Kadett -89 1.6s

Shakari

Tommonen porrasperänen 4-ovinen kosla kaasarikoneella ny ollu jokusen viikon ja kiinnostas tietty vähä tietää oisko tämmösessä minkälaisia tyyppivikoja ootettavissa? Pitääkö paikkansa, ettei näissä jakoremmin katkeeminen aiheuttas mitään vahinkoo ja korjauski suht simppeli tyyliin rattaiden merkit hohilleen ja uutta hihnaa kehiin?

27

3199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin se on

      meinaan jakopään homma, matka vain katkeaa, ei muuta vauriota tule, ruostehan se taitaa olla kadetin kaveri, perusauto.

      • Shakari

        ilmeisesti myöhemmissä ooppeleissa ja valtaosassa muita automerkkejä on homma niin typerästi, ettäku kuminauha katkee niin se on joku kadonneen kannen metsästys edessä? Typerää suunnittelua jossei muuta, tai no tietty pistävät huolloilla rahoiks ku sakki vaihtaa kuminauhaa ku sukkia siinä pelossa että kone menee samalla.

        Njooh, no koriltaan tää vaikuttaa olevan hämmästyttävän hyvin säilyny yksilö. Mitä ny mulla on ilmeisesti joku paha karma autoihin ja auto ku auto alkaa pätkiin ku vähän aikaa oon ajellu (ajotyylissä vikaa vai paska tuuri?). Tiiä sitte mikä tässä mättää, kaasua ku iskee nii tulee välillä niin mahotonta pätkytystä. Vissii se bensansuodatin pitäs käyä varaosaliikkeestä hakemassa ku ei ihan mistään minimanistakaan löydy tämmöstä special-suodatinta josta lähtee paluuletkuki samasta.

        Ja mun tuurilla se ei kuitenkaan ratkase asiaa ja syitä voi olla miljoona (sytkäyksikkö, alipainejutut yms. yms.)


    • 16SV

      Tuolta aiemmin löytyy 18.8. juttua, kopion tähän mitä silloin kerroin:

      "Omassani ei ainakaan ole 200 000 km aikana ollut muuta sellaista jota ei luettaisi kulumiseksi, kuin takajousien katkeaminen ylimmästä kierteestä ja etulattian sauman ruostuminen. Tuossa iässä ne jouset varmaan on jo vaihdettu, ja tarvikejouset on kait kaikki tehty tasavahvasta langasta, joka ei ole niin herkkä katkeamaan. Jouset on halpoja ja helppoja vaihtaa, joten ei niistä kannata siksi liikoja huolta ottaa.

      Ruostetta kannattaa etsiä kynnyskoteloiden alasaumasta, takapyörien kaaresta ja sitten tuosta etulattian etusaumasta. Tämä on sikäli tärkeä homma, että tukivarsi on kiinni rintapellissä konsolin välityksellä ja konsolin täytyy olla tukevasti kiinni tässä em saumassa."

      Hihnasta sen verran että yleensä se hyppää vaan hampaalta yli suuren kulumisen vuoksi. Joissain tapauksissa kampiakselin pyörä on kulunut kourumaiseksi joka lisää hihnan kulumista.

    • ex-Kadett

      Edellisten lisäksi tulpan johdot ovat aikalaista kulutustavaraa, jolloin rupeaa käymään huonosti. Yleensä jostakin johdosta (hiilijohdot) sisus poikki. Toinen kohta sähköissä on se liitin virranjakajassa, aikaa myöten hapettuu ja voi aiheutaa pätkimistä.
      Niin ja noissa on ihan tyypillistä että ventiilikopan ja öljypohjan tiivisteet vuotavat.

      • Shakari

        kumma mikä näissä meikäläisen autoissa aina mättää. Mittailin tulpanjohtoja mittarilla ja yks antoki aika reippaanlaisesti ohmia muihin verrattuna, vaihdoin sitte ne mutta paskathan se mitään auttanu.

        Tallissa lähtee hyvin käyntiin ja kulkee hyvin siihen asti ku pääsee tielle ja pistää kiihdyttelyä kehiin, pätkispätkispätkis ja sitä rataa. Ja ku ajaa takas talliin niin joutokäynti on aivan tuskasen matalalla, hyvä ku käynnissä pysyy. Lisäks tässä ei kuulemma edes ole mitään bensansuodatinta, vaan mötikkä kaasarin vieressä on joku höyrystin jossa karkeesuodatin tai mikä lie.

        Kattelin sitä virranjakajan johtooki mut en sitä viitsiny alkaa väkivallalla repimään ku näytti olevan aika tiukassa eikä hajua miten se on siinä kiinni. Miks senki pitää olla sielä alapuolella? Ihanku piruuttaan laitettu että "hähää nyt tää on vaikee tarkastaa".

        Kaveri veikkaili jotain seosjuttuja että kävis liian laihalla, mutta miten ne seokset nyt yhtäkkiä vois persiilleen säätyä itsekseen? Niitä en kyllä ole vielä käyny mittauttelemassa.

        Alipaineletkut sun muutki vaikutti olevan kunnossa. Eijeijei nyt lähtee kyllä hermo... Alan polkupyöräilijäks ihan justiinsa.


      • ---
        Shakari kirjoitti:

        kumma mikä näissä meikäläisen autoissa aina mättää. Mittailin tulpanjohtoja mittarilla ja yks antoki aika reippaanlaisesti ohmia muihin verrattuna, vaihdoin sitte ne mutta paskathan se mitään auttanu.

        Tallissa lähtee hyvin käyntiin ja kulkee hyvin siihen asti ku pääsee tielle ja pistää kiihdyttelyä kehiin, pätkispätkispätkis ja sitä rataa. Ja ku ajaa takas talliin niin joutokäynti on aivan tuskasen matalalla, hyvä ku käynnissä pysyy. Lisäks tässä ei kuulemma edes ole mitään bensansuodatinta, vaan mötikkä kaasarin vieressä on joku höyrystin jossa karkeesuodatin tai mikä lie.

        Kattelin sitä virranjakajan johtooki mut en sitä viitsiny alkaa väkivallalla repimään ku näytti olevan aika tiukassa eikä hajua miten se on siinä kiinni. Miks senki pitää olla sielä alapuolella? Ihanku piruuttaan laitettu että "hähää nyt tää on vaikee tarkastaa".

        Kaveri veikkaili jotain seosjuttuja että kävis liian laihalla, mutta miten ne seokset nyt yhtäkkiä vois persiilleen säätyä itsekseen? Niitä en kyllä ole vielä käyny mittauttelemassa.

        Alipaineletkut sun muutki vaikutti olevan kunnossa. Eijeijei nyt lähtee kyllä hermo... Alan polkupyöräilijäks ihan justiinsa.

        Vaikuttaa, että auto käy liian laihalla, kun kerran tallista (ryyppy päällä) lähtee hyvin käyntiin. Joutokäynnin pitäisi olla lämpimänä lähemmäs 900rp/m,
        Kuluneet tulpat/virranjakajan kansi voivat myös aiheuttaa nykimistä ja röpöttämistä.


        Myöskin kaasarin paskottuminen/likaantuminen voi aiheuttaa nykimistä, kun eivät enää kaikki säätövivustot toimi kuin uutena.


      • Shakari
        --- kirjoitti:

        Vaikuttaa, että auto käy liian laihalla, kun kerran tallista (ryyppy päällä) lähtee hyvin käyntiin. Joutokäynnin pitäisi olla lämpimänä lähemmäs 900rp/m,
        Kuluneet tulpat/virranjakajan kansi voivat myös aiheuttaa nykimistä ja röpöttämistä.


        Myöskin kaasarin paskottuminen/likaantuminen voi aiheuttaa nykimistä, kun eivät enää kaikki säätövivustot toimi kuin uutena.

        sillekki ny sit joku perimmäisempi syy täytyy olla että ois yhtäkkiä laihalle menny? Sääteleekö joku sytkäpuolen juttu sitä seosta sitten.


      • guapo-57
        Shakari kirjoitti:

        kumma mikä näissä meikäläisen autoissa aina mättää. Mittailin tulpanjohtoja mittarilla ja yks antoki aika reippaanlaisesti ohmia muihin verrattuna, vaihdoin sitte ne mutta paskathan se mitään auttanu.

        Tallissa lähtee hyvin käyntiin ja kulkee hyvin siihen asti ku pääsee tielle ja pistää kiihdyttelyä kehiin, pätkispätkispätkis ja sitä rataa. Ja ku ajaa takas talliin niin joutokäynti on aivan tuskasen matalalla, hyvä ku käynnissä pysyy. Lisäks tässä ei kuulemma edes ole mitään bensansuodatinta, vaan mötikkä kaasarin vieressä on joku höyrystin jossa karkeesuodatin tai mikä lie.

        Kattelin sitä virranjakajan johtooki mut en sitä viitsiny alkaa väkivallalla repimään ku näytti olevan aika tiukassa eikä hajua miten se on siinä kiinni. Miks senki pitää olla sielä alapuolella? Ihanku piruuttaan laitettu että "hähää nyt tää on vaikee tarkastaa".

        Kaveri veikkaili jotain seosjuttuja että kävis liian laihalla, mutta miten ne seokset nyt yhtäkkiä vois persiilleen säätyä itsekseen? Niitä en kyllä ole vielä käyny mittauttelemassa.

        Alipaineletkut sun muutki vaikutti olevan kunnossa. Eijeijei nyt lähtee kyllä hermo... Alan polkupyöräilijäks ihan justiinsa.

        minun e-kadetissa 1.6 on semmoinen vika ettei siinä ole imuilman esilämmityspeltiä vaan haitariputki pakosarjan päällä(jos jolla on sellainen pelti ylimääräisenä olisin kiitollinen 040-7419986)myöskin siinä ilmansuotimessa ei ole kesä/talvisäätöä joten lähtee kyllä hyvin käymään viilässäkin mutta ennenkuin kone lämpiää tarpeeksi niin pätkii ja pätkii ja välillä sammuu,kivaa valoissa ja ylämäessä.työmatka n.5 kilsaa joten lämpiää just kun pääsee perille.


    • Shakari

      ny paikallistaa sitä sytytyksen ohjainyksikköä, ku jotku sano että se löytyy virranjakajan kyljestä, jotku taas että puolan vierestä. Eipä näkyny kummassakaan mitään. Sensijaan siinä ison mustan Siemens-laatikon vieressä oli joku pienempi musta mötikkä, johon meni jonkulainen letku kaasarista ja lähti piuha sinne isomman loodan johtonippuun. Oiskohan se tää?

      Ja miten, pitäskö sen virranjakajaan menevän johdon lähtee irti ihan tostavaan? Yritin repiä siitä muovi"liittimestä" muttei se mihinkään tuntunu siitä lähtevän, vaikutti aika kiinteeltä. Varovasti sit johdosta vedin ja sitä putkahti sieltä "liittimestä" esiin jonkuverran, mutta kiinni seki tuntu siellä sisällä olevan.

      • 16SV

        Pirullisia nuo käyntihäiriöt paikallistaa. Veikkaisin polttoaineen saantivaikeuksia. Nikotteleeko pelkästään kylmänä vai myös käyntilämpimänä?

        PA suodatinta siinä ei ole, se rasia pumpun jälkeen on joku tasaussäiliö. Letkuun voi tietysti lisätä ihan tavallisen yleismallisen suodattimen.

        Ohjausyksikkö on juuri se Siemensin laatikko. Puolan alla on sitten kipinänvahvistin, elikkäs jonkinlainen transistori. Jos se simahtaa, kipinä on todella heikko, tuskin nähtävä. En usko että noissa on vikaa, ainakaan niitä ei kannata ensiksi alkaa vaihtamaan.

        Pötikkä Siemensin laatikon vieressä on alipaine anturi joka antaa säätöarvoja boksiin, se siirtää syttyä.

        Jakajassa oleva liitin vaatii ensin sen metallilangasta tehdyn sangan irrottamista, se on sellainen lukitus sille liittimelle.


      • Shakari
        16SV kirjoitti:

        Pirullisia nuo käyntihäiriöt paikallistaa. Veikkaisin polttoaineen saantivaikeuksia. Nikotteleeko pelkästään kylmänä vai myös käyntilämpimänä?

        PA suodatinta siinä ei ole, se rasia pumpun jälkeen on joku tasaussäiliö. Letkuun voi tietysti lisätä ihan tavallisen yleismallisen suodattimen.

        Ohjausyksikkö on juuri se Siemensin laatikko. Puolan alla on sitten kipinänvahvistin, elikkäs jonkinlainen transistori. Jos se simahtaa, kipinä on todella heikko, tuskin nähtävä. En usko että noissa on vikaa, ainakaan niitä ei kannata ensiksi alkaa vaihtamaan.

        Pötikkä Siemensin laatikon vieressä on alipaine anturi joka antaa säätöarvoja boksiin, se siirtää syttyä.

        Jakajassa oleva liitin vaatii ensin sen metallilangasta tehdyn sangan irrottamista, se on sellainen lukitus sille liittimelle.

        se tahtoo nikotella ihan koneen lämpötilasta riippumatta ja ne joutokäyntikiekat on koneen lämmettyä melko matalalla. Johan tähän vaivaan onki varmaan kaikki mahdollinen veikattu syyks aina automaattiryyppyä myöten, en kuitenkaa usko että se ois syynä ku kerran kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja joutokäyntikiekat on liian _matalalla_. Vai?

        Siis ei kai sitä koko isoa mustaa laatikkoa pidä vaihtaa jos sytkän ohjausyksikkö on sökö? Ompa sitte Ooppeli pistäny koolla paremmaks, ku Civicissä se oli vaan tulitikkuaskin kokonen mötikkä virranjakajan kyljessä...

        No eipä auta ku jatkaa tuskailemista ja selvittelyä.


      • 16SV
        Shakari kirjoitti:

        se tahtoo nikotella ihan koneen lämpötilasta riippumatta ja ne joutokäyntikiekat on koneen lämmettyä melko matalalla. Johan tähän vaivaan onki varmaan kaikki mahdollinen veikattu syyks aina automaattiryyppyä myöten, en kuitenkaa usko että se ois syynä ku kerran kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja joutokäyntikiekat on liian _matalalla_. Vai?

        Siis ei kai sitä koko isoa mustaa laatikkoa pidä vaihtaa jos sytkän ohjausyksikkö on sökö? Ompa sitte Ooppeli pistäny koolla paremmaks, ku Civicissä se oli vaan tulitikkuaskin kokonen mötikkä virranjakajan kyljessä...

        No eipä auta ku jatkaa tuskailemista ja selvittelyä.

        Ryypyn makaaminen päällä lämpimänä vois tietysti aiheuttaa tommosta, mutta jos se kylmänäkin sitä tekee, niin ei se vika kai siinä ole. Tällöin tulis mieleen että se jousi siellä vesikellossa olisi irti toisesta päästään. Koitas kuvailla tarkemmin, meinaako sammua jos painaa kaasun äkisti pohjaan vai nykiikö myös tasakaasulla? Käykö kolmella pytyllä? Yksi mahdollisuus satunnaisiin kipinäpuutoksiin voi olla jakajan kannen kulunut keskihiili.

        Tyhjäkäyntiä voit nostaa helposti kääntämällä kaasuttimen kaasuvivun liikettä rajoittavaa ruuvia. Se määrää kuinka paljon kaasuläppä jää auki, mutta se ei auta siihen nikotteluun.

        Kärjettömiä syttyjä on eri tekniikoilla, joten laitteetkin on erilaisia ja erikokoisia ;) Tässä on varmaan se juju että samaa pakettia voi pienillä lisäyksillä soveltaa motronic yksipisteruiskuun. Ymmärtääkseni näissä on varsin harvoin vikoja.


    • Lucas/Bosch

      Usko nyt vain tuota aiemmin esitettyä juttua: Jos alkaa ankara nykiminen, kun kiihdyttää, vika on yhdessä tai useammassa tulpanjohdossa! Vedä ensiksi pois ne turhat peltiputket 1., 2. ja 3. sylinterin johdoista, pätkiminen loppuu siihen joksikin aikaa ja ryhdy hankkimaan sitten uusia johtoja.

      Kaasun painaminen nimittäin suurentaa sylinterin kaasuseoksen läpilyöntijännitekestoisuutta ja kun nyt tulpassa kipinä syttyisi vasta korkeammalla jännitteellä, kuin kevyellä kuormituksella, johto lyökin läpi siihen peltiputkeen eikä tulpan kärkivälissä!

      Hanki Haynesin korjausopas, siinä on kuvalliset ohjeet mm. virranjakajan johdon irroitukseen.

      Jos koslassa on Lucasin virranjakaja, tiedossa on monta tiellejääntiä. Sensijaan Boschin jakajalla ei juuri sitä pelkoa ole, vaikkakin kansia siihenkin joskus tarvitaan.

      • Shakari

        ja tulpat vaihdettu, jos vielä sen pyörijän kannen koittas uusia. Pistin merkille, että se pyörijän akseli oli aika löysä ja falskas sormin pyöritellessä aika lailla. Vetäessäni pyörijää irti se koko "hoito" tuli sieltä jonkun sentinverran ulospäin. Ei voi olla normaalia? Onko tässä ny perkle virranjakajan hankinta eessä...


      • Shakari
        Shakari kirjoitti:

        ja tulpat vaihdettu, jos vielä sen pyörijän kannen koittas uusia. Pistin merkille, että se pyörijän akseli oli aika löysä ja falskas sormin pyöritellessä aika lailla. Vetäessäni pyörijää irti se koko "hoito" tuli sieltä jonkun sentinverran ulospäin. Ei voi olla normaalia? Onko tässä ny perkle virranjakajan hankinta eessä...

        jakajan kyljessä luki MG, en tiä sit onko oma merkkinsä vai onko kenties jonkulainen lyhenne pahamaineisesta Lucasista? :-)


      • ex-Kadett
        Shakari kirjoitti:

        ja tulpat vaihdettu, jos vielä sen pyörijän kannen koittas uusia. Pistin merkille, että se pyörijän akseli oli aika löysä ja falskas sormin pyöritellessä aika lailla. Vetäessäni pyörijää irti se koko "hoito" tuli sieltä jonkun sentinverran ulospäin. Ei voi olla normaalia? Onko tässä ny perkle virranjakajan hankinta eessä...

        Kyllä se akseli normaalisti siellä jonkinverran liikkuu. Kyllä sen sitten huomaat kun jakajassa on tarpeeksi väljää, pyörijä sorvaa jakajankannen hajalle (kokemusta on).
        Jos pyörijä ei käsin kääntäessä pyöri, niin ei pitäisi olla ongelma. Itsellä aikanaan meni jakajan alta sellainen muovi osa hajalle että pyörijä pyöri sormella vapaasti.

        Jakajan sisällä oleva elektroniikka systeemikin on ollut joskus viallinen.


      • Shakari
        ex-Kadett kirjoitti:

        Kyllä se akseli normaalisti siellä jonkinverran liikkuu. Kyllä sen sitten huomaat kun jakajassa on tarpeeksi väljää, pyörijä sorvaa jakajankannen hajalle (kokemusta on).
        Jos pyörijä ei käsin kääntäessä pyöri, niin ei pitäisi olla ongelma. Itsellä aikanaan meni jakajan alta sellainen muovi osa hajalle että pyörijä pyöri sormella vapaasti.

        Jakajan sisällä oleva elektroniikka systeemikin on ollut joskus viallinen.

        ku näkyy olevan se haukuttu Lucasin jakaja, niin ei sitte varmaan ihme vaikka minkälaisia ongelmia alkaa esiintyyn. Kuulemma kova värkki kerään kosteuttaki sisälle eikä sitä oikein millään voi estää. Se pyörijä siis ei akselin välillä falskannu yhtään, mut se koko akseli sen levyn kanssa pyöri mielestäni aika reippaanlaisesti eestaas ku pyörijästä nitkuttelin ja toisessa ääriasennossa akseli nous levyn kans jonku puol senttii ulospäin. Eikö se just tolleen ala sorvata sitä kantta ku tulee akseli liian paljo ulospäin, mikäpä sitä on vastassa pitelemässä muu ku se hiili.

        Eiköhän se tuossa sytkän ohjausyksikössä ole kuitenki melko todennäkösesti vika, näytti sitteki löytyvän puolan alta vaikeesta paikasta. Varaosaliikkeeseen ku soittelin ja latelin numerosarjaa nii tuumasivat että "jaha se on jo joskus vaihdettu"... onko nuo yksiköt sit kovaaki kulutustavaraa, vai onko nää Lucasin sähkövehkeet niin peestä että saa olla kokoajan jotain vaihtamassa? Vai voiko viallinen jakaja kenties rikkoo noita yksiköitä? 36 ekee nyt ei niin taloutta vielä kaada, mut kuitenki.

        Asia on tietysti täysin eri, jos pätkiminen jatkuu yksikön vaihdon jälkeenki... :-/


      • Lucas/Bosch
        Shakari kirjoitti:

        ku näkyy olevan se haukuttu Lucasin jakaja, niin ei sitte varmaan ihme vaikka minkälaisia ongelmia alkaa esiintyyn. Kuulemma kova värkki kerään kosteuttaki sisälle eikä sitä oikein millään voi estää. Se pyörijä siis ei akselin välillä falskannu yhtään, mut se koko akseli sen levyn kanssa pyöri mielestäni aika reippaanlaisesti eestaas ku pyörijästä nitkuttelin ja toisessa ääriasennossa akseli nous levyn kans jonku puol senttii ulospäin. Eikö se just tolleen ala sorvata sitä kantta ku tulee akseli liian paljo ulospäin, mikäpä sitä on vastassa pitelemässä muu ku se hiili.

        Eiköhän se tuossa sytkän ohjausyksikössä ole kuitenki melko todennäkösesti vika, näytti sitteki löytyvän puolan alta vaikeesta paikasta. Varaosaliikkeeseen ku soittelin ja latelin numerosarjaa nii tuumasivat että "jaha se on jo joskus vaihdettu"... onko nuo yksiköt sit kovaaki kulutustavaraa, vai onko nää Lucasin sähkövehkeet niin peestä että saa olla kokoajan jotain vaihtamassa? Vai voiko viallinen jakaja kenties rikkoo noita yksiköitä? 36 ekee nyt ei niin taloutta vielä kaada, mut kuitenki.

        Asia on tietysti täysin eri, jos pätkiminen jatkuu yksikön vaihdon jälkeenki... :-/

        Aikoinaan oma Vectra 1.6SV jätti tielle seuraavista syistä:
        1. Lucas-jakajan pyörijästä murtui asennon määräävä pykälä, pyörijä pyöri holtittomasti
        2. Lucas-jakajaa pyörittävän muovipyörän tappi katkesi, jolloin jakaja lakkasi pyörimästä
        3. Lucas-jakajan johtosarjan runkoliittimen muovinen sisäosa liukeni vuotavaan moottoriöljyyn, se liitin onkin niin mainiosti juuri siellä alareunan puolella josta jakajan vuotama öljy valuu! Johtosarjan johdot menivät siis oikosulkuun.
        4. Lucas-jakajan sisällä Hall-anturin muovieristeisten johtojen eristemuovit liukenivat läpi vuotavaan moottoriöljyyn. Taas oikosulussa!
        5. Lucas-jakajan akseli leikkasi kiinni, taas se nokka-akselin päästä voiman ottava muovipyörä tietysti murtui.

        Vasta tässä vaiheessa menin Bosch-kauppaan ja ostin Bosch-jakajan, vaikka lompsasta kouristi. Nykyäänhän romiksista tms. Motonetista niitä löytyy halvalla. Eipä jättänyt auto sen koommin tielle, paitsi kun

        6. Nokkahihnasta lähti hampaat 45 000 km kuluttua vaihdosta (merkkiliike asensi liian löysälle!)
        7. Moottorin korva irtosi moottorista ja kone putosi Mannerheimintiellä apurungon varaan.


      • Shakari
        Lucas/Bosch kirjoitti:

        Aikoinaan oma Vectra 1.6SV jätti tielle seuraavista syistä:
        1. Lucas-jakajan pyörijästä murtui asennon määräävä pykälä, pyörijä pyöri holtittomasti
        2. Lucas-jakajaa pyörittävän muovipyörän tappi katkesi, jolloin jakaja lakkasi pyörimästä
        3. Lucas-jakajan johtosarjan runkoliittimen muovinen sisäosa liukeni vuotavaan moottoriöljyyn, se liitin onkin niin mainiosti juuri siellä alareunan puolella josta jakajan vuotama öljy valuu! Johtosarjan johdot menivät siis oikosulkuun.
        4. Lucas-jakajan sisällä Hall-anturin muovieristeisten johtojen eristemuovit liukenivat läpi vuotavaan moottoriöljyyn. Taas oikosulussa!
        5. Lucas-jakajan akseli leikkasi kiinni, taas se nokka-akselin päästä voiman ottava muovipyörä tietysti murtui.

        Vasta tässä vaiheessa menin Bosch-kauppaan ja ostin Bosch-jakajan, vaikka lompsasta kouristi. Nykyäänhän romiksista tms. Motonetista niitä löytyy halvalla. Eipä jättänyt auto sen koommin tielle, paitsi kun

        6. Nokkahihnasta lähti hampaat 45 000 km kuluttua vaihdosta (merkkiliike asensi liian löysälle!)
        7. Moottorin korva irtosi moottorista ja kone putosi Mannerheimintiellä apurungon varaan.

        Aattelinki ettei se pyörijän akseli ehkä näin vapaasti sais liikkua sormin, ruuvasin jakajan irti. Muovitappi levyineen näytti olevan OK, mutta sisältä kuului helinää ja sieltä tipahti joku sentin mittanen ohut metalliputki joka ilmeisesti murtunu irti jostain. Ilmeisesti sen kuuluis pitää sitä akselia paikoillaan oikeessa asennossa.

        Korjasitko itse sitä Lucasin jakajaa, miten se lähtee auki? Pitääkö siitä pyörijän pään metallikuvun alta saada vaan ne ruuvit jollain ihmeavaimella auki ja vot?

        Entä mitens se Boschin jakajan asennus meni, siinähän ku on kai alipaineella sytytysennakon säätö?


      • Lucas/Bosch
        Shakari kirjoitti:

        Aattelinki ettei se pyörijän akseli ehkä näin vapaasti sais liikkua sormin, ruuvasin jakajan irti. Muovitappi levyineen näytti olevan OK, mutta sisältä kuului helinää ja sieltä tipahti joku sentin mittanen ohut metalliputki joka ilmeisesti murtunu irti jostain. Ilmeisesti sen kuuluis pitää sitä akselia paikoillaan oikeessa asennossa.

        Korjasitko itse sitä Lucasin jakajaa, miten se lähtee auki? Pitääkö siitä pyörijän pään metallikuvun alta saada vaan ne ruuvit jollain ihmeavaimella auki ja vot?

        Entä mitens se Boschin jakajan asennus meni, siinähän ku on kai alipaineella sytytysennakon säätö?

        On jo sen verran aikaa ko. operaatioista (n. 10 v), että vähän on huonossa muistissa. Mitään erikoisia työkaluja täydellisessä purkamisessakaan ei tarvittu. (No isoa lekaa tarvittiin kiinni leikkaantuneen akselin lyömiseen irti liukulaakeristansa!) Kun jakajan ottaa kokonaan irti koneen päädystä (pitää tietysti osata laittaa se takaisin samaan asentoon, eli kun 1. sylinteri on puristustahdin yläkuolokohdassa, eli jakohihnapyörän merkki kohdallaan, pitää jakajan nokan osoittaa 1. sylinterin kohtiota jakajan kannessa, ja sitten sytytyksen ajoittamiseen ajoituslamppu ja ajoituksen aikana oltava jakajan vieressä johtosarjassa oleva oikosulkuliitin irroitettuna), oli se muovipyörä siellä akselin päässä (nokka-akselia vasten) muovipyörän ja akselin läpi puristetulla sokkatapilla. Jakajan kannen puoleinen pää purkaantui muistaakseni Hall-antureineen aivan ruuvimeisselitason työkaluilla.

        Lucasia korvaava Bosch-jakaja on TÄYSIN ja SUORAAN vaihtokelpoinen Lucasin kanssa! Siinäkään ei siten ole alipainesäädintä!!!! Se pienjänniteliitinkin (joka lilluu öljyisenä) on aivan samanlainen, paitsi että se on öljynkestävä! Muistaakseni tulpanjohtoliittimetkin olivat samanlaiset, joten uusia johtojakaan ei tarvita, jos vanhat ovat kunnossa.

        Se johtosarjan päässä oleva pienjänniteliitin, joka tökätään jakajan runkoon, voi sekin olla pilalle liuennut ja syöpynyt, koska sekin on Lucasin valmistetta. Ostin jakajan hankinnan yhteydessä Bosch-kaupasta myös ko. liittimen ja siis korjasin senkin pään samassa remontissa. Ko. liitin oli hävyttömän hintainen, olisi ehkä saanut Opel-kaupasta halvemmalla.

        Niin ja vielä: Osassa 1.6SV-Opeleita alkuperäisenä jakajana oli kyseinen Bosch-jakaja, joten kannattaa kysyä Opel-kaupastakin sen hintaa.

        Sokerina pohjalla: Ne 89-mallin Vectrat, joissa oli alkuperäisjakajana Lucas, ovat todennäköisesti Englannissa Vauxhall Cavalier -merkillä valmistettuja!!!!!


      • Lucas/Bosch
        Shakari kirjoitti:

        Aattelinki ettei se pyörijän akseli ehkä näin vapaasti sais liikkua sormin, ruuvasin jakajan irti. Muovitappi levyineen näytti olevan OK, mutta sisältä kuului helinää ja sieltä tipahti joku sentin mittanen ohut metalliputki joka ilmeisesti murtunu irti jostain. Ilmeisesti sen kuuluis pitää sitä akselia paikoillaan oikeessa asennossa.

        Korjasitko itse sitä Lucasin jakajaa, miten se lähtee auki? Pitääkö siitä pyörijän pään metallikuvun alta saada vaan ne ruuvit jollain ihmeavaimella auki ja vot?

        Entä mitens se Boschin jakajan asennus meni, siinähän ku on kai alipaineella sytytysennakon säätö?

        No vilkaisin Haynes-korjausopasta, jota sinullekin suosittelen. Lucasin jakaja kokonaisena irti koneen päädystä (sanka irti, johdot irti ja pieni veto), jakajan kansi irti, pyörijä vetämällä irti, sitten toisesta akselinpäästä muovipyörä irti naputtamalla jollakin n. 3 mm tapilla putkisokka irti tai ainakin siihen asti, että muovipyörä irtoaa. Huomaa takana akselilla olevat välilevyt, vedä sitten akseli läpi irti jakajasta, huomaa silläkin puolella akselilla olevat välilevyt. Se pyöreä lovettu levy (sytytyksen tahdistus/ajoituskiekko), joka on siellä jakajan kannen puolella tulee siis akselin mukana.
        Sitten pääsee käsiksi Hall-anturin ruuveihin.

        Bosch-jakaja, jolla korvasin Lucaksen
        0 237 521 018
        ja kaapelisarjan päässä olleen sulaneen Lucas-liittimen Bosch-vastineen numero
        1 237 000 039


      • Shakari
        Lucas/Bosch kirjoitti:

        No vilkaisin Haynes-korjausopasta, jota sinullekin suosittelen. Lucasin jakaja kokonaisena irti koneen päädystä (sanka irti, johdot irti ja pieni veto), jakajan kansi irti, pyörijä vetämällä irti, sitten toisesta akselinpäästä muovipyörä irti naputtamalla jollakin n. 3 mm tapilla putkisokka irti tai ainakin siihen asti, että muovipyörä irtoaa. Huomaa takana akselilla olevat välilevyt, vedä sitten akseli läpi irti jakajasta, huomaa silläkin puolella akselilla olevat välilevyt. Se pyöreä lovettu levy (sytytyksen tahdistus/ajoituskiekko), joka on siellä jakajan kannen puolella tulee siis akselin mukana.
        Sitten pääsee käsiksi Hall-anturin ruuveihin.

        Bosch-jakaja, jolla korvasin Lucaksen
        0 237 521 018
        ja kaapelisarjan päässä olleen sulaneen Lucas-liittimen Bosch-vastineen numero
        1 237 000 039

        Täytynee tässä katella jos sitä virranjakajan räjäytyshommiin viitsis/uskaltais jossain vaiheessa alkaa... liikkuuko sen jälkeen auto enää mihinkään ilman uutta jakajaa :-) Ja saako tästä Lucasista ylipäätään toimivaa peliä enää.

        Ilmeisesti ne alapuolen johdot joutuu väkivallalla katkaista, koska ei ne ainakaan sen liittimen mukana näytä lähtevän joka vaan seilaa siinä pitkin piuhoja. Mitä sillä liittimellä sit ylipäätään tekee siinä jos siitä erikseen pitäs maksaakkin jotain :-o


      • Lucas/Bosch
        Shakari kirjoitti:

        Täytynee tässä katella jos sitä virranjakajan räjäytyshommiin viitsis/uskaltais jossain vaiheessa alkaa... liikkuuko sen jälkeen auto enää mihinkään ilman uutta jakajaa :-) Ja saako tästä Lucasista ylipäätään toimivaa peliä enää.

        Ilmeisesti ne alapuolen johdot joutuu väkivallalla katkaista, koska ei ne ainakaan sen liittimen mukana näytä lähtevän joka vaan seilaa siinä pitkin piuhoja. Mitä sillä liittimellä sit ylipäätään tekee siinä jos siitä erikseen pitäs maksaakkin jotain :-o

        En oikein ymmärrä alapuolen johtojen katkaisutarvejuttuasi? Siinähän on johtosarjan päässä liitin, jonka lukitusjousta puristetaan ja samalla vedetään liitin irti jakajan rungosta. Jakajan runkoon jää kiinni liitinparin vastakappale, joka irtoaa rungosta, kun ottaa jakajan kannen irti ja sieltä sisäpuolelta vetää kiinnitysklipsipellin irti. Sitten runkoliitin tulee ulos rungosta muutaman sentin ja runkoliittimen sisältä irtoaa muovinen sisäkalu, jossa varsinaiset Hall-anturin johtojen metallikontaktit ovat. Sitten kyseiset Hall-anturin johdot voi pujottaa reijän läpi, mikäli haluaa Hall-anturin irroittaa. Minulla se johtosarjan päässä ollut liitin oli liuennut öljyssä ja siksi se oli uusittava. Onko se nyt sinullakin liuennut sellaiseksi, että liitin tämän takia ei ota irrotakseen?


      • Shakari
        Lucas/Bosch kirjoitti:

        En oikein ymmärrä alapuolen johtojen katkaisutarvejuttuasi? Siinähän on johtosarjan päässä liitin, jonka lukitusjousta puristetaan ja samalla vedetään liitin irti jakajan rungosta. Jakajan runkoon jää kiinni liitinparin vastakappale, joka irtoaa rungosta, kun ottaa jakajan kannen irti ja sieltä sisäpuolelta vetää kiinnitysklipsipellin irti. Sitten runkoliitin tulee ulos rungosta muutaman sentin ja runkoliittimen sisältä irtoaa muovinen sisäkalu, jossa varsinaiset Hall-anturin johtojen metallikontaktit ovat. Sitten kyseiset Hall-anturin johdot voi pujottaa reijän läpi, mikäli haluaa Hall-anturin irroittaa. Minulla se johtosarjan päässä ollut liitin oli liuennut öljyssä ja siksi se oli uusittava. Onko se nyt sinullakin liuennut sellaiseksi, että liitin tämän takia ei ota irrotakseen?

        kun siinä ei ole kuin sellanen "liitin" joka on jakajan rungossa kii sisäpuolelta sellasella metallihaka-lukituksella, ku sen hakasen repäsee sieltä veke niin se muoviliitin lähtee irti mutta seilaa vaan niitä johtoja pitkin siinä ja ne johdot on edelleen kiinni jossaki siellä jakajan sisällä. Mikä lie erikoisratkaisu tää meikän jakaja sitten.

        Siinä ei siis ole mitään "vastakappaletta" sillä liittimellä siinä rungossa, se on vaan lähinnä sellanen turha suojakuori. Näyttää senverta tehdasratkasulta, että tokkopa on edes mitään liittimiä aiemmin liuennut sieltä ettäkö edellinen omistaja olis jonku tällasen virityksen väsänny ja kolvannu ne piuhat sinne jakajan sisälle kii.


      • Shakari
        Shakari kirjoitti:

        kun siinä ei ole kuin sellanen "liitin" joka on jakajan rungossa kii sisäpuolelta sellasella metallihaka-lukituksella, ku sen hakasen repäsee sieltä veke niin se muoviliitin lähtee irti mutta seilaa vaan niitä johtoja pitkin siinä ja ne johdot on edelleen kiinni jossaki siellä jakajan sisällä. Mikä lie erikoisratkaisu tää meikän jakaja sitten.

        Siinä ei siis ole mitään "vastakappaletta" sillä liittimellä siinä rungossa, se on vaan lähinnä sellanen turha suojakuori. Näyttää senverta tehdasratkasulta, että tokkopa on edes mitään liittimiä aiemmin liuennut sieltä ettäkö edellinen omistaja olis jonku tällasen virityksen väsänny ja kolvannu ne piuhat sinne jakajan sisälle kii.

        Nyt ku tarkemmin aattelee nii taitaa sitteki olla joku edellisen omistajan viritelmä tää ja jakajaa on ennenki ilmeisesti rukkailtu. Ku se metalliklipsillä kii oleva kappale on kai just se vastakappale mut siinä ei ole sitä liitintä ollenkaan ja ne piuhat menee suoraan sinne jakajan sisälle ja on kai kolvattu sinne kii. Varsin kätevää.


      • Shakari
        Lucas/Bosch kirjoitti:

        En oikein ymmärrä alapuolen johtojen katkaisutarvejuttuasi? Siinähän on johtosarjan päässä liitin, jonka lukitusjousta puristetaan ja samalla vedetään liitin irti jakajan rungosta. Jakajan runkoon jää kiinni liitinparin vastakappale, joka irtoaa rungosta, kun ottaa jakajan kannen irti ja sieltä sisäpuolelta vetää kiinnitysklipsipellin irti. Sitten runkoliitin tulee ulos rungosta muutaman sentin ja runkoliittimen sisältä irtoaa muovinen sisäkalu, jossa varsinaiset Hall-anturin johtojen metallikontaktit ovat. Sitten kyseiset Hall-anturin johdot voi pujottaa reijän läpi, mikäli haluaa Hall-anturin irroittaa. Minulla se johtosarjan päässä ollut liitin oli liuennut öljyssä ja siksi se oli uusittava. Onko se nyt sinullakin liuennut sellaiseksi, että liitin tämän takia ei ota irrotakseen?

        Nyt ku oli vähä enempi tota mötiveissöniä, aattelin repästä sen jakajan taas irti ja katella oikeen kunnolla missä mättää, samalla ku vaihoin venttiilikopan tiivisteen (varmaa homma uusiks vuoden päästä).

        On se ny perhana ku en heti ekalla irrotuskerralla huomannu. Se pyörijän akselin löysyys johtuki siitä että sitä tappimuovilevyä kii pitävä putkisokka oli menny POIKKI KOLMEEN OSAAN, eli että muovilevyn aukoissa reunoilla oli 2 palaa ja akselissa keskellä sit yks. Siis MITEN hemmetissä se metallisokka on voinu katketa ennen sitä muovilevyn tappia?? Käsittämätöntä.

        Heh, ainut mikä ylipäätään pyöritti jakajaa oli akselissa olevan putkisokan kappaleen terävä reuna joka oli haukannu muovilevyyn toisesta päästään kii.

        Ja ne palat oli vielä ihmeellisen tiukasti jämähtäny sinne ettei irronnu minkäänlaisella pieksennällä. No siinä pelossa että rikon koko jakajan/muovilevyn annoin sit sokkapalojen olla sielä ku kerta viihtyivät ja iskin sopivaks lyhennetyn naulan siitä läpi ja taivutin toisesta päästä vähän että pysy paikallaan. Ja kyllä tuntu pyörijä akseleineen taas kumman paljo jämäkämmältä.

        Ei kai sit muuta ku sytkä taas säädättään kohilleen ja katella kauanko tää patentti kestää, vai tarjooko ystäväni Opel jotain muuta värkättävää piakkoin...


    • romikseen

      Just tuossa ruokatunnilla vein 1.6s kadettin hajottamolle.

      Nyt on helpottunut ja huojentuntut olo- ei enää yhtään Opel-merkkistä autoa pihassa.Vuodesta -88 lähtien toisena autona ollut aina jotain Asconaa ja Kadettia yht 4 kpl, kaikki 1,6s koneella, vuosimallit 82-89.Mitähän tekisi nyt säästyvällä vapaa-ajalla ja rahalla.....

      Tyypillisiä ominaisuuksia:
      -takajarrut jumittaa, jarrupölyä jää rumpujen ja hihnojen väliin. Jos auto muutaman päivän ajamatta kuluu kiva naksahdus/paukahdus kun peruuttaa autoa tallista.
      -Muutenkin jarrut laahaa helposti,pitäisi puhdistaa vähintään ainakun vaihtaa renkaita tai useamminkin
      -Virranjakajasta hajoilee osia, se liitin on todella kosteusherkkä.
      -Automaattiryyppy toimi moitteettomasti vain tuossa viimeisessä
      -Käyntihäiriöitä
      -Tuulilasi halkeaa alareunasta( ei tosin pelkästään Kadettin ominaisuus)
      -Vanhemmissa koneissa nokka-akseli kulutustavaraa, ilm noiden 90hv koneiden vika, tuossa viimeisessä kadettissa 82hv ei sitä ongelmaa
      -Ruostuu äkkiä joka puolelta. Jos kesällä koppakuoriainen lentää konepellin etureunaan, lohkeaa sormenpäänkokoinen pala maalia -ruostuu välittömästi
      -Takaluukkua auki pitävät ohuet rautatangot mennet poikki jokaisesta....
      -Kierrejouset takaa murtuvat poikki aika usein
      -Venttiilikopan tiiviste vuotaa öljyä melkein joka Opelista


      Uusi kytkinasetelma ja nokkahihna ovat Opeliin edullisia laittaa kyläkorjaamolla.Se on hyvä sillä kytkimiä pitää uusia tyypillissti n200-250tkm ajetuissa, ja hihnoja muutaman kympin välein.
      Starttimoottorit ovat olleet yllättävän kestäviä enkä ole yhtään virtalukkoakaan saanut hajalle, vaikka pitäisi olla aika yleinen vika( virtalukon pohja)
      Hyviä autoja ajaa, verrattuna japseihin 626,323,Kaarina ja Gorilla
      Halpoja korjata sillä voit solmia jonkun korjaamon kanssa kanta-asiakkuusspoimuksen.
      Kukaan ei ole kateellinen autosi takia!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe