Ytimen kääntäminen

ihmetteleväinen

Kaverit jotka käyttää linuxia puhuu usein siitä, että ydin tai kerneli pitää kääntää. Mitä tämä tarkoittaa? Eikö linux olekaan vapaa, pitääkö siihen pitää varastaa (mistä? jostain piraattipalvelimeltako?) joku osa että se toimii?

13

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antaneet...

      normaalikäyttäjä ei ole moneen vuoteen enää joutunut kerneliä itse kääntämään.
      kernel on ollut jo pitkään sellainen, että ajureita yms on voinut ladata moduuleina.

      itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
      tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
      samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma.

      • "kääntää"

        "kääntää" nykäsen valinnasta voi tietty aina joku linux-käyttäjäkin. keskimääräinen linux-käyttäjä kyllä tosin ostoksensa maksaa kassalla :D


      • ??????????

        "itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
        tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
        samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma."

        Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?


      • häiriö...
        ?????????? kirjoitti:

        "itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
        tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
        samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma."

        Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?

        laitoin jo vastauksen omaan viestiini.
        vaikka puhunkin suomea tosi hyvin (ja kirjoitankin jotenkin) niin nuo tuollaiset kielen "kaksimielisyydet" jää aika usein ymmärtämättä :)


      • ?????????? kirjoitti:

        "itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
        tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
        samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma."

        Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?

        mä arvaan! *katsoo kristallipalloa*
        Olet windowsin käyttäjä, eikö?


      • ihmetteleväinen
        djmosse kirjoitti:

        mä arvaan! *katsoo kristallipalloa*
        Olet windowsin käyttäjä, eikö?

        Tarkista kristallipallosi...
        anna mä katson kahvinpuruista ikäsi...
        hmm 10 - 15 vuotta? Kenties enemmän, mutta
        jälkeenjäänyt?


      • ihmetteleväinen kirjoitti:

        Tarkista kristallipallosi...
        anna mä katson kahvinpuruista ikäsi...
        hmm 10 - 15 vuotta? Kenties enemmän, mutta
        jälkeenjäänyt?

        tuo antamasi 15*2 ei riitä iäkseni...
        Niin, jos kerran et ole winukan käyttäjä, niin olet joko Mac TAI *nix käyttäjä... Eli pitäisi tietää vastaukset mitä olet kysellyt... Eikö?
        ;-)


      • kuka mä oon
        djmosse kirjoitti:

        tuo antamasi 15*2 ei riitä iäkseni...
        Niin, jos kerran et ole winukan käyttäjä, niin olet joko Mac TAI *nix käyttäjä... Eli pitäisi tietää vastaukset mitä olet kysellyt... Eikö?
        ;-)

        Mä oon trolli. Täällä on niin hienot trollailuapajat, aina tarttuu peeloja syöttiin.


      • kuka mä oon kirjoitti:

        Mä oon trolli. Täällä on niin hienot trollailuapajat, aina tarttuu peeloja syöttiin.

        lue kunnolla viestejäni, kun et huomaa hymiöitä...
        ;-)
        Eli, sä tässä tartuit syöttiin! :-D


    • Painu muualle

      haastamaan riitaa.

    • JMT§

      kokeiles Gentoota

    • Tässäpä oheita!

      1. Hanki viisaampia kavereita.
      2. Google auttaa.
      3. Lataa Ubuntu.

    • miksuh.

      "Mitä tämä tarkoittaa? Eikö linux olekaan vapaa, pitääkö siihen pitää varastaa"

      Kernelin sorsat pitää kääntää. Eli eikun vesilintuvarkaisiin :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe