Helvetin yllätysvieraat!

Niskavuoren Heta

Käykö Teillä yllätysvieraita, "tultiin kylään kun satuttiin ajamaan tästä ohi?" Mitä teette, päästättekö yllätysvieraat sisään vai käännytättekö ovelta takaisin?

Minä en halua yllätysvieraita kotiini! Pysykää kaukana moukat, jos ette osaa ilmoittaa kyläilystänne etukäteen.

Kyllä on kummallisia ihmisiä, kun eivät viitsi etukäteen kysyä, sopiiko tulla kylään! Nykyään on kotipuhelimet, matkapuhelimet ja sähköpostit. Mikähän siinä voi olla niin vaikeata???

160

15453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmoittaa

      Ihan samoilla linjoilla olen minäkin. Tosi "kivaa," kun/jos ei voida ilmoittaa tulostaan. Juuri silloin kun yllärivieraat saapuvat sattuu tietysti olemaan sotkua, tai ei ole mitään tarjottavaa, tai on muuta menoa yms. tekemistä tai sitten on muuten vaan huono ja väärä hetki.

      Kyllä tänä päivänä kuuluisi jo hyviin tapoihin ilmoitella etukäteen, varsinkin kun on tosiaan jo kännykätkin keksitty. Itse olen sanonut tällaisille tapauksille ihan suoraan, että soittaisitteko seuraavan kerran kun tulette, niin tietää odotella ja hankkia tarjottavaa.
      Yleensä ovat ottaneet opiksi.
      Kerran ajankohta oli niin huono, etten päästänyt ollenkaan sisälle. Nämä vieraat olivat "ohikulkumatkalla" ja samasta kaupungista. Mitäs eivät ilmoittaneet!

      Nuo todennäköisesti osaavat seuraavalla kertaa ilmoitella. Eräs toinen sukulaispari lapsineen taas ajavat silloin tällöin vähän kauempaa vanhempieni luo ilmoittamatta.
      Minua huvitti viimeksi suuresti tilanne, kun olivat taas tehneet tällaisen yllätysmatkan, eikä kohde ollutkaan ollut kotona juuri silloin. Voivoi. Mahtoi heitä potuttaa!

      Ähäkutti tuttifrutti! ;)

      • wittumaisten ...

        sukulaisten hyysämisen, heitän ne välittömästi pellolle jos tänne vielä kehtaavat yrittää


    • !!...

      sun tykönä ei tarvi varmaan käydäkkään jos et yllätysvieraita siedä. Kutsustakaan en teille tulisi, jos kerran olis ovelta käännetty takaisin sen takia että ei pullaa löydy kaapista.

      • ei alkueräinen

        Heh.. Arvasin että tulee tällaistakin kommenttia. Voi haloo onks valoo??
        Ei kenenkään tarvitse vängällä pitää yllätyksistä jos niistä ei vain pidä. Pahin yllätys on juuri nuo yllärivieraat. Ne kun tulevat aina silloin kun on huonoin mahdollinen aika.
        Jos joku loukkaantuu siitä, että haluaisin vierailuista etukäteen ilmoitettavan, eipä kuule tarvitse vaivautua jatkossa. Siinä en paljon menetä! Voi kunnioittaa sen verran toisen toiveita.

        "Ennenvanhaan ja ennenvanhaan." Nyt on nyt ja vanha aika on jäänyt taa, kun on kännykät, tietokoneet ja puhelimet lähes kolmevuotiaillakin.
        Ihmiset osaavat (pitäisi) olla jo vähän enemmän ajattelevia ja fiksuja tänä päivänä.

        Meillä on tapana että ihan läheisimmätkin sukulaiset ILMOITTAVAT, jos ovat tulossa. Ihan senkin takia, että olisimme varmasti kotona! Tuo on täysin normaalia. Hukkareissua he eivät halua tehdä, eikä siinä ole mitään virallista. Niin minäkin teen automaattisesti, jos olen johonkin menossa. Kysyn ensin, sopiiko tulla.
        Ja anteeksi vaan, kumma kun en loukkaannu ollenkaan, jos esim. "13.00 sopisi, kun emäntä on sitä ennen asioilla."

        Ei nykyään tarvitse enää elää kuin jossain v***n PELLOSSA!!!!!


    • talonakka

      Kyllä käy ja ovat tervetulleita.
      Mikä sen mukavampaa kuin sukulaiset tai ystävät yllättäin ovella.
      Ei tule ensimmäisenä mieleen että vuotet on petaamatta ja tiskit tiskaamatta vaan se, että nämä ihmiset halusivat tavata minut ja perheeni. Ihanaa !
      Sisälle vaan ja katsellaan josko jotain tarjotavaa löytyisi kunhan nyt ensin vaihdetaan tärkeimmät kuulumiset.

      Näin se meni ennenvanhaan ja silloin niitä vieraita kävikin. Nykyisin ikävä kyllä odotellaan kutsua ja ilmoitellaan josko sopisi tulla.
      Eikö se mene kovin väkinäiseksi seurustelukin jos kaikesta on sovittava etukäteen.

      • kyselijä utelias

        Mitäs teet kun sulla on vieraana Virtasten perhe,mitä ette ole nähneet 2 vuoteen, teillä on illalliset, hyvät keskustelut, hyvä tunnelma jne jne siinä? Teillä on kaikilla hauskaa.

        Sitten tulen minä, sun "ohikulkeva ystäväsi" vittumaisen mieheni kanssa, ja istua rämähdän sun olkan sohvaan, että mä olin ohikulkumatkalla, keitäppäs kahvit, jaa teillä onkin vieraita, no sepäs mukavaa, saa ruokaakin ja istun teillä koko pitkän illan. (eikä muuten sit nämä Virtaset ja minä tulla ollenkaan juttuun, olemme ihan eri planeetalta, eikä mitään yhteistä keskustelun aihetta.)
        Ja mitä mahtaa Virtaset ajatella, loukkaantuvat todella kun on ilta pilalla.

        Tätä nimittäin on tapahtunut.


      • talonakka
        kyselijä utelias kirjoitti:

        Mitäs teet kun sulla on vieraana Virtasten perhe,mitä ette ole nähneet 2 vuoteen, teillä on illalliset, hyvät keskustelut, hyvä tunnelma jne jne siinä? Teillä on kaikilla hauskaa.

        Sitten tulen minä, sun "ohikulkeva ystäväsi" vittumaisen mieheni kanssa, ja istua rämähdän sun olkan sohvaan, että mä olin ohikulkumatkalla, keitäppäs kahvit, jaa teillä onkin vieraita, no sepäs mukavaa, saa ruokaakin ja istun teillä koko pitkän illan. (eikä muuten sit nämä Virtaset ja minä tulla ollenkaan juttuun, olemme ihan eri planeetalta, eikä mitään yhteistä keskustelun aihetta.)
        Ja mitä mahtaa Virtaset ajatella, loukkaantuvat todella kun on ilta pilalla.

        Tätä nimittäin on tapahtunut.

        No tuollaiseen ei onneksi ole pelkoa minun tuttavapiirissäni.
        Jos tuollainen tilanne syntyisi,laittaisin nämä epämiellyttävät, moukkamaiset yllätysvierat hyvässä järjestyjsessä jatkamaan sitä ohikulkumatkaansa.


      • puuttuu..
        talonakka kirjoitti:

        No tuollaiseen ei onneksi ole pelkoa minun tuttavapiirissäni.
        Jos tuollainen tilanne syntyisi,laittaisin nämä epämiellyttävät, moukkamaiset yllätysvierat hyvässä järjestyjsessä jatkamaan sitä ohikulkumatkaansa.

        .. tilannetaju!

        Ei kaikki sun tutut voi olla 100 % täydellisiä ihmisiä. Ja yks tykkää yhdestä, toisen mielestä taas tämä tyyppi on todella rasittava joka puhuu vain jostain omasta jutustaan.

        Vai onko sulla kaveripiiri jossa kaikilla on samat kiinnostuksenkohteet?

        Tarkoitan jos joku esim. mieletön uranainen ja 10 lapsen perheenäiti joutuvat viettämään illan yhdessä, voi ehkä puheenaiheet olla vähissä. Toinen pohtii bisneksiään ja ulkomaanmatkojaa, toinen miettii vaippamerkkejä ;)


      • talonakka
        puuttuu.. kirjoitti:

        .. tilannetaju!

        Ei kaikki sun tutut voi olla 100 % täydellisiä ihmisiä. Ja yks tykkää yhdestä, toisen mielestä taas tämä tyyppi on todella rasittava joka puhuu vain jostain omasta jutustaan.

        Vai onko sulla kaveripiiri jossa kaikilla on samat kiinnostuksenkohteet?

        Tarkoitan jos joku esim. mieletön uranainen ja 10 lapsen perheenäiti joutuvat viettämään illan yhdessä, voi ehkä puheenaiheet olla vähissä. Toinen pohtii bisneksiään ja ulkomaanmatkojaa, toinen miettii vaippamerkkejä ;)

        Siis mitä tilannetajun puutetta se nyt voi olla jos ottaa vieraat vastaan sitä mukaan kun niitä saapuu eikä vaadi ennekkoilmoittamista.

        Johan kerroin että jos moukkamaisia vieraita ilmaantuisi, jotka tekisivät toisten vieraitten olon vaikeaksi, laittaisin hankalimmat pellolle.
        Mutta kuten sanottu, en tunne tuttavapiirissäni sellaisia. Lienee niit äsitten, mutta eivät ainakaan minulle ole sitä piirrettä vielä näyttäneet.
        Ja oletan myös, että jokaisella on itsellään kyky arvioida tilanne, kestääkö olla meillä kylässä jos joutuvat puhumaan monista eri asioista monenlaisten ihmisten kanssa.
        Mielestäni sellainen on sitä vapaata seurustelua. Ei meillä ainakaan laadita esityslistaa siitä, mistä kukakin milloinkin saa keskustella.

        Et kai voi tarkoittaa, että saman kahvipöydän tai kaljakorin ääreen voi kokoontua vain ihmisiä joilla on yhteinen puheenaihe. Puhutaan siis joko bisneksistä tai sitten niistä vaippamerkeistä.
        Ehei, meillä saa puhua ihan kaikesta.


      • teet jos..
        talonakka kirjoitti:

        Siis mitä tilannetajun puutetta se nyt voi olla jos ottaa vieraat vastaan sitä mukaan kun niitä saapuu eikä vaadi ennekkoilmoittamista.

        Johan kerroin että jos moukkamaisia vieraita ilmaantuisi, jotka tekisivät toisten vieraitten olon vaikeaksi, laittaisin hankalimmat pellolle.
        Mutta kuten sanottu, en tunne tuttavapiirissäni sellaisia. Lienee niit äsitten, mutta eivät ainakaan minulle ole sitä piirrettä vielä näyttäneet.
        Ja oletan myös, että jokaisella on itsellään kyky arvioida tilanne, kestääkö olla meillä kylässä jos joutuvat puhumaan monista eri asioista monenlaisten ihmisten kanssa.
        Mielestäni sellainen on sitä vapaata seurustelua. Ei meillä ainakaan laadita esityslistaa siitä, mistä kukakin milloinkin saa keskustella.

        Et kai voi tarkoittaa, että saman kahvipöydän tai kaljakorin ääreen voi kokoontua vain ihmisiä joilla on yhteinen puheenaihe. Puhutaan siis joko bisneksistä tai sitten niistä vaippamerkeistä.
        Ehei, meillä saa puhua ihan kaikesta.

        ..Sulla kyllä ois älli paikallaan, mut näillä vierailla ei. Ei nää monet kotiäidit osaa puhua mistään muusta kun niistä vaippamerkeistä. Ja siihen joku bilehiiri tai bisnesheppu juttukaveriksi niin ei siinä kyllä synny kun piinaava hiljaisuus!

        Kokemusta on!


      • fiksut
        teet jos.. kirjoitti:

        ..Sulla kyllä ois älli paikallaan, mut näillä vierailla ei. Ei nää monet kotiäidit osaa puhua mistään muusta kun niistä vaippamerkeistä. Ja siihen joku bilehiiri tai bisnesheppu juttukaveriksi niin ei siinä kyllä synny kun piinaava hiljaisuus!

        Kokemusta on!

        ihmiset osaavat puhua lähes mistä vaan yleisestä keskustelunaiheesta. Minulla ainakin ystäväpiirissä todella erilaisia ihmisiä ja järjestämissäni juhlissa on kovasti juttu luistanut.
        Taisit nyt kovasti aliarvioida kotiäitejä! Jos uranaiset,bilehiiret tai bisnesheput ovat fiksuja,osaavat hekin keskustella muutaman sanan vaikka niistä vaippamerkeistä;)


      • fiksu!
        fiksut kirjoitti:

        ihmiset osaavat puhua lähes mistä vaan yleisestä keskustelunaiheesta. Minulla ainakin ystäväpiirissä todella erilaisia ihmisiä ja järjestämissäni juhlissa on kovasti juttu luistanut.
        Taisit nyt kovasti aliarvioida kotiäitejä! Jos uranaiset,bilehiiret tai bisnesheput ovat fiksuja,osaavat hekin keskustella muutaman sanan vaikka niistä vaippamerkeistä;)

        Fiksi ihminen ottaa huomioon muut. Yllätysvieras ei ota --> hän ei ole fiksu.


    • mirror

      Jos asuisin tilavasti monen huoneen asunnossa, voisin laittaa jotakin roinaa piiloon toiseen huoneeseen ja lukita oven. Mutta asun pienessä asunnossa ja kaikki tavarat jotka ei sovi komeroihin on näkösällä. Eikä aina kiireessä ennätä laittaa kaikkea paikalleen. Joskus voi olla vaatteita kuivumassa oudoissa paikoissa, pöytä voi olla täynnä tavaraa, lattialla lehtiä ja kirjoja. "Asutun näköistä".

      En kaipaa yllätysvieraita yllättäen. Ensin täytyy saada siivota ja järjestellä. Joskus on joku röyhkeä vieras alkanut sovitella päälleen vaatteitani jotka ovat olleet näkösällä henkarissa roikkumassa.

      Jos ovikello soi yllättäen, en avaa. Puhelin ja kännykkä löytyy ja kylään tulijat saavat luvan ilmoittaa etukäteen. Monia ystäviäni tapaan mieluummin kodin ulkopuolella, koska tämä järjestely sopii heillekin paremmin.

    • poikkean ohi kulkiessani

      Ne venähtäneet naamathan siinä on parasta. Ja välillä on hyvä käydä tsekkaamassa millaisissa kaatopaikoissa ihmiset asuu.

      • nauraa

        Sinunkaltaistesi naamat ne viimeiseksi venähtävät, kun en avaisi ovea, enkä edes yrittäisi olla oven takana hiljaa :) Mitä lie "kaupustelijoita, joille ei ovia avata." Ja jos sellainen vahinko pääsisi käymään, että oven avaisin, tulisikin heti "yllättäen" kiireellinen meno jonnekkin. Joutuisit kääntymään kannoillasi takaisin. Ei kukaan voi väkisin sisään tunkea. Että siinähän sitten kuluttaisit aikaasi taas turhaan.


    • Marjuska

      Kaupunkilaisystäväni eivät tykkää yllätysvieraista. Ja jos on kyse nuoremmasta väestä, ei siellä kukaan tv-lupatarkastajan pelossa tietenkään avaa ovia tuntemattomille. Itse mielelläni soitan ohimennessäni ja kysäisen, sopisiko vartin päästä piipahtaa, enkä loukkaannu jos ei sovi.

      Itse asun maalla ja meillä eletään enemmän tai vähemmän ovet seljällään. Tietysti suurin osa vieraista soittaa ja ilmoittaa etukäteen (niiden kaupunkilaisten kanssa pitää vierailut sopia jo kuukausia ennen), mutta lähellä asuvat tuttavat, naapurit ja sukulaiset saattavat kyllä tulla ihan ilmoittamatta. Mikäs siinä, ei minua haittaa vaikka olisi mikä siivo. Jos jäävät pidemmäksi aikaa, sitten haetaan pakkasesta pullaa ja keitetään kahvit. Ja jos vielä pidemmäksi, niin aina meillä mahtuu ruokapöydän ääreen ja saunapyyhkeitä ja lakanoita on kaapissa...

      No, toisaalta onneksi yllätysvieraita ei niin usein käy, ainakaan noita pidempiaikaisia. Jos kotona ollaan, aika harvoin kuitenkaan on niin tärkeää tekemistä, että haluaisi ketään käännyttää. Ja jos on, mikä estää tyrkkäämästä vieraalle maalipensseliä tai siivousmoppia kouraan - itsehän saapui ilmoittamatta, ja kun kerran on aikaa kyläilyyn, niin varmaan haluaa osallistua isäntäväen touhuihin!

    • mitä kylvätte

      Kaikki käy, ilmoittaneet että yllätysvieraat.
      Kun näitä juttuja lukee ei yhtään ihmettele mistä lapset oppinsa ottaa. Kun kuljen työmatkoja bussilla saan aivan tarkkaan selkoa minkälaiset vanhemmat kullakin lapsella on. Vanhemmat voi näyttää kaunistanaamaa ja takana puhua paskaa, mutta heidän lapsensa puhuvat paskaa vanhempien suulla yleisillä paikoilla. Ne vanhemmat jotka tiedän tasan tarkkaan suvaitseviksi ja ystäväälisiksi, heidän lapsensa ovat myös fiksuja yleisillä paikoilla.

      • .....

        Pellossa kasvaneet lapset fiksumpia??
        Kyllä tavat voi opettaa ajoissa. On kertakaikkiaan YSTÄVÄLLISTÄ ilmoittaa kyläilystään edes puoltatuntia aiemmin.
        Moukkamaiset ihmiset tunnistan jo kaukaa... mitäs heidän lapsistaankaan muuta tulee kuin moukkia?


      • nykyaikaa

        Ennen ihmiset siellä maalla olivat kotona melkein koko ajan. Ei taida muistua mieleen, että silloinkaan ei navetta-aika ollut sopiva aika tulla kylään? Mutta sen tiesivät kaikki. Nykyään ihmiset harrastavat paljon enemmän kuin ennen. Perheiden molemmat puoliskot käyvät töissä, on vuorotöitä ja työmatkoja ihan eri tavalla. Yllätysvieraat ehkä sopivat niille, jotka käyvät töissä 8-16 eivätkä lähde kotoa mihinkään. Mutta fiksu ymmärtää, ettei kaikkien elämä ole sellaista.


      • moneksi
        nykyaikaa kirjoitti:

        Ennen ihmiset siellä maalla olivat kotona melkein koko ajan. Ei taida muistua mieleen, että silloinkaan ei navetta-aika ollut sopiva aika tulla kylään? Mutta sen tiesivät kaikki. Nykyään ihmiset harrastavat paljon enemmän kuin ennen. Perheiden molemmat puoliskot käyvät töissä, on vuorotöitä ja työmatkoja ihan eri tavalla. Yllätysvieraat ehkä sopivat niille, jotka käyvät töissä 8-16 eivätkä lähde kotoa mihinkään. Mutta fiksu ymmärtää, ettei kaikkien elämä ole sellaista.

        Itse ilmoitan aina etukäteen ja jo mahdollisimman aikaisin tulostani. Jos poikkeuksellisesti jää aikaa jonkun tutun suunnalla niin voin soittaa ja kysyä käykö että piipahdan. Itse ilahdun aina yllättäenkin tulleista vieraista, yleensä vanhempia sukulaisia. Jos on sekaista niin on, jos ei ole tarjottavaa niin ei ole. Koskaan vieraiden seläntakana (lasten kuullen) en manaa vieraita. Monet tällaiset kielteisesti vieraisiin suhtautuneet tutut on nyt 50v ylitettyään "yksin kotona". Lapset ei käy kotona, ystäviä ei ole. Itse halun että minulla on elämään ja ihmisiä ympärillä aina viimeisiin vuosiini saakka. (Kotoa pois muuttanet lapseni vierailevat säännöllisesti kotona, tulevat omilla avaimilla ja olevat kuin kotonaan)


      • viihtyvät yksin
        moneksi kirjoitti:

        Itse ilmoitan aina etukäteen ja jo mahdollisimman aikaisin tulostani. Jos poikkeuksellisesti jää aikaa jonkun tutun suunnalla niin voin soittaa ja kysyä käykö että piipahdan. Itse ilahdun aina yllättäenkin tulleista vieraista, yleensä vanhempia sukulaisia. Jos on sekaista niin on, jos ei ole tarjottavaa niin ei ole. Koskaan vieraiden seläntakana (lasten kuullen) en manaa vieraita. Monet tällaiset kielteisesti vieraisiin suhtautuneet tutut on nyt 50v ylitettyään "yksin kotona". Lapset ei käy kotona, ystäviä ei ole. Itse halun että minulla on elämään ja ihmisiä ympärillä aina viimeisiin vuosiini saakka. (Kotoa pois muuttanet lapseni vierailevat säännöllisesti kotona, tulevat omilla avaimilla ja olevat kuin kotonaan)

        Seurallisten ihmisten on usein vaikea ymmärtää, että toiset vaan tykkäävät olla yksinään.


      • Totta:::::
        nykyaikaa kirjoitti:

        Ennen ihmiset siellä maalla olivat kotona melkein koko ajan. Ei taida muistua mieleen, että silloinkaan ei navetta-aika ollut sopiva aika tulla kylään? Mutta sen tiesivät kaikki. Nykyään ihmiset harrastavat paljon enemmän kuin ennen. Perheiden molemmat puoliskot käyvät töissä, on vuorotöitä ja työmatkoja ihan eri tavalla. Yllätysvieraat ehkä sopivat niille, jotka käyvät töissä 8-16 eivätkä lähde kotoa mihinkään. Mutta fiksu ymmärtää, ettei kaikkien elämä ole sellaista.

        Fiksu ymmärtää kyllä, mutta tässä puhuttiinkin niistä toisista :) :(


      • ilman muuta
        viihtyvät yksin kirjoitti:

        Seurallisten ihmisten on usein vaikea ymmärtää, että toiset vaan tykkäävät olla yksinään.

        seurallisuutta PAREMPANA kuin yksinviihtyvyyttä. Mistä syystä, sitä en tiedä. Enemmistö jyllää.

        Minä viihdyn hyvin yksin (siis kumpikin meistä aviopuolisoista), on paljon ajattelemista ja välillä puhumme kaikenlaisista asioista mutta pitkiä aikoja saattaa kulua, joskus tunti-puolitoistakin, ettei kumpikaan sano edes mitään. Eikä ole kyse mykkäkoulusta vaan ihan tavallisista tauoista kun kumpikin puuhaa mitä lystää. Useimmiten ollaan kotona, joskus mökillä. Kumpaankaan mestaan emme kaipaa sen paremmin yllätys- kuin muitakaan vieraita.


    • SannaKatariinaa

      Käy vieraita ja tottakai päästetään sisään. Mikäs sen hauskempaa.

      Ei mielestäni kyläilystä tarvitse etukäteen ilmoittaa :) Ei se ole vaikeaa.

    • emännätär

      Joskus kävi, mutta olemme saaneet kaikille tajuntaan sen , että sovitaan asiasta etukäteen. Tosi hupaa kun joku tulee tällaisen keskelle:esim.

      - on lauantai-ilta, romanttinen illallinen kahden kesken viineineen
      - lasten kanssa mikä tahansa juttu kesken
      - täällä on jo muita vieraita (tosi noloa jos joku ääliö pimpottaa ovikelloa ja tulee istumaan, "eihän me häiritä"..huh)
      - ns. kahdenkeskinen aviollinen hetki menossa
      - siivous tms juttu, mihin ei kyllä halua ketään häiritsemään

      Eivät jotkut meinaa tajuta... voiko näille ihmisille sitten mennä milloin vain ilmoittamatta? Istuvatko he kämpässään odottamassa kaffepannu ja pullapitko pöydällä josko joku yhtäkkiä pimpottaa ovikelloa?

      Itse en milloinkaan mene kellekään yllätysvieraana. Sittenhän on vielä oma lukunsa nämä mökkiyllätys vierailijat.....

      • emännätär

        Ei näissä yllärivieraissa ole pahinta se, ettei ole pullaa lyödä pöytään, vaan se TILANNE, mikä voi olla mitä vain, jonka keskelle pökähtää joku "satunnainen ohikulkija".


    • Giarasa

      Kyllä meillä käy ja suoraan sanottuna olen täysin vittuuntunut yllätysvierailijoihin.Joillakin ihmisillä ei vaan ole minkäänlaisia tapoja, että ymmärtäisivät ilmoittaa tulostaan etukäteen.

      Sinä hyvä yllätysvierailija onko mielessäsi koskaan käynyt, että mahdollisesti pilaat totaalisesti jonkun toisen/toisten päivän suunnitelmat ylättävällä vierailullasi?!

      Kyläpaikkaan ei toivota yllärivieraita esim. koska...

      1. Tarjottavaa ei välttämättä ole vieraille.Vaikka jotakin ei haittaa vaikkei mitään olisi, niin ainakin minua haittaisi ellei meillä olisi vieraille tarjottavaa! Haluan tarjota vierailleni muutakin kuin kuivaa kahvia.

      2. Voi olla suunniteltu joku perheen yhteinen uimareissu,piknik,huvipuistoretki tms.

      3. Kahdenkeskinen romanttinen ilta puolison kanssa

      4. Siivouspäivä

      5. Muita vieraita kyläilemässä

      6. Olen väsynyt, en jaksa ottaa vieraita vastaan.

      7. Harrastuksiin menoja

      8. Töihin meno

      9. Meno jota varten lapsenvahditkin jo varattu

      10. Yksityiset juhlat

      11. Jollekkin voi olla tärkeätä, että on siistiä kun tulee vieraita.

      12. En kertakaikkiaan ole tänään juttutuulella.

      13. Aikomus lähteä koiran kanssa pitkälle lenkille

      Syitä voi olla lukuisia.......

      Me emme halua yllätysvierailijoita kotiimme!! Yllätysvieraat älkää vaivautuko ovellemme!

      • vastaako vielä..

        ... tähänkin viestiin joku moukka että juujuu se on ihan okei tulla yllärinä!!!

        Vaikka näitä samojahan aiheita tässä jo muissakin viesetissä käsiteltiin. Kumma kun ei mene jakeluun joillekin.


      • juuri

        että laita ihmeessä ulko-ovelle kyltti: EI YLLÄTYSVIERAILUJA!
        Eiköhän ainakin osa tulijoista pelästy sitä.
        Olet kyllä asettanut itsellesi tosi paljon sääntöjä. Toivottavasti jaksat elää niiden kanssa tyytyväisenä!
        Kerrotko vielä, kuinka paljon niitä yllätysvieraita teille oikein tuppaa ja kuinka usein? Olet varmasti teeskennellyt että olet iloinen yllätysvieraista, kun niitä teillä on vaivaksi asti.


      • Giarasa
        juuri kirjoitti:

        että laita ihmeessä ulko-ovelle kyltti: EI YLLÄTYSVIERAILUJA!
        Eiköhän ainakin osa tulijoista pelästy sitä.
        Olet kyllä asettanut itsellesi tosi paljon sääntöjä. Toivottavasti jaksat elää niiden kanssa tyytyväisenä!
        Kerrotko vielä, kuinka paljon niitä yllätysvieraita teille oikein tuppaa ja kuinka usein? Olet varmasti teeskennellyt että olet iloinen yllätysvieraista, kun niitä teillä on vaivaksi asti.

        Olet kyllä asettanut itsellesi tosi paljon sääntöjä.

        Sääntöjä? Hmmm... Mitä ihmeen sääntöjä? Tuo oli vaan lista teille jotka harrastatte näitä ilmoittamatta etukäteen käyntejä, jotta teille menisi kaaliin minkä takia kaikki eivät toivo sellaisia vieraita!!

        Meillä on oma elämä, käymme töissä, harrastuksia, lapsia.Elämäämme kuuluu muutakin kuin kotona olemista.

        Pitäisikö päivittäin pitää huoli, että on kahvia, maitoa, kermaa, sokeria, leivonnaisia, leipää yms. vieraita varten ja asuntokin aina siistissä kunnossa? Jos kauempaa tulee vieraita niin isolle porukalle vielä ruokatarvikkeetkin jotta saisivat ruoan kun ovat syömättä kotoaan lähteneet. Sitten sitä ei tosiaan ehtisi muuta kuin kotona olemaan luutu kädessä.

        Kyllä meille tulee niitä yllätysvieraita heti kerralla ison sakin kanssa.Enkä todellakaan ole näyttänyt iloista naamaa heidän tullessaan vaan sanonut, että teillä jäi sitten ilmoittamatta tulostanne.


      • Ninni.
        juuri kirjoitti:

        että laita ihmeessä ulko-ovelle kyltti: EI YLLÄTYSVIERAILUJA!
        Eiköhän ainakin osa tulijoista pelästy sitä.
        Olet kyllä asettanut itsellesi tosi paljon sääntöjä. Toivottavasti jaksat elää niiden kanssa tyytyväisenä!
        Kerrotko vielä, kuinka paljon niitä yllätysvieraita teille oikein tuppaa ja kuinka usein? Olet varmasti teeskennellyt että olet iloinen yllätysvieraista, kun niitä teillä on vaivaksi asti.

        Aika yksinkertainen ajattelutapa sinulla "laita ihmeessä ulko-ovelle kyltti..." Hah!

        Kyllä ihmisten pitäisi tajuta kysyä fiksuuttaan ensin, sopiiko tulla, olisiko nyt sopiva hetki jne? Sen jälkeen he ovat kenties odotettuja vieraita.

        Se on niin yksinkertaista ja KAIKKIA kunnioittavaa käytöstä. Onko vaikea jotenkin tajuta tällaista asiaa?!! Ettei tässä elämässä tehdäkään kaikkea niinkuin itseäsi milloinkin huvittaa?! vaan otetaan HUOMIOON muutkin.

        Onko siis pelottavaa tai hirveä vaiva soittaa ensin puhelimella? Vai pelkäätkö, ettei joku todella haluakkaan sinua vieraakseen? Siitäkö kiikastaa....


      • sinulla
        Giarasa kirjoitti:

        Olet kyllä asettanut itsellesi tosi paljon sääntöjä.

        Sääntöjä? Hmmm... Mitä ihmeen sääntöjä? Tuo oli vaan lista teille jotka harrastatte näitä ilmoittamatta etukäteen käyntejä, jotta teille menisi kaaliin minkä takia kaikki eivät toivo sellaisia vieraita!!

        Meillä on oma elämä, käymme töissä, harrastuksia, lapsia.Elämäämme kuuluu muutakin kuin kotona olemista.

        Pitäisikö päivittäin pitää huoli, että on kahvia, maitoa, kermaa, sokeria, leivonnaisia, leipää yms. vieraita varten ja asuntokin aina siistissä kunnossa? Jos kauempaa tulee vieraita niin isolle porukalle vielä ruokatarvikkeetkin jotta saisivat ruoan kun ovat syömättä kotoaan lähteneet. Sitten sitä ei tosiaan ehtisi muuta kuin kotona olemaan luutu kädessä.

        Kyllä meille tulee niitä yllätysvieraita heti kerralla ison sakin kanssa.Enkä todellakaan ole näyttänyt iloista naamaa heidän tullessaan vaan sanonut, että teillä jäi sitten ilmoittamatta tulostanne.

        tuntuu olevan ja paljon. Kaikilla meillä on oma elämä, ei ole koskaan tullut mieleenkään, että pitää olla siistiä/tarjottavaa VIERAITA varten. Eri juttu on tietenkin juhlat, joihin kutsutaan vieraat.
        Ja se tulevatko vieraat kaukaa, ovatko nälkäisiä jne. on heidän ongelmansa, ei hänen joka kotinsa oven avaa yllätysvieraille.
        Mutta kuten sanottu, kaikilla meillä on omat tapamme, toisten tavat vain ovat pinttyneempiä kuin toisten.
        Annetaan kaikkien kukkien kukkia!


      • varmaan
        Ninni. kirjoitti:

        Aika yksinkertainen ajattelutapa sinulla "laita ihmeessä ulko-ovelle kyltti..." Hah!

        Kyllä ihmisten pitäisi tajuta kysyä fiksuuttaan ensin, sopiiko tulla, olisiko nyt sopiva hetki jne? Sen jälkeen he ovat kenties odotettuja vieraita.

        Se on niin yksinkertaista ja KAIKKIA kunnioittavaa käytöstä. Onko vaikea jotenkin tajuta tällaista asiaa?!! Ettei tässä elämässä tehdäkään kaikkea niinkuin itseäsi milloinkin huvittaa?! vaan otetaan HUOMIOON muutkin.

        Onko siis pelottavaa tai hirveä vaiva soittaa ensin puhelimella? Vai pelkäätkö, ettei joku todella haluakkaan sinua vieraakseen? Siitäkö kiikastaa....

        yksinkertainen enkä ainakaan tajua epäsuoraa käytöstä. Ymmärrän puheen, mutta toisten ajtukset, säännöt ja luulot pysyvät minulta salattuina.
        Jos joku sanoo että tervetuloa, kiva kun tulitte, niin mitä syytä minulla on epäillä viestin totuudenmukaisuutta?


      • sinä olet
        varmaan kirjoitti:

        yksinkertainen enkä ainakaan tajua epäsuoraa käytöstä. Ymmärrän puheen, mutta toisten ajtukset, säännöt ja luulot pysyvät minulta salattuina.
        Jos joku sanoo että tervetuloa, kiva kun tulitte, niin mitä syytä minulla on epäillä viestin totuudenmukaisuutta?

        Yksinkertainen olet nimenomaan siinä suhteessa, ettet ymmärrä kysyä ensin, sopiiko tulla.
        Sen sijaan menet ja tunget noinvain toisen kotiin ja teet niinkuin tykkäät.

        Itse en olisi tosiaankaan sanomassa "tervetuloa" yllärivieraille. Toiset eivät näköjään uskalla sanoa niinkuin ajattelevat. Toivon, että uskallettaisi enemmän sanoa suoraan, niin tavat ehkä paranisivat.


      • muurahaispesään:
        sinä olet kirjoitti:

        Yksinkertainen olet nimenomaan siinä suhteessa, ettet ymmärrä kysyä ensin, sopiiko tulla.
        Sen sijaan menet ja tunget noinvain toisen kotiin ja teet niinkuin tykkäät.

        Itse en olisi tosiaankaan sanomassa "tervetuloa" yllärivieraille. Toiset eivät näköjään uskalla sanoa niinkuin ajattelevat. Toivon, että uskallettaisi enemmän sanoa suoraan, niin tavat ehkä paranisivat.

        Muuttuuko mielipiteet, kun on kyseessä omat aikuiset lapset ja niiden perheet? Saavatko siis tulla yllättäen, nälkäisinä, väsyneinä omaan kotiinsa.


      • koetat...
        muurahaispesään: kirjoitti:

        Muuttuuko mielipiteet, kun on kyseessä omat aikuiset lapset ja niiden perheet? Saavatko siis tulla yllättäen, nälkäisinä, väsyneinä omaan kotiinsa.

        Ilmoitan äidilleni, mikäli olen "tulossa" hänen luokseen.
        Ilmoitan siksi, koska olisi kiva, että hän on sitten kotonakin. Paljon hän harrastaa ja touhuilee eikä ole läheskään aina kotona.
        Jos taas mukanani tulee mieskin, ilmoittelen mahdollisesti vähän aiemmin, jotta ehtii siivota ja ehkä hankkia tarjoamista. Vieraampi on aina vieraampi.
        Itse en mahdollisesta sotkusta välitä ja sama toisinpäin jos hän tulee käymään meillä. Ilmoittaa kuitenkin aina tulostaan siksi, että olen/olemme varmasti kotona, tai ettei ole kiireinen tilanne. Se on vain katsos tapa, joka on tullut kuin itsestään.

        Äitini on aika boheemi luonne, kuten minäkin joten ymmärrän antaa aikaa vähän huushollin siivoamiseen ja sitä hänkin arvostaa! Välimme muuten on tosi läheiset, että revi siitä.


      • niin ei kukaan tuppaudu
        Giarasa kirjoitti:

        Olet kyllä asettanut itsellesi tosi paljon sääntöjä.

        Sääntöjä? Hmmm... Mitä ihmeen sääntöjä? Tuo oli vaan lista teille jotka harrastatte näitä ilmoittamatta etukäteen käyntejä, jotta teille menisi kaaliin minkä takia kaikki eivät toivo sellaisia vieraita!!

        Meillä on oma elämä, käymme töissä, harrastuksia, lapsia.Elämäämme kuuluu muutakin kuin kotona olemista.

        Pitäisikö päivittäin pitää huoli, että on kahvia, maitoa, kermaa, sokeria, leivonnaisia, leipää yms. vieraita varten ja asuntokin aina siistissä kunnossa? Jos kauempaa tulee vieraita niin isolle porukalle vielä ruokatarvikkeetkin jotta saisivat ruoan kun ovat syömättä kotoaan lähteneet. Sitten sitä ei tosiaan ehtisi muuta kuin kotona olemaan luutu kädessä.

        Kyllä meille tulee niitä yllätysvieraita heti kerralla ison sakin kanssa.Enkä todellakaan ole näyttänyt iloista naamaa heidän tullessaan vaan sanonut, että teillä jäi sitten ilmoittamatta tulostanne.

        sinulle enää kylään. Et kuulosta niin miellyttävältä, että edes haluaisin tuntea sinua, mutta sinut tuntevat voisivat varoa jatkossa sinua kunhan vain kerrot nimesi.


      • on ihme

        jos et osaa yllätysvieraille sanoa että
        1.Sori,ei nyt o kun kahvia.(meillä se muuten tehdään veteen,että kuivaa ei kyllä ole;))
        2.Sori,ollaan tässä juuri lähdössä.Jos poikkeaisitte joku muu päivä.
        3.Sori,on tässä nyt vähän vaimon/miehen kanssa muuta. Muista iskeä silmää;)
        4.Sori,mä nyt siivoan,että jos ei kiinnosta osallistua niin poikkea joku toinen päivä.
        5.Sori,nyt ei oikein sovi kun on muita vieraita,joiden kanssa on sovittu tapaaminen.
        6.Sori,nyt kyllä väsyttään niin,että päikkärit on ohjelmassa. Katsellaan joku toinen päivä kun olen virkeämpi.
        7.Sori,on tässä harrastuksiin menoja.Nyt ei oikein ehdi kestitsemään.
        8.Sori,lähden tästä töihin.
        9.Sori,on tässä muuta menoa.Lapsenvahtikin varattu.
        10.Sori,on tässä yksityiset juhlat,nyt ei oikein ole sopiva hetki yllätysvieraille.
        11.Siis nyt on kuule sen verran siivotonta että en tohdi sisään päästää.
        12.Jospoikkeatte toinen päivä,nyt on kyllä sellainen olo,että juttu ei luista.
        13.Sori,nyt en jouda kahvittelemaan kun pitää lähteä koiran kanssa ulos.
        Ei sitä tarvitse yllätysvieraita vastaanottaa jos ei halua. Syyn vierailun sopimattomuuteen voi ihan hyvin ilmoittaa. Ja fiksu yllätysvieras sen hyvin ymmärtää.


    • meillä

      Me asumme asemakaupungissa pohjoisessa, muu suku samassa maakunnassa maalla. Puolisko meni antamaan vara-avaimet veljelleen, "koska se joutuu täällä usein käymään" kele. Kerran tulin töistä väsyneenä viideltä. Talossa oli kahdeksan ihmistä sisällä, tullut omilla avaimillaan. "Ollaan menossa yöjunalla Helsinkiin, niin tultiin tänne odottamaan junaa". Kele, oli ollut suunnitelmia siksi illaksi ja meni pilalle. Yleensäkin saattavat ilmoitella n. 20 minuuttia ennen, että nyt ollaan tulossa yöksi. Meillä ei ilmeisesti ole muuta elämää.

      Tämä vielä, että olen nykyisin ammatinharjoittaja, teen mm. kirjanpitotöitä kotona. Nyt tänne vasta onkin hyvä tulla, kun minä olen "vain kotona". Yleensä tulevat vielä pahimman tilinpäätöskauden aikaan ja loukkaannutaan, jos teen töitä enkä seurustele heidän kanssaan koko aikaa. Tai vaikka menen ja teen vain, niin koko ajan höpötetään.

      • Niskavuoren Heta

        Meillä on iso perhe. Mies käy työssä ja minun vastuulla on kodin- ja lastenhoito.

        En halua yllätysvieraita, koska:
        a) Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä.
        b) Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä.
        c) Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!
        d) Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin.

        Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa! Huoltoasemalla voi käydä WC:ssä ja kahvilla. Em. paikoista ja lounasravintoloista saa myöskin ruokaa.

        Kutsutut vieraat ovat meille tervetulleita! Mutta olen pistänyt em. yllätyskyläilyille stopin. Olen saanut kuulla olevani "ilkeä akka".


      • Nimetön 222
        Niskavuoren Heta kirjoitti:

        Meillä on iso perhe. Mies käy työssä ja minun vastuulla on kodin- ja lastenhoito.

        En halua yllätysvieraita, koska:
        a) Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä.
        b) Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä.
        c) Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!
        d) Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin.

        Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa! Huoltoasemalla voi käydä WC:ssä ja kahvilla. Em. paikoista ja lounasravintoloista saa myöskin ruokaa.

        Kutsutut vieraat ovat meille tervetulleita! Mutta olen pistänyt em. yllätyskyläilyille stopin. Olen saanut kuulla olevani "ilkeä akka".

        "Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa!"

        Siis tämä on niiiiiiiiin tuttua!! Jos yrität saada heitä jäämään samalla vähän pidemmäksi aikaa, "me ollaan ihan just lähdössä", mutta annas olla jos tarjoat jotain: "eihän tässä mikään kiire vielä ole, hehheh!". Sitten katoavat kuin pieru Saharaan, kun ovat syöneet ja veskittäneet koko perheensä. Oma lukunsa ovat vielä ne, jotka olettavat sinun toimivan lapsenvahtina kun he "levähtävät" hetken tai lainailevat milloin mitäkin pyllypyyhkeistä rahaan...Aina ei saa heti tietää tuosta "lainailusta", siitä kerrotaan kun ollaan jo lähtemässä pihalla: "Ai niin, me lainattiin sitä ja tätä, eikai haittaa?". Aargh!!


      • olivat tarpeen
        Niskavuoren Heta kirjoitti:

        Meillä on iso perhe. Mies käy työssä ja minun vastuulla on kodin- ja lastenhoito.

        En halua yllätysvieraita, koska:
        a) Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä.
        b) Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä.
        c) Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!
        d) Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin.

        Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa! Huoltoasemalla voi käydä WC:ssä ja kahvilla. Em. paikoista ja lounasravintoloista saa myöskin ruokaa.

        Kutsutut vieraat ovat meille tervetulleita! Mutta olen pistänyt em. yllätyskyläilyille stopin. Olen saanut kuulla olevani "ilkeä akka".

        on aivan selvää, että suurperheen arkea pyörittävän äidin tarmo ei riitä yllätysvieraiden passaamiseen.
        Eikä todellakaan nuo mainitsemasi kellonajat ole sopivia mennä kenenkään kotiin.
        Et ole ilkeä akka, mutta valitettavasti on kovin vaikeaa ilmaista mielipidettään ystävällisesti epämiellyttävissä asioissa.


      • Niskavuoren Heta
        olivat tarpeen kirjoitti:

        on aivan selvää, että suurperheen arkea pyörittävän äidin tarmo ei riitä yllätysvieraiden passaamiseen.
        Eikä todellakaan nuo mainitsemasi kellonajat ole sopivia mennä kenenkään kotiin.
        Et ole ilkeä akka, mutta valitettavasti on kovin vaikeaa ilmaista mielipidettään ystävällisesti epämiellyttävissä asioissa.

        Tarmoni riittää moniin asioihin. Kaikkien tiellä ohiajavien yllätysvieraiden (!) kahvittaminen/syöttäminen/saunottaminen ei ole todellakaan minun tehtävä. Nämä röyhkeät vieraat eivät kutsu kotiinsa vastavuoroisesti kylään. Silti he ovat itse tunkemassa kilvan toisten koteihin ja jopa perhejuhliin kuokkimaan, ilman kutsua!

        Aikuisten ihmisten pitäisi miettiä käytöstään ennen yllätyskylään tunkemista. Kuinka monessa perheessä äiti ja isä siirtävät sille päivälle suunnitellut kotityöt, harrastukset, ym. vain vieraiden takia? Pariskunnalle voi tulla vieraista jopa kovia riitoja. Näin käy, jos toisen suku harrastaa yllätyskyläilyjä ja toisen ei.

        Oman perheen hyvinvointi menee vieraiden edelle. Kutsutut vieraat ovat meille aina tervetulleita. Ei tarvitse lähteä pois nälkäisenä ja ilman kahvia!

        Keväisin terveisin yllätysvieraita kammoksuva ilkeä akka Niskavuoren Heta :)

        PS. Seuraavalla kerralla kun ajelet "meillä päin" - ajahan reilusti ohi vaan!


      • Giarasa
        Niskavuoren Heta kirjoitti:

        Tarmoni riittää moniin asioihin. Kaikkien tiellä ohiajavien yllätysvieraiden (!) kahvittaminen/syöttäminen/saunottaminen ei ole todellakaan minun tehtävä. Nämä röyhkeät vieraat eivät kutsu kotiinsa vastavuoroisesti kylään. Silti he ovat itse tunkemassa kilvan toisten koteihin ja jopa perhejuhliin kuokkimaan, ilman kutsua!

        Aikuisten ihmisten pitäisi miettiä käytöstään ennen yllätyskylään tunkemista. Kuinka monessa perheessä äiti ja isä siirtävät sille päivälle suunnitellut kotityöt, harrastukset, ym. vain vieraiden takia? Pariskunnalle voi tulla vieraista jopa kovia riitoja. Näin käy, jos toisen suku harrastaa yllätyskyläilyjä ja toisen ei.

        Oman perheen hyvinvointi menee vieraiden edelle. Kutsutut vieraat ovat meille aina tervetulleita. Ei tarvitse lähteä pois nälkäisenä ja ilman kahvia!

        Keväisin terveisin yllätysvieraita kammoksuva ilkeä akka Niskavuoren Heta :)

        PS. Seuraavalla kerralla kun ajelet "meillä päin" - ajahan reilusti ohi vaan!

        Meidänkin perhejuhliin osa tunkee itsensä vaikkei ole edes kutsuttu.Meillä on just niin, että toisen suku harrastaa yllätysvierailuja ja toisen ei.Toinen meistä on saanut sellaisen kasvatuksen, ettei koskaan tarvitse ilmoittaa kun menee kylään tai juhliin.Perheriitoja yllätysvieraista meillä tulee joka kerta, kun sellaisia sopimattomia vieraita sattuu kohdalle.
        Se, että soittaa ja kysyy sopiiko tulla on sitä toisten ihmisen kunnioittamista! Ihmisiä on erilaisia, toiset tykkää yllärivieraista ja toiset ei.Hyväksykää se tosiasia ja kunnioittakaa niitä ihmisiä jotka eivät toivo yllätyskäyntejä!!


      • Charles
        Niskavuoren Heta kirjoitti:

        Meillä on iso perhe. Mies käy työssä ja minun vastuulla on kodin- ja lastenhoito.

        En halua yllätysvieraita, koska:
        a) Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä.
        b) Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä.
        c) Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!
        d) Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin.

        Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa! Huoltoasemalla voi käydä WC:ssä ja kahvilla. Em. paikoista ja lounasravintoloista saa myöskin ruokaa.

        Kutsutut vieraat ovat meille tervetulleita! Mutta olen pistänyt em. yllätyskyläilyille stopin. Olen saanut kuulla olevani "ilkeä akka".

        "Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä."

        Kuten on jo monesti varmaan sanottu, ei yllätysvieraita ole pakko kestitä kuin kuninkaita. Fiksu yllätysvieras tajuaa kyllä, ettei isäntäväki ole valmistautunut. Muut yllätysvieraat voikin ajaa pellolle.

        "Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä."

        Tuo on totta, mutta ei tuolla sinänsä ole mitään tekemistä fiksujen yllätysvieraiden kanssa. Vähän sama kuin vastustaisit ravintolassa tupakointia siksi, että on moukkamaista tupakoiden toisen kotona ilman lupaa.

        "Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!"

        HALOO! Eivät tietenkään he kutsu, koska heidän tapoihinsa ei kuulu kutsuminen vaan yllätysvierailu. Kyse on erilaisesta kyläilykulttuurista. Jos et ole koskaan kertonut heille, mitä mieltä olet yllätysvierailusta, eivät he tiedä, että sinä tarvitset erillisen kutsun jotta uskallat tulla kylään. He luulevat, että te menette silloin, kun menette. Niinhän he itsekin tekevät.

        "Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin."

        Tämäkään ei sinänsä liity yllätysvierailuihin. Voihan etukäteen vierailusta ilmoittava kinuta yöpaikkaa aivan samalla tavalla. Jos et halua tarjota yöpaikkaa, älä tarjoa.

        "Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa!"

        Asenteesi on minusta aika outo. Jos on tuttuja, joita näkee harvoin, miksipä ei pistäytyisi vaihtamassa muutaman sanan silloin, kun sattuu ohi ajamaan. Aikaisemmin valitit siitä, kun yllätysvieraita pitää majoittaa. Noita kahvinjuojia ei tarvitse majoittaa, joten eikös he ole helpompia vieraita.

        Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä, jotka eivät halua muita valmistautumatta tavata. Ei se kuitenkaan ole yllätysvierailijoiden vika - varsinkaan, kun isäntäväki harvoin kertoo mielipiteensä yllätysvierailuista. Jos teet yllätysvierailijoiden olon lokoisaksi ja annat ymmärtää heidän olevan tervetulleita milloin vaan, niin tokihan he tulevat.

        No, omien sanojesi mukaan oletkin pistänyt yllätysvierailijat kuriin. Hyvä niin, jos sitä haluat. Ikävänä lieveilmiönä on "ikävä akka" -maine, mutta eihän se haittaa, kunhan vain ei tarvitse yllätyksiä sietää.


      • vaivaa
        Charles kirjoitti:

        "Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä."

        Kuten on jo monesti varmaan sanottu, ei yllätysvieraita ole pakko kestitä kuin kuninkaita. Fiksu yllätysvieras tajuaa kyllä, ettei isäntäväki ole valmistautunut. Muut yllätysvieraat voikin ajaa pellolle.

        "Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä."

        Tuo on totta, mutta ei tuolla sinänsä ole mitään tekemistä fiksujen yllätysvieraiden kanssa. Vähän sama kuin vastustaisit ravintolassa tupakointia siksi, että on moukkamaista tupakoiden toisen kotona ilman lupaa.

        "Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!"

        HALOO! Eivät tietenkään he kutsu, koska heidän tapoihinsa ei kuulu kutsuminen vaan yllätysvierailu. Kyse on erilaisesta kyläilykulttuurista. Jos et ole koskaan kertonut heille, mitä mieltä olet yllätysvierailusta, eivät he tiedä, että sinä tarvitset erillisen kutsun jotta uskallat tulla kylään. He luulevat, että te menette silloin, kun menette. Niinhän he itsekin tekevät.

        "Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin."

        Tämäkään ei sinänsä liity yllätysvierailuihin. Voihan etukäteen vierailusta ilmoittava kinuta yöpaikkaa aivan samalla tavalla. Jos et halua tarjota yöpaikkaa, älä tarjoa.

        "Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa!"

        Asenteesi on minusta aika outo. Jos on tuttuja, joita näkee harvoin, miksipä ei pistäytyisi vaihtamassa muutaman sanan silloin, kun sattuu ohi ajamaan. Aikaisemmin valitit siitä, kun yllätysvieraita pitää majoittaa. Noita kahvinjuojia ei tarvitse majoittaa, joten eikös he ole helpompia vieraita.

        Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä, jotka eivät halua muita valmistautumatta tavata. Ei se kuitenkaan ole yllätysvierailijoiden vika - varsinkaan, kun isäntäväki harvoin kertoo mielipiteensä yllätysvierailuista. Jos teet yllätysvierailijoiden olon lokoisaksi ja annat ymmärtää heidän olevan tervetulleita milloin vaan, niin tokihan he tulevat.

        No, omien sanojesi mukaan oletkin pistänyt yllätysvierailijat kuriin. Hyvä niin, jos sitä haluat. Ikävänä lieveilmiönä on "ikävä akka" -maine, mutta eihän se haittaa, kunhan vain ei tarvitse yllätyksiä sietää.

        kun kirjoitit vastauksesi! Joka tapauksessa kirjoitit hyvin! Olen samaa mieltä, ja varmasti moni muukin. Nimimerkkisi jäi mietityttämään, mies/nainen?
        Maailma näyttää olevan pullollaan tällaista pikkusievää valitusta toisten ihmisten omituisista mielipiteistä.
        Kuka kertoisi oikeat mielipiteet!!!!!!!!!


      • eräs kirjoittelija
        Charles kirjoitti:

        "Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä."

        Kuten on jo monesti varmaan sanottu, ei yllätysvieraita ole pakko kestitä kuin kuninkaita. Fiksu yllätysvieras tajuaa kyllä, ettei isäntäväki ole valmistautunut. Muut yllätysvieraat voikin ajaa pellolle.

        "Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä."

        Tuo on totta, mutta ei tuolla sinänsä ole mitään tekemistä fiksujen yllätysvieraiden kanssa. Vähän sama kuin vastustaisit ravintolassa tupakointia siksi, että on moukkamaista tupakoiden toisen kotona ilman lupaa.

        "Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!"

        HALOO! Eivät tietenkään he kutsu, koska heidän tapoihinsa ei kuulu kutsuminen vaan yllätysvierailu. Kyse on erilaisesta kyläilykulttuurista. Jos et ole koskaan kertonut heille, mitä mieltä olet yllätysvierailusta, eivät he tiedä, että sinä tarvitset erillisen kutsun jotta uskallat tulla kylään. He luulevat, että te menette silloin, kun menette. Niinhän he itsekin tekevät.

        "Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin."

        Tämäkään ei sinänsä liity yllätysvierailuihin. Voihan etukäteen vierailusta ilmoittava kinuta yöpaikkaa aivan samalla tavalla. Jos et halua tarjota yöpaikkaa, älä tarjoa.

        "Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa!"

        Asenteesi on minusta aika outo. Jos on tuttuja, joita näkee harvoin, miksipä ei pistäytyisi vaihtamassa muutaman sanan silloin, kun sattuu ohi ajamaan. Aikaisemmin valitit siitä, kun yllätysvieraita pitää majoittaa. Noita kahvinjuojia ei tarvitse majoittaa, joten eikös he ole helpompia vieraita.

        Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä, jotka eivät halua muita valmistautumatta tavata. Ei se kuitenkaan ole yllätysvierailijoiden vika - varsinkaan, kun isäntäväki harvoin kertoo mielipiteensä yllätysvierailuista. Jos teet yllätysvierailijoiden olon lokoisaksi ja annat ymmärtää heidän olevan tervetulleita milloin vaan, niin tokihan he tulevat.

        No, omien sanojesi mukaan oletkin pistänyt yllätysvierailijat kuriin. Hyvä niin, jos sitä haluat. Ikävänä lieveilmiönä on "ikävä akka" -maine, mutta eihän se haittaa, kunhan vain ei tarvitse yllätyksiä sietää.

        "Ikävän akan maineen" tekevät vain ne, jotka harrastavat näitä yllätysvierailuja. Suoraan sanominen kun pudottaa heidät maanpinnalle miettimään, miksiköhän toinen mahtoi olla niin epäkiitollinen, kun vieraat saapuivat?! Itsehän he eivät voi olla koskaan väärässä, joten on helppo muka loukkaantua syvästi ja haukkua toinen ilkeäksi. Sehän on täysin luonnollista.

        Minä en tästä "lieveilmiöstä" juuri siksi välitä, koska onneksi meitä samoin ajattelevia taitaa olla enemmistö.


      • Chi
        Charles kirjoitti:

        "Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä."

        Kuten on jo monesti varmaan sanottu, ei yllätysvieraita ole pakko kestitä kuin kuninkaita. Fiksu yllätysvieras tajuaa kyllä, ettei isäntäväki ole valmistautunut. Muut yllätysvieraat voikin ajaa pellolle.

        "Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä."

        Tuo on totta, mutta ei tuolla sinänsä ole mitään tekemistä fiksujen yllätysvieraiden kanssa. Vähän sama kuin vastustaisit ravintolassa tupakointia siksi, että on moukkamaista tupakoiden toisen kotona ilman lupaa.

        "Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!"

        HALOO! Eivät tietenkään he kutsu, koska heidän tapoihinsa ei kuulu kutsuminen vaan yllätysvierailu. Kyse on erilaisesta kyläilykulttuurista. Jos et ole koskaan kertonut heille, mitä mieltä olet yllätysvierailusta, eivät he tiedä, että sinä tarvitset erillisen kutsun jotta uskallat tulla kylään. He luulevat, että te menette silloin, kun menette. Niinhän he itsekin tekevät.

        "Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin."

        Tämäkään ei sinänsä liity yllätysvierailuihin. Voihan etukäteen vierailusta ilmoittava kinuta yöpaikkaa aivan samalla tavalla. Jos et halua tarjota yöpaikkaa, älä tarjoa.

        "Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa!"

        Asenteesi on minusta aika outo. Jos on tuttuja, joita näkee harvoin, miksipä ei pistäytyisi vaihtamassa muutaman sanan silloin, kun sattuu ohi ajamaan. Aikaisemmin valitit siitä, kun yllätysvieraita pitää majoittaa. Noita kahvinjuojia ei tarvitse majoittaa, joten eikös he ole helpompia vieraita.

        Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä, jotka eivät halua muita valmistautumatta tavata. Ei se kuitenkaan ole yllätysvierailijoiden vika - varsinkaan, kun isäntäväki harvoin kertoo mielipiteensä yllätysvierailuista. Jos teet yllätysvierailijoiden olon lokoisaksi ja annat ymmärtää heidän olevan tervetulleita milloin vaan, niin tokihan he tulevat.

        No, omien sanojesi mukaan oletkin pistänyt yllätysvierailijat kuriin. Hyvä niin, jos sitä haluat. Ikävänä lieveilmiönä on "ikävä akka" -maine, mutta eihän se haittaa, kunhan vain ei tarvitse yllätyksiä sietää.

        "Hyvän kirjoittajan" maineen olet Charles saanut, mutta minusta aivan suotta. Joko missasit pointin tahallaan tai olet kovin naiivi eikä sinulla tod.näk. miehenä ole mitään käsitystä vieraiden paapomisesta(oli se sitten pakotettua tai ei).

        "Asenteesi on minusta aika outo. Jos on tuttuja, joita näkee harvoin, miksipä ei pistäytyisi vaihtamassa muutaman sanan silloin, kun sattuu ohi ajamaan."

        Hah! Kunpa vaan kyse olisikin tuosta... Samat ihmiset ne yleensä kahville pistäytyvät, eivätkä mitenkään vaatimattomasti. Ihan heidän puoleltaan tulevat usein toiveet välipalasta/juoruamisesta tai sitten vihjailevat lapsien väsymyksestä/nälästä. Minä tiedän, olen tätä todistanut lapsuudenkodissani eräätkin kerrat...

        "Noita kahvinjuojia ei tarvitse majoittaa, joten eikös he ole helpompia vieraita."

        Tästä huomaa yksinkertaisen ajattelutapasi. "Pelkkä" kahvinjuonti käsittää teoriassa n. 1-2 kupillista kahvia, 30-60 min. juoruilua ja sitten lähdetäänkin jo tien päälle. Todellisuus? "Onkos teillä sitä/tätä/tota tän kanssa, aiai mutkun mulle/vaimolle/lapselle ei käy toi eikä tää, saaksmä sitä/tätä/tota, ai kuinka ihania, otanpa lisää" jne.! Pelkkä kahvinjuonti on kuin paraskin show, etenkin jos mukana pöydässä on lapsia. Saat tuntea nahoissasi, jossei löydy tarjottavaa ja pöydässä istutaan väh. se tunti, yleensä kaksikin. Kyläilyä pitkitetään matsin tuloksilla, taivaanrannan tuijottelulla ja millä lie...

        "Ei se kuitenkaan ole yllätysvierailijoiden vika - varsinkaan, kun isäntäväki harvoin kertoo mielipiteensä yllätysvierailuista."

        Joopajoo, uikutiuik. Suomen kulttuuri on hiton vieraanvarainen eikä kukaan tavallinen suomalainen kehtaa olla kestitsemättä, siitä nyt puhumattakaan että sanoisi kuinka raivostuttavia yllätysvierailut saattavat olla. Täällä ei osata puhua asioista fiksusti, aina joku loukkaantuu ja toinen saa kauhean maineen. Tahtoisin nähdä, kuinka itse pääset eroon vieraista ennen kuin he edes tulevat sisälle ja ilman, että välit katkeavat/juoruja alkaa liikkumaan...


      • reppanaa.
        Niskavuoren Heta kirjoitti:

        Meillä on iso perhe. Mies käy työssä ja minun vastuulla on kodin- ja lastenhoito.

        En halua yllätysvieraita, koska:
        a) Työtä on tarpeeksi, ilman, että syötän, juotan ja saunotan omaa ja miehen sukua meillä.
        b) Minusta on erittäin moukkamaista tunkea ilmoittamatta kylään isoon perheeseen esim.
        - aamulla klo 7.
        - illalla klo 21-22.
        - sunnuntaina, kun on koko perheen ainut yhteinen lepopäivä.
        c) Moukkamaiset yllätysvieraat eivät kutsu meitä ikinä omaan kotiinsa nauttimaan valmiin pöydän antimista. Saati että menisimme heille kylään ILMOITTAMATTA!
        d) Emme halua majoittaa vieraita yöksi, koska
        - meille ei mahdu.
        - vieraat eivät osallistu kodin yhteisiin töihin.

        Röyhkeimmät yllätysvieraat tulevat soittamaan ovikelloa, koska "sattuivat vaan ajamaan tästä ohi". Olipas sattuma....... He pistäytyvät meillä kahvilla, syömässä ja WC:ssä. Sitten onkin mukava jatkaa matkaa! Huoltoasemalla voi käydä WC:ssä ja kahvilla. Em. paikoista ja lounasravintoloista saa myöskin ruokaa.

        Kutsutut vieraat ovat meille tervetulleita! Mutta olen pistänyt em. yllätyskyläilyille stopin. Olen saanut kuulla olevani "ilkeä akka".

        Ymmärrän täysin,jos et halua yllätysvieraita.Siis varsinkin jos ne pitää syöttää,juottaa ja saunottaa. Meillä vieraat syövät,juovat ja saunovat itse. Ja jos ei se yksin suju,niin vanhempansa ovat mukana ja hoitavat sen puolen;))


    • omituinenko?

      Tässä taas nähdään kuinka erilaisia me ihmiset olemme. Yllätysvieraat voivat olla toisille suuri ilo ja toisille vihaa nostattava tilanne. Minä toivotan kaikki vieraat tervetulleiksi meille, harvoin meillä on mitään niin tärkeää ja erinomaista tekemistä, että vieraat sitä voisivat häiritä. Ja jos huusholli on sekaisin, niin mitä sitten. Silmänpalvontaa!
      Paljon enemmän työtä on, jos vierailu on etukäteen sovittu, silloin tuntuu että paikat täytyy olla viimeisen päälle kunnossa, ja tarjottavaa sen seitsemää sorttia.
      Mutta ehkä juuri siksi vierailut nykyisin ovat niin harvinaisia, sekä yllätys- että etukäteen sovitut.
      Puhetta kyllä riittää, että tulkaa käymään, mutta mitään se ei tarkoita!

      • erilaisia

        Kuitenkaan et sitten tunnu HYVÄKSYVÄN sitä TOSIASIAA. Vaan sinusta ilmeisesti kaikkien pitäisi olla samanlaisia ja tykätä hirveästi yllätysvieraista, vaikka olisi millainen tilanne kotona.

        Outo asenne.


      • omituinen
        erilaisia kirjoitti:

        Kuitenkaan et sitten tunnu HYVÄKSYVÄN sitä TOSIASIAA. Vaan sinusta ilmeisesti kaikkien pitäisi olla samanlaisia ja tykätä hirveästi yllätysvieraista, vaikka olisi millainen tilanne kotona.

        Outo asenne.

        luulla mitä toinen tarkoittaa. Halusin vain kertoa, että yllätysvieraat voivat todella ilahduttaa TOISIA ihmisiä. Jokainenhan tietysti hyväksyy mitä haluaa, ei lopu epäsopu maailmasta.


      • evas
        erilaisia kirjoitti:

        Kuitenkaan et sitten tunnu HYVÄKSYVÄN sitä TOSIASIAA. Vaan sinusta ilmeisesti kaikkien pitäisi olla samanlaisia ja tykätä hirveästi yllätysvieraista, vaikka olisi millainen tilanne kotona.

        Outo asenne.

        "Vaan sinusta ilmeisesti kaikkien pitäisi olla samanlaisia ja tykätä hirveästi yllätysvieraista, vaikka olisi millainen tilanne kotona.

        Outo asenne. "

        käsittämätöntä vääristelyä nimim. omituinen kommenttiin

        luehan tarkemmin aikaisempi kommentti ja mieti missä kirjoittaja vaatii että kaikkien pitäisi ajatella kuin hän ? HALOO !!!


      • lukenut.
        evas kirjoitti:

        "Vaan sinusta ilmeisesti kaikkien pitäisi olla samanlaisia ja tykätä hirveästi yllätysvieraista, vaikka olisi millainen tilanne kotona.

        Outo asenne. "

        käsittämätöntä vääristelyä nimim. omituinen kommenttiin

        luehan tarkemmin aikaisempi kommentti ja mieti missä kirjoittaja vaatii että kaikkien pitäisi ajatella kuin hän ? HALOO !!!

        Minä toivotan kaikki vieraat tervetulleiksi meille, harvoin meillä on mitään niin tärkeää ja erinomaista tekemistä, että vieraat sitä voisivat häiritä. Ja jos huusholli on sekaisin, niin mitä sitten. Silmänpalvontaa!
        Paljon enemmän työtä on, jos vierailu on etukäteen sovittu, silloin tuntuu että paikat täytyy olla viimeisen päälle kunnossa, ja tarjottavaa sen seitsemää sorttia.
        Mutta ehkä juuri siksi vierailut nykyisin ovat niin harvinaisia, sekä yllätys- että etukäteen sovitut.
        Puhetta kyllä riittää, että tulkaa käymään, mutta mitään se ei tarkoita!


    • MEILLE,

      nimenomaan yllätysvieraat. Mikäs sen mukavampaa. Eipähän ole mitään paineita siivon eikä tarjoilun suhteen.

      • omituinen

        että joku muukin on samaa mieltä kanssani. Siis tervetuloa myös meille. Ja kerronpa vielä, että meille tulleet vieraat, joko kutsutut tai yllätys, ovat aina olleet ystäviämme, eivät vihamiehiä. Tosin en oikein tiedä onko meillä edes sellaisia.


      • evas
        omituinen kirjoitti:

        että joku muukin on samaa mieltä kanssani. Siis tervetuloa myös meille. Ja kerronpa vielä, että meille tulleet vieraat, joko kutsutut tai yllätys, ovat aina olleet ystäviämme, eivät vihamiehiä. Tosin en oikein tiedä onko meillä edes sellaisia.

        Ihmettelinkin tuossa viestiketjua lukiessani, että onko todellakin joillakin pelko, että ovesta tupsahtele ihan ketä vain. Meilläkin mahdolliset yllätysvieraat ovat todellakin joko sukulaisia tai ystäviä ja tuttavia ja miksi heidän kanssaan pitäisi jäykistellä ja valita puheenaiheet valmiiksi niin että ne kaikille sopisi ja olla pöytä koreana ja pannu kuumana ja huusholli siivottu ja emäntä tällingissä. Ehei, talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan...sanoo vanha sananlasku.


      • me jotka emme
        evas kirjoitti:

        Ihmettelinkin tuossa viestiketjua lukiessani, että onko todellakin joillakin pelko, että ovesta tupsahtele ihan ketä vain. Meilläkin mahdolliset yllätysvieraat ovat todellakin joko sukulaisia tai ystäviä ja tuttavia ja miksi heidän kanssaan pitäisi jäykistellä ja valita puheenaiheet valmiiksi niin että ne kaikille sopisi ja olla pöytä koreana ja pannu kuumana ja huusholli siivottu ja emäntä tällingissä. Ehei, talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan...sanoo vanha sananlasku.

        toivota yllätysvieraita tervetulleiksi missä tilanteessa tahansa?


      • evas
        me jotka emme kirjoitti:

        toivota yllätysvieraita tervetulleiksi missä tilanteessa tahansa?

        siis miten parempia ??? ja onko olemassa jokin asteikko hyvä parempi paras, sen mukaan miten asioista ajattelee

        vai yksinkertaisestiko tunnet jotenkin huonommuutta nyt itse ?


      • aina?
        evas kirjoitti:

        Ihmettelinkin tuossa viestiketjua lukiessani, että onko todellakin joillakin pelko, että ovesta tupsahtele ihan ketä vain. Meilläkin mahdolliset yllätysvieraat ovat todellakin joko sukulaisia tai ystäviä ja tuttavia ja miksi heidän kanssaan pitäisi jäykistellä ja valita puheenaiheet valmiiksi niin että ne kaikille sopisi ja olla pöytä koreana ja pannu kuumana ja huusholli siivottu ja emäntä tällingissä. Ehei, talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan...sanoo vanha sananlasku.

        Ei minulle sovi sukulaistenkaan tulo, jos on joku muu kylässä, olen lähdössä jonnekin tai on töitä. Nykyajan ihmiset ovat menevämpiä ja vuorotöitä tehdän paljon enemmän kuin silloin "ennen vanhaan". Hyvin mielellään nämä entisaikoihin vertailijat eivät ota asioissa huomioon nykyajan ympäristöä.


      • Sopii
        aina? kirjoitti:

        Ei minulle sovi sukulaistenkaan tulo, jos on joku muu kylässä, olen lähdössä jonnekin tai on töitä. Nykyajan ihmiset ovat menevämpiä ja vuorotöitä tehdän paljon enemmän kuin silloin "ennen vanhaan". Hyvin mielellään nämä entisaikoihin vertailijat eivät ota asioissa huomioon nykyajan ympäristöä.

        tulla! Ensinnäkin, meillä on harvoin vieraita, ja toiseksi, jos olen lähdössä johonkin,sanon sen tietenkin tulijoille. Ja useimmat tekeillä olevat hommat voin siirtää eteenpäin.
        Jos tilanne on tosi huono kotona, niin miksi sitä ei voi sanoa suoraan? Taasko silmänpalvontaa?


      • kun sanotaankin
        Sopii kirjoitti:

        tulla! Ensinnäkin, meillä on harvoin vieraita, ja toiseksi, jos olen lähdössä johonkin,sanon sen tietenkin tulijoille. Ja useimmat tekeillä olevat hommat voin siirtää eteenpäin.
        Jos tilanne on tosi huono kotona, niin miksi sitä ei voi sanoa suoraan? Taasko silmänpalvontaa?

        Minä olen se, joka tekee töitä kotona. En voi siirtää noin vain hommia eikä aina ole itsestä kiinni, että ne jää viime tinkaan, kun ne ovat toisten toimittamisista riippuvaisia. Minulla voi olla myös sovittuja asiakastapaamisia ja usein päivällä onkin. Mutta kun sanoo suoraan, että on töitä, puhuu esim isäni "ei oltu sitten tervetulleita" hyvin loukkaantuneella äänellä. Se on ärsyttävää. Jos itselle sopii yllätysvieraat, ei saa silti olettaa että muille sopii. Ja kuten meillä, tulevat 100 km:n päästä odottamaan junaa ilmoittamatta etukäteen, pitävät itsestään selvänä että se sopii. Puolisoni ei sano, minä sanon ja nyt olen sitten hankala. Kuinkahan monelle sopisi, että työpaikalle tulevat sukulaiset yllättäen lorvimaan?


      • olisi vaikeaa?
        Sopii kirjoitti:

        tulla! Ensinnäkin, meillä on harvoin vieraita, ja toiseksi, jos olen lähdössä johonkin,sanon sen tietenkin tulijoille. Ja useimmat tekeillä olevat hommat voin siirtää eteenpäin.
        Jos tilanne on tosi huono kotona, niin miksi sitä ei voi sanoa suoraan? Taasko silmänpalvontaa?

        Mikä siinä pistää vastaan?

        Ei kai Suomessa tai yleensäkään länsimaissa enää ole oikein ketään, kellä ei olisi puhelinta.

        Kohteliaisuus vaatii, että kysytään sopiiko tulla. Ihan eri asia on joku erikoistapaus, joka on ympäristölleen kertonut ettei hänelle tarvi koskaan ilmoittaa tulostaan etukäteen.


      • eikös?
        evas kirjoitti:

        siis miten parempia ??? ja onko olemassa jokin asteikko hyvä parempi paras, sen mukaan miten asioista ajattelee

        vai yksinkertaisestiko tunnet jotenkin huonommuutta nyt itse ?

        Teillä on kiihkeä lässytys päällä siitä miten kivaa juuri teillä on kun olette niin hirveän sosiaalisia joka tavalla. Nostatte ikään kuin itsenne meidän tavisten yläpuolelle ihan selvästi.

        En käsitä miksi, ja haluaisin siihen selvityksen. Mutta ilmeisestikään sinulla/teillä ei ole haluja selittää.


      • oikeastaan
        eikös? kirjoitti:

        Teillä on kiihkeä lässytys päällä siitä miten kivaa juuri teillä on kun olette niin hirveän sosiaalisia joka tavalla. Nostatte ikään kuin itsenne meidän tavisten yläpuolelle ihan selvästi.

        En käsitä miksi, ja haluaisin siihen selvityksen. Mutta ilmeisestikään sinulla/teillä ei ole haluja selittää.

        Oikeastaan, kun ajattelee.. sosiaalisempia ovat NE, jotka viitsivät soittaa sillä puhelimella ensin, ja kysellä kohteliaasti onko toisella kiirusta juuri nyt tms.

        On tosi epäsosiaalista käyttäytymistä vaan porhaltaa toisen luo ja prinkauttaa kelloa kuin joku vähäjärkinen.

        Miettikää...!


    • poikkeuksia lukuunottamatta

      Olen huomannut pääsääntöisesti, että maaseudun ihmiset "maalaiset" ovat enemmän näitä pellossa asuvia, jotka tulevat ilmoittamatta ja olettavat että muut ovat heti todella iloisia heidän vierailustaan. Että olisi jotenkin samantien kutsumatta VELVOLLISUUS kahvittaa heitä.

      Taitavatpa olla keskivertoa uteliaampia, kuten tässäkin viestiketjussa eräs tokaisi, että on kiva tulla "tsekkaamaan toisten siivo" ja varmaan utelemaan siinä samalla kaikki muutkin asiat.

      Onneksi tällaiset tapaukset noteerataan äkkiä meidän lähisuvussa ja muutamat ovat valittaneet esim. eräästä pariskunnasta, joka tätä on alkanut yhtäkkiä harrastaa. Se tuntuu kaikista tekopyhälle, koska eivät ole aiemmin olleet missään tekemisissä ja yhtäkkiä ollaan kuin hyvätkin tuttavasukulaiset.
      Jotenkin haistaa pitkälle, että tullaan kyläilemään vain utelumielessä. Ei niinkään puhtaat jauhot pussissa. Eivät taida edes kuvitella, että heidän yllätysvisiiteilleen ja uteliaisuudelleen naureskellaan monessakin paikassa.

      Mutta tulkaa vaan jatkossakin salaa ilmoittamatta utelemaan, niin saadaan naureskella :-)

      • tullut

        mieleen että ei sitä uteliaisuuttaan tulla vaan halutaan olla välittömiä, halutaa pitää jotain vanhaa ns. perinnettä yllä.
        Kyllä ne uteliaat vieraat tunnistaa aidoista ystävistä. Sitä voi olla tosi yksinäinen jossain elämän vaiheessa jos aina työntää ihmiset pois.
        Mielestäni se ei ole fiksuutta että ei ole tekemisissä naapureiden eikä ystävien kanssa.


      • tunnistaa
        tullut kirjoitti:

        mieleen että ei sitä uteliaisuuttaan tulla vaan halutaan olla välittömiä, halutaa pitää jotain vanhaa ns. perinnettä yllä.
        Kyllä ne uteliaat vieraat tunnistaa aidoista ystävistä. Sitä voi olla tosi yksinäinen jossain elämän vaiheessa jos aina työntää ihmiset pois.
        Mielestäni se ei ole fiksuutta että ei ole tekemisissä naapureiden eikä ystävien kanssa.

        Nimenomaan pelkästään uteliaat "sukulais" ihmiset tunnistaa kaukaa. Usko pois vaan, tiedän mistä puhun. Aidot ystävät ovat todella erikseen. Niitä ei kasvakaan joka oksalla ja hyvä niin.

        Ja naapurit taas... niitä ei saa kukaan valita. Mutta naapureistahan ei tässä ollutkaan kyse.


      • totisesti

        ovat niitä kaupunkilaisia -pääkaupunkiseudulla asuvia - jotka yrittävät saada ilmaisen majoituksen ja ruoan talvi- tai pääsiäisloman ajaksi. Asumme Kuusamossa ja Ruka on vieressä. Arvatkaapa, onko koskaan kutsuttu vastavierailulle?
        Eivät tosin saa enää ilmaista täysihoitoa. Yksi kerta jokaisen porukan kanssa riitti.
        Jotkut yrittävätjopa tunkea lapsensa "viikkohoitoon" loma-ajaksi.


      • jos
        totisesti kirjoitti:

        ovat niitä kaupunkilaisia -pääkaupunkiseudulla asuvia - jotka yrittävät saada ilmaisen majoituksen ja ruoan talvi- tai pääsiäisloman ajaksi. Asumme Kuusamossa ja Ruka on vieressä. Arvatkaapa, onko koskaan kutsuttu vastavierailulle?
        Eivät tosin saa enää ilmaista täysihoitoa. Yksi kerta jokaisen porukan kanssa riitti.
        Jotkut yrittävätjopa tunkea lapsensa "viikkohoitoon" loma-ajaksi.

        tuollaista todella tapahtuu. Toivottavasti ei sentään yllätysvierailuna? Kyseessähän ei ole enää vierailu vaan lomailu, ja sen ei pidä olla ilmaista. Minun mielestäni isäntäväki voisi ilman muuta sanoa seuraavalla kerralla, että aikovat veloittaa majoituksesta.
        Vaikea juttu, mutta todella epäkohteliasta hyväksikäyttöä.


    • vaikka kuinka primputat kelloa

      en avaa koskaan ovea.työni takia nukun kaikki päivät enkä todellakaan halua herätä ovikelloon.olen tehnyt päätöksen että jos joku ei voi soittaa että on tulossa kylään tai muuten ilmoittaa ei ovi aukene.samalla pääsee eroon kaupustelijoista sun muista jotka yrittää tyrkyttää jotakin.
      en avaa ovea edes poliisille.

      • Alina

        Sama juttu. En avaa enää kenellekkään, jos en ole sopinut tapaamista. Siellä on kuitenkin vaan kaupustelijoita tai hihhuleita. Taisi kerran käydä joku muukin (tuttava?) keskellä päivää oven takana, muttei voisi vähempää kiinnostaa, kun ei kerran ilmoittanutkaan mitään. Oma vika. Tein sitten ruuan rauhassa loppuun.


    • ukot ja akat

      Kummasta ryhmästä tulevat ilkeät vanhat akat ja ukot. Ystävä piiri on pienentynyt ja pienentynyt, kärttyisyys ja vihamielisyys on astunut esiin kun ei enää ole työpaikkakontakteja eläkkeellä..

      • mutta

        harva tuollaista ymmärtää, ennenkuin on myöhäistä. Työkaverit tuntuvat ikuisilta ystäviltä, silloin on helppo karkottaa sukulaiset ja muut tuttavat.
        Mutta tätäkin keskustelua seuratessa huomaan, että on niitä kärttyisiä nipottajia nuoremmissakin, akkoja kuitenkin lienevät suurin osa. Miehet yleensä ovat suurpiirteisempiä.


      • ihan ilkeydestä kyse

        Kuvitellaan tilanne, että olet vaikkapa ollut koko päivän todella masentunut. Olet itkeskellyt koko illan ja karmean näköisenä mukavissa virttyneissä verkkareissa ja villasukissa. Silmäsi ovat turvonneet kiinni ja hiuksesi rasvaiset. Kotonasi on tänään aivan hirveä sotku jostain syystä, vaikka yleensä onkin ihan siistiä.

        Sitten soi ovikello, avaat oven ja siellä on vaikkapa hieman sinulle vieraampi sukulainen miehesi puolelta. Hän oli ollut ohikulkumatkalla ja ajatteli pistäytyä, kun ei ollut käynyt koskaan aiemmin. Miehesi ei ole edes kotona.

        Tietenkin hymyilet onnellisena vieraastasi ja sanot tervetuloa vaan peremmälle? ;)


      • talonakka
        ihan ilkeydestä kyse kirjoitti:

        Kuvitellaan tilanne, että olet vaikkapa ollut koko päivän todella masentunut. Olet itkeskellyt koko illan ja karmean näköisenä mukavissa virttyneissä verkkareissa ja villasukissa. Silmäsi ovat turvonneet kiinni ja hiuksesi rasvaiset. Kotonasi on tänään aivan hirveä sotku jostain syystä, vaikka yleensä onkin ihan siistiä.

        Sitten soi ovikello, avaat oven ja siellä on vaikkapa hieman sinulle vieraampi sukulainen miehesi puolelta. Hän oli ollut ohikulkumatkalla ja ajatteli pistäytyä, kun ei ollut käynyt koskaan aiemmin. Miehesi ei ole edes kotona.

        Tietenkin hymyilet onnellisena vieraastasi ja sanot tervetuloa vaan peremmälle? ;)

        Tuollaisessa kuvitellussa tilantessa kertoisin vieraalle kohteliaasti, että on ollut todella rankka päivä ja en ole oikein kunnossa, miehenikään ei ole kotona, että jos vaikka tulisit käymään joku toinen kerta, olen pahoillani että en voi nyt ottaa vieraita vastaan.
        Kun ajattelen mieheni sukulaista nyt ketä tahansa niin en keksi ketään, joka siinä tilanteess avetäis herneen nenään ja lakkaisi edes yrittämästä käydä.


      • kaunistella
        talonakka kirjoitti:

        Tuollaisessa kuvitellussa tilantessa kertoisin vieraalle kohteliaasti, että on ollut todella rankka päivä ja en ole oikein kunnossa, miehenikään ei ole kotona, että jos vaikka tulisit käymään joku toinen kerta, olen pahoillani että en voi nyt ottaa vieraita vastaan.
        Kun ajattelen mieheni sukulaista nyt ketä tahansa niin en keksi ketään, joka siinä tilanteess avetäis herneen nenään ja lakkaisi edes yrittämästä käydä.

        Nolohan se tilanne olisi, vaikka miten yrität kaunistella. Tyyppi jäisi miettimään, että mitähän on tapahtunut kun noin kamalan itkeneeltä näytti??!!
        Kun kerran noin "yltiövälittömiä" olette, kohta siitä tietäisi koko suku ja sinun täytyisi kertoa rääkymisesi todellinen syy, ettei kukaan vaan arvaile väärin, miksei samalla vähän enemmänkin.

        No kuviteltu tilanne tuo, mutta on se sitten näköjään niin helvetin vaikeaa (epäsosiaalista) ilmoittaa aina etukäteen tulostaan. Ja vaikea tajuta, ettei aina kaikille sovi kyläilysi.


    • ymmärtää.

      Yhden kerran elämäni aikana meillä on käynyt yllätysvieraita. Ja oli ihan mukavaa! Yllätysvieraiksi en laske omia, muutamaa hyvää ystävääni tai sisartani, jotka ovat tervetulleita vaikka keskellä yötä. Koiraa ulkoiluttaessaan he ovatkin silloin tällöin piipahtaneet kysymään kuulumisia.

      Eli eipä tuo kovin yleistä taida olla, että pamahdetaan porukalla ilmoittamatta käymään. Ainakaan näin nykykännykkäaikakautena, jolloin voi laittaa vaikka tekstarin, jos ei halua soittaa.

      Eli en katsoisi, että loppuelämäni olisi tuhoutunut, jos meille tulisi yllätysvieraita. En oikein jaksa uskoa, että kenelläkään on sellaista tuttavapiiriä, joka kuukausittain raahautuisi ilmoittamatta kylään.

      Ihmiset on nykyään tosi omituisia. Sitä ollaan niin mustavalkoisia. Joka asia tuntuu olevan se ääripää. Eli ei ole kultaista keskitietä, vaan joko vieraita tulee taukoamatta isolla revohkalla ilmoittamatta kylään syömään ja juomaan KAIKEN mitä jääkaapista löytyy tai sitten toinen vaihtoehto on, ettei kukaan koskaan käy yllätysvisiitillä.

      Eikö olisi mahdollista, että olisi tilanne, että silloin tällöin joku käy, mutta niin, ettei kukaan hermostu, vaan se on vain päinvastoin mukavaa.

      Hyvää kesää vain kaikille! Toivottavasti ette saa vieraita kotiinne, ettei elämä pilaannu!

      • vaikuttaa?

        Ei koskaan voi yleistää omaa tilannettaa tuosta vaan koskemaan kaikkia muita.

        Ja oliko pakko panna se pieni viturointi viestisi loppuun? Onko joku väittänyt, että ihan elämä menee pilalle? Ei, mutta kiusallista se on. Eikä kukaan ole suostunut kertomaan, miksi se etukäteen ilmoittaminen ja kohtelias kysäisy "sopiiko tulla?" olisi niin helkutin vaikeaa.

        Jotkut ihmiset joutuvat todella kärsimään tällaisesta, usein kiltteyttään. Omalla kohdallani eräs tietty ryhmä käytti asuntoani hyväkseen, koska asun eräässä satamkaupungissa. Huomasin kyllä vähän päästä mistä oli kyse. En minä henkilönä heitä mitenkään kiinnostanut, oli vain tiedossa hyvä ja ennen kaikkea täysin ilmainen majapaikka sopivassa kohdassa. Tuskinpa se mitenkään äärettömän harvinaista on.


      • olen

        minäkin. Hyvää kesää sinulle!


    • ???

      te jotkut olette niin pirun huolettomia, vastuuntunnottomia, epäkohteliaita ettette välitä piirun vertaa ilmoittaa etukäteen kylään tulostanne? Kysyä, että sopiiko tulla? Vai onko se vain sitä, että ihminen on vaan niin yksinkertainen?

      • hyvä ystävä

        tässä elämässä kaikki on niin suhteellista. Ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta, ei yhtä ainoaa oikeaa tapaa ajatella. Yksi on yhtä mieltä ja toinen toista, kaikki ne ovat vain mielipide-eroja. En tunne olevani yksinkertainen, tajuan vain sen, että vaikka taipuisin tuhannelle mutkalle, ja vaikka ajattelisin juuri niinkuin käsket, niin jonkun toisen mielestä olisin kuitenkin vastuuntunnoton, epäkohtelias jne.
        Miten ihmeessä suhtaudut noin vihamielisesti muihin ihmisiin? Usko pois, elämä on mukavampaa kun rentoudut ja annat tilaa muidenkin mielipiteille.


      • missä vaikeus?
        hyvä ystävä kirjoitti:

        tässä elämässä kaikki on niin suhteellista. Ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta, ei yhtä ainoaa oikeaa tapaa ajatella. Yksi on yhtä mieltä ja toinen toista, kaikki ne ovat vain mielipide-eroja. En tunne olevani yksinkertainen, tajuan vain sen, että vaikka taipuisin tuhannelle mutkalle, ja vaikka ajattelisin juuri niinkuin käsket, niin jonkun toisen mielestä olisin kuitenkin vastuuntunnoton, epäkohtelias jne.
        Miten ihmeessä suhtaudut noin vihamielisesti muihin ihmisiin? Usko pois, elämä on mukavampaa kun rentoudut ja annat tilaa muidenkin mielipiteille.

        Miksi on vaikeaa tai jopa mahdotonta soitella ja kysäistä, sopiiko tulla? Kaikillahan on nykyään puhelin, eikö?


      • Charles
        missä vaikeus? kirjoitti:

        Miksi on vaikeaa tai jopa mahdotonta soitella ja kysäistä, sopiiko tulla? Kaikillahan on nykyään puhelin, eikö?

        Kaikkien maailma ei ole täytetty kiireellä. Voi olla, että ajatus vierailusta tulee mieleen todellakin silloin, kun kohteen lähellä ollaan jostain muusta syystä. Kun ei ole kiire, niin ei haittaa vaikka kävisi turhaan kurkkaamassa, onko kaveri kotona vai ei. Jos hän on kotona, niin tilanteen mukaan jäädään kahville tai ei jäädä. Eihän kaikkea tarvitse etukäteen suunnitella.

        Kyllähän fiksu vieras nopeasti huomaa, onko isäntäväellä aikaa seurusteluun juuri sillä hetkellä. Jos jokin homma on kesken ja se pitää saada valmiiksi, homman tekeminen jatkuu, joten vieras näkee, että nyt ei kyläily sovi. Jos taas isäntäväki alkaa kattamaan kahveja, on se merkki siitä, että kahville sopii jäädä. Noin ainakin minä toimin isäntänä. Fiksu vieras ei loukkaannu, vaikkei isännällä juuri sillä hetkellä aikaa olisikaan.

        Jos sinulla ei ole aikaa keitellä kahveja yllätysvieraalla, älä keitä. Ei se vieras pitkäksi aikaa jää, kun huomaa, että sinulla on kiire.


      • huoh väsyttää
        Charles kirjoitti:

        Kaikkien maailma ei ole täytetty kiireellä. Voi olla, että ajatus vierailusta tulee mieleen todellakin silloin, kun kohteen lähellä ollaan jostain muusta syystä. Kun ei ole kiire, niin ei haittaa vaikka kävisi turhaan kurkkaamassa, onko kaveri kotona vai ei. Jos hän on kotona, niin tilanteen mukaan jäädään kahville tai ei jäädä. Eihän kaikkea tarvitse etukäteen suunnitella.

        Kyllähän fiksu vieras nopeasti huomaa, onko isäntäväellä aikaa seurusteluun juuri sillä hetkellä. Jos jokin homma on kesken ja se pitää saada valmiiksi, homman tekeminen jatkuu, joten vieras näkee, että nyt ei kyläily sovi. Jos taas isäntäväki alkaa kattamaan kahveja, on se merkki siitä, että kahville sopii jäädä. Noin ainakin minä toimin isäntänä. Fiksu vieras ei loukkaannu, vaikkei isännällä juuri sillä hetkellä aikaa olisikaan.

        Jos sinulla ei ole aikaa keitellä kahveja yllätysvieraalla, älä keitä. Ei se vieras pitkäksi aikaa jää, kun huomaa, että sinulla on kiire.

        Sitä vastausta tuohon yksinkertaiseen kysymykseen ei näköjään saa vaikka hohtimilla kiskoisi.


      • Charles
        huoh väsyttää kirjoitti:

        Sitä vastausta tuohon yksinkertaiseen kysymykseen ei näköjään saa vaikka hohtimilla kiskoisi.

        No voi jeesus, pitääkö kaikki rautalangasta vääntää?

        Kun ei ole syytä kysyä, niin miksi pitää erikseen kysyä? Sinä kysyit, että miksei voi etukäteen kysyä. Kyseessä on teko (siis kysyminen). Jos ei ole syytä tehdä jotain tekoa, se jätetään tekemättä.

        Jos ei ole syytä käydä jonain päivänä kaupassa, alatko tivata puolisoltasi, että "Mikset käynyt kaupassa?" Jos ei ole syytä käydä, niin sitten ei käydä. Pitää siis olla syy, että vierailusta soitetaan etukäteen. Ihminen, joka ei pane pahakseen yllätysvierailuja ja jonka mielestä yllätysvierailut ovat normaalia kanssakäymistä, ei näe syytä soittaa etukäteen. Hän ei siis soita.

        Jos välttämättä haluat syyn, niin soittaminen maksaa pari senttiä. Miksi ihminen tuhlaisi edes tuota paria senttiä asiaan, joka hänen mielestään on täysin turha?


    • kokenut saman

      On kivaa kun tulee vieraita,eikä aina tarvitse ilmoittaa.Kuitenkin vanhempani ovat lukemattomia kertoja joutuneet kaupunkilaisten yllätysvierailujen kohteeksi lypsyaikaan.Meillä oli n.20 lypsävää navetassa,vasikat,hiehot ja sonnit päälle,joten navetta-askareissa kului n.4h aamuin illoin.Lisäksi päivän rehu-ym.työt,joten ei vapaata.No,rakkaat sukulaiset huristelivat meille aina n.klo.16.00,jolloin on Mansikin ja kumppaneiden lypsyaika.He vain sanoivat,että ajettiin ohi ja kun ootte kotona tähän aikaan niin tultiin,älkää meistä välittäkö.No mun vanhemmat on kohteliaita ihmisiä,eiväthän he voineet lähteä navettaan,vaan vieraille laitettiin pöytä koreaksi etteivät loukkaannu.Suunnilleen klo.18.30 he katselivat kelloa,että täytyy lähteä kotiin,että pääsee nukkuun.Minun vanhempani lähtivät navettaan sillä seurauksella,että olivat siellä puoliyöhön asti,lehmien utareet kipeinä,kun maitoa ei otettu ajallaan pois ja seuraavana aamuna jouduttiin aamulypsyä laittamaan myöhäisemmäksi,eli lypsyrytmi meni sekaisin.Tottakai voi sanoa,että olisitte vaan menneet navettaan,mutta sukulaiset loukkaantuvat,ja jokainen käy harvoin ja kun kaikki kaupunkilaissukulaiset ovat samanlaisia,niin ei ole kivaa että kaikki loukkaantuvat.No,enää ei ole pariin vuoteen lehmiä ollut,mutta vinkiksi,älkää vierailko maatiloilla klo.n.15.30-19.30 välisenä aikana tai aamuisin klo.6.00-11.00,ne ovat sillloin navetassa.

      • aiemmin kirjoitin

        Minä kirjoitinkin tuolla aiemmin, kun joku kirjoitti että ennen maalla tultiin milloin vain, mutta se ei pidä paikkaansa. Jokaiselle oli itsestään selvää, että lypsyaikaan ei kylään menty, se oli aikaan milloin joka talossa ei vielä ollut lankapuhelintakaan. Muutenkin muistan, että kello viiden aika oli 60-70-luvulla epäsopiva kyläilyaika, sekä aikuisille että lastenkin käydä kavereiden luona, sillä se oli yleensä ruoka-aika joka talossa ainakin meillä päin vaikkei lehmiä ollutkaan. Itse olen syntynyt 60-luvun alussa.


      • lukija.

        välilyönnin jokaisen pilkun ja pisteen ym. perään, niin tekstisi saa vähän ilmaan ja sitä on helpompi lukea.

        Tyhjiä rivejäkin voi jättää väliin silloin tällöin, näissä tekstiruuduissa ei ole rajoitusta merkkimäärälle.

        Kiitos paljon!


      • esimerkki
        lukija. kirjoitti:

        välilyönnin jokaisen pilkun ja pisteen ym. perään, niin tekstisi saa vähän ilmaan ja sitä on helpompi lukea.

        Tyhjiä rivejäkin voi jättää väliin silloin tällöin, näissä tekstiruuduissa ei ole rajoitusta merkkimäärälle.

        Kiitos paljon!

        siitä, kuinka haluamme määrätä ja arvostella toisia ihmisiä. Kun pilkut tai välit puuttuu, heti löytyy opettaja, joka tietää kuinka täytyy "oikeasti" kirjoittaa.
        Olen edelleen sitä mieltä, että absoluuttista totuutta ei ole, ei missään asiassa. On vain siedettävä se , että toiset tekevät/ajattelevat erilailla.
        Ärsytyskynnys on aika matalalla! Elä ja anna muidenkin elää.


      • Pööh
        esimerkki kirjoitti:

        siitä, kuinka haluamme määrätä ja arvostella toisia ihmisiä. Kun pilkut tai välit puuttuu, heti löytyy opettaja, joka tietää kuinka täytyy "oikeasti" kirjoittaa.
        Olen edelleen sitä mieltä, että absoluuttista totuutta ei ole, ei missään asiassa. On vain siedettävä se , että toiset tekevät/ajattelevat erilailla.
        Ärsytyskynnys on aika matalalla! Elä ja anna muidenkin elää.

        Minusta tuo edellinen kommentti oli tosi nätisti sanottu neuvo. Siis neuvo siihen, että jos haluaa, että kirjoitus myös jaksetaan lukea, niin kannattaisi huomioida nämäkin seikat.

        Kukaan täällä ei vaadi virheetöntä kirjoitusasua, mutta tietyt jutut kannattaisi opetella.


      • saman kokenut
        lukija. kirjoitti:

        välilyönnin jokaisen pilkun ja pisteen ym. perään, niin tekstisi saa vähän ilmaan ja sitä on helpompi lukea.

        Tyhjiä rivejäkin voi jättää väliin silloin tällöin, näissä tekstiruuduissa ei ole rajoitusta merkkimäärälle.

        Kiitos paljon!

        Yritän muistaa. Kuitenkin jos täältä löytyy yhtä tiiviin oloista tekstiä muualtakin, niin en ole kaikkiin syypää. Muutkin ovat syyllistyneet samaan, joten iso urakka on edessä jos aiot kaikille muistuttaa, mikä on tietenkin ihan positiivinen asia. Muistelen, että samat pilkkuohjeet ovat ainakin ammattikorkeakoulujen päättötöiden ohjeistuksissa, mutta enhän minä sellaisia enää muista, kun siitä on niin monta vuotta. Keskityn niin tiiviisti tähän taide - elämässä työskentelyyn, että pisteiden ja pilkkujen välinen etäisyys tekstistä ei merkitse minulle niin paljon, tärkeämpää on saada ajatuksia liikkeelle ja herättää kysymyksiä ja tehdä kauniita asioita elämässä. Hyvää kesää!


      • lukijoitasi?
        saman kokenut kirjoitti:

        Yritän muistaa. Kuitenkin jos täältä löytyy yhtä tiiviin oloista tekstiä muualtakin, niin en ole kaikkiin syypää. Muutkin ovat syyllistyneet samaan, joten iso urakka on edessä jos aiot kaikille muistuttaa, mikä on tietenkin ihan positiivinen asia. Muistelen, että samat pilkkuohjeet ovat ainakin ammattikorkeakoulujen päättötöiden ohjeistuksissa, mutta enhän minä sellaisia enää muista, kun siitä on niin monta vuotta. Keskityn niin tiiviisti tähän taide - elämässä työskentelyyn, että pisteiden ja pilkkujen välinen etäisyys tekstistä ei merkitse minulle niin paljon, tärkeämpää on saada ajatuksia liikkeelle ja herättää kysymyksiä ja tehdä kauniita asioita elämässä. Hyvää kesää!

        Välilyönnin näppäily ei vaadi paljonkaan energiaa, mutta helpottaa lukijan elämää tosi paljon.

        Samoin ne tyhjät rivit silloin tällöin.


      • saman kokenut..
        lukijoitasi? kirjoitti:

        Välilyönnin näppäily ei vaadi paljonkaan energiaa, mutta helpottaa lukijan elämää tosi paljon.

        Samoin ne tyhjät rivit silloin tällöin.

        Itse luen kaikenlaiset tekstit, oli ne minkälaisilla välilyönneillä tahansa. Yritän muistaa välilyönnin, mutta se, että jos en MUISTA sitä käyttää, ei tarkoita sitä, että en arvostaisi lukijoita, vaan kyse on siitä, että en MUISTA. Itse kunnioitan kaikenlaisia ihmisiä, minun kunnioituksellani ei ole mitään tekemistä välilyöntien kanssa. Ja jos joku ei kirjoita virheetöntä tekstiä, niin minulla on kyky ohittaa asia, eli en ota sitä loukkauksena minua kohtaan. Kiitos, yrittäkää kestää.


      • tuollaista selitystä.
        saman kokenut.. kirjoitti:

        Itse luen kaikenlaiset tekstit, oli ne minkälaisilla välilyönneillä tahansa. Yritän muistaa välilyönnin, mutta se, että jos en MUISTA sitä käyttää, ei tarkoita sitä, että en arvostaisi lukijoita, vaan kyse on siitä, että en MUISTA. Itse kunnioitan kaikenlaisia ihmisiä, minun kunnioituksellani ei ole mitään tekemistä välilyöntien kanssa. Ja jos joku ei kirjoita virheetöntä tekstiä, niin minulla on kyky ohittaa asia, eli en ota sitä loukkauksena minua kohtaan. Kiitos, yrittäkää kestää.

        Eikös se käy ihan automaattisesti, samoin kuin sanojen väleissä?

        No, ei sinua kannata kiusata tämän asian kanssa tämän enempää.

        Tosiasia vain on, että mitä tahansa tekstiä on kaikkien mukavampi lukea, kun siinä on vähän ilmaa. Jopa sinun itsesikin, jopa omaa tekstiäsi.


      • Niskavuoren Heta

        Hei :)

        Valitettavasti yllätysvieraita lappaa kaupungissakin. Olemme asuneet monta vuotta yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista. Yllätysvieraita kävi sielläkin tiuhaan tahtiin:
        - Tultiin röyhkeästi yöksi, ettei tarvitse maksaa kallista hotelliyötä. = Rahansäästö. Meillä voi loisia ilmaiseksi.
        - Tultiin kahville ja syömään, koska kaupungin kahviloissa on niin kallista. = Rahansäästö. Meillä saa ilmaista kahvia, jopa ruokaa.
        - Tultiin vaan, kun "ajeltiin täälläpäin". = Uteliaisuus, juoruaminen. Tehtiin tupatarkastus, onko Teillä yleensä siistiä.

        Lähes samoista syistä käydään nyt yllätyskylässä maalla. Tosin yllätyskyläilijät ovat huvenneet sitä mukaa, kun olen käännyttänyt heidät pois ulko-oveltamme :)

        Olen maalaistalon tyttö eikä tulisi mieleenikään mennä isäntäväen vaivoiksi istuksimaan maalaistaloon, lypsyaikana! Mutta kun maito tulee purkista, niin eiväthän kaupunkilaishienostelijat ymmärrä, että lehmät ja karja on hoidettava ajallaan. Tuollaiset vieraat pitäisi laittaa lapioimaan paskaa oikein urakalla. Eivät tule vähään aikaan nurkille pyörimään!


      • saman kokenut
        tuollaista selitystä. kirjoitti:

        Eikös se käy ihan automaattisesti, samoin kuin sanojen väleissä?

        No, ei sinua kannata kiusata tämän asian kanssa tämän enempää.

        Tosiasia vain on, että mitä tahansa tekstiä on kaikkien mukavampi lukea, kun siinä on vähän ilmaa. Jopa sinun itsesikin, jopa omaa tekstiäsi.

        Minulla nämä automaattiset toiminnot eivät ole niin kehittyneitä, kuin Sinulla. Minun muistini todella saattaa pettää tällaisissa asioissa. Näin hienojen alkavien kesäpäivien kunniaksi ehdottaisin Sinulle lämpimästi ulkoilua, vaikkapa meren rannalla. Tee hienot eväät, keitä hyvät kahvit, ota hyviä ystäviä mukaan ja hengitä happea, meille jokaiselle se ilman saaminen on silloin tällöin hyvästä. Ja pyydän kauniisti, unohda minut ja kirjoitusteni ilman riittävyys. Se on moro.


      • kaupunkilaissukulaisemme
        aiemmin kirjoitin kirjoitti:

        Minä kirjoitinkin tuolla aiemmin, kun joku kirjoitti että ennen maalla tultiin milloin vain, mutta se ei pidä paikkaansa. Jokaiselle oli itsestään selvää, että lypsyaikaan ei kylään menty, se oli aikaan milloin joka talossa ei vielä ollut lankapuhelintakaan. Muutenkin muistan, että kello viiden aika oli 60-70-luvulla epäsopiva kyläilyaika, sekä aikuisille että lastenkin käydä kavereiden luona, sillä se oli yleensä ruoka-aika joka talossa ainakin meillä päin vaikkei lehmiä ollutkaan. Itse olen syntynyt 60-luvun alussa.

        yleensä tulla tupsahtavat juuri siinä 4-5:n kieppeillä, ja istuvat ja kuulustelevat meitä ja käyvät muissakin huoneissa tarkastuksella. Heitä on isä äiti ja kaksi lasta, molemmat vanhemmat töissä ja hyvin toimeentulevia. Me olemme seitsenlapsinen köyhähkö perhe.

        Pahin tapaus oli, kun he ilmestyivät ovelle jouluaattona, päivällisaikaan, ja ihan mielellään odottivat, että joulukinkku oli valmis (sinä vuonna meillä oli varaa vain pieneen puolentoista kilon kinkkuun:( ja ahmivat siitä sitten puolet. Lapset katselivat nälissään vierestä. Murrosikäinen tytär oli niin pahastunut, että meni huoneeseensa ja lukitsi oven. Setä meni kolkuttelemaan ovelle, eikä antanut periksi, ennenkuin ovi avattiin. Istui sitten sielläkin ja kuulusteli lisää. Olipahan sitten kertomista seuraavassa sukulaistalossa - menivät kai iltakahveille toiseen paikkaan, ja sitten vielä yöksi kolmanteen. Tulee halvemmaksi kuin jouluruokien osto omaan kotiin!!

        Ja me emme ikinä mene yllätysvierailulle. Piste.


    • kohta sinäkin

      minä olen jättänyt kaikki jäykistelevät ja turhan tarkat ihmiset pois tuttavistani. Ihmissuhteiden pitää olla aitoja ja luontevia. Liika tiukkapipoisuus on rasittavaa. Kohta se sinäkin huomaat olevasi yksin eikä kukaan taatusti häiritse sinua. Sitten märiset miksei sinulla ole ystäviä.

      • lukija.

        Miksi sinusta on turhan tarkkaa / jäykistelyä kysäistä, sopiiko tulla? Minusta yllätyskäynnit ovat tunkeilevia ja suorastaan itsekästä touhua.


      • silmienpyörittelijät
        lukija. kirjoitti:

        Miksi sinusta on turhan tarkkaa / jäykistelyä kysäistä, sopiiko tulla? Minusta yllätyskäynnit ovat tunkeilevia ja suorastaan itsekästä touhua.

        Jotkut ihmiset eivät pysty selvästikään myöntää, että käyttäytyvät tuolla tavoin tosi moukkamaisesti. Kyläilevät ilmoittamatta, milloin huvittaa.
        Eivät vain halua avata silmiään "näinhän tehtiin ammuvaarinkin aikaan.." puolustukseksi sitten pyörittelevät muka niin viattomasti silmiään ja haukkuvat muita ilkeiksi ja jäykiksi.

        Heille ei ole opetettu tapoja. Eivät tiedä paremmasta ja elävät vieläkin jossakin vanhassa perinteessä, ennen puhelimien aikakautta. Ajat muuttuvat ja nykyään ystäviin ja sukulaisiin pidetään yhteyksiä myös puhelimitse. Elämäntahti on muuttunut kiireisemmäksi ja siksi on suotavaa edes kysäistä ensin puhelimella, oletkohan kotosalla, sopisiko tulla? Se tuo HYVÄN mielen, että toinen kunnioittaa sinunkin elämäntahtiasi.

        Jos olen kohtelias, on varaa odottaa sitä myös muilta.


      • joka väittää
        silmienpyörittelijät kirjoitti:

        Jotkut ihmiset eivät pysty selvästikään myöntää, että käyttäytyvät tuolla tavoin tosi moukkamaisesti. Kyläilevät ilmoittamatta, milloin huvittaa.
        Eivät vain halua avata silmiään "näinhän tehtiin ammuvaarinkin aikaan.." puolustukseksi sitten pyörittelevät muka niin viattomasti silmiään ja haukkuvat muita ilkeiksi ja jäykiksi.

        Heille ei ole opetettu tapoja. Eivät tiedä paremmasta ja elävät vieläkin jossakin vanhassa perinteessä, ennen puhelimien aikakautta. Ajat muuttuvat ja nykyään ystäviin ja sukulaisiin pidetään yhteyksiä myös puhelimitse. Elämäntahti on muuttunut kiireisemmäksi ja siksi on suotavaa edes kysäistä ensin puhelimella, oletkohan kotosalla, sopisiko tulla? Se tuo HYVÄN mielen, että toinen kunnioittaa sinunkin elämäntahtiasi.

        Jos olen kohtelias, on varaa odottaa sitä myös muilta.

        tietävänsä totuuden. Siis mikä on kohteliasta, moukkamaista jne. Etkö mitenkään voi ymmärtää, että kaikki on suhteellista. Toisen totuus voi olla toiselle valhetta!


      • kohteliaisuus
        joka väittää kirjoitti:

        tietävänsä totuuden. Siis mikä on kohteliasta, moukkamaista jne. Etkö mitenkään voi ymmärtää, että kaikki on suhteellista. Toisen totuus voi olla toiselle valhetta!

        Minusta sellainen "totuus" kohteliaisuudesta on mahdottomuus, jossa ei huomioida muita kuin omaa itseä ja omia tarpeita.

        Sitä kai kutsutaan yleisen mittapuun mukaan epäkohteliaisuudeksi tai moukkamaisuudeksi!


      • mutta yritän
        kohteliaisuus kirjoitti:

        Minusta sellainen "totuus" kohteliaisuudesta on mahdottomuus, jossa ei huomioida muita kuin omaa itseä ja omia tarpeita.

        Sitä kai kutsutaan yleisen mittapuun mukaan epäkohteliaisuudeksi tai moukkamaisuudeksi!

        vain sanoa, että asioista voi olla niin montaa mieltä. Ei ole olemassa absoluuttista totuutta siitä, mikä on kohteliasta ja mikä ei.
        Sanonta kuuluu: kun kumarrat yhteen suuntaan, niin pyllistät toiseen. Ja sille ei voi mitään.

        Ymmärrän sen että jos tönäisen yllättäen toista ihmistä, se on paha asia. Mutta sitä en ymmärrä että joku pahastuu siitä, että tuttu ihminen poikkeaa ohimennessään käymään. En siis tajua mikä siinä on pahaa.
        Mutta en kaipaa lisää selityksiä, pidetään vain omat itsekkäät mielipiteemme, te toiset omanne, ja minä ja muut kaltaiseni omamme.


      • Charles
        silmienpyörittelijät kirjoitti:

        Jotkut ihmiset eivät pysty selvästikään myöntää, että käyttäytyvät tuolla tavoin tosi moukkamaisesti. Kyläilevät ilmoittamatta, milloin huvittaa.
        Eivät vain halua avata silmiään "näinhän tehtiin ammuvaarinkin aikaan.." puolustukseksi sitten pyörittelevät muka niin viattomasti silmiään ja haukkuvat muita ilkeiksi ja jäykiksi.

        Heille ei ole opetettu tapoja. Eivät tiedä paremmasta ja elävät vieläkin jossakin vanhassa perinteessä, ennen puhelimien aikakautta. Ajat muuttuvat ja nykyään ystäviin ja sukulaisiin pidetään yhteyksiä myös puhelimitse. Elämäntahti on muuttunut kiireisemmäksi ja siksi on suotavaa edes kysäistä ensin puhelimella, oletkohan kotosalla, sopisiko tulla? Se tuo HYVÄN mielen, että toinen kunnioittaa sinunkin elämäntahtiasi.

        Jos olen kohtelias, on varaa odottaa sitä myös muilta.

        "Heille ei ole opetettu tapoja. Eivät tiedä paremmasta ja elävät vieläkin jossakin vanhassa perinteessä, ennen puhelimien aikakautta."

        Heille luultavasti on opetettu tapoja. Heille vain on opetettu erilaisia tapoja kuin sinulle, ja jostain syystä sinä pidät vain omiasi oikein. Ihmisiä ja kulttuureita on erilaisia. Suomen sisälläkin on omia kulttuureita, joissa on erilaiset tavat. Yllätysvierailu voi hyvinkin kuulua hyviin tapoihin joidenkin ihmisten mielestä. Eivät sellaiset ihmiset ole moukkamaisia tai huonotapaisia. Heidän tapansa vain on erilaisia kuin sinun tapasi.

        Sen sijaan, että haukkuisit heidän tapojaan, voisit sisäistää sen, että tapoja on erilaisia. Esimerkiksi käy hyvin se, että joidenkin mielestä vieraan kuuluu syödä lautaseltaan kaikki, mitä isäntä on siihen ammentanut. Joissain kulttuureissa lautaselle kuuluu jättää ruokaa merkiksi siitä, että ruokaa on riittävästi. Kumpiko siis on moukka: se, joka syö lautasen tyhjäksi vai se, joka jättää lautaselle ruokaa?


      • haettu
        Charles kirjoitti:

        "Heille ei ole opetettu tapoja. Eivät tiedä paremmasta ja elävät vieläkin jossakin vanhassa perinteessä, ennen puhelimien aikakautta."

        Heille luultavasti on opetettu tapoja. Heille vain on opetettu erilaisia tapoja kuin sinulle, ja jostain syystä sinä pidät vain omiasi oikein. Ihmisiä ja kulttuureita on erilaisia. Suomen sisälläkin on omia kulttuureita, joissa on erilaiset tavat. Yllätysvierailu voi hyvinkin kuulua hyviin tapoihin joidenkin ihmisten mielestä. Eivät sellaiset ihmiset ole moukkamaisia tai huonotapaisia. Heidän tapansa vain on erilaisia kuin sinun tapasi.

        Sen sijaan, että haukkuisit heidän tapojaan, voisit sisäistää sen, että tapoja on erilaisia. Esimerkiksi käy hyvin se, että joidenkin mielestä vieraan kuuluu syödä lautaseltaan kaikki, mitä isäntä on siihen ammentanut. Joissain kulttuureissa lautaselle kuuluu jättää ruokaa merkiksi siitä, että ruokaa on riittävästi. Kumpiko siis on moukka: se, joka syö lautasen tyhjäksi vai se, joka jättää lautaselle ruokaa?

        Juu on varmaan olemassa erilaisia kulttuureita, eri maiden ja eri maan kansalaisten välillä. Muttei se kulttuuriperinne niin poikkea täällä Suomessa suomalaisilla saman suvun sisällä, jopa samassa kunnassa /kaupungissa.
        Uskoisin muuten, että täällä suomessa kuuluu hyviin tapoihin syödä se lautanen tyhjäksi. On myös muita hyviksi tavoiksi luokiteltuja asioita. Löytyy varmaan suomalaisista etikettikirjoistakin.


      • tulostasi?
        mutta yritän kirjoitti:

        vain sanoa, että asioista voi olla niin montaa mieltä. Ei ole olemassa absoluuttista totuutta siitä, mikä on kohteliasta ja mikä ei.
        Sanonta kuuluu: kun kumarrat yhteen suuntaan, niin pyllistät toiseen. Ja sille ei voi mitään.

        Ymmärrän sen että jos tönäisen yllättäen toista ihmistä, se on paha asia. Mutta sitä en ymmärrä että joku pahastuu siitä, että tuttu ihminen poikkeaa ohimennessään käymään. En siis tajua mikä siinä on pahaa.
        Mutta en kaipaa lisää selityksiä, pidetään vain omat itsekkäät mielipiteemme, te toiset omanne, ja minä ja muut kaltaiseni omamme.

        Vastaisi nyt herrajjumala edes joku palstan osallistuja tähän yksinkertaiseen kysymykseen.

        Mikä ihme estää ilmoittamasta etukäteen? Siitä nyt ei ainakaan vierailun kohde voi loukkaantua. Vai voiko?

        Sen sijaan hyvin monet tykkäävät kyttyrää yllätysvieraista.


      • sopii vapaasti
        Charles kirjoitti:

        "Heille ei ole opetettu tapoja. Eivät tiedä paremmasta ja elävät vieläkin jossakin vanhassa perinteessä, ennen puhelimien aikakautta."

        Heille luultavasti on opetettu tapoja. Heille vain on opetettu erilaisia tapoja kuin sinulle, ja jostain syystä sinä pidät vain omiasi oikein. Ihmisiä ja kulttuureita on erilaisia. Suomen sisälläkin on omia kulttuureita, joissa on erilaiset tavat. Yllätysvierailu voi hyvinkin kuulua hyviin tapoihin joidenkin ihmisten mielestä. Eivät sellaiset ihmiset ole moukkamaisia tai huonotapaisia. Heidän tapansa vain on erilaisia kuin sinun tapasi.

        Sen sijaan, että haukkuisit heidän tapojaan, voisit sisäistää sen, että tapoja on erilaisia. Esimerkiksi käy hyvin se, että joidenkin mielestä vieraan kuuluu syödä lautaseltaan kaikki, mitä isäntä on siihen ammentanut. Joissain kulttuureissa lautaselle kuuluu jättää ruokaa merkiksi siitä, että ruokaa on riittävästi. Kumpiko siis on moukka: se, joka syö lautasen tyhjäksi vai se, joka jättää lautaselle ruokaa?

        olla kunnioittamatta sellaisten tapoja, jotka tosiaan olisivat kiitollisia pikku puhelusta ennen tuloa?

        Mikä p...e siinä on niin hirveän tuskallista siinä lyhyessä puhelinsoitossa?

        Mikä????


      • luulet väärin
        haettu kirjoitti:

        Juu on varmaan olemassa erilaisia kulttuureita, eri maiden ja eri maan kansalaisten välillä. Muttei se kulttuuriperinne niin poikkea täällä Suomessa suomalaisilla saman suvun sisällä, jopa samassa kunnassa /kaupungissa.
        Uskoisin muuten, että täällä suomessa kuuluu hyviin tapoihin syödä se lautanen tyhjäksi. On myös muita hyviksi tavoiksi luokiteltuja asioita. Löytyy varmaan suomalaisista etikettikirjoistakin.

        erilaisia tapoja on tosi paljon, myös saman suvun sisällä. Puhumattakaan esim. parisuhteessa puolisoiden kesken, kuka on se joka määrää kumman tapa on oikea ja parempi?
        Yksi esimerkki voisi olla liikennekulttuuri: meillä on täysin selvät säännöt miten pitää liikenteessä ajaa, mutta kuka niitä noudattaa? Juuri oli lehdissä, että yhä useampi ajaa päin punaista valoa. Joten on vain siedettävä ihmisten erilaisia tapoja, myös niitä joilla rikotaan lakia, muuten tulee hulluksi!


      • rautalangasta
        luulet väärin kirjoitti:

        erilaisia tapoja on tosi paljon, myös saman suvun sisällä. Puhumattakaan esim. parisuhteessa puolisoiden kesken, kuka on se joka määrää kumman tapa on oikea ja parempi?
        Yksi esimerkki voisi olla liikennekulttuuri: meillä on täysin selvät säännöt miten pitää liikenteessä ajaa, mutta kuka niitä noudattaa? Juuri oli lehdissä, että yhä useampi ajaa päin punaista valoa. Joten on vain siedettävä ihmisten erilaisia tapoja, myös niitä joilla rikotaan lakia, muuten tulee hulluksi!

        Jos minun tapani on, että ollaan huomaavaisia ja ensin soitetaan ja kysäistään, sopiiko tulla, niin sinun täytyy kunnioittaa sitä tapaa. Onhan kysymyksessä minun kotini, eikä se soittaminen ole varmaan paljon vaadittu, eihän? Tuo on niin pienen pieni juttu. Kun sen teet, niin sinun ei tarvitse edes miettiä, mikähän on minun tapani. Pidänkö yleensä yllätysvieraista vai en.

        Se jonkinlainen ilmoittaminen kun on JOKATAPAUKSESSA aina kohteliaampaa ja ei varmasti loukkaa kumpaakaan osapuolta.

        Eikö olisikin kätevää noudattaa ihan yleisesti sellaista tapaa?


      • Charles
        rautalangasta kirjoitti:

        Jos minun tapani on, että ollaan huomaavaisia ja ensin soitetaan ja kysäistään, sopiiko tulla, niin sinun täytyy kunnioittaa sitä tapaa. Onhan kysymyksessä minun kotini, eikä se soittaminen ole varmaan paljon vaadittu, eihän? Tuo on niin pienen pieni juttu. Kun sen teet, niin sinun ei tarvitse edes miettiä, mikähän on minun tapani. Pidänkö yleensä yllätysvieraista vai en.

        Se jonkinlainen ilmoittaminen kun on JOKATAPAUKSESSA aina kohteliaampaa ja ei varmasti loukkaa kumpaakaan osapuolta.

        Eikö olisikin kätevää noudattaa ihan yleisesti sellaista tapaa?

        Jospa tädilläni olisi munat, niin hän olisi setä. (Anteeksi vanha juttu.)

        "Jos minun tapani on, että ollaan huomaavaisia ja ensin soitetaan ja kysäistään, sopiiko tulla, niin sinun täytyy kunnioittaa sitä tapaa."

        Tuossa sinä oletat, että minä (tai siis sinun vieraasi) tietävät tuosta sinun tavasta. Ei ole mitenkään sanottua, että muut tuosta sinun tavastasi tietävät.


      • Charles
        haettu kirjoitti:

        Juu on varmaan olemassa erilaisia kulttuureita, eri maiden ja eri maan kansalaisten välillä. Muttei se kulttuuriperinne niin poikkea täällä Suomessa suomalaisilla saman suvun sisällä, jopa samassa kunnassa /kaupungissa.
        Uskoisin muuten, että täällä suomessa kuuluu hyviin tapoihin syödä se lautanen tyhjäksi. On myös muita hyviksi tavoiksi luokiteltuja asioita. Löytyy varmaan suomalaisista etikettikirjoistakin.

        "Juu on varmaan olemassa erilaisia kulttuureita, eri maiden ja eri maan kansalaisten välillä. Muttei se kulttuuriperinne niin poikkea täällä Suomessa suomalaisilla saman suvun sisällä, jopa samassa kunnassa /kaupungissa."

        Suomessa nimenomaan on erilaisia kulttuureja. Tämä yllätysvierailu on erittäin hyvä esimerkki. Karkea jako voidaan tehdä Länsi- ja Itä-Suomen välillä. Perinteisesti Itä-Suomessa (Karjalassa) yllätysvierailuja on harrastettu. Se on ollut normaalia kanssakäymistä ja hyvätapaisen ihmisen toimintaa. Eräs tuttuni sai kuitenkin Pohjanmaalle muuttaessaan todeta, että tavat vaihtelevat. Siellä kun yllätysvieraita ei katsottu hyvällä.

        Kotipaikkakunnaltaan muuttaminen on nykyään yleisempää kuin ennen. Siksi tavatkin sekoittuvat, joten on jopa täysin odotettavissa, että samalla paikkakunnalla asuu ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja. Sinunkin kannattaisi se sisäistää.

        "Uskoisin muuten, että täällä suomessa kuuluu hyviin tapoihin syödä se lautanen tyhjäksi."

        No tuossa on yksi tapa, josta olisi jo syytä luopua Suomessa. Kun kansa on niin ylipainoista kuin on, lapset pitäisi opettaa jättämään syömättä kaikki ylimääräinen ruoka. Itsekin entisenä lihavana jätän surutta syömättä, jos olen jo kylläinen. Ihan turhaan ihminen sisäänsä ahtaa ruokaa, joka vain lihottaa ja aiheuttaa lopulta ennenaikaisen kuoleman. Nyrkkisääntöni on se, että jos en annostele itse ruokaa tai muuten pysty vaikuttamaan annosteluun, en ole velvoitettu syömään lautastani tyhjäksi. Jos otan itse ruuan lautaselle, otan vain sen verran, mitä tiedän jaksavani syödä.


      • saakka, jookos
        Charles kirjoitti:

        Jospa tädilläni olisi munat, niin hän olisi setä. (Anteeksi vanha juttu.)

        "Jos minun tapani on, että ollaan huomaavaisia ja ensin soitetaan ja kysäistään, sopiiko tulla, niin sinun täytyy kunnioittaa sitä tapaa."

        Tuossa sinä oletat, että minä (tai siis sinun vieraasi) tietävät tuosta sinun tavasta. Ei ole mitenkään sanottua, että muut tuosta sinun tavastasi tietävät.

        Lue viesti huolella loppuun saakka, niin tajuat pointin. Miten kätevää...
        ...keneltäkään ei tarvitse udella sen kummemmin tapoja, jos soittaa ensin. Tietää ainakin käyttäytyvänsä fiksusti ja niin, ettei loukkaa ketään.


      • Charles
        saakka, jookos kirjoitti:

        Lue viesti huolella loppuun saakka, niin tajuat pointin. Miten kätevää...
        ...keneltäkään ei tarvitse udella sen kummemmin tapoja, jos soittaa ensin. Tietää ainakin käyttäytyvänsä fiksusti ja niin, ettei loukkaa ketään.

        Kätevämpää minusta on mennä ja tulla silloin, kun siltä tuntuu. Joskus on käynyt niin, että olen sopinut tapaamisen joksikin illaksi. Päivällä töissä tuleekin jotain ihmeellistä, jonka vuoksi joudun jäämään ylitöihin. Onpa sitten kiva ylitöistä paahtaa tukka putkella kylään käymättä edes kotona - vain sen takia, että se on sovittu ja on epäkohteliasta olla menemättä, jos on sovittu.

        Kätevämpää on minusta se, että pistäytyy vieraisilla silloin, kun fiilis on oikea. Jos isäntäväelläkin on oikea fiilis, jään kylään. Jos isäntäväellä on kiireitä, lähden pois. Mikä siinä on niin vaikeaa?

        Miksi on niin vaikeaa sanoa: "Olipa mukava, kun pistäydyit. Valitettavasti minulla on nyt niin paljon hommia, etten ehdi edes kahveja keittää. Pitää turista pidempään joku toinen kerta."?

        Vai onko se niin, että joka tapaamiseen pitäisi aina päästä henkisesti valmistautumaan? Vai onko tärkeää se, että ennen vieraiden tuloa ehtii puunata kodin, jotta voisi näyttää vieraille, miten puhdas koti meillä aina (muka) on?

        Tuossa jo joku kirjoitti, että yllätysvieraat nauttivat siitä, kun saavat nähdä toisen sotkuisen kodin. Ehkä tuossa on se ero, joka yllättäjillä ja sopijilla on. Nimittäin ei yllätysvieras mene tekemään tupatarkastusta toisen kotiin - ihan oikeasti. Hän menee kylään siksi, että saisi tavata ystävänsä tai tuttavansa ja voisi jutella mukavia. Onko niin, että sopijat menevät toisen luo kylään siksi, että saisivat nähdä, miten likainen tai puhdas isännän koti on?


      • vierailu
        Charles kirjoitti:

        "Juu on varmaan olemassa erilaisia kulttuureita, eri maiden ja eri maan kansalaisten välillä. Muttei se kulttuuriperinne niin poikkea täällä Suomessa suomalaisilla saman suvun sisällä, jopa samassa kunnassa /kaupungissa."

        Suomessa nimenomaan on erilaisia kulttuureja. Tämä yllätysvierailu on erittäin hyvä esimerkki. Karkea jako voidaan tehdä Länsi- ja Itä-Suomen välillä. Perinteisesti Itä-Suomessa (Karjalassa) yllätysvierailuja on harrastettu. Se on ollut normaalia kanssakäymistä ja hyvätapaisen ihmisen toimintaa. Eräs tuttuni sai kuitenkin Pohjanmaalle muuttaessaan todeta, että tavat vaihtelevat. Siellä kun yllätysvieraita ei katsottu hyvällä.

        Kotipaikkakunnaltaan muuttaminen on nykyään yleisempää kuin ennen. Siksi tavatkin sekoittuvat, joten on jopa täysin odotettavissa, että samalla paikkakunnalla asuu ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja. Sinunkin kannattaisi se sisäistää.

        "Uskoisin muuten, että täällä suomessa kuuluu hyviin tapoihin syödä se lautanen tyhjäksi."

        No tuossa on yksi tapa, josta olisi jo syytä luopua Suomessa. Kun kansa on niin ylipainoista kuin on, lapset pitäisi opettaa jättämään syömättä kaikki ylimääräinen ruoka. Itsekin entisenä lihavana jätän surutta syömättä, jos olen jo kylläinen. Ihan turhaan ihminen sisäänsä ahtaa ruokaa, joka vain lihottaa ja aiheuttaa lopulta ennenaikaisen kuoleman. Nyrkkisääntöni on se, että jos en annostele itse ruokaa tai muuten pysty vaikuttamaan annosteluun, en ole velvoitettu syömään lautastani tyhjäksi. Jos otan itse ruuan lautaselle, otan vain sen verran, mitä tiedän jaksavani syödä.

        Isäni oli Itä-Suomesta, suku lähtöisin Kaavilta. Isäni mielestä jos puhuttiin vierailusta se tarkoitti vain ja ainoastaan että tulosta ei ilmoitettu etukäteen. Etukäteen ilmoitettu reissu ei ollut vierailua, vierailu sanan mukaan.


      • kylttyyri
        Charles kirjoitti:

        "Juu on varmaan olemassa erilaisia kulttuureita, eri maiden ja eri maan kansalaisten välillä. Muttei se kulttuuriperinne niin poikkea täällä Suomessa suomalaisilla saman suvun sisällä, jopa samassa kunnassa /kaupungissa."

        Suomessa nimenomaan on erilaisia kulttuureja. Tämä yllätysvierailu on erittäin hyvä esimerkki. Karkea jako voidaan tehdä Länsi- ja Itä-Suomen välillä. Perinteisesti Itä-Suomessa (Karjalassa) yllätysvierailuja on harrastettu. Se on ollut normaalia kanssakäymistä ja hyvätapaisen ihmisen toimintaa. Eräs tuttuni sai kuitenkin Pohjanmaalle muuttaessaan todeta, että tavat vaihtelevat. Siellä kun yllätysvieraita ei katsottu hyvällä.

        Kotipaikkakunnaltaan muuttaminen on nykyään yleisempää kuin ennen. Siksi tavatkin sekoittuvat, joten on jopa täysin odotettavissa, että samalla paikkakunnalla asuu ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja. Sinunkin kannattaisi se sisäistää.

        "Uskoisin muuten, että täällä suomessa kuuluu hyviin tapoihin syödä se lautanen tyhjäksi."

        No tuossa on yksi tapa, josta olisi jo syytä luopua Suomessa. Kun kansa on niin ylipainoista kuin on, lapset pitäisi opettaa jättämään syömättä kaikki ylimääräinen ruoka. Itsekin entisenä lihavana jätän surutta syömättä, jos olen jo kylläinen. Ihan turhaan ihminen sisäänsä ahtaa ruokaa, joka vain lihottaa ja aiheuttaa lopulta ennenaikaisen kuoleman. Nyrkkisääntöni on se, että jos en annostele itse ruokaa tai muuten pysty vaikuttamaan annosteluun, en ole velvoitettu syömään lautastani tyhjäksi. Jos otan itse ruuan lautaselle, otan vain sen verran, mitä tiedän jaksavani syödä.

        On oikeastaan turha puhua jostain kylttyyreistä,
        koska samassa pitäjässäkin on aina aaseja. Tavat on opetettu perhekohtaisesti äidiltä tyttärelle.

        Veikkaan, että maailmaa vähän enemmän nähneet ihmiset ymmärtävät tällaisia asioita paremmin kuin ämpärissä kasvaneet. He kun osaavat ajatella itsekin, riippumatta siitä mitä äiti on joskus opettanut.

        Jos kaksi tai useammat ihmiset sopivat keskenään, että kyläillä saa milloin vain, vaikkahan sitten olisivat paskalla samaan aikaan, se on sitten OK.

        Mutta jos et tosiaan tiedäkään varmaksi jostain ihmisestä, niin parasta on kyllä soittaa ensin. Jollei halua ehdoin tahdoin ottaa riskiä, että toinen pahastuu. Kenenkään kun ei tarvitse selvitellä automaattisesti tapojaan. Ne täytyy hienovaraisesti "onkia" esiin. Eikä niin, että tuppaa vaan ajattelematta/ilmoittamatta toisen ovelle.

        Jotkut asiat vain ovat kirjoittamattomia, eikä niitä ääneen yleensä lausuta.


      • itsekkään
        Charles kirjoitti:

        Kätevämpää minusta on mennä ja tulla silloin, kun siltä tuntuu. Joskus on käynyt niin, että olen sopinut tapaamisen joksikin illaksi. Päivällä töissä tuleekin jotain ihmeellistä, jonka vuoksi joudun jäämään ylitöihin. Onpa sitten kiva ylitöistä paahtaa tukka putkella kylään käymättä edes kotona - vain sen takia, että se on sovittu ja on epäkohteliasta olla menemättä, jos on sovittu.

        Kätevämpää on minusta se, että pistäytyy vieraisilla silloin, kun fiilis on oikea. Jos isäntäväelläkin on oikea fiilis, jään kylään. Jos isäntäväellä on kiireitä, lähden pois. Mikä siinä on niin vaikeaa?

        Miksi on niin vaikeaa sanoa: "Olipa mukava, kun pistäydyit. Valitettavasti minulla on nyt niin paljon hommia, etten ehdi edes kahveja keittää. Pitää turista pidempään joku toinen kerta."?

        Vai onko se niin, että joka tapaamiseen pitäisi aina päästä henkisesti valmistautumaan? Vai onko tärkeää se, että ennen vieraiden tuloa ehtii puunata kodin, jotta voisi näyttää vieraille, miten puhdas koti meillä aina (muka) on?

        Tuossa jo joku kirjoitti, että yllätysvieraat nauttivat siitä, kun saavat nähdä toisen sotkuisen kodin. Ehkä tuossa on se ero, joka yllättäjillä ja sopijilla on. Nimittäin ei yllätysvieras mene tekemään tupatarkastusta toisen kotiin - ihan oikeasti. Hän menee kylään siksi, että saisi tavata ystävänsä tai tuttavansa ja voisi jutella mukavia. Onko niin, että sopijat menevät toisen luo kylään siksi, että saisivat nähdä, miten likainen tai puhdas isännän koti on?

        puhetta taas.. Tottakai se on helvetissä KÄTEVÄMPÄÄ sinulle, kun luulet, että saat tulla ja mennä vieraan luokse koska huvittaa.

        Voiko joku olla tosiaan???.. en kestä!!

        minäminäminäminäminä...

        "Miksi on niin vaikeaa sanoa: "Olipa mukava, kun pistäydyit. Valitettavasti minulla on nyt niin paljon hommia, etten ehdi edes kahveja keittää. Pitää turista pidempään joku toinen kerta."?

        Ei ole vaikeaa ei, mutta on SATA kertaa mielekkäämpi, mukavampi ja helpompi isännän tai emännän kertoa tuo tilanne puhelimitse, kuin naamatusten ja luulisi siinä säästyvän vierailijaltakin sata kertaa enemmän aikaa!


      • Charles
        itsekkään kirjoitti:

        puhetta taas.. Tottakai se on helvetissä KÄTEVÄMPÄÄ sinulle, kun luulet, että saat tulla ja mennä vieraan luokse koska huvittaa.

        Voiko joku olla tosiaan???.. en kestä!!

        minäminäminäminäminä...

        "Miksi on niin vaikeaa sanoa: "Olipa mukava, kun pistäydyit. Valitettavasti minulla on nyt niin paljon hommia, etten ehdi edes kahveja keittää. Pitää turista pidempään joku toinen kerta."?

        Ei ole vaikeaa ei, mutta on SATA kertaa mielekkäämpi, mukavampi ja helpompi isännän tai emännän kertoa tuo tilanne puhelimitse, kuin naamatusten ja luulisi siinä säästyvän vierailijaltakin sata kertaa enemmän aikaa!

        "Tottakai se on helvetissä KÄTEVÄMPÄÄ sinulle, kun luulet, että saat tulla ja mennä vieraan luokse koska huvittaa."

        Käteväähän se on sille isännällekin. Hänen ei tarvitse valmistautua etukäteen eikä istua kuuman kahvipannun vieressä turhaan, kun vieras ei jostain syystä tulekaan. Hän vain hoitelee hommiaan ja istuu rauhassa iltaa. Vieraan nähdessään hän voi samantien päättää, ottaako toisen vastaan vai ei.

        "Ei ole vaikeaa ei, mutta on SATA kertaa mielekkäämpi, mukavampi ja helpompi isännän tai emännän kertoa tuo tilanne puhelimitse, kuin naamatusten ja luulisi siinä säästyvän vierailijaltakin sata kertaa enemmän aikaa!"

        Vieraan ajan säästäminen ei sinänsä ole isännän murhe. On olemassa ihmisiä, joille vapaa-aika on kirjaimellisesti pääosin vapaata aikaa. Kymppiminuuttinen sinnetänne ei haittaa, koska aikaahan vapaalla ollessa on.

        Jos ihmisen on sata kertaa mielekkäämpää hoitaa asioitaan puhelimitse kuin naamatusten, kyseisellä ihmisellä on minusta jokin sosiaalisen kyvyn puute. Ei naamatusten keskustelu noin vaikeaa pitäisi olla. Ainakin minä pystyn sanomaan yllätysvieraalle suoraan, jos en ehdi keittämään kahveja. Harvoin sellaista tilannetta tosin tulee, koska vapaa-ajalla puuhaan harrastushommia, eikä niillä yleensä ole mikään kiire. Televisio-ohjelmien takiakaan en ole aikaan sidottu iltaisin.

        Mutta eipä hätä ole tämän näköinen. Ystäväpiirissäni ei ole ketään sellaista, joille naamatusten keskustelu tai sanominen olisi erityisen vaikeaa. Näin voidaan päätellä, etten luultavastikaan mene kuvailemasi ihmisen luo kylään. Enhän tunne sellaisia ihmisiä.

        Eiköhän tämäkin ongelma ratkea sillä, että ihmiset hakeutuvat siihen seuraan, jossa tuntevat olonsa kotoisaksi. Yllätysvierailijat eivät montaa kertaa yllätysvieraile paikassa, jossa saavat aina ynseää kohtelua. Sopijat jatkavat sopimistaan ja aikataulussa pysymistä. Kukin siis hakeutuu haluamaansa seuraan, joten fiksulla ihmisellä ei pitäisi tästä asiasta olla ongelmia.

        Eniten ongelmia tässä suhteessa lieneekin niillä vähemmän fiksuilla, jotka eivät saa sanottua ajatuksiaan selvästi (jotkut sopijat) eivätkä ymmärrä hienovaraisia vihjeitä (jotkut yllätysvierailijat).


      • Charles
        kylttyyri kirjoitti:

        On oikeastaan turha puhua jostain kylttyyreistä,
        koska samassa pitäjässäkin on aina aaseja. Tavat on opetettu perhekohtaisesti äidiltä tyttärelle.

        Veikkaan, että maailmaa vähän enemmän nähneet ihmiset ymmärtävät tällaisia asioita paremmin kuin ämpärissä kasvaneet. He kun osaavat ajatella itsekin, riippumatta siitä mitä äiti on joskus opettanut.

        Jos kaksi tai useammat ihmiset sopivat keskenään, että kyläillä saa milloin vain, vaikkahan sitten olisivat paskalla samaan aikaan, se on sitten OK.

        Mutta jos et tosiaan tiedäkään varmaksi jostain ihmisestä, niin parasta on kyllä soittaa ensin. Jollei halua ehdoin tahdoin ottaa riskiä, että toinen pahastuu. Kenenkään kun ei tarvitse selvitellä automaattisesti tapojaan. Ne täytyy hienovaraisesti "onkia" esiin. Eikä niin, että tuppaa vaan ajattelematta/ilmoittamatta toisen ovelle.

        Jotkut asiat vain ovat kirjoittamattomia, eikä niitä ääneen yleensä lausuta.

        "Jotkut asiat vain ovat kirjoittamattomia, eikä niitä ääneen yleensä lausuta."

        Koita nyt hyvä ihminen ymmärtää, että joidenkin mielestä ilmoittamatta kyläily on ihan hyvä tapa. Heidän mielestään siis kirjoittamaton sääntö on, että pikaisesti vierailusta ei tarvitse kertoa etukäteen. Kuinka moneen kertaan tässä pitää kertoa, että kaikki eivät tosiaankaan tiedä, että ilmoittamatta vierailu olisi epäkohteliasta? Heidän mielestään on kohteliasta pistäytyä kylässä esimerkiksi silloin, kun sattuu lomareissulla ajamaan ohi. Kuitenkin, koska omakaan aikataulu ei ole tiedossa, olisi epäkohteliasta vaatia toista istumaan kotona ja odottamaan vierailua. Sen vuoksi vierailusta ei ilmoiteta, jotta toinen ei tunne olevansa pakotettu odottamaan.

        On typerää tässä asiassa jurottaa ja mököttää yllätysvieraista. Kannattaa vain hyväksyä se, että yllätysvierailut ovat joidenkin mielestä hyvä tapa. Jos et halua yllätysvieraita, sinun täytyy tuollaisille vierailijoille kertoa riittävän selvästi, että haluat aina ilmoituksen mahdollisesta vierailusta. Sitä ennen he eivät voi tietää, mikä sinun mielestäsi on hyvä tapa, koska tavat vaihtelevat myös tässä asiassa. Turha tästä asiasta on jupista täällä, koska molempi puoli on oikeassa.

        Hyvät ovat aina sovittuja ja siksi ne vaihtelevat. Sinäkin korostat, miten ihmisten pitäisi nähdä maailmaa, että he ymmärtäisivät näitä asioita. Olet olevinasi hyvinkin sivistynyt, mutta kuitenkin nimität aasiksi ihmistä, jolla on toiset tavat kuin sinulla. Sivistynyt ihminen ymmärtää, että tapoja on erilaisia, joten ennen toisen haukkumista pitäisi selvittää, millaisten tapojen mukaan hän elää.

        "Mutta jos et tosiaan tiedäkään varmaksi jostain ihmisestä, niin parasta on kyllä soittaa ensin."

        Yleensä yllätysvierailu tehdään sellaisen ihmisen luo, joka jo tunnetaan. Yllätysvierailija siis luulee jo tietävänsä toisen tavat. Harmi vain, että hän luulee väärin. Tuskin hän kuitenkaan haukkuu isäntää aasiksi, jos isäntä kertoo, että haluaa tietää, milloin toinen on tulossa. TAI (tämä on tärkeä asia, joten lue huolella) jos haukkuu, niin silloin hän on typerys, eikä typeryksistä tarvitse välittää. Voit siis aivan huoletta kertoa vierailijoille, että otat heidät vastaan vain, jos he ovat ilmoittaneet ennakolta.

        Sen sijaan käyttäydyt itse kuin typerys, jos et puhu mitään, mutta hampaita kiristellen keität kahvit. Vieraat kyllä huomaavat, etteivät ole tervetulleita mutteivät tiedä syytä, jos et sitä kerro.


      • suoraan
        Charles kirjoitti:

        "Jotkut asiat vain ovat kirjoittamattomia, eikä niitä ääneen yleensä lausuta."

        Koita nyt hyvä ihminen ymmärtää, että joidenkin mielestä ilmoittamatta kyläily on ihan hyvä tapa. Heidän mielestään siis kirjoittamaton sääntö on, että pikaisesti vierailusta ei tarvitse kertoa etukäteen. Kuinka moneen kertaan tässä pitää kertoa, että kaikki eivät tosiaankaan tiedä, että ilmoittamatta vierailu olisi epäkohteliasta? Heidän mielestään on kohteliasta pistäytyä kylässä esimerkiksi silloin, kun sattuu lomareissulla ajamaan ohi. Kuitenkin, koska omakaan aikataulu ei ole tiedossa, olisi epäkohteliasta vaatia toista istumaan kotona ja odottamaan vierailua. Sen vuoksi vierailusta ei ilmoiteta, jotta toinen ei tunne olevansa pakotettu odottamaan.

        On typerää tässä asiassa jurottaa ja mököttää yllätysvieraista. Kannattaa vain hyväksyä se, että yllätysvierailut ovat joidenkin mielestä hyvä tapa. Jos et halua yllätysvieraita, sinun täytyy tuollaisille vierailijoille kertoa riittävän selvästi, että haluat aina ilmoituksen mahdollisesta vierailusta. Sitä ennen he eivät voi tietää, mikä sinun mielestäsi on hyvä tapa, koska tavat vaihtelevat myös tässä asiassa. Turha tästä asiasta on jupista täällä, koska molempi puoli on oikeassa.

        Hyvät ovat aina sovittuja ja siksi ne vaihtelevat. Sinäkin korostat, miten ihmisten pitäisi nähdä maailmaa, että he ymmärtäisivät näitä asioita. Olet olevinasi hyvinkin sivistynyt, mutta kuitenkin nimität aasiksi ihmistä, jolla on toiset tavat kuin sinulla. Sivistynyt ihminen ymmärtää, että tapoja on erilaisia, joten ennen toisen haukkumista pitäisi selvittää, millaisten tapojen mukaan hän elää.

        "Mutta jos et tosiaan tiedäkään varmaksi jostain ihmisestä, niin parasta on kyllä soittaa ensin."

        Yleensä yllätysvierailu tehdään sellaisen ihmisen luo, joka jo tunnetaan. Yllätysvierailija siis luulee jo tietävänsä toisen tavat. Harmi vain, että hän luulee väärin. Tuskin hän kuitenkaan haukkuu isäntää aasiksi, jos isäntä kertoo, että haluaa tietää, milloin toinen on tulossa. TAI (tämä on tärkeä asia, joten lue huolella) jos haukkuu, niin silloin hän on typerys, eikä typeryksistä tarvitse välittää. Voit siis aivan huoletta kertoa vierailijoille, että otat heidät vastaan vain, jos he ovat ilmoittaneet ennakolta.

        Sen sijaan käyttäydyt itse kuin typerys, jos et puhu mitään, mutta hampaita kiristellen keität kahvit. Vieraat kyllä huomaavat, etteivät ole tervetulleita mutteivät tiedä syytä, jos et sitä kerro.

        Tiedoksesi vaan, että kerron kyllä aina riittävän suureen ääneen ja selvällä suomenkielellä yllätysvieraalle, että olisi ilmoittanut!!
        Se vain on tiedätkö auttamattomasti myöhäistä, jos vieras on jo ovella! Erittäin noloa ja epämiellyttävää kaikille. Samoin on tapauksia, jotka tulevat uudestaan yllätysvierailulle, vaikka olen sanonut asian tietääkseni suoraan. Ihan kuin tuo sanomani olisi ollut vain mitäänsanomsatonta small talkia, kuin selittelisin sillä sotkua tai ettei nyt ole tarjottavaa. Kyllä jotkut voivat olla tyhmiä.


      • mukavaaa
        Charles kirjoitti:

        "Tottakai se on helvetissä KÄTEVÄMPÄÄ sinulle, kun luulet, että saat tulla ja mennä vieraan luokse koska huvittaa."

        Käteväähän se on sille isännällekin. Hänen ei tarvitse valmistautua etukäteen eikä istua kuuman kahvipannun vieressä turhaan, kun vieras ei jostain syystä tulekaan. Hän vain hoitelee hommiaan ja istuu rauhassa iltaa. Vieraan nähdessään hän voi samantien päättää, ottaako toisen vastaan vai ei.

        "Ei ole vaikeaa ei, mutta on SATA kertaa mielekkäämpi, mukavampi ja helpompi isännän tai emännän kertoa tuo tilanne puhelimitse, kuin naamatusten ja luulisi siinä säästyvän vierailijaltakin sata kertaa enemmän aikaa!"

        Vieraan ajan säästäminen ei sinänsä ole isännän murhe. On olemassa ihmisiä, joille vapaa-aika on kirjaimellisesti pääosin vapaata aikaa. Kymppiminuuttinen sinnetänne ei haittaa, koska aikaahan vapaalla ollessa on.

        Jos ihmisen on sata kertaa mielekkäämpää hoitaa asioitaan puhelimitse kuin naamatusten, kyseisellä ihmisellä on minusta jokin sosiaalisen kyvyn puute. Ei naamatusten keskustelu noin vaikeaa pitäisi olla. Ainakin minä pystyn sanomaan yllätysvieraalle suoraan, jos en ehdi keittämään kahveja. Harvoin sellaista tilannetta tosin tulee, koska vapaa-ajalla puuhaan harrastushommia, eikä niillä yleensä ole mikään kiire. Televisio-ohjelmien takiakaan en ole aikaan sidottu iltaisin.

        Mutta eipä hätä ole tämän näköinen. Ystäväpiirissäni ei ole ketään sellaista, joille naamatusten keskustelu tai sanominen olisi erityisen vaikeaa. Näin voidaan päätellä, etten luultavastikaan mene kuvailemasi ihmisen luo kylään. Enhän tunne sellaisia ihmisiä.

        Eiköhän tämäkin ongelma ratkea sillä, että ihmiset hakeutuvat siihen seuraan, jossa tuntevat olonsa kotoisaksi. Yllätysvierailijat eivät montaa kertaa yllätysvieraile paikassa, jossa saavat aina ynseää kohtelua. Sopijat jatkavat sopimistaan ja aikataulussa pysymistä. Kukin siis hakeutuu haluamaansa seuraan, joten fiksulla ihmisellä ei pitäisi tästä asiasta olla ongelmia.

        Eniten ongelmia tässä suhteessa lieneekin niillä vähemmän fiksuilla, jotka eivät saa sanottua ajatuksiaan selvästi (jotkut sopijat) eivätkä ymmärrä hienovaraisia vihjeitä (jotkut yllätysvierailijat).

        Toisen vierailuyrityksestä kieltäytyminen ei ole kovin mukavaa puuhaa, jos toinen on jo ovella. Itseasiassa se on aika epämiellyttävää, jos ei haluta ottaa vierasta vastaan.
        Tämä on enemmänkin kilttien ja KOHTELIAIDEN ongelma, eikä se liity todellakaan epäsosiaalisuuteen.

        Aina ei vaan jaksa/halua ottaa vastaan vierasta, ei se sen ihmeempi syy tarvitse olla. Siksi on kunnioittavampaa soittaa isännälle/emännälle ensin, jotta hän voi halutessaan kieltäytyä miten tahtoo. Näin välttää paremmin epämukavan tilanteen.

        Kun ei ilmoiteta tulostaan, ajatellaan että näin kohteen on vaikeampi kieltäytyä kunniasta ja pääsee varmemmin sisään. Sitä se on, itsekkyyttä ja osin laiskuutta nähdä soittamisen vaiva.

        Mutta hei, en oikeasti jaksa jauhaa tästä. Jos ei (halua) ymmärtää, niin sitten ei.


      • Charles
        suoraan kirjoitti:

        Tiedoksesi vaan, että kerron kyllä aina riittävän suureen ääneen ja selvällä suomenkielellä yllätysvieraalle, että olisi ilmoittanut!!
        Se vain on tiedätkö auttamattomasti myöhäistä, jos vieras on jo ovella! Erittäin noloa ja epämiellyttävää kaikille. Samoin on tapauksia, jotka tulevat uudestaan yllätysvierailulle, vaikka olen sanonut asian tietääkseni suoraan. Ihan kuin tuo sanomani olisi ollut vain mitäänsanomsatonta small talkia, kuin selittelisin sillä sotkua tai ettei nyt ole tarjottavaa. Kyllä jotkut voivat olla tyhmiä.

        "Tiedoksesi vaan, että kerron kyllä aina riittävän suureen ääneen ja selvällä suomenkielellä yllätysvieraalle, että olisi ilmoittanut!!
        Se vain on tiedätkö auttamattomasti myöhäistä, jos vieras on jo ovella!"

        No tämä on kyllä totta, mutta näin pitäisi tapahtua vain kerran. Seuraavalla kerralla yllätysvieras soittaa etukäteen. Paitsi jos...

        "Samoin on tapauksia, jotka tulevat uudestaan yllätysvierailulle, vaikka olen sanonut asian tietääkseni suoraan."

        Kuten jo aikaisemmassa viestissäni kirjoitin, nuo ihmiset ovat typeryksiä, joten heistä ei tarvitse juurikaan välittää. Ihminenhän saa valita seuransa, joten miksi pitäisi miettiä, mitä joku typerys tai moukkamaisesti käyttäytyvä ihminen ajattelee sinun tekemisistäsi? Eli tuollaiselle yllätysvieraalle voi sanoa kyllä kovemminkin, jos hän ei ystävällistä kehotusta usko.

        Vaikka itse harrastan yllätysvierailuja joidenkin naapureideni luo ja vaikka itse suhtaudun yllätysvierailuun positiivisesti, en hyväksy moukkamaisia yllätysvierailuja. En siis missään tapauksessa puolusta sitä, että vierailija saa tuppautua sisään, vaikka isäntäväki olisi sillä hetkellä kiireellinen tekemään jotain muuta. Minulla ja tuttavillani on kuitenkin sellainen tapa, että me sanomme suoraan, jos aikaa vieraille ei tietyllä hetkellä ole. Vieras ei siitä pahastu, koska tietää itsekin, että joskus hän voi olla se isäntä, jolla ei ole aikaa vieraille. Minusta fiksut ihmiset voivat sanoa ja ottaa sanomisia vastaan ilman sen suurempaa keuhkoamista tai loukkaantumista.


    • erityisen huolella

      nimimerkki Charlesin vastaukset! On osannut laittaa ajatuksensa selkeästi ylös!

    • niinkin

      ikäviä ilmiöitä että joku voi virua kuolleena päivä joskus viikkokausiakin kun kukaan ei käy.
      Joten ehkä joku sairaskohtaustilanne voi päättyä onnellisestikin jos joku tulisi yllättäen käymään.
      Mielestäni yllätysvieraille ei kannata näyttää nyrpeää naamaa, vaikka väärään aikaan tulisikin.
      Ehkä seuraavalla kerralla hän ei tulekaan, vaikka odottaisitkin.

    • Minä

      Miksi kukaan ei anna vastausta siihen mikä tekee vaikeaksi yhden puhelinsoiton ennen kylään menemistä? Vai onko se sitä pihistelyä, että se maksaa.

      Mekö ollaan huonompia ihmisiä jotka emme toivo saavamme yllätysvierailijoita? Olen huomannut, että joillakin on todellakin suvussaan tapana mennä ja tulla miten vaan. Me ja moni muukin nauraa yllätysvieraille!

      Jos joillakin on suvussa tapana, että soitetaan ennen kylään menoa, kysytään voimmeko tulla, sekä tulevat vain kutsuttuina juhliin niin eikö sitä pitäisi kunnioittaa? Jos kerran sanotaan, että miksi ette ilmoittaneet, niin miksi se ei mene jakeluun? Tullaan vaan röyhkeästi uudestaankin ilmoittamatta.

      • on tämä

        Koska totuus on se, että puhelimeen voi helposti sanoa ettei käy. Silloin joutuu käymään huusissa ja kahvilla huoltoasemalla. Kuinka moni niistä, jotka eivät halua soittaa, haluaa juuri tätä palvelua?
        Se, että viruu kuolleena kun kukaan ei käy, hauska ajatus yllätysvierailuthreadiin. Se tarkoittaa sitä, ettei paljon kukaan pidä sillä puhelimellakaan yhteyttä!


      • yrittävät vaan

        Hyväksikäyttäjät yrittävät saada yllätysvieraita inhoavat ihmiset näyttämään pahoilta. Fiksu tapa on soittaa ja kysyä sopiiko tulla. Se kuuluu nykyaikaan. Neuvo seuraavaksi kerraksi: Käy äkkiä itse vessassa ja laita wc näyttämään likaiselta tai kuin se olisi tukossa tai sano, että vessaa ei nyt voi valitettavasti käyttää, käydään itse tuolla pusikossa. Keitä sellaiset kahvit ettei huoltoasemaltakaan saa niin pahaa. Pidä varastossa kuivaa tai homeista känttyä. Miettivät seuraavalla kerralla.


      • paras :)
        on tämä kirjoitti:

        Koska totuus on se, että puhelimeen voi helposti sanoa ettei käy. Silloin joutuu käymään huusissa ja kahvilla huoltoasemalla. Kuinka moni niistä, jotka eivät halua soittaa, haluaa juuri tätä palvelua?
        Se, että viruu kuolleena kun kukaan ei käy, hauska ajatus yllätysvierailuthreadiin. Se tarkoittaa sitä, ettei paljon kukaan pidä sillä puhelimellakaan yhteyttä!

        Hehheh... olipa hyvin tiivistetty totuus!

        Tuota minäkin ajattelin. Pelätään, ettei soittamalla kenties päästäisikään vierailulle, ettei jollekin sovikaan.

        Toinen voi olla pieni vahingonilo, joka on joissain sairaissa tapauksissa, eli nautitaan jos toisella olisikin vähän sotkua tai kun nähdään naamasta ettei toinen ei selvästikään tykkää yllätysvieraista, -silti tehdään sama ylläri uudestaan ja uudestaan. Saadaan tuntea sairasta paremmuutta.

        Jonkinlaista vallan väärinkäyttöä, varsinkin jos toinen ei uskalla sanoa vastaan mitään.


      • ymmärtää
        yrittävät vaan kirjoitti:

        Hyväksikäyttäjät yrittävät saada yllätysvieraita inhoavat ihmiset näyttämään pahoilta. Fiksu tapa on soittaa ja kysyä sopiiko tulla. Se kuuluu nykyaikaan. Neuvo seuraavaksi kerraksi: Käy äkkiä itse vessassa ja laita wc näyttämään likaiselta tai kuin se olisi tukossa tai sano, että vessaa ei nyt voi valitettavasti käyttää, käydään itse tuolla pusikossa. Keitä sellaiset kahvit ettei huoltoasemaltakaan saa niin pahaa. Pidä varastossa kuivaa tai homeista känttyä. Miettivät seuraavalla kerralla.

        tuota vihaa joita te tunnette toisia ihmisiä, usein vieläpä sukulaisia kohtaan. Teillä täytyy olla todella pahoja traumoja omassa elämässänne, kun kuvittelette, että joku tulee kylään katsomaan, onko teillä siistiä tai onko teillä jotain tarjottavaa.
        Olen kyllä tietoinen siitä, että nykyisin ei ole tapana vierailla ihmisten kotona. Ihmiset kun yrittävät olla jotain muuta kuin todellisuudessa ovat, yrittävät saada muut uskomaan, että heillä on aina kotona putipuhdasta ja paljon herkkuja syötäväksi. Ja kun ei ole, niin ei siedetä että kukaan näkee "totuutta", tai siis sitä valhetta, jota ylläpidetään turhilla puheilla ja vierailukutsuilla.
        Mutta erakkona on varmaan mukava elää, saa vihata rauhassa!
        Ps. kuinka usein teillä käy yllätysvieraita? Entä kuinka usein kutsuttuja vieraita?


      • Minä
        ymmärtää kirjoitti:

        tuota vihaa joita te tunnette toisia ihmisiä, usein vieläpä sukulaisia kohtaan. Teillä täytyy olla todella pahoja traumoja omassa elämässänne, kun kuvittelette, että joku tulee kylään katsomaan, onko teillä siistiä tai onko teillä jotain tarjottavaa.
        Olen kyllä tietoinen siitä, että nykyisin ei ole tapana vierailla ihmisten kotona. Ihmiset kun yrittävät olla jotain muuta kuin todellisuudessa ovat, yrittävät saada muut uskomaan, että heillä on aina kotona putipuhdasta ja paljon herkkuja syötäväksi. Ja kun ei ole, niin ei siedetä että kukaan näkee "totuutta", tai siis sitä valhetta, jota ylläpidetään turhilla puheilla ja vierailukutsuilla.
        Mutta erakkona on varmaan mukava elää, saa vihata rauhassa!
        Ps. kuinka usein teillä käy yllätysvieraita? Entä kuinka usein kutsuttuja vieraita?

        Et tainnut esittää noita kysymyksiä minulle, mutta minä voin niihin kyllä vastata.

        Inhoan yllätysvieraita! Olen kuitenkin sosiaalinen, puhelias ja erilaisten ihmisten kanssa hyvin toimeentuleva ihminen.

        Kun meille tulee vieraita niin kenenkään ei tarvitse lähteä kuivin suin kotia.Otan aina huomioon vierailijoiden allergiat, sairaudet suunnitellessani etukäteen tarjoiluja.

        En tunne vihaa muita ihmisiä kohtaan vaan vihaan sitä ettei ihmiset ilmoita tulostaan etukäteen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vihaisin niitä ihmisiä vaan niiden tapaa toimia.

        En elä erakkona, minulla on sosiaalinen verkosto.


      • mikä siinä on niin vaikea y...
        ymmärtää kirjoitti:

        tuota vihaa joita te tunnette toisia ihmisiä, usein vieläpä sukulaisia kohtaan. Teillä täytyy olla todella pahoja traumoja omassa elämässänne, kun kuvittelette, että joku tulee kylään katsomaan, onko teillä siistiä tai onko teillä jotain tarjottavaa.
        Olen kyllä tietoinen siitä, että nykyisin ei ole tapana vierailla ihmisten kotona. Ihmiset kun yrittävät olla jotain muuta kuin todellisuudessa ovat, yrittävät saada muut uskomaan, että heillä on aina kotona putipuhdasta ja paljon herkkuja syötäväksi. Ja kun ei ole, niin ei siedetä että kukaan näkee "totuutta", tai siis sitä valhetta, jota ylläpidetään turhilla puheilla ja vierailukutsuilla.
        Mutta erakkona on varmaan mukava elää, saa vihata rauhassa!
        Ps. kuinka usein teillä käy yllätysvieraita? Entä kuinka usein kutsuttuja vieraita?

        Ei käy vieraita, kun en kutsu. Enkä käy itse kylässä kuin muodolliset sukulaisvierailut, kun ronkuvat, mutta mahdollisimman lyhyesti. Vierailut on yleensä tätä: keitetään kahvit, jauhetaan paskaa ja yleensä haukutaan ne, jotka eivät ole paikalla. Ei kiitos. Tapaan ystäväni muualla. Ystäväpiirini koostuu samanhenkisistä tyypeistä, koti on itseä varten ja maailmalla on paljon muita paikkoja missä tavata.

        Eipä vieläkään ole tullut kunnon vastausta siihen, miksei voi soittaa esim. paria tuntia ennen ja kysyä että sopiiko tulla. Minä olen sitä mieltä, että NYKYAIKANA se on huonoa käytöstä, jos niin ei tee.

        Jos minun pitää pitää vieraista koska sinäkin pidät, niin sinunkin on pidettävä kaikesta mistä minäkin pidän.


      • usein.
        ymmärtää kirjoitti:

        tuota vihaa joita te tunnette toisia ihmisiä, usein vieläpä sukulaisia kohtaan. Teillä täytyy olla todella pahoja traumoja omassa elämässänne, kun kuvittelette, että joku tulee kylään katsomaan, onko teillä siistiä tai onko teillä jotain tarjottavaa.
        Olen kyllä tietoinen siitä, että nykyisin ei ole tapana vierailla ihmisten kotona. Ihmiset kun yrittävät olla jotain muuta kuin todellisuudessa ovat, yrittävät saada muut uskomaan, että heillä on aina kotona putipuhdasta ja paljon herkkuja syötäväksi. Ja kun ei ole, niin ei siedetä että kukaan näkee "totuutta", tai siis sitä valhetta, jota ylläpidetään turhilla puheilla ja vierailukutsuilla.
        Mutta erakkona on varmaan mukava elää, saa vihata rauhassa!
        Ps. kuinka usein teillä käy yllätysvieraita? Entä kuinka usein kutsuttuja vieraita?

        Kutsuttuja harvemmin. Eivät ole moittineet koskaan vaikka useasti ei ole antaa kuin kahvia, eihän nykyään kukaan oikein pullasta tmv. perustakaan. Muksut viihtyy, kukaan ei saa hepulia jos lastenhuone on välillä kuin pommituksen jäljiltä. Monien kotona tahtoo vallita sisustuslehtien ilme, ei siellä löydy silloin sijaa elämisen jäljille. Ja aina joskus meille kertyy kerralla useampikin yllärivieras jolloin pistetään pippalot pystyyn. Näin kesällä kun on helppo järkätä vaikka grilli-juhlat, ei siinä mitään kokkisotureita tarvita.


      • kokenut.
        paras :) kirjoitti:

        Hehheh... olipa hyvin tiivistetty totuus!

        Tuota minäkin ajattelin. Pelätään, ettei soittamalla kenties päästäisikään vierailulle, ettei jollekin sovikaan.

        Toinen voi olla pieni vahingonilo, joka on joissain sairaissa tapauksissa, eli nautitaan jos toisella olisikin vähän sotkua tai kun nähdään naamasta ettei toinen ei selvästikään tykkää yllätysvieraista, -silti tehdään sama ylläri uudestaan ja uudestaan. Saadaan tuntea sairasta paremmuutta.

        Jonkinlaista vallan väärinkäyttöä, varsinkin jos toinen ei uskalla sanoa vastaan mitään.

        Todella inhottavaa tunkeilua. Soittamisen välttely johtuu juuri siitä, että he arvaavat olevansa vähemmän kuin tervetulleita, joten törmäävät vain ovelle silloin kun HEILLE sopii.


      • Charles
        mikä siinä on niin vaikea y... kirjoitti:

        Ei käy vieraita, kun en kutsu. Enkä käy itse kylässä kuin muodolliset sukulaisvierailut, kun ronkuvat, mutta mahdollisimman lyhyesti. Vierailut on yleensä tätä: keitetään kahvit, jauhetaan paskaa ja yleensä haukutaan ne, jotka eivät ole paikalla. Ei kiitos. Tapaan ystäväni muualla. Ystäväpiirini koostuu samanhenkisistä tyypeistä, koti on itseä varten ja maailmalla on paljon muita paikkoja missä tavata.

        Eipä vieläkään ole tullut kunnon vastausta siihen, miksei voi soittaa esim. paria tuntia ennen ja kysyä että sopiiko tulla. Minä olen sitä mieltä, että NYKYAIKANA se on huonoa käytöstä, jos niin ei tee.

        Jos minun pitää pitää vieraista koska sinäkin pidät, niin sinunkin on pidettävä kaikesta mistä minäkin pidän.

        Vastasin jo kerran, mutta mahtuuhan tähän vielä vastauksia...

        "Eipä vieläkään ole tullut kunnon vastausta siihen, miksei voi soittaa esim. paria tuntia ennen ja kysyä että sopiiko tulla."

        Yksi syy on ilmeinen: ajatus vierailusta voi tulla siinä vaiheessa, kun ollaan vain vartin matkan päässä toisen luota. Miten soitat kahta tuntia aikaisemmin, kun silloin et vielä tiennyt, että menet vierailulle?

        Toinen syy on vähemmän ilmeinen, mutta täysin olemassa oleva. Yllätysvierailija ei näe mitään syytä soittaa. Soittaminen on teko. Jos ei ole mitään syytä tehdä jotain tekoa, sitä ei tehdä. Et sinäkään soita kaverillesi, jos siihen ei ole mitään syytä. Yllätysvierailija ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää. Hänestä on ihan hyvien tapojen mukaista tulla yllätysvierailulle. Siksi hänelle ei tule edes mieleen, että soittaisi ennen vierailuaan. Ei hän voi tehdä sellaista tekoa, jota hän ei edes osaa kuvitella tekevänsä.

        "Minä olen sitä mieltä, että NYKYAIKANA se on huonoa käytöstä, jos niin ei tee."

        Sinun on nyt hyväksyttävä se, ettet sinä ole maailman napa, joka määrittelee universaalisti sen, mikä on huonoa käytöstä ja mikä ei. Tavat ovat sovittuja, eikä sinun sopimuksesi ole välttämättä muiden sopimuksia.

        Sinun pitää vain sanoa yllätysvieraillesi riittävän selvästi, että heidän pitää ilmoittaa etukäteen. Selvimmin teet sen silloin, kun he ilmestyvät ovellesi ilmoittamatta. Et päästä sisälle ja kerrot, että jos he olisivat ilmoittaneet, he olisivat olleet tervetulleita.

        Mietipä asiaa sellaisen kannalta, joka ei suunnittele etukäteen aikatauluaan. Mieti vaikka lomamatkalaista, joka reissaa ympäri Suomea väljän aikataulun kanssa. Ei hän osaa minuutilleen sanoa, milloin on juuri sillä paikkakunnalla, jossa sinä asut. Jos sovitte ajan etukäteen, hän kokee olevansa pakotettu olemaan paikalla juuri sovittuna ajankohtana. Sinä odotat kahvin ja pullan kanssa, joten on häneltä epäkohteliasta olla tulematta. Lomareissaaminen on monilla kuitenkin aika vapaata. Jos on hyvä ilma, pysähdellään uimarannoille ja jäätelöä syömään. Jos on huono ilma, ajetaan sisäkohteesta (näyttelyt, museot jne.) toiseen. Ei etukäteen voi tuollaisessa tilanteessa aikataulua tietää.


      • Minä
        Charles kirjoitti:

        Vastasin jo kerran, mutta mahtuuhan tähän vielä vastauksia...

        "Eipä vieläkään ole tullut kunnon vastausta siihen, miksei voi soittaa esim. paria tuntia ennen ja kysyä että sopiiko tulla."

        Yksi syy on ilmeinen: ajatus vierailusta voi tulla siinä vaiheessa, kun ollaan vain vartin matkan päässä toisen luota. Miten soitat kahta tuntia aikaisemmin, kun silloin et vielä tiennyt, että menet vierailulle?

        Toinen syy on vähemmän ilmeinen, mutta täysin olemassa oleva. Yllätysvierailija ei näe mitään syytä soittaa. Soittaminen on teko. Jos ei ole mitään syytä tehdä jotain tekoa, sitä ei tehdä. Et sinäkään soita kaverillesi, jos siihen ei ole mitään syytä. Yllätysvierailija ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää. Hänestä on ihan hyvien tapojen mukaista tulla yllätysvierailulle. Siksi hänelle ei tule edes mieleen, että soittaisi ennen vierailuaan. Ei hän voi tehdä sellaista tekoa, jota hän ei edes osaa kuvitella tekevänsä.

        "Minä olen sitä mieltä, että NYKYAIKANA se on huonoa käytöstä, jos niin ei tee."

        Sinun on nyt hyväksyttävä se, ettet sinä ole maailman napa, joka määrittelee universaalisti sen, mikä on huonoa käytöstä ja mikä ei. Tavat ovat sovittuja, eikä sinun sopimuksesi ole välttämättä muiden sopimuksia.

        Sinun pitää vain sanoa yllätysvieraillesi riittävän selvästi, että heidän pitää ilmoittaa etukäteen. Selvimmin teet sen silloin, kun he ilmestyvät ovellesi ilmoittamatta. Et päästä sisälle ja kerrot, että jos he olisivat ilmoittaneet, he olisivat olleet tervetulleita.

        Mietipä asiaa sellaisen kannalta, joka ei suunnittele etukäteen aikatauluaan. Mieti vaikka lomamatkalaista, joka reissaa ympäri Suomea väljän aikataulun kanssa. Ei hän osaa minuutilleen sanoa, milloin on juuri sillä paikkakunnalla, jossa sinä asut. Jos sovitte ajan etukäteen, hän kokee olevansa pakotettu olemaan paikalla juuri sovittuna ajankohtana. Sinä odotat kahvin ja pullan kanssa, joten on häneltä epäkohteliasta olla tulematta. Lomareissaaminen on monilla kuitenkin aika vapaata. Jos on hyvä ilma, pysähdellään uimarannoille ja jäätelöä syömään. Jos on huono ilma, ajetaan sisäkohteesta (näyttelyt, museot jne.) toiseen. Ei etukäteen voi tuollaisessa tilanteessa aikataulua tietää.

        Yksi syy on ilmeinen: ajatus vierailusta voi tulla siinä vaiheessa, kun ollaan vain vartin matkan päässä toisen luota. Miten soitat kahta tuntia aikaisemmin, kun silloin et vielä tiennyt, että menet vierailulle?

        Kun olet vartin matkan päässä niin miksi et juuri silloin soita ja kysy, että sopiiko tulla? Ei kai se voi olla kiinni muutaman sentin puhelinlaskun lisäyksestä? Kun vieras on jo ovella niin isännän/emännän on jo vaikeata kieltäytyä, vaan vieras otetaan vastaan kaikesta huolimatta.

        Nykyaikana on huonoa käytöstä jos tulee yllätysvierailulle! Toki voit mennä yllärikäynnille ystäväsi luokse jos hän on tehnyt sinulle selväksi, että hänelle sopii yllätyskyläilyt ja päinvastoin. Mutta muille ihmisille on parempi soittaa ensiksi!

        Sinun pitää vain sanoa yllätysvieraillesi riittävän selvästi, että heidän pitää ilmoittaa etukäteen. Selvimmin teet sen silloin, kun he ilmestyvät ovellesi ilmoittamatta. Et päästä sisälle ja kerrot, että jos he olisivat ilmoittaneet, he olisivat olleet tervetulleita.

        Olen yllätysvierailijoille sanonut, että ilmoittakaa hyvissä ajoin ennen tuloanne. Siitäkin huolimatta tulevat kuitenkin uudestaan ilmoittamatta. Sikamaista! En kyllä kenellekkään kehtaa jälkeenpäin sanoa, että olisin avannut oven jos olisitte ilmoittaneet tulostanne etukäteen.Ihmisten tulisi itse ymmärtää soittaa ja tiedustella sopiiko tulla.Jos minä itse soitan ja kysyn voinko tulla kylään jonkun luokse, niin sittenhän siitä pitäisi ymmärtää, että hei toi ihminen toivoo soiton etukäteen!!

        Jos ihmiset ovat lomamatkalla ja aikovat poiketa luonani Oulussa niin vieras voi vaikka soittaa ennen lähtöään. Sanna täällä moi.Olen juuri lähdössä kesälomamatkalle Kuusamoon.Voisin matkalla poiketa jos sopii.Mulla ei ole minkäänlaista aikataulua.Saatan pysähdellä välillä, mutta soittelen hyvissä ajoin kun alan lähestyä Oulua.

        Minä vastaan. Sopii hyvin, ajele rauhassa. Tervetuloa! On tosi kiva kun pistäydyt!


      • uskomatonta!
        Charles kirjoitti:

        Vastasin jo kerran, mutta mahtuuhan tähän vielä vastauksia...

        "Eipä vieläkään ole tullut kunnon vastausta siihen, miksei voi soittaa esim. paria tuntia ennen ja kysyä että sopiiko tulla."

        Yksi syy on ilmeinen: ajatus vierailusta voi tulla siinä vaiheessa, kun ollaan vain vartin matkan päässä toisen luota. Miten soitat kahta tuntia aikaisemmin, kun silloin et vielä tiennyt, että menet vierailulle?

        Toinen syy on vähemmän ilmeinen, mutta täysin olemassa oleva. Yllätysvierailija ei näe mitään syytä soittaa. Soittaminen on teko. Jos ei ole mitään syytä tehdä jotain tekoa, sitä ei tehdä. Et sinäkään soita kaverillesi, jos siihen ei ole mitään syytä. Yllätysvierailija ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää. Hänestä on ihan hyvien tapojen mukaista tulla yllätysvierailulle. Siksi hänelle ei tule edes mieleen, että soittaisi ennen vierailuaan. Ei hän voi tehdä sellaista tekoa, jota hän ei edes osaa kuvitella tekevänsä.

        "Minä olen sitä mieltä, että NYKYAIKANA se on huonoa käytöstä, jos niin ei tee."

        Sinun on nyt hyväksyttävä se, ettet sinä ole maailman napa, joka määrittelee universaalisti sen, mikä on huonoa käytöstä ja mikä ei. Tavat ovat sovittuja, eikä sinun sopimuksesi ole välttämättä muiden sopimuksia.

        Sinun pitää vain sanoa yllätysvieraillesi riittävän selvästi, että heidän pitää ilmoittaa etukäteen. Selvimmin teet sen silloin, kun he ilmestyvät ovellesi ilmoittamatta. Et päästä sisälle ja kerrot, että jos he olisivat ilmoittaneet, he olisivat olleet tervetulleita.

        Mietipä asiaa sellaisen kannalta, joka ei suunnittele etukäteen aikatauluaan. Mieti vaikka lomamatkalaista, joka reissaa ympäri Suomea väljän aikataulun kanssa. Ei hän osaa minuutilleen sanoa, milloin on juuri sillä paikkakunnalla, jossa sinä asut. Jos sovitte ajan etukäteen, hän kokee olevansa pakotettu olemaan paikalla juuri sovittuna ajankohtana. Sinä odotat kahvin ja pullan kanssa, joten on häneltä epäkohteliasta olla tulematta. Lomareissaaminen on monilla kuitenkin aika vapaata. Jos on hyvä ilma, pysähdellään uimarannoille ja jäätelöä syömään. Jos on huono ilma, ajetaan sisäkohteesta (näyttelyt, museot jne.) toiseen. Ei etukäteen voi tuollaisessa tilanteessa aikataulua tietää.

        Itsekkyytesi suorastaan tihkuu, paistaa ja pursuu siitä. Kääk. Onneksi et kuulu minun ystäväpiiriini.


      • Charles
        Minä kirjoitti:

        Yksi syy on ilmeinen: ajatus vierailusta voi tulla siinä vaiheessa, kun ollaan vain vartin matkan päässä toisen luota. Miten soitat kahta tuntia aikaisemmin, kun silloin et vielä tiennyt, että menet vierailulle?

        Kun olet vartin matkan päässä niin miksi et juuri silloin soita ja kysy, että sopiiko tulla? Ei kai se voi olla kiinni muutaman sentin puhelinlaskun lisäyksestä? Kun vieras on jo ovella niin isännän/emännän on jo vaikeata kieltäytyä, vaan vieras otetaan vastaan kaikesta huolimatta.

        Nykyaikana on huonoa käytöstä jos tulee yllätysvierailulle! Toki voit mennä yllärikäynnille ystäväsi luokse jos hän on tehnyt sinulle selväksi, että hänelle sopii yllätyskyläilyt ja päinvastoin. Mutta muille ihmisille on parempi soittaa ensiksi!

        Sinun pitää vain sanoa yllätysvieraillesi riittävän selvästi, että heidän pitää ilmoittaa etukäteen. Selvimmin teet sen silloin, kun he ilmestyvät ovellesi ilmoittamatta. Et päästä sisälle ja kerrot, että jos he olisivat ilmoittaneet, he olisivat olleet tervetulleita.

        Olen yllätysvierailijoille sanonut, että ilmoittakaa hyvissä ajoin ennen tuloanne. Siitäkin huolimatta tulevat kuitenkin uudestaan ilmoittamatta. Sikamaista! En kyllä kenellekkään kehtaa jälkeenpäin sanoa, että olisin avannut oven jos olisitte ilmoittaneet tulostanne etukäteen.Ihmisten tulisi itse ymmärtää soittaa ja tiedustella sopiiko tulla.Jos minä itse soitan ja kysyn voinko tulla kylään jonkun luokse, niin sittenhän siitä pitäisi ymmärtää, että hei toi ihminen toivoo soiton etukäteen!!

        Jos ihmiset ovat lomamatkalla ja aikovat poiketa luonani Oulussa niin vieras voi vaikka soittaa ennen lähtöään. Sanna täällä moi.Olen juuri lähdössä kesälomamatkalle Kuusamoon.Voisin matkalla poiketa jos sopii.Mulla ei ole minkäänlaista aikataulua.Saatan pysähdellä välillä, mutta soittelen hyvissä ajoin kun alan lähestyä Oulua.

        Minä vastaan. Sopii hyvin, ajele rauhassa. Tervetuloa! On tosi kiva kun pistäydyt!

        "Kun olet vartin matkan päässä niin miksi et juuri silloin soita ja kysy, että sopiiko tulla?"

        Esimerkiksi siksi, että kännykkä ei satu olemaan mukana. Ainakin minä liikun vapaa-ajalla aika usein ilman kännykkää. Toinen syy on se, että ajaessa ei saa käyttää kännykkää, jos ei ole hands-freetä. Kolmas syy on se, että kännykän rassaaminen kaupunkiliikenteessä heikentää liikenneturvallisuutta. Neljäs syy on se, että ainakin minä vihaan niitä, jotka kaupungissa rassaavat kännykkää ajaessaan, koska heidän takiaan liikenne usein tökkii.

        "Sanna täällä moi.Olen juuri lähdössä kesälomamatkalle Kuusamoon.Voisin matkalla poiketa jos sopii.Mulla ei ole minkäänlaista aikataulua.Saatan pysähdellä välillä, mutta soittelen hyvissä ajoin kun alan lähestyä Oulua.

        Minä vastaan. Sopii hyvin, ajele rauhassa. Tervetuloa! On tosi kiva kun pistäydyt!"

        Kieltämättä tuossa on sovittu vierailusta etukäteen, mutten oikein ymmärrä, miksi tuollainen ilmoittaminen on niin tärkeää. Oletan siis nyt, että Sanna on niin hyvä tuttusi, että hän tietää sinun haluavan tavata hänet. Ethän sinä kuitenkaan tiedä esimerkiksi sitä, tuleeko Sanna tänään, huomenna vai ylihuomenna vai jättääkö hän tulematta kenties siksi, että hänen matkantekoonsa tulee jostain syystä paha viive.

        Monet pitävät minua itsekkäänä, kun ajattelen vain itseäni yllätysvierailijana. En heidän mielestään ajattele ollenkaan isäntäväen tunteita. Mutta entä jos kerron, että minusta itsestäni on itse asiassa kivaa ottaa vastaan yllätysvieraita. Siten harmaa arki muuttuu kerralla melkein juhlapäiväksi. Ystäviä ja tuttavia on aina kiva nähdä, joten puutarhahommiinkin tulee ihan mukava tauko, kun joku pistäytyy rupattelemaan hetkeksi.

        Tässä on kyllä nyt perustavaa laatua oleva kulttuuriero. Joku on kuvaillut kahvitteluhetkeäkin joksikin sirkukseksi, jossa vieraat vaativat kaikkea sellaista, mitä pöydässä ei satu olemaan. Onko tuollaisia vieraita oikeasti? Onko tosiaan niin moukkamaisia yllätysvieraita, jotka haluavat aina erikoisruokavaliota, kun tulevat ilmoittamatta kylään? Jos todella on, niin minusta silloin on isäntäväen oma moka, jos eivät pistä tuollaisia ihmisiä kuriin.

        Lopulta asiasta taitaa olla enää turha jatkaa. Kehotan vielä kerran ajattelemaan asioita laajasti ja hyväksymään sen, että yllätysvieraita varmasti on tulevaisuudessakin. On teistä itsestänne kiinni, miten heihin suhtaudutte.


      • Minä
        uskomatonta! kirjoitti:

        Itsekkyytesi suorastaan tihkuu, paistaa ja pursuu siitä. Kääk. Onneksi et kuulu minun ystäväpiiriini.

        Minä voin hyvinkin olla juuri se sinun tuttavapiiriisi kuuluva henkilö jonka luokse tulet aina yllättäen. Ehkä et ole vain ymmärtänyt miten minä toivoisin sinun toimivan kun kyläilet luonani!


      • etkö huomaa
        Minä kirjoitti:

        Minä voin hyvinkin olla juuri se sinun tuttavapiiriisi kuuluva henkilö jonka luokse tulet aina yllättäen. Ehkä et ole vain ymmärtänyt miten minä toivoisin sinun toimivan kun kyläilet luonani!

        Siis Charles on myöntänyt olevansa hirveän itsekäs ja ajattelevansa vain sitä, mikä itselle sattuu sopimaan. Vierailun kohteen on sitten sopeuduttava hänen kulloiseenkin aikatauluunsa.


      • että jaksoit
        Charles kirjoitti:

        "Kun olet vartin matkan päässä niin miksi et juuri silloin soita ja kysy, että sopiiko tulla?"

        Esimerkiksi siksi, että kännykkä ei satu olemaan mukana. Ainakin minä liikun vapaa-ajalla aika usein ilman kännykkää. Toinen syy on se, että ajaessa ei saa käyttää kännykkää, jos ei ole hands-freetä. Kolmas syy on se, että kännykän rassaaminen kaupunkiliikenteessä heikentää liikenneturvallisuutta. Neljäs syy on se, että ainakin minä vihaan niitä, jotka kaupungissa rassaavat kännykkää ajaessaan, koska heidän takiaan liikenne usein tökkii.

        "Sanna täällä moi.Olen juuri lähdössä kesälomamatkalle Kuusamoon.Voisin matkalla poiketa jos sopii.Mulla ei ole minkäänlaista aikataulua.Saatan pysähdellä välillä, mutta soittelen hyvissä ajoin kun alan lähestyä Oulua.

        Minä vastaan. Sopii hyvin, ajele rauhassa. Tervetuloa! On tosi kiva kun pistäydyt!"

        Kieltämättä tuossa on sovittu vierailusta etukäteen, mutten oikein ymmärrä, miksi tuollainen ilmoittaminen on niin tärkeää. Oletan siis nyt, että Sanna on niin hyvä tuttusi, että hän tietää sinun haluavan tavata hänet. Ethän sinä kuitenkaan tiedä esimerkiksi sitä, tuleeko Sanna tänään, huomenna vai ylihuomenna vai jättääkö hän tulematta kenties siksi, että hänen matkantekoonsa tulee jostain syystä paha viive.

        Monet pitävät minua itsekkäänä, kun ajattelen vain itseäni yllätysvierailijana. En heidän mielestään ajattele ollenkaan isäntäväen tunteita. Mutta entä jos kerron, että minusta itsestäni on itse asiassa kivaa ottaa vastaan yllätysvieraita. Siten harmaa arki muuttuu kerralla melkein juhlapäiväksi. Ystäviä ja tuttavia on aina kiva nähdä, joten puutarhahommiinkin tulee ihan mukava tauko, kun joku pistäytyy rupattelemaan hetkeksi.

        Tässä on kyllä nyt perustavaa laatua oleva kulttuuriero. Joku on kuvaillut kahvitteluhetkeäkin joksikin sirkukseksi, jossa vieraat vaativat kaikkea sellaista, mitä pöydässä ei satu olemaan. Onko tuollaisia vieraita oikeasti? Onko tosiaan niin moukkamaisia yllätysvieraita, jotka haluavat aina erikoisruokavaliota, kun tulevat ilmoittamatta kylään? Jos todella on, niin minusta silloin on isäntäväen oma moka, jos eivät pistä tuollaisia ihmisiä kuriin.

        Lopulta asiasta taitaa olla enää turha jatkaa. Kehotan vielä kerran ajattelemaan asioita laajasti ja hyväksymään sen, että yllätysvieraita varmasti on tulevaisuudessakin. On teistä itsestänne kiinni, miten heihin suhtaudutte.

        osallistua keskusteluun. Oli ilo lukea vastauksiasi. Mutta teit ihan oikean ratkaisun, kun sanoit ettei keskustelua kannata jatkaa. Aikamoisia nipottajia tuntuu löytyvän.
        Joten ei muuta kuin kyläillään ja tervetuloa ainakin meille!


      • meitä on moneksi
        Charles kirjoitti:

        "Kun olet vartin matkan päässä niin miksi et juuri silloin soita ja kysy, että sopiiko tulla?"

        Esimerkiksi siksi, että kännykkä ei satu olemaan mukana. Ainakin minä liikun vapaa-ajalla aika usein ilman kännykkää. Toinen syy on se, että ajaessa ei saa käyttää kännykkää, jos ei ole hands-freetä. Kolmas syy on se, että kännykän rassaaminen kaupunkiliikenteessä heikentää liikenneturvallisuutta. Neljäs syy on se, että ainakin minä vihaan niitä, jotka kaupungissa rassaavat kännykkää ajaessaan, koska heidän takiaan liikenne usein tökkii.

        "Sanna täällä moi.Olen juuri lähdössä kesälomamatkalle Kuusamoon.Voisin matkalla poiketa jos sopii.Mulla ei ole minkäänlaista aikataulua.Saatan pysähdellä välillä, mutta soittelen hyvissä ajoin kun alan lähestyä Oulua.

        Minä vastaan. Sopii hyvin, ajele rauhassa. Tervetuloa! On tosi kiva kun pistäydyt!"

        Kieltämättä tuossa on sovittu vierailusta etukäteen, mutten oikein ymmärrä, miksi tuollainen ilmoittaminen on niin tärkeää. Oletan siis nyt, että Sanna on niin hyvä tuttusi, että hän tietää sinun haluavan tavata hänet. Ethän sinä kuitenkaan tiedä esimerkiksi sitä, tuleeko Sanna tänään, huomenna vai ylihuomenna vai jättääkö hän tulematta kenties siksi, että hänen matkantekoonsa tulee jostain syystä paha viive.

        Monet pitävät minua itsekkäänä, kun ajattelen vain itseäni yllätysvierailijana. En heidän mielestään ajattele ollenkaan isäntäväen tunteita. Mutta entä jos kerron, että minusta itsestäni on itse asiassa kivaa ottaa vastaan yllätysvieraita. Siten harmaa arki muuttuu kerralla melkein juhlapäiväksi. Ystäviä ja tuttavia on aina kiva nähdä, joten puutarhahommiinkin tulee ihan mukava tauko, kun joku pistäytyy rupattelemaan hetkeksi.

        Tässä on kyllä nyt perustavaa laatua oleva kulttuuriero. Joku on kuvaillut kahvitteluhetkeäkin joksikin sirkukseksi, jossa vieraat vaativat kaikkea sellaista, mitä pöydässä ei satu olemaan. Onko tuollaisia vieraita oikeasti? Onko tosiaan niin moukkamaisia yllätysvieraita, jotka haluavat aina erikoisruokavaliota, kun tulevat ilmoittamatta kylään? Jos todella on, niin minusta silloin on isäntäväen oma moka, jos eivät pistä tuollaisia ihmisiä kuriin.

        Lopulta asiasta taitaa olla enää turha jatkaa. Kehotan vielä kerran ajattelemaan asioita laajasti ja hyväksymään sen, että yllätysvieraita varmasti on tulevaisuudessakin. On teistä itsestänne kiinni, miten heihin suhtaudutte.

        "En heidän mielestään ajattele ollenkaan isäntäväen tunteita. Mutta entä jos kerron, että minusta itsestäni on itse asiassa kivaa ottaa vastaan yllätysvieraita."

        Nytkin puhut ITSESTÄSI. SINUSTA on kivaa saada yllätysvieraita.

        So what?

        KAIKISTA ei todellakaan ole kivaa saada niitä.

        Kai nyt sentään tämän tajuat?


    • :DD

      Joku tuolla jo valittelikin, että mikäs yllätys se sitten on, jos ilmoittaa etukäteen tulostaan. Kyllä se silti on yllätys, sai siitä tietää sitten päivää tai tuntia ennen vierailua! ;) Miettikää nyt, eiköhän se lasten "kävelin tästä ohi, tuutko leikkimään"-ikä ole jo ohi, pitääkö kyläilynkin olla jännää ja arvaamatonta..?

      Minusta yllätysvisiitti on mikä tahansa visiitti, josta en saa tietoa itselleni viikkoa ennen kys. tapahtumaa. Kyllä, viikko on minulle normaali "kyläilynvarausaika". Niin se oli ennenkin, nykyään vaan tavat pääsevät helposti unohtumaan...
      Viikkoa ennen ajankohtaa on helppo varata aikaa kunnolla(aikataulun puitteissa tietysti) ja suunnitella tarjoamisia, siivota jne.

      Ketä tahansa en muuten hyväksyisi yllätyskäynnille. Ovat nimittäin melko arkaluontoisia tapahtumia, sillä asunto saattaa olla sekaisin, tarjottavat vähän niin ja näin jne. Yllätysvisiitit soisin vain lähisuvulle sekä perheelle, ehkäpä myös hyville ystäville.

    • yllätys vieraista

      Jotenkin ymmärrän sen, että itse asun Vaasassa, ja serkkuni Lappeenrannasta on kesäloma-ajelulla meillä päin ja pirauttaa, sopisiko tulla, ja tulee jos meille käy. Ok. Käy tai sitten ei.

      Mutta SITÄ EN ymmärrä, että kaverini joka asuu 5 kilsan päässä, ei voi ilmoittaa mulle etukäteen tulostaan, vaan kilauttaa yhtäkkiä ovi kelloa ja seisoo oveni takana. Varsinkaan, kun tiedän, että yleensä kavereidensa kanssa hän sopii kyläilyt etukäteen. Minä loukkaannun tällaisesta, ihan kuin minä olisin joku varaihminen, jonka kanssa ei tarvitse vaivautua edes sopimaan, tullaan vain kuin ei mitään muutakaan satu olemaan. "Kuitataan" jotenkin kyläily.

      • liian? tuttuna

        Tuo kaverisi pitää sinua tod. näk. niin hyvänä tuttavanaan, ettei hänen mielestään tarvitse ilmoitella. Outoahan se on silti, jos tapaa muille kavereilleen soitella ensin.

        Joten jos taas kerran pyyhältää luoksesi, sanot suoraan vaan: soittaisitko seuraavan kerran kun tulet.
        Tai sitten vähän kiertäen: Voi, olipa muuten hyvä säkä, että tulin just kotiin! Soittaisitko seuraavan kerran jotta tiedän tulostasi... (että sitten olen varmasti kotosalla).

        Jos ei sanomisesta huolimatta tajua soittaa, niin sitten on jo vähän vaikeampi tilanne :-)


      • tässä tapauksessa.
        liian? tuttuna kirjoitti:

        Tuo kaverisi pitää sinua tod. näk. niin hyvänä tuttavanaan, ettei hänen mielestään tarvitse ilmoitella. Outoahan se on silti, jos tapaa muille kavereilleen soitella ensin.

        Joten jos taas kerran pyyhältää luoksesi, sanot suoraan vaan: soittaisitko seuraavan kerran kun tulet.
        Tai sitten vähän kiertäen: Voi, olipa muuten hyvä säkä, että tulin just kotiin! Soittaisitko seuraavan kerran jotta tiedän tulostasi... (että sitten olen varmasti kotosalla).

        Jos ei sanomisesta huolimatta tajua soittaa, niin sitten on jo vähän vaikeampi tilanne :-)

        Ei ole "liian tuttu", lähinnä nähdään harvemmin, kun minulle todellakaan ei yleensä käy, on muutakin ohjelmaa kun postata himassa odottamassa josko joku kaiffari tulisi ovikelloa rimpauttaan.
        Ja hän tietää kiireellisyteni.... no ei mun tarvitse kaikkea ymmärtääkään, tai sen ymmärrän, että minua pidetään itsestään selvyytenä.


    • haisee 3 päivässä

      Meillä kävi ennen, ei enää.Kun olin lapsi niin sukua kävi kylässä jatkuvasti, koko kesän ajan joku porukka aina käymässä.Teltat aina pystyyn pihalle jos ei taloon mahtunut, ja kun vieraat lähtivät samassa pihaan porhalsi uusi lauma, tuntui kuin olisivat sopineet keskenään vierailuajat. Osa toi kahvipaketin jopa tuliaisiksi ja siitä hyvästä äitini saattoin syöttää ja juotaa viikonkin.Äiti oli sellainen luonteeltaan että kaikille hän sanoi että 'tulkaa käymään ehdottomasti', mutta kuitenkin valitti sitten meille että kun noita vieraita jatkuvasti ramppaa kylässä. Ei tajunnut että itse kutsuu niitä vielä.Nyt omistan minä talon enkä pidä mitään majataloa sukulaisille, kovasti ovat yrittäneet kyllä tulla vaikka minkä syyn takia käymään, mutta en pidä heihin mitään yhteyttä enkä vastaile mihinkään viesteihin tai kirjeisiin.Se on tosi törkeää ruveta pitämään jotain paikkaa sellaisena että sinne voi tulla milloin tahansa kuin omaan taloonsa.

    • miniäää

      ei ilmoita anoppikaan milloin pöllähtävät, enpä ilmoita minäkään. sitten on naama rusinalla,turhasta!

    • Yks vaan

      Mä en ainaskaan toivo yllätysvieraita.Pesen aina vessan ja laitan uudet käsipyyhkeet ennen uusien vieraiden tuloa.Muuten kaikki ovat tervetulleita, mutta se soitto ennen tarvitaan!

    • NightDreamer

      Niinpä niin. Olen kyllä samaa mieltä! Eihän tämä maailma todellakaan ole ilman puhelimia.
      Ikinä ei melkein saa rauhaan, kun joku aina poikkeamassa kahvilla meidän kotona.
      Äitikin on valitellut asiasta minulle.
      Ei vaan viitsi olla epäkohtelias ja sanoa "Ei".
      Täytyy vaan hymyillä teko hymyä ja esittää, että on iloinen heidän tulostansa.

      Tälläistä se elämä on.

    • oi oi

      Meille ei yllärivieraita enään tuu. Ennen kävi,otin vastaan ja kahvitin, pyysin samalla että seuraavalla kerralla ilmoittaa tulostaan.
      Yksi täti kanssa kyllä kohteliaasti kertoipi tulostaan ja kerroinkin että meillä on illalla meno, sovitaanko muu päivä tai ilta.
      Täti vaan tokaisi -"mää tulen kumminkin".
      Täti ei tullut tai oikeastaan ei päässyt sisään koska kukaan ei ollut päästämässä sisään.

      Minusta vain hyvät ja vain hyvät ystävät ovat tervetulleita kotiini yllärinä.

      Tädin väkisin tunkeilut viestivät kyttäyksestä.
      Kehtasi vielä takana tyttärelle valittaa kun -"ei äitisi kanssa tule toimeen".
      Eli pääsy kotiini oman aikataulun vuoksi ei enää onnistunut.

      Kotini on linnani ja sen kynnyksen yli ei väkisin tulla. Enhän itsekkään kellekkään tuppaa.

    • Hei ihmiset!

      Tarkkailkaa miten teidän ystävänne/kaverinne/tuttavanne/sukulaisenne toimivat niin tiedätte miten toimia kun menette heidän luokse kyläilemään.Jos mä esim. soitan kaverilleni ennen kylään tuloani ja tiedustelen voinko tulla kylään, niin silloin toivon myös muiden käyttäytyvän samoin! OK?

      Tämä on näköjään ollut erittäin antoisa keskustelu joka on todella aiheellinen!

      Ruusut ketjun aloittajalle!

    • kapteeni kaaos

      Homma toimii niin, että ovea ei aukaista yllätysvieraille. Ollaan kotona niin kuin ei oltaisi.

      • srysdy

        Mä aina katon ikkunasta kuka on oven takana, jos se on joku puhelinmyyjä tai muuten ärsyttävä ihminen, niin esitän et en oo kotona.


    • Anonyymi

      Minulla on vaimon kanssa tapana tehdä yllätysvierailuja etenkin sellaisten tuttavapariskuntien luona joiden rouviin emme ole vielä riittävän hyvin tutustuneet. Vierailun aikana voi sitten tehdä havaintoja kuinka rouva suoriutuu. Tarjoilun lisäksi kannattaa huomio kiinnittää elekieleen.

    • Anonyymi

      Yllätysvieraat voi pysähtyä nopeasti pihassa, tai muuten olla pidempään. En itse ikinä mene kutsumatta. Se on tilanteena yleensä ärsyttävää, yllättävää ja unohtaa puolet asiallista jutuista mitä valmistautuessa muutoin olisi muistanut hoitaa. vaikka ne ihmiset oiskin ihania. Kotona on mukava olla rauhassa, just ne alusvaatteet kuivumassa, ja kukkaruukut levitettynä odottaa multaa. Vaadin aina sen minimi 15 min että haluan päästää jonkun kylään. On mukavampaa kun on valmistautunut että joku tulee. Olo on kivempi, ehkä vähän laittautunutkin. Eikä oo just hikisenä seinää maalaamassa, tai muutoin joku tilanne. No, en tiedä...mökille tuppaa niitä hiukan itsekkäitä pölähtelijöitä, ne vaan käy nopeesti...osa käy 5 min, osa pari tuntia. Mutta on hyvä tapa aina sopia etukäteen. Se on kunnioitus emäntää kohtaan ja tätä päivää. Enemmän häiritsee jos ei ilmoita mitään, ja etsin nopeasti jotain sopivaa vaatetta ja mietin onko roskia jossain näkyvillä ja oliko keksejä kahvin kanssa, argh en pidä. . Mökillä saattaa jäädä ovi auki ja joku klompsii sisälle ... Siinä on sitten oltava koko ajan tukka kammattuna, pöydät siistinä jne...En ole kuitenkaan mikään muuten pienistä stressaaja, mutta kyllä se lyhytkin visiitti on hyvä ilmoittaa.

    • Anonyymi

      Menin kerran pakosta käymään yllätyksenä, kun tarttin työpuhelinta lainaksi kiireesti, oma meni rikki. Kyllä huomasin että oli hämmennys, että kuka tulee aamupalan aikaan vaikka olikin kohteliasta. Se jäi mieleen että parempaa kohtelua kyllä saa aina kun kysyy että voiko tulla kun että vain menee. Siinä ois jo motivaatiota kysyä etukäteen. Mun aivot menee ihan jumiin jos joku vaan tulee, mietin että mikä on nyt näin kiireellistä tai pakollista? En edes osaa olla rennon oloinen ja vaihtaa moodia niin nopeesti kun aivot on vielä jossain työ jutussa kiinni mitä todennäköisesti olin tekemässä.

    • Anonyymi

      Ärsyttää kun on sotkua, tai näyttää että on tavaraa paljon jokapaikassa. Just silllon on niitä tietty lahjotukseen roudaamassa ja pyykit kuivuu pitkin taloa. Ja ollut väsy ja kiire aika, eikä oo jaksanu siivota ja miettiä että joku pölähtää pihaan tai sisälle asti. Jää vähän sellanen olo että joo o, olisitko voinu soittaa? Täällä eletään normi arkea...johon ei kuulu 24/7 siisti asunto. Ja jossa voidaan olla flunssassa tms, eikä oo kämppä kunnossa just sinä päivänä. Se on kiusallista ja sit miettii et toivottavasti ei näyttänyt ihan hullulta, kun ne roskat oli siinä ja vaatteetkin kuivumassa.

    • Anonyymi

      Kun haluamme mieheni kanssa tavata ystäviämme, soitan ja kuulostele aina ensin kuulumiset, jotta tiedän kaiken olevan ok. Sitten esitän vierailukutsun meille.
      Siinä on jo hyvin kartalla , haluavatko he tavata tai kutsua meidät - siis tyyliin, vuoroin vieraissa, niinkuin sanonta kuuluu.

      Pitää olla KOTIRAUHA.Minusta se on kotirauhan rikkomista , jos pölähtää kylään kutsumatta. On levollinen olo, kun ihmiset ei harrasta niitä yllätysvierailuja.

      • Anonyymi

        Ei hitto…. Tuo olis ihan kamalaa.


    • Anonyymi

      Itselläni sukulaismies, joka asuu toisaalla. Majoittuu aina lomilla sukulaisten tai ns ystävien luona, joskus jopa 10 vrk. Lainaa pyörää, kaipaa juttuseuraa ja kuuntelijaa ja itse komentaa ja dominoi.
      Nyt on sukulaiset ja ystävät väsyneet tähän.
      Miten sanoa hänelle loukkaamatta, että älä helvetti tänne tule loisimaan.
      Järkyttävää ja röyhkeyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe