Mistä kirjasta olet saanut lohtua,erikoistietoa,jännitystä,romantiikkaa?
Minulle antoi lohtua parappsygologiaa käsittelevä teos:Sielunmatka kirj.Peter Risileu,toivottavasti nimi oikein.
Kaksikymmentä vuotta sitten poikani tekemän itsemurhan aikaan olin todella hukassa.
Raamattu ei auennut,papilta en apua saanut,psykiatrilta vain lääkkeitä.
En tiedä oliko kohtalon johdatusta:Menin kirjastoon takki aika tyhjänä.
Kuinka ollakaan aikani etsittyäni,löysin ko.kirjan.Koskaan aiemmin en ollut lukenut tämänalan kirjallisuutta.
Siitä alkoi surutyöni.
En halunnut sairaslomaa,työkaverit olivat mukana
surussani,ja luulen että senavulla selvisin.
Lainaan vieläkin joskus tämän kirjan,en suruuni,
pelkästä mielenkiinnosta.
Mikä kirja jäänyt mieleen?
54
2283
Vastaukset
- uzma-m
parapsylogia on aina kiinnostanut minua.
Lontoossa olin kaynyt rajan tuolla puolla ja oli kuin joku olisi kuiskannut;ei ole aikasi viela.
kasiini jostakin ilmestyi Juhani Ahon kirja jossa han kuvailee nuoruuttaan rakastumistaan ym,tuon kirjan luettuani elamanhaluni palasi taas.En muista kirjan nimea,haluaisin lukea sen uudelleen.Yksin (1890)
Papin rouva (1893)
Panu (1897)
Kevät ja takatalvi (1906)
Juha (1911)
Muistatko-? (1920)
Tuossa Yksin-romaanissa Aho kuvailee menetetyn rakkauden tuottamaa tuskaa (Aino Järnefelt oli antanut rukkaset).
Juha-romaani taas on kolmoisdraama...- uzma-m
MdK-MdK kirjoitti:
Yksin (1890)
Papin rouva (1893)
Panu (1897)
Kevät ja takatalvi (1906)
Juha (1911)
Muistatko-? (1920)
Tuossa Yksin-romaanissa Aho kuvailee menetetyn rakkauden tuottamaa tuskaa (Aino Järnefelt oli antanut rukkaset).
Juha-romaani taas on kolmoisdraama...siina kerrottiin retkista Iisalmen maalaiskunnassa ja eikos Aho ollut pappina Iisalmessa?Mulle nuo Iisalmen seudut olivat niin tuttuja olin viettanyt siella kesan 16 vuotiaana.
Kirja jota rakastin oli Art Of Loving,mutta joku on 'lainannut'sen. - Suvi2
uzma-m kirjoitti:
siina kerrottiin retkista Iisalmen maalaiskunnassa ja eikos Aho ollut pappina Iisalmessa?Mulle nuo Iisalmen seudut olivat niin tuttuja olin viettanyt siella kesan 16 vuotiaana.
Kirja jota rakastin oli Art Of Loving,mutta joku on 'lainannut'sen.Toinen on "Davidan harppu", joka kertoi elämästä hakaristin varjossa ja toinen "Okalinnut".
Molemmat mielenkiintoisia ja kovin erilaisia. Suvi2 kirjoitti:
Toinen on "Davidan harppu", joka kertoi elämästä hakaristin varjossa ja toinen "Okalinnut".
Molemmat mielenkiintoisia ja kovin erilaisia.Lukenut Okalinnut ja pidin siitä.
Olen lukenut NIIN kamalan paljon etten kaikkia
muista millään.Olen intohimoinen lukija.
Ramses sarjan luin viimeksi,nyt on menossa taas Kaarin Utrion kirjoja.
- Kampf
30-luvun suomennoksena.
Aatu kirjoitti avoimen rehellisesti mitä hän tulee tekemään vallan saatuaan.
Eivät vaan ottaneet todesta. Olisi ollut helposti pysäytettävissä 1936 ja varmasti vielä 1938.
Länsivallat passiivisuudellaan rokaisivat hyökkäämään Puolaan koska aatu ei uskonut nytkään sieltä löytyvän selkärankaa.
Reininmaalla -36 se olisi ollut käytännössä torjuttavissa.
Puolan auttamiseen ei ollut käytännön mahdollisuuksia. - Katleija-T
Oikeastaan aika monta kirjaa nousee mieleen, mutta poimin niistä yhden ja se on nobelisti John Steinbecin teos Vihan hedelmät.
Kirja on raskas kuvatessaan parempaa elämää hakemaan lähteneitä maansa pankeille menettäneitä viljelijöitä.Steinbeck on kuitenkin kertojana niin ylivoimainen, että hän pystyi maalailemaan lukijalle kaiken sen kurjuuden niin elävästi, että oikeasti tunsi tuskaa niiden ihmisten kanssa. Vaikka kirjan tapahtumat liikkuvat 1930 luvulla, muistaakseni, on siinä yhtäläisyyttä nykypäivään. Niin nytkin ahneus ajaa kilometritehtaille ihmisiä. Niin nytkin lähdetään köyhemmistä maista rikkaampiin etsimään parempaa elämää, työtä. Puolalainen tulee Turkuun telakalle töihin. Saako hän saman palkan kuin suomalainen, vai vetääkö joku välistä. - Täytyypä tutustua
Ainahan näitä murheita riittää.
Varmaan hyvä kirja. - M75*
Amerikkalaisen, 1800-luvulla eläneen Thoreaun kirja Elämää metsässä nousee silloin tällöin mieleeni. Hän kokeili, voiko ihminen jättää kaiken, mennä metsään ja tulla toimeen. Hän meni, koki ja kirjoitti kokemansa. Kirja on jossakin sekaisessa hyllyssäni. Pitää kaivaa esiin, sielunvaellusta sekin tarina oli.
- Pääsky64
kiinnostunut nuista kirjoista.Vieläkin voin lukea mutta en suosittele sellaiselle jolla ei ole pohjaa nähin asioihin.
Para sana jossain on aina arveluttavaa.En tiedä siitä kun en ole lukenut mutta viittaus sielun vaellukseen kertoo jotain.
Meneekö se henkimaailman puolelle,kehoittaako se alkaa henkien kanssa tekemisiin.Jos on kyllä niin varottava menemästä pitkälle.Ne henget voivat kehottaa tekemään jotain.
Kun se on auttanut ymmärtämään jotain näkymättömästä maailmasta kait se on ollut hyväksi.
Meillä noidat tekivät taikoja ja hokivat: synny para ,synny para.Tiedän tapauksen kotipuolesta. Siellä yksi nuorimies luki mutaa raamattua ja siinä kuulemma jossakin Mooseksenkirjassa, jota ei ole varsinaisessa raamatussa. Kehoitetaan tekemään kaikenlaista, mutta kuulemma molempia ei voi tehdä, täytyy valita tekeekö hyvää, vai pahaa. Tältä nuoreltamieheltä se jäi kesken, kun hän joutui miehen taposta linnaan.
Hänen kotonaan kummitteli, ullakolta kuului kolinaa ja sitä pojan isä tutki ja kuunteli nappurinmiesten kanssa, mutta ei selvinnyt mikä siellä kolistelee. Sitten poika kirjoitti isälleen linnasta, että vie ne luut hautausmaalle takaisin, hän ei saa täällä linnassa rauhaa kun ne luut on siellä ullakolla, hän neuvoi tarkasti paikan isälleen. Isä teki työtä käskettyä ja poika sai linnassa rauhan ja kummittelu loppui.- on se ,pääsky
ylikypsa kirjoitti:
Tiedän tapauksen kotipuolesta. Siellä yksi nuorimies luki mutaa raamattua ja siinä kuulemma jossakin Mooseksenkirjassa, jota ei ole varsinaisessa raamatussa. Kehoitetaan tekemään kaikenlaista, mutta kuulemma molempia ei voi tehdä, täytyy valita tekeekö hyvää, vai pahaa. Tältä nuoreltamieheltä se jäi kesken, kun hän joutui miehen taposta linnaan.
Hänen kotonaan kummitteli, ullakolta kuului kolinaa ja sitä pojan isä tutki ja kuunteli nappurinmiesten kanssa, mutta ei selvinnyt mikä siellä kolistelee. Sitten poika kirjoitti isälleen linnasta, että vie ne luut hautausmaalle takaisin, hän ei saa täällä linnassa rauhaa kun ne luut on siellä ullakolla, hän neuvoi tarkasti paikan isälleen. Isä teki työtä käskettyä ja poika sai linnassa rauhan ja kummittelu loppui.kirja vaarallinen.Minulle tarjosi kerran kylässä lainaksi mustaa ramattua isäntä.Se kuoli kohta itse
Ensikerran näin se hätkähdytti,sanoin tuttavalleni papille siitä.
Se käski ottaa ja heittää roskikseen että se tietää huonoa sille perheelle. En saanut enää mahdollisuutta saada sitä vaikka se oli läheisen kotona.
Toivoin ettei se toisi pahaa.Se toi niin että se tutuu vieläkin.Toi pienelle lapselle pahaa ja meille toisille.
- jemina
Hienoa kun löysit kirjan mistä sait apua. Miehen kuoleman jälkeen olen saanut lohtua Aila Meriluodon runoteoksesta "Miehen muotoinen aukko", sekin syntyi surutyöstä.
Olen aina ollut kaikkiruokainen himolukija, nyt kun alan miettimään huomasin, että oikein sävähdyttävää mielenpainuvaa kirjaa en ole löytänyt vuosiin. Olisiko kyse siitä, että alkaa jo olla niin vanha ja kyyninen, mikään ei enää innosta. Kun olen löytänyt mielestäni oikein hyvän kirjan, luen sen uudelleen, joskus monien vuosien jälkeen. Kun itse muuttuu huomaa, että muutos heijastuu myös kirjaan, sitäkin tarkastelee eri näkökulmasta, aina ei välttämättä edes löydä sitä mitä joskus omasta mielestä teki kirjasta niin hyvän. A.J. Croninin "Hatuntekijä ja hänen linnansa", joka oli suosikkini alle kolmekymppisenä, oli yksi niistä joka oli kadottanut taikansa kun luin sen uudelleen noin viidentoista vuoden kuluttua.
John Steinbeckin teokset kuuluvat lempikirjoihini, samoin "Sota ja Rauha", niitä ei ajan hammas ole muuttanut miksikään, onhan niitä paljon muitakin. . - merimona1
Nobelkirjailija Mihail Sholohovin suurromaani
Hiljaa virtaa Don.
Kirja kertoo kasakkakylän elämästä, sen slaavilaisen elämäntavan tunnelmista ja hurjista tapahtumista, aikana jolloin tavallisen venäläisen Donin varrella asuvan kasakan olisi pitänyt osata päättää "kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat."Vaikka päätös tosin oli jo valmiiksi tehty, eikä valinnan varaa todellisuudessa ollutkaan.
Tänään sain sisareni tyttäreltä lainaksi uutuuskirjan "Konst, kärlek ock krig - Diskussionen mellan Jörn Donner ock konstnären Stefan Lindfors.
Siskoni tyttär, juuri uuteen taloonsa muuttanut nuori rouva oli saanut ystäviltään tupaantuliaislahjaksi tämän haastattelutyyppisen keskustelun, Donnerin ja Lindforsin välillä. Kirja on valittu vuoden 20005 kauneimmaksi kirjaksi ja sitä se on minunkin mielestäni - kuvateos.
Minulla on ilo omistaa joitakin Stefan Lindforsin taiteellisesta tuotannosta ja siksikin muotoilijan henkilökuva kiinostaa.
Kirjaa myydään myöskin Suomen kielisenä.Sekä donin kasakat, mutta Mika Valtarin Sinuhe egyptiläinen ei jää koskaan pois mielestä, olen lukenutkin sen vuosien varrella monta kertaa.
- merimona1
ylikypsa kirjoitti:
Sekä donin kasakat, mutta Mika Valtarin Sinuhe egyptiläinen ei jää koskaan pois mielestä, olen lukenutkin sen vuosien varrella monta kertaa.
minkä valtavan pohjustustyön Waltari oli tehnyt, ennen kuin aloitti suurteoksensa työstämisen, niin arvonanto kirjaa kohtaan nousee entisestään. Waltarihan vietti aikaa Egyptissäkin ja perehtyi arkeologian ja kaiken mahdollisen saatavissa olevan materiaalin välityksellä muinaiseen faraoiden aikaisen Egyptin kulttuuriin ja vallitseviin tapoihin. Se mikä täsmällisestä faktatiedosta puuttuu, sen kirjailijan huimaavan monisäikeinen mielikuvitus loi, ja romaanihan kirja ilman muuta onkin. Kuitenkin paljolti myös fiktiivista faktaa. Itsekin olen lukeut Sinuhen kaksi kertaa, sekä nähnyt sen myöskin elokuvatoteutuksena, kuten myöskin" Hiljaa virtaa Don" teoksen(teokset)
On nautittavaa käpertyä laiskanlinnaan hyvä kirja seuranaan. Lukiessani en kuule, enkä näe mitään muuta. - uzma-m
merimona1 kirjoitti:
minkä valtavan pohjustustyön Waltari oli tehnyt, ennen kuin aloitti suurteoksensa työstämisen, niin arvonanto kirjaa kohtaan nousee entisestään. Waltarihan vietti aikaa Egyptissäkin ja perehtyi arkeologian ja kaiken mahdollisen saatavissa olevan materiaalin välityksellä muinaiseen faraoiden aikaisen Egyptin kulttuuriin ja vallitseviin tapoihin. Se mikä täsmällisestä faktatiedosta puuttuu, sen kirjailijan huimaavan monisäikeinen mielikuvitus loi, ja romaanihan kirja ilman muuta onkin. Kuitenkin paljolti myös fiktiivista faktaa. Itsekin olen lukeut Sinuhen kaksi kertaa, sekä nähnyt sen myöskin elokuvatoteutuksena, kuten myöskin" Hiljaa virtaa Don" teoksen(teokset)
On nautittavaa käpertyä laiskanlinnaan hyvä kirja seuranaan. Lukiessani en kuule, enkä näe mitään muuta.luin nuorena,kiehtoi nuo sulttanin lempivaimot ja haaremi ym.Sinuhe on luettu myos,kirjahyllyssa se on englannin kielisena.
Sinuhe elokuva ei ollut kirjan vaartti,kas kun ei kukaan ole tehnyt siita uutta versiota,Mikael Karvajalka on myos hyva aihe filmiin. merimona1 kirjoitti:
On nautittavaa käpertyä laiskanlinnaan hyvä kirja seuranaan. Lukiessani en kuule, enkä näe mitään muuta.Valtari ei käynyt egyptissä lainkaan, van hän hankki tiedot muualta, sehä'n siinä onkin niin ihmeellistå
- merimona1
ylikypsa kirjoitti:
Valtari ei käynyt egyptissä lainkaan, van hän hankki tiedot muualta, sehä'n siinä onkin niin ihmeellistå
Se on sitten taas niitä huhupuheita, että Waltari olisi viettänyt pitkänkin ajan Egyptissä.
Sellaisen asian luin jostain, että egyptologitkin ihmettelivät Mika Waltarin mahtavaa tietomäärää. - ii-li ek
ylikypsa kirjoitti:
Valtari ei käynyt egyptissä lainkaan, van hän hankki tiedot muualta, sehä'n siinä onkin niin ihmeellistå
...Egyptin historiaa ja kulttuuria ennen kuin kirjoitti Sinuhen. Hän halusi, että kuvaus on historiallisesti ja muutenkin oikein. Minulla on myös sellainen mielikuva, ettei hän käynyt Egyptissä, mutta ainakin hän oli äärimmäisen tarkka siitä, ettei kirjoita mitään himphamppua.
Kun se amerikkalainen elokuva tehtiin, niin siinähän sitten kaikki oli muutettu amerikkalaisen maun mukaiseksi. Waltarin nimikin oli aivan huomaamattomasti alkuteksteissä.
Silloin aikoinaan, kun Elisabeth Taylor esitti elokuvassa Kleopatraa, niin filmissä oli kaikki väärin: Puvut, lavasteet, historia, kulttuuri, kaikki. Oli tärkeämpää (kuten aina) tehdä yleisöön menevä elokuva kuin "oikea" kuvaus.
Jo silloin monet historioitsijat kritisoivat elokuvaa kaikkien virheitten takia. Show on showta, myyvän elokuvan ei tarvitsae välittää mistään aitoudesta. - Valitettavasti koko amerikkalainen media tekee mieluummin myyvää tiedonvälitysta kuin totuudellista tiedonvälitystä. ylikypsa kirjoitti:
Sekä donin kasakat, mutta Mika Valtarin Sinuhe egyptiläinen ei jää koskaan pois mielestä, olen lukenutkin sen vuosien varrella monta kertaa.
Jonkun kirjan olen lukenut vuosien varrella moneen kertaan, - ja aina olen lukenut kuin uuden kirjan.
Sinuhe on yksi sellainen, samoinkuin Johannes Angelos, myös Waltaria.
Muita esimerkkejä tällaisista on
Dostojevskin Rikos ja rangaistus, Tolstoin Anna Karenina.
Viimeksi olen lukenut uudelleen Milan Kunderan Olemisen sietämätön keveys - nimisen kirjan, jonka olen lukenut niin vähän aikaa sitten, että muutosta en juuri huomannut.
Kesken on vielä Rakel Liehun Helen, joka sai Runebergin palkinnon hiljattain.
Kesken on myöskin Coetzeen Nuoruus.
- ii-li
Kun oli varsin pieni, niin isäni luki minulle iltasin paksua neuvostosatukirjaa. Se oli opettavainen tarina muurahaisista, jotka rakensivat kommunistista yhteiskuntaa kaikkien hyväksi. En enää jaksa muistaa kirjan nimeä.
Tosikommunistisen ja lysenkolaisen neuvostotiedemiehen ansiosta kaksi pientä pioneeria kutistui muurahaisen kokoisiksi ja pääsivat vierailemaan muurahaisten valtakunnassa. Siellä he oppivat, ketkä ovat yhteiskunnan vihollisia ja todellisen kommunismin ihanteet. Myöhemmin he toteuttivat oppimaansa omassa elämässään. Se oli vielä Stalinin aikaa, joten satu oli varmasti täysin puolueen ideologian mukainen.
Pidin kovasti kirjasta. Enhän minä tiennyt mitä kommunismi on, ja kun isäkin oli kokoomuslainen, niin ei hän nyt kovasti sitä selittänytkään. - Kaipa levollinen tunnelma oli se tärkein.- uzma-m
ostimme lapsille70-luvulla ja oli tyttaren lempikirja,kaunis kuvitus.
Unkarilaiset kansansadut oli ensimmainen kirja jonka luin,silloin ilmestyi myos lapsille pikku prinssi ja prinsessa satuja.
Olen lukenut paljon,nykyaan kiinnostaa elamankerrat,matkakertomukset ym. - ii-li
uzma-m kirjoitti:
ostimme lapsille70-luvulla ja oli tyttaren lempikirja,kaunis kuvitus.
Unkarilaiset kansansadut oli ensimmainen kirja jonka luin,silloin ilmestyi myos lapsille pikku prinssi ja prinsessa satuja.
Olen lukenut paljon,nykyaan kiinnostaa elamankerrat,matkakertomukset ym....5-vuotiaana siten, että minulle luettiin jotakin kuvitettua stukirjaa niin paljon, että osasin sen ulkoa. Yhtäkkiä huomasin, että minähän ymmärrän sen tekstin. Minua ei kukaan opettanut lukemaan. - Huomasin nimittäin, että eräässä kuvassa oli kissa, jolla oli sini-valkokirjava lankakerä. Tektissä taas sanottiin, että se on sini-puna-valkoinen. Huomasin, että TÄMÄHÄN ON VÄÄRIN! Silloin huomasin osaavani lukea.
Oli jännittävää lukea illalla sängyssä aina sivu tai pari. Se oli sellainen ponnistus, että oli sen jälkeen jo valmis nukkumaan. - uzma-m
ii-li kirjoitti:
...5-vuotiaana siten, että minulle luettiin jotakin kuvitettua stukirjaa niin paljon, että osasin sen ulkoa. Yhtäkkiä huomasin, että minähän ymmärrän sen tekstin. Minua ei kukaan opettanut lukemaan. - Huomasin nimittäin, että eräässä kuvassa oli kissa, jolla oli sini-valkokirjava lankakerä. Tektissä taas sanottiin, että se on sini-puna-valkoinen. Huomasin, että TÄMÄHÄN ON VÄÄRIN! Silloin huomasin osaavani lukea.
Oli jännittävää lukea illalla sängyssä aina sivu tai pari. Se oli sellainen ponnistus, että oli sen jälkeen jo valmis nukkumaan.aaneen ja opin niinkuin sinakin niita ensin kuuntelemalla lukemaan.
Kun menin ekaluokalle olin hyvin pitkistynyt,en pysynyt paikoillani,nimi oli melkein paivittain taululla se tiesi arestia, mutta jos pyysin opettajalta anteeksi niin paasin kotiin,herra ties montako kertaa pyysin anteeksi,ei kenenkaan paahan palkahtanyt laittaa minua tokaluokalle.
Pojan tytar 6v. lukee sujuvasti englanniksi ja myos urduksi,han oppi netin kaytosta,satufilmeista ja noista tasku peleista. uzma-m kirjoitti:
aaneen ja opin niinkuin sinakin niita ensin kuuntelemalla lukemaan.
Kun menin ekaluokalle olin hyvin pitkistynyt,en pysynyt paikoillani,nimi oli melkein paivittain taululla se tiesi arestia, mutta jos pyysin opettajalta anteeksi niin paasin kotiin,herra ties montako kertaa pyysin anteeksi,ei kenenkaan paahan palkahtanyt laittaa minua tokaluokalle.
Pojan tytar 6v. lukee sujuvasti englanniksi ja myos urduksi,han oppi netin kaytosta,satufilmeista ja noista tasku peleista.Jäänyt Sinuhe erityisesti,näin 54 talvella
Hesingissä käydessäni elämäni ensimäisen laajakangas
elokuvan,se oli Sinuhe Egyptiläinen,sen jälkeen
oli pakko lukea kirjakin ja entiedä montako kertaa olen senjälkeen lukenutkin.- ii-li
uzma-m kirjoitti:
aaneen ja opin niinkuin sinakin niita ensin kuuntelemalla lukemaan.
Pojan tytar 6v. lukee sujuvasti englanniksi ja myos urduksi,han oppi netin kaytosta,satufilmeista ja noista tasku peleista.Äitini luokalle. Osasin lukea, mutta en osannut laskea, joten riitti kyllä oppimista. - Olin jo silloin hyvin "taloudellinen". Kun laskuvihkoon jäi sopiva tila vaakasuoraan, niin tein laskutehtäväni siihen poikittain. Siitäkös äitini kimmastui. - Sen ainakin opin, ettei kouluun saa panna lapsia, jotka ovat vuotta nuorempia kuin muut. Ei ole hauska olla luokkansa pienin ja kaikkein huonoin voimistelussa, vaikka lukuaineet olivatkin helppoja.
Oppikoulun ensimmäisellä luokalla oli 75-vuotias matematiikanopettaja. Eräänä päivänä hän keräsi kaikki matikanvihot tarkastukseen. Olin piirrellyt vihkoon, kuten aina ja repinyt siitä sivuja muuhun käyttöön. Sain kovat haukkumiset. - En vieläkään ymmärrä, mistä oli kysymys. Vihkohan oli minun itseni ostama, minun omaisuuttani. Miksi en olisi saanut piirrellä omaan vihkooni tai repiä sivuja irti, jos kerran tarvitsin paperia johonkin muuhun?
Aiheeseen palatakseni. Nuorena ahmin kaikenlaista kirjallisuutta. Erityisesti pidin romaanista "Kärpästen herra" ja Steinbeckin romaaneista. - Nykyisin minun on suorastaan vaikea uskoa, että tosiaan olen lukenut läpi Shakespearen kootut teokset. Eipä tulisi enää mieleenkään. ii-li kirjoitti:
Äitini luokalle. Osasin lukea, mutta en osannut laskea, joten riitti kyllä oppimista. - Olin jo silloin hyvin "taloudellinen". Kun laskuvihkoon jäi sopiva tila vaakasuoraan, niin tein laskutehtäväni siihen poikittain. Siitäkös äitini kimmastui. - Sen ainakin opin, ettei kouluun saa panna lapsia, jotka ovat vuotta nuorempia kuin muut. Ei ole hauska olla luokkansa pienin ja kaikkein huonoin voimistelussa, vaikka lukuaineet olivatkin helppoja.
Oppikoulun ensimmäisellä luokalla oli 75-vuotias matematiikanopettaja. Eräänä päivänä hän keräsi kaikki matikanvihot tarkastukseen. Olin piirrellyt vihkoon, kuten aina ja repinyt siitä sivuja muuhun käyttöön. Sain kovat haukkumiset. - En vieläkään ymmärrä, mistä oli kysymys. Vihkohan oli minun itseni ostama, minun omaisuuttani. Miksi en olisi saanut piirrellä omaan vihkooni tai repiä sivuja irti, jos kerran tarvitsin paperia johonkin muuhun?
Aiheeseen palatakseni. Nuorena ahmin kaikenlaista kirjallisuutta. Erityisesti pidin romaanista "Kärpästen herra" ja Steinbeckin romaaneista. - Nykyisin minun on suorastaan vaikea uskoa, että tosiaan olen lukenut läpi Shakespearen kootut teokset. Eipä tulisi enää mieleenkään.paljon aikaa lukemiseen ja ollessani elokuvateatterin kassana, katsoin mnen lukemani kirjan elokuvaversiot ja näin piirtyi aihe sekä kuvana, että lukien.
Kirjana olivat useimminkin parempia.
Silloin tuli katsottu raamatunhistorialliset kuvat, kuten myös Shakespesren useat elokuva versiot.
Mieleeni on jäänyt elokuva Tuulen viemää, sen luin myös kirjana.
Täällä pohjan tähden alla, on ollut minulle myös mieleinen paluu sen aikaiseen elämään, mistä myös elokuvaversiona tykkäsin.
Kirjailijoiden nimet, niinkuin muutkin ulkolaiset tärkeydet unohdan,koska en hallitse kieliä.- pirtsakka
ii-li kirjoitti:
Äitini luokalle. Osasin lukea, mutta en osannut laskea, joten riitti kyllä oppimista. - Olin jo silloin hyvin "taloudellinen". Kun laskuvihkoon jäi sopiva tila vaakasuoraan, niin tein laskutehtäväni siihen poikittain. Siitäkös äitini kimmastui. - Sen ainakin opin, ettei kouluun saa panna lapsia, jotka ovat vuotta nuorempia kuin muut. Ei ole hauska olla luokkansa pienin ja kaikkein huonoin voimistelussa, vaikka lukuaineet olivatkin helppoja.
Aiheeseen palatakseni. Nuorena ahmin kaikenlaista kirjallisuutta. Erityisesti pidin romaanista "Kärpästen herra" ja Steinbeckin romaaneista. - Nykyisin minun on suorastaan vaikea uskoa, että tosiaan olen lukenut läpi Shakespearen kootut teokset. Eipä tulisi enää mieleenkään.Voi tota sun juttuas, open lemppari kultu poju.Sull oli tietysti jakaus suorassa, polvihousuissa prässit, kauluspaita ja slipoveri kuten open lapselle kuuluikin.
Kyllä mä muistan kun minut erotettiin koulusta viikoksi kun löin open lempparipojua kengällä päähän, tosi vääryys ei kysytty syytä miksi? Poju yritti pusutella työntää omia bakteereitaan mun puhtaaseen suuhun.Toivottavasti se et ollut sinä.
Tuli trauma lopuks ikää. - Ii-li ek
SkillaN kirjoitti:
paljon aikaa lukemiseen ja ollessani elokuvateatterin kassana, katsoin mnen lukemani kirjan elokuvaversiot ja näin piirtyi aihe sekä kuvana, että lukien.
Silloin tuli katsottu raamatunhistorialliset kuvat, kuten myös Shakespesren useat elokuva versiot.
Täällä pohjan tähden alla, on ollut minulle myös mieleinen paluu sen aikaiseen elämään, mistä myös elokuvaversiona tykkäsin.
Kirjailijoiden nimet, niinkuin muutkin ulkolaiset tärkeydet unohdan,koska en hallitse kieliä.Siinä totisesti jää aikaa lukemiseen, ja halutessaan näkee paljon elokuviakin.
Kouluaikana asuin pikkukaupungissa, jossa oli yksi ainoa elokuvateatteri. Elokuvat vaihtuivat 3-4 kertaa viikossa. Omistaja oli hyvin selvillä asioista, ja tetterissa näytettiin etupäässä hyviä elokuvia ja kaiken lisäksi nopeasti niiden ilmestymisen jälkeen. En tiedä, miten hän onnistui säilyttämään niin korkean tason. Kun myöhemmin opiskelin Tampereella, niin huomasin, että pienen kotikaupunkini elokuvatarjonta oli parempi kuin Tampereella, jossa sentään oli monta elokuvateatteria.
Teatteri on yhä olemassa. Juuri viime viikolla keskustelin henkilön kanssa, joka viettää koko kesän entisessä kotikaupungissamme. Hän sanoi, että teatterin ohjelma on yhä hyvää ja korkeatasoista, vaikka itse teatteri on samanlainen lato kuin kouluaikanammekin. Penkit kuulemma on uusittu, ja latoon on tehty vessat.
Lapsena kävin usein Helsingissä Luxor-nimisessä pätkisteatterissa. Se oli paras. Piirrettyjä oli paljon. Muistan erityisisti kassarouvan (omistajan?) kynnet, jotka oli maalattu tummanpunaisiksi, mutta lakka oli (joka kerta) lohkeillut kauttaaltaan. Hän luki aina ja aina kirjoja. Koko hänen koppinsa oli täynnä kirjoja.
(Luxor oli entinen kirkko. Sen vuoksi siinä oli tilava katsomo ja parveke. Nykyisin paikalla on Lähetysseurakunnan rukoushuone.) pirtsakka kirjoitti:
Voi tota sun juttuas, open lemppari kultu poju.Sull oli tietysti jakaus suorassa, polvihousuissa prässit, kauluspaita ja slipoveri kuten open lapselle kuuluikin.
Kyllä mä muistan kun minut erotettiin koulusta viikoksi kun löin open lempparipojua kengällä päähän, tosi vääryys ei kysytty syytä miksi? Poju yritti pusutella työntää omia bakteereitaan mun puhtaaseen suuhun.Toivottavasti se et ollut sinä.
Tuli trauma lopuks ikää.jouduin tekemään käsityötunnilla karttakeppejä, koska hakkasi minuun tai sormilleni sillä, että se ainakatkesi. Käsityöopettaja kysyi, että miksi sinä aina teet karttakeppejä, johon minä, että opettaja katkoo niitä kurittaessaan minua. anteeksi Toini, olit hyvä opettaja, kunnia hänen muistolleen.
SkillaN kirjoitti:
paljon aikaa lukemiseen ja ollessani elokuvateatterin kassana, katsoin mnen lukemani kirjan elokuvaversiot ja näin piirtyi aihe sekä kuvana, että lukien.
Kirjailijoiden nimet, niinkuin muutkin ulkolaiset tärkeydet unohdan,koska en hallitse kieliä.Päätalosta, vaikka kusellakäyntikin kesti kolme sivua. Kaikesta huolimatta olen kunnioittanut hänen tyyliään kirjoittaa. Minulla varman on kaikki hänen teoksensa, ainakin melkein. Linna oli myös minun mielikirjailijani, Musta rakkaus, oli hänen ensimmäisi teoksiaan, Tuntematon Sotilas, Täällä pohjantähden alla, varsinkin.
- Ii-li ek
pirtsakka kirjoitti:
Voi tota sun juttuas, open lemppari kultu poju.Sull oli tietysti jakaus suorassa, polvihousuissa prässit, kauluspaita ja slipoveri kuten open lapselle kuuluikin.
Tuli trauma lopuks ikää.Jos niin olisi minulle käynyt, niin minä se olisin ollut jälki-istunnossa. "Mitä pahaa sinä nyt taas olet tehnyt?" Syy oli aina minun, tapahtui mitä tahansa.
Sellainen ajattelu, että opttajan lapsi olisi ollut jotenkin paremmassa asemassa kuin muut, on kyllä minun kokemukseni mukaan harhaa. Asia oli just päinvastoin.
Yhden ainoan kerran näin, miten rehtorin poikaa suosittiin. Oppikoulussa oli aivan erinomainen voimistelunopettaja. Hän oli lupsakka iso mies, joka oli ollut sodassa kurikomppanian päällikkönä, joten hän ei helposti hätkähtänyt. Kerran rehtorin poika hyökkäsi hänen kimppuunsa ja iski hänen naamansa verille.
Poikaa ei erotettu koulusta, mikä olisi ollut normaali käytäntö. Sen sijaan voimistelunopettaja lähti, mikä oli iso menetys koko koululle. Hän oli ainoa kunnon voimistelunopettaja, joka minulla on ollut.
No, se rehtorin poika erotettiin sitten myöhemmin. Ei reksikään voinut puolustaa poikaansa loputtomiin. Harmi vain, että sen tyypin takia uhrattiin todella hyvä opttaja. - Pääsky64
ii-li kirjoitti:
Aiheeseen palatakseni. Nuorena ahmin kaikenlaista kirjallisuutta. Erityisesti pidin romaanista "Kärpästen herra" ja Steinbeckin romaaneista. - Nykyisin minun on suorastaan vaikea uskoa, että tosiaan olen lukenut läpi Shakespearen kootut teokset. Eipä tulisi enää mieleenkään.ohi ikäisteni.Se ei ollut hyvä koska jouduin olemaan itseäni kahtakin vuotta vanhempien kanssa.
Olin pieninkin melkein ja ylemmillä luokilla tyttöjä oli jo paksuna samalla luokalla.
Aina olin mukana kaikessa ja sain olla nurkassa.
Opin lukemaan isommilta sisaruksilta ja meillä kortteeraavilta koululaisilta ennen kouluun menoa. - Pääsky64
ylikypsa kirjoitti:
jouduin tekemään käsityötunnilla karttakeppejä, koska hakkasi minuun tai sormilleni sillä, että se ainakatkesi. Käsityöopettaja kysyi, että miksi sinä aina teet karttakeppejä, johon minä, että opettaja katkoo niitä kurittaessaan minua. anteeksi Toini, olit hyvä opettaja, kunnia hänen muistolleen.
ketään.Kyllä sinulla kävi kipeää kun löi sormille.Kuitenkin olet nyt kiltti että ei ole open ansiota.
Saatiin pelätä joitakin poikia että saavat kiinni.
Piti oppia juoksemaan lujaa.pitää simällä ettei joudu semmoseen paikkaan etti pääse karkuun. - Pirtsakka
Ii-li ek kirjoitti:
Jos niin olisi minulle käynyt, niin minä se olisin ollut jälki-istunnossa. "Mitä pahaa sinä nyt taas olet tehnyt?" Syy oli aina minun, tapahtui mitä tahansa.
Sellainen ajattelu, että opttajan lapsi olisi ollut jotenkin paremmassa asemassa kuin muut, on kyllä minun kokemukseni mukaan harhaa. Asia oli just päinvastoin.
Yhden ainoan kerran näin, miten rehtorin poikaa suosittiin. Oppikoulussa oli aivan erinomainen voimistelunopettaja. Hän oli lupsakka iso mies, joka oli ollut sodassa kurikomppanian päällikkönä, joten hän ei helposti hätkähtänyt. Kerran rehtorin poika hyökkäsi hänen kimppuunsa ja iski hänen naamansa verille.
Poikaa ei erotettu koulusta, mikä olisi ollut normaali käytäntö. Sen sijaan voimistelunopettaja lähti, mikä oli iso menetys koko koululle. Hän oli ainoa kunnon voimistelunopettaja, joka minulla on ollut.
No, se rehtorin poika erotettiin sitten myöhemmin. Ei reksikään voinut puolustaa poikaansa loputtomiin. Harmi vain, että sen tyypin takia uhrattiin todella hyvä opttaja.Vähän antaa vihjettä että sinulle olisi jäänyt jonkinasteinen pikku trauman poikanen opettajan lapsena olemisesta.
Vanhempien kasvatusmetodit ovat meidän ikäisille olleet tähän päivään sopimattomia. Samoin opettajien huutamis-,tukistus-,karttakepin käyttö- ja jälkiistunto- kurinpitokeinot kyseenalaisia.
Ei ihme että muistamme saamaamme kohtelua jopa traumaattisena vielä nytkin. Olihan se kauheaa kun 12v kakara yrittää pusutella nurkan takana viatonta tyttölasta, sanoi vielä tykkäävänsä minusta!
Olimme tietämättömiä elämän eri kuvioista. Koulukypsyysteistä, opiskelulisistä, kuraattoreista, koulupsykologeista,nuorisotiloista ja lautakunnista.
Ihmetyttää että meistä on kasvanut ammateissamme onnistuneita kunnon kansalaisia. Kaikesta huolimatta koulu aika oli tosi hauskaa puutteista huolimatta. Pääsky64 kirjoitti:
ketään.Kyllä sinulla kävi kipeää kun löi sormille.Kuitenkin olet nyt kiltti että ei ole open ansiota.
Saatiin pelätä joitakin poikia että saavat kiinni.
Piti oppia juoksemaan lujaa.pitää simällä ettei joudu semmoseen paikkaan etti pääse karkuun.open ansiota. Kyllä minä häntä silti hyvällä muistan. Pakkohan yltiöpäinen poika täytyi kuriin saada.
- Suvi2
Pääsky64 kirjoitti:
ohi ikäisteni.Se ei ollut hyvä koska jouduin olemaan itseäni kahtakin vuotta vanhempien kanssa.
Olin pieninkin melkein ja ylemmillä luokilla tyttöjä oli jo paksuna samalla luokalla.
Opin lukemaan isommilta sisaruksilta ja meillä kortteeraavilta koululaisilta ennen kouluun menoa.että lapsi käy kaksi luokkaa samana vuonna. Minäkin kävin jouluun asti ensimmäistä luokkaa ja tammikuussa aloitin sitten toisella luokalla.
Oli ikävää istua tunneilla kun toiset vasta opettelivat kirjaimia ja tavaamista ja itse luin suoraan. Opettaja sanoi aina minulle, että ole sinä hiljaa ja lue itseksesi.
Monet toisluokkalaiset olivar suurikokoisia ja minä pieni kuin kirppu heidän joukossaan.
Kirjastosta kannoimme lukemista reput pullollaan. Aina iltaisin kasvatusisäni huusi, että pennut, valot tupuksiin. Me olimme varustautuneet taskulampuilla ja jatkoimme lukemisiamme peiton alla. - ii-li
Pääsky64 kirjoitti:
ohi ikäisteni.Se ei ollut hyvä koska jouduin olemaan itseäni kahtakin vuotta vanhempien kanssa.
Opin lukemaan isommilta sisaruksilta ja meillä kortteeraavilta koululaisilta ennen kouluun menoa....ikäisinä kouluun. Luokkien yli ei hypitä. Minusta se on hyvä periaate. Monia ongelmia häviää sen myötä.
En tiedä, miten nykyisin suhtaudutaan siihen, että lapsi osaa lukea mennessään kouluun. Parikymmentä vuotta sitten oli kuitenkin selvä ohje: Lasta ei saa opettaa lukemaan ennen kouluikää. - Entäs sitten kuten me kaksi? Opimme lukemaan ilman opetusta. Kyllä varmaan tuhannet muutkin lapset oppivat samalla tavalla. -
Ei ole tarpeen olla niin erikoinen, että pitää hyppiä luokkien yli. Onhan se vanhemmille mannaa: "Meidän lapsi on niin etevä, että ohittaa kaikki muut."
Minulla oli luokkatoveri, jota äiti ahdisteli kouluasioissa niin paljon, että poika meni kolmannelta luokalta oppikouluun, kun normaalisti mentiin neljänneltä tai viidenneltä. - Poika oli erittäin etevä koulussa ja luokkansa priimus myös myöhemmin koko kouluaikansa. Hän oli äitinsä painostuksen kohteena aina. Äiti oli sataprosenttinen kontrollifriikki. - Poika päätyi mielisairaalaan. Kun hän pääsi pois sieltä ja meni naimisiin, niin äiti joutui mielisairaalaan. Hän ei kestänyt sitä, ettei hänen kontrollinsa ei enää pitänytkään, vaan pojalla oli oma elämä. - ii-li
Suvi2 kirjoitti:
että lapsi käy kaksi luokkaa samana vuonna. Minäkin kävin jouluun asti ensimmäistä luokkaa ja tammikuussa aloitin sitten toisella luokalla.
Oli ikävää istua tunneilla kun toiset vasta opettelivat kirjaimia ja tavaamista ja itse luin suoraan. Opettaja sanoi aina minulle, että ole sinä hiljaa ja lue itseksesi.
Monet toisluokkalaiset olivar suurikokoisia ja minä pieni kuin kirppu heidän joukossaan.
Kirjastosta kannoimme lukemista reput pullollaan. Aina iltaisin kasvatusisäni huusi, että pennut, valot tupuksiin. Me olimme varustautuneet taskulampuilla ja jatkoimme lukemisiamme peiton alla.Minä myös kannoin kirjastosta paljon kirjoja. Lasten osasto oli pieni, ja kirjat tietysti "lapsellisia". Kirjaston täti oli tiukka siitä, etteivät lapset saa mennä aikuisten osastolle. Liukahdimme aikuisten osastolle hyllyjen takaa, jottei hän nähnyt. Lainasimme aikuisten kirjoja, koska lasten kirjat eivät miellyttäneet. - Sitä vain en ymmärrä, ettei kirjaston täti enää kirjoja leimatessaan välittänyt siitä, että ne olivat "aikuisten kirjoja". Ehkäpä hänen tiukka sääntönsä olikin sen vuoksi, etteivät lapset häiritsisi muita.
Enää en lue juuri mitään kirjoja, vaikka vielä kymmenisen vuotta sitten olin kova lukemaan. - Syy on varmaan siinä, että Instrun silmälääkäri määräsi minulle niin kelvottomat silmälasit, etten nähnyt lukea. En silloin ymmärtänyt, että ne ovat huonot, kun hän niin mainosti niiden olevan uusinta tekniikkaa. Minä vain luulin, että näköni on vain huonotunut dramaattisesti. - Nyt näkisin ihan hyvin nykyisillä, kunnollisilla silmälaseillani, mutta lukuharrastus laantui sinä näkemättömyyden aikana. - uzma-m
ii-li kirjoitti:
...ikäisinä kouluun. Luokkien yli ei hypitä. Minusta se on hyvä periaate. Monia ongelmia häviää sen myötä.
En tiedä, miten nykyisin suhtaudutaan siihen, että lapsi osaa lukea mennessään kouluun. Parikymmentä vuotta sitten oli kuitenkin selvä ohje: Lasta ei saa opettaa lukemaan ennen kouluikää. - Entäs sitten kuten me kaksi? Opimme lukemaan ilman opetusta. Kyllä varmaan tuhannet muutkin lapset oppivat samalla tavalla. -
Ei ole tarpeen olla niin erikoinen, että pitää hyppiä luokkien yli. Onhan se vanhemmille mannaa: "Meidän lapsi on niin etevä, että ohittaa kaikki muut."
Minulla oli luokkatoveri, jota äiti ahdisteli kouluasioissa niin paljon, että poika meni kolmannelta luokalta oppikouluun, kun normaalisti mentiin neljänneltä tai viidenneltä. - Poika oli erittäin etevä koulussa ja luokkansa priimus myös myöhemmin koko kouluaikansa. Hän oli äitinsä painostuksen kohteena aina. Äiti oli sataprosenttinen kontrollifriikki. - Poika päätyi mielisairaalaan. Kun hän pääsi pois sieltä ja meni naimisiin, niin äiti joutui mielisairaalaan. Hän ei kestänyt sitä, ettei hänen kontrollinsa ei enää pitänytkään, vaan pojalla oli oma elämä.esikoulu ja alaluokkien lapsista on,lapset kehittyvat eri ajalla,olisi kiva jos lapsi voisi aloitta koulun silloin kun han on siihen valmis iasta riippumatta,tytot usein kehittyvat aikaisemmin,erikois luokkia nuoremmille ja myos liikuntaa tai sitten lisavirikkeita samanikaisten kaveriensa luokassa.
Kokeilumielessa koulussa jossa opetin matikkaa pikkulapsille,yhdistettiin yks luokka jossa oli kaikki tavallista alykkaimmat lapset,kylla siina oli ope lujilla etta ehti nopeasti valmistamaan lapsille tekemista ja laskutehtavia,suurin osa oli myos hyvin vilkkaita,ja kekseliaita. - Pääsky64
ii-li kirjoitti:
...ikäisinä kouluun. Luokkien yli ei hypitä. Minusta se on hyvä periaate. Monia ongelmia häviää sen myötä.
Minulla oli luokkatoveri, jota äiti ahdisteli kouluasioissa niin paljon, että poika meni kolmannelta luokalta oppikouluun, kun normaalisti mentiin neljänneltä tai viidenneltä. - Poika oli erittäin etevä koulussa ja luokkansa priimus myös myöhemmin koko kouluaikansa. Hän oli äitinsä painostuksen kohteena aina. Äiti oli sataprosenttinen kontrollifriikki. - Poika päätyi mielisairaalaan. Kun hän pääsi pois sieltä ja meni naimisiin, niin äiti joutui mielisairaalaan. Hän ei kestänyt sitä, ettei hänen kontrollinsa ei enää pitänytkään, vaan pojalla oli oma elämä.on huonoa että lapsi laitetaan ikäänsä ylemmälle luokalle.Koska joutuu olemaan vanhempien seurassa aina eikä oman ikäisten.
Minulla olisi mennyt pari ensimmäistä vuotta hukkan myöhemmin se olisi tasoittunut.
Ainakin pituudessa ja tappelussa pärjäämisessä.
Ei ne olleet mitään ruudin keksijöitä kun yksi oppilas.Vaikka olivat kaksi vuotta vanhempia.
Silloin ei vanhemmat sanoneet mitään koulussa,opettaja oli Jumalasta seuraava.
Tuo minkä sanot on monen oppilaan kohdalla vieläkin,vanhemmat eivät anna rauhassa kehittyä. - *Satu
ii-li kirjoitti:
Minulla oli luokkatoveri, jota äiti ahdisteli kouluasioissa niin paljon, että poika meni kolmannelta luokalta oppikouluun, kun normaalisti mentiin neljänneltä tai viidenneltä. - Poika oli erittäin etevä koulussa ja luokkansa priimus myös myöhemmin koko kouluaikansa. Hän oli äitinsä painostuksen kohteena aina. Äiti oli sataprosenttinen kontrollifriikki. - Poika päätyi mielisairaalaan. Kun hän pääsi pois sieltä ja meni naimisiin, niin äiti joutui mielisairaalaan. Hän ei kestänyt sitä, ettei hänen kontrollinsa ei enää pitänytkään, vaan pojalla oli oma elämä.lapsi on niin etevä, - mutta äiti toivoi lapsen pääsevän helpompaan ja parempaan elämään kuin hänellä itsellään oli ollut. Hänkin hento tyttö hääkuvasta päätellen joutui tekemään valtaisan työmäärän maatilalla työelämänsä aikana. Ulkotöihin ei tarvinnut osallistua, mutta koko kodin pyörittäminen oli hänen harteillaan. Apulaisia hänellä oli ollut alkuvuosina, Fiina ja Mustasaaren Maija ja ketä niitä nyt olikaan, jotka kävivät kylässä meillä aina jälkeenpäin silloin tällöin.
Minä opin lukemaan alle kouluikäisenä siksi, että mielikirjani "Jänis Vemmelsäären seikkailut" (Anni Swan) oli niin ihana, että vaikka jo osasin ulkoa, niin aina pyysin äitiä lukemaan. Äiti sitten sanoi, että sinähän jo osaat, lue vain itse...
Koulussa meidän opettaja sanoi äidille, että niitä, jotka osaavat jo tullessaan noin hyvin suoraan lukea, eivät toiset saa ikinä kiinni. Ja tottahan se onkin. Esim. veljeni, jolta ope oli kysynyt hänen kouluun tullessaan, osaatko tavata, niin veli vastasi: "En osaa tavata". "No, oletko mitään vielä lukenut?" "Olen, Seitsemän veljestä". Hän luki tosiaan tavaamatta, tavallaan sanan kerrallaan.
Koulussa on opittava jouluun mennessä ikäänkuin pakosta, yht'aikaa toisten kanssa. Parempihan se on, jos elämän myötä oppii kirjaimia vähitellen ja sitten oivaltaa, miten niitä yhdistämällä tulee sana. Kauppojen mainoksista ulkona, missä nyt kirjaimia sattuu näkymään. - minulla niin hyvät pääsky
*Satu kirjoitti:
lapsi on niin etevä, - mutta äiti toivoi lapsen pääsevän helpompaan ja parempaan elämään kuin hänellä itsellään oli ollut. Hänkin hento tyttö hääkuvasta päätellen joutui tekemään valtaisan työmäärän maatilalla työelämänsä aikana. Ulkotöihin ei tarvinnut osallistua, mutta koko kodin pyörittäminen oli hänen harteillaan. Apulaisia hänellä oli ollut alkuvuosina, Fiina ja Mustasaaren Maija ja ketä niitä nyt olikaan, jotka kävivät kylässä meillä aina jälkeenpäin silloin tällöin.
Minä opin lukemaan alle kouluikäisenä siksi, että mielikirjani "Jänis Vemmelsäären seikkailut" (Anni Swan) oli niin ihana, että vaikka jo osasin ulkoa, niin aina pyysin äitiä lukemaan. Äiti sitten sanoi, että sinähän jo osaat, lue vain itse...
Koulussa meidän opettaja sanoi äidille, että niitä, jotka osaavat jo tullessaan noin hyvin suoraan lukea, eivät toiset saa ikinä kiinni. Ja tottahan se onkin. Esim. veljeni, jolta ope oli kysynyt hänen kouluun tullessaan, osaatko tavata, niin veli vastasi: "En osaa tavata". "No, oletko mitään vielä lukenut?" "Olen, Seitsemän veljestä". Hän luki tosiaan tavaamatta, tavallaan sanan kerrallaan.
Koulussa on opittava jouluun mennessä ikäänkuin pakosta, yht'aikaa toisten kanssa. Parempihan se on, jos elämän myötä oppii kirjaimia vähitellen ja sitten oivaltaa, miten niitä yhdistämällä tulee sana. Kauppojen mainoksista ulkona, missä nyt kirjaimia sattuu näkymään.ystävät kun alemmalla luokalla jossa olivat ikäiseni serkut.Luokassa oli viisityttöä ja toiset aikuisia naisia kun kaksi odotti lasta. Kummallakin tytöllä pojan oli valittava kumman kahdesta työstä ottaa.
Toinen sai isän ja toinen jäi toiseksi.Siinä meillä suunnittelut kuka sen ottaa.Kouluasiat jäi aina toiselle sijalle.
Olimma kaikki mukana näissä rakkaus seikkailuissa.
Minä paljon lapsellisempi ja kaksi vuotta vanhempi serkku joka tuplasi yläluokat.Tappelussa oli voittamaton.Sitä arvostin yli kaiken.
Välitunnilla luokkalaiseni kuhertelivat ja istuivat sylitysten jokut.Minun ihastus oli opettaja.
- Ajomies
Ehken vieläkin maailman luetuimpiin kirjoihin kuuluu John Bunyanin Kristityn vaellus. Eipä ole
nykyisin kirjahyllyssäni - lukisin sitä edelleen. Nuoruudessani taisin lukea useaan kertaan.- uzma-m
luin tuota kirjaa,en tarkoin muista luinko loppuun asti.
Hyva kun mainitsit Kristityn vaelluksen,yritan ostaa sen joko Suomesta tai USA:sta. - Ajomies
uzma-m kirjoitti:
luin tuota kirjaa,en tarkoin muista luinko loppuun asti.
Hyva kun mainitsit Kristityn vaelluksen,yritan ostaa sen joko Suomesta tai USA:sta.Vasta kirjoitettuani tuon puheenvuoroni vilkaisin hausta ja siellä oli useita mielenkiintoisia selkeitä linkkejä, joista laitan tähän erään.
Se antaa myös vinkkejä mahdollisiin antikvariaatteihin - englanninkielisenä löytynee hyvinkin. Videoina sitä on myös saatavissa hyvin monilla kielillä. Raamatun jälkeen kait luetuin kristillinen kirja kautta vuosisatain.
http://hammer.prohosting.com/~lampola/pilgrim/ - uzma-m
Ajomies kirjoitti:
Vasta kirjoitettuani tuon puheenvuoroni vilkaisin hausta ja siellä oli useita mielenkiintoisia selkeitä linkkejä, joista laitan tähän erään.
Se antaa myös vinkkejä mahdollisiin antikvariaatteihin - englanninkielisenä löytynee hyvinkin. Videoina sitä on myös saatavissa hyvin monilla kielillä. Raamatun jälkeen kait luetuin kristillinen kirja kautta vuosisatain.
http://hammer.prohosting.com/~lampola/pilgrim/kiitti linkista.
- Sielunvaellus
Kiitos teille kaikille mukanaolosta,sekä kannanotoista.
Mustaraamattu ei ole parapsykologiaa.se on noituutta.
Näistä suurteoksistahan on myös elokuvaversiot.
Okalinnut on ainoa jonka olen katsonut,joka kerta
kun se sarja on TV.stä tullut.
Kyllä sanoisin että kirjat kiehtoo enemmän.
Siitä voi siirtyä oman huoneesi lämmöstä haaremiin,historian sotakentille,jopa Päätalon
"ropsinkuorintaan.
Kiitos teille kaikilleja hyviä lukuhetkiä. - aleksandrovits
En oikeastaan ole saanut mistään kirjasta mainittavasti "lohtua, erikoistietoa, jännitystä, romantiikkaa?"
Eniten olen kotimaisen kaunokirjallisuuden alalla pitänyt Veikko Huovisen ja Pentti Haanpään teoksista, ulkomaisen Leo Tolstoista.
Toivovisin voivani lukea vielä joskus Goetheä kiireettä. Mitä helvettiä??
Kenelle minun avaamani ketju tuottaa mielihyvää,että taas ne haavat joku haluaa repiä auki,sairasta.
Minä en ainakaan tätä ketjua ole avannut.
Olenko jollekin aleksandrovitsille se viimeinen vitsi- katleija-T
Ihan samaa mieltä olen John Steinbeckin romaanista Vihan hedelmät kuin viisi vuotta sitten.
nostalgiaa, olisipa vielä tällaisia keskusteluja.katleija-T
Sieppasit minun elämänfilosofointini,kirjoitin,kuinka hyvin minulla menee ja ups painoimme kaiketi yhtäaikaa lähetä nappulaa ja minun sanomani meni taivaan tuuliin.
Voi hitsinhitsin Ama- katleija
rituliini_38 kirjoitti:
katleija-T
Sieppasit minun elämänfilosofointini,kirjoitin,kuinka hyvin minulla menee ja ups painoimme kaiketi yhtäaikaa lähetä nappulaa ja minun sanomani meni taivaan tuuliin.
Voi hitsinhitsin AmaTässä nämä viestit menevät mihin menevät. Minäkin kijoitin aleksandrovitsin viestin perään ja kommentoin vanhaa omaa viestiäni. Rituliini oli ehtunyt ennen minua klikata oman viestinsä. No nyt voimme sanoa että "hyviä öitä", mennään nukkumaan, jo on aika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 781562
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee71528- 871426
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen851155Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole3906- 64856
- 74805
- 52787
Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol141751- 79694