Itsenäisyyspäivä

evakon poika

Silloin, kun tosimiehet puolustivat Suomea, ja moni uhrasi ainoansa, ei jehovan todistajia rivissä näkynyt.

Kysynkin teiltä käpykaartilaisilta ja heidän jälkeläisiltään näin itsenäisyyspäivän alla:

Hävettääkö?

26

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsokaa se

      Tuntemattomassa sotilaassa näkyy hyvin miten kirkko oli mukana sodassa.

      • evakon poika

        Se oli kuitenkin tuo meitin ev.lut.kirkko.

        Nämä poijaat olivat vankilassa tai puskassa piilossa.


      • edellinen
        evakon poika kirjoitti:

        Se oli kuitenkin tuo meitin ev.lut.kirkko.

        Nämä poijaat olivat vankilassa tai puskassa piilossa.

        ..Suomi voittanut ja saanut alueita lisää, jos kirkko ja Jumala oli ateistista jumalatonta Neuvostoliittoa vastaan?


      • evakon poika
        edellinen kirjoitti:

        ..Suomi voittanut ja saanut alueita lisää, jos kirkko ja Jumala oli ateistista jumalatonta Neuvostoliittoa vastaan?

        Enpä tiedä, mutta Stalin oli aikanaan pappisopissa, jospa hänellä oli suoremmat yhteydet yläkertaan?

        Tai sitten totuus on vielä karumpi...


      • Sergei
        edellinen kirjoitti:

        ..Suomi voittanut ja saanut alueita lisää, jos kirkko ja Jumala oli ateistista jumalatonta Neuvostoliittoa vastaan?

        Vieläkö Moskovasa Jehovan todistajat on kiellettyjen listoilla?
        Että sinnekö kaipaatte?


    • evakon poika

      Antaa tulla - odotan vastauksia !!!

      Kuinka moni jehovan todistaja antoi henkensä isänmaan puolesta? Kuinka moni haavoittui ja vammautui loppuiäkseen?

      • Timo

        ..isoisäni haavoittui, tuli Jehovan todistajaksi eikä halunnutkaan enää palata sotaan -> joutui vankilaan.

        Oli niin vaarallinen..heh. Samoin vastapuolella..

        Jehovan todistajat ovat muuten riisuneet aseista sata tuhatta venäläistä. Pystytkö parempaan?


        Vastaapa sinä, olisiko sotia ja kiistelyä rajoista, jos kaikki olisivat Jehovan todistajia?


      • Patu-JT

        Isäni ei ollut sodassa, koska hän oli todistaja. Hän ei siis vammautunut. Minä en näe siinä mitään negatiivista. Ja jos muihin uskontoihin kuuluvia sotarintamalla vammautui, niin sehän on heidän omaa typeryyttään.

        Ei siis todellakaan minua hävetä, ettei todistajilla ole sotavammoja. Jos nyt lainaisin evoluutioteorioita, niin sopivimmat jäävät eloon. Eli se kansanosa, jonka "puolesta" hullut ovat valmiita antamaan oman henkensä.


      • evakon poika
        Patu-JT kirjoitti:

        Isäni ei ollut sodassa, koska hän oli todistaja. Hän ei siis vammautunut. Minä en näe siinä mitään negatiivista. Ja jos muihin uskontoihin kuuluvia sotarintamalla vammautui, niin sehän on heidän omaa typeryyttään.

        Ei siis todellakaan minua hävetä, ettei todistajilla ole sotavammoja. Jos nyt lainaisin evoluutioteorioita, niin sopivimmat jäävät eloon. Eli se kansanosa, jonka "puolesta" hullut ovat valmiita antamaan oman henkensä.

        Jos muidenkin isät olisivat olleet yhtä "viisaita", niin olisipa sinunkin elosi ollut toisennäköistä - jos sitä elämää olisi edes tullutkaan.

        Muut siis tekivät työt ja uhraukset isäsi puolesta, jotta sinä ja kaltaisesi siivelläeläjät voisitte nauttia itsenäisen Suomen teille tarjoamista mahdollisuuksista.

        Häpeä!


      • Patu-JT
        evakon poika kirjoitti:

        Jos muidenkin isät olisivat olleet yhtä "viisaita", niin olisipa sinunkin elosi ollut toisennäköistä - jos sitä elämää olisi edes tullutkaan.

        Muut siis tekivät työt ja uhraukset isäsi puolesta, jotta sinä ja kaltaisesi siivelläeläjät voisitte nauttia itsenäisen Suomen teille tarjoamista mahdollisuuksista.

        Häpeä!

        Niin tämä on sitä ihan samaa hommaa, missä me länsimaalaiset ihmiset nautimme köyhempien maiden työntekijöiden ja luonnonvarojen hedelmistä. Sitten jokaisen maan sisällä on taas nämä tietyt porukat, jotka nauttivat muitten kansanmiestensä töiden hedelmistä. Joku on AINA siellä ketjun huipulla. Näin on ollut aina, ja tulee ehkä aina olemaankin.

        Kysyit hävettääkö, niin kyllä joskus. Hävettääkö itseäsi olla länsimaalainen, joka saa samalla työnteolla moninkertaisesti vastinetta muihin verrattuna? Luulisin, että vastaat: "joskus". Mutta tällaisessa maailmassa me elämme. Eikö?


      • evakon poika
        Patu-JT kirjoitti:

        Niin tämä on sitä ihan samaa hommaa, missä me länsimaalaiset ihmiset nautimme köyhempien maiden työntekijöiden ja luonnonvarojen hedelmistä. Sitten jokaisen maan sisällä on taas nämä tietyt porukat, jotka nauttivat muitten kansanmiestensä töiden hedelmistä. Joku on AINA siellä ketjun huipulla. Näin on ollut aina, ja tulee ehkä aina olemaankin.

        Kysyit hävettääkö, niin kyllä joskus. Hävettääkö itseäsi olla länsimaalainen, joka saa samalla työnteolla moninkertaisesti vastinetta muihin verrattuna? Luulisin, että vastaat: "joskus". Mutta tällaisessa maailmassa me elämme. Eikö?

        Hyvä, että sentään edes joskus häpeät. Ei tämä toki ainoa maailman vääryys ole, mutta onpahan ainakin ajankohtainen.


      • kumppani
        Patu-JT kirjoitti:

        Isäni ei ollut sodassa, koska hän oli todistaja. Hän ei siis vammautunut. Minä en näe siinä mitään negatiivista. Ja jos muihin uskontoihin kuuluvia sotarintamalla vammautui, niin sehän on heidän omaa typeryyttään.

        Ei siis todellakaan minua hävetä, ettei todistajilla ole sotavammoja. Jos nyt lainaisin evoluutioteorioita, niin sopivimmat jäävät eloon. Eli se kansanosa, jonka "puolesta" hullut ovat valmiita antamaan oman henkensä.

        seitsemältä alkaen.
        Älä ainakaan tule ovellemme.
        Tee sitä "kenttätyötä" parisi kanssa salin pihalla lingoten sitä vedeksi muuttuvaa lunta.


      • Patu-JT
        kumppani kirjoitti:

        seitsemältä alkaen.
        Älä ainakaan tule ovellemme.
        Tee sitä "kenttätyötä" parisi kanssa salin pihalla lingoten sitä vedeksi muuttuvaa lunta.

        Häh? En ymmärtänyt mitään. No, toisaalta ei se ole mulle eka kerta :)


      • qwerty

        Naurettava pelle


    • arru

      Päin vastoin heitä hävettäis olla riveissä. He eivät puolusta maata eivätkä äänestä vaan rakastavat jumalaa ja hänen valtakuntaansa eivätkä ota osaa maalliseen eivätkä puolueelliseen toimintaan. istuvat linnassa mielummin vakaamuksensa takia ku puolustaa maataan. Etkö tiedä sen vertaa? He eivät tapa ihmisiä ainakaan julkisesti. Lue ja opiskele jotain tästä uskonnosta ennenku lähetät noita kommentteja. Yleissivistystäs kannattais kohentaa lue ja kommentoi si vasta. Tiiän ett mulla on lukihäiriöitä en osaa kirjottaa mutta tiedän asiasta ennen ku kommentoin jotain todella tyhmää

      • evakon poika

        Kyllä minä tiedän, että uskontonne kieltää armeijaan menon ja nuo muut asiat, mutta minäpä olenkin sitä mieltä, että teillä on velvollisuuksia isänmaata kohtaan, jotka käyvät uskontonne yli.


    • elähän hermostu

      Ei hävetä.Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu. Minä olen kylläkin toista sukupuolta, joten tuo sinun kiukkusi seur.keskustelun aiheessa meni hukkaan. Isäni ,joka oli heti sodan jälkeen 65% invalidi sanoi, että jos hän olisi tiennyt mitä sota tekee miehelle, niin hän ei olisi koskaan sinne mennyt. Isäni tiesi mitä sota oli ja miten hän kärsi loppu elämänsä sen vuoksi. Itsenäisyyspäivänä ei hän linnassa juhlinut, eihän siellä rahvas juhli.Juhlipa silloin kun oma rakas JT.tytär tuli katsomaan, vaikkei isä ollutkaan JT. Joten älä ainakaan kaikilta kysy hävettääkö, sillä sitä voidaan kysyä sinultakin vielä joskus. Minua ei hävetä ja olen ylpeä jokaisesta ihmisestä joka ei aseeseen tartu niin JT:n kun muidenkin. Älä sinäkään häpeä, tehty mikä tehty, vaikka saatoitkin tappaa jonkun toisen kristityn pojan tai isän.

      • evakon poika

        "Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu."

        Kovin tuo on helppo sanoa, mutta marraskuun lopussa -39 vainolainen ylitti rajan, alkoi tappaa eikä kysynyt halutaanko täällä tapella.

        Olin itse liian nuori sotaan, mutta isäni ja 4 setääni olivat rintamalla - 2 ei palannut.

        Kai JT-naiset (ja akkamaiset miehetkin) sentään aseettomaan maanpuolustustyöhön voivat osallistua?


      • elähän..
        evakon poika kirjoitti:

        "Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu."

        Kovin tuo on helppo sanoa, mutta marraskuun lopussa -39 vainolainen ylitti rajan, alkoi tappaa eikä kysynyt halutaanko täällä tapella.

        Olin itse liian nuori sotaan, mutta isäni ja 4 setääni olivat rintamalla - 2 ei palannut.

        Kai JT-naiset (ja akkamaiset miehetkin) sentään aseettomaan maanpuolustustyöhön voivat osallistua?

        Eiköhän se monelta kysynyt enemmän rohkeutta kieltäytyä aseista, kuin tarttua niihin ja mennä joukon mukana. Meiltä useimmilta sota vei monta rakasta ihmistä, ja siksi sota ei ole hyvä ratkaisu ongelmiin koskaan. "Voivatko osallistua aseettomana", on jokaisen itse päätettävissä. Minä en tiedä itse, mitä tekisin jos sellainen paikka tulisi eteen . Suo anteeksi näin akan rehellinen vastaus ja voi hyvin


      • putkinäkö
        evakon poika kirjoitti:

        "Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu."

        Kovin tuo on helppo sanoa, mutta marraskuun lopussa -39 vainolainen ylitti rajan, alkoi tappaa eikä kysynyt halutaanko täällä tapella.

        Olin itse liian nuori sotaan, mutta isäni ja 4 setääni olivat rintamalla - 2 ei palannut.

        Kai JT-naiset (ja akkamaiset miehetkin) sentään aseettomaan maanpuolustustyöhön voivat osallistua?

        Ottamatta kantaa avaukseesi pahoittelen että joudut viettämään itsenäisyyspäivän aattoa noin kurjissa tunnelmissa.


    • palstalla

      Mahtaako nimitys osus kohdalleen?

    • Lähimmäinen

      En ole lukenut muutakuin aloituksen,olen ylpeä siitä että olen JT;ja olemme veljiä ja sisaria kautta maapallon pidämme kaikkia samanarvoisina! emme tarvitse rajoja, on aivan kuin äitini sanoi hän ei ole JT;ja "Jos kaikki ihmiset maapallolla olisivat niinkuin JT niin ei olisi sotia"

      • >>En ole lukenut muutakuin aloituksen,olen ylpeä siitä että olen JT;ja olemme veljiä ja sisaria kautta maapallon pidämme kaikkia samanarvoisina! emme tarvitse rajoja, on aivan kuin äitini sanoi hän ei ole JT;ja "Jos kaikki ihmiset maapallolla olisivat niinkuin JT niin ei olisi sotia"

        ja vielä jumalan avustuksella? Raamatussakin jossain päin annetaan se kuva, että puolustussota on ikäänkuin sallittua, mutta hyökkäys ei.

        Kyllähän tuon tappamisen kiellon jt:lta ymmärtää, mutta oman perheen puolustamisen kieltäminen ei oikein ole inhimillistä mistään kohtaa. Jos jumala niin tarkka olisi niin tuskin hän olisi antanut raamatun aikoinakaan kansojen sotia, ja edelleen hänen puolustuksella vielä.

        Oman perheen puolustamatta jättäminen ei ole raamatun mukaista.


    • olleet ainoita

      jotka väistivät sotaretken muun kuin uskonnon takia.
      Mitä häpeämistä siinä nyt on jos haluaa selvitä elämästä hengissä kieltäytymällä aseista?
      Toiset sotivat ja toiset ovat rauhan kannalla.
      Paljon oli sellaisiakin jotka hävisivät rintamalta pelko aseenaan. Heitä moniakaan ei löydetty ennenkuin sota oli loppunut ja rauha solmittu.
      Monet heistä tarttuivat toimeen innokkaasti yhteiskunnan eri tehtävissä, häpeää nämä miehet eivät tunteneet vaikka ympäristö heitä vähän halveksien katseli.
      Taisi joku edetä aina eduskuntaan asti, häpeilemättä.

      Todistajat seisoivat selkä suorana valtakunnan saleillaan palvoen siellä jumalaansa.
      Kieltäytymällä aseista he uhmasivat jopa kuolemaa.

    • Aliupseerin poika

      Hävettää se, että isäni oli sodassa. Anteeksi hänen puolestaan.

    • mie mie mie

      meidän perhe kun menetti kotinsa pariinkin otteeseen..

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe