Raamattu tuntee vain yhdenlaisia seurakuntia:
Kristukseen uskovien seurakuntia (vrt. Ef. 2:1-6, 13,
19; 1 Kor.
12:13).
Jotka ottavat Sanan vastaan, ne ovat näkyvä
seurakunta(Apt. 2:41).
Jos kastelemme sylilapsia, seurakunta ei voi olla
uskovien seurakunta.
Siihenhän tullaan vain uskosta Herraan ja syntiä
tekeviä nuhdellaan ja lopulta erotetaan, elleivät he
tee parannusta.
Jokainen raamatullisesti uskoontullut Pyhästä Hengestä
uudestisyntynyt
ja sitten raamatullisesti kastettu liitetään Raamatun
mukaan Kristuksen
seurakuntaan (Gal. 3:26, 27; Apt. 2:41, 42 46).
Sylilapsena kasteltujen kohdalla oltaisiin
vaikeuksissa:
Missä vaiheessa heidät tulisi erottaa seurakunnasta,
elleivät tule uskoviksi?
Lapsikastelua käyttävä seurakunta muodostuu
välttämättä 'sekalaiseksi
seurakunnaksi'.
Jos ymmärrämme, mitä Raamattu opettaa seurakunnasta,
olemme samalla ymmärtäneet myös raamatullisen
kasteopin.
Korinton seurakunnan jäsenistä Paavali sanoo, että
nämä ovat "kutsutut ja pyhät" (1 Kor. 1: 2).
Efeson seurakunnalle lähetetty kirje oli tarkoitettu
"Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa
Jeesuksessa" (Ef 1:1).
Uuden testamentin seurakunnat olivat kaikki
kristukseen uskovien
seurakuntia (ks. myös Room. 1:7; Gal. 1:2; 3:26;
Fil.1:1; Kol. 1:2; 1
Tess. 1: 6; Apt. 5:13, 14).
Jos apostolit olisivat kirkollisesti kastelleet
rintalapset, seurakunnan
jäseniä ei olisi enää muutaman vuoden kuluttua
uskallettu kutsua "pyhiksi ja uskoviksi", koska
joukossa olisi jo ollut muitakin.
Aikaisemmin minulla oli monimutkainen seurakunta oppi:
On näkyvä seurakunta, johon kuuluu muitakin kuin
uskovia. Näkymätön seurakunta on sitten varsinainen
Kristukseen uskovien joukko, tosi seurakunta. Viimeksi
mainittu kuuluu osana näkyvään seurakuntaan.
Tätä oppia on perusteltu Raamatun nisu ja luste
-vertauksella. Nisu ja luste saivat kasvaa rinnakkain
elonleikkuuseen asti. Tähän nojaten on esitetty, että
seurakuntaan voi kuulua kääntymättömiäkin.
Herra Jeesus Kristus selitti kuitenkin toisin kuin
kirkollisuus:
"Pelto on maailma" (Matt.13:38).
Seurakunnan jäsenet ja uskosta osattomat elävät
samassa maailmassa rinnakkain.
Näkymätöntä seurakuntaa ei ole Raamatun mukaan;
päinvastoin sen
tulee 'loistaa kaikille huoneessa
oleville"(Matt.5:15).
Raamattu tuntee vain yhdenlaisia seurakuntia: uskovien
seurakuntia (vrt. Ef. 2:1-6, 13, 19; 1 Kor. 12:13).
Jotka ottavat Sanan vastaan, ne tulee liittää näkyvään
seurakuntaan
(Apt. 2:41).
Oma lapsikastelulla eksytetty maamme on lähetystyön
kohde, kuten
muutkin pakanakansat.
Kristillinen tietomme eikä lapsikastelu tee meistä
kristittyä kansaa.
Eihän pelkkä pään tieto voi tehdä yksityisestä
ihmisestäkään
kristittyä.
Sitä mukaa kuin teemme opetuslapsiksi kaikkia kansoja,
kastamme niiden uskoon tulleet jäsenet ja opetamme
heille kaikki Raamatun aarteet.
Sylilasta ei voi tehdä lapsikastelulla opetuslapseksi.
Tarvitaan
henkilökohtainen usko syntien anteeksi Antajaan (Room.
3:21-26; 10:9,
10).
Usko tulee kuulemisesta (Room.10:17), Sanan kautta (1
Piet. 1:3, 23;
Jaak. 1:18) eikä millään taikatempulla kuten esim
juuri lapsikastelulla.
Jakeen Mark. 16:16 sisältö on joskus
lapsikastelulahkossa esitetty seuraavasti: "Joka uskoo
ja on kastettu, se pelastuu"
tai: "Uskova ja kastettu on pelastuva". Kastaa-sanan
on selitetty olevan menneessä muodossa, aoristissa.
Alkukielessä myös uskoa-verbi on aoristissa, ja
tarkasti ottaen virke tulisi kääntää:
"Joka tuli uskoon ja kastettiin, se pelastuu. "
Se, joka ei usko, tuomitaan kadotukseen. Jeesus ei
käskenyt kastaa
häntä eikä missään esitä viittaustakaan lapsikastelun
puolesta.
Jos kastetta ei ole suoritettu raamatullisesti, se on
tehtävä (Apt. 19:3ss.).
Raamatullisen kasteen vihamiehet ovat 'vesittäneet'
raamatullisen kasteen.
Raamatussa on monia todistajankertomusta
upotuskasteesta, kuten Jeesuksen ja etiopialaisen
hoviherran. Erikseen ei tarvitse mainita, että
kastettava painettiin veden alle, koska kun he olivat
molemmat astuneet veteen, itse kastaa sana sisältää
tuon ilmaisun veteen upottamisesta
(baptidzo=upottaa).
Seuraava on todenperäinen kertomus kasteesta, joka on
tapahtunut Roomassa v. 100 ja se on julkaistu
Time-lehdessä 5.12.1955:
"Diakoni kohotti kätensä ja Publius Decius astui
kasteovesta. Altaassa seisoi vyötäisiään myöten
vedessä Marcus Vasca, puunmyyjä. Hän hymyili, kun
Publius kahlasi altaaseen hänen vierelleen. 'Uskotko?'
hän kysyi. 'Uskon', vastasi Publius. 'Uskon, että
pelastukseni tulee Jeesukselta Kristukselta, joka
ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana. Hänen
kanssaan olen kuollut, jotta minulla Hänen kanssaan
olisi iankaikkinen elämä.' Sitten hän tunsi
voimakkaiden käsien kannattavan häntä, kun hän antoi
itsensä kaatua taaksepäin altaaseen, ja kuuli
korvissaan Marcuksen äänen: 'Kastan sinut Herran
Jeesuksen nimeen' ... kun kylmä vesi peitti hänet."
Sana yhdestä kasteesta ei merkitse sitä, etteikö
kastetta voisi suorittaa uudelleen, mikäli sitä ei
aiemmin ole toimitettu Raamatun mukaisesti.
Paavali itse kastoi efesolaiset uudelleen, vaikka
juuri heille hän kirjoitti että on vain "yksi Herra,
yksi usko, yksi kaste" (Ef. 4:5).
Apostoli oli tarkka.
Vain se seikka, ettei efesolaisia oltu kastettu
oikeaan nimeen, vaikka he olivat uskovia ja
opetuslapsia, sai hänet uusimaan kasteen
(Ap.t. 19:1-6).
Samassa yhteydessä on kirjoitettu myös: Yksi usko. Jos
sinulla aiemmin on ollut uskomuksia, jotka poikkeavat
raamatullisesta uskosta, se ei kuitenkaan merkitse
ettetkö nyt saisi uskoa uudelleen oikein.
Siinä on kirjoitettu myös: Yksi Herra. Jos sinulla on
ollut vaikka kymmenen erilaista herraa aikaisemmin,
sekään ei merkitse, ettetkö nyt voisi ottaa omaksesi
uutta Herraa, Jeesusta Kristusta.
Samoin jos sinulle on aiemmin tehty jokin muu toimitus
kuin Herran Jeesuksen asettama raamatullinen uskoviksi
tulleiden upotuskaste, se merkitsee sitä että sinua ei
vielä koskaan ole kastettu tällä Raamatun sanan
mukaisella yhdellä kasteella.
Ohjeena kastekysymyksessä tulee olla ainoastaan Uuden
Testamentin opetus ja käytäntö.
Ihmisten tulkinnat ja historiallinen kehitys ovat
jättäneet jälkensä kaikkeen, mutta myöhempien
vuosisatojen kehitys ei saa olla ohjaamassa myöskään
kastekäsitystämme.
Pysyäksemme Raamatullisessa kasteessa raamatullisesti,
meidän on löydettävä sen teologia ja käytännön
toteutus Raamatusta.
Muussa tapauksessa se jäisi ilman raamatullista
arvovaltaa, eikä sitä näin ollen voitaisi pitää
raamatullisena kasteena vaan epäraamatullisena
pakanarituaalina kuten lapsikastelurituaali, jonka
avulla kirkkojärjestelmät pääsääntöisesti saavat
jäsenensä ja
veronmaksajansa.
Pyhä Raamattu opettaa, että usko - evankeliumin sanan
kuulemisen kautta syntynyt usko - vaatii synnyttyään
kastetta:."Joka tuli uskoon ja kastettiin, se
pelastuu"
(Mark.16:16) ja se sulkee lapsikasteluopin
pois täysin.
"Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta joka julisti
evankeliumia... niin he ottivat kasteen", (Ap.t.
8:12).
Parannus (kreik. metanoia = mielenmuutos, kääntymys,
katumus) edeltää raamatullisen kasteen ottamista:
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen
Jeesuksen Kristuksen nimeen", (Ap.t.
2:38). Lapsikasteluoppi sulkeutuu automaattisesti
pois, sillä vauvat eivät tee parannusta eivätkä ota
henkilökohtaisesti pyytäen raamatullista kastetta.
Jos Jumalan Sana ilmaisee kantansa näin tarkasti ja
suoraan ja selvästi, että vain ne, jotka ovat
tarpeeksi vanhoja kuulemaan ja vastaanottamaan
Jumalan Sanan, pitäisi kastaa, niin miksi
lapsikasteluoppijärjestelmä vaatii vastasyntyneet
pienet lapset, vauvat kasteltaviksi, sillä sehän ei
ole koskaan ollut raamatullinen kaste?
Onko kysymys vain ihmisten ottamisesta
lapsikastelujärjestelmän
orjuuteen heti heidän syntymänsä jälkeen?
Sinun on ratkaistava tämä kysymys omassa sydämessäsi.
Johtopäätöksen aika tässä asiassa.
Kun sinä olit vauva, pieni lapsi,sinut kastettiin.
Kastettiinko sinut todella vai
pirskoteltiinko tai valeltiinko päällesi vain vähän
vettä?
Kaikki riippuu siitä, kumpaa näkökantaa uskot -
Jumalan Sanaa vai ihmisten traditioita?
Pidä ihmeessä mielessä Jeesuksen sanat oman aikansa
uskonnollisille johtajille:
"Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa
perinnäissääntöänne." Mark. 7:9.
Mistä sitten koko lapsikaste voi olla kotoisin, jos UT
ei sitä ollenkaan tunne?
Tähän saamme vastauksen professori R. M. Petersenin
teoksesta "Tanskan pakanuuden ajan historiasta",
sivulta 336:
"Myös pakanuuden aikana oli useitten vanhempien
kansanheimojen tapana heti syntymän jälkeen valaa
lapsi vedellä eli kuten sitä nimitettiin kastella
sitä, jolla se ikäänkuin vihittiin elämälle, otettiin
sukuunsa ja pyhitettiin paikkakunnan
suojelusjumalille. Tähän rituaaliin liittyi myös nimen
antaminen."
Islannin historian kirjoittaja, Jansson toteaa
"Islannin kulta-aika"-teoksessa sivulla 365:
"Heti syntymän jälkeen valeltiin vettä lapsen ylitse
ja sille annettiin nimi. Loitsurunoista selviää, että
vanhimpana aikana lapsen isä valoi lasta vedellä ja
antoi sille nimen."
Kun nyt tekee yhteenvedon kaikesta siitä, mitä lähinnä
teologit ja papisto koettavat ohi Raamatun sisällyttää
kasteeseen, ja lukee edellä olevat tiedemiesten
lausunnot pakanallisista toimituksista, niin ei voi
olla havaitsematta, mikä läheinen yhteys
lapsikasteella ja pakanallisilla menoilla. Niissä on
silmiinpistävä yhdenmukaisuus.
Veden pirskoitus/valelu/kasteluriitti vauvojen päälle
on pakanallinen pakanoiden pakanariitti.
Kumpi saa nyt ratkaista suhteesi kastekysymykseen,
Raamattu vai ihmismielipiteet?
Muista, että Jumalaa tulee kuulla enemmän kuin
ihmisiä!
Näin sanoo Raamattu! "Tahtonsa mukaan HÄN synnytti
meidät TOTUUDEN SANALLA!" (Jaak.1:18, vrt. Gal. 3:9,
26, Joh. 3:16, Ef. 2:8, 1 Kor. 4:15) EI SIIS
KASTEVEDELLÄ! (Joh. 1:12,13)
"MUTTA KAIKILLE, JOTKA OTTIVAT HÄNET VASTAAN,
HÄN ANTOI OIKEUDEN TULLA JUMALAN LAPSIKSI, NIILLE,
JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ."
Kasteen merkityksestä.
19
952
Vastaukset
- olen minäkin
ja jos luterilaiset LUKISIVAT laittamasi Raamatun kohdat, niin pakko olis heidänkin myöntää se kastekäytäntö jota vapaat kristilliset suunnat käyttävät, koska so.Raamatun malli.Mutta sittenhän romahtaisi koko luterilainen systeemi joka on rakennettu kun ollaan naimisissa valtion kanssa.Mistäs sitten rahat laitoskirkon ylläpitämiseen?
- Ana-mzk
"ja jos luterilaiset LUKISIVAT.."
Ja jos sinäkin NOUDATTAISIT kristuksen käskyä levittää evankeliumia pakanoiden joukossa se sijaan että tekisit vastoin Paavalin neuvoa meille:
tit 3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.
Hellaireilla, luteilla, ortodokseilla.. sama Jeesus, sama evankeliumi, sama usko.
Keskitytään evankeliumin työhön sen sijaan että nokkisimme toisiamme.
Siunausta vaan =)
- Voitto Ramu
MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?
- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
-Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
- Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemaan ( Rm 6:3)
- Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5)
- Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
- Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
- Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12)
- Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen
Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa
päällensä (Gal 3:27)
- Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi,
tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen
morsiameksi (Ef 5:26- 27)
- Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan,
koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11)
- Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
omastatunnosta (Hb 10:22)
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä,
ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän
kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
- Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on
Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)- pitkään uskossa
Voito Ramun kirjoitus perustuu Raamattuun.
- ois noin
Miksi luterilaisen kirkon hengellinen tila on se mikä se on nyt? Kylliäinen, Kantola jne?
- alk.raimo
ois noin kirjoitti:
Miksi luterilaisen kirkon hengellinen tila on se mikä se on nyt? Kylliäinen, Kantola jne?
väärässä kastetavassa...kirkon näivetystila on antinomistisen opetuksen seurausta..laki synnintunnon herättäjänä on unohdettu ja opetus laiminlyöty...ketään ei tulisi kastaa ellei ole mahdollisuutta opettaa Jumalan käskyjä!
Lue kirkkohistoriaa...lue Norjan herätyksistä...Hauge, Grundvik, Lunde jne...kyllä kirkossa on aina ollut Hengen työtä...mutta mistä vainot! No kirkon piispoilta...antinomistisilta nimikristityiltä..kääntymättömiltä...mutta silti ketään ei tarvinnut uudelleen kastaa...se on tarpeetonta...synnintunto saa aikaa katumuksen ja parannuksen...parannuksen tekevä saa uskoa kasteen sisällön...synnit anteeksi jeesuksen veren tähden jne..! - alk.raimo
että lapsena kastetulle tulee opettaa Jumalan käskyt, että synti virkoaisi, tulisi ylenmäärin synniksi..ja että synnintunto tulisi lain kautta...olemme varjellut lain alle kunnes usko ilmestyy...synnintunnossa ihminen murehtii...Jumalan mielen mukaan...ja murhe saa aikaan parannuksen...se on peljästystä Jumalan pyhyyden ja oman syntisyyden vuoksi...se on ahdas portti, jota ilman kukaan ei voi löytää taivastielle..
Ilman parannusta ei aikuisempana voi palata armoon, joka jo kasteessa on annettu...mutta
syntinsä tunnustavalle synnit luetaan anteeksi uskon kautta...synnin valtaa vastaan kipuileva voi löytää ristin..yhteenkasvamisen kasteen kautta herran kuolemaan...pois synnistä...sekin on jo annettu...kaikki on valmista...tulkaa, niin te saatte elää...uskossa Herraan..Hengessä...veden ja veren todistuksessa Jeesuksen nimessä...seurakunnassaan! - Voitto Ramu
ois noin kirjoitti:
Miksi luterilaisen kirkon hengellinen tila on se mikä se on nyt? Kylliäinen, Kantola jne?
Joku kysyi:
" Miksi luterilaisen kirkon hengellinen tila on se mikä se on nyt?"
Vastaavasti kysyn:
Miksi vapaiden suuntine hengellinen tila on se mikä se nyt on?
SUURIN osa vapaisiin suuntiin kastetuista luopuu uskostaan ja jää pois seurakuntansa yhteydestä.
(näin kertoi minulle eräs tunnettu helluntaipastori) - Voitto Ramu
alk.raimo kirjoitti:
että lapsena kastetulle tulee opettaa Jumalan käskyt, että synti virkoaisi, tulisi ylenmäärin synniksi..ja että synnintunto tulisi lain kautta...olemme varjellut lain alle kunnes usko ilmestyy...synnintunnossa ihminen murehtii...Jumalan mielen mukaan...ja murhe saa aikaan parannuksen...se on peljästystä Jumalan pyhyyden ja oman syntisyyden vuoksi...se on ahdas portti, jota ilman kukaan ei voi löytää taivastielle..
Ilman parannusta ei aikuisempana voi palata armoon, joka jo kasteessa on annettu...mutta
syntinsä tunnustavalle synnit luetaan anteeksi uskon kautta...synnin valtaa vastaan kipuileva voi löytää ristin..yhteenkasvamisen kasteen kautta herran kuolemaan...pois synnistä...sekin on jo annettu...kaikki on valmista...tulkaa, niin te saatte elää...uskossa Herraan..Hengessä...veden ja veren todistuksessa Jeesuksen nimessä...seurakunnassaan!Tuhlaajapoika oli Isän kodissa siihen asti kunnes lähti omille teilleen- oli kuitenkin sielläkin Isän lapsi, vaikkakin erossa Isästä.
Vanhempi veli pysyi Isän kotona.
Koskakohan hän teki päätöksen antaa elämänsä Isälle, eli teki päätöksen kuulua Isän lapseksi. Eiköhän hän ollut Isän lapsi ilman noita päätöksiäkin.
Ja:Koskakohan tuo tuhlaajapojan veli uudestisytyi?
1/3 uskovista ei pysty määrittämään mitään uskoontulohetkeä elämässään, koska ovat pienestä pitäen uskoneet Jeesukseen. - ne jotka tulevat
alk.raimo kirjoitti:
väärässä kastetavassa...kirkon näivetystila on antinomistisen opetuksen seurausta..laki synnintunnon herättäjänä on unohdettu ja opetus laiminlyöty...ketään ei tulisi kastaa ellei ole mahdollisuutta opettaa Jumalan käskyjä!
Lue kirkkohistoriaa...lue Norjan herätyksistä...Hauge, Grundvik, Lunde jne...kyllä kirkossa on aina ollut Hengen työtä...mutta mistä vainot! No kirkon piispoilta...antinomistisilta nimikristityiltä..kääntymättömiltä...mutta silti ketään ei tarvinnut uudelleen kastaa...se on tarpeetonta...synnintunto saa aikaa katumuksen ja parannuksen...parannuksen tekevä saa uskoa kasteen sisällön...synnit anteeksi jeesuksen veren tähden jne..!uskoon menevät kasteelle sen jälkeen, rohkeasti, aivan toisin kun lut. lapsikastetut, todistavat uskostaan jne.Jeesushan sanoi te , olkaa minun todistajia jne
Voitto Ramu kirjoitti:
Tuhlaajapoika oli Isän kodissa siihen asti kunnes lähti omille teilleen- oli kuitenkin sielläkin Isän lapsi, vaikkakin erossa Isästä.
Vanhempi veli pysyi Isän kotona.
Koskakohan hän teki päätöksen antaa elämänsä Isälle, eli teki päätöksen kuulua Isän lapseksi. Eiköhän hän ollut Isän lapsi ilman noita päätöksiäkin.
Ja:Koskakohan tuo tuhlaajapojan veli uudestisytyi?
1/3 uskovista ei pysty määrittämään mitään uskoontulohetkeä elämässään, koska ovat pienestä pitäen uskoneet Jeesukseen.Tämä on ehkä liian pitkä kirjoitus, mutta toivottavsti sopii tähän yhteyteen.
Tuhlaajapoika (Lk. 15:11-32)
Jeesus kertoo Lk. 15:ssa luvussa paljon vertauksia. Kaikissa näissä vertauksissa on kysymys ihmisen tärkeimmästä asiasta: suhteesta Jumalaan.
Rippikoulussa opimme: Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen on elämämme kallein asia. Ilman Jumalaa olemme eksyksissä.
----
Minulla on neljä kanaa ja yksi kukko. Tai oikeastaan oli. Kun menin eräänä päivänä viime kesänä ruokkimaan kanojani ihmettelin, missä on kukko. Ajattelin sen lymyävän jossain piilossa. Kun menin katsomaan vähän etäämmältä, niin huomasin ison kasan höyheniä ja vähän matkan päästä toisen kasan.
Jokin petoeläin (kettu?) tai petolintu oli napannut kukkoni. Puollustaessaan kanalaumaansa kukko antoi oman henkensä niiden puolesta. Tuli surullinen olo. N. 6-vuotias kukkoni oli tullut tiensä päähän.
Kanaparat tuntuivat olevan eksyksissä ilman oikeata johtajaa (niinkuin tämän päivän ihmiset/seurakunnat). Ne olivat pelokkaita ja turvattoman tuntuisia.
Enää ei ole ketään, joka huolehtisi niistä. Kukon valppautta ja ainaista huolenpitoa kanoistaan on joskus liikuttavaa katsella; se oli aina uskollisesti kanojensa lähellä ja puollusti niitä vaaran hetkellä (vrt. harhaopettajat).
Kukon tavoin myös taivaallisen Isämme uskollinen huolenpito omista lapsistaan on hämmästyttävää.
Tuhlaajapoika-vertaus on hyvä esimerkki tästä. Isä rakasti poikaansa niin paljon, että odotti tämän paluuta kotiin joka päivä. Isä ei unohtanut koskaan eksyksissä olevaa lastaan(vrt. eksyksissä olevat lut. kirkon kastetut).
Kun poika vihdoin palasi synnin teiltä, niin Isä jo kaukaa näki hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan ja lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä hellästi (j.20). Hän ei syytellyt poikaansa.
Tänäänkin moni ihminen elää suruttomana ilman yhteyttä Jumalaan ja Jumalan Sanaan (vaikka olisi kastettukkin).
Hän on rauhaton ja hengellisesti kuollut. Maailman houkutusten keskellä hän saattaa menettää omaisuutensa (j. 13 /vrt. kasteen lahja), ihmissuhteensa ja terveytensä. Mikään ei tunnu onnistuvan.
Tuhlaajapojan tavoin hänen on tehtävä parannus synneistään, ”mentävä itseensä” (j. 17-19), tunnustettava syntinsä (j.21) ja otettava vastaan Jumalan armo ja lahjavanhurskaus (j.22).
virsi nro 370:
1) Ah, tiesi usko haltuun Herran ja turvaa Isään rakkaaseen. Hän auttaa nyt ja kruunaa kerran myös sinut taivaan autuuteen. Ken tiensä uskoo Herralle, ei rakenna se hiekalle....
4)Hän aina meille lohdutuksen tuo oikealla hetkellä. Hän kuulee hartaan kaipauksen ja pysyy meitä lähellä. Hän ehtii kyllä auttamaan, yllättää meidät armollaan.- Voitto Ramu
Voitto Ramu kirjoitti:
Tuhlaajapoika oli Isän kodissa siihen asti kunnes lähti omille teilleen- oli kuitenkin sielläkin Isän lapsi, vaikkakin erossa Isästä.
Vanhempi veli pysyi Isän kotona.
Koskakohan hän teki päätöksen antaa elämänsä Isälle, eli teki päätöksen kuulua Isän lapseksi. Eiköhän hän ollut Isän lapsi ilman noita päätöksiäkin.
Ja:Koskakohan tuo tuhlaajapojan veli uudestisytyi?
1/3 uskovista ei pysty määrittämään mitään uskoontulohetkeä elämässään, koska ovat pienestä pitäen uskoneet Jeesukseen.LAPSEN KASTE
A. Perhekuntien kaste.
Helluntailaiset opettavat kasteoppi-monisteessan, että raamatussa kerrotut neljä perhekuntaa olivat lapsettomia, ja että Filippin vanginvartijan KAIKKI omaiset, eli suku olivat lapsettomia.
Monilapsisuus oli noihin aikoihin tavoiteltava ja arvostettava asia.
Lapsettomuutta halveksuttiin, joka perheeseen kuuluvien orjien toimesta ( vrt Saaran ja Rebekkan tapaus).
Olisiko ollut mahdollista, että varsin pieneltä alueelta olisi Israelista löytynyt neljä perhekuntaa ja yksi hedelmätön suku, joilla ei olisi ollut lapsia?
Perhekunta oli tuolloin hyvin suuri ja siihen kuuluivat palvelijat ja orjat lapsineen ja myös porteissa asuva muukalainenkin.
B. . Lapsikasteen kieltävä helluntaioppi opettaa, ja rakentaa kasteoppinsa pääosin seuraavien oppipilarien varaan:
1. Kasvettu pitää tulla ensin ”ymmärrettävään ikää” ( raamatunviite ???)
2. Paras esimerkki kasteesta on Jeesuksen kastetapahtumassa antama esimerkki.
3. Kasvettavat tulee tulla omalla ratkaisulla ensin uskoon, ennekuin ihminen voidaan kastaa. Siis :”ensin usko, sitten kaste”(raamatun viite, ”Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu”, vedotaan siis tuohon sanajärjestykseen.
4. Kasteelle menoa ei saa uskoontulon jälkeen viivyttää
5. Raamatussa ei erikseen mainita, että lapsia olisi kastettu.
Oppipilarit sortuvat yksi toisensa jälkeen seuraavasti:
Kun mainitaan, että Jeesuksen antama esimerkki on paras esimerkki.
a) Näin ollen opin mukaan Jeesus saavutti ”ymmärrettävän iän” vasta 30-vuotiaana ja tuli vasta tuolloin uskoon, (tuo on kuitenkin mahdotonta.)
Toiseksi Jeesus kastettiin Johanneksen kasteella ja se ei ole enää pätevä kaste.
b) Se, että ”kun jotain ei Raamatussa mainita”, niin se ei merkitse sitä, että sellaista ei olisi ollut.
Esim
- naisille ei mainita jaetun ehtoollista.
- Ei myöskään mainita, että opetuslapset olisi kastettu.
Luonnollisia/käytössä/kaikkien tiedossa olevia asioita ei siis mainita/kirjoiteta.
Esim
- 2. Ts 2:5-5 ”Ettekö muista, että minä, kun olin vielä teidän tykönänne, sanoin tämän teille?
Edellä oleva siis osittaa, että asioitakaan jotka oli suusanallisesti sanotettu, ei enää välttämättä kirjeessä toistettu.
-kalkkien tiedossa oli proselyyttikaste, jossa perheen mukana kasettiin myös lapset.
Jeesuksen opetuksesta Nikodeemukselle käy esille , että Jeesus viittaa selvästi tuohon proselyyttikasteessa tapahtuvaan uudestisyntymiseen, ihmetellessään että Nikodeemus ei uudestisyntymää ymmärrä.
”joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt on henki” (Jh 3:5-6)
c) ”Ja” sanalla erotetut kaksi sanaa ei Suomen kielessä , eikä Raamatussakaan merkitse asioiden suoritusjärjestystä.
Esim
-”jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, sinä pelastut”.
- ensin siis suun tunnustus ja sitten usko??
d) Tuon kohdan: ” joka uskoo ja kastetaan” jotkut kielioppineet ovat selittäneet vanhassa kreikan kielessä tarkoittavan/sisältävän sisällöltään seuraavan asian:
”joka uskoo KASTETTUNA LOPPUUN asti, se pelastuu, mutta joka ei loppuun asti usko se tuomitaan kadotukseen.”
Tämä selittää sen, miksi ko. lauseen loppuosassa ei kastetta uudelleen mainita pelastuksen toisena ehtona.
UT on kirjoitettu alkujaan kreikaksi.
Vanhaa kreikkaa on kielioppineittenkin jopa mahdotonta joiltakin kohdin ymmärtää ellei ole syntyperäinen kreikkalainen. Joitakin raamatussa käytettyjä vanhan kreikan ilmaisuja/kielikuvia pystyy ymmärtämään vain syntyperäinen kreikkalainen oikein.
Esim
Syväntöjen luokse tuli joku syntyperäinen kreikkalainen ja kysyi Syvännöiltä, mitä heidän mielestään tarkoittaa Raamatun kertoma kielikuva hedelmää tuottamattomasta oksasta josta raamattu sanoo: ”hakkaa se pois”.
Syvännöt vastasivat, että sitä mitä siinä on kirjoittetuna; ”hallaa se pois”.
Tähän tuo kreikkalainen vastasi, että tuota kohtaa ei pysty ymmärtämään kukaan muu kuin syntyperäinen kreikkalainen, ja kohta tarkoittaa vanhan kreikankielen mukaan
” nostaa ylös”.
Selitys:
Viinipuun versot luonnostaan kasvaa pitkin maata, ja siellä se ei tuota hedelmää. Siksi on tehty telineet, joille viinipuun köynnökset nostetaan. Kun joku köynnös on pudonnut tulta telineeltä (joka muuten on ristin muotoinen) niin puutarhuri nostaa sen telineelle, jossa se tuottaa kypsää hedelmää.
Voitto Ramu - Voitto Ramu
Voitto Ramu kirjoitti:
Tuhlaajapoika oli Isän kodissa siihen asti kunnes lähti omille teilleen- oli kuitenkin sielläkin Isän lapsi, vaikkakin erossa Isästä.
Vanhempi veli pysyi Isän kotona.
Koskakohan hän teki päätöksen antaa elämänsä Isälle, eli teki päätöksen kuulua Isän lapseksi. Eiköhän hän ollut Isän lapsi ilman noita päätöksiäkin.
Ja:Koskakohan tuo tuhlaajapojan veli uudestisytyi?
1/3 uskovista ei pysty määrittämään mitään uskoontulohetkeä elämässään, koska ovat pienestä pitäen uskoneet Jeesukseen.HELLUNTAIOPPI KIELTÄÄ HERRAN TYÖN
Minua on monesti vaivannut ajatus, ja tuntuu, että Jumala sanassaan monesti käyttää liian voimakkaista ilmaisuja, eli on tuntunut, että ikäänkuin Jumala monissa sanan kohdissa. liioittelee.
Erityisesti minua on vaivannut harhaopettajista käytetty ilmaisu; ”kieltävätpä Herrankin”:
1. Piet 2: 1-3. Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin KESKUUDESSANNE on oleva VALHEENOPETTAJIA, jotka salaa kuljettavat SISÄÄN turmiollisia HARHAOPPEJA, KIELTÄVÄTPÄ HERRANKIN, joka on heidät OSTANUT, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä TOTUUDEN TIE TULEE HÄVÄISTYKSI;
ja ahneudessaan he VALHEELLISILLA sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.”
”kieltävätpä Herrankin”.
Vaikka paljon olen joutunut tutustumaan Suomessakin kristikunnan keskuudessa vaikuttaviin harhaoppiin joilla ihmisiä eksytetään, niin en ole kertaakaan ymmärtänyt, että missä he jopa kieltäisivät Herran.
Kun viime yönä varhain tapani mukaan tein pitkää heräämistä, niin lapsikasteen kieltäminen pyöri mielessäni (niinkuin jokin hengellinen asia aamuyöstä mielessäni usein pyörii). Niin kuin lukuisasti aikaisemminkin, niin ajastus kulkee noina aamuyön hiljaisina tunteina hämmästyttävän kirkkaasti tuossa pätkittäisen unen keskellä. Ja silloin se tuli ajatukseni kirkkaasti mieleeni:
HERRAN KIELTÄMINEN on sitä kun kieltää Herrana (=Jumala/Jeesus) mahdollisuudet tehdä jotakin ja jollekin nimenomaan pelatus/lunastuskysymyksessä.
LAPSIKASTEEN MITÄTÖIMINEN.
Heiluntaoppi MITÄTÖI lapsikasteen sanomalla suoraan, että: ”lapsikaste on mitätön”. Ja opettamalla, että kun lapsikaskettu menee myöhemmin uudelleen kasteelle, niin kysymyksessä ei ole uudelleen kaste, vaan kyse on ensimmäisestä kasteesta, koska lapsikaste on opin mukaan mitätön.
Lapsikasteen mitätöimiseen on saatu rohkeus varmaan siitä syystä, että samalla selitettään, että kaste EI OLE Jumalan teko vaan ihmisen oma teko ja kuuluvaisuuden osoitus (kuuliaisuuden osoitus mihin?).
Kun siis opetetaan, että lapsikaste on mitätön ja selitetään, että kaste ei ole Jumalan teko vaan ihmisen teko, niin tosiasiassa mitätöidään Jumalan teko. Ja kun mitätöidään Jumalan teko, niin tosiasiassa KIELLETÄÄN HERRA, juuri niin kuin Raamattu kertoo valheopettajien tekevän.
Kun eka vuosisatojen joku aikalainen laskeskeli, että 6 miljoonaan luopui uskostaan noina aikoina, niin mitä tuo uskosta luopuminen oli? Ja mitä tämän päivän uskosta luopuminen on?
Toki nuo uskostaan luopuneet useimmat edelleen uskovat ,että Jumala ja Jeesus on.
Luopuminen on nimenomaan sitä, että ei uskota Jumalan tekoihin ja Jumalan mahdollisuuksiin omalla ja toisten kohdalla sovitustyön kohdalla.
Luovutaan siis uskosta Golgatalla tehtyyn sovitustyöhön.
Kaste on tapahtuma, jossa Jumala jakaa ihmiselle kaiken sen osallisuuden mitä Raamattu ilmoittaa kasteessa saatavan ja tapahtuvan ( luettelo kasteessa jaettavista asioista lopussa).Kaste on siis konkreettinen toimenpide jolla Jumala jakaa ihmiselle Jeesuksen suorittaman lunastustyön. Ja tällöin kastettu tulee tuosta lahjoitettavasta pelastuksesta heti osalliseksi, ja niitä heti häneen sovelletaan. Kaste on siis pelastuksen ” jakotilaisuus” ( huom epäraamatullinen ilmaisu, mutta tapahtumaa kuvaava)
Eikä ne lahja ole missään ”paketissa” joka pitää jollakin tavalla ”avata”, jotta sen saisi omakseen, tai että sen avaaminen tulee siirtää myöhemmäksi, kuten on haluttu selittää.
SYLILAPSEN TAVALLA.
Toinen asia joka yöllä kirkkaasti laskeutui mieleeni asia jota ja jonka merkitystä en ollut ennen huomannutkaan.
Jeesus otti luokseen tuotuja lapsia SYLIINSÄ, ja asetti sellaisen ESIMERKIKSI siitä MILLÄ TAVALLA PELASTUS tulee ottaa vastaan.(Mark 10:13-16).
PELASTUS tulee ottaa vastaan LAPSEN KALTAISELLA tavalla, Jeesuksen SYLISSÄ olevan sylilapsen tavalla.. Jeesus sanoi tuo lapsi sylissään ja asia tuli konkreettisesti selväksi kaikille paikalla oleville. Miksi sitten mm ei helluntailaisille ja muille jotka vuoden 1600 jälkeen ovat alkaneet kieltää lapsikasteen pätevyyttä?
Nyt oppikunnassanne kauhistellaan, että eihän tuollainen Jeesuksen syliinsä ottama sylilapsi mitään ymmärrä, eikä voi ottaa mitään vastaan kun ei ymmärrä mitään.
Opetetaan, että pitää tulla ensin ”YMMÄRRETTÄVÄÄN IKÄÄN”, jotta voisi ottaa pelastuksen lahjan ja uudestisyntymisen vastaa.
Opetetaan, että lapsella pitää ensin tapahtua ”omakohtainen syntiinlankeemus” jotta pelastusta tarvitsisi. (muuten tosi kummallinen ja raamatunvastainen ilmaisu, todellinen järkeisoppi josta Raamattu varoittaa).
Pelastus ja taivastenvaltakunnan vastaanottaminen on sama asia.
Mistä pelastutaan ja mihin? Pelastutaan taivaaseen. Pelastutaan saatanan vallasta Jumalan valtauntaan. Kasteessa synnytään Jumalan lapseksi.(Jumala uudestisynnyttää).
Eli taivasten valtakunta pitää ottaa vastaan KUTEN LAPSI, jotta sinne päästäisiin sisälle. Ja tuon Jeesus sanoi LAPSI SYLISSÄÄN, siis SYLIlapsenkin tulee ottaa vastaan pelastuminen taivastenvaltakuntaan, - ja nimenomaan juuri sillä SYLIlapsen tavalla, ilman omaa ymmärrystä, ollen TÄYSIN passiivinen osapuoli asiassa. Ollen ainoastaan pelastusteon KOHTEENA, - kasteessa KASTAJANA ja pelastuksen LAHJOITTAJANA ollessa Jumala. Ja pelastustyön suorittajan ollessa totaalisesti JEESUS, ilman ihmisen vähäisempääkään myötävaikutusta asiaan.
(älkää taas vedotko siihen, että Jeesus ei kastanut noita lapsia: Ei voinut kastaa koska lunastustyö ei ollut vielä jaettavissa, tulevaa tapahtumaa ei etukäteen voitu jakaa.)
Lunastustyö on totaalisesti suoritettu viimeistä piirtoa myöten Jeesuksen toimesta Golgatalla, ja vasta sen JÄLKEEN tuo pelastus oli jaettavissa. Eli, kuten Raamattu sanoo: ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa”, vasta tuon jälkeen tuo sovitus oli jaettavissa. (jätetään siis nuo Johanneksen ja opetuslapsien suorittamat kasteasiat omaan aikaansa kuuluviksi ja eletään kristillisen kasteen aikaa.)
Joku osuus jäi toki ihmisillekin:
” pitäkää huoli siitä, ettei KUKAAN jää OSATTOMAKSI Jumalan ARMOSTA” .
On pidettävä huoli, että ei edes lapsi tuosta pelastuksen ARMOSTA jää osattomaksi. .
Tehkäämme siis Jeesuksen käskemällä tavalla opetuslapsia; KASTAMALLA ja OPETTAMALLA. (mikä tuossa Jeesuksen käskemässä asiassa teitä niin pännii?)
Nyt helluntailaiset ym ovat kehittäneet opin, jonka mukaan lapsen pitää tulla ensin aikuisen kaltaiseksi, jotta tämä voisi ottaa pelastuksen vastaan.(vaikka Jeesus edellyttää, että aikuisen pitää tulla lapsen kaltaiseksi).
Tuossa vaiheessa oppikunta KIELTÄÄ HERRAN. Kielletään Herran opetus ja kielletään Herran mahdollisuudet ojentaa pelastusta 100% LAHJANA LAPSELLE.
Kielletään Herran sana jonka mukaan pelastus tulee nimenomaan ottaa vastaan KUTEN LAPSI, muuten ei edes päästä sisälle pelastukseen. Aikuinen nimittäin omaa kyvyn kieltäytyä ottamasta pelastuksen lahjaa vastaan. Tuota kyky ja ymmärrystä lapsella ei ole.
Pelastuksen LAHJAN, lahjana yksin ARMOSTA, vastaanottamisen ydin on tuossa, LAPSEN TAVALLA, - kuten lapsi.
Kun tuo lapsen tavalla vastaanottaminen kielletään ja selitetään, että Jumala ei pysty antamaan pelastusta lapselle kun tämä ei ymmärrä asiaa, niin kielletään Jumalan mahdollisuus ja Jumalan teko.
Kun selitetään, että ”lapsi ei synnittömänä” tarvi kasteessa lahjoiteltavaa pelastusta, niin taas kielletään Herra ja Hänen sanansa.
Herra kielletään kun kielletään Hänen Sanansa ja/tai Hänen tekonsa. Tuota eksyttäjät (=eksyttävät henget ihmisten kautta) käyttää aseenaan.
Toisin sanoen; salakavalasti pelastuksesta tehdäänkin itse asiassa ihmisteko selittämällä, että pelastus on mahdollista vain jos ihmisen sen ymmärtää ottaa vastaan. Pelastus tehdään ihmisen ymmärryksestä riippuvaisiksi.
Ymmärryksestä on tuolloin tehty epäjumala johon katsotaan ja vedotaan, kun Raamatun kokonaisilmoitus sen sijaan on, että tulee katsoa Herraan ja luotaa ja vedota Herraan ja hänen tekemäänsä työhön.
Tällä tavalla on tapahtunut se mitä Raamattu sanoo: ”salaa kuljettavat sisälle turmiollista harhaoppia, KIELTÄVÄTPÄ HERRANKIN.”
Herra kielletään kun kielletään Hänen mahdollisuus antaa lahjana pelastus, sovitustyö ja osallisuus sovitustyöhön lapselle.
Oppi lapsen pelastumisesta ”yleisen sovituksen mukaan” on raamatullinen mahdottomuus jo siksikin, että sylilapsen pelastuksen tiestä on tehty erilainen kuin aikuisen pelastuksentie.
Lapsesta on siis tehty erityistapaus, mitä pelastumiseen tulee. Itseasiassa noita ”erityistapauksia” on enemmän kuin ”normaalia” pelastuksentien omaavia aikuisia.
Näin ”erityistapaus” onkin yleisin tapaus ja suurin ihmisjoukko.
VL.n aikanakaan ei lapsi pelastunut sen vuoksi, että ympärileikkaus ja jumalan säätämä Liitto oli olemassa, vaan ympärileikkaus piti suorittaa lapselle ja vasta sen jälkeen lapsi tuli pelastuksesta ja Liitosta osalliseksi.
Jos joku jätettiin vaikka vanhempien toimesta johonkin oppiin tai muuhun vedoten ympärileikkaamatta, niin sellaisen Jumala käski hävittämään Jumalan kansasta. Ympärileikkaamaton oli totaalisesti Jumalan kansaan kuulumaton.
Näin myöskin kastamaton lapsi ei kuulu Kristuksen morsianjoukkoon, eikä ole myöskään Jumalan lapsi, eikä kuulu Uuteen Liitoon, vaan kastamattomat ovat sen ulkopuolella.
Miten Jumala noiden kastamattomina kuolleitten kanssa menettelee, on hänen asiansa josta ei paljoa ole ilmoitettu, jos olleen ole. Meidän ihmisten tehtäväksi on annettu tehtävä: ”pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta”.
Mitä Jumala noille eri syistä kastamattomille tekee jos kuolevat, sen Hän on jättänyt meille selkeästi ilmoittamatta, ja sitä on turhaa pohdiskella. Luulen, että tahallisille lapsiltaan kasteen epääville Jumala tarjoaa samaa myllynkiveä kaulaan ja meren syvyyteen upottamista kuin Jeesukseen kasteessa uskon saaneiden LASTEN viettelijöille.
Jos kohtelu tuntuu kohtuuttomalta, niin asia on helposti saatettavissa Raamatun mukaiseen järjestykseen kun vanhemmat vievät lapsensa kasteelle.
”Ei tarvi kastaa”; on yhtä irvokas menettely kuin jos VL:n aikaan joku jästipää ilmoitti lapsensa kohdalla: ”ei tarvi ympärileikata”, ja vetosi Jumalan rakkauteen; ”miten nyt rakkauden Jumala voisi tuollaisen viattoman hävittää kansastaan”. Pysyitkö ko. äiti tyynen rauhallisena kun tuo ympärilaikkamaton lapsi hävitettiin Jumalan kansasta, vedoten sitkeästi Jumalan rakkauteen; ”pelastuu varmasti ilman ympärileikkausta”, sitä ei kerrota, vai viekö lapsensa kiireesti ympärileikattavaksi?
Seuraamus ympärileikkaamattoman kohtelusta oli kuitenkin selkeästi Jumalan toimesta käsketty.
Tajusin yöllä miten kauhean asian edessä ollaan kun lapsikaste kielletään opettamalla, että se ei ole kaste ollenkaan.
Kun lapsikaste kielletään, niin kielletään Herran työ, eli kun kielletään Herran työ, niin kielletään toisasiassa Herra ja hänen sanansa.
Kyseessä on hirvittävin asia mitä saatana on kristikuntaan onnistunut syöttämään.
Kyseessä on pelastuksen tekeminen riippuvaiseksi ihmisestä. Toivo pelastuksesta tosiasiassa pannaankin ihmisen omaan ymmärrykseen/suoritukseen /päätökseen/ratkaisuun, eikä Herraan.
Näinhän jo varhainen seurakunnan opettaja opetti nuhdellessaan Donatalaisia jotka kastoivat lapsena kasvettuja uudelleen kun nämä liittyvät heihin:
”Tehdä kaste riippuvaiseksi ihmisestä on samaa kuin panna toivo ihmiseen Herran sijasta,” sanoi raitis ja arvostettu opettaja, joka raamatullisesti korosti ARMON keskeistä merkitystä pelastuksessa.
Kun lapsikaste mitätöidään niin samalla mitätöidään Jumala tekemä Uusi Liitto (Kasteenliitto, ei enää ympärileikkauksen liitto) yritetään muuttaa Uusi Liitto ihmisen ja Jumalan yhteistoimin tekemäksi sopimukseksi, - Liitoksi joka olakseen voimassa ihmisen kohdalla vaatii ihmisen ymmärryksellään tekemän päätöksen/ratkaisun.
Näin tehdään pelastus riippuvaiseksi ihmisen päätöksestä/ratkaisusta.
Tehdessään Aabrahamin kanssa Liiton Jumala ei vähääkään missään vihjaakaan, että kyyssä olisi ollut Aabrahamin ja Jumalan, taikka Aabrahamin myötävaikutuksella/suostumuksella tehty Liitto.
Raamattu puhua tuosta liitosta toistamiseen: ”MINUN Liittoni”, ”rikkovat MINUN Liittoni”, ”rikkovat JUMALAN Liiton”. Ei siis puhuta Jumalan ja Aabrahamin liitosta.
Aabrahamilla ei siis ollut vähäistäkään osuutta tuohon Jumalan tekemään Liittoon, hän vain alistui siihen ja ympärileikkautti itsensä ja kansan. Myöhemminkin Liittoon ”alistui” ja siitä tuli osalliseksi kaikki 8 päiväset ympärileikkauksessa, - huomaa ,- ilman omaa ymmärrystä ,- kuten lapsi.
Huomaa, että Jumalan tekemä ympärileikkauksen Liitto ei koskenut niitä lapsia jotka vanhemmat jostain syystä jättivät ympärileikkaamatta. Ympärileikkaamattomat lapset olivat tuon Jumalan tekemän Liiton ulkopuolella, eli olivat pelastuksen ulkopuolella. Jumala määräsi jopa ympärilakkaamattomat hävitettäväksi Jumalan kansasta.
Uuden Liiton aikana KASTE on Liitosta osalliseksi tuleminen, jossa Jumala jakaa pelastuksen osallisuuden ihmiselle. Missään muussa tuota pelastusta ei ihmiselle jaeta.
Tuossa kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen, (”lihan ruumiin pois riisumien”, hengen uudestisyntyminen), Pyhän Hengen saaminen ja kaikki mitä Raamattu ilmoittaa siinä tapahtuvaksi ja kastettavalle ihmiselle jaettavaksi (vrt luettelo lopussa).
Kasteenliitto tehtiin ja astui voimamaan LIITTONA Golgatalla kun sovintoveri vuodatettiin, ja se astuu voimaan kunkin ihmisen kohdalla kasteessa, kun sen ottaa vastan KUTEN LAPSI.
Tuota sovintoverta konkreettisesti ole käytettävissä, se vuodatettiin vain kerran. Siksi Jumala sääti kasteveden toimimaan tuona joka YHDESSÄ SANAN, ja sanan kautta, ja sanassa tuon puhdistamisen suorittaa. (”puhdistaen sen vedellä pesten”).
Ef 5:25-26 ”Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, VEDELLÄ PESTEN, SANAN KAUTTA”.
Huomatkaa, että tuossa Vesi ja sana on selvästi erotettu eri asiaksi. Näin ollen myöhin Jeesuksen opetuksessa Nikodeemukselle mainittu VESI tarkoittaa yksiselitteisesti kasteveteen ,eikä sanaa, sillä sana on erikseen vaikkakin kasteveteen liitettynä.
( Jh 3:5) "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
Lapsetkin on tarkoitettu tuohon vedellä pestyyn seurakuntaan.
Lupaus kuuluu lapsillekin: ”teille ja teiden LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu” sanoo Pietari kun hän selventää eka helluntaina kenelle pelastus ja kaste on tarkoitettu:
Apt 2:39 ”Sillä teille ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja KAIKILLE, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Ja Jumala on kutsunut pelastukseen myöskin LAPSET, eikä jätä heitä pelastuksen ulkopuolelle Uudessakaan Liitossa, niinkuin ei jättänyt Vanhassakaan. Liitossa.
Pietari nimenomaan eka helluntain tilanteessa erikseen tähdensi, että myös LAPSILLE annettu lupaus kasteessa tapahtuvasta pelastuksesta ja Pyhän Hengen saamisesta myös nimenomaan kuuluu. Lapsi on siis mainittu tuossa eka kastetapahtumassa, myöhemmin lasta ei erikseen tarvinnut enää toisten mainita, mainitaan kastetun ”parhekunta” ja ”kaikki omaiset”, ketään erottelematta pois.
Eläytykääpä tuohon eka helluntain tilanteeseen: Teillä on pieni lapsi sylissäsi ja teille sanotaan: ”teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu”. Kuka tulkitsee, että lupaus kasteesta ja siinä annettavista asioista ei kuulu tälle sylissänne olevalle lapselle?
Uutta Liittoa siinä tapahtuva pelastus yksin ARMOSTA sovelletaan kasvettuihin, ei muihin. Kasteessa kastajana toimiva Jumala ja sanansa kautta Hän jakaa tuon
UL:n sovituksesta osalliseksi tulemisen kastetulle ja se pitää vastaan ottaa kuten lapsi. Siis lapsikin on kykenevä tuon lahjan vastaanottamaan niinkuin Jeesus sylissään olevaan lapseen vetosi.
On huomattavaa, että kaste Raamatun kertoman mukaan tapahtui aina siinä samassa tilanteessa ja vasta kastettu saattoi olla pelasteltu ja omistaa UL: n lupaukset.
Pietari puhui eka helluntaina puolisen tuntia ja ilmoitti, että tuo tapettu Jeesus olikin luvattu Messias. Kuulijat ottivat sanotun todesta ja hädissään kyselivät mitä heidän on tehtävä. Pietari kertoi sen heille ja epäselvyyksien välttämiseksi korosti tuon eka kastetaantuman edellä, että lupaus kasteessa jaettavasta pelastuksesta kuuluu teille kaikille ja teidän LAPSILLENNE. Ja heti alettiin kastamaan kaikkia paikalla olevia. (eipä muuten kummoista uskoa vaadittu tuolloin kastetuilta, Nyt noita pelastuksen tikapuita on pidennetty mitä erilaisemmilla askelmilla. Taidetaan olla tehty jo uusi Baabelin torni taivaaseen ulottuvaksi omin tikapuin)
Merkillepantavaa on, se, että yleensä Raamattu ottaa mainitsemiinsa lukumääriin ainoastaan aikuiset miehet, lapsia ja maisia ei lukumäärissä huomioitu, vaikka asia koski heitäkin, esim ruokkimisihme: ” Ja niitä, jotka aterioivat, oli noin viisituhatta miestä, paitsi naisia ja lapsia.”. Toki naiset ja lapsetkin söivät, ja viitataan heidän paikallaoloon, mutta lukumäärässä heitä ei otettu huomioon.
Tuostakin syystä ei siis lapsia erikseen mainita kaste tilanteissakaan kun perhekuntia kastettiin. (eihän naisille kerrota jaetun ehtoolistakaan). Jos siis jotain ikäryhmää ei mainita, niin se ei Raamatun kielenkäytön mukaan merkitse sitä ,että asia ei heitä koskenut.
Ei mainita erikseen mitään ihmisryhmää ”laadun” perusteella. Ei lapsia, vanhuksia, vammaisia, orjia, rikkaat, köyhiä, ei naimattomia, ei naituja ym siis mitään eri ihmisryhmiä kasteen kohdalla mainita erikseen. Mainitaan vain kattavasti: KAIKKI kansat, perhekunta ja KAIKKI omaiset kastettiin. Ja yksin siihen perhekuntaan
kuuluin kaikki perhekunnassa tuolloin olleet; myös lapset, naiset, palvelijat perheineen, porteissa majaileva (usein raajarikko) muukalainenkin ja monesti lastenkin perheet kaikki ikäryhmät kuluivat perheeseen. Ketään ei suljettu kasteen ulkopuolelle.
.
Mutta tuossa eka helluntain ensimmäisessä kastetilanteessa Pietari nimenomaan selvensi ja korosti, että luvatut asiat, kaste, pelastus ja Pyhän Hengen samainen koski MYÖSKIN LAPSIA ja niitä lapsi oli kaikki lapset sylilapsista alkaen.
Kenellekään ei jäänyt vähäisintäkään epäselvyyttä lasten kastamisen suhteen, vaan heidät kastettiin vanhempiensa mukana.
Lasten kuuluminen kastettaviin kerrottiin siis eka kastekerralla, myöhemmin lapsia ei tarvinnut enää erikseen uudelleen mainita.
Meneteltiin kastamisen suhteen siis samalla tavalla kuin vallalla olevan proselyyttikasteenkin kohdalla, jossa kastettiin perhekuntina lapsetkin kun perheenpää oli päättänyt liittyä juutalaisuuteen ja siirtyä Mooseksen lain alaisuuteen, eli pelastettujen joukkoon, Jumalan kansaan kuuluvaksi..
Kun olen tuonut ja jaksossakin tuon KASTE sanan yhteydessä vain yhden tai muutaman asian esille mitä kasteessa tapahtuu, niin se ei merkitse sitä, että kieltäisin kaikki nuo muut kastaessa tapahtuvat ja lahjoitettavat asiat. Kyse on vain siitä, että tekstiyhteydessä vaivan korostan selityksen kohteena olevaa kasteeseen liittyvää asiaa. Tai lyhykäisyyden vuoksi ei kaikkia mainitse.
Eli käyttämäni tapa on aivan sama kun mitä Raamattu käyttää. Esim kun Jeesus vastasi kysyjälle mitkä ne pidettävät käskyt ovat, niin Jeesus toi esille vain puolet käskyistä, eli tärkeimmät ja jätti loput mainitsematta. Tuo ei merkinnyt, että Jeesus olisi kieltänyt tai mitätöinyt loput käskyt. (Mt 19:19-19).
Kun siis olen aikaisemmin ja jatkossakin käytän sanaa KASTE, niin tarkoitan kaikkia seuraavia kasteessa tapahtuvia asioista jotka Jumala kastetulle tekee ja lahjoittaa ja jotka kasteessa tapahtuu:
MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?
-Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
-Kaste tapahtuu syntien anteesisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
-Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
-Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26-27)
-Kaste liittää ihmisen Kristuksen kuolemaan ( (Rm 6:3)
-Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
-Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
-Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
-Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärilaikkaus (Kol 2:11)
-Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( (Kol 2:12)
-Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hb 10:22)
-Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
-Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
-Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan ARMOteko ihmiselle.
Voitto Ramu - juomari turmio
Voitto Ramu kirjoitti:
HELLUNTAIOPPI KIELTÄÄ HERRAN TYÖN
Minua on monesti vaivannut ajatus, ja tuntuu, että Jumala sanassaan monesti käyttää liian voimakkaista ilmaisuja, eli on tuntunut, että ikäänkuin Jumala monissa sanan kohdissa. liioittelee.
Erityisesti minua on vaivannut harhaopettajista käytetty ilmaisu; ”kieltävätpä Herrankin”:
1. Piet 2: 1-3. Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin KESKUUDESSANNE on oleva VALHEENOPETTAJIA, jotka salaa kuljettavat SISÄÄN turmiollisia HARHAOPPEJA, KIELTÄVÄTPÄ HERRANKIN, joka on heidät OSTANUT, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä TOTUUDEN TIE TULEE HÄVÄISTYKSI;
ja ahneudessaan he VALHEELLISILLA sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.”
”kieltävätpä Herrankin”.
Vaikka paljon olen joutunut tutustumaan Suomessakin kristikunnan keskuudessa vaikuttaviin harhaoppiin joilla ihmisiä eksytetään, niin en ole kertaakaan ymmärtänyt, että missä he jopa kieltäisivät Herran.
Kun viime yönä varhain tapani mukaan tein pitkää heräämistä, niin lapsikasteen kieltäminen pyöri mielessäni (niinkuin jokin hengellinen asia aamuyöstä mielessäni usein pyörii). Niin kuin lukuisasti aikaisemminkin, niin ajastus kulkee noina aamuyön hiljaisina tunteina hämmästyttävän kirkkaasti tuossa pätkittäisen unen keskellä. Ja silloin se tuli ajatukseni kirkkaasti mieleeni:
HERRAN KIELTÄMINEN on sitä kun kieltää Herrana (=Jumala/Jeesus) mahdollisuudet tehdä jotakin ja jollekin nimenomaan pelatus/lunastuskysymyksessä.
LAPSIKASTEEN MITÄTÖIMINEN.
Heiluntaoppi MITÄTÖI lapsikasteen sanomalla suoraan, että: ”lapsikaste on mitätön”. Ja opettamalla, että kun lapsikaskettu menee myöhemmin uudelleen kasteelle, niin kysymyksessä ei ole uudelleen kaste, vaan kyse on ensimmäisestä kasteesta, koska lapsikaste on opin mukaan mitätön.
Lapsikasteen mitätöimiseen on saatu rohkeus varmaan siitä syystä, että samalla selitettään, että kaste EI OLE Jumalan teko vaan ihmisen oma teko ja kuuluvaisuuden osoitus (kuuliaisuuden osoitus mihin?).
Kun siis opetetaan, että lapsikaste on mitätön ja selitetään, että kaste ei ole Jumalan teko vaan ihmisen teko, niin tosiasiassa mitätöidään Jumalan teko. Ja kun mitätöidään Jumalan teko, niin tosiasiassa KIELLETÄÄN HERRA, juuri niin kuin Raamattu kertoo valheopettajien tekevän.
Kun eka vuosisatojen joku aikalainen laskeskeli, että 6 miljoonaan luopui uskostaan noina aikoina, niin mitä tuo uskosta luopuminen oli? Ja mitä tämän päivän uskosta luopuminen on?
Toki nuo uskostaan luopuneet useimmat edelleen uskovat ,että Jumala ja Jeesus on.
Luopuminen on nimenomaan sitä, että ei uskota Jumalan tekoihin ja Jumalan mahdollisuuksiin omalla ja toisten kohdalla sovitustyön kohdalla.
Luovutaan siis uskosta Golgatalla tehtyyn sovitustyöhön.
Kaste on tapahtuma, jossa Jumala jakaa ihmiselle kaiken sen osallisuuden mitä Raamattu ilmoittaa kasteessa saatavan ja tapahtuvan ( luettelo kasteessa jaettavista asioista lopussa).Kaste on siis konkreettinen toimenpide jolla Jumala jakaa ihmiselle Jeesuksen suorittaman lunastustyön. Ja tällöin kastettu tulee tuosta lahjoitettavasta pelastuksesta heti osalliseksi, ja niitä heti häneen sovelletaan. Kaste on siis pelastuksen ” jakotilaisuus” ( huom epäraamatullinen ilmaisu, mutta tapahtumaa kuvaava)
Eikä ne lahja ole missään ”paketissa” joka pitää jollakin tavalla ”avata”, jotta sen saisi omakseen, tai että sen avaaminen tulee siirtää myöhemmäksi, kuten on haluttu selittää.
SYLILAPSEN TAVALLA.
Toinen asia joka yöllä kirkkaasti laskeutui mieleeni asia jota ja jonka merkitystä en ollut ennen huomannutkaan.
Jeesus otti luokseen tuotuja lapsia SYLIINSÄ, ja asetti sellaisen ESIMERKIKSI siitä MILLÄ TAVALLA PELASTUS tulee ottaa vastaan.(Mark 10:13-16).
PELASTUS tulee ottaa vastaan LAPSEN KALTAISELLA tavalla, Jeesuksen SYLISSÄ olevan sylilapsen tavalla.. Jeesus sanoi tuo lapsi sylissään ja asia tuli konkreettisesti selväksi kaikille paikalla oleville. Miksi sitten mm ei helluntailaisille ja muille jotka vuoden 1600 jälkeen ovat alkaneet kieltää lapsikasteen pätevyyttä?
Nyt oppikunnassanne kauhistellaan, että eihän tuollainen Jeesuksen syliinsä ottama sylilapsi mitään ymmärrä, eikä voi ottaa mitään vastaan kun ei ymmärrä mitään.
Opetetaan, että pitää tulla ensin ”YMMÄRRETTÄVÄÄN IKÄÄN”, jotta voisi ottaa pelastuksen lahjan ja uudestisyntymisen vastaa.
Opetetaan, että lapsella pitää ensin tapahtua ”omakohtainen syntiinlankeemus” jotta pelastusta tarvitsisi. (muuten tosi kummallinen ja raamatunvastainen ilmaisu, todellinen järkeisoppi josta Raamattu varoittaa).
Pelastus ja taivastenvaltakunnan vastaanottaminen on sama asia.
Mistä pelastutaan ja mihin? Pelastutaan taivaaseen. Pelastutaan saatanan vallasta Jumalan valtauntaan. Kasteessa synnytään Jumalan lapseksi.(Jumala uudestisynnyttää).
Eli taivasten valtakunta pitää ottaa vastaan KUTEN LAPSI, jotta sinne päästäisiin sisälle. Ja tuon Jeesus sanoi LAPSI SYLISSÄÄN, siis SYLIlapsenkin tulee ottaa vastaan pelastuminen taivastenvaltakuntaan, - ja nimenomaan juuri sillä SYLIlapsen tavalla, ilman omaa ymmärrystä, ollen TÄYSIN passiivinen osapuoli asiassa. Ollen ainoastaan pelastusteon KOHTEENA, - kasteessa KASTAJANA ja pelastuksen LAHJOITTAJANA ollessa Jumala. Ja pelastustyön suorittajan ollessa totaalisesti JEESUS, ilman ihmisen vähäisempääkään myötävaikutusta asiaan.
(älkää taas vedotko siihen, että Jeesus ei kastanut noita lapsia: Ei voinut kastaa koska lunastustyö ei ollut vielä jaettavissa, tulevaa tapahtumaa ei etukäteen voitu jakaa.)
Lunastustyö on totaalisesti suoritettu viimeistä piirtoa myöten Jeesuksen toimesta Golgatalla, ja vasta sen JÄLKEEN tuo pelastus oli jaettavissa. Eli, kuten Raamattu sanoo: ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa”, vasta tuon jälkeen tuo sovitus oli jaettavissa. (jätetään siis nuo Johanneksen ja opetuslapsien suorittamat kasteasiat omaan aikaansa kuuluviksi ja eletään kristillisen kasteen aikaa.)
Joku osuus jäi toki ihmisillekin:
” pitäkää huoli siitä, ettei KUKAAN jää OSATTOMAKSI Jumalan ARMOSTA” .
On pidettävä huoli, että ei edes lapsi tuosta pelastuksen ARMOSTA jää osattomaksi. .
Tehkäämme siis Jeesuksen käskemällä tavalla opetuslapsia; KASTAMALLA ja OPETTAMALLA. (mikä tuossa Jeesuksen käskemässä asiassa teitä niin pännii?)
Nyt helluntailaiset ym ovat kehittäneet opin, jonka mukaan lapsen pitää tulla ensin aikuisen kaltaiseksi, jotta tämä voisi ottaa pelastuksen vastaan.(vaikka Jeesus edellyttää, että aikuisen pitää tulla lapsen kaltaiseksi).
Tuossa vaiheessa oppikunta KIELTÄÄ HERRAN. Kielletään Herran opetus ja kielletään Herran mahdollisuudet ojentaa pelastusta 100% LAHJANA LAPSELLE.
Kielletään Herran sana jonka mukaan pelastus tulee nimenomaan ottaa vastaan KUTEN LAPSI, muuten ei edes päästä sisälle pelastukseen. Aikuinen nimittäin omaa kyvyn kieltäytyä ottamasta pelastuksen lahjaa vastaan. Tuota kyky ja ymmärrystä lapsella ei ole.
Pelastuksen LAHJAN, lahjana yksin ARMOSTA, vastaanottamisen ydin on tuossa, LAPSEN TAVALLA, - kuten lapsi.
Kun tuo lapsen tavalla vastaanottaminen kielletään ja selitetään, että Jumala ei pysty antamaan pelastusta lapselle kun tämä ei ymmärrä asiaa, niin kielletään Jumalan mahdollisuus ja Jumalan teko.
Kun selitetään, että ”lapsi ei synnittömänä” tarvi kasteessa lahjoiteltavaa pelastusta, niin taas kielletään Herra ja Hänen sanansa.
Herra kielletään kun kielletään Hänen Sanansa ja/tai Hänen tekonsa. Tuota eksyttäjät (=eksyttävät henget ihmisten kautta) käyttää aseenaan.
Toisin sanoen; salakavalasti pelastuksesta tehdäänkin itse asiassa ihmisteko selittämällä, että pelastus on mahdollista vain jos ihmisen sen ymmärtää ottaa vastaan. Pelastus tehdään ihmisen ymmärryksestä riippuvaisiksi.
Ymmärryksestä on tuolloin tehty epäjumala johon katsotaan ja vedotaan, kun Raamatun kokonaisilmoitus sen sijaan on, että tulee katsoa Herraan ja luotaa ja vedota Herraan ja hänen tekemäänsä työhön.
Tällä tavalla on tapahtunut se mitä Raamattu sanoo: ”salaa kuljettavat sisälle turmiollista harhaoppia, KIELTÄVÄTPÄ HERRANKIN.”
Herra kielletään kun kielletään Hänen mahdollisuus antaa lahjana pelastus, sovitustyö ja osallisuus sovitustyöhön lapselle.
Oppi lapsen pelastumisesta ”yleisen sovituksen mukaan” on raamatullinen mahdottomuus jo siksikin, että sylilapsen pelastuksen tiestä on tehty erilainen kuin aikuisen pelastuksentie.
Lapsesta on siis tehty erityistapaus, mitä pelastumiseen tulee. Itseasiassa noita ”erityistapauksia” on enemmän kuin ”normaalia” pelastuksentien omaavia aikuisia.
Näin ”erityistapaus” onkin yleisin tapaus ja suurin ihmisjoukko.
VL.n aikanakaan ei lapsi pelastunut sen vuoksi, että ympärileikkaus ja jumalan säätämä Liitto oli olemassa, vaan ympärileikkaus piti suorittaa lapselle ja vasta sen jälkeen lapsi tuli pelastuksesta ja Liitosta osalliseksi.
Jos joku jätettiin vaikka vanhempien toimesta johonkin oppiin tai muuhun vedoten ympärileikkaamatta, niin sellaisen Jumala käski hävittämään Jumalan kansasta. Ympärileikkaamaton oli totaalisesti Jumalan kansaan kuulumaton.
Näin myöskin kastamaton lapsi ei kuulu Kristuksen morsianjoukkoon, eikä ole myöskään Jumalan lapsi, eikä kuulu Uuteen Liitoon, vaan kastamattomat ovat sen ulkopuolella.
Miten Jumala noiden kastamattomina kuolleitten kanssa menettelee, on hänen asiansa josta ei paljoa ole ilmoitettu, jos olleen ole. Meidän ihmisten tehtäväksi on annettu tehtävä: ”pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta”.
Mitä Jumala noille eri syistä kastamattomille tekee jos kuolevat, sen Hän on jättänyt meille selkeästi ilmoittamatta, ja sitä on turhaa pohdiskella. Luulen, että tahallisille lapsiltaan kasteen epääville Jumala tarjoaa samaa myllynkiveä kaulaan ja meren syvyyteen upottamista kuin Jeesukseen kasteessa uskon saaneiden LASTEN viettelijöille.
Jos kohtelu tuntuu kohtuuttomalta, niin asia on helposti saatettavissa Raamatun mukaiseen järjestykseen kun vanhemmat vievät lapsensa kasteelle.
”Ei tarvi kastaa”; on yhtä irvokas menettely kuin jos VL:n aikaan joku jästipää ilmoitti lapsensa kohdalla: ”ei tarvi ympärileikata”, ja vetosi Jumalan rakkauteen; ”miten nyt rakkauden Jumala voisi tuollaisen viattoman hävittää kansastaan”. Pysyitkö ko. äiti tyynen rauhallisena kun tuo ympärilaikkamaton lapsi hävitettiin Jumalan kansasta, vedoten sitkeästi Jumalan rakkauteen; ”pelastuu varmasti ilman ympärileikkausta”, sitä ei kerrota, vai viekö lapsensa kiireesti ympärileikattavaksi?
Seuraamus ympärileikkaamattoman kohtelusta oli kuitenkin selkeästi Jumalan toimesta käsketty.
Tajusin yöllä miten kauhean asian edessä ollaan kun lapsikaste kielletään opettamalla, että se ei ole kaste ollenkaan.
Kun lapsikaste kielletään, niin kielletään Herran työ, eli kun kielletään Herran työ, niin kielletään toisasiassa Herra ja hänen sanansa.
Kyseessä on hirvittävin asia mitä saatana on kristikuntaan onnistunut syöttämään.
Kyseessä on pelastuksen tekeminen riippuvaiseksi ihmisestä. Toivo pelastuksesta tosiasiassa pannaankin ihmisen omaan ymmärrykseen/suoritukseen /päätökseen/ratkaisuun, eikä Herraan.
Näinhän jo varhainen seurakunnan opettaja opetti nuhdellessaan Donatalaisia jotka kastoivat lapsena kasvettuja uudelleen kun nämä liittyvät heihin:
”Tehdä kaste riippuvaiseksi ihmisestä on samaa kuin panna toivo ihmiseen Herran sijasta,” sanoi raitis ja arvostettu opettaja, joka raamatullisesti korosti ARMON keskeistä merkitystä pelastuksessa.
Kun lapsikaste mitätöidään niin samalla mitätöidään Jumala tekemä Uusi Liitto (Kasteenliitto, ei enää ympärileikkauksen liitto) yritetään muuttaa Uusi Liitto ihmisen ja Jumalan yhteistoimin tekemäksi sopimukseksi, - Liitoksi joka olakseen voimassa ihmisen kohdalla vaatii ihmisen ymmärryksellään tekemän päätöksen/ratkaisun.
Näin tehdään pelastus riippuvaiseksi ihmisen päätöksestä/ratkaisusta.
Tehdessään Aabrahamin kanssa Liiton Jumala ei vähääkään missään vihjaakaan, että kyyssä olisi ollut Aabrahamin ja Jumalan, taikka Aabrahamin myötävaikutuksella/suostumuksella tehty Liitto.
Raamattu puhua tuosta liitosta toistamiseen: ”MINUN Liittoni”, ”rikkovat MINUN Liittoni”, ”rikkovat JUMALAN Liiton”. Ei siis puhuta Jumalan ja Aabrahamin liitosta.
Aabrahamilla ei siis ollut vähäistäkään osuutta tuohon Jumalan tekemään Liittoon, hän vain alistui siihen ja ympärileikkautti itsensä ja kansan. Myöhemminkin Liittoon ”alistui” ja siitä tuli osalliseksi kaikki 8 päiväset ympärileikkauksessa, - huomaa ,- ilman omaa ymmärrystä ,- kuten lapsi.
Huomaa, että Jumalan tekemä ympärileikkauksen Liitto ei koskenut niitä lapsia jotka vanhemmat jostain syystä jättivät ympärileikkaamatta. Ympärileikkaamattomat lapset olivat tuon Jumalan tekemän Liiton ulkopuolella, eli olivat pelastuksen ulkopuolella. Jumala määräsi jopa ympärilakkaamattomat hävitettäväksi Jumalan kansasta.
Uuden Liiton aikana KASTE on Liitosta osalliseksi tuleminen, jossa Jumala jakaa pelastuksen osallisuuden ihmiselle. Missään muussa tuota pelastusta ei ihmiselle jaeta.
Tuossa kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen, (”lihan ruumiin pois riisumien”, hengen uudestisyntyminen), Pyhän Hengen saaminen ja kaikki mitä Raamattu ilmoittaa siinä tapahtuvaksi ja kastettavalle ihmiselle jaettavaksi (vrt luettelo lopussa).
Kasteenliitto tehtiin ja astui voimamaan LIITTONA Golgatalla kun sovintoveri vuodatettiin, ja se astuu voimaan kunkin ihmisen kohdalla kasteessa, kun sen ottaa vastan KUTEN LAPSI.
Tuota sovintoverta konkreettisesti ole käytettävissä, se vuodatettiin vain kerran. Siksi Jumala sääti kasteveden toimimaan tuona joka YHDESSÄ SANAN, ja sanan kautta, ja sanassa tuon puhdistamisen suorittaa. (”puhdistaen sen vedellä pesten”).
Ef 5:25-26 ”Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, VEDELLÄ PESTEN, SANAN KAUTTA”.
Huomatkaa, että tuossa Vesi ja sana on selvästi erotettu eri asiaksi. Näin ollen myöhin Jeesuksen opetuksessa Nikodeemukselle mainittu VESI tarkoittaa yksiselitteisesti kasteveteen ,eikä sanaa, sillä sana on erikseen vaikkakin kasteveteen liitettynä.
( Jh 3:5) "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
Lapsetkin on tarkoitettu tuohon vedellä pestyyn seurakuntaan.
Lupaus kuuluu lapsillekin: ”teille ja teiden LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu” sanoo Pietari kun hän selventää eka helluntaina kenelle pelastus ja kaste on tarkoitettu:
Apt 2:39 ”Sillä teille ja TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja KAIKILLE, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
Ja Jumala on kutsunut pelastukseen myöskin LAPSET, eikä jätä heitä pelastuksen ulkopuolelle Uudessakaan Liitossa, niinkuin ei jättänyt Vanhassakaan. Liitossa.
Pietari nimenomaan eka helluntain tilanteessa erikseen tähdensi, että myös LAPSILLE annettu lupaus kasteessa tapahtuvasta pelastuksesta ja Pyhän Hengen saamisesta myös nimenomaan kuuluu. Lapsi on siis mainittu tuossa eka kastetapahtumassa, myöhemmin lasta ei erikseen tarvinnut enää toisten mainita, mainitaan kastetun ”parhekunta” ja ”kaikki omaiset”, ketään erottelematta pois.
Eläytykääpä tuohon eka helluntain tilanteeseen: Teillä on pieni lapsi sylissäsi ja teille sanotaan: ”teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu”. Kuka tulkitsee, että lupaus kasteesta ja siinä annettavista asioista ei kuulu tälle sylissänne olevalle lapselle?
Uutta Liittoa siinä tapahtuva pelastus yksin ARMOSTA sovelletaan kasvettuihin, ei muihin. Kasteessa kastajana toimiva Jumala ja sanansa kautta Hän jakaa tuon
UL:n sovituksesta osalliseksi tulemisen kastetulle ja se pitää vastaan ottaa kuten lapsi. Siis lapsikin on kykenevä tuon lahjan vastaanottamaan niinkuin Jeesus sylissään olevaan lapseen vetosi.
On huomattavaa, että kaste Raamatun kertoman mukaan tapahtui aina siinä samassa tilanteessa ja vasta kastettu saattoi olla pelasteltu ja omistaa UL: n lupaukset.
Pietari puhui eka helluntaina puolisen tuntia ja ilmoitti, että tuo tapettu Jeesus olikin luvattu Messias. Kuulijat ottivat sanotun todesta ja hädissään kyselivät mitä heidän on tehtävä. Pietari kertoi sen heille ja epäselvyyksien välttämiseksi korosti tuon eka kastetaantuman edellä, että lupaus kasteessa jaettavasta pelastuksesta kuuluu teille kaikille ja teidän LAPSILLENNE. Ja heti alettiin kastamaan kaikkia paikalla olevia. (eipä muuten kummoista uskoa vaadittu tuolloin kastetuilta, Nyt noita pelastuksen tikapuita on pidennetty mitä erilaisemmilla askelmilla. Taidetaan olla tehty jo uusi Baabelin torni taivaaseen ulottuvaksi omin tikapuin)
Merkillepantavaa on, se, että yleensä Raamattu ottaa mainitsemiinsa lukumääriin ainoastaan aikuiset miehet, lapsia ja maisia ei lukumäärissä huomioitu, vaikka asia koski heitäkin, esim ruokkimisihme: ” Ja niitä, jotka aterioivat, oli noin viisituhatta miestä, paitsi naisia ja lapsia.”. Toki naiset ja lapsetkin söivät, ja viitataan heidän paikallaoloon, mutta lukumäärässä heitä ei otettu huomioon.
Tuostakin syystä ei siis lapsia erikseen mainita kaste tilanteissakaan kun perhekuntia kastettiin. (eihän naisille kerrota jaetun ehtoolistakaan). Jos siis jotain ikäryhmää ei mainita, niin se ei Raamatun kielenkäytön mukaan merkitse sitä ,että asia ei heitä koskenut.
Ei mainita erikseen mitään ihmisryhmää ”laadun” perusteella. Ei lapsia, vanhuksia, vammaisia, orjia, rikkaat, köyhiä, ei naimattomia, ei naituja ym siis mitään eri ihmisryhmiä kasteen kohdalla mainita erikseen. Mainitaan vain kattavasti: KAIKKI kansat, perhekunta ja KAIKKI omaiset kastettiin. Ja yksin siihen perhekuntaan
kuuluin kaikki perhekunnassa tuolloin olleet; myös lapset, naiset, palvelijat perheineen, porteissa majaileva (usein raajarikko) muukalainenkin ja monesti lastenkin perheet kaikki ikäryhmät kuluivat perheeseen. Ketään ei suljettu kasteen ulkopuolelle.
.
Mutta tuossa eka helluntain ensimmäisessä kastetilanteessa Pietari nimenomaan selvensi ja korosti, että luvatut asiat, kaste, pelastus ja Pyhän Hengen samainen koski MYÖSKIN LAPSIA ja niitä lapsi oli kaikki lapset sylilapsista alkaen.
Kenellekään ei jäänyt vähäisintäkään epäselvyyttä lasten kastamisen suhteen, vaan heidät kastettiin vanhempiensa mukana.
Lasten kuuluminen kastettaviin kerrottiin siis eka kastekerralla, myöhemmin lapsia ei tarvinnut enää erikseen uudelleen mainita.
Meneteltiin kastamisen suhteen siis samalla tavalla kuin vallalla olevan proselyyttikasteenkin kohdalla, jossa kastettiin perhekuntina lapsetkin kun perheenpää oli päättänyt liittyä juutalaisuuteen ja siirtyä Mooseksen lain alaisuuteen, eli pelastettujen joukkoon, Jumalan kansaan kuuluvaksi..
Kun olen tuonut ja jaksossakin tuon KASTE sanan yhteydessä vain yhden tai muutaman asian esille mitä kasteessa tapahtuu, niin se ei merkitse sitä, että kieltäisin kaikki nuo muut kastaessa tapahtuvat ja lahjoitettavat asiat. Kyse on vain siitä, että tekstiyhteydessä vaivan korostan selityksen kohteena olevaa kasteeseen liittyvää asiaa. Tai lyhykäisyyden vuoksi ei kaikkia mainitse.
Eli käyttämäni tapa on aivan sama kun mitä Raamattu käyttää. Esim kun Jeesus vastasi kysyjälle mitkä ne pidettävät käskyt ovat, niin Jeesus toi esille vain puolet käskyistä, eli tärkeimmät ja jätti loput mainitsematta. Tuo ei merkinnyt, että Jeesus olisi kieltänyt tai mitätöinyt loput käskyt. (Mt 19:19-19).
Kun siis olen aikaisemmin ja jatkossakin käytän sanaa KASTE, niin tarkoitan kaikkia seuraavia kasteessa tapahtuvia asioista jotka Jumala kastetulle tekee ja lahjoittaa ja jotka kasteessa tapahtuu:
MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?
-Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
-Kaste tapahtuu syntien anteesisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
-Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
-Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi, tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen morsiameksi (Ef 5:26-27)
-Kaste liittää ihmisen Kristuksen kuolemaan ( (Rm 6:3)
-Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
-Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
-Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal 3:27)
-Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan, koska kaste on Kristuksen ympärilaikkaus (Kol 2:11)
-Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( (Kol 2:12)
-Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta omastatunnosta (Hb 10:22)
-Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
-Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
-Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on Jumalan ARMOteko ihmiselle.
Voitto RamuEiköhän niitä turmiollisia valheoppeja ole enemmän kuljetettu sisään luterilaiseen kirkkoon,nykyään jo ihan julkisestikin.
- alkup.raimo
juomari turmio kirjoitti:
Eiköhän niitä turmiollisia valheoppeja ole enemmän kuljetettu sisään luterilaiseen kirkkoon,nykyään jo ihan julkisestikin.
on mitä synkimmässä luopiotilassa...mutta asiaintila ei suinkaan johdu kastekäytännön virheellisyydestä...siis kastekäytäntö ei ole syynä siihen vaan antinomistinen lakia synintunnon herättäjänä hyljeksivä julistus ja opetus...Jumala antakoon herätyksen!
- alkup.raimo
ne jotka tulevat kirjoitti:
uskoon menevät kasteelle sen jälkeen, rohkeasti, aivan toisin kun lut. lapsikastetut, todistavat uskostaan jne.Jeesushan sanoi te , olkaa minun todistajia jne
..ja eksyttäjinä ovat juuri uudestikastajat...julistus ja todistus tehdään pääasialliseksi, mutta väärällä tavalla...jotta saataisiin kaste mitätöityä armon tasolta...ja saataisiin ihminen omavanhurkauden tasolle..kastattamaan itsensä...takana on harhaoppi...eksytys...sielunvihollinen....siinä toteutuu Jeesuksen sana kaidasta tiestä...tie taivaaseen on todella kaita...eksytys ja hukkuminen ovat vakava tosiasia...toisessa ojassa vanii penseä antinomismi ja toisessa palava hurmahenki...molemmat ovat saatanan työtä..
Tiedän monia uinuvia helluntaiseurakuntia..ja heti kun joku nuori saa herätyksen alkaa ahne liikehdintä,,,,saatanan työtä! - alkup.raimo
ne jotka tulevat kirjoitti:
uskoon menevät kasteelle sen jälkeen, rohkeasti, aivan toisin kun lut. lapsikastetut, todistavat uskostaan jne.Jeesushan sanoi te , olkaa minun todistajia jne
kuoron esiintynmistä ja laulujen lomassa n. 13-15-vuotiaat todistivat tulleensa uskoon n. 7-9-vuotiaina ja tätyttyneet Pyhällä Hengellä...samassa kuitenkin Pyhä Henki ilmoitti kirkkaasti, että sanat oli laitettu lasten suuhun...sitten mentiinkin "junassa" ympäri salia...siihenkään ei Henki minua johdattanut...tulipahan tuokin nähdyksi..koetuksi ja ymmärretyksi..
tarkoitus oli saada fyysinen kosketus mahdollisimman moneen suuren koulukeskuksen luterilaiseen lapseen...voihan sen tehdä "junassakin"---ja virta senkun vie...Jeesuksen veri varjelkoon lapsiamme eksytyksen kavalilta juonilta!..........
.vakava asia...kukapa vastaa kerran tekosistaan...joka viettelee yhdenkään näistä pienistä, jotka uskovat minuun...parempi olisi, että pantaisiin myllynkivi kaulaan ja heitettäisiin meren syvyyteen...sanoi Herra jo lihansa päivinä! - Voitto Ramu
alkup.raimo kirjoitti:
on mitä synkimmässä luopiotilassa...mutta asiaintila ei suinkaan johdu kastekäytännön virheellisyydestä...siis kastekäytäntö ei ole syynä siihen vaan antinomistinen lakia synintunnon herättäjänä hyljeksivä julistus ja opetus...Jumala antakoon herätyksen!
Juuri noin. Kastetapa ei ole syyllinen.
Jumala on menneinä aikoina sitoutunut valtaviin lapsikasteen kanalal oleviin herätyksiin, kuten Moodyn maailman suurin herätys, Finneyn miljoonia koskettava herätys, Metodisti-herätys,
Noihin Jumala on tunnustautunut. - energiat
alkup.raimo kirjoitti:
kuoron esiintynmistä ja laulujen lomassa n. 13-15-vuotiaat todistivat tulleensa uskoon n. 7-9-vuotiaina ja tätyttyneet Pyhällä Hengellä...samassa kuitenkin Pyhä Henki ilmoitti kirkkaasti, että sanat oli laitettu lasten suuhun...sitten mentiinkin "junassa" ympäri salia...siihenkään ei Henki minua johdattanut...tulipahan tuokin nähdyksi..koetuksi ja ymmärretyksi..
tarkoitus oli saada fyysinen kosketus mahdollisimman moneen suuren koulukeskuksen luterilaiseen lapseen...voihan sen tehdä "junassakin"---ja virta senkun vie...Jeesuksen veri varjelkoon lapsiamme eksytyksen kavalilta juonilta!..........
.vakava asia...kukapa vastaa kerran tekosistaan...joka viettelee yhdenkään näistä pienistä, jotka uskovat minuun...parempi olisi, että pantaisiin myllynkivi kaulaan ja heitettäisiin meren syvyyteen...sanoi Herra jo lihansa päivinä!Kaikkinainen ihmisessä oleva energia kulkee käsien ja sormien kautta purkautuen ulospäin ihmisestä. Pää otsakosketus ja muut kohdat vievät energiaa sisäänpäin. Energiavirrat jopa pystytään kuvaamaan nykyisellä valokuvaustekniikalla. Lahkolaisten kädet on kuin lohikäärmeen kidat, jotka syöksee tappavaa tultansa.
On varottava menemästä lahkolaisten käsien alle. Raamatun mukaan voi myös itse joutua osalliseksi heidän pahuuteensa, jos laittaa omia käsiään heidän päälleen.
Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä617268Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1395070Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.253534Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai453326HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki132950Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1582231- 1082016
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m392015- 941731
- 1171626