Rauhaa ja hei
Adventtikirkko on maailman suvaitsevaisin kirkko.
Ainoa kirkko joka opettaa julkisesti että Jumalan kansaa on yksilöinä kaikissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä, kuten meilläkin yksilöinä, ja että Jumalan kansaa on tänään enemmän muissa piireissä kuin meillä!
Jumalan kansaa= On hän joka on vilpitön sielu!
Vilpitön sielu= On hän joka seuraa saamaansa valoa vilpittömästi, ja korottaa Kristusta ymmärryksensä mukaan!
Adventikirkko hyväksyy ja kannataa kaikkea Kristusta korottavaa toimintaa kaikissa protestanttisissa ja katolisissa piireissä!
Minä olen iloinen mitä enemmän Jumalan kansaa on, lähimmäisrakkauden vuoksi.
Minä arvostan ja minulla on hyviä sisarussuhteita ollut/on yli seurakuntarajojen ja kunnioitamme toisiamme kristittyinä.
Ohessa oma Raamattuopetukseni "Mikä on oikea uskonto"
Jumalan siunausta
jari laurila
MIKÄ ON OIKEA USKONTO?
Kaikissa kristillisissä piireissä ja kirkoissa on vilpittömiä sieluja jotka ovat uskollisia Jumalalle korottaen Kristusta sen ymmärryksen mukaan minkä omistavat.
Näin mikään yksittäinen seurakunta ei omista yksin oikeuksia kristinuskoon.
Uskonpuhdistus on synnyttänyt monia seurakuntia jotka ovat pyrkineet yhä lähemmäksi Raamatun alkuperäistä totuutta, mistä alkuseurakunta joskus lankesi pois, ja syntyi pääasiassa ihmisen ympärille ja palvontaan keskittynyt yhteisö.(2 Tess 2:3-4)
Jumala on siunannut uskonpuhdistuksen synnyttämiä seurakuntia ja niiden parista löytyy Jumalan kansan jäseniä yksilöinä.
Ihmisellä on oikea usko kun hän seuraa ehdottoman vilpittömästi Raamatun opetusta ja uskoo Jeesukseen.
Raamatun profetiat kuitenkin kertovat, että viimeisinä päivinä tulee selvästi erottumaan kaksi joukkoa. Ne jotka kumartavat petovaltaa (Ilm 13 luku) ja ne jotka ovat "pyhiä" uskoen Jeesukseen ja noudattavat kaikkia Jumalan käskyjä. (Ilm 12:17; 14:12, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, 2 Moos 20:1-17, 5 Moos5:1-21) Jumala tahtookin kutsua kansansa jäseniä pois babylonista (Ilm 18:4) sinne missä on Jeesuksen usko ja profetian Henki. (Ilm 19:10) Profetian Hengen armolahja on toiminut Adventtikirkossa Ellen G. Whiten välityksellä. Jumala antoi hänen kauttaan profetiat lopun aikoja varten. EGW opetti vain ja yksin Raamattua, lisäämättä ja pois ottamatta Raamatusta sanaakaan. Hän täsmensi, opetti ja selvensi Raamatun opetuksia sekä menneeltä että tulevalta ajalta.
Eksytyksestä on sanottava, että se antaa ymmärtää olevansa ainoa oikea. (Matt 24:4-5,11-12) Eksytyksessä on mukana täysin oikeata opetusta, mutta se ei kestä kokonaisvaltaista Raamatulla tutkimista. Muuten se ei olisikaan eksytystä.
Kuitenkaan eksytys ei omista lopun ajan seurakunnan tuntomerkkejä Jeesuksen uskosta ja lain noudattamisesta. (Ilm 14:12)
Se tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Jumalan laki opettaa mikä on syntiä, eikä Raamattu tunne sellaista armoa joka kattaisi jatkuvan ja tahallisen kapinan Jumalan tahtoa vastaan ilman katumusta ja kääntymystä. (Room 6:23, Room 3:20, Joh 15:10, 1 Joh 2:4) Kukaan ei näe elämää ilman pyhitystä. (Hepr 12:14)
Evankeliumi ei syrjäytä ja korvaa lakia, eikä laki evankeliumia. Molempia on saarnattava rinnakkain.
Herran seurakunta huolehtii tietysti evankeliumin viemisestä koko maailmaan. Adventtikirkko toimii jo lähes kaikissa maailman valtioissa. (Matt 28:18-20)
Kasvuvauhti oli vuonna 2004 miljoona uutta uskonratkaisun tehnyttä vuodessa.
Adventtikirkko kehottaa myös kuuliaisuuteen kaikille Jumalan käskyille täsmällisen tarkasti huolehtien myös lepopäiväkäskyn kunnioituksesta. (Jaak 2:10-13)
Herran kansaa ja Jumalan lapsia on kaikissa kristillisissä piireissä kuten Adventtikirkossakin yksilöinä ja muissa piireissä enemmän kun Adventtikirkossa. (v. 2005)
Lopun ajan tapahtumat näyttävät tarkemmin miten Jumalan kansa liittyy yhteen laumaan erottuen petovallasta viimeisinä päivinä.
Kerran on oleva "yksi lauma ja yksi paimen." (Joh 10:16)
Mikä on jäännösseurakunta ?
21
786
Vastaukset
Onko teillä adventisteilla nyt jokin kilpailu meneillään, kuka massapostittaa eniten?
Tällä hetkellä taitaa tilanne olla Jarlau-Kolme enkeliä 50-50. Viime vuonna sentään olit itseoikeutettu voittaja massapostituksen alalla!- Johannes1
Siunattua Herran armon vuotta 2006. Herra poistaa ihmisten katkeruuden ja tunnevammat. Elkää vastustako Pyhää-Henkeä. Antakaa Hänen tehdä sydämmen leikkaus joka johtaa ihmisen tasapainoiseen elämään itsensä ja Luojansa kanssa! Jumalan lapset eri seurakunnissa iloitsee Jeesuksen Rakkaudesta ihmistä kohtaan. Joh.3:16. Maran ata
- adv. sisar
Johannes1 kirjoitti:
Siunattua Herran armon vuotta 2006. Herra poistaa ihmisten katkeruuden ja tunnevammat. Elkää vastustako Pyhää-Henkeä. Antakaa Hänen tehdä sydämmen leikkaus joka johtaa ihmisen tasapainoiseen elämään itsensä ja Luojansa kanssa! Jumalan lapset eri seurakunnissa iloitsee Jeesuksen Rakkaudesta ihmistä kohtaan. Joh.3:16. Maran ata
Mikään ei minua ärsytä niin kuin adventistien rakkaus kiusata kaikin tavoin muita.
Siitä häiriintyy jo rauhallisempikin ihminen.
Adventistien rakkaus on kuin sika pussaisi. - Advarisisar
adv. sisar kirjoitti:
Mikään ei minua ärsytä niin kuin adventistien rakkaus kiusata kaikin tavoin muita.
Siitä häiriintyy jo rauhallisempikin ihminen.
Adventistien rakkaus on kuin sika pussaisi.Hali, hali, pusi, pusi, nami, nami ja kaikkea hyvää minulta sinulle näin alkavana vuonnaja Taivaan Iskän vierihoitoa ja hellää huolenpitoa kaiken lukemasi keskellä!
P.S. Kyllä täälläkin joskus pönttö sauhuaa! - adv. sisar
Advarisisar kirjoitti:
Hali, hali, pusi, pusi, nami, nami ja kaikkea hyvää minulta sinulle näin alkavana vuonnaja Taivaan Iskän vierihoitoa ja hellää huolenpitoa kaiken lukemasi keskellä!
P.S. Kyllä täälläkin joskus pönttö sauhuaa!Sinähän kastelit mun naaman!
Mitäs nyt tehtäis? - advarisisar
adv. sisar kirjoitti:
Sinähän kastelit mun naaman!
Mitäs nyt tehtäis?Anteeksi, mutta se tuli vaan sellanen mieliteko, kun luin sun tekstiä. Olen joskus ihan hullulla päällä ja en osaa teeskennellä ikävä kyllä.
Jos tykkään, niin tykkään ja jos en, niin senkin kyllä näytän aika helposti. Täysillä tunneihminen ja tahtoakin, järki tulee usein jälkijunassa! Siunausta loppupäivään! Oletko adventisti nimimerkistä kysyn, kun meillä on melkein samanlainen?
Siu-siu sinulle ja hali hali edelleen! ;)
- Nassen
Jarin seurakunta.
Siellä laukkaa mielikuvitusjumala joka on muiden mielikuvitusjumalia raamatullisempi koska ymmärtää kohottaa vaatimattoman saarnaajamme muiden lahkojen vastaavia ylemmäksi, oikeaoppisemmaksi, autuaammaksi, jumalallisemmaksi.
Vain Niemenmäen srk kykenee tuon haastamaan.- - one way -
Kiitos Raamatunopetuksesta.
Jarin otsikossa esittämä kysymys jäi ilman vastausta.
Onko Adventtikirkko jäännösseurakunta? - Timantti
- one way - kirjoitti:
Kiitos Raamatunopetuksesta.
Jarin otsikossa esittämä kysymys jäi ilman vastausta.
Onko Adventtikirkko jäännösseurakunta?Vaikka kanssan paljous oli kuin meren hiekka, Kuitenkin siitä jää jäljelle vain Jäännös
- advarisisar
Jep!Ja Aamen!
Huomasit varmaan, että lopussa on vain yksi lauma ja yksi Paimen.
Kaikki jumalanlapset ovat liittyneet yhteen, jotka haluavat palvella Jumalaa Hänen tahtonsa mukaan! Ei enää kilpailua siitä kuka on paras tai kuka on oikeassa, vaan Jumala on paras ja Hän on oikeassa ja kaikki tahtovat seurata Häntä! - Vialdi
Timantti kirjoitti:
Vaikka kanssan paljous oli kuin meren hiekka, Kuitenkin siitä jää jäljelle vain Jäännös
Jos omaatte itsellenne asiat siihen malliin että te olette viimeinen jäännös ja se on adventtikirkko. Sanon minä että olette harhaoppi.
Mikään kirkko organisaatio ei tule olemaan se oikea.
Vain Jeesuksen ruumiseen kuuluvat ovat Jumalan seurakunta. - kinkunkääntäjä
Timantti kirjoitti:
Vaikka kanssan paljous oli kuin meren hiekka, Kuitenkin siitä jää jäljelle vain Jäännös
Raamattu tuntee vain Israelin kansan jäännöksen.
Roomalaiskirje:
9:27 Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.
11:5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
2.Kuningasten kirja:
19:31 Sillä Jerusalemista lähtee kasvamaan jäännös, pelastunut joukko Siionin vuorelta. Herran kiivaus on sen tekevä.
Jesaja:
1:9 Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meistä jäännöstä, olisi meidän käynyt pian kuin Sodoman, olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi.
10:20 Sinä päivänä ei Israelin jäännös eivätkä Jaakobin heimon pelastuneet enää turvaudu lyöjäänsä, vaan totuudessa he turvautuvat Herraan, Israelin Pyhään.
10:21 Jäännös palajaa, Jaakobin jäännös, väkevän Jumalan tykö.
10:22 Sillä vaikka sinun kansasi, Israel, olisi kuin meren hiekka, on siitä palajava ainoastaan jäännös. Päätetty on hävitys, joka tulee, vanhurskautta tulvillaan.
16:14 Mutta nyt Herra puhuu sanoen: Ennenkuin kolme vuotta on kulunut - kolme palkkalaisen vuotta - painuu halvaksi Mooabin kunnia, sen suuret laumat, ja jäännös on oleva pieni, vähäpätöinen, mitätön.
17:3 Efraimilta menee suojavarustus ja Damaskolta kuninkuus ja Aramista jäännöskin: niiden käy niinkuin israelilaisten kunnian, sanoo Herra Sebaot.
21:17 ja Keedarin urhojen jousiluvun jäännös on oleva vähäinen. Sillä Herra, Israelin Jumala, on puhunut.
37:32 Sillä Jerusalemista lähtee kasvamaan jäännös, pelastunut joukko Siionin vuorelta. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.
Jeremia:
11:23 Heistä ei jäännöstä jää, sillä minä tuotan onnettomuuden Anatotin miehille heidän rangaistusvuotenansa."
31:7 Sillä näin sanoo Herra: Riemuitkaa iloiten Jaakobista, kohottakaa riemuhuuto hänelle, joka on kansojen pää; kuuluttakaa, kiittäkää ja sanokaa: 'Auta, Herra, kansaasi, Israelin jäännöstä.'
40:15 Silloin Joohanan, Kaareahin poika, sanoi Gedaljalle Mispassa salaa näin: "Minäpä menen ja lyön kuoliaaksi Ismaelin, Netanjan pojan, kenenkään tietämättä! Miksi hän saa lyödä sinut kuoliaaksi, niin että kaikki juutalaiset, jotka ovat kokoontuneet sinun luoksesi, hajaantuvat ja Juudan jäännös hukkuu?"
44:7 Ja nyt sanoo Herra, Jumala Sebaot, Israelin Jumala, näin: Miksi tuotatte itsellenne suuren onnettomuuden, hävitätte miehet ja vaimot, lapset ja imeväiset Juudasta, niin ettette jätä itsestänne jäännöstäkään?
44:28 Vain vähäinen joukko miekasta pelastuneita on palajava Egyptin maasta Juudan maahan; ja Juudan koko jäännös, ne jotka tulivat Egyptin maahan, siellä muukalaisina asumaan, tulevat tietämään, kumpaisenko sana toteutuu, minun vai heidän.
Aamos:
5:15 Vihatkaa pahaa ja rakastakaa hyvää ja saattakaa oikeus voimaan portissa: ehkäpä Herra, Jumala Sebaot, armahtaa Joosefin jäännöstä.
Haggai:
1:12 Niin Serubbaabel, Sealtielin poika, ja ylimmäinen pappi Joosua, Joosadakin poika, ja kansan koko jäännös kuuli Herran, Jumalansa ääntä ja profeetta Haggain sanoja, jota varten Herra, heidän Jumalansa, oli hänet lähettänytkin, ja kansa pelkäsi Herraa.
Sakarja:
9:7 Mutta minä poistan veret hänen suustansa ja heidän iljetyksensä hänen hampaittensa välistä, ja hänestäkin jää jäännös meidän Jumalallemme; hän on oleva niinkuin sukuruhtinas Juudassa, ja Ekron on oleva niinkuin jebusilainen.
Jeremia:
30:7 Voi! Suuri on se päivä, ei ole sen kaltaista. Se on Jaakobille ahdistuksen aika, mutta hän on pelastuva siitä.
Roomalaiskirje:
11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
Psalmit 69:36 Sillä Jumala on pelastava Siionin ja rakentava Juudan kaupungit, niin että he asettuvat niihin ja omistavat ne.
Malakia:
4:4 Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, jonka minä Hoorebilla hänelle säädin koko Israelia varten käskyiksi ja oikeuksiksi.
Room.11:1 Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
11:2 Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
Jes.46:3. Kuulkaa minua, te Jaakobin heimo, te kaikki Israelin heimon tähteet, te, joita on pitänyt kantaa äidinkohdusta asti, nostaa hamasta äidinhelmasta.
4. Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan.
5. Keneenkä te vertaatte minut, kenenkä rinnalle minut asetatte, kenenkä kaltaiseksi te minut katsotte, että olisimme toistemme vertaiset?
Teidän oppinne on valikoivaa. Sen mikä ei teidän oppiinne sovi sen te kiistätte vaikka se olisi kerrottu varmemmin kuin se, minkä te tulkitsemalla hyväksytte.
- eri mieltä
"Adventtikirkko on maailman suvaitsevaisin kirkko."
Hah hah ! Tuosta uskallan olla _jyrkästi_ eri mieltä. Kokemusta on. Ihan tarpeeksi monta vuotta tuli vietettyä tuon kirkon listoilla ja sen voin sanoa, että suvaitsevaisuus ei kuulu sen puljun vahvuuksiin.
Kyllähän sitä julkisivun edessä niin julistetaan, mutta kulisseissa onkin sitten meno toinen.Rauhaa ja kiitos
Yksilöt ovat aina eri asia kuin kirkon tunnustus.
Mielipiteitä on monia, ja julistajia täälläkin monia, ja monenlaisia, ja vastustajat ja pilkkaajat täällä entisiä meikäläisiä paljolti.
Siunausta
jari laurila- virstanpylväs
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Yksilöt ovat aina eri asia kuin kirkon tunnustus.
Mielipiteitä on monia, ja julistajia täälläkin monia, ja monenlaisia, ja vastustajat ja pilkkaajat täällä entisiä meikäläisiä paljolti.
Siunausta
jari laurila2.Kor.11:13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.
*****Yksilöt ovat aina eri asia kuin kirkon tunnustus.*****
Raamattu ei tunne tuollaista merkitystä jota lanseeraat tässä.
Se on kokonaan osa harhaoppia.
Mikäli kirjoittamasi pitäisi paikkansa olisi Raamattu väärässä.
1.Johanneksen kirje:
3:8 Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. virstanpylväs kirjoitti:
2.Kor.11:13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.
*****Yksilöt ovat aina eri asia kuin kirkon tunnustus.*****
Raamattu ei tunne tuollaista merkitystä jota lanseeraat tässä.
Se on kokonaan osa harhaoppia.
Mikäli kirjoittamasi pitäisi paikkansa olisi Raamattu väärässä.
1.Johanneksen kirje:
3:8 Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.Kiitos ja rauhaa
Mennä katsoa peiliin ensin.
Sinäkö nyt sitten Raamattua oikeen siteeraaman ja loihe tuomiota antamaan että nyt ne on just tuollasia, ja itse olet luopunut seurakuntayhtydestä.
Tottakai yksilöt ovat eri asia kuin kirkon virallinen tunnustus usein.
Täälläkin opetetaan paljon sellaista mitä kirkko ei virallisesti sanoisi niin.
Kyllä tahallinen synnintekijä on perkeleestä, mutta kääntyä aina voi.
Sinäkin voit kääntyä ja palata seurakuntayhteyteen ja tehdä parannuksen.
Jumalan siunausta
jari
siunausta
jari- peilikuvana
jarlau kirjoitti:
Kiitos ja rauhaa
Mennä katsoa peiliin ensin.
Sinäkö nyt sitten Raamattua oikeen siteeraaman ja loihe tuomiota antamaan että nyt ne on just tuollasia, ja itse olet luopunut seurakuntayhtydestä.
Tottakai yksilöt ovat eri asia kuin kirkon virallinen tunnustus usein.
Täälläkin opetetaan paljon sellaista mitä kirkko ei virallisesti sanoisi niin.
Kyllä tahallinen synnintekijä on perkeleestä, mutta kääntyä aina voi.
Sinäkin voit kääntyä ja palata seurakuntayhteyteen ja tehdä parannuksen.
Jumalan siunausta
jari
siunausta
jariSinä olet itse valinnut itsesi meidän opettajaksemme.
Mene itse peilin eteen ja katso.
Neuvot aina muita mutta et tee niinkuin neuvot. peilikuvana kirjoitti:
Sinä olet itse valinnut itsesi meidän opettajaksemme.
Mene itse peilin eteen ja katso.
Neuvot aina muita mutta et tee niinkuin neuvot.Minä en ole valinnut itsenäni teidän opettajaksenne.
Otan osaa keskusteluun, ja laitan yksityisien sivujeni Raamattuopetuksia jotka myös ovat vapaaehtoisia tutkitavia.
Sopii kelata ohi, kuten minäkin teen mikä ei miellytä.
Siunausta
jari laurila- Nassen
jarlau kirjoitti:
Minä en ole valinnut itsenäni teidän opettajaksenne.
Otan osaa keskusteluun, ja laitan yksityisien sivujeni Raamattuopetuksia jotka myös ovat vapaaehtoisia tutkitavia.
Siunausta
jari laurila"Minä en ole valinnut itsenäni teidän opettajaksenne. "
Annat ymmärtää että Jumala on valinnut sinut tuohon tehtävään. Koska Jumalaa ei ole muuta kuin mielikuvituksessasi, niin väitteesi on valheellinen. - keskustelua seurannut
jarlau kirjoitti:
Siunausta
jari laurilaOletko ajatellut että useinmiten sinun kopiosi eivät edes sivua puheenaolevaa aihetta.
Seuraava puheenvuoro onkin jo vastausta sinun viestiisi ja kaikki ovat senjälkeen puhumassa jostain aivan muusta kuin aloittajalla oli ollut tarkoituksena.
Sitä minä ainakin vieroksun sinun toiminnassasi.
Viestien kysymykset jätät järjestään vaille todellisia vastauksia. - ihaljijasi
jarlau kirjoitti:
Siunausta
jari laurilaOhjeita keskusteluun
UUTTA: rekisteröityminen ja sisäänkirjautuminen
- Miten sisäänkirjautuminen toimii?
UUTTA: haku
- Hae viestejä vuosien takaa
UUTTA: laaja haku
- Rajaa hakua, saat tarkempia tuloksia
UUTTA: kolme tapaa lukea viestejä
- Voit katsoa kaikki viestit kerralla
UUTTA: Muutoksia navigointiin
- Keskustelupalstavalikko on ainoastaan etusivulla
UUTTA: uudet pikkuikonit
- Uusi viesti, kuumat aiheet, rekisteröityneet käyttäjät
UUTTA: viestien siirto
- Sheriffit voivat siirtää väärään palstaan kirjoitetun viestin oikeaan paikkaan
Viestien kirjoittaminen
- Vinkkejä viestien laatimiseen sekä nimimerkillä kirjoittaminen
Uusi palstajako
- Keskusteluryhmiä jaotellaan uudelleen
Säännöt ja kirjoittajan vastuu
- Jokainen vastaa kirjoittamistaan viesteistä
Usein kysytyt kysymykset
- Miksi viestini on poistettu? Miten rekisteröin nimimerkin? En löydä etsimääni viesti ja muita usein kysyttyjä kysymyksiä
Sisäänkirjautuminen ja rekisteröityminen
Keskusteluihin voi osallistua rekisteröidyllä nimimerkillä samaan tapaan kuin chattiin. Sisäänkirjautuminen tapahtuu Suomi24-käyttäjätunnuksella. Jos et ole vielä liittynyt jäseneksi ja luonut käyttäjätunnusta, on ensimmäiseksi liityttävä jäseneksi. Jos olet jo jäsen ja et ole rekisteröinyt nimimerkkiä, on nimimerkki rekisteröitävä seuraavaksi. Nimimerkit rekisteröidään Galleriaan.
Sisäänkirjautuminen tapahtuu kirjaudu sisään -linkin kautta. Täytä käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Käyttäjätunnus ei ole sama asia kuin nimimerkki! Käyttäjätunnus on se tunnus, jonka loit rekisteröintilomakkeella ja se on sähköpostiosoitteesi alkuosa ennen @-merkkiä. Rekisteröity nimerkki ilmestyy ainoastaan silloin näkyviin, kun olet lähettänyt viestin palstalle. Sen sijaan sivun yläosassa Tervetuloa-sanan vieressä näkyy käyttäjätunnuksesi.
Kun kirjoitat viestin, nimimerkkisi näytetään automaattisesti viestin lähettäjänä, kun olet kirjatunut sisään.
Jos et halua kirjoittaa viestiä rekisteröidyllä nimimerkillä, kirjaudu ulos palvelusta. Kirjautumalla kerran sisään olet samalla kirjautunut muihinkin palveluihin, esimerkiksi sähköpostiin ja chattiin.
Lisää tietoa nimimerkeistä ja Galleriasta, saat Gallerian ohjeesta.
Sivun alkuun
Hae vanhoja viestejä - yksinkertainen haku
Voit etsiä vanhoja monta vuotta sitten kirjoitettuja viestejä erilaisilla hakusanoilla tai kirjoittajan nimimerkin mukaan. Hakutapoja on kaksi: yksinkertainen ja laaja haku. Haku kohdennetaan ainoastaan keskustelun viesteihin ja se ei ole siis tavallinen internet-haku, joka hakisi kaikilta Internetin sivustoilta.
Jokaisen sivun yläreunassa on hakukenttä. Kirjoita kenttään sana tai sanoja, jotka kuvaavat aihetta, jota haet mahdollisimman hyvin. Huomaa, että et voi hakea vain yhdellä kirjaimella tai yhdistelmällä a*. *-merkki toimii vain yhdistettynä esimerkiksi katkaistuihin sanoihin. Esimerkiksi haku yhdistelmällä koir* tuottaa koira-aiheisia tuloksia.
Voit kirjoittaa hakukenttään myös hakemasi nimimerkin, mutta nimimerkkihakuun on kuitenkin parempi käyttää laajaa hakua, koska yksinkertainen haku etsii kaikki sanat, eikä pelkkää kirjoittajaa.
Saat tulokseksi listan, jossa hakemasi sana voi esiintyä monissa eri yhteyksissä monella eri palstalla. Jos hakusi osuu varsinaiseen keskustelupalstaan, saat tulokseksi myös saman nimiset keskustelupalstat. Katso esimerkki alla:
Hakutulosten linkit ohjaavat viestin otsikkoon palstalle, josta viesti löytyi.
Otsikon alla näytetään kyseisen viestin alku, viestin kirjoitus päivä sekä nimimerkki.
Alimmalla rivillä on linkit aiheen pääkategoriaan sekä varsinaiseen palstaan.
Jos viestin on kirjoittanut rekisteröitynyt käyttäjä, näytetään tämän nimimerkki linkkinä, joka avaa nimimerkin galleriasivun.
Sivun alkuun
Rajaa hakua laajan haun avulla
Laaja haku on kätevä tapa rajata hakutuloksia. Usein hyvin yleinen hakusana antaa tulokseksi paljon viestejä, jotka sisällöltään eivät välttämättä liity kovin läheisesti haettuun aiheeseen.
Sanat ja lauseet
1. Hae viestejä, jotka sisältävät kaikki nämä sanat
Tällä haulla saat tulokseksi viestejä, jotka sisältävät kaikki annetut hakusanat.
2. Hae viestejä, jotka sisältävät yhden tai useamman näistä sanoista
Antamalla usean eri hakusanan saat tulokseksi viestejä, jotka sisältävät ainakin osan annetuista hakusanoista.
3. Hae viestejä, jotka eivät sisällä näitä sanoja
Tämän hakuehdon voi yhdistää ainoastaan kahteen yllä mainittuun hakutapaan. Jos haluat hakea viestejä, jotka sisältävät sanan kissa, mutta ei sanaa koira, täytä kohtaan "Hae viestejä, jotka sisältävät kaikki nämä sanat" sana kissa ja kohtaan "Hae viestejä, jotka eivät sisällä näitä sanoja" sana koira.
4. Hae viestejä, jotka on kirjoitettu nimimerkillä
Tällä haulla voit hakea sekä rekisteröityjä että rekisteröimättömiä nimimerkkejä. Saat tulokseksi viestejä, jotka haettu nimimerkki on kirjoittanut.
Hakuasetukset
Hakuasetusten avulla voit rajata hakua aikamääreiden avulla. Kun tiedät miltä ajanjaksolta haluat löytää viestejä käytä joko pudotusvalikkoa, josta voit valita eilen, viime viikolla, viimme kuussa tai viime vuonna. Vielä tarkempiin tuloksiin pääset valitsemalla päivämäärät kohdasta "Hae viestejä ajanjaksolta". Muista aktivoida painike "Hae viestejä ajanjaksolta" ennen kuin teet haun.
Voit hakea kaikkia viestejä valitsemaltasi ajanjaksolta jättämällä hakusanat pois tai rajata hakua tiettyyn aiheeseen kirjoittamalla hakusanoja ylämainittuihin kenttiin.
Hae viestejä tietystä keskustelupalstasta
Kun tiedät palstan, jonka viestejä haluat etsiä, haku on kätevä rajoittaa tähän palstaan. Käytä lisäksi sopivaa hakusanaa rajaamaan hakuasi. Esimerkiksi voit hakea viestejä Volvo-palstasta hakusanalla kulutus. Kirjoita kulutus kohtaan "Hae viestejä, jotka sisältävät kaikki nämä sanat".
Sivun alkuun
Kolme tapaa lukea viestiketjua
Viestiketjua voi lukea kahdella uudella tavalla sekä vanhan puurakenteen mukaan. Yksi uusi tapa on katsoa kaikki viestit kerralla yhdeltä sivulta allekkain. Toinen tapa on katsoa kaikki viestit kerralla, mutta sisennettynä. Toisin sanoen vastaukset näytetään siihen viestiin nähden sisennettyinä, johon vastataan.
Viestien esitystapaa voi muuttaa napsauttamalla pikkuikoneita, jotka ovat ensimmäisen viestin yläosassa.
Merkkien selitykset:
Viestit näytetään oletusarvoisesti vanhan puurakenteen mukaan, jota symboloi oheinen merkki.
Napsauttamalla tätä symbolia näet koko viestiketjun kerralla.
Napsauttamalla oheista symbolia näet viestien vastaukset sisennettyinä.
Sivun alkuun
Muutoksia navigoinnissa
Uudistuksen myötä vanhasta järjestelmästä tuttu vasemman puoleinen sisältövalikko on poistunut käytöstä. Kaikki keskustelut löytyvät vastaisuudessa etusivulta. Samaan aiheeseen liittyvät alapalstat sen sijaan löytyvät osion etusivulta. Esim. Autot & liikenne -osan kaikki alapalstat löytyvät kyseisen osan etusivulta. Siirtyminen osan etusivulle tapahtuu punaisen yläpalkin alareunan linkkien kautta.
Sivun alkuun
Uusia ikoneita
Keskusteluissa on sekä uusia että uudistettuja pikkuikoneita.
Ikoni osoittaa, että viesti on uusi, viimeisen vuorokauden aikana kirjoitettu. Tämä ikoni korvaa vanhan vihreän pikkupallon.
Tulimerkki kertoo, että kyseinen keskustelu, jonka otsikossa merkki on, on erityisen vilkas ja suosittu. Tämän symbolin tilalla oli ennen pieni punainen pallo. Merkkejä on eri asteisia. Kun keskustelun aloitukseen on tullut 20 vastausta, merkki on aivan pieni. Vastaavaasti jos vastauksia on tullut yli 40, merkki on kooltaan isompi. Koko siis vaihtelee keskustelun määrän mukaan.
Käyntikortti kertoo, että käyttäjän nimimerkki on rekisteröity ja että hänellä on mahdollisesti sivu galleriassa.
Sheriffi-ikoni kertoo, että kirjoittaja on palstan sheriffi.
Sivun alkuun
Sheriffit voivat siirtää viestejä palstalta toiselle
Palstoja valvovat sheriffit voivat keskustelun uudistutta myös siirtää viestejä palstalta toiselle. Viesti siirretään, jos se ei sisältönsä vuoksi sovi palstalle, jonne se oli alunperin kirjoitettu. Esimerkiksi Teiniäidit-palstalle kirjoitettu liikennettä koskeva viesti siirretään Liikenne-osaan, koska se ei sisältönsä vuoksi kuulu teiniäitiyttä käsittelevälle palstalle.
Jos huomaat viestisi kadonneen, voit etsiä sitä haun avulla. Sitä ei ole välttämättä poistettu.
Sivun alkuun
Vinkkejä viestin kirjoittamiseen
Pyri otsikoimaan viestisi mahdollisimman ytimekkäästi ja aihetta kuvaavalla tavalla. Sitä varmemmin se luetaan ja saat vastauksia. Vältä otsikoita kuten Apua, Hei, Mitä teen, ??? jne. Esimerkiksi otsikko "Nasta- ja kitkarenkaiden edut ja haitat" kuvaa käsiteltävää aihetta täsmällisesti.
Tarkista ennen viestin lähettämistä, että kirjoituksesi ei sisällä kirjoitusvirheitä. Kannattaa aina ensin esikatsella viesti ja sen jälkeen tarvittaessa muokata sitä.
Valitse oikea palsta viestillesi. Hakukoneen avulla voit myös etsiä sopivaa palstaa aiheellesi. Väärään paikkaan kirjoitettu viesti todennäköisesti siirretään sille kuuluvaan paikkaan tai poistetaan.
Älä markkinoi kaupallisia palveluita tai sivustoja. Jos haluat mainostaa Suomi24:ssä, lue aiheesta lisää.
Huomaa myös että saman viestin massapostittaminen monelle eri palstalle on kielletty. Massapostitukset poistetaan.
Keskustelun uudistuksen myötä voit kirjoittaa viestejä omalla rekisteröidyllä nimimerkilläsi tai vanhaan tapaan vapaavalintaisella, suojaamattomalla nimimerkillä.
Kun haluat kirjoittaa rekisteröidyllä nimimerkillä, sinun on oltava Suomi24:n jäsen ja rekisteröitävä nimimerkki Galleriaan. Joka kerta kun haluat käyttää rekisteröityä nimimerkkiäsi, sinun on ensin kirjauduttava sisään. Jos haluat vaihteeksi kirjoittaa jollain ihan muulla nimimerkillä, älä kirjaudu sisään ja keksi uusi nimerkki.
Sivun alkuun
Uusi palstajako
Keskustelun uudistuksen myötä palstojen rakennetta voidaan syventää ja jaotella selkeämmin. Uutena ominaisuutena on mahdollisuus luoda pääkategorialle alakategorioita, joihin palstat varsinaisesti kuuluvat. Tämä mahdollistaa uuden selkeämmän pastajaottelun ja mahdollisuuden luoda hyvinkin eriytyneitä aiheita. Uusi palstajaottelu otetaan ensimmäiseksi käyttöön Auto&liikenne-osassa sekä urheiluosassa. Uudistuksen ansiosta esimerkiksi jalkapallosta voidaan tehdä alakategoria, joka sisältää palstat erilaisille liigoille ja sarjoille sekä turnauksille. Teemme tätä uudistusta pikku hiljaa.
Sivun alkuun
Keskustelun säännöt ja kirjoittajan vastuu
Suomi24 tarjoaa maksuttoman kanavan julkiseen keskusteluun ja mielipiteiden vaihtoon. Jotta keskustelupalstojen ilmapiiri säilyisi miellyttävänä ja kaikille sopivana, on kaikkien kirjoittajien noudatettava palstoja koskevia sääntöjä. Muistathan, että olet vastuussa omasta kirjoituksestasi ja sen sisällöstä. Kirjoittajaa sitoo Suomen laki ja lakia rikkovien viestien kirjoittaja voi joutua teksteistään oikeudelliseen vastuuseen ja saada sakkoja.
Keskustelupalstat on tarkoitettu rakentavaa ja asiallista ajatusten vaihtoa varten. Keskustelu ei ole chattailua tai samojen viestien lähettelyä jokaikiselle palstalle. Yritysten mainonta ja markkinointi ei myöskään kuulu keskustelupalstoille.
Yksityinen henkilö voi jättää myynti- tai markkinointi ilmoituksen torille. Jos haluat yrityksellesi medianäkyvyyttä Suomi24:ssä, katso mainostaminen.
Keskustelusivuilla sanomasi tavoittaa suuren yleisön. Pidä mielessäsi muutama tärkeä asia, kun kirjoitat palstoille.
Valitse oikea palsta aiheellesi. Jos haluat kirjoittaa esim. uskonnosta, käytä uskontoon liittyviä palstoja. Viestit jotka eivät mitenkään liity palstan aiheeseen poistetaan tai siirretään oikeaan paikkaan.
Keskusteluissa on noudatettava voimassa olevaa lainsäädäntöä, mm. henkilökohtaisen tietosuojan ja tekijänoikeuksien osalta.
Keskusteluissa ei saa:
# Kehottaa ketään rikokseen tai väkivaltaan
# Esittää asiattomia ja loukkaavia kommentteja muista keskustelijoista
# Esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
# Esittää yksityishenkilöiden henkilötietoja ilman asianomaisen suostumusta
# Käyttää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia. Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Toisin sanoen rikot tekijänoikeuslakia, jos kopioit artikkelin lehden verkkosivulta ja kopioit sen Suomi24:n keskustelupalstalle. Viestit, joihin on kopioitu artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.
# Kirjoittaa rasistisia tekstejä
# Kirjoittaa tai kuvata karkeaa pornografiaa
# Markkinoida tai mainostaa tuotetta tai palvelua
# Massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja. Toisin sanoen saman sisältöisen viestin lähettäminen usealle eri palstalle on kielletty.
# Jos huomaat näitä sääntöjä rikottavan, voit ilmoittaa siitä kyseisen viestin kohdalta.
Suomi24.fi pidättää itsellään oikeuden poistaa asiattomat lausunnot keskusteluista. Toistuvasta häiriköinnistä keskustelusivuilla seuraa IP-osoitteen jäljitys ja tarvittavat jatkotoimenpiteet.
Suomi24.fi ei ota minkäänlaista vastuuta keskusteluissa esitetyistä väitteistä tai niiden aiheuttamista seurauksista.
Keskusteluja käydään keskustelijoiden omalla vastuulla.
Suomi24:n käyttäjäehdot
Sivun alkuun
Usein kysytyt kysymykset
Miten voin muuttaa fontin koon?
Saat muutettua sivujen fonttikokoa selaimestasi. Jos käytät esimerkiksi Internet Explorer selainta avaa selaimen työkalurivistä Näytä/View ja Fontti/Text size ja valitse isompi tai pienempi tekstin koko.
Kirjoittamani viesti on poistettu. Miksi?
Keskustelujen uudistamisen myötä palstojen sheriffit voivat siirtää viestit, jotka eivät liity palstan aiheeseen, niille paremmin sopivaan paikkaan. Jos viestisi on hävinnyt, tämä voi olla yksi syy siihen. Voit etsiä kirjoittamaasi viestiä haun avulla käyttämällä esimerkiksi omaa nimimerkkiäsi, jos haluat tietää sijaitseeko viesti jollain muulla palstalla.
Viesti voidaan myös poistaa epäasiallisen tai loukkaavan sisällön takia. Epäasiallinen sisältö tarkoittaa, että viestissä esitetään esimerkiksi rasistisia, väkivaltaan yllyttäviä, tekijänoikeuksia loukkaavia tai raakoja pornografisia ilmauksia. Toisten käyttäjien loukkaaminen, solvaaminen ja herjaaminen on myös kielletty. Viesti, joka sisältää tällaista sisältöä, poistetaan.
Jos olet lähettänyt saman viestin usealle eri palstalle eli tehnyt ns. massapostistusta, poistetaan viestit kaikilta palstoilta, jonne ne eivät kuulu.
Miksi lähettämäni viesti ei tule palstalle?
Yleisin syy, miksi lähetetty viesti ei tule palstalle on käyttäjän tietokoneen palomuuriasetuksissa. Tarkista palomuurisi asetuksista, että tietosuoja ja mainokset on sallittu Suomi24:n keskustelujen osalta. Ota yhteyttä oman palvelun tarjoajaasi saadaksesi tarkempia ohjeita palomuurin asetusten tarkistamiseksi.
Haku ei löydä äsken kirjoittamaani viestiä. Miksi?
Kokeile hakea viestiäsi hetken kuluttua uudeleen. Viestit eivät arkistoidu tuota pikaa tietokantaamme, vaan siihen menee noin viisi minuuttia.
Haluan rekisteröidä nimimerkkini. Miten sen voi tehdä?
Liity Suomi24:n jäseneksi ja luo itsellesi käyttäjätunnus, jos et ole vielä jäsen. Jos olet käyttänyt Suomi24:n treffejä tai sähköpöstia, olet jo jäsen. Jos olet chattaillut rekisteröidyllä nimimerkillä, on sama nimimerkki käytössäsi myös keskustelussa. Tällöin riittää, että ainoastaan kirjaudut sisään keskusteluun.
Jäseneksi liitytään täyttämällä ensi rekisteröintilomake. Rekisteröi sen jälkeen nimimerkki galleriaan.
Miksi kirjoittamani viestit näkyvät Galleriassa? Saako niitä pois?
Gallerian uusi ominaisuus on kirjoitettujen viestien automaattinen näyttäminen rekisteröityneen käyttäjän sivulla. Jos et halua muiden tietävän viesteistä, joita olet kirjoittanut, mutta haluat silti kirjoittaa rekisteröityneenä, voit piilottaa sivusi Galleriassa. Piilotettua sivua eivät muut käyttäjät voi nähdä.
Huomasin asiattoman viestin, joka pitäisi poistaa. Mitä voisin tehdä asian hyväksi?
Jos huomaat viestin sisältävän keskustelun sääntöjä rikkovaa sisältöä tai materiaalia, napsauta viestin alalaidassa olevaa Ilmoita asiattomasta viestistä -linkkiä. Linkki avaa uuden selainikkunan. Täytä siihen sähköpostiosoitteesi, jotta palstan sheriffi tai Suomi24:n ylläpito voi tarvittaessa ottaa sinuun yhteyttä. Kirjoita myös perustelut poistopyynnöllesi. Viestin poistaa joko palstan sheriffi tai Suomi24:n ylläpito.
Miten pääsen palstan valvojaksi?
Jos olet erityisen kiinnostunut tietystä tai useammastakin keskustelunaiheesta ja palstasta, ja seuraat ja kirjoitat näille palstoille aktiivisesti, voit hakea palstan valvojaksi, jos palstalla ei ole vielä omaa valvojaa. Hakemusta ei kannata lähettää, jos palstalla on jo valvoja, sillä valvojia on yksi palstaa kohden. Yleensä palstan valvojan nimi on kerrottu palstan kuvauksessa. Suomi24 valvoo palstoja, joilla ei ole omaa sheriffiä.
Valvojan toiminta on täysin vapaaehtoista. Valvojan tehtävänä on poistaa asiattomat viestit, siirtää palstalle kuulumattomat viestit sopivampaan keskustelupalstaan sekä huolehtia, että palstan ilmapiiri pysyy hyvänä.
Hae valvojaksi
Keskustelusta puuttuu mielestäni tärkeä aihe. Miten voin ehdottaa uutta palstaa?
Voit ehdottaa uutta palstaa lähettämällä viestin Kehitysideat-palstalle. Seuraamme palstaa aktiivisesti ja toteutamme sopiviksi katsomamme pyynnöt.
Millainen viesti on sääntöjen vastainen?
Viesti sisältää rasistista, väkivaltaan yllyttävää, raakaa pornografiaa, lapsipornoon liittyvää tai muuten epäeettistä tekstiä. Toisten käyttäjien tai julkisuuden henkilöiden loukkaaminen ja herjaaminen kuuluu myös asiattomaan sisältöön. Toisaalta myös viesti, joka sisältää esimerkiksi uskonnollista julistusta ja on lähetty esimerkiksi Teiniäidit- tai Maailman menoa -palstalle, ei kuulu sinne, ja on tästä syystä asiaton. Massapostitus, eli samansisältöisen viestin lähettäminen usealle palstalle on kielletty.
Myös tuotteita ja palveluita markkinoivat viestit ovat asiattomia.
Olen nähnyt tulisymbolin. Miksi se näkyy ja miksi vain harvoissa viesteissä?
Merkki kertoo, että keskustelu on erityisen suosittu ja että siihen on tullut paljon vastauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi694590Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D1004058- 543599
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul382871Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!272619Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa612562- 482459
- 391947
- 471918
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2521746