PERISYNNISTÄ ja kasteen olemuksesta
Väitetään, että käsitettä “perisynti” ei löydy Raamatusta, ja vedotaan Hes 18 kohtaan: ”Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa.”. Tuohon vedoten monet uskonsuunnat suunnat pitävät lasta synnittömänä.
”Tietensä he eivät ole tietävinään,” vai eivätkö he todellakaan tiedä?
Ongelma näyttää olevan, että käsitettä ”perisynti” ei ymmärretä.
Käsite ”perisynti” on Adamilta peritty ”lihan ruumis” eli langenneen lihan syyllisyys:
Rm 10:12-14. ”Sentähden, niinkuin YHDEN ihmisen kautta SYNTI TULI MAAILMAAN, ja synnin kautta KUOLEMA, niin KUOLEMA on tullut KAIKKIEN IHMISTEN OSAKSI, koska KAIKKI ovat syntiä tehneet -
13. sillä jo ennen lakiakin OLI (huomaa mennyt aikamuoto) synti maailmassa, mutta syntiä EI LUETA, missä LAKIA EI ole;
14. kuitenkin KUOLEMA hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.”.
Tuossa se perisyyllisyys on. (olisikin selvyyden vuoksi puhuttava perisyyllisyydestä, eikä perisynnistä).
Lapsetkin ovat tuon synnin syyllisyyden alaisia, merkkinä tästä on kuolema, jonka alaisia lapsetkin ovat. Jos lapset olisivat vapaat perisyyllisyydestä, niin he olisivat kuolemattomia, ja he siirtyisivät kuoleman alaisiksi vasta kun tulevat tietoiseksi laista ja syyllisyydestä.
Laki on siis ollut maailmassa Mooseksesta alkaen, siitä huolimatta vaikka kaikki eivät olekaan laista tietoisia.
Jeesuskin syntyi lain alaiseksi, näin JOKAINEN lapsi syntyy lain alaiseksi. Lapsen oma ”tieto” asiasta ei muuta asiaa miksikään. Raamattu ei siis sano: ”missä lain olemassaoloa ei tiedosteta, siellä ei syntiä ole.” Sellaista tilannetta, että lakia ei olisi, ei ole ollut kuin ennen Mooseksen kautta anneltua lakia.
Ei pakanoillakaan ole tietoa Jumalan laista, eivät he kuitenkaan ole synnittömiä. Lakia ei siis luettu ennen Moosesta, mutta perisynnin syyllisyys oli kuitenkin voimassa, koska kuolema hallitsi silloinkin, kuten edellä oleva raamatunkohta kertoo.
Jotta ihminen voisi pelastua, pitää tuosta Adamin lankeemuksen perisyyllisyydestä päästä pois.
”Perisynnin” poistaminen on yhtä kuin; ”lihan ruumiin poisriisuminen”:
Kol 2:11-12: ”ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan LIHAN RUUMIIN POISRIISUMISELLA, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen HAUDATTUINA hänen kanssaan KASTEESSA, jossa te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka VAIKUTTAA JUMALA, joka herätti hänet kuolleista.”
Tästä on kyse perisynnin syyllisyyden poistamisessa. Jollei perisyntisyyttä, eli lihan ruumista poisriisuta, niin mitään osuutta ei ole esim. kuolleitten ylösnousemukseen. Tulolla ”lihaan ruumiin poisriisumisella” tullaan osalliseksi Kristuksen hankkimasta sovituksesta ja ylösnousemuksesta.
Ongelma on monilla, että ei ymmärretä mitä ”perisynti” ja perisyntisyys tarkoittaa.
Perisynti-sana on siis lyhyt ilmaisu jota käytetään ilmaistaessa tuota Aadamilta perittyä kuolemaa tuottavaa lihallisuutta, jonka alaisia KAIKKI syntyneet ihmiset ovat,- myös lapset. Jokainen on syntynyt kuoleman alaisuuteen langenneen lihan vuoksi. Tätä on perisynti. Turha vedota, että ”lapset eivät kanna isäinsä syntiä”. Eihän ne isäin TEKOSYNTEJÄ kannakaan, mutta Aadamissa langenneen lihan syntisyyttä, eli rangaistusta kantaa jokainen. Nimitäin Aadamille hänen rikkomuksensa vuoksi säädettyä; ”kuolemalla kuolemista” , siis sekä ajallista, että IANKAIKKISTA kuolemaa. Siksi kukaan vaimosta syntynyt ei voi olla puhdas, vaan on kuoleman alainen, kuoleman joka on hallinnut Aadamista alkaen, hänen rikkomuksensa tähden.
Jotta ihminen voisi pelastua, eli saavuttaa iankaikkisien kuolemattomuuden niin tuo syntisen lihan perintö pitää pestä pois. Jeesus ei nimittäin lunastanut meidän kuolevaisia ruumiitamme, vaan tuon kasteessa uudestisyntyneen, Kristukseen puetun ihmisen, joka aikanaan puetaan kirkastettuun ruumiiseen.
Pitää siis tapahtua ”lihan ruumiin poisriisuminen”, eli Kristuksen suorittama sydämen ympärileikkaus, jossa tapahtuu tuon turmeltuneen lihan ruumiin poisriisuminen ja sen hautaaminen. Ja tilalle nousee Kristuksen uudestisynnyttämä uusi luomus. Tuo voi tapahtua VAIN kasteessa. Iällä ei ole merkitystä. Mitä aikaisemmin tuo ”lihan ruumis” poisriisutaan, sitä parempi, ja sitä aikaisemmin ihminen vapautuu tuosta Aadamin lankeemuksen perisyyllisyydestä.
Adamille säädetyn kuolemanrangaistuksen täytäntöönpano tapahtuu siis kasteessa hukuttamalla. Mutta Kristuksen lunastustyön ansiosta nousee tilalle, eli uudestisyntyy uusi, Kristuksen päälleen puettu uusi luomus.
Tuo kadottava ”lihan ruumis” riisutaan pois kerta kaikkiaan KASTEESSA, jossa se haudataan, kuten Raamattu sanoo, ja jossa jaetaan lahjana osallisuus Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, kuten Raamattu sanoo. Jokaisen ihmisen,- myös lapsen, tulee riisua lihan ruumis pois. Se tapahtuu kasteessa lihan hukuttamisena. Ja kasteessa saadaan osallisuus Kristuksen ylösnousemukseen, jonka Kristus ansaitsi, eli kasteessa ihminen puetaan Kristukseen, kuten Raamattu edelleen sanoo.
Kun tuo periytynyt syyllisyys Aadamin rikkomuksesta kerran pois riisutaan, niin ei se KOSKAAN palaa takasin. Kun ihminen lankeaa, eli lähtee tuhlaajapojan tielle, niin perisyyllisyys ei palaa ihmiselle takaisin. Kyse on tuolloin tekosynneistä joista uskonsa menettänyt tulee syylliseksi, koska ei ole uskoa. Vain usko Jeesuksen sovitustyöhön pitää ihmisen tuosta sovitustyöstä osallisena ja vapaana syyllisyydestä.
JOS Jumalan käskemää kastetta EI VOI jostain syystä saada, niin kasteen puuttuminen ei rajoita Jumalan mahdollisuuksia riisua tuota ”lihan ruumiin poisriisumista”, eli hautaamista.. Jumala pystyy sen tekemään ilman kastettakin, mutta näin hän ei ole ihmisille säätänyt, vaan on säätänyt kasteen koskemaan ”kaikkia kansoja”, ketään pois sulkematta.
Jumalan säätämä kaste ei siis sido Jumalan käsiä. Mutta miksi ihmeen takia velvoiteltaisiin Jumalaa toimimaan säätämyksestään poikkeavalla tavalla? Ja eritoten ihmiskunnan suuren enemmistön kohdalla,- lasten kohdalla.
Jos kaste on saatavissa, mutta sitä mahdollisuutta ei käytetä, niin se on Jumalan säätämyksen ja käskyn rikkomista, ja pelastetuksi tulemisen estämistä.
USKON olemusta ei taideta ymmärtää.
Usko on oikeastaan Kristuksen läsnäoloa. Kristus tulee Sanansa kautta asumaan ihmiseen. Missä Kristus on siellä on AINA usko. Missä Kristus on, siellä on myös perisynnin syyllisyys, eli ”lihana ruumiin poisriisuminen”, Kristuksen ympärileikkaus, eli sydämen ympärileikkaus ja vanhurskauttaminen tapahtunut.
Kyllä Jumala pystyy tuon tekemään ilman kastettakin, mutta hän on halunnut antaa tuollaisen merkin, niinkuin antoi VL:n aikana lukuisia merkkejä.
UL:n aikana noita Kristuksen läsnäolon merkkejä on vain kaksi, kaste ja ehtoollinen ja toki SANA jossa Kristus AINA on, onhan hän itse tuo sana.
Kaste on siis tie Jumalan valtakuntaan ja tuo lahja on otettava vastaan ”kuten lapsi”, joitta sisälle pääsisi. Siis ilman ymmärrystä, eli ei vaadita ymmärrettävää ikää.
On olemassa omatekoitakin uskoakin: “sinä päätät uskoa” opin mukaista, vaan se ei pelasta. Kyse on samasta kuin “omavanhurskaus” joka on monella lahjavanhurskauden sijalla. Parasta siis turvata lahjoitettuun uskoon, uskoon jonka Kristus vaikuttaa.
ILMAN USKOA kaste ei hyödytä.
Toki kasteesta voi langeta pois, mutta sinne voi palata takaisin. Kasteessa Jumalan lahjoittama usko pelastaa niin kauan kuin ihminen uskoo. Jos uskosta luovutaan, niin luovutaan samalla kasteessa lahjoitetusta perinnöstä, eli iankaikkisesta elämästä. Lihan ruumis pysyy toki poisriisuttuna, mutta tilalle tulee kadottavat tekosynnit. Tuosta tilasta voi toki palata takaisin kasteessa lahjoitettuun uskoon. Eli kyseessä on paluu kasteeseen.
VÄITTEITÄ JA VASTAUKSIA:
Väite: ”Raamattu ei käske missään kohtaa kastamaan lapsia”
Ei käske, mutta ei käske kastaman vanhuksiakaan, vammaisia, nuoria, eikä mitään muitakaan ryhmiä,- Logiikan mukaan ei heitäkään siis pidä kastaa, kun heitä ei ole erikseen käsketty kastaa.
Väite: ”Opetuslapsia ei tehdä kastamalla”.
Kuka nyt noin hullua on väittänytkään? Raamatun mukaan opetuslapseksi tehdään: 1) KASTAMALLA ja 2) OPETTAMALLA. Pelkällä kastamalla ei kukaan ole väittänyt opetuslapsia tehtävän. Myöskään pelkällä opettamalla ei opetuslapsia tehdä, kumpikin tarvitaan; kaste ja opetus.
Väite: ”kaste ei uudestisynnytä!”
Ei kastevesi uudestisynnytäkkään.
KASTE on KOKONAISUUS johon kuuluu KAKSI elementtiä; VESI ja SANA. (lisäksi Pyhä Henki toimii sanan kautta uudestisynnyttäjänä) Kumpikin tarvitaan jotta kyseessä olisi kristillinen kaste. Kumpikin tarvitaan uudestisyntymiseen, ”joka ei synny VEDESTÄ ja HENGESSÄ”
Jos sana erotetaan vedestä, niin jäljelle jää pelkkä vesi. Jos taas vesi erotetaan sanasta niin sekään ei ole kaste, vaan pelkkä sana.
Jumala on säätänyt että uudestisyntymiseen tarvitaan nuo kaksi ; VESI ja SANA..
Ei se ole mitään ennenkuulumatonta tuo veden ja sanan yhdistelmä.
Koko maailmankaikkeuskin on luotu; ”vedestä ja veden kautta, sanan voimasta”,- huomatkaa, että VESI on vettä ja SANA on sanaa.(2. Piet 3:5). Miksi Jumala käyttää vettä ( ja siihen sisällytettyä sanaa) noin voimallisesti, se on salaisuus, ja on järjelle hullutus.
Väite: ”ihmisen tulee kuulla jotta usko voisi tulla”.
”Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.”
Eikö lapsia muka kuule? Johanneskin kuuli Marian sanat kohdussa ollessaan ja uskoi ja sai Pyhän Hengen.
Kastetilaisuudessa julistetaan Jumalan sanaa, eli Jumalan SANA ja LUPAUS tulevat julistetuksi ja lapsi kuulee sen. Tarvittavan USKON VAIKUTTAA yksin JUMALA. Pystyi Jumala vaikuttamaan uskon ja antamaan Pyhän Hengen kohdussa olevalle Johannekselle, eikö sitten sylissä olevalle lapselle.
Ei pitäisi olla vaikeaa ( muulle kuin järjelle joka on uskon vastakohta).
Juuri nuo SANA ja VESI YHDESSÄ tekevät KASTEEN. Kumpikin erillään ei ole mikään kaste.
Vedessä oleva sanan uudestisynnyttää Pyhän Hengen kautta: ”te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.”(1 Piet 1:23)
Uudestisyntyminen tapahtuu siis KATOAMATTOMASTA SIEMENESTÄ, SANAN KAUTTA.
Mikä lihasta on syntynyt on liha. Katoamattomasta Jumalan Hengestä syntyy ihmisen henki, mutta tuokin tapahtuu sanan kautta. Ei siis Pyhä Henkikään uudestisynnytä ilman sanaa.
Kasteessa on vesi ja sana jotka Pyhän Hengen kautta uudestisynnyttävät.
Hullutusta tuo kastevesi järjelle on mutta minkä teet kun se on Jumalan säätämä asetus.
Väite: ”Jos minä suoritan lapselleni jonkun ulkoisen RITUAALIN vaikka EPÄUSKOSSANI niin MINÄ OLEN ANSAINNUT LAPSELLENI PELASTUKSEN”.
Noin monet nimittävät Jumalan tekoa halveksuen rituaaliksi.
Kasteelle VIEMINEN ja kaste on kaksi eri asiaa. Eihän viejä kastetta suorita. Ei ANSAITSE lapselle pelastusta VIEMÄLLÄ lapsi kastelle. Ei ”viemistä” ole säädetty pelastumiseksi, vaan kaste, eli vesi ja siihen sisältyvä sana.
Huomaa, että joku IHMINEN sitä sanaakin julistaa, ihminenhän sen julistamisen tekee, ei se ääni pilvistä tule. Pelastusta ei siis SAARNAAJA ANSAITSE toiselle, eikä se ole hänen teko.
EPÄUSKO ei mitätöi Jumalan työtä.
Kaste on voimassa vaikka kukaan ei uskosikaan. Jumalan tekoa ei siis tarvi uusia ihmisen epäuskon vuoksi. Ei saarnattu sanakaan muutu mitättömäksi vaikka kukaan ei uskoisikaan. Ilman uskoa se ei vain hyödytä, niin ei kastekaan hyödytä jollei uskoa ole. (vrt noita Simon). Ei Kristus mitätöidy vaikka ihmiset ei uskoisikaan.
Pelastusteko ei siis ole lapsen vieminen kasvettavaksi, vaan pelastustyö on Jumalan teko kasteessa , jossa on sekä vesi, että sana siihen liitettynä. Pelastus siis JAETAAN, lahjoitetaan tuossa kasteessa ihmiselle. ( aivan niinkuin ympärileikkauksessa VL:n aikana, vanhemmat veivät lapsen ympärilainattavaksi.) Ulkoisena merkiksi uudestisyntymisestä Jumala on säätänyt merkin, eli vesikasteen. Hullutukselta tuo kastevesi tuntuu, mutta menepä nyt Jumalaa siitä nuhtelemaan ja puhtaampaa oppia esittämään.(tosin niitä Jumalaa puhtaampaa opin esittäjiä on paljon)
Väite: ”pienet lapset ovat Jeesuksen sovituksen tähden autuaita ja pelastettuja”.
Jos ovat, niin miksi eivät aikuiset ole?
Väite: ”Lapset eivät TIEDÄ Jumalan laista mitään. Siksi heillä ei voi olla myöskään syntiä, joka tarvitsisi sovitusta”.
Mistäköhän tuollainen oppi on peräsin, ei ainakaan Raamatusta.
Tuon opin mukaan pakanoillakaan ei voi olla syntiä eivätkä tarvitse sovitusta.
Opin puolustamiseksi väännetään raamatunjaetta, joka on revitty irti asiayhteydestä: Kohta kokonaisuutenaan on seuraava:
Rm 10:12. ”Sentähden, niinkuin YHDEN ihmisen kautta SYNTI TULI MAAILMAAN, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
13. sillä jo ENNEN lakiakin OLI (huomaa mennyt aikamuoto) synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
14. kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.”.
Laki siis TULI JO Mooseksen aikana, mutta synti oli ennen tuota lain tuloakin maailmassa, mutta syntiä ei TUOLLOIN luettu syyksi ihmisille, mutta KUOLEMA hallitsi kuitenkin ihmisiä Adamista alkaen, tämän lankeemuksen vuoksi, ja hallitsee edelleenkin.
Lapsen ”synnittömyyteen” tuo jae ei siis ole mikään perustelu, ko kohdan asiayhteys tulee siis tuossakin huomioida.
Huomaa, että Jeesuskin syntyi LAIN ALAISUUTEEN koska laki oli tuolloin jo annettu: ”Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, LAIN ALAISEKSI SYNTYNEEN, lunastamaan LAIN ALAISET”
Lapsetkin ovat siis LAIN ALAISIA heti syntyessään ( ja laki vaatii lain noudattamista), eivätkä vasta kun tulevat laista tietoiseksi. Ja tuosta lain alaisuudesta pitää päästä pois, ja se tapahtuu kasteessa tapahtuvassa uudestisyntymisessä, jolloin ”lihan ruumis poisriisutaan”.(Jeesuksesta ei tarvinnut tuota ”lihan ruumista” poisriisua, koska hän ei ollut siinnyt syntisestä Joosefin siemenestä, vaan Pyhästä hengestä. Hän ei siis ollut perisyyllisyyden alainen, vaikka olikin lain alaiseksi syntynyt.)
Tuota ”lihan poisriisumista” käsittelevä kohta kokonaisuutenaan, jotta ymmärretään kasteen merkitys:
Kol 2:11-12. ”ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan LIHAN RUUMIIN POISRIISUMISELLA, Kristuksen YMPÄRILEIKKAUKSELLA: ollen HAUDATTUINA hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka VAIKUTTAA Jumala, joka herätti hänet kuolleista.”.
Riittoisa raamatunkohta. Kaste on siis sydämen ympärileikkaus, josta Jumala käyttää nimitystä ”lihan ruumiin poisriisuminen”. Kasteessa tapahtuu lihan ruumiin (eli perisyntisyyden) poisriisuminen, ja tuon poisriisutun lihanruumiin HAUTAAMINEN. Ja samalla Jumala herättää uuden ihmisen (eli uudestisynnyttää)katoamattoman siemenen, eli Pyhän Hengen kautta.
Huomaa miten se usko syntyy, eli annetaan ihmiselle; ”USKON kautta jonka VAIKUTTAA Jumala”.
Kol 2: 11. ”ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen HAUDATTUINA hänen kanssaan KASTEESSA, jossa te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT uskon kautta, JONKA VAIKUTTAA JUMALA, joka herätti hänet kuolleista.”
Kasteessa ihmisen perisyntisyyden alainen lihanruumis poisriisutaan, hukutetaan ja haudataan. Kasteessa myöskin ihminen HERÄTETÄÄN, eli uudestisynnytetään Jumalan vaikuttaman uskon kautta katoamattomasta siemenestä, eli Pyhästä Hengestä. Tälläin tapahtuu se Hengestä synytyminen mitä Jeesus sanoo: “Joka on Hengestä syntynyt on henki” (Jh 3:3-8).
Noin suorat on Jumalan tiet. Turha niitä vääntää mutkille.
Ihmisen tieto tai tietämättömyys ei siis vaikuta lain OLEMASSAOLOON millään tavalla vaikka väitetäänkin, että kun lapsella ei ole TIETOA, niin laki ei koske häntä. Tietämättömyys laista ei tee lapsesta vapaata lain alaisuudesta, koska lapsi on syntynyt lain alaisuuteen, kuten Jeesuskin syntyi.
Vedotaan tapaukseen jossa Jeesus siunasi lapsia eikä kastanut heitä.
Kyse oli tuolloin VL:n ajasta ja VL:n säädöksen mukaan ympärileikatuista, eli jo pelastetuista lapsista. VL:n aikana ei kastetta tarv****, vaan ympäripaikkaus oli kasteen tilalla. Ympärilaukkaamalla pelastuttiin, kun lakia noudatettiin. Ympärileikkaamaton ei pelastunut, vaan tämä jopa käskettiin hävittämään kansasta.
Kyseinen kohta, jossa Jeesus siunasi lapsia, ei siis MILLÄÄN tavalla todista sitä, että lapsia ei tarvi/saisi kastaa. Jos tuo kohta otetaan esimerkiksi, niin silloin pitää poikalapset ympärileikata ja tytöistä antaa säädetty uhri, ja yrittää saada Jumala hyväksymään VL:n pelastusjärjestys.
Väite; “lasten on odotettava; kunnes ITSE valitsevat kumpaa tietä vaeltavat”.
Siis kuitenkin tehdään pelastus IHMISEN teoksi, ihmisen omaan valintaan perustuvaksi! Melkoinen ihmisteko.
Väite: ”SANA uudestisynnyttää, - ei kaste.”
Vedotaan kohtaan: ” te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan KATOAMATTOMASTA SIEMENESTÄ, Jumalan elävän ja pysyvän SANAN KAUTTA.” Tuo SIEMEN on Kristus(Gal 3:16)
On otettava huomioon Raamattua laajemmaltikin:
”Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, VEDELLÄ PESTEN, SANAN kautta,”(jos vedellä tarkoitetaan sanaa niin kohta kuuluisi: “sanalla pesten sanan kautta”) Kaikki ei siis ole monestikaan sanottu yhdessä kohtaa Raamatussa.
EI sanan yksin uudestisynnytä, vaan KASTEVESI ja SANA yhdessä uudestisynnyttää Pyhän Hengen kautta. Kastevesi ja sana yhdessä tekevät Jeesuksen käskemän kasteen.
SANASTA ei siis yksin uudestisynnytä, vaan Pyhä Henki SANAN KAUTTA uudestisynnyttää kasteessa. Tuo ”katoamaton siemen” on siis Kristus joka KASTEESSA toimii Pyhässä Hengessä ja kuten Raamattu sanoo: “ Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä”. Niinkuin Jeesus sanoo: “Isä ja minä olemme yhtä”(Jh 10:30), niin myöskin Pyhä Henki ja Jeesus ovat yhtä. Pyhä Henki on Hengessä läsnä oleva Kristus.
”Jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
Turha väittää, että tuo vesi tarkoittasi sanaa. Pyhä Henki ei toimi sanasta erillään vaan SANASSA. Vesi on vettä ja Henki on Henki. ja Henki toimii vain sanassa.
voitto ramu
PERISYNNISTÄ ja KASTEEN olemuksesta
31
656
Vastaukset
- Helluntailainen
Vastauksen sulle
Uudestisyntyminen tapahtuu silloin kun ihminen kuultuaan evankeliumin uskoo sen ja vastaanottaa sen sydämeensä. Siinä tilanteessa tapahtuu sinetöinti Pyhässä Hengessä. (Efes.kirje 1. luku)
Minä ainakaan en kiellä etteikö perisyntiä olisi nimenomaan perittynä luontona, taipumuksena tehdä syntiä. Ihmisen uudestisyntymätön luonto, mieli saa Aadamillisen langenneen ominaisuuden.
Kristuksen sovitustyö sovitti koko maailman Jumalan kanssa. Tämä sovitus pelastaa pienet lapset jotka eivät synnistä, hyvästä ja pahasta mitään omakohtaisesti tiedä. Myös pakanakansojen evankeliumia kuulemattomat lapset pelastuvat Kristuksen sovituksen tähden.
Isommille lapsille ja aikuisille kuuluu julistaa evankeliumia, jonka he uskottuansa uudestisyntyvät ja sen jälkeen käyvät Kristillisellä kasteella antaen kastaa ITSENSÄ Kristukseen.
Herran tiet ovat suorat ja selkeät, ihminen "viisaudessansa" hakee mutkikkaita ja mystisiä sepitelmiä.- lavean portin oppia tuollainen
Joutuuko lapsi helvettiin menevälle tielle, kun käy omenavarkaissa?
Ovatko peruskoulun yläasteikäiset vielä taivaassa tai joko ovat helvettiin menevällä tiellä?
Raamattu ei valitettavasti tuollaista ihmismielen mukaista oppia opeta, että kaikki syntyisivät ensin taivaaseen. Joka on lukenut vähänkin traktaatteja enemmän Jumalan sanaa, tietää, että puhut täyttä palturia ja lahko-oppia. - TaistoRa.
Asia on täsmälleen juuri niin kuin kirjoitit! Siihen ei ole mitään lisättävää!
Herra todistustasi runsaasti siunatkoon! - Ps.58
TaistoRa. kirjoitti:
Asia on täsmälleen juuri niin kuin kirjoitit! Siihen ei ole mitään lisättävää!
Herra todistustasi runsaasti siunatkoon!Ps. 58:3
(58:4) Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta. - alkup.raimo
kun kirjoitat: Uudestisyntyminen tapahtuu silloin kun ihminen kuultuaan evankeliumin uskoo sen ja vastaanottaa sen sydämeensä. Siinä tilanteessa tapahtuu sinetöinti Pyhässä Hengessä. (Efes.kirje 1. luku)
Ei kaikki uskominen Raamatussa..ja sanan vastaanottaminen ja evankeliumin kuuleminen jne.
tarkoita uudestisyntymistä...uudestisyntyminen on vanhurkauttaminen eli Jeesuksen veren kirkastuminen sovitukseksi Pyhän Hengen kautta
..ihmisen omaa "evankeliumin" vastaaottamista korostava julistus johtaa automaattisesti sekularistiseen helluntailaisteologiaan...annoin elämäni Jeesukselle..halleluja...ja niin alkaa sielunvihollisen kamottava palvonta..Jeesuksen nimessä..sielullinen hokemastapäästyänsä-hokemiskampanja ...ja kaikki Apt:n "uskomiset"/kastetapahtumakohdat selitetään uskoontulemiseksi ennen kastetta...Raamattu ei aseta kasteen ehdoksi uudestisyntymistä...sellainen oppi on mahdoton ja Raamatun vastainen! - alkup.raimo
"Kristuksen sovitustyö sovitti koko maailman Jumalan kanssa. Tämä sovitus pelastaa pienet lapset jotka eivät synnistä, hyvästä ja pahasta mitään omakohtaisesti tiedä. Myös pakanakansojen evankeliumia kuulemattomat lapset pelastuvat Kristuksen sovituksen tähden."
tarkoittaisi myös käytännössä sitä, ettö koska
Jeesus kantoi kaikkien kivut ja sairaudet Golgatalle, hänen haavainsa kautta kukaan lapsi ei myöskään koskaan sairastu, vaan pysyvät automaattisesti tuon armoteon turvin aina osattomina klaikista kivuista ja sairauksista...siis terveinä...aswlitäpäs siis miksi lapsetkin sairastuvat...ja jopa kuolevat...eikös vain se ole synnin seurausta! - alkup.raimo
lavean portin oppia tuollainen kirjoitti:
Joutuuko lapsi helvettiin menevälle tielle, kun käy omenavarkaissa?
Ovatko peruskoulun yläasteikäiset vielä taivaassa tai joko ovat helvettiin menevällä tiellä?
Raamattu ei valitettavasti tuollaista ihmismielen mukaista oppia opeta, että kaikki syntyisivät ensin taivaaseen. Joka on lukenut vähänkin traktaatteja enemmän Jumalan sanaa, tietää, että puhut täyttä palturia ja lahko-oppia...helluntaiteologinen kasteoppi onkin harhaoppia...ihmiseoppia..hurmahenkien työtä...perisynti vetistetään....Jumalan armo annetaan ohi kasteen...jokaisesta uskomisesta, mistä Apt. puhuu, tehdään väkisin pelastuminen ja uudestisyntyminen ennen kastetta..
Siis lääkärillekin pitäisi mennä vasta kun on parannuttu..lääkkeet haettava todistukseksi ja tunnusteoksi ja kuuliaisuuden osoitukseksi parantumisista.
Jeesus kantoi ihmiskunnan kivut ja sairaudet...jos lapset kerran olisivat pelastuksesta osallisia automaattisesti, silloihan he istä kukasan ei koskaan tuntisi kipua eikä sairastuisi...mutta toisinpa on...perisynti on todellista..ja ilman uskoa ei voi pelastua...ei parantuakaan! - alkup.raimo
TaistoRa. kirjoitti:
Asia on täsmälleen juuri niin kuin kirjoitit! Siihen ei ole mitään lisättävää!
Herra todistustasi runsaasti siunatkoon!vääryyttä siunatko!
Mitren taisto pienetkin lapset tuntevat kipua ja sairastuvat...vai ovatko automaattisesti kaikkialla...vapaita Jeesuksen Golgatan ristin ja haavojen kautta kivuista ja sairauksista...Siinäpä uutta purtavaa perisynnittömyyden julistajalle! - Voitto Ramu
Nuo on niitä järjenpäätelmiä jotka Raamattu käskee repimään maahan.
Järjenpäätelmillä syntyy VAIn järkeisoppeja. - edelleen pitää paikkansa
Paavali ei kuitenkaan julista uuden liiton aikana huomattavasti Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeenkään yleistä vanhurskauttamisoppia lapsille. Huomaa. Kyse on Uuden liiton ajasta, jolloin Paavali sanoo, että edelleen kirjoitus pitää paikkansa. Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan. Kaikki ovat edelleen synnin alla. Kyllä lapset kastaa pitää.
Paavalin julistus on erilaista, kuin "helluntailaisen" julistus
Room. 3:10
niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, - mutta
alkup.raimo kirjoitti:
kun kirjoitat: Uudestisyntyminen tapahtuu silloin kun ihminen kuultuaan evankeliumin uskoo sen ja vastaanottaa sen sydämeensä. Siinä tilanteessa tapahtuu sinetöinti Pyhässä Hengessä. (Efes.kirje 1. luku)
Ei kaikki uskominen Raamatussa..ja sanan vastaanottaminen ja evankeliumin kuuleminen jne.
tarkoita uudestisyntymistä...uudestisyntyminen on vanhurkauttaminen eli Jeesuksen veren kirkastuminen sovitukseksi Pyhän Hengen kautta
..ihmisen omaa "evankeliumin" vastaaottamista korostava julistus johtaa automaattisesti sekularistiseen helluntailaisteologiaan...annoin elämäni Jeesukselle..halleluja...ja niin alkaa sielunvihollisen kamottava palvonta..Jeesuksen nimessä..sielullinen hokemastapäästyänsä-hokemiskampanja ...ja kaikki Apt:n "uskomiset"/kastetapahtumakohdat selitetään uskoontulemiseksi ennen kastetta...Raamattu ei aseta kasteen ehdoksi uudestisyntymistä...sellainen oppi on mahdoton ja Raamatun vastainen!ei se pelastus silleen tapahdu kun käsität että:
Napataan ateisti kiinni ruiskutetaan poliisien käyttämää kaasua päälle vedetään parikertaa pampulla päähän ja sen jälkeen kastetaan kun toinen on tilassa jossa ei pysty edes liikkumaan. Kaasus vaikutuksesta. Kasteen jälkeen salama lyö ateistia päähän, hän alkaa huutamaan nyt minä usko ja antakaa minulle raamattu luen sen heti läpi. Samaan aikaan kirkon kellot alkaa soimaan, kirkko nousee ilmaan pilvet häviää, aurinko alkaa paistamaan keskellä yötä kasteen, pelastuksen johdosta, maa järisee ja taivaalliset pasuunat soi ja taivaan ovet ovat auki ja selittämätön voima vetää pelastunutta ateistia taivasta kohti. Kaikki siitä syystä että ihmistä kaytettiin vastoin tahtoa kastevedessä. - ikävältä
Voitto Ramu kirjoitti:
Nuo on niitä järjenpäätelmiä jotka Raamattu käskee repimään maahan.
Järjenpäätelmillä syntyy VAIn järkeisoppeja.ajatus että et lapset pääsevät taivaaseen noin vain. Et näekkään pieniä 4v lapsia helvetissä kitumassa ja huutamassa äitiä.
- Voitto Ramu
ikävältä kirjoitti:
ajatus että et lapset pääsevät taivaaseen noin vain. Et näekkään pieniä 4v lapsia helvetissä kitumassa ja huutamassa äitiä.
Vaikka en olekaan tämän aiheen kirjoituksiin tutustunut ,niin totean seuraavaa Raamatun sanoin:
"mikä lihasta on syntynyt on liha"
"ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta."
Kysymys kuuluu voiko lihasta syntynyt päästä taivaaseen?
- vastaukseen liitettavä lähde:
-Raamattu tai
- oppikunnan oppi tai
- oman järjenpäätelmä helluntalainen:"Minä ainakaan en kiellä etteikö perisyntiä olisi nimenomaan perittynä luontona, taipumuksena tehdä syntiä. Ihmisen uudestisyntymätön luonto, mieli saa Aadamillisen langenneen ominaisuuden".
---
Helluntalaisten opetus perisynnistä ei näytä olevan yhtenäinen heidän omassa keskuudessakaan.
JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo ”perisynnistä”:
”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
(Jos näin on, silloinhan lapsen ei pitäisi kuollakaan tai hänessä ei olisi mitään sairautta;Room. 5:12: ” Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet”.)
”Pienet lapset, jotka eivät vielä pysty vihaamaan Jumalaa, ovat kokonaan vapaat perisynnistä” (sivu 81).
(Raamattu taas sanoo, että me olemme luonnostamme vihan lapsia,Ef. 2:3)
Pysytään Jumalan Sanan vankalla perustalla, vaikka oma järkemme sanoo toisin!- Helluntailainen
alkup.raimo kirjoitti:
vääryyttä siunatko!
Mitren taisto pienetkin lapset tuntevat kipua ja sairastuvat...vai ovatko automaattisesti kaikkialla...vapaita Jeesuksen Golgatan ristin ja haavojen kautta kivuista ja sairauksista...Siinäpä uutta purtavaa perisynnittömyyden julistajalle!"vääryyttä siunatko!
Miten taisto pienetkin lapset tuntevat kipua ja sairastuvat...vai ovatko automaattisesti kaikkialla...vapaita Jeesuksen Golgatan ristin ja haavojen kautta kivuista ja sairauksista...Siinäpä uutta purtavaa perisynnittömyyden julistajalle!"
"Miten pienetkin lapset tuntevat kipua...."
Oppisi mukaanhan vasta lapset joutuvatkin tuntemaan loppumatonta kipua helvetissä, jos kerran ilman lapsikastetta ei ole mahdollista pelastua, sillä kautta maailmanhistorian on suuri se määrä pikkulapsia, joita ei ole lapsina kastettu eri kansojen joukossa. Kaikkiko he ovat tuomittuja helvettiin, kun ei heitä voitu luterilaisella kasteella kastaa?
Minä uskon raamatulliseen totuuteen suuresta sovituksesta viimeisessä Aadamissa, Jeesuksessa Kristuksessa, joka sovitti koko Aadamin suvun alusta loppuun asti. Tämä sovitus pelastaa lapset, jotka eivät omakohtaisesti tiedä hyvästä ja pahasta. - Minäuskon
Tapio522 kirjoitti:
helluntalainen:"Minä ainakaan en kiellä etteikö perisyntiä olisi nimenomaan perittynä luontona, taipumuksena tehdä syntiä. Ihmisen uudestisyntymätön luonto, mieli saa Aadamillisen langenneen ominaisuuden".
---
Helluntalaisten opetus perisynnistä ei näytä olevan yhtenäinen heidän omassa keskuudessakaan.
JUHANA LEHMUSKOSKI, entinen luterilainen pappi, kirjassaan YKSI KASTE (RV –82) sanoo ”perisynnistä”:
”Koska pieni lapsi on täysin kehittymätön pahan tekemisessä, siinä ei myöskään ole turmelusta” (sivu 79).
”Pieni lapsi on samassa tilassa, jossa Aadam ja Eeva olivat paratiisissa ennen lankeemustaan” (sivu 79).
(Jos näin on, silloinhan lapsen ei pitäisi kuollakaan tai hänessä ei olisi mitään sairautta;Room. 5:12: ” Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet”.)
”Pienet lapset, jotka eivät vielä pysty vihaamaan Jumalaa, ovat kokonaan vapaat perisynnistä” (sivu 81).
(Raamattu taas sanoo, että me olemme luonnostamme vihan lapsia,Ef. 2:3)
Pysytään Jumalan Sanan vankalla perustalla, vaikka oma järkemme sanoo toisin!on kuin kallio. Vankka perusta ;)
Missään raamatussa ei puhuta pelastuksesta tai muustakaan sovituksesta siten että päätät asian toisen puolesta ja viet kasteelle. - TaistoRa.
Helluntailainen kirjoitti:
"vääryyttä siunatko!
Miten taisto pienetkin lapset tuntevat kipua ja sairastuvat...vai ovatko automaattisesti kaikkialla...vapaita Jeesuksen Golgatan ristin ja haavojen kautta kivuista ja sairauksista...Siinäpä uutta purtavaa perisynnittömyyden julistajalle!"
"Miten pienetkin lapset tuntevat kipua...."
Oppisi mukaanhan vasta lapset joutuvatkin tuntemaan loppumatonta kipua helvetissä, jos kerran ilman lapsikastetta ei ole mahdollista pelastua, sillä kautta maailmanhistorian on suuri se määrä pikkulapsia, joita ei ole lapsina kastettu eri kansojen joukossa. Kaikkiko he ovat tuomittuja helvettiin, kun ei heitä voitu luterilaisella kasteella kastaa?
Minä uskon raamatulliseen totuuteen suuresta sovituksesta viimeisessä Aadamissa, Jeesuksessa Kristuksessa, joka sovitti koko Aadamin suvun alusta loppuun asti. Tämä sovitus pelastaa lapset, jotka eivät omakohtaisesti tiedä hyvästä ja pahasta....tarkoitit kirjoituksesi kaiketi raimolle!? Kun...
>>Kirjoitit-
>>Miten taisto pienetkin lapset tuntevat kipua ja sairastuvat...vai ovatko automaattisesti kaikkialla...vapaita Jeesuksen Golgatan ristin ja haavojen kautta kivuista ja sairauksista...Siinäpä uutta purtavaa perisynnittömyyden julistajalle!" - sama mies
TaistoRa. kirjoitti:
...tarkoitit kirjoituksesi kaiketi raimolle!? Kun...
>>Kirjoitit-
>>Miten taisto pienetkin lapset tuntevat kipua ja sairastuvat...vai ovatko automaattisesti kaikkialla...vapaita Jeesuksen Golgatan ristin ja haavojen kautta kivuista ja sairauksista...Siinäpä uutta purtavaa perisynnittömyyden julistajalle!"Raimolle tarkoitin, sorry jos aiheutin väärinkäsitystä.
- TaistoRa.
sama mies kirjoitti:
Raimolle tarkoitin, sorry jos aiheutin väärinkäsitystä.
No ymmärsin, mutta tahdoin vain "oikeista"! ;)
Siunausta! ;)
- alkup.raimo
olisivat synnittömiä ja autuaita pelkästään Jeesuksen sovitustyön kautta ilman kastetta. kukaan heistä ei sairastusi eikä kuolisi. Lapsiakin kuolee ja sairastuu...koska synnin palkka ja seuraus on kuolema..ja sairaudet myös!
Eikö vanheneminenkin ole synnin seurausta...ihminen rappeutuu ja kuihtuu iän myötä...siis missä iässä alkaisi tuollainen "syntisyys" ellei se olisi perittyä..perisynti on todellisuutta kaikille paitsi ei Jeesukselle Kristukselle, joki tuli lihaan!- Voitto Ramu
Totta: Jeesus Kristus oli vapaa perisynnistä KOSKA hän sikisi Pyhästä Hengenestä. JOS Jeesus olisi siinnyt Joosefin siemenestä , niin hän olisi ollut perisynnin turmelema kuten jokainen ihminen .
Silloin Jeesuksen antama uhri ei olisi ollut puhdas ja turmeltumaton ja se ei olisi riittäyt yhdenkään ihmisen lunastamiseen.
Piru teke kaikkensa yrittäessään kieltää Jeesuksen neitseestä syntymisen, ja yrittää täten uskotella että Golgatalla annettu uhri oli turha ja tehoton.
Kyllä luterilainen tunnustus on aika selvää tekstiä. Mutta sekin kirjoitus on tutkittava raamatun valossa (lainasin tekstiä, joka näyttäisi ollevan uskovaisen kirjoittama).
Aloitusviestissä lainataan myös muutamia raamatunkohtia. Keskustelun otsikosta päätellen kohdat ilmeisesti ovat osoittamassa että lapsi syntyy vailla uskoa.
Tässä on kuitenkin ongelma, koska raamattu opettaa että kaikki ihmiset, sekä uskovat että jumalattomat ovat täysin turmeltuneita omassa itsessään.
Jos jollaki on sellainen käsitys että tuollaiset raamatunkohdat jotka antaa ihmisestä todellisen kuvan eivät koske häntä, niin ymmärtääkseni kristinuskon olemus on hänelle vieras. (pahana sinut luetaan vanhurskaaksi, HUOM!! Sinä et muutu yhtään paremmaksi tullessasi uskovaiseksi, mutta sinä saat halun, mielen ja voiman kilvoitella puhtaalle omalletunnolle, uskomalla omat (ei Aadamin) syntisi anteeksi)
Ei raamattua tulisi niin tulkita että Jumalan ilmoituksen ilmestyy ristiriitaa. Se että Kristus voitti kuoleman vallan on esim. Hesekielin (1 kautta ilmaistu näin:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
Lapset ovat siis vapaita perisynnin kirouksesta! He siis uskovat. (Matt 18:6)
Ei Jumalan sanassa ole ristiriitaa tämän asian suhteen. Turmeltunut ihminen saa lahjana omistaa Kristuksen ansion.
Näin alkuviestissä sanottiinkin:
"Entä mitä Raamattu sanoo ihmisen luonnollisesta tilasta – ilman uudestisyntymistä armonvälineiden kautta – Jumalan edessä syntiinlankeemuksen jälkeen? Ja mitä kaste vaikuttaa ihmisen tilaan suhteessa Jumalaan? "
Usko ei siis vaikuta ihmisen luonnolliseen tilaan, vaan ihmisen "tilaan suhteessa Jumalaan".
Miksi siis raamatusta otetaan kohtia jotka puhuvat ihmisen luonnollisesta tilasta ja niillä ollaan osoittamassa että sellainen ihminen ei voi olla autuaallisessa tilassa Jumalan suhteen ?
Tässä konkreettisesti, sama kysymys:
Ps. 51:7: "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Sama Daavid sanoo myös:
Ps 22: 10. Sillä sinä olet minun vetänyt ulos äitini kohdusta: sinä olit minun turvani, ollessani vielä äitini rinnalla.
11. Sinun päälles minä olen heitetty äitini kohdusta: sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
Onko tässä ristiriita ? Daavid oli ihminen ja perisynnin turmelema, siis Ps. 51:7 on totta. Mutta Ps 22 on myös totta, sillä onhan Jumala selvästi (Matt 18:6) esim. Hesekielin kautta ilmoittanut että lapset ovat Kristuksen ansiosta vapaita perisynnin kirouksesta:
2. Mitä te pidätte keskenänne Israelin maalla tätä sananlaskua, ja sanotte: isät ovat syöneet happamia viinamarjoja, mutta lasten hampaat ovat huoltuneet?
3. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, senkaltainen sananlasku ei pidä enään oleman teidän seassanne Israelissa.
4. Sillä katso, kaikki sielut ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
_________________
..."Sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" (1.Tim.3:15).- Hese.
Hesekielissä sanotaan, että on täytettävä 100%:sti lain säädäkset, jotta vanhempien synti ei siiryisi lapsille. Kukaan ei kuitenkaan lakia täysin pysty noudattamaan. Eli synnit periytyvät lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. Davidinkin 7 pv-ikäinen poikalapsi kuoli tappavaan tautiin isän synnin murhan ja aviorikoksen vuoksi.
18 Hänen isänsä taas kun teki väkivallan töitä, riisti ja raastoi veljeltänsä ja teki kansansa keskuudessa sitä, mikä ei ole hyvää, niin katso, hänen oli kuoltava syntivelkansa tähden.
19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.
21 Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa kaikkia minun käskyjäni ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava. Hese. kirjoitti:
Hesekielissä sanotaan, että on täytettävä 100%:sti lain säädäkset, jotta vanhempien synti ei siiryisi lapsille. Kukaan ei kuitenkaan lakia täysin pysty noudattamaan. Eli synnit periytyvät lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. Davidinkin 7 pv-ikäinen poikalapsi kuoli tappavaan tautiin isän synnin murhan ja aviorikoksen vuoksi.
18 Hänen isänsä taas kun teki väkivallan töitä, riisti ja raastoi veljeltänsä ja teki kansansa keskuudessa sitä, mikä ei ole hyvää, niin katso, hänen oli kuoltava syntivelkansa tähden.
19 Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
20 Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.
21 Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa kaikkia minun käskyjäni ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava.On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)
Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,
MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.- Raamatun kanssa
weha kirjoitti:
On totta että ei ole mitään muuta tapaa päästä sovintoveren osallisuuteen kun uskomalla Kristuksen evankeliumin syntein anteeksisaamiseksi. On myös totta että ei voi pysyä uskossa mitenkään muuten kuin yhä uudelleen turvata syntein päästöön.(Käärmeen pää on rikkipoljettu mutta Aadamin myrkky pysyy meissä ja on viemässä syntiin ja epäuskoon)
Kaikille luoduille tulee saarnata evankeliumia. Ei vaan kerran, mutta se on matkasauvana halki koko ajallisen elämän. Uudestisyntyminen tarkoittaa että ihminen saa epäuskon (ja kaikki sen hedelmät) anteeksi. Perisynnin suhteen siinä ei kuitenkaan tapahdu yhtään mitään muutosta, vaan se asuu edelleen lihassa (mika lihasta syntynyt on...) ja ihminen luonnostaan pysyy yhtä turmeltuneena ja kyvyttömänä todelliseen Jumalan pelkoon jne,
MUTTA, kun oot saanut epäuskon ja tekosyntisi anteeksi oot saanut armon palata pienen lapsen puhtaan omantunnon omistajaksi. Ne synnit joita lihassasi tehnyt olet (joista sinä myös tuomitaan) pyyhitään pois ja niitä ei enää ole olemassa.
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.weha 1.1.2006 klo 12
-------------------------------------------------
Job 15:5
Oma syntisi sanelee sen minkä sanot, sinä otat omaksesi viekkaiden kielen.
_________________________________________________
Armovälineitä on sana, vesi, veri ja Henki ja ne pitävät yhtä. Kristittyjen kasteessa ja kristittyjen ehtoollisessa on sanan lisäksi veri.
Ilman verta ei ole syntien sovitusta eikä syntien pesua.
"kaste otetaan syntienne anteeksisaamiseksi" (Apt.2:38) ja kasteessa luvataan antaa Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsillenne.5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
Paavalille sanottiin anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Ehtoollisessa viini ON Kristuksen veri. Veri pesee pois syntisten synnin.
Matt. 26:28
sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Mark. 14:24
Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
Joh. 6:54
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh. 6:55
Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joh. 6:56
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Raamatun kanssa kirjoitti:
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.weha 1.1.2006 klo 12
-------------------------------------------------
Job 15:5
Oma syntisi sanelee sen minkä sanot, sinä otat omaksesi viekkaiden kielen.
_________________________________________________
Armovälineitä on sana, vesi, veri ja Henki ja ne pitävät yhtä. Kristittyjen kasteessa ja kristittyjen ehtoollisessa on sanan lisäksi veri.
Ilman verta ei ole syntien sovitusta eikä syntien pesua.
"kaste otetaan syntienne anteeksisaamiseksi" (Apt.2:38) ja kasteessa luvataan antaa Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsillenne.5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
Paavalille sanottiin anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Ehtoollisessa viini ON Kristuksen veri. Veri pesee pois syntisten synnin.
Matt. 26:28
sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Mark. 14:24
Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
Joh. 6:54
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh. 6:55
Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joh. 6:56
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.Jumala on säätänyt mahdollisimman yksinkertaisen armojärjestyksen, jota ihminen ei voi muuttaa. Siksi ei ole monia eri keinoja tulla Jumalan lapseksi ja saada synnit anteeksi.
Tästä mulle selkisi se yksinkertainen tie mitä ns. luterilaisetkin joskus hämmästelee: Ylösnoustuaan Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Rauha olkoon teille! Niin kuin Isä Minut lähetti, niin myös Minä lähetän teidät.” Ja kun Hän nämä sanonut oli, puhalsi Hän heidän päällensä ja sanoi heille: ”Ottakaa Pyhä Henki: Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joilta te ne pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.” Joh.20: 21-23 Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta”.
On hienoa, että olen vapautunut tuosta kaste fanaattisuudesta: On sitä evankeliumissa muutakin. Usko ja uudestisyntyminen on selvästi Raamatussa ensin ja kasteessa palataan hyvän omantunnon liittoon; Kun turvaa parannuksen armoon, haukutaan perkeleeksi. Sivumennen sanottuna: (palaa en entiseen...)
Vaikka jotkut tietyt kohdat tuntuvat laittavan painoa kasteelle, niin sitä ennen on usko/ uudestisyntyminen. Kun kuitenkin on VL:seuroissa on usein-puhuttu siitä, että lapset ovat usein uskomassa, eikä usko ole heillä kuollut toiminto. Kol.3:13: Ja kärsikäät toinen toistanne ja anteeksi antakaat toinen toisellenne, jos jollakin on kannetta toista vastaan; niinkuin myös Kristus teille on anteeksi antanut, niin myös tekin tehkäät.
Taitaa tuo kasteoppi helpolla korostua väärin ja ihminen tulee toimeen omillaa ja se johtaa passiivisuuteen ja kuolleeseen uskoon. Kun joissain noissa luterilaisissa piireissä pyörii, niin joissain ei muuta paljon puhutakkaan kuin kasteesta. On se evankeliumin tärkein asia? Miksi ei voi puhua omilla nimillä ja selkokieltä?, kuten Jeesus ja parannuksen armo. Onko niin että muu keskeinen;opetus täytyy lähes sivuuttaa? Tiedän jotain lehtiä, joissa puhutaa pääasiassa kasteesta. Mutta onko sillä hyvät hedelmät? Ei, sille se näyttäisi luterilaisten keskuudessa. kovin on yksipuolista ja miksei se tympäännytä silloin.
Otan muutamia sanan todistuksia: 2.Kor.5:18. "Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata. 19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt. 20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte". Eli kärjistäen sanon: "mitään emme voi saara, ellemme sitä pyydä".
Mitä parannus tarkoittaa: "parannuksesta opetetaan, että ne, jotka kasteen jälkeen ovat tehneet syntiä, saavat milloin hyvänsä, kun tulevat parannukseen, syntien anteeksiantamuksen. Seurakunta ei saa evätä heiltä synneistäpäästöä. Todellinen, oikea parannus taas ei itseasiassa ole mitään muuta kuin katumista ja hätää eli peljästystä synnin tähden, mutta kuitenkin sen ohessa evankeliumin ja synneistäpäästön uskomista, että synti on anteeksiannettu ja armo Kristuksen kautta ansaittu. Tämä usko lohduttaa ja rauhoittaa sydämen. Sitten pitää seurata ja sen, että synnistä luovutaan; juuri näiden näet pitää olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes, Matteuksen evankeliumin kolmannessa luvussa sanoo: "Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä" (Ausburgin tunnustus).Raamatun kanssa kirjoitti:
Kansanomaisesti voisi sanoa että emme tarvitse murehtia Aadamin lankeamuksesta, mutta valvoa siinä että omat syntimme vaihdamme Jumalan armoon. Tähän on yksi armoväline tarjolla: elävä, korvin kuultava ja sydämellä uskottava evankeliumi.
Ei tässä ole raamatun opetuksen ja sanoman suhteen mitään ristiriitaa, mutta ongelma on väistymätön jos ruvetaan rakentamaan epäraamatullisten "armovälineitten" varaan.weha 1.1.2006 klo 12
-------------------------------------------------
Job 15:5
Oma syntisi sanelee sen minkä sanot, sinä otat omaksesi viekkaiden kielen.
_________________________________________________
Armovälineitä on sana, vesi, veri ja Henki ja ne pitävät yhtä. Kristittyjen kasteessa ja kristittyjen ehtoollisessa on sanan lisäksi veri.
Ilman verta ei ole syntien sovitusta eikä syntien pesua.
"kaste otetaan syntienne anteeksisaamiseksi" (Apt.2:38) ja kasteessa luvataan antaa Pyhän Hengen lahja teille ja teidän lapsillenne.5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
Paavalille sanottiin anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Ehtoollisessa viini ON Kristuksen veri. Veri pesee pois syntisten synnin.
Matt. 26:28
sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
Mark. 14:24
Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
Joh. 6:54
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh. 6:55
Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
Joh. 6:56
Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.nautitaan uskolla. Ne ovat tarkoitettu uskon vahvistukseksi. Luther opettaakin oikein, että toimitus ei saa aikaan syntien anteeksiantamusta, vaan ne sanat jotka on lausuttu.
Kristityt kilvoittelevat kasteen armoliitossa uskon kautta. Jumalan valtakunnan arkki kulkee perille liiton veden varassa. Uskolla olemme omistaneet vanhurskauden, joka kelpaa Jumalan edessä. Sen tähden olemme myös voineet saada kasteen siunauksen päästäksemme liiton osallisuudessa uskomme päämäärään, kirkkauden taivaaseen. Uskon kautta ymmärrämme Jumalan sanasta, että myös lapset ovat autuaita sen uskon tähden, jonka Jumala on heille lahjoittanut Jeesuksessa Kristuksessa. Sen vuoksi lapsille kuuluu kaste, jonka he ottavat vastaan uskolla. On harhaoppia, että kaste vaikuttaa tehtynä tekona, ilman kastettavan uskoa.. Lapsikasteen hylkäämistä ja uudelleen kastamista, on niinikään pidettävä harhana, jota vastaan tulee taistella Jumalan sanalla. Vanhoillislestadiolainen kaste on Raamatun mukainen.
Usko ei synny kirjaimesta
usko ei synny kirjaimesta:
6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi...8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
Mites myyten oli hoviherran tapaus. Ei syntynyt usko Raamattuja lukemalla, eikä rukouksella, vaan täytyi olla uskovaisen puhutella: apt.8:31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata? Ja hän rukoili Philippusta, että hän tulis ja istuis hänen kanssansa.
Joh.20:22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."
V: Eikös teksti olekkin selvä. Pyhän Hengen papeilla on Jeesuksen käskystä ja valtuuttamana hänen voimassaan valta antaa syntejä anteeksi. Tätä valtaa ei ole epäuskoisella, eikä eriseuraisella.
Ehtoollinen
Jumalan lapsi tuntee ehtoolliselle käydessään arkuutta ja syntisyyttä. Hän haluaa panna pois uskon esteitä, syntejä, ja kuulla omakohtaisen evankeliumin siunauksen. Ehtoollisessa ei saa syntejään anteeksi epäuskoinen, eikä uskovainen ihminen, sillä Jumala on säätänyt valtakuntaansa saarnaviran. Ehtoollinen vahvistaa uskoa.
Tätä ihmeellistä ja kallista evankeliumia palvelee ehtoollinen. Jumalan lapsi saa ehtoollista nauttiessaan uskoa lapsenomaisesti, että kun nautin Jeesuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin muodossa, on totta, että juuri minun syntini ovat anteeksi siinä evankeliumissa, jonka kuulin ja uskoin Jeesuksen nimessä ja veressä. Kuulun Jumalan perheväkeen ja saan kerran viettää suurta ehtoollista taivaassa.
Oikein Luther ja tunnustuskirjat opettaakin, että sakramentit ovat päteviä, vaikka jumalaton pappi ne toimittaisi, sillä toimitus itsessään ei anna syntejä anteeksi.
- lisää tälläista
Kiitos Herralle! Halleluja!
- jhgfdtrew
voitto ramu voi lukea raamatusta tarkemmin mitä Jeesus opetti, jos herra ramulle Jeesuksen opetukset kelpaa!
jos voitto ramu yrittää väittää, että Jumalan Valtakunnan kaltainen on syntinen tai perisyntinen niin voitto ramu yrittää todistaa, että Jumalan valtakunta on syntinen ja perisyntinen!
voitto ramu on hyvä ja todistaa raamatun UT:n Jumalan tai/ja Jeesuksen omalla sanalla väitteensä tai on tunnustanut olevansa herra epäjumalan asialla!
Matt. 19:14
Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".
Mark. 10:14
Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."
Luuk. 18:16
Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."- Eikö vaan?
Jeesus käski kastaa lapset, kun sanoi:
"Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."
Ja Hän otti heidät syliinsä ja vei kasteelle! - hgfdrsa
Eikö vaan? kirjoitti:
Jeesus käski kastaa lapset, kun sanoi:
"Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."
Ja Hän otti heidät syliinsä ja vei kasteelle!olet varmaan ennenkin valehellut!
tuollainen Jeesuksen pilkkaaminen on tosi saatanallista, herraa epäjumalana palvelemista!
Kaikki mitä Jeesus ei kastekäskyssään Omalla Sanalla sanonut on valetta.
Kaikki se mitä Jeesus Omalla Sanallaan on sanonut on Hänen Sanaa.
Tästä selviää se mitkä vaatimukset Jeesus asetti KASTETTAVILLE ja KENELLE JEESUS ANTOI OIKEUDEN KASTAA sekä MITÄ KASTAJAN TULEE TEHDÄ OSOITTAAKSEEN OLEVA AITO JEESUKSEN OPETUSLAPSI:
Matt. 28:19 - 20
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään KAIKKI, mitä minä olen käskenyt TEIDÄN PITÄÄ. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
HUOM!! "KAIKKI" tarkoittaa koko Lakia ja Jeesuksen Oman Sanan opetuksia sekä parantaa sairaita jne.
Matt. 10:8
Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
Ellei sinua ole kastanut kastaja joka parantaa sairaita, herättää kuolleista jne. niin sellainen kastajan on harhauttajan palveluksessa oleva valekastaja, kyykäärmeen sikiö joka eksyttää pois Jumalallisuudesta ihmisiä palvelemaan kristinuskon lahkojen herra epäjumalia.
Jeesus siunasi lapsia (Eikä niinkuin sinä valehtelet). Lapset ovat Jeesuksen opetuksen mukaan Jumalan Valtakunnan kaltaisia eivätkä siten tule paremmaksi Jumalallisuudessaan lapsiakin tappaneen rikollisjärjestön kasteista!
Jeesuksen mukaan toisin toimiville on parempi ottaa myllynkivensä ja......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä617268Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1395070Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.253534Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai453326HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki132950Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1582231- 1082016
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m392015- 941731
- 1171626