykyään kotona pelkkää lihapullaa ja muusia.

      • the_sugar_plum_fairy

        Mielestäni kouluruuasta valitetaan aivan liian paljon. Lapset tottuvat syömään hampurilaisia ja kumipohjapitsoja, niin oikea ja kunnollinen ruoka koetaan tylsänä ja harmaana.
        Minullakin on kammoja pakottamisesta, tuosta niin inhottavasta keinosta saada lapsi maistamaan jotain uutta. Ala-asteella jännitin jo etukäteen päivä, jolloin salaattina koulussa oli porkkanaraastetta. Inhosin sitä! Ja silti sitä pakotettiin syömään. Yökötysefekti tuli joka kerta kun sitä hirveyttä täytyi lappaa suuhun. Vasta muutaman vuoden päässä ensikohtaamisestani porkkanaraasteen kanssa pääsin allergiatesteihin, ja siellä selvisi että olin ALLERGINEN porkkanalle! Ja silti sitä oli pakotettu syömään.
        Ei näin. Itse ruuan taso on taas vaihdellut todella paljon, yläasteella ollessani täällä Lappeenrannassa ruoka ei ollut herkullista, mutta ihan "alasmenevää". Riisi oli kuivaa, mutta kyllä sitäkin söi. Toiseen asteen koulutukseen siirryttäessä sain nauttia maailman parhaista ruuiasta. Ruoka oli maukasta, terveellistä, herkullista, vaihtelevaa ja jälkiruokaakin sai syödä niin paljon kuin halusi! Uskomatonta, mutta totta. Vaikka kouluilla olisikin suunnilleen saman verran varoja käyttää ruokaan, on kaikki loppupeleissä kiinni keittiön tätien ammattitaidosta.


    • aku ankka

      koulussa on vitun pahaaa ruokaaaaaaaaaaaaaa

      • ......

        Minkälaista ruokaa saat kotona?


    • lukiolainen87

      Itse olen reilut 11 vuotta kouluruokia syönyt lukiolainen ja vieläkään en ole siihen tottunut. En nyt halua käydä sen kummemmin valittamaan asiasta, onhan kouluruoka kuitenkin ilmaista, ja jos sen syöminen ei kiinnosta niin jättää sitten syömättä, niin kuin itsellänikin välillä on tapana tehdä. Mutta ihan varmasti jokainen meistä voi rehellisesti todeta että ei kouluruuassa juurikaan makua ole, eikä se todellakaan ole houkuttelevan näköistäkään.
      Sitä en ole koskaan ymmärtänyt että miksi ruuasta ei yksinkertaisesti voi tehdä maukkaampaa? Jos vertaa ruuan valmistukseen koulutuksen saaneiden koulun keittäjien tekemää ruokaa ja tavallisen suomalaisen kotiruokatuotoksia, ei ole epäselvää kumpi ruoka on parempaa. Luulisi tähän ammattiin koulutettujen keittäjien pystyvän maukkaamman ruuan valmistamiseen...
      Mutta koska ruoka on kuitenkin ilmaista, ei tavallaan oikeutta valittamiseen ole. Enpä siis tästä asiasta tämän enempää jauha. :)

    • ..........

      kouluu pitäs saada tuua omat eväät koska kaikki ei tykkää koulu ruuasta kuten MINÄ!!!!!!

    • mä vaan

      Aikoinaan kun olin vielä koulussa 90-lvulla, niin kouluruoka oli ihan hyvää. Paitsi jotkut ihmeen minestronekeitot ja mitehän se kirjotetaan.. joku borzkeitto. tälläsia ruokia ei pitäsi tarjota ollenkaan. Nykyään kyseiset ruuat ei taida olla enää
      ruokalistalla.
      Ruokailutiloissa olisi ollut parantamisen varaa.

      Nykyään onkin ruokailutilat menny parempaan suuntaan, on ruokalinjastot ja monenlaista leipää tarjolla. Silloin ei ollut kun itse opiskelin.

    • zouuzouu

      no ei koulu ruokaa voi syyä se on niin rasvasta ja ällöttävän makusta

    • tepi-7

      Se maistuu paskalta! meiän koulussa on joku eksoottinen pääkokki joka tekee(tai siis yrittää)
      eksoottisia ruokia. halvemmalla koulu pääsis ku hakis hevon paskaa pellolta. ei kukaan humais eroa.
      ite oon 11 vuotta

    • tulee kotoa...

      ...jos vanhemmat syö roskaruokaa, syö sitä myös nuoret.

    • Nälkäinen

      Kas kun kouluruoka-asia tuli mieleen juuri Jamie Oliverin oman projektin jälkeen.

      Kyllä se varmaan saadaan nyt vaikka kuinka kauhistuttavaksi se kouluruokailu. Siitähän voisi tehdä maikkarille jonkin ohjelman kun suomalainen julkkiskokki lähtee pelastamaan lapsukaisten makumaailmaa. Voisi vaikka näyttää Kallion ala-asteella multaisia nauriita ja kysellä jotta "mikäs tää on"?

      Kuulostaa aika ennustettavalta ensi kevään ohjelmatarjonta. Kuka siihen tulisi räpsyttelemään silmiä ja pidättämään hengitystä?

    • ----

      Muistu mieleen opiskeluajoilta tällänen juttu. Kaveri oli kuullut keittolan emäntien puhuvan näin. Toinen emäntä oli puhunu toiselle että pitää varmaan ottaa tuota ruokaa kotiinviemiseksi kun sitä jäi ylimäärästä. Toinen emäntä oli vastannu siihen että, minä en ottasi tuota ruokaa kun tiiän mistä se on valmistettu.

      En oo nyt varma että onko kaveri keksiny koko jutun, mutta näin kaveri kertoi. Liekkö sitten totta että kouluruoka-ainekset on vähän mitä sattuu.

    • Äiti

      Koulu ruoka on varmastikin ollu Aina sanoisko ainakin riittävän hyvää jotta syödä pystyy tai pitäisi pystyä nirsommatkin!
      MUTTA! Kirkkonummen Masalassa siirryttiin ulkopuolisen valmistamaan ruokaan. Jotkut neitoset ilmeisesti päättivät helpolla rahaa! Häh? Hirveä määrä oppilaita Lähes kaikki! Jopa Opettajatkin jättävät ruokalaan menon! Koska ruoka on ollut Todella huonoa! Kokki Kakkoset eivät osaa valmistaa ruokaa, sitä ei kukaan tainnut tulla ajatelleksi?
      MUTTA?! Miksi? Miksi kyseinen palvelu on ainavaan käytössä? Eikö ruokaa saa muualta, maksetaan vain turhasta. Sadoista ruoka annoksista joita syö noin 10% vain. Tappiotahan tuokin on!
      Opettajat kehtaavat valittaa kun nuoriso ei syö ovat levottomia ja karkaavat lähi kauppaan lämmittämään Saarioisten pizaa ja suklaata syömää.
      Missähän ja mitä opettajat syö ja ovat hekin pinna tiukalla ja ärtyisiä. Mistäköhän heidän paha olo johtuneekaan ;)
      Heh säästö syistä muutos tehtiin. Eipä tainnu säästyä kenenkään lompakko eikä hermot :)
      Niin että jossain se ruoka on Todellakin pahaa.

      Joteska syökää ipanat ruokanne koulussa! Teillä muilla se on varmasti Hyvää! Uskokaa Pois!

      • Mysterious Truth

        Älähän rupee mollaamaan opettajia.Jotkut tietty ovat sellaisia mutta eivät todellakaan kaikki.!!!!
        On opettajatki ihmisiä Hei!Jotkut ovat viisampia kuin toiset ja jotkut ei.....


        Mutta kyllä kouluruoka oli hyvää kun koulus oltiin.:)
        Tosi kaikki oppilaat eivät syöneet aina ja valittivat siitä vanhemmilleen.Olen nähnyt paljon hyvin nuoria oppilaita jotka eivät ole näyttävästi ole ollut kouluruokaa posimassa vaan He Menivät aina Hampurilaiselle.
        No joo sillä vasta saakin sit hyvin täytettyä nälän Vai no ei todellakaan vaan se juuri lisää sitä.!..

        Kyllä sitä kauheesti näkee että monet eivät syö koulussa ja ovat äreitä sillon kun ei suö......


      • LoveStore
        Mysterious Truth kirjoitti:

        Älähän rupee mollaamaan opettajia.Jotkut tietty ovat sellaisia mutta eivät todellakaan kaikki.!!!!
        On opettajatki ihmisiä Hei!Jotkut ovat viisampia kuin toiset ja jotkut ei.....


        Mutta kyllä kouluruoka oli hyvää kun koulus oltiin.:)
        Tosi kaikki oppilaat eivät syöneet aina ja valittivat siitä vanhemmilleen.Olen nähnyt paljon hyvin nuoria oppilaita jotka eivät ole näyttävästi ole ollut kouluruokaa posimassa vaan He Menivät aina Hampurilaiselle.
        No joo sillä vasta saakin sit hyvin täytettyä nälän Vai no ei todellakaan vaan se juuri lisää sitä.!..

        Kyllä sitä kauheesti näkee että monet eivät syö koulussa ja ovat äreitä sillon kun ei suö......

        Enpä mollannu opettajia.. VAAN Totesinpa että eipä heillekkään maistu! NIIN Pahaa Se on vaan ollu! Hämmästyin itsekkin kun olin vanhempain illassa ja Suurimpana aiheena oli Ruuan laatu! Kenties voisit päästä maistamaan aromeja jos kysäset ;))


    • Peikkuluinen

      Itselläni ei ala-asteen ruuasta ole mitään valittamista, johtunee pitkälti myös siitä, että pieni koulu... oikeastaan ikävöin niitä ruokia.

      Se siinä onkin. Nykyään isommassa koulussa tulee harvoin syötyä kunnolla. Ainoastaan hernekeiton ja pari muuta ruokaa syön kunnolla tai kokonaan. Ja yleensä jos ruoka on pahaa, salaattikin on. Koulun perunoissa on jokin ihmeellinen kerrostuma, jota ei ole mukava syödä, perunamuussi täyttä jauhoa, ns. lihakastikkeessa lihan tilalla pelkkää läskiä, ja salaatit usein uivat kastikkeissa.

      Yleensä siis tulee syötyä vain näkkileipää. Esimerkiksi viime vuonna kävi niin, että talvella laihduin sellaiset 5 kiloa, vaikken tietoisesti laihduttanut ollenkaan. Luultavasti sama prosessi edessä tänä vuonna, kun aina on nälkä.

      Se vika kouluruuassa on. Ruokatunnin aika on mielestäni ihan sopiva.

    • 6 luokkalaiset

      äijällä noussu se päähän mitä kundi joi alaluokilla vessapytystä,,,, sami ois kiva nähä sua... terveisin 6 luokkalaiset "kaverit" ja lopeta toi matkiminen,,,,,,,,,,,,,,,,et sää mikään jamie oliver oooo..hhahahahhahahahahaaa

    • alan ammattilainen

      Minkä ihmeen takia pitää kaikkien ruokien suurustamiseen käyttää vehnäjauho-vesisuurusta. Se tekee kaiken ruoan harmaaksi ja epämiellyttävän oloiseksi. Kanaviillokki rasvasuuruksella jossa hauduttaa mausteita ennen liemen lisäämistä tekee siitä loistavan ruoan. Peruskoulun keittäjien pitäisi mennä perusasioiden äärelle. Jos ruokaan tarvitsee käyttää kermaa, niin käytetään kuohukermaa eikä väkisinväännettyjä kasvirasvasekoitteita. Kuohukerman käyttäminen ei juurikaan lisää kustannuksia, koska kuohukermaa tarvitsee käyttää vähemmän kuin "kasvirasvakermoja". Perusasioiden äärelle, siis!! Kaikki pitää nykyään olla rasvattomia, hajuttomia, mauttomia ja harmaata litkua...
      Oikeita asioita oiken tehtynä. Jo alkaa kouluruoka maistumaan!!

      • Mobiili

        Ihan ensiksi, laittakaa- vastaajat- mistäpäin Suomea olette. Ei voi verrata välttämättä koko Suomen kouluravintoloita keskenään. Määrärahoissakin on varmaan eroja, mutta tuskin paljoa.

        Olen töissä Helsingissä- Palmialla 4 tuntia ja suuurin osa päivästä menee tiskatessa. TUNTEJA VÄHENNETTY 4. Ei siis puhetta, että voisin auttaa kollegaa esim. salaattien tekemisessä,koska aikaa ei ole! Salaatit tulevat myös valmiina ja salaattikone seisoo pölyttymässä keittiön nurkassa. Näin kilpailutus vie tärkeitä työtunteja. Ajatelkaapa meitä työntekijöitä. Ruoka tulee catering-tehtaalta eikä ole mahdollista vaikuttaa makuun, ulkonäköön jne. Me ollaan lämmityskeittiön lämmittäjiä, jee! Ja minä se vaan tiskaan. Motivaatio = 0

        Ensiksi, kouluruokaan on budjetoitu tosi vähän rahaa ja siitä syystä esim. jälkiruokia on vähennetty. Leipää sentää on vielä keittopäivinä. Ohrapuuroa mehukeittoa on kerran 6.vkossa. Lapset tykkää ihan mahdottomasti.

        Mietin usein mitä ne valittajat kotonaan syövät?
        Hampurilaisia ja Jalostajan einespizzoja. Hyvääkö?

        Broileriruokiin on siirrytty säästösyistä. Sen vuoksi on usein broileria eri muodossa. Samoin esim. kiusauksia, koska peruna on halpa raaka-aine.

        Jokaisen koulun nettisivuilta voivat ainakin hesalaiset katsoa 6 vkon ruokalistat. Lasten suosikkeja ovat mm. pinaattilätyt, makaronilaatikko, nakkikastike, KALAPUIKOT, ohrapuuro.

        Meidän koululla ei ainakaan ole kumiperunoita, vaan kuoripottuja.

        Opettajien pitäisi valvoa oman luokkansa kanssa, koska ruokarahakin on nimellinen. Me työntekijät sen sijaan maksamme täyden hinnan, jos syömme. Turhaa valitusta kouluruuasta. Hyvää on ja ravitsevaa. Ruoka-aika on "minun koulullani" 10.15-12.00. Kuka vielä myöhemmin haluaa ruokailla?

        Ja joku sanoi: Tympeä naama, ei voi mitään kysyä.
        Kiire sen tekee. Kaikille soisi sen kiireettömän ruokatunnin, ja myös itse haluaisin edes 10 minuuttia syödä rauhassa ilman hirveetä meteliä!!!


    • tuomioteini

      Miun kokemukset kouluruoasta ovat hyviä ja huonoja. Yläastetta käyn, ja kun vertaa siihen mitä ruuat olivat silloin kun olin ala-asteella, niin ruuat ovat parantuneet ja hyvinkin mekittävällä tavalla. Silloin piti katsoa listasta, että mitä ihmettä se oli, kun siitä ruuasta ei selvinnyt. Siihen kuin lisää vielä pahan maun ja syömisen pakottamisen, niin ei kauheen positiivisella mielellä niitä aikoja muistele.. Mutta kuten sanoin, niin ruuasta on myös positiivisia muistoja. Nykyisin ruoka on todella maistuvaa ja vaihtelevaa!:) Tosin monesti on käynyt siten, että ruoka on loppunut kesken ja sitten ollaan odoteltu pitkäänkin siinä jonossa, että ruokaa tuotaisiin..

    • jake87

      Perunaa on ollut jo liian usein joten jos ruokana on perunaa seuraavallakin kerralla, niin menen varmana johonkin ravintolaan syömään vaikka pizzaa tai hampurilaista tai jotain muuta roskaruokaa. En myöskään syö maksalaatikkoa tai kesäkeittoa tai pyttipannua, ne on kaikista p*s*i***t ruoat koulussa. En myöskään ole kiinnostunut keitosta joka on täynnä kasviksia. Noiden pahan makuisten ruokien varalta katson aina ruokalistaa ja jos on pahaa ruokaa niin jätän kouluruoan syömättä ja menen kotiin tai ravintolaan syömään parempaa ruokaa. Jollei muuten niin sitten menen ostamaan vaikka limsaa. Kyllä mää saan rahaa kotitöistä, muuten en niitä tekisikään, pystynpähän sitten ostamaan sitä ruokaa mitä haluan.

    • Eino-Kalevi

      Verrattuna niihin Amerikan kouluihin, joissa tarjotaan jotain roskaruokaa, kun sitä saa ehkä vähän halvemmalla, tai roskaruokavalmistajat markkinoi niin kovaa roskaruokaansa.

      Niin Suomen kouluruoka on terveellistä ja hyvääkin.

      Itse en syönyt sienenpaloja silloin harvoin, kun oli sienikastiketta. Maksalaatikko oli minusta huonompaa kuin kaupoissa myytävä.

    • mii

      meijjän koulus oli viel viime vuon että niitä perunoita pysty jotenki syömää mut nytte sitte nää on hommannu jonku kuorima koneen niin ne perunat on kyl pyöreit mut niiden pinnas on semmonen puolen millin muovi kerros ja ne ihan simo pahoja..

      • mintzuli

        Itse olen vielä ala-asteella, ja voin sanoa että nykyajan lapset on aivan liian nirsoja!
        Asun kuopiossa, ja ainakin täällä kouluruoka on todella hyvää ja laadukasta.
        Monet vain ajattelee, että "mä nyt laihdutan", kun en syö kouluruokaa, ei sen jälkeen ostettu karkkipussi mitään haittaa.
        Puhun nyt kokemuksesta.
        Monet myös virnuilevat niile jotka sitä syövät, kun itse eivät maistakaan!
        Totuus on, että ne tyypit pitävät siitä ihan oikeasti, mutteivat vain viitsi myöntää sitä!
        Ruokailutunnelmaan vaikuttaa moni muukin asia, meillä on tosi mukavat keittäjät.
        Kiitos kuopion aterialle!


      • tyttöne

        joo nii meijänki koulun perunoissa on sellane ihmeelline 'kumi' kuori,hyvä jo0s veitsi siihe pystyy. ja perunaa on vähä liian usein, ja leipänäki pelkkää näkkileipää, eli enpä kehu koulun ruokia eikä oo mikään ihme jos oppilaat ei syö koulussa ku ruoka on mitä on


    • tidii

      Meän koulussa ainaki on niin vetiset ruuat ettei aina tee mieli syyä...Riisikki aivan lilluu veessä..Ja ne ruuat on mauttomia..hyi..

    • opiskelija

      Minä olen suuressa koulussa missä ruoka ei maistu hyvältä. Joskus jätän syömättä ja vatsa kurnii koko ´päivän ajan! Minua ällöttää usein pelkästään sen katsominen. Vanhassa koulussa kemiössä oli parempaa ruokaa kuin kotona, siellä minä söin. Useammat meidän luokkalaiset eivät syö mitään muutakun näkkileipää!

    • Art-zi

      ainoa ruoka mikä ei aikoinaan oikein maistunut oli kaalikeitto. Muuten ei ole ollut valittamista ja mikä parasta kaikki suurinpiirtein kannettiin nokan alle, muutenkin hyvä järjestelmä.

      Se että miksi nykynuorisolle ei toi kouluruoka maita, syitä on monia. Ruokailuaika voisi olla hieman pitempi ettei viimeisten tarvi ahmia kiireellä. Sitten on noi ruokailutottumukset, jos on tottunut syömään pitsaa, ranskalaisia, hampurilaisia ym. pika- ja kioskiruokaa; niin mikään ihme ei ole jollei kouluruoka maistu.

      Saisivat olla tyytyväisiä että koulussa on tällainen järjestelmä, aina ei ole ollut noin...

    • Mikä meissä suomalaisissa m...

      harvoja maita keillä on koulussa mahdollisuus ILMAISEEN RUOKAAN!!! Luulisi ruoka maistuvan. Mietitäänpä esim. Jenkkejä. Heillä on koulun ruuaksi omat eväät? Toki myydäänhän siellä ruokaan halvalla, mutta sekin on pizzaa ja hampurilaisia. Mitä mieltä olette sitten taas sen ruuan tervellisyydestä. Niin. Suomessa kun joillakin opiskelijoilla tämä on ainoa lämmin ateria mitä he syövät päivässä. Eli mistä valitetaan? Kysynpähän vaan. No tämäkin oma mielipiteeni tästä aiheesta, turha ottaa hernettä nenään kenenkään tästä.

    • jep jep

      täytyy kyllä sanoa, ettei nykyajan määrärahoilla hyvää ruokaa voi edes tehdä, ei siis mikään ihme jos ei lapsille kouluruoka maistu. ei se ole keittäjistä kiinni vaan kunnan päättäjistä kun säästetään mun mielestäni kyllä väärästä paikasta.kyllä kotonakin pitää ruoka tehdä mutta miten lapset jaksavat sen koulupäivän huonolla syömisellä? ei mikään ihme jos pahoinvointi yhteiskunnassa lisääntyy. tämä on vain yksi pieni asia, mutta monesta pienestä tuleekin jo aika iso juttu. mun kouluaikana ruoka tehtiin koulun omassa keittiössä ja vaikka silloinkin jo säästettiin ruokamenoissa niin ei ruoka ollut pahaa, päinvastoin, harvoin jäi ruoka lautaselle. kouluruoka taitaa kelvata nykyään vain maatilan eläimille..

    • lopetetaan

      kyllä on pullamössösukupolvelta karannut mopo lopullisesti käsistä. Kunta tarjoaa koululaisille hyvää ja riittävän ravitsevaa ruokaa, joka kyllä pitää pikku-Kallet hengissä koulupäivän ajan. Iltaruokailusta vastuun ottavat sitten vanhemmat.
      Uskomatonta kitinää. Opettajiltakin kaivataan nyt jämäkkää otetta. Ruokailu on osa koulupäivää ja oppivelvollisuutta - jokainen oppilas syö lautasen tyhjäksi ilman lässytyksiä... tai ei pääse luokaltaan.
      Ei olisi vielä 20 vuotta sitten ollut mitenkään mahdollista tällainen, aivan järjetön keskustelu..

      Toinen vaihtoehto tietysti on se, että lopetetaan koko kouluruokailu... sopisi hyvin tähän 2000-luvun linjaan - se varmaan olisi sitä kunnan kouluhallinnon "tehostamista"

    • jep jep

      täytyy kyllä sanoa, ettei nykyajan määrärahoilla hyvää ruokaa voi edes tehdä, ei siis mikään ihme jos ei lapsille kouluruoka maistu. ei se ole keittäjistä kiinni vaan kunnan päättäjistä kun säästetään mun mielestäni kyllä väärästä paikasta.kyllä kotonakin pitää ruoka tehdä mutta miten lapset jaksavat sen koulupäivän huonolla syömisellä? ei mikään ihme jos pahoinvointi yhteiskunnassa lisääntyy. tämä on vain yksi pieni asia, mutta monesta pienestä tuleekin jo aika iso juttu. mun kouluaikana ruoka tehtiin koulun omassa keittiössä ja vaikka silloinkin jo säästettiin ruokamenoissa niin ei ruoka ollut pahaa, päinvastoin, harvoin jäi ruoka lautaselle. kouluruoka taitaa kelvata nykyään vain maatilan eläimille..

    • syöpötön

      Noh.. eipä mulle ainakaan koulu ruoka maistu :S johtuu kait siitä että on syömis ongelma jne... Oli se sillon ennen ihan OK. Mutta nyt en syö oikeestaan koskaan. Tosin perunat oli ihan semmosii kumi perunoita xD Hyvä koulu :D

    • elvis

      en oo tottunu syömään koulu ruokaa.koska se on niin huonoa kun koti ruokaan verratuna ja olen muutenkin ranttu ruokanen.

    • Äiti ja Ope

      Työskentelin kahdella eri koululla yhteensä vuoden ja ruoat olivat yleensä hyviä, mutta aivan liian mausteisia. Lapseni ovat siitepölyallergikkoja, ja siitepölyallergikoilla on usein ristiallergioita mm. mausteille.

      Nyt kun pienimmäisenikin lähti koulutaipaleelle, ovat vatsakivut ja ihottumat arkipäivää. Ruoka-aineiden allergiatesteissä testattiin ennen koulun alkua yleisimmät ruoka-aineet, mutta ei mausteita eikä lisäaineita. Kotona meillä tehdään normaalia perinteistä suomalaista ruokaa, mutta ei läheskään niin mausteista ruokaa, kuin koulussa on ja kotiruoalla lapsellani ei ole ollut vatsakipuja eikä ihottumia.

      MIKSI RUOAN PITÄÄ OLLA NIIN YLIMAUSTETTUA, ETTÄ SE ON IHAN VÄKEVÄÄ JA ALLERGISOI? Vähämausteista ruokaa saa halutessaan, mutta se on aivan uskomattoman mautonta ja ulkonäkökin usein aivan hirveää. Monet koululaisetkin ja päiväkotilapset myös, jotka samaa ruokaa söivät valittivat opettajille, että liian väkevää on ja niin oli usein myös minun mielestäni.

      Onhan se hieno asia, että koululaiset ilmaisen ruoan saavat, mutta toivottavasti siitä jatkossa tehdään sellaista maukasta perusruokaa, jota oli vielä joitakin vuosia tai ehkäpä vuosikymmeniä sitten.

      • Keittiöpossu

        Tässä taas näkee, että kaikkia on vaikea mielytää (ellei mahdotonta). Oma kokemus on, että laitosruoka tahtoo olla hyvin vähän maustettua.


      • ...

        Jopas oli outo kommentti, lueppas viestiketjua uudestaan, niin useita kirjoituksia on joissa kouluruoka ei maistu miltään tai maistuu paskalle kun ei mössöstä mitään makuja saa kun kaikki aineet joita ruokaan käytetään on paskaa. Ei mausteita käytetä ollenkaan mihinkään ja koskaan.

        Tällaisia kommentteja tulee meidän nykynuorisolta, jotka saavat heille ilmaisen ja ravitsevan ruokailun opiskelunsa aikana.


    • kouluruoasta pitävä

      Itsekkin ihmettelen, miksi porukka valittaa että kouluruoka olisi muka pahaa.
      Suomalaiset ovat oppineet liian hyvälle;
      mitäs jos ILMAINEN kouluruokailu otettaisiin pois? Olisiko niin parempi?

      Ajatelkaa, täällä Suomessa me sentäs saadaan syödä maha aina täyteen, vieläpä monipuolisesti ja terveellisesti. Muualla maailmassa lapsia kuolee päivittäin nälkään.

      Arvostan suuresti koulun keittiöväkeä. He osaavat tehdä pienillä määrärahoilla valtavan hyvää ruokaa!

      Onneksi saan opiskelijana syödä
      ainakin kerran päivässä monipuolisen ja terveellisen aterian, ja vieläpä ilmaiseksi!

    • madle

      Koulussamme on kivat keittäjät, aika riittää syömiseen eikä jonot ole pitkiä kätevien järjestelyjen ansiosta. Silti en lähes koskaan syö koulussa ruokaa. Tämä johtuu siitä, että jokaisessa ruuassa on sama mauste tai aromi, joka tekee siitä pahanmakuisen. Suolaa ei ole liian vähän, itseasiassa sitä on välillä liikakin. Pihvit ym. lilluvat rasvassa, olkoon mitä tahansa terveysrasvaa, mutta sellainen jo näyttää oksettavalta. Ja salaateissa on usein suolakurkkua, jonka tarkoitusta en ikinä tule ymmärtämään. Suolakurkku on ruoka-aine, joka maistuu vahvalta, joten hyvin moni vihaa sitä. Miksi sitä sitten laitetaan ruokaa pilaamaan?
      Kumiperunat, vanhat tuttumme, myös ihmetyttävät. Minnä jäivät muinaiset kuorelliset perunat? Nykyisiin muodostuu etova muovikuori. Kerran saimme kuorellisia perunoita, ja kyllä homasi eron!

    • 7-luokkalainen

      ruoka-välitunti pitäisi nostaa kahteen tuntiin !!
      kerkiäisi syödä ja jutella kavereiden kanssa hiukan enemmän aikaa !!

      • henkka

        oikias oot pitee ruaka välkkä nii ei myöhästyis aina tunnilta lyhyitten välkkien takia..:P


    • Arska90

      ENSINNÄKIN KOULU RUOKA ON IHAN HYVÄÄ, SE ON VAAN ASENTEESSÄ KIINNI, ETTÄ NE HELVETIN TEINIT EI SYÖ NIITÄ

    • demarien vihollinen no1

      ..toiset osaa tehdä paremmin ruokaa kuin toiset.
      Helsingin myllypuron yläasteella oli emäntä, joka laittoi erinomaiset salaatit, näki vaivaa ruokalajien kanssa.
      Selvää on, että koululaisten ruokailu on syklimäistä, riippuu jopa vuodenajoista.
      Monet emmännät ja rehtorit eivät näe vaivaa jäätelöpäiville, juhlaruoka päiville jne..

      Vaihtelua ja vaivaa sekä budjetissa pysymistä se vaatii.

      Emmännät jotka osaavat ruan laiton ja suunnittelu taidon saisivat hyvinkin saada "optioita" eli kannustuspalkkaa....

    • koululainen 91

      kouluruoka on mielestäni erittäin maukasta. ei se koskaan oo "tosi pahaa" joskus ei tykkää. mutta sen yleensä näkeekin jo ulkonäöstä. kouluruoka on minun mielestä tosi hyvää. sillä jaksaa. en ymmärrä miten jotkut ystäväni eivät syö lainkaan tai jos syövät niin se on kaksi haarukallista. jos tietävät että eivät syö kuitenkaan niin kuitenkin he ottava. ihan tyhmää. ei sitten ottais kun kerran tietää ettei syö.. :(

      • Keittiöpossu

        Jäteastian käyttö pitäisi olla maksullista. Ei ole mitään järkeä ottaa ruokaa, jonka sitten heittää pois.


    • soppakauha

      Juu muistan tillilihan ja maksakastikeen "yäk" eivät ne kuuluneet lempiruokiini...
      Nykyajan koulu ruuat ovat aivan eri kaliperia kuin silloin. On kolmea jopa neljää eri salaattia josta jokainen löytää varmasti omansa ja pää ruoka tehdään ammattitaidolla ja huolella hyvistä raakaineista.
      Mitä maustamiseen tulee niin onhan sekin parantunut näinä 15 vuotena jotka olen ollu töissä koulunkeittiöllä, mutta niin on tehnyt kyllä lasten ruokailutottmuksetkin. Välillä tuntuu että pitäiskös vanhemmille pitää ravitsemusneuvontaa kädestäpitäen... Yleensä se on niin mitä ylipainoisempi mukula niin sitä nirsompi kouluruokaa kohtaan ja voin vannoa että se on hyvää ja laadukasta, sekä ravitsemuksellisesti oikeaoppista.
      Ja ne kumiperunat.. onhan niitä jossakin mutta ei läheskään niin paljoa kuin ennen. Perunan laatuun ja viljeliöiden satsauten ansiosta nekin on historiaa....
      T. Vakka-Suomesta

    • oppilas

      kyllähän se kuoluruoka on ihan ok hyvää, nyt yläasteella tosin vasta ruvennut maistumaan. Kauhulla kyllä mietin kun ala-asteella jouduin itkukurkussa jotain ruokia syömään, osa tuli jopa ylös, ei pysyny mahassa millään, maku oli kyllä sellanen. ja kun on vielä herkkä nielu niin eihän ne opettajat ymmärrä ettei pysty nielemään sitä, pakottavat oppilaan syömään, siinä asiassa meni kyllä sukset ristiin opettajan kanssa ja lahjakkaasti.

    • yöks

      Kouluruoka on yleensä hyvää. Koulun puuropäiviä kammoan, sillä lapsuusajoilta minulle on jäänyt kammottava puurokammo kun meinasin tukehtua. Yleensä lukiossa on edellisen päivän jämiä joten on varaa valitakin mitä syö, jos syö.
      Ala-asteella tosiaankin pakotettiin syömään, vielä minunkin aikanani muutama vuosi takaperin.
      Muistan kuinka eräs poika söi hernekeittoa, joka jostain syystä tuli ulos nenän kautta. Tätä moskaa en itsekään enää olisi syönyt, mutta opettajapa pakotti syömään sen.

      Perunoita en syö koulussa, enkä yleensäkään perunoista pidä, kyllästymiseen asti olen niitä popsinut ja ne vain ällöttävät.
      Koulussa en varsinkaan perunoita syö, koska ne ovat joskus sisältä ihan ruskeita, joskus mätiä, ja pinnalta mustia toisinaan.

      Omenatkin nykyään halkaisen ennen syömistä, sillä iskinpä kerran hampaani mätään omenaan ylä asteella. kaverini taas söi jälkiruokaa, ja huomasi homeisia mansikoita.
      Ja sitten ne pienet madot salaatissa ylä-asteella..

      Lukiossa ruoka parani huomattavasti.
      Mutta syömistottumukseni jäivät. En syö paljoa, ellei kyse ole jostakin todella hyvästä,, kuten lasangesta tai makaroni padasta..
      Pannareitakin on joskus tullut vastaan.

      Tänään oli pitkästä aikaa HYVÄÄ lihamureketta. Mutta EI ketsuppia jota useimmat tahtovat lisukkeeksi :(

      Ketsuppiahan löytyy sitten ylettömästi kun on lasangea tai sitä makaroni pataa.

      Suosittelisin että laatua parannettaisiin. Lukiossa ainakin ruokkis on tarpeeksi pitkä, tosin jonoja tuppaa ilmaantumaan kun kaikki haluavat ensimmäisinä syömään parhaat osat, ties vaikka on niitä herkullisia lämpimiä sämpylöitä :)

    • Ontto

      Ei tod maistu millekkään muulle kuin p******e!

    • Tuleva kokki

      Kyllä ainakin minulle kelpaa. Olen itse viimeistä vuotta catering-alalla ja tykkään siitä. Olen aina tykännyt laittaa ruokaa. Meidän kuolussa ainakin saa aivan maistuvaa ruokaa. Tosin lämpimiä kasvislisäkkeitä saisi olla useammin.

    • enne.

      minusta kouluruokailujen pitäisi kestää vähän pidempään jotta saa rauhassa syödä. Itse olen aika hidas syömään koska on mukava jutella samalla niin monesti tulee todella kiire tunnille kun huomaakin syöneensä liian hitaasti, tai että jonoa on ollut todella paljon :/

      Minusta kouluruoka ei aina ole kyllä kovin hyvää :/
      Tietyt ruoat ovat ihan hyviä, mutta meidän koulussa on monesti niin omituisia ruokia että huhuh, ja ruoka näyttääkin pahalta..
      Esimerkkinä on vaikkapa puuro, joka ei mielestäni ole mikään päiväruoka, paremminkin aamupala, ja meidän koulussa se on erittäin "löysää" koska siinä on paaljon vettä laitettu sekaan. Ei hyvää :

    • katja..

      hmm.. itse olen sitä mieltä,että koulussa on ihan hyvää ruokaa. meidän koulussa on ongelmana erityisesti perunat.. ne ovat joko sellasia että taltalla saa hakata et saa halki ne ta isitten ei tarvi ku vähän haarukkaa näyttää nii ne jo murtuu ja tulee sellasiks kamaliks.. en tiä.. pahoja perunoita.. sitten yks on se että jauhelihakastikkeeseen pitää tunkee esim. jtn. porkkanoita,paprikaa miksei sitä voi pitää sellaisenaan kun se on? ja nakki keittoon sama.. mut ei....

    • kouluruokaa, ei kiitos :X

      Olen Lohjalla yläasteella 8. luokalla. Lohja säästää kouluruuissa ja yhden oppilaan ruokaan satsataan alle 1 euro päivässä. Köksänopettajan mukaan 85 senttiä. Eivät ruuat ennenkään mitään gourmet-ruokia olleet, jos jotenkuten välttäviä, mutta nyt hernekeitto ja lihakastike maistuu ihan samalta. Keittäjien on mahdoton tehdä hyvää ruokaa niin pienellä budjetilla, mutta välillä mietityttää että miten koulutetut keittäjät tekee niin huonoa ruokaa. Nyt ehkä 1 ruoka maistuu silloin tällöin, mutta puuroa syödään joka ikinen viikko. Mausteita ja suolaa on väärissä suhteissa ja tuoka maistuu suolavedeltä. silläkö ne yrittää peittää sen oksettavan maun?? enpä tiedä, mutta ainakin vois keittäjille pitää pienen "jamie oliver"-tyylisen pikakurssin... ja lisää rahaa ruokaan. Kyllähän sitä rahaa käytetään teiden rakentamiseen ja sellasta mutta sitten me syödään ällöttävää ruokaa >:-OO Usein käydään kaupalla ostamassa joku yrttipatonki tai karkkia...

      ja nyt ihmiset PÄÄTTÄJÄt tajutkaa jo! me ei jakseta koko päivää pahalla ruualla, mitä pystyy syömään vain vähän! ja 7 tuntia ei ihan niin helposti opiskella mars-patukalla, näkkärillä ja millilitralla räkästä puuroa.

    • kolli

      En tajua! ala-asteella oli ehkä jokin tapa ettei ruokaan saanut koskea ja vettä piti juoda. EI MAITOA. ylä asteelle siirryttäni kaikkki ruokaa maistuu loistavasti!!

    • Applejack

      meillä ainakin potut on ihan syömäkelvottomia.. ja possuhöystö on jonkun hullun keksintö..

      • The_Goth

        Itse olen tällä hetkellä peruskoulun 9:llä.
        Itse olen aina pitänyt kaikista kouluruoista.
        Ne ovat useiten monipuolisia.Joskus harvemmin eräissä keitoissa on vain että se liha ja kasvisten runsaus on korvattu isoilla perunoilla.

        Meidän koulussamme 7lk:set pääsevät 10.10 syömään ja 8lk sekä 9lk pääsevät n.10.20.Poikkeuksia on paljon valinnaisaineiden takia.Yleensä itse pääsen 10.20 ja jonottamiseen menee 15minsaa helposti.Ruoan ottaminen jotain 2minuuttia.Ja sitten kun koittaa syödä hätäilemättä menee noin 15minuttia.Ja yllätys, kello on jo 10.50 ja seuraavalle tunnille tule kiire.5minuuttia juosta ja päntätä taas.

        Meidän koulussamme on 2 ruokajonoa, mutta silti hidasta on kuten esimerkkini kertoo.Ja sitten vielä kun jonoissa seisoo näitä pissiksiä jne jotka valittavat kiloistaan turhaan ja nirsoilevat, se on pois muiden ajasta.

        Eli kouluruoka on hyvää, mutta ajat ottavat tiukille.


    • Olen nyt 19v, ja opiskelen toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Ala-asteen kävin pienessä kyläkoulussa, jossa kouluruoka oli aivan mainiota! Keittäjä oli ystävällinen ja ruoka oli hyvää ehkä juuri siksi, että se oli tuoretta ja omassa keittiössä juuri tehtyä.

      Yläasteella tulikin sitten sokki. Kouluruoka oli jotain ihan muuta mihin olin tottunut. Tässä vaiheessa saattaa olla niinkin että koulujen ruokamäärärahoja on leikattu, mutta ruoka oli todellakin usein mielestäni inhottavaa. Ruuat joista ennen pidin, oli pantu pilalle eri tavoin. Salaatti oli aina samanlaista, leipänä aina sama vanha näkkäri.

      Tuttavani on opettajana toisella paikkakunnalla yläasteella. Hän sanoi kouluruuan huonontuneen sen jälkeen kun keittiön "pääkokki" vaihtui ja ruokarahoja vähennettiin jälleen. Hänenkään mielestään kouluruoka ei ole hääviä.

      Lukioaikana söin samassa ruokalassa kuin yläasteella. Hälinää, kolinaa, turkasen pitkät jonot, epäsiistit olosuhteet ja vain n.15min aikaa syödä. Ei kiitos. Jätinkin usein ruuan väliin tai söin vain vähän.

      Nyt opiskellessani käsi- ja taideteollisessa, kouluruoka on aivan mahtavaa ja monipuolista. Salaatit ovat hyviä ja mistään ei ole valittamista. Olen taas uskaltautunut nauttimaan ruuasta ja syön koulussa kunnolla. Ruokailutapahtumakin on viihtyisämpi ja aikaa on 40min.

      Peruskouluihin en ainakaan haluaisi maksullista ruokailua, varmasti siirtyisivät teinit vielä enemmän sinne lähimmälle nakkikioskille, josta samalla hinnalla saa mieleistään ruokaa. Paitsi jos sitten valikoimiin kouluillekin ilmestyisivät hampurilaiset yms.

    • Mikko-88

      Kouluruuasta pahimpana mieleen nousee ne kumiset perunat, jotka lentää takaisin, jos ne heittää seinään. Ja ne keitot, jotka täyttävät koulun laskin joka kerta, kun niitä tarjotaan. Näihin keittoihin on pantu ties mitä yrttejä ja vihanneksia ja ties mitä, mutta suolaa ei ole yhtään ja joskus tällaisiin keittoihin on vielä lisätty huonolaatuista lihaa, joka ei sovi siihen ollenkaan. Itse ainakin olen monta kertaa joutunut kestämään vatsan vääntelyjä iltapäivällä, kun ruokana on ollut joko pottuja tai keittoa.

      Vitsaillaan kavereiden kanssa monesti, että kouluruoka on tehty semmoisesta perusmössöstä, mikä vain värjätään eri väriseksi joka päivä. Moni ruoka, mikä kotona maistuu hyvältä, ei maistu millekään koulussa! Hyviä ruokia koulussa on todella harvoin!

    • MINÄ TIEDÄN!!

      se kun kaikki ruoat tungetaan täyteen limaisia kasviksia, lisäksi perunat ovat todella kovia ja pahoja

    • Mikko-88

      Vielä lisäystä edelliseen viestiini.
      Vika ei ole koulun ympäristöstä, koska olen käynyt yksityiskoulussa, jossa on oma keittiö. Täällä ruoka maistuu usein jopa paremmalta kuin kotona. Meinasin mennä tähän kouluun pelkän hyvän ruuan perässä, mutta kun se ei ole ainut kriteeri. On siis kouluja, joissa ruoka maistuu hyvältä, vaikka ympäristö olisi juuri samanlainen ja aikaa vain vähän syömiseen!

    • ->mäkkiin

      missään koulussa ei ole tunnin kestävää ruokahetkeä.

    • -HP-

      missään koulussa ei ole tunnin kestävää ruokahetkeä.

    • jep jep

      Minun mielestäni ruokatunteja pitäisi pidentää!

      KOska pelkästään jonottamiseen menee jo 15 min.

      Nykyään kun on jo lukiolainen, niin ruokakin koulussa maistuu hyvältä, koska ei tule nirsoiltua niin paljoa ja kun päivätkin ovat niin pitkiä ja alkavat niin aikaisin kuin kahdeksalta niin aamu ruokailut jäävätkin väliin!

    • Kouluruuan vihaaja

      no,syitä on monia..Yleisin syy on ainakin täälä päin että Keittäjät maustavat turhankin paljon ruokia,ruuat ovat kaikki päivät samanlaiset,joten niihin kyllästyy:soppaa soppaa,laatikkoa laatikkoa,makaroonia makarooni,kalaa kalaa,soppaa soppaa.... yms..


      Sitten kaikki ruuat tehdään halvimmalla tavalla kun taas koulurahoja on karsittu(en ole varma asiasta)ties millä tiskivedellä ne on ruuat keittänyt.
      Esim: Ennen keittäjät osasivat jopa tehä kunnon perunamuusia,nytse maistuu pelkälle suolalle.
      kalakin maistuu aivan kamalalle.

      ELI: Lisää rahaa kouluruokaan!erillaisia ruokia pitäisi tehdä enemmän.
      Ja koulun keittäjiä pitäisi kouluttaa tekemään KUNNON ruokia(joissakin koulussa ne osaa,joissakin ei)

    • Imatra rules

      Tuolla hinnalla syö imatralainen koululainen kouluruuan ja valituksia tulee jatkuvasti niin oppilailta, vanhemmilta kuin opettajiltakin.

      Keskimäärin ruokaan ei olla todellakaan tyytyväisiä, sillä kaikki on karsittu minimiin,
      ja ehkäpä vieläkin halutaan vähän karsia...?

      Levottomuus kouluissa on lisääntynyt ja yksi syy on aivan varmasti kouluruuan laadussa, sen terveellisyydessä, monipuolisuudessa ja riittävyydessä.

      • rahalla syö ?

        Ei varmasti muuta kuin puuroa, velliä pingispalloperunoita, salaattia ja näkkileipää.


      • monen ongelma?

        monissa päiväkodeissa ja mosissa vanhusten palvelutaloissa on ainakin ruokalistoilla paljon parempi, monipuolisempi ja terveellisempi ruoka kuin peruskoulun ruokalistoilla. En tiedä miltä ne maistuvat, mutta listoilla näyttävät hyviltä.

        Päiväkodeissa ja vanhustentaloissa on hedelmiä, jälkiruokia, leipää, leikkeleitä ja myös välipaloja. Kouluruuat on ainakin ruokalistoja seuraamalla tingitty surkeiksi noihin em. verrattuna. Johtunee se sitten keittiön koosta, kustannuksista tai säästökäskyistä, mutta vaikka päiväkoti- tai vanhusten palvelutaloruuasta joku asiakas maksaa jotakin myös itse erilaisten päivähoitomaksujen tai hoitomaksujen muodossa, ei sen pitäisi silti sulkea pois sitä, että VEROILLA maksettavan kouluruuan tulisi olla jotenkin noita surkeampaa.

        Kysymys on kuitenkin kasvavista lapsista ja nuorista, joten jos levottomuutta kouluissa on, niin ruualla ja sen syömisellä on takuulla joku merkitys. Ei pitäisi väheksyä, eikä aliarvioida.


      • ...

        Niinpä, hyvä Imatra! Kouluruoka on välillä aivan kamalaa, en ihmettele ettei maistu. Se on yleensä myös todella yksipuolista -perunaa ja porkkanaa viikosta toiseen.

        terveisin eräs imatralainen


    • Kympin oppilas

      Koko kouluaikana ala-asteelta lukioon, yhteensä neljässä eri koulussa ei missään kouluruoka maittanut. Lounas jäi useamminkin väliin ja yleensä jouduin tyytymään näkkäriin ja vinkuvaan nälkään loppupäivästä. Ruoka oli mautonta, limaista, venyvää, sitkeää, tahmeaa ja pahan makuista. Kinderperunat ovat julmin muistikuvani ja miksi porkkanaraasteeseen pitää tunkea limaisia rusinoita ja appelsiiniä, mitä vikaa on tavallisessa porkkaraasteessa? Miksei ruokia voi pitää yksinkertaisina kun ei kerta ole mahdollista suuria määriä saada valmistettua laadukkaita "erikoisruokia". Salaatit olivat aina jotain ihmesekoituksia. Ala-asteella oma opettajammekaan ei koskaan syönyt kouluruokaa, koska opettajat joutuivat maksamaan siitä, eikä hän halunnut maksaa ihan mistä tahansa. Ei kyllä jäänyt kehuttavat muistot kouluruokailusta.

    • Marikki

      Tämä menee vähän ohi jutun mutta Mistä mä löydän 5.10. olevan keskustelun jonka aihettakaan en enää muista mutta haluan vielä lukea/keskustella...koska en voinut keskustella loppuun kun suomi24:n tökki.

    • Kouluruokailia (:

      Meillä ainankin oli ala-asteella oikeasti pahaa ruokaa...herneitä saattoi lillua vedessä yksi homehtunut herne (: noeinyt ihan mutta niin kaikki sanoivat...ala-asteella pakotettiin ainankin maistamaan aina...

      Ylä-asteella ruoka parani, ja oli ihan kohtuu hyvää...oli pahojakin mutta kuitenkin...

      Nyt opiskelen ja ruoka on opiskelupaikassani maittavaa...käyn joka kerta syömässä, edes maistamassa,,,välistä tuntuu kyllä että on omituisia ruokia listalla..mutta ei kukaan haukkumaan asti kerkeä...

      -ruokailuintoa :D-

    • Suomi Ruoka ROXXX!

      Miusta tuntuu että suomalaiset lapset ovat aika kiittämättömiä koulu ruokaa kohtaa. Olen itse jo jónkin aikaa asunut usassa, opiskelen täällä. Täällä kouluruoka on pizoja, hampurilaisia, ranskalaisia, sipsejä ja erillaisia kekseijä jäätelöitä unohtamatta. Täällä ei kuitenkaan ikinä edes keskustella siitä että sattuisiko ruoka olemaan pahaa tai epäterveellistä.
      Itse pienenä rakastin koulun ruokaa, nakkikeittoa ja valmiiksi kuorittuja "kivi perunoita" lukuun ottamatta. Mielestäni suomalainen kouluruoka on terveellistä ja täyttävää. Vieläpä nykyään, ainakin siinä koulussa jota kävin, oli kasvis vaihtoehto, jos muu ei kelvannut. Lisäksi oli aina tuoretta salaattia, ja kolme kertaa viikossa terveellinen jälkiruoka.

      • niilsliina

        kyllä kouluruoka on suomessa ollut aivan huippu-laatuista,mutta jostainsyystä jotkut kunnat ovat alkaneet tehdä "säästö-leikkauksia" tähän lapsille niin tärkeään ateriaan.(???)ruoka on koulu-asteikolla 7 , vielä kun saisimme muutaman maustepurkin käyttöön, sillä ruuissa ei ole monienkaan mielestä tarpeeksi makua.....


      • matti

        no joh on sulla ollut luxusta. sellasta kuin kolmekertaa viikossa jälkkäriä tapahtuu niin harvassa koulussa! meidän koulussa jälkkäriä on pääsiäisenä, jouluna ja laskiaisena laskiaissämpylät, ja nekin yleensä aivan karseen makuisia.

        kasvisvaihtoehtokin on nykyään aika monessa koulussa mutta heti jos keittäjä huomaa että joku sellainen joka ei ole ilmoittanut olevansa kasvissyöjä ja syö kasvisruokaa niin hyvä ettei mee reksille juttu...

        usassahan lähes kaikki pitävät siitä ruuasta mitä he syövät, eivät he sitä muuten söisi. suomessa ei tykätä yleensäottaen kouluruuasta ja piste.

        suomen kouluissa budjetit pyritään tekemään niin että ruokaan menisi mahdollisimman vähän rahaa. valtion tuki kouluille pienenee, mikä näkyy kouluruuan heikkenemisessä. ja se mihin valtio niitä rahojaan käyttelee on ehkäpä presidentin kahden miljoonan laiva. 1000 kertaa mieluummin söisin hieman pahaakin ruokaa jos tietäisin että osa ruuastani olisi oikeasti siellä missä sitä eniten tarvitaan, vaikka tansaniassa.


    • kinderperuna

      ala-asteella oli ihanan herkullisia ruokia, kaikki oli keittäjämme itse tekemää muonaa noin 50 henkilön annoksia. eräänä kauniina päivänä lautasellani olevan makaronisalaatin seasta näin jotain ällöttävää... se oli etana... kävi ilmi että kouluumme oli alkanut aivan pari viikkoa aikasiemmin tulla ruokaa keskuskeittiöltä.

      sen jälkeen yläasteellakin söin kouluruokaa(paitsi makaronisalaattia), mutta vain tarkistettua ja harkitusti, mieluummin kolme näkkäriä ja nokare kaalisalaattia ja aina samalle maistuvaa salaatinkastiketta.

      lukion ekalla olin jo sellaisessa koulussa, jossa ruoka tehtiin suurimmaksi osaksi itse. ja sekös vasta maukasta ja hyvää olikin(saatiin tuoretta leipää ja jälkkäriä jopa parikin kertaa kuussa kun ennen se oli pari kertaa vuodessa). mutta parin kuukauden kuluttua huomasin että ruuassa ei enää ollut mausteita, vain ehkä hieman suolaa. mausteita oli kyllä tarjolla, mutta ei niitä siinä hälinässä ja hädässä aina edes kehdannut alkaa sotkemaan ruokaan kun muut loivat vihaisia katseita että kuka siellä jumittaa kun ei pääse ikinä syömään ja toisakseen mausteet rajoittuivat pippurisekoitukseen, suolaan, curryyn, ja jauhelihamausteeseen. sekin ilo vietiin.

      en yhtään ihmettele vaikka nykyään lapset eivät syökään koulussa perunoita jotka ovat kumisia ja usein myös mustia sisältä (eli kinderperunoita), hernekeittoa, jossa jauhelihamöntit ovat halkaisijaltaan keskimäärin 1.5 cm ja keskeltä vaaleanpunaisia (ei kylläkään epäterveellistä mutta ei kyllä herkullisen näköistäkään), etana-makaronisalaattia tai lohikäärylettä, joka kylläki maistuu ihan hyvälle mutta näyttää vaaleanpunaiselta maksamakkaralta. muutenkin minusta tuntuu että nykyään kouluihin kaivataan enemmän uusia makuja, enää ei uunimakkara ja perunamuusi varsinkaan teinitytölle kelpaa, toisaalta perinteiset ja herkulliset pinaattikeitot ym. on jätetty lähes jokaisen koulun ruokalistalta pois!

    • mauni67

      niin kuin sami kertoi tilliliha on äärettömän upea ruoka oikein tehtynä. itselleni jäi mielikuva koulu- ja armeija-ajoista etten syönyt kys. ruokaa vuosiin, ennen kuin itse valmistin kerran, jonka jälkeen uskon ruottalaisten ruoanlaittotaitoon hivenen enemmän kuin hapansilakoiden jälkeen.

    • DaBasty

      Annappas kun minä kerron. Yksi erittäin hyvä syy siihen on sen mauttomuus ja suolan puute. Lapset saati buoretkaan eivät saa enään lisätä edes ripausta suolaa heittin lihasoppiinsa koska sitä pietään niin äärettömän epä terveellisenä. No totta kaihan se epä terveellistä on jos sitä lähdetään oikein lusikan kanssa lautaselle lappomaan mutta ripaus suolaa ei tee muuta kuin hyvää.
      Sama asia on kunnon voin kanssa. Nykyään koulussa tarjoillaan jotain ihan mautonta kissan rasvaa kuten rypsi margariinia tai jotain vastaavaa ihan älytöntä tavaraa mikä pistää vain mahassa kiertämään ja maku on myös kaukana hyvästä. Kyllä sitä ihminen nyt voimariinia pitäisi saada käyttää kun eihän sitä syödä muuta kuin yksi leipä koulussa joten tuskin lähtee terveyden päälle pukkaamaan.
      Kolmas erittäin tärkeä ja hyvä syy on myös maito mitä ei suoralta kädeltä sanottuna enään kouluissa ole. Jos oppilaat saisivat juoda edes ykkös maitoa sen rasvattoman vesi litkun sijaan saisivat he varmastikkin paremmin ruokansa kurkusta alas. Miksi edes tuhlata rahaa rasvattomaan sillä sehän on kalliimpaakin. Vettä saa kraanasta ja kalkki tabletteja apteekeista. Kukaan ei kuitenkaan ole koskaan ajatellut että liika kalkkikin on epä terveellistä siksi tarvitaan OIKEATA rasvaa sitä levittämään taisaisesti ympäri kehoa ettei tule ikäviä luun pakkautumia vain sen takia ettei luista.

      Tässä syyt, ottakaa opiksenne terveys hullut ja pistäkää niille vaikka enemmän jumppa tunteja pahalla terveys ruoalla kiduttamisen sijaan.

    • 1957

      Kouluruoka on hyvää.
      turhat narinat pois jos ei maita niin ei sitten.
      Kouluruoka maksulliseksi tai omat eväät mukaan.
      Nykyiset pennut ei kelpaa kuin pizza,pasta ja muut paskat.

    • Kylmää ruokaa

      "pilaavat"kouluruoan.Sieltä tuodaan astioissa koululle jäähtynyttä ruokaa,samaa mitä viedään myös vanhuksille,mielestäni nuorten ja vanhusten maku ruoan suhteen ovat erilaiset,mausteiden ja suolankin suhteen.Lisäksi jakelukeittiöstä ei voi "santsata"riittävästi,ainakin meillä poika (15) tulee lähes päivittäin pää kipeänä kotiin,kun nälissään joutunut opiskelemaan.Eikä hän ole edes lihava (170cm,60kg),tämän ikäiset liikkuvat pojathan syövät kuin hunnilauma.Näin meillä Rantsilassa.

      • Mobiili

        Keskuskeittiöiltä (HKI Catering) osa ruuasta tuodaan kylmänä, jotka lämmitetään sitten koulun uunissa.

        - Tarjottava ruoka pitää olla tietyn asteiseksi kuumennettua. Ei siis missään nimessä voi olla kylmää ja lämpöhauteet pitävät ruuan kuumana. Osa ruuista esim. keitot tulevat astioissa kuumina ja keittiöhenkilökunta on velvollinen katsomaan ( hygieniasäännöt), että ruoka on KOKO RUOKAILUN kuumaa. Samoin salaattien on oltava kylmää etteivät pöpöt lisäänny. Tervetuloa vaan kaikki vanhemmat katsomaan Hesan koulukeittiöitä ja ihmettelemään miten 300 oppilaan kouluissa 1 kokoaikainen ja yksi osa-aikainen henkilö yrittävät parhaansa tehdäkseen ruokailusta miellyttävän...

        Korvat ovat kovalla koetuksella, kun sellainen määrä oppilaita huutaa ja metelöi, kaatelee maitolasejaan, sählää ja soheltaa!!!
        Rehtorit kouluilla päättävät ruokatunnin pituudesta. JOs ruokailku kestäsi vielä kauemmin, myös koulupäivän pituus olisi pidempi.

        - Välipaloja myydään monella koululla, esim. hedelmiä, sämpylöitä, vanukkaita, jogurttia, pasteijoita jne hinnat alkaen 0,50 e.


    • -tyttö joka syö paljon

      Minun mielestä ruoka-(tunnit) ovat liian lyhyitä. ja miksi nimessä ruoka-tunti on sana tunti koska eihän se pidä paikkaansa ? Tai ei ainakaan kaikkialla. Itse olen vielä yläasteella, ja rakastan ruokaa. Koulu ruoka on hyvää ja tuoretta. Siitä en valita, mutta toisin aika ei aina riitä nauttimaan koulu ruuasta. :/

    • jombba

      kouluruassa mättää se että kaikki koululaiset kertovat "kauhujuttuja" siitä.sen takia on tullut melkeimpä tavaksi sanoa:"hyi,koluruoka on pahaa!!!!

    • chef robin

      Ainekset luomuna kaikkiin oppilaitoksiin ja mausteet sekä kansainväliset menuut!!!

      Luomuostoksina taloutta tuetaan ja luomun hinta putoaa tavalliseen hintaan ja kiistämätön etu on luonnonmukaisesti tuotetussa elintarvikkeessa ja pois keskuskeittiöt ja ruokien esikypsytykset!

      ¨Lisää keittiöhenkilökuntaa ja aikaa työlle ja EHDOTTOMASTI opiskelijoille syödä 1h.

      Astiat ja aistikkuus vaihtoon erityylisillä väreillä,astioilla ja lopulta kierrättää tavaroita ympäri oppilaitoksia joka antaa kevyttä säästöä. JA KISSAN KOKOISILLA ETTÄ virkamiehet vaihtoon jotka eivät tue kaikissa kaluste ja raakaaine hankinnoissa suomalaista työtä!!

      Te pennienvenyttäjät läpi 9-luvun ja alun 2000 olette suurimpia syyllisiä kyseiseen tilanteeseen!!
      Eli virkaatekevien nimet löytyy arkistoista joita voi kiittää:)

    • Nainen24

      Kyllä suurin osa kouluruokanurinoista menee joukossatyhmyystiivistyy-höpinäksi. Mutta siskonmakkarakeitto on esimerkisi sellainen, josta äitini kokemuksen syvällä rintaäänellä (kokki) kertoi kauhutarinoita ja omaa inhoaan. Ei auttanut, vaikka maistoinkin soppaa, inho tuli niiden kokkareiden näkemisestäkin, puhumattakaan maistamisesta.

      Toisaalta, muistan ettei puolukkapuuro ollut makunautinnoltaan niitä suurimpia, ja edelleen kestän heikosti makeansuolaisen-yhdistelmiä ruoassa.

      Ruokailu oli silti muistaakseni aina päivän kohokohta, kunnon breikki koulupäivään. Mutta ala-asteelta muistan vieläkin kamalat punaiset ja keltaiset muovilautaset, jotka söivät ruoan sisuksiinsa ennenkuin itse ehti tehdä asialle mitään.

      Näin kouluruokailusta nykyään maksavana voin silti todeta, että maksuttomasti muinoin saamani murkina oli yleisesti paljon terveellisempää kuin nykyään tarjottavat erilaiset kanamöykyt. Näitä sitten saa lautaselleen maksimissaan kaksi kappaletta ja perunoita niin paljon kuin jaksaa syödä. Mutta maku, se on jotain kadotettua...

      Eräässä koulussa, joka toimi myös eräänlaisena ravintolana, pyysi oppilailta palautetta kouluroasta. Kritisoimme usein juuri sitä, että kastikkeissa oli runsaasti rasvaa, suolaa, kermaa,... tokihan tuollainen varmasti maistuu satunnaiselle ohikulkijalle. Mutta päivittäin syötynä närästysten saattelemana annoimme juuri tuosta aiheesta palautetta. Yrityksestä huolimatta emme ilmeisesti osanneet asiaamme kauniisti esittää, sillä seuraavana päivänä söimme kuivuneita kanankoipia pelkällä keitetyllä riisillä ja höysteenä oli "tässä teille, kun ei kerran saanut olla rasvaista".

      On kummallista että nuoret nyrpistävät nenäänsä ruoalle. Eikä ole lohdullista huomata tässä iässä, että sitä tapahtuu ikäistenikin joukossa. Yllättävän monella on kieroutunut käsite siitä, mikä on terveellistä. Tämä on joidenkin mielestä syömättä jättämistä ja välipaloin aterioiden korvaamista. Kuka näitä nassikoita on oikein kasvattanut... :)

      Harrastetaankohan muuten nykyään vielä ruokarukouksia?

    • Teemu79,,,,

      Joka päivä pitää AMK:sakin käydä syömässä. Vaikkakaan ei taida olla ihan ala-asteen vertaista?

    • Äidin puheenvuoro

      Yläkoululainen nuoreni saapui hetki sitten kotiin koulusta - nälkäisenä. Koulussa oli ollut kasvissosekeittoa ja yksi eines karjalanpiirakka henkeä kohden. Lisäksi sai ottaa näkkileipää.

      Tätäkö kutsutaan hyväksi kasvavan lapsen kouluruoaksi? Entä ne lapset, joiden ainoa lämminruoka on juuri perjantai-lounas ennen seuraavaa maanantaista kouluruokaa?

      Kyllä lounaan pitäisi olla Se-Tuhdimpi päivän kahdesta ateriasta, eikä suinkaan kasvisosekeittoa! GRR!!!

      • onkos teiltä ruoka lopussa

        kasvisosekeitolla pärjää ihan hyvin.mutta kun ollaan pizza,pasta,paskasukupolvea jonka vanhemmat eivät osaa muuta evästä laittaa kuin lämmittää kaupan eineksiä niin olisivat tyytyväisiä että edes jotain kitusiinsa saa,olen sitä mieltä että kouluruoka maksulliseksi tai omat eväät niin eiköhän narinat lopu.


      • Oi mutsi mutsi

        Jahah. Et vaivaudu laittamaan ruokaa tai et osaa. Eikä vaivaudu/osaa miehesikään. No, opetelkaa, senkin uusavuttomat!

        Lapsen kouluruokaa seuraava lämminruoka tulisi olla kotona keitetty päivällinen.


    • erot suuria

      Riippuu ihan siitä, mikä kunta, kaupunki, koulu ja ruuanvalmistuspaikka on kyseessä. Toiset kehuvat ja ylistävät kouluruokaa kun toiset haukkuvat sen täysin ala-arvoiseksi. Kuten ketjusta näkee, niin eroja on varsinkin näissä.

      Säästöt vaikuttavat paljon, mutta jos ollaan järkeviä, niin jo koulujen tulisi VAATIA kunnollista - ensinnäkin perinteitä kunnioittavaa kotimaista perusruokaa esim. hyvä perunamuussi ja lihapullakastike, kaikki mahdolliset kalaruuat (kalaa syödään aivan liian vähän), kunnollista ruisleipää useammin ja paremmat salaatit kuin ainainen kiinankaali.

      Hedelmiä ja marjoja luulisi kuuluvan automaattisesti joka ikinen päivä koulujen ruokatarjontaan, jos kouluruuan terveellisyyttä ja monipuolisuutta ylistetään. Lapset ja nuoret ovat siellä koko päivän, joten parantamisen varaa on varmasti monessa paikassa.

      • jakavat kotiin esitteitä

        Terveellisen ruuan puolesta jatkuvasti ja kehottavat vanhempia valmistamaan kunnollista kotiruokaa puhtaista raaka-aineista, välttämään jatkuvia ja jokapäiväisiä hamppari-hodari-pizza- ja muita valmiiksi pakattuja einesruoka-aterioita. Hyvin viisasta ja hyvin ymmärrettävää, mutta kyllä koulujen tulisi vanhempien, opettajien ja kouluterveyshuollon kanssa vaatia tätä samaa myös kouluruuan osalta.

        Kaikissa kouluissa tulisi olla edes joku mahdollisuus vaikka edes ostaa välipaloja
        esim. voileipiä, hedelmiä ja sellaisia syötäviä että pienet peruskoululaiset jaksavat paremmin. Muuten valistus on turhaa, jos koulut itse eivät esimerkkiä kunnolla näytä.


    • 15 vuotta sitä syönyt

      On se kumma että ihmiset kehuvat kouluruoan olevan erinomaista, mutta pitävät ns. mikroaterioita huonoina ruokina. Saman makuista teollista mössöä ovat molemmat.

      Kouluajoiltani muistan että ala-astellaa ruoka oli hyvää, koska olin pienessä koulussa (n. 80-90 oppilasta), jossa keittäjä teki itse ruoan aineksista jotka oli pakastettu tuoreena ilman teollisia esikäsittelyjä. Tämä oli siis 90-luvun alkupuoliskoa, olen nyt 22-vuotias. Lempiruokaani oli tuolloin kanaviillokki ja kaalilaatikko. Myös paljon muita hyviä ruokia oli.

      Yläasteelle siirryin 500 oppilaan kouluun. Ruoka oli armottoman pahaa nuorelle, joka oli kotona ja koulussa tottunut syömään suht käsittelemättömistä aineksista tehtyä ruokaa. Makaronilaatikossa makaronit lilluivat munamaidossa ylikypsinä, ja "yllätyslaatikossa" oli suurinpiirtein eläinten ruuaksi sopivaa jauhelihaa ruston yms. paloineen sekoitettuna jauheesta tehtyyn perunamuusiin. Yläasteella yllättävää kyllä parasta ruokaa taisivat olla puuro mehukeitolla ja pinaatti- ja veriletut. Mehukeitto tietysti tehdasvalmisteista, ja letutkin ehkä Saarioisilta. Yläasteella opin tykkäämään joistain tehdasvalmisteisista valmisruuista, joita syön vieläkin. (Erilaiset letut, maksalaatikko yms.)

      Lukiossani oli 300 oppilasta ja sen yhteydessä oli noin. 400 oppilaan yläaste. Ruoka oli parempaa kuin yläasteella, mutta silti lempiruokaani olivat paneroidut kalapuikot. Tehtaasta suoraan nekin. Muutin omaan asuntoon ja huomasin ostavani sinne ns. valmisruokia, koska olin tottunut syömään saman makuista ruokaa koulussa.

      Seuraavaksi menin kauppaoppilaitokseen, jonka ruokala oli myös periaatteessa yleisessä käytössä. Eipä ihme ettei siellä ulkopuolisia koskaan näkynyt, niin järkyttävää ruokaa siellä oli. Jos ruokana oli lihakastiketta, oli lottovoitto jos löysit lautaselta muutamaa lihasäiettä suuremman lihanpalan. Ja vihannespuoli joka ruuassa oli hoidettu herne-maissi-paprikapakasteilla. Salaatteja oli aina kaksi erilaista, ne olisivat olleet hyviä ja monipuolisia (tuoreista aineksista tehtyjä), ellei niihinkin olisi pitänyt tunkea hernemaissipaprikaa. Jälkiruokaa oli n. kerran kuukaudessa. Opettajat tosin saivat joka päivä hedelmäsalaattia, rahkaa tai leivonnaisia jälkkäriksi, ja kahvit päälle. Ironista minusta vielä tässä on se että koulu oli ammatti-instituutti, joka kouluttaa myös keittötyöntekijöitä. Miten alan ammattilaiset eivät osaa tehdä ruokaa muuten kuin puolivalmisteista? Keittiössä oli siis töissä kyseisen koulun käyneitä ja harjoittelijoita.

      Mielestäni koulut ovat liian suuria, ja tehtävät ruokamäärät ylimitoitettuja, että voitaisiin tehdä oikeasti hyvää ja ravitsevaa ruokaa.

    • nykyinen työläinen

      Olin ala- ja yläasteen pienessä kyläkoulussa itä-suomessa jossa ruoka oli vallanmainiota. Tietysti kaikista ruuista ei pidä. En pidä kaikista kotiruuistakaan. Esim. kun oli kaalikääryleitä otin ison kasan hyvää (joka tosin olisi voinut olla kovempaakin) näkkileipää ja menin ruokalan perimmäiseen nurkkaan syömään jossa haisi mahdollisimman vähän kypsynyt kaali.

      Kaikki ruoka ei tietenkään aina ollut onnistunutta. Eihän sille voi mitään. Meidän ainakin piti tehdä yläasteella yksi TET harjoittelujakso koulun keittiössä. Se tekisi hyvää varmasti muillekin. Siellä oppi miten kiire sitä ruokaa on oikeesti laittaa. Eipä siinä paljon meitäkään jaksanut hymyillyttää. Perunat me ainakin tungettiin ihan kuorellisina sellaiseen kuorija pönttöön. Taisi olla lähi pellolta nostettua satoa.

      Penskana lempiruoka oli ns. Oslon aamiainen joka sisälsi sämpylän ja kaakaota ehkä joghurtin en muista. Nyt jälkeen päin olen säälinyt niitä lukiolaisia joiden piti pärjätä koko päivä tuolla sämpylällä. Mutta maussa ei kyllä ollut mitään vikaa.

      Lukioon muutin Helsinkiin jossa huomasin, että ruoka parani aivan ravintolatasoiseksi. Oli oikein kasvisruokailijoille oma pöytä (maalla ei saanut kasvisruokaa kuin lääkärintodistuksella) ja mausteita ja kaikkea. Jälkiruokaakin tarjoiltiin melkoisen usein.

      Välillä tuntui, että minä olin ainoa joka tuotakin ruokaa mätti onnessaan. Asuin yksin eikä minulla ollut varaa nirsoilla turhia. Edelleenkään ei kaaliruuat mennyt alas, mutta siitäkin syytin ihan vain omaa nirsouttani. Edelleen joku ruoka saattoi joskus epäonnistua, mutta pääsääntöisesti oikein hyvää oli . Kalaa en nähnyt kummassakaan koulussa muuta kuin keitossa. Jos kalasta ei tykkää voi ronkkia kalan siivut pois ja antaa kaverille. Ei se ole sen kummallisempaa.

    • Anonyymi

      Kouluruoka on kammottavaa. Lapsia pitäisi kannustaa terveelliseen ja ravitsevaan ruokailuun. Koulussani on kebab kiusausta,nugetteja,kalapuikkoja,kalapyöryköitä(ehkä 20% niistä on edes kalaa) kaikenlaisia kiusauksia jossa kermasta saa etsiä perunaa ja lihaa.

    • Anonyymi

      Maksakastikehan on ihan hyvää, ehkä vika on siinä että se ei ole mautonta.

    • Anonyymi

      Nyt on 2023. Ja pko sanoa että koulu ruoka Uudenmaan aluella on alkanut olla aika itkettävää.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe