Kokemuksia kyseisestä veneestä, matkanopeus kevyellä kuormalla ( 40hv ) kone. Onko yhtä kiikkerä kuin 660:n, joka luikertelee heti, jos muutat istumapaikkaa. Jos jollakin kokemuksia, viitsitkö vastailla.
Hyvää joulua kaikille !
Bella 7000
44
52750
Vastaukset
- R K-S
Bella 7000 on testattu ainakin Kipparissa ja siitä oli luvattu muistaakseni 14 solmua. Todellinen nopeus oli 8,6. Mitä tulee ajo-ominaisuuksiin, niin se on juuri niinkuin mainitset. Ja siihen on aivan luonnollinen selitys. Kaikki ne suippoperäiset veneet joista on yritetty tehdä "puoliliukuvia" ovat enemmän tai vähemmän samanlaisia. Katsopa kerran pohjan alle, niin ymmärrät. Siellä on suuret vaakasuorat tasopinnat. Silloin kun vene kulkee hieman keula pystyssä, niin nämä tasot toimivat kuten peräsin. Jos kallistat (tai aalto kallistaa) venettä vasemmalle, niin se kääntyy heti oikealle ja päinvastoin.
Kannattaa lukea (ja katsoa kuvia) myös uudemman 7003 testit. Vaikka testaajat kirjoittavat ihan nätisti, niin jokainen voi itse kuvista päätellä miten Bella kulkee.- heh
Useat tuon tyyliset veneet tuntevat kuorman siirtymän mutta pienessä se tuntuu tietenkin enemmän. Kieltämättä harmittavaa kun pitkällä selällä on juuri saanut kurssin kohdalleen ja sitten joku keksii siirtyä laidalta toiselle.
Matkanopeus on tosiaan aivan tavallisen uppoumaveneen tasoa. Hirveästi huudattamalla saa hiukan lisää mutta ei sitä meteliä kenenkään pää kestä pitkään.
Pystyyhän sillä retkeilemään kaksi henkilöä mutta kyllä meillä samaan tehtävään on hankittu HT. - R K-S
heh kirjoitti:
Useat tuon tyyliset veneet tuntevat kuorman siirtymän mutta pienessä se tuntuu tietenkin enemmän. Kieltämättä harmittavaa kun pitkällä selällä on juuri saanut kurssin kohdalleen ja sitten joku keksii siirtyä laidalta toiselle.
Matkanopeus on tosiaan aivan tavallisen uppoumaveneen tasoa. Hirveästi huudattamalla saa hiukan lisää mutta ei sitä meteliä kenenkään pää kestä pitkään.
Pystyyhän sillä retkeilemään kaksi henkilöä mutta kyllä meillä samaan tehtävään on hankittu HT.Kysymys ei ole vain kuorman siirtymisen vaikutuksesta, vaan rungon suunnitteluvirheestä Kun on yritetty "virittää" uppourungosta puoliplaanari on tehty pari pahaa virhettä:
1. Rungossa on voimakkaat "negatiiviset" eli koverat pinnat. Ne juuri auheuttavat tuon voimakkaan ohajustaipumuksen.
2. Peräpeilin takakulmista puuttu kanto ja vakauttava voima, koska suippoperäisellä siellä ei ole mitään. - Elwood
R K-S kirjoitti:
Kysymys ei ole vain kuorman siirtymisen vaikutuksesta, vaan rungon suunnitteluvirheestä Kun on yritetty "virittää" uppourungosta puoliplaanari on tehty pari pahaa virhettä:
1. Rungossa on voimakkaat "negatiiviset" eli koverat pinnat. Ne juuri auheuttavat tuon voimakkaan ohajustaipumuksen.
2. Peräpeilin takakulmista puuttu kanto ja vakauttava voima, koska suippoperäisellä siellä ei ole mitään.Ohjailu taipumus johtuu siitä kun kallistuessa toinen kuve muuttuu osaksi pohjaa ja toisen vaikutus vähenee. Koska pohjalinja on suora ja kuve on käyrä niin runko ikäänkuin "käyristyy". Ymmärrät ehkä paremmin kun ajattelet miltä vesilinja näyttää ylhäältä päin katsottuna voimakkaasti kallistuneena.
"Suippoperäisistä puoliliukuvista" löytyy kyllä erittäin hyviä meriveneitä, mutta nuo "vati malliset" eivät kuulu niihin. - R K-S
Elwood kirjoitti:
Ohjailu taipumus johtuu siitä kun kallistuessa toinen kuve muuttuu osaksi pohjaa ja toisen vaikutus vähenee. Koska pohjalinja on suora ja kuve on käyrä niin runko ikäänkuin "käyristyy". Ymmärrät ehkä paremmin kun ajattelet miltä vesilinja näyttää ylhäältä päin katsottuna voimakkaasti kallistuneena.
"Suippoperäisistä puoliliukuvista" löytyy kyllä erittäin hyviä meriveneitä, mutta nuo "vati malliset" eivät kuulu niihin.Ominaisuudet on kuitenkin huonot. Sellaista venettä on ikävä ajaa. Kerro muuten esimerkki hyvästä puolilukuvasta suippoperäisestä veneestä.
Katso sitten pohjaa. Onko se tasainen = vaakasuoara, vai onko se V-pohja. - Elwood
R K-S kirjoitti:
Ominaisuudet on kuitenkin huonot. Sellaista venettä on ikävä ajaa. Kerro muuten esimerkki hyvästä puolilukuvasta suippoperäisestä veneestä.
Katso sitten pohjaa. Onko se tasainen = vaakasuoara, vai onko se V-pohja.Pellinkiläis tyyppiset. Kai ne lasketaan puoliliukuviksi?
- R K-S
Elwood kirjoitti:
Pellinkiläis tyyppiset. Kai ne lasketaan puoliliukuviksi?
ja olet ihan oikeassa. Pellinkiläisen rungon nopeus perustuu siihen, että sen pohja on keskeltä pitkän matkaa suora eli ns. keinutuolin jalkaa ei ole. . Mutta se on joka paikasta kupera, ei kovera eikä vaakasuora. Mutta uskon, että pellinkiäiseen saataisiin vielä vähän lisää nopeutta ja ennen kaikkea vakavuutta, jos se olisi tasaperäinen.
- Kysynpähän
R K-S kirjoitti:
Ominaisuudet on kuitenkin huonot. Sellaista venettä on ikävä ajaa. Kerro muuten esimerkki hyvästä puolilukuvasta suippoperäisestä veneestä.
Katso sitten pohjaa. Onko se tasainen = vaakasuoara, vai onko se V-pohja.Miksi haukut täällä noinkin suorasukaisesti kuopiolaisen venevalmistajan tuotetta, kun nimimerkkisi on niin helppo yhdistää sen kivenlahtelaiseen kilpailijaan? Et ole tällä palstalla "kuka tahansa", vaan sinulla on selvästikin oma lehmä ojassa.
- R K-S
Kysynpähän kirjoitti:
Miksi haukut täällä noinkin suorasukaisesti kuopiolaisen venevalmistajan tuotetta, kun nimimerkkisi on niin helppo yhdistää sen kivenlahtelaiseen kilpailijaan? Et ole tällä palstalla "kuka tahansa", vaan sinulla on selvästikin oma lehmä ojassa.
analysoin vaan erään veneen ominaisuuksia ja sitä mistä se johtuu. Eikä ole kyseessä vain tuo merkki vaan ylipäätään se, että lähdetään "trimmaamaan" uppoumarunkoisesta puoliliukuvaa. Huonoja esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Mutta kuten aloitin, niin lue testit ja käy itse ajamassa.
- R K-S
Kysynpähän kirjoitti:
Miksi haukut täällä noinkin suorasukaisesti kuopiolaisen venevalmistajan tuotetta, kun nimimerkkisi on niin helppo yhdistää sen kivenlahtelaiseen kilpailijaan? Et ole tällä palstalla "kuka tahansa", vaan sinulla on selvästikin oma lehmä ojassa.
kommentit. Hän on itse Bellan 7000:n omistaja.
- Elwood
R K-S kirjoitti:
ja olet ihan oikeassa. Pellinkiläisen rungon nopeus perustuu siihen, että sen pohja on keskeltä pitkän matkaa suora eli ns. keinutuolin jalkaa ei ole. . Mutta se on joka paikasta kupera, ei kovera eikä vaakasuora. Mutta uskon, että pellinkiäiseen saataisiin vielä vähän lisää nopeutta ja ennen kaikkea vakavuutta, jos se olisi tasaperäinen.
Pellinkiläisen nopeus pienenisi jos siinä olisi tasaperä, siis luontevalla nopeus alueella. Asia on aika hankala selittää sanallisesti. Eikä se suora pohjalinja ole nopeuden salaisuus, silloinhan nuo Bellat kulkisivat helposti kovempaa samoilla tehoilla ;-)
- Seiskarissakin
R K-S kirjoitti:
Kysymys ei ole vain kuorman siirtymisen vaikutuksesta, vaan rungon suunnitteluvirheestä Kun on yritetty "virittää" uppourungosta puoliplaanari on tehty pari pahaa virhettä:
1. Rungossa on voimakkaat "negatiiviset" eli koverat pinnat. Ne juuri auheuttavat tuon voimakkaan ohajustaipumuksen.
2. Peräpeilin takakulmista puuttu kanto ja vakauttava voima, koska suippoperäisellä siellä ei ole mitään.Kaikki puoliplaanarit on samanlaisia. Osta liukuvarunkoinen .Kulutuksetkin on samaaluokkaa per maili .
- Kippari testi 22
Ei se Seiskarikaan luvattuja nopeuksia ottanut kipparin testissä , joka ajettiin tyynessä kelissä(miksiköhän)
Mutta katso tosiaan kipparin testi 22. Pääasiassa Bella7000 kehuttiin , jopa niitä meriominaisuuksia . RK-S on Seiskari kauppias ja sillä on Seiskari silmälasit ;) .... he he - Ulkomeri
heh kirjoitti:
Useat tuon tyyliset veneet tuntevat kuorman siirtymän mutta pienessä se tuntuu tietenkin enemmän. Kieltämättä harmittavaa kun pitkällä selällä on juuri saanut kurssin kohdalleen ja sitten joku keksii siirtyä laidalta toiselle.
Matkanopeus on tosiaan aivan tavallisen uppoumaveneen tasoa. Hirveästi huudattamalla saa hiukan lisää mutta ei sitä meteliä kenenkään pää kestä pitkään.
Pystyyhän sillä retkeilemään kaksi henkilöä mutta kyllä meillä samaan tehtävään on hankittu HT.Joo hyvinhän se Bella pärjäs Kipparin testissä 22.Tosta nyt saa sen kuvan , että olis huonosti mennyt???
- He he
R K-S kirjoitti:
analysoin vaan erään veneen ominaisuuksia ja sitä mistä se johtuu. Eikä ole kyseessä vain tuo merkki vaan ylipäätään se, että lähdetään "trimmaamaan" uppoumarunkoisesta puoliliukuvaa. Huonoja esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Mutta kuten aloitin, niin lue testit ja käy itse ajamassa.
Seiskari kauppiaan kommentit kilpailevasta merkistä .
- Eipä pahemmin haukkunut
R K-S kirjoitti:
kommentit. Hän on itse Bellan 7000:n omistaja.
Päinvastoin kehumisen puolelle mielestäni meni.
- bella7000 ainakin
heh kirjoitti:
Useat tuon tyyliset veneet tuntevat kuorman siirtymän mutta pienessä se tuntuu tietenkin enemmän. Kieltämättä harmittavaa kun pitkällä selällä on juuri saanut kurssin kohdalleen ja sitten joku keksii siirtyä laidalta toiselle.
Matkanopeus on tosiaan aivan tavallisen uppoumaveneen tasoa. Hirveästi huudattamalla saa hiukan lisää mutta ei sitä meteliä kenenkään pää kestä pitkään.
Pystyyhän sillä retkeilemään kaksi henkilöä mutta kyllä meillä samaan tehtävään on hankittu HT.huippu 11kn matka 9kn . kone volvo2003t 43hp. samat lukemat kuin esim. seiskari23 , kalypso . oon tykännyt veneestä . saaristomerellä oon ajellut .
- Anonyymi
Kysynpähän kirjoitti:
Miksi haukut täällä noinkin suorasukaisesti kuopiolaisen venevalmistajan tuotetta, kun nimimerkkisi on niin helppo yhdistää sen kivenlahtelaiseen kilpailijaan? Et ole tällä palstalla "kuka tahansa", vaan sinulla on selvästikin oma lehmä ojassa.
Kuopiolainen pahoitti mielensä kun joku uskalsi totuuden sanoa noista savolaiskipoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuopiolainen pahoitti mielensä kun joku uskalsi totuuden sanoa noista savolaiskipoista.
Mitä tuosta sinun kommentistasi voi rivien välistä lukea?
- ervi
jospa unohtais pellat sun muut konstailevat paatit ja teet niinkuin ervi, hankit pienen pusterin. ervillä pieni pusteri ja siinä pieni nelitahti kone.
- ervillä
ole konetta eikä nyttemmin tappiakaan,sitähän tässä olet syksyn valittanut.
- Bellisti
Olen retkeillyt Bella 7000 veneellä (vm.89 Yanmar 34 hv) kuusi kesää Saimaalla. Vene on ns. koko ajan ohjattava, mutta itse en ole pitänyt sitä minään haittana. Siirtymisten sisällä en ole havainnut vaikuttavan häiritsevästi ohjattavuuteen. Meille (2 henkilöä) se on ollut ihan hyvä retkivene tilojensa ja varustelunsa puolesta. Joskus isoja selkiä ylitettäessä kaipaisi hieman lisää nopeutta. Ihanteelliseksi matkanopeudeksi olen "löytänyt" 6,5 solmua kierrosnopeudella 2200. Jos nostat kierroksia 3200, Bella kulkee noin kaksi solmua enemmän, mutta minne vesillä on kiire? Polttoöljyä menee 2-3 litraa tunnissa, joten taloudellinen se ainakin on. Eli lyhyesti tilava, asuttava, hidas ja taloudellinen vene.
- ent. Bella7000 omistaja
Minä olin kohtuullisen tyytyväinen veneeseen.
Kerran Porkkalanselälläkin oli hiipuneen 14m/s
SW:n merenkäyntiä ja ihan hyvin pärjäiltiin.
Selkeästi vakavampi kuin 700-sarjalaiset ja
mielestäni sitä kautta isomman oloinen.
43:n Volvon TDI antaa tarvittavaa lisäpotkua
verrattuna vaikka 700:sten 34/27 hummaisiin.
Roiskuttaa lasille. Pienikulutuksinen ihan
passeli retkivene 2 1:lle varauksellisten meriominaisuuksien kera. - taatusti merikelpoinen
Teettää tällasen jos haluaa taatusti merikelpoisen veneen. Liukuvakin vielä, mutta voi käyttää puoliliukuvanakin.
http://www.bartenderboats.com/26-foot-cruising-bartender.html- Jotain tolkkua
...tässä on puhuttu 30-45 hv:n tehoista. Miksi haluat tyrkyttää 150-250 hv:n tehoille suunniteltua venettä samalle viivalle? Puhutaan taatusti eri hintaluokastakin.
- R K-S
Se on liukuva V-pohjavene,jossa on se vika, että takakulmat puuttuvat. Vakavuus ajoaa huono ja trimmivelyjen asennus hankalaa. Mitähyötyä tässä on suippoperäisyydestä?
- mä vaan
R K-S kirjoitti:
Se on liukuva V-pohjavene,jossa on se vika, että takakulmat puuttuvat. Vakavuus ajoaa huono ja trimmivelyjen asennus hankalaa. Mitähyötyä tässä on suippoperäisyydestä?
Se hyöty että perä ei kanna liikaa kovassa myötäaallokossa, ei siis tunge liikaa keulaa aallon pohjasta läpi.
Trimmejä ei tarvita , huom. suunnittelijan kommentti että ei liian painavaa konetta , vene on trimmissä kun kone on oikeassa kohdassa eikä liian painava.
Jotain kertoo se että vene on ollut aikoinaan käytössä US Coast Guardilla, ausseilla ja uusseelantilaisilla ...
lukekaa omistajien kirjoituksia .
ehkä merikelpoisin koskaan tehty liukuvarunkoinen vene.
ei tuo muuten olis muodostunut klassikoksi lähes 50 v sitten, ja edelleen sellainen - riittävästi?
Jotain tolkkua kirjoitti:
...tässä on puhuttu 30-45 hv:n tehoista. Miksi haluat tyrkyttää 150-250 hv:n tehoille suunniteltua venettä samalle viivalle? Puhutaan taatusti eri hintaluokastakin.
kattokaapa linkkiä .. piirustukset saa eri kokoisille versioille
lukekaa tarkemmin, tehoalue oli 10 - 250 hp
hintaa tulee tuollaiselle veneelle jos itse tekee ilman konetta ja varustusta n. 6000 egee, jos käyttää noiden sarjaa niin voi lisätä sen sarjan hinnan .. olikos se vähän alle kolme donaa lisää
sitten päälle tosta vaikka FNM dieseli , niin sulla on vene jolla päihität pellat ja pusterit kunnon kelissä .. ja hinta jää tonne alle 30 k egen .. eli alle kympin jos tyytyy johonkin pieneen vanhaan käytettyyn koneeseen.
mutta jos teetätät tuollaisen tekijällä niin saata lisätä hintaan esim. 500 työtunnin alvin
käytettyjä noilla ei näkynyt myytävänä tällä hetkellä.
että ei ainakaan kätevälle mitenkään tolkutonta
ja virossa tai vaikka kiinassa teettämällä tulee halvaksikin - Anonyymi
mä vaan kirjoitti:
Se hyöty että perä ei kanna liikaa kovassa myötäaallokossa, ei siis tunge liikaa keulaa aallon pohjasta läpi.
Trimmejä ei tarvita , huom. suunnittelijan kommentti että ei liian painavaa konetta , vene on trimmissä kun kone on oikeassa kohdassa eikä liian painava.
Jotain kertoo se että vene on ollut aikoinaan käytössä US Coast Guardilla, ausseilla ja uusseelantilaisilla ...
lukekaa omistajien kirjoituksia .
ehkä merikelpoisin koskaan tehty liukuvarunkoinen vene.
ei tuo muuten olis muodostunut klassikoksi lähes 50 v sitten, ja edelleen sellainenMiksi ei ole enää käytössä? koska nykyään on olemassa tuhat kertaa paremmin suunniteltuja veneitä.
"Trimmejä ei tarvita" sanoo se joka ei veneistä tiedä mitään. Trimmejä noissa ei ole koska ei ollut alkuperäisissäkään koska moista keksintöä ei silloin ollut olemassakaan ja sen huomasi.
- 2 Bellaa
Kovasti täällä haukutaan Belloja no jokaisella on mielipiteensä,varmasti on paljon parempiakin veneitä mutta myös huonompiakin, minusta hinta laatusuhde on kohdallaan ja varsinkin jos veneilee sisävesillä niin kuin minä ja haluaa edullisen retkiveneen pienelle perheelle niin mikä ettei ensimmäinen veneeni oli Bella 700 ja nyt 8001 ja hyvin olen pärjäillyt vaikkakin isompaa tekisi mieli ja merkistä en tiedä mikä se tulee olemaan,kyllä kaverit vielä on morjestelleet vaikka löytyy kalliitakin veneitä että sitä vaan aina yksi Bella sekaan mahtuu.
- Flipper
komeestihan sun bella kiitää saimaan aaloilla
- Anonyymi
Flipper kirjoitti:
komeestihan sun bella kiitää saimaan aaloilla
Kuopion pikku vesillä kun kestää niin Bellallakin pärjää. Sinnehän ne on suunniteltukin.
- 2 Bellaa
Kovasti täällä haukutaan Belloja no jokaisella on mielipiteensä,varmasti on paljon parempiakin veneitä mutta myös huonompiakin, minusta hinta laatusuhde on kohdallaan ja varsinkin jos veneilee sisävesillä niin kuin minä ja haluaa edullisen retkiveneen pienelle perheelle niin mikä ettei ensimmäinen veneeni oli Bella 700 ja nyt 8001 ja hyvin olen pärjäillyt vaikkakin isompaa tekisi mieli ja merkistä en tiedä mikä se tulee olemaan,kyllä kaverit vielä on morjestelleet vaikka löytyy kalliitakin veneitä että sitä vaan aina yksi Bella sekaan mahtuu.
- Ei merelle
Ostin uutena Volvon koneella. 5 kautta oli, hidas, luikerteleva, ruiskiva, meluisa, pieni tankki, ei ainakaan matkavene. HARKITSE HARKITSE!!! Ei sovellu ainakaan matkaveneeksi merelle, ehkä jollekin pienelle sisämaan lammelle teltankorvikkeeksi.
- konemees
Minulle riitti 90-luvun alussa ko. veneen merenkulkuominaisuuksien toteamiseksi noin mailin ajomatka suojaisella jokiosuudella. Tulos: Vene on huonoin ikinä ajamani moottorivene, ehkä myös vaarallisin..., syyt:
-Suhteellisen vakaa vielä ajettaessa suoraan eteenpäin tyynessä 0-6 kn, tosin tällöinkin on varottava muiden veneiden aiheuttamia aaltoja, joita kohdatessa käyttäytyy täysin holtittomasti. Kääntyy eteenpäin ajettaessa kankeasti ja suunta palautuu vielä kankeammin (rungolla on voimakas leikkaustaipumus). Peruutettaessa ohjauskyky on olematon, joka on tosin akselivetoisille veneille tyypillinen ominaisuus. Nopeutta nostettaessa ensin nousee melu (6-8 kn), sitten keula (9-11 kn) ja lopuksi katoaa ohjattavuus sekä sivttaisvakavuus kokonaan (11-13 kn). Samalla farssia täydentää oma keula-aalto, joka kastelee tuulilasin...
Harmi sinäänsä, vene oli markkinoille tullessaan sisäjärjestelyjen osalta aikaansa edellä, ja varsin houkutteleven tuntuinen vaihtoehto pieneksi retkiveneeksi. - hyvä vene
no mikähän olisi hyvä pienen perheen akselikäyttöinen retkivene 16000-20000 hintaluokassa,kertokaahan ?
- putputti
Maria 24.Halpa ja hyvä ja on vielä vene,eikä laiva.
- R K-S
on hyvä, että lähtee oikealla budjetilla liikkeelle. Kyllähän noita veneitä on tarjolla. Se mikä käytetyissä on tietenkin tänä päivänä, niin ne ovat useimmat yli 10 v. tai jopa yli 15 v. vanhoja. Se tarkoittaa sitä, että jotain remonttia voi joutua tekemään. Jos ostat liikkeestä, niin saat kuluttajasuojalain mukaisen takuun. Jos ostat yksityiseltä, niin riski on sinulla.
- puolet halvempi ja
kolme pyttyisenä 22,5 hv:na kestävämpi kone.
10 vuoden aikana en ole havainnut edellä mainittuja ongelmia merkittäväksi. Kyllähän ne aallot keikuttaa, mutta hyvä on ajaa, kun välttelee yli 11m/s tuulia.
2-3 litraa tunnissa kuluu polttoainetta ja 6 solmua mennään...
(Ruorin herkkyys on kiinni peräsimestä, johon voi lisätäpienen 50x100mm mutkalevyn) - RK-S on venekauppias
R K-S kirjoitti:
on hyvä, että lähtee oikealla budjetilla liikkeelle. Kyllähän noita veneitä on tarjolla. Se mikä käytetyissä on tietenkin tänä päivänä, niin ne ovat useimmat yli 10 v. tai jopa yli 15 v. vanhoja. Se tarkoittaa sitä, että jotain remonttia voi joutua tekemään. Jos ostat liikkeestä, niin saat kuluttajasuojalain mukaisen takuun. Jos ostat yksityiseltä, niin riski on sinulla.
Venekauppiaalla on tietenkin omat intressit .
Liikkeestä ostettu on yleensä tästä johtuen paljon kalliimpi. Ei ne liikkeen "takuutkaan" aina ole niin selviä juttuja . Yleensä ne ei selviä neuvottelelemalla vaan lakimiehet saa patistellä näitä vene-ammattilaisia.
Kannattaa mieluummin ottaa joku veneistä tietävä puolueeton mukaaan ostotilanteessa . - paras.
putputti kirjoitti:
Maria 24.Halpa ja hyvä ja on vielä vene,eikä laiva.
noista Belloista . Katso kipparin testi 22.
Hyvin pärjäs.
- Teukka
Kyllä sen voi ostaa.
Muutamia järkisyitä:
Sillä kun reissaa muutaman kesän, niin tietää millaisen veneen haluaa seuraavaksi. Onko koko oikea vai pitääkö seuraava paatti olla isompi. Onko vauhti riittävä vai haluatko lisää vauhtia. Oppii tietämään myös, että millaisia varusteita seuraavassa pitää olla. Bellalla on myös hyvä opetella veneilytaitoja. Sekä kipparin että miehistön. Tiedän aloittelevia veneiliöitä, jotka ovat aloittaneet retkiveneilyn aivan vääränlaisella veneellä ja homma on tyssänyt ensimmäiseen kesään.
Yksi tärkeä hyvä asia on tässä Bellassa myös se, että kun tulee eteen vaihto tai myynti, niin ostajaa ei tarvitse kauan etsiä. Eikä myydessä tarvitse selitellä, niinkuin jossain itserakenneluissa.
Hyvää joulua myös sinne ja kaikille. - tyttö
Hyvä vene pienelle perheelle ,kokoonsa nähden vakaa 35hv matkanopeus noin 9 solm. potkuri 16-16 hyvä ohjattavuus, käytän bellaa vain merellä ei pelota 12 metrinen tuulikaan kaksi kesää ollut.
- 12 metriä
jos ei ole liikkeellä merellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768502Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per593271- 382614
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182185- 272171
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362159- 131917
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151723- 661686
- 181619