Matalat ja korkeat taajuudet

mää

Yhesä elektroniikan kirjassa on kuvin esitetty miten saadaan kaijuttimesta matalia tai korkeita taajuuksia vaimennettua.

Jos laitat kelan kaijuttimelle menevään plus-johtoon ja kelan jälkeen laitat kondensaattorin plus- johosta miinukseen niin vaimennettaisiin matalia taajuuksia, mutta minusta tuntu ainaki korvakuulolla että diskantit pienenivät siten että passot olisivat kuuluneet paremmin,,,ja sitte ku laitta plus- johtoon konkan ja plusasta miikkaan kelan niin vaimenisi diskantit......Mutta mene ja tiedä.

Mutta ku kokeilin tuota eka vaihtoehtoa niin tulin siihen tulokseen ettei koko kelalla olis mitään virkaa, ennemminkin konkan koolla.

Kela oli kyllä it tehty.

13

1225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EL-MIÄS

      Kun laitat kelan kaiuttimen johtoon ja siitä kondensaattariun kaiuttimen - johtoon niin korkeat taajuudet vaimenevat,ja kun laitat kondensaattorin kaiuttimen johtoon ja kelan kaiuttimen -johtoon niin vaimenevat matalat taajuudet

      • mää

        Siis kummalla tavalla saisin paremman basson toiston?

        Meinaako tuo seuraava sitä että tulee paremmat bassot: Kun laitan kelan kaiuttimen johtoon ja siitä kondensaattariun kaiuttimen - johtoon niin korkeat taajuudet vaimenevat.

        Vai meinaako tuo seuraava sitte sitä että tulis paremmat passot: kun laitan kondensaattorin kaiuttimen johtoon ja kelan kaiuttimen -johtoon niin vaimenevat matalat taajuudet


      • bassot
        mää kirjoitti:

        Siis kummalla tavalla saisin paremman basson toiston?

        Meinaako tuo seuraava sitä että tulee paremmat bassot: Kun laitan kelan kaiuttimen johtoon ja siitä kondensaattariun kaiuttimen - johtoon niin korkeat taajuudet vaimenevat.

        Vai meinaako tuo seuraava sitte sitä että tulis paremmat passot: kun laitan kondensaattorin kaiuttimen johtoon ja kelan kaiuttimen -johtoon niin vaimenevat matalat taajuudet

        "paremmat" bassot saat kun sijoitat tarpeeksi hyviin kaiuttimiin...


      • ahmedmalikahmad
        bassot kirjoitti:

        "paremmat" bassot saat kun sijoitat tarpeeksi hyviin kaiuttimiin...

        Elekää yllyttäkö yksinkertaista. Amisdatsuneja on jo ihan tarpeeksi jumputtamassa kapteeni jaakkoa tuolla liikenteessä.


    • Raimo

      Puhut 1-tiepassivi suotimesta...

      Periaate on se, että kela on vastus vaihtovirralle ja kondensaattori on vastus tasavirralle. Vastustava
      voima riippuu taajuudesta ja komponentin ominaisuudesta. Basso on matalataajuista värähtelyä, eli kytkemällä elementin kanssa sarjaan kelan saat korostettua matalia taajuuksia. Kytkemällä elementin kanssa kondensaattorin rinnan "oikosuljet" korkeat taajuudet, jolloin ne eivät pääse kaiuttimeen, jolloin matalat taajuudet korostuvat.

      Tossa 3-tie jakosuotimen kytkis. R1 = basso R2 = keskiääni ja R3 on diskantti

      http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://users.utu.fi/esarae/harraste/jakosuodin1.jpg&imgrefurl=http://users.utu.fi/esarae/harraste/jakosuodin.html&h=334&w=478&sz=28&tbnid=NWsNig7xq8MJ:&tbnh=88&tbnw=126&hl=fi&start=5&prev=/images?q=jakosuodin&svnum=10&hl=fi&hs=Kla&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi-FI:official&sa=G

      • mää

        No nyt ku en havainnut mitään vaikutusta kelalla, koska olen sen itse tehnyt niin antakaapa hyviä neuvoja kelan valmistukseen.

        Tiedän että rautasydämminen kela on parempi kuin ilmasydämminen, mutta tarviiko se rautasydämminen kela mitään sen raudan ja käämityn langan väliin???


      • mää

        Pääseekai sinne jonkuverran diskantteja läpi vaikka sen konkan siihen rinnan laittaa?

        Kuin iso merkitys on kodensaattorin koolla?

        Mulla ku on kolmetiekaijuttimet stereoissani niin, Miten käy jos laitan siihen kaijutinkoteloon menevään johtoon nuo komponentit, enkä sinne kaijutinkotelonsisälle??? Vai pitäisikö ne saada sinne kaijutinkotelon sisään tiettyihin kaijutin johtoihin ettei vaikutus tulisi kaikkiin kaijuttimiin, Esim. pelkästään passoelementtiin?


      • mää kirjoitti:

        No nyt ku en havainnut mitään vaikutusta kelalla, koska olen sen itse tehnyt niin antakaapa hyviä neuvoja kelan valmistukseen.

        Tiedän että rautasydämminen kela on parempi kuin ilmasydämminen, mutta tarviiko se rautasydämminen kela mitään sen raudan ja käämityn langan väliin???

        tapauksessa se Fe on myrkkyä äänille, eli AF alueella ilmasydäminen on paras kotioloissa tehtynä!


      • Raimo
        mää kirjoitti:

        Pääseekai sinne jonkuverran diskantteja läpi vaikka sen konkan siihen rinnan laittaa?

        Kuin iso merkitys on kodensaattorin koolla?

        Mulla ku on kolmetiekaijuttimet stereoissani niin, Miten käy jos laitan siihen kaijutinkoteloon menevään johtoon nuo komponentit, enkä sinne kaijutinkotelonsisälle??? Vai pitäisikö ne saada sinne kaijutinkotelon sisään tiettyihin kaijutin johtoihin ettei vaikutus tulisi kaikkiin kaijuttimiin, Esim. pelkästään passoelementtiin?

        Jos sinulla on 3-tie kaiuttimet, niiden sisällä on jo nuo vermeet.Ei kannata laittaa siihen piuhan väliin mitään. Jos jakosuhteita ja jako jyrkkyyttä haluaa vaihtaa pitäis vaihtaa koko jakosuodin.


    • mää

      Niin mistäköhän mää saisin valmiita keloja jos tuo kelan teko ei onnistu kunnolla???

      • ElektroniikkaHarrastelija

        Hae kirjastosta lainaan: Näin rakennat Hifi kaiuttimia. Siinä on selistetty ihan perusteetkin. Noilla konkka/kela kokeiluilla ei pitkälle pääse muuttujia on sen verran paljon. Ja jo pelkästään onnistuneisiin kokeiluihin on on syytä tietää passiivisuotimen toimintaperiaate.


      • Raimo

    • A.O.

      Konkka kajarin kanssa sarjassa vaimentaa matalia - konkka kajarin kanssa rinnan vaimentaa (oikosulkee) korkeita.

      Vastaavasti kela sarjassa vaimentaa korkeita - kela rinnan vaimentaa bassoja.

      Ja ei ku kokeilemaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe