60-liuvun autot

takaisin!

Milloinka nährään se päivä että autotehtaat alkaa valmistamaan jälleen vanhoja 60-luvun autoja sellaisenaan? Kunpa valmistuksene tulisivat mm:

-VW Kupla: legenda, varma, yksinkertainen, riittävä pienelle lapsiperheellekin
-Volvo Amazon: vankka, kulkeva ja käyttövarma lämmin talviauto
-Renault R4 Gordini: kulkuripeli, "Sinisorsa", legendaarinen auto mm. jääratakisoista
-Opel Commodore: edustava, linjakas, kulkeva
-Mustang: legenda, ei tartte selitellä
-Fiat 600/850: riittävä näppärä työmatkakulkine, oli monen lapsiperheenkin käytössä, helppo huoltaa
-Saab 96: hyvä vakaa ajaa, vankka kori

Siis ylipäänsä 60-luvulla autot oli vielä rautaa, ihan 70-luvun alkuun saakka. Sitten homma meni läskiksi ja autot huononi. Jo esim. 1982 Sierra oli puhdas muoviauto verrattuna Taunukseen.

23

1549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • japanilaiset

      1960-luvun uudet tulokkaat, Datsun Bluebird ja Toyotat Corolla, Corona ja Crown olivat käsittämättömän kestäviä tuon ajan mittapuun mukaan. Sitten japsien pellit alkoivat ohentua...

    • Bunker

      "Milloinka nährään se päivä että autotehtaat alkaa valmistamaan jälleen vanhoja 60-luvun autoja sellaisenaan?"

      Ei milloinkaan semmosta päivää nährä, ei ne menisi uusina mistään vaatimuksista ja määräyksistä läpi. Tai korkeintaan sen jälkeen, kun ihmiskunta on nuclear poweria syötyään lähes tuhoutunut ja aloittaa sivilisaation uudestaan keksimällä pyörän, joka johtaa joskus sitten niine uusine teknologiain innovaatioina vallankumouksillisiin kuplavolkkareihin ja tipparelluihin.

    • vastaa...

      ...nykyisin Renault Megane Sport, 225 hv ja silleen. Ja sitä saa myös ranskan kilpailunsinisenä! ;)

      • ja ku autoon nojaa vähän tukevampi kaverin ni siin on heti lommo, ei ei ei nykyautot on pelkästään muovia, ja tinapaperii, ja helkutin paljon tyhjänpäivästä elektroniikkaa.
        Mulla oli käyttöautona -82 Volvo 240
        sillä lähetetty 4 autoo lunastukseen,
        (kolme autoo törmänny muhun ja ite yhteen)
        itse ei tarvinnu ku vähän kumivararaa ja autol pysty ajaa JOKA kolarin jälkee, vähä noi -98 -00 -01 -05 autojen kuskit ihmetteli ku vanha romu poistuu ajamalla ku oma on päreinä.=)


      • Fatman
        jannetin82 kirjoitti:

        ja ku autoon nojaa vähän tukevampi kaverin ni siin on heti lommo, ei ei ei nykyautot on pelkästään muovia, ja tinapaperii, ja helkutin paljon tyhjänpäivästä elektroniikkaa.
        Mulla oli käyttöautona -82 Volvo 240
        sillä lähetetty 4 autoo lunastukseen,
        (kolme autoo törmänny muhun ja ite yhteen)
        itse ei tarvinnu ku vähän kumivararaa ja autol pysty ajaa JOKA kolarin jälkee, vähä noi -98 -00 -01 -05 autojen kuskit ihmetteli ku vanha romu poistuu ajamalla ku oma on päreinä.=)

        Miksi sun pitää nojata toisten autoon? Kuulutko niihin parkkipaikka-ämpyilijöihin jotka remontteeraa autojaan ruudussa, tai juttelee kaverilleen ja nojaa samalla viereiseen vieraan ihmisen autoon? Hilaa peffas kauemmas!


      • Fatman kirjoitti:

        Miksi sun pitää nojata toisten autoon? Kuulutko niihin parkkipaikka-ämpyilijöihin jotka remontteeraa autojaan ruudussa, tai juttelee kaverilleen ja nojaa samalla viereiseen vieraan ihmisen autoon? Hilaa peffas kauemmas!

        omaan saa nojailla, kerron vaa kavereitten kokemuksista. (ittelläni ainoo yli 5v vanha auto)
        ja on se kumma ku kaverit ja minäkin uskalletaa istuu mun 24v vanhan auton päällä, eikä viel yhtää lommoo siitä aiheutunu.


    • saa syyttää

      kun ihmisten vaatimuksena on hyvä kolariturvallisuus, ja turhat sähkö vempaimeton ikkunaa, ajotietokonetta, navigaattoeia abs, esr ym vitkutinta toivomuslistoilla.
      Lisäksi autoelektroniikka on tarvittu päästörajojen alittamiseen, ilman elektroniikkaaa ei menisi uusista päästörajoista läpi.

      • viime talvena hinasin kolne autoo pois penkasta autot olivat mersedes E-srj, volvo V70, sekä VW passat, KAIKISSA oli mm abs sekä jonkin sortin sutimisenesto, mersussa mersussa joku ajovakauden hallinta, (ei saa sladii millää on kokeiltu) kaikkien kuskit totes et en voi auttaa ku mul ei oo hinaus autoo, KAIKKI näistä autoista hinasin tielle, omalla autollani jossa EI ole MITÄÄN nykyajan tingeltangeleita, on takaveto, ja huonorta taloudellisesta tilanteesta johtuen oli 3.0 mm KESÄRENKAAT alla,
        auto nyt tosin sattu olee semmonen kummajainen ajoilta jolloin osattiin tehä toimivia alustoja,
        autohan oli volvo 240 -82

        päästöistä mynnän sinun tosin olevan täysin oikeassa, eli enemmän elektroniikkaa pitämään kulutus ja päästöt kurissa, ja vähemmän turhuuksiin, eli abs, tcs, eps, yms, unholaan ja ajotaito kunniaan.


    • ike.

      Miksi kukaan voi haluta ne takaisin?

      Syy miksei niitä varmaan valmisteta on:

      1. Hengenvaarallisia.
      2. Epätaloudellisia.
      3. Saastuttaa paljon.
      4. Tehottomia.
      5. Huonoja ajaa.

      Ne ei yksinkertaisesti menisi kaupaksi!

      Missään 60-luvun autossa ei ole ihan varmasti mitää parempaa kuin yhdessäkään nykyautossa.
      (fiiliksetkin vanhoista legendoista katoaisi heti kun niitä valmistettaisiin nykyäänkin.)
      Vai luuletko, että esim. kuplaa pidettiin erityisen loistavana autona aikoinaan? Aika kultaa muistot...

      60-luvulla autot oli rautaa? Mitä sitten? Nykyisin muovia ja muuta. Et sä sitä kuitenkaan maalin läpi näe mitä se on.

      • 1. ajotaidosta kiinni
        2. totta
        3. enmmän ku nykyautot, totta, mutta jos säädöissä ni ei kauheesti
        4. mihin ritä tehoo tarttee niin paljon?
        ohituksissa toki hyvä ettei lopu kesken myönnän.
        5. ei yhtä hyvii, totta , mutta miten ihmeessä ne pääs sillonkin perille, oisko ajotaidolla ollu mitää merkitystä?


      • Emppu E

        Volkkarissakin 100tkm:ssä kone finaalissa.


    • kokeiltu on

      ja 25 asteen pakkasessa noista ei olisi lähtenyt käyntiin kuin kupla joka tosin olisi kuluttanut 25 litraa satasella. Takalasin tai penkinlämppäriä ei noissa yhdessäkään eikä vulvaa lukuunottamatta mitään mitä voisi kutsua lämmityslaitteeksikaan.

      • koklaa tuol katokses noit mun, ja mun kaverin autoi, kuudesta lähti, volvo amazon-69, ford granada-74, opel rekord -69, sekä toyota crown
        ilman onkelmii käyntii, ja ku tarpeex sahas lähti, dodge dart -76, sekä volvo 142, käyntii
        ei tääl ollu tosin ku 23,5 astetta ku noita sahailin MUTTA ne lähti omin avuin.

        en lähteny ajelee mut kaikki ois ottanu sen 170km/h (paitsi toi 142) jos oisin lähteny, kulutus ois ollu tota luokkaa 142, muut noin 16l paikkeilla tosin kaikissa muissa on yli 160 hv ja yli 2,6l koneet.


      • V6 Granada
        jannetin82 kirjoitti:

        koklaa tuol katokses noit mun, ja mun kaverin autoi, kuudesta lähti, volvo amazon-69, ford granada-74, opel rekord -69, sekä toyota crown
        ilman onkelmii käyntii, ja ku tarpeex sahas lähti, dodge dart -76, sekä volvo 142, käyntii
        ei tääl ollu tosin ku 23,5 astetta ku noita sahailin MUTTA ne lähti omin avuin.

        en lähteny ajelee mut kaikki ois ottanu sen 170km/h (paitsi toi 142) jos oisin lähteny, kulutus ois ollu tota luokkaa 142, muut noin 16l paikkeilla tosin kaikissa muissa on yli 160 hv ja yli 2,6l koneet.

        Fordin 2,6l V6 kehitti 138hv ja nekin taisivat olla SAE hevosia.

        Commodoren ja Crownin 1960-luvun kutoset tuskin senkään vertaa.

        Ja kokemuksesta voin kertoa että 25 asteen pakkasessa startattuna noiden isokoneisten kulus on ensimmäiset 10km pikemminkin 30-50l sadalla

        Sittenkin Suomessa jota myytiin yhdessäkin ehkä yksi aina kahta tuhatta ifaa, kuplaa, pobedaa ja skeidaa kohden.


      • V6 Granada kirjoitti:

        Fordin 2,6l V6 kehitti 138hv ja nekin taisivat olla SAE hevosia.

        Commodoren ja Crownin 1960-luvun kutoset tuskin senkään vertaa.

        Ja kokemuksesta voin kertoa että 25 asteen pakkasessa startattuna noiden isokoneisten kulus on ensimmäiset 10km pikemminkin 30-50l sadalla

        Sittenkin Suomessa jota myytiin yhdessäkin ehkä yksi aina kahta tuhatta ifaa, kuplaa, pobedaa ja skeidaa kohden.

        tojossa urpo,
        dart 340 kuutiotuumaa v8,
        matsoni volvon/rellun 2,8l v6,
        commodore, tehdasviritetty 2,8 s6,
        ja kranu on vaan, 2,5" tuplaputket, 2x2kurkkuset sivuimut, kannet lähes kilpuri tasoset, nokat on tarpeeks kireet, irtos dynopapereitten mukaan 173hv, tosin tuntuu vähän laiskalta noille tehoille, en tiedä pitääks paperit paikkansa ku edellisen omistajan toimesta dynotettu, saattaa olla vähemmänkin. okei kulutus on ehkä vähä optimistinen, mut ku kone lämpee ni ei kauheesti kyllä tota ylitä, JOS ajaa nätisti.


    • SpeedyGame

      Sentään meitä löytyy vielä. Meitä,jotka ymmärtää ja arvostaa vanhoja. Meillä -68 Commodore Coupe. Ja se -77 Granada Coupe...

      • ostettu noin 3v sitte vantaalta, punasena, apparin kyljes muutama lommo, ja kytkin vaijeri poikki, keulilla tehdasviritetty 2,8litran noin 180hv kone?


      • Maakke

        Muistan lapsuudesta 70-luvun alusta, kun kerran ajettiin isäukon -72 uutena ostetulla Carina 1600:lla vitostietä Kuopiosta etelään. Isäukko sanoi että tuleepa takaa pari autoa kovaa: just eka koppainen Commodore coupemalli sekä Mersu 250, tolppalyhtymallia. Menivät ohi, isäukko painalsi vähjän ajan kuluttua piruuttaa pedaalin pohjaan, vauhti nousi lasiin yli 170 kmt (Carinalle mitattiin aikoinaan huipuksi n. 165 kmt todellista) mutta tämä kaksikko paineli menojaan, vauhtia varmaan 190-200 kmt, vapaat nopeudet oli silloin maanteillä. Toinen vastaava kokemus hiukan myöhemmin talvella, punainen Ford Mustang painalsi 23-valtatiellä Joensuuhun päin ohi, Carinalla eikun perään ja ohi, lasissa taas joku 170, Mustang suoralla taas ohi, ja hetken päästä toisinpäin, samalla hetkellä Mustangin kuski hidasti ja laittoi vilkun oikealle ja heilautti kättä, isä teki samoin, kuski halusi vissiin lopettaa kisaamisen mene ja tiedä, vaan tuntui ihan reilulta meiningiltä wanhan ajan kisahuvien mukaisesti, toisin kuin nykyajan rattiraivo eli ei tiedä ampuuko toinen osapuoli vai tuleeko turpiin.

        Iso liuta on autohavaintoja myös kotikaupungin kaduilta, mikä kiinnitti huomiota pikkupoikaan, mm. Pösö 504 injection, Alfan eri mallit, Porsche 911 sekä isot jenkkimuskeli-amerkikanraudat, yksi sellainen oli paikallisella ylilääkärillä, olikohan joju Pontiac tai Dodge en muista.

        Kyllä, autot oli autoja, miehet miehiä!


      • jarkka
        Maakke kirjoitti:

        Muistan lapsuudesta 70-luvun alusta, kun kerran ajettiin isäukon -72 uutena ostetulla Carina 1600:lla vitostietä Kuopiosta etelään. Isäukko sanoi että tuleepa takaa pari autoa kovaa: just eka koppainen Commodore coupemalli sekä Mersu 250, tolppalyhtymallia. Menivät ohi, isäukko painalsi vähjän ajan kuluttua piruuttaa pedaalin pohjaan, vauhti nousi lasiin yli 170 kmt (Carinalle mitattiin aikoinaan huipuksi n. 165 kmt todellista) mutta tämä kaksikko paineli menojaan, vauhtia varmaan 190-200 kmt, vapaat nopeudet oli silloin maanteillä. Toinen vastaava kokemus hiukan myöhemmin talvella, punainen Ford Mustang painalsi 23-valtatiellä Joensuuhun päin ohi, Carinalla eikun perään ja ohi, lasissa taas joku 170, Mustang suoralla taas ohi, ja hetken päästä toisinpäin, samalla hetkellä Mustangin kuski hidasti ja laittoi vilkun oikealle ja heilautti kättä, isä teki samoin, kuski halusi vissiin lopettaa kisaamisen mene ja tiedä, vaan tuntui ihan reilulta meiningiltä wanhan ajan kisahuvien mukaisesti, toisin kuin nykyajan rattiraivo eli ei tiedä ampuuko toinen osapuoli vai tuleeko turpiin.

        Iso liuta on autohavaintoja myös kotikaupungin kaduilta, mikä kiinnitti huomiota pikkupoikaan, mm. Pösö 504 injection, Alfan eri mallit, Porsche 911 sekä isot jenkkimuskeli-amerkikanraudat, yksi sellainen oli paikallisella ylilääkärillä, olikohan joju Pontiac tai Dodge en muista.

        Kyllä, autot oli autoja, miehet miehiä!

        olikin kova kulkuinen, itsellä oli 2.5 suoralla kutosella oleva ja kyllähän sekin meni...., olipahan aikoinaan -66 Tojo crown de luxe = hyvä ajettava alusta japsiksi, mutta vain kesäkäyttöön, talviautona oli tosi epäluotettava


      • SpeedyGame
        jannetin82 kirjoitti:

        ostettu noin 3v sitte vantaalta, punasena, apparin kyljes muutama lommo, ja kytkin vaijeri poikki, keulilla tehdasviritetty 2,8litran noin 180hv kone?

        Eli juuri se samainen herkkuperse. Mistä tunnet? KHR:n rassari? Commo sulle tuttu menneisyydestä? Mistä päättelit,et vois olla sama? Olitko ehkä paikalla kun ostettiin..?


      • SpeedyGame kirjoitti:

        Eli juuri se samainen herkkuperse. Mistä tunnet? KHR:n rassari? Commo sulle tuttu menneisyydestä? Mistä päättelit,et vois olla sama? Olitko ehkä paikalla kun ostettiin..?

        veit sen kaks päivää ennen ku mä sain rahat kasaa.


      • SpeedyGame
        jannetin82 kirjoitti:

        veit sen kaks päivää ennen ku mä sain rahat kasaa.

        Ite puol vuotta kyttäsin sitä ennenku pääs lyömään massit tiskiin. Mut...jos en mä sitä olis vieny,olis se silti sinä päivänä vaihtanu omistajaa.. Hei,pist mulle spostia jookos? Haluisin vaihtaa pari sanaa lisää. [email protected]


    • autohullu

      Olen jo pidempään haaveillut tuoda Brasiliasta kleinbussia kun niitä siellä vielä lisenssillä valmistetaan, ja kuplankin valmistus vasta muutama vuosi sitten siellä lopetettiin. Miniähän tehtiin jossain euroopan maassa alkuperäisellä korilla myös vielä jokin aika sitten, ja Fiat 600sia on ainakin italiassa myös aika paljon jonain uustuotantomalleina...ihmetytti jokunen vuosi sitten kun siellä pyörin että kuinka niitä näkyi niin paljon hyväkuntoisina. Sitten tajusin sisustasta että nehän on uusia! Volvo amazonia kaipaisin vanhalla tekniikalla kyllä kovasti takaisin, varustettuna jollain uudella vähäpäästöisellä ruiskukoneella. Toivottavasti joku autotehdas joskus valmistaa sähkömoottorin jonka voisi jollain adapteriviritelmällä laittaa vanhan saastuttavan bensiinimoottorin tilalle ja akut takakonttiin. Saisi hienon auton ja sitä voisi pitää ekotekona kun ei menisi kauniit koritkaan hukkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      5
      2125
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      269
      1831
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      296
      1791
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      70
      1790
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      109
      1625
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1473
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      56
      1342
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      293
      1254
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      159
      1244
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1223
    Aihe