tarvitsisin pikaista tietoa siitä, miten suomen kielen sana hintalaatusuhde kirjoitetaan oikein. Onko se hinta-laatusuhde vai hinta/laatusuhde tai kenties jotakin ihan muuta?
Äidinkielen apua!
6
446
Vastaukset
- on.
Hinta/laatu-suhde se minulle on. Ei väliä, onko oikein vai väärin.
- nimittäjä
Muistathan sitten että korkea hinta/laatusuhhde tarkoittaa huonoa kauppaa. Matala hinta/laatusuhde on hyvä ostos.
- ...
nimittäjä kirjoitti:
Muistathan sitten että korkea hinta/laatusuhhde tarkoittaa huonoa kauppaa. Matala hinta/laatusuhde on hyvä ostos.
Kyllä itsekin olen ajatellut termin matemaattista merkitystä. Hinta jaettuna laadulla on todellakin silloin korkea kun hinta on korkea ja laatu matala.
- roikkuu
... kirjoitti:
Kyllä itsekin olen ajatellut termin matemaattista merkitystä. Hinta jaettuna laadulla on todellakin silloin korkea kun hinta on korkea ja laatu matala.
Riippuu ajatellaanko hinta-ja laatusuhdetta matemaattisesti vai käsitteenä....silloin korkea hinta-ja laatusuhde olisi hyvä ostos.
Tässä on kaksikin normien mukaista vaihtoehtoa:
1) hinta - laatu-suhde
missä merkinnän " - " tilalla pitäisi olla ajatusviiva, mutta ei taida juuri toimia tällä foorumilla
2) hinta-laatusuhde
Kumpaakaan ei voi sanoa fiksuksi, kuten ei itse sanaakaan. Järkevämpi ilmaisu on "hinnan ja laadun suhde" (tai "hinnan suhde laatuun"), ja vielä järkevämpää on ajatella selkeästi ja puhua tai kirjoittaa sen mukaan. Esimerkiksi lause "Tuotteen hinta-laatusuhde on hyvä" on kunnon suomeksi sanottuna "Tuote on edullinen".
Lisätietoja:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.4.html#suhdeilm- samanarvoiset
hinta ja laatu on tuossa "samanarvoiset" sanat ja ne erotetaan/yhdistetään yhdysviivalla, muuten se on normaali yhdyssana.
vastaava samanarvoisia esim. keittäjä-siivooja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad831332- 45950
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että367788- 142749
- 55689
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän117667- 51648
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38625- 76612
- 56594