TESTI: Uskoville ja ateisteille jne

Pieni galluppi:

Allaolevassa kuviossa valitkaa oikealla olevista se joka parhaiten sopii vasemman ympyrän keskellä olevaan kuvioon.

http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/SKTEST1.jpg

a)Ilmoittakaa kirjaimella. Ja jos tuntuu että parhaiten sopisi kahden kuvion puolivälistä niin voi merkitä X-Y missä X ja Y ovat kirjaimia

_Ylimääräiset kysymykset: ei pakollisia_

b) Uskon aste: Ateisti, Agnostikko, uskoo, uskovainen, elävässä uudestisyntynyt..

c) Harrastatteko taiteita tai muuta luovaa alaa.

Paljastan myöhemmin mitä merkkaa.. .. mulla on pari hypoteesia..

22

940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En siis kysy mikä on "oikea" (en itsekään ole tutkinut) mikä löytyisi kuvankäsittelyohjelmilla mutta tarkoitan sitä miltä *omin ihmissilmin näyttää*

    • -Q-

      a) A

      Selittäisin myös miksi, mutta en halua pilata testiäsi antamalla valmiita ajatuksia muiden päihin!

      b) panteisti/gnostikko/esoteerikko/wannabe-taolainen

      c) Kirjoitan itse ja diggailen kyllä myös kuvataiteita ja elokuvataidetta.

      • Luit kait II viestini klo 22:37 tekemäni selvennyksen.

        Itselläni
        a)B-C
        b)agnostikko-ateisti
        c)harrastan taiteita, taulujani myyty


      • -Q-
        MrKAT kirjoitti:

        Luit kait II viestini klo 22:37 tekemäni selvennyksen.

        Itselläni
        a)B-C
        b)agnostikko-ateisti
        c)harrastan taiteita, taulujani myyty

        Toivottavasti muutkin vastaavat.


    • Vähän luulen, että jos oikeasti aikoisi tehdä kiinnostavan tutkimuksen, pitäisi olla sellainen foorumi, missä vallitsee luottamuksen ilmapiiri. Täällä ei vallitse, vaan hyvin kielteinen asenne, virheiden kaivelu. Ja sitten vielä trollit päälle, niin tuloksia ei ehkä synny, etkä löydä toivomaasi skitsofreniaa?

    • röyhkimyksen arvostelija

      a) C
      b) Uskossa, mutta erikoisessa
      c) Muusikko

    • Munchausen

      Jaaha, pitkän tauon jälkeen vilkaisu ja heti tällainen kiinnostava testi. Pitääpä vastata, jos vaikka vauhdittaisi salaisuuden paljastusta:

      a) C

      b) Näillä näkymin en usko jumalien tms. yliluonnollisuuksien olemassaoloon.

      c) Musiikki. Kuuntelupuolella urut, kitara, kotim. tanssi/iskelmämusiikki, etno (vars. flamenco), tuottopuolella kitara.

    • no religion

      a) lähinnä c (silmä heittää)
      b)zen/tao/nonsense/agnostikko/alkuperäisuskonnot/hyvissä väleissä Jeesuksen ja Buddhan kanssa uskomatta /ei usko mihinkään
      c)luovantyön tekijä , tuotoksia myydään

    • mamabeard

      Mahdotonta sanoa mikä on oikea kun silmää hämätään. Mutta noin äkkiseltään kun katsoo siihen keskustaan niin itselleni tuli tuntuma että
      A) b-c

      B) Uudestisyntynyt. Tarkoittaa: tullut liitetyksi Jumalaan henkilökohtaisen Jeesuksen vastaanottamisen kautta. Elämässä tärkeintä ei toteuttaa jotakin uskonnollista muotoa vaan elää ja toimia elävässä suhteessa Jumalaan.

      C) Uskoontulon vaiheissa musiikinkuuntelu menetti merkityksensä sisimmän kaivatessa jotain todempaa, olin musiikin himoharrastaja mutta nyt se alkoi tuntua vain pinnalliselta äänimaailmalta joka kosketteli pelkkiä olemukseni pintakerroksia. Samoin lukeminen menetti merkitykstään, ja jonkin verran myös maalaaminen, siis jo ennen varsinaista uskonratkaisua. Uskoontultuani sitten hävitin suurimman osan maalauksistani ja muista tuotoksista, myös kirjoituksista joita oli laatikoittain. Vaikka jälkeenpäin ajateltuna en nyt ehkä enää tekisi niin ja joidenkin töiden hävittäminen vähän harmittaa, kuitenkin koin sen silloin tarpeellisena, joten ihan hyvä niin. Elämä Jumalan yhteydessä on "luova ala", olemista muuttumisen prosessissa, kuuntelemista, elämistä Hänen luovassa vaikutuksessaan. Sitä en tahdo korvata enkä hämärtää, en peittää enkä kiertää keskittymällä mihinkään omaan luomiseeni. Kirjallisuuden harrastamisen aloitin uudelleen jossain vaiheessa, vaikka en yhtä intohimoisesti, myös antikvariaattia pidin vuoden verran, se oli mielenkiintoinen harrastus. Kirjoittamista myös harrastan ajoittain, mm. runoja. Sarjakuvia ja joitain hassuja piirroksia teen omaksi ilokseni silloin tällöin. Joihinkin hengellisiin lauluihin oon tehnyt sanoituksia. Valokuvausta harrastan ajoittain silloin kun se sattuu kiinnostamaan ja mukavalta tuntuu.

    • PaulaPakana

      a) D
      b) agnostinen ateisti
      c) eip.





      Mitä minä voitin?

    • -Q-

      Nyt kun päivänvalossa tihrustan karsastavilla silmilläni tuota sivustoa, en välttämättä valitsisikaan sitä vaihtoehtoa minkä valitsin yöllä 100-wattisen lamppuni paisteessa. Hm...

    • ---------------------------------
      ----- *ANALYYSIA* ----------
      ---------------------------------
      29 vastausta, joista 4 hylkään ( merkittyjä) selvyyden vuoksi.
      Analyysiin tulee 25 vastausta.

      *I) Uskon asteen mukaan ryhmiteltynä*

      Arvioin teidän uskonne asteikolla 0 ateismista --- 4 täysuskovaiseen. Jakaumaksi tuli tällainen:

      0 CDCCDDDADC
      1 CDDBDB½
      2 C
      3 AC
      4 B½CC½CB

      Uskovista yksikään ei vastannut D, ateisteista ja agnostikoista puolet vastasi D !
      D olisi konenäön oikea vastaus, mutta Science:n mukaan normaali-ihmisen silmällä, jota illuusiot hämää, olisi pitänyt vastata B (toiseksi alin eli himmein pallukka).
      Sen sijaan skitsofreenikoista jopa 90% vastaa D (ylin pallukka).
      Sci Am oli jopa otsikoinut tämän tutkija Dakin'in uusimman löydön, että
      "Illuusiot eivät hämää skitsofreenikoita".

      *Hypoteesini 1* : Lähipiirissä kolme skitsofreenikkoa oli uskovia, joten
      oletin, että uskovaisissa on näitä paranoidisia harhojen näkijöitä enempi,
      mutta te olette tuhonneet tämän hypoteesini tai sitten sairaat ei tänne kirjoittele.
      No ehkä ateistit voi lohduttautua ettei illuusiot heitä hämää:
      "Illuusiot eivät hämää ateisteja".

      *II) Taiteellisuusasteen mukaan ryhmiteltynä*

      Arvioin teidät asteikolla: 0 ei mitään tait. - 4 ammattitason taiteellisuus/luova ala.
      (Arviointia vaikeuttaa tosin se, että
      olisi pitänyt selkeämmin ilmaista taiteellisuuden tarkoittavan ulosantia,
      omakoht. luovuutta, ei pelkkää kuuntelua tms. Ja toisaalta kaikki
      tänne kirjoittavat ovat jotenkin ulosantavasti luovia (myös humppaaS:säkin),
      ei siis kadun taviksia ja toisaalta koko lajimme Homo Sapiens on siunattu taiteellisuudella).
      Jakaumaksi tuli tällainen:

      0 DDD
      1 DDDDC
      2 ACC
      3 CDC½CB½DB
      4 CCCCD

      *Hypoteesini 2* : Assosiaatioita, luovia näkökulmia, outoja yhteyksiä
      (keksintöpatentteja..) löytävät taiteilijasielut olisivat useammin vastanneet D.
      Tässäkin kävi täysin päinvastoin. Taiteilijasieluista (2-4) harva vastasi D !
      Ei-niin-taiteilijasieluista (0-1) lähes kaikki vastasi D !

      Olette tuhonneet hypoteesini..
      ..mutta toisaalta nytkö olemme löytäneet vale-uskovat ja vale-taiteilijat erottavan näkötestin ? (D:n valinneella on epätodennäköistä olla uskova ja harvemmin myöskään taiteilija ?).

      terv. moseley/MrKAT

      PS.---data-------------------------------------------
      SKTESTI.jpg:n TESTITULOKSIA
      ---A-D, usko 0-4, taide 0-4---
      suomi24.fi uskonto-foorumi
      A- 3 2
      C 3 4 m
      C 0 3 m
      C 1 4
      B-C 4 3
      D 0 0
      suomi24.fi ateismi-foorumi
      C 0 2
      D 1 3
      D 1 1
      C 0 4
      D 0 0
      B 1 1
      A-D 0 1
      D 0 0
      C 4 4
      jippii.fi usko ja elämä
      C-D 4 3
      C 4 3
      A-D 3 0
      D 0 1
      D 1 1
      A-D 0 1
      A(b)0 0(1)
      A-D 0 0
      B-C 1 3 (minä)
      D 1 3
      B 4 3
      C 2 1
      D 0 4

      C 0 2 (veljeni, keksijä)
      ---4.11.2005 klo 13:25-----

      • PaulaPakana

        jee?




        Missä minun palkinto?


      • Mr.K.A.T.
        PaulaPakana kirjoitti:

        jee?




        Missä minun palkinto?

        Se onni, ettei sua noin vain hämätä. ;)

        Olisi muuten pitänyt kysyä samalla tavaravuorista hyllyillä, että "onko teitä monesti saatu retkuun ostamaan tarpeeton hilapöytävikutin.. ?"


      • Mr.K.A.T.

        >Jakaumaksi uskon mukaan jaoteltuna tuli tällainen
        >0 CDCCDDDADC
        >1 CDDBDB½
        >2 C
        >3 AC
        >4 B½CC½CB


        mutta 1 riviltä oli jäänyt D poies ja jakaumaksi tuleekin:

        0 CDCCDDDADC
        1 CDDBDB½D
        2 C
        3 AC
        4 B½CC½CB


        Eli ateisti-agnostikoista yli puolet 9/17 vastasi D.
        (Tosin "päättämättömiä" analyysistä ulosjääneitä oli
        lisäksi 3).


        Ja taiteellisuuden mukainen korjattu jakauma on:
        0 DDDA
        1 DBDDC
        2 ACC
        3 CB½DC½CB½DB
        4 CCCCD


        Vähemmän taiteellisten joukossa D:n osuus oli 6/9 kun enempi
        taiteellisten/luovien joukossa D:n osuus oli vain 3/16 kun sensijaan C
        tai C-D:tä oli 9/16.


      • mamabeard

        Kuulepas MrKat.
        Olitko tosiaan ihan vilpittömän kiinnostunut?
        Vai vaikuttiko asiaan oma ennakkokäsityksesi, että uskovat ovat luovuudeltaan tukahtuneita ja skitsofreenisia? En tosin tiedä onko sinulla tuollainen ennakkokäsitys, kyselenpä vaan.
        Että jos tulokset olisi olleet ennakkokäsityksen mukaisia olisit mielelläsi käyttänyt testiä yhtenä osoituksena siitä, minkä toki olet jo aikaisemminkin ymmärtänyt, että uskovat ovat mielisairaita?
        Mutta kun testin tulos ei ollutkaan tuollainen, käännät senkin sitten ateistin eduksi:
        Illuusiot eivät hämää ateisteja.

        Itse olin laittamassa C, mutta jäin katselemaan sitä D vaihtoehtoa joka mielestäni oli aivan liian tumma, jonka jälkeen sitten C:kin näytti vähän liian tummalta ja heitin siihen väliin eli B-C.

        Ihan hauska testi joka tapauksessa. Asiat ei oo niin yksikoisia että tuollaisen perusteella voitaisiin mitään varmoja analyysejä tehdä ja vetää ihmisen otsaan leima sen perusteella. Jotain ne silti voi osoittaa.

        Kun teemme lähimmäisistä analyysejä on hyvä muistaa että vaikka oltaisiin kuinka tieteellisiä omat ennakkonäkemykset ja tunteellisesti värittynyt asennoituminen aina vaikuttaa jos ei suoraan tieteentekemiseen niin ainakin sen tulosten tulkintaan ja millä tavalla tuloksia sitten käytämme.
        Kaikkea hyvää sinulle.

        Moi!


      • mamabeard
        mamabeard kirjoitti:

        Kuulepas MrKat.
        Olitko tosiaan ihan vilpittömän kiinnostunut?
        Vai vaikuttiko asiaan oma ennakkokäsityksesi, että uskovat ovat luovuudeltaan tukahtuneita ja skitsofreenisia? En tosin tiedä onko sinulla tuollainen ennakkokäsitys, kyselenpä vaan.
        Että jos tulokset olisi olleet ennakkokäsityksen mukaisia olisit mielelläsi käyttänyt testiä yhtenä osoituksena siitä, minkä toki olet jo aikaisemminkin ymmärtänyt, että uskovat ovat mielisairaita?
        Mutta kun testin tulos ei ollutkaan tuollainen, käännät senkin sitten ateistin eduksi:
        Illuusiot eivät hämää ateisteja.

        Itse olin laittamassa C, mutta jäin katselemaan sitä D vaihtoehtoa joka mielestäni oli aivan liian tumma, jonka jälkeen sitten C:kin näytti vähän liian tummalta ja heitin siihen väliin eli B-C.

        Ihan hauska testi joka tapauksessa. Asiat ei oo niin yksikoisia että tuollaisen perusteella voitaisiin mitään varmoja analyysejä tehdä ja vetää ihmisen otsaan leima sen perusteella. Jotain ne silti voi osoittaa.

        Kun teemme lähimmäisistä analyysejä on hyvä muistaa että vaikka oltaisiin kuinka tieteellisiä omat ennakkonäkemykset ja tunteellisesti värittynyt asennoituminen aina vaikuttaa jos ei suoraan tieteentekemiseen niin ainakin sen tulosten tulkintaan ja millä tavalla tuloksia sitten käytämme.
        Kaikkea hyvää sinulle.

        Moi!

        Tuosta luovuudesta ja taiteilijasieluisuudesta.
        Että silleen.

        Ajatukset alkaa puuroutua tähän aikaan. Pitkä päivä takana ja väsyttää sen verta että koko ruutu näyttää nyt kyllä välillä himmeältä. En tiedä millaisia tuloksia tulisi näin väsyneessä tilassa - onko se huomioitu testin toteutuksessa: väsymyksen vaikutukset, elämän tilanteen kriisit? Luovuuskin vaihtelee ihmisellä eri elämäntilanteissa. Hormonitasapainon heittely esimerkiksi jonkin sairauden yhteydessä saattaa väliaikaisesti aiheuttaa mielenterveydellisiä ongelmia, henkistä tasapainottomuutta jne. Onko ihmisellä silloinkin parempi konenäkö?


      • -Q-
        mamabeard kirjoitti:

        Tuosta luovuudesta ja taiteilijasieluisuudesta.
        Että silleen.

        Ajatukset alkaa puuroutua tähän aikaan. Pitkä päivä takana ja väsyttää sen verta että koko ruutu näyttää nyt kyllä välillä himmeältä. En tiedä millaisia tuloksia tulisi näin väsyneessä tilassa - onko se huomioitu testin toteutuksessa: väsymyksen vaikutukset, elämän tilanteen kriisit? Luovuuskin vaihtelee ihmisellä eri elämäntilanteissa. Hormonitasapainon heittely esimerkiksi jonkin sairauden yhteydessä saattaa väliaikaisesti aiheuttaa mielenterveydellisiä ongelmia, henkistä tasapainottomuutta jne. Onko ihmisellä silloinkin parempi konenäkö?

        Kuten itsekin tuolla edellä totesin, valaistus vaikuttaa tosi paljon. Kun vilkuilin sitä testiä päivänvalossa ja sähkövalossa, sävyt olivat aivan erilaisia!

        Kaiken kukkuraksi kun minä olin ainoa A-vaihtoehdon valinnut, niin minun oli helppo nähdä minne jouduin tuloksissa. 0 - 4 luokissa mitä luovuudelle oli varattu olin mukamas mallia 2. Kyllä perkules luovuuteni ainakin lajiketta 3 on, jos 4 on varattu niille jotka saavat oikein toimeentulonsakin luomisesta ja 3 on pelkkää harrastelua.

        Eikö fiktion kirjoittaminen muka ole luovaa???


      • PaulaPakana
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        Se onni, ettei sua noin vain hämätä. ;)

        Olisi muuten pitänyt kysyä samalla tavaravuorista hyllyillä, että "onko teitä monesti saatu retkuun ostamaan tarpeeton hilapöytävikutin.. ?"

        Tehtävänanto oli tämä:

        "valitkaa oikealla olevista se joka parhaiten sopii vasemman ympyrän keskellä olevaan kuvioon."

        Tässä ei edellytetty valinnan tapahtuvan _näköaistin_ avulla. Valinta tulee siis tehdä järkeilyllä: Se mikä näyttää sopivalta, ei varmaankaan ole oikea, koska kyseessähän on klassinen illuusiotehtävä ja silmää on tunnetusti helppo hämätä. Sopiva on siis jokin muu, ilmeisesti kaikkein kirkkain, jossa on eniten kontrastia.

        Itse en muuten suosi hilapöytävitkuttimia lainkaan. Pakanalandiassa on hyvin vähän tavaraa.


      • Mr.K.A.T.
        -Q- kirjoitti:

        Kuten itsekin tuolla edellä totesin, valaistus vaikuttaa tosi paljon. Kun vilkuilin sitä testiä päivänvalossa ja sähkövalossa, sävyt olivat aivan erilaisia!

        Kaiken kukkuraksi kun minä olin ainoa A-vaihtoehdon valinnut, niin minun oli helppo nähdä minne jouduin tuloksissa. 0 - 4 luokissa mitä luovuudelle oli varattu olin mukamas mallia 2. Kyllä perkules luovuuteni ainakin lajiketta 3 on, jos 4 on varattu niille jotka saavat oikein toimeentulonsakin luomisesta ja 3 on pelkkää harrastelua.

        Eikö fiktion kirjoittaminen muka ole luovaa???

        Minun olisi pitänyt taiteellisuudellekin antaa teidän valita itse se numero.

        Luovuuden arvottaminen on kuitenkin aika vaikeata.
        Onko insinööri taiteellinen/luova jos on surkea piirtäjä mutta tekee keksintöpatentteja, yhdistää siinä uutta asiaa luovasti ja..


      • Mr.K.A.T.
        mamabeard kirjoitti:

        Kuulepas MrKat.
        Olitko tosiaan ihan vilpittömän kiinnostunut?
        Vai vaikuttiko asiaan oma ennakkokäsityksesi, että uskovat ovat luovuudeltaan tukahtuneita ja skitsofreenisia? En tosin tiedä onko sinulla tuollainen ennakkokäsitys, kyselenpä vaan.
        Että jos tulokset olisi olleet ennakkokäsityksen mukaisia olisit mielelläsi käyttänyt testiä yhtenä osoituksena siitä, minkä toki olet jo aikaisemminkin ymmärtänyt, että uskovat ovat mielisairaita?
        Mutta kun testin tulos ei ollutkaan tuollainen, käännät senkin sitten ateistin eduksi:
        Illuusiot eivät hämää ateisteja.

        Itse olin laittamassa C, mutta jäin katselemaan sitä D vaihtoehtoa joka mielestäni oli aivan liian tumma, jonka jälkeen sitten C:kin näytti vähän liian tummalta ja heitin siihen väliin eli B-C.

        Ihan hauska testi joka tapauksessa. Asiat ei oo niin yksikoisia että tuollaisen perusteella voitaisiin mitään varmoja analyysejä tehdä ja vetää ihmisen otsaan leima sen perusteella. Jotain ne silti voi osoittaa.

        Kun teemme lähimmäisistä analyysejä on hyvä muistaa että vaikka oltaisiin kuinka tieteellisiä omat ennakkonäkemykset ja tunteellisesti värittynyt asennoituminen aina vaikuttaa jos ei suoraan tieteentekemiseen niin ainakin sen tulosten tulkintaan ja millä tavalla tuloksia sitten käytämme.
        Kaikkea hyvää sinulle.

        Moi!

        "Olitko tosiaan ihan vilpittömän kiinnostunut?
        Vai vaikuttiko asiaan oma ennakkokäsityksesi, että uskovat ovat luovuudeltaan tukahtuneita ja skitsofreenisia? "

        Mutta oli ennakkokäsityksiä:
        -uskovaisten joukossa on skitsofreenikkoja, hallusinoivia, paranoidisia
        -skitsofreenikot ovat luovia, luovat taiteilijat ovat lähellä skitsofreenikkoja, siinä rajalla.
        ("nerouden ja hulluuden ero on veteen piirretty viiva" jne)


      • Mr.K.A.T.

        Jakauma kasvavasti uskon (b sarake) mukaan jaoteltuna


        b taiteellisuus keskiarvo
        ----------------------------------------
        0 30240101004 15/11=1.36 --- -
        1 431133 15/6 =2.50 --- --- --
        2 1 1/1 =1 ---
        3 240 6/3 =2 -------
        4 34333 16/5 =3.20 --- --- --- -
        -----------------------------------------
        Taiteellisuuden Keskiarvot pylväsdiagrammina
        0 1.36 --- -
        1 2.50 --- --- --
        2 1.00 --- (vain yksi arvo)
        3 2.00 -------
        4 3.20 --- --- --- - taiteellisin pylväs
        --------------------------------------
        Uskovaisimmat ovat täällä luovalla alalla, taiteellisimpia.. ja vähiten taiteellisimpia (0)
        löytyy paljon uskomattomien(0) ryhmästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe