Vastaus Ramulle

soomipoika

Koska Ramu massapostittaa tuota samaa kysymystään joka palstalla, yritän jälleen vastata hänelle,
vaikka tiedän, ettei hän kykene käsittämään Raa-
matun selvää sanomaa kasteesta:

1. harha. Lapsikasteessa synnit pestään pois!
Raamattu todistaa: Ap 26:18 ..saisivat USKOMALLA
minuun synnit anteeksi (ei kastamalla)
Luuk 7:48-50 Sitten hän sanoi naiselle: Sinun syntisi ovat anteeksi annetut. Jae 50 Sinun USKO_
SI on sinut pelastanut.

2. harha. Kaste uudestisynnyttää!
Raamattu todistaa: 1. Piet. 1:23 Te olette uudestisyntyneet ette katoavasta (lapsikasteesta) vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
1. Kor 4:15 Sillä minä teidät synnytin evankel-
jumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

3. harha Kasteessa saadaan Pyhä-Henki.
Raamattu todistaa: Gal 3:2 Lain teoistako (kas-
teesta) saitte Hengen, vai uskossa kuulemisesta?
Ap 10:47 Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta
vedellä näitä, jotka jotka ovat saaneet Pyhän-
Hengen niinkuin mekin.
Ap 19:2 Saitteko Pyhän-Hengen silloin, kun tulit-
te uskoon? ( ei silloinkun teidät kastettiin)

4. harha Kaste pelastaa
Raamattu todistaa Ap 16:30-31 Mitä minun pitää
tekemän , että pelastuisin? Niin he sanoivat: USKO Herraan Jeesukseen,( ei kastamalla) niin sinä pelastut.

5. harha Kasteessa saadaan usko
Raamattu todistaa Room 10:17 Usko tulee siis
kuulemisesta ( ei kasteesta) mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

6. harha Kaste vastaa Vanhan-liiton ympärileikka-
usta.
Raamattu todistaa: Room 2:29 Oikea ympärileikkaus
on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa
Gal 6:15 Sillä ei ympärileikkaus (kaste) ole mitään eikä
ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.

7. harha Kaste vanhurskauttaa
Raamattu todistaa: Room 3:28 Ihminen vanhurskaute-
taan USKON kautta, ilman lain tekoja (kastetta)

8. harha Lihan ruumis riisutaan kasteessa
Raamattu todistaa 1.Piet.3:21 kaste ei ole li-
han saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta
Kol 2:10-13 Ollen haudattuna hänen kanssaan kasteessa, jossa te hänen kanssaan myös olette he-
rätetyt USKON KAUTTA, jonka Jumala vaikuttaa.
Siis, kasteessa vanha ihminen haudataan ja uskon
kautta uusi nousee Kristuksen kanssa uuteen elä-
mään.

9. harha Kaste on Jumalan teko meille
Raamattu todistaa: Joh 6:29 Se on Jumalan teko,
että USKOTTE häneen, jonka Jumala on lähettänyt.

10 harha. Raamatussa ei ole kielletty kastamasta
lapsia
Raamattu todistaa: Gal 1:8 Vaikka enkeli tai-
vaista julistaisi teille evankeljumia, joka on
VASTOIN sitä, minkä me olemme teille julistaneet,
hän olkoon kirottu.
Ilm 22:18 Jos joku panee niihin jotain lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset,jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan.

11. Harha. Kasteessa tullaan Jumalan lapseksi:
Gal 3:26 Sillä te kaikki olette USKON (Ei kasteen) kautta Jumalan lapsia.(Ei kasteen kautta)
Joh 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet
vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi.

Summa summarum : Raamattu ei tunne lapsikastetta,
joka on ihmistekoinen yritys pelastaa pieni lapsi
ilman tämän omaa suostumusta. Se on katolisen kirkon keksintöä, eikä sillä ole mitään perustei-
ta Raamatussa.

58

875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikö Voitto Ramu kysellyt (ja moni muukin), mikä on uskovien kasteen sisältö.
      Eikö kukaan pysty vastaamaan tähän kysymykseen...olen todella hämmästynyt!!!!

• HPI

Pelkkä muotomeno vaan. Ainoo sisältö, mitä minä olen sille nähnyt on liittyminen johonkin "vapaiden suuntien" seurakuntaan. Osaavatko muut löytää jotain muuta sisältöä?

• vaikuttaa siltä
        HPI kirjoitti:

Pelkkä muotomeno vaan. Ainoo sisältö, mitä minä olen sille nähnyt on liittyminen johonkin "vapaiden suuntien" seurakuntaan. Osaavatko muut löytää jotain muuta sisältöä?

"Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi"

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

Sinähän sanoit huumorilla täällä foorumilla kirjoittelevan eli ethän sinä tosissaan ole vauvakasteen kannalla. ;)

• Jumala näkee

Mutta ettehän lue edes vastauksia, joten hullua on kysellä tuommosia typeryyksiä. Nosta jo housut jalkaan Tapio52(2) ja pyyhi sitä ennen takamus. Niin haisevilta nuo saastaiset puheesi ovat, että se lemuaa hirvittävästi.

• vielä selvinnyt

sinulle, se tuskin tulee enää selviämäänkään.
        Ei tuollaisella ennakkoasenteella mikään selviä.

• HPI
        vaikuttaa siltä kirjoitti:

"Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi"

Miksi helluntailaiset kastetaan julkisessa tilaisuudessa? Mie en ainakaan kehtaisi mennä sellaiselle kasteelle!

Kaikilla on siellä aina yhtä kaavamainen "todistus" uskoontulostaan. Koskaan ei yhtään ainoaa koskettavaa tai inhimillistä kertomusta, vaan ulkoaopittuja papukaijapuheita. Liekö aitoa tuollainen usko vai aivopesun tulosta? Täällä palstalla ainaskin kaikki mielisairaat tyypit on hellareita!

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

Miksi helluntailaiset kastetaan julkisessa tilaisuudessa? Mie en ainakaan kehtaisi mennä sellaiselle kasteelle!

Kaikilla on siellä aina yhtä kaavamainen "todistus" uskoontulostaan. Koskaan ei yhtään ainoaa koskettavaa tai inhimillistä kertomusta, vaan ulkoaopittuja papukaijapuheita. Liekö aitoa tuollainen usko vai aivopesun tulosta? Täällä palstalla ainaskin kaikki mielisairaat tyypit on hellareita!

Olisitpa kuullut ja nähnyt sen muutoksen, minkä usko on tuonut entisille juopolle, vankilakundeille ja ihan tavanomaisellekin kulkijalle.

Tuo mitä tuossa sanoit, että olet todellinen umpikiero suurvalehtelija ja siis valitettavasti Saatanan henkivallan riepoteltavana. Tee parannus, ennen kuin on myöhäistä.

• Ihmettelyn aihe
        HPI kirjoitti:

HPI:n puheita päätellen ollaan miekkalähetyksen ja inkvisition sekä uskovien vainojen ajoissa.

• HPI
        Ihmettelyn aihe kirjoitti:

HPI:n puheita päätellen ollaan miekkalähetyksen ja inkvisition sekä uskovien vainojen ajoissa.

miekkalähetystä tai muutakaan väkivaltaa. Ilmeisesti ihmisten panetteleminen on teidän huvianne? Siitä vaan, ei se meikäläistä haittaa!

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

miekkalähetystä tai muutakaan väkivaltaa. Ilmeisesti ihmisten panetteleminen on teidän huvianne? Siitä vaan, ei se meikäläistä haittaa!

kertoo tuosta samasta hengestä, mikä miekkalähetyksessä ja uskovien vainoissa oli juuri pakkokastamisen vuoksi.

• HPI
        Jumala näkee kirjoitti:

Olisitpa kuullut ja nähnyt sen muutoksen, minkä usko on tuonut entisille juopolle, vankilakundeille ja ihan tavanomaisellekin kulkijalle.

Tuo mitä tuossa sanoit, että olet todellinen umpikiero suurvalehtelija ja siis valitettavasti Saatanan henkivallan riepoteltavana. Tee parannus, ennen kuin on myöhäistä.

väliaikaiseksi. Matti Nykänenkin muistaakseni "tuli uskoon" ja nyt hakkaa vaimoaan ja joutuu sen tähden vankilaan.

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

väliaikaiseksi. Matti Nykänenkin muistaakseni "tuli uskoon" ja nyt hakkaa vaimoaan ja joutuu sen tähden vankilaan.

mutta yleistit, että helluntalaisten toiminta on tuota sinun höpönhöpöä.

Matti ei ole enää uskossa, koska ei tee uskon hedelmää. Usko on kuuliaisuutta, eikä parannuksen teko auta enää, jos luopuu Jumalan tahdosta.

Tuo hakkaaminen ja sinun mainitsemasi asiat ovat paljon paljon yleisempää, ettei voi samana päivänä edes puhua, mutta eivät he uskossa edes olekaan vaan luottavat vauvakastemagian harhaan-

Onneksi luterilaisuudessa eräissä herätysliikkeissä on myös tervettä oppia, jossa ei uskota Raamatun vastaisen vauvakasteen uudestisyntymistä vaikuttavaan "voimaan" vaan siellä julistetaan selkeästi ja terveen Sanan mukaisesti parannuksen teon välttämättömyyttä

Edelleenkään et ole päässyt erille tuosta valheen kaavusta, koska valhetta täällä aika usen levität.

• HPI
        Jumala näkee kirjoitti:

Matti ei ole enää uskossa, koska ei tee uskon hedelmää. Usko on kuuliaisuutta, eikä parannuksen teko auta enää, jos luopuu Jumalan tahdosta.

Tuo hakkaaminen ja sinun mainitsemasi asiat ovat paljon paljon yleisempää, ettei voi samana päivänä edes puhua, mutta eivät he uskossa edes olekaan vaan luottavat vauvakastemagian harhaan-

Onneksi luterilaisuudessa eräissä herätysliikkeissä on myös tervettä oppia, jossa ei uskota Raamatun vastaisen vauvakasteen uudestisyntymistä vaikuttavaan "voimaan" vaan siellä julistetaan selkeästi ja terveen Sanan mukaisesti parannuksen teon välttämättömyyttä

Edelleenkään et ole päässyt erille tuosta valheen kaavusta, koska valhetta täällä aika usen levität.

näyttää kohta luopuvan uskostaan. Mikähän se sellainen usko on?

Mutta tämä ei ole keskustelun aiheemme, vaan se mitä on uskovien kaste. Mitä kaste antaa tällaisille uskoontulleille? Onko Nykäsmattikin uskovien kasteella kastettu? Ei näytä sillä kasteella olevan minkäänlaista vaikutusta hänenkään elämäänsä? Ettei vain olisi huijausta koko helluntaiusko.

By the way, tiedätkö yhtään marttyyrikuoleman kärsinyttä helluntailaista? Minä en tiedä. He luopuvat aina uskostaan aina ennen marttyyriutta. Yksikään hellari ei ole ollut arvollinen saamaan verikastetta! Siinä olisi se oikea uskovien kaste, mutta siihen teistä ei ole, koska pystytte vain soittamaan suutanne ja haukkumaan muita ihmisiä!

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

näyttää kohta luopuvan uskostaan. Mikähän se sellainen usko on?

Mutta tämä ei ole keskustelun aiheemme, vaan se mitä on uskovien kaste. Mitä kaste antaa tällaisille uskoontulleille? Onko Nykäsmattikin uskovien kasteella kastettu? Ei näytä sillä kasteella olevan minkäänlaista vaikutusta hänenkään elämäänsä? Ettei vain olisi huijausta koko helluntaiusko.

By the way, tiedätkö yhtään marttyyrikuoleman kärsinyttä helluntailaista? Minä en tiedä. He luopuvat aina uskostaan aina ennen marttyyriutta. Yksikään hellari ei ole ollut arvollinen saamaan verikastetta! Siinä olisi se oikea uskovien kaste, mutta siihen teistä ei ole, koska pystytte vain soittamaan suutanne ja haukkumaan muita ihmisiä!

Lopeta HPI tuo valehtelu, sillä siinä vain tuhoat itseäsi ja olet todellisena malliesimerkkinä siitä, että tällaisia valehtelijoita ja vääristelijöitä vauvakastekiihkoilun henkivalta tekee.

"By the way, tiedätkö yhtään marttyyrikuoleman kärsinyttä helluntailaista? Minä en tiedä. He luopuvat aina uskostaan aina ennen marttyyriutta. Yksikään hellari ei ole ollut arvollinen saamaan verikastetta! Siinä olisi se oikea uskovien kaste, mutta siihen teistä ei ole, koska pystytte vain soittamaan suutanne ja haukkumaan muita ihmisiä!"

Luepa ja tilaa Stefanus-lähetyksen lehti, niin saat tuon perkelleellisen valhemoottorisuun hiljaiseksi.

Huomaatko, miten Piru repii sinua ja Raamatunvastaisen opin vuoksi. Lähde seuraamaan Jeesusta, niin tiedät, onko Jeesuksen uudestisynnyttävä voima todellista ja siinä itsessään kuollut omaksumasi vauvakasteoppi kalpenee alta aikayksikön.

• HPI
        Jumala näkee kirjoitti:

Lopeta HPI tuo valehtelu, sillä siinä vain tuhoat itseäsi ja olet todellisena malliesimerkkinä siitä, että tällaisia valehtelijoita ja vääristelijöitä vauvakastekiihkoilun henkivalta tekee.

"By the way, tiedätkö yhtään marttyyrikuoleman kärsinyttä helluntailaista? Minä en tiedä. He luopuvat aina uskostaan aina ennen marttyyriutta. Yksikään hellari ei ole ollut arvollinen saamaan verikastetta! Siinä olisi se oikea uskovien kaste, mutta siihen teistä ei ole, koska pystytte vain soittamaan suutanne ja haukkumaan muita ihmisiä!"

Luepa ja tilaa Stefanus-lähetyksen lehti, niin saat tuon perkelleellisen valhemoottorisuun hiljaiseksi.

Huomaatko, miten Piru repii sinua ja Raamatunvastaisen opin vuoksi. Lähde seuraamaan Jeesusta, niin tiedät, onko Jeesuksen uudestisynnyttävä voima todellista ja siinä itsessään kuollut omaksumasi vauvakasteoppi kalpenee alta aikayksikön.

Väittää olevansa kristitty, mutta on suustaan kuin likasanko. Valehtele itse vähemmän!

• Grown up
        Jumala näkee kirjoitti:

kanssasi tällä palstalla muutamaan otteeseen.

oletkin niitä harvoja keskustelijoita, jotka keskustelevat. Nimittäin olen sitä mieltä, että Hengen vastausta kipeisiin ongelmiin emme täällä internetissä edes saa, kun emme ole yhdessä ruumiinemme ja sieluinemme koolla Jeesuksen nimessä;
        Matteus 18:20 "Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."

Nyt kiinnitin tässä ketjussa, jossa kommentoit Matti Nykäsen tilannetta, huomiota yhteen lauseeseen, ei Matin takia, vaan teologian:

"Matti ei ole enää uskossa, koska ei tee uskon hedelmää. Usko on kuuliaisuutta, eikä parannuksen teko auta enää, jos luopuu Jumalan tahdosta."

En täysin ymmärrä sanavalintojasi. Salli minun ruotia niitä, vain jotta todella ymmärtäisin, mitä haluat sanoa.

Mielestäni usko tulee Jumalalta. Hyvät teot esim. kuuliaisuuden tuloksena johtuvat siitä, että ihminen on antanut itsensä Jumalan työkaluksi. Lakihenkisestä, suorittavasta kuuliaisuudesta tuskin puhut, sehän on meille Jeesukseen uskoville jopa uskon vastakohta. Todellakaan Matti Nykäsen edesottamukset eivät ole olleet niitä hyviä hedelmiä. Emme kuitenkaan voi ottaa Matti Nykästä esimerkiksi sellaisesta, jolle parannuksenteko ei olisi enää mahdollinen ja että hän olisi ajautunut lopulliseen eroon Jumalasta. Sehän riippuu JUMALAN suunnitelmasta Nykäsen suhteen.

Hes. 34:11
        "Näin sanoo Herra Jumala: Minä etsin itse lampaani ja pidän niistä huolen.
        Joh. 10:14
        "Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut,
        Joh. 10:27
        Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

Sanoit, että parannuksenteko ei auta enää, jos luopuu Jumalan tahdosta. Parannus eli minun kielenkäytössäni kääntymys on Jumalan ihmisessä herättämän katumuksen seurausta. Koska Jumala vaikuttaa parannuksen ja sen näkyvät merkit, parannus on aina Herralle mieleen. Kun lankeaminen johtaa parannuksen asemesta luopumukseen, eroon Herrasta, silloin parannusta ei edes tapahdu! Ihminen joka ei käänny pois synneistänsä, vaikka on Pyhä Henki olisi ne hänelle tiettäväksi tehnyt, ei halua eikä pysty tekemään parannusta.

Ymmärsinkö lauseesi kutakuinkin oikein? Vai oliko ajatuksesi ehkä hieman tai kokonaan erilainen?

• tajua

Aloittajan kirjoitushan paljastaa, että Ramun seli-
        tyksen lapsikasteen sisällöstä ovat yhtä tyhjän
        kanssa.
        Siis, mikä on lapsikasteen sisältö ja merkitys il-
        man näitä Ramun väärennöksiä????
        Mitä lapsikasteessa tapahtuu???
        Vastaus: Lapsen pää kastuu ja pappi ja kummit
        saavat kahvia juodakseen.

• HPI
        tajua kirjoitti:

Aloittajan kirjoitushan paljastaa, että Ramun seli-
        tyksen lapsikasteen sisällöstä ovat yhtä tyhjän
        kanssa.
        Siis, mikä on lapsikasteen sisältö ja merkitys il-
        man näitä Ramun väärennöksiä????
        Mitä lapsikasteessa tapahtuu???
        Vastaus: Lapsen pää kastuu ja pappi ja kummit
        saavat kahvia juodakseen.

vaan ns uskovien kasteesta. Osaatte sujuvasti vastustaa kirkon kasteopetusta ja käytäntöä, mutta teillä ei ole mitään antaa tilalle.

• joosua
        HPI kirjoitti:

vaan ns uskovien kasteesta. Osaatte sujuvasti vastustaa kirkon kasteopetusta ja käytäntöä, mutta teillä ei ole mitään antaa tilalle.

antaa mitään tilalle? Jeesus Kristus kyllä antaa, Hän antaa ikuisen elämän sille joka Hänen ovellensa kolkuttaa. Sinne ei mennä oikoteitä, vaan Kristuksen kalliin veren kautta. Jeesus on tie totuus ja elämä. Uskotko sinä sen?
        Opetusta tulee antaa aina, sillä jos ei ole opetusta ei myöskään kaste sano ihmiselle mitään.
        Opetuslapseus kuuluu Raamatun ensimmäiseen ohjeeseen ja sitten kaste.
        Kaste täyttää koko vanhurskauden, sanoi Jeesus.
        Raamattu on kaikki mihin uskomme, emme usko luterilaiseen oppiin, koska sitä ei ole Raamatussa. Siellä ei ole nimenantojuhlaa ja kastetta yhdessä kummien kera, vaan kaikilla kastetuilla oli jo nimi.
        Ystävä hyvä avaa silmäsi ja näe mitä Jumalan Sanaan on kirjoitettu pelastuksesta. Joka sen vastaanottaa, saa ikuisen elämän lahjaksi, mutta ne jotka kääntävät selkänsä Jeesukselle heitä odottaa itku ja hammasten kiristys, ikuinen palava tuli. Sammumaton tuli.
        On siis kaksi tietä kumman sinä olet valinnut.
        Epäuskoisia ei ole Sanassa kastettu, vaan kaikki jotka kuulivat Sanan ja vastaanottivat sen sydämeensä heidät kastettiin.
        Vauvat eivät kykene julistetun Sanan pohjalta tekemään mitään, suun tunnustusta, ei nauttimaan ehtoollista, ei rukoilemaan. Hän on näistä vielä kaikista poissuljettu, mutta ei poissulejttu taivaasta. Koska Jeesus antoi esimerkillään mitä meidän aikuisten tulee tehdä, katsoa lapsen viattomuuteen ja olla heidän kaltaisiaan, eli puhtaita.

Matteuksen evankeliumi sanoo näin.
        18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

Eikö tässä Sanan kohdassa Jeesus juuri kerro että lapset ovat perille pääseviä jos pikkuisena kuolevat. He ovat taivaan perillisiä.
        Onko ihmisellä tähän kohtaan mitään lisättävää, ei minulla ainakaan.

• HPI
        joosua kirjoitti:

antaa mitään tilalle? Jeesus Kristus kyllä antaa, Hän antaa ikuisen elämän sille joka Hänen ovellensa kolkuttaa. Sinne ei mennä oikoteitä, vaan Kristuksen kalliin veren kautta. Jeesus on tie totuus ja elämä. Uskotko sinä sen?
        Opetusta tulee antaa aina, sillä jos ei ole opetusta ei myöskään kaste sano ihmiselle mitään.
        Raamattu on kaikki mihin uskomme, emme usko luterilaiseen oppiin, koska sitä ei ole Raamatussa. Siellä ei ole nimenantojuhlaa ja kastetta yhdessä kummien kera, vaan kaikilla kastetuilla oli jo nimi.
        Ystävä hyvä avaa silmäsi ja näe mitä Jumalan Sanaan on kirjoitettu pelastuksesta. Joka sen vastaanottaa, saa ikuisen elämän lahjaksi, mutta ne jotka kääntävät selkänsä Jeesukselle heitä odottaa itku ja hammasten kiristys, ikuinen palava tuli. Sammumaton tuli.
        Epäuskoisia ei ole Sanassa kastettu, vaan kaikki jotka kuulivat Sanan ja vastaanottivat sen sydämeensä heidät kastettiin.
        Vauvat eivät kykene julistetun Sanan pohjalta tekemään mitään, suun tunnustusta, ei nauttimaan ehtoollista, ei rukoilemaan. Hän on näistä vielä kaikista poissuljettu, mutta ei poissulejttu taivaasta. Koska Jeesus antoi esimerkillään mitä meidän aikuisten tulee tehdä, katsoa lapsen viattomuuteen ja olla heidän kaltaisiaan, eli puhtaita.

18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

Eikö tässä Sanan kohdassa Jeesus juuri kerro että lapset ovat perille pääseviä jos pikkuisena kuolevat. He ovat taivaan perillisiä.

Sillä onhan kaikkilla muillakin kristillisillä kirkoilla ja jopa luterilaisellakin kirkolla nuo samat asiat. Niissäkin tullaan uskoon, saadaan synnit anteeksi, saadaan kristillistä opetusta, ja mikä kaikkein tärkeintä kilvoitellaan kristittyinä ja kuollaan uskossa Vapahtajaan.

Mutta teiltä puuttuu se kaste, jossa uudestisynnytään ja tullaan Jumalan lapsiksi ( ja jos jollain on jo tekosyntejä ne saa kaikki kasteessa anteeksi), koska "uskovien kaste" vastaa vain Johannes Kastajan antamaa parannuksen kastetta eikä kristillistä kastetta.

• joosua kirjoitti:

Voisitko sinä "joosua" tehdä sen listan niistä Raamatun paikoista, joista käy ilmi, mitä uskovien kaste antaa /hyödyttää uskovaa ihmistä.
        Kellään muulla ei näytä olevan rohkeutta siihen.
        Muutamakin Raamatun paikka riittäisi.

Muut uskovien kasteen kannattajat voisivat tehdä lisäyksiä ja lopuksi joku voisi tehdä vielä yhteenvedonkin.
        Vai vaadinko/vaadimmeko liikoja?

PS. Kyse on siis uskovien kasteesta!

• Joosua
        Tapio522 kirjoitti:

Voisitko sinä "joosua" tehdä sen listan niistä Raamatun paikoista, joista käy ilmi, mitä uskovien kaste antaa /hyödyttää uskovaa ihmistä.

Muut uskovien kasteen kannattajat voisivat tehdä lisäyksiä ja lopuksi joku voisi tehdä vielä yhteenvedonkin.

mutta kun jatkuvasti jankkaat samaa asiaa, niin eh-
        dotan, että tekisit oman listan ilman näitä Ramun
        vääriä tulkintoja, mitä lapsivalelussa tapahtuu
        muuta, kuin että vauvan pää kastuu?????

Jos vaivautuisit lukemaan Raamattua, niin se on tä-
        ynnä lupauksia, jotka uskova saa omakseen Jeesuksen
        Kristuksen sovintotyön kautta.
        Sinulla on jo sellainen ennkkoasenteen panssari,
        että haluat vain riitelymielessä joitakin listoja,
        jota voisit vääntää niitä lapsikasteeseen sopivaksi.

• joosua
        Tapio522 kirjoitti:

on Raamtussa, jos omista kyseisien opuksen.
        Listoja ei tarvitse selvässä asiassa, ota kauniiseen käteen esimerkiksi apostolien teot, sanaa julistettiin joka paikassa, ihmiset ottivat todesta julistetun Sanan ja heidät kastettiin.

Tuosaahan noita on esimerkiksi sinulle, voit todeta mitä tulee ensin tehdä.

Matteuksen evankeliumi:
        3:2 ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."
        4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."

Markuksen evankeliumi:
        1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."

Apostolien teot:
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Apostolien teot:
        15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."
        15:7 Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        17:4 Ja muutamat heistä tulivat uskoon ja liittyivät Paavaliin ja Silaaseen, niin myös suuri joukko jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset.
        18:27 Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän armon kautta oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille.

Voitko kumota nämä jakeet pään virutteluksi ja vauvojen kastetilaisuudeksi? missä kohtaa puhutaan epäuskoisen kasteesta. Tuossa on selvästi sanottu uskoon tulleista.

• joosua
        joosua kirjoitti:

Listoja ei tarvitse selvässä asiassa, ota kauniiseen käteen esimerkiksi apostolien teot, sanaa julistettiin joka paikassa, ihmiset ottivat todesta julistetun Sanan ja heidät kastettiin.

Matteuksen evankeliumi:
        4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."

Markuksen evankeliumi:
        1:15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."

Apostolien teot:
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        Apostolien teot:
        15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."
        15:7 Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        17:4 Ja muutamat heistä tulivat uskoon ja liittyivät Paavaliin ja Silaaseen, niin myös suuri joukko jumalaapelkääväisiä kreikkalaisia sekä useat ylhäiset naiset.
        18:27 Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän armon kautta oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille.

Voitko kumota nämä jakeet pään virutteluksi ja vauvojen kastetilaisuudeksi? missä kohtaa puhutaan epäuskoisen kasteesta. Tuossa on selvästi sanottu uskoon tulleista.

kautta, saamme ottaa uskossa vastaan kasteen. Sillä se täyttää koko vanhurskauden. Eikö tämä riitä sinulle, pitääkö sitä ronkkia jotenkin ja muutella mitä kaste on, minulle se on kaikkea Hänessä, uskossa saan omistaa veren lunastuksen, kasteen jonka Hän on meille osoittanut omalla esimerkillään.
        Mitä itse pystyt vielä tässä kohtaa muuttamaan.
        Päänviruttelu ei tuota uskoa, vaan usko ensin Jeesukseen. Vauvat saakoon olla rauhassa, sillä Tapio, he ovat taivaan kansalaisia, Jeesuksen sanojen mukaan.
        Tuollainen vikoilu näyttää olevan päänvirutuksen tulos, mitä sinä voit lisätä Jeesuksen asettamaan kasteeseen. Minä en ainakaan yhtään mitään, jos se on sinusta tyhjää, olet lukenut läksysi todella kehnosti, sillä jokaiselle uskovalle se on ETUOIKEUS saada kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen. Sitä ei kaikille annetakkaan vaan Hänen omilleen, jotka ovat ottaneet ristinsä ja lähteneet kulkemaan Jeesustietä, ja käyneet ulos maailmasta. Me emme elä enää maailmasta vaan Jeesuksesta. Hän asuu meissä jotka olemme Hänet sisimpäämme vastaanottaneet. Pyhä Henki, on Hänen omissaan, ei muissa. Vauvakasteella sitä ei lunasteta, vaan Jeesuksen verellä.
        Miten voit tehdä niin selkeästä Jeesuksen osoittamasta tiestä niin mutkaisen. Ihmettelen todella, olet sokaistunut kirkon oppiin, mutta Jumalan Sanaa et näköjään kykene vastaanottamaan.
        Olet jopa estämässä toisia ottamasta upotuskastetta kun ovat tulleet uskoon, ainakin rivien välistä näin voi lukea. Herra sinun silmäsi avatkoon, että ymmärrät keille kaste on luvattu.

• joosua kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

Markuksen evankeliumi:

Apostolien teot:
        Apostolien teot:

-Apostolien teot:
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".
        ---
        Ymmärsinkö sinut/Raamatun Sanan oikein, että parannuksen tehnyt uskova saa ottaessaan kasteen Jeesuksen nimeen synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan?

• lapset heti kasteelle
        joosua kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

Markuksen evankeliumi:

Apostolien teot:
        Apostolien teot:

Lapset kastettiin heti välittömästi perhekunnittain aloittaen Pietarin sukupolven lapsiperheistä (jae 40).

Lapsenhan pitäisi tehdä ensin syntiä, jos lasta vaaditaan parannuksen tekoon ja vasta sitten lapsi saisi Pyhän Hengen lahjan kasteessa.

Lapsihan joutuu suoraa Molokin kitaan ja jää maailmaan lahkolaisten siis ei-kristittyjen uudestikastajien opeilla.

• joosua
        Tapio522 kirjoitti:

-Apostolien teot:
        2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".
        ---
        Ymmärsinkö sinut/Raamatun Sanan oikein, että parannuksen tehnyt uskova saa ottaessaan kasteen Jeesuksen nimeen synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan?

Hengen lahja on Raamatun opetuksen mukaan Isän lupaus. Se on annettu kaikille, jotka Herra, meidän Jumalamme kutsuu (Luuk. 24:49, Ap.t. 2:39). Jeesus opetti anomaan, etsimään ja kolkuttamaan. Juuri näin opetuslapset kokivat helluntainsa (Luuk. 11:9-13, Ap.t. 1:14; 2:l). Käsien päällepaneminen on raamatullinen tapa välittää Hengen kaste odottaville (Ap.t. 8:17; 19:6). Joillekin kristityille on annettu erityinen armoitus palvella juuri tässä asiassa apostolisella tavalla, mutta vaikka kaikilla ei olekaan sitä kykyä, on syytä silti palvella rohkeasti kaikki henkikastetta odottavia. Hengen lahjathan antaa Henki itse, emme me (1 Kor. 12:11).

• joosua
        lapset heti kasteelle kirjoitti:

Lapset kastettiin heti välittömästi perhekunnittain aloittaen Pietarin sukupolven lapsiperheistä (jae 40).

Lapsenhan pitäisi tehdä ensin syntiä, jos lasta vaaditaan parannuksen tekoon ja vasta sitten lapsi saisi Pyhän Hengen lahjan kasteessa.

Lapsihan joutuu suoraa Molokin kitaan ja jää maailmaan lahkolaisten siis ei-kristittyjen uudestikastajien opeilla.

leivittää tuollaista harhaopetusta, joudut sanoistasi vastaamaan, kun tuomitset vauvat kadotukseen!

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

Väittää olevansa kristitty, mutta on suustaan kuin likasanko. Valehtele itse vähemmän!

Tuollaiseen valehteluun ja vääristelyyn pystyy vain Saatana.

Itsehän sanoit, että pitäisi jättää osia pois Raamatusta, kuten Apostolien teot ja pitäsi jättää Raamattu syrjään näistä kasteasioista puhuessa.

Itse omilla sanoillasi teet itsesi umpikieroksi valehtelijaksi. Sinua ei usko enää erkkikään.

• joosua
        Jumala näkee kirjoitti:

Itsehän sanoit, että pitäisi jättää osia pois Raamatusta, kuten Apostolien teot ja pitäsi jättää Raamattu syrjään näistä kasteasioista puhuessa.

Itse omilla sanoillasi teet itsesi umpikieroksi valehtelijaksi. Sinua ei usko enää erkkikään.

jotkut näyttävät repivätn Raamattua kuin pirut ikään, sellainen mikä ei minua miellytä pois vaan, varsinkin kaste joka otetaan uskossa Jeesukseen, kun Sana on saanut tehdä tehtävänsä. Mutta ne jotka haluavat kulkea valheen tietä eivätkä halua avata totuudelle silmiään, voi heitä mitä he menettävätkään!

• ei-lahkolainen
        joosua kirjoitti:

leivittää tuollaista harhaopetusta, joudut sanoistasi vastaamaan, kun tuomitset vauvat kadotukseen!

Lahklaisethan vaarallisia lapsille on kun he jättävät lapset maailmaan ilman pyhää kastetta ja sysäävät vain lapset maailmaan tekemään ensin syntiä, jotta lapsi voisi mahdollisesti sitten joskus alkaa tekemään synnitä parannusta...kun lapsi ei kelpaa muuten kastettavaksi..kun parannus asetetaan kasteen ehdoksi...sanon suoraan...pirun oppeja sellaiset lahkoopit ovat

• joosua
        ei-lahkolainen kirjoitti:

Lahklaisethan vaarallisia lapsille on kun he jättävät lapset maailmaan ilman pyhää kastetta ja sysäävät vain lapset maailmaan tekemään ensin syntiä, jotta lapsi voisi mahdollisesti sitten joskus alkaa tekemään synnitä parannusta...kun lapsi ei kelpaa muuten kastettavaksi..kun parannus asetetaan kasteen ehdoksi...sanon suoraan...pirun oppeja sellaiset lahkoopit ovat

Jeesuksen. Raamattu on ohjenuora ja siihen on hyvä nojata. Lapsi ei tarvitse kastetta, eikä häntä voida tuomita kadotukseen, koska Jeesus sanoi "sen kaltaisten on taivasten valtakunta" tajuatko yhtään mitä tuossa Jeesus sanoi, sinun tulee olla tuon lapsen kaltainen jos mielit taivaaseen, synti ei peri taivaan valtakuntaa. Joten jos elämääsi ei kuulu Jeesuksen sovintoveri, kalpaten käy.
        Jos tunnustaudut vauvakasteen turvin perille, ja elä t synnissä, et voi päästä perille, sillä synti ei peri taivaan valtakuntaa. Ne jotaka valkaisevat vaatteensa Karitsan veressä ovat osallisia hääpöytään.
        Ristin ottaminen on se joka kuuluu jos haluat kuulua morsiusjoukkoon. Sinne ei mennä susi lammasten vaatteissa, vaan puhtaassa puvussa. Kuulutko sinä siihen joukkoon joka on vastaanottantu Kristuksen elämäänsä? onko Jeesus tullut sydämeesi, onko sinulla Jumalan antama Pyhä Henki, joka todistaa henkesi kanssa Abba Isä.
        Yritä täällä mollata uskovia ja haukkua heitä lahkolaisiksi, ensisikään tajuamatta mikä on lahko.
        Tee parannus kuolleista töistäsi ja anna pelastaa itsesi tästä nurjasta sukukunnasta, niin Sanaan on kirjoitettu. Et voi pelastaa itseäsi lapsikasteen turvin, jos veri ei ole päässyt sisimpääsi puhdistamaan synneistäsi. Oletko kokuttanut edes Jeesus ove, sillä niin pimeät ovat kirjoituksesi täällä.
        Ota Jeesus tänään, sillä armon aikaa on vielä, huomisesta et enää tiedä.

• HPI
        joosua kirjoitti:

Matteuksen evankeliumi:

Markuksen evankeliumi:

Apostolien teot:
        Apostolien teot:

Sen kai ymmärrät itsekin. Etsi Raamatusta sellaiset kohdat, joissa puhutaan kasteen sisällöstä ja katso, voitko sovittaa ne uskovien kasteeseen. Veikkaan, että onnistuu huonosti.

• HPI
        Tapio522 kirjoitti:

-Apostolien teot:
        ---

Kun aikuinen kastetaan, hän saa syntinsä anteeksi. Kaikki, mitkä hän on tehnyt ennen kastettaan.

• HPI
        joosua kirjoitti:

Hengen lahja on Raamatun opetuksen mukaan Isän lupaus. Se on annettu kaikille, jotka Herra, meidän Jumalamme kutsuu (Luuk. 24:49, Ap.t. 2:39). Jeesus opetti anomaan, etsimään ja kolkuttamaan. Juuri näin opetuslapset kokivat helluntainsa (Luuk. 11:9-13, Ap.t. 1:14; 2:l). Käsien päällepaneminen on raamatullinen tapa välittää Hengen kaste odottaville (Ap.t. 8:17; 19:6). Joillekin kristityille on annettu erityinen armoitus palvella juuri tässä asiassa apostolisella tavalla, mutta vaikka kaikilla ei olekaan sitä kykyä, on syytä silti palvella rohkeasti kaikki henkikastetta odottavia. Hengen lahjathan antaa Henki itse, emme me (1 Kor. 12:11).

on kaikkilla tämä lahja. He voivat välittää Pyhän Hengen lahjat apostolisella kättenpäällepanolla. He ovat perineet sen lahjan apostoleilta. Tähän apostoliseen kättenpäällepanoon perustuu konfirmaatio eli kasteen vahvistaminen.

Sen sijaan kenellä hyvänsä kristityllä mattimeikäläisellä ei ole tällaista lahjaa. Eikä varsinkaan kirkosta luopuneilla lahkolaisilla.

• HPI
        Jumala näkee kirjoitti:

Apostolein teot on kirkkohistoria, jossa ei ole mitään dogmaattista opetusta. Sen takia sitä ei voi käyttää näissä keskusteluissa. Oletko tosiaan noin vähä-älyinen, vai tekeydytkö vain sellaiseksi?

• joosua kirjoitti:

Joosua, en oikein saanut selvää vastauksestasi kysymykseeni.
        -Toit esiin uskovien kasteen sisällöstä Apostolien teot:
        ---
        ---
        Tarkennan vielä kysymystäni:
        Liittyykö Pyhä Henki uskovien kasteeseen ja jos liittyy, niin miten?
        (Eikö meidät kasteta myös Pyhän Hengen nimeen!
        Siis mikä on Pyhän Hengen tehtävä teidän kasteessanne?)

• joosua
        Tapio522 kirjoitti:

Joosua, en oikein saanut selvää vastauksestasi kysymykseeni.
        -Toit esiin uskovien kasteen sisällöstä Apostolien teot:
        ---
        ---
        Tarkennan vielä kysymystäni:
        Liittyykö Pyhä Henki uskovien kasteeseen ja jos liittyy, niin miten?
        (Eikö meidät kasteta myös Pyhän Hengen nimeen!
        Siis mikä on Pyhän Hengen tehtävä teidän kasteessanne?)

tässä puhutaan Pyhän Hengen lahjasta.

Kerron esimerkin, eräs ystävämme oli uskoon tultuaan menossa kasteelle, kastettava ja kastaja olivat vedessä (järvessä) kun tämä kastaja sai jostain sanat ja kysyi, onko sinulla jotain toivomusta (rukousaihetta) mitä Herra voisi sinulle tehdä. Mies oli loukkaantunut vakavasti kasvoistaaan ja hänellä oli toinen puoli ollut jo kauan tunnottomana, syöminen on silloin vaikeaa, ruoka tippuu jne. hän sanoi että hän toivoisi että siihen tulisi tunto takaisin. Hän nousi kastevedestä ylös, ja hän sai terveyden kasvoihinsa. Tässä kohtaa voidaan sanoa että te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Harvinaninen tapaus sinällänsä, emme tiedä onko toista samanlaista kysymystä koskaan kastettavalta kysytty. En minä ainakaan ole kuullut. Tässä näemme miten uskovalla toimii Pyhän Hengen lahjat.

Tässä on myös selvitystä Pyhgästä Hengestä, tuossa Raamatunlauseessa nyt oli vain kysymys kastetulle luvatusta lahjasta. Pyhä Henki Hänessä jo oli sitä ennen.
        Itse olen saanut lahjaksi kielillä puhumisen, tiedon sanat, oman kielillä puhumisen selityksen.
        Monet ovat saaneet avun kun olen rukoillut sairasten puolesta. Ja kaiki tapahtui vasta kun kävin kasteella.
        Nämä ovat lahjoja, joten ethän nyt sotke johonkin muuhun tuota lausekohtaa.

Henkikasteen merkitys
        Jeesus kielsi oppilaitaan lähtemästä Jerusalemista ennen kuin heidän päälleen puettaisiin voima korkeudesta (Luuk. 24:49). Helluntain jälkeen sanoma levisi nopeasti kaikkeen maailmaan Hengen voimassa (Ap.t. 2:1). Pyhä Henki varjeli seurakunnan petoksilta (Ap.t. 5:1-5) ja harhautumiselta evankeliumin opissa (Ap.t. 15. luku). Henki johdatti julistajia (Ap.t 16:6-9), sekä antoi kristityille rohkeuden vainojen keskellä (Ap.t. 4:31). Pyhä Henki antaa voimaa olla Jeesuksen todistajana (Ap.t. 1:8). Pyhä Henki pyhittää seurakunnan (Room. 15:16). Henkikasteessa saatavien armolahjojen toiminta on korvaamaton seurakunnan rakentumiseksi (1. Kor. 14:12).

Hengen antamia viisauden ja tiedon sanoja ei voida syrjäyttää pelkällä opiskelulla eikä uskon henkeä voida korvata optimistisella ajattelulla. Samoin on muidenkin henkilahjojen laita. Henkikastetun ja Henkeä täynnä olevan julistajan sanomaan tulee uusi voitelu.

Kun Jumalan suuresti armoittama Smith Wigglesworth oli saanut henkikasteensa, ei hänen oma vaimonsakaan ollut enää tuntea häntä puhujapaikalla. Wigglesworth oli saanut voitelun, joka vei hänet saarnaamaan voimalla ja valtuuksilla kaikkeen maailmaan. Niilo Yli-Vainion uusi voitelu on lähihistoriaa, ja helluntaisanoman valtava leviäminen meidän päivinämme maailmassa on jatkuva osoitus Hengen väkevästä liikehdinnästä viimeisten aikojen sukupolven yllä.

Vääriä tulkintoja henkikasteesta

Kaikki kristilliset seurakunnat ja kirkot ovat periaatteessa tunnustaneet Pyhän Hengen persoonan ja työn. Jopa tähän asiaan liittyvät raamatulliset nimityksetkin, kuten henkikaste ja Hengen täyteys, ovat kuuluneet yleiseen hengelliseen sanastoon. Sanojen sisältö on vain valitettavan usein muuttunut. Niinpä esim. erityisen pyhittynyttä kristittyä on pidetty Henkeä täynnä olevana ihmisenä, ja henkikasteen on katsottu olevan sama tapahtuma kuin uudestisyntymisessä Hengen saaminen. Kun uudestisyntyminen vielä on yhdistetty lapsikasteeseen, niin henkikaste on käytännössä katsottu saatavan juuri tuossa tapahtumassa.

Metodistien keskuudessa on uskoontulon jälkeistä uutta jumalallista kokemusta nimitetty milloin "täydelliseksi pyhitykseksi", "täydelliseksi rakkaudeksi", "toiseksi siunaukseksi" tai "henkikasteeksi". Kuitenkaan tähän tapahtumaan ei katsottu kuuluvan esim. kielilläpuhumista. Kysymys lienee ollut lähinnä sellaisista Hengen kosketuksista, joita nyt nimitetään keskuudessamme voimavaikutuksiksi. Näiden väärien tulkintojen vaarallisuus on siinä, että ne johdonmukaisesti kieltävät tai väheksyvät todellista uusitestamentillisten Pyhän Hengen armolahjojen toimintaa.

Hengen täyteyden ja henkikasteen raamatulliset merkit
        Meidän on ensinnäkin otettava huomioon, että kaikissa uudestisyntyneissä on Kristuksen Henki, jota nimitetään myös Hengeksi, Jumalan Hengeksi ja lapseuden Hengeksi (Room. 8:9,15). Koska on olemassa vain yksi jumaluuden kolmas persoona (Ef. 4:4), on näiden eri nimitysten takana sama Pyhä Henki. Tästä huolimatta apostolit edellyttivät, että kristityt tämän lisäksi saisivat Pyhän Hengen siten, että se voitaisiin nähdä (Ap.t. 8:15-18). Todennäköisesti tämä odotettu näkyvä merkki oli sama kuin muuallakin Apostolien teoissa, nimittäin kielilläpuhuminen ja ennustaminen (Ap.t. 10:45,46, 19:6).

Jumala haluaa antaa lapsilleen kielilläpuhumisen siksi, että voisimme rakentaa sillä itseämme ja varmistua tuosta näkyvästä ja kuuluvasta merkistä lahjamme todellisuudesta tunteidemme häälyvässä ristiaallokossa. Nimitämme tätä tapahtumaa henkikasteeksi Johannes Kastajan tästä asiasta lausuman ennustuksen mukaisesti (Mark. 1:8). Apostolien teoissa havaittava henkikasteen ainoa varma merkki on kielilläpuhuminen, johon voi liittyä myös tulisia kieliä tai ennustamista.

Hengen täyteys ei ole sama asia kaikissa tapauksissa kuin henkikaste. Hengen täyteys on mainittu Apostolien teoissa 10 kertaa. Näistä neljä yhdistyy suureen todistajarohkeuteen. Nämä paikat ovat Ap.t. 4:8,31, 7:55, 13:9. Lisäksi Ap.t. 2:4 kuuluu samaan asiayhteyteen. Näin toteutuu Jeesuksen lupaus voimasta olla Hänen todistajiaan (Ap.t. 1:8). Hengen täyteyteen Apostolien teoissa yhdistetään myös neljä kertaa viisaus, usko ja ilo, joista kaksi ensimmäistä voi viitata vastaaviin henkilahjoihin (Ap.t. 6:3,5, 11:24, 13:52). Täysin kiistämätön yhteys Hengen täyteyden ja henkikasteen välillä on ainoastaan yhden kerran Apostolien teoissa (Ap.t. 2:4). Lisäksi Ap.t. 9:17 voi viitata tällaiseen yhteyteen.

Ennen helluntaita tapahtui myös Hengellä täyttymisiä sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa. Näissä tapauksissa ihmiset saivat voiman palvelutehtävää varten. Sellaisia henkilöitä olivat Besalel, Joosua, Amasai, Sakarja ja Miika (2 Moos. 31:3,5, 5 Moos. 34:9, 1 Aikak. 12:18, 2 Aikak. 24:20, Miika 3:8). Myöhemmin Johannes Kastaja, Elisabet ja Sakarias saivat saman lahjan (Luuk. 1:15,41,67). Näissä tapahtumissa ei missään mainita kielilläpuhumista, joka on siten katsottava helluntaina alkaneen uuden aikakauden merkiksi.

Hengen täyteyden keskeisin sisältö Raamatussa on voima, rohkeus ja kyky toimia Jumalan antamissa palvelutehtävissä. Vaikka henkikaste ja Hengen täyteys eivät olekaan sama asia, täyttyivät helluntain jälkeen Hengellä ne kristityt, jotka olivat jo saaneet henkikasteen. On siis käsitettävä, että henkikastetun on täytyttävä Hengellä yhä uudelleen ja uudelleen, joko kielilläpuhumisen merkein tai ilman kielilläpuhumista. Tärkeintä on voiman saaminen Jeesuksen todistajana olemiseen.

Mitä Uusi testamentti opettaa henkikasteen ja Hengen täyteyden saamisesta?

Uskossa kuunteleminen on avannut Hengen virrat monien kristittyjen kohdalla (Gal. 3:5, Ap.t. 10:44-46). Jumalan totteleminen on myös esitetty Hengen saamisen edellytykseksi (Ap.t. 5:32). Tietoinen ja asenteellinen tottelemattomuus Jumalan äänelle on muutoinkin vakava synti (1. Sam. 15:22,23), josta on aina tehtävä parannus. Väärä sydämentila on yleensäkin este Hengen saamiselle (Ap.t. 8:21-23).

Edellä sanottu ei kuitenkaan merkitse sitä, että henkikastetta odottavien tulisi vaipua sairaalloiseen itsetutkisteluun. Jos tämänlaatuisia esteitä on, Jumala ilmoittaa ne selkeästi vilpittömälle omalletunnolle. Yleensäkin henkikastetta odottavien on varottava joutumasta lain alaiseen tilaan ja omiin tekoihin. onhan kysymys Jumalan armolahjasta, joka annetaan uskon kautta Jeesukseen (Gal. 3:14).

Uuden testamentin mukaan Hengen täyteys on annettu tarvittaessa Jumalan omille. Näin kävi esim. Pietarille, kun hän joutui vastaamaan uskostaan hallitsijoiden edessä (Ap.t. 4:8). Samoin tapahtui Paavalille hänen puolustaessaan evankeliumia väärää opettajaa vastaan (Ap.t. 13:8-12). Rukoilevat opetuslapset täyttyivät myös Hengellä ahdinkojensa keskellä (Ap.t. 4:31). Paavali opettaa lisäksi Hengellä täyttymisestä laulettaessa kiitosvirsiä. Sydämestä lähtevä kiitoslaulu onkin usein avannut Hengen virrat kristittyjen elämässä (Ef. 5:18-20).

Henkikasteen vaikutus kristityn elämässä

Me uskomme, että henkikastettu kristitty ei ole yhtään henkikastetta kokematonta toveriaan parempi Jumalan edessä. Pelastus on kokonaan yksin uskosta ja armosta (Room. 4:16). Henkikastetta kokematonta kristittyä voidaan verrata Jeesukseen ennen vesikasteen yhteydessä tapahtunutta Hengen saamista. Hän oli syntynyt Hengestä, tunsi pyhät kirjoitukset ja eli pyhää elämää (Luuk. 1:31, 2:46,47,51,52). Kuitenkin Hän sai voitelun palvelutehtäväänsä varten vasta Hengen tulemisen myötä. Tästä alkoi Jeesuksen julkinen toiminta ja siihen niin olennaisena osana kuuluneet ihmeteot (Joh. 2:11, Ap.t. 10:38).

On selvää, etteivät henkilahjat voi vaikuttaa kristityssä ennen henkikastetta, koska ne annetaan juuri tässä tapahtumassa. Henkikasteen merkitys on henkilahjojen saaminen omaksi ja seurakunnan rakentumiseksi, Tässä yhteydessä ja yhä uudelleen saatava Hengen täyteys antaa voiman toimia Jeesuksen todistajana jopa vainojen keskellä. Jos oppi Pyhän Hengen persoonasta ja työstä on kristitylle vain opinkappale ilman elävää yhteyttä jokapäiväiseen kilvoitukseen seurakuntien ja yksilöiden elämässä, jää se jokseenkin turhaksi oikeaoppisuudestaan huolimatta.

Tällaista tilannetta voidaan rinnastaan pakastetun ruuan käyttöön. Pakastettu ruoka säilyy hyvin ja sisältää kaiken tarpeellisen ihmisen ravitsemiseksi, mutta se on sellaisenaan syötäväksi kelpaamatonta. Sulatettuna, valmistettuna ja hyvin tarjoiltuna se muodostaa herkullisen aterian läsnäoleville ja houkuttelee pöytään kauempaakin suloisella tuoksullaan. Toivomme, että totuus Pyhästä Hengestä nostettaisiin pois kristillisen dogmatiikan pakastearkun uumenista suureen pöytään koko suomalaisen kristikansan nautittavaksi.

• vedestä ja Hengestä pitää s...

tällä palstallahan on tarkoitus keskustella kristillisestä kasteesta, johon lapsilla on etuoikeus,

on edesvastuutonta jättää pienet lapset kastamattomiksi lihan tilaan tämän maailman ruhtinaan valtkuntaan,

5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha (=lapsi); ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

15 Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."

• Jumala näkee

joka juuri valottaa mitä mielettömyyttä tuo vauvakasteharha on. Pienet ihmisalut ja vielä kastamattomat pikkulapset ovat helvetin ruokaa, jollei ihminen pääse valelemaan lapsen päähän vettä.

Voi tätä mielettömyyttä, jossa ihminen on ottanut Jumalan aseman ja tuomiovallan.

• HPI
        Jumala näkee kirjoitti:

joka juuri valottaa mitä mielettömyyttä tuo vauvakasteharha on. Pienet ihmisalut ja vielä kastamattomat pikkulapset ovat helvetin ruokaa, jollei ihminen pääse valelemaan lapsen päähän vettä.

Voi tätä mielettömyyttä, jossa ihminen on ottanut Jumalan aseman ja tuomiovallan.

joten alahan ladella! Mihin uskovien kastetta tarvitaan? Miksi uskovaisen olis tarvis mennä kasteelle, kun usko on se, joka pelastaa? Mitä uskovaisten kaste antaa ihmiselle? Odotamme vastauksianne!

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

joten alahan ladella! Mihin uskovien kastetta tarvitaan? Miksi uskovaisen olis tarvis mennä kasteelle, kun usko on se, joka pelastaa? Mitä uskovaisten kaste antaa ihmiselle? Odotamme vastauksianne!

Lopeta siis tuo valehtelu ja vääristely ja vastauksen löydät hyvin pitkälle esim. siitä Apostolien teoista ja helluntaitapahtumista ja erityisesti, mitä sen jälkeen tapahtui.

Ai tosiaan, sinähän kielsit Apostolien tekojen kirjoitukset ja sanoit ettei siellä (yleensäkään Raamatussa) ollut tiettyjä asioita, vaikka on selkeästi nähtävillä.

Ota HPI totuus elämääsi ja lopeta vääristely. Uskottavuutesi on nyt nolla (0) ja todistetusti.

• HPI
        Jumala näkee kirjoitti:

Lopeta siis tuo valehtelu ja vääristely ja vastauksen löydät hyvin pitkälle esim. siitä Apostolien teoista ja helluntaitapahtumista ja erityisesti, mitä sen jälkeen tapahtui.

Ai tosiaan, sinähän kielsit Apostolien tekojen kirjoitukset ja sanoit ettei siellä (yleensäkään Raamatussa) ollut tiettyjä asioita, vaikka on selkeästi nähtävillä.

Ota HPI totuus elämääsi ja lopeta vääristely. Uskottavuutesi on nyt nolla (0) ja todistetusti.

Se on vain kertomus kristinuskon etenemisestä. Dogmaattisesti varteenotettavat kohdat löytyvät evankeliumeista esim Matteuksen evankeliumin lähetyskäsky Matt 28:18-20, Jeesuksen sanat Nikodeemukselle Joh 3: 5-8 ja vaikkapa Pietarin kirjeen kastekohta IPiet 3: 21-22. Myös Paavalin kirjeistä löytyy opetusta kasteesta, mutta en rupea tähän kaikkia kohtia kirjaamaan.

Apostolien teot sen sijaan eivät ole mitään dogmaattista opetusta, vaan kysymyksessähän on ensimmäinen kirkkohistoria. Siitä saamme jonkinlaisen käsityksen silloisesta käytännöstä, mm siitä tiedämme, että uskoontulleiden lisäksi kastettiin kokonaisia perhekuntia vauvasta vaariin perheen päämiehen uskon perusteella.

• HPI

Sen me olemme kuulleet jo sata kertaa. (Olen nimittäin lukenut tätä palstaa jo aika kauan.) Mutta, mitä olet tuomassa sen sijaan? Mikä on uskovien kasteen sisältö? Saako siinä synnit anteeksi? Pukeeko Kristuksen ylleen? Pelastuuko? Saako Pyhän Hengen? Onko se edes välttämätön uskovalle?

Näihin kysymyksiin odotamme vastausta. Tiedämme, että sujuvasti (ja ulkoaopitusti) vastustat "lapsikastetta", mutta osaatko puolustaa omaa kastettasi?

Minkä ihmeen takia uskovainen enää minnekään kasteelle menisi? Usko yksinhän on ihan riittävä. Sitäpaitsi on noloa tulla aikuisena upotetuksi johonkin paljuun tai uima-altaaseen. Tukkakin siinä kastuu ja voi vetää vettä henkeensä. Voihan sitä olla uskovainen ilman kastettakin.

• Jumala näkee

varsinkin kun se pakenee vääristelyjään ja valheitaan pakoon, kun jää niistä kiinni.

• HPI
        Jumala näkee kirjoitti:

varsinkin kun se pakenee vääristelyjään ja valheitaan pakoon, kun jää niistä kiinni.

Äläkä paasaa! Ei joka asiaan huumoria tarvita! Ja lopeta muiden keskustelijoiden syytteleminen!

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

Äläkä paasaa! Ei joka asiaan huumoria tarvita! Ja lopeta muiden keskustelijoiden syytteleminen!

Et taida lukea vastauksiani ollenkaan vaan selkärangattomana huutelet omiasi.

Eilen oltiin hjuumormiehiä, mitä tänään? Mikä kasvonaamio tällä kertaa?

• Jumala näkee

mutta näille vauvakaste-epäjumalanpalvelijoiden (Baabelin tornin rakentajat) mielestä totuus on valhetta ja valhe totuutta.

On se melkoinen henkivalta, kun se saa kiemurtelemaan puhumaan omia sellaisista asioista, jota Raamattu ei edes tunne.

• aloitus.

Hakemalla haettu jakeita, joissa esiintyy sana "usko" ja sitten julistetaan kovaan ääneen "ei kaste". Aloitusteksti osoittaa selkeäsi henget erottavalle uskovalle, että aloituksen kirjoittajalta puuttuu kokonaan Totuuden Henki.

• HPI
        aloitus. kirjoitti:

Hakemalla haettu jakeita, joissa esiintyy sana "usko" ja sitten julistetaan kovaan ääneen "ei kaste". Aloitusteksti osoittaa selkeäsi henget erottavalle uskovalle, että aloituksen kirjoittajalta puuttuu kokonaan Totuuden Henki.

Aloittja ei vastannut Ramun kysymykseen elikä laatinut uskovien kasteen merkityksestä samanlaista luetteloa raamatunlauseineen kuin mitä Ramu on laatinut kristillisestä kasteesta. Vaikea kai sellaista on laatiakaan, kun ei Raamatussa puhuta uskovien kasteesta yhtään mitään.

Uudestikastajat kieltävät Raamatun opetuksen kasteesta, jota on evankeliumeissa ja apostolien kirjeissä, mutta eivät anna mitään tilalle. Mitä siis on tuo uskovien kaste? Mitä se antaa ihmiselle ja miksi uskovan olisi välttämätöntä mennä kasteelle, kun kerran usko pelastaa eikä kaste?

• Jumala näkee
        HPI kirjoitti:

Aloittja ei vastannut Ramun kysymykseen elikä laatinut uskovien kasteen merkityksestä samanlaista luetteloa raamatunlauseineen kuin mitä Ramu on laatinut kristillisestä kasteesta. Vaikea kai sellaista on laatiakaan, kun ei Raamatussa puhuta uskovien kasteesta yhtään mitään.

Uudestikastajat kieltävät Raamatun opetuksen kasteesta, jota on evankeliumeissa ja apostolien kirjeissä, mutta eivät anna mitään tilalle. Mitä siis on tuo uskovien kaste? Mitä se antaa ihmiselle ja miksi uskovan olisi välttämätöntä mennä kasteelle, kun kerran usko pelastaa eikä kaste?

- ne jotka tekivät parannuksen ja uskoivat kastetiin, siis Raamatun mukaan.

- Jumala uudestisynnyttää parannuksen seurauksena ja parannuksen teon eli kääntymisen merkkinä oli kaste ja tapahtui pääsääntöisesti välittömästi parannuksen teon jälkeen.

- arkkiatrin kirjoitus oli todella kattava ja voin pastata sen jatkeeksi, jos haluat. ;)

Tämänhän vauvakastekiihkoilijat kieltävät visusti ja heidän ranskalaiset viivat sisältävät ihmisoppia, jossa lainaillaan Raamatusta korvasyyhyn mukaan. pilkotaan jopa jakeita, kun vauvakasteoppi koko jakeen huomioon ottamisella kaatuisi mahdottomuuteen sekä mitä moninaisin kohdin Pyhä Henki on muuttunut nesteeksi vauvakasteopetuksessa.

Jos vauvakasteoppi olisi ollut apostolisena aikana käytössä, niin ihmiset olisivat kiikuttaneet vauvoja itsensä (pakanoina) kasteelle ja sen jälkeen vasta olisi parannuksen saarnat pidetty. Tällaistä sielunvihollisen järjestämää oppia ei Raamatusta löydy.

• kristilliselle kasteelle
        HPI kirjoitti:

kaste kun saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" teille ja teidän lapsille. perhekunnittain.

Paavalille sanottiin anna kastaa itsesi ja "pestä pois syntisi"

vesi ja veri pesee kasteessa sydämestä kaikenlaatuiset synnit ensin pois ja sinne puhtaaseen huoneeseen lasketaan Pyhä Henki asuvaiseksi. (Room.8:9)

• HPI
        Jumala näkee kirjoitti:

- ne jotka tekivät parannuksen ja uskoivat kastetiin, siis Raamatun mukaan.

- Jumala uudestisynnyttää parannuksen seurauksena ja parannuksen teon eli kääntymisen merkkinä oli kaste ja tapahtui pääsääntöisesti välittömästi parannuksen teon jälkeen.

- arkkiatrin kirjoitus oli todella kattava ja voin pastata sen jatkeeksi, jos haluat. ;)

Tämänhän vauvakastekiihkoilijat kieltävät visusti ja heidän ranskalaiset viivat sisältävät ihmisoppia, jossa lainaillaan Raamatusta korvasyyhyn mukaan. pilkotaan jopa jakeita, kun vauvakasteoppi koko jakeen huomioon ottamisella kaatuisi mahdottomuuteen sekä mitä moninaisin kohdin Pyhä Henki on muuttunut nesteeksi vauvakasteopetuksessa.

Jos vauvakasteoppi olisi ollut apostolisena aikana käytössä, niin ihmiset olisivat kiikuttaneet vauvoja itsensä (pakanoina) kasteelle ja sen jälkeen vasta olisi parannuksen saarnat pidetty. Tällaistä sielunvihollisen järjestämää oppia ei Raamatusta löydy.

Emme tulleet hullua hurskaammaksi. Miksi uskoontulleet kastettiin? Sitähän me ajamme tässä takaa, mutta kun et raukka osaa selittää miksi.

Voihan kuka vaan ilmoittautua sinne hellarikasteelle, ei sinne mitään vaadita. Ei katumusta, ei syntiensä tunnustamista eikä parannuksen tekoa. Puhumattakaan mistään katekumeeniopinnoista.

• Jumala näkee
        kristilliselle kasteelle kirjoitti:

kaste kun saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi" teille ja teidän lapsille. perhekunnittain.

Paavalille sanottiin anna kastaa itsesi ja "pestä pois syntisi"

vesi ja veri pesee kasteessa sydämestä kaikenlaatuiset synnit ensin pois ja sinne puhtaaseen huoneeseen lasketaan Pyhä Henki asuvaiseksi. (Room.8:9)

eräässä toisessa keskustelussa, jossa eräs väitti samoja asioita tämän 1. Piet. 3:21 jakeen perusteella.

"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"

Peseekö tuon jakeen mukaan kaste synnit eli poistaako se lihan saastan? Näin väittää vauvakasteoppi.

Kaste on "hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta", kuten uskovien kasteella käyvät ovat sen sisäistäneet.

Lisäksi minkä kautta tuo kaikki tapahtuu? "Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta", ei siis kasteen kautta, kuten vauvakasteoppi sen määrittelee.

Huomaatkos sinäkin, miten omaksumasi oppi kaatuu Raamatun valossa ja se minkä oppimestarinne ovat tästäkin jakeesta tulkinneet, on vääristelyä ja valhetta.

• kasteessa
        Jumala näkee kirjoitti:

eräässä toisessa keskustelussa, jossa eräs väitti samoja asioita tämän 1. Piet. 3:21 jakeen perusteella.

"Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,"

Peseekö tuon jakeen mukaan kaste synnit eli poistaako se lihan saastan? Näin väittää vauvakasteoppi.

Kaste on "hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta", kuten uskovien kasteella käyvät ovat sen sisäistäneet.

Lisäksi minkä kautta tuo kaikki tapahtuu? "Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta", ei siis kasteen kautta, kuten vauvakasteoppi sen määrittelee.

Huomaatkos sinäkin, miten omaksumasi oppi kaatuu Raamatun valossa ja se minkä oppimestarinne ovat tästäkin jakeesta tulkinneet, on vääristelyä ja valhetta.

kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi"

"Teille ja teidän lapsille"

"perhekunnittain"

"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"

joko muuten teidän lapsilla on Pyhän Hengen lahja?

• kasteessa kirjoitti:

kaste saadaan "syntienne anteeksisaamiseksi"

"Teille ja teidän lapsille"

"perhekunnittain"

"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"

joko muuten teidän lapsilla on Pyhän Hengen lahja?

Kysyt: "joko muuten teidän lapsilla on Pyhän Hengen lahja"?
        ---
        Niin...eikö Raamatussa sanota;
        "Room 8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa".

• Jumala näkee kirjoitti:

Kysyt;"Peseekö tuon jakeen mukaan kaste synnit eli poistaako se lihan saastan"?
        (1. Piet. 3:21)
        ---
        Raamattu opettaa:
        ---Miksi Pietari kehoitti kuulijoitaan tekemään parannuksen ja ottamaan kasteen;Apt. 2:28
        ---Miksi Paavali kastatti itsensä; Apt. 22:16

Mitä muuten "lihan saasta" tarkoittaa Raamatun kielen käytössä (vrt. Joh. 3:6)?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      116
      2098
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      411
      2086
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1146
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      938
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      750
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      43
      718
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      716
    8. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      686
    9. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      680
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      30
      629
    Aihe