Onko jollakin mahdollista tietoa näistä nykyautojen niin sanottujen kuluvien osien kestävyydestä verrattuna 10 vuotta vanhojen vastaaviin.En tiedä, mutta itsellä tälläisia havaintoja, kun nyt kolme vuotta vanha Avensis ja nyt joutuu vaihtamaan jo jarrulevyt ja palat ajettu 71tkm.Samoin veljeni auto Mazda 6, joka kolme vuotta vanha siihen vaihdettu jo pallonivelet eteen ja raidetangon päät ym.
Itsellä ollut aiemmin Carinoita ja ei niihin tarvinut vaihtaa edes noita kuluviakaan osia.Ihme juttu esim.jarrupalat vaihdoin kerran yli 200tkm kohdalla.Nyt näillä uusilla autoilla ei puhettakaan että pääsisi samoilla paloilla niin pitkään.Onko nämä osat nykyään heikommin tehty, koska jos muutaman vuoden ikäisiin joudutaan jo vaihtamaan niveliä ym.Nyt näissä uudemmissa autoissa myös näiden muiden vikojen yleensä sähköpuolen juttujen lisäksi myös nämä kuluviksi osiksi kutsuttavat loppuvat aiemmin kuin vanhemmissa autoissa.
En ole vielä kestävyyden kohdalla todennut että mikä uusi 2000-luvun malli olisi noiden osien vaihdon kohdalla parempi kuin vanhemmat autot.Onhan nämä uudet turvallisempia,hiljaisempia,ym. mutta silti tuo vikojen määrä on tuplaantunut.Senkin nyt vielä ymmärtää jos näitä muita vikoja on näissä uusissa, mutta kun nuo perusosatkin loppuvat nopeammin kuin vanhemmissa autoissa.
Vaikuttaako suurempi paino noiden alustan osien nopeampaan kulumiseen vai mikä? Voin suoraan sanoa että olen tässä kolmen vuoden aikana vaihtanut eri osia ja muut viat päälle autooni niin paljon että voin laskea kahden edellisen autoni kulut yhteen jotta saan saman summan kuin nyt autosta, joka ollut vasta kolme vuotta.Niin ja niihin ei tarvinnut tehdä kuin perushuoltoa kuin tämän nykyisen kanssa myös nuo perusosat loppuu nopeasti ja päälle käynnit vielä eri sähkövikojen ja muiden valojen palamisten takia korjaamolla testerillä nollaamisten takia.
Vanhalla autollani 90-luvun alun Toyotalla en koskaan käynyt korjaamolla minkään laitteen toimimattomuuden takia tai muun valon päälle jäämisen takia.Nyt tässä nykyisessä vm.02 autossa on jos jonkinlaista murhetta ja rahanmenoa mitä ei vanhemmissa autoissa ollut.Onko tämä näin että perusosienkin kestävyys ei pärjää vanhemmille autoille ja siihen vielä päälle nämä nykyauton muut viat? On melko kallista tämä auton pito nykyään.
Auton kestävyyden vertailua ?
11
998
Vastaukset
- Peeku
on vaihtunut. Carina oli aito japsi,ave taas britti. Masta on japsi mutta alkaa oleen fordin kanssa yhteisiä osia. Omassa 98 familiassakin laturin hihna vinkuu jatkuvasti,ei auta vaikka hihna vaihdettiin pitää kiristää 1500 km välein. Kun taas 89 mallissa sitä kiristettiin 100000 km välein.
- Juha
Vaihda hihnapyörä, loppuu vinkuminen.
Kulunut hihnapyörä kuluttaa hihnaa ihan turhaan. - ole selitys
Ei tuokaan ole selitys sillä mulla oli Carina E -94 joka oli tehty Briteissä ja se oli uskomattoman kestävä. 200 tkm:n kohdalla oli alkuperäiset jarrupalat, levyt, iskarit, jouset, pakoputkisto, tukivarret, pallonivelet. Ainoastaan piti takakallistuksenvakaimen päihin vaihtaa pienet tangot, jotka tosin vaihdettiin takuuseen 120 tkm:n /5 vuoden kohdalla. Lisäksi jarrukengät taakse 160 tkm:n kohdalla.
Ehkä nykyautot ovat painavempia ja abs-jarrut vaativat ja kuluttuvat enemmän jarruja. - on oikeassa
ole selitys kirjoitti:
Ei tuokaan ole selitys sillä mulla oli Carina E -94 joka oli tehty Briteissä ja se oli uskomattoman kestävä. 200 tkm:n kohdalla oli alkuperäiset jarrupalat, levyt, iskarit, jouset, pakoputkisto, tukivarret, pallonivelet. Ainoastaan piti takakallistuksenvakaimen päihin vaihtaa pienet tangot, jotka tosin vaihdettiin takuuseen 120 tkm:n /5 vuoden kohdalla. Lisäksi jarrukengät taakse 160 tkm:n kohdalla.
Ehkä nykyautot ovat painavempia ja abs-jarrut vaativat ja kuluttuvat enemmän jarruja.Itsellä oli ja on perheessä vieläkin -89 Mazda 626 . Kun mittarissa oli 200 tkm niin autosta oli vaihdettu pakoputken peräpönttö pariin kertaan ja puhaltimen moottori katkaisin nopeudensäätövastuksinen. Siinä siis 10 vuoden remontit ylimääräisinä töinä normaali huoltojen lisänä.
Vasta 220, 240 ja 260 ajettuna on vaihdettu takajouset iskarit, jäähdytin ja jarrulevyt.
Käsitykseni mukaan näin auton pitäisikin kestää.
Nyt 15 vuoden ajon ( 270 tkm) jälkeen on pohjassa selviä ruostevaurioita ja useat paikat repsottavat korjausta odottaen joten kustannukset ylittävät auton arvon ( n. 500€).
Jos laskee kustannuksia vuositasolla, niin korjauskulut ovat renkaanostoineen kaikkineen olleet VUODESSA alle nykyiset auton kuukausittain maksettavan lyhennyksen.
Eli tuo rippikouluikäinen 626 on ollut erittäin luotettava ja vähävikainen auto.
Hämmästelenkin täällä olevia kirjoituksia, missä startteja, latureita, jarrulevyjä, vesipummpuja ja hammashihnoja vaihdetaan 50 tkm:n välein.
Sellainen auto on roskalaatua.
Vaikka en olekaan mikään merkkifanaatikko, niin valitsin nykyisen autoni kuitenkin luotettavuutilastojen keskiarvon yläpuoplelta, joten esim rellut,alfat ja fiiut jäävät kokonaan tämän valintahaarukan ulkopuolle.
Ostan siis jatkossakin 1.melkoisella varmuudella luotettavan auton, 2. mahdollisesti keskivertoauton, mutta en missään tapauksessa 3.epäluotettavaksi luokiteltua autoa.
Olipa nämä tilastot kenen tahansa tekemiä, niin jostakin syystä niissä on samat autot kärkipäässä ja samat autot häntäpäässä, joten siitä voi ihan maalaisjärjellä vetää ostosuuntausta antavia johtopäätöksiä.
- kestä
Mitsukaan. Avensis tuntuu olevan melkoinen vikapesä, samoin Passat ja Volvo V70.
- syitä
Ensiksi jarrupalat/levyt...Nykyään ei saa olla asbertisia jarrupaloja, jonka takia on jouduttu käyttämään jotain metalliseosta paloissa, josta taas johtuu tuo kuluminen. Nykyautojen ohjaus, ym. nivelet ja tukivarret on aika paljon monimutkaisempia kuin 10v sitten, tavotteena parempi ajettavuus, tästä johtuen niveliin kohdistuu suurempia voimia kuin ennen.
on se että kun ei ole enää oikeita vikoja niin ihmiset kitisee kaikesta turhasta.
- Global Hero
Ja mistä osat tulee - kaikki samalta sylttytehtaalta eli ei valmistusmaa nykyaikana merkitse mitään. Saksassa turkkilaiset kasaa Opeleja huonolla menestyksellä..
- turkkilaiset
Global Hero kirjoitti:
Ja mistä osat tulee - kaikki samalta sylttytehtaalta eli ei valmistusmaa nykyaikana merkitse mitään. Saksassa turkkilaiset kasaa Opeleja huonolla menestyksellä..
kasaavat Toyotia vielä huonommalla menestyksellä.
- puhetta
turkkilaiset kirjoitti:
kasaavat Toyotia vielä huonommalla menestyksellä.
Toyota tekee maailman laadukkaimmat autot ja tehtaan mukaan Turkissa tehdään ne parhaista parhaat.
- Karvonen 0
Nuo vanhat toyotat edustavat vielä miltei sähkötöntä ja yksinkertaista tekniikkaa. Ominaisuudetkin ovat samaa luokkaa eli aika "olemattomat" eli turhia herkkuja ei ole, ikkunaa saa veivata auki ja oven avaamiseen talvella tarvitaan pajavasara ja puhalluslamppu (kokemusta on ;) ). Nykyautoissa on paljon monimutkaisemmat ratkaisut sekä lisääntynyt laitteiden määrä. Ja usein se turhan lisälaitteen vikaantuminen saa matkan katkeamaan. Eli mitä hienommiksi autot muuttuvat sitä enemmän niissä on vikaantuvia kohteita. Vikatilastojen perusteella voi siis lähinnä suositella 1-vaihteista polkupyörää, teknisesti hienoimmat vempaimet eivät todellakaa pärjää näissä asioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 403744
- 991768
- 1361635
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa541629- 971381
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo311293MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil2991187- 571145
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1271051Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2711011