Luvallista

Vai ei

Onko luvallista(kotilevyillä)?:
1. Pidetään kavereiden kanssa saunailta ja luikautellaan karaokea.
2. Kavereita onkin niin että tulee tupa liian täyteen. Vuokraan jonkun paikan, työväentalon tms. ja luikautellaan siellä meikäläisen vehkeillä.
3. Itellä on perse auki, maksetaan paikan vuokra porukalla ja luikautellaan.
4. Naapurilla on isompi mökki, roudaan kamat sinne ja luikautellaan siellä.

42

5828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiina1962

      kaikki nuo vaihtoehdot ovat laillisia. Täyden varmuuden saat, kun soitat Teostolle ja kysyt sieltä. Toivotan teille hauskoja bileitä!

      • kysyn vaan

        Tiina antoi heti ensimmäisenä asiantuntevan lausunnon kysymykseen.
        Mä en ymmärrä miks pitää lähtee sotkemaan asioita joista ei ymmärrä niin yhtikäs mitään.
        Taas huomataan tämä NS. ammattilaisten joukko niin monta mielipidettä kun on miest...anteeksi naistakin.


    • Tuottaja

      Kaikki julkinen esittäminen kotikaraoke levyillä on kiellettyä, koska Teosto näin määrää! Se että keräätte rahaa paikan vuokria varten, tekee asiasta yhä julkisemman. Kotonasi voitte kyllä lauluja lauleskella, ainakin niin kauan, kun joku ei sitä julkiseksi paikaksi julista...

      • Vai ei

        Elikkä oliko tuo mutu tietoa vai oikeaa tietoa? Eli mikä on JULKISTA esittämistä. En minä ainakaan kerää rahaa julkisesti, että tulkaa laulamaan maksua vastaan kuka haluaa, vaan kyllä tilaisuus on ihan yksityinen, ja rahaa kerätään just senverran mitä vuokra tekee.


      • Vielä vanhempi vetäjä
        Vai ei kirjoitti:

        Elikkä oliko tuo mutu tietoa vai oikeaa tietoa? Eli mikä on JULKISTA esittämistä. En minä ainakaan kerää rahaa julkisesti, että tulkaa laulamaan maksua vastaan kuka haluaa, vaan kyllä tilaisuus on ihan yksityinen, ja rahaa kerätään just senverran mitä vuokra tekee.

        Luin täältä jostain, jossa kansanedustaja Backman oli luikautellut ns yksityisesti karokea jossain eduskunnan yksityisbileissä.
        Mielenkiintoni heräsi, joten otin selvää...eli en halunnut jäädä "mututiedon" varaan.
        Sain selkeän vastauksen.

        Kotikaraoke on kotikaraokea, eikä niillä levyillä soitella muualla kuin omissa tiloissa. Ei edes kaverin tai naapurin tiloissa!

        Eli ostakoon naapuri ja kaverit omat kotikaraokelevynsä! Älä mene lainailemaan omia kotikaraokelevyjä. Älä edes parhaalle kaverillesi tai naapurillesi.

        Ei auta vaikka , vaikka olisit itse paikalla!
        Tällaiset vastaukset minä sain. Sillä varauksella vain, että jos karaokelevyn tuottaja antaa luvan...kirjallisena.
        Eivät muuten lupia anna, ei ainakaan ne kolme, joilta asiaa kysyin, koska myyvät myös PRO levyjä!


      • Jope
        Vielä vanhempi vetäjä kirjoitti:

        Luin täältä jostain, jossa kansanedustaja Backman oli luikautellut ns yksityisesti karokea jossain eduskunnan yksityisbileissä.
        Mielenkiintoni heräsi, joten otin selvää...eli en halunnut jäädä "mututiedon" varaan.
        Sain selkeän vastauksen.

        Kotikaraoke on kotikaraokea, eikä niillä levyillä soitella muualla kuin omissa tiloissa. Ei edes kaverin tai naapurin tiloissa!

        Eli ostakoon naapuri ja kaverit omat kotikaraokelevynsä! Älä mene lainailemaan omia kotikaraokelevyjä. Älä edes parhaalle kaverillesi tai naapurillesi.

        Ei auta vaikka , vaikka olisit itse paikalla!
        Tällaiset vastaukset minä sain. Sillä varauksella vain, että jos karaokelevyn tuottaja antaa luvan...kirjallisena.
        Eivät muuten lupia anna, ei ainakaan ne kolme, joilta asiaa kysyin, koska myyvät myös PRO levyjä!

        asiaa jos ei puhuttaisikaan KOTIkaraokesta vaan
        käytettäisiin vaikkapa termiä YKSITYISkaraoke.
        Käsittääkseni yksityistilaisuus on yksityinen vaikka se järjestetään yleisissä tiloissa, mikäli tilaisuuteen on ulkopuolisten pääsy estetty. Tällainen tilannehan on verrattavissa kotibileisiin.


      • Jiipee
        Vai ei kirjoitti:

        Elikkä oliko tuo mutu tietoa vai oikeaa tietoa? Eli mikä on JULKISTA esittämistä. En minä ainakaan kerää rahaa julkisesti, että tulkaa laulamaan maksua vastaan kuka haluaa, vaan kyllä tilaisuus on ihan yksityinen, ja rahaa kerätään just senverran mitä vuokra tekee.

        Tilaisuus muuttuu aina julkiseksi kun ollaan poissa kotoa jos siis vuokraat tilan joka on tarkoitettu paikaksi jossa voidaan julkisia esiintymisiä harrastaa esim. vpk ym. vastaavat tilat, kyseisessä tilassa karaoke on julkista esiintymistä. Jos taas menet omien levyjesi kanssa kaverin luo bileisiin laulamaan karaokea ei tilaisuus ole julkinen. Kysymys on aina siitä minkälaiseksi tila on tarkoitettu. Yksityisasunto on yksityisasunto ja jonkun koti, siis kotikaraokea hoilaamaan ja sillä siisti. Ei kukaan karaokelevykauppias voi sanella sitä kenen kotona laulat levyillä joista olet jo kerran Teosto maksut maksanut. Levythän ovat sinun omaisuuttasi, voithan sinä lainata CD-levyjäsikin kaverille eikä kukaan nosta siitäkään äläkkää. Tämä karaoke on vaan niin seksikäs homma, että siitä vaan riittää keskusteltavaa. Niin, että bilettämään siitä mutta älä vuokraa julkista tilaa vaan mieluummin jonkun isoon kotiin.


      • Jiipee
        Jope kirjoitti:

        asiaa jos ei puhuttaisikaan KOTIkaraokesta vaan
        käytettäisiin vaikkapa termiä YKSITYISkaraoke.
        Käsittääkseni yksityistilaisuus on yksityinen vaikka se järjestetään yleisissä tiloissa, mikäli tilaisuuteen on ulkopuolisten pääsy estetty. Tällainen tilannehan on verrattavissa kotibileisiin.

        Kirjottelin aiheesta juuri äsken lukasepa se, siitä varmaan selviää jotain.


      • Vielä vanhempi vetäjä
        Jiipee kirjoitti:

        Tilaisuus muuttuu aina julkiseksi kun ollaan poissa kotoa jos siis vuokraat tilan joka on tarkoitettu paikaksi jossa voidaan julkisia esiintymisiä harrastaa esim. vpk ym. vastaavat tilat, kyseisessä tilassa karaoke on julkista esiintymistä. Jos taas menet omien levyjesi kanssa kaverin luo bileisiin laulamaan karaokea ei tilaisuus ole julkinen. Kysymys on aina siitä minkälaiseksi tila on tarkoitettu. Yksityisasunto on yksityisasunto ja jonkun koti, siis kotikaraokea hoilaamaan ja sillä siisti. Ei kukaan karaokelevykauppias voi sanella sitä kenen kotona laulat levyillä joista olet jo kerran Teosto maksut maksanut. Levythän ovat sinun omaisuuttasi, voithan sinä lainata CD-levyjäsikin kaverille eikä kukaan nosta siitäkään äläkkää. Tämä karaoke on vaan niin seksikäs homma, että siitä vaan riittää keskusteltavaa. Niin, että bilettämään siitä mutta älä vuokraa julkista tilaa vaan mieluummin jonkun isoon kotiin.

        Jiipee oli pistänyt ihan oikeaa asiaa. Kiitos!

        Minä vähän tuossa väljästi kirjoitin....
        Anteeksi, sillä olisihan minun näiden vuosien aikana pitänyt tiedostaa, että karaokekansa se osaa siirtää "pilkkua" vaikka millin...

        Tarkoitin juuri sitä, että omissa tiloissa saat soittaa vaikkapa navetan ylisillä jos se ei ole julkinen tila eli sinne ei ole yleisöllä vapaata pääsyä.

        Eli jos kaverin tiloihin on ulkopuolisilla vapaa pääsy, ei auta vaikka oot itse paikalla, niin kotikaraokelevyjä ei silloin soitella!

        Koti on taas koti eli nimenomaan soitellaan vaikka kenen kotona, kun levyt ovat vain alkuperäisiä.

        "Älä mene lainailemaan..."
        Tällä tarkoitin sitä, että on hullua ottaa riski siitä, että kaverisi tai naapurisi pysyttelisi omissa yksityisissä tiloissaan vai meneekö ja räväyttää SINUN kotikaraokelevyilläsi seurojen talolla...!

        Normaaleissa CD-levyissähän ei erotella koti- ja PRO-käyttöä, joten siellä levyjen lainailussa ei riskin ottoa tule.

        Kotikevyt olet SINÄ ostanut ja vastaat varmaan myös niiden käytöstä. Eli vastaatko? Ja luotatko?

        Ja vielä yksi seikka. Kotonakin voidaan järjestää maksullisia tilaisuuksia.
        Olen ollut purjehdusseuran jäsenen kotona pitämässä karaokea, jossa perittiin vierailta niin sanottua kannatusmaksua "hyvään tarkoitukseen"
        PRO levyillä siellä silloin ollaan...
        Maalaisjärjen käyttö on sallittua! Muistakaa se! Pelatkaa aina VARMAN päälle!


      • Jiipee
        Vielä vanhempi vetäjä kirjoitti:

        Jiipee oli pistänyt ihan oikeaa asiaa. Kiitos!

        Minä vähän tuossa väljästi kirjoitin....
        Anteeksi, sillä olisihan minun näiden vuosien aikana pitänyt tiedostaa, että karaokekansa se osaa siirtää "pilkkua" vaikka millin...

        Tarkoitin juuri sitä, että omissa tiloissa saat soittaa vaikkapa navetan ylisillä jos se ei ole julkinen tila eli sinne ei ole yleisöllä vapaata pääsyä.

        Eli jos kaverin tiloihin on ulkopuolisilla vapaa pääsy, ei auta vaikka oot itse paikalla, niin kotikaraokelevyjä ei silloin soitella!

        Koti on taas koti eli nimenomaan soitellaan vaikka kenen kotona, kun levyt ovat vain alkuperäisiä.

        "Älä mene lainailemaan..."
        Tällä tarkoitin sitä, että on hullua ottaa riski siitä, että kaverisi tai naapurisi pysyttelisi omissa yksityisissä tiloissaan vai meneekö ja räväyttää SINUN kotikaraokelevyilläsi seurojen talolla...!

        Normaaleissa CD-levyissähän ei erotella koti- ja PRO-käyttöä, joten siellä levyjen lainailussa ei riskin ottoa tule.

        Kotikevyt olet SINÄ ostanut ja vastaat varmaan myös niiden käytöstä. Eli vastaatko? Ja luotatko?

        Ja vielä yksi seikka. Kotonakin voidaan järjestää maksullisia tilaisuuksia.
        Olen ollut purjehdusseuran jäsenen kotona pitämässä karaokea, jossa perittiin vierailta niin sanottua kannatusmaksua "hyvään tarkoitukseen"
        PRO levyillä siellä silloin ollaan...
        Maalaisjärjen käyttö on sallittua! Muistakaa se! Pelatkaa aina VARMAN päälle!

        järjen käyttö on sallittua ja jokainen vastaa omista huudoistaan. Ammattilaiset varmaankin tietää sen, että kun sinut tilataan vaikka kotiin joka on yksityisaluetta, niin sinä olet ammattilainen ja varmaan levytkin ovat silloin tasoa PRO.


      • hiukan lisää
        Vielä vanhempi vetäjä kirjoitti:

        Jiipee oli pistänyt ihan oikeaa asiaa. Kiitos!

        Minä vähän tuossa väljästi kirjoitin....
        Anteeksi, sillä olisihan minun näiden vuosien aikana pitänyt tiedostaa, että karaokekansa se osaa siirtää "pilkkua" vaikka millin...

        Tarkoitin juuri sitä, että omissa tiloissa saat soittaa vaikkapa navetan ylisillä jos se ei ole julkinen tila eli sinne ei ole yleisöllä vapaata pääsyä.

        Eli jos kaverin tiloihin on ulkopuolisilla vapaa pääsy, ei auta vaikka oot itse paikalla, niin kotikaraokelevyjä ei silloin soitella!

        Koti on taas koti eli nimenomaan soitellaan vaikka kenen kotona, kun levyt ovat vain alkuperäisiä.

        "Älä mene lainailemaan..."
        Tällä tarkoitin sitä, että on hullua ottaa riski siitä, että kaverisi tai naapurisi pysyttelisi omissa yksityisissä tiloissaan vai meneekö ja räväyttää SINUN kotikaraokelevyilläsi seurojen talolla...!

        Normaaleissa CD-levyissähän ei erotella koti- ja PRO-käyttöä, joten siellä levyjen lainailussa ei riskin ottoa tule.

        Kotikevyt olet SINÄ ostanut ja vastaat varmaan myös niiden käytöstä. Eli vastaatko? Ja luotatko?

        Ja vielä yksi seikka. Kotonakin voidaan järjestää maksullisia tilaisuuksia.
        Olen ollut purjehdusseuran jäsenen kotona pitämässä karaokea, jossa perittiin vierailta niin sanottua kannatusmaksua "hyvään tarkoitukseen"
        PRO levyillä siellä silloin ollaan...
        Maalaisjärjen käyttö on sallittua! Muistakaa se! Pelatkaa aina VARMAN päälle!

        Eli jos kaverin tiloihin on ulkopuolisilla vapaa pääsy, ei auta ...
        Mihin kaverin tiloihin voi ulkopuolisilla yleensä olla vapaa pääsy?
        Kyllä minä ainakin pidän että edes meikäläisen tontille ei ole kellään ulkopuolisella vapaata pääsyä, mites teillä.


      • Vai ei

        Olen samaa mieltä että julkinen esittäminen on kiellettyä. Nyt olikin kyse siitä mikä on julkista esittämistä.


      • ole muka
        Vielä vanhempi vetäjä kirjoitti:

        Luin täältä jostain, jossa kansanedustaja Backman oli luikautellut ns yksityisesti karokea jossain eduskunnan yksityisbileissä.
        Mielenkiintoni heräsi, joten otin selvää...eli en halunnut jäädä "mututiedon" varaan.
        Sain selkeän vastauksen.

        Kotikaraoke on kotikaraokea, eikä niillä levyillä soitella muualla kuin omissa tiloissa. Ei edes kaverin tai naapurin tiloissa!

        Eli ostakoon naapuri ja kaverit omat kotikaraokelevynsä! Älä mene lainailemaan omia kotikaraokelevyjä. Älä edes parhaalle kaverillesi tai naapurillesi.

        Ei auta vaikka , vaikka olisit itse paikalla!
        Tällaiset vastaukset minä sain. Sillä varauksella vain, että jos karaokelevyn tuottaja antaa luvan...kirjallisena.
        Eivät muuten lupia anna, ei ainakaan ne kolme, joilta asiaa kysyin, koska myyvät myös PRO levyjä!

        Mikä yksityinen eduskunta muka on, täh?


      • Jiipee
        hiukan lisää kirjoitti:

        Eli jos kaverin tiloihin on ulkopuolisilla vapaa pääsy, ei auta ...
        Mihin kaverin tiloihin voi ulkopuolisilla yleensä olla vapaa pääsy?
        Kyllä minä ainakin pidän että edes meikäläisen tontille ei ole kellään ulkopuolisella vapaata pääsyä, mites teillä.

        Jos minulta kysyt tarkennusta niin vastaan aivan juuri kuin sinäkin. "Siitähän on lähdettävä, että nää on meikäläisen maita." Eiköhän se jukinen ja yksityinen nyt ole tullut selväksi.


      • hiukan lisää
        Jiipee kirjoitti:

        Jos minulta kysyt tarkennusta niin vastaan aivan juuri kuin sinäkin. "Siitähän on lähdettävä, että nää on meikäläisen maita." Eiköhän se jukinen ja yksityinen nyt ole tullut selväksi.

        ... vielä vanhemman vetäjän 15:29 kirjoittamaa tarkennusta.


      • Repe34
        Vielä vanhempi vetäjä kirjoitti:

        Jiipee oli pistänyt ihan oikeaa asiaa. Kiitos!

        Minä vähän tuossa väljästi kirjoitin....
        Anteeksi, sillä olisihan minun näiden vuosien aikana pitänyt tiedostaa, että karaokekansa se osaa siirtää "pilkkua" vaikka millin...

        Tarkoitin juuri sitä, että omissa tiloissa saat soittaa vaikkapa navetan ylisillä jos se ei ole julkinen tila eli sinne ei ole yleisöllä vapaata pääsyä.

        Eli jos kaverin tiloihin on ulkopuolisilla vapaa pääsy, ei auta vaikka oot itse paikalla, niin kotikaraokelevyjä ei silloin soitella!

        Koti on taas koti eli nimenomaan soitellaan vaikka kenen kotona, kun levyt ovat vain alkuperäisiä.

        "Älä mene lainailemaan..."
        Tällä tarkoitin sitä, että on hullua ottaa riski siitä, että kaverisi tai naapurisi pysyttelisi omissa yksityisissä tiloissaan vai meneekö ja räväyttää SINUN kotikaraokelevyilläsi seurojen talolla...!

        Normaaleissa CD-levyissähän ei erotella koti- ja PRO-käyttöä, joten siellä levyjen lainailussa ei riskin ottoa tule.

        Kotikevyt olet SINÄ ostanut ja vastaat varmaan myös niiden käytöstä. Eli vastaatko? Ja luotatko?

        Ja vielä yksi seikka. Kotonakin voidaan järjestää maksullisia tilaisuuksia.
        Olen ollut purjehdusseuran jäsenen kotona pitämässä karaokea, jossa perittiin vierailta niin sanottua kannatusmaksua "hyvään tarkoitukseen"
        PRO levyillä siellä silloin ollaan...
        Maalaisjärjen käyttö on sallittua! Muistakaa se! Pelatkaa aina VARMAN päälle!

        Kaikki kunnia karaokevetäjille mutta...
        Mistään pilkun siirrosta ei ole kysymys jos korjataan täysin väärää tietoa.
        Ja vielä: Jos lainaan levyjäni kaverilleni ja hän käyttää niitä väärin, vastuu on silloin tietenkin kaverillani! Eikä todellakaan minulla.
        Levytuottaja saa vapaasti haastaa minut oikeuteen, häviää 100%:n varmasti.
        Kauhee riski...Joo.
        Suomessa karaokelevyt tuntuvat muutenkin olevan erityisen varjelun piirissä (pieni piiri pitää siitä huolta), ymmärrän kuitenkin että siirtyminen kalleista LD-levyistä/laitteista halpaan DVD:hen oli taloudellisesti vaikea juttu... Mutta onneksi ja toivottavasti ollaan menossa oikeaan suuntaan: Ei enää eroja pro/kotikaraokelevyillä kuten muuallakin maailmassa. Karaokepoliisitkin voivat sitten lopettaa toimintansa....


    • Jiipee

      1. On luvallista. Olette jonkun kotona
      2. On luvallista. Jos vuokraatte laitteet ja levytkin. Ei ole luvallista kotikaraokelevyillä. Tilaisuus muuttuu julkiseksi koska kyseinen tila on tarkoitettu julkisia esiintymisiä varten, ja julkisesti vuokrattavissa. Ravintolakin on edelleen julkinen tila vaikka siellä olisi yksityistilaisuus, sillä tilan käyttötarkoitus ei alkuperäisestään muutu.
      3. Ei ole luvallista. Kohta 2.
      4. Luvallista jos kyseessä on tila joka on tarkoitettu yksityisasunnoksi eli kodiksi.

    • Vai ei

      http://www.esek.fi/index.php?mid=531.

      Eli: Yksityiseen, kotikäyttöön tarkoitettujen karaoketallenteiden julkinen esittäminen esim. ravintolassa tai muissa tilaisuuksissa, joihin kenellä tahansa on pääsy, on kielletty.


      Sekä: Julkisella esittämisellä tarkoitetaan äänitteiden soittamista eli esittämistä yleisölle avoimissa ns. julkisissa tiloissa tai tilaisuuksissa....

      Lähes kaikki muu kuin yksityisessä perhe- ja ystäväpiirissä tapahtuva musiikin käyttö on musiikin julkista esittämistä.

      Eli jos meikäläisen maalaisjärjellä tulkitsee ylläolevaa, kaikki 4 kohtaa olisi sallittua?
      Löytyykö jostain jotain muuta, mikä kumoaisi edellä mainitut?

      Ravintolan nyt sinällään voi jo unohtaa noin käytännön syistäkin, voisi tulla aika kalliiksi varata koko ravintola omaan käyttöön.

      • Jiipee

        Lähes kaikki muu kuin YKSITYISESSÄ PERHE- JA YSTÄVÄPIIRISSÄ tapahtuva musiikin käyttö on musiikin julkista esittämistä.

        Maalaisjärjellä tarkoitettuna sinä päätät itse mikä on yksityistä perhe- ja ystäväpiiriä. Eli kun te hoidatte kaiken itse ilman ulkopuolista palveluntarjoajaa voidaan puhua ns. talkoohengellä toteuteusta toiminnasta johon osallisttu vain tietty ja rajattu osllistujajoukko joita sitten kutsutaan ystäviksi ja läheisiksi.

        Toisaalta ymmärrän, että jokin etujäjestö laatii säännöt myös sellaisiksi, että se antaa tulkinnanvaraa ja liikkumavapautta molemminpuolin. Lopuksi tämä etujärjestö sanoutuu irti koko hommasta niinkuin tuon linkin kautta kävin lukemassa. Hehän kehoittavat ottamaan yhteyttä levynvalmistajaan, jolloin tilanne muuttuukin oman edun ajamiseksi valmistajan puolelta. Miten voi valmistaja toimia valvojana, tutkijana ja tuomarina, outoa. Edelleen kehoitan käyttämään sitä "maalaisjärkeä" ja tilanteen mukaan elämistä. Kyllähän me oikeasti tiedämme mikä on oikein ja mikä väärin, milloin ollaan ansaintatarkoituksessa ja milloin pitämässä hauskaa hyvien läheisten ystävien kanssa talkoo- ja nyyttikestien merkeissä.


      • tiina1962
        Jiipee kirjoitti:

        Lähes kaikki muu kuin YKSITYISESSÄ PERHE- JA YSTÄVÄPIIRISSÄ tapahtuva musiikin käyttö on musiikin julkista esittämistä.

        Maalaisjärjellä tarkoitettuna sinä päätät itse mikä on yksityistä perhe- ja ystäväpiiriä. Eli kun te hoidatte kaiken itse ilman ulkopuolista palveluntarjoajaa voidaan puhua ns. talkoohengellä toteuteusta toiminnasta johon osallisttu vain tietty ja rajattu osllistujajoukko joita sitten kutsutaan ystäviksi ja läheisiksi.

        Toisaalta ymmärrän, että jokin etujäjestö laatii säännöt myös sellaisiksi, että se antaa tulkinnanvaraa ja liikkumavapautta molemminpuolin. Lopuksi tämä etujärjestö sanoutuu irti koko hommasta niinkuin tuon linkin kautta kävin lukemassa. Hehän kehoittavat ottamaan yhteyttä levynvalmistajaan, jolloin tilanne muuttuukin oman edun ajamiseksi valmistajan puolelta. Miten voi valmistaja toimia valvojana, tutkijana ja tuomarina, outoa. Edelleen kehoitan käyttämään sitä "maalaisjärkeä" ja tilanteen mukaan elämistä. Kyllähän me oikeasti tiedämme mikä on oikein ja mikä väärin, milloin ollaan ansaintatarkoituksessa ja milloin pitämässä hauskaa hyvien läheisten ystävien kanssa talkoo- ja nyyttikestien merkeissä.

        aiottekin pitää nimenomaan YKSITYISET BILEET. Lainaus Jiipee: "Maalaisjärjellä tarkoitettuna sinä päätät itse mikä on yksityistä perhe- ja ystäväpiiriä. Eli kun te hoidatte kaiken itse ilman ulkopuolista palveluntarjoajaa voidaan puhua ns. talkoohengellä toteuteusta toiminnasta johon osallisttu vain tietty ja rajattu osllistujajoukko joita sitten kutsutaan ystäviksi ja läheisiksi."

        Jos te ette yksityisbileissä tienaa laitteilla tai levyillä tai ravintola-yrittäjä ei ole tienaamassa teidän bileillä, muuta kuin vuokrana, niin minun mielestäni kuulutte tuohon edellä lainattuun Jiipeen kirjoittamaan kastiin ja sillä siisti! Pitäkää hauskaa!


    • G/T

      1. Luvallista
      2. Ei luvallista
      3. Ei luvallista
      4. Luvallista

      Epävarmoissa tapauksissa kysy : Gramex/Teosto

      • Repe34

        Tässä ketjussa tuntuu esiintyvän lievästi verhottua, Teoston/Gramexin taakse kätkeytyvää prokaraokevetäjien kotiinpäin vetämistä...
        Yksityisessä perhe- ja ystäväpiirissä tapahtuva laulun loikotus "kotikaraokelevyillä" tilasta riippumatta on sallittua. Kunhan vaan muulla yleisöllä ei ole tilaan pääsyä.
        Haloo, kun vuokraan jonkun tilan omaan käyttööni, se on vuokra-ajan minun yksityistilaani vaikka kyseessä olisi VPK:n sali!
        Ihme hatusta vedettyjä tulkintoja...


      • Jope
        Repe34 kirjoitti:

        Tässä ketjussa tuntuu esiintyvän lievästi verhottua, Teoston/Gramexin taakse kätkeytyvää prokaraokevetäjien kotiinpäin vetämistä...
        Yksityisessä perhe- ja ystäväpiirissä tapahtuva laulun loikotus "kotikaraokelevyillä" tilasta riippumatta on sallittua. Kunhan vaan muulla yleisöllä ei ole tilaan pääsyä.
        Haloo, kun vuokraan jonkun tilan omaan käyttööni, se on vuokra-ajan minun yksityistilaani vaikka kyseessä olisi VPK:n sali!
        Ihme hatusta vedettyjä tulkintoja...

        kanssa samaa mieltä. Jos joku on eri mieltä, tuokoon pragrafit esiin, jotka kieltäisivät tämän. Kaikki kannanotot kieltämisen puolesta ovat tarkoitushakuisia tulkintoja. Ei se tila, missä yksitysistilaisuus järjestetään, ole millään tavalla merkitsevä. Olennaista on se, onko tilaisuus yksityinen vaiko julkinen.


    • Vielä Vanhempi Vetäjä

      Kun nyt tuli kerran "sekaannuttua" tähän luvallista keskusteluun, niin päätin vielä kerran tarkistaa eri tahoilta, jotka valvovat toimintamme laillisuutta, miten sinun tapauksessasi homma toimii.
      Kaikki 4 kohtaa saa toteuttaa kotikaraokelevyillä! PISTE!

      Sitten vielä kerran (näin vanhempana) huomautus: JOS siellä käsitellään rahaa, joka edes vähäisesti johtuu karaokepalvelusta ja sen tuomasta oheisohjelmasta...kotikaraokea EI!

      Kotikaraokelevyjen käytöstä vastaavat AINA levyn omistaja ja myös mahdollinen ulkopuolinen käyttäjä...joten älkää perskutarallaa levittäkö täällä väärää tietoa.
      Mun antamani tieto perustuu oikeuden päätöksiin! PISTE!

      Pidetään "ääntä" yllä niin meidänkin oikeudenomistajat alkavat tajuta, että heillä ja heidän kappaleillaan on kunnia päästä karaokelevylle, eikä päinvastoin kuin nyt eli se on ollut heiltä välttämätön pakko...ja periä valtaisat korvaukset.

      TEOSTO ei hirmukorvauksia peri...vai miltä kuullostaa karaoke DVD:n tekijänoikeusmaksu 15 euroa...ilman liikkuvaa kuvaa?

      Keskustelua, keskustelua ja kannanottoja...kyllä ne PRO levyjen hinnatkin sieltä pikkuhiljaa putoilee alemmas!

      • Repe34

        Noniin, alat päästä pikkuhiljaa asiaan...
        Mikä oli se taho, joka valvoo toimintanne laillisuutta muuten?
        Oikeuden päätökset joista puhut, ovat todennäköisesti sellaisia että levyjen omistaja on ollut tietoinen väärinkäytöstä, ja se on myös osoitettu. Mutta jos minä lainailen levyjäni (taitaa ollakin jokunen nytkin lainassa), varsinkaan kun en toimi lähelläkään karaoke-, ravintola- tai muuta hupibisnestä, en ole todellakaan vastuussa siitä mitä lainaaja niillä tekee. Se on selvä juttu, varsinkin jos on kyse jostain kyseenalaisesta/tulkinnan varaisesta tapauksesta, ts. olikos tämä nyt julkinen paikka, annettiinko vetäjälle hieman ilmaista soppaa, olinko hyvässä uskossa että kaveri niitä kotona vaan käyttää jne. Eri asia on siis jos hommaa tehdään ammattimaisesti.
        Lopuista jutuista olenkin sitten samaa mieltä kanssasi.
        Eihän Ruotsissakaan taida olla tällaista erottelua pro/kotikaraokeen, ja Suomi on sentään karaoke luvattu maa? Vai olenko väärässä?


      • tiina1962

        minäkin yritin sanoa jo heti alussa, mutta ei ole meikäläisellä tuo kirjoitettu sana niin hyvin hallussa, kuin sinulla.

        Ihmettelen minäkin tätä vääntöä. Ei se pitäisi niin vaikeaa olla ;=}


      • Jope

        tämäkin keskustelu ajoi asiansa ja selkeytti tilannetta. Hyvä näin. Tuolla aiemmin esitin, ettei puhuttaisikaan KOTI-karaokesta, koska se voi harhauttaa (niinkuin kävikin) vaan käytettäisiin vaikkapa termiä YKSITYIS-karaoke vaihtoehtona AMMATTI-karaokelle.


      • Vielä Vanhempi Vetäjä
        Jope kirjoitti:

        tämäkin keskustelu ajoi asiansa ja selkeytti tilannetta. Hyvä näin. Tuolla aiemmin esitin, ettei puhuttaisikaan KOTI-karaokesta, koska se voi harhauttaa (niinkuin kävikin) vaan käytettäisiin vaikkapa termiä YKSITYIS-karaoke vaihtoehtona AMMATTI-karaokelle.

        Kotikaraoke tai yksityiskaraoke? Samaa asiaa. Oot aivan oikeassa.
        Olisi järkevämpää käyttää yksityiskaraokenimitystä.

        Muuten kun seurasin tätä keskustelua, niin olen sitä mieltä, että nämä keskustelut (kirjoittelut) ja kannanotot ovat paikallaan. Niin, miksi?
        1. Keskutelua ja keskustelua sekä kannanottoja, niin saadaan PRO levyjen hintojakin varmaan kohtuullistettua.
        2. Mielipiteiden vaihdossa on tullut myös ilmi, että tänne kirjoitelevat sellaiset(kin), jotka mieluummin pelaisivat filunkia kuin noudattaisivat tätä (liiankin tiukkaa) tekijänoikeuslakia.
        3. Keskustelut ja kannanotot panevat varmaan Teostonkin väen ajattelemaan uudemman kerran joitakin oikeudenkäyntejä...ja jospa oppisivat jossain muodossa käyttämään vaikkapa maalaisjärkeä.
        HUJOOP! Taisi tulla taas kerran, nämä asiat selviksi vai tulivatko sittenkään?


      • Repe34
        Vielä Vanhempi Vetäjä kirjoitti:

        Kotikaraoke tai yksityiskaraoke? Samaa asiaa. Oot aivan oikeassa.
        Olisi järkevämpää käyttää yksityiskaraokenimitystä.

        Muuten kun seurasin tätä keskustelua, niin olen sitä mieltä, että nämä keskustelut (kirjoittelut) ja kannanotot ovat paikallaan. Niin, miksi?
        1. Keskutelua ja keskustelua sekä kannanottoja, niin saadaan PRO levyjen hintojakin varmaan kohtuullistettua.
        2. Mielipiteiden vaihdossa on tullut myös ilmi, että tänne kirjoitelevat sellaiset(kin), jotka mieluummin pelaisivat filunkia kuin noudattaisivat tätä (liiankin tiukkaa) tekijänoikeuslakia.
        3. Keskustelut ja kannanotot panevat varmaan Teostonkin väen ajattelemaan uudemman kerran joitakin oikeudenkäyntejä...ja jospa oppisivat jossain muodossa käyttämään vaikkapa maalaisjärkeä.
        HUJOOP! Taisi tulla taas kerran, nämä asiat selviksi vai tulivatko sittenkään?

        Keskustella pitää!
        Yksi juttu mikä hieman vaivaa mieltä, on että aika usein luullaan (tai annetaan tietyiltä tahoilta kuva) että jotkut esim. karaokelevyjä koskevat kiellot johtuvat Teostosta tai tekijänoikeuslaista, vaikka kysymyksessä on tuottajan itsensä asettamia kieltoja. Esim. tämä älytön karaokelevyjen kopiointikielto. Mikään laki ei edelleenkään kiellä ottamasta varmuuskopioita yksityisessä käytössä (tai siirtämästä aineistoa kovalevylle). Tuottajat ovat sen siis itse kieltäneet.
        Edelleen myös luullaan että prokaraokelevyjen kallis hinta johtuu Teostomaksuista, vaikka näin ei ole. Kysymys taitaa olla supisuomalaisesta "lisenssijärjestelmästä". Katsotaan koska se murtuu...Kuten sanottu, en ole kuullut että tällaista systeemiä olisi missään muualla, korjatkaa jos ole väärässä.


      • Vielä Vanhempi Vetäjä
        Repe34 kirjoitti:

        Keskustella pitää!
        Yksi juttu mikä hieman vaivaa mieltä, on että aika usein luullaan (tai annetaan tietyiltä tahoilta kuva) että jotkut esim. karaokelevyjä koskevat kiellot johtuvat Teostosta tai tekijänoikeuslaista, vaikka kysymyksessä on tuottajan itsensä asettamia kieltoja. Esim. tämä älytön karaokelevyjen kopiointikielto. Mikään laki ei edelleenkään kiellä ottamasta varmuuskopioita yksityisessä käytössä (tai siirtämästä aineistoa kovalevylle). Tuottajat ovat sen siis itse kieltäneet.
        Edelleen myös luullaan että prokaraokelevyjen kallis hinta johtuu Teostomaksuista, vaikka näin ei ole. Kysymys taitaa olla supisuomalaisesta "lisenssijärjestelmästä". Katsotaan koska se murtuu...Kuten sanottu, en ole kuullut että tällaista systeemiä olisi missään muualla, korjatkaa jos ole väärässä.

        Olet saatanan oikeassa.
        Mikä helevetin kartelli se oikein meidän PRO-levyjen tuottajilla on?
        Kartellit ovat laissa kiellettyjä vai onko kartelli biisien tekijöillä? Jossakin sen TÄYTYY olla!
        Kävin nimittäin Tallinnassa, sellaisessa firmassa kuin Lefkan ja ostin sieltä yhden PRO karaokelevyn , jossa on Saarenmaan Valssi sikäläisellä kielellä. Maksoin levystä 100 euron paikkeille.
        Yrityksen vanhempi herrasmies sanoi siitä jäävän vielä katetta, vaikka heillä ei levikki ole kuin kymmenissä kappaleissa ja kaikki tekijänoikeusmaksut on jo maksettu!
        NOSTETAAN nyt vain suurempaa haloota! OLEN "Vielä Vanhempana Vetäjänä" talkoissa mukana!


      • Kerttuli
        Vielä Vanhempi Vetäjä kirjoitti:

        Olet saatanan oikeassa.
        Mikä helevetin kartelli se oikein meidän PRO-levyjen tuottajilla on?
        Kartellit ovat laissa kiellettyjä vai onko kartelli biisien tekijöillä? Jossakin sen TÄYTYY olla!
        Kävin nimittäin Tallinnassa, sellaisessa firmassa kuin Lefkan ja ostin sieltä yhden PRO karaokelevyn , jossa on Saarenmaan Valssi sikäläisellä kielellä. Maksoin levystä 100 euron paikkeille.
        Yrityksen vanhempi herrasmies sanoi siitä jäävän vielä katetta, vaikka heillä ei levikki ole kuin kymmenissä kappaleissa ja kaikki tekijänoikeusmaksut on jo maksettu!
        NOSTETAAN nyt vain suurempaa haloota! OLEN "Vielä Vanhempana Vetäjänä" talkoissa mukana!

        Jos kerran ammattikäyttöön tehtävien karaokelevyjen (ja miksei kotikaraokelevyjen) hinnat ovat mielestänne liian kalliit, niin miksi ette ihmeessä ala itse tekemään niitä? Kättä taskulle, iloista ilmettä ja levyjä tekemään. Sitten vaan myytte ne mahdollisimman halvalla kaikille halukkaille ostajille, joita tuntuu olevan täällä tyrkyllä palstan täydeltä.


      • Reinoreipuli
        Kerttuli kirjoitti:

        Jos kerran ammattikäyttöön tehtävien karaokelevyjen (ja miksei kotikaraokelevyjen) hinnat ovat mielestänne liian kalliit, niin miksi ette ihmeessä ala itse tekemään niitä? Kättä taskulle, iloista ilmettä ja levyjä tekemään. Sitten vaan myytte ne mahdollisimman halvalla kaikille halukkaille ostajille, joita tuntuu olevan täällä tyrkyllä palstan täydeltä.

        Taas sama juttu: Jos mielestäni vaikka maito on liian kallista ja hämärästi hinnoiteltu, en kuitenkaan lähtisi lehmää ostamaan, vaan valittaisin niin hitosti joka suuntaan.
        Kotikaraokelevyjen hinnat ovat täysin kohdallaan, supisuomalainen "prokaraokelisenssijärjestelmä" minuakin ihmetyttää...


      • Anonyymi
        Repe34 kirjoitti:

        Noniin, alat päästä pikkuhiljaa asiaan...
        Mikä oli se taho, joka valvoo toimintanne laillisuutta muuten?
        Oikeuden päätökset joista puhut, ovat todennäköisesti sellaisia että levyjen omistaja on ollut tietoinen väärinkäytöstä, ja se on myös osoitettu. Mutta jos minä lainailen levyjäni (taitaa ollakin jokunen nytkin lainassa), varsinkaan kun en toimi lähelläkään karaoke-, ravintola- tai muuta hupibisnestä, en ole todellakaan vastuussa siitä mitä lainaaja niillä tekee. Se on selvä juttu, varsinkin jos on kyse jostain kyseenalaisesta/tulkinnan varaisesta tapauksesta, ts. olikos tämä nyt julkinen paikka, annettiinko vetäjälle hieman ilmaista soppaa, olinko hyvässä uskossa että kaveri niitä kotona vaan käyttää jne. Eri asia on siis jos hommaa tehdään ammattimaisesti.
        Lopuista jutuista olenkin sitten samaa mieltä kanssasi.
        Eihän Ruotsissakaan taida olla tällaista erottelua pro/kotikaraokeen, ja Suomi on sentään karaoke luvattu maa? Vai olenko väärässä?

        Repe34 Kyllä olet oikeassa. Meillä on ollut karaoketapahtumia ruotsissa ja tein todella töitä saadakseni tietää säännöt. Ensin kysin suomesta tekijäoikeuksista he vastasivat että voin kääntyä STIM:in puoleen. Tein työtä käskettyä mutta he ei edes vaivautuneet vastaamaan. Kaikki levyt ostettu suomesta. Joten suomessa ei välitetä mitä teet niillä ulkomailla.


    • Vai ei

      ...hyvistä vastauksista, ja miksei myös vähän huonommistakin. Olishan tuota voinu heti alkuunkin haeskella netistä ihan issekseenkin, mutta juolahti vaan palstaa lukiessa mieleen että täällähän niitä tietäjiä varmaan on, eikä tuo netistä haku toisaalta meikäläiselle niin kovin helppoa tunnu olevan. Paljon kyllä löytyy, mutta harvemmin just sitä mitä hakee. Toisaalta jo alunperinkin oma maalaisjärki sanoi että nuo olis kaikki ok, mutta kun ei nykymaailmassa tuo maalaisjärkikään tahdo jostain syystä ihan aina päteä, ajattelin että varmistetaan nyt vielä. Toivotaan että asia selkeytyi jollekin muullekin, saihan tästä ainakin keskustelua kummasti aikaan. Aika hiljaistahan täällä on taas ollutkin jonkin aikaa.

      Täytyy sanoa että pikkaisen ihmetyttää tuo joittenkin vastaustyyli, vastataan oikein suureen ääneen (huutomerkkien kanssa) ja julistetaan niin varmana asiana, vaikka oikeasti ei ollakaan asioista selvillä. Onko se vain tyyli toisilla, vai onko se tosiaan tarkoitushakuista(tahtoo rahaa aina kun levy pyörii jossain), en tiedä. Toisaalta keskustelupalstahan tämä on, joten kait sitä saa jokainen kirjoitella mitä ja miten haluaa.

      Jokatapauksessa, kyllä myö pojat (ja onneks jo parit tytötkin) laulellaan, ja mikä parasta, ei pelkästään kaljan voimalla. On aina välillä luikauteltu jopa ihan ilman voimajuomaakin. Uskotteko vai valehtelenko lisää?
      Ei vais, ihan oikeesti! Kaikki ei edes osaa laulaa, siis oikein, osalla saattaa vahingossa muutama nuotti biisissä osua kohdalleen, mutta ei menoa haittaa, porukkaa naurattaa, mutta ei ilkeily mielessä. Kaikilla on hauskaa ja mottona onkin KPKOT, eli "kaikki paitsi karaoke on turhaa", kunhan vaan otetaan hauskanpidon kannalta.

      • Repe34

        "Kaikki paitsi karaoke on turhaa", oli hyvä lause, ja lisäisin vielä: "Eikä sekään ole kovin tärkeätä".
        Hauskoja hetkiä karaoken parissa on todellakin vietetty. Usein "yksityiskaraoken" parhaita hetkiä ovat kun joku hyvin vastentahtoisesti laulamiseen suhtautuva saadaan tarttumaan mikrofoniin (puoliväkisin) ja jälkeen nähdä miten asenne muuttuu...


      • Vai ei
        Repe34 kirjoitti:

        "Kaikki paitsi karaoke on turhaa", oli hyvä lause, ja lisäisin vielä: "Eikä sekään ole kovin tärkeätä".
        Hauskoja hetkiä karaoken parissa on todellakin vietetty. Usein "yksityiskaraoken" parhaita hetkiä ovat kun joku hyvin vastentahtoisesti laulamiseen suhtautuva saadaan tarttumaan mikrofoniin (puoliväkisin) ja jälkeen nähdä miten asenne muuttuu...

        Meilläkin oli kerran työkavereitten kanssa saunailta, pari kaveri toitotti jo ennen tuloaan, ja vielä tullessaankin, ettei varmaaan koske mikkiin, laulakoon ken tykkää. Parin tunnin jälkeen kaverit oli kilvan valitsemassa biisejä, molemmat on sittemmin hommanneet vehkeet itelleenkin. (silloin oli kyllä voimajuomakin mukana pelissä)


      • Jope
        Vai ei kirjoitti:

        Meilläkin oli kerran työkavereitten kanssa saunailta, pari kaveri toitotti jo ennen tuloaan, ja vielä tullessaankin, ettei varmaaan koske mikkiin, laulakoon ken tykkää. Parin tunnin jälkeen kaverit oli kilvan valitsemassa biisejä, molemmat on sittemmin hommanneet vehkeet itelleenkin. (silloin oli kyllä voimajuomakin mukana pelissä)

        kävi minullekin. Roudasin kamat työyksikköni pikkujouluun (yksitistiaisuus, vain lähimmät työkaverit 10-15 henkeä). Muutamien kohdalla oli ihan sama tilanne: "ikinä en laula karaokea, on aivan höpöhommaa." Mutta kuinkas kävikään, muutaman glögin jälkeen olivat ruinaamassa lauluvuoroja. Muuten, pikkujouluillasta seurasi, että ainakin kaksi seurueesta on hankkinut omat karaokelaitteet ja innostus on kuulemma kova.


    • jami45

      Jos sulla on vaan ihan OMA porukka ja ns suljettu tilaisuus(yksityistilaisuus)joihin ei ulkopuolisilla ole tulemista voi käyttää kotikaraokelevyjä.Kotipihahipat ei lasketa yksityistilaisuudeksi,koska äänet kantautuu ympäri ja lasketaan silloin julkiseksi. Tietääkseni myös huvilupa pitäisi olla.
      Ota ja selvitä asiat ennenkuin rupeat bailaamaan.

      • silleen

        Että oikein huvilupa, jos pitää kotipihalla pippaloita? Ootko ihan tosissas? Kyllä meikäläisen piha ainakin on ihan samalla lailla yksitysaluetta kun koti muutenkin?


      • Reinoreipuli

        Hyvin on onnistunut Teosto kampanjassaan kun täälläkin käsketään "ottamaan selvää ennen pihalla bailaamista"...
        Pitääpä ottaa selvää että jos pidän autossa ikkunoita auki ja soitan radiota? Tai maksaisinko maksut vaan varmuuden vuoksi? Hitto ja julkinen viheltely pitänee lopettaa...

        ps. Myötätuntoni lähti taksiradiosoitto tapauksen jälkeen...


      • jami45
        silleen kirjoitti:

        Että oikein huvilupa, jos pitää kotipihalla pippaloita? Ootko ihan tosissas? Kyllä meikäläisen piha ainakin on ihan samalla lailla yksitysaluetta kun koti muutenkin?

        OK..kotipiha on kotipiha,mutta kun naapuritkin sen musiikin kuulevat ja viel ihan ilimmatteex...
        jos näin ajatellaan...=)))))) Teosto ym...tahtooo rahhaaa...=)


      • saa tahtoo
        jami45 kirjoitti:

        OK..kotipiha on kotipiha,mutta kun naapuritkin sen musiikin kuulevat ja viel ihan ilimmatteex...
        jos näin ajatellaan...=)))))) Teosto ym...tahtooo rahhaaa...=)

        ihan rauhassa, mutta ihan turha uskotella että voisivat jotain saada, vaikka naapurit ja kylänväki kuinka kuulisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe