Haluaisin käyttää tuota ilmaisua selvällä suomen kielellä. Tietääkö joku hyvän käännöksen, jota todella käytetään Suomessa? (Asun itse ulkomailla.)
"Spoiler warning" suomeksi?
7
617
Vastaukset
- Inter Arma
Juonipaljastus!
"Juonipaljastus" on "spoiler", joten "spoiler warning" on "varoitus juonipaljastuksesta" (koska vaihtoehto "juonipaljastusvaroitus" on liian pitkä sana).
- yks filmihullu
Yucca kirjoitti:
"Juonipaljastus" on "spoiler", joten "spoiler warning" on "varoitus juonipaljastuksesta" (koska vaihtoehto "juonipaljastusvaroitus" on liian pitkä sana).
Käytän sitten tuota.
- Turmeltaja
Sanalla 'spoiler' on eri piireissä eri merkityksiä.
Ns. amisviiksiautoilijoilla on pyydyksissään useinkin 'spoileri' (kunnes katsastusmies otattaa sen pois). Spoilerin tehtävänä on kai toimia jonkinmoisena korkeusvakaajana vaakalennossa.
http://images.google.fi/images?q=spoiler&hl=fi
»spoil = saalis, hemmotella, pilaannuttaa, pilalla, tuhota (pilata) turmeltua, saattaa tärviölle, tuhota» (Euroword 2003 pro 3.0 Rev 1A)
Minkä spoileri sitten tuhoaa tai pilaa? Laminaari(se)n ilmavirtauksen? Ajoneuvon ulkonäön?- minätässä
on, kuten nimikin sanoo, ilmanpilaaja. Ei siis mikään koriste tai muukaan pillurallikärryn hyödyke. Spoilerin tapaa kaikista isoista lentokoneista. Sitä on joskus nimitetty ilmajarruksi.
- Saastelias
minätässä kirjoitti:
on, kuten nimikin sanoo, ilmanpilaaja. Ei siis mikään koriste tai muukaan pillurallikärryn hyödyke. Spoilerin tapaa kaikista isoista lentokoneista. Sitä on joskus nimitetty ilmajarruksi.
Onko spoilerin tehtävä savoksi tosiaankin 'iliman pilluu'?
- Autoistuja
>Minkä spoileri sitten tuhoaa tai pilaa?
>Laminaari(se)n ilmavirtauksen? Ajoneuvon ulkonäön?
Veikkaisin tuota viimeksimainittua: olen tähän ikään elettyäni kerennyt nähdä lukuisia spoilereita, mutta en tiedä ainoatakaan tapausta, jossa se ei olisi aiheuttanut kiinnitysalustanaan toimivan auton ulkonäölle kirjaimellisesti juuri sitä, mitä sen engl. nimi kuvaakin...
>pilaannuttaa, pilalla, tuhota (pilata) turmeltua,
>saattaa tärviölle, tuhota
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671252- 42911
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että338709- 51661
- 112659
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116646- 51638
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56584