Kuten viini, kuusi, kurkku, kieli, patteri, pitää jne. Keksiikö joku lisää? Onko näistä tehty johonkin jonkinlaista listaa?
Monimerkityksisiä sanoja
10
1366
Vastaukset
- Takametsien Mies
Tuollaisia sanoja, jotka ääntyvät toisen sanan kanssa samoin, mutta joilla on eri merkitys, sanotaan homonyymeiksi. Ei niistä tietääkseni mitään erityisiä listoja ole tehty, mutta sanakirjoistahan noita löytää pilvin pimein: katso vaikka Nykysuomen sanakirjasta.
- Takametsien Mies
Usein vielä noilla homonyymeillä on erilaiset taivutusmuodot, kuten esimerkiksi näillä:
viini, viinen, viintä, viiniä
viini, viinin, viiniä, viinejä
kuusi, kuusen, kuusta, kuusia
kuusi, kuuden,kuutta, kuusia
vuori, vuoren, vuorta, vuoria
vuori, vuorin, vuoria, vuoreja
Muitakin toki löytyy.
-- Kiinassa homonyymejä on enemmän kuin missään muussa kielessä. Useimmat kiinalaiset vitsit perustuvat juuri tähän sanojen monimielisyyteen. Niitä ei voi korvakuulolta ymmärtää osaamatta kiinaa eikä kääntää millekään muulle kielelle ilman pitkiä selityksiä.
Löytyyhän näitä kyllä meiltäkin, kuten tämä Aaro Hellaakosken lyhin runo:
Aaro hellaa koski.
Paloi sormi.
Käytännöllisesti katsoen kaikki sanat ovat monimerkityksisiä, kenties joitakin erikoisalojen termejä lukuun ottamatta.
Jotkut ovat tietysti monimerkityksisempiä kuin toiset. Joissakin tapauksissa kaksi eri alkuperää olevaa sanaa on ikään kuin sulautunut yhteen, joissakin taas vain sana on saanut monia merkityksiä. Joskus merkitysten välillä ei ole selviä rajoja, ja silloin voi pinnallisesti katsoen näyttää siltä, että sanalla on vain yksi merkitys.- Miu
Sana Perso tarkoittaa, että tykkää kovasti ja myös sitä, että ei tykkää.
- Persoilija
Miu kirjoitti:
Sana Perso tarkoittaa, että tykkää kovasti ja myös sitä, että ei tykkää.
Joukkoviestinten kieltä yhtenäistävä vaikutus oli aiemmin luullakseni vähäisempi kuin nykyisin. Kun eri murrealueilta sitten koottiin väkeä esim. sellaiseen sulatusuuniin kuin maanpuolustuslaitos, saattoivat sanojen totuttujen merkitysten erot korostua melkein riidan asteelle.
Isäni suoritti varusmiespalveluksensa 1930-luvulla. Hän muisteli, kuinta tuima-sanasta saattoi tulla tuima taisto ruokailun yhteydessä: toisille se merkitsi suolatonta, toisille suolaista. - Miu
Persoilija kirjoitti:
Joukkoviestinten kieltä yhtenäistävä vaikutus oli aiemmin luullakseni vähäisempi kuin nykyisin. Kun eri murrealueilta sitten koottiin väkeä esim. sellaiseen sulatusuuniin kuin maanpuolustuslaitos, saattoivat sanojen totuttujen merkitysten erot korostua melkein riidan asteelle.
Isäni suoritti varusmiespalveluksensa 1930-luvulla. Hän muisteli, kuinta tuima-sanasta saattoi tulla tuima taisto ruokailun yhteydessä: toisille se merkitsi suolatonta, toisille suolaista.Noin sanottiin, kun henkilölle ei mikään maistunut ja kelvannut. Ja tosiaan "perso karamelleille", kun piti niistä kovasti.
- Per S.
Miu kirjoitti:
Noin sanottiin, kun henkilölle ei mikään maistunut ja kelvannut. Ja tosiaan "perso karamelleille", kun piti niistä kovasti.
Minä en ole koskaan kuullut, että jotakuta olisi sanottu persoksi, jos mikään ei kelpaa. Sellainen ihminen on nirso.
- Persoilija
Per S. kirjoitti:
Minä en ole koskaan kuullut, että jotakuta olisi sanottu persoksi, jos mikään ei kelpaa. Sellainen ihminen on nirso.
Olen kanssasi liikuttavan yksimielinen. Se ei silti tarkoita, etteikö nirso voisi olla jonkun muun kielenkäytössä perso.
- Jokunen
Persoilija kirjoitti:
Olen kanssasi liikuttavan yksimielinen. Se ei silti tarkoita, etteikö nirso voisi olla jonkun muun kielenkäytössä perso.
Tunnen henkilön, joka käyttää vierasperäisiä sanoja säännöllisesti väärin, ja se välillä suorastaan raivostuttaa. Hänelle intressi on "indeksi", konflikti on "kompleksi" jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293095- 1191255
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61097- 58971
- 68937
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26907Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38881Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu163858Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65844Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75794