Moikka!
moi ostin vm-98 nissanin mutta minulla ei ole talveksi tolppapaikkaa, jotta saisin auton esilämmitettyä. Kuinka haitallista autolle on kylmäkäynnistykset? Entä yleensä pakkasella ajo. Olen kuullut että ainakin nivelten suojakumit menis rikki.
Mahtaako pitää paikkaansa?
Pakkasella ajo
19
2767
Vastaukset
- Nimetön
Kyllä se kun räjäytät motin tulille parinkympin pakkasesta ,vastaa moottorin kulutukseltaan monen sadan kilometrin ajoa.Sikäli mikäli edes ollenkkaan saat sen tulille.Nivelien kumit kestää jos ne on orkkikset ei jotakin tarvike "muovia" ja jos mahdollista lähde parkista ettet käännä rattia heti ääriasentoon.niin orkkis kestää kymmeniä vuosia.Pakkasella ajo ei rasita autoa sen enempää päin vastoin tuntuu että kulkee kevyemmin.Kunhan vaan muistat ensimmäisten kilometrien aikana ajaa monttupaikat rauhallisesti,sillä jos iskari joutuu tekemään rajuja joustoliikkeitä kylmänä.Ihan varmasti alkaa vuotamaan ja vaihto on viimeistään seuraavana suvena edessä.Hanki tolppa paikka jos on tarve päästä joka päivä liikkelle
- ainakin on
peittää se konepelti vanhalla peitolla ajon jälkeen niin pysyy pitempään lämpöisenä eikä niin pääse pakkanen puremaan näin ennen toimittiin. Nykyään voi kerrostalossa joutua jonottamaan sitä paikkaa vuosia
- ihmetytti minuakin kestääkö
Nuo vetonivelten suojat voivat olla alkuperäistavaranakin muovia. Kumisia ei välttämättä valmistetakaan.
Kun pakkasta on parikymmentä astetta tai enemmän, kannattaa välttää renkaitten ääriasentoja. Oli auto piuhan päässä tai ei.
Kovemmilla pakkasilla ne suojat lupsahtelevat pois paikoiltaan renkaita käännellessä.
Moneen kertaan vekslaaminen saattaa tuntua hölmöltä, mutta todennäköisemmin säästyt suojan ja todennäköisesti nivelen vaihdolta. Eivät ole ilmaisia.
Muutenkin pakkasilla kannattaa ajella ihmisiksi.
Ja jos auto ei ole piuhan päässä, kannattaa jäähdytinneste tarkistaa / lisätä / vaihtaa.
Siis ennen pakkasia.
- Ammattiajo
Että eniten vikoja tulee talvisin! Kaikenlaisia yllätyksiä erityisesti kovat pakkaset teettää. Onneksi ei tartte lähtee pakastimella liikkeellä.
Mutta talvi on pahasta autolle, ei voi muuta sanoa, aina se rikkoo jotakin. - Tulis ees se talvi
Niin kannattaa myös laittaa koneeseen täyssynteettiset öljyt,niin on edes teoreettiset mahdollisuudet selvitä talvesta ilman lämppäriä.Kun nyt ees tulisi talvi alkaa tämä pimee syksy tympiä kun täällä ei ole vielä edes kertaakaan käyttänyt maata valkeena.
- mohikaani
aika, pakkanen,suola ja vesi/loska rikkoo niitä kumeja. Muista aina kuitenkin käyttää se lain säätämä aika siihen, että annat auton käydä paikallaan enne ajoonlähtöä, kun et kerran sitä lämpöön saa
- Cortooba
Oli 96 vm Cordobassa vaihdoin kesällä uudempaan ja nivelen kumit oli ihan kuin uudet.Ei pykimiä ollenkaan. Ja raidetangon päät alatukivarret kaikki tehtaan jäljiltä,ei kolinoita.ja kumit virheettömiä.Toivottavasti tämä nykyinen uusikoppanen Cordoba on tehty yhtä laadukkaista materiaaleista.Niin siihen 96 Cordobaan tuli kilometrejä 172 t
- niitä
Cortooba kirjoitti:
Oli 96 vm Cordobassa vaihdoin kesällä uudempaan ja nivelen kumit oli ihan kuin uudet.Ei pykimiä ollenkaan. Ja raidetangon päät alatukivarret kaikki tehtaan jäljiltä,ei kolinoita.ja kumit virheettömiä.Toivottavasti tämä nykyinen uusikoppanen Cordoba on tehty yhtä laadukkaista materiaaleista.Niin siihen 96 Cordobaan tuli kilometrejä 172 t
vaihdeltua ja yleensä ne on pykinyt niin,että ois omistajan pitänyt huomata, mutta on semmoisia mitkä ei juuri katsele ja remonttiin tuodaan sitten, kun nivel rutisee! Kyllä yleisesti aika hyvin kestää
"viisaita" neuvoja suoraan Esson baarin autottomilta kaljankittaajanuorilta.
Unohda ne kaikki.
Aja autollasi kaikessa rauhassa. Toki pakkanen rassaa, mutta auto on rakennettu toimimaan pakkasessakin eikä se määräänsä enempää kestä ajoi miten ajoi. Nivelten suojakumit kyllä kestää, ei niistä tarvitse murehtia. Toki ehkä kerran-pari vuodessa kannattaa vilkaista, etteivät ole murtumassa puhki ja uusia, jos siltä näyttää. Pakkasnesteen kestävyyden tietenkin voisi tarkastuttaa oli sitten tolppapaikkaa tai ei. Sekin tarkastus menee takuuvarmasti pieleen jos vähänkään huolimattomasti tehdään.- kanssa yks
ei enää niin nuori joo! hehheh
- Varkylmä
kanssa yks kirjoitti:
ei enää niin nuori joo! hehheh
On autos hajoo talvessa kun ei oo tolppapaikaa
ja on likasta ja vaarallista ajaa kylmällä muista ainakin pukeutua lämpimäåsti. - Minun nimimerkki
Vetelit yhteen toisten esittämiä ajatuksia ja esitit ne omina, kokeneen kuskin virallisina neuvoina.
Hyvä.
Tulihan sinulta uuttakin asiaa. En itsekään tiennyt vetelehtiväni Esson paarissa. Ja olen ilmeisesti huumattu, psykoosissa tai hypnotisoitu, kun kuvittelen istuvani joka aamu auton rattiin.
Ja mikä pahinta, harhatila on kestänyt jo yli 20 vuotta.
Mutta hyvä, että selvisi. - näille
Minun nimimerkki kirjoitti:
Vetelit yhteen toisten esittämiä ajatuksia ja esitit ne omina, kokeneen kuskin virallisina neuvoina.
Hyvä.
Tulihan sinulta uuttakin asiaa. En itsekään tiennyt vetelehtiväni Esson paarissa. Ja olen ilmeisesti huumattu, psykoosissa tai hypnotisoitu, kun kuvittelen istuvani joka aamu auton rattiin.
Ja mikä pahinta, harhatila on kestänyt jo yli 20 vuotta.
Mutta hyvä, että selvisi.nikki kavereille ja etenkin tälle kyseiselle "vanhalleherralle". Näkisipä joskus tuonkin esittävän jotain omaa tietämystään, mutta ei odottaa toisten ensin kommentoivan ja sitten heittää jotain lähes puutaheinää. Sekö on asiallista kysyn vaan!
Eipä ole ollut tapana viettää edes nuoruusaikana aikaa essonbaareissa ja silloin ei vielä kotoonta kirjoiteltu tietokoneilla - ccrr1
Täytyy kyllä myöntään, että kirjoituksesi on oikeasta elämästä ja täyttä asiaa. Toivoisin tänne yleensäkin enemmän aitoa kokemusta kuin nuorten poikien autolehtifraaseja keinotekoisesta elämästä.
On totta, että kylmäkäynnistys ilman Webastoa tms. on haitaksi sekä kuskille, että autolle. Mutta henkilöllä, jolla ei ole tolppapaikkaa on varmasti muita tärkeämpiä asioita elämässään huolehdittavaksi kuin auton spekulatiivinen kärsiminen. - jos kaveri
ccrr1 kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntään, että kirjoituksesi on oikeasta elämästä ja täyttä asiaa. Toivoisin tänne yleensäkin enemmän aitoa kokemusta kuin nuorten poikien autolehtifraaseja keinotekoisesta elämästä.
On totta, että kylmäkäynnistys ilman Webastoa tms. on haitaksi sekä kuskille, että autolle. Mutta henkilöllä, jolla ei ole tolppapaikkaa on varmasti muita tärkeämpiä asioita elämässään huolehdittavaksi kuin auton spekulatiivinen kärsiminen.tekee tyhjäksi neuvot, että auto kannattaa käyttää paikallaan ennen ajoonlähtö jne. niin olisi ollut parempi jättää kommentoimatta.
Taisi ite kitata sitä kaljaa kiikkustuolissa
- Rellu5L
Laitat koneeseen täyssynteettiset öljyt ja lämmität akkua ennen käynnistystä jonkin aikaa parkeilla, niin aina lähtee kuin palmun alta. Itse ajoin TL Rellulla 305000km näillä eväillä, sitten pelastin ehjän auton jälkipolville anopin talliin.
- Kaikkea kuulee..
Jaa että lämmittelit akkua parkeilla... heh...
Lisääntyköhän se kovastikkin se akun virta siinä "lämmityksessä"?
Ei saa lähettää tuollasii viestejä tänne, joku uusavuton saattaa vielä ottaa tosissaan tuollaiset leikinlaskut ja tyhjentää viimeisetkin virrat akusta "lämmittämällä" heh...
Älä vaan sano että olet tosissasi tuosta akunlämmittämisestä! Esson baarissa kuulee kaikkea mutta se kaikki ei välttämättä ole totta. - mutta se
Kaikkea kuulee.. kirjoitti:
Jaa että lämmittelit akkua parkeilla... heh...
Lisääntyköhän se kovastikkin se akun virta siinä "lämmityksessä"?
Ei saa lähettää tuollasii viestejä tänne, joku uusavuton saattaa vielä ottaa tosissaan tuollaiset leikinlaskut ja tyhjentää viimeisetkin virrat akusta "lämmittämällä" heh...
Älä vaan sano että olet tosissasi tuosta akunlämmittämisestä! Esson baarissa kuulee kaikkea mutta se kaikki ei välttämättä ole totta.antaa paremman startausvirran noi, mutta se koski noita lyijyakkuja, joita ennen käytettiin
- Rellu5L
Kaikkea kuulee.. kirjoitti:
Jaa että lämmittelit akkua parkeilla... heh...
Lisääntyköhän se kovastikkin se akun virta siinä "lämmityksessä"?
Ei saa lähettää tuollasii viestejä tänne, joku uusavuton saattaa vielä ottaa tosissaan tuollaiset leikinlaskut ja tyhjentää viimeisetkin virrat akusta "lämmittämällä" heh...
Älä vaan sano että olet tosissasi tuosta akunlämmittämisestä! Esson baarissa kuulee kaikkea mutta se kaikki ei välttämättä ole totta.Totta joka sana, muutama minuutti kovilla pakkasilla, eihän virta sentään lisääntynyt, mutta lämmennyt akku antoi heti koko kapasiteetin starttikäyttöön. Etkö todellakaan tiennyt tätäkään niksiä autoilusta, taidat itse olla Veijo Esson kavereita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293115- 1191255
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61107- 58971
- 69955
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26907Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38891Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu167877Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66850Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75794