Käännytystä Marin tasavallassa.

:pp.

Ortodoksikirkon käännytystyö Jambatorin kylässä Marin tasavallassa, ja tarpeelliset jumalat.

Jergeni Jerufejev sanoo, katsokaa millaista propagandaa he kylvävät tänne, ja osoittaa pöydällä makaavaa kirkkaan keltaista kirjaa jonka kanteen on kuvattu valoa loistava Kristus.
Ortodoksi papit pitävät hänen mukaansa kastamattomia ihmisiä piruina.
Hän kysyy myös, kuka papeille on antanut oikeuden antaa synnit anteeksi?

Ei noissa huoneissa ole Jumalaa, jumala löytyy luonnosta, hän toteaa, tarkoittaen rukoushuoneita.
Kristityt juovat tilkan viinaa ja syövät palan leipää, ne on kuulemma Kristuksen veri ja ruumis?
En ymmärrä tätä, hän toteaa.
Miten Jumalaa voi syödä, hän ihmettelee?
Samaan hengenvetoon Jerufejev arvostelee kristilliset ristiäiset ja häät.
Kaikista näistä kirkon palveluksista pitää maksaa, ortodoksi kirkoissa myydään monenkaltaista tavaraa, tuohuksia, ikoneita ja uskonnollisia vaatteita.
Raamatussa kerrotaan, että Jeesus ajoi kauppamiehet pois temppelistä, mutta se ei näytä koskevan Venäjän kirkkoa, meillä ne ovat pelkkiä markkinapaikkoja Mari mies tuhisee.

Käännytys työ on tulenarka kysymys Mari kylissä joka jakaa väestön kahtia.
Ortodoksiin kääntyneisiin ja luontouskoon luottaviin.

Hänen mielestään työttömyys on yksi syy Kristinuskon leviämiseen, koska monella nuorella ei ole työtä eikä toimeentuloa, papit saavat heidät uskomaan, että Jumala auttaa työn löytymisessä.

Läheisen kyläkoulun rehtori kävi kasteella, koska vaimo vaati kääntymään kristinuskoon.
Hänen mielestään Kristinuskoon kääntyminen on hyvä asia, koska nuoret kärsivät tekemisen puutteesta, ”he vain juovat viinaa ja kuljeksivat kaduilla”.
Sen hillitsemiseksi tarvitaan perinteistä luontouskoa ankarampi uskonto, hän toteaa.

Opettaja Tamara puolestaan kertoo ottaneensa vastaan Kristinuskon, koska törmäsi ihmisten pahuuteen, pelkään pahojen ihmisten vahingoittavan minua, minulle kerrottiin, että jos otan uskon vastaan, pääsen kirkon suojelukseen ja pahantekijöiden uhka pienenee.
Nyt tunnen olevani suojassa.

Maatalousosuuskunnan johtaja sanoo sentään olevansa huolissaan Kristinuskon leviämisestä, koska se rapauttaa Mari-kulttuurin.

Meillä siis todetaan uskonnon olevan osan kulttuuriamme, no niinhän se on, viimeiset n.500 vuotta, kun se väkisin tänne tuotiin, montakohan kulttuuria uskonnot ovat tuhonneet erilaisilla lupauksillaan, armosta, suojelusta, pelastuksesta ja ikuisesta elämästä?

Uskontoihin keksittiin jumalien rangaistukset Kreikkalaisen Isokrateen (436-338 eKr.) mukaan Egyptiläisten pappien toimesta, vaikuttaakseen kansan käyttäytymiseen.
Käyttökelpoinen keksintö siis, toimii edelleen Marin tasavallassa kuten tuosta huomaamme.
Jumalathan oli jo huomattu hyödyllisiksi paljon aikaisemmin ”valtion menestykselle” ja kyvylle käydä sotaa.
Menestys siinä pidettiin merkkinä todella olemassa olevan jumalan vaikutuksesta.
Mutta jo varhain eliittiryhmät näkivät jumal-myytin sosiaalisen kontrollin tekniikkana.
Sepite oli ratkaisu sosiaalisen järjestyksen ongelmaan, kuten tuolla Mari-kylässäkin näyttää olevan.

Toisella vuosisadalla elänyt kreikkalainen historioitsija Polypios kirjoitti:
Mielestäni roomalaiset ovat omaksuneet uskonnolliset käytännön kansan vuoksi.
Jos valtio koostuisi vain viisaista miehistä, nämä käytännöt eivät olisi tarpeellisia.
Mutta koska kansanjoukot ovat ailahtelevia, laittomien himojen, järjettömän vihan väkivaltaisten intohimojen vallassa, niitä voidaan hallita vain salaperäisten uhkien avulla.
Tästä syystä muinaiset ihmiset menettelivät viisaasti ja tarkoituksen mukaisesti, kun he esittelivät kansalle käsityksiä jumalista, ja Haadeksessa odottavista rangaistuksista.

Ei siis mitään uutta parituhatta vuotta myöhemmin, samat keinot pätevät yhä, kuten tuo Marien käännyttäminen osoittaa.

Lähteet: H-S/ teos, Pahatieto,/ :pp.

28

873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie

Venäjän ortodoksikirkko haluaa valtaa, se toimii uskonnon nimissä, mutta ei tee niinkuin sen kuuluisi tehdä. He ovat jakaneet vääriä neuvoja ja jopa viinaa apua tarvitseville ihmisille.
      Heidän mielestään kristinuskoon liittyvä kirkko, joka ei ole ortodoksinen toimii väärin kun se toteuttaa Raamatun sanomaa. Ortodoksinen kirkko haluaa valtaa, uskonnon nimeä hyväksikäyttämällä.

• .pp.

Toiset haluaa valtaa ja toiset rahaa, tai molempia.
        Kelle sinä roposi viet ja ketä sinun uskoasi "hallitsee"?

• mie
        .pp. kirjoitti:

Toiset haluaa valtaa ja toiset rahaa, tai molempia.
        Kelle sinä roposi viet ja ketä sinun uskoasi "hallitsee"?

Minun kohdallani minun uskoani hallitsee Jumala ja tahtoisin voida auttaa edes vähän köyhiä ja apua tarvitsevia ihmisiä, joten laitan hyväntekeväisyyteen ja kolehteihin omasta vapaasta tajdostani. Jos olisin rikkaampi voisin auttaa vielä vähän enemmän. Maailmassa on paljon apua tarvitsevia ihmisiä, jotka ovat joutuneet pyytämään ja vastaanottamaan ihmisiltä apua, ja heitä tulee olemaan vielä lisääkin kun luonnossa tapahtuu katastrofeja ja onnettomuuksia.

• jaina

hoitaa homman tyylikkäästi?

Ja mikä on oleellisesti toisin? Kulttuuri raiskataan, mutta mitäs pienistä: raha kirstuhun kilahtaa, kun sielu taivaaseen vilahtaa! Niinkös?

• mitä tarkoitat?
        jaina kirjoitti:

hoitaa homman tyylikkäästi?

Ja mikä on oleellisesti toisin? Kulttuuri raiskataan, mutta mitäs pienistä: raha kirstuhun kilahtaa, kun sielu taivaaseen vilahtaa! Niinkös?

Tarkenna tästä lisää, en ymmärrä pelkkiä vihjailuja.

• :pp.
        mie kirjoitti:

Minun kohdallani minun uskoani hallitsee Jumala ja tahtoisin voida auttaa edes vähän köyhiä ja apua tarvitsevia ihmisiä, joten laitan hyväntekeväisyyteen ja kolehteihin omasta vapaasta tajdostani. Jos olisin rikkaampi voisin auttaa vielä vähän enemmän. Maailmassa on paljon apua tarvitsevia ihmisiä, jotka ovat joutuneet pyytämään ja vastaanottamaan ihmisiltä apua, ja heitä tulee olemaan vielä lisääkin kun luonnossa tapahtuu katastrofeja ja onnettomuuksia.

>>Minun kohdallani minun uskoani hallitsee Jumala

• mie
        :pp. kirjoitti:

>>Minun kohdallani minun uskoani hallitsee Jumala

Minä vain uskon, koettelemuksia on uskovaisilla, kun Jumala kouluttaa ihmisestä parempaa, ja kaikille ei pieni koettelemus opeta yhtään mitään. Elämäni on muuttunut, mutta ei nyt tule mieleeni mitä olisin siitä joutunut maksamaan.

mie kirjoitti:

Minä vain uskon, koettelemuksia on uskovaisilla, kun Jumala kouluttaa ihmisestä parempaa, ja kaikille ei pieni koettelemus opeta yhtään mitään. Elämäni on muuttunut, mutta ei nyt tule mieleeni mitä olisin siitä joutunut maksamaan.

mitä haluaat, mutta et ymmärrä sitäkään, ettei sinun uskosi tee viellä mistään totuutta.
        Hyvä jos et kuulu mihinkään srk, tai lahkoon mikä kerää jäseniltään rahaa, tai saarnaa uskonnosta, mutta vähän epäilen sitäkin.

• mie mietin

mitä haluaat, mutta et ymmärrä sitäkään, ettei sinun uskosi tee viellä mistään totuutta.
        Hyvä jos et kuulu mihinkään srk, tai lahkoon mikä kerää jäseniltään rahaa, tai saarnaa uskonnosta, mutta vähän epäilen sitäkin.

Saattaahan se ollakkin että johonkin kuulunkin, mutta en aio mainostaa mitään muuta kuin sen mikä lukee Raamatussa. En minä mikään viisas ole, mutta en tyhmäkään, ja ne viisaudet löytyy Raamatusta, ei ole mitään minun omia keksintöjäni.

mie mietin kirjoitti:

Saattaahan se ollakkin että johonkin kuulunkin, mutta en aio mainostaa mitään muuta kuin sen mikä lukee Raamatussa. En minä mikään viisas ole, mutta en tyhmäkään, ja ne viisaudet löytyy Raamatusta, ei ole mitään minun omia keksintöjäni.

se seikka mitä kukin viisautena pitää, Raamatun "viisaudet" on lainnattua viisautta, ja ihmisten kirjoittamia, mutta hyvä että jostain löydät viisauksia, viellä kun saat jostain ymmärrystä niihin, niin et ehkä kuulostaisi niin typerältä kuin nyt olet kuulostanut.

• mie

se seikka mitä kukin viisautena pitää, Raamatun "viisaudet" on lainnattua viisautta, ja ihmisten kirjoittamia, mutta hyvä että jostain löydät viisauksia, viellä kun saat jostain ymmärrystä niihin, niin et ehkä kuulostaisi niin typerältä kuin nyt olet kuulostanut.

Oletko lukenut koskaan Raamattua? tuskinpa vaan. Se näyttäisi olevan sinulle yhtä outo kirja kuin suomalaiselle hinduksi kirjoitettu tanssikirja.

• jaina
        mitä tarkoitat? kirjoitti:

Tarkenna tästä lisää, en ymmärrä pelkkiä vihjailuja.

Venäjällä. Mikko Lahti kertoo tekevänsä lähetystyötä Venäjällä ja noin nimimerkki "Mie" on useaan otteeseen sympannut Mikkoa, ja selittänyt ettei hällä ole ketunhäntää kainalossa.

mie kirjoitti:

Oletko lukenut koskaan Raamattua? tuskinpa vaan. Se näyttäisi olevan sinulle yhtä outo kirja kuin suomalaiselle hinduksi kirjoitettu tanssikirja.

>>Oletko lukenut koskaan Raamattua? tuskinpa vaan. Se näyttäisi olevan sinulle yhtä outo kirja kuin suomalaiselle hinduksi kirjoitettu tanssikirja.

• vaikka mie

>>Oletko lukenut koskaan Raamattua? tuskinpa vaan. Se näyttäisi olevan sinulle yhtä outo kirja kuin suomalaiselle hinduksi kirjoitettu tanssikirja.

Raamatun vertauksia oppii ymmärtämään kun Jumala antaa siihen älyä jota tarvitaan.
        Itse ja yksin ei ihminen voi ymmärtää vertauksia, vaan ajattelee helposti että siinä tarkoitetaan niinkuin kirjoitetaan ilman vertauksia, mutta Raamattu on paljon laajempi ja viisaampi kirja.

• mie
        jaina kirjoitti:

Venäjällä. Mikko Lahti kertoo tekevänsä lähetystyötä Venäjällä ja noin nimimerkki "Mie" on useaan otteeseen sympannut Mikkoa, ja selittänyt ettei hällä ole ketunhäntää kainalossa.

En puolustele ketään ihmisenä vaan sitä kirjoitusta jonka joku on osannut kirjoittaa viisaasti. En edes tunne Mikkoa josta puhut, mutta jos hän tekee jossakin lähetystyötä niin enköhän joskus jotain hänestäkin vielä kuulu? ehkä.

• eukko
        jaina kirjoitti:

Mikko Lahtiko tekee lähetystyötä Venäjällä? Samako Mikko jolla on se saarnausfirma?

• Keema Mutter

>>Toki olen, mutta kun minä siitä juttelen uskovaisen kanssa, tulee heti väite, etteen minä osaa sitä tulkita oikein, koska minä en ole "Pyhän Hengen" vaikutuksessa.>Kuitenkin kaikki uskovaiset tuntuvat tulkitsevan sitä eri lailla, liekö sitten "Pyhän Hengen vaikutuksesta, tarkoituksensa mukaisesti, vai tyhmyyttään,
        Minä veikaan kahta jälkimmäistä.

• mie ihmettelen
        Keema Mutter kirjoitti:

>>Toki olen, mutta kun minä siitä juttelen uskovaisen kanssa, tulee heti väite, etteen minä osaa sitä tulkita oikein, koska minä en ole "Pyhän Hengen" vaikutuksessa.>Kuitenkin kaikki uskovaiset tuntuvat tulkitsevan sitä eri lailla, liekö sitten "Pyhän Hengen vaikutuksesta, tarkoituksensa mukaisesti, vai tyhmyyttään,

En ole entinen uskovainen, vaan tulen aina seuraamaan Jeesusta ja aion päästä taivaaseen.

• anteeksi kovasti
        mie ihmettelen kirjoitti:

En ole entinen uskovainen, vaan tulen aina seuraamaan Jeesusta ja aion päästä taivaaseen.

Ei tätä pitänyt laittaa tähän, olen kovasti pahoillani! Vastatkoon tuo peepee itse!

• mie

Ihmisen viisaus ei vie taivaaaseen vaan Jumalan armo, koska ihminen on Jumalan kirkkautta vailla.

• jaina
        eukko kirjoitti:

Mikko Lahtiko tekee lähetystyötä Venäjällä? Samako Mikko jolla on se saarnausfirma?

saarnakeikkaa Venäjällä heittävänsä.

vaikka mie kirjoitti:

Raamatun vertauksia oppii ymmärtämään kun Jumala antaa siihen älyä jota tarvitaan.
        Itse ja yksin ei ihminen voi ymmärtää vertauksia, vaan ajattelee helposti että siinä tarkoitetaan niinkuin kirjoitetaan ilman vertauksia, mutta Raamattu on paljon laajempi ja viisaampi kirja.

>Itse ja yksin ei ihminen voi ymmärtää vertauksia, vaan ajattelee helposti että siinä tarkoitetaan niinkuin kirjoitetaan ilman vertauksia, mutta Raamattu on paljon laajempi ja viisaampi kirja.

• .pp.
        Keema Mutter kirjoitti:

>>koska minä en ole "Pyhän Hengen" vaikutuksessa.Ehkäpä sinun pitäisi rukoilla itsellesi uskoa, että oppisit tulkitsemaan eri asioita. >Helpompaa sen sijaan olisi, jos sivistäisit itseäsi aluksi vaikka ihan maallisin keinoin. Voi sitä oppia niinkin tulkitsemaan.>Sinä se olet kova poika veikkailemaan kaikenlaista. Etkös ole sellaista kuullut, että jumalansana koskettaisi kutakin uskovaa henkilökohtaisesti, elämäntilanteesta riippuen? Teksti on sama, mutta sanoman sisältö koskettaa eri tavoin. Niinkuin nyt sinuakin, entinen uskovainen.

mie kirjoitti:

Ihmisen viisaus ei vie taivaaaseen vaan Jumalan armo, koska ihminen on Jumalan kirkkautta vailla.

niinhän sinä uskot.

• vai että rapauttaa.Ne vanhat luontouskonnot eivät näytä kovin hyvin suojelleet mari-kansaa ottaen huomioon menneisyys venäjän karhun otteessa,työttömyys ja alkoholismi.
      Luin myös yhdestä lehdestä että erästä kääntynyttä kristittyä oli uhattu sillä että heitän lapsen ruumiin taloosi ja ilmoitan viranomaisille sinut syypääksi tällaiseen kammottavaan rikokseen.

• jaina

Mistä kuulit`?

>>vai että rapauttaa.Ne vanhat luontouskonnot eivät näytä kovin hyvin suojelleet mari-kansaa ottaen huomioon menneisyys venäjän karhun otteessa,työttömyys ja alkoholismi.

• Näin se menee
        jaina kirjoitti:

Mistä kuulit`?

LJH heittää päästään tai kuulee natsikavereiltaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      112
      5158
    2. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      153
      5103
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      4772
    4. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3054
    5. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      30
      2803
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      22
      2241
    7. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2204
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      42
      2017
    9. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      41
      1858
    10. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      1598
    Aihe