nyt mättää jossain

suse 10.0

Sanokaas viisaat kun alkaa mulla olla ymmärrys vähissä.
Mulla on Suse 10.0:ssa alkanut softat "hajoamaan" ihan oudosti.
Koitan nyt selitää selkeästi mitä tapahtuu tai pikemmin mitä ei tapahdu.
Ensin hajosi xmms, kuuntelin musaa ja surffailin netissä, sitten xmms ohjelma sammui itsestään ja ei ole sen jälkeen enää suostunut käynnistymään. Eli kun koettaa ohjelmaa avata, mitään ei tapahdu. Sen jälkeen näin on käynyt mm seuraaville ohjelmille:
-xmms
-Kaffeine
-Xine
-Totem
-Evolution
-k3b
-gedit

Noista ohjelmista ei jää mitään prosessia pyörimään haamuna, sen jo tarkistin. Ei vain tapahdu yhtikäs mitään?!

En jaksas alkaa asentelemaan koko hommaa uudestaan kun on jo tullut tota henk kohtaista dataa omaan kansioon monta gigaa.

6

368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun avaat yastin kautta ohjelmistohallinan ja valitset "rikkimenneet" softat JA päivität ne (eli se vihreä-musta nuoli hässäkkä tulee siihen eteen)...

• tarkista ne

Tuo on selvä merkki siitä että järjestelmää on päivitetty väärillä asennuslähteillä.

Yastin asennuslähteet kohdasta katsot että järjestelmän päivitys optio on VAIN virallisissa susen palvelimissa.

Jos ohjelmat eivät käynnisty normaalisti, niin yritä käynnistää ne komentotulkin (päätteen) avulla kirjoittamalla ohjelman nimen, jolloin päätteeseen tulostuu kaikki ohjelman antamat vikailmoitukset. Tässä tapauksessa todennäköisesti ilmoituksia satelee vääristä kirjastotiedosto versioista tai niiden puuttumisesta.

• open sourcea

kun niitä käytetään täälläkin esiintyvien järjettömien ohjeiden (esim. ei palomuuria tms.) mukaisesti. Olet saanut koneeseesi haittaohjelmia, jotka nuo ongelmat aiheuttavat. Suosittelen tärkeimpien tiedostojesi varmuuskopiointia ja täydellistä uudelleen asennusta.

• meille.

>...saanut koneeseesi haittaohjelmia,

Mistähän noita voisi saada? Tekisi mieli vähän tutustua aiheeseen mutta kun ei löydä mistään. :)

• palomuurista?

jos koneella ei mitään palveluja ajeta, niin mitä palomuuri siinä hyödyttää?
        kannattaa muistaa että linux ei ole windows, jossa epämääräisiä services.exejä on palvelimena käytössä..

ja noista haittaohjelmistakin haluaisin tietoa. ainoat haittaohjelmat, mitä olen tähän mennessä löytänyt, ovat sellaisia, että ne pitää winellä ajaa jotta ne toimisivat. siltikään ne ei linuxissa mitään vahinkoa pääse tekemään, ellei sitten halua antaa winelle rootin oikeuksia..

• alkuperäinen kirjoittaja
        palomuurista? kirjoitti:

jos koneella ei mitään palveluja ajeta, niin mitä palomuuri siinä hyödyttää?
        kannattaa muistaa että linux ei ole windows, jossa epämääräisiä services.exejä on palvelimena käytössä..

ja noista haittaohjelmistakin haluaisin tietoa. ainoat haittaohjelmat, mitä olen tähän mennessä löytänyt, ovat sellaisia, että ne pitää winellä ajaa jotta ne toimisivat. siltikään ne ei linuxissa mitään vahinkoa pääse tekemään, ellei sitten halua antaa winelle rootin oikeuksia..

Koneella ei ole palomuuria koska käytän rautapalomuuria joka löytyy mun reitittimestä. Noi päivitykset ei voi olla syynä koska nämä ohjelmat lopettivat toiminnan ennenkuin olin ehtinyt asentaa mitään päivityksiä. Ohjelmat siis voimivat ok hetken aikaa.
        Nyt on koko Suse alkanut jumittaa oudosti. Työpöytä jumittaa ja kone ei reagoi mihinkään. Toisella koneella ei pääse edes ssh:lla sisään.

Kaipa se on pakko asentaa koko paska uudestaan.

Haittaohjelmat? WTF? Ei taida olla! Ja en käytä konetta Root oikeuksilla, en ole ihan kädetön aloittelija, en vaan nyt oikeen keksi syytä sille miksi noi ohjelmat lopettelvat toiminnan ja koko järjestelmä on muuttunut todella epävakaaksi. Oon Linuxia käyttänyt Windowssin rinnalla jo vuosia ja ekan kerran tuli nyt ongelmia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4607
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      82
      3758
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      136
      3242
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2615
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      129
      2534
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2131
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2047
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1820
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1697
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1669
    Aihe