Kannattaako kannabiksen kotikasvatus sallia?

Päihdepolitiikan tutkia

Rikollisuus ja muut huumeiden aiheuttamat ongelmat ovat ajaneet minut miettimään mitä nykyiselle huumepolitiikalle voisi tehdä.

Kannabis näyttäisi olevan yksi keskeisimmistä asioista, koska huumausaine kokeilut tehdään yleensä juuri tällä. Kotikasvatusta on tarjottu ratkaisuksi, jotta yhteydet rikollisuuteen saataisiin katkaistua. Kotikasvatuksen kannattajat sanovat kotikasvatuksen estävän käyttäjien siirtymistä vahvempiin aineisiin, joita mahdollisesti huumekauppiaalla on myös tarjolla.

Jos näin on, niin siinä tapauksessa asiaa kannattaa harkita. Mutta miten estää kasvattajaa tulemasta huumekauppiaaksi? Vai onko sillä tässä tapauksessa väliä?

Olen miettinyt mikä vaihtoehto sopisi parhaiten kotikasvatuksen dekriminalisointiin. Miten rajoittaa kasvatusta? Lähteenä käytin hamppufoorumin kasvattajien kokemuksia jotka ovat luettavissa foorumilta.

Tämä selvisi:

Kasvien määrällä ei ole kotikasvatuksessa juurikaan merkitystä miten paljon satoa tulee. Yksikin kasvi voidaan kasvattaa vaikka 3 metriseksi puskaksi jos lajike sen mahdollistaa. Eli kasvien määrän rajoittaminen ei olisi oikea tapa.

Sen sijaan valon määrällä näyttäisi olevan ratkaiseva merkitys. Hyvin menneessä kasvatuksessa on mahdollista saada 1g/1w kannabiksen kukintoa. Jopa ylikin ovat jotkut onnistuneet saamaan. Eli kasvatus käyttöön tarkoitetulla 400w SPNA lampulla on mahdollista saada 400g kukintoa 3-4kk kasvatuksella.

Tuo 400g kukkaa on aika paljon ja aika harva siihen pystyy. normaalit sadot pyörivät tuolla watti määrällä siinä 200-300g paikkeilla.

Laskeskelin ajankuluksi hieman noita lukuja jotta saataisiin vähän ymmärrystä siihen miksi noita kotiviljelmiä on nykyään niin paljon:

Koska kasvatuksesta aiheutuvat kulut ovat vähäisiä ja jos kadulla 1g maksaa n.10€, on mahdollista saada melkein 4000€ verotonta tuloa 3 kk välein myymällä oma kasvatettua kannabista. Vuodessa se tekee 16000€! Ja tämä vain 400w SPNA valaisimella ja alkeellisella vesiviljely laitteella. Ei ihme, että monet ovat kasvatuksesta kiinnostuneita.

Tämä varmistaa sen, että kannabista on mahdoton kitkeä suomen markkinoilta. Miten voisi estää kannabiksen tulemasta katukauppaan jos sen valmistaminen on näin helppoa? Tuolla rahalla löytyy aina joku joka sen tekee.

Oma mielipiteeni on, että tuo raha saisi mennä mielummin suomalaisten opiskelijoiden tai työttömien taskuun kuin venäläisen mafian...

..mutta minun mielipide ei taida paljon painaa kun päätöksiä tehdään.

Mites mieltä olette? Kannattaisiko kasvatus laillistaa? Vai olisiko joku muu vaihtoehto parempi? Itse en keksi syytä kieltää kasvatusta. Ehkä joku 200w laitteisto voisi olla sallittu. Isommista seuraisi rangaistus.

Toisaalta kotikasvatus ei tuo valvontaa huumeiden jakeluun yhtään enempää kuin normaali katukauppa, joten kannabiksen päätymistä esimerkiksi alaikäisten käsiin ei voida edelleenkään estää. Jos sitä nyt millään yleensäkään voi.

24

2827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HeimoHamppu

a) ei mene raha "mafialle"

b) kotimainen energiateollisuus tykkää

c) tietää mitä saa

d) ei tartte touhuilla mafiamiesten kaa

e) tullin työ helpottuu

f) liitytään länsimaiseen kulttuuriin yhä tiukemmin (samalla ehkäpä NATO kannatuskin lähtee nousuun...), eli integroituminen.

g) Ehkäpä se on myös signaali suvaitsevaisuudesta?

h) parempi se kuin kotipoltto (alkoholi)

• Välikysymys

Hyvä avaus!

Ehkä sen funtsiminen laillistaako vai ei, on tässä vaiheessa kun vielä käyttäjiäkin jahdataan aika turhaa puuhaa.Suomeakin sitoo noi YK-jutut sen verran et laillistaminen olis toimimista kansainvälisten sopparien vastaisesti.Pitäis ajaa eteenpäin tilannetta jossa rankaisemisesta luovuttais ja et saatais tonne kentälle vähän enemmän suvaitsevaisuutta.Esmes niin et pienimuotoiseen kotikasvatteluun ei puututtais jos sellasta tavataan. Rajoitus valoille ja sellaset tehoviljelyjutut kuin vesiviljely pannaan.Pitäis myös pystyy näkemääm metsä puilta, jos joku nyt myy siitä sadostaan joitain grammoja frendeilleen,niin eks se oo vielä aika amatööripuuhaa? Samalla kun puhtasti myyntiin kasvattava pitäis nähdä ihan simppelisti diilerinä,hommat seis ja asia rosikseen.

• Kriitikko 420

TOISEKSI HUONOIN VAIHTOEHTO (nykyisin on käytössä huonoin vaihtoehto):

Kannatan kotikasvatuksen sallimista jos huumausainepolitiikka muuten pysyy samanlaisena kuin nyt. Yksinkertaisesti siksi että kotikasvattajat eivät diilaa kovempia huumeita ja kotikasvatus vie pohjan järjestäytyneeltä huumerikollisuudelta jonka kulmakivi on hasis.

Sensijaan olen sitä mieltä että vapaa kotikasvatuskulttuuri lisää kannabishaittoja koska saatavuus on suuri - todennäköisesti suurempi kuin täyskieltolain aikana - sallivassa järjestelmässä pilveä alkaisi kasvattaa todella moni - osa yksinkertaisesti siksi että sitä voisi myydä. Ja jos kannabiksen kasvatus on sallittu on sen käyttökin - jos kohta ei varsinaisesti sallittu niin ainakin melkoisesti siedetty. Tällöin kannabiksenmyymisen kysymys nousee olennaiseksi - olennaisemmaksi ehkä kuin mitä se olisi nykyisessä järjestelmässä vaikka se olisikin nimellisesti kiellettyä.

PARAS VAIHTOEHTO (vaatii huumepolitiikan kokonaisremonttia ja suuria toimenpiteitä):

Kotikasvatuksen kieltäisin jos kannabiksen kontrollista, valmistamisesta, jakelusta ja myymisestä huolehtisi valtio itse. Tämän näen parhaana mahdollisena tapana saada sekä kytkös koviin huumeisiin rikottua että myöskin kannabisongelma itse pidettyä kurissa.

• ERB WARRIOR

"PARAS VAIHTOEHTO (vaatii huumepolitiikan kokonaisremonttia ja suuria toimenpiteitä):

Kotikasvatuksen kieltäisin jos kannabiksen kontrollista, valmistamisesta, jakelusta ja myymisestä huolehtisi valtio itse. Tämän näen parhaana mahdollisena tapana saada sekä kytkös koviin huumeisiin rikottua että myöskin kannabisongelma itse pidettyä kurissa."

Olen täysin samaa mieltä. Valtio voisi tällöin hinnoittelulla varmistaa sen, että järjetöntä päivittäistä pössyttelyä ei harrastettaisi. Kotikasvatus olisi turhaa kun saatavuus olisi tarpeeksi helppoa -> kotikasvatus ja laiton kauppa pienenisi, sillä hamputtelijathan ovat tunnetusti melko laiskoja :). Tällöin myös pilven polttamisen haitat pienenisivät kun kallista, mutta helposti saatavaa hamppua ei viitsisi tuprutella joka päivä. (Tosin onhan niitä alkoholistejakin, vaikka viinan myynti on valtion hallussa)

• Kotikasvatuksen puolesta
        ERB WARRIOR kirjoitti:

"PARAS VAIHTOEHTO (vaatii huumepolitiikan kokonaisremonttia ja suuria toimenpiteitä):

Kotikasvatuksen kieltäisin jos kannabiksen kontrollista, valmistamisesta, jakelusta ja myymisestä huolehtisi valtio itse. Tämän näen parhaana mahdollisena tapana saada sekä kytkös koviin huumeisiin rikottua että myöskin kannabisongelma itse pidettyä kurissa."

Olen täysin samaa mieltä. Valtio voisi tällöin hinnoittelulla varmistaa sen, että järjetöntä päivittäistä pössyttelyä ei harrastettaisi. Kotikasvatus olisi turhaa kun saatavuus olisi tarpeeksi helppoa -> kotikasvatus ja laiton kauppa pienenisi, sillä hamputtelijathan ovat tunnetusti melko laiskoja :). Tällöin myös pilven polttamisen haitat pienenisivät kun kallista, mutta helposti saatavaa hamppua ei viitsisi tuprutella joka päivä. (Tosin onhan niitä alkoholistejakin, vaikka viinan myynti on valtion hallussa)

Valtion säätelemä ja myymä kannabis ei ratkaise sitä ongelmaa, että jotkut käyttävät sitä enemmän kuin mitä heille on kohtuulliseksi viikkoannokseksi katsottu sopivaksi. Kaikki kun eivät sitä kannabista käytä, eivät sittenkään, vaikka sitä valtion coffeeshopista saisi kortilla ostaa. Osa kävisi tietenkin ostamassa oman annoksensa ja myisi sen vähän kalliimmalla katukaupassa tarvitseville. Mikä siis muuttuisi?

Mikä ihmeen into on kieltää jonkin kasvin kasvattaminen ihmisiltä? Mitä se hamppukasvien kasvattaminen kotona haittaa, jos se ei aiheuta mitään haittoja? Saahan sitä kotonaan kasvattaa kaktuksiakin, niihin piikkeihin on moni satuttanut itsensä, ja varsinkin pikkulapsille ja näkövammaisille vaarallisia ovat ne.

• Olkiukko
        ERB WARRIOR kirjoitti:

koska kotikasvatuksen suurimpana kynnyksenä on sen aloittaminen. Ensin pitäisi saada tilat kasvatukselle. Sen jälkeen pitää hankkia valot ja muut vermeet. Ja tietenkin pitää olla tietoa kasvatuksesta. Ihan ilmaista aloittaminen ei ole, koska ihan tavallisilla hehkulampuilla ei kannata kasveja kasvattaa. Kasvien valon tarve näkyy myös sähkölaskussa. Tietenkin voi vain kasvatella kesällä ulkona pelkässä auringon valossa. Se on kuitenkin vain kesällä ja tiettynä jaksona. Kyllä varmaan 95% käyttäjistä ostaisi kaupasta mielummin kuin alkaisi vaivalloisesti itse kasvattelemaan.

• ERB WARRIOR
        Kotikasvatuksen puolesta kirjoitti:

Valtion säätelemä ja myymä kannabis ei ratkaise sitä ongelmaa, että jotkut käyttävät sitä enemmän kuin mitä heille on kohtuulliseksi viikkoannokseksi katsottu sopivaksi. Kaikki kun eivät sitä kannabista käytä, eivät sittenkään, vaikka sitä valtion coffeeshopista saisi kortilla ostaa. Osa kävisi tietenkin ostamassa oman annoksensa ja myisi sen vähän kalliimmalla katukaupassa tarvitseville. Mikä siis muuttuisi?

Mikä ihmeen into on kieltää jonkin kasvin kasvattaminen ihmisiltä? Mitä se hamppukasvien kasvattaminen kotona haittaa, jos se ei aiheuta mitään haittoja? Saahan sitä kotonaan kasvattaa kaktuksiakin, niihin piikkeihin on moni satuttanut itsensä, ja varsinkin pikkulapsille ja näkövammaisille vaarallisia ovat ne.

Pitäisikö mielestäsi siis alkoholin poltto (tislaaminen) sallia jokamiehen oikeudeksi, jottei kävisi niin kuten nyt, että "osa käy ostamassa oman annoksensa ja myy sen vähän kalliimmalla katukaupassa tarvitseville"?

Puhuinko jostain korttistysteemistä? Onko viinan ostossa korttisysteemiä, jottei päihdeongelmaa syntyisi? Ei ole, sillä se ei todellakaan ratkaise ongelmia. PÄIHTEETÖN YHTEISKUNTA ON UTOPIAA (toiveunta, joka ei koskaan tule toteutumaan). Päihdeongelmallisia tulee aina olemaan.

Tällä hetkellä valtion tulot laittomasta huumekaupasta on lähellä 0 euroa. Menot sen sijaan liikkuvat kymmenissä, ehkä jopa sadoissa miljoonissa euroissa.

Kannabis on yleisin käytetty laiton huume (alkoholi on laillinen huume) yhteiskunnassamme. Siis kannabis on jo osa yhteiskuntaamme. Miksei valtio siis tee tälle älyttömälle toimimattomalle kieltolakipolitiikalleen kuten se teki alkoholin kieltolakipolitiikalleen?

Moni viinankittaaja on sitä mieltä, että alkoholi on se oikea päihde. Olkoon se teille. Minulle kannabis sopii paremmin. Ei kannabista tarvitse laillistaa. Otetaan oppia Hollannista, Espanjasta, Saksasta ja Italiasta.

Ennen kaikkea. Lopettakaa se naapureidenne kyttääminen ja eläkää omaa elämäänne.

• www.hamppu.net/forum
        Olkiukko kirjoitti:

koska kotikasvatuksen suurimpana kynnyksenä on sen aloittaminen. Ensin pitäisi saada tilat kasvatukselle. Sen jälkeen pitää hankkia valot ja muut vermeet. Ja tietenkin pitää olla tietoa kasvatuksesta. Ihan ilmaista aloittaminen ei ole, koska ihan tavallisilla hehkulampuilla ei kannata kasveja kasvattaa. Kasvien valon tarve näkyy myös sähkölaskussa. Tietenkin voi vain kasvatella kesällä ulkona pelkässä auringon valossa. Se on kuitenkin vain kesällä ja tiettynä jaksona. Kyllä varmaan 95% käyttäjistä ostaisi kaupasta mielummin kuin alkaisi vaivalloisesti itse kasvattelemaan.

www.hamppu.net/forum

ERB WARRIOR kirjoitti:

Pitäisikö mielestäsi siis alkoholin poltto (tislaaminen) sallia jokamiehen oikeudeksi, jottei kävisi niin kuten nyt, että "osa käy ostamassa oman annoksensa ja myy sen vähän kalliimmalla katukaupassa tarvitseville"?

Puhuinko jostain korttistysteemistä? Onko viinan ostossa korttisysteemiä, jottei päihdeongelmaa syntyisi? Ei ole, sillä se ei todellakaan ratkaise ongelmia. PÄIHTEETÖN YHTEISKUNTA ON UTOPIAA (toiveunta, joka ei koskaan tule toteutumaan). Päihdeongelmallisia tulee aina olemaan.

Tällä hetkellä valtion tulot laittomasta huumekaupasta on lähellä 0 euroa. Menot sen sijaan liikkuvat kymmenissä, ehkä jopa sadoissa miljoonissa euroissa.

Kannabis on yleisin käytetty laiton huume (alkoholi on laillinen huume) yhteiskunnassamme. Siis kannabis on jo osa yhteiskuntaamme. Miksei valtio siis tee tälle älyttömälle toimimattomalle kieltolakipolitiikalleen kuten se teki alkoholin kieltolakipolitiikalleen?

Moni viinankittaaja on sitä mieltä, että alkoholi on se oikea päihde. Olkoon se teille. Minulle kannabis sopii paremmin. Ei kannabista tarvitse laillistaa. Otetaan oppia Hollannista, Espanjasta, Saksasta ja Italiasta.

Ennen kaikkea. Lopettakaa se naapureidenne kyttääminen ja eläkää omaa elämäänne.

Kyllä, mielestäni myös kotipolttoisen viinan tekeminen tulisi sallia. Pontikkaa keitetään tälläkin hetkellä tässä maassa ja aivan samoin salassa kuin mitä kannabiksen kotikasvattajatkin. Ongelmatkin ovat vastaavanlaisia.

Okei, jos ei valtion kannabiksen käyttöä kontrolloida jollakin henkilökohtaisella käyttömäärällä, niin millä sitten. Edellisessä viestissä puhuitkin kalliista kannabiksesta. Näin vain rikkailla olisikin varaa ostaa sitä kallista mutta laillista kannaa. Köyhät olkoon edelleen ilman tai rikollisia, kun kasvattavat itse. Olet sinä kanssa yksi porvari:(

Siinä olen samaa mieltä, että päihteetön yhteiskunta on utopiaa. Päihteetön yhteiskunta olisi itse asiassa kammottava utopia. Eläköön päihteet, jotka kohtuudella käytettyinä ovat yksi elämän suola:)

• ERB WARRIOR

Kyllä, mielestäni myös kotipolttoisen viinan tekeminen tulisi sallia. Pontikkaa keitetään tälläkin hetkellä tässä maassa ja aivan samoin salassa kuin mitä kannabiksen kotikasvattajatkin. Ongelmatkin ovat vastaavanlaisia.

Okei, jos ei valtion kannabiksen käyttöä kontrolloida jollakin henkilökohtaisella käyttömäärällä, niin millä sitten. Edellisessä viestissä puhuitkin kalliista kannabiksesta. Näin vain rikkailla olisikin varaa ostaa sitä kallista mutta laillista kannaa. Köyhät olkoon edelleen ilman tai rikollisia, kun kasvattavat itse. Olet sinä kanssa yksi porvari:(

Siinä olen samaa mieltä, että päihteetön yhteiskunta on utopiaa. Päihteetön yhteiskunta olisi itse asiassa kammottava utopia. Eläköön päihteet, jotka kohtuudella käytettyinä ovat yksi elämän suola:)

Lainaus omasta tekstistäni:

"Valtio voisi tällöin hinnoittelulla varmistaa sen, että järjetöntä päivittäistä pössyttelyä ei harrastettaisi."

Tämä on hieman huonosti muotoiltu, myönnän sen. Tarkoitan tällä sitä, että valtio hinnoittelisi ganjan hinnan sellaiseksi, että myynnistä saatavat tulot ja ganjan myynnistä seuraavat haitat olisivat optimoitu. Siten esimerkiksi halpa ganja voisi tuoda enemmän tuloja, mutta inhmimilliseltä puolelta katsottuna se voisi myös tuoda paljon rahassa mittaamatonta haittaa. Siten riittävän korkealla hinnalla Matti Vanhanen (ent. Matti Meikäläinen) voisi ostaa kannabistaan silloin tällöin, muttei kuten perunaa 2kg eurolla, jotta hommassa säilyisi järki.

Siis aivan kuten alkoholissakin nyt on hinnoiteltu siten, ettei tämä juoppohullu kansa vetäisi itseään vuosia kestäviin ränneihin.

Ja kyllä se viinan kotipoltto on aika pientä nyt kun sitä viinaa saa todella vaivatta haettua alkosta. Kuinka moni alkoholiongelmainen omistaa tislausjärjestelmän ja kuinka moni hakee viinansa alkosta?

Pontikan keitto kukoisti kieltolain aikana. Samaa ei voi sanoa nykypäivänä.

• ....................
        ERB WARRIOR kirjoitti:

"Puhuinko jostain korttistysteemistä? Onko viinan ostossa korttisysteemiä, jottei päihdeongelmaa syntyisi?"

Kannattaisi puhua. Viinakorttiaika historiassa oli suomalaisessa yhteiskunnassa aikaa jolloin alkoholi ei ollut ongelma mutta se oli silti laillinen aine. Viinakortista luopumisen jälkeen absoluuttinen alkoholinkulutus on noin viisinkertaistunut.

Viinakorttisysteemiä ei romutettu sen takia etteikö se olisi purrut alkoholiongelmaan ja pitänyt sitä kurissa - vaan yksinkertaisesti siksi että ENEMMISTÖ piti sitä omaa etua häiritsevänä - ts. ihmisiä vitutti kun eivät saaneet unohtuneen kortin takia viinaa alkosta ja siksi he purkivat muurin joka oli heidän omaksi suojakseen tehty. Loppu onkin sitten tämä surullinen tarina jonka jo tunnemmekin.

Itse olen päihdekorttimiehiä loppuun saakka. Päihdekortin lisäksi jokainen - sekä alkoholiannos että muiden päihteiden annokset - olisi ehdottomasti rekisteröitävä ostajan nimiin. Tällöin esim. alaikäisille välittäminen alkaisi olla jo erittäin riskialtista toimintaa.

Rekisteröimättömän päihteen nauttiminen johtaisi aina rangaistukseen. Rekisteröidyn päihteen toiselle luovuttaminen ilman päihdekortin käyttöä/tarkistusta olisi myös rangaistavaa. Koska päihdeannokset olisivat henkilökohtaisia voitaisiin esim. alaikäisille kannabista tai alkoholia ostanutta syyttää suoraan - tai etsiä tuon henkilön kautta se joka loppujen lopuksi päihteen oli luovuttanut alaikäisille.

Viranomaisten ei tarvisi kuin mennä katsomaan pullot - rekisteröity juoma = hakija kusessa. rekisteröimätön juoma = nuori kusessa. Ja sama tietenkin muidenkin päihteiden suhteen.

"PÄIHTEETÖN YHTEISKUNTA ON UTOPIAA"

Ei ole. Päihteetön yhteiskunta voidaan luoda vaikka yhteiskunnan sisälle. Monet uskonnolliset yhteisöt täyttävät lähes yhteiskunnan kriteerit (ovat periaatteessa tarpeen tullen omavaraisia yksiköitä) ja niissä ei ole päihteitä lainkaan. "Suomi" yhteiskunta on mahdoton saada päihteettömäksi. Sensijaan jonkun maaseutukunnan voisin uskoa tulevan täysin päihteettömäksi noin niinkuin epävirallisen "aktivismin" kautta. Tässä suhteessa minusta alueellinen jako olisi täysin asiallinen, mielestäni kansalaisilla on oikeus myös täysin päihteettömään ympäristöön! Kaikkialla ei tarvi olla alkoja ja baareja- jos joku kokee asian niin tärkeäksi hän voi muuttaa paikkakunnalle jossa ko. palveluita on.

Tavallaan toivonkin tätä, itse perheineni muuttaisin mieluusti sellaiseen kuntaan. Olisi muuten tietyntyylisille ihmisille suuri vetonaula.

""osa käy ostamassa oman annoksensa ja myy sen vähän kalliimmalla katukaupassa tarvitseville"?"

Vaikka et tätä itse esittänytkään niin esitän mielipiteeni asiasta:

Kumpi on suurempi riski nuorisolle: huumediileri joka myy kerrallaan välikädelle 500g hasista (tyypillinen välikäden hakema määrä) vai hakumies joka hakee coffeeshopista maksimimäärän (esim 2grammaa) mukaan myytävää kotikasvatettua kukkaa kaksi kertaa viikossa? Diileriltä saa määrän irti yhdessä illassa, hakumiehen kanssa meneekin sitten päälle kaksi vuotta...

Toisin sanoen, pienempi paha, täydellistä ratkaisua kun ei ole.

ERB WARRIOR kirjoitti:

Lainaus omasta tekstistäni:

"Valtio voisi tällöin hinnoittelulla varmistaa sen, että järjetöntä päivittäistä pössyttelyä ei harrastettaisi."

Tämä on hieman huonosti muotoiltu, myönnän sen. Tarkoitan tällä sitä, että valtio hinnoittelisi ganjan hinnan sellaiseksi, että myynnistä saatavat tulot ja ganjan myynnistä seuraavat haitat olisivat optimoitu. Siten esimerkiksi halpa ganja voisi tuoda enemmän tuloja, mutta inhmimilliseltä puolelta katsottuna se voisi myös tuoda paljon rahassa mittaamatonta haittaa. Siten riittävän korkealla hinnalla Matti Vanhanen (ent. Matti Meikäläinen) voisi ostaa kannabistaan silloin tällöin, muttei kuten perunaa 2kg eurolla, jotta hommassa säilyisi järki.

Siis aivan kuten alkoholissakin nyt on hinnoiteltu siten, ettei tämä juoppohullu kansa vetäisi itseään vuosia kestäviin ränneihin.

Ja kyllä se viinan kotipoltto on aika pientä nyt kun sitä viinaa saa todella vaivatta haettua alkosta. Kuinka moni alkoholiongelmainen omistaa tislausjärjestelmän ja kuinka moni hakee viinansa alkosta?

Pontikan keitto kukoisti kieltolain aikana. Samaa ei voi sanoa nykypäivänä.

Sinä haluat kallista kannabista valtion omistamaan monopoliyhtiöön, jotta valtio saa verotuloja. Lainaus aiemmasta tekstistäsi:

"Tällöin myös pilven polttamisen haitat pienenisivät kun kallista, mutta helposti saatavaa hamppua ei viitsisi tuprutella joka päivä."

Samalla kun haluat turvata hyvätuloisten pössyttelyn vapauden ja laillistamisen, haluat kieltää kotikasvatuksen. Minusta tuo on köyhempiin kohdistettua eriarvoistamista, joka ei auta vähentämään päihteistä koituvia haittoja, päinvastoin.

Vastaavasti kun nyt kotipolttoisen valmistaminen on varsin vähäistä, eivätkä alkoholiongelmaiset sitä juurikaan harrasta, niin en ymmärrä miksi haluat säilyttää sen laittomana. Jos asia ei ole merkittävä yhteiskunnallinen ongelma, vaan pienten piirien kenties satunnaisesti harrastama, josta ei koidu merkittäviä haittoja sen koommin heille itselleen kuin muulle ympäristölle, miksi sen pitää olla laitonta?

Monilla alkoholiongelmaisilla ei ole kykyjä/taitoa/rohkeutta/aikaa/viitseliäisyyttä valmistaa itse alkoholiaan, vaikka se tulisi halvemmaksi. Juovat sitten korvikkeita, myrkyllisiä itäviinoja tai kalliita kaupan tai alkon tuotteita niin ettei rahat riitä enää ruokaan. Ketä tämä hyödyttää, ei ainakaan näitä ihmisiä.

Inhimillisyys ei tainnutkaan olla tavoitteesi.

"Tällöin myös pilven polttamisen haitat pienenisivät kun kallista, mutta helposti saatavaa hamppua ei viitsisi tuprutella joka päivä."

Taidatkin tarkoittaa tällä itseäsi. Omalla kohdallasiko pilven polttamisen haitat pienenisivät, kun et kallista hamppua viitsisi tuprutella joka päivä? Oletko kannabisaddikti? Etkö pysty olemaan polttamatta, kun valtio ei kontrolloi sinua vaan joudut kotikasvattamaan ja vieläpä jostakin ihmeen pakosta kasvattamaan sitä liikaa? Eikö sinulla ole minkäänlaista itsekuria, kun tuolla tavoin huudat valtiota apuun?

Kyllä päihdepolitiikassa niinkuin muussakin politiikassa pitäisi pystyä ajattelemaan vähän laajemmalti asioita kuin vain omalta kantiltaan. "Olkoon laki se mikä minulle sopii" on aika huono lähtökohta.

Juoppohullua kansaako täytyy muka kontrolloida kriminalisoimalla käsityöläistaidot, itse tekeminen? Kyllä se juoppohullu kansanosa on kuitenkin pieni vähemmistö enemmistön ollessa kohtuukäyttäjiä tai raittiita. Kotikasvattajienkin joukossa ongelmakäyttäjät ovat varmasti hyvin pieni osa.

Miksi pitäisi rangaista niitä, jotka eivät toiminnallaan aiheuta haittoja? Miksi pitäisi rangaista myöskään niitä, jotka toiminnallaan aiheuttavat haittoja joko itselleen tai itselleen ja muulle ympäristölle - eikö addiktioita pitäisi hoitaa toisilla tavoilla?

• ERB WARRIOR

Sinä haluat kallista kannabista valtion omistamaan monopoliyhtiöön, jotta valtio saa verotuloja. Lainaus aiemmasta tekstistäsi:

Samalla kun haluat turvata hyvätuloisten pössyttelyn vapauden ja laillistamisen, haluat kieltää kotikasvatuksen. Minusta tuo on köyhempiin kohdistettua eriarvoistamista, joka ei auta vähentämään päihteistä koituvia haittoja, päinvastoin.

Vastaavasti kun nyt kotipolttoisen valmistaminen on varsin vähäistä, eivätkä alkoholiongelmaiset sitä juurikaan harrasta, niin en ymmärrä miksi haluat säilyttää sen laittomana. Jos asia ei ole merkittävä yhteiskunnallinen ongelma, vaan pienten piirien kenties satunnaisesti harrastama, josta ei koidu merkittäviä haittoja sen koommin heille itselleen kuin muulle ympäristölle, miksi sen pitää olla laitonta?

Monilla alkoholiongelmaisilla ei ole kykyjä/taitoa/rohkeutta/aikaa/viitseliäisyyttä valmistaa itse alkoholiaan, vaikka se tulisi halvemmaksi. Juovat sitten korvikkeita, myrkyllisiä itäviinoja tai kalliita kaupan tai alkon tuotteita niin ettei rahat riitä enää ruokaan. Ketä tämä hyödyttää, ei ainakaan näitä ihmisiä.

Inhimillisyys ei tainnutkaan olla tavoitteesi.

Taidatkin tarkoittaa tällä itseäsi. Omalla kohdallasiko pilven polttamisen haitat pienenisivät, kun et kallista hamppua viitsisi tuprutella joka päivä? Oletko kannabisaddikti? Etkö pysty olemaan polttamatta, kun valtio ei kontrolloi sinua vaan joudut kotikasvattamaan ja vieläpä jostakin ihmeen pakosta kasvattamaan sitä liikaa? Eikö sinulla ole minkäänlaista itsekuria, kun tuolla tavoin huudat valtiota apuun?

Kyllä päihdepolitiikassa niinkuin muussakin politiikassa pitäisi pystyä ajattelemaan vähän laajemmalti asioita kuin vain omalta kantiltaan. "Olkoon laki se mikä minulle sopii" on aika huono lähtökohta.

Juoppohullua kansaako täytyy muka kontrolloida kriminalisoimalla käsityöläistaidot, itse tekeminen? Kyllä se juoppohullu kansanosa on kuitenkin pieni vähemmistö enemmistön ollessa kohtuukäyttäjiä tai raittiita. Kotikasvattajienkin joukossa ongelmakäyttäjät ovat varmasti hyvin pieni osa.

Miksi pitäisi rangaista niitä, jotka eivät toiminnallaan aiheuta haittoja? Miksi pitäisi rangaista myöskään niitä, jotka toiminnallaan aiheuttavat haittoja joko itselleen tai itselleen ja muulle ympäristölle - eikö addiktioita pitäisi hoitaa toisilla tavoilla?

Turha hikeentyä. Ei tämä asia ole maailman tärkein ainakaan minulle. Eikä myöskään ole pajauttelu, kotikasvattelu tai viinankaan kanssa läträäminen. Olen tyytyväinen alkon palveluihin (valikoima on melko kattava ja henkilöstö asiantuntevaa). Voisihan ne alkoholijuomat olla halvempia kuten muualla Euroopassa eikä se aiheuttaisi minulle minkäänlaisia ongelmia. Mielestäni tosiasia on kuitenkin se, että Eurooppalaisessa mittapuussa suomalaisten juomatottumukset ovat sairaalloisia. Alkoholin kulutus ei ole Suomessa juuri suurempaa kuin muuallakaan Euroopassa, mutta käyttötapa on epäterveellisempi (ne kuuluisat viikonloppupäädyt verrattuna viikottaiseen viinin litkimiseen, joka on jopa terveellistä).

Jos sinä "Kotikasvatuksen puolesta" olet sitä mieltä, että ganjan pitäisi olla halpaa kuin vesi (?) tai ainakin halpaa, niin miten järjestäisit päihdehuollon? Siis miten perustelet kansantaloudellisesti sen, että kannabiksen tai vaikka alkoholin myynnillä katettaisiin päihteiden aiheuttamat ongelmat, jos ne olisivat halpoja (ts. verotus olisi alhaisempaa)? Tavoitteletko jotain yli-liberaalia yhteiskuntaa, jossa mitään ei kontrolloida, vaan luotetaan siihen, että kansalaiset osaisivat itse sovittaa kulutuksensa siten, että se pysyy hanskassa, olkoon kyse sitten massasta tai vähemmistöstä?

"Inhimillisyys ei tainnutkaan olla tavoitteesi."

Inhimillisyyttäkö on se, että ganjaa ja alkoholia tulisi kuin vettä kraanasta? Ovatko nämä päihteet tai toinen niistä todellakin sinulle niin tärkeitä, että tarvitset niitä/sitä selviytyäksesi elossa?

En ymmärrä mitä meuhkaat, sillä en ole edes hyvätuloinen, enkä myöskään aja hyvätuloisten etuja. Alkoholin kotipoltto ei myöskään ole mielestäni sellainen käsityötaito, jota ihminen tarvitsee :D. Onhan noita koskenkorvan tehtaita, jossa tuo poltto onnistuu ilmeisesti jopa melko taloudellisestikin. Entä miten valvoisit sitä, että kotipoltettua viinaa ei myytäisi alaikäisille?

• Niin.....
        Olkiukko kirjoitti:

Hupaisaa on se että siinä ajassa missä alkoholisti ehtii nykyisessä systeemissä tuhoamaan jo melkoisesti itseään ja päätymään ohjan pohja-tilaan on kannabiksen kotikasvattaja vasta päässyt ensimmäisen kerran näkemään muutaman THC-kristallin.

Valtaosalla suomalaisista on pääsy potentiaalisesti tappavaan päihteiseen keskimäärin 10 minuutin vaivannäöllä (mennä lähikauppaan ja ostaa). Kotikasvattaja näkee 4-5 kuukauden työn vaivat saadakseen ensimmäiset savut yrtistä joka ei tiemmä ole koskaan tappanut ketään...

Ironista. Sangen ironista. "Huumeidenkäyttäjät toimii impulsiivisesti ja vailla harkintaa"...

:)

ERB WARRIOR kirjoitti:

Turha hikeentyä. Ei tämä asia ole maailman tärkein ainakaan minulle. Eikä myöskään ole pajauttelu, kotikasvattelu tai viinankaan kanssa läträäminen. Olen tyytyväinen alkon palveluihin (valikoima on melko kattava ja henkilöstö asiantuntevaa). Voisihan ne alkoholijuomat olla halvempia kuten muualla Euroopassa eikä se aiheuttaisi minulle minkäänlaisia ongelmia. Mielestäni tosiasia on kuitenkin se, että Eurooppalaisessa mittapuussa suomalaisten juomatottumukset ovat sairaalloisia. Alkoholin kulutus ei ole Suomessa juuri suurempaa kuin muuallakaan Euroopassa, mutta käyttötapa on epäterveellisempi (ne kuuluisat viikonloppupäädyt verrattuna viikottaiseen viinin litkimiseen, joka on jopa terveellistä).

Jos sinä "Kotikasvatuksen puolesta" olet sitä mieltä, että ganjan pitäisi olla halpaa kuin vesi (?) tai ainakin halpaa, niin miten järjestäisit päihdehuollon? Siis miten perustelet kansantaloudellisesti sen, että kannabiksen tai vaikka alkoholin myynnillä katettaisiin päihteiden aiheuttamat ongelmat, jos ne olisivat halpoja (ts. verotus olisi alhaisempaa)? Tavoitteletko jotain yli-liberaalia yhteiskuntaa, jossa mitään ei kontrolloida, vaan luotetaan siihen, että kansalaiset osaisivat itse sovittaa kulutuksensa siten, että se pysyy hanskassa, olkoon kyse sitten massasta tai vähemmistöstä?

"Inhimillisyys ei tainnutkaan olla tavoitteesi."

Inhimillisyyttäkö on se, että ganjaa ja alkoholia tulisi kuin vettä kraanasta? Ovatko nämä päihteet tai toinen niistä todellakin sinulle niin tärkeitä, että tarvitset niitä/sitä selviytyäksesi elossa?

En ymmärrä mitä meuhkaat, sillä en ole edes hyvätuloinen, enkä myöskään aja hyvätuloisten etuja. Alkoholin kotipoltto ei myöskään ole mielestäni sellainen käsityötaito, jota ihminen tarvitsee :D. Onhan noita koskenkorvan tehtaita, jossa tuo poltto onnistuu ilmeisesti jopa melko taloudellisestikin. Entä miten valvoisit sitä, että kotipoltettua viinaa ei myytäisi alaikäisille?

Tärkeää on vapaus, kohtuus ja oikeudenmukaisuus.

• KILPIKONNA
        Olkiukko kirjoitti:

KASVATUKSESSA ON OMA VIETTINSÄ. MITÄ MAHTAVINTA ON POLTTAA OMAA TUOTOSTAAN.. EIKÄ SE OLE VAIVALLOISTA KUN TEKNIIKKA ON SILLÄ TASOLLA ETTÄ EI TARVI KUN RUOKKIA KERRAN VIIKOSSA TARPEELLISET RAVINTEET JA AJASTIN HOITAA LOPUT.. :D

• Nimetön

Jos kasvatus vapautuisi,niin kuka ostaisi gemmin ququa kympillä tai edes kahdella eurolla?

• hmm..

Mutta jos ganja olisi "ilmaista" kuka enää ostaisi kallista viinaa?
        mistä saataisiin valtiolle puuttuvat veromarkat?

• Nimetön
        hmm.. kirjoitti:

Myytäisiin kasvatuslupia ihmisille, esim. yksi kasvi 20-30 euroa tms. voisi toimia, ja luvatta kasvattaneille 500 euron sakko ;-D

• Nimetön
        hmm.. kirjoitti:

Ganjahan on ilmaista, jos ei laske sähköön kuluvia euroja,multia yms. hinnaksi.

• Hazi

Kyllä sen kasvatuksen voisi laillistaa ja oman käytön, koska kannabis on paljon terveellisempää kun esim: alkoholi. Alkoholi tuhoaa aivosoluja mutta kannabis ei. Eikä kannabiksen käytöstä ole mitään haittaa kunhan osaa pitää rajansa sen käytöllä...

• siili55

ei kannabiksella rassukat rikastu! eikä se mene venäjän mafialle.. esim parempi ratkaisu olisi että alettaisiin kerään vuosi veroo kannabiksen kasvattamisesta ja se ei ole tappava huume kaikki tietää että suomessa ei ole kuollut kukaan yli annostukseen sehän on miltein mahdotonta..(ja kyllä saat kukkaan 250w lampulla:D) sekin olisi yksi rikos vähemmän jos koti kasvatus laillistettaisi.. turhaa spekulointia vedota aina joka huume palstasta että mitä jos sekaantuu vahvempiin huumeisiin ja kuka sitä silloin ostaisi jos saisi kasvattaa kotona. (joku todella tyhmä) se on ihmisestä kiinni miten itse haluaa muokata elämänsä.. pyydän kaikkia seuraamaan tilastot kuinka moni on kuollut alkoholiin vai kannabikseen... julkimotkin kaahaa kännissä autolla siihen väliin pitäisi vetää kunnon tötsyt ja rauhottua.... ja ottamaan selvää mitä hyöty käyttöä kannabiksesta olisi ruokaa vaatteita bio bensaa..... ja pieni sivistys henry ford keksi auton ihme ja kumma toimi hampulla.. :D

• vegitax

"ei kannabiksella rassukat rikastu! eikä se mene venäjän mafialle.. esim parempi ratkaisu olisi että alettaisiin kerään vuosi veroo kannabiksen kasvattamisesta ja se ei ole tappava huume kaikki tietää että suomessa ei ole kuollut kukaan yli annostukseen sehän on miltein mahdotonta..(ja kyllä saat kukkaan 250w lampulla:D) sekin olisi yksi rikos vähemmän jos koti kasvatus laillistettaisi.. turhaa spekulointia vedota aina joka huume palstasta että mitä jos sekaantuu vahvempiin huumeisiin ja kuka sitä silloin ostaisi jos saisi kasvattaa kotona. (joku todella tyhmä) se on ihmisestä kiinni miten itse haluaa muokata elämänsä.. pyydän kaikkia seuraamaan tilastot kuinka moni on kuollut alkoholiin vai kannabikseen... julkimotkin kaahaa kännissä autolla siihen väliin pitäisi vetää kunnon tötsyt ja rauhottua.... ja ottamaan selvää mitä hyöty käyttöä kannabiksesta olisi ruokaa vaatteita bio bensaa..... ja pieni sivistys henry ford keksi auton ihme ja kumma toimi hampulla.. :D"

Pyydän... älä puhu kannabiksen puolesta missään julkisesti. Ikinä. Voi joku vielä kuvitella, että kaikki kannabiksen laillistamisen pulestapuhujat ovat kirjoitustaidottomia idiootteja.

Itse olen kotikasvatuksen laillistamisen kannalla. Poistaisi monta ongelaa.

• LEGALIZE IT

juoppo keinuu,rällästää,riehuu,möykkää,hajottaa paikkoja,tuhlaa rahansa pahimmassa tapauksessa kusee ja paskoo allensa olen itse antanut pummeille rahaa ja tupakkia mikä niille on siinä hetkellä tarpeen.säälittävää miten ihminen on saanut itsensä tommoiseen tillaan ettei ole kotia. ei ihminen voi riehua ganjan vaikutuksen alaisena se tuo iloa ja leppoisuutta ja ganjaa voi nauttia keskellä viikkoa kun ei siitä krapulaa :D hauskaa.. jos pitäisi valita heittäisin tämän JUOPPO KANSAN HEVON VIT.... JA TOISIN VIHREYTTÄ ELOA JA PIRTEYTTÄ.. SITÄ TÄMÄ KYLMÄ SUOMI KAIPAA.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe