VESIKASTE RAAMATUSSA!

suomalainen

VESIKASTE RAAMATUN
OPETUKSEN VALOSSA

Lähdemme tarkastelemaan Raamatun opetuksen valossa vesikastetta. Katsomme koska kastetaan ja keitä kastetaan ja miksi kastetaan. Kasteesta on kiistelty kautta vuosisatojen ja monet uskovat ovatkin väsyneet tähän aiheeseen ja ajattelevat, että ihan sama kunhan vain on kastettu, joko vauvana tai uskoontulon jälkeen. Raamattu puhuu ettemme palaisi enää Kristuksen opin alkeisiin, mutta Jumalan sana opettaa myös ettemme rakentaisi väärille perustuksille oppia kasteista ja Kristuksen opin alkeita. Hebr 6:1,2; Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.

Kristuksen opin alkeet ovat erittäin tärkeät, ne ovat kuin talon perustus, jos perustus on pielessä, niin talo on silloin rakennettu väärille perustuksille. Ajattele jos et tunne aakkosten kirjaimia ja sinun pitäisi lukea sekä kirjoittaa, olisit toivottoman tehtävän edessä yrittäessäsi asetella kirjaimia oikeille paikoille. Tässä kaste asiassa tuleekin melkoinen sotku, jos ei tunne ”hengellistä kirjaimistoa”. Ihminen on sotkenut taivaalliset koordinaatit ja vaihtanut ne ihmistekoisiin koordinaatteihin, siksi onkin olemassa ihmisten hapattamia kasterituaaleja, joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan kanssa. Jos joku puhuu Jumalan sanan totuutta niille, jotka ovat kiinni ihmistekoisissa kasterituaaleissa, niin nämä totuudenpuhujat leimataan rakkaudettomiksi. Mutta, Jumalan rakkaus ja Jumalan sanan totuus ovat erottamattomat, jos jompikumpi puuttuu, niin silloin ollaan ihmistekoisessa jumalanpalveluksessa, joka on Raamatun mukaan turhaa Jumalan palvelemista. Kirjoitan tämän kirjoituksen rakkaudesta Jumalaan ja Hänen sanaansa ja myös, jotta Jumalan pyhät voisivat kulkea kohti koko totuutta. Raamattuhan opettaa Pyhän Hengen johdattavan uskovia koko totuuteen, eikä puoli tai osatotuuteen. Jos haluamme saada selville mikä on Raamatullinen kaste, niin ensin meidän täytyy ymmärtää, että vastaus tähän kysymykseen löytyy vain Raamatusta eikä Raamatun ulkopuolelta esim. kirkkohistoriasta. Ensimmäiseksi tarkastelemme Johannes kastajan suorittamia kasteita. Kaikki Raamatun lainaukset on tässä tutkimuksessa kursiivissa.

1. Johannes Kastaja
MARK 1:1-5; Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku. Niin kuin on kirjoitettuna profeetta Esaiaan kirjassa: "Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava sinun tiesi". "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: ’Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi’", niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi. Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

Johannes kastoi Jordanilla ihmisiä parannuksen kasteella, kun ihmiset tunnustivat syntinsä. Johannes ei kastanut ketään ilman syntien tunnustamista. Johanneksen kaste kuului vain niille, jotka tunnustivat syntinsä. Johanneksen kaste erotti ne, jotka eivät tunnustaneet syntejänsä sekä ne, jotka tunnustivat syntinsä. Johanneksen kaste ei ole uuden liiton kaste, vaan hän kastaessaan ihmisiä valmisteli heitä tulevan uuden liiton Jumalanpalvelus järjestykseen. Johannes kastaja oli viimeinen vanhan liiton Jumalan sanansaattaja. Johanneksen tehtävä oli valmistaa vanhan liiton kansaa kohtamaan Jeesus, se luvattu messias, jonka kautta vanha liitto väistyisi ja uusi liitto asetettaisiin tilalle.

Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Matt 3:11

Millä tavalla Johannes sitten valmisteli tietä Jeesukselle ja uudelle liitolle? Hän julisti parannuksen sanomaa ja kastoi ne, jotka tunnustivat syntinsä. Johannes kastaja siis kastoi vedellä parannukseen, mutta hän sanoi, että Jeesus kastaa parannukseen Hengellä ja tulella. Vanha liitto oli kirjaimen liitto, jossa ei ollut Hengen voimaa. Uusi liitto on parempi liitto, koska Jeesus kastaa ihmisen parannukseen Pyhässä Hengessä uskon kautta. Uudessa liitossa tullaan sisälle seurakuntaa parannuksen teon kautta, josta seuraa Pyhän Hengen saaminen ja vesikasteelle meno. Tämä on uuden liiton järjestys siitä miten tullaan Jumalan lapseksi. Vanhassa liitossa tultiin lihallisen syntymän kautta Jumalan seurakunnan jäseneksi. Tämän lihallisen syntymän jälkeen liitonmerkkinä oli ympärileikkaus.

Nyt on tärkeätä ymmärtää, ettei Jumala tee ihmisen kanssa liittoa ennen Jumalan lapseksi syntymistä, vaan Jumalan lapseksi syntymisen jälkeen. Kaikki jotka kastavat ihmisen uudessa liitossa ennen uudestisyntymistä, toimivat vanhan liiton Jumalanpalvelus järjestyksen mukaan. Raamattu opettaa selvästi, että ennen vesikastetta tulee olla usko Jumalaan. Uuden liiton järjestys on ensin sanan julistus ja sitten syntien tunnustaminen ja uskoontulo ja sitten vasta kasteelle. Ennen lakiliittoakin tuli ensin usko ja vasta sitten Jumalan liitonmerkki. Aabrahamkin uskoi Jumalaan ja sen merkiksi hänet ympärileikattiin. Sama usko näkyy myös Nooan elämässä. Nooa rakensi uskossa isoa laivaa kuivalle maalle ja kun vedenpaisumus tuli meni Nooa vaimonsa ja heidän kolme poikaa vaimoineen arkin sisälle. Vedenpaisumus hukutti jumalattoman maailman eli erotti jumalattoman ja vanhurskaan. Tämä uskovien ja uskottomien erotus on kasteen yksi tärkeä tehtävä. Nooa rakensi uskossa arkkia, eli Nooallakin oli ensin usko ja sen jälkeen tuli erottava vesi, joka hukutti jumalattoman maailman. Vesikastetta ennen tulee olla usko Jumalaan ja se on Raamatun selvä opetus vesikasteesta.

2. Jeesuksen lähetyskäsky

Matt 28:19,20; Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso,olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti”.

Jeesus antoi käskyn, että tuli mennä ja tehdä ihmisistä Jeesuksen opetuslapsia ja sitten kastaa nämä uskoontulleet opetuslapset, eikä kaikkea kansaa. Tämän jälkeen näitä opetuslapsia, jotka olivat tulleet uskoon tuli opettaa pitämään kaikki Jumalan antamat käskyt, mitä Jeesus on käskenyt pitää. Kaikkia kansoja ei tullut opettaa, vaan ainoastaan uskoontulleet opetuslapset.

Selvennyksen vuoksi kertaan vielä; Tämä lähetyskäsky tarkoitti, että tuli julistaa evankeliumia ja ne, jotka tunnustavat syntinsä ja tekevät parannuksen ja tulevat uskoon, vain he menevät kasteelle ja sen jälkeen heitä tuli opettaa pitämään koko Jumalan sanan totuus. Aapeli Saarisalo on kääntänyt Matt 28:19,20:n tarkasti alkukielen mukaisesti, joka kuuluu näin: ” Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti”

2.B Mark 16:15,16

Mark 16: 15,16; Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Tässä on nyt selvä ja selkeä järjestys. Ensin mentiin ja saarnattiin evankeliumia ihmisille. Joka teki parannuksen ja tuli uskoon hänet kastettiin ja hän pelastuu uskon kautta Jeesukseen. Ja se, joka ei usko se tuomitaan kadotukseen. Jeesuskin opetti, että ensin tulee olla usko ja vasta sitten kaste. Raamatun ilmoitus on aivan selvä tässä asiassa. Jeesus asetti lähetyskäskyyn evankeliumin julistuksen sekä kasteen. Apostolien teoista näemme, mitenkä Herran apostolit toteuttivat tämän Jeesuksen käskyn

APT 19:1-6;Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen" Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

Nämä opetuslapset olivat jo kastettu Johanneksen kasteella ja kun Paavali kuuli sen käski hän kastaa heidät Herran Jeesuksen nimeen. Johannes kastaja kastoi siihen saakka kunnes hänet vangittiin ja tapettiin. Ristin kuoleman jälkeen Jeesus nousi ylös ja ilmestyi opetuslapsilleen ja antoi käskyn ensin saarnata evankeliumia ja ne, jotka tulivat uskoon tuli kastaa ja se on tämä Raamatun opettama yksi kaste. Raamatussa on aina oikea järjestys, ensin vanha liitto ja sen jälkeen uusi liitto, ensin usko ja sitten vasta kaste.

Mihin nimeen kastetaan?

Apostolit kastoivat Herran Jeesuksen nimeen ja kaikissa apostolien teoissa esiintyvissä kastekohdissa käytäntö on aina sama. Onko tässä nyt ristiriita Jeesuksen ja apostolien välillä, kun Matt 19:28:ssa on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Apostolit toteuttivat Herran Jeesuksen Kristuksen käskyn kastamalla uskoontulleet Herran Jeesuksen nimeen. Koska Raamatussa on näin käytännössä kastettu, ja kaikissa apostolien tekojen kaste kohdissa, missä on maininta jonkun nimeen kastamisesta, niin se on poikkeuksetta Herran Jeesuksen nimeen, niin sen tähden on oikein kastaa Herran Jeesuksen nimeen. Tämä kaste Herrran Jeesuksen nimeen ei ole Branhamilaisuutta niin kuin jotkut asian ymmärtävät, vaan Raamatullisuutta. Itse en kannata Branhamilaisuutta, enkä epäraamatullista Jeesus yksin oppia, joka on harhaoppi.

Historia todistaa, että Roomassa vuonna 303 jKr keisari Diocletian määräsi monia kristittyjen kirjoja poltettavaksi. Kirjojen joukossa oli myös varhaisia UT:n käsikirjoituksia. Varhaisin muoto Matt 28:19 on n.300- luvun lopulta tai 400- luvulta. Varhaisimpia käsikirjoituksia ei ole olemassa Matteuksen evankeliumista. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa monta kertaa kirjoituksissaan Matt 28:19 kohtaa näin; "Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimeeni." Eusebiuksen kirjoitukset ovat 300-luvulta. Meillä ei ole tällä hetkellä näyttää yhtäkään käsikirjoitusta Matteuksen lopusta, jossa olisi Eusebiuksen siteeraama siteeraus. Kaikissa olemassa olevissa käsikirjoituksissa on kaste Isä ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt 19:28:ssa. Kun meillä ei ole yhtään käsikirjoitusta, jossa olisi kirjoitettu Jeesuksen nimeen, niin en halua yrittää todistella Raamatun opetusta historian todistuksella, enkä siten uskalla kumota tuota Matt 19:28:ssa olevaa kohtaa. Joten minulle riittää Raamatun opettama yksi kaste uskoontulon jälkeen, vaikka se olisi tehty Matt 19:28:n mukaisesti, vaikka itse kastankin Herran Jeesuksen nimeen. Minusta Raamattu apostolien teoissa itse todistaa sen, että kaste suoritetaan Jeesuksen nimeen, Raamatun oman todistuksen pitäisi riittää tässä asiassa. Kol 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Raamatun oma todistus on myös, että kaikki minkä teemme sanalla ja työllä tulisi tehdä Herran Jeesuksen nimeen. Minä itse kastan Herran Jeesuksen nimeen ja tiedän myös monia, jotka kastavat Jeesuksen nimeen. Apostolit noudattivat Jeesuksen lähetyskäskyä ja saarnasivat evankeliumia ja kastoivat uskoon tulleet Jeesuksen nimeen, kyllä tämän tulee riittää jokaiselle todisteeksi, että kaste Herran Jeesuksen nimeen on pätevä ja Raamatullinen.

Tärkein asia on kuitenkin uskon syntyminen Kristukseen, josta seuraa vesikaste. Seuraavaksi käymme läpi kaikki kastekohdat, mitkä esiintyvät Raamatussa ja näemme sen jälkeen järjestyksen olevan aina ensin usko ja sitten kaste.

APOSTOLIEN TEOISSA ESIINTYVÄT KASTE KOHDAT
2 C. Helluntai
Helluntaina Pyhän Hengen vuodatuksen ja Pietarin puheen jälkeen uskoontulleet kastettiin Herran Jeesuksen nimeen.

APT 2:29-42 Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä. Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen, niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta. Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme. Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette. Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: ’Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.’Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?" Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehotti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

Pietarin julistuksen seurauksena tuli pisto ihmisten sydämiin, eli synnintunto ja he kysyivät: Miehet, veljet mitä meidän pitää tekemän? Pietari käskee heitä ensin tekemään parannuksen ja sitten menemään kasteelle Jeesuksen Kristuksen nimeen. Ja niin ne, jotka ottivat sanan vastaan ne kastettiin Jeesuksen Kristuksen nimeen.

Tässä on selvä järjestys, ensin sanan saarna sitten synnintunto ja katumus sekä sanan vastaan ottaminen uskon kautta ja sitten vasta kaste. Tuo sana parannus jakeessa 38 on alkutekstissä metanoeoo, joka tarkoittaa katumista, mielenmuuttamista ja alkamista ajatella toisin. Kun pisto tuli ihmisten sydämiin, niin Pietari kehotti heitä katumaan, eli tunnustamaan syntinsä. Kun on kaduttu ja tunnustettu synnit, silloin ihmisen mieli muuttuu Jumalan sanan mukaisesti ja sitten aletaan ajattelemaan toisin, eli Jumalan tahdon mukaisesti. Sanoohan sanakin; kuka syntinsä tunnustaa ja hylkää ne se saa armon, San 28:13. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 1 JOH 1:8-9

Parannuksen tekemisen jälkeen vasta voi mennä kasteelle ja parannuksen tekemisen jälkeen, kun ihminen tunnustaa syntinsä annetaan synnit anteeksi ja Kristuksen lahjavanhurskaus.

Pietari julisti, että sama lupaus on annettu myös lapsille sekä kaikille, jotka kaukana ovat. Mikä oli tuo lupaus?

Lupaus kuului: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

Lupaukseen kuului ensin parannuksen teko ja vasta sitten kaste. Parannuksen tekemisestä seuraa kaste ja Pyhän Hengen saaminen sekä syntien anteeksiantamus.

Lupaus ei tarkoittanut lasten kastamista, vaan parannuksen teosta seuraavia lupauksia eli kasteen vastaanottamien ja lupaus Pyhästä Hengestä. Sanoihan Jeesuskin evankeliumissa: "TEHKÄÄ PARANNUS JA USKOKAA EVANKELIUMI." Lapsetkin saavat tämän lupauksen mukaan seurata evankeliumin järjestystä, eli ensin parannuksen teko ja sitten kaste sekä Pyhän Hengen lahja.

Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Apt 17:30

Raamatun opetus on, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, jonka jälkeen Jumala pelastaa ihmisen synnin ja saatanan vallasta. Ketään ei tehdä lapsikasteessa Jumalan lapseksi, sillä kaikkien on kaikkialla tehtävä parannus, niin kuin Raamattu opettaa.

Pelastuminen ja uskoon tulo on Jumalan armoa, joka on puhdas Jumalan teko, sillä me olemme pelastuneet Jumalan armosta emmekä itsemme kautta. Jumalan armo työ ja pelastus tulee kuitenkin vastaanottaa, koska muuten emme voi pelastua, sen tähden Jeesuskin sanoi: ”Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.” Ihminen ei voi tehdä parannusta ilman, että Pyhä Henki todistaa Jumalan sanan kautta ihmiselle, että hän tarvitsee synteihinsä sovituksen Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen kautta. Parannuksen tekeminen ei siis ole ihmisestä lähtöisin, vaan Jumalasta, ihminen vain vastaanottaa Jumalan armosta pelastuksen tekemällä parannuksen. Ilman parannuksen tekemistä ihminen jää synteihinsä, jotka johdattavat hänet kadotukseen.

Luterilainen, katolinen ja ortodoksinen kirkko opettavat vastoin Jumalan sanaa että kasteessa (lapsikasteessa) saadaan synnit anteeksi ja Pyhä Henki. Pyhä Henki saadaan uskon kautta Jeesukseen, eikä kasteen kautta.

3. Filippus Samariassa
APT 8:5-25 Ja Filippus meni Samarian kaupunkiin ja saarnasi heille Kristusta. Ja kansa otti yksimielisesti vaarin siitä, mitä Filippus puhui, kun he kuulivat hänen sanansa ja näkivät ne tunnusteot, jotka hän teki. Sillä monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä; ja moni halvattu ja rampa parani. Ja syntyi suuri ilo siinä kaupungissa. Mutta ennestään oli kaupungissa muuan mies, nimeltä Simon, joka harjoitti noituutta ja hämmästytti Samarian kansaa sanoen olevansa jokin suuri; ja häntä kuuntelivat kaikki, pienet ja suuret, ja sanoivat: "Tämä mies on se Jumalan voima, jota kutsutaan ’suureksi’". Ja he kuuntelivat häntä sentähden, että hän kauan aikaa oli noituuksillaan heitä hämmästyttänyt. Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi. Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen. Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen; sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen. Mutta kun Simon näki, että Henki annettiin sille, jonka päälle apostolit panivat kätensä, toi hän heille rahaa ja sanoi: "Antakaa minullekin se valta, että kenen päälle minä käteni panen, se saa Pyhän Hengen". Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä. Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä." Niin Simon vastasi ja sanoi: "Rukoilkaa te minun edestäni Herraa, ettei minulle tapahtuisi mitään siitä, mitä te olette sanoneet". Ja kun he olivat todistaneet ja Herran sanaa puhuneet, palasivat he Jerusalemiin ja julistivat evankeliumia monessa Samarian kylässä.

Järjestys on taas sama. Samariassa Filippus julisti ensin evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä. Ja sitten ne, jotka uskoivat ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Simonkin, joka oli ennen harjoittanut noituutta, uskoi ja kastettiin. Simon pysytteli Filippuksen seurassa ja näki suuria ihmeitä ja voimallisia tekoja kun monista, joissa oli saastaisia henkiä, ne lähtivät pois huutaen suurella äänellä ja moni halvattu ja rampa parani. Tämä hämmästytti Simonia. Jakeessa 13 oleva sana uskoi on alkutekstissä pisteuoo, joka merkitsee uskoa ja esiintyy Raamatussa pelastuksen yhteydessä. Simon siis uskoi ja otti sanan vastaan ja kastettiin niin kuin Raamattu opettaa.

Kun Apostolit Jerusalemissa kuulivat Samarian ottaneen sanan vastaan lähettivät he Samariaan Pietarin ja Johanneksen. Apostolien tultua he rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen, sillä Pyhä Henki ei ollut vielä tullut heihin, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. Simon oli kyllä tullut uskoon, mutta hän luuli Jumalan lahjan olevan rahalla ostettavissa, ja hän oli täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä, eikä hän enää ollut uskossa Jeesukseen. Sen tähden Simonilla ei ollut enää osallisuutta Jumalan sanaan. Tässä on varoituksen sana siitä, että pelastuksen menettää luopumalla uskosta Jeesukseen. Tämä myös todistaa, ettei vesikaste pelasta ketään, vaan usko Jeesukseen. Olihan Simonkin kastettu, muttei tuo kaste kumminkaan pelastanut häntä.

4. Filippus ja Kandaken hoviherra
Filippus jatkoi matkaansa ja Herran enkeli puhui hänelle sanoen : mene Gassaan johtavalle tielle.

APT 8:26-39; Mutta Filippukselle puhui Herran enkeli sanoen: "Nouse ja mene puolipäivään päin sille tielle, joka vie Jerusalemista alas Gassaan ja on autio". Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan ja oli nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta. Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja". Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?" Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä. Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niin kuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niin kuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa. Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä." Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?" Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?" Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet. Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.

Filippus tapaa Gassaan johtavalla tiellä kandaken hoviherran, joka luki Jesajan kirjaa lukua 53. Filippus kysyy hoviherralta ymmärtääkö hän lukemaansa, johon hoviherra vastaa kuinka hän voi ymmärtää ellei kukaan opasta häntä. Filippus selitti hänelle Jesajan kirjan luvun 53, joka kertoo Jeesuksen sovitustyöstä. Hoviherralle julistettiin evankeliumia Jeesuksesta ja hän tuli uskoon ja hänet kastettiin. Jakeessa 36 hoviherra kysyy, mikä estää kastamasta minua? 33/38 käännöksessä Filippus ei vastaa mitään, vaan kastaa hoviherran jakeessa 38. Jae 37 puuttuu tekstistä. Tuntuu aika oudolta ettei Filippus olisi vastannut mitään noin suoraan kysymykseen, hän oli vaan hiljaa ja alkoi kastamaan hoviherraa.

Kreikan kielisestä tekstilaitoksesta, jonka nimi on Textus Receptus löytyy puuttuva jae, joka kuuluu käännettynä näin; Apt 8:37; ja Filippus sanoi; jos uskot koko sydämestäsi niin on lupa. Ja hän vastasi minä uskon että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.

Jakeessa 37 on kreikan sana eksestin, joka tarkoittaa on lupa tai, joku on luvallista ja se on käännetty muualla Raamatussa aina tarkoittamaan lupaa. Hoviherra kysyy estääkö mikään kastamasta häntä, johon Filippus vastaa; jos uskot koko sydämestäsi niin on lupa. Järjestys on taas tuttu ensin sanan julistus ja parannuksen tekeminen ja uskossa sanan vastaanottaminen ja sen jälkeen kasteelle. Tämä kohta todistaa, ettei ollut luvallista kastaa muita kuin uskoontulleita. Myöhemmin tässä tutkimuksessa käsittelemme toista kastekohtaa, josta myös käy ilmi, ettei saanut kastaa muita kuin uskoontulleita.

Sana eksestin löytyy mm. seuraavista Raamatun kohdista, joissa näemme eksestin sanan olevan käännetty juuri oikein, eli lupa.

Matt 12:2 Mutta kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänelle: "Katso, sinun opetuslapsesi tekevät, mitä ei ole lupa tehdä sapattina".

Matt 19:3 Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"

Matt 19:3 Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"

Luuk 20:22 Onko meidän lupa antaa keisarille veroa vai eikö?"

Apt 21:37 Ja kun oltiin kuljettamassa Paavalia sisälle kasarmiin, sanoi hän päällikölle: "Onko minun lupa sanoa sinulle jotakin?" Niin tämä sanoi: "Osaatko sinä siis kreikkaa ?

Textus Receptuksen tekstilaitos oli yleisesti hyväksytty ja käytössä 1800-luvun loppuun asti, jolloin monet Raamatun kääntäjät alkoivat käyttämään muita tekstilaitoksia. Apt 8:37 löytyy ainakin näistä Raamatun käännöksistä.

- Textus Receptus

- King James version

- Jay. B. Green literal translation

- Lutherin käännös

- Vanha Biblia

5. Paavalin kääntymys ja kaste
Apostolien teoissa luvussa 9 on entisen seurakunnan vainoojan Paavalin kääntymys ja kaste, jota seuraavaksi käsittelemme.

APT 9:1-22; Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin. Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä; ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?" Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän." Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet. Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon. Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut. Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra". Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee; ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen." Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa; ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat". Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen. Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden. "Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä". Ja heti putosivat hänen silmistään ikään kuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen. Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui. Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa. Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika. Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne, jotka tätä nimeä avuksi huutavat? Ja eikö hän ole tullut tänne viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?" Mutta Saulus sai yhä enemmän voimaa ja saattoi Damaskossa asuvat juutalaiset ymmälle näyttäen toteen, että Jeesus on Kristus.

Matkalla Damaskoon yhtäkkiä valo leimahti taivaasta Paavalin ympärille ja Paavali kaatuu maahan ja kuulee äänen sanovan hänelle; Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paavali kysyy; kuka olet Herra? Ja Paavalille vastataan; Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat ja Jeesus sanoi; nouse ylös ja mene Damaskoon siellä sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tehdä. Damaskossa Ananias pani kätensä Paavalin päälle ja sanoi Jeesus lähetti minut, että saisit näkösi jälleen ja täyttyisit Pyhällä Hengellä. Ja heti sen jälkeen Paavalin silmistä putosivat ikään kuin suomukset ja Paavali sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen. Paavali tuli uskoon Jeesukseen ja otti kasteen. Taas oli ensin usko ja sitten vasta kaste. Paavali täyttyi Pyhällä Hengellä ja se oli merkki siitä, että hän oli tullut uskoon. sanoohan Jumalan sanakin, että saamme luvatun Pyhän Hengen uskon kautta Jeesukseen;

GAL 3:14että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

Paavali näytti toteen kirjoituksista Jeesuksen olevan Kristus ja Paavali julisti rohkeasti evankeliumia. Paavali oli tullut uskoon ja piti nyt entisen roskana Jeesuksen tuntemisen rinnalla, että hän voittaisi omakseen Kristuksen;

FIL 3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen.

Järjestys on taas sama ensin usko ja sitten kaste.

6. Kesareassa uskoon tulleet pakanat kastettiin
Apt 10:1-48; Kornelius, sinun rukouksesi on kuultu, ja sinun almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä. Niin lähetä nyt Joppeen ja kutsu tykösi Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan; hän majailee nahkuri Simonin talossa meren rannalla.’ Sentähden minä lähetin heti sinulle sanan, ja sinä teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua. "Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön, vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen. Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kaikkien Herra, sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte; te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa. Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat. Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä, ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kuin hän oli kuolleista noussut. Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta. Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Kornelius oli kutsunut taloonsa koolle sukulaisensa ja lähimmät ystävänsä Pietarin tullessa Korneliuksen taloon. Pietari julisti syntien anteeksiantamusta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Pyhä Henki tuli kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Ja ympärileikatut juutalaiset, jotka olivat tulleet Pietarin mukana hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin, sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi; ei kai kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin. Tässä käy selvästi ilmi, ettei saanut kastaa muita kuin uskoontulleita. Alkuseurakunnassa oli siis selvästi voimassa kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita.

Pakanat tulivat uskoon ja täyttyivät Pyhällä Hengellä ja niin kuin aikaisemmin tutkimme, niin uskon kautta Jeesukseen saa vain luvatun Hengen. Järjestys on taas oikea, ensin sanan julistusta syntien anteeksisaamisesta uskon kautta Jeesukseen ja sitten sanan vastaan ottaminen ja uskoontulo ja sen jälkeen kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen. Valtionkirkkolaitokset opettavat, että lapsikasteessa saa Pyhän Hengen, synnit anteeksi, vapautetaan saatanan vallasta, liitetään seurakuntaan ja tulee Jumalan lapseksi. Valtiokirkkolaitoksilla tarkoitan luterilaista, ortodoksista ja katolista kirkkoa. Näillä kirkoilla on kaikki nämä opetukset väärin, niin kuin olet huomannut, Raamatusta ei löydy näitä opetuksia. Tässähän oli jo täytytty Pyhällä Hengellä ennen kastetta. Raamattu opettaa Pyhän Hengen saamisen edellytyksenä olevan uskon Jeesukseen, eikä kasteen. Tämä kohta todistaa myös, että synnit saadaan anteeksi uskon kautta Jeesukseen.

APT 11: 16-18: Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: ‘Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä’. Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?" Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi".

Pietari kertoi Jerusalemissa pakanoiden uskoon tulosta Apt 11 luvussa. Huomaamme tästä luvusta, jotta kysymys oli todella siitä jottei ketään voitu kastaa ennen kuin hän on tullut uskoon. Pietari kertoi, koska pakanat olivat tulleet uskoon, niin ei hän voinut estää Jumalaa. Jonka jälkeen Jerusalemin seurakunnassa iloittiin siitä kun Jumala oli antanut myös pakanoille parannuksen elämäksi.

Näistä kohdista Apt 10:44-48 sekä Apt 11:16-18 käy selville selkeästi, ettei alkuseurakunta kastanut ketään joka ei ollut tullut uskoon. Evankeliumin kuulleet pakanat tulivat uskoon ja Pietari sanoo:”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Apostolien tekojen luvussa 11 Pietari sanoo, koska siis pakanatkin olivat saman uskon lahjan, niin mikä hän on estämään Jumalan asetuksia. Oli kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita. Sillä niin Pietari sanoo, ettei kukaan nyt voi kieltää heitä kastamasta kun ovat saaneet Pyhän Hengen ja tulleet uskoon. Luterilainen teologia väittää, että tässä ei ollut kaste kieltoa, vaan se että juutalaiset luulivat ettei pakanoita saa kastaa. Mutta tämä väite on todella epäraamatullinen, sillä: Mark 16:15-16 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Apostolit tiesivät Kristuksen käskyn perusteella, että kaikista kansoista uskoontulleet kastetaan, sillä näin oli Kristus heitä käskenyt tehdä. Näin myös Pietari kumppaneineen tiesi, että vesikaste kuuluu kaikille uskoontulleille. Joten Apt 10:44-48:sta käy selvästi ilmi, että oli kielto olla kastamatta muita kuin uskoontulleita olivat he sitten juutalaisia tai pakanoita.

7. Lyydia purppuranmyyjä
APT 16:11-15; Kun nyt olimme purjehtineet Trooaasta suoraan Samotrakeen, ja seuraavana päivänä Neapoliin, ja sieltä Filippiin, joka on ensimmäinen kaupunki siinä osassa Makedoniaa, siirtokunta. Siinä kaupungissa me viivyimme muutamia päiviä. Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille. Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui. Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

Paavali, Silas ja Timoteus saapuivat Filippiin ja menivät sapattina joen rannalle, koska arvelivat siellä olevan rukouspaikan. Joen rannalla oli Lyydia niminen purppuranmyyjä ja Herra avasi Lyydian sydämen ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui. Kun Lyydia perhekuntineen oli kastettu hän pyysi Paavalia kotiinsa sanoen jos pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa kotiini ja majailkaa siellä. Lyydian sydän avautui evankeliumille ja hän tuli uskoon ja kastettiin. Lyydian perhekunta kastettiin myöskin ja niin kuin olemme edellä tutkineet, että kaikki kastetut olivat uskoontulleita, niin varmasti myös kastetut perhekuntalaiset olivat uskossa. Koska, kielto kastaa muita kuin uskovia oli apostolien aikaan käytössä, eivät apostolit voineet kastaa muita kuin uskovia, jotka olivat tehneet parannuksen.

Paavaliakaan ei lähetetty kastamaan ihmisiä, vaan julistamaan evankeliumia. Paavali kumoaa luterilaisen sekä katolisen sylivauva kasteteologian, sillä Paavali oli lähetetty julistamaan evankeliumia ei kastamaan, mutta Paavalikin kastoi sen jälkeen kun uskoontulo oli tapahtunut. Herran apostolit julistivat Jumalan sanaa ja kastoivat uskoontulleet, jotta Raamatullinen järjestys toteutuisi, ensin usko ja sitten kaste. Herran apostolit eivät sotkeneet taivaallisia koordinaatteja, vaan he tarkasti noudattivat Jeesuksen antamia käskyjä.

1 KOR 1:14-18; Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan -ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

8. Vanginvartijan perhekunta
APT 16:20-34; Ja vietyänsä heidät päällikköjen eteen he sanoivat: "Nämä miehet häiritsevät meidän kaupunkimme rauhaa; he ovat juutalaisia ja opettavat tapoja, joita meidän ei ole lupa omaksua eikä noudattaa, koska me olemme roomalaisia". Ja kansakin nousi heitä vastaan, ja päälliköt revittivät heiltä vaatteet ja käskivät lyödä heitä raipoilla. Ja kun olivat heitä paljon pieksättäneet, heittivät he heidät vankeuteen ja käskivät vanginvartijan tarkasti vartioida heitä. Sellaisen käskyn saatuaan tämä heitti heidät sisimpään vankihuoneeseen ja pani heidät jalkapuuhun. Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä. Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat. Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen. Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä". Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?" Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat. Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta. Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.

Maanjäristyksen jälkeen vanginvartija aikoi surmata itsensä, koska luuli vankien karanneen. Paavali huutaa ettei hän tappaisi itseään, koska he kaikki olivat vielä vankilan sisällä. Valoa pyytäen vanginvartija juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen. Vanginvartija vei heidät ulos ja sanoi mitä pitää minun tekemän, että minä pelastuisin ? Niin he sanoivat hänelle usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut sekä myös sinun perhekuntasi. Sen jälkeen he menivät vanginvartijan kotiin ja puhuivat Jumalan sanaa hänelle ja kaikille, jotka olivat kokoontuneet taloon. Ja sitten vanginvartija ja hänen omaisensa kastettiin.

Vanginvartija vei kasteen jälkeen Paavalin ja Silaan asuntoonsa ja tarjosi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi. Vanginvartija ja koko hänen perheensä kuulivat julistetun sanan ja tulivat uskoon ja kastettiin. Järjestys on taas sama, ensin sanan julistus sitten usko ja sen jälkeen sitten kaste.

9. Synagoogan esimies Krispus ja hänen perhekuntansa
APT 18:1-8; Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon. Siellä hän tapasi erään Akylas nimisen juutalaisen, joka oli Pontosta syntyisin ja äsken tullut Italiasta, ja hänen vaimonsa Priskillan. Klaudius oli näet käskenyt kaikkien juutalaisten poistua Roomasta. Ja Paavali meni heidän luoksensa. Ja kun hänellä oli sama ammatti kuin heillä, jäi hän heidän luoksensa, ja he tekivät työtä yhdessä; sillä he olivat ammatiltaan teltantekijöitä. Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan. Ja kun Silas ja Timoteus tulivat Makedoniasta, oli Paavali kokonaan antautunut sanan julistamiseen ja todisti juutalaisille, että Jeesus on Kristus. Mutta kun he vastustivat ja herjasivat, pudisti hän vaatteitansa ja sanoi heille: "Tulkoon teidän verenne oman päänne päälle! Viaton olen minä; tästedes minä menen pakanain tykö." Ja hän lähti sieltä ja meni erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa , uskoivat, ja heidät kastettiin.

Synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perheensä uskoivat Herraan Jeesukseen ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa Jumalan sanaa uskoivat ja kastettiin. Järjestys on taas oikea, ensin sanan julistus sitten uskoontulo ja sen jälkeen kaste. Lapsikasteen kannattajat opettavat, että ihminen, joka on lapsena kastettu, kun hän sitten tulee uskoon ja menee uskovien kasteelle, niin se on ihmisteko ja armosta pois lankeaminen. Raamattu opettaa kuitenkin aivan päinvastoin. Ihminen, joka tekee parannuksen ja tulee uskoon, meneekin kasteelle Jumalan armosta, Hänen sanansa selvän opetuksen mukaan. Tämä on suurta Jumalan armoa, että ihminen voi ja saa tehdä, niin kuin Raamattu opettaa. Lapsikaste se vasta onkin ihmisteko, kun opetetaan lapsikasteen liittävän seurakuntaan, niin siitä seuraa pakkoliittäminen, ilman ihmisen omaa valintaa. Tämä jos mikä on ihmisteko, kun kirkon pappi kastaa pienen lapsen ”väkisin”, ilman lapsen henkilökohtaista uskonratkaisua.

Onhan Raamatun opetus selvä siitä, että ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen Jumalalle; Hebr 11:6; Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät. Raamattu edellyttää Hänen luokseen tulevalta henkilökohtaista uskoa Jumalaan. Tämä sulkee pois kaikki kirkolliset traditiot esim. lapsikasteen suorittamisen, koska Jumalan luokse tulevalla tulee olla omakohtainen usko. Lapsikasteen sakramentti opetus onkin toista evankeliumia, koska Raamatusta ei löydy siitä mitään mainintaa.

10. Johanneksen kasteelta kasteelle Herran Jeesuksen nimeen
APT 19:1-6; Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella". Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehottaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen". Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat(profeteuoo=profetoida).

Paavali oli Efesossa ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Paavali kysyi heiltä olivatko he saaneet Pyhän Hengen, johon he vastasivat etteivät olleet edes kuulleet Pyhän Hengen olevan olemassakaan. He olivat kastetut Johanneksen kasteella mutta Paavali ei pitänyt tätä pätevänä kasteena, vaan kertoi Johanneksen kastaneen parannuksen kasteella, kehottaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen. Paavali kastoi heidät uudestaan, koska ristin kuoleman jälkeen Jeesus asetti uuden kasteen Hänen nimeensä niille, jotka uskovat Jeesukseen. Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, niinhän Jeesus sanoi Markuksen evankeliumissa ja tätä käskyä apostolit tarkasti noudattivat ja tämä on se Raamatun opettama yksi usko ja yksi kaste.

Kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. Tässä Raamatun kohdassa oli ensin kastettu ja vasta sen jälkeen he täyttyivät Pyhällä Hengellä. Meidän on turha tehdä oppeja Pyhällä Hengellä täyttymisestä ennen kastetta tai Pyhällä Hengellä täyttymisestä kasteen jälkeen. Saamme luvatun Hengen uskon kautta Jeesukseen ja Jumala täyttää Pyhällä Hengellä oman aivoituksensa mukaisesti ennen kastetta tai sen jälkeen.

Jotkut väittävät, että nämä Apt 19:ssa luvussa olevat opetuslapset eivät olleet vielä tulleet, mutta heidät kastettiin ensin ja sitten heitä vasta alettiin opettamaan. Kun luemme koko tekstiyhteyden, niin huomaamme heidän jo olleen opetuslapsia, joilta puuttui opetus Pyhästä Hengestä sekä vesikasteesta Jeesuksen Kristuksen nimeen. Käyttäähän tämä kohta heistä nimitystä opetuslapset. He olivat kyllä kastetut, mutta eivät Raamatullisesti uskoon tulemisen jälkeen Kristuksen nimeen. He olivat kastetut Johanneksen kasteella, mutta se ei ole Uuden Liiton vesikaste, siksi nämä opetuslapset ojentautuivat kuullessaan oikean järjestyksen ja antoivat kastaa itsensä Herran Jeesuksen nimeen.

11. Nouse, anna kastaa itsesi
Apt 22:ssa Jerusalemissa oleva Paavali puolustautuu juutalaisia vastaan ja kertoo heille tarkasti uskoontulostaan ja myös siitä, mitä Ananias sanoi Paavalille. Jae 16 kuuluu alkutekstin mukaan tarkasti ottaen näin; APT 22:16; Ja nyt mitä viivyttelet ? Nouse, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi avuksi huutaen Herran nimeä.

Synnit pestään pois siis Herran Jeesuksen avulla eikä vesikasteen kautta. Vain sellainen, joka on tullut uskoon haluaa huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä, jotta hänen syntinsä pestäisiin pois. Vain tällainen ihminen kastetaan Raamatun opetuksen mukaan. Raamattu kehottaa uskoontulleita, joko ottamaan kasteen tai antamaan kastaa itsensä. Valtiokirkkolaitokset tekevät juuri päinvastoin, ne vievät kasteelle. Tätä valtionkirkon kastekäytäntöä voikin kutsua pakkokasteeksi, koska Raamattu opettaa vain uskoontulleiden kastamista. Aapeli Saarisalo kääntää tämän jakeen täsmälleen oikein, niin kuin myös King James version, American standard version, Jay. B. Green literal version ja ruotsalainen Raamattu vuodelta 1917.

Onhan selvää, että Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä 1 Joh 1:7Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Kaste ei poista lihan saastaa, niin kuin Raamattu selvästi opettaa. Vesikasteessa ei saada syntejä anteeksi, vaan vain tekemällä parannuksen ja tunnustamalla syntinsä ja uskomalla Jeesukseen saa syntinsä anteeksi.

APT 26. 16-20; Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä, vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Sananlaskut 28:13Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.

MUITA KASTEESEEN LIITTYVIÄ RAAMATUN PAIKKOJA
12. Kasteen hauta
ROOM 6:1-8; Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,

KOL 2:6-12; Niin kuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen Herran, niin vaeltakaa hänessä, juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niin kuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää, ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

Lapsikaste opetus on järkeisoppi sekä tyhjä petos ja ihmisten perinnäissääntö. Moni on kuitenkin vilpitön lapsikasteessaan sekä on niitä, jotka on eksytetty tähän oppiin.

Ne jotka kastetaan, heidät kastetaan Jeesuksen Kristuksen kuolemaan, että niin kuin Jeesus nousi kuolleista Isän Jumalan kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Mikä on tuo uusi elämä?

Se on Pyhän Hengen vaikuttamaa elämää, jossa Henki kuolettaa meitä synnille ja jossa Pyhä Henki auttaa meitä vaeltamaan Jumalan sanan mukaisesti. Silloin saamme vapautua synnin pimeästä orjuudesta ja pelastumme saatanan vallasta Jumalan tykö ja uskon kautta Jeesukseen saamme synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa, niin kuin Paavalikin sanoi; APT 26:16-20; Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’ Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä, vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Vain ne, jotka ovat tehneet syntiä ja tunnustaneet syntinsä ja ottaneet uskon kautta Jeesuksen vastaan pelastajanaan, vain ne kastettiin. Niin kuin Johannes kastajakin kastoi, kun he tunnustivat syntinsä. Onko pieni vauva tehnyt syntiä ja voiko tuo vauva tunnustaa syntiset tekonsa? Luterilainen kirkko opettaa, koska vauva on syntynyt ja on perisynnin alainen, niin hänet tulee kastaa. Missä Raamatussa on tämä perisynti opetus, että perisynnin tähden kastata lapsesi? Raamatussa ei missään ole tällaista opetusta, tällainen opetus onkin kirkkoisien perinnäissääntöä, johon uskomalla kirkko saa veronmaksajia kirkkoonsa ja papit saavat palkkaa siitä kun eksyttävät kansaa epäraamatullisella lapsikaste opetuksella ja monilla muilla epäraamatullisilla saduilla ja ihmisuskomuksilla.

Apt 2:29-42:ssa ne, jotka olivat tulleet uskoon ja kastetut he pysyivät Jumalan sanan opetuksessa ja rukouksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivänmurrossa. Ne jotka tulivat uskoon ja kastettiin heille opetettiin Jumalan sanaa. Vauvalle on vaikea opettaa Jumalan sanaa tai mitään muutakaan, koska vauva ei ole vielä oppinut puhumaan eikä ymmärtämään puhetta.

Ne jotka tulivat uskoon kokoontuivat rukoilemaan. Vauva ei voi rukoilla, koska vauva ei ymmärrä vielä äidinkieltään eikä osaa puhua mitään.

Ne jotka tulivat uskoon ja kastettiin, he tulivat rakentumaan Jumalan sanassa ja keskinäisessä yhteydessä. Vauvan on vaikea olla rakentumassa seurakunnassa keskinäisessä yhteydessä, koska vauva ei ymmärrä äidinkieltään eikä osaa puhua.

Ne jotka tulivat uskoon ja kastettiin ne osallistuivat leivänmurtoon (ehtoollinen), mutta vauva ei voi syödä leipää eikä juoda ehtoollisviiniä, koska vauvojen ravinto on äidinmaito.

Luterilaisessa kirkossa ensin kastetaan sitten odotetaan muutamia vuosia kunnes lapsi ymmärtää ja osaa puhua ja viedään pyhäkouluun, mutta hän ei voi ottaa osaa leipään ja viiniin (ehtoollinen). Seuraavaksi n. 14 vuoden iässä hän joutuu menemään rippikouluun, jossa hän opettelee ulkoa luterilaisen uskontunnustuksen ja Isä meidän rukouksen ja kymmenen käskyä. Sitten hän menee konfirmaatiolle, missä hän vahvistaa luterilaisen uskonsa ja tulee virallisesti luterilaiseksi uskovaksi ja lisäksi hän saa oikeuden kirkollisiin häihin ja hautapaikan hautuumaalla. Missä Raamatussa on tällainen opetus ja tällainen järjestys? Ei missään. Näin ymmärrämme lapsikasteen olevan suuri eksytys ja valheopetus. Kasteenhauta sana kertoo myös miten kastettiin, eli upottamalla kokonaan veden alle. Hautuumaallakin kuolleet haudataan kokonaan mullan alle, eikä osittain maan päälle. Kreikan-kielen sanat baptidzoo ja baptisma tarkoittavat upottamista ja kastetta, eli kastaa upottamalla.

Vesikasteen hauta kuvaa myös, sitä kun Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. Kastettu siis kastetaan kuolemaan pois syntiä tekemästä ja joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois syntiä tekemästä. Raamattu opettaa kuitenkin, ettei kastevesi eikä mikään rituaali anna voimaa syntiä vastaan eikä tuo puhdistusta synneistä. Raamattu opettaa, että Pyhä Henki on voima syntiä vastaan ja vain sellainen ihminen, jossa asuu Pyhä Henki voi ja kykenee vaeltamaan vanhurskaasti. Hengellä kuolettakaa lihan teot, niin te saatte elää.

ROOM 8:13; Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

Ilman Pyhää Henkeä ei voi kuolettaa lihan tekoja ja Pyhä Henki saadaan uskon kautta Jeesukseen, Gal 3:14. Näin ymmärrämme, että vain Pyhä Henki voi tuoda kuoleman vanhalle ihmiselle Jumalan sanan kautta. Ja vain Pyhä Henki voi antaa uskovalle voiman vaeltaa vanhurskaudessa Jumalan sanan kautta. Raamattu opettaa Jumalan antavan Häneen uskovalle Pyhän Hengen, joka puhdistaa uskon kautta Jumalan sanalla sitten ihmisen sydämen, Apt 15:8,9.

Kasteenhautaa kuvaa meille myös sitä, että kun kastaja kastaa kastettavan, upottaen hänet kasteen kautta kuolemaan synnille, niin samoin myös Pyhä Henki kuolettaa lihan tekoja. Kastaja pitää kiinni kastettavaa veden alla, niin kuin Jumalakin pitää meistä kiinni meidän lihamme kuollessa tämän maailman synnille. Ja niin kuin kastaja vetää kasteen haudasta kastettavan ylös, pitäen kiinni kastettavasta, niin samoin Jumalakin pitää kiinni meistä kannatellen meitä uudessa elämässä, jota saamme hänen vanhurskaudessaan ja Henkensä avulla vaeltaa Pyhän Hengen vaikuttaessa vanhurskauden tekoja.

Tämän kaiken mitä kasteenhauta kuvaa, niin sen Jumala tekee Pyhän Hengen ja sanan kautta, sillä kaste ei ole lihan saastan poistamista.

Vesi ei puhdista, vaan Raamattu itse opettaa, että sanan kuulo uudestisynnyttää ja parannuksen teon jälkeen sitten vasta mennään kasteelle. Parannuksen teko tarkoittaa uskon vastaanottamista, jonka jälkeen Jumala puhdistaa ihmisen sydämen uskolla Pyhän Hengen ja Sanan kautta.

APT 15:8-9: Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä Hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.

12 B. Upotuskaste vai valelukaste?

Onko sillä väliä suoritetaanko kaste upottamalla vai valelemalla? On sillä väliä, koska vesikaste kuvaa Pyhän Hengen työtä ihmisessä. Pyhän Hengen tehtävä on tuoda kuolema ihmisen lihalle ja haudata vanha ihminen sekä antaa voima elää uudessa elämässä Pyhän Hengen kautta.

Upotuskasteessa tuo esikuvallisuus täyttyy. Upotuskasteessa ihminen upotetaan kokonaan veden (vanha ihminen haudataan) alle sekä sen jälkeen nostetaan vedestä ylös (elämä uudessa elämässä Jumalan voiman kautta) uusi luomus, joka kykenee elämään uudessa elämässä Pyhän Hengen kautta. Valelukasteessa valellaan vettä ihmisen pään seudulle. Tässä ei tapahdu vanhan ihmisen hautaamista eikä myöskään nousemista uuteen elämään. Valelukasteessa ripotellaan muutama vesitippa ihmisen päähän, jossa ei hautaamisen esikuvallisuus täyty eikä tuossa ole uuteen elämään nousemisen esikuvaakaan.

Upotuskaste suoritetaan Raamatun opetuksen mukaan vain niille, jotka ovat vastaanottaneet pelastuksen. Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

Vesikaste ei kuulu uskottomalle, vaan vain niille, jotka uskon kautta vastaanottavat pelastuksen.

Joh 7:

38 Joka uskoo minuun (Jeesukseen Kristukseen), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat."

39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Luuk 3:16

niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Room 8:13

Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

Jeesus Kristus kastaa uskovan Pyhällä Hengellä ja tulella. Pyhä Henki uskovan sydämessä kuolettaa lihamme tekoja, vesikaste ei poista lihan saastaa (syntiä), niin kuin Pietarikin opettaa kirjeessään. Johannes käyttää sanasta kastan kreik. sanaa baptidzoo sekä sanasta kun Jeesus kastaa Pyhässä Hengessä ja tulessa kreik. sanaa baptidzoo. Lihan kuolettaminen sekä synnin pois riisuminen tapahtuu siis Pyhän Hengen työn kautta ei vesikasteen kautta, vesikaste on esikuvaa Pyhän Hengen työstä.

Johannes sanoi Jeesuksen kastavan Pyhällä Hengellä ja tulella. Israelin kansa ymmärsi tulen merkityksen, sillä vanhan liiton Jumalan palveluksessa tulella oli tärkeä merkitys. Vanhassa liitossa uhrattiin elämiä syntiuhriksi, polttouhriksi sekä yhteysuhriksi. Syntiuhri toi syntien sovituksen Israelin kansalle. Polttouhri oli seuraava uhri, joka on esikuvaa lihamme kuolemisesta synnille. Polttouhri alttarilla paloi tuli, jossa poltettiin polttouhri eläin. Polttouhri pilkottiin

16

369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikoja sitten

Uuden liiton kaste on kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, jolla Jeesus käski kastaa kaikki kansat ja opettaa kastettuja. Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Myös lapset kastettiin.

"syntienne anteeksisaamiseksi"
      "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"
      "teille ja teidän lapsille"

• Aamen!
        Näinhän se Raamattu opettaa selkeästi.

”…me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI…” (1. Kor. 12:13).

• more hope

Nimimerkki"SUOMALAINEN", kirjoitit kyllä kasteesta niin ettei siihen ole kellään mitään lisättävää,siis,teit hyvän työn kun kokosit tuohon kaiken.Paljon on epävarmoja ihmisiä,jotka miettii näitä asioita,ja on monenlaisia ihmisten selityksiä tällekin kaste-asialle.

Ja sitten vielä on näitä jotka joillekin palstoille lähettävät lauseen tai kaksi jotain ihmeellistä "örvellystä",ihan vaan tekemällä tehtyä,että saisivat jonkun vastaamaan(ja hukkaamaan aikaansa).

Kun ihminen kokee oman syntisyytensä ja haluaa vapauden,niin Jeesus on totisesti hänelle vastaava,ja hän saa astua pimeydestä valoon.
      Eri asia ovat nämä pilkan heittäjät ja Jumalan sanan väärentämisen-yrittäjät.Eivät he ole vielä tulleet sille paikalle,missä sydän sanoo "MINÄ olen syntinen ja tarvitsen pelastusta".

Mutta rukoillaan että ehtivät ennenkuin on liian myöhäistä.Sillä eräänä päivänä se,valitettavasti,on sitten liian myöhäistä monien kohdalla,Raamattu sanoo sen.

Eikä Jumala ketään väkisin pelasta.Joka haluaa rypeä itsensä ja elämänsä pilalle,niin Jumala on antanut hänelle vapaan tahdon tehdä sen.Mutta Jumalan TAHTO on,että kaikki pelastuisivat.Itse voin sanoa,että ei ollut elämisen arvoista se "entinen" elämä.

Sanonpa sinullekin,joka nyt luet tätä:ole rehellinen itsellesi,kerrankin,ja ROHKEA,ja ajattele näin:Jumala,JOS sinä olet KUITENKIN olemassa,niin tule ja muuta minun elämäni.Ja Jumala kuulee sen,ja vastaa sinulle..

• 1.Ms.

Kedon kavalin olento neuvoi ihmistä näin:

1. Moos. 3:5

vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

Jätä vaan lapsesi kastamatta ja odota niin lapsi pian oppii tuntemaan hyvän ja pahan ja itse valitsemaan?

Jeesus oli eri mieltä ja sanoi näin

15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

On todella kavala neuvo jättää lapset kastamattomiksi tähän maailmaan ja odotella ensin lapsen syntiluonnon kasvamista ja vahvistumista.

5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]

• äläpäs nyt !
        1.Ms. kirjoitti:

Kedon kavalin olento neuvoi ihmistä näin:

1. Moos. 3:5

vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

Jätä vaan lapsesi kastamatta ja odota niin lapsi pian oppii tuntemaan hyvän ja pahan ja itse valitsemaan?

Jeesus oli eri mieltä ja sanoi näin

15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

On todella kavala neuvo jättää lapset kastamattomiksi tähän maailmaan ja odotella ensin lapsen syntiluonnon kasvamista ja vahvistumista.

5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]

Siinäkös ne lapset pelastuvat peri-ja tekosynneistään,kun isä ja äiti vie vauvana papin eteen kasteelle?Eikö RAAMATTU sano,että "ANTAKAA KASTAA ITSENNE"?Ei vauva pysty mitään valitsemaan,sen enempää kuin uskomaankaan,että "vanhemmilla on kyllä hyvä meininki".
        Tarkoitatkohan ehkä,että nämä kaikki pienenä kastetut,tavanvuoksi- tai joukon mukana rippikoulun käyneet("kasteen-liiton-uusiminen?"),jotka eivät omakohtaisesta uskonratkaisusta mitään tiedä tai välitä,koska kirkko opettaa että pääset taivaaseen kun sinut on vauvana kastettu,niin että he nyt sitten ovat matkalla taivaaseen?

Enin osa nuorista käy rippikoulun,mutta eiköhän se ihmiset ole niin,että jos ei siihen mennessä ole jo saanut Jumalan sanaa kuulla,ja olla esim vanhempien mukana elämänmakuisessa seurakuntayhteydessä,kasvaa KRISTUKSESSA,kokea Jumalan voimaa omassa,ja läheisten elämässä,niin himmeiksi voi jäädä kristinopin-alkeet.

Meilläkin vanhin lapsista vietiin kastettavaksi,kun emme olleet silloin vielä uskossa,mutta muistan miten ajattelin jo silloin,että "tämä lapsi olisi valmis taivaaseen ilman tätä koko toimitusta",mutta itse en ilman parannusta.

Nuoremmat on sitten annettu siunattaviksi,kuten Jeesus otti lapset vastaan ja siunasi heidät.Sitten he ovat olleet vauvoista asti mukanamme seurakunnassa,kasvaneet uskossaan ja aikanaan itsekukin ottaneet sen tietoisen askeleen,että haluavat antaa koko sydämensä Jeesukselle,ja tiedättekö ystävät miten hienoja hetkiä ne on olleet!Sitten ovat halunneet itse mennä kasteelle,Raamatun esimerkin mukaan,ja seurakunta ympärillä ylistänyt ja kiittänyt!

Usko on iloinen asia,eikä siinä ole mitään mutkikasta,mutta ihminen itse yrittää tehdä siitä vaikean,aivankuin fariseukset aikanaan!

Ei ole patistettu ketään,mutta he ovat saaneet pienestä pitäen nähdä ja kokea Jumalan työtä perheen keskellä ja seurakunnassa,siemen on saanut itää ja kasvaa,ja vielä tuottaa hedelmääkin.

Toista olen nähnyt monien vauvana-kastettujen kohdalla,kun ei ole henkilökohtaista uskoa päässyt syntymään,he kokevat hengelliset asiat jotenkin hävettävinä,monet nuoretkin,ja sitten ryvetään "maailman turuilla" ja särjetään omaa ja toistenkin elämää.

Mutta -kiitos Herran! -sieltä maailmasta aina pikkuhiljaa tulee näitä "tuhlaajapoikia ja -tyttöjä",enemmän tai vähemmän itseensä pettyneitä,jotka ovatkin nyt valmiita nöyrtymään Jumalan armon edessä,ja ottamaan vastaan Hänet.

Jumalan armo pelastaa,ei mikään "kasteen armo". Kaste on kuuliaisuuden osoitus,kun usko on jo syntynyt.Pyhä Henki annetaan uskovalle voimaksi matkalle.Armolahjat seurakunnan kasvamiseksi,siis hengelliseksi kasvuksi.Ja kasvua tulee myös määrällisesti,kun me uskovat nöyrrymme elämään uskoamme todeksi,ja elämään totuudessa ja rakkaudessa.

• hansutuulia
        äläpäs nyt ! kirjoitti:

Siinäkös ne lapset pelastuvat peri-ja tekosynneistään,kun isä ja äiti vie vauvana papin eteen kasteelle?Eikö RAAMATTU sano,että "ANTAKAA KASTAA ITSENNE"?Ei vauva pysty mitään valitsemaan,sen enempää kuin uskomaankaan,että "vanhemmilla on kyllä hyvä meininki".
        Tarkoitatkohan ehkä,että nämä kaikki pienenä kastetut,tavanvuoksi- tai joukon mukana rippikoulun käyneet("kasteen-liiton-uusiminen?"),jotka eivät omakohtaisesta uskonratkaisusta mitään tiedä tai välitä,koska kirkko opettaa että pääset taivaaseen kun sinut on vauvana kastettu,niin että he nyt sitten ovat matkalla taivaaseen?

Enin osa nuorista käy rippikoulun,mutta eiköhän se ihmiset ole niin,että jos ei siihen mennessä ole jo saanut Jumalan sanaa kuulla,ja olla esim vanhempien mukana elämänmakuisessa seurakuntayhteydessä,kasvaa KRISTUKSESSA,kokea Jumalan voimaa omassa,ja läheisten elämässä,niin himmeiksi voi jäädä kristinopin-alkeet.

Meilläkin vanhin lapsista vietiin kastettavaksi,kun emme olleet silloin vielä uskossa,mutta muistan miten ajattelin jo silloin,että "tämä lapsi olisi valmis taivaaseen ilman tätä koko toimitusta",mutta itse en ilman parannusta.

Nuoremmat on sitten annettu siunattaviksi,kuten Jeesus otti lapset vastaan ja siunasi heidät.Sitten he ovat olleet vauvoista asti mukanamme seurakunnassa,kasvaneet uskossaan ja aikanaan itsekukin ottaneet sen tietoisen askeleen,että haluavat antaa koko sydämensä Jeesukselle,ja tiedättekö ystävät miten hienoja hetkiä ne on olleet!Sitten ovat halunneet itse mennä kasteelle,Raamatun esimerkin mukaan,ja seurakunta ympärillä ylistänyt ja kiittänyt!

Usko on iloinen asia,eikä siinä ole mitään mutkikasta,mutta ihminen itse yrittää tehdä siitä vaikean,aivankuin fariseukset aikanaan!

Ei ole patistettu ketään,mutta he ovat saaneet pienestä pitäen nähdä ja kokea Jumalan työtä perheen keskellä ja seurakunnassa,siemen on saanut itää ja kasvaa,ja vielä tuottaa hedelmääkin.

Toista olen nähnyt monien vauvana-kastettujen kohdalla,kun ei ole henkilökohtaista uskoa päässyt syntymään,he kokevat hengelliset asiat jotenkin hävettävinä,monet nuoretkin,ja sitten ryvetään "maailman turuilla" ja särjetään omaa ja toistenkin elämää.

Mutta -kiitos Herran! -sieltä maailmasta aina pikkuhiljaa tulee näitä "tuhlaajapoikia ja -tyttöjä",enemmän tai vähemmän itseensä pettyneitä,jotka ovatkin nyt valmiita nöyrtymään Jumalan armon edessä,ja ottamaan vastaan Hänet.

Jumalan armo pelastaa,ei mikään "kasteen armo". Kaste on kuuliaisuuden osoitus,kun usko on jo syntynyt.Pyhä Henki annetaan uskovalle voimaksi matkalle.Armolahjat seurakunnan kasvamiseksi,siis hengelliseksi kasvuksi.Ja kasvua tulee myös määrällisesti,kun me uskovat nöyrrymme elämään uskoamme todeksi,ja elämään totuudessa ja rakkaudessa.

Niiin se vain on, että kun Jumalan Sana tekee tehtävänsä niin se synnyttää ihmisessä synnin tunnon ja sitä kautta pelastuksen, vastaanottamalla Jeesuksen omaan sydämeen. Pyhä Henki tulee Jeesuken omiin ja hän johdattaa, kun me vain hänen tiellään haluamme kulkea.

• Voitto Ramu
        äläpäs nyt ! kirjoitti:

Missä sanotaan että kaste on kuuliaisuuden osoitus?

Mnn Raamatustani ei tuollaista löydy, mutta löytyy seuraavat asiat mitä kasteessa Jumala kastettavalle tekee:

MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?

- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
        -Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
        - Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemaan ( Rm 6:3)
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5)
        - Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
        - Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
        - Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12)
        - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
        ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
        synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
        - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen
        Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
        - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa
        päällensä (Gal 3:27)
        - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi,
        tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen
        morsiameksi (Ef 5:26- 27)
        - Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan,
        koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11)
        - Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
        omastatunnosta (Hb 10:22)
        - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä,
        ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän
        kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
        - Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on
        Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)

Noista ei löydy pienintäkään ihmisen omaa tekoa.

Ei edes mainsemaasi "kuuliaisuuen tekoa"

• nimim "äläpäs nyt ...
        Voitto Ramu kirjoitti:

Missä sanotaan että kaste on kuuliaisuuden osoitus?

Mnn Raamatustani ei tuollaista löydy, mutta löytyy seuraavat asiat mitä kasteessa Jumala kastettavalle tekee:

MITÄ KASTEESSA TAPAHTUU JA KUKA KASTEESSA TOIMII?

- Kasteessa synnit pestään pois (Apt 22:16)
        -Kaste tapahtuu syntien anteeksisaamiseksi (Mk 1:4, Lk3:3, Apt 2:38)
        - Kaste uudestisynnyttää (Jh 3:5, Tiit 3:5)
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen kuolemaan ( Rm 6:3)
        - Kasteessa tullaan osalliseksi Kristuksen ylösnouseuksesta (Rm 6:5)
        - Kasteessa saadaan Pyhä Henki ( Apt 2:38, Apt 19:6)
        - Vesikaste pelastaa (1.Piet 3:21)
        - Kasteessa Jumala vaikuttaa meissä uskon ( Kol 2:12)
        - Kasteessa tapahtuu vanhan ihmisen (Aadamin) hautaaminen ja uuden
        ihmisen hengellinen herääminen ja ylösnousemus rikkomuksiin ja
        synteihin kuolleesta olotilasta (Rm 6:4-5, Kol 2:12-13)
        - Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen
        Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kr 6:11)
        - Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa
        päällensä (Gal 3:27)
        - Kaste pyhittää ja puhdistaa seurakunnan kirkastetuksi,
        tahrattomaksi, rypyttömäksi, pyhäksi ja nuhteettomaksi Kristuksen
        morsiameksi (Ef 5:26- 27)
        - Kasteessa ihmisen vanha luonto “lihan ruumis” poisriisutaan,
        koska kaste on Kristuksen ympärileikkaus (Kol 2:11)
        - Kasteessa ihminen pestään ja sydän vihmotaan puhtaaksi pahasta
        omastatunnosta (Hb 10:22)
        - Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” (liha pysyy aina syntisenä,
        ja synnin asuinsijana), vaan ennen kaikkea Jumalan meidän
        kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto (1.Piet 3:21)
        - Kaste ei ole ihmisen kuuliaisuuden teko Jumalalle, vaan se on
        Jumalan teko meille (Mt 3:11, Lk 3:16, Jh 1:33)

Noista ei löydy pienintäkään ihmisen omaa tekoa.

Ei edes mainsemaasi "kuuliaisuuen tekoa"

Se on kuuliaisuutta Raamatun sanalle,kun käy uskoontultuaan kastattamasta itsensä.Niinhän Sana kehottaa.

Toki minutkin on luterilaisten ihmisoppien mukaan sylilapsena kasteltu vedellä,mutta koska edes äitini ei ollut tuolloin uskossa,niin en olisi voinut hänen "sijais-uskoonsakaan" vedoten pitää sitä raamatullisena kasteena.Enkä ollut tuolloin vielä syntiä tehnyt.Enkä tarvinnut mielenmuutosta ts.parannuksentekoa vielä silloin (mutta nykyään kyllä senkin edestä)

Kyllä oli siinä listassasi aivan oikein se "hyvän omantunnon pyytäminen"!

Ja,ainahan me jokainen voidaan rukoilla Pyhää Henkeä valaisemaan meille lisää Sanasta.Tärkeintä on sinulle kuin minullekin kuitenkin se USKO,koska sillä me pelastutaan.Vaikka ei riittäisi vettä kuin juomisiksi asti,vai mitä? :)

• Mitä ajattelet Joh. 3:5 "vedestä ja Hengestä"-syntymisestä?
      Onko vesi vettä?
      Ja onko Henki Henki?

• Voitto Ramu

Vesi on vettä ja Henki on Henki.

Valitettvasti monet väittävät, että kyseinen kohta on luettava seuraavasti:

"Joka ei synny Hengestä ja Hengestä"

• Voitto Ramu

Omia Raamtun VASTAISIA oppejasi esitelet kun kirjotat:

"Luterilainen, katolinen ja ortodoksinen kirkko opettavat vastoin Jumalan sanaa että kasteessa (lapsikasteessa) saadaan synnit anteeksi ja Pyhä Henki. Pyhä Henki saadaan uskon kautta Jeesukseen, eikä kasteen kautta. "

Tosi törkeää Sanan vääristelyä.

Raamattu sanoo selväkin sevemmin, että:

"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."

Sokea pitää olla jos ei tuosta ymmärrä että kaste on mm. syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen saamiseksi.

"anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'"

Kyllä Paaval uskoi jo silloin kn Jeesus häelel ilmestyi,mutta syntejä hn ei sloin ateksisaanut, vaan siihen tarvitiin kaste, kuten kohta selvääkin selvemmin sanoo.

Missä vaihessa luulet Paavalin saaneen Pyhän Hengen, sillonko kun Jeesus hänelle ilmestyi ja Paavali uskoi ? Vai sillon kun Paavali sai syntinsä anteeksi kaseessa?

Ja koska luulet Paavali uudestisyntyneen?
      Uudstisyntyneellä ei voi olla synnit anteeksisaamatta.
      Paavalilla oli synnit anteeksisaamatta ennen kastetta.

Järjenpäätelmilläsi on helppo raenella millsia opeja tahansa, ne vaan ovat järkeisoppeja.

Turvalisinta on pitäytyä Raamatun ilmottamaan oppiin kasteessa tapahtuvasta synten anteeksisaamisesta, Pyhän Hengen saamsesta ja uudestisyntymsestä.

Olin kerran eräällä torilal jossa tapasin vapaaseurakunnan pastorin ja vanhemman maallikko saarnaajan.
      He esittelivät oppiaan jhon vastasin, että "ettehän te tunne Raamattua",

sillä Rammattu sanoo selvästi, eka helluntain tapauksesta kertoessaan, että :

"ottakaa kaste syntien anteksisaamiseksi , niin saatte Pyhän Hengen,

Tuohon paimen vastasi, etä "siinä on kännövirhe"

Olen monesti ihmetellyt sitä, että miten peitevaate voi olla noin tiiviisti joidenkin silmillä, kun sivuuttavat TÄYSIn selvät raaatunkohdat.

• TaistoRa.

Huh! Olihan lukemista kerrakseen! :)

Kiitos Herralle! Se oli tosi tukeva ja Raamatunmukainen opetus!

Siunausta!

• hansutuulia

että pasuunoita on vielä! Siunausta.

• lukija,
        hansutuulia kirjoitti:

että pasuunoita on vielä! Siunausta.

taisto ja hansatuulia kylvää lustetta nisun sekaan

• Voitto Ramu
        lukija, kirjoitti:

taisto ja hansatuulia kylvää lustetta nisun sekaan

valitettavasti vasta lopussa lusteet kootaan yhteen ja poltetaan-

• TaistoRa.
        Voitto Ramu kirjoitti:

valitettavasti vasta lopussa lusteet kootaan yhteen ja poltetaan-

...olen jostain asiasta samaa mieltä kanssasi!

Katsokaamme siis eteemme ja valvokaamme sillä Herran tulo saattaa olla jo lähellä!

Siunausta! ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      226
      6092
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3864
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2637
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      41
      2177
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1952
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      46
      1906
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1800
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1676
    9. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      37
      1567
    10. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1522
    Aihe