Luistot ja ESPit

2.4 STW

Aikas monessa nykyautossa ajovakaussysteemi ja/tai luistonesto käytännössä pysäyttää auton pienenkin luiston vuoksi.
Esmes uudessa Temarissa jopa "ajamisen iloa" auton suhteen mainittiin tästä kuten kaikkien muidenkin paitsi Seatin sporttimallin yhteydessä.

Nytpä kiinnostaisi missä malleissa ESP luistoneston ei pysäytä auto pinen luiston vuoksi vaan lähinnä auttaa pitämään auton suunnassa.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että Avensiksen ESP luistonesto pysäyttää auton jos luistoa on yhtään (varmasti turvallista).

Mitenkäs muut merkit/mallit?

35

2879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä luiston esto

      Toimii sekä jarruttaen vetäviä pyöriä että ohjaillen moottorin antamaa tehoa. Kaasu pohjassa voi ajaa vaikka kuinka liukkaassa mutkassa ei irtoo perä tiestä. Huono puoli tosiaan että leikkiminenkin on lähes kitketty pois tällä systeemillä, kahva edellä ei enää mutkiin mennä. Tosin on sprinter mallistossa aina ollut luiston estoa mutta nykyinen on jo tosi tehokas.

      Huonojakin puoli hieman on että, ihan ei järjestelmä ole täydellinen. Esimerkiksi maantiellä pitemmässä ylämäessä jossa on jäätä, niin jos alkaa sutia vähänkään alkaa myös nopeus sitten tippua melkoisesti kun koneen tehoja rajoitetaan.

      • jaelin duunikaverin kans Sprinter pikkubussii, sekä VW LT35 pikkubussii, oli tilaus jossa asiakkaat piti viedä melko kapeen, mutkasen, mäkisen, ja ennen kaikkea liukkaan tien päähän, aluks kaveri totes et parempi et hän menee ekaks, ku rintterissä o luiston ja sutimisen esto, ku tuli eka mutka, jonka jälkeen oli Jyrkempi mäki, rintteri jarrutti koneensa sammuksiin, kun oli toistunut 3 kertaa ehdotin et mä auraan tien. Duunikaveri meinas et ei onnistu ku hänkää ei onnistu. kokeiltiin kumminkin, ja sen jälkeen ajamani VW jäi vaan kerran yks mäki nousematta ekal kerral, VW;ssä ei olut ku heikkotehoinen sutimisen rajoitin,
        lähes jokinen mutka vietiin aavistuksen luisussa,(mersulla mahdotonta, ku oli niin tehokas luistonesto) no onhan toi toki turvallista ku ei liiku mihkään, mut toi turvallisuuden tavoittelu menee jo nykyään överiks.


      • Sprunter
        jannetin82 kirjoitti:

        jaelin duunikaverin kans Sprinter pikkubussii, sekä VW LT35 pikkubussii, oli tilaus jossa asiakkaat piti viedä melko kapeen, mutkasen, mäkisen, ja ennen kaikkea liukkaan tien päähän, aluks kaveri totes et parempi et hän menee ekaks, ku rintterissä o luiston ja sutimisen esto, ku tuli eka mutka, jonka jälkeen oli Jyrkempi mäki, rintteri jarrutti koneensa sammuksiin, kun oli toistunut 3 kertaa ehdotin et mä auraan tien. Duunikaveri meinas et ei onnistu ku hänkää ei onnistu. kokeiltiin kumminkin, ja sen jälkeen ajamani VW jäi vaan kerran yks mäki nousematta ekal kerral, VW;ssä ei olut ku heikkotehoinen sutimisen rajoitin,
        lähes jokinen mutka vietiin aavistuksen luisussa,(mersulla mahdotonta, ku oli niin tehokas luistonesto) no onhan toi toki turvallista ku ei liiku mihkään, mut toi turvallisuuden tavoittelu menee jo nykyään överiks.

        Ei millään pahalla, mutta eikö voi sen vertaa tutustua auton käyttöön, että opettelisi miten se ESP kytketään pois siitä Marsusta?

        Ei voi kuin ihmetellä miten tyhmiä kuskeja liikenteessä pyörii!


      • Sprunter kirjoitti:

        Ei millään pahalla, mutta eikö voi sen vertaa tutustua auton käyttöön, että opettelisi miten se ESP kytketään pois siitä Marsusta?

        Ei voi kuin ihmetellä miten tyhmiä kuskeja liikenteessä pyörii!

        ton uusimman rintterin espin saa pois vaan poistamalla sulakkeen, jonka jälkeen huippunopeus on muistaakseni 45km/h, sutimisen eston saa pois päältä, mutta kun on saavutettu 50km/h ni sepä menee ittekseen taas päälle.
        Mersu kun yrittää nykyään tehdä yliturvallisia autoja.

        olen itse sitä mieltä et noi, espit, apsit, yms ei oo mitään muuta ku kalliita turhuuksia, ja ajotaidon tultava kuskilta itteltään.

        Ja nythän EN siis väitä olevani parempi kuski kuin muut, sillä se kuljettaja, joka rupee elvistelee ajotaidoillaan, on yleensä se huonoin kuski.


      • ainakin,,
        jannetin82 kirjoitti:

        ton uusimman rintterin espin saa pois vaan poistamalla sulakkeen, jonka jälkeen huippunopeus on muistaakseni 45km/h, sutimisen eston saa pois päältä, mutta kun on saavutettu 50km/h ni sepä menee ittekseen taas päälle.
        Mersu kun yrittää nykyään tehdä yliturvallisia autoja.

        olen itse sitä mieltä et noi, espit, apsit, yms ei oo mitään muuta ku kalliita turhuuksia, ja ajotaidon tultava kuskilta itteltään.

        Ja nythän EN siis väitä olevani parempi kuski kuin muut, sillä se kuljettaja, joka rupee elvistelee ajotaidoillaan, on yleensä se huonoin kuski.

        2005 mallin 316:sta.


      • .....
        jannetin82 kirjoitti:

        ton uusimman rintterin espin saa pois vaan poistamalla sulakkeen, jonka jälkeen huippunopeus on muistaakseni 45km/h, sutimisen eston saa pois päältä, mutta kun on saavutettu 50km/h ni sepä menee ittekseen taas päälle.
        Mersu kun yrittää nykyään tehdä yliturvallisia autoja.

        olen itse sitä mieltä et noi, espit, apsit, yms ei oo mitään muuta ku kalliita turhuuksia, ja ajotaidon tultava kuskilta itteltään.

        Ja nythän EN siis väitä olevani parempi kuski kuin muut, sillä se kuljettaja, joka rupee elvistelee ajotaidoillaan, on yleensä se huonoin kuski.

        Vaatii vain kahden "pinnin" yhdistämisen obd -portista esim johdon pätkällä. Auto sammuksiin muistaakseni pinnit 4 ja 7 (k) yhteen (smartissa ja a-sarjassa ne oli muistaakseni noi, voi olla et sprinteris samat) ja auto käyntiin. Systeemit takaisin päälle päinvastaisessa järkkärissä. (omalla vastuulla sitten ajot ilman epsiä ja airbagejä)


      • Sprunter
        jannetin82 kirjoitti:

        ton uusimman rintterin espin saa pois vaan poistamalla sulakkeen, jonka jälkeen huippunopeus on muistaakseni 45km/h, sutimisen eston saa pois päältä, mutta kun on saavutettu 50km/h ni sepä menee ittekseen taas päälle.
        Mersu kun yrittää nykyään tehdä yliturvallisia autoja.

        olen itse sitä mieltä et noi, espit, apsit, yms ei oo mitään muuta ku kalliita turhuuksia, ja ajotaidon tultava kuskilta itteltään.

        Ja nythän EN siis väitä olevani parempi kuski kuin muut, sillä se kuljettaja, joka rupee elvistelee ajotaidoillaan, on yleensä se huonoin kuski.

        Jos ESP pysyy poissa alle 50km/h nopeudella, niin eikö olisi fiksua sitten ajaa alle sen tuo pätkä jolla on niin liukasta?
        Ei taida olla pahitteeksi ajaa varovasti tuota nopeutta, jos kerran oli niin jäinen ja liukas tie - eikö?

        ESPit yms. ovat turhia niin kauan kunnes niitä tarvitsee. Samoin on turvavöiden ja kaikkien muiden turvavarusteiden. Ne vain ovat hyviä olemassa siltä varalta, jos niitä joskus tarvitsee. Vaikka itse olen aina ollut sitä mieltä, että jos joku ei tajua omaa vaalia turvallisuuttaan esim. kiinnittämällä turvavyön, niin moinen kaveri joutaakin 'karsiutua evoluution mukana' pois tältä planeetalta :)


      • Sprunter kirjoitti:

        Jos ESP pysyy poissa alle 50km/h nopeudella, niin eikö olisi fiksua sitten ajaa alle sen tuo pätkä jolla on niin liukasta?
        Ei taida olla pahitteeksi ajaa varovasti tuota nopeutta, jos kerran oli niin jäinen ja liukas tie - eikö?

        ESPit yms. ovat turhia niin kauan kunnes niitä tarvitsee. Samoin on turvavöiden ja kaikkien muiden turvavarusteiden. Ne vain ovat hyviä olemassa siltä varalta, jos niitä joskus tarvitsee. Vaikka itse olen aina ollut sitä mieltä, että jos joku ei tajua omaa vaalia turvallisuuttaan esim. kiinnittämällä turvavyön, niin moinen kaveri joutaakin 'karsiutua evoluution mukana' pois tältä planeetalta :)

        espin saa pois vain poistamalla sulakkeen, tai kuten herra/rouva ..... mainitsi jotain pinnejä yhdidtelemällä.
        sutimisen eston saa pois,muut ennen mäkeä ollut mutka, sai espin ottamaan autosta kaikki menohalut pois, ja noin 25km/h oli tusha ees yrittää, itte vedin LTeellä (joka miltei sama auto, ilman espiä, ja heikkotehoisemmalla sutimisen estolla) siihen ajouran, jota pitkin ajamalla rintterikin tuli perässä.


      • ainakin,, kirjoitti:

        2005 mallin 316:sta.

        juduin pitkästä aikaa mersun rattii, ni pääs tarkastaa tämänkin asian, ku VW läks vaihteeks vuosihuoltoon.


      • mutta...
        Sprunter kirjoitti:

        Jos ESP pysyy poissa alle 50km/h nopeudella, niin eikö olisi fiksua sitten ajaa alle sen tuo pätkä jolla on niin liukasta?
        Ei taida olla pahitteeksi ajaa varovasti tuota nopeutta, jos kerran oli niin jäinen ja liukas tie - eikö?

        ESPit yms. ovat turhia niin kauan kunnes niitä tarvitsee. Samoin on turvavöiden ja kaikkien muiden turvavarusteiden. Ne vain ovat hyviä olemassa siltä varalta, jos niitä joskus tarvitsee. Vaikka itse olen aina ollut sitä mieltä, että jos joku ei tajua omaa vaalia turvallisuuttaan esim. kiinnittämällä turvavyön, niin moinen kaveri joutaakin 'karsiutua evoluution mukana' pois tältä planeetalta :)

        Asr luiston eston saa pois mutta jää sinne silti jotain päälle. Asr pois päältä napilla niin se antaa auton sutia, jotenkin että pyörien nopeudet on jotakuinkin samat, muuten se kyllä alkaa taas rajoittaa jos on siis sivuluisua..


    • tuomas

      Autotehtaat säätävät esp:n toiminnan ihan ymmärrettävästi vain ja ainoastaan turvallisuutta ajatellen, mutta on toki tilanteita joissa järjestelmä saisi antaa kuskille hieman vapaammat kädet.

      Oman kokemuksen mukaan uusien Bemareiden esp:t ovat melko sallivia, kun taas esim Renault Meganessa sutimisenesto ei anna renkaiden luistaa juuri ollenkaan, joskin sivuluistoa auto kyllä sallii jonkin verran. Myös uudessa A -sarjan Mersussa esp on todella holhoava, luistoa ei sallita yhtään.

      • muistaakseni uusis bemussa ois kolmessa tasossa
        -päällä ja tehokas,
        -päällä sallii luistot niin pitkään, ku kuski ei tee mitään todella äkkinäistä,
        -pois päältä

        en mäkään sellasta autoo huoli missä ei saa pois päältä,
        "vaari ei tarvinnu, faija ei tarvinnu, mäkään en tarvii" =)


    • ovat ESP:eet

      ja sutimisenestot. Jossain autossa joka on todella huono ajaa (esim. Toyotat) voi olla tarpeen. Itse en osta autoa jossa Espiä ei saa poi päältä.

      • Tosi autoilija

        Ovat perhanat menneet pilaamaan koko autoilun. Ovat laittaneet automaattisen sytytysennakon säädön, hydrauliset nelipyöräjarrut ja vieläpä levytoteutuksena, synkronoidun vinohampaisen vaihteiston, lämmityslaitteen, tuulilasinpyyhkijät, talvirenkaat ja kaikenlaisia joutavia tehostimia jo ennen tätä elektroniikan ihmeaikaa.

        En kyllä osta autoa, jos siihen on laitettu yksikään mainitsemistani turhuuksista. Perusauto ilman näitä kommervenkkeja mahdollistaa taitavan kuljettajan käsissä täydellisen ajoneuvon hallinnan. Lisukkeet on tarkoitettu vain ajotaidottomille nysväreille.


      • Lompsa iskus
        Tosi autoilija kirjoitti:

        Ovat perhanat menneet pilaamaan koko autoilun. Ovat laittaneet automaattisen sytytysennakon säädön, hydrauliset nelipyöräjarrut ja vieläpä levytoteutuksena, synkronoidun vinohampaisen vaihteiston, lämmityslaitteen, tuulilasinpyyhkijät, talvirenkaat ja kaikenlaisia joutavia tehostimia jo ennen tätä elektroniikan ihmeaikaa.

        En kyllä osta autoa, jos siihen on laitettu yksikään mainitsemistani turhuuksista. Perusauto ilman näitä kommervenkkeja mahdollistaa taitavan kuljettajan käsissä täydellisen ajoneuvon hallinnan. Lisukkeet on tarkoitettu vain ajotaidottomille nysväreille.

        Turvauduit "tosi autoilija" siihen vanhaan selitykseen! Siis selitykseen siihen että kun et pysty sanoon suoraan että sulla ei ole pätäkkää ostaa kunnon autoa niin silloin pitää haukkua kaikki se mihin ei ole varaa...
        ps. eikö olekkin se maailman ensimmäinen auto aivan paska? (näin meidän kesken niin eihän siinä ole mitään hienouksia mutta ei minunkaan rahat riitä sen ostoon joten silloinhan se on aivan paska...)


      • Lompsa iskus
        Lompsa iskus kirjoitti:

        Turvauduit "tosi autoilija" siihen vanhaan selitykseen! Siis selitykseen siihen että kun et pysty sanoon suoraan että sulla ei ole pätäkkää ostaa kunnon autoa niin silloin pitää haukkua kaikki se mihin ei ole varaa...
        ps. eikö olekkin se maailman ensimmäinen auto aivan paska? (näin meidän kesken niin eihän siinä ole mitään hienouksia mutta ei minunkaan rahat riitä sen ostoon joten silloinhan se on aivan paska...)

        Unohtui mainita vielä se että tottakai se on surkean rattimiehen tunnusmerkki kun ajelee autolla missä on noi espit aspit vespit raspit jne.
        Niitä surkeita rattimiehiähän on pilvin pimein: Mäkiset Räikköset Häkkiset Kankkuset Schumit jne. jne.....
        Perkele että te jotkut onnettomat tyhjätaskut jaksatte keksiä SELITYKSIÄ!!!!!!!


      • Lompsa iskus kirjoitti:

        Unohtui mainita vielä se että tottakai se on surkean rattimiehen tunnusmerkki kun ajelee autolla missä on noi espit aspit vespit raspit jne.
        Niitä surkeita rattimiehiähän on pilvin pimein: Mäkiset Räikköset Häkkiset Kankkuset Schumit jne. jne.....
        Perkele että te jotkut onnettomat tyhjätaskut jaksatte keksiä SELITYKSIÄ!!!!!!!

        nopeudet oli samat ku nyky vormuloissa yksillä renkailla ajettiin monet kisat autoissa ei siipiä, kokoajan menai autot poikittain, siinä Häkkiset, Räikköset, ja Shumit ois aika kusessa ku ei oo rohkeutta taitoo viedä niin ku ennenvanhaan,

        ralliautoissa Kankkunen teki surimmat näyttönsä
        ensimmäirillä neliveto vehkeillä, ja niissäkään ei ollu mitään ylimääräsiä, tarpeeks tehoo, ja toimiva alusta,
        Mäkisestä en voi kiistää, mutta pärjäisköhän hän Salosen timolle BDA escortilla? Tuskin ainakaan ennen pitkää harjoittelua.


      • vähän väärin?
        Lompsa iskus kirjoitti:

        Unohtui mainita vielä se että tottakai se on surkean rattimiehen tunnusmerkki kun ajelee autolla missä on noi espit aspit vespit raspit jne.
        Niitä surkeita rattimiehiähän on pilvin pimein: Mäkiset Räikköset Häkkiset Kankkuset Schumit jne. jne.....
        Perkele että te jotkut onnettomat tyhjätaskut jaksatte keksiä SELITYKSIÄ!!!!!!!

        Nuo ESP:eet ovat ainakin minulle turhia kapistuksia. Saa se autossa ollakin jos kuuluu vakiovarustukseen mutta se pitää olla pois kytkettävissä. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko tyhjätasku vai ei.


      • taitais viedä
        jannetin82 kirjoitti:

        nopeudet oli samat ku nyky vormuloissa yksillä renkailla ajettiin monet kisat autoissa ei siipiä, kokoajan menai autot poikittain, siinä Häkkiset, Räikköset, ja Shumit ois aika kusessa ku ei oo rohkeutta taitoo viedä niin ku ennenvanhaan,

        ralliautoissa Kankkunen teki surimmat näyttönsä
        ensimmäirillä neliveto vehkeillä, ja niissäkään ei ollu mitään ylimääräsiä, tarpeeks tehoo, ja toimiva alusta,
        Mäkisestä en voi kiistää, mutta pärjäisköhän hän Salosen timolle BDA escortilla? Tuskin ainakaan ennen pitkää harjoittelua.

        Mäkisen Tommi Salosta kuin litran mittaa BDA-Escortilla. Escortilla Tommi aloitti uransakin.


      • taitais viedä kirjoitti:

        Mäkisen Tommi Salosta kuin litran mittaa BDA-Escortilla. Escortilla Tommi aloitti uransakin.

        sit mää vissii muistin väärinpäin, noh ei se ihminen oo erehtymätön.


    • Skidmark

      Tietääkseni BMW on ainoa autonvalmistaja joka on jättänyt luistoestoon hieman "leikkimävaraa", eli se ei puutu peliin turhan aikaisin. Tätä ominaisuutta on autolehdissäkin kiitelty.

      • jaska

        luulo ei ole tiedon väärti... esim Alfa antaa luistaa aika hyvin


    • järjestelmä

      on ihan hiton hyvä keksintö vaikka se tuntuukin että se vie "oman tahdon" pois. Tois ESP-sydeemi on todellakin tervetullut keksintö todella monelle kuskille jotka ajavat renkaiden pitokykyyn nähden aivan liian lujaa. Eihän se korvaa täysin kohtuu rattimiestä joka menee varsinkin niistä pahimmista hitaista mutkaisista nousuista paremmin kuin mihin paraskaan ajonvakautusjärjestelmä pystyy mutta kyllä se vaan on aika pätevä kampe monelle "mä oon paras-kuskillekkin". Itsellä on nyt alla tuollainen 10v vanha auto (etuveto) jossa on tuo sutimisen esto(HUOM! vain sutimisen esto!) ja siinä voi sanoa että ei vanhat opetetut opit pidä paikkaansa.
      Eli kun jostain syystä takarenkaat menettävät pidon liukkaalla niin eipä tuolla vedätetäkkään eturenkailla luiston suuntaan koska se sutimisen esto vähentää voimat pois vetäviltä pyöriltä. Oli aika kenkku tunne kun ensimmäisen kerran kokeilin vähän sitä amistyylin peränheittoa kässärillä ja kun yritin vedättää eturenkailla luiston suuntaan niin tietäähän siinä miten kävi kun veto tyssäsikin siihen kun sutimisen esto hyppäs mukaan.... NOLOTTI katsella vasten perässätulijan etuvaloja!!!!
      No se on sitä 10v vanhaa tekniikkaa mitä toivott. ei enää missään nykyautossa käytetä mutta kyllä mä ajelen se sutimisen esto päällä mielummin kuin ilman sitä silloin kun ajan normaalisti kaupungissa muun liikenteen mukana. (maantienopeuksissa en pidä sitä päällä) Heps! Nyt muuten muistin että kylläpä vielä ainakin kaverin neljä vuotta vanhassa autossa on tuo sama systeemi (eri merkkiä joten merkki kisaa ei tule tästä) ja kun kaveri oli kokeillut myös tuota kässärillä sladitusta niin pyörähtihän sekin kuin naiskuski konsanaan.

      • autot joissa ei oo mitään estoja, jos händärii tarvii nykii, ni se todistaa jo taidon puutetta/huonoja auton ominaisuuksia, perähän jos halutaan irti, ni sillon mennään vastaheitolla.


      • ajella
        jannetin82 kirjoitti:

        autot joissa ei oo mitään estoja, jos händärii tarvii nykii, ni se todistaa jo taidon puutetta/huonoja auton ominaisuuksia, perähän jos halutaan irti, ni sillon mennään vastaheitolla.

        rallikilpailuja kun tuollaisia kirjoittelet, heh.


      • ajella kirjoitti:

        rallikilpailuja kun tuollaisia kirjoittelet, heh.

        mut jokkista kylläki, ja siellä se onki asia erikseen


      • Jakari
        jannetin82 kirjoitti:

        autot joissa ei oo mitään estoja, jos händärii tarvii nykii, ni se todistaa jo taidon puutetta/huonoja auton ominaisuuksia, perähän jos halutaan irti, ni sillon mennään vastaheitolla.

        Periaatteessa mitä vähemmän jarrua, niin sitä parempi. Mutta kässäri on etuvetoisessa hyvä hätävara, jos auto alkaa puskemaan suoraan niin kässärillä voi vielä saada auton kääntymään ja pelastaa tilanteen.


      • huomaakin
        jannetin82 kirjoitti:

        mut jokkista kylläki, ja siellä se onki asia erikseen

        jutuistasi. Rallissa auto käännetään usein etenkin takavinkkelissä kässärillä. Ne vastaheitot voi unohtaa ihan kokonaan.


      • on sinun
        Jakari kirjoitti:

        Periaatteessa mitä vähemmän jarrua, niin sitä parempi. Mutta kässäri on etuvetoisessa hyvä hätävara, jos auto alkaa puskemaan suoraan niin kässärillä voi vielä saada auton kääntymään ja pelastaa tilanteen.

        teoriasi tuohon että kun etuveto-auto lähtee puskemaan niin kässärillä on tilanne vielä pelastettavissa??? Olet sä melko optimisti...
        Annahan tulla käytännön esimerkkejä missä tuollainen tilanne tulee vastaan.....................


      • huomaakin kirjoitti:

        jutuistasi. Rallissa auto käännetään usein etenkin takavinkkelissä kässärillä. Ne vastaheitot voi unohtaa ihan kokonaan.

        mutta eikös ny ollu ennemminki tarkotus puhuu siitä, miten liikenteessä homma hoituu, ei muuten tarvi händärii, eikä vastaheittoja.

        No okei, myönnetään että oon eräänkin kerran nypänny narusta.


      • Jakari kirjoitti:

        Periaatteessa mitä vähemmän jarrua, niin sitä parempi. Mutta kässäri on etuvetoisessa hyvä hätävara, jos auto alkaa puskemaan suoraan niin kässärillä voi vielä saada auton kääntymään ja pelastaa tilanteen.

        olen tänä talvena ekaa kertaa liikenteessä semmosel kummallisuudella ku etuveto, on viel toistaseks vähä opetteluu. (Nolo myöntää mut ku on totta.)


      • .....
        Jakari kirjoitti:

        Periaatteessa mitä vähemmän jarrua, niin sitä parempi. Mutta kässäri on etuvetoisessa hyvä hätävara, jos auto alkaa puskemaan suoraan niin kässärillä voi vielä saada auton kääntymään ja pelastaa tilanteen.

        Auttaa jotkut takavetoiset esp ja vetoluistonestolla varustetut autot mäen päälle. (perinteinen käsijarru, voi annostella hieman kitkaa taka-akselille ja hämätä elektroniikkaa, ei leikkaa kaikkia tehoja pois ja hyydy mäkeen).


      • big ´n heavy
        on sinun kirjoitti:

        teoriasi tuohon että kun etuveto-auto lähtee puskemaan niin kässärillä on tilanne vielä pelastettavissa??? Olet sä melko optimisti...
        Annahan tulla käytännön esimerkkejä missä tuollainen tilanne tulee vastaan.....................

        ajelin yhteen mutkaan liian kovaa, kun käänsin ni jatko vaan suoraan vastaantulijoitten kaistalle (onneks ei ollu vataantulijoita), nyppäsin kässäristä, perä menetti pidon ja samanaikaisesti nokka sai pidon, meinas kyllä mennä sit kylki eellä vastaantuljoitten kaistan yli, mut siel oli tarpeeks korkee penkka johon auto vaan pikkusen nojas, autossa ei ollu mitäää espei tai apsei.


    • 2.4 STW

      No juuh taas kävi niin kuin yleensä. Jos jotain kysyy, useimmat kirjottelee omiaan asian vierestä.

      Alfa siis on ilmeisesti ajettavissa jopa pienessä luistossa. Audi A4:nkin ESPin olen joskus kuullut sallivan vähän vauhdikkaamman etenemisen.

      Toodellakin tuon talvitestin mukaan BMW ja Mersu ei anna juuri armoa vaan pysäyttävät auton.

      Mitenkäs Fordit, Opelit, Renut ja Citikat ?

      • on OK

        samaten Golf V

        Mazda6 oli tosi rasittava, kuivalla motarin rampillakin tökkii.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      197
      4901
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      3037
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      140
      2363
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2344
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1982
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1556
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1482
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1393
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe