jarrutuksen aloittamiskohtaa eli monta metriä auto kulkee enemmän 120kmh:n nopeudessa ennen kuin jarrutus alkaa verrattuna 80kmh:n nopeuteen ! Reaktioaika liikenteessä tutkitusti keskimäärin n. 0.5 sekuntia ja reaktioaika ja jarrutuksen aloittaminen eivät todellakaan ole sama aika vaan hyvin reakoivilakin kuskeilla jarrutuksen aloittamiseen menee n. sekunti
Kaavaa en jaksa alkaa kaiveleen tähän hätään mutta matka on järkyttävän ja ajatuksia herättävän pitkä jo jarrutuksen aloittamisen eroon saatika pysähtymiseen progressiivisen kaavan mukaan vielä runsaasti pidempi
Kyllä asia on niin että juuri YLINOPEUS tappaa !
Vert. 80kmh ja 120kmh reaktioviiveestä
27
2075
Vastaukset
- 100kmh:n
nopeudessa !
http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/muu_aineisto/pidapelivaraa.pdf - ny ymmärtää
että 120 km/h on kaikissa olosuhteissa ihmiselle liian suuri nopeus. Ajettakoon siis tästedes kattonopeudella 80 km/h.
- hätäile
80km/h:n nopeudella jarrutusmatka on nelinkertainen 40km/h:n nopeuteen verrattuna. Lisäksi auto kulkee reaktioaikana 80km/h:n nopeudella kaksinkertaisen matkan 40km/h:n nopeuteen verrattuna.
Siis eikö 40km/h tulisi olla ehdoton kattonopeus kaikilla teillä?
Toisaalta 20km/h:n nopeudella... - olinpä hölmö
hätäile kirjoitti:
80km/h:n nopeudella jarrutusmatka on nelinkertainen 40km/h:n nopeuteen verrattuna. Lisäksi auto kulkee reaktioaikana 80km/h:n nopeudella kaksinkertaisen matkan 40km/h:n nopeuteen verrattuna.
Siis eikö 40km/h tulisi olla ehdoton kattonopeus kaikilla teillä?
Toisaalta 20km/h:n nopeudella...Eikö kuitenkin ole selvää, että kaikkien kannalta olisi turvallsinta, jos autojen edellä kulkisi jalan punaista lippua liehuttava varoittaja. Eikö olekin edistyksellinen ajatus??
- idea!
olinpä hölmö kirjoitti:
Eikö kuitenkin ole selvää, että kaikkien kannalta olisi turvallsinta, jos autojen edellä kulkisi jalan punaista lippua liehuttava varoittaja. Eikö olekin edistyksellinen ajatus??
Miten kukaan ei ole tullut ajatelleeksi tuota aikaisemmin??
- Asko
olinpä hölmö kirjoitti:
Eikö kuitenkin ole selvää, että kaikkien kannalta olisi turvallsinta, jos autojen edellä kulkisi jalan punaista lippua liehuttava varoittaja. Eikö olekin edistyksellinen ajatus??
Olisko ollut peräti Suomessa yli sata vuotta sitten autoilun alussa sääntö,että moottoriajoneuvon edessä piti kulkea ihmisen ilmoittamassa,että automobiili on tulossa!Tämä tais olla niin aikaisessa vaiheessa,että autot kulki silloin pääasiassa höyryn voimalla.Näin muistan jostain autoilun historiaan liittyvästä kirjasta lukeneeni.
- The Rat
Asko kirjoitti:
Olisko ollut peräti Suomessa yli sata vuotta sitten autoilun alussa sääntö,että moottoriajoneuvon edessä piti kulkea ihmisen ilmoittamassa,että automobiili on tulossa!Tämä tais olla niin aikaisessa vaiheessa,että autot kulki silloin pääasiassa höyryn voimalla.Näin muistan jostain autoilun historiaan liittyvästä kirjasta lukeneeni.
Kovasti muistelen tuollaista olleen ainakin Ranskassa, tuskin Suomessa...
Eiköhän täällä ensimmäisten autojen aikoihin vielä pukeuduttu oravannahkoihin ja ostettu kivikirveitä hirvennahoilla... Vai olikossenyt toisinpäin... :)
- The Rat
> juuri YLINOPEUS tappaa !
Homma on sitten helppo korjata. Kaikkialle maahan 300 km/h nopeusrajoitus, niin eiköhän ylinopeuden ajaminen vähene aika ratkaisevasti.
Jos ei riitä, niin nostetaan nopeusrajoitus 400 - 500 km/h luokkaan. Ei enää pääse f1:lläkään ajamaan ylinopeutta.
Vai olisikohan sittenkin niin että ylinopeus ei tapa?- niin!
Ylinopeus ei tapa. Äkkipysähdy törmätessä tappaa.
Vrt: aseet eivät tapa. Vaan luodit. - miksi ei
sitten ajeta rajoitusten mukaan (siis ei ylinopeutta)?
Olisikohan ehkä turvallisempi tapa kuin rajoitusten nostaminen (jolloin ei myöskään ylinopeutta ajettaisi)?
Kummassakaan tapauksessa ei ajettaisi ylinopeutta, mutta turvallisuus lisääntyy, jos ylinopeus tappaa.
Vai onko sulla jotain salaista tietoa, jonka mukaan suurempi nopeus on turvallisempaa? - The Rat
miksi ei kirjoitti:
sitten ajeta rajoitusten mukaan (siis ei ylinopeutta)?
Olisikohan ehkä turvallisempi tapa kuin rajoitusten nostaminen (jolloin ei myöskään ylinopeutta ajettaisi)?
Kummassakaan tapauksessa ei ajettaisi ylinopeutta, mutta turvallisuus lisääntyy, jos ylinopeus tappaa.
Vai onko sulla jotain salaista tietoa, jonka mukaan suurempi nopeus on turvallisempaa?Miten selkeästi tämä pitäisikään nyt kirjoittaa: IRONIAA!
Katsos, ylinopeus ei tapa eikä ole koskaan tappanut. Ketään.
Väärä tilannenopeus on useinkin ollut syyllinen kuolemiin. - The Rat
niin! kirjoitti:
Ylinopeus ei tapa. Äkkipysähdy törmätessä tappaa.
Vrt: aseet eivät tapa. Vaan luodit.Vrt: aseet eivät tapa, vaan luodit jotka kulkevat kovempaa kuin laki sallii.
Aseiden (ja luotien) tappavuus tuskin muuttuu mihinkään vaikka lakiin kirjattaisiin minkälaisia pykäliä vaan luodinnopeutta kontrolloimaan. - Digilogia
The Rat kirjoitti:
Vrt: aseet eivät tapa, vaan luodit jotka kulkevat kovempaa kuin laki sallii.
Aseiden (ja luotien) tappavuus tuskin muuttuu mihinkään vaikka lakiin kirjattaisiin minkälaisia pykäliä vaan luodinnopeutta kontrolloimaan.Luodeilla ei ole nopeusrajoitusta.
Ajoneuvoilla on.
Pyssyä varten tarvitsee aseenosto- ja kantoluvan.
Ajamista varten on ajokortti.
Kun aseen kanssa tötöilee, lähtee lupa ja ase valtiolle. Aseella hengen riistänyt lähtee vuosiksi linnaan.
Kun auton kanssa törttöilee...
Niin, eipä tapahdu juuri mitään. - .....
The Rat kirjoitti:
Miten selkeästi tämä pitäisikään nyt kirjoittaa: IRONIAA!
Katsos, ylinopeus ei tapa eikä ole koskaan tappanut. Ketään.
Väärä tilannenopeus on useinkin ollut syyllinen kuolemiin.rottaseni
- nysvärikin
..... kirjoitti:
rottaseni
mamma tulee mutkaan 5 km/h ja törmää seinään tappaen kyydissä olleen naapurin alman.
MURHASYYTE!!!!! YLINOPEUSSSSS!!!!!!! - pääsemmekin
The Rat kirjoitti:
Miten selkeästi tämä pitäisikään nyt kirjoittaa: IRONIAA!
Katsos, ylinopeus ei tapa eikä ole koskaan tappanut. Ketään.
Väärä tilannenopeus on useinkin ollut syyllinen kuolemiin.taas kerran lempiaiheeseesi: voiko ylinopeus olla oikea tilannenopeus..........
- The Rat
pääsemmekin kirjoitti:
taas kerran lempiaiheeseesi: voiko ylinopeus olla oikea tilannenopeus..........
Voiko omena olla painava?
Ylinopeus: nopeus joka ylittää tieosuudelle määrätyn suurimman sallitun nopeuden.
Oikea tilannenopeus: tilanne huomioiden turvallinen ja muita mahdollisimman vähän haittaava nopeus.
Olen sanonut jo varmaan miljoona kertaa ettei näillä kahdella ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Oikeaa tilannenopeutta ei edes katsota nopeusmittarista, se on ylinopeuden valvontaa varten. - Zoltan
The Rat kirjoitti:
Vrt: aseet eivät tapa, vaan luodit jotka kulkevat kovempaa kuin laki sallii.
Aseiden (ja luotien) tappavuus tuskin muuttuu mihinkään vaikka lakiin kirjattaisiin minkälaisia pykäliä vaan luodinnopeutta kontrolloimaan.Liikkuva auto on ladattu ase.
Tuliaseen holtiton käyttö vie aika joutusasti tuonne poliisin pahnoille. Tuliaseen tuhovoima on aina vakio riippuen aseen kaliipeista ja käytetystä patruunasta.
Sen sijaan auto-aseen tuhovoima kasvee nopeuden neliössä. Keskimääräinen auto painaa tuollaset 1300kg. Sen kun kiihdytät tilanteeseen sopimattomaan vauhtiin (= ei pysty pysäyttämään ympäröivien riskien toteutuessa), voisit saman tien alkaa ammuskelemaan kadulla ilmaan.
Tee niin mielummin, niin paukkeesta ainakin muut tietää että haluat vaarantaa toistenkin hengen. - The Rat
Zoltan kirjoitti:
Liikkuva auto on ladattu ase.
Tuliaseen holtiton käyttö vie aika joutusasti tuonne poliisin pahnoille. Tuliaseen tuhovoima on aina vakio riippuen aseen kaliipeista ja käytetystä patruunasta.
Sen sijaan auto-aseen tuhovoima kasvee nopeuden neliössä. Keskimääräinen auto painaa tuollaset 1300kg. Sen kun kiihdytät tilanteeseen sopimattomaan vauhtiin (= ei pysty pysäyttämään ympäröivien riskien toteutuessa), voisit saman tien alkaa ammuskelemaan kadulla ilmaan.
Tee niin mielummin, niin paukkeesta ainakin muut tietää että haluat vaarantaa toistenkin hengen.> Tuliaseen tuhovoima on aina vakio riippuen aseen kaliipeista ja käytetystä patruunasta.
Auton tuhovoima on aina vakia riippuen auton massasta ja käytetystä nopeudesta.
Eli ei vakio.
Mitä loppuviestiisi tulee, sitähän minä toitotan. Turvallinen nopeus on turvallinen nopeus ja sitä tulisi ajaa. Ylinopeus on nopeus joka ylittää tieosuudelle määrätyn maksiminopeuden. Tieosuudelle määrätyllä maksiminopeudella ei ole mitään tekemistä turvallisen nopeuden kanssa sinänsä.
- Libo...
HÄVETKÄÄ ja ajakaa iisisti siellä
- Eivät oikeesti aja
Ne vaan kuvittelee ajavansa-Jos ne liikenteessä olisivat itse ajelleet,niin eivät enää kirjoittelisi täällä-Siis ne,jotka sitä ylinopeutta tavallaan puoltavat.
- niko
Miksi esimerkiksi demoesitys tuosta jarrutusmatkan vaikutuksesta on tehty siten, ettei kuljettaja yritäkään väistöliikettä vaan auto painaa suoraan kohti 'hirveä' tai mikä se nyt olikaan. Omasta kokemuksesta väistöliike onnistuu 90 % tapauksista ja onneksi sen viimeisen 10 % kohdalla on jarrutusmatkaa ollut omalla kohdallani aina tarpeeksi. Eli tätä yksinkertaista sääntöä noudattaen olen pystynyt ajamaan ilman kolareita 39 vuoden ajan. Ei vauhti tapa, vaan...
- tyhmyys
- taitamattomuus
- toisten huomiotta jättäminen
eli pelisilmää pelikentälle, ei vain yksisilmäistä vouhotusta.- The Rat
Katsos kun peruskuski ei ole kokenut eikä osaava... Ja alla on vuoden 79 corolla...
Hirven ilmestyessä näkyviin tehdään se ainut mitä osataan: eli lyödään jarrut pohjaan. Jos vauhti ei pyörät lukossa hidastu tarpeeksi nopeasti suoritetaan kaksi toimenpidettä:
1) painetaan jarrupoljinta lujempaa
2) pistetään silmät kiinni
Yllättävissä tilanteissa joihinkin ihmisiin, lähinnä niihin jotka eivät osaa käsitellä autoaan äärioloissa, iskee paniikki. Silloin ei osata toimia oikein vaan tehdään vain se mitä on opetettu, eli jarrutetaan.
Pitäisiköhän ihmisiä opettaa käsittelemään sitä autoa oikeasti? Liukkaan radalla saa vähän kokemusta siitä auton käyttäytymisestä renkaat lukossa ja pyörien... ABSit tietysti auttavat jonkin verran autoissa, joten ehkä tämä tilanne korjaantuu seuraavien 20 vuoden aikana kun autokanta uudistuu... :)
- fgfgfgfgfg
Sitten vois laskea, paljonko menee matkaa, että 120km/h vauhdista saa hidastettua 80km/h. Se on 25% enemmän kuin 80km/h vauhdista nollaan.
Ja ne pellet jotka väittävät että ovat selvinneet vaikka ajavat lujempaa, niin sanon vaan että opettelisitte hieman todennäköisyys laskua. Suurin osa kaahareista selviää hengistä, mutta he silti aiheuttavat paljon enemmän kuolonkolareita kuin maltillisesti ajavat.
Se että sä oot välttyny kolareilta ei todista mitään!- niko
Sananlasku sanoo, että fiksut selviävät sellaistakin tilanteista, joihin viisaat eivät koskaan edes joudu.
Voisikohan tuosta vetää sellaisen johtopäätöksen, että toisia pelleiksi nimittävä ja todennäköisyyslaskennan alkeita opetteleva olis se viisas ja se jolla on näyttöä, ettei vauhti tapa vaan tyhmyys, olisi se fiksu. Epäilen tuota ensimmäistä johtopäätöstä, sen sijaan tuon toisen olen valmis hyväksymään...;) - rajanopeus
Voisit laskea myös paljonko menee matkaa, että 80km/h vauhdista saa hidastettua 50km/h. Ja paljonko se on enemmän kuin 50km/h vauhdista nollaan.
Voiko tästä päätellä, että myös se, joka ajaa 80km/h on pelle?
Seutraavaksi voisit laskea paljonko menee matkaa, että 50km/h vauhdista saa hidastettua 30km/h. Ja paljonko se on enemmän kuin 30km/h vauhdista nollaan.
Voiko tästä päätellä, että myös se, joka ajaa 50km/h on pelle?
Oikeastaan voisit kertoa meille missä kulkee se turvallisen ja vaarallisen nopeuden välinen raja?
- lllllllllllllllllllllll
sanoisin että minun auto pysähtyy 120 vauhdista nopeammin kuin lada tai joku muu kottero 80:tä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456