Mikä linux distro mummolle?

Petsku

Pitäis asentaa mummolle linux niin mikä olisi paras disto sille? Ubuntu tahi fedora ei käy sillä niitähän pitää jatkuvasti päivittää. Joten siis sen tulisi olla sellainen mitä ei tarvitsisi enään ikinä päivittää tai distro hoitaisi itse asiansa. Ohjelmia ei tarvi olla, kuin nettiselain. LiveCd:tä en suosi sillä se voi vaikka hukkua.

Olen hieman ajatellut debianin sargea sillä siinähän kai tietoturvapäivitykset päivittyvät automaattisesti. Vai?

Muitakin saa ehdottaa ja perustella.

9

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärät...

      "Joten siis sen tulisi olla sellainen mitä ei tarvitsisi enään ikinä päivittää tai distro hoitaisi itse asiansa. "

      Lähtökohtasi on väärä. Fedorassa on oma automaattinen päivityspalvelunsa yumd. Ubuntu sun muut saa ajastetuksi hoitamaan päivitykset automaattisesti.
      Kaikkia jakeluja on päivitettävä - välttämättömin osin.
      Ubuntu on vain Debian-variaatti, ja toimii täysin kuin Debian. Joten hieman makuasia, asentaisitko Ubuntun tai Debianin.
      Vielä, jos hoitelet Mummon koneen etänä kuntoon, ei sekään olisi kummempi ongelma.

      • Petsku

        Joskus käytin fedoraa ja mielestäni päivitykset piti aina sallia eli ei asennellut niitä huomaamattomasti taustalla kysymättä mitään. Onko uudemmassa tämä muuttunut vaiko kysyykö edelleen, että halutaanko päivitykset asentaa?

        Mitenkä tuo automaattinen päivitys tehdään esim. Ubuntu:lla?

        Entä mikä olisi hyvä työkalu etäkäyttöön?


      • Petsku kirjoitti:

        Joskus käytin fedoraa ja mielestäni päivitykset piti aina sallia eli ei asennellut niitä huomaamattomasti taustalla kysymättä mitään. Onko uudemmassa tämä muuttunut vaiko kysyykö edelleen, että halutaanko päivitykset asentaa?

        Mitenkä tuo automaattinen päivitys tehdään esim. Ubuntu:lla?

        Entä mikä olisi hyvä työkalu etäkäyttöön?

        puhtaasti SSH tai sitten esim. webmin (http://www.webmin.com/), jolloin menee selaimella säätäminen... Tai jos on kaistaa, niin vnc/fnx(FreeNX)....


      • väärät...
        Petsku kirjoitti:

        Joskus käytin fedoraa ja mielestäni päivitykset piti aina sallia eli ei asennellut niitä huomaamattomasti taustalla kysymättä mitään. Onko uudemmassa tämä muuttunut vaiko kysyykö edelleen, että halutaanko päivitykset asentaa?

        Mitenkä tuo automaattinen päivitys tehdään esim. Ubuntu:lla?

        Entä mikä olisi hyvä työkalu etäkäyttöön?

        Tietosi yummista on vanhentunut tai puutteellinen.
        Yumd on palvelu. Ja yummissa itsessäänkin vipu -y, joka siis vastaa automaattisesti kyselyyn "asennetaanko" myöntävästi. Debianin ja monen muun jakelun mukaan, Fedora päivityksiä ei voi rajoittaa vain esim. tietoturvapäivityksiin - se on toki jonkinasteinen puute. Yum päivittää kaikki päivitettävissäolevat paketit. Jokatapauksessa päivitän Fedorassa aina kaikki tarjollaolevat ohjelmat (Päivityshän tarkoittaa nimenomaan niitä ohjelmia, jotka koneelle on asennettu paketinhallinnan avulla).

        Minkä hyvänsä paketinhallintasoftan voit automatisoida sopivalla skriptillä cronilla tai anacronilla.


    • ...

      Debian sarge on hyvä valinta. Siitä vaan tietoturvapäivitykset päälle.

      • Petsku

        Eikö ole oletuksena päällä noi tietoturvapäivitykset sargessa? Jos ei niin miten laitetaan?


      • ...
        Petsku kirjoitti:

        Eikö ole oletuksena päällä noi tietoturvapäivitykset sargessa? Jos ei niin miten laitetaan?

        Siis vaan eli ainoastaan... Kyllä sinä joudut kuitenkin vähän opettelemaan asioita, jos "mummoxin" aiot pystyttää.


    • arienq

      Toi uusin Suse vois olla hyvä. Itsellä ei tästä ole vielä kokemusta, mutta Novell:n distrot ovat olleet mielestäni laadukkaita.

      http://www.novell.com/linux/suse/

    • Pentti Nelonen

      Jos naapurin erkki 14vee ei osaa käyttää linuxia niin vielä vähemmän mummosi osaa. Kannattaa asentaa hänelle vain windows koneeseen niin kaikki toimii, helposti ja vaivattomasti. Eikä ole myöskään jatkuvaa virus ja tietoturva-ongelmia, kuten linuxissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe