ort hautajaiset

ninni

Moi! Osaako kukaan auttaa.. minkälainen on ortodoksinen siunaustilaisuus, sen kulku, jne.. kaikki linkit informaatio otetaan vastaan. Netistä olen koittanut etsiä mutta laihoin tuloksin. Isäni siunataan ensi lauantaina..

38

13994

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VeliJohannes

Hienoisesta kiireestäni huolimatta haluan vastata, kun satuin huomaamaan viestisi.

Saattakoon Kristus isäsi sielun sinne, missä ei ole kipua, ei surua, eikä huokauksia, vaan on loppumaton elämä. Ja tukekoon Hän sinuakin hyvyydessään ja ihmisrakkaudessaan surussasi. Myös minä olen joskus haudannut isäni.

Ortodoksinen hautaustoimitus on jatkuvaa esirukousta kuolleen ihmisen puolesta. Sen veisuissa kaikuu kaipaus, mutta myös tieto siitä, että Kristus on voittanut kuoleman. Toimitus kestää noin tunnin ja sen aikana arkku useimmiten on auki. Yleensä siunauksen toimittava pappi antaa ohjeita sen suhteen, miten tilaisuudessa toimitaan. Hänen puoleensa voi kääntyä epäröimättä, sillä hän on tässä asiassa ammattilainen.

Tarkempia tietoja aiheesta löydät seuraavasta linkistä:

http://www.ortodoksi.net/tietopankki/tietous/kuolema.htm

Lämpimin ajatuksin ja esirukouksin,

Johannes

• vielä jotain

Edellisen viestin linkki on tosi hyvä. Mutta pari huomiota.

Kotiseurakunnassani haudalla ei toimiteta litaniaa, vaan vainaja lasketaan hautaan ja samalla lauletaan "Ollos iäti muistettu". Sitten peitetään hauta (joko sillä kuomulla tai luodaan umpeen, riippuu omaisten toivomuksista ja vuodenajasta) ja lasketaan kukat. Jos niitä ei ole vielä kirkossa laskettu niin luetaan myös ne värssyt, muuten ne lasketaan hiljaisesti. Sen jälkeen lähdetään muistotilaisuuteen, joka on varsin vapaamuotoinen, omaisista riippuen. Muistotilaisuudessa ei lauleta virsiä, vaan ortodoksisia veisuja, kuten 'Isä meidän' pöydän antimia siunattaessa jne.

Itse hautaustoimitus on todella kaunis. Paljon kauniita, koskettavia veisuja (/sekä siis kauniita melodioita että tekstejä), rukouksia.

Kantsii varautua siihen hyvästijättöön. Se on vaikuttava hetki, ja jopa kanttori liikuttuu kyllä, jos ei "pidä varaansa".

"Tulkaa, veljet, ja Jumalaa kiittäen antakaamme viimeinen tervehdys kuolleelle, sillä hän on eronnut omaisitaan ja kiiruhtaa hautaan. Ei hän enää huolehdi turhista asioista eikä vaivojen rasittamasta ruumiistaan. Missä ovat nyt sukulaiset ja ystävät? Katso, nyt eroamme toisistamme. Rukoilkaamme, että Herra hänet lepoon saattaisi." Näin lauletaan hyvästijätön aikana.

• Yx ortodoksi

Oheinen kuvaus perustuu Dimitri Tarvasahon kirjaan Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset ja omiin kokemuksiini.

Meillä Helsingin ortodoksisessa seurakunnsaa hautauspalvelukset toimitetaan seuraavasti. Meillä on oma hautausmaa, jossa sijaitsee Pyhän Eliaan kirkko. Kirkon alttarin alla kryptassa on ruumishuone, jonne vainajat tuodaan ennen hautausta. Hautauksia toimitetaan vain lauantaisin. Perjantai-iltana seuraavana päivänä siunattavat vainajat tuodaan kirkkoon ja ensiksi siunattavan arkku asetetaan korokkeelle kirkon keskelle.

Kun saattoväki tulee hautauspalvelukseen kukkavihkot ja seppeleet laitetaan arkun ympärille hautauspalveluksen ajaksi. Vainajan arkku avataan ja arkku peitetään kirkkopeitteellä vainajan kasvojen jäädessä peittämättä. Vainaja on puettu omiin juhlavaatteisiinsa, hänellä on kaulassaan risti, hänen rinnallaan on pieni ikoni ja hänen otsallaan on otsanauha,joka kuvaa voitonseppelettä.

Saattoväki seisoo hautauspalveluksen ajan palavat kynttilät kädessään. Jos hautaus on ortodoksisessa kirkossa eikä esim luterilaisesa siunauskappelissa, niin siellä kirkon isännöitsijä tai vahtimestari myy kynttilöitä.

Ennen hautauspalvelusta toimitetaan usein liturgia eli ehtoollisjumalanpalvelus. Liturgia kestää 1 1/2 tuntia, joten monet omaiset tulevat vasta varsinaiseen hautauspalvelukseen.

Hautauspalvelus alkaa kynttilöiden sytyttämisellä. Pappi suitsuttaa vainajan arkun neljältä suunnalta ja lausuu tämän jälkeen alkusiunauksen.

Sen jälkeen veisataan jakeita psalmista 119. "Autuaat ovat ne, joiden tie on nuhteeton ja jotka Herran laissa vaeltavat..." Psalmin jälkeen lauletaan veisuja jotka alkavat: "Kiitetty olet sinä Herra, opeta minulle käskysi. Pyhien joukko löysi elämän lähteen ja paratiisin oven, jospa minäkin löytäisin katumuksen kautta sen tien. Minä olen kadonnut lammas, kutsu minut jälleen tykösi, oi Vapahtaja, ja pelasta minut...Minä olen sanomattoman kunniasi kuva, vaikka kannankin synnintekojeni haavoja."

Veisujen jälkeen seuraa ektenia eli vuororukous jossa anotaan nukkuneelle palvelijalle syntien anteeksiantoa ja lepoa pyhien joukossa. Tämän jälkeen seuraavat katismaveisut ja kanoni.

6:nen sävelmän katismaveisussa sanotaan: "Totisesti on kaikki turhuutta, / ja elämä on vain varjo ja unennäkö, / ja turhaan hyörii jokainen maan lapsi, /sillä Raamattukin sanoo:/ vaikka me koko maailman omaksemme voittaisimme,/tulee meidän kuitenkin hautaan mennä,/jossa kuninkaat ja kerjäläiset yhdenarvoisia ovat/oi Kristus Jumala, sinä ihmisiä rakastava, saata edesmennyt palvelijasi lepoon..."

Kanonin jälkeen lauletaan tai luetaan Johannes Damaskolaisen hautausveisut. Niiden jälkeen lauletaan "autuuden lauseet", jonka jälkeen on Raamatun lukeminen. Epistola on 1Tess 4:13-17 ja evankeliumi Joh 5:24-35. "Totisesti joka kuulee minun sanani ja uskoo Häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään."

Evankeliumin jälkeen omaiset jättävät vainajalle viimeisen tervehdyksensä. Se tapahtuu kumartamalla arkun edessä ja suutelemalla vainajan rinnalla olevaa ikonia. Ennen tätä sammutetaan kynttilät.

Hyvästijätön jälkeen seuraa vielä ektenia jonka jälkeen pappi lukee vainajalle synninpäästörukouksen. Päästörukouksen jälkeen seuraa mullan pano. Vainajan kasvot peitetään liinalla ja pappi sirottelee ristinmuotoisesti hiekkaa hänen päälleen lausuen: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on, maanpiiri ja kaikki, jotka siinä asuvat." Tämän toimituksen tarkoitusksena on vainajan jäännösten palauttaminen maahan, mistä ihminen on luotu.

Tämän jälkeen seuraa loppusiunaus ja pappi lausuu "Ollos iäti muistettu, sinä autuuteen kutsuttu ja aina muistettava veljemme (sisaremme)", ja seurakunta laulaa: "Ollos iäti muistettu, iäti muistettu, iäti muistettu!"

Siunauksen jälkeen arkku suljetaan ja kannetaan pois kirkosta papin kulkiessa edellä. Saattoväki laulaa: "Pyhä Jumala, Pyhä Väkevä, Pyhä Kuolematon armahda meitä!" Arkku lasketaan hautaan kasvot itään päin. Avoimen haudan ääressä voidaan vielä toimittaa lyhyt litania, mutta usein tämä jätetään pois ja lauletaan vaikka jokin kanonin veisu.

Hauta peitetään nyt hautakannella ja seuraa seppelten lasku ja muistovärssyjen lukeminen. Saattoväen pitää muistaa ottaa kirkosta omat seppeleensä mukaan. Ortodoksisessa hautauspalveluksessa ei ole seppelten laskua kirkossa.

• ihan

seurakunnasta.

Meillä kukkalaitteet lasketaan kirkossa.

Niinikään meillä haudataan pe, la, eikä silloin ole liturgiaa edeltävänä palveluksena. Joten hautauspalvelus kestää n. 40 - 50 min, riippuen hyvästijättäjien määrästä ja kukkalaitteiden määrästä.

Hautauspalvelus on joko ort.kirkossa tai luterilaisen seurakunnan hautausmaan kappelissa.

Meillä vainajat pääsääntöisesti haudataan siis "yleiseen" hautausmaahan, meillä ei ole erikseen ort.hautausmaata.

• Yx ortodoksi
        ihan kirjoitti:

seurakunnasta.

Meillä kukkalaitteet lasketaan kirkossa.

Niinikään meillä haudataan pe, la, eikä silloin ole liturgiaa edeltävänä palveluksena. Joten hautauspalvelus kestää n. 40 - 50 min, riippuen hyvästijättäjien määrästä ja kukkalaitteiden määrästä.

Hautauspalvelus on joko ort.kirkossa tai luterilaisen seurakunnan hautausmaan kappelissa.

Meillä vainajat pääsääntöisesti haudataan siis "yleiseen" hautausmaahan, meillä ei ole erikseen ort.hautausmaata.

joten korostin, että kuvaan oman seurakuntani käytäntöä. Miksi teillä on seppeleen lasku kirkossa?

• mistäs
        Yx ortodoksi kirjoitti:

joten korostin, että kuvaan oman seurakuntani käytäntöä. Miksi teillä on seppeleen lasku kirkossa?

minä tiedän. Eipä ole tullut kysytyksi. KUn ei ole kamalasti haitannut.

• Papadopoulos

"Hautauksia toimitetaan vain lauantaisin. "

Ei pidä paikkaansa. Viimeksi olin marraskuussa torstaina keskipäivällä ja reilu vuosi sitten sunnuntaina viemässä tuttavaa hautaan.

Perinnehän edellyttää, että vainaja viedään hautaan kolmantena päivänä kuolemasta. Jos kuolee tiistaina, se on päivä nro 1 ja hautaus on siis torstaina.

Valitettavasti ympäristön "paineen" jne seikkojen vuoksi tämä on jotenkin sumentunut meillä ja välillä voi kulua viikkojakin - varsinkin silloin, jos vainaja ei itse ole asiasta muistuttanut tai jos omaiset eivät ole perillä kirkollisista tavoista.

Onneksi täällä Helsingissä tämäkin perinne tarvittaessa toimii.

• Yx ortodoksi
        Papadopoulos kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Viimeksi olin marraskuussa torstaina keskipäivällä ja reilu vuosi sitten sunnuntaina viemässä tuttavaa hautaan.

Perinnehän edellyttää, että vainaja viedään hautaan kolmantena päivänä kuolemasta. Jos kuolee tiistaina, se on päivä nro 1 ja hautaus on siis torstaina.

Valitettavasti ympäristön "paineen" jne seikkojen vuoksi tämä on jotenkin sumentunut meillä ja välillä voi kulua viikkojakin - varsinkin silloin, jos vainaja ei itse ole asiasta muistuttanut tai jos omaiset eivät ole perillä kirkollisista tavoista.

en siitä mitä perinne vaatii. Perinnehän sanoo, että kolmantena päivänä kuolemasta. Meillä taas haudataan yleensä seuraavana lauantaina, paitsi jos kuolee perjantaina. Lauantai on vainajien päivä, joten hautaukset sopivat hyvin tähän päivään. Tietysti joskus omaiset (tai vainaja itse eläessään) vaativat 3:tena päivänä-perinteen noudattamista. Sunnuntaina ei minusta kuitenkaan pitäisi haudata ketään.

Minusta seurakuntamme käytäntö on ihan hyvä. Luterilaisessa kirkossa nykyisin hautaus voi olla vasta kahdenkin viikon päästä.

• Papadopoulos
        Yx ortodoksi kirjoitti:

en siitä mitä perinne vaatii. Perinnehän sanoo, että kolmantena päivänä kuolemasta. Meillä taas haudataan yleensä seuraavana lauantaina, paitsi jos kuolee perjantaina. Lauantai on vainajien päivä, joten hautaukset sopivat hyvin tähän päivään. Tietysti joskus omaiset (tai vainaja itse eläessään) vaativat 3:tena päivänä-perinteen noudattamista. Sunnuntaina ei minusta kuitenkaan pitäisi haudata ketään.

Minusta seurakuntamme käytäntö on ihan hyvä. Luterilaisessa kirkossa nykyisin hautaus voi olla vasta kahdenkin viikon päästä.

"Sunnuntaina ei minusta kuitenkaan pitäisi haudata ketään. "

Siis edes perjantaina kuolluttako? Miksei?? Itse olen ollut läsnä jopa Helsingissä... Ei ollut mikään ongelma!

• Yx ortodoksi
        Papadopoulos kirjoitti:

"Sunnuntaina ei minusta kuitenkaan pitäisi haudata ketään. "

Siis edes perjantaina kuolluttako? Miksei?? Itse olen ollut läsnä jopa Helsingissä... Ei ollut mikään ongelma!

Avioliittoon vihkimiset, hautaukset, muistopalvelukset, ja ristiäisetkin, jos kastetta ei tomiteta jumalanpalveluksen yhteydessä, kodinsiunaukset yms. voisi toimittaa muina päivinä.

Minusta papeillakin voisi olla sunnuntai-iltapäivä vapaata. Liturgian toimittaminen on jo niin iso työ, ettei siinä enää muuta tarvita.

• niin, mutta
        Papadopoulos kirjoitti:

siis että haudattaisiin kolmantena päivänä.

Nykyään vaan on tämä byrokratia, joka tehokkaasti saattaa estää tälläisen aikataulun.

• vaan käytännön asiat
        niin, mutta kirjoitti:

siis että haudattaisiin kolmantena päivänä.

Nykyään vaan on tämä byrokratia, joka tehokkaasti saattaa estää tälläisen aikataulun.

Lähiomaisetkin asuvat nykyisin tavallisesti hajallaan satojen kilometrien päässä toisistaan tai jopa ulkomailla, eivätkä kätevästi samalla paikkakunnalla kuten silloin, kun perinne on luotu ja siitä lähtien viime vuosisadalle saakka.

Siksi jo pelkästään yhteydenotot ja hautajaisjärjestelyt vaativat aikaa enemmän kuin aiemmin. Palkkatyössä olevat omaiset joutuvat pyytämään vapaata työnantajaltaan tai sopimaan työvuorovaihdoksista mielellään hyvissä ajoin.

• Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

...on monissa tapauksissa ainakin pääkaupunkiseudulla sula mahdottomuus. Jos halutaan tehdä obduktio, voi aikaa kulua kolme viikkoakin. Tietysti voidaan vedota siihen, että ei obduktio tuo vainajaa takaisin, että se on turha, jopa kalmon häpäisyä, ja että uskonto "edellyttää" säällistä hautaanpanoa, mutta tässäkään ei pidä ajatella yksisilmäisesti vaan niin, että obduktio voi hyödyttää lääketieteellistä tietämystä ja lääketieteen ja sairaanhoidon opiskelijoita ja sitä kautta vielä elävien hoitoa.

Perinne ei "edellytä" mitään. Ahtaasti perinnettä tulkitseva ihminen on se, joka edellyttää, jopa vaatii (myös muilta), ja tuomitsee kaiken muun.

Makarios

• Agapi
        Makarios kirjoitti:

...on monissa tapauksissa ainakin pääkaupunkiseudulla sula mahdottomuus. Jos halutaan tehdä obduktio, voi aikaa kulua kolme viikkoakin. Tietysti voidaan vedota siihen, että ei obduktio tuo vainajaa takaisin, että se on turha, jopa kalmon häpäisyä, ja että uskonto "edellyttää" säällistä hautaanpanoa, mutta tässäkään ei pidä ajatella yksisilmäisesti vaan niin, että obduktio voi hyödyttää lääketieteellistä tietämystä ja lääketieteen ja sairaanhoidon opiskelijoita ja sitä kautta vielä elävien hoitoa.

Perinne ei "edellytä" mitään. Ahtaasti perinnettä tulkitseva ihminen on se, joka edellyttää, jopa vaatii (myös muilta), ja tuomitsee kaiken muun.

Makarios

mutta kuinka juutalaiset tai muslimit sitten saattavat rakkaansa haudan lepoon omien perinteidensä ja uskonnollisten säädöstensä mukaisessa ajassa?

Eikö näitä uskontoja tunnustaneille vainajilla tehdä avauksia? Luulen että heitä kohdellaan samoin kuin meitäkin ja virkakoneisto joustaa ma-pe klo 08.00-16.00 työrytmistä näissä asioissa.

Itse asiassa hautauslupa (ei välttämättä tuhkauslupa!) voidaan antaa heti kun avaus on suoritettu ja tarvittavat näytteet on otettu.

Palstan lääkärit voisivat kommentoida jotenkin tätä keskustelua!

• Makarios
        Agapi kirjoitti:

mutta kuinka juutalaiset tai muslimit sitten saattavat rakkaansa haudan lepoon omien perinteidensä ja uskonnollisten säädöstensä mukaisessa ajassa?

Eikö näitä uskontoja tunnustaneille vainajilla tehdä avauksia? Luulen että heitä kohdellaan samoin kuin meitäkin ja virkakoneisto joustaa ma-pe klo 08.00-16.00 työrytmistä näissä asioissa.

Itse asiassa hautauslupa (ei välttämättä tuhkauslupa!) voidaan antaa heti kun avaus on suoritettu ja tarvittavat näytteet on otettu.

...juutalaiset ja muslimit ovat "erityisasemassa". "Vähemmistöjen oikeuksia" ei uskalleta "polkea". Ortodokseja ei taideta pitää verrattavissa olevana "vähemmistönä".

Makarios

• Yx ortodoksi
        Agapi kirjoitti:

muuta kuin oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia, jos poliisi niin määrää.

Ainakin islamin usko kieltää ruumiinavauksen, sen tiedän varmasti, koska siskoni mies oli muslimi ja hän kuoli äkisti luultavasti aivoverenvuotoon. Siskoni soitti sitten heti miehensä veljelle, joka sanoi, että kiellä ruumiinavaus, me tulemme noutamaan häntä ja järjestämme hautauksen. Kaikki tapahtui hyvin nopeasti. Lankoni haudattiin kotimaahansa muutaman päivän päästä ja siskoni pääsi käymään miehensä haudalla vasta vuoden kuluttua tämän kuolemasta.

Juutalaisilla on myös nopea toiminta näissä hautausasioissa. Heillä, ainakin täällä Helsingissä, on hautausyhdistys, joka hoitaa kaikki asiat hautausluvat yms omaisten puolesta. Kaikki vainajat haudataan samanlaisissa yksinkertaisissa puuarkuissa eikä haudalle viedä kukkia jne.

• Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

Makarios

"Perinne ei "edellytä" mitään"

Kerrankin Sinulta kommentti naulan kantaan!

Ei perinne tosiaankaan edellytä mitään, EI ainakaan Suomessa, jossa luodaan tällä logiikalla ihan omaa ortodoksiaa, joka poikkeaa kaikesta muusta!!

Kiitos! Pelastit päiväni!

Ei perinnettä, ei rasitteita, ei "valtaväestöstä" poikkkeavaa menettelyä, ei MITÄÄN! Hallelujah!!! Hyvä, kun ei jouduta silmätikuksi eikä kukaan luule, että meillä olisi mitään sellaisia pyrkimyksiä, jotka eroavat suomalaisesta "hienosta" käytännöstä a la Martin Luther.

• Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

"Perinne ei "edellytä" mitään"

Kerrankin Sinulta kommentti naulan kantaan!

Ei perinne tosiaankaan edellytä mitään, EI ainakaan Suomessa, jossa luodaan tällä logiikalla ihan omaa ortodoksiaa, joka poikkeaa kaikesta muusta!!

Kiitos! Pelastit päiväni!

Ei perinnettä, ei rasitteita, ei "valtaväestöstä" poikkkeavaa menettelyä, ei MITÄÄN! Hallelujah!!! Hyvä, kun ei jouduta silmätikuksi eikä kukaan luule, että meillä olisi mitään sellaisia pyrkimyksiä, jotka eroavat suomalaisesta "hienosta" käytännöstä a la Martin Luther.

Olkoon tämä päivän hyvä työ paastouhrini.

Mutta miksi et vaihda, ihan ilman sarvia ja hampaita, Moskovan patriarkaatin alle? Siellä ilmeisesti osataan. Vai saatko tällä kärsimykselläsi täällä kirkkaamman otsalampun?

Makarios

• Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

Olkoon tämä päivän hyvä työ paastouhrini.

Mutta miksi et vaihda, ihan ilman sarvia ja hampaita, Moskovan patriarkaatin alle? Siellä ilmeisesti osataan. Vai saatko tällä kärsimykselläsi täällä kirkkaamman otsalampun?

Makarios

"paastouhrini."

Mikä se on?

"Mutta miksi et vaihda, ihan ilman sarvia ja hampaita, Moskovan patriarkaatin alle? Siellä ilmeisesti osataan."

Pitäisi osata meilläkin. Lähtökohtien pitäisi olla samat!

• eivät ole
        Papadopoulos kirjoitti:

"paastouhrini."

Mikä se on?

"Mutta miksi et vaihda, ihan ilman sarvia ja hampaita, Moskovan patriarkaatin alle? Siellä ilmeisesti osataan."

Pitäisi osata meilläkin. Lähtökohtien pitäisi olla samat!

samat. Usko jo.

Täällä ollaan ja eletään Suomen maankamaralla, suomalaisissa oloissa jne.

Perinteiden, kanonien jne noudattamisessa olisi oltava toki tarkka. Mutta, olosuhteet ja tilanteet vaan joutuu ottamaan huomioon.

Pitäisi osata, juujuu. Pitäisi sinunkin osata joskus hillitä tuota hillitöntä oikeassaolemisen, morkkaamisen ja tuomitsemisen mielialaasi. Vaikka ihan näin paaston kunniaksi. Osaat kyllä löytää tikkuja muiden ihmisten silmistä. Roppakaupalla. Mutta kokeilepa joskus niiden tukkien poisvetämistä omista silmistäsi. Voi sattua yllättävästi - siksipä sitä onkin mukavampi jättää tekemättä...

Anteeksi. Mutta tätä mieltä ovat varmasti monet muutkin.

• Papadopoulos
        eivät ole kirjoitti:

samat. Usko jo.

Täällä ollaan ja eletään Suomen maankamaralla, suomalaisissa oloissa jne.

Perinteiden, kanonien jne noudattamisessa olisi oltava toki tarkka. Mutta, olosuhteet ja tilanteet vaan joutuu ottamaan huomioon.

Pitäisi osata, juujuu. Pitäisi sinunkin osata joskus hillitä tuota hillitöntä oikeassaolemisen, morkkaamisen ja tuomitsemisen mielialaasi. Vaikka ihan näin paaston kunniaksi. Osaat kyllä löytää tikkuja muiden ihmisten silmistä. Roppakaupalla. Mutta kokeilepa joskus niiden tukkien poisvetämistä omista silmistäsi. Voi sattua yllättävästi - siksipä sitä onkin mukavampi jättää tekemättä...

Anteeksi. Mutta tätä mieltä ovat varmasti monet muutkin.

"Mutta tätä mieltä ovat varmasti monet muutkin."

Voi kun hävettää!

Joidenkin mielestä kaikki epäkohtiin jne huomion kiinnittäminen on aina "oikeassaolemisen, morkkaamisen ja tuomitsemisen mielialaa". Tämä on totta erityisesti kotimaisen ortodoksian valtavirrassa. Pitäisi vaan nähdä kaikessa - omaatuntoa vastaankin - pelkkää hyvää, oikeaa ja kannatettavaa. Pitäsi propagoida seksuaalivähemmistöjen "oikeuksien" puolesta, pitäisi arvottaa "ekumeeniset" yhteydet Kirkon sisäisen yhteyden edelle jne.

En ymmärrä!

• ne ole
        Papadopoulos kirjoitti:

"Mutta tätä mieltä ovat varmasti monet muutkin."

Voi kun hävettää!

Joidenkin mielestä kaikki epäkohtiin jne huomion kiinnittäminen on aina "oikeassaolemisen, morkkaamisen ja tuomitsemisen mielialaa". Tämä on totta erityisesti kotimaisen ortodoksian valtavirrassa. Pitäisi vaan nähdä kaikessa - omaatuntoa vastaankin - pelkkää hyvää, oikeaa ja kannatettavaa. Pitäsi propagoida seksuaalivähemmistöjen "oikeuksien" puolesta, pitäisi arvottaa "ekumeeniset" yhteydet Kirkon sisäisen yhteyden edelle jne.

En ymmärrä!

morkkaamista sinänsä.

Mutta eikö sulla mene jakeluun, että suomenkielellä voi asioita ilmaista siistimminkin?

Mitä luulet voittavasi kommenttiesi tyylillä? Et ainakaan sitä, että saisit kannatusta asioillesi, vaan hyvätkin asiat häviävät niiden kommenttiesi tapaa tuoda asioita esille. Siinä se on.

Ei tarvitse kaikkea hyväksyä. Mutta hyökkäys, jota harrastat, ei todellakaan ole paras puolustus tuoda epäkohtia yms esille!!

p.s. häppee vaan rauhassa jos huvittaa, itsehän sen toit esille [virnistys]

• jipii!

Vihdoinkin joku fiksu ja asiallinen kysymys tälläkin palstalla!!! Hyvä "ninni"!!!! (paukuttaa karvattomia kämmeniään)

• Yx ortodoksi

On tavattoman surullista, että Ninnin isä on kuollut, mutta on hyvä, jos voimme edes vähän auttaa häntä. Saattakoon Herra lepoon palvelijansa sielun!

• en minä
        Yx ortodoksi kirjoitti:

On tavattoman surullista, että Ninnin isä on kuollut, mutta on hyvä, jos voimme edes vähän auttaa häntä. Saattakoon Herra lepoon palvelijansa sielun!

riemuitse siitä, että "ninnin" isä on kuollut.

Sen sijaan riemuitsen siitä, että tämä palsta sai asiallisen kysymyksen!

Revi siitä!

• Yx ortodoksi
        en minä kirjoitti:

riemuitse siitä, että "ninnin" isä on kuollut.

Sen sijaan riemuitsen siitä, että tämä palsta sai asiallisen kysymyksen!

Revi siitä!

aiheen huomioon ottaen voisit kirjoittaa hiukan hillitymmin.

• anteeksi
        Yx ortodoksi kirjoitti:

aiheen huomioon ottaen voisit kirjoittaa hiukan hillitymmin.

sekä sinulta, että ninniltä. Tarkoitukseni ei ollut loukata.

Mutta kun täällä palstalla on noita väykyttäjiä ollut ihan riittämiin niin tuntuu raikkaalta lukea edes yksi älykäs kysymys täällä.

Tuskin ninni on niin herkkänahkainen että ottaisi itseensä tämän tuuletuksen.

Enhän minä riemuinnut kenenkään kuolemasta. Enkä väheksynyt sitä surua. On tääkin.

• ninni
        anteeksi kirjoitti:

sekä sinulta, että ninniltä. Tarkoitukseni ei ollut loukata.

Mutta kun täällä palstalla on noita väykyttäjiä ollut ihan riittämiin niin tuntuu raikkaalta lukea edes yksi älykäs kysymys täällä.

Tuskin ninni on niin herkkänahkainen että ottaisi itseensä tämän tuuletuksen.

Enhän minä riemuinnut kenenkään kuolemasta. Enkä väheksynyt sitä surua. On tääkin.

Kiitos kaikille lukeneille ja vastanneille, sain paljon hyvää tietoa. Kiitos Johannes kun ehdit kiireiltäsi vastata, tuntui hyvältä, etenkin näin raskaana aikana.

• ukin tyttö

Eikö muilla kuin meillä ole sellainen tapa, että vainaja käytetään ennen hautaan laittoa oman kodin pihalla.Ja, jos asuu omakotitalossa, arkku nostetaan portaille ja avataan hetkeksi ja annetaan hyvästellä oma kotn. Sitten palataan takaisin siunauspaikalle ja lasketaan arkku hautaan. Mun ukki, mummo, isä ja äiti noin haudattiin.

• tapa miulle

Miun isoenon hautajaisissa auto käväisi pihassa ja sitten vasta mentiin tsasounaan, jossa toimitettiin liturgia ja siunaus.

Muuten - jos toimitettais nää palvelukset ihan oikein, niin ekaks pitäs siunata! Hautauspalvelus on sama kui aamupalvelus, kaavaltaan siis. jos kukaan teistä on ollut kirkkaalla viikolla hautajaisissa, tietää, mistä puhun. Kirkkaan viikon hautaus on iloisempi tapahtuma, kuin pohjalaiset häät!

Eli ekaks pitäs olla siunaus, sit haudalle ja sit litska. Mut käytännön syistä tämä on hieman hankalaa, koska harvemmin hautausmaa on tsasounan/kirkon vieressä. Kun mie kuiolen, vois noin päin toimittaa...

• Yx ortodoksi
        tapa miulle kirjoitti:

Miun isoenon hautajaisissa auto käväisi pihassa ja sitten vasta mentiin tsasounaan, jossa toimitettiin liturgia ja siunaus.

Muuten - jos toimitettais nää palvelukset ihan oikein, niin ekaks pitäs siunata! Hautauspalvelus on sama kui aamupalvelus, kaavaltaan siis. jos kukaan teistä on ollut kirkkaalla viikolla hautajaisissa, tietää, mistä puhun. Kirkkaan viikon hautaus on iloisempi tapahtuma, kuin pohjalaiset häät!

Eli ekaks pitäs olla siunaus, sit haudalle ja sit litska. Mut käytännön syistä tämä on hieman hankalaa, koska harvemmin hautausmaa on tsasounan/kirkon vieressä. Kun mie kuiolen, vois noin päin toimittaa...

Hautauspalvelus on aamupalvelus, joten se tulisi toimittaa ennen liturgiaa eikä sen jälkeen. Oman seurakuntani käytäntö on nurinkurinen. Ehkä tuohon on vaikuttanut se, että hautajaisvieraat tulevat ympäri maata ja on parempi odottaa, kunnes junat ovat ssapuneet. Siksi hautajaiset ovat yleensä iltapäivällä.

Kodin pihalla käynti lienee jokin etninen tapa, jolla ei sinänsä ole ortodoksisuuden kanssa mitään tekemistä. Ennenhän vainajat kuolivat kotona, joten portailla pysähdyttiin, arkku avatiin ja vainajan annettiin hyvästellä kotinsa. Nykyään, jos vainaja on kuollut sairaalassa, käydään kotona varta vasten hyvästelemässä. Mikä muuten on litska? Se ei selvinnyt minulle.

• elkirahwi
        Yx ortodoksi kirjoitti:

Hautauspalvelus on aamupalvelus, joten se tulisi toimittaa ennen liturgiaa eikä sen jälkeen. Oman seurakuntani käytäntö on nurinkurinen. Ehkä tuohon on vaikuttanut se, että hautajaisvieraat tulevat ympäri maata ja on parempi odottaa, kunnes junat ovat ssapuneet. Siksi hautajaiset ovat yleensä iltapäivällä.

Kodin pihalla käynti lienee jokin etninen tapa, jolla ei sinänsä ole ortodoksisuuden kanssa mitään tekemistä. Ennenhän vainajat kuolivat kotona, joten portailla pysähdyttiin, arkku avatiin ja vainajan annettiin hyvästellä kotinsa. Nykyään, jos vainaja on kuollut sairaalassa, käydään kotona varta vasten hyvästelemässä. Mikä muuten on litska? Se ei selvinnyt minulle.

Myös luterilaisilla karjalaisilla esiintyy tuota kuvattua tapaa.

• Isoja kysymyksiä
        elkirahwi kirjoitti:

Myös luterilaisilla karjalaisilla esiintyy tuota kuvattua tapaa.

Tai ainakin Keski-Suomen "hämäläinen" puoli. Luterilainen isäni käytettiin kodin lisäksi hyvästelemässä rakkaat kalapaikatkin, jopa tehtaan portilla pysähdyttiin hetkeksi, olihan siellä useampi vuosikymmen vierähtänyt. Kaunis mutta katoava tapa.

• elkirahwi
        Isoja kysymyksiä kirjoitti:

Tai ainakin Keski-Suomen "hämäläinen" puoli. Luterilainen isäni käytettiin kodin lisäksi hyvästelemässä rakkaat kalapaikatkin, jopa tehtaan portilla pysähdyttiin hetkeksi, olihan siellä useampi vuosikymmen vierähtänyt. Kaunis mutta katoava tapa.

Tarkemmin ajatellen olen minäkin nähnyt jonkun vanhan hämäläisen hautajaiskutsukortin (kuka enää muuten lähettää hautajaisiin kutsukortteja?), jossa kerrottiin hautajaissaaton lähtevän vainajan kotoa tiettyyn kellonaikaan. Olisiko vainajaa säilytetty kotona siihen asti?

Ja toisaalta tulee mieleen myös venäläisiä hautajaistapoja. Yhdessä maalaiskylässä oli levitelty hautajaissaattoa varten kuusenhavuja tielle koko matkalle vainajan kotitalosta asti. Käsittääkseni kyllä venäläisissä maalaiskylissä on tapana vielä nykyäänkin säilyttää vainaja kotona hautajaisiin asti. Arkkuun laitetaan jotain ainetta (vainajan säilömiseksi?), jonka nimeä en enää muista, mutta se on väriltään vaaleanpunaista.

• Yx ortodoksi
        elkirahwi kirjoitti:

Tarkemmin ajatellen olen minäkin nähnyt jonkun vanhan hämäläisen hautajaiskutsukortin (kuka enää muuten lähettää hautajaisiin kutsukortteja?), jossa kerrottiin hautajaissaaton lähtevän vainajan kotoa tiettyyn kellonaikaan. Olisiko vainajaa säilytetty kotona siihen asti?

Ja toisaalta tulee mieleen myös venäläisiä hautajaistapoja. Yhdessä maalaiskylässä oli levitelty hautajaissaattoa varten kuusenhavuja tielle koko matkalle vainajan kotitalosta asti. Käsittääkseni kyllä venäläisissä maalaiskylissä on tapana vielä nykyäänkin säilyttää vainaja kotona hautajaisiin asti. Arkkuun laitetaan jotain ainetta (vainajan säilömiseksi?), jonka nimeä en enää muista, mutta se on väriltään vaaleanpunaista.

Kyllä ennen vainaja pidettiin kotona hautaukseen asti, joko jossain erillisessä huoneessa joka jätettiin vähäksi aikaa lämmittämättä tai jossain sopivassa ulkorakennuksessa.

Vainaja asetettiin arkussaan ikoninurkkaan niin, että pääpuoli oli ikoniin päin. Siis päin vastoin kuin kirkossa. Hänet oli puettu omiin parhaisiin vaatteisiinsa, naisilla oli huivikin päässä ja kengät oli pantu jalkaan. Ympärille oli saatettu asettaa kukkia, ikonilamppu paloi tietysti yötä päivää. Vainajan luona pidettiin pari päivää ruumiinvalvojaisia, luettiin psalttaria ja esitettiin itkuvirsiä. Kolmantena päivänä hänet haudattiin sen muistoksi, että Kristus nousi kolmantena päivänä kuolleista.

Havujen laittaminen tielle oli sitä varten, että ei jäisi jälkiä, ja ettei vainaja osaisi tulla kotiin takaisin. Ennen näet pelättiin, ettei vainaja pysyisikään haudassaan, vaan tulisi kotiin kummittelemaan. Venäjällä ja Karjalassa (ja ehkä muuallakin Suomessa) oli kaksinainen suhtautuminen vainajaan. Toisaalta vainajan eli pokoiniekan ajateltiin asuvan haudassa, toisaalta taas muuttaneen "tuonilmaisiin" eli tuonpuoleiseen.

• maini

joskus se muuntuu sellaiseksi, että vainaja saatetaan kodin kautta esim. sairaalasta, jossa on kuollut, siunauskappelille. Jos kappelissa on tiloja säilyttää vainajaa ennen hautausta, voi tämä tapahtua useamman päivän ennen sitä. Tilanteen mukaan. Saattajina on lähimpiä omaisia ja ystäviä, ketkä vain paikalle pääsevät

• VeliJohannes
        maini kirjoitti:

joskus se muuntuu sellaiseksi, että vainaja saatetaan kodin kautta esim. sairaalasta, jossa on kuollut, siunauskappelille. Jos kappelissa on tiloja säilyttää vainajaa ennen hautausta, voi tämä tapahtua useamman päivän ennen sitä. Tilanteen mukaan. Saattajina on lähimpiä omaisia ja ystäviä, ketkä vain paikalle pääsevät

Menee hiukan ulkopuolelle, mutta kerron silti kun tuli mieleeni muuan muisto:

Luterilaista mummuani oltiin hautaamassa 11 vuotta sitten Länsi-Suomessa. Me lähimmät omaiset menimme siunauskappelille tarkoituksena saattaa mummu sieltä kirkkoon siunattavaksi. Mukaan tuli myös joitakin kaukaisempia sukulaisia (mummun sisarusten lapsia, jotka eivät olleet kantajan tehtävässä). He ilmoittivat, että on vanha suvun tapa tulla saattamaan jo sieltä asti. Näin jälkeenpäin ajatellen tapa oli sekä kiintoisa että kaunis.

• UTELIAS-89

ONKO OLEMASSA MITÄÄN SÄÄNTÖÄ,KUINKA PIAN VAINAJA PITÄÄ HAUDATA ORTODOKSISESSA USKOSSA?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe