Kaverit jotka käyttää linuxia puhuu usein siitä, että ydin tai kerneli pitää kääntää. Mitä tämä tarkoittaa? Eikö linux olekaan vapaa, pitääkö siihen pitää varastaa (mistä? jostain piraattipalvelimeltako?) joku osa että se toimii?
Ytimen kääntäminen
13
816
Vastaukset
- antaneet...
normaalikäyttäjä ei ole moneen vuoteen enää joutunut kerneliä itse kääntämään.
kernel on ollut jo pitkään sellainen, että ajureita yms on voinut ladata moduuleina.
itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma.- "kääntää"
"kääntää" nykäsen valinnasta voi tietty aina joku linux-käyttäjäkin. keskimääräinen linux-käyttäjä kyllä tosin ostoksensa maksaa kassalla :D
- ??????????
"itse olen linuxia vuosia jo käyttänyt, enkä kertaakaan ole kerneliä kääntänyt.
tosin jos haluaa aivan optimoidun järjestelmän, niin voihan silloin kernelin kääntää itse.
samalla tavalla se käännetään, kuin aivan mikä tahansa ohjelma."
Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli? - häiriö...
?????????? kirjoitti:
Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?laitoin jo vastauksen omaan viestiini.
vaikka puhunkin suomea tosi hyvin (ja kirjoitankin jotenkin) niin nuo tuollaiset kielen "kaksimielisyydet" jää aika usein ymmärtämättä :) ?????????? kirjoitti:
Eli vapaan linux ei ole kovin optimoitu, vaan sellaisen saadakseen on varastettava jostain se kereli?mä arvaan! *katsoo kristallipalloa*
Olet windowsin käyttäjä, eikö?- ihmetteleväinen
djmosse kirjoitti:
mä arvaan! *katsoo kristallipalloa*
Olet windowsin käyttäjä, eikö?Tarkista kristallipallosi...
anna mä katson kahvinpuruista ikäsi...
hmm 10 - 15 vuotta? Kenties enemmän, mutta
jälkeenjäänyt? ihmetteleväinen kirjoitti:
Tarkista kristallipallosi...
anna mä katson kahvinpuruista ikäsi...
hmm 10 - 15 vuotta? Kenties enemmän, mutta
jälkeenjäänyt?tuo antamasi 15*2 ei riitä iäkseni...
Niin, jos kerran et ole winukan käyttäjä, niin olet joko Mac TAI *nix käyttäjä... Eli pitäisi tietää vastaukset mitä olet kysellyt... Eikö?
;-)- kuka mä oon
djmosse kirjoitti:
tuo antamasi 15*2 ei riitä iäkseni...
Niin, jos kerran et ole winukan käyttäjä, niin olet joko Mac TAI *nix käyttäjä... Eli pitäisi tietää vastaukset mitä olet kysellyt... Eikö?
;-)Mä oon trolli. Täällä on niin hienot trollailuapajat, aina tarttuu peeloja syöttiin.
kuka mä oon kirjoitti:
Mä oon trolli. Täällä on niin hienot trollailuapajat, aina tarttuu peeloja syöttiin.
lue kunnolla viestejäni, kun et huomaa hymiöitä...
;-)
Eli, sä tässä tartuit syöttiin! :-D
- Painu muualle
haastamaan riitaa.
- JMT§
kokeiles Gentoota
- Tässäpä oheita!
1. Hanki viisaampia kavereita.
2. Google auttaa.
3. Lataa Ubuntu. - miksuh.
"Mitä tämä tarkoittaa? Eikö linux olekaan vapaa, pitääkö siihen pitää varastaa"
Kernelin sorsat pitää kääntää. Eli eikun vesilintuvarkaisiin :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924567
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?723597Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1282953Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152605Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292514- 422105
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282037Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251800Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91687- 291648