Kaverit jotka käyttää linuxia puhuu usein siitä, että ydin tai kerneli pitää kääntää. Mitä tämä tarkoittaa? Eikö linux olekaan vapaa, pitääkö siihen pitää varastaa (mistä? jostain piraattipalvelimeltako?) joku osa että se toimii?
Ytimen kääntäminen
13
849
Vastaukset
- antaneet...
normaalikäyttäjä ei ole moneen vuoteen enää joutunut kerneliä itse kääntämään.
kernel on ollut jo pitkään sellainen, että ajureita yms on voinut ladata moduuleina.
itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma.- "kääntää"
"kääntää" nykäsen valinnasta voi tietty aina joku linux-käyttäjäkin. keskimääräinen linux-käyttäjä kyllä tosin ostoksensa maksaa kassalla :D
- ??????????
"itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma."
Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli? - häiriö...
?????????? kirjoitti:
"itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma."
Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?laitoin jo vastauksen omaan viestiini.
vaikka puhunkin suomea tosi hyvin (ja kirjoitankin jotenkin) niin nuo tuollaiset kielen "kaksimielisyydet" jää aika usein ymmärtämättä :) ?????????? kirjoitti:
"itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma."
Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?mä arvaan! *katsoo kristallipalloa*
Olet windowsin käyttäjä, eikö?- ihmetteleväinen
djmosse kirjoitti:
mä arvaan! *katsoo kristallipalloa*
Olet windowsin käyttäjä, eikö?Tarkista kristallipallosi...
anna mä katson kahvinpuruista ikäsi...
hmm 10 - 15 vuotta? Kenties enemmän, mutta
jälkeenjäänyt? ihmetteleväinen kirjoitti:
Tarkista kristallipallosi...
anna mä katson kahvinpuruista ikäsi...
hmm 10 - 15 vuotta? Kenties enemmän, mutta
jälkeenjäänyt?tuo antamasi 15*2 ei riitä iäkseni...
Niin, jos kerran et ole winukan käyttäjä, niin olet joko Mac TAI *nix käyttäjä... Eli pitäisi tietää vastaukset mitä olet kysellyt... Eikö?
;-)- kuka mä oon
djmosse kirjoitti:
tuo antamasi 15*2 ei riitä iäkseni...
Niin, jos kerran et ole winukan käyttäjä, niin olet joko Mac TAI *nix käyttäjä... Eli pitäisi tietää vastaukset mitä olet kysellyt... Eikö?
;-)Mä oon trolli. Täällä on niin hienot trollailuapajat, aina tarttuu peeloja syöttiin.
kuka mä oon kirjoitti:
Mä oon trolli. Täällä on niin hienot trollailuapajat, aina tarttuu peeloja syöttiin.
lue kunnolla viestejäni, kun et huomaa hymiöitä...
;-)
Eli, sä tässä tartuit syöttiin! :-D
- Painu muualle
haastamaan riitaa.
- JMT§
kokeiles Gentoota
- Tässäpä oheita!
1. Hanki viisaampia kavereita.
2. Google auttaa.
3. Lataa Ubuntu. - miksuh.
"Mitä tämä tarkoittaa? Eikö linux olekaan vapaa, pitääkö siihen pitää varastaa"
Kernelin sorsat pitää kääntää. Eli eikun vesilintuvarkaisiin :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä722104- 1291416
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321403- 1431092
- 105967
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten364893Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55704Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673