Suurin mahdollinen etäisyys maan pinnasta, josta kappale tiputettaessa palaa maahan?

Mie

Kuinka suurelta etäisyydeltä maan pinnasta voidaan kappale tiputtaa, niin että se vielä osuu maahan?
Miten tälläinen asia voidaan laskea?

61

5840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XYZxyz

      Pienellä kaavojen pyörittelyllä saadaan nopeus, jolla kpl alkaa kiertämään Maata (merkitään F(grav.voima)=ma(N2:n mukaisesti, missä a=v^2/r)...tästä seuraa nopeudeksi (1.pakonopeus) noin 7913 m/s eli n.7,9 km/s...siis tällä nopeudella etenevä kpl kiertää Maata, koska maanpinta kaartuu saman verran pois alta kuin kpl putoaa..Mutta, kun halutaan tietää korkeus, josta "tiputettaessa" kpl vielä voi osua maanpinnlle, on tilanne hiukan hankalampi...sillä kpleeseen vaikuttava Maan grav. kentän kantama on periaatteessa ääretön, ja kpleen asennosta Maahan nähden ja Maan liikesuuntaan nähden aiheutuu myös huomioonotettavia seikkoja...En usko, että tätä kysyttyä korkeutta voidaan laskea yksikäsitteisesti...En ole varma...Hyvä kysymys sinänsä...Esimerkiksi tieteen kuvalehden nettisivuilla voi esittää kysymyksiä, joista osa julkaistaan lehdessä...sieltäkin voit asiaan kokeilla hakea täsmällisempää vastausta...

      • hhh

        mietin ilmaisun tarkkuutta:/..siis tällä nopeudella etenevä kpl kiertää Maata, koska maanpinta kaartuu saman verran pois alta kuin kpl putoaa../, eli mihinkä nokka näyttää.Sanot kpl putoaa eli suoraan maata kohti? Näin se ei tietenkän voi olla.
        Hiukan ihmettelee irti pääsyn vaikeutta, kun maan vet. voima on jo heikompi kuin lähempänä /...Maan vetovoima (vaikkakin hyvin kaukana eli "suuressa korkeudessa" hyvin pieni).../ ja jos nop on 7,9 km/s, niin luulisi sillä tai muullakin nop. pääsevän maasta irti koskapa on jo edennyt niinkin kauas.Jos on nokka poispäin maasta niin miksi yht´äkkiä vauhti loppuisi.


      • XYZxyz
        hhh kirjoitti:

        mietin ilmaisun tarkkuutta:/..siis tällä nopeudella etenevä kpl kiertää Maata, koska maanpinta kaartuu saman verran pois alta kuin kpl putoaa../, eli mihinkä nokka näyttää.Sanot kpl putoaa eli suoraan maata kohti? Näin se ei tietenkän voi olla.
        Hiukan ihmettelee irti pääsyn vaikeutta, kun maan vet. voima on jo heikompi kuin lähempänä /...Maan vetovoima (vaikkakin hyvin kaukana eli "suuressa korkeudessa" hyvin pieni).../ ja jos nop on 7,9 km/s, niin luulisi sillä tai muullakin nop. pääsevän maasta irti koskapa on jo edennyt niinkin kauas.Jos on nokka poispäin maasta niin miksi yht´äkkiä vauhti loppuisi.

        Eli, otetaan esimerkiksi vaikkapa Kuu-Maa -systeemi...Maa vetää Kuuta puoleensa yhtäsuurella voimalla kuin Kuu vetää Maata(N3), ja Kuu saa suuremman kiihtyvyyden (N2)..Näin ollen Kuu "putoaa" koko ajan Maan keskipistettä kohti, mutta koska kuulla on ratanopeutta Maan ympäri kiertäessään, niin samalla, kun se putoaa (ei siis suoraan alaspäin, niin kuin varmaan valitettavasti viestistäni sai käsityksen)niin maan kaarevuudesta johtuen se "putoaa" pitemmälle kuin sen "pitäisi" ja tämä jatkuu, koska Kuulla on riittävä nopeus (ei kuitenkaan niin suuri, jotta voittaisi Maan vetovoimakentän (2.pakonopeus=n.11,2 km/s) ja näin ollen Kuu jää kiertämään Maata ja se samalla ikään kuin putoaa joka hetki Maata kohti, mutta Maa kaartuu alta pois(ehkä nyt tuli paremmin ymmärretyksi!)...Ja tietysti Maan pitää kaartua alta pois juuri sen verran kuin kpl (Kuu) "putoaa"..Putoaminen on ehkä huono ilmaisu, mutta en parempaakaan keksinyt, mutta siis en tarkoittanut sillä suoraan alaspäin putoamista. Niin, siis maan vetovoimakentästä pääsee kyllä irti, jos nopeutta on tarpeeksi (juuri em. 2.pakonopeus)...Mutta kysymys kuuluikin, että jos kpl "tiputettaisiin" jossakin määrätyssä korkeudessa. Tällöin voidaan olettaa, että kappaleen alkunopeus on 0 m/s...mutta olennaista Maan vetovoimakentän voittamisessa on juuri nopeus EI etäisyys, vaikka Maan aih. painovoima on suurilla etäisyyksillä pieni..Kyseinen 1.pakonopeus ei riitä kappaleelle, jotta voisi poistua Maan vetovoimakentästä ja en viitsi sitä tähän todistaa ja laskea, mutta kuitenkin aivan perusfysiikkaa...eli yksikään raketti ei poistu Maan vetovoimakentästä vielä tällä nopeudella...Korostan nyt vielä kerran, että jos nopeutta on tarpeeksi niin tottakai voi irtaantua vetovoimakentästä, mutta kysymys ei ollutkaan alunperin siitä...niin ja tuohon viestisi loppuun vielä "hhh"...Nopeus ei lopukaan vaan se pysyy samana, koska Maan vetovoima antaa kappaleelle normaalikiihtyvyyttä(suunnanmuutoskiihtyvyyttä), mutta ei tangentiaalikiihtyvyyttä ja näin ollen kpl pysyy kyllä visusti radallaan eikä karkaa mihinkään pois, mutta se on kyllä totta, että vauhti (nopeuden itseisarvo) ei mihinkään muutu!


      • hemmo
        XYZxyz kirjoitti:

        Eli, otetaan esimerkiksi vaikkapa Kuu-Maa -systeemi...Maa vetää Kuuta puoleensa yhtäsuurella voimalla kuin Kuu vetää Maata(N3), ja Kuu saa suuremman kiihtyvyyden (N2)..Näin ollen Kuu "putoaa" koko ajan Maan keskipistettä kohti, mutta koska kuulla on ratanopeutta Maan ympäri kiertäessään, niin samalla, kun se putoaa (ei siis suoraan alaspäin, niin kuin varmaan valitettavasti viestistäni sai käsityksen)niin maan kaarevuudesta johtuen se "putoaa" pitemmälle kuin sen "pitäisi" ja tämä jatkuu, koska Kuulla on riittävä nopeus (ei kuitenkaan niin suuri, jotta voittaisi Maan vetovoimakentän (2.pakonopeus=n.11,2 km/s) ja näin ollen Kuu jää kiertämään Maata ja se samalla ikään kuin putoaa joka hetki Maata kohti, mutta Maa kaartuu alta pois(ehkä nyt tuli paremmin ymmärretyksi!)...Ja tietysti Maan pitää kaartua alta pois juuri sen verran kuin kpl (Kuu) "putoaa"..Putoaminen on ehkä huono ilmaisu, mutta en parempaakaan keksinyt, mutta siis en tarkoittanut sillä suoraan alaspäin putoamista. Niin, siis maan vetovoimakentästä pääsee kyllä irti, jos nopeutta on tarpeeksi (juuri em. 2.pakonopeus)...Mutta kysymys kuuluikin, että jos kpl "tiputettaisiin" jossakin määrätyssä korkeudessa. Tällöin voidaan olettaa, että kappaleen alkunopeus on 0 m/s...mutta olennaista Maan vetovoimakentän voittamisessa on juuri nopeus EI etäisyys, vaikka Maan aih. painovoima on suurilla etäisyyksillä pieni..Kyseinen 1.pakonopeus ei riitä kappaleelle, jotta voisi poistua Maan vetovoimakentästä ja en viitsi sitä tähän todistaa ja laskea, mutta kuitenkin aivan perusfysiikkaa...eli yksikään raketti ei poistu Maan vetovoimakentästä vielä tällä nopeudella...Korostan nyt vielä kerran, että jos nopeutta on tarpeeksi niin tottakai voi irtaantua vetovoimakentästä, mutta kysymys ei ollutkaan alunperin siitä...niin ja tuohon viestisi loppuun vielä "hhh"...Nopeus ei lopukaan vaan se pysyy samana, koska Maan vetovoima antaa kappaleelle normaalikiihtyvyyttä(suunnanmuutoskiihtyvyyttä), mutta ei tangentiaalikiihtyvyyttä ja näin ollen kpl pysyy kyllä visusti radallaan eikä karkaa mihinkään pois, mutta se on kyllä totta, että vauhti (nopeuden itseisarvo) ei mihinkään muutu!

        Niin tuo maata kohti putoaminen silti osumatta maahan on ehkä helpompi ymmärtää tämän esimerkin avulla.

        Oletetaan, että meillä on hyvin tehokas tykki jolla alamme ammuskella vaikkapa 45 asteen kulmassa maanpintaan nähden. Jos ammumme panoksen aina vain kauemmas ja kauemmas niin jossakin vaiheessa panos ei enää iskeydykkään maahan vaan putoaa maan ohi. Samaan periaatteeseen pohjaa myös maata kiertävien kappaleiden rata.


      • XYZxyz
        hemmo kirjoitti:

        Niin tuo maata kohti putoaminen silti osumatta maahan on ehkä helpompi ymmärtää tämän esimerkin avulla.

        Oletetaan, että meillä on hyvin tehokas tykki jolla alamme ammuskella vaikkapa 45 asteen kulmassa maanpintaan nähden. Jos ammumme panoksen aina vain kauemmas ja kauemmas niin jossakin vaiheessa panos ei enää iskeydykkään maahan vaan putoaa maan ohi. Samaan periaatteeseen pohjaa myös maata kiertävien kappaleiden rata.

        Siis aivan näin. Myös tämä esimerkki valaissee asiaa...oletetaan, että henkilö seisoo maanpinnalla ja hän pudottaa jnkn kpleen ja samaan aikaan heittää (pienellä nopeudella) eteenpäin jnkn kappaleen. Kappaleet putoavat maahan samanaikaisesti (ellei ilmanvastuksen vaikutus ole niihin erilainen)...Jos taas oletetaan, että henkilö pystyisikin heittämään ko kpleen niin kovalla nopeudella, että nopeutensa turvin kpl etenee "´vaakasuorassa" suunnassa niin pitkälle, että samalla, kun se on putoamisliikkeessä (ei tietenkään suoraan alaspäin), niin maan kaarevuudesta johtuen maanpinta ikään kuin pakenee kpleen alta ja näin homma jatkuu, jos nopeutta on tarpeeksi, koska Maa ei tietenkään lopeta kaareutumistaan!...Jos kpleen nopeus on i.pakonopeutta pienempi (


      • bertie.
        XYZxyz kirjoitti:

        Eli, otetaan esimerkiksi vaikkapa Kuu-Maa -systeemi...Maa vetää Kuuta puoleensa yhtäsuurella voimalla kuin Kuu vetää Maata(N3), ja Kuu saa suuremman kiihtyvyyden (N2)..Näin ollen Kuu "putoaa" koko ajan Maan keskipistettä kohti, mutta koska kuulla on ratanopeutta Maan ympäri kiertäessään, niin samalla, kun se putoaa (ei siis suoraan alaspäin, niin kuin varmaan valitettavasti viestistäni sai käsityksen)niin maan kaarevuudesta johtuen se "putoaa" pitemmälle kuin sen "pitäisi" ja tämä jatkuu, koska Kuulla on riittävä nopeus (ei kuitenkaan niin suuri, jotta voittaisi Maan vetovoimakentän (2.pakonopeus=n.11,2 km/s) ja näin ollen Kuu jää kiertämään Maata ja se samalla ikään kuin putoaa joka hetki Maata kohti, mutta Maa kaartuu alta pois(ehkä nyt tuli paremmin ymmärretyksi!)...Ja tietysti Maan pitää kaartua alta pois juuri sen verran kuin kpl (Kuu) "putoaa"..Putoaminen on ehkä huono ilmaisu, mutta en parempaakaan keksinyt, mutta siis en tarkoittanut sillä suoraan alaspäin putoamista. Niin, siis maan vetovoimakentästä pääsee kyllä irti, jos nopeutta on tarpeeksi (juuri em. 2.pakonopeus)...Mutta kysymys kuuluikin, että jos kpl "tiputettaisiin" jossakin määrätyssä korkeudessa. Tällöin voidaan olettaa, että kappaleen alkunopeus on 0 m/s...mutta olennaista Maan vetovoimakentän voittamisessa on juuri nopeus EI etäisyys, vaikka Maan aih. painovoima on suurilla etäisyyksillä pieni..Kyseinen 1.pakonopeus ei riitä kappaleelle, jotta voisi poistua Maan vetovoimakentästä ja en viitsi sitä tähän todistaa ja laskea, mutta kuitenkin aivan perusfysiikkaa...eli yksikään raketti ei poistu Maan vetovoimakentästä vielä tällä nopeudella...Korostan nyt vielä kerran, että jos nopeutta on tarpeeksi niin tottakai voi irtaantua vetovoimakentästä, mutta kysymys ei ollutkaan alunperin siitä...niin ja tuohon viestisi loppuun vielä "hhh"...Nopeus ei lopukaan vaan se pysyy samana, koska Maan vetovoima antaa kappaleelle normaalikiihtyvyyttä(suunnanmuutoskiihtyvyyttä), mutta ei tangentiaalikiihtyvyyttä ja näin ollen kpl pysyy kyllä visusti radallaan eikä karkaa mihinkään pois, mutta se on kyllä totta, että vauhti (nopeuden itseisarvo) ei mihinkään muutu!

        Lainasin pätkän selostuksesta

        " ...mutta olennaista Maan vetovoimakentän voittamisessa on juuri nopeus EI etäisyys, "

        Ehdottaisin syventymistä hieman tarkemmin asian alkeisiin.


      • jens
        bertie. kirjoitti:

        Lainasin pätkän selostuksesta

        " ...mutta olennaista Maan vetovoimakentän voittamisessa on juuri nopeus EI etäisyys, "

        Ehdottaisin syventymistä hieman tarkemmin asian alkeisiin.

        Bertie, miten muodostetaan ja ratkaistaan differentiaaliyhtälö, joka liittyy erääseen ongelmaan: Maan läpi tiputetaan kappale keskipisteeseen ilman alkunopeutta ja aikaa kysytään.

        Olen lukenut aikaisemmat viestiketjut, jäi vaivaamaan, osaan vain Newtonin mekaniikkaa lukiotasolla.


      • XYZxyz
        bertie. kirjoitti:

        Lainasin pätkän selostuksesta

        " ...mutta olennaista Maan vetovoimakentän voittamisessa on juuri nopeus EI etäisyys, "

        Ehdottaisin syventymistä hieman tarkemmin asian alkeisiin.

        Niin tottakai myös etäisyys maanpinnasta vaikuttaa siten, että jos ollaan kauempana niin on Maan vetovoimakentän voimakkuus pienempi, mutta se ei ollut siinä asiassa relevantti juttu...vaan olennaista oli njuuri nopeus kuten aiemmin mainitsin..Ei sitä enää sen selvemmin voi sanoa, kuin että ei se kpl sieltä Maan vetovoimakentästä mihinkään lähde ilman tiettyä nopeutta, joten tätä tarkoitin, että olennaista on nopeus...sillä jos se on 2.pakonopeutta pienempi niin ei siinä auta mitkään etäisyydet...Joten ehdottaisin myös perehtymistä asiaan!


      • bertie.
        jens kirjoitti:

        Bertie, miten muodostetaan ja ratkaistaan differentiaaliyhtälö, joka liittyy erääseen ongelmaan: Maan läpi tiputetaan kappale keskipisteeseen ilman alkunopeutta ja aikaa kysytään.

        Olen lukenut aikaisemmat viestiketjut, jäi vaivaamaan, osaan vain Newtonin mekaniikkaa lukiotasolla.

        Ensimmäinen tieto joka tarvitaan on kuinka maan vetovoima käyttäytyy eri etäisyydellä keskipisteestä, mikäli aikaa yritetään ratkoa liikeyhtälöillä.

        Tämän todistamiseen ei nyt puututa enempää kuin toteamalla että jos maapallo on homogeeninen niin vetovoima kasvaa suoraviivaisesti 0... G hen keskipisteestä lähtien.

        Tämä tarkoittaa että kiihtyvyys on samanlainen kuin jousivoima, jolloin kysymyksessä on yksinkertainen harmooninen värähtelijä (kaavan voi kattoo kai jostain)

        Koska kysyit myös laskentaperusteita niin esitän oman versioni asiasta.

        Lähdetään siitä pisteestä kun kappale irroitetaan putoamaan vapaasti, jolloin sekä s että t =0 ja kiihtyvyys on G

        Kun kappale on pudonnut matkan s , niin kiihtyvyys on silloin (L-s)*G/L jossa L = etäisyys maapallon keskiöön.

        Tähän kohtaan kirjoitetaan sitten lähtöyhtälö kun kiihtyvyys on matkan toinen derivaatta niin s'' = (L-s)*G/L

        Tuostakin voi hakea suoraan ratkaisun jos hallitsee vakioiden käsittelyn, mutta laitetaan nyt tähän "näkkileipäversio"

        Näin s'' = dv/dt ( v = nopeus )
        ds/dt = v
            nuo yhdistettynä tulee s'' = v * dv / ds ( dt eliminoitu jolloin lähtöyhtälön integrointi pitäisi olla aika helppoa)
           
            tuloksena v = sqrt( G/L * (2Ls - s^2) (reunaehdot s=0 , v=0 )
           
            Kun v oli ds/dt niin edellisestä integroituna saadaa matkan ja ajan riippuvuus.
           
            eli s = L - L* sin( C - sgrt(G/L) *t ), tuohon reunaehdot t = 0 ja s = 0
        niin C = pii/2
           
            Kun sijoitat yhtälöön s = L eli kappale on keskipisteessä, saat ratkaistuksi ajan.
           
            t = pii/2 sqrt(L/G)
           
            Oleppa hyvä
            Muistelen että asiaa on käsitelty aiemminkin monin eri tavoin.


      • bertie.
        XYZxyz kirjoitti:

        Niin tottakai myös etäisyys maanpinnasta vaikuttaa siten, että jos ollaan kauempana niin on Maan vetovoimakentän voimakkuus pienempi, mutta se ei ollut siinä asiassa relevantti juttu...vaan olennaista oli njuuri nopeus kuten aiemmin mainitsin..Ei sitä enää sen selvemmin voi sanoa, kuin että ei se kpl sieltä Maan vetovoimakentästä mihinkään lähde ilman tiettyä nopeutta, joten tätä tarkoitin, että olennaista on nopeus...sillä jos se on 2.pakonopeutta pienempi niin ei siinä auta mitkään etäisyydet...Joten ehdottaisin myös perehtymistä asiaan!

        Kyllä sillä etäisyydellä on aika suuri merkitys sillä pakonopeus on riippuvainen siitä ja vain maan pinnalla se on n.11.2 km/s ja pienenee kauemmaksi mentäessä.


      • bertie.
        bertie. kirjoitti:

        Ensimmäinen tieto joka tarvitaan on kuinka maan vetovoima käyttäytyy eri etäisyydellä keskipisteestä, mikäli aikaa yritetään ratkoa liikeyhtälöillä.

        Tämän todistamiseen ei nyt puututa enempää kuin toteamalla että jos maapallo on homogeeninen niin vetovoima kasvaa suoraviivaisesti 0... G hen keskipisteestä lähtien.

        Tämä tarkoittaa että kiihtyvyys on samanlainen kuin jousivoima, jolloin kysymyksessä on yksinkertainen harmooninen värähtelijä (kaavan voi kattoo kai jostain)

        Koska kysyit myös laskentaperusteita niin esitän oman versioni asiasta.

        Lähdetään siitä pisteestä kun kappale irroitetaan putoamaan vapaasti, jolloin sekä s että t =0 ja kiihtyvyys on G

        Kun kappale on pudonnut matkan s , niin kiihtyvyys on silloin (L-s)*G/L jossa L = etäisyys maapallon keskiöön.

        Tähän kohtaan kirjoitetaan sitten lähtöyhtälö kun kiihtyvyys on matkan toinen derivaatta niin s'' = (L-s)*G/L

        Tuostakin voi hakea suoraan ratkaisun jos hallitsee vakioiden käsittelyn, mutta laitetaan nyt tähän "näkkileipäversio"

        Näin s'' = dv/dt ( v = nopeus )
        ds/dt = v
            nuo yhdistettynä tulee s'' = v * dv / ds ( dt eliminoitu jolloin lähtöyhtälön integrointi pitäisi olla aika helppoa)
           
            tuloksena v = sqrt( G/L * (2Ls - s^2) (reunaehdot s=0 , v=0 )
           
            Kun v oli ds/dt niin edellisestä integroituna saadaa matkan ja ajan riippuvuus.
           
            eli s = L - L* sin( C - sgrt(G/L) *t ), tuohon reunaehdot t = 0 ja s = 0
        niin C = pii/2
           
            Kun sijoitat yhtälöön s = L eli kappale on keskipisteessä, saat ratkaistuksi ajan.
           
            t = pii/2 sqrt(L/G)
           
            Oleppa hyvä
            Muistelen että asiaa on käsitelty aiemminkin monin eri tavoin.

        kysymyksesi sisällöstä oletin kinnostuksen kohdistuvan vain teoriaan ja jätin huomioimatta mahd vastukset.

        Jos kuitenkin haluat ympätä esim ilmanvastuksen mukaan, niin siihen alkuyhtälöön voit liittää - k*v^2 tai mitä nyt haluat, homma ei kyllä helppone yhtään.


      • jens
        bertie. kirjoitti:

        Ensimmäinen tieto joka tarvitaan on kuinka maan vetovoima käyttäytyy eri etäisyydellä keskipisteestä, mikäli aikaa yritetään ratkoa liikeyhtälöillä.

        Tämän todistamiseen ei nyt puututa enempää kuin toteamalla että jos maapallo on homogeeninen niin vetovoima kasvaa suoraviivaisesti 0... G hen keskipisteestä lähtien.

        Tämä tarkoittaa että kiihtyvyys on samanlainen kuin jousivoima, jolloin kysymyksessä on yksinkertainen harmooninen värähtelijä (kaavan voi kattoo kai jostain)

        Koska kysyit myös laskentaperusteita niin esitän oman versioni asiasta.

        Lähdetään siitä pisteestä kun kappale irroitetaan putoamaan vapaasti, jolloin sekä s että t =0 ja kiihtyvyys on G

        Kun kappale on pudonnut matkan s , niin kiihtyvyys on silloin (L-s)*G/L jossa L = etäisyys maapallon keskiöön.

        Tähän kohtaan kirjoitetaan sitten lähtöyhtälö kun kiihtyvyys on matkan toinen derivaatta niin s'' = (L-s)*G/L

        Tuostakin voi hakea suoraan ratkaisun jos hallitsee vakioiden käsittelyn, mutta laitetaan nyt tähän "näkkileipäversio"

        Näin s'' = dv/dt ( v = nopeus )
        ds/dt = v
            nuo yhdistettynä tulee s'' = v * dv / ds ( dt eliminoitu jolloin lähtöyhtälön integrointi pitäisi olla aika helppoa)
           
            tuloksena v = sqrt( G/L * (2Ls - s^2) (reunaehdot s=0 , v=0 )
           
            Kun v oli ds/dt niin edellisestä integroituna saadaa matkan ja ajan riippuvuus.
           
            eli s = L - L* sin( C - sgrt(G/L) *t ), tuohon reunaehdot t = 0 ja s = 0
        niin C = pii/2
           
            Kun sijoitat yhtälöön s = L eli kappale on keskipisteessä, saat ratkaistuksi ajan.
           
            t = pii/2 sqrt(L/G)
           
            Oleppa hyvä
            Muistelen että asiaa on käsitelty aiemminkin monin eri tavoin.

        Osaat selvästi asiasi, sillä esitys oli kaunis, kiitos siitä.

        Multa jäi kyllä integroimatta

        ds/sqrt( G/L * (2Ls - s^2) = dt

        Voisitko vielä näyttää sen.


      • bertie.
        jens kirjoitti:

        Osaat selvästi asiasi, sillä esitys oli kaunis, kiitos siitä.

        Multa jäi kyllä integroimatta

        ds/sqrt( G/L * (2Ls - s^2) = dt

        Voisitko vielä näyttää sen.

        Oikeastaan arvasin että oikaisin vähän liikaa tässä, mutta koitetaan selittää ajatuksen juoksua.

        Taitaa helpottaa hieman jos kitjotetaan tällaseen muotoon;

        ds /sqrt(2Ls - s^2) = sqrt(G/L) dt

        Vasen puoli on se joka aiheuttaa hieman päänvaivaa, mutta yleensä tällaiset neliöjuurilausekkeet nimittäjässä syntyvät arcfunktioita derivoitaessa, ja sitä voi koittaa. Esim arcsin(a) derivoidessa on da / sqrt(1-a^2) ja kun se merkitään yhtäsuureksi em integroitavan funktion kanssa niin löytyy helposti yhteys että a toteutuu esim termillä (L-s) / L

        Integroituna yksi ratkaisu on

        - arcsin( (L-s)/L) = sgrt(G/L) C ja kun otetaan s erilleen, niin siinähän se.

        Itse asiassa helpoimmasta päästä ja varmaan tulet huomaamaan kun enemmän ajan kanssa kattelet noita termejä, niin niiden ominaisuuksien huomaaminen käy aina helpommaksi.


      • jens
        bertie. kirjoitti:

        Oikeastaan arvasin että oikaisin vähän liikaa tässä, mutta koitetaan selittää ajatuksen juoksua.

        Taitaa helpottaa hieman jos kitjotetaan tällaseen muotoon;

        ds /sqrt(2Ls - s^2) = sqrt(G/L) dt

        Vasen puoli on se joka aiheuttaa hieman päänvaivaa, mutta yleensä tällaiset neliöjuurilausekkeet nimittäjässä syntyvät arcfunktioita derivoitaessa, ja sitä voi koittaa. Esim arcsin(a) derivoidessa on da / sqrt(1-a^2) ja kun se merkitään yhtäsuureksi em integroitavan funktion kanssa niin löytyy helposti yhteys että a toteutuu esim termillä (L-s) / L

        Integroituna yksi ratkaisu on

        - arcsin( (L-s)/L) = sgrt(G/L) C ja kun otetaan s erilleen, niin siinähän se.

        Itse asiassa helpoimmasta päästä ja varmaan tulet huomaamaan kun enemmän ajan kanssa kattelet noita termejä, niin niiden ominaisuuksien huomaaminen käy aina helpommaksi.

        Kiitos vielä.

        Hauska lukea että olet löytänyt tämän helposti

        D arcsin((L-s)/L) = -1 / sqrt(2sL-s^2)

        Kokeilitko tämän vai miten, se toteuttaa hitto vie integroinnin.

        Kun sijoitin reunaehdot ja laskin s:n ulos sun antamalla vinkillä päädyin tähän

        s = sin( sqrt(G/L)*t - pi/2)*L L

        ja

        t = pi/(2*sqrt(G/L)) ,kun L = s arkussini meni nollille

        L:lle sai määrittelyehdon kun se oli arkussinin sisäfunktiona:

        0


      • bertie.
        jens kirjoitti:

        Kiitos vielä.

        Hauska lukea että olet löytänyt tämän helposti

        D arcsin((L-s)/L) = -1 / sqrt(2sL-s^2)

        Kokeilitko tämän vai miten, se toteuttaa hitto vie integroinnin.

        Kun sijoitin reunaehdot ja laskin s:n ulos sun antamalla vinkillä päädyin tähän

        s = sin( sqrt(G/L)*t - pi/2)*L L

        ja

        t = pi/(2*sqrt(G/L)) ,kun L = s arkussini meni nollille

        L:lle sai määrittelyehdon kun se oli arkussinin sisäfunktiona:

        0

        Se löytämisen helppous ?

        Ensinnäkin oletus että että integroitava lauseke olisi arcsinin derivaatta on hakuammuntaa, toisiakin mahdollisuuksia olisi kyllä kuten joku neliönjuurilauseke tms, mutta kuten aina, ulkoa ei jaksa muistaa kaikkia, ja jostain on aloitettava ja se mistä aloittaa tai mikä näyttää todennäköisimmältä lienee sitä rutiinin tai tehtävän luonteen antamaa tuntumaa.

        Kokeilu toteuttaako arcsini lausekkeen on helposti todettavissa seuraavasti:

        Oletetaan, että a on joku s.n funktio ja derivoidaan arcsin(a) , niin on;

        a'/sgrt(1-a^2) = 1/sgrt(2Ls-s^2)

        Tästä voidaan heti päätellä, että a on todennäköisesti ensimmäistä astetta, koska kummassakin neliönjuurilausekkeessa on korkeintaan toista potenssia olevia termejä joten a on tudennäköisesti muotoa b c*s

        Kun se sijoitetaan em yhtälöön saadaan c/sgrt(1-(b cs)^2) = 1/sqrt(2Ls-s^2), ja kun poistetaan neliönjuuret niin c^2 * (2Ls-s^2) = 1 - (b cs)^2 ja tuosta voidaan laskea vakiokertoimet b ja c

        Kertoimille saadaan arvot b = 1 ja c = - 1/L joten funktio - arcsin(1-s/L) täyttää yhtälön ehdon.

        Pari lisäasiaa pohdittavaksi

        Sekä arcsinin että arccosinin derivaatta on etumerkkiä lukuunottamatta identtinen ja vaikuttaa tässä tapauksessa vain vaiheeseen ja sitä kautta vakion määritykseen, joten huolimaton etumerkkien käsittelysi ei tässä muuta numeerista arvoa.(arcsinin edestä etumerkki pois ennen muunnosta)

        Toinen mielenkiintoinen seikka liittyy sinimuotoisen värähtelyn luonteeseen.

        Oletetaan että maanpintaa pitkin liikkuu kappale niin kovaa vauhtia, että se pysyy juuri ja juuri ilmassa.
        Tällöin keskipakovoiman eli mv^2/L on oltava yhtä suuri kuin vetovoima mG joten nopeuden on oltava v = sqrt (L*G)

        Kun vertaat sitä läpi kulkevan pallon nopeuteen keskikohdalla eli sijoitat nopeuden kaavaan s = L

        v = sqrt( G/L * (2Ls - s^2))
           
        niin huomaat jotain yhteistä, ja näinhän sinimuotoisessa värähtelijässä täytyykin olla. eli sama aika siltä kuluu sisään mennessä kuin ulostullessakin


      • Pasi
        bertie. kirjoitti:

        Ensimmäinen tieto joka tarvitaan on kuinka maan vetovoima käyttäytyy eri etäisyydellä keskipisteestä, mikäli aikaa yritetään ratkoa liikeyhtälöillä.

        Tämän todistamiseen ei nyt puututa enempää kuin toteamalla että jos maapallo on homogeeninen niin vetovoima kasvaa suoraviivaisesti 0... G hen keskipisteestä lähtien.

        Tämä tarkoittaa että kiihtyvyys on samanlainen kuin jousivoima, jolloin kysymyksessä on yksinkertainen harmooninen värähtelijä (kaavan voi kattoo kai jostain)

        Koska kysyit myös laskentaperusteita niin esitän oman versioni asiasta.

        Lähdetään siitä pisteestä kun kappale irroitetaan putoamaan vapaasti, jolloin sekä s että t =0 ja kiihtyvyys on G

        Kun kappale on pudonnut matkan s , niin kiihtyvyys on silloin (L-s)*G/L jossa L = etäisyys maapallon keskiöön.

        Tähän kohtaan kirjoitetaan sitten lähtöyhtälö kun kiihtyvyys on matkan toinen derivaatta niin s'' = (L-s)*G/L

        Tuostakin voi hakea suoraan ratkaisun jos hallitsee vakioiden käsittelyn, mutta laitetaan nyt tähän "näkkileipäversio"

        Näin s'' = dv/dt ( v = nopeus )
        ds/dt = v
            nuo yhdistettynä tulee s'' = v * dv / ds ( dt eliminoitu jolloin lähtöyhtälön integrointi pitäisi olla aika helppoa)
           
            tuloksena v = sqrt( G/L * (2Ls - s^2) (reunaehdot s=0 , v=0 )
           
            Kun v oli ds/dt niin edellisestä integroituna saadaa matkan ja ajan riippuvuus.
           
            eli s = L - L* sin( C - sgrt(G/L) *t ), tuohon reunaehdot t = 0 ja s = 0
        niin C = pii/2
           
            Kun sijoitat yhtälöön s = L eli kappale on keskipisteessä, saat ratkaistuksi ajan.
           
            t = pii/2 sqrt(L/G)
           
            Oleppa hyvä
            Muistelen että asiaa on käsitelty aiemminkin monin eri tavoin.

        Tämähän on ilmiselvää kopiointia eräästä kirjasta!..


      • jens
        bertie. kirjoitti:

        Se löytämisen helppous ?

        Ensinnäkin oletus että että integroitava lauseke olisi arcsinin derivaatta on hakuammuntaa, toisiakin mahdollisuuksia olisi kyllä kuten joku neliönjuurilauseke tms, mutta kuten aina, ulkoa ei jaksa muistaa kaikkia, ja jostain on aloitettava ja se mistä aloittaa tai mikä näyttää todennäköisimmältä lienee sitä rutiinin tai tehtävän luonteen antamaa tuntumaa.

        Kokeilu toteuttaako arcsini lausekkeen on helposti todettavissa seuraavasti:

        Oletetaan, että a on joku s.n funktio ja derivoidaan arcsin(a) , niin on;

        a'/sgrt(1-a^2) = 1/sgrt(2Ls-s^2)

        Tästä voidaan heti päätellä, että a on todennäköisesti ensimmäistä astetta, koska kummassakin neliönjuurilausekkeessa on korkeintaan toista potenssia olevia termejä joten a on tudennäköisesti muotoa b c*s

        Kun se sijoitetaan em yhtälöön saadaan c/sgrt(1-(b cs)^2) = 1/sqrt(2Ls-s^2), ja kun poistetaan neliönjuuret niin c^2 * (2Ls-s^2) = 1 - (b cs)^2 ja tuosta voidaan laskea vakiokertoimet b ja c

        Kertoimille saadaan arvot b = 1 ja c = - 1/L joten funktio - arcsin(1-s/L) täyttää yhtälön ehdon.

        Pari lisäasiaa pohdittavaksi

        Sekä arcsinin että arccosinin derivaatta on etumerkkiä lukuunottamatta identtinen ja vaikuttaa tässä tapauksessa vain vaiheeseen ja sitä kautta vakion määritykseen, joten huolimaton etumerkkien käsittelysi ei tässä muuta numeerista arvoa.(arcsinin edestä etumerkki pois ennen muunnosta)

        Toinen mielenkiintoinen seikka liittyy sinimuotoisen värähtelyn luonteeseen.

        Oletetaan että maanpintaa pitkin liikkuu kappale niin kovaa vauhtia, että se pysyy juuri ja juuri ilmassa.
        Tällöin keskipakovoiman eli mv^2/L on oltava yhtä suuri kuin vetovoima mG joten nopeuden on oltava v = sqrt (L*G)

        Kun vertaat sitä läpi kulkevan pallon nopeuteen keskikohdalla eli sijoitat nopeuden kaavaan s = L

        v = sqrt( G/L * (2Ls - s^2))
           
        niin huomaat jotain yhteistä, ja näinhän sinimuotoisessa värähtelijässä täytyykin olla. eli sama aika siltä kuluu sisään mennessä kuin ulostullessakin

        Jännä metodi, korvasit muuttujan toisella, että sait sen tiettyyn kaavaan, hmm. Paljon miettimistä mulle kyllä.

        Niin, missä kohtaa kämmäsin laskuissani, olis ihan kiva tietää. Eikös se etumerkin muutos tule a' :sta.

        integroituna
        ds/ sqrt(2Ls-s^2) =
        -arcsin((L-s)/L) C (= sqrt(G/L) *t)


      • bertie.
        Pasi kirjoitti:

        Tämähän on ilmiselvää kopiointia eräästä kirjasta!..

        Niin kai mutta on helvetin vaikeeta keksiä mitään fysiikkaan liittyviä tietoja jotka ei olisi jo yleisessä tiedossa, ainoastaan voi auttaa kysyjää ymmärtämään ilmiöiden perusteita.


      • Pasi
        bertie. kirjoitti:

        Niin kai mutta on helvetin vaikeeta keksiä mitään fysiikkaan liittyviä tietoja jotka ei olisi jo yleisessä tiedossa, ainoastaan voi auttaa kysyjää ymmärtämään ilmiöiden perusteita.

        Onhan se asia noinkin..Hämäs vaan se "oma versioni"..mutta mitäpä siitä, kyllä se homma silti hanskassa tuntuu sinulla olevan..Btw..opiskeletko siis jossain korkeakoulutasolla fysiikkaa tms...vaan vaiko harrastelija ihan?


      • jens
        jens kirjoitti:

        Jännä metodi, korvasit muuttujan toisella, että sait sen tiettyyn kaavaan, hmm. Paljon miettimistä mulle kyllä.

        Niin, missä kohtaa kämmäsin laskuissani, olis ihan kiva tietää. Eikös se etumerkin muutos tule a' :sta.

        integroituna
        ds/ sqrt(2Ls-s^2) =
        -arcsin((L-s)/L) C (= sqrt(G/L) *t)

        vielä kerran.


      • bertie.
        jens kirjoitti:

        vielä kerran.

        Jos ihmettelet sitä etumerkkijuttua, niin tarkoitin muutetaanko - arcsin (a) = b c ,
        > sin(b c) = - a vai sin(-b-c) = a.

        Vakiolla saadaan kyllä arvot samaksi molemmilla tavoilla, mutta yksikköympyrää tutkailemalla selviää, että kierroksen vaihe alkaa eri kohdasta ja kiertosuunta muuttuu, tässä sillä ei ole merkitystä mutta joissakin muissa yhteyksissä voi olla.

        vrt

        s = L - L* sin( pi/2 - sgrt(G/L)*t )

        s = L L*sin( sqrt(G/L)*t - pi/2)


      • jens
        bertie. kirjoitti:

        Jos ihmettelet sitä etumerkkijuttua, niin tarkoitin muutetaanko - arcsin (a) = b c ,
        > sin(b c) = - a vai sin(-b-c) = a.

        Vakiolla saadaan kyllä arvot samaksi molemmilla tavoilla, mutta yksikköympyrää tutkailemalla selviää, että kierroksen vaihe alkaa eri kohdasta ja kiertosuunta muuttuu, tässä sillä ei ole merkitystä mutta joissakin muissa yhteyksissä voi olla.

        vrt

        s = L - L* sin( pi/2 - sgrt(G/L)*t )

        s = L L*sin( sqrt(G/L)*t - pi/2)

        Mutta eihän sillä pitäisi olla mitään merkitystä, koska

        -sin(b c) = sin(-b-c)

        "kierroksen vaihe alkaa eri kohdasta ja kiertosuunta muuttuu"

        Tämä meni ohi.


      • bertie.
        jens kirjoitti:

        Mutta eihän sillä pitäisi olla mitään merkitystä, koska

        -sin(b c) = sin(-b-c)

        "kierroksen vaihe alkaa eri kohdasta ja kiertosuunta muuttuu"

        Tämä meni ohi.

        Yritin hakea selventäviä linkkejä sinimuotoisesta värähtelijästä tai -heilurista aika huonolla tuloksella joten yritetään näin.

        Aloita vaikka niin, että piirrät sitä maapalloa esittävä ympyrä ja sille lävistäjä joka mallaa sitä reikää maan läpi.

        Seuraavaksi kuvittelet pisteen, joka kulkee vakionopeudella ympyrän kehää pitkin, ja kun projisoit pisteen kulloisenkin aseman kohtisuoraan halkaisijalle, niin siinä on paikka ajan funktiona ja nopeus on ratanopeuden vektori lävistäjän suuntaan.

        Noin siis graafisesti käyttäytyy tämä heiluri.

        Kaavassa olevilla vakioilla voidaan muuttaa kehän pisteen paikkaa ja aikaa sisältävän termin etumerkki määrää kehällä liikkuvan pisteen pyörintäsuunnan.


      • jens
        bertie. kirjoitti:

        Yritin hakea selventäviä linkkejä sinimuotoisesta värähtelijästä tai -heilurista aika huonolla tuloksella joten yritetään näin.

        Aloita vaikka niin, että piirrät sitä maapalloa esittävä ympyrä ja sille lävistäjä joka mallaa sitä reikää maan läpi.

        Seuraavaksi kuvittelet pisteen, joka kulkee vakionopeudella ympyrän kehää pitkin, ja kun projisoit pisteen kulloisenkin aseman kohtisuoraan halkaisijalle, niin siinä on paikka ajan funktiona ja nopeus on ratanopeuden vektori lävistäjän suuntaan.

        Noin siis graafisesti käyttäytyy tämä heiluri.

        Kaavassa olevilla vakioilla voidaan muuttaa kehän pisteen paikkaa ja aikaa sisältävän termin etumerkki määrää kehällä liikkuvan pisteen pyörintäsuunnan.

        Jaa-a, on kaveri vääntänyt näitä.. :) Teit maapallosta eräänlaisen yksikköympyrän, mutta niinhän ne termit tietenkin vaikuttaa.

        Mutta miten päädyit siihen että se etumerkki pitää tiputtaa? Matemaattisestihan siihen jäisi miinusmerkki. Sä saatat kyllästyy jo, mut ootkin pro..


      • edellinen.
        jens kirjoitti:

        Jaa-a, on kaveri vääntänyt näitä.. :) Teit maapallosta eräänlaisen yksikköympyrän, mutta niinhän ne termit tietenkin vaikuttaa.

        Mutta miten päädyit siihen että se etumerkki pitää tiputtaa? Matemaattisestihan siihen jäisi miinusmerkki. Sä saatat kyllästyy jo, mut ootkin pro..

        Ei sitä etumerkkiä tiputeta pois.

        Kumpaakin tapaa voit käyttää.

        Vihje huolimattomasta käsittelystä oli vain vinkki mahdollisista ongelmista kun useampia arcfunktioita joutuu yhdistelemään tai muuntamaan, ainakin itselle on tuottanut vaikeuksia pysyä joskus mukana ja on ollut jotenkin selvempää käyttää vain positiivisia arvoja eli olen suosiolla siirtänyt sen miinusmerkin aina toiselle puolelle.


      • jens
        edellinen. kirjoitti:

        Ei sitä etumerkkiä tiputeta pois.

        Kumpaakin tapaa voit käyttää.

        Vihje huolimattomasta käsittelystä oli vain vinkki mahdollisista ongelmista kun useampia arcfunktioita joutuu yhdistelemään tai muuntamaan, ainakin itselle on tuottanut vaikeuksia pysyä joskus mukana ja on ollut jotenkin selvempää käyttää vain positiivisia arvoja eli olen suosiolla siirtänyt sen miinusmerkin aina toiselle puolelle.

        Laitatko vielä esimerkin

        "eli olen suosiolla siirtänyt sen miinusmerkin aina toiselle puolelle"

        tästä.


    • XYZxyz

      Lisäisin sen verran äskeiseen viestiin, kun mainitsin painovoiman kantaman äärettömyyteen...Tarkoitin, että jos muiden taivaankappaleiden (esim. Kuu, planeetat, Aurinko) aih painovoima ei olisi missään avaruuden kohdassa suurempi kuin Maan, niin Maan vetovoima (vaikkakin hyvin kaukana eli "suuressa korkeudessa" hyvin pieni)alkaisi vetämään kpletta puoleensa pienellä voimalla (painovoima on käänt.verr. etäisyyden neliöön kuten jokainen tietää!!) ja viimein kpl putoaisi maahaan... Jos esim kpl pudotettaisiin sellaisessa korkeudessa, jossa Kuu olisi sen lähettyvillä, niin Kuun vetovoima olisi Maan vetovoimaa suurempi ja kpl "tippuisikin" Kuuhun - ei Maahan...Eli siksi suurinta korkeutta ei voi yksikäsitteisesti määritellä ja sitä ei voi muutenkaan määritellä...Yksi lähestymiskeino asiaan (mikä monelle saattaa tullakin mieleen) on: esim. satelliiteilla, jotka kiertävät Maata on aina suurempi kiertonopeus mitä lähempänä ne ovat Maata..Kääntäen pätee, että mitä kauempana satelliiti on niin sitä pienempi on sen nopeus...Sitten vain tehtäisiin raja-arvolasku, jossa kappaleen(esim. juuri satelliitin) nopeus lähentelisi nollaa(v -> 0 m/s) ja näin ollen voitaisiin laskea "rajakorkeus", jossa kappale, jonka kiertonopeus on nolla (eli kpl, joka esimerkiksi on tiputettu suoraan "alaspäin" Maata kohti). Tämä on kuitenkin mahdoton ajatus, koska samalla tästä seuraisi, että Maan painovoimakentän kantama päättyisi juuri tähän korkeuteen, joten tässäkin yksi näkökulma sen puolesta ettei tuota kysymääsi korkeutta voida määrittää....

    • vnp

      tietoliikennesatelliitit ovat jossain n. 36000 km korkeudessa. tällöin maa pyörii samaa nopeutta kuin ne, joten ne näyttävät pysyvän paikallaan. eli jos noin pitkillä tikapuilla kiipeäisi taivaalle ja päästäisi kappaleesta irti, niin sinne jäisi (tosin kai se jonnekin karkaisi, ei Australiaakaan ajeta läpi kääntämättä vähän rattia silloin tällöin). jos kappaleelle saa heittää vauhtia, niin sitten homma voi onnistua vaikka naapurigalaksista. en osaa laskea

      • XYZxyz

        Niin tuo pitää kyllä paikkansa, että juuri nämä 36000km korkeudessa olevat satelliitit eli geostationääriset satelliitit pysyvät maahan suhden paikallaan ja ne kiertävät siellä rauhassa maata..Mutta, jos tosiaan olisi nyt ne tikapuut tuonne 36000km korkeuteen asti ja sieltä kpl tipautetaan suoraan alaspäin kohti Maata, siten, että sillä ei ole nopeutta "sivulle" niin kpl putoaa aivan varmasti!! Sillä tällöin Maa ei kaareudu kpleen alta laisinkaan...Ei tietoliikennesatelliittejakaan käydä tipauttamassa mistään modulista tai raketista vaan ne laukaistaan radalle oikeaksi lasketussa kulmassa, oikealla nopeudella ym...


      • Mika
        XYZxyz kirjoitti:

        Niin tuo pitää kyllä paikkansa, että juuri nämä 36000km korkeudessa olevat satelliitit eli geostationääriset satelliitit pysyvät maahan suhden paikallaan ja ne kiertävät siellä rauhassa maata..Mutta, jos tosiaan olisi nyt ne tikapuut tuonne 36000km korkeuteen asti ja sieltä kpl tipautetaan suoraan alaspäin kohti Maata, siten, että sillä ei ole nopeutta "sivulle" niin kpl putoaa aivan varmasti!! Sillä tällöin Maa ei kaareudu kpleen alta laisinkaan...Ei tietoliikennesatelliittejakaan käydä tipauttamassa mistään modulista tai raketista vaan ne laukaistaan radalle oikeaksi lasketussa kulmassa, oikealla nopeudella ym...

        No jos tällä tikapuuajatuksella leikitään, niin kait ne olisi oikein jämäkät ja kunnolliset tikapuut, jotka olisi tuettu riittävän hyvin, että ne pysyisivät pystyssä. Ei siis mitkään köysitikkaat. Silloinhan niiden tikkaiden yläpäässä - siellä geostationäärisellä radalla siis - olisi jo valmiina radalla pysymiseen tarvittava vauhti. Jos siis vain "päästäisi kappaleesta irti", kuten edellä ehdotettiin, niin eikös se sinne jäisi?

        Jos sen kappaleen nakkaisi menemään johonkin suuntaan sieltä tikkaiden yläpäästä, niin sitten tilanne olisi toinen.

        - Mika


      • XYZxyz
        Mika kirjoitti:

        No jos tällä tikapuuajatuksella leikitään, niin kait ne olisi oikein jämäkät ja kunnolliset tikapuut, jotka olisi tuettu riittävän hyvin, että ne pysyisivät pystyssä. Ei siis mitkään köysitikkaat. Silloinhan niiden tikkaiden yläpäässä - siellä geostationäärisellä radalla siis - olisi jo valmiina radalla pysymiseen tarvittava vauhti. Jos siis vain "päästäisi kappaleesta irti", kuten edellä ehdotettiin, niin eikös se sinne jäisi?

        Jos sen kappaleen nakkaisi menemään johonkin suuntaan sieltä tikkaiden yläpäästä, niin sitten tilanne olisi toinen.

        - Mika

        Niin...todellakin, jos tikapuuajatuksella LEIKITÄÄN!...Mutta jos leikkiä jatketaan niin todetaan nyt kuitenkin, että vielä geostationäärisellä radalla kulkevilla satelliiteilla on aika suuri nopeus..joten kyllä ne tikapuut saa aika helvetisti heilua...mutta vitsi tuo nyt kokonaisuudessaan olikin...


    • Itse vaan

      Käytännössä aurinkokuntamme päämassa aurinko 99.8% kokonaismassasta imaisee kappaleen jo varsin läheltä maapallon lähialueelta.

      Newtonin painovoimakaava antaa tähän vastauksen

      F = gravitaatiovoima = G m1 m2 / r^2

      jossa

      G = painovoimavakio
      m1 = kappaleen 1 massa
      m2 = kappaleen 2 massa
      r = kappaleiden välinen etäisyys

      Sijoita kahteen kaavaan maan ja auringon massat. Toiseen laita säteeksi r ja toiseen ra-r, jossa ra on vaikkapa auringon keskietäisyys maasta. Nyt kirjoita molemmat kaavat yhtäsuureksi (sama F). Kappaleen oma massa supistuu pois ja ratkaise r.

      Tämä r on nyt se etäisyys, jolla kappale tipahtaa mielummin aurinkoon kuin maahan ollessaan maan ja auringon välissä annetulla etäisyydellä. Muita ratkaisuja saa kuulle ja muille taivaankappaleille ja tilanteille kehittelemällä kaavaa.

      (en jaksa itse laskea)

      • XYZxyz

        En ole asiaa kiistänytkään...Auringon massa on hyvin suuri ja Kuun ja muiden planeettojen vaikutukset Aurigon aih.painovoiman rinnalla aika pieniä, ellei sitten olla aivan niiden läheisyydessä..Nuo kaavat ovat oikein tuttuja, joten ei mtn uutta...on niitä jonkun verran lukio fysiikan tunneilla väännetty milloin mihinkin tarkoitukseen mekaniikka 2.n kurssilla..En olekaan väittänyt, että asia olisi toisin, mutta sen verran vielä, että kyllä nyt suhteellisen kauas saa maanpinnalta mennä,että Auringon vetovoima yksittäiseen kpleeseen kasvaa suuremmaksi kuin Maan (en itsekään jaksa laskea juuri nyt...ehkä huomenna!)...etäisyyslaki 1/r^2 on kuitenkin aika vaikuttava juttu, vaikka Auringon massa onkin 99,8%(joissakin lähteissä tarkalleen ottaen 99,9%) Aurinkokunnan massasta...Päättelysi sinänsä oli aivan oikea...


      • bertie.

        Tuollainen kaava antaa etäisyydeksi vajaa 300000 km, joten teorian mukaan kuu ei voisi kiertää maata, eli kaipaisikohan kaava hieman kehittelyä.

        Tasapainopiste maan ja auringon välissä on myös liikkeessä auringon ympäri ja kun keskipakovoima otetaan huomioon niin eiköhän tuloksestakin tule jotain järkevää.


      • epäselvä kysymys
        bertie. kirjoitti:

        Tuollainen kaava antaa etäisyydeksi vajaa 300000 km, joten teorian mukaan kuu ei voisi kiertää maata, eli kaipaisikohan kaava hieman kehittelyä.

        Tasapainopiste maan ja auringon välissä on myös liikkeessä auringon ympäri ja kun keskipakovoima otetaan huomioon niin eiköhän tuloksestakin tule jotain järkevää.

        Niin, kyseinen gravitaatiovoimien peruskehitelmä antaa vastauksen tilanteeseen, jossa kyseinen kappale ei kierrä aurinkoa. Kuten maa ja kuu tekevät.

        Keskipakovoiman suuruus on:

        F = m v^2 / r , jossa

        m = kappaleen massa
        v = sen nopeus aurinkoa kiertävällä radalla
        r = etäisyys auringosta

        Tulee kaksi keskipakovoimasta johtuvaa tekijää mukaan voimien tasapainoyhtälöön. Ensimmäinen siitä, että kierretään aurinkoa ja toinen siitä, että kierretään maapalloa.

        Se miten nämä vaikuttavat tarkkaan, riippuu tarkastelupaikasta ja ajankohdasta maapallon pinnalla! Näitähän ei kysymyksessä oltu annettu.


      • toinen puoli
        bertie. kirjoitti:

        Tuollainen kaava antaa etäisyydeksi vajaa 300000 km, joten teorian mukaan kuu ei voisi kiertää maata, eli kaipaisikohan kaava hieman kehittelyä.

        Tasapainopiste maan ja auringon välissä on myös liikkeessä auringon ympäri ja kun keskipakovoima otetaan huomioon niin eiköhän tuloksestakin tule jotain järkevää.

        Totta kuitenkin on, että jos maa ei kiertäisi aurinkoa, niin kuu putoaisi aurinkoon, eikä pysyisi maapallon seuralaisena. Toisaalta sinne silloin putoisi myös maakin :)


      • ctrl21
        epäselvä kysymys kirjoitti:

        Niin, kyseinen gravitaatiovoimien peruskehitelmä antaa vastauksen tilanteeseen, jossa kyseinen kappale ei kierrä aurinkoa. Kuten maa ja kuu tekevät.

        Keskipakovoiman suuruus on:

        F = m v^2 / r , jossa

        m = kappaleen massa
        v = sen nopeus aurinkoa kiertävällä radalla
        r = etäisyys auringosta

        Tulee kaksi keskipakovoimasta johtuvaa tekijää mukaan voimien tasapainoyhtälöön. Ensimmäinen siitä, että kierretään aurinkoa ja toinen siitä, että kierretään maapalloa.

        Se miten nämä vaikuttavat tarkkaan, riippuu tarkastelupaikasta ja ajankohdasta maapallon pinnalla! Näitähän ei kysymyksessä oltu annettu.

        joo haluaisin sanoo tohon keskipakovoimaan pari juttua kun kiinnitin huomiota. eli: fysiikka ei varsinaisesti tunne keskipakovoiman käsitettä koska se on harhaanjohtavaa. tämä johtuu siitä että ympyräliikkeessä olevalla kappaleella ei ole radan keskipisteestä poispäin suuntautuvaa voimaa jollaiseksi keskipakovoima -nimi antaa sen ymmärtää. jos olisi niin se olisi reippaasti newtonin 1 lain vastainen sillä keskipisteestä poispäin suuntautuva keskipakovoima ja toisaalta ympyräliikkeeseen pakottava keskipisteeseen suuntautuva voima yhtäsuurina mutta vastakkaissuuntaisina voimina kumoavat toisensa ja kappale liikkuisi suoraviivaisesti eteenpäin. tosiasiassa ainoa vaikuttava voima on ns. keskeisvoima joka suuntautuu ympyräradan keskipisteeseen ja joka on suuruudeltaan F=m(v x v)/r. kun kappaleella on lisäksi radan tangentin suuntainen nopeusvektori v joutuu kappale silloin ympyräliikkeeseen. se syy miksi auton matkustaja pyrkii kallistumaan ympyräkaarteessa poispäin radan suunnasta johtuu siitä että hän pyrkii säilyttämään nopeutensa (newton 1.) suunnan joka on radan tangentin suunta.


      • kyllästynyt
        ctrl21 kirjoitti:

        joo haluaisin sanoo tohon keskipakovoimaan pari juttua kun kiinnitin huomiota. eli: fysiikka ei varsinaisesti tunne keskipakovoiman käsitettä koska se on harhaanjohtavaa. tämä johtuu siitä että ympyräliikkeessä olevalla kappaleella ei ole radan keskipisteestä poispäin suuntautuvaa voimaa jollaiseksi keskipakovoima -nimi antaa sen ymmärtää. jos olisi niin se olisi reippaasti newtonin 1 lain vastainen sillä keskipisteestä poispäin suuntautuva keskipakovoima ja toisaalta ympyräliikkeeseen pakottava keskipisteeseen suuntautuva voima yhtäsuurina mutta vastakkaissuuntaisina voimina kumoavat toisensa ja kappale liikkuisi suoraviivaisesti eteenpäin. tosiasiassa ainoa vaikuttava voima on ns. keskeisvoima joka suuntautuu ympyräradan keskipisteeseen ja joka on suuruudeltaan F=m(v x v)/r. kun kappaleella on lisäksi radan tangentin suuntainen nopeusvektori v joutuu kappale silloin ympyräliikkeeseen. se syy miksi auton matkustaja pyrkii kallistumaan ympyräkaarteessa poispäin radan suunnasta johtuu siitä että hän pyrkii säilyttämään nopeutensa (newton 1.) suunnan joka on radan tangentin suunta.

        Mistä ihmeestä näitä tee se itse neroja löytyy joka paikkaan viisastelemaan, ei kahta viikkoa ettei joku ole neuvomassa kuin lastentarhan opettaja.

        Fysiikka ja moni muukin tieteenala on pullollaan lukuisia nimityksiä, jotka ovat muodostuneet yksiselitteiseksi käsitteeksi riippumatta siitä mitä ne kirjaimellisesti tarkoittavat.

        Katsoisit tämän palstan otsikkoa ja miettisit kenelle olet oikein oppiasi jakamassa.

        Väitän että kenellekään ei ole epäselvää mitä ilmiötä tarkoitetaan kun puhutaan mm. keskipako- , keskipakois- tai keskihakuvoimasta, eikä tietooni ole tullut vielä yhtään asiasta täysin ymmärtämätöntä pösilöäkään, joka olisi käsittänyt asian väärin.

        Joten eiköhän vihdoinkin voitaisi vaikka sopia että jos joku haluaa käyttää kyseisestä ilmiöstä mitä nimeä tykkää niin käyttäköön niin kauan kun se ei aiheuta väärinkäsityksiä tai sitä ei voi sekoittaa johonkin muuhun ilmiöön ja keskitytään mieluummin fysiikkaan kuin turhaan terminologian ruotimiseen.


    • ratkaisu...

      Asetetaan seuraavat alkuehdot, että voidaan laskea jokin helppo arvo:

      Oletetaan, että tarkastelija on päiväntasaajalla hetkellä, jolloin aurinko on pystysuoraan ylhäällä (n. klo 12:00 paikallista aikaa).

      Lisäksi oletetaan, että auringon etäisyys tarkasteluhetkellä on auringon keskimääräinen etäisyys maapallosta.

      Vieleä oletetaan, että on olemassa vain maapallo ja aurinko. Kuuta ja muita planeettoja ei lasketa tässä.

      Nyt siis kysytään kuinka korkealla kappaleen pitää olla, jottei se putoa maahan. Ja oletetaan siis että sillä on maapallon päiväntasaajan liiketila.

      -------------------

      Kappaleeseen vaikuttavat voimat (tärkeimmät)

      Fa = auringon vetovoima = G m ma / (ra-r)^2
      Fm = maan vetovoima = G m mm / r^2
      Fka = keskipakovoima auringosta = m va^2 / (ra-r)
      Fkm = keskipakovoima maasta = m vm^2 / r

      Maahan vetää yhteensä = Fm Fka
      Aurinkoon vetää yhteensä = Fa Fkm

      Kun molemmat ovat yhtä suuret, niin ollaan pisteessä, jossa alkaa putoamaan aurinkoon maan sijasta. Elikkä merkitään

      Fm Fka = Fa Fkm

      Sijoitetaan:

      Gm mm/r^2 m va^2/(ra-r) = Gm ma/(ra-r)^2 m vm^2/r

      Nähdään, että kappaleen oma massa m supistuu pois

      loput vakiot:
      G = gravitaatiovakio
      mm = maan massa
      ma = auringon massa
      ra = maan ja auringon välinen keskietäisyys
      va = maapallon ratanopeus säteellä ra auringosta
      vm = kappaleen ratanopeus säteellä r maasta = 2 PII r /(24x3600)[m/s]

      ja ratkaistaan edellisestä

      r = säde maasta ko. pisteeseen

      Kun vielä huomioidaan vähentää maapallon oma säde ko. luvusta niin saadaan vastaukseksi kysytty korkeus havaitsijasta päiväntasaajalla:

      korkeus = r - 6367km

      • bertie.

        Ilmeisesti tässä haetaan tilannetta, jossa maan ja auringon väliin tulee kappale nopeudella joka vastaa samaa kulmanopeutta kuin maan kulmanopeus

        > "( vm = kappaleen ratanopeus säteellä r maasta = 2 PII r /(24x3600)[m/s] )" <

        ( tuossakin meni jo maan pyörähdysaika vikaan )

        ja haetaan etäisyyttä missä on raja jatkaako kappale maan vai auringon kiertämistä.

        Lisäksi kappaleen aurinkoa kiertävän radan ratanopeus ei ole esitetty 'va' vaan sitä olisi korjattava vm,llä ja (ra-r) llä.

        Joten pientä fiksaamista vaille taitaa vieläkin olla.


      • järkiintyä!
        bertie. kirjoitti:

        Ilmeisesti tässä haetaan tilannetta, jossa maan ja auringon väliin tulee kappale nopeudella joka vastaa samaa kulmanopeutta kuin maan kulmanopeus

        > "( vm = kappaleen ratanopeus säteellä r maasta = 2 PII r /(24x3600)[m/s] )" <

        ( tuossakin meni jo maan pyörähdysaika vikaan )

        ja haetaan etäisyyttä missä on raja jatkaako kappale maan vai auringon kiertämistä.

        Lisäksi kappaleen aurinkoa kiertävän radan ratanopeus ei ole esitetty 'va' vaan sitä olisi korjattava vm,llä ja (ra-r) llä.

        Joten pientä fiksaamista vaille taitaa vieläkin olla.

        Mitä vikaa on maan pyörähdysajassa 24 x 3600 sekuntia????

        Äläs nyt näpertertele, tajuathan, että koko asetelma on kuitenkin yksinkertaistettu! Jos tarkan arvon haluaa laskea, niin pitäisi käyttää vektoreita ja otta huomioon kaikki taivaankappaleet ja radatkin ovat todellisuudessa elliptisiä!

        Tässä on vain esitetty jokin karkea arvio, kun kukaan ei pysty esittämään yhtään mitään!


      • bertie.
        järkiintyä! kirjoitti:

        Mitä vikaa on maan pyörähdysajassa 24 x 3600 sekuntia????

        Äläs nyt näpertertele, tajuathan, että koko asetelma on kuitenkin yksinkertaistettu! Jos tarkan arvon haluaa laskea, niin pitäisi käyttää vektoreita ja otta huomioon kaikki taivaankappaleet ja radatkin ovat todellisuudessa elliptisiä!

        Tässä on vain esitetty jokin karkea arvio, kun kukaan ei pysty esittämään yhtään mitään!

        Jätä nyt ne vektorihöpötykset, tässähän oletettiin että muita voimia ei ole kuin maan ja auringon liikkeen aiheuttamat voimat.

        24 h on synodinen kiertoaika ja koko asetelma on siitä mystinen, että mihin kysymykseen se oikeastaan antaa mitään vastausta.


      • Kun tietäs ittekkin
        bertie. kirjoitti:

        Jätä nyt ne vektorihöpötykset, tässähän oletettiin että muita voimia ei ole kuin maan ja auringon liikkeen aiheuttamat voimat.

        24 h on synodinen kiertoaika ja koko asetelma on siitä mystinen, että mihin kysymykseen se oikeastaan antaa mitään vastausta.

        Vektori vektori, nimenomaa yleisessä tapauksessa. Niillä toi on pakko hoitaa, kun on helvetillinen kolmiultoitteinen hässäkkä (liiketila). NASA laskee myös vektoreilla avaruusalustensa sijainteja.

        Jos on esitetty erikoistapaus, niin saattaa mennä jollain "mutulla"... arvataan sivistynyt vastaus?

        Ei harmainta aavistusta, mihin tämä vastaa... joku saa keksiä sopivan kysymyksen.


      • Ja niin eespäin

        Kun syötin tämän Maximaan

        %i4) solve(G*m*mm/r^2 m*va^2/(ra-r)=G*m*ma/(ra-r)^2 m*vm^2/r, r);

        Niin sain (valitettavasti potenssit eivät näy kohdallaan):

        3 2 2 3 4
        r = expt(ra sqrt(- (4 ma mm - 8 ma mm 4 ma mm) G
        2 2 2 2 2 2 3
        - ((- 12 ma mm - 20 ma mm) ra vm (- 20 ma mm - 12 ma mm) ra va ) G
        2 2 4 2 2 2 2 2 4
        - ((12 ma mm ma ) ra vm 22 ma mm ra va vm (mm 12 ma mm) ra va )
        2 3 6 3 2 4 3 4 2 3 6
        G - (- 4 ma ra vm - 2 ma ra va vm - 2 mm ra va vm - 4 mm ra va ) G
        4 4 4 2 2 2
        - ra va vm )/(6 sqrt(3) (vm va ) )
        2 3 2 2 2 2
        - (ma (6 mm G mm ra (6 vm G - 6 va G )
        2 4 2 2 4
        ra (15 vm G 15 va vm G 6 va G))
        2 2 2 2 2 3 3 3 3 3
        ma (ra (- 12 vm G - 6 va G ) - 6 mm G ) - 2 mm G 2 ma G
        2 2 2 2 2 2 4 2 2 4
        mm ra (6 vm G 12 va G ) mm ra (- 6 vm G - 15 va vm G - 15 va G)
        3 6 2 4 4 2 6
        ra (2 vm 3 va vm - 3 va vm - 2 va ))
        6 2 4 4 2 6 1
        /(54 vm 162 va vm 162 va vm 54 va ), -)
        3
        2 2 2 2 2 2 2
        (ma (ra (- 4 vm G - 2 va G) - 2 mm G ) mm G ma G
        2 2 2 4 2 2 4
        mm ra (- 2 vm G - 4 va G) ra (vm va vm va ))
        4 2 2 4 3 2 2 3
        /((9 vm 18 va vm 9 va ) expt(ra sqrt(- (4 ma mm - 8 ma mm 4 ma mm)
        4 2 2 2 2 2 2 3
        G - ((- 12 ma mm - 20 ma mm) ra vm (- 20 ma mm - 12 ma mm) ra va ) G
        2 2 4 2 2 2 2 2 4
        - ((12 ma mm ma ) ra vm 22 ma mm ra va vm (mm 12 ma mm) ra va )
        2 3 6 3 2 4 3 4 2 3 6
        G - (- 4 ma ra vm - 2 ma ra va vm - 2 mm ra va vm - 4 mm ra va ) G
        4 4 4 2 2 2
        - ra va vm )/(6 sqrt(3) (vm va ) )
        2 3 2 2 2 2
        - (ma (6 mm G mm ra (6 vm G - 6 va G )
        2 4 2 2 4
        ra (15 vm G 15 va vm G 6 va G))
        2 2 2 2 2 3 3 3 3 3
        ma (ra (- 12 vm G - 6 va G ) - 6 mm G ) - 2 mm G 2 ma G
        2 2 2 2 2 2 4 2 2 4
        mm ra (6 vm G 12 va G ) mm ra (- 6 vm G - 15 va vm G - 15 va G)
        3 6 2 4 4 2 6
        ra (2 vm 3 va vm - 3 va vm - 2 va ))
        6 2 4 4 2 6 1
        /(54 vm 162 va vm 162 va vm 54 va ), -))
        3
        2 2
        - mm G ma G ra (- 2 vm - va )
        - ----------------------------------]
        2 2
        3 (vm va )

        Hmmmmm... niin laittaa miettimään :D

        Ehkä kannattaa laittaa numeroarvot ennen ratkaisua?


      • supistaa pois?
        bertie. kirjoitti:

        Jätä nyt ne vektorihöpötykset, tässähän oletettiin että muita voimia ei ole kuin maan ja auringon liikkeen aiheuttamat voimat.

        24 h on synodinen kiertoaika ja koko asetelma on siitä mystinen, että mihin kysymykseen se oikeastaan antaa mitään vastausta.

        Mietittyäni tarkemmin, niin ko. probleemasta putoaa pois kaikki aurinkoon liittyvät termit. Koska maapallo pyörii auringon ympäri radalla, jossa auringon vetovoima ja radalla vallitseva keskipakovoima kumoavat toisensa.

        Eli jää vain geostationäärisen radan kaava, jonka lopputulokseksi tulee kait noin 35000 km.


    • Riippuen liiketilasta

      Kun ollaan ko. radan alapuolella, niin putoaa vielä maahan, muussa tapauksessa joko kiertää maapalloa tai häipyy ulkoavaruuteen.

      Geostationäärinen rata:

      Sijaitsee n.35000 km:n etäisyydellä maapallosta päiväntasaajan yläpuolella. Täällä sijaitsevat satelliitit liikkuvat samalla nopeudella kun maapallo pyörii, joten meistä katsoen ne pysyvät paikallaan.

    • Jotenkin näin

      Jotta voidaan tiputtaa maan pinnalla olevan havaitsijan yläpuolelta tarkkaan jokin kappale, niin tarvitaan avaruusalus, joka tarkkaan seuraa maassa olevaa havaitsijaa avaruudessa.

      Ja kun tämän laitteen täytyy pitää korkeus vakiona kokeen tekohetkellä tarkkaan havaitsijan yläpuolella, niin sillä saattaa olla varsin monimutkainen liiketila maapallon suhteen.

      Oli miten oli, kun tällaisessa tilanteessa tiputetaan (irroitetaan) kappale, niin se saa aluksi laitteen mukaisen liiketilan ja sitten muuttaa liiketilaansa siihen vaikuttavien voimien mukaan. Voimat riippuvat eri taivaankappaleiden etäisyyksistä ko. kappaleeseen. Siis lopputuloksen määrää alkuperäinen liiketila ja irrotushetken jälkeen vaikuttavat voimat.

      Geostationäärisellä radalla olevasta satelliitista tämä koe onnistuu, kun henkilö on päiväntasaajalla. Ja jos sieltä jotain pudottaa, niin se jää ko. radalle, eikä putoa minnekkään.

      Lentosimulaattoreiden fysiikka lasketaan samalla menetelmällä. Ja tässä linkki NASA:n käyttämään standardimalliin:

      http://www.simlabs.arc.nasa.gov/library/mcfarland/Basis.pdf

    • ihmettelijä

      Miten tehtävän ratkaisu on täällä ennnen toteutettu, niin sitä en tiedä, mutta tässä karvalakkiversiossa on lähestytty ratkaisua energian säilymisen kautta.
      Lähdetään esitetystä olettamuksesta, että liike on suoraviivainen ja vetovoima pallon sisällä pienenee lineaarisesti kohti keskusta, ollen keskellä 0, eikä pallon vetovoiman lisäksi muita voimia esiinny. Tapahtuma vastaa luonteeltaan harmonista värähtelyä. Massa-alkion mekaaninen kokonaisenergia (E) on vakio ja muodostuu potentiaalienergian (Ep) ja liike-energian (Ev) summasta. (Ep Ev=vakio ja tässä esityksessä muotoa E=1/2*m*v^2 F*dr=vakio)

      Valitaan koordinaatiston origo pallon keskustaan ja tarkastellaan aluksi liikettä keskustasta kohti maankuoren ulkopintaa (ru=6370km).
      Eli poikkeutetaan värähtelijä lepoasennostaan (v=0,r=0). Laskennassa tarvittava jousivakio (k), joka on voima/siirtymä, voidaan määritellä suoraan lähtöarvoista; k=F/ru=m*g/ru. (g=9,807m/s^2 vetovoiman kiihtyvyys pallon pinnalla ja m on massa-alkio, esim. 1 kg)

      Työ (E) on voima*matka, eli tässä tapauksessa k*r*dr ja integraalina S k*r*dr (S kuvaa integraalia) ja potentiaali määrättynä raja-arvojen väliltä S (r1...r2) k*r*dr, jonka symbolinen ratkaisu on 1/2*r2^2*k-1/2*r1^2*k.
      Sijoittamalla raja-arvoiksi 0 ja ru, saadaan E=1/2*ru^2*k ja tarvittavaksi energiaksi 1 kg massan siirtämiseksi keskustasta pintaan, E=31,234*10^6J.

      Liikkeen luonteesta tiedetään, että värähtelijän ollessa maanpinnan tasossa on nopeus 0. Kun energian häviämättömyyden mukaan Ep Ev = vakio, voidaan vakio määritellä kohdasta r=ru. Tällöin Ev=0 ja vakion suuruus = E (Ep Ev=E). Nyt voidaan kirjoittaa energiayhtälö vastaamaan tilannetta keskipisteessä, kun kappale vapaasti pudotessaan ohittaa keskustan (reikä on pallon lävitse). Tällöin Ep=0 ja Ev=1/2*m*v^2=E. Tästä liike-energian lauseesta voidaan ratkaista kappaleen putousnopeus (v), sen ohittaessa pallon keskipisteen. Eli, 1/2*m*v^2=1/2*ru^2*k, josta ratkaisuna v=sqrt(ru*g) ja likiarvona v=7904m/s. Mutta tätähän ei kysytty, vaan kysyttiin aikaa, joka kuluu 1/4 jaksoon.

      Ajan selvittämiseksi tarvitaan vielä värähtelyn kulmanopeus omega. Se saadaan, kun energiayhtälössä massa-alkion ohittaessa keskipisteen nopeudeksi v merkitään r*omega (selviää ympyrävärähtelijästä). Ratkaisemalla kaava omegan suhteen, saadaan omega=sqrt(k/m)=sqrt(g/ru) ja lukuarvoksi 1241*1/s. Nyt voidaan aika laskea kaavalla t=2*pii/4*omega=pii/2*sgrt(g/ru), josta t=21,100 min.
      Sama lopputulos kuin Bertien esityksessä, lähestymistapa vaan on toinen.

      • Kyllä kyllä

        Tässä on varmaan pohdittu jatkokysymystä, eikä alkuperäistä kysymystä?


      • ihmettelijä
        Kyllä kyllä kirjoitti:

        Tässä on varmaan pohdittu jatkokysymystä, eikä alkuperäistä kysymystä?

        Kas kehveliä, näinkös siinä kävikin, että Jensille tarkoitettu vastaus ajautui "gravitaatioaaltojen" mukana väärään paikkaan. SRY. No, yritän jotain vastausta myös alkuperäiseen kysymykseen, vaikka ajattelinkin pitää näppini siitä erossa. ;)

        Kysymys kuului: "Kuinka suurelta etäisyydeltä maan pinnasta voidaan kappale tiputtaa, niin että se vielä osuu maahan?
        Miten tälläinen asia voidaan laskea? "

        Lähestytään kysymystä jälleen työn näkökulmasta. Ajatellaan, että jossain äärettömän kaukana on jonniinmoinen levossa oleva murikka, joka tarkoittaa sitä, että sen nopeus on 0. Onko äärettömyys jo niin kaukana, ettei murikka tiedä meistä mitään, vai putoaako se kuitenkin jollain nopeudella maapallolle ja jos putoaa, niin mikä on nopeus? Otetaan avuksi Newtonin gravitaatiolause F=G*M*m/r^2, josta havaitaan, että kahden massan välinen vetovoima vaikuttaa, vaikuttaa ja vaikuttaa vaikka etäisyys kasvaisi äärettöman suureksi. Pienihän voima lopulta on, mutta jos ei vastavoimia ole, niin kappaleet kohtaavat joskus.
        Sama energian säilymisen ehto jota kuvasin harhautuneessa viestissä vaikuttaa myös tässä ilmiössä. E=Ep Ev=vakio. Putousnopeuden selvittämiseksi lasketaan työ (S F*dr) joka on muuttunut liike-energiaksi maahan syöksyttäessä. E=-S(oo..ru)[G*M*m/r^2]*dr jossa oo=ääretön ja symbolisena ratkaisuna G*M*m/ru.
        Energiayhtälö 1/2*m*v^2=G*m*M/ru antaa arvoilla maan säde ru=6370km, massa M=5,977*10^24kg ja G=gravitaatiovakio=6,673*10^-11metri^3/(kg*s^2) ratkaisuksi v=11,19 km/s, joka on murikan putoamisnopeus.

        Kaikki levossa olevat kappaleet aurinkokunnassa hakeutuvan, jos eivät auringon, niin jonkun muun massan huomaan. Lähin paikka jossa maasta lähetetty kappale voisi pysyä paikoillaan on maan ja kuun välissä, kohdassa, jossa maan ja kuun vetovoimat vaikuttavat samansuuruisina. Paikka on kuitenkin labiili ja kappale putoaa joskus joko kuuhun tai maahan.
        Sellaisia "pisteitä" joissa maasta lähetetty kappale voisi pysyä, tai ainakin pienillä asemapaikan korjailuilla pysyy, ovat Lagrangen pisteet. http://www.physics.montana.edu/faculty/cornish/lagrange.html . Tästä oli taannoin keskustelua palstallla.

        Maasta lähetetyllä kappaleella pitää olla niin suuri lähtönopeus, että se katoaa toiseen aurinkokuntaan, silloi se ei varmasti palaa takaisin. Tällöin laskelmissa ei riitä yksistään maan massan vetovoiman tarkastelu, vaan tulee otta huomiooon auringon ja planeettojen massat. Edellä laskettu nopeus 11,19 km/s on riittävä vasta maan vetovoimakentästä irtaantumiseen ja mahdollistaa avaruuslennot arinkokunnassa. Nykytekniikalla ei pystytä mitään "jätekasaa" lennättämään aurinkoon, sillä ei ole sellaista rakettia, joka kehittäisi nopeuden, jolla maan kiertonopeus auringon ympäri nollattaisiin.


      • Justjust...
        ihmettelijä kirjoitti:

        Kas kehveliä, näinkös siinä kävikin, että Jensille tarkoitettu vastaus ajautui "gravitaatioaaltojen" mukana väärään paikkaan. SRY. No, yritän jotain vastausta myös alkuperäiseen kysymykseen, vaikka ajattelinkin pitää näppini siitä erossa. ;)

        Kysymys kuului: "Kuinka suurelta etäisyydeltä maan pinnasta voidaan kappale tiputtaa, niin että se vielä osuu maahan?
        Miten tälläinen asia voidaan laskea? "

        Lähestytään kysymystä jälleen työn näkökulmasta. Ajatellaan, että jossain äärettömän kaukana on jonniinmoinen levossa oleva murikka, joka tarkoittaa sitä, että sen nopeus on 0. Onko äärettömyys jo niin kaukana, ettei murikka tiedä meistä mitään, vai putoaako se kuitenkin jollain nopeudella maapallolle ja jos putoaa, niin mikä on nopeus? Otetaan avuksi Newtonin gravitaatiolause F=G*M*m/r^2, josta havaitaan, että kahden massan välinen vetovoima vaikuttaa, vaikuttaa ja vaikuttaa vaikka etäisyys kasvaisi äärettöman suureksi. Pienihän voima lopulta on, mutta jos ei vastavoimia ole, niin kappaleet kohtaavat joskus.
        Sama energian säilymisen ehto jota kuvasin harhautuneessa viestissä vaikuttaa myös tässä ilmiössä. E=Ep Ev=vakio. Putousnopeuden selvittämiseksi lasketaan työ (S F*dr) joka on muuttunut liike-energiaksi maahan syöksyttäessä. E=-S(oo..ru)[G*M*m/r^2]*dr jossa oo=ääretön ja symbolisena ratkaisuna G*M*m/ru.
        Energiayhtälö 1/2*m*v^2=G*m*M/ru antaa arvoilla maan säde ru=6370km, massa M=5,977*10^24kg ja G=gravitaatiovakio=6,673*10^-11metri^3/(kg*s^2) ratkaisuksi v=11,19 km/s, joka on murikan putoamisnopeus.

        Kaikki levossa olevat kappaleet aurinkokunnassa hakeutuvan, jos eivät auringon, niin jonkun muun massan huomaan. Lähin paikka jossa maasta lähetetty kappale voisi pysyä paikoillaan on maan ja kuun välissä, kohdassa, jossa maan ja kuun vetovoimat vaikuttavat samansuuruisina. Paikka on kuitenkin labiili ja kappale putoaa joskus joko kuuhun tai maahan.
        Sellaisia "pisteitä" joissa maasta lähetetty kappale voisi pysyä, tai ainakin pienillä asemapaikan korjailuilla pysyy, ovat Lagrangen pisteet. http://www.physics.montana.edu/faculty/cornish/lagrange.html . Tästä oli taannoin keskustelua palstallla.

        Maasta lähetetyllä kappaleella pitää olla niin suuri lähtönopeus, että se katoaa toiseen aurinkokuntaan, silloi se ei varmasti palaa takaisin. Tällöin laskelmissa ei riitä yksistään maan massan vetovoiman tarkastelu, vaan tulee otta huomiooon auringon ja planeettojen massat. Edellä laskettu nopeus 11,19 km/s on riittävä vasta maan vetovoimakentästä irtaantumiseen ja mahdollistaa avaruuslennot arinkokunnassa. Nykytekniikalla ei pystytä mitään "jätekasaa" lennättämään aurinkoon, sillä ei ole sellaista rakettia, joka kehittäisi nopeuden, jolla maan kiertonopeus auringon ympäri nollattaisiin.

        Niin mutta tässä kysyttiin korkeutta maapallon pinnasta?! (Ei nopeutta eikä muuta sellaista!)


      • ihmettelijä
        Justjust... kirjoitti:

        Niin mutta tässä kysyttiin korkeutta maapallon pinnasta?! (Ei nopeutta eikä muuta sellaista!)

        Onko ylivoimaista ymmärtää se tosiasia, että kappaleen pysyminen avaruudessa on kiini nopeudesta eikä kappaleen etäisyydestä? Mikäli murikka ei ole törmännyt johonkin satunnaiseen ohikulkijaan, niin rajanopeus, jonka alapuolella se palaa takaisin, on 11,2 km/s.


      • bertie.
        ihmettelijä kirjoitti:

        Onko ylivoimaista ymmärtää se tosiasia, että kappaleen pysyminen avaruudessa on kiini nopeudesta eikä kappaleen etäisyydestä? Mikäli murikka ei ole törmännyt johonkin satunnaiseen ohikulkijaan, niin rajanopeus, jonka alapuolella se palaa takaisin, on 11,2 km/s.

        Mistä oikein johtuu vallalla oleva käsitys että pakonopeus 11.2 km/s olisi jonkinlainen rajanopeus maan vetovomapiirissä pysymiselle.

        Oikean johtopäätöksen voit vetää jo omista laskelmistasi.

        Kun kappale pudotetaan äärettömän kaukaa maahan se saavuttaa em nopeuden, eli koko potentiaalienergia on muuttunut liike-energiaksi ja sama energiamäärä tarvitaan tietysti kun irtaudutaan maan vetovoimasta eli maan pinnalla massa jonka nopeus on 11.2 km/s sisältää liike-energiaa niin paljon että se riittää erkauttamaan massan maan vaikutuspiiristä.

        Mitä kauempana maasta ollaan sitä vähemmän vetovoimasta poistumiseen tarvitaan energiaa koska osa siitä on jo voitettu ja sitä pienempi on myös vastaava pakonopeus.
        Esimerkkinä kappale joka kiertää mainitulla geostationäärisellä radalla (korkeus 36000 km) nopeudella 4.5 km/s on ylittänyt asemansa pakonopeuden ja erkanee maan vetovoiman piiristä tai jos kuun ratanopeus olisi yli 1.5 km/s , niin se poistuisi muille halmeille

        Tarvittava energia voidaan tuottaa myös muuten kuin alkunopeuteen sisällettynä eli maapallon vetovoimapiiristä pääsee kyllä pois vaikka kävelyvauhtia, ei nopeus ole mitenkään ainutlaatuinen tai ainoa energian muoto.

        Kirjoituksessasi oli muitakin kohtia jotka kaipaisivat hieman enemmän miettimistä, mm käsite "Kaikki levossa olevat kappaleet aurinkokunnassa hakeutuvan, jos eivät auringon, niin jonkun muun massan huomaan " kaipaa hieman tarkempaa huomiota kuten myös se että Lagrangen pisteet eivät ole mitään paikkoja jossa kappale voi olla paikoillaan vaan ovat vain siitä poikkeuksellisia pisteitä, että kuun vetovoiman vaikutuksesta samalla kiertonopeudella kiertävät kappaleet voivat olla tasapainossa, vaikka kiertoradan etäisyydet eroavat toisistaan ja jos kappale poikkeeutuu jostakin näistä pisteistä ei se suinkaan syöksy maahan tai kuuhun, vaan hakeutuu asemansa ja nopeutensa vastaavalle uudelle kiertoradalle.(Lagrangen pisteiden kiertoaika on sama kuin kuun, mutta ratanopeus ja etäisyydet eivät ). (myös L4 ja L5)

        Myös aurinkoon lennätettävän "jätekasan" mahdottomuus on vanhaa "mutua", ei maan ratanopeutta tarvitse saavuttaa tai nollata, vaan ratakorjauksia voidaan tehdä ilman suuria nopeuksiakin edullisissa radan kohdissa ajan kanssa, eri asia sitten on onko mitään mieltä lennättää aurinkoon mitään kun pienemmällä energiamäärällä voidaan moska lähettää harmittomalle kiertoradalle.


    • bertie.

      Kysyjän tarkoitus ei ole täysin selvä mutta ehdottaisin yhdeksi ratkaisuksi edellä ollutta päiväntasaajalle sijoitettua tikapuumallia, sehän kuvaa aika hyvin tapausta missä kappale on paikallaan maahan nähden eli kiertää samalla kulmanopeudella.

      Aiemmin tuli jo selväksi että jos n. 36000 km korkeudessa eli geostationäärisellä radalla kappale irroitetaan ilman muuta voimaa, niin se ei lähde mihinkään suuntaan.
      Ylempänä irroitettu hakeutuu pienemmällä nopeudella korkeammalle radalle ja n.47000 km korkeudessa irroitettu kappale poistuu maan vetovoimakentästä.

      Jos irroittaminen tapahtuu alempana kuin geost.rata niin kappale jää kiertämään maata matalammalla radalla ja vielä alempana irroitettu osuu maahan.

      Jos tämä rajakorkeus oli kysyjän haluama niin asiahan on kai selvitettävissä ja näin lähellä maanpintaa tuskin tarvitsee spekuloida muiden taivaankappaleiden vaikutuksesta ja jos pidetään asia niin yksinkertaisena, että jätetään muutkin kuten vuorovesi- ilmanvastus ym seikat huomiotta, niin saadaan edes joku tolkullinen vastaus

      • ehkä näin

        Minusta paras tapa on ottaa kappaleelle paikkavektori keskeltä aurinkoa, ja liittää siihen kappaleen noipeusvektori ja kiihtyvyysvektori.

        Seuraavaksi lyödään lukkoon tarkastelupaikka ja hetki maapallolla (latituudi ja longituudi). Tämä määrittää paikan, nopeuden (ja kiihtyvyyden) aurinkokeskeisessä koordinaatistossa.

        Irroitetaan kappale:

        Tietokoneohjelmalla, jotenkin tällä tavalla:

        Simuloidaan tapahtumaa integroimalla kappaleen kiihtyvyydet ja nopeudet, joista saadaan uudet nopeudet ja sijainnit kappaleelle. Toistetaan tarvittava määrä askelluksia.

        Katsotaan mihin kappale päätyy.


      • Perusmoottori
        ehkä näin kirjoitti:

        Minusta paras tapa on ottaa kappaleelle paikkavektori keskeltä aurinkoa, ja liittää siihen kappaleen noipeusvektori ja kiihtyvyysvektori.

        Seuraavaksi lyödään lukkoon tarkastelupaikka ja hetki maapallolla (latituudi ja longituudi). Tämä määrittää paikan, nopeuden (ja kiihtyvyyden) aurinkokeskeisessä koordinaatistossa.

        Irroitetaan kappale:

        Tietokoneohjelmalla, jotenkin tällä tavalla:

        Simuloidaan tapahtumaa integroimalla kappaleen kiihtyvyydet ja nopeudet, joista saadaan uudet nopeudet ja sijainnit kappaleelle. Toistetaan tarvittava määrä askelluksia.

        Katsotaan mihin kappale päätyy.

        LaRCSim on NASA:n Langley Research Center Simulator, lentokonesimulaattori, joka mallintaa menestyksekkäästi lentokonetta maapallon ilmakehässä.

        Verrattuna esitettyyn kysymykseen ohjelma kykenee ratkaisemaan myös kappaleen asennon ja huomioimaan ilmakehän vaikutuksen. Joilta osin se on tarpeettoman laaja ja monipuolinen.

        Toisaalta avaruudessa täytyy huomioida muiden taivaankappaleiden vetovoimat, joista tulee lisäyksiä voimayhtälöihin.

        Mutta muutoin avaruudessa olevan kappaleen käyttäytyminen vastaa lentokoneen käyttäytymistä.

        Seuraavassa linkki ko. ohjelman manuaaliin ja listaukseen:

        http://library-dspace.larc.nasa.gov/dspace/jsp/bitstream/2002/11118/1/NASA-95-tm110164.pdf

        LaRCSim löytyy netistä myös monesta paikasta c-ohjelmalistauksena suoraan (mm. FlightGear). Tätä ohjelmaa käytetään monessa simulaattorissa perusmoottorina (tai käytettiin mallina).

        http://www.flightgear.org/Gallery/Source/3panelFlightgear.jpg

        Vaikka en itse pidäkkään FlightGear'in koodausta kovinkaan selkeänä. Hirvittävä kasa koodia, jossa kierretään hyvin pientä ydinkoodia, kuin kissa kuuma puuroa, eikä koskaan päästä asiaan. xD


      • bertie.
        ehkä näin kirjoitti:

        Minusta paras tapa on ottaa kappaleelle paikkavektori keskeltä aurinkoa, ja liittää siihen kappaleen noipeusvektori ja kiihtyvyysvektori.

        Seuraavaksi lyödään lukkoon tarkastelupaikka ja hetki maapallolla (latituudi ja longituudi). Tämä määrittää paikan, nopeuden (ja kiihtyvyyden) aurinkokeskeisessä koordinaatistossa.

        Irroitetaan kappale:

        Tietokoneohjelmalla, jotenkin tällä tavalla:

        Simuloidaan tapahtumaa integroimalla kappaleen kiihtyvyydet ja nopeudet, joista saadaan uudet nopeudet ja sijainnit kappaleelle. Toistetaan tarvittava määrä askelluksia.

        Katsotaan mihin kappale päätyy.

        ..
        Ehdotuksen rajoituksilla laskusta taitaa tulla sellainen, joka selviää aivan perinteisin menetelmin ja laskentatavankin voi selittää kuten kysyjä ilmeisesti toivoi.

        Odotellaan !


      • tapaukseen
        bertie. kirjoitti:

        ..
        Ehdotuksen rajoituksilla laskusta taitaa tulla sellainen, joka selviää aivan perinteisin menetelmin ja laskentatavankin voi selittää kuten kysyjä ilmeisesti toivoi.

        Odotellaan !

        Kun havaitsija on päiväntasaajalla ja yksinkertaistetaan, niin laskenta helpottuu, mutta tarkka yleinen tapaus vaati tietokoneen käyttöä ja numeerisia menetelmiä, kuten edellä on ehdotettu.

        Eli tämä on vastaus kysyjän kysymykseen laskutavasta.


    • miee

      Kiitos!
      Onpa tullut paljon vastauksia.
      Kysymäni asia on valoittunut huomattavasti.

      • bertie.

        Edellä olleen ehdotukseni mukainen rajakorkeus on n. 23000 km.

        Ratkeaa suoraan soveltamalla Kepplerin teoriaa ellipsiratoihin.


      • Realisti
        bertie. kirjoitti:

        Edellä olleen ehdotukseni mukainen rajakorkeus on n. 23000 km.

        Ratkeaa suoraan soveltamalla Kepplerin teoriaa ellipsiratoihin.

        Jopas on juttua aiheesta. Vilkuilin huolimattomasti läpi. Jos oikein ymmärsin, niin tikapuuteoria, jossa tikapuut sijoitetaan päiväntasaajalle, voittaa alaa.

        Miksi päiväntasaajalle ?
        Eikö paremminkin navalle. Eihän kappaleen tarvitse peruskysymyksen mukaan kiertää maapalloa.
        Eipä napasijoituskaan ole oikea, sillä eihän peruskysymys liioin edellytä, että kappale kiertäisi aurinkoa.

        Kaitpa vastaus voisi olla lähes mikä tahansa. Jostain kaukaa avaruudesta alkaisi joku kappale tuntea vetovoimaa linnunrataa kohden.
        Saavutettuaan linnunradan se valikoituisi putoamaan kohti aurinkokuntaamme.
        Aurinkokunnassamme se lopulta löytäisi voimakkaimpana maan vetovoimakentän johon sitten tippuisi.

        Asian matemaattinen käsittely on äärimmäisen monimutkainen tässä tapauksessa, sillä vaikka maapallon vetovoima on ollut kuvassa koko ajan mukana, niin kappaleen seikkailu läpi miljardeja kertoja voimakkaampien jatkuvasti ajan myötä muuttuvien (kaikki kiertää ja pyörii)vetovoimakenttien läpi on ollut peri mutkikas ja lähes sattumanvarainen polku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      70
      3884
    2. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2712
    3. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2644
    4. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1866
    5. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1646
    6. Oletko harrastanut

      seksiä kaivattusi kanssa? 🤔
      Ikävä
      123
      1413
    7. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      131
      1362
    8. Nainen, se on vain karu totuus, että

      sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja
      Ikävä
      281
      1345
    9. Joko aiheuttamani pettymys

      on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.
      Ikävä
      90
      1309
    10. Miksi miehet hermostuvat tyhjästä?

      Olen tässä viimeisen vuoden sisään pudottanut melko reilusti painoa mikä on sitten saanut useammankin lähipiirin aiemmin
      Sinkut
      91
      1301
    Aihe