Mitä on ns. "henkikaste"

Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan ja heidät oli ainoastaan kastettu, mutta eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä (Apt. 8:14-17).
Kuultuaan tästä Pietari ja Johannes tulivat Samariaan. He panivat kätensä heidän päällensä ja he saivat Pyhän Hengen (Apt. 8:17).

Helluntalaiset näkevät tässä kohtaa perusteen opilleen uskonelämän kahdesta vaiheesta; kääntymystä seuraa Pyhän Hengen kaste (josta merkkinä kielilläpuhuminen).
Onko näin?

Tarkennus:
Helluntalaiset (monet karismaatikotkin) opettavat, jos olen oikein ymmärtänyt, että uskoontullessa ihminen saa kyllä Pyhän Hengen, mutta erikseen on rukoiltava vielä ns. Pyhän Hengen kastetta, josta merkkinä on kielilläpuhuminen.

Löytyyköhän tällaiselle opetukselle perusteita Raamatusta?
Onko esim. Apt. teoissa esimerkkejä tästä?

(Apt. 8. luvussahan samarialaiset olivat kokonaan paitsi Pyhää Henkeä, joten se ei kelpaa esimerkiksi!)

29

783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voitto Ramu

      Mitään erillistä "henkikastetta" ei ole, eikä Raamattu sellasta tunnekaan.

      Jeesus kastaa kristillisessä kasteessa Pyhällä Hengllä kuten Raamattu sanoo- kastaa Pyhällä Hengllä koska kasteessa saadaan Pyhä Henki, kuten Apt 2:38 ja Apt 19:6 sanoo.

      "Kastaa Pyhällä Hengellä" on yhtä kuin saada Pyhä Hneki kasteessa.

      • Minäuskon

        UT:ssa saa uskon kautta luvatun Hengen ja uskoon tultuamme on meihin pantu luvattu Pyhän Hengen sinetti.

        Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.

        Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.


      • Voitto Ramu
        Minäuskon kirjoitti:

        UT:ssa saa uskon kautta luvatun Hengen ja uskoon tultuamme on meihin pantu luvattu Pyhän Hengen sinetti.

        Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.

        Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

        Kasteessa se tapahtuu.
        kuten eka helluntain saarna ilmoittaa.

        Jos joku ei sitä usko niin olkoon uskomatta ja rakentakoon omaa Baabelin tornia pelastuksekseen.


      • Minäuskon
        Voitto Ramu kirjoitti:

        Kasteessa se tapahtuu.
        kuten eka helluntain saarna ilmoittaa.

        Jos joku ei sitä usko niin olkoon uskomatta ja rakentakoon omaa Baabelin tornia pelastuksekseen.

        uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.

        niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

        Mitäs nuo sitten meinaa


      • alkup.raimo
        Voitto Ramu kirjoitti:

        Kasteessa se tapahtuu.
        kuten eka helluntain saarna ilmoittaa.

        Jos joku ei sitä usko niin olkoon uskomatta ja rakentakoon omaa Baabelin tornia pelastuksekseen.

        tehdä...lapset eivät tarvitse parannusta ennenkuin ovat lain kautta opetettuja...synti virkoaa ja synnintunto tulee lain kautta...olemme varjellut lain alla..kasvattajan alla, kunnes usko ilmestyy...lapsi uskoo ilman parannusta..hengen vaikutuksesta...Henki odottaa sopivaa aikaa, jolloin saa ohjata Jeesus ovelle---ahtaalle parannuksen portille...valtaosalla luterilaisista on kaste, mutta lain opetus on laiminlyöty ja parannus tekemättä...Henki odottaa...monen kohdalla turhaan! Jumala armahda meitä Jeesuksen nimessä!

        Tehkää parannus niin te saatte Pyhän hengen lahjan...Pyhä Henki kirkastaa lahjavanhurkauden...kasteen sisällön...Jeesuksen veren sovituksen!


      • alkup.raimo
        Minäuskon kirjoitti:

        uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.

        niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

        Mitäs nuo sitten meinaa

        armon...ensin on lain opetus, jonka kautta tulemme syntisiksi ja synnintuntoon..missä lakia ei ole siellä ei ole syntiäkään...tehdään toki vastoin lakia, mutta ei ymmärretä sitä synniksi...lain kautta tulee synintunto ja parannus...Jumalan mielenmukainen murhe...ahdas portti..silloin katuvalle syntiselle voidaan julistaa armo...Pyhä henki sinetöi kasteen sisällön ..kirkastaa armon...Jeesuksen veren sovituksen..Pyhä Hewnki vaikuttaa uskon ...ja sinetöi sen pelastusvarmuudella...Jeesuksen tähden...Jumalan armosta!


      • Minäuskon kirjoitti:

        uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.

        niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

        Mitäs nuo sitten meinaa

        Pyhän Hengen Sinetti on kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
        Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
        Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.

        Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
        Kol. 2:11-13 taas yhdistää ympärileikkauksen ja kristillisen kasteen toisiinsa;
        Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
        Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
        (Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).

        Kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä ja siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
        "Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).

        Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        Pyhän Hengen Sinetti on kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
        Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
        Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.

        Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
        Kol. 2:11-13 taas yhdistää ympärileikkauksen ja kristillisen kasteen toisiinsa;
        Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
        Uuden Liiton merkki taas on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
        (Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).

        Kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä ja siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
        "Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).

        Ef. kirje yhdistää nämä kolme toisiinsa: Herran, uskon ja kasteen (Ef.4:5).

        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

        Ei siinä kasteesta puhuttu mitään...

        Yksi usko joka tulee totuuden sanan pelastuksen evankeliumin kuulemisesta. Usko tulee sanan kuulemisesta. Kasteessa ei tule usko kuten luterilainen kirkko kertoo. Usko tulee vain ja ainoastaan sanan kuulemisesta. Yksi usko.

        Luterilasilla on monta uskoa.
        Usko joka tulee sanan kuulemisesta.
        Usko joka tulee kasteessa ja toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä.

        Sama vika kun lapset kyselevät vanhemmilta jos Jumala on olemassa niin...

        Lapset eivät siis usko mutta luterilaiset väittää että lapset uskoo. Missä vika? Koska usko tulee sanan kuulemisesta kun vanhemmat kertovat lapselle Jumalasta lapsi uskoo helposti sanoman kirkkain silmin. 8 vuotiaana ihminen alkaa jo kyseen alaistamaan asioita maailman kuvan avarruttua joten siemen on hyvä kylvää jo mahdollisimman pienenä. Siemen ei ole kaste vaan opetus Jumalasta ja Jeesuksesta. Järjestys on kumminkin sama kun paavali sanoo. Hän istutti(teki lähetystyötä, ihmiset tuli uskoon kuultuaan evankeliumin) ja toinen tuli ja kasteli(kastoi)
        Yksi kaste, uskovien kaste. Selvästi ilmoitettu jrjestys istutus ja kastelu. Miksi muuttamaan järjestystä?

        Kaste sana kuulemisesta tulleen uskon jälkeen.


      • Minäuskon kirjoitti:

        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

        Ei siinä kasteesta puhuttu mitään...

        Yksi usko joka tulee totuuden sanan pelastuksen evankeliumin kuulemisesta. Usko tulee sanan kuulemisesta. Kasteessa ei tule usko kuten luterilainen kirkko kertoo. Usko tulee vain ja ainoastaan sanan kuulemisesta. Yksi usko.

        Luterilasilla on monta uskoa.
        Usko joka tulee sanan kuulemisesta.
        Usko joka tulee kasteessa ja toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä.

        Sama vika kun lapset kyselevät vanhemmilta jos Jumala on olemassa niin...

        Lapset eivät siis usko mutta luterilaiset väittää että lapset uskoo. Missä vika? Koska usko tulee sanan kuulemisesta kun vanhemmat kertovat lapselle Jumalasta lapsi uskoo helposti sanoman kirkkain silmin. 8 vuotiaana ihminen alkaa jo kyseen alaistamaan asioita maailman kuvan avarruttua joten siemen on hyvä kylvää jo mahdollisimman pienenä. Siemen ei ole kaste vaan opetus Jumalasta ja Jeesuksesta. Järjestys on kumminkin sama kun paavali sanoo. Hän istutti(teki lähetystyötä, ihmiset tuli uskoon kuultuaan evankeliumin) ja toinen tuli ja kasteli(kastoi)
        Yksi kaste, uskovien kaste. Selvästi ilmoitettu jrjestys istutus ja kastelu. Miksi muuttamaan järjestystä?

        Kaste sana kuulemisesta tulleen uskon jälkeen.

        minä.uskon:"Luterilasilla on monta uskoa.
        Usko joka tulee sanan kuulemisesta.
        Usko joka tulee kasteessa ja toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä".
        (viimeiseen väitteeseen en usko!)
        Onko kasteessa mielestäsi mukana Jumalan sana ja Pyhä Henki vai onko se pelkkää vettä?

        Missä tapahtuu herääminen uskon kautta ja eläväksi tekeminen seuraavassa Raamatun paikassa:

        "...hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,
        jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen,
        teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,...(Kol. 2:11-13).
        (Voit lukea asiayhteydenkin: esim. Kol. 1-2. luvut!)


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        minä.uskon:"Luterilasilla on monta uskoa.
        Usko joka tulee sanan kuulemisesta.
        Usko joka tulee kasteessa ja toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä".
        (viimeiseen väitteeseen en usko!)
        Onko kasteessa mielestäsi mukana Jumalan sana ja Pyhä Henki vai onko se pelkkää vettä?

        Missä tapahtuu herääminen uskon kautta ja eläväksi tekeminen seuraavassa Raamatun paikassa:

        "...hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,
        jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen,
        teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,...(Kol. 2:11-13).
        (Voit lukea asiayhteydenkin: esim. Kol. 1-2. luvut!)

        Sama mitä siinä kasteessa on mukana ei siitä usko tule. Missään ei sanota niin...
        Muualla kuin tietysti luterilaisen kirkon oppikirjoissa.

        Tuosta heräämisestä asia ei ole ihan noin yksikertainen. Siihen liittyy paljon muutakin.
        Siis uskon kautta ei sanota että usko tulee vaan usko on oltava muuten ei heräämistä ei tapahdu.

        Luetaan koko luku
        Nuo henkilöt joille tuossa puhutaan olivat jo ottaneet ilosanoman, Jeesuksen sovituksen vastaan ennen kastetta.

        6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä.

        Ei homma toimi niin että päätät asian toisen puolesta viet kasteelle ja toinen liitetään kristus ruumiiseen. Vaan niin kuin tuossa sanotaan: te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen.

        Eihän Jumala pakota ketään kääntymään vaan kutsuu meitä kääntymään puoleensa. Ihmisellä on vapaa tahto...


      • menetkö
        Minäuskon kirjoitti:

        Sama mitä siinä kasteessa on mukana ei siitä usko tule. Missään ei sanota niin...
        Muualla kuin tietysti luterilaisen kirkon oppikirjoissa.

        Tuosta heräämisestä asia ei ole ihan noin yksikertainen. Siihen liittyy paljon muutakin.
        Siis uskon kautta ei sanota että usko tulee vaan usko on oltava muuten ei heräämistä ei tapahdu.

        Luetaan koko luku
        Nuo henkilöt joille tuossa puhutaan olivat jo ottaneet ilosanoman, Jeesuksen sovituksen vastaan ennen kastetta.

        6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä.

        Ei homma toimi niin että päätät asian toisen puolesta viet kasteelle ja toinen liitetään kristus ruumiiseen. Vaan niin kuin tuossa sanotaan: te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen.

        Eihän Jumala pakota ketään kääntymään vaan kutsuu meitä kääntymään puoleensa. Ihmisellä on vapaa tahto...

        Menetkö Jumalan eteen tuota oppiasi esitellen?


      • Minäuskon kirjoitti:

        Sama mitä siinä kasteessa on mukana ei siitä usko tule. Missään ei sanota niin...
        Muualla kuin tietysti luterilaisen kirkon oppikirjoissa.

        Tuosta heräämisestä asia ei ole ihan noin yksikertainen. Siihen liittyy paljon muutakin.
        Siis uskon kautta ei sanota että usko tulee vaan usko on oltava muuten ei heräämistä ei tapahdu.

        Luetaan koko luku
        Nuo henkilöt joille tuossa puhutaan olivat jo ottaneet ilosanoman, Jeesuksen sovituksen vastaan ennen kastetta.

        6. Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä.

        Ei homma toimi niin että päätät asian toisen puolesta viet kasteelle ja toinen liitetään kristus ruumiiseen. Vaan niin kuin tuossa sanotaan: te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen.

        Eihän Jumala pakota ketään kääntymään vaan kutsuu meitä kääntymään puoleensa. Ihmisellä on vapaa tahto...

        Minäuskon:"Sama mitä siinä kasteessa on mukana ei siitä usko tule..."

        Oletko aivan tosissasi???

        Jopa helluntalainen opettaja J. Kuosmanen näkee kasteessa muutakin kuin pelkän ihmisen oman kuuliaisuuden teon ja veden:
        ”Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi, että kastettava on Hänen omaisuuttaan.
        Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin.
        Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon (KUOSMANEN).”

        Mutta...yleensä ns. uskovien kasteen kanattajilta jää tarkemmin määrittelemättä, mikä se Jumalan teko kasteessa on!
        (Moni sanoo: "Kaste ei ainaskaan uudestisynnytä ketään". Niinpä täytyy Joh. 3:5 muuttaa muuksi, kuin mitä siihen on kirjoitettu; Annetaan veden olla vettä ja Hengen Henki...järkeilemättä!)


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        Minäuskon:"Sama mitä siinä kasteessa on mukana ei siitä usko tule..."

        Oletko aivan tosissasi???

        Jopa helluntalainen opettaja J. Kuosmanen näkee kasteessa muutakin kuin pelkän ihmisen oman kuuliaisuuden teon ja veden:
        ”Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi, että kastettava on Hänen omaisuuttaan.
        Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin.
        Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon (KUOSMANEN).”

        Mutta...yleensä ns. uskovien kasteen kanattajilta jää tarkemmin määrittelemättä, mikä se Jumalan teko kasteessa on!
        (Moni sanoo: "Kaste ei ainaskaan uudestisynnytä ketään". Niinpä täytyy Joh. 3:5 muuttaa muuksi, kuin mitä siihen on kirjoitettu; Annetaan veden olla vettä ja Hengen Henki...järkeilemättä!)

        että kasteessa ei tule usko tyyliin luterilainen kirkko. Siten että kun sinut kastetaan alat uskomaan pelastukseen ja Jumalaan. Tämä kantaa sinua 7 ikävuoteen saakka. Sen jälkeen sinun pelastuaksesi pitää saada toinen usko sellainen jossa uskot sovitukseen.

        Outoa on se että lapsella on usko 7 ikävuoteen saakka mutta jo ennen seitsemää ikävuotta lapsi jo kyselee vanhemmilta että: jos Jumala on olemassa niin...

        Siis olisi kiva kuulla jonkun asiaa tietävän henkilön kanta miten siis lapsi itse asiassa uskoo. Kun kumminkin lapsen pitäisi uskoa 7 ikä vuoteen saakka. Miten on mahdollista että lapsi ei uskokkaan siihen saakka vaikka luther niin kertoi.

        Luterilainen kirkkohan opettaa että lapset saavat kasteessa oman uskon.

        Ihan oikeasti Tapio joku mättää kerro sinä mikä?
        Miksi asia ei ole niin kuin sanotaan.


      • Minäuskon
        menetkö kirjoitti:

        Menetkö Jumalan eteen tuota oppiasi esitellen?

        kohtaa ihmettelit.


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        Minäuskon:"Sama mitä siinä kasteessa on mukana ei siitä usko tule..."

        Oletko aivan tosissasi???

        Jopa helluntalainen opettaja J. Kuosmanen näkee kasteessa muutakin kuin pelkän ihmisen oman kuuliaisuuden teon ja veden:
        ”Kun kolmiyhteisen Jumalan nimi mainitaan kasteen yhteydessä, Jumala tekee sen kautta selväksi, että kastettava on Hänen omaisuuttaan.
        Tämä tunnustus sisältyy jo kasteen asetussanoihin.
        Jeesuksen lausumat kasteen asetussanat ovat enemmän kuin ihmissanoja, ja ne tekevät kasteesta enemmän kuin pelkän ihmisteon (KUOSMANEN).”

        Mutta...yleensä ns. uskovien kasteen kanattajilta jää tarkemmin määrittelemättä, mikä se Jumalan teko kasteessa on!
        (Moni sanoo: "Kaste ei ainaskaan uudestisynnytä ketään". Niinpä täytyy Joh. 3:5 muuttaa muuksi, kuin mitä siihen on kirjoitettu; Annetaan veden olla vettä ja Hengen Henki...järkeilemättä!)

        tuohon yhteen kohtaan kun kolme muuta kohtaa sanovat että uudesti syntyminen tapahtuu sanan kautta.

        Kerros tapio miten uudesti syntyminen näkyy ihmisessä joka on kasteessa uudestisyntynyt?
        Miten se vaikuttaa?

        Tiedän että uskosta sanotaan se on Jumalan teko mutta missä sanotaan kasteesta niin?


      • Minäuskon kirjoitti:

        tuohon yhteen kohtaan kun kolme muuta kohtaa sanovat että uudesti syntyminen tapahtuu sanan kautta.

        Kerros tapio miten uudesti syntyminen näkyy ihmisessä joka on kasteessa uudestisyntynyt?
        Miten se vaikuttaa?

        Tiedän että uskosta sanotaan se on Jumalan teko mutta missä sanotaan kasteesta niin?

        Minäuskon:"Kerros tapio miten uudesti syntyminen näkyy ihmisessä joka on kasteessa uudestisyntynyt?
        "Miten se vaikuttaa"?
        ----
        Valitettavasti kirkko on huonosti hoitanut leiviskänsä.
        Jeesus käski kastamalla ja opettamalla tehdä itselleen opetuslapsia (Matt. 28:19-20).
        Ei riitä, että vain kastetaan, tarvitaan myös opetusta.
        Tässä on pahasti laiminlyöty Jeesuksen käsky!

        "Jos Pyhä Henki ei saa lapsena kastettua hoitaa Kristuksen yhteydessä, maailman henki valtaa ihmisen sydämen (Katekismus)."
        Näin moni lapsena kastettu vieraantuu uskosta ja tarvitsee uutta heräämistä.

        Onneksi on myös niitä, jotka pitävät kasteensa liiton!
        Heissä näkyy Hengen hedelmät (Gal. 5:22-26), vaikka he eivät niistä suurta ääntä pidäkkään.


      • Minäuskon kirjoitti:

        tuohon yhteen kohtaan kun kolme muuta kohtaa sanovat että uudesti syntyminen tapahtuu sanan kautta.

        Kerros tapio miten uudesti syntyminen näkyy ihmisessä joka on kasteessa uudestisyntynyt?
        Miten se vaikuttaa?

        Tiedän että uskosta sanotaan se on Jumalan teko mutta missä sanotaan kasteesta niin?

        Minäuskon:"Miksi uskot tuohon yhteen kohtaan kun kolme muuta kohtaa sanovat että uudesti syntyminen tapahtuu sanan kautta".
        ---
        Eikö Kuosmanenkin todennut, että kasteessa on mukana Jumalan sana?

        Vai miten sinä selität Ef. 2:26 kohdan: " ...vedellä pesten Sanan kautta"?
        (Edellähän Paavali liittää Herran, uskon ja kasteen toisiinsa; Ef. 4:5)
        ---
        Tähän sopinee myös kysymys:
        Miten luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?

        Raamatun viitteet:
        1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”

        -2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        -Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä"


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        Minäuskon:"Miksi uskot tuohon yhteen kohtaan kun kolme muuta kohtaa sanovat että uudesti syntyminen tapahtuu sanan kautta".
        ---
        Eikö Kuosmanenkin todennut, että kasteessa on mukana Jumalan sana?

        Vai miten sinä selität Ef. 2:26 kohdan: " ...vedellä pesten Sanan kautta"?
        (Edellähän Paavali liittää Herran, uskon ja kasteen toisiinsa; Ef. 4:5)
        ---
        Tähän sopinee myös kysymys:
        Miten luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?

        Raamatun viitteet:
        1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”

        -2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta"

        -Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä"

        niin yksinkertainen:

        Uudestisyntyminen on sydämen muutos, uuden sydämen saaminen. Sanomattakin selvää että se ei tapahdu hetkessä. Kun vain kastetaan.

        Tapahtuuko kasteessa:
        Turvaudut siihen, että Jeesuksen veri puhdistaa sinut kaikesta synnistä, 1 Joh. 1:7-9.

        Ei tapahdu kastehetkellä vaatii sanan kuulemisen että tiedät Jeesuksesta ja sovituksesta.

        Et enää viihdy synnin teillä etkä halua jäädä lankeemuksiisi, vaan nouset jälleen kilvoittelemaan, 1 Joh. 2:15-17; 3:4-10.

        Ihminen ei lapsikasteen hetkellä tiedä synnistä mitään. Samalla tavalla lapsille pitää opettaa mikä on väärin.


      • Minäuskon kirjoitti:

        niin yksinkertainen:

        Uudestisyntyminen on sydämen muutos, uuden sydämen saaminen. Sanomattakin selvää että se ei tapahdu hetkessä. Kun vain kastetaan.

        Tapahtuuko kasteessa:
        Turvaudut siihen, että Jeesuksen veri puhdistaa sinut kaikesta synnistä, 1 Joh. 1:7-9.

        Ei tapahdu kastehetkellä vaatii sanan kuulemisen että tiedät Jeesuksesta ja sovituksesta.

        Et enää viihdy synnin teillä etkä halua jäädä lankeemuksiisi, vaan nouset jälleen kilvoittelemaan, 1 Joh. 2:15-17; 3:4-10.

        Ihminen ei lapsikasteen hetkellä tiedä synnistä mitään. Samalla tavalla lapsille pitää opettaa mikä on väärin.

        Minäuskon:"Asia ei ole niin yksinkertainen".
        ----
        Miksi sitten Jeesus asetti (syli)lapsen esikuvaksi,kuinka Jumalan valtakunta tulee ottaa vastaan.
        Sinä taas vaadit lapselta "tietoista" ikää (tiettyä kypsyneisyyttä), ennenkuin hän kykenee ottamaan vastaan Jumalan valtakunnan (Joh. 3:5).

        Jeesus ei vaatinut (Lk.18:15-17).
        Ei vaadita mekään vaan sallitaan lasten tulla sisälle Jumalan valtakuntaan ja kastettaviksi (Huom. vanhemmat toivat;Lk. 18:15)ja näin pääsemään osalliseksi myös lapsille luvatusta (Apt. 2:39)Pyhän Hengen lahjasta. Ei toimita niinkuin opetuslapset, jotka estelivät.

        Lapsikin voi saada uskon lahjan (Mark.9:42);
        http://members.surfeu.fi/jorma52/kirkkoev.htm (Pieni lapsi ja usko)


      • Minäuskon
        Tapio522 kirjoitti:

        Minäuskon:"Asia ei ole niin yksinkertainen".
        ----
        Miksi sitten Jeesus asetti (syli)lapsen esikuvaksi,kuinka Jumalan valtakunta tulee ottaa vastaan.
        Sinä taas vaadit lapselta "tietoista" ikää (tiettyä kypsyneisyyttä), ennenkuin hän kykenee ottamaan vastaan Jumalan valtakunnan (Joh. 3:5).

        Jeesus ei vaatinut (Lk.18:15-17).
        Ei vaadita mekään vaan sallitaan lasten tulla sisälle Jumalan valtakuntaan ja kastettaviksi (Huom. vanhemmat toivat;Lk. 18:15)ja näin pääsemään osalliseksi myös lapsille luvatusta (Apt. 2:39)Pyhän Hengen lahjasta. Ei toimita niinkuin opetuslapset, jotka estelivät.

        Lapsikin voi saada uskon lahjan (Mark.9:42);
        http://members.surfeu.fi/jorma52/kirkkoev.htm (Pieni lapsi ja usko)

        Asiahan on niin että on tutkittu että 8 vuotiaana ihminen alkaa ajattelemaan enemmän. Eli ennen 8 ikävuotta ihminen ottaa vastaan annetun tiedon kyseenalaistamatta asiaa niin paljon. Juuri silleen ihmisten pitäisi ottaa vatakunta vastaan epäilemättä, kirkkain silmin.

        Pitäsi myös katsoa ympärille lapsikasteenkannattajien. Miten pieni osa suomen lapsikastetuistakin käy kirkossa ja ylipäänsä elää uudenelämän edellyttämällä tavalla. Karttaen kaikkea pahaa. Syyhän on juuri siinä kun kastetuilta unohdetaan opetus. Eli taas hyvä osoitus siitä että asia ei ole ihan niin kuin luterilainen kirkko kertoo että kaste on taikatemppu jossa tapahtuu uskomattomia asioita ihmisen tietämättä. Uskovienkasteessa asiat alkaa juuri opetuksesta minkä laiminlyönnin tulokset ovat nähtävissä luterilaisessa kirkossa.
        Uskovienkaste siis toimii juuri niin kuin pitää koska opetus tulee ensin.

        Kaiken lisäksi pitää ottaa huomioon tuo kokonaisuus tuossa missä puhutaan pyhän hengen lahjasta:

        38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
        41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.


        "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Siis ensin parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen. Jokainen ottaa itse kasteen. Sitten saa pyhän hengen lahjan.

        Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin. Vain ne kastettiin jotka ottivat sanan vastaan. Ensin opetus ja sitten kasteelle. Ei ole eroa lasten ja aikuisten välillä. Lapsillekkin opetusta ja sitten kaste parannuksen jälkeen.

        Eli ei ole perusteita sille että pyhän hengen lahjan saa ilman parannusta ja sanan vastaan ottoa. Ne olivat edellytyksenä lahjalle.
        Taas kenen puolella toimitaan näin niin uskovienkasteen kannattajien puolella.

        Kaiken lisäksi pitää ottaa huomioon että Jumalan seurakunta on totuuden perusta ja lapsikastella sellaista ei ole rakennettu niin kuin ympärille katsoessa voi huomata. Seurakunnan jäsenet tekevät katumatta ja nuhtelematta syntiä.
        Kun kastetaan ilman opetusta ja ilman takeita opetuksesta niin hyvin näkee nykymaailmassa mihin se on johtanut... Ikävää...


      • Alpo Ahola
        Tapio522 kirjoitti:

        minä.uskon:"Luterilasilla on monta uskoa.
        Usko joka tulee sanan kuulemisesta.
        Usko joka tulee kasteessa ja toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä".
        (viimeiseen väitteeseen en usko!)
        Onko kasteessa mielestäsi mukana Jumalan sana ja Pyhä Henki vai onko se pelkkää vettä?

        Missä tapahtuu herääminen uskon kautta ja eläväksi tekeminen seuraavassa Raamatun paikassa:

        "...hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa,
        jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen,
        teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,...(Kol. 2:11-13).
        (Voit lukea asiayhteydenkin: esim. Kol. 1-2. luvut!)

        Lainaus: "toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä".

        Viittaatko minuun tuolla lainausella?

        Jos viittaat minuun, niin voimme keskustella siitä sitten tarkemmin. Vai viittaatko lestadiolaisten käsitykseen lasten pelastuksesta ja lapsen uskosta.


      • Alpo Ahola
        Minäuskon kirjoitti:

        13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, USKOVIKSI tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

        Ei siinä kasteesta puhuttu mitään...

        Yksi usko joka tulee totuuden sanan pelastuksen evankeliumin kuulemisesta. Usko tulee sanan kuulemisesta. Kasteessa ei tule usko kuten luterilainen kirkko kertoo. Usko tulee vain ja ainoastaan sanan kuulemisesta. Yksi usko.

        Luterilasilla on monta uskoa.
        Usko joka tulee sanan kuulemisesta.
        Usko joka tulee kasteessa ja toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä.

        Sama vika kun lapset kyselevät vanhemmilta jos Jumala on olemassa niin...

        Lapset eivät siis usko mutta luterilaiset väittää että lapset uskoo. Missä vika? Koska usko tulee sanan kuulemisesta kun vanhemmat kertovat lapselle Jumalasta lapsi uskoo helposti sanoman kirkkain silmin. 8 vuotiaana ihminen alkaa jo kyseen alaistamaan asioita maailman kuvan avarruttua joten siemen on hyvä kylvää jo mahdollisimman pienenä. Siemen ei ole kaste vaan opetus Jumalasta ja Jeesuksesta. Järjestys on kumminkin sama kun paavali sanoo. Hän istutti(teki lähetystyötä, ihmiset tuli uskoon kuultuaan evankeliumin) ja toinen tuli ja kasteli(kastoi)
        Yksi kaste, uskovien kaste. Selvästi ilmoitettu jrjestys istutus ja kastelu. Miksi muuttamaan järjestystä?

        Kaste sana kuulemisesta tulleen uskon jälkeen.

        Jos lapset kyselevät, niin ei se ole varsinaisesti epäuskon merkki. Lapset haluavat saada lisää tietoa ja perusteita uskolle, että miksi juuri niin. Tekeväthän sitä uskossa olevat aikuisetkin. Minä ainakin ja näytpä Sinäkin niin tekevän.

        Nykyaikana Kun koulu on täynnä Jumalan kielteisyyttä, jossa tehdään Jumalan luojanakin kyseenalaiseksi ja viedään kehitysteoriaan, niin on aivan luonnollista, että lapset kyselevät, että mikä on totuus. Vanhempien on lasten huoltajana jo velvollisuus ohjata lastansa ja mikä onkaan vastuu vanhemmilla omista lapsistaan opettajina Jumalan edessä. Taas se myllynkivituomio viettelijöille. Jos vanhemmat eivät opeta Sanan totuudessa, niin myllynkivi kaulaan ja mereen, sanoo Sana.


      • Alpo Ahola kirjoitti:

        Lainaus: "toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä".

        Viittaatko minuun tuolla lainausella?

        Jos viittaat minuun, niin voimme keskustella siitä sitten tarkemmin. Vai viittaatko lestadiolaisten käsitykseen lasten pelastuksesta ja lapsen uskosta.

        "Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan, sekä pahan himon hallitemina.
        Tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti."


      • Alpo Ahola
        Tapio522 kirjoitti:

        "Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan, sekä pahan himon hallitemina.
        Tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti."

        Selvyyden vuoksi kysyn
        Kirjoittanut: Alpo Ahola 18.1.2006 klo 09.39

           Lainaus: "toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä".

        Viittaatko minuun tuolla lainausella?

        Jos viittaat minuun, niin voimme keskustella siitä sitten tarkemmin. Vai viittaatko lestadiolaisten käsitykseen lasten pelastuksesta ja lapsen uskosta.

        Vastasit:

        Augsburgin tunnustus sanoo....
        Tapio522 19.1.2006 klo 04.56
           "Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan, sekä pahan himon hallitemina.
        Tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti."

        >>>>>>>>>

        Hyvä vastauksesi ei ollut vastaus kysymykseeni, vaan olisi ollut vastaus kysymykseen, että onko perisynti todellinen synti ja ovatko lapset perineet sen.

        Nyt pyydän, jos sallit, uudelleen vastausta tekenääni alkuperäiseen kysymykseeni. Kysymykseni ei tähdännyt riidanhaluisuuteen, vaan avoimuuteen. Siihen viittasin sanoilla: "Jos viittaat minuun, niin voimme keskustella siitä sitten tarkemmin." Nyt olen syystä ilmassa, sillä jos sanon "päivää", niin vastaat siihen "kirvesvartta". Siis vastaus eri kysymykseen.


      • Alpo Ahola kirjoitti:

        Selvyyden vuoksi kysyn
        Kirjoittanut: Alpo Ahola 18.1.2006 klo 09.39

           Lainaus: "toisaalta taas kuulee että lapsella on usko jo syntyessä".

        Viittaatko minuun tuolla lainausella?

        Jos viittaat minuun, niin voimme keskustella siitä sitten tarkemmin. Vai viittaatko lestadiolaisten käsitykseen lasten pelastuksesta ja lapsen uskosta.

        Vastasit:

        Augsburgin tunnustus sanoo....
        Tapio522 19.1.2006 klo 04.56
           "Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan, sekä pahan himon hallitemina.
        Tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti."

        >>>>>>>>>

        Hyvä vastauksesi ei ollut vastaus kysymykseeni, vaan olisi ollut vastaus kysymykseen, että onko perisynti todellinen synti ja ovatko lapset perineet sen.

        Nyt pyydän, jos sallit, uudelleen vastausta tekenääni alkuperäiseen kysymykseeni. Kysymykseni ei tähdännyt riidanhaluisuuteen, vaan avoimuuteen. Siihen viittasin sanoilla: "Jos viittaat minuun, niin voimme keskustella siitä sitten tarkemmin." Nyt olen syystä ilmassa, sillä jos sanon "päivää", niin vastaat siihen "kirvesvartta". Siis vastaus eri kysymykseen.

        AA:"Jos viittaat minuun, niin voimme keskustella siitä sitten tarkemmin. Vai viittaatko lestadiolaisten käsitykseen lasten pelastuksesta ja lapsen uskosta".
        Äitini oli laestadiolainen ja häneltä
        tämä käsitys on lähtöisin.
        Sinun kanssasi lienemme tässäkin opinkohdassa samaa mieltä.


      • Alpo Ahola
        Tapio522 kirjoitti:

        AA:"Jos viittaat minuun, niin voimme keskustella siitä sitten tarkemmin. Vai viittaatko lestadiolaisten käsitykseen lasten pelastuksesta ja lapsen uskosta".
        Äitini oli laestadiolainen ja häneltä
        tämä käsitys on lähtöisin.
        Sinun kanssasi lienemme tässäkin opinkohdassa samaa mieltä.

        Luotan nyt antamaasi vastaukseen. Näillä palstoilla näyttää olevan tuiki harvassa tunnustukselliset luterilaiset. Palstat ovat ymppääntyneet täyteen epäselvää julistusta ja varsinkin sellaita joka lähtee hyvästä ja kyvykkäistä ihmisistä jumalasuhteessa. Yksi kykenee tuosta vain tekemään parannuksen, antamaan itsensä Jeesukselle tai joku uskon kautta uudestisyntyy. Kastetta ei monikaan pidä uudestisyntymisen pesona. Nonikaan ei välitä Jeesuksen kaksinkertaisesta vannomisesta totisesti, totisesti, ellei joku... Perisyntiä ei pidetä syntinä, vaan sen hedelmiä kyllä paheksutaan. Hengellisiä syntejä, harhoja, ei nyt kukaan tunnista synneiksi.


    • alkup.raimo

      tunne erikseen uudestisyntymistä ja Henkikastetta...jo Apt:n 1 luvun jakeet 5 ja 8
      todistavat, että Pyhällä Hengellä kastetuksi tuleminen ja Pyhän Hengen tuleminen "teihin" on sama asia...ja kun Jumala kastoi Hengellään helluntaina, silloin Apt: 2:4 mukaan myös täytyttiin Hengellä..

      Helluntailaisten opetus on epäraamatullista...usein he ymmärtävät, että opetruslapset saivat Hengen jo Jeesuksen puhaltaessa heidän päälleen Joh.20:22 eli olisivat tällöin jo syntyneet Hengestä ja helluntaina kastetut hengellä. mutta tämäkin selitys on eksyttävää, koska ei Raamattu sodi itseään vastaan. Jeesuksen "puhaltaminen" oli vain lupaus tulevasta, koska Jeesuksen oli ensin
      "mentävä pois" ennenkuin lähettäisi Hengen'
      Joh.16:7


      Kerran yksi nuori luterilainen tuli elävään uskoon ja alkoi ilolla todistaa uskostaan...kunnes kohtasi kaksi helluntailaisnaista, jotka alkoivat soimata, ettei nuorukaisella ole "työvarustusta" koska hän ei ollut "henkikastettu"...nuorukainen joutui epätoivoon...sai tosin avun myöhemmin, mutta yo-kirjoitukset menivät myttyyn...sellaisia ovat hellarihenkikastetut eksyttäjät..kiljuen etsivät kenet saisivat niellä!

    • Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

    • Helluntalainen JUHANI KUOSMANEN opettaa:
      ”Meidän on ensinnäkin otettava huomioon, että kaikissa uudestisyntyneissä on Kristuksen Henki, jota nimitetään myös Hengeksi, Jumalan Hengeksi ja lapseuden Hengeksi (Room. 8:9,15).
      Koska on olemassa vain yksi jumaluuden kolmas persoona (Ef. 4:4), on näiden eri nimitysten takana sama Pyhä Henki.
      Tästä huolimatta apostolit edellyttivät, että kristityt tämän lisäksi saisivat Pyhän Hengen siten, että se voitaisiin nähdä (Ap.t. 8:15-18). Todennäköisesti tämä odotettu näkyvä merkki oli sama kuin muuallakin Apostolien teoissa, nimittäin kielilläpuhuminen ja ennustaminen” (Ap.t. 10:45,46, 19:6)(KUOSMANEN).
      (Linkki: http://www.netmission.fi/index.php?id=83)
      ----
      Kommentteja!
      Edelleen kysyn:
      Löytyyköhän tällaiselle opetukselle perusteita Raamatusta?
      Onko esim. Apt. teoissa esimerkkejä tästä?
      Toivoisin vastauksia tämä opin kannattajilta (muiltakin) ja Raamatun Sanan perusteluita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      105
      8737
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6700
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      63
      6469
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5241
    5. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      63
      4437
    6. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3491
    7. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3355
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3072
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2912
    10. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2886
    Aihe