Bella 7000

Ostaisinko

Kokemuksia kyseisestä veneestä, matkanopeus kevyellä kuormalla ( 40hv ) kone. Onko yhtä kiikkerä kuin 660:n, joka luikertelee heti, jos muutat istumapaikkaa. Jos jollakin kokemuksia, viitsitkö vastailla.
Hyvää joulua kaikille !

44

51325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R K-S

      Bella 7000 on testattu ainakin Kipparissa ja siitä oli luvattu muistaakseni 14 solmua. Todellinen nopeus oli 8,6. Mitä tulee ajo-ominaisuuksiin, niin se on juuri niinkuin mainitset. Ja siihen on aivan luonnollinen selitys. Kaikki ne suippoperäiset veneet joista on yritetty tehdä "puoliliukuvia" ovat enemmän tai vähemmän samanlaisia. Katsopa kerran pohjan alle, niin ymmärrät. Siellä on suuret vaakasuorat tasopinnat. Silloin kun vene kulkee hieman keula pystyssä, niin nämä tasot toimivat kuten peräsin. Jos kallistat (tai aalto kallistaa) venettä vasemmalle, niin se kääntyy heti oikealle ja päinvastoin.
      Kannattaa lukea (ja katsoa kuvia) myös uudemman 7003 testit. Vaikka testaajat kirjoittavat ihan nätisti, niin jokainen voi itse kuvista päätellä miten Bella kulkee.

      • heh

        Useat tuon tyyliset veneet tuntevat kuorman siirtymän mutta pienessä se tuntuu tietenkin enemmän. Kieltämättä harmittavaa kun pitkällä selällä on juuri saanut kurssin kohdalleen ja sitten joku keksii siirtyä laidalta toiselle.

        Matkanopeus on tosiaan aivan tavallisen uppoumaveneen tasoa. Hirveästi huudattamalla saa hiukan lisää mutta ei sitä meteliä kenenkään pää kestä pitkään.

        Pystyyhän sillä retkeilemään kaksi henkilöä mutta kyllä meillä samaan tehtävään on hankittu HT.


      • R K-S
        heh kirjoitti:

        Useat tuon tyyliset veneet tuntevat kuorman siirtymän mutta pienessä se tuntuu tietenkin enemmän. Kieltämättä harmittavaa kun pitkällä selällä on juuri saanut kurssin kohdalleen ja sitten joku keksii siirtyä laidalta toiselle.

        Matkanopeus on tosiaan aivan tavallisen uppoumaveneen tasoa. Hirveästi huudattamalla saa hiukan lisää mutta ei sitä meteliä kenenkään pää kestä pitkään.

        Pystyyhän sillä retkeilemään kaksi henkilöä mutta kyllä meillä samaan tehtävään on hankittu HT.

        Kysymys ei ole vain kuorman siirtymisen vaikutuksesta, vaan rungon suunnitteluvirheestä Kun on yritetty "virittää" uppourungosta puoliplaanari on tehty pari pahaa virhettä:
        1. Rungossa on voimakkaat "negatiiviset" eli koverat pinnat. Ne juuri auheuttavat tuon voimakkaan ohajustaipumuksen.
        2. Peräpeilin takakulmista puuttu kanto ja vakauttava voima, koska suippoperäisellä siellä ei ole mitään.


      • Elwood
        R K-S kirjoitti:

        Kysymys ei ole vain kuorman siirtymisen vaikutuksesta, vaan rungon suunnitteluvirheestä Kun on yritetty "virittää" uppourungosta puoliplaanari on tehty pari pahaa virhettä:
        1. Rungossa on voimakkaat "negatiiviset" eli koverat pinnat. Ne juuri auheuttavat tuon voimakkaan ohajustaipumuksen.
        2. Peräpeilin takakulmista puuttu kanto ja vakauttava voima, koska suippoperäisellä siellä ei ole mitään.

        Ohjailu taipumus johtuu siitä kun kallistuessa toinen kuve muuttuu osaksi pohjaa ja toisen vaikutus vähenee. Koska pohjalinja on suora ja kuve on käyrä niin runko ikäänkuin "käyristyy". Ymmärrät ehkä paremmin kun ajattelet miltä vesilinja näyttää ylhäältä päin katsottuna voimakkaasti kallistuneena.

        "Suippoperäisistä puoliliukuvista" löytyy kyllä erittäin hyviä meriveneitä, mutta nuo "vati malliset" eivät kuulu niihin.


      • R K-S
        Elwood kirjoitti:

        Ohjailu taipumus johtuu siitä kun kallistuessa toinen kuve muuttuu osaksi pohjaa ja toisen vaikutus vähenee. Koska pohjalinja on suora ja kuve on käyrä niin runko ikäänkuin "käyristyy". Ymmärrät ehkä paremmin kun ajattelet miltä vesilinja näyttää ylhäältä päin katsottuna voimakkaasti kallistuneena.

        "Suippoperäisistä puoliliukuvista" löytyy kyllä erittäin hyviä meriveneitä, mutta nuo "vati malliset" eivät kuulu niihin.

        Ominaisuudet on kuitenkin huonot. Sellaista venettä on ikävä ajaa. Kerro muuten esimerkki hyvästä puolilukuvasta suippoperäisestä veneestä.
        Katso sitten pohjaa. Onko se tasainen = vaakasuoara, vai onko se V-pohja.


      • Elwood
        R K-S kirjoitti:

        Ominaisuudet on kuitenkin huonot. Sellaista venettä on ikävä ajaa. Kerro muuten esimerkki hyvästä puolilukuvasta suippoperäisestä veneestä.
        Katso sitten pohjaa. Onko se tasainen = vaakasuoara, vai onko se V-pohja.

        Pellinkiläis tyyppiset. Kai ne lasketaan puoliliukuviksi?


      • R K-S
        Elwood kirjoitti:

        Pellinkiläis tyyppiset. Kai ne lasketaan puoliliukuviksi?

        ja olet ihan oikeassa. Pellinkiläisen rungon nopeus perustuu siihen, että sen pohja on keskeltä pitkän matkaa suora eli ns. keinutuolin jalkaa ei ole. . Mutta se on joka paikasta kupera, ei kovera eikä vaakasuora. Mutta uskon, että pellinkiäiseen saataisiin vielä vähän lisää nopeutta ja ennen kaikkea vakavuutta, jos se olisi tasaperäinen.


      • Kysynpähän
        R K-S kirjoitti:

        Ominaisuudet on kuitenkin huonot. Sellaista venettä on ikävä ajaa. Kerro muuten esimerkki hyvästä puolilukuvasta suippoperäisestä veneestä.
        Katso sitten pohjaa. Onko se tasainen = vaakasuoara, vai onko se V-pohja.

        Miksi haukut täällä noinkin suorasukaisesti kuopiolaisen venevalmistajan tuotetta, kun nimimerkkisi on niin helppo yhdistää sen kivenlahtelaiseen kilpailijaan? Et ole tällä palstalla "kuka tahansa", vaan sinulla on selvästikin oma lehmä ojassa.


      • R K-S
        Kysynpähän kirjoitti:

        Miksi haukut täällä noinkin suorasukaisesti kuopiolaisen venevalmistajan tuotetta, kun nimimerkkisi on niin helppo yhdistää sen kivenlahtelaiseen kilpailijaan? Et ole tällä palstalla "kuka tahansa", vaan sinulla on selvästikin oma lehmä ojassa.

        analysoin vaan erään veneen ominaisuuksia ja sitä mistä se johtuu. Eikä ole kyseessä vain tuo merkki vaan ylipäätään se, että lähdetään "trimmaamaan" uppoumarunkoisesta puoliliukuvaa. Huonoja esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Mutta kuten aloitin, niin lue testit ja käy itse ajamassa.


      • R K-S
        Kysynpähän kirjoitti:

        Miksi haukut täällä noinkin suorasukaisesti kuopiolaisen venevalmistajan tuotetta, kun nimimerkkisi on niin helppo yhdistää sen kivenlahtelaiseen kilpailijaan? Et ole tällä palstalla "kuka tahansa", vaan sinulla on selvästikin oma lehmä ojassa.

        kommentit. Hän on itse Bellan 7000:n omistaja.


      • Elwood
        R K-S kirjoitti:

        ja olet ihan oikeassa. Pellinkiläisen rungon nopeus perustuu siihen, että sen pohja on keskeltä pitkän matkaa suora eli ns. keinutuolin jalkaa ei ole. . Mutta se on joka paikasta kupera, ei kovera eikä vaakasuora. Mutta uskon, että pellinkiäiseen saataisiin vielä vähän lisää nopeutta ja ennen kaikkea vakavuutta, jos se olisi tasaperäinen.

        Pellinkiläisen nopeus pienenisi jos siinä olisi tasaperä, siis luontevalla nopeus alueella. Asia on aika hankala selittää sanallisesti. Eikä se suora pohjalinja ole nopeuden salaisuus, silloinhan nuo Bellat kulkisivat helposti kovempaa samoilla tehoilla ;-)


      • Seiskarissakin
        R K-S kirjoitti:

        Kysymys ei ole vain kuorman siirtymisen vaikutuksesta, vaan rungon suunnitteluvirheestä Kun on yritetty "virittää" uppourungosta puoliplaanari on tehty pari pahaa virhettä:
        1. Rungossa on voimakkaat "negatiiviset" eli koverat pinnat. Ne juuri auheuttavat tuon voimakkaan ohajustaipumuksen.
        2. Peräpeilin takakulmista puuttu kanto ja vakauttava voima, koska suippoperäisellä siellä ei ole mitään.

        Kaikki puoliplaanarit on samanlaisia. Osta liukuvarunkoinen .Kulutuksetkin on samaaluokkaa per maili .


      • Kippari testi 22

        Ei se Seiskarikaan luvattuja nopeuksia ottanut kipparin testissä , joka ajettiin tyynessä kelissä(miksiköhän)
        Mutta katso tosiaan kipparin testi 22. Pääasiassa Bella7000 kehuttiin , jopa niitä meriominaisuuksia . RK-S on Seiskari kauppias ja sillä on Seiskari silmälasit ;) .... he he


      • Ulkomeri
        heh kirjoitti:

        Useat tuon tyyliset veneet tuntevat kuorman siirtymän mutta pienessä se tuntuu tietenkin enemmän. Kieltämättä harmittavaa kun pitkällä selällä on juuri saanut kurssin kohdalleen ja sitten joku keksii siirtyä laidalta toiselle.

        Matkanopeus on tosiaan aivan tavallisen uppoumaveneen tasoa. Hirveästi huudattamalla saa hiukan lisää mutta ei sitä meteliä kenenkään pää kestä pitkään.

        Pystyyhän sillä retkeilemään kaksi henkilöä mutta kyllä meillä samaan tehtävään on hankittu HT.

        Joo hyvinhän se Bella pärjäs Kipparin testissä 22.Tosta nyt saa sen kuvan , että olis huonosti mennyt???


      • He he
        R K-S kirjoitti:

        analysoin vaan erään veneen ominaisuuksia ja sitä mistä se johtuu. Eikä ole kyseessä vain tuo merkki vaan ylipäätään se, että lähdetään "trimmaamaan" uppoumarunkoisesta puoliliukuvaa. Huonoja esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Mutta kuten aloitin, niin lue testit ja käy itse ajamassa.

        Seiskari kauppiaan kommentit kilpailevasta merkistä .


      • Eipä pahemmin haukkunut
        R K-S kirjoitti:

        kommentit. Hän on itse Bellan 7000:n omistaja.

        Päinvastoin kehumisen puolelle mielestäni meni.


      • bella7000 ainakin
        heh kirjoitti:

        Useat tuon tyyliset veneet tuntevat kuorman siirtymän mutta pienessä se tuntuu tietenkin enemmän. Kieltämättä harmittavaa kun pitkällä selällä on juuri saanut kurssin kohdalleen ja sitten joku keksii siirtyä laidalta toiselle.

        Matkanopeus on tosiaan aivan tavallisen uppoumaveneen tasoa. Hirveästi huudattamalla saa hiukan lisää mutta ei sitä meteliä kenenkään pää kestä pitkään.

        Pystyyhän sillä retkeilemään kaksi henkilöä mutta kyllä meillä samaan tehtävään on hankittu HT.

        huippu 11kn matka 9kn . kone volvo2003t 43hp. samat lukemat kuin esim. seiskari23 , kalypso . oon tykännyt veneestä . saaristomerellä oon ajellut .


      • Anonyymi
        Kysynpähän kirjoitti:

        Miksi haukut täällä noinkin suorasukaisesti kuopiolaisen venevalmistajan tuotetta, kun nimimerkkisi on niin helppo yhdistää sen kivenlahtelaiseen kilpailijaan? Et ole tällä palstalla "kuka tahansa", vaan sinulla on selvästikin oma lehmä ojassa.

        Kuopiolainen pahoitti mielensä kun joku uskalsi totuuden sanoa noista savolaiskipoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuopiolainen pahoitti mielensä kun joku uskalsi totuuden sanoa noista savolaiskipoista.

        Mitä tuosta sinun kommentistasi voi rivien välistä lukea?


    • ervi

      jospa unohtais pellat sun muut konstailevat paatit ja teet niinkuin ervi, hankit pienen pusterin. ervillä pieni pusteri ja siinä pieni nelitahti kone.

      • ervillä

        ole konetta eikä nyttemmin tappiakaan,sitähän tässä olet syksyn valittanut.


    • Bellisti

      Olen retkeillyt Bella 7000 veneellä (vm.89 Yanmar 34 hv) kuusi kesää Saimaalla. Vene on ns. koko ajan ohjattava, mutta itse en ole pitänyt sitä minään haittana. Siirtymisten sisällä en ole havainnut vaikuttavan häiritsevästi ohjattavuuteen. Meille (2 henkilöä) se on ollut ihan hyvä retkivene tilojensa ja varustelunsa puolesta. Joskus isoja selkiä ylitettäessä kaipaisi hieman lisää nopeutta. Ihanteelliseksi matkanopeudeksi olen "löytänyt" 6,5 solmua kierrosnopeudella 2200. Jos nostat kierroksia 3200, Bella kulkee noin kaksi solmua enemmän, mutta minne vesillä on kiire? Polttoöljyä menee 2-3 litraa tunnissa, joten taloudellinen se ainakin on. Eli lyhyesti tilava, asuttava, hidas ja taloudellinen vene.

    • ent. Bella7000 omistaja

      Minä olin kohtuullisen tyytyväinen veneeseen.
      Kerran Porkkalanselälläkin oli hiipuneen 14m/s
      SW:n merenkäyntiä ja ihan hyvin pärjäiltiin.
      Selkeästi vakavampi kuin 700-sarjalaiset ja
      mielestäni sitä kautta isomman oloinen.
      43:n Volvon TDI antaa tarvittavaa lisäpotkua
      verrattuna vaikka 700:sten 34/27 hummaisiin.
      Roiskuttaa lasille. Pienikulutuksinen ihan
      passeli retkivene 2 1:lle varauksellisten meriominaisuuksien kera.

    • taatusti merikelpoinen
      • Jotain tolkkua

        ...tässä on puhuttu 30-45 hv:n tehoista. Miksi haluat tyrkyttää 150-250 hv:n tehoille suunniteltua venettä samalle viivalle? Puhutaan taatusti eri hintaluokastakin.


      • R K-S

        Se on liukuva V-pohjavene,jossa on se vika, että takakulmat puuttuvat. Vakavuus ajoaa huono ja trimmivelyjen asennus hankalaa. Mitähyötyä tässä on suippoperäisyydestä?


      • mä vaan
        R K-S kirjoitti:

        Se on liukuva V-pohjavene,jossa on se vika, että takakulmat puuttuvat. Vakavuus ajoaa huono ja trimmivelyjen asennus hankalaa. Mitähyötyä tässä on suippoperäisyydestä?

        Se hyöty että perä ei kanna liikaa kovassa myötäaallokossa, ei siis tunge liikaa keulaa aallon pohjasta läpi.

        Trimmejä ei tarvita , huom. suunnittelijan kommentti että ei liian painavaa konetta , vene on trimmissä kun kone on oikeassa kohdassa eikä liian painava.

        Jotain kertoo se että vene on ollut aikoinaan käytössä US Coast Guardilla, ausseilla ja uusseelantilaisilla ...

        lukekaa omistajien kirjoituksia .

        ehkä merikelpoisin koskaan tehty liukuvarunkoinen vene.

        ei tuo muuten olis muodostunut klassikoksi lähes 50 v sitten, ja edelleen sellainen


      • riittävästi?
        Jotain tolkkua kirjoitti:

        ...tässä on puhuttu 30-45 hv:n tehoista. Miksi haluat tyrkyttää 150-250 hv:n tehoille suunniteltua venettä samalle viivalle? Puhutaan taatusti eri hintaluokastakin.

        kattokaapa linkkiä .. piirustukset saa eri kokoisille versioille

        lukekaa tarkemmin, tehoalue oli 10 - 250 hp

        hintaa tulee tuollaiselle veneelle jos itse tekee ilman konetta ja varustusta n. 6000 egee, jos käyttää noiden sarjaa niin voi lisätä sen sarjan hinnan .. olikos se vähän alle kolme donaa lisää

        sitten päälle tosta vaikka FNM dieseli , niin sulla on vene jolla päihität pellat ja pusterit kunnon kelissä .. ja hinta jää tonne alle 30 k egen .. eli alle kympin jos tyytyy johonkin pieneen vanhaan käytettyyn koneeseen.

        mutta jos teetätät tuollaisen tekijällä niin saata lisätä hintaan esim. 500 työtunnin alvin

        käytettyjä noilla ei näkynyt myytävänä tällä hetkellä.

        että ei ainakaan kätevälle mitenkään tolkutonta

        ja virossa tai vaikka kiinassa teettämällä tulee halvaksikin


      • Anonyymi
        mä vaan kirjoitti:

        Se hyöty että perä ei kanna liikaa kovassa myötäaallokossa, ei siis tunge liikaa keulaa aallon pohjasta läpi.

        Trimmejä ei tarvita , huom. suunnittelijan kommentti että ei liian painavaa konetta , vene on trimmissä kun kone on oikeassa kohdassa eikä liian painava.

        Jotain kertoo se että vene on ollut aikoinaan käytössä US Coast Guardilla, ausseilla ja uusseelantilaisilla ...

        lukekaa omistajien kirjoituksia .

        ehkä merikelpoisin koskaan tehty liukuvarunkoinen vene.

        ei tuo muuten olis muodostunut klassikoksi lähes 50 v sitten, ja edelleen sellainen

        Miksi ei ole enää käytössä? koska nykyään on olemassa tuhat kertaa paremmin suunniteltuja veneitä.

        "Trimmejä ei tarvita" sanoo se joka ei veneistä tiedä mitään. Trimmejä noissa ei ole koska ei ollut alkuperäisissäkään koska moista keksintöä ei silloin ollut olemassakaan ja sen huomasi.


    • 2 Bellaa

      Kovasti täällä haukutaan Belloja no jokaisella on mielipiteensä,varmasti on paljon parempiakin veneitä mutta myös huonompiakin, minusta hinta laatusuhde on kohdallaan ja varsinkin jos veneilee sisävesillä niin kuin minä ja haluaa edullisen retkiveneen pienelle perheelle niin mikä ettei ensimmäinen veneeni oli Bella 700 ja nyt 8001 ja hyvin olen pärjäillyt vaikkakin isompaa tekisi mieli ja merkistä en tiedä mikä se tulee olemaan,kyllä kaverit vielä on morjestelleet vaikka löytyy kalliitakin veneitä että sitä vaan aina yksi Bella sekaan mahtuu.

      • Flipper

        komeestihan sun bella kiitää saimaan aaloilla


      • Anonyymi
        Flipper kirjoitti:

        komeestihan sun bella kiitää saimaan aaloilla

        Kuopion pikku vesillä kun kestää niin Bellallakin pärjää. Sinnehän ne on suunniteltukin.


    • 2 Bellaa

      Kovasti täällä haukutaan Belloja no jokaisella on mielipiteensä,varmasti on paljon parempiakin veneitä mutta myös huonompiakin, minusta hinta laatusuhde on kohdallaan ja varsinkin jos veneilee sisävesillä niin kuin minä ja haluaa edullisen retkiveneen pienelle perheelle niin mikä ettei ensimmäinen veneeni oli Bella 700 ja nyt 8001 ja hyvin olen pärjäillyt vaikkakin isompaa tekisi mieli ja merkistä en tiedä mikä se tulee olemaan,kyllä kaverit vielä on morjestelleet vaikka löytyy kalliitakin veneitä että sitä vaan aina yksi Bella sekaan mahtuu.

    • Ei merelle

      Ostin uutena Volvon koneella. 5 kautta oli, hidas, luikerteleva, ruiskiva, meluisa, pieni tankki, ei ainakaan matkavene. HARKITSE HARKITSE!!! Ei sovellu ainakaan matkaveneeksi merelle, ehkä jollekin pienelle sisämaan lammelle teltankorvikkeeksi.

    • konemees

      Minulle riitti 90-luvun alussa ko. veneen merenkulkuominaisuuksien toteamiseksi noin mailin ajomatka suojaisella jokiosuudella. Tulos: Vene on huonoin ikinä ajamani moottorivene, ehkä myös vaarallisin..., syyt:

      -Suhteellisen vakaa vielä ajettaessa suoraan eteenpäin tyynessä 0-6 kn, tosin tällöinkin on varottava muiden veneiden aiheuttamia aaltoja, joita kohdatessa käyttäytyy täysin holtittomasti. Kääntyy eteenpäin ajettaessa kankeasti ja suunta palautuu vielä kankeammin (rungolla on voimakas leikkaustaipumus). Peruutettaessa ohjauskyky on olematon, joka on tosin akselivetoisille veneille tyypillinen ominaisuus. Nopeutta nostettaessa ensin nousee melu (6-8 kn), sitten keula (9-11 kn) ja lopuksi katoaa ohjattavuus sekä sivttaisvakavuus kokonaan (11-13 kn). Samalla farssia täydentää oma keula-aalto, joka kastelee tuulilasin...

      Harmi sinäänsä, vene oli markkinoille tullessaan sisäjärjestelyjen osalta aikaansa edellä, ja varsin houkutteleven tuntuinen vaihtoehto pieneksi retkiveneeksi.

    • hyvä vene

      no mikähän olisi hyvä pienen perheen akselikäyttöinen retkivene 16000-20000 hintaluokassa,kertokaahan ?

      • putputti

        Maria 24.Halpa ja hyvä ja on vielä vene,eikä laiva.


      • R K-S

        on hyvä, että lähtee oikealla budjetilla liikkeelle. Kyllähän noita veneitä on tarjolla. Se mikä käytetyissä on tietenkin tänä päivänä, niin ne ovat useimmat yli 10 v. tai jopa yli 15 v. vanhoja. Se tarkoittaa sitä, että jotain remonttia voi joutua tekemään. Jos ostat liikkeestä, niin saat kuluttajasuojalain mukaisen takuun. Jos ostat yksityiseltä, niin riski on sinulla.


      • puolet halvempi ja

        kolme pyttyisenä 22,5 hv:na kestävämpi kone.
        10 vuoden aikana en ole havainnut edellä mainittuja ongelmia merkittäväksi. Kyllähän ne aallot keikuttaa, mutta hyvä on ajaa, kun välttelee yli 11m/s tuulia.
        2-3 litraa tunnissa kuluu polttoainetta ja 6 solmua mennään...
        (Ruorin herkkyys on kiinni peräsimestä, johon voi lisätäpienen 50x100mm mutkalevyn)


      • RK-S on venekauppias
        R K-S kirjoitti:

        on hyvä, että lähtee oikealla budjetilla liikkeelle. Kyllähän noita veneitä on tarjolla. Se mikä käytetyissä on tietenkin tänä päivänä, niin ne ovat useimmat yli 10 v. tai jopa yli 15 v. vanhoja. Se tarkoittaa sitä, että jotain remonttia voi joutua tekemään. Jos ostat liikkeestä, niin saat kuluttajasuojalain mukaisen takuun. Jos ostat yksityiseltä, niin riski on sinulla.

        Venekauppiaalla on tietenkin omat intressit .
        Liikkeestä ostettu on yleensä tästä johtuen paljon kalliimpi. Ei ne liikkeen "takuutkaan" aina ole niin selviä juttuja . Yleensä ne ei selviä neuvottelelemalla vaan lakimiehet saa patistellä näitä vene-ammattilaisia.
        Kannattaa mieluummin ottaa joku veneistä tietävä puolueeton mukaaan ostotilanteessa .


      • paras.
        putputti kirjoitti:

        Maria 24.Halpa ja hyvä ja on vielä vene,eikä laiva.

        noista Belloista . Katso kipparin testi 22.
        Hyvin pärjäs.


    • Teukka

      Kyllä sen voi ostaa.
      Muutamia järkisyitä:
      Sillä kun reissaa muutaman kesän, niin tietää millaisen veneen haluaa seuraavaksi. Onko koko oikea vai pitääkö seuraava paatti olla isompi. Onko vauhti riittävä vai haluatko lisää vauhtia. Oppii tietämään myös, että millaisia varusteita seuraavassa pitää olla. Bellalla on myös hyvä opetella veneilytaitoja. Sekä kipparin että miehistön. Tiedän aloittelevia veneiliöitä, jotka ovat aloittaneet retkiveneilyn aivan vääränlaisella veneellä ja homma on tyssänyt ensimmäiseen kesään.
      Yksi tärkeä hyvä asia on tässä Bellassa myös se, että kun tulee eteen vaihto tai myynti, niin ostajaa ei tarvitse kauan etsiä. Eikä myydessä tarvitse selitellä, niinkuin jossain itserakenneluissa.
      Hyvää joulua myös sinne ja kaikille.

    • tyttö

      Hyvä vene pienelle perheelle ,kokoonsa nähden vakaa 35hv matkanopeus noin 9 solm. potkuri 16-16 hyvä ohjattavuus, käytän bellaa vain merellä ei pelota 12 metrinen tuulikaan kaksi kesää ollut.

      • 12 metriä

        jos ei ole liikkeellä merellä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe