olen erotettu ja tulen konventtiin avopuolisoni kanssa joka kuuluu kirkkoon. Tyttäreni tulee mukanamme jonka isä on Jt. Uskon asiaan edelleen ja haluan tulla takaisin seurakuntaan. En ymmärrä niitä jotka katkeroituvat jouduttuaan erotetuksi. Ja jos ne luopiot jotka osoittavat mieltään konventissa ovat joutuneet erotetuiksi niin syystäkin.....
sairasta järjestää
121
4143
Vastaukset
- nimimerkki.
Onhan se tosiaan kummallista, että jt:t kokevat oikeudekseen tyrkyttää mielipiteitään ihmisten ovilla ja kaduilla. Oikeastaan ihan missä ja milloin vaan jos siltä sattuu tuntumaan. Puhutaan Jeesuksen käskystä ja Jehovan siunauksesta. Jumalan siunaus on tosin hieman kyseenalaista kun katselee vuosiraportin lukuja...
No kuitenkin. Jt:t katsovat oikeudekseen käyttää kaikkia keinoja viedäkseen asiaansa eteenpäin. Sitten kun entiset jäsenet haluavat jotenkin kiinnittää huomiota järjestön epäkohtiin, niin ollaankin tuosta mielipiteen ilmaisu vapaudesta yhtäkkiä ihan eri mieltä. Samalla kun omasta historian kirjasta luetaan kuinka oma sakki toimi samalla tavoin kirkkojen edustoilla, ollaan kauhuissaan kun luopiot hoksaavat käyttää samaa menetelmää.
Mikä siinä voi olla niin kamalaa? Minä luulen, että iso osa tuosta ärtymyksestä johtuu siitä, että luopiot ovat oikealla asialla. Vaikeahan se on kenenkään jt:n selittää kenellekään kiinnostuneelle, esim miksi pedofiliatapauksissa vaaditaan kaksi todistajaa. Sanoohan jokaisen normaali järki että vaatimus on mieletön ja mahdoton. Toinen asia, joka kiinnostuneita varmaan askarruttaa luopioiden ansiosta, on se mitä tapahtuu jos joskus haluaakin lopettaa uskossa vaeltamisen. Kuinkahan moni vasta kiinnostunut on saanut tutkisteluissa tietoa tästä asiasta?
Ainut asia, mikä harmittaa tuossa mielenosoituksessa, on se että konventin puheenpitäjät saavat hyvää materiaalia luopio-pelotteluihin. Mielenosoittajat halutaan leimata jt:ia vihaaviksi saatanallisiksi hulluiksi. Todellisuudessahan kyse on kuitenkin välittämisestä. Halutaan tuoda esiin asioita joita olisi syytä muuttaa. Jos nämä asiat sitten otettaisiin käsittelyyn ja muutettaisiin toimintatapoja, olisi jt-poppoolla paljon mukavampaa siellä "häkissänsä" nauttimassa valheellisesta vapaudestaan. - sööpäri.
Menestystä vain pyrkimyksissäsi. Voipi olla pitkä reissu sinulla edessä jos elät avoliitossa ja vieläpä kirkkouskovaisen kanssa. Onko avokkisi tulossa myös jehovantodistajaksi vai kulkeeko hän mukanasi vain sinun mieliksesi?
Hieman pisti silmään tuo, että jt-isä antaa lapsensa erotetun, haureudessa elävän ihmisen mukaan konventtiviikonlopuksi. Luulisi että hän haluaisi itse viedä lapsensa niinkin tärkeään tilaisuuteen. Liekö kyseessä kuitenkin provo johon tyhmyyttäni lankesin?
No onnea matkaan joka tapauksessa. Jokainen etsii onneaan jostain, ja jos jt-uskonto tuntuu olevan sinulle SE juttu niin enpä minä ainakaan aio valintaasi tuomita. Jätän tuominnan uskovaisille.- stp
Avokkini ei tietääkseni ole tulossa Jehovan Todistajaksi mutta häntä kiinnostaa miten Jehovan todistajat opettavat. En ole koskaan häntä pakottanut kokoukseen tai tilaisuuksiin ja olen kertonut hänelle oman kantani. Rakastan häntä vaikka hän ei koskaan tulisi mukaan. Minulla on silti oikeus tulla jos haluan. Niin ja Jt-isä ei oikeastaan voi kieltää lastani tulemasta kanssani konventtiin koska olen lapsen äiti ja lapsi asuu kanssani, lisäksi meillä on yhteishuoltajuus.Itse asiassa hän on iloinen että tulemme kaikki. Jt-isä on tietenkin itsekin tilaisuudessa läsnä.Kiitos kuitenkin kannan ottamisesta.
- stp
stp kirjoitti:
Avokkini ei tietääkseni ole tulossa Jehovan Todistajaksi mutta häntä kiinnostaa miten Jehovan todistajat opettavat. En ole koskaan häntä pakottanut kokoukseen tai tilaisuuksiin ja olen kertonut hänelle oman kantani. Rakastan häntä vaikka hän ei koskaan tulisi mukaan. Minulla on silti oikeus tulla jos haluan. Niin ja Jt-isä ei oikeastaan voi kieltää lastani tulemasta kanssani konventtiin koska olen lapsen äiti ja lapsi asuu kanssani, lisäksi meillä on yhteishuoltajuus.Itse asiassa hän on iloinen että tulemme kaikki. Jt-isä on tietenkin itsekin tilaisuudessa läsnä.Kiitos kuitenkin kannan ottamisesta.
eihän siinä kauan kestä tulla takaisin... muuttaa vaan elämänsä sopusointuun Raamatun kanssa: kaksi viikkoa kuulutuksista niin pääsee muistaakseni naimisiin. Siitä keskimäärin puoli vuotta tai vähemmän niin pääsee järjestöön..
- Ohdake
stp kirjoitti:
eihän siinä kauan kestä tulla takaisin... muuttaa vaan elämänsä sopusointuun Raamatun kanssa: kaksi viikkoa kuulutuksista niin pääsee muistaakseni naimisiin. Siitä keskimäärin puoli vuotta tai vähemmän niin pääsee järjestöön..
Kestikö tuhlaajapojalla "keskimäärin puoli vuotta" ennen kuin isä hyväksyi hänet takaisin yhteyteensä?
Kuinka kauan tuhlaajapoikaa istutettiin "takapenkissä" häntä tervehtimättä?
.... vai
Miten se menikään? - stp
Ohdake kirjoitti:
Kestikö tuhlaajapojalla "keskimäärin puoli vuotta" ennen kuin isä hyväksyi hänet takaisin yhteyteensä?
.... vai
Miten se menikään?tiedän tapauksen, joka pääsi takaisin alle kahdessa kuukaudessa.
- Ohdake
stp kirjoitti:
tiedän tapauksen, joka pääsi takaisin alle kahdessa kuukaudessa.
.... mutta, mutta
Miten olikaan se tuhlaajapoika? Kuinka kauan hänen takaisin ottamisensa kesti? Luuletko, että kesti kahta MINUUTTIA kauempaa?
Missä Raamatun jakeissa käsketään "kyykyttämään" seurakuntaan takaisin pyrkijää? Ja missä kielletään iloitsemasta HETI takaisin palaavasta?
Miksi luulet, että "kyykyttämistä" harrastetaan?
Olen kuullut, että kun ilmoitetaan seurakuntaan takaisin otetusta jäsenestä, niin taputtaminenkaan ei ole sallittua.
Onko huhu, vai pitääkö todella paikkaansa?
>>tiedän tapauksen, joka pääsi takaisin alle kahdessa kuukaudessa.>>
Miten häneen suhtauduttiin noiden "kahden kuukauden" aikana?
???? - Markku_Meilo
stp kirjoitti:
tiedän tapauksen, joka pääsi takaisin alle kahdessa kuukaudessa.
>>tiedän tapauksen, joka pääsi takaisin alle kahdessa kuukaudessa.
Pisin muistissani oleva maininta katumusharjoituksesta on kolme vuotta. Sitten olen kuullut lupauksesta välittömästä paluusta, ilman matelua. Vastaava lupaus on tehty myös minulle muutamia kuukausia sitten. - stp
Ohdake kirjoitti:
.... mutta, mutta
Miten olikaan se tuhlaajapoika? Kuinka kauan hänen takaisin ottamisensa kesti? Luuletko, että kesti kahta MINUUTTIA kauempaa?
Missä Raamatun jakeissa käsketään "kyykyttämään" seurakuntaan takaisin pyrkijää? Ja missä kielletään iloitsemasta HETI takaisin palaavasta?
Miksi luulet, että "kyykyttämistä" harrastetaan?
Olen kuullut, että kun ilmoitetaan seurakuntaan takaisin otetusta jäsenestä, niin taputtaminenkaan ei ole sallittua.
Onko huhu, vai pitääkö todella paikkaansa?
>>tiedän tapauksen, joka pääsi takaisin alle kahdessa kuukaudessa.>>
Miten häneen suhtauduttiin noiden "kahden kuukauden" aikana?
????Tuhlaajapoikakuvaus on vain vertauskuvallinen ja vaikka niin olisi oikeasti käynytkin, niin kyse oli isän rakkaudesta poikaansa kohtaan ja vertauskuvasi Jumalan armoa.Suhteessahan kuitenkin takaisinottaminen vaikka se veisi aikaa, on lyhyt aika koko elämään katsoen(vrt. myös ikuinen elämä.)Takaisinottaminen voi olla hyödyllinen joissain tilanteissa pitkittää myös takaisinotettavan kannalta. Hänkin ehtii vielä miettiä onko valmis takaisin vai vieläkö haluaa "tuhlata."
Ei yleensä taputeta muistaakseni, mutta poikkeuksiakin on... joku aloittaa, niin muut jatkavat. Se ei ole syntiä mielestäni.Kyllä ystävät iloitsevat ja sen huomaa kokouksen jälkeen kun kaikki itkevät ilosta ja tulevat halaamaan.
Kyllä tiedät itsekin, miten erotettuun suhtaudutaan, mutta onko sinulla mitään puolustusta ettei niin saisi tehdä. Muista Raamatun neuvo! Itse kun tein syntiä tahallani, tiesin mitkä ovat seuraamukset ja tiesin sen jo kasteelle mennessäni, että jos joskus teen väärin, niin erotetuksi joutuessani minua ei tervehditä....Hyväksyin sen säännön jo silloin.Vaikka olen tehnyt väärin, olen ylpeä siitä, että kannoin vastuun teostani.Siinä mielessä omatuntoni on puhdas, että en ole tehnyt salaa väärin. - takaisin
Ohdake kirjoitti:
.... vai
Miten se menikään?Ei pidä unohtaa sitä tosi asiaa että johan erotetut ovat saanet tulla takaisin monta kertaa.
Ketään ei eroteta heti väärinteon jälkeen vaan hän saa uusia mahdollisuuksia. Henkilö eroitetaan vain silloin mikäli hän ei kadu ja itsepintaisesti jatkaa väärin tekemistä. - satumaailma
Markku_Meilo kirjoitti:
>>tiedän tapauksen, joka pääsi takaisin alle kahdessa kuukaudessa.
Pisin muistissani oleva maininta katumusharjoituksesta on kolme vuotta. Sitten olen kuullut lupauksesta välittömästä paluusta, ilman matelua. Vastaava lupaus on tehty myös minulle muutamia kuukausia sitten.Tekikö tämän lupauksen koskenkorva-R.R ?
Tapauksen tietäen ko. henkilön satumaailma pyörii alkoholin ympärillä. - Markku_Meilo
satumaailma kirjoitti:
Tekikö tämän lupauksen koskenkorva-R.R ?
Tapauksen tietäen ko. henkilön satumaailma pyörii alkoholin ympärillä.>>Tekikö tämän lupauksen koskenkorva-R.R ?
Älä pidä minua tyhmänä sen takia, että olen entinen jehovantodistaja. Jos muita perusteita keksit, niin keskustellaan niistä sitten yksityisesti.
En edes tiedä tarkoittamasi Karvian R.R.-kämppäkaverini asemaa seurakunnassaan, emme ole keskustelleet tästä aihepiiristä. Samassa kämpässä oli myös toinen R.R., joka on tällä hetkellä vanhin, mutta hänkään ei ole kyseessä.
Minulle pikapaluutarjouksen esittänyt on seurakunnan vanhin, siitä olen tasan tarkkaan tietoinen. Mainitsemani toinen pikapaluutarjous on esitetty samassa rakennuksessa kokoontuvan naapuriseurakunnan vanhimman taholta.
>>Tapauksen tietäen ko. henkilön satumaailma pyörii alkoholin ympärillä.
En minäkään ole välttynyt tältä käsitykseltä. - tietoa
stp kirjoitti:
.. taas tapauksesta jossa takaisin järjestöön on "kinuttu" vuosikausia.. ja ihan noin oikeesti.. heidän maineensa ja kunniansa on mennyt "aitojen" todistajien silmissä.. ymmärrät varmaan
- sööpäri.
stp kirjoitti:
Niin. Sitä se rakkaus teettää. Sitä sallii puolisolleen kaikenlaisia juttuja kun rakastaa tarpeeksi.
Toivottavasti teillä menee hyvin vastakin ja toivottavasti pääset sopusointuun omantuntosi kanssa.Elämä on muutenkin ihan tarpeeksi rankkaa jotta sitä kannattaisi sotkea huonolla mielellä ja omallatunnolla.
Sitä mietin vielä, että jos se sinun avokkisi ei tahdokaan naimisiin, niin mitäs sitten teet? - stp
sööpäri. kirjoitti:
Niin. Sitä se rakkaus teettää. Sitä sallii puolisolleen kaikenlaisia juttuja kun rakastaa tarpeeksi.
Toivottavasti teillä menee hyvin vastakin ja toivottavasti pääset sopusointuun omantuntosi kanssa.Elämä on muutenkin ihan tarpeeksi rankkaa jotta sitä kannattaisi sotkea huonolla mielellä ja omallatunnolla.
Sitä mietin vielä, että jos se sinun avokkisi ei tahdokaan naimisiin, niin mitäs sitten teet?mennään mahdollisimman pian..!
- FiliaVentus
On sairasta hakata lapsiaan kokousten takia
On sairasta hylätä lapsi kun tämä ei halua olla todistaja
On sairasta kiristää lasta henkisesti käymään kokouksissa
On sairasta kastaa lapsia kun he eivät ymmärrä mitään ja hylätä kun ymmärrys kasvaa ja tämä eroaa
On sairasta painostaa kasteelle
On sairasta eristää lapsi normaalista elämästä
On sairasta antaa lapsensa kuolla
On sairasta kieltää kaikki ongelmat
ja on sairasta kuvitella että yksi järjestö on kaikessa hulluudessaan se ainoa oikea jumalan järjestö.- stp
Mä en hakkaa lasta kokousten takia, eikä minua ole hakattu.
Mua ei ole hylätty vaikka en ole todistaja enää, enkä hylkäisi omaakaan lastani.
En ole kiristänyt lastani, eikä minua ole kiristetty.(oma lapseni haluaa mennä isänsä kanssa kokoukseen ja silloin kun ei halua, niin hänen ei tarvitse. Se perustuu vapaaehtoisuuteen myös lapsellani.)
Itse menin kasteelle 15v ja olin täydessä ymmärryksessä. (Kirkkohan se kastaa vauvat.)
Minua ei ole painostettu kasteelle, enkä tekisi sitä omalle lapsellenikaan, enkä sallisi kenenkään toisen painostaa häntä.
Minun lapseni ei ole normaalista elämästä eristetty, enkä ole koskaan itsekään ollut.
En antaisi lapseni kuolla vaan tekisin kaikkeni, ettei hänen tarvitsisi.Verensiirtoa en antaisi tehdä, mutta parempia ja halvempiakin hoitokeinoja on.( tosin valtiohan ottaa huostaan, jos ei verta saa antaa.)
En ole koskaan kieltänyt mitään ongelmia ja olen jopa osannut hankkia niitä ihan itse. - FiliaVentus
stp kirjoitti:
Mä en hakkaa lasta kokousten takia, eikä minua ole hakattu.
Mua ei ole hylätty vaikka en ole todistaja enää, enkä hylkäisi omaakaan lastani.
En ole kiristänyt lastani, eikä minua ole kiristetty.(oma lapseni haluaa mennä isänsä kanssa kokoukseen ja silloin kun ei halua, niin hänen ei tarvitse. Se perustuu vapaaehtoisuuteen myös lapsellani.)
Itse menin kasteelle 15v ja olin täydessä ymmärryksessä. (Kirkkohan se kastaa vauvat.)
Minua ei ole painostettu kasteelle, enkä tekisi sitä omalle lapsellenikaan, enkä sallisi kenenkään toisen painostaa häntä.
Minun lapseni ei ole normaalista elämästä eristetty, enkä ole koskaan itsekään ollut.
En antaisi lapseni kuolla vaan tekisin kaikkeni, ettei hänen tarvitsisi.Verensiirtoa en antaisi tehdä, mutta parempia ja halvempiakin hoitokeinoja on.( tosin valtiohan ottaa huostaan, jos ei verta saa antaa.)
En ole koskaan kieltänyt mitään ongelmia ja olen jopa osannut hankkia niitä ihan itse.Ja sie tosiaan luulet ettei tälläistä tapahdu.. Minä todistan tälläisiä tapahtumia miun kaveripiirissä jatkuvasti. Ja kun omaa veljeä hakattiin istuin huoneeni nurkassa ja itkin. Ja syy oli se ettei kokoukseen haluttu mennä.
Isäni oli tuolloin vanhin eikä saanuyt tapauksesta mitään seuraamuksia.. silmäkulma mustana piti veljenkin kokoukseen lähteä!!!
Se että omassa piirissäsi ei tälläistä trapahdu ei todella tarkoita ettei missään muuallakaan.. joten sinuna en lähtis arvostelemaan yhtään entistä todistajaa ennenkuin olet tutustunut sellaisiin hyvin. - voiceee
minustakin.
Tunnen paljon ihmisiä joilla on todella paljon mielenterveysongelmia kun ovat kasvaneet lapsuuteensa näissä lahkolaisseurakunnissa.
Siinä käydään tosi kova kipuilu kun oma minuus rupeaa tulemaan ulos.
Mielestäni uskova ihminen ei tuomitse toisia.
Olisihan se kauhea ajatella että minut erotettaisiin jonkun väärän toiminnan takia seurakunnastani. Eikö Saatanan palvojat toimi näin?...ja onhan sekin tosi sairasta. - stp
FiliaVentus kirjoitti:
Ja sie tosiaan luulet ettei tälläistä tapahdu.. Minä todistan tälläisiä tapahtumia miun kaveripiirissä jatkuvasti. Ja kun omaa veljeä hakattiin istuin huoneeni nurkassa ja itkin. Ja syy oli se ettei kokoukseen haluttu mennä.
Isäni oli tuolloin vanhin eikä saanuyt tapauksesta mitään seuraamuksia.. silmäkulma mustana piti veljenkin kokoukseen lähteä!!!
Se että omassa piirissäsi ei tälläistä trapahdu ei todella tarkoita ettei missään muuallakaan.. joten sinuna en lähtis arvostelemaan yhtään entistä todistajaa ennenkuin olet tutustunut sellaisiin hyvin.kerroin vain omasta kokemuksestani. En ole arvostellut entisiä todistajia mielestäni. Kerroin myös tällä palstalla ne asiat joita en ymmärrä. Eli olen itse tällä hetkellä erotettu, mutta en mielestäni luopio, koska en tee "kenttää" ainakaan Jumalaa vastaan. Siksi en ymmärrä ihmisiä jotka erotetuksi joutuessaan alkavat solvata Jehovan todistajia tai heidän opetuksiaan.
- Markku_Meilo
stp kirjoitti:
kerroin vain omasta kokemuksestani. En ole arvostellut entisiä todistajia mielestäni. Kerroin myös tällä palstalla ne asiat joita en ymmärrä. Eli olen itse tällä hetkellä erotettu, mutta en mielestäni luopio, koska en tee "kenttää" ainakaan Jumalaa vastaan. Siksi en ymmärrä ihmisiä jotka erotetuksi joutuessaan alkavat solvata Jehovan todistajia tai heidän opetuksiaan.
>>Eli olen itse tällä hetkellä erotettu, mutta en mielestäni luopio,
Suomenkielen määritelmän mukaan olet luopio juuri siinä missä minäkin:
"LUOPIO aatteestaan, puolueestaan tms. (eettisesti tuomittavalla tavalla) luopunut ihminen. Uskonl. Poliittinen l." (Suomen kielen perussanakirja, Osa L-R, s 109; Helsinki 1992; ISBN 951-861-433-4;)
>>... koska en tee "kenttää" ainakaan Jumalaa vastaan.
Huomaatko, että yllä lainattu ote ei edellytä erottamisen/eroamisen jälkeistä toimintaa.
>> Siksi en ymmärrä ihmisiä jotka erotetuksi joutuessaan alkavat solvata Jehovan todistajia tai heidän opetuksiaan.
Solvaamisesta olen kovin eri mieltä. Minäkään en alkuun ymmärtänyt, siinä meni erottamisen jälkeen 25 vuotta tuossa ymmärtämättömyydessä, kunnes havaitsin Vartiotorniseuran valheellisuuden.
Kyseinen ymmärrys ei muuten tule itsekseen, se edellyttää aktiivisuutta ja kriittistä tarkastelua. - stp
Markku_Meilo kirjoitti:
"LUOPIO aatteestaan, puolueestaan tms. (eettisesti tuomittavalla tavalla) luopunut ihminen. Uskonl. Poliittinen l." (Suomen kielen perussanakirja, Osa L-R, s 109; Helsinki 1992; ISBN 951-861-433-4;)
Huomaatko, että yllä lainattu ote ei edellytä erottamisen/eroamisen jälkeistä toimintaa.
>> Siksi en ymmärrä ihmisiä jotka erotetuksi joutuessaan alkavat solvata Jehovan todistajia tai heidän opetuksiaan.
Solvaamisesta olen kovin eri mieltä. Minäkään en alkuun ymmärtänyt, siinä meni erottamisen jälkeen 25 vuotta tuossa ymmärtämättömyydessä, kunnes havaitsin Vartiotorniseuran valheellisuuden.
Kyseinen ymmärrys ei muuten tule itsekseen, se edellyttää aktiivisuutta ja kriittistä tarkastelua.jos se on niin että olen luopio koska olen luopunut aatteestani, niin sitten olen. Mutta sanoin mielestäni en ole, koska en sydämeltäni ole luopunut. Jumalahan sen päättää lopulta mikä minä olen.
- mlkvst
stp kirjoitti:
kerroin vain omasta kokemuksestani. En ole arvostellut entisiä todistajia mielestäni. Kerroin myös tällä palstalla ne asiat joita en ymmärrä. Eli olen itse tällä hetkellä erotettu, mutta en mielestäni luopio, koska en tee "kenttää" ainakaan Jumalaa vastaan. Siksi en ymmärrä ihmisiä jotka erotetuksi joutuessaan alkavat solvata Jehovan todistajia tai heidän opetuksiaan.
>>Siksi en ymmärrä ihmisiä jotka erotetuksi joutuessaan alkavat solvata Jehovan todistajia tai heidän opetuksiaan.
Sanotaan nyt tähän alkuun ihan näin kertauksen vuoksi, että en ole koskaan ollut jt, vaikka ns. kiinnostunut kylläkin...
No, sitä vaan kommentoisin, että mitä tarkoitat "solvaamisella"? Sitäkö, jotkut ovat VAIVAUTUNEET OTTAMAAN ASIOISTA SELVÄÄ (esim. Vartiotorniseuran historiasta) ja haluavat tuoda esille sen, että ne aina TOTUUTENA pidetyt opetukset ovat MUUTTUNEET (tässä kohdassa jt:n ajatusmaailman automatiikka korjaa sanan "muutos" "UUDELLA VALOLLA") vuosikymmenten aikana useaan otteeseen?!! Ovatpa jopa sahanneet edestakaisin (esim. Sodoman ja Gomorran tapaus).
En ymmärrä miksi aikuinen ihminenl luovuttaa elämänsä toisten ihmisten luomalle uskonnolle ja ei itsepäisyyttään suostu näkemään/ymmärtämään niitä tosiasioita jotka todistavat koko jt-kulttuurin oppeineen 100% huuhaa-puuhaksi ja käsittämättömäksi pelleilyksi.
Minkälaista on esimerkiksi jt-kulttuurissa ns. ajatusten vaihto, keskustelu? Onko se ainoastaan rupattelua säästä, uusimman Vartiotornin sisällöstä tai tulevista konventeista?
Kyllä minua alkaisi jossain vaiheessa häiritsemään se, että elämä olisi ainaista järjestöä, uskontoa, vartiotornia, kokousta, kenttää ja lähestyvää harmagedonia.... - Markku_Meilo
stp kirjoitti:
jos se on niin että olen luopio koska olen luopunut aatteestani, niin sitten olen. Mutta sanoin mielestäni en ole, koska en sydämeltäni ole luopunut. Jumalahan sen päättää lopulta mikä minä olen.
>> Mutta sanoin mielestäni en ole, koska en sydämeltäni ole luopunut.
Juu, minäkin voin sanoa, että en ole edes entinen jehovantodistaja, koska sydämeltäni en ole jehovantodistaja.
>> Jumalahan sen päättää lopulta mikä minä olen.
Minulla on toki helpompaa, en odota Jehovaa. - mlkvst
Markku_Meilo kirjoitti:
Kyseinen ymmärrys ei muuten tule itsekseen, se edellyttää aktiivisuutta ja kriittistä tarkastelua.>>Kyseinen ymmärrys ei muuten tule itsekseen, se edellyttää aktiivisuutta ja kriittistä tarkastelua.
Juuri näin se on. Alku oli itselläkin hankalaa.. Sillä vaikka en koskaan ole jt-maailmaan mukaan mennytkään, niin ne opit olivat kuitenkin juurtuneet syvälle päähän ja se niiden kitkeminen on ollut muutaman viime vuoden ajan välillä työlästä. Mutta kuten Markku tuossa sanoikin, niin omasta aktiivisuudesta ja ennen kaikkea halukkuudesta se lopulta on kiinni. Itse en ole sulkenut Jumalan olemassaoloa pois, mutta enää en ns. romantisoi uskontoa, vaan näen lopultakin maailman sellaisena kuin se on - hyvässä ja pahassa.
Suosittelen myös lukemaan edes jonkin verran niitä luonnontieteitä ja vaikkapa miettimään sitä, miksi tavallinen kotikissa ei pääse sinne Paratiisiin:
"Arakidonihappo muodostuu linolihaposta ja toimii eikosanoidien lähtöaineena. Jotkut eläimet, kuten kissat, eivät voi muodostaa omaa arakinoidihappoaan linolihaposta, vaan niiden on saatava sitä (eläin)ravinnosta, minkä takia liharuoka on niille välttämätöntä." - FiliaVentus
stp kirjoitti:
Otsikkosi kuuluu "sairasta järjestää mielenosoitus" mistä kohtaa se ei ole arvostelua?
- stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>> Mutta sanoin mielestäni en ole, koska en sydämeltäni ole luopunut.
Juu, minäkin voin sanoa, että en ole edes entinen jehovantodistaja, koska sydämeltäni en ole jehovantodistaja.
>> Jumalahan sen päättää lopulta mikä minä olen.
Minulla on toki helpompaa, en odota Jehovaa.mitäpä siihen lisäämään?:)
Mitäpä siihenkään lisäämään? - stp
mlkvst kirjoitti:
>>Siksi en ymmärrä ihmisiä jotka erotetuksi joutuessaan alkavat solvata Jehovan todistajia tai heidän opetuksiaan.
Sanotaan nyt tähän alkuun ihan näin kertauksen vuoksi, että en ole koskaan ollut jt, vaikka ns. kiinnostunut kylläkin...
No, sitä vaan kommentoisin, että mitä tarkoitat "solvaamisella"? Sitäkö, jotkut ovat VAIVAUTUNEET OTTAMAAN ASIOISTA SELVÄÄ (esim. Vartiotorniseuran historiasta) ja haluavat tuoda esille sen, että ne aina TOTUUTENA pidetyt opetukset ovat MUUTTUNEET (tässä kohdassa jt:n ajatusmaailman automatiikka korjaa sanan "muutos" "UUDELLA VALOLLA") vuosikymmenten aikana useaan otteeseen?!! Ovatpa jopa sahanneet edestakaisin (esim. Sodoman ja Gomorran tapaus).
En ymmärrä miksi aikuinen ihminenl luovuttaa elämänsä toisten ihmisten luomalle uskonnolle ja ei itsepäisyyttään suostu näkemään/ymmärtämään niitä tosiasioita jotka todistavat koko jt-kulttuurin oppeineen 100% huuhaa-puuhaksi ja käsittämättömäksi pelleilyksi.
Minkälaista on esimerkiksi jt-kulttuurissa ns. ajatusten vaihto, keskustelu? Onko se ainoastaan rupattelua säästä, uusimman Vartiotornin sisällöstä tai tulevista konventeista?
Kyllä minua alkaisi jossain vaiheessa häiritsemään se, että elämä olisi ainaista järjestöä, uskontoa, vartiotornia, kokousta, kenttää ja lähestyvää harmagedonia....sun mielipide, jos kyllästyttää.
Solvauksena tarkoitan Vartiotorniseuran panettelua ja asioiden vääristelyä. - stp
FiliaVentus kirjoitti:
Otsikkosi kuuluu "sairasta järjestää mielenosoitus" mistä kohtaa se ei ole arvostelua?
se oli vain mun mielipide. Saahan ne sen järjestää, jos haluaa, ja minusta se on sairasta, koska järkevintä heidänkin olisi käyttää aikansa järkevämmin, kuin tehdä sellaista, mistä ei ole juurikaan hyötyä.Jehovan todistajat eivät kärsi mielenosoituksista ja ne jotka uskovat kaiken maailman luopioita, niin se on niiden oma valinta ja kantavat vastuun.
- mlkvst
stp kirjoitti:
se oli vain mun mielipide. Saahan ne sen järjestää, jos haluaa, ja minusta se on sairasta, koska järkevintä heidänkin olisi käyttää aikansa järkevämmin, kuin tehdä sellaista, mistä ei ole juurikaan hyötyä.Jehovan todistajat eivät kärsi mielenosoituksista ja ne jotka uskovat kaiken maailman luopioita, niin se on niiden oma valinta ja kantavat vastuun.
>>se oli vain mun mielipide.
Kun jt:t sanovat: "Tämä on totuus" - se tarkoittaa vain sitä, että se on Vartiotorniseuran senhetkinen tulkinta/mielipide. Myönnä pois, että ne sinunkin mielipiteesi uskonasioista ovat sinuun istutettuja. Oletko kertaakaan ajatellut niitä ns. maalaisjärjellä? Oletko esimerkiksi tutkinut/lukenut onko vedenpaisumus todella voinut tapahtua luonnolakien puitteissa ns. vesivaippateoristasta puhumattakaan? Entä uskallatko tutkia Raamattua kriittisesti?
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
>>Saahan ne sen järjestää, jos haluaa, ja minusta se on sairasta, koska järkevintä heidänkin olisi käyttää aikansa järkevämmin, kuin tehdä sellaista, mistä ei ole juurikaan hyötyä.
Kyllä jt:t saavat puolestani järjestää täysin turhia konventtejaan, vieläpä juhannuksen aikaan, että pääsevät oikein erottumaan juhannusta juhlivista "maailmallisista".
>>Jehovan todistajat eivät kärsi mielenosoituksista ja ne jotka uskovat kaiken maailman luopioita, niin se on niiden oma valinta ja kantavat vastuun.
Kärsimyksen aiheuttaminen ei taida olla syy mielenosoitusten järjestämiseen, vaan lähinnä niiden kärsimysten ennaltaehkäiseminen ja mielen eheyttämisen ja itsenäiseen ajatteluun kannustaminen.
Tule sinäkin tuntemaan totuus "Totuudesta" ja pääset todella vapaaksi. - stp
mlkvst kirjoitti:
>>se oli vain mun mielipide.
Kun jt:t sanovat: "Tämä on totuus" - se tarkoittaa vain sitä, että se on Vartiotorniseuran senhetkinen tulkinta/mielipide. Myönnä pois, että ne sinunkin mielipiteesi uskonasioista ovat sinuun istutettuja. Oletko kertaakaan ajatellut niitä ns. maalaisjärjellä? Oletko esimerkiksi tutkinut/lukenut onko vedenpaisumus todella voinut tapahtua luonnolakien puitteissa ns. vesivaippateoristasta puhumattakaan? Entä uskallatko tutkia Raamattua kriittisesti?
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
>>Saahan ne sen järjestää, jos haluaa, ja minusta se on sairasta, koska järkevintä heidänkin olisi käyttää aikansa järkevämmin, kuin tehdä sellaista, mistä ei ole juurikaan hyötyä.
Kyllä jt:t saavat puolestani järjestää täysin turhia konventtejaan, vieläpä juhannuksen aikaan, että pääsevät oikein erottumaan juhannusta juhlivista "maailmallisista".
>>Jehovan todistajat eivät kärsi mielenosoituksista ja ne jotka uskovat kaiken maailman luopioita, niin se on niiden oma valinta ja kantavat vastuun.
Kärsimyksen aiheuttaminen ei taida olla syy mielenosoitusten järjestämiseen, vaan lähinnä niiden kärsimysten ennaltaehkäiseminen ja mielen eheyttämisen ja itsenäiseen ajatteluun kannustaminen.
Tule sinäkin tuntemaan totuus "Totuudesta" ja pääset todella vapaaksi.mutta mielestäni sinä kuulostat katkeralta ihmiseltä. Tekstistäsi suorastaan paistaa katkeruus... Voin sanoa että olen ajatellut järjellä... Osasin perustella paremmin kuin sinä sen miksi en tykkää mielenosoituksista, koska toivon todella että ne ihmiset käyttäisivät aikansa hyödyllisempään...Et voi todistaa millään väitettä että jt:t järjestävät juhannuksena konventin vain siksi että on juhannus ja erottuisivat paremmin...Ehkä se johtuu siitä kun on lakisääteiset vapaat....Miksi uskot että Jt:t eivät ajattele kukin tahollaan itsenäisesti. Jokainen Jt elää tavallaan ja ajattelee itsenäisesti. esim. Joku Jt ei ehkä juo ollenkaan ja joku taas juo.... Kumpikaan ei ole syntiä...
- Markku_Meilo
stp kirjoitti:
sun mielipide, jos kyllästyttää.
Solvauksena tarkoitan Vartiotorniseuran panettelua ja asioiden vääristelyä.>>...asioiden vääristelyä.
Jos tuo on ongelma, niin kai sinulla on mielessä joitain esimerkkejä? - Markku_Meilo
stp kirjoitti:
mutta mielestäni sinä kuulostat katkeralta ihmiseltä. Tekstistäsi suorastaan paistaa katkeruus... Voin sanoa että olen ajatellut järjellä... Osasin perustella paremmin kuin sinä sen miksi en tykkää mielenosoituksista, koska toivon todella että ne ihmiset käyttäisivät aikansa hyödyllisempään...Et voi todistaa millään väitettä että jt:t järjestävät juhannuksena konventin vain siksi että on juhannus ja erottuisivat paremmin...Ehkä se johtuu siitä kun on lakisääteiset vapaat....Miksi uskot että Jt:t eivät ajattele kukin tahollaan itsenäisesti. Jokainen Jt elää tavallaan ja ajattelee itsenäisesti. esim. Joku Jt ei ehkä juo ollenkaan ja joku taas juo.... Kumpikaan ei ole syntiä...
>>Jokainen Jt elää tavallaan ja ajattelee itsenäisesti. esim. Joku Jt ei ehkä juo ollenkaan ja joku taas juo.... Kumpikaan ei ole syntiä...
Hupaisin esimerkki itsenäisestä ajattelusta. - stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Jokainen Jt elää tavallaan ja ajattelee itsenäisesti. esim. Joku Jt ei ehkä juo ollenkaan ja joku taas juo.... Kumpikaan ei ole syntiä...
Hupaisin esimerkki itsenäisestä ajattelusta.sehän on itsenäistä ajattelua juoko vai eikö,eikö?
- Markku_Meilo
stp kirjoitti:
sehän on itsenäistä ajattelua juoko vai eikö,eikö?
>>[ehkä sun mielestä] sehän on itsenäistä ajattelua juoko vai eikö,eikö?
No ei kyllä ole, viittasin antamassi esimerkkiin itsenäisestä ajattelusta:
"Jokainen Jt elää tavallaan ja ajattelee itsenäisesti. esim. Joku Jt ei ehkä juo ollenkaan ja joku taas juo.... Kumpikaan ei ole syntiä..."
Itsenäistä ajattelua jehovantodistaja voi harjoittaa myös päättäessään viettääkö hääpäiväänsä tai ottaako osaa lakkiaisiin. Niin ja pitääkö pakanallista vihkisormusta. Nuoruudessani ei kuitenkaan saanut ajatella itsenäisesti erilaisista veren jakeista
Tosiasiassa esittämäsi itsenäinen ajatteluesimerkki ei ole itsenäistä ajattelua, vaan toimintaa Vartiotorniseuran sallimissa rajoissa. - stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>>[ehkä sun mielestä] sehän on itsenäistä ajattelua juoko vai eikö,eikö?
No ei kyllä ole, viittasin antamassi esimerkkiin itsenäisestä ajattelusta:
"Jokainen Jt elää tavallaan ja ajattelee itsenäisesti. esim. Joku Jt ei ehkä juo ollenkaan ja joku taas juo.... Kumpikaan ei ole syntiä..."
Itsenäistä ajattelua jehovantodistaja voi harjoittaa myös päättäessään viettääkö hääpäiväänsä tai ottaako osaa lakkiaisiin. Niin ja pitääkö pakanallista vihkisormusta. Nuoruudessani ei kuitenkaan saanut ajatella itsenäisesti erilaisista veren jakeista
Tosiasiassa esittämäsi itsenäinen ajatteluesimerkki ei ole itsenäistä ajattelua, vaan toimintaa Vartiotorniseuran sallimissa rajoissa.kaikki tuntemani Jt:t viettävät sekä hääpäiväänsä että lakkiaisia. Niin ja pitää vihkisormusta... siis mikä ongelma?
- Markku_Meilo
stp kirjoitti:
kaikki tuntemani Jt:t viettävät sekä hääpäiväänsä että lakkiaisia. Niin ja pitää vihkisormusta... siis mikä ongelma?
>>kaikki tuntemani Jt:t viettävät sekä hääpäiväänsä että lakkiaisia. Niin ja pitää vihkisormusta... siis mikä ongelma?
Ei mitään ongelmaa jos itsenäinen ajattelu on henkilölle sama kuin valinnanvapaus sen rajoissa mitä Vartiotorniseura milloinkin sallii valittavaksi. - FiliaVentus
stp kirjoitti:
Mikäs vika meihin uskomisessa on?
Olen kaikilla palstoilla kertonut kokemastani rehellisesti.
Siun kirjoittelusta saa sellaisen käsityksen että olettepa tyhmiä kun järkkäätte mielenosotuksen jotta joitakin asioita saataisiin parannettua. Lähimmäisen rakkaus ja huoli toisista on siis hyödytontä toimintaa?
Jonkun aatteen puolesta pitää taistella.. niinhän sinäkin täällä puolustat omaa mielipidettäsi ja kuinka hyödyllistä se sitten sinusta on?
Mitä hyötyä on kenttällä olosta? Aivan jaatte tietoa ihmisille. Niinhän mekin teemme.
Toki voit olla ihan mitä mieltä meistä "katkerista" luopioista, mutta yhdessä asiassa saatat kyllä olla oikessa. Tuskinpa todistajat tosiaan tekevät mitään minkään asian muuttamiseksi parempaan suuntaan. - stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>>kaikki tuntemani Jt:t viettävät sekä hääpäiväänsä että lakkiaisia. Niin ja pitää vihkisormusta... siis mikä ongelma?
Ei mitään ongelmaa jos itsenäinen ajattelu on henkilölle sama kuin valinnanvapaus sen rajoissa mitä Vartiotorniseura milloinkin sallii valittavaksi.että Vartiotorniseura pystyy perustella asiat Raamatulla....
- stp
FiliaVentus kirjoitti:
Mikäs vika meihin uskomisessa on?
Olen kaikilla palstoilla kertonut kokemastani rehellisesti.
Siun kirjoittelusta saa sellaisen käsityksen että olettepa tyhmiä kun järkkäätte mielenosotuksen jotta joitakin asioita saataisiin parannettua. Lähimmäisen rakkaus ja huoli toisista on siis hyödytontä toimintaa?
Jonkun aatteen puolesta pitää taistella.. niinhän sinäkin täällä puolustat omaa mielipidettäsi ja kuinka hyödyllistä se sitten sinusta on?
Mitä hyötyä on kenttällä olosta? Aivan jaatte tietoa ihmisille. Niinhän mekin teemme.
Toki voit olla ihan mitä mieltä meistä "katkerista" luopioista, mutta yhdessä asiassa saatat kyllä olla oikessa. Tuskinpa todistajat tosiaan tekevät mitään minkään asian muuttamiseksi parempaan suuntaan.Ei mun mielestä toisten konventtien ja uskonnon pilkkaaminen ole lähimmäisenrakkautta. Muistan sen kerran kun luopiot kävi naureskelemassa konventeissa. Mielestäni se on lapsellista toimintaa ei lähimmäisenrakkautta. Niin ja en käy kentällä kun olen erotettu..
Todistajat tekevät kyllä paljonkin, mutta ei näistä jaksa kiistellä.. - Markku_Meilo
stp kirjoitti:
että Vartiotorniseura pystyy perustella asiat Raamatulla....
>>että Vartiotorniseura pystyy perustella asiat Raamatulla....
Vartiotorniseuralla on todellakin tapana perustella asiat Raamatulla. Tuo kyky on sen verran ilmiömäinen, että aika ajoin on perusteltu päinvastainen kanta ja sen jälkeen palattu Raamatun kanssa takaisin lähtöasetelmaan.
Voisit ihan kokeeksi yrittää loogisesti perustella Raamatulla tupakanpoltoltosta erottamisen, pitäen samalla mielessä mitä Raamattu sanoo ahneudesta/ylensyönnistä ja miten Vartiotorniseura siihen suhtautuu. - 3nity
stp kirjoitti:
Ei mun mielestä toisten konventtien ja uskonnon pilkkaaminen ole lähimmäisenrakkautta. Muistan sen kerran kun luopiot kävi naureskelemassa konventeissa. Mielestäni se on lapsellista toimintaa ei lähimmäisenrakkautta. Niin ja en käy kentällä kun olen erotettu..
Todistajat tekevät kyllä paljonkin, mutta ei näistä jaksa kiistellä..Uskonto on ansa ja kiristysryöstö. Näin jehovantodistajat metelöivät kirkkojen edustalla. Omien sanojesi mukaan siis se ei ole lähimmäisenrakkautta. Jehovantodistajat eivät siis tunne moista. Mainiota, olemme samaa mieltä.
- stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>>että Vartiotorniseura pystyy perustella asiat Raamatulla....
Vartiotorniseuralla on todellakin tapana perustella asiat Raamatulla. Tuo kyky on sen verran ilmiömäinen, että aika ajoin on perusteltu päinvastainen kanta ja sen jälkeen palattu Raamatun kanssa takaisin lähtöasetelmaan.
Voisit ihan kokeeksi yrittää loogisesti perustella Raamatulla tupakanpoltoltosta erottamisen, pitäen samalla mielessä mitä Raamattu sanoo ahneudesta/ylensyönnistä ja miten Vartiotorniseura siihen suhtautuu.tupakka tuhoaa jo ei-Jtnkin mielestä elämää pilaamalla keuhkot ym. aika vähän siitä on todettu olevan hyötyä.Tiedät R.kohdan lihan saastutuksesta ym.Ei kukaan joka meidät on tehnyt tietenkään tykkää jos me tuhotaan tahallamme meille saatua elämää. Eikö ole tarpeeksi loogista? Nauttisitko itse jos lapsesi vetäisi hepoa pollaan ja näkisit että hän pilaa itse elämänsä.?
- stp
3nity kirjoitti:
Uskonto on ansa ja kiristysryöstö. Näin jehovantodistajat metelöivät kirkkojen edustalla. Omien sanojesi mukaan siis se ei ole lähimmäisenrakkautta. Jehovantodistajat eivät siis tunne moista. Mainiota, olemme samaa mieltä.
abouttiarallaa 1920... En ole koskaan nykyään Jtiden kuullut tai nähnyt huutavan kirkon pihalla sillä lailla. Enkä usko kenenkään muunkaan tällä palstalla kuulleen tai nähneen sellaista. Kun olin toiminnassa mukana , ei myöskään kehotettu niin tekemään vaan mieluummin käyttäytymään vähemmän ärsyttävästi....
- Markku_Meilo
stp kirjoitti:
tupakka tuhoaa jo ei-Jtnkin mielestä elämää pilaamalla keuhkot ym. aika vähän siitä on todettu olevan hyötyä.Tiedät R.kohdan lihan saastutuksesta ym.Ei kukaan joka meidät on tehnyt tietenkään tykkää jos me tuhotaan tahallamme meille saatua elämää. Eikö ole tarpeeksi loogista? Nauttisitko itse jos lapsesi vetäisi hepoa pollaan ja näkisit että hän pilaa itse elämänsä.?
>>tupakka tuhoaa jo ei-Jtnkin mielestä elämää pilaamalla keuhkot ym. aika vähän siitä on todettu olevan hyötyä.
Juu, ainoa todettu hyöty taitaa olla tupakoivan kaverin hyöty siitä, että pysyy erossa Vartiotorniseurasta.
>>Tiedät R.kohdan lihan saastutuksesta ym.Ei kukaan joka meidät on tehnyt tietenkään tykkää jos me tuhotaan tahallamme meille saatua elämää.
Siis liikalihavuus ei käy kunnon päälle, eihän?
>> Eikö ole tarpeeksi loogista?
Olisihan se jos kaikkeen suhtauduttaisiin vastavalla innolla kuin esimerkiksi tupakkaan.
>> Nauttisitko itse jos lapsesi vetäisi hepoa pollaan ja näkisit että hän pilaa itse elämänsä.?
Yhtä vähän, jos huomaisin hänen syöneen itsensä ylikuntoon.
Ymmärrän, että sinun on vaikea myöntää Vartiotorniseuran epäloogisuus näissä terveyttä koettelevissa asioissa, joten eiköhän tämä aihe ole jo käsitelty. - Markku_Meilo
stp kirjoitti:
abouttiarallaa 1920... En ole koskaan nykyään Jtiden kuullut tai nähnyt huutavan kirkon pihalla sillä lailla. Enkä usko kenenkään muunkaan tällä palstalla kuulleen tai nähneen sellaista. Kun olin toiminnassa mukana , ei myöskään kehotettu niin tekemään vaan mieluummin käyttäytymään vähemmän ärsyttävästi....
>>abouttiarallaa 1920...
Unkefäär ajalta, jolta Vartiotorniseuran lupauksen mukaan miljoonat ovat elossa, kuolematta ollenkaan lainkaan koskaan yhtään mitenkään.
>>En ole koskaan nykyään Jtiden kuullut tai nähnyt huutavan kirkon pihalla sillä lailla.
Nykyään on yksilöllisempi palvelu, ovikello kerrallaan, mutta lähinnä kehittyneissä maissa. Esimerkiksi moskeijavaltaisilla alueilla kun on ovikelloja harvemmassa. - stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>>abouttiarallaa 1920...
Unkefäär ajalta, jolta Vartiotorniseuran lupauksen mukaan miljoonat ovat elossa, kuolematta ollenkaan lainkaan koskaan yhtään mitenkään.
>>En ole koskaan nykyään Jtiden kuullut tai nähnyt huutavan kirkon pihalla sillä lailla.
Nykyään on yksilöllisempi palvelu, ovikello kerrallaan, mutta lähinnä kehittyneissä maissa. Esimerkiksi moskeijavaltaisilla alueilla kun on ovikelloja harvemmassa.moskeijavaltaisemmilla alueilla työ on tietääkseni kiellettyä, niin ei ne missään huutele mitään. Niin ja ei siellä paljon muita kirkkoja edes ole...
- stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>>tupakka tuhoaa jo ei-Jtnkin mielestä elämää pilaamalla keuhkot ym. aika vähän siitä on todettu olevan hyötyä.
Juu, ainoa todettu hyöty taitaa olla tupakoivan kaverin hyöty siitä, että pysyy erossa Vartiotorniseurasta.
>>Tiedät R.kohdan lihan saastutuksesta ym.Ei kukaan joka meidät on tehnyt tietenkään tykkää jos me tuhotaan tahallamme meille saatua elämää.
Siis liikalihavuus ei käy kunnon päälle, eihän?
>> Eikö ole tarpeeksi loogista?
Olisihan se jos kaikkeen suhtauduttaisiin vastavalla innolla kuin esimerkiksi tupakkaan.
>> Nauttisitko itse jos lapsesi vetäisi hepoa pollaan ja näkisit että hän pilaa itse elämänsä.?
Yhtä vähän, jos huomaisin hänen syöneen itsensä ylikuntoon.
Ymmärrän, että sinun on vaikea myöntää Vartiotorniseuran epäloogisuus näissä terveyttä koettelevissa asioissa, joten eiköhän tämä aihe ole jo käsitelty.eiköhän tämä aihe ole käsitelty. Itse pyysit loogista perustelua ja et pystynyt vastaamaan mielestäni tyydyttävästi....
- FiliaVentus
stp kirjoitti:
Ei mun mielestä toisten konventtien ja uskonnon pilkkaaminen ole lähimmäisenrakkautta. Muistan sen kerran kun luopiot kävi naureskelemassa konventeissa. Mielestäni se on lapsellista toimintaa ei lähimmäisenrakkautta. Niin ja en käy kentällä kun olen erotettu..
Todistajat tekevät kyllä paljonkin, mutta ei näistä jaksa kiistellä..En minä ole naureskellu teille tai teidän konventeille. Kuulin kuinka eräs nainen tosin entisiä todistajia haukkui rikkaruohoiksi.. että jälleen.. ei ole kyse siitä että miulla olisi jotain todistajien uskontoa vastaan vaan edelleen kyse on siitä ettei siellä ole mielestäni oikeita tapoja menetellä.
Millä tavalla mielenilmauksen aihe ei olisi lähimmäisen rakkautta? - stp
FiliaVentus kirjoitti:
En minä ole naureskellu teille tai teidän konventeille. Kuulin kuinka eräs nainen tosin entisiä todistajia haukkui rikkaruohoiksi.. että jälleen.. ei ole kyse siitä että miulla olisi jotain todistajien uskontoa vastaan vaan edelleen kyse on siitä ettei siellä ole mielestäni oikeita tapoja menetellä.
Millä tavalla mielenilmauksen aihe ei olisi lähimmäisen rakkautta?tarkoittanutkaan juuri sinua.Ja totuus on kuitenkin se, ettei järjestön ole tarpeen muuttaa toimintaperiaatteita muutaman mielenosoittajan mieliksi.
En vain näe mielenosoituksissa lähimmäisenrakkautta, koska se harvemmin johtaa mihinkään todella radikaaliin hyötyyn... stp kirjoitti:
tarkoittanutkaan juuri sinua.Ja totuus on kuitenkin se, ettei järjestön ole tarpeen muuttaa toimintaperiaatteita muutaman mielenosoittajan mieliksi.
En vain näe mielenosoituksissa lähimmäisenrakkautta, koska se harvemmin johtaa mihinkään todella radikaaliin hyötyyn...>>En vain näe mielenosoituksissa lähimmäisenrakkautta, koska se harvemmin johtaa mihinkään todella radikaaliin hyötyyn...
Mielenosoituksia järjestetään hyvin todennäköisesti juuri sen tähden, ettei ole nähty muita keinoja havahduttaa todistajia uskonsa mielettömiin opinkappaleisiin.
Jos sinulla on jokin parempi keino niin kerrohan toki.
>>Ja totuus on kuitenkin se, ettei järjestön ole tarpeen muuttaa toimintaperiaatteita muutaman mielenosoittajan mieliksi.
Seuran viljelemät törkeydet ja valheet luopioista saavatkin tämän oletuksen jälkeen huutia oikein olan takaa. Tarkoituksena onkin kuten edellä totesin saada yksittäiset ihmiset huomaamaan järjestön ylivalta jäseniinsä ja saada heidät uskomaan mihin ja milloin haluavat, ilman todellisia perusteluja tai raamatun järkkymätöntä tukea päätöksiinsä.
Siitä tullaankin sen tosiasian eteen, että mielenosoittajilla, kuten monilla entisillä todistajilla on aito huoli entisistä ystävistään ja sukulaisistaan vartiotorniseuran mielivallan alla. He yrittävätkin edes joillain keinoilla herättää ihmisiä kuulemaan seuran mielettömyydet, että edes jollain olisi mahdollisuus nähdä totuus totuudesta.
Jos vartiotorniseura sallisi normaalin kanssakäymisen entisten jäseniensä kanssa niin mielenosoituksia ei välttämättä edes tarvittaisi. Mutta niin kauan kuin vt-seura ei edes itse usko omaan hengen tuotteeseensa niin eiväthän he tietenkään anna totuuden tulla ilmi.- nimimerkki.
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>En vain näe mielenosoituksissa lähimmäisenrakkautta, koska se harvemmin johtaa mihinkään todella radikaaliin hyötyyn...
Mielenosoituksia järjestetään hyvin todennäköisesti juuri sen tähden, ettei ole nähty muita keinoja havahduttaa todistajia uskonsa mielettömiin opinkappaleisiin.
>>Ja totuus on kuitenkin se, ettei järjestön ole tarpeen muuttaa toimintaperiaatteita muutaman mielenosoittajan mieliksi.
Seuran viljelemät törkeydet ja valheet luopioista saavatkin tämän oletuksen jälkeen huutia oikein olan takaa. Tarkoituksena onkin kuten edellä totesin saada yksittäiset ihmiset huomaamaan järjestön ylivalta jäseniinsä ja saada heidät uskomaan mihin ja milloin haluavat, ilman todellisia perusteluja tai raamatun järkkymätöntä tukea päätöksiinsä.
Siitä tullaankin sen tosiasian eteen, että mielenosoittajilla, kuten monilla entisillä todistajilla on aito huoli entisistä ystävistään ja sukulaisistaan vartiotorniseuran mielivallan alla. He yrittävätkin edes joillain keinoilla herättää ihmisiä kuulemaan seuran mielettömyydet, että edes jollain olisi mahdollisuus nähdä totuus totuudesta.
Jos vartiotorniseura sallisi normaalin kanssakäymisen entisten jäseniensä kanssa niin mielenosoituksia ei välttämättä edes tarvittaisi. Mutta niin kauan kuin vt-seura ei edes itse usko omaan hengen tuotteeseensa niin eiväthän he tietenkään anna totuuden tulla ilmi.Mielenosoittaminen ja ihmisten herättely on tietysti aina tervettullutta ja virkistävää, mutta luopparien mielenosoitus ei tule onnistumaan järjeestön arvostelussa.
Mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiini. Kun olin aktiivinen jt niin mielenosoitukset olivat minulle todistus vainosta ja oikeasta uskonnosta. Vasta kenkää saaneena osasin kyseenalaistaa järjestön opit ja toimintatavat.
On todella turhauttavaa huomata miten asiat ja toimintamallit eivät koskaan muutu paremmaksi vaikka kuinka purnaisi. No tuo lapsien piekseminen on onneksi vähentynyt, mutta sekin lainsäätäjän toiminnan vuoksi. - stp
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>En vain näe mielenosoituksissa lähimmäisenrakkautta, koska se harvemmin johtaa mihinkään todella radikaaliin hyötyyn...
Jos vartiotorniseura sallisi normaalin kanssakäymisen entisten jäseniensä kanssa niin mielenosoituksia ei välttämättä edes tarvittaisi. Mutta niin kauan kuin vt-seura ei edes itse usko omaan hengen tuotteeseensa niin eiväthän he tietenkään anna totuuden tulla ilmi.kuulostaa jo pakkokäännytykseltä.... Oletko koskaan ajatellut, että ne ihmiset jotka kuuluvat Jehovan Todistajiin saattavat olla onnellisia ja tiedän että ovat saadessaan olla juuri Jehovan Todistajia. Jos sinä et kuulu heihin älä yritä pakottaa tai tuomita mukana toiminnassa olevia. Jokainen joka ei halua olla Jehovan todistaja tietää kyllä miten saa itsensä pois, jolloinka voi tehdä ihan mitä ikinä päähän pälkähtää tehdä. (tosin tuomio tulee meille kaikille halusimmepa me sitä tai emme.) Niin ja muista myös se että harva JT todella tahtoisi olla entisten jäsenien kanssa tekemisissä...olette te niin eri aaltopituudella...Ei taida olla enää mitään yhteistä puhuttavaa..
- ..toisaalta..
nimimerkki. kirjoitti:
Mielenosoittaminen ja ihmisten herättely on tietysti aina tervettullutta ja virkistävää, mutta luopparien mielenosoitus ei tule onnistumaan järjeestön arvostelussa.
Mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiini. Kun olin aktiivinen jt niin mielenosoitukset olivat minulle todistus vainosta ja oikeasta uskonnosta. Vasta kenkää saaneena osasin kyseenalaistaa järjestön opit ja toimintatavat.
On todella turhauttavaa huomata miten asiat ja toimintamallit eivät koskaan muutu paremmaksi vaikka kuinka purnaisi. No tuo lapsien piekseminen on onneksi vähentynyt, mutta sekin lainsäätäjän toiminnan vuoksi... jos ei tedä mitään tai ei kritisoida mitään, mitään ei myöskään tapahdu. Ihan jo duunissanikin huomaan että palaute on tärkeää.. olkoon se hyvää tai huonoa.. Kaikkein pahin tilanne on se kun palautetta ei ole. Samoin tämän uskonnon kanssa: jos kukaan ei esitä myöskin vaihtoehtoja: osa ihmisistä järjestön sisällä voi pahoin ja eivät tiedä mitä tehdä.
- stp
stp kirjoitti:
kuulostaa jo pakkokäännytykseltä.... Oletko koskaan ajatellut, että ne ihmiset jotka kuuluvat Jehovan Todistajiin saattavat olla onnellisia ja tiedän että ovat saadessaan olla juuri Jehovan Todistajia. Jos sinä et kuulu heihin älä yritä pakottaa tai tuomita mukana toiminnassa olevia. Jokainen joka ei halua olla Jehovan todistaja tietää kyllä miten saa itsensä pois, jolloinka voi tehdä ihan mitä ikinä päähän pälkähtää tehdä. (tosin tuomio tulee meille kaikille halusimmepa me sitä tai emme.) Niin ja muista myös se että harva JT todella tahtoisi olla entisten jäsenien kanssa tekemisissä...olette te niin eri aaltopituudella...Ei taida olla enää mitään yhteistä puhuttavaa..
että anna olla mitä siitä tulisi jos joku JT mielenkiinnosta erotettua kohtaan vielä pitäisi yhteyttä. Johan tulisi valitus että nyt ne jo ahdistelee takaisin..
stp kirjoitti:
että anna olla mitä siitä tulisi jos joku JT mielenkiinnosta erotettua kohtaan vielä pitäisi yhteyttä. Johan tulisi valitus että nyt ne jo ahdistelee takaisin..
>>että anna olla mitä siitä tulisi jos joku JT mielenkiinnosta erotettua kohtaan vielä pitäisi yhteyttä. Johan tulisi valitus että nyt ne jo ahdistelee takaisin..
Saattaisi seurata keskustelua, aitoa keskustelua jossa ollan reilusti eri mieltä asioista, joka taas on ainoa tapa tutkia asioita niin kuin niitä tulisi tutkia. Vartiotorniseuran tutkistelut ovat pelkkää luetun toistamista ja kotona valmiiksi alleviivattujen paikkojen toistelua. Se on tutkimisesta kaukana.
Varmaa on, että juuri karttamiskäsky on suurimpia epäkohtia mitä järjestössä on ja jos se joskus kumottaisiin niin se olisi käänne kohti parempaa. Tuota karttamis sääntöä vastaan mielenosoittajatkin ovat mieltään osoittaneet, ja tulevat osoittamaan. Ja täysin syystä.nimimerkki. kirjoitti:
Mielenosoittaminen ja ihmisten herättely on tietysti aina tervettullutta ja virkistävää, mutta luopparien mielenosoitus ei tule onnistumaan järjeestön arvostelussa.
On todella turhauttavaa huomata miten asiat ja toimintamallit eivät koskaan muutu paremmaksi vaikka kuinka purnaisi. No tuo lapsien piekseminen on onneksi vähentynyt, mutta sekin lainsäätäjän toiminnan vuoksi.Kuten edellä kysyin: onko jokin parempi keino olemassa? Niin kauan kuin sellaista ei ole niin mielenosoitus on ainut keino edes joskus, edes vähän, edes jonkun ajatukset kääntymään oleellisiin asioihin, edes himpun verran.
stp kirjoitti:
kuulostaa jo pakkokäännytykseltä.... Oletko koskaan ajatellut, että ne ihmiset jotka kuuluvat Jehovan Todistajiin saattavat olla onnellisia ja tiedän että ovat saadessaan olla juuri Jehovan Todistajia. Jos sinä et kuulu heihin älä yritä pakottaa tai tuomita mukana toiminnassa olevia. Jokainen joka ei halua olla Jehovan todistaja tietää kyllä miten saa itsensä pois, jolloinka voi tehdä ihan mitä ikinä päähän pälkähtää tehdä. (tosin tuomio tulee meille kaikille halusimmepa me sitä tai emme.) Niin ja muista myös se että harva JT todella tahtoisi olla entisten jäsenien kanssa tekemisissä...olette te niin eri aaltopituudella...Ei taida olla enää mitään yhteistä puhuttavaa..
>>kuulostaa jo pakkokäännytykseltä
Ei, vaan vaihtoehdolta.
>>Oletko koskaan ajatellut, että ne ihmiset jotka kuuluvat Jehovan Todistajiin saattavat olla onnellisia ja tiedän että ovat saadessaan olla juuri Jehovan Todistajia.
Olen, mutta silloin kuuluin tuon mielenhallinnan piiriin. Tottahan nyt toki on paljon todistajia, jotka elävät autuaassa tiedottomuuden tilassa ja kuvittelevat olevansa ainoan oikean totuuden helmoissa. Mutta on myös epäilijöitä ja roikkujia b-salit pullollaan, jotka haluaisivat tietoa järjestöstä ja epäilyksilleen todisteita. Heitä on hyvä jonkun tahon olla auttamassa.- nytte
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>kuulostaa jo pakkokäännytykseltä
Ei, vaan vaihtoehdolta.
>>Oletko koskaan ajatellut, että ne ihmiset jotka kuuluvat Jehovan Todistajiin saattavat olla onnellisia ja tiedän että ovat saadessaan olla juuri Jehovan Todistajia.
Olen, mutta silloin kuuluin tuon mielenhallinnan piiriin. Tottahan nyt toki on paljon todistajia, jotka elävät autuaassa tiedottomuuden tilassa ja kuvittelevat olevansa ainoan oikean totuuden helmoissa. Mutta on myös epäilijöitä ja roikkujia b-salit pullollaan, jotka haluaisivat tietoa järjestöstä ja epäilyksilleen todisteita. Heitä on hyvä jonkun tahon olla auttamassa.mutta haluan takaisin järjestöön. ei elämäni paremmaksi muuttunut sen jälkeen kun halusin käydä tällä puolella..:)
- Nero
nytte kirjoitti:
mutta haluan takaisin järjestöön. ei elämäni paremmaksi muuttunut sen jälkeen kun halusin käydä tällä puolella..:)
Tunnen melko hyvinkin erään exän, erotetun. Hän on rehellisesti sanonut, että on pettynyt maailmaan(Jt-järjestön ulkopuoliseen elämänmenoon), ja on maailmasta välillä niin masentunut, että on omannut itsetuhoajatuksia. Ilmeisesti exille on tavanomaista tuo itsensä pitäminen arvottomana ja kelvottomana ja kykenemättömänä elämään Raamatussa esiin tuotujen Jumalan vaatimusten kanssa, koska tuo tuttuni pitää juuri noita ominaisuuksinaan ja esteenään palata takasi, vaikka osaltaan haluaisikin palata Jehovan tarjoamaan suojapaikkaan, seurakuntaan hengellistä ruokaa ja juomaa nauttimaan.
- himmeli
Nero kirjoitti:
Tunnen melko hyvinkin erään exän, erotetun. Hän on rehellisesti sanonut, että on pettynyt maailmaan(Jt-järjestön ulkopuoliseen elämänmenoon), ja on maailmasta välillä niin masentunut, että on omannut itsetuhoajatuksia. Ilmeisesti exille on tavanomaista tuo itsensä pitäminen arvottomana ja kelvottomana ja kykenemättömänä elämään Raamatussa esiin tuotujen Jumalan vaatimusten kanssa, koska tuo tuttuni pitää juuri noita ominaisuuksinaan ja esteenään palata takasi, vaikka osaltaan haluaisikin palata Jehovan tarjoamaan suojapaikkaan, seurakuntaan hengellistä ruokaa ja juomaa nauttimaan.
Ensin kirjoitat:"tunnen erään" ja sitten kohta:"melko tavallista"?
Kyllä eräs/1 on eriasia kuin sadat ja tuhannet. - himmeli
himmeli kirjoitti:
Kyllä eräs/1 on eriasia kuin sadat ja tuhannet.yhtä yleistää kaikkiin.
Se on vähän sama kuin jos sanoisin:"siellä se kapakassa ryypiskeli sekin Jt."
"Kaikki samanlaisia!" - sööpäri.
Nero kirjoitti:
Arvottomuuden tuntemuksiin ei tietenkään vaikuta mitenkään se, että entiset veljet ja sisaret pitävät ja kohtelevat kuin kuollutta? Olisiko kuitenkin niin että ihminen helposti omaksuu roolin joka hänelle annetaan?
Minäkin tunnen muutaman itsetuhoisen takaisin-haikailijan. Minusta on tosiaan aika säälittävää, ettei pysty tekemään mitenkään lopullista muutosta elämässä. Pyritään takaisin ja sitten taas parin kuukauden kuluttua erotetaan ja homma alkaa alusta. Ei se ole mitään elämää. Jatkuvasti huono omatunto ja kuoleman pelko kun ei tiedä ehtiikö takaisin järjestöön ennen harmagedonia. - ei kuusi
himmeli kirjoitti:
Kyllä eräs/1 on eriasia kuin sadat ja tuhannet.Syy, miksi oletan, että on yleistä exien keskuudessa on se, että eräällä Jt-tutullani on lapsi(aikuinen nykyään), joka ovat aikuisena lähtenyt "pesästä" ihastuttuaan ei-Jt naiseen. Tuo lapsen vanhemman kanssa olen keskustellut luopuneista, ja hänellä on taas omat tuttunsa, jne.
- monesko jo
himmeli kirjoitti:
yhtä yleistää kaikkiin.
"Kaikki samanlaisia!">>siis ei pidä
himmeli 19.6.2006 klo 14.43
yhtä yleistää kaikkiin.
"Kaikki samanlaisia!>>
Mutta juuri noinhan exät täällä monistavat Jt:t samaan nippuun. - ei kuusi
ei kuusi kirjoitti:
Syy, miksi oletan, että on yleistä exien keskuudessa on se, että eräällä Jt-tutullani on lapsi(aikuinen nykyään), joka ovat aikuisena lähtenyt "pesästä" ihastuttuaan ei-Jt naiseen. Tuo lapsen vanhemman kanssa olen keskustellut luopuneista, ja hänellä on taas omat tuttunsa, jne.
Mutta tuo em. lapsi(joka on jo aikuinen) ei ole mainitsemani tuttu
Nero kirjoitti:
>>Hän on rehellisesti sanonut, että on pettynyt maailmaan(Jt-järjestön ulkopuoliseen elämänmenoon), ja on maailmasta välillä niin masentunut, että on omannut itsetuhoajatuksia.
En tiedä mitä hyötyä tämänkaltaisista lauseista on, mutta kääntäen sopii myös moneen todistajaan.
>>Ilmeisesti exille on tavanomaista tuo itsensä pitäminen arvottomana ja kelvottomana
Hehheh, ainakin meikäläiselle eroaminen on ollut onnenpotku. Enkä ole pitänyt itseäni arvottomana tai kelvottomana järjestössä ollessani, saati sen jälkeen. Tämä taitaa olla aivan ihmisestä kiinni. Luultavasti tuollaiset exät tuntevat itsensä arvottomiksi myös järjestössä ollessaankin.- nytte
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Hän on rehellisesti sanonut, että on pettynyt maailmaan(Jt-järjestön ulkopuoliseen elämänmenoon), ja on maailmasta välillä niin masentunut, että on omannut itsetuhoajatuksia.
En tiedä mitä hyötyä tämänkaltaisista lauseista on, mutta kääntäen sopii myös moneen todistajaan.
>>Ilmeisesti exille on tavanomaista tuo itsensä pitäminen arvottomana ja kelvottomana
Hehheh, ainakin meikäläiselle eroaminen on ollut onnenpotku. Enkä ole pitänyt itseäni arvottomana tai kelvottomana järjestössä ollessani, saati sen jälkeen. Tämä taitaa olla aivan ihmisestä kiinni. Luultavasti tuollaiset exät tuntevat itsensä arvottomiksi myös järjestössä ollessaankin.itse asiassa en tunne arvottomuuden tunteita, koska mulla on niin paljon jo käyty elämässä läpi.Eikä yleensä ole huono itsetuntokaan, mutta kaipaan järjestöä sen uskon takia mitä olen nuoruudessani oppinut. Se oli minulle aina todellinen turva, rukoukset ja muut...
- Gospel
>>
En ymmärrä niitä jotka katkeroituvat jouduttuaan erotetuksi.
>>
Siksihän mielipidettä ilmaistaan niin näillä palstoilla kuin mielenosoituksissakin, että ihmiset heräisivät pohtimaan tai huomaisivat olemassa olevia epäkohtia. Tämä ei ole sairasta, vaan ihmisten perusoikeus vapaassa maassa.
On sangen helppo leimata eronneet ja erotetut vain katkeriksi, mutta mikä juuri Jehovantodistajuudessa on se, joka tuottaa näitä "katkeria" ja niin suuressa määrin? Kokemus joutumisesta väärin kohdelluksi johtaa katkeruuden tunteeseen, eikä ihminen mitään tunteilleen voi. Jos ja kun lukuiset ihmiset jakavat tämän väärinkohdelluksi tulemisen tunteen, niin eikö olisi perusteltua olettaa että todellista vääryyttä on myös ollut? Eri juttu on tietysti elättää katkeruuden tai koston tunnetta sydämessään, mutta pelkkä halu vaikuttaa vääriksi kokemiensa asioiden korjaantumiseen ei siitä kerro.
>>
Ja jos ne luopiot jotka osoittavat mieltään konventissa ovat joutuneet erotetuiksi niin syystäkin.....
>>
Eiköhän kyse ole niistä, jotka ovat ensin joutuneet erotetuiksi ja sitten ovat päätyneet osoittamaan mieltään. Mistä voit tietää että kaikissa heissä on syy vain itsessään? Jos itse ymmärrät ja hyväksyt oman erottamisesi, niin sehän ei tarkoita että tilanne olisi ollut muiden erotettujen kohdalla sama tai että heitä olisi kohdeltu yhtä oikeudenmukaisesti kuin sinä olet kokenut itseäsi kohdeltavan.- fger.
>>>mutta mikä juuri Jehovantodistajuudessa on se, joka tuottaa näitä "katkeria" ja niin suuressa määrin
niin,että erotetut/eronneet jotka jäävät tilanteeseensa ovat niin vihan vallassa ettei heidän päässään pyöri muuta kuin Jt:t,Jt:t sitä ja Jt:t tätä.
Se on vaarallista ihmisen identiteetin kasvulle ja koko persoonalle.
Mutta kun ihminen jättää Jt:t,muttei Jeesusta, pitäisi asia olla toisin.
En ymmärrä ex-jt uskovia jotka toimivat samoin kun ei uskovat ex-jt:t.Olkoonpa että jokaista entistä ex-jt:tä ottaa päähän mikä millonkin joku asia heistä.
Mutta niistä uskovan on Kristuksessa päästävä yli.
Eihän Kristus voi olla heikompi kuin Jt:t.
Siksi julistan uskoville ex-jt:lle rauhaa!
Rauhaa Kristuksessa!
Antakaa järjestön pauloissa olevien Jt:n olla.
Kristus valaisee itsensä kenelle tahtoo.
- hkm
Käsitinkö oikein, että elät avoliitossa ja aiot takaisin järjestöön? Kuinka se voi olla mahdollista? Miten vanhemmisto reagoi siihen? Etkö sinä elä synnissä heidän mielestä? Älä mene takaisin. Sinua tullaan nöyryyttämään vuosikausia, etkä tule ikinä saamaan takaisin sitä samaa "statusta", joka sinulla ehkä oli ennen erotuksi tulemista. Tai oikeastaa Jehovan Todistaja rivi-naisilla ei muutenkaan ole mitään statusta. He ovat toisen luokan seurakuntalaisia joiden ainoa tehtävä on uurtaa ja alistua.
- aloittajalle
Lahkojohto haluaa puhua katkeroituneista, se on leimaamista kuten sana luopio.
Itse et tunne mielenosoittajista ketään, kuten kirjeesi paljastaa.
Mielenosoituksen sanomasta huomaat sen aiheellisuuden.
Laissa on kielletty lapsen kuritus, koska se on lapsen mielenterveydelle ja tulevalle kehitykselle sekä henkiselle hyvinvoinnille vaarallista uskonnosta riippumatta. Toisaalta voiko tuollaista aivopesuun ja ruumiilliseen kuritukseen sekä jäsenten käräyttämisvelvoitteeseen perustuvaa organisaatiota edes uskonnoksi sanoa ? - TeroTerävä
aloittajalle kirjoitti:
Laissa on kielletty lapsen kuritus, koska se on lapsen mielenterveydelle ja tulevalle kehitykselle sekä henkiselle hyvinvoinnille vaarallista uskonnosta riippumatta. Toisaalta voiko tuollaista aivopesuun ja ruumiilliseen kuritukseen sekä jäsenten käräyttämisvelvoitteeseen perustuvaa organisaatiota edes uskonnoksi sanoa ?Vartiotornin julkaisu ohjeistaa:
"Ruumiillinen kuritus voi pelastaa lapsen elämän, sillä Jumalan sana sanoo: "Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta. Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat." Ja vielä: "Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen, mutta kurituksen vitsa sen hänestä kauas karkoittaa." (Sananlaskut 23:13, 14; 22:15) Jos lasten paras on vanhempien sydämellä, niin he eivät heikkoudesta tai huolimattomuudesta laiminlyö kurittamista. Rakkaus panee heidät toimimaan tarvittaessa viisaasti ja oikeudenmukaisesti.
Kurittaminen sinänsä ei ole pelkästään rankaisemista. Kurittaminen merkitsee pohjimmiltaan 'tietyn järjestyksen puitteissa tapahtuvaa opettamista ja valmentamista'. Siksi Sananlaskujen 8:33:ssa ei sanotakaan: 'Kuritusta tuntekaa' vaan: "Kuritusta kuulkaa, niin viisastutte." 2. Timoteuksen kirjeen 2:24, 25:n mukaan kristityn "täytyy olla hellävarainen kaikkia kohtaan, pätevä opettamaan, itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään, sellainen joka opettaa lempeästi niitä, jotka eivät ole suopeasti suhtautuvia". Sana "opettaa" on tässä käännetty kreikkalaisesta kurittamista tarkoittavasta sanasta. Sama sana onkin käännetty siten Heprealaiskirjeen 12:9:ssä: "Maalliset isämme ovat meitä kurittaneet, ja me kunnioitimme heitä. Sitä suurempi syy meillä on totella Jumalaa, hengellistä Isäämme, niin että saamme elää." – Uusi testamentti nykysuomeksi.
Vanhemmat, jotka laiminlyövät lapsensa kurittamisen, eivät saa tämän kunnioitusta sen enempää kuin hallitsijatkaan saavat kansalaistensa kunnioitusta, jos he sallivat pahuuden jatkua rankaisematta. Oikein annettu kuritus todistaa lapselle, että hänen vanhempansa välittävät hänestä. Se myötävaikuttaa rauhallisen kodin aikaansaamiseen, sillä "se tuottaa sen avulla valmennetuille rauhaisaa hedelmää, nimittäin vanhurskautta". (Heprealaisille 12:11) Tottelemattomat, huonotapaiset lapset ovat ärsyttäviä missä kodissa tahansa, eivätkä sellaiset lapset ole koskaan todella onnellisia, eivät edes keskenään. "Kurita poikaasi, niin hän tuottaa sinulle levon ja antaa paljon mielihyvää sielullesi." (Sananlaskut 29:17, UM) Lujan mutta rakkaudellisen ojennuksen jälkeen lapsi voi saada ikään kuin tuoreen näkemyksen ja uuden alun ja on usein sen jälkeen paljon miellyttävämpi toveri. Kuritus 'tuottaa todellakin rauhaisaa hedelmää'.
"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta. Kurittamisen tulee tapahtua rakkaudesta. Vihastuminen voi olla luonnollista, kun lapsen väärinteko herättää ärtymystä, mutta kuten Raamattu osoittaa, kristityn tulee olla "itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään". (2. Timoteukselle 2:24) Kun hän on rauhoittunut, niin lapsellinen synti ei ehkä enää tunnukaan niin pahalta: "Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi." (Sananlaskut 19:11; ks. myös Saarnaaja 7:8, 9.) Olosuhteet voivat olla lieventäviä: ehkä lapsi oli liian väsynyt tai hän ei ollut aivan terve. Ehkä hän tosiaankin unohti sen, mitä hänelle oli sanottu – tapahtuuhan sellaista aikuisillekin. Mutta vaikka jotakin väärintekoa ei voidakaan sivuuttaa, niin kurituksen ei tulisi olla mikään hillitön vihanpurkaus tai selkäsauna, joka vain päästää valloilleen vanhempien tunnelatauksen. Kurittamiseen liittyy opettaminen, ja vihanpuuskasta lapsi ei opi läksyä itsehillinnästä vaan sen puutteesta. Vihan vallassa annetussa kurituksessa ei ilmene se, että hänestä välitetään, minkä lapsi vaistoaa helposti. Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979 - HannuHeimo
TeroTerävä kirjoitti:
Vartiotornin julkaisu ohjeistaa:
"Ruumiillinen kuritus voi pelastaa lapsen elämän, sillä Jumalan sana sanoo: "Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta. Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat." Ja vielä: "Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen, mutta kurituksen vitsa sen hänestä kauas karkoittaa." (Sananlaskut 23:13, 14; 22:15) Jos lasten paras on vanhempien sydämellä, niin he eivät heikkoudesta tai huolimattomuudesta laiminlyö kurittamista. Rakkaus panee heidät toimimaan tarvittaessa viisaasti ja oikeudenmukaisesti.
Kurittaminen sinänsä ei ole pelkästään rankaisemista. Kurittaminen merkitsee pohjimmiltaan 'tietyn järjestyksen puitteissa tapahtuvaa opettamista ja valmentamista'. Siksi Sananlaskujen 8:33:ssa ei sanotakaan: 'Kuritusta tuntekaa' vaan: "Kuritusta kuulkaa, niin viisastutte." 2. Timoteuksen kirjeen 2:24, 25:n mukaan kristityn "täytyy olla hellävarainen kaikkia kohtaan, pätevä opettamaan, itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään, sellainen joka opettaa lempeästi niitä, jotka eivät ole suopeasti suhtautuvia". Sana "opettaa" on tässä käännetty kreikkalaisesta kurittamista tarkoittavasta sanasta. Sama sana onkin käännetty siten Heprealaiskirjeen 12:9:ssä: "Maalliset isämme ovat meitä kurittaneet, ja me kunnioitimme heitä. Sitä suurempi syy meillä on totella Jumalaa, hengellistä Isäämme, niin että saamme elää." – Uusi testamentti nykysuomeksi.
Vanhemmat, jotka laiminlyövät lapsensa kurittamisen, eivät saa tämän kunnioitusta sen enempää kuin hallitsijatkaan saavat kansalaistensa kunnioitusta, jos he sallivat pahuuden jatkua rankaisematta. Oikein annettu kuritus todistaa lapselle, että hänen vanhempansa välittävät hänestä. Se myötävaikuttaa rauhallisen kodin aikaansaamiseen, sillä "se tuottaa sen avulla valmennetuille rauhaisaa hedelmää, nimittäin vanhurskautta". (Heprealaisille 12:11) Tottelemattomat, huonotapaiset lapset ovat ärsyttäviä missä kodissa tahansa, eivätkä sellaiset lapset ole koskaan todella onnellisia, eivät edes keskenään. "Kurita poikaasi, niin hän tuottaa sinulle levon ja antaa paljon mielihyvää sielullesi." (Sananlaskut 29:17, UM) Lujan mutta rakkaudellisen ojennuksen jälkeen lapsi voi saada ikään kuin tuoreen näkemyksen ja uuden alun ja on usein sen jälkeen paljon miellyttävämpi toveri. Kuritus 'tuottaa todellakin rauhaisaa hedelmää'.
"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta. Kurittamisen tulee tapahtua rakkaudesta. Vihastuminen voi olla luonnollista, kun lapsen väärinteko herättää ärtymystä, mutta kuten Raamattu osoittaa, kristityn tulee olla "itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään". (2. Timoteukselle 2:24) Kun hän on rauhoittunut, niin lapsellinen synti ei ehkä enää tunnukaan niin pahalta: "Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi." (Sananlaskut 19:11; ks. myös Saarnaaja 7:8, 9.) Olosuhteet voivat olla lieventäviä: ehkä lapsi oli liian väsynyt tai hän ei ollut aivan terve. Ehkä hän tosiaankin unohti sen, mitä hänelle oli sanottu – tapahtuuhan sellaista aikuisillekin. Mutta vaikka jotakin väärintekoa ei voidakaan sivuuttaa, niin kurituksen ei tulisi olla mikään hillitön vihanpurkaus tai selkäsauna, joka vain päästää valloilleen vanhempien tunnelatauksen. Kurittamiseen liittyy opettaminen, ja vihanpuuskasta lapsi ei opi läksyä itsehillinnästä vaan sen puutteesta. Vihan vallassa annetussa kurituksessa ei ilmene se, että hänestä välitetään, minkä lapsi vaistoaa helposti. Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979lainattu edellisestä:
>>Kurittaminen sinänsä ei ole pelkästään rankaisemista.
>>Kurittaminen merkitsee pohjimmiltaan 'tietyn järjestyksen puitteissa tapahtuvaa opettamista ja valmentamista'.
>>Siksi Sananlaskujen 8:33:ssa ei sanotakaan: 'Kuritusta tuntekaa' vaan: "Kuritusta kuulkaa, niin viisastutte."
>>2. Timoteuksen kirjeen 2:24, 25:n mukaan kristityn "täytyy olla hellävarainen kaikkia kohtaan, pätevä opettamaan, itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään, sellainen joka opettaa lempeästi niitä, jotka eivät ole suopeasti suhtautuvia". - todistaa lapselle...
TeroTerävä kirjoitti:
"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta. Kurittamisen tulee tapahtua rakkaudesta. Vihastuminen voi olla luonnollista, kun lapsen väärinteko herättää ärtymystä, mutta kuten Raamattu osoittaa, kristityn tulee olla "itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään". (2. Timoteukselle 2:24) Kun hän on rauhoittunut, niin lapsellinen synti ei ehkä enää tunnukaan niin pahalta: "Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi." (Sananlaskut 19:11; ks. myös Saarnaaja 7:8, 9.) Olosuhteet voivat olla lieventäviä: ehkä lapsi oli liian väsynyt tai hän ei ollut aivan terve. Ehkä hän tosiaankin unohti sen, mitä hänelle oli sanottu – tapahtuuhan sellaista aikuisillekin. Mutta vaikka jotakin väärintekoa ei voidakaan sivuuttaa, niin kurituksen ei tulisi olla mikään hillitön vihanpurkaus tai selkäsauna, joka vain päästää valloilleen vanhempien tunnelatauksen. Kurittamiseen liittyy opettaminen, ja vihanpuuskasta lapsi ei opi läksyä itsehillinnästä vaan sen puutteesta. Vihan vallassa annetussa kurituksessa ei ilmene se, että hänestä välitetään, minkä lapsi vaistoaa helposti. Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979...että hänen vanhempansa välittävät hänestä.
"Vanhemmat, jotka laiminlyövät lapsensa kurittamisen, eivät saa tämän kunnioitusta sen enempää kuin hallitsijatkaan saavat kansalaistensa kunnioitusta, jos he sallivat pahuuden jatkua rankaisematta.
Oikein annettu kuritus todistaa lapselle, että hänen vanhempansa välittävät hänestä. Se myötävaikuttaa rauhallisen kodin aikaansaamiseen, sillä "se tuottaa sen avulla valmennetuille rauhaisaa hedelmää, nimittäin vanhurskautta". (Heprealaisille 12:11)
Viite:fl 1979 - fger.
aloittajalle kirjoitti:
Laissa on kielletty lapsen kuritus, koska se on lapsen mielenterveydelle ja tulevalle kehitykselle sekä henkiselle hyvinvoinnille vaarallista uskonnosta riippumatta. Toisaalta voiko tuollaista aivopesuun ja ruumiilliseen kuritukseen sekä jäsenten käräyttämisvelvoitteeseen perustuvaa organisaatiota edes uskonnoksi sanoa ?>>>Laissa on kielletty lapsen kuritus, koska se on lapsen mielenterveydelle ja tulevalle kehitykselle sekä henkiselle hyvinvoinnille vaarallista uskonnosta riippumatta
- tai selkäsauna
TeroTerävä kirjoitti:
"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta. Kurittamisen tulee tapahtua rakkaudesta. Vihastuminen voi olla luonnollista, kun lapsen väärinteko herättää ärtymystä, mutta kuten Raamattu osoittaa, kristityn tulee olla "itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään". (2. Timoteukselle 2:24) Kun hän on rauhoittunut, niin lapsellinen synti ei ehkä enää tunnukaan niin pahalta: "Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi." (Sananlaskut 19:11; ks. myös Saarnaaja 7:8, 9.) Olosuhteet voivat olla lieventäviä: ehkä lapsi oli liian väsynyt tai hän ei ollut aivan terve. Ehkä hän tosiaankin unohti sen, mitä hänelle oli sanottu – tapahtuuhan sellaista aikuisillekin. Mutta vaikka jotakin väärintekoa ei voidakaan sivuuttaa, niin kurituksen ei tulisi olla mikään hillitön vihanpurkaus tai selkäsauna, joka vain päästää valloilleen vanhempien tunnelatauksen. Kurittamiseen liittyy opettaminen, ja vihanpuuskasta lapsi ei opi läksyä itsehillinnästä vaan sen puutteesta. Vihan vallassa annetussa kurituksessa ei ilmene se, että hänestä välitetään, minkä lapsi vaistoaa helposti. Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta.
Kurittamisen tulee tapahtua rakkaudesta.
Vihastuminen voi olla luonnollista, kun lapsen väärinteko herättää ärtymystä, mutta kuten Raamattu osoittaa, kristityn tulee olla "itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään". (2. Timoteukselle 2:24)
Kun hän on rauhoittunut, niin lapsellinen synti ei ehkä enää tunnukaan niin pahalta: "Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi." (Sananlaskut 19:11; ks. myös Saarnaaja 7:8, 9.)
Olosuhteet voivat olla lieventäviä: ehkä lapsi oli liian väsynyt tai hän ei ollut aivan terve. Ehkä hän tosiaankin unohti sen, mitä hänelle oli sanottu – tapahtuuhan sellaista aikuisillekin.
Mutta vaikka jotakin väärintekoa ei voidakaan sivuuttaa, niin kurituksen ei tulisi olla mikään hillitön vihanpurkaus tai selkäsauna, joka vain päästää valloilleen vanhempien tunnelatauksen.
Kurittamiseen liittyy opettaminen, ja vihanpuuskasta lapsi ei opi läksyä itsehillinnästä vaan sen puutteesta.
Vihan vallassa annetussa kurituksessa ei ilmene se, että hänestä välitetään, minkä lapsi vaistoaa helposti.
Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979 - FiliaVentus
TeroTerävä kirjoitti:
"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta. Kurittamisen tulee tapahtua rakkaudesta. Vihastuminen voi olla luonnollista, kun lapsen väärinteko herättää ärtymystä, mutta kuten Raamattu osoittaa, kristityn tulee olla "itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään". (2. Timoteukselle 2:24) Kun hän on rauhoittunut, niin lapsellinen synti ei ehkä enää tunnukaan niin pahalta: "Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi." (Sananlaskut 19:11; ks. myös Saarnaaja 7:8, 9.) Olosuhteet voivat olla lieventäviä: ehkä lapsi oli liian väsynyt tai hän ei ollut aivan terve. Ehkä hän tosiaankin unohti sen, mitä hänelle oli sanottu – tapahtuuhan sellaista aikuisillekin. Mutta vaikka jotakin väärintekoa ei voidakaan sivuuttaa, niin kurituksen ei tulisi olla mikään hillitön vihanpurkaus tai selkäsauna, joka vain päästää valloilleen vanhempien tunnelatauksen. Kurittamiseen liittyy opettaminen, ja vihanpuuskasta lapsi ei opi läksyä itsehillinnästä vaan sen puutteesta. Vihan vallassa annetussa kurituksessa ei ilmene se, että hänestä välitetään, minkä lapsi vaistoaa helposti. Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979Vaikka VT sanoisi mitä niin todistajien keskuudessa tapahtuu pahoinpitelyjä, henkistä väkivaltaa ja kiristystä.
Tehkää itse asialle jotain hyvänen aika!
Se että tälläistä tapahtuu keskuudessanne ilmaisee minusta välinpitämätöntä asennetta juuri niitä opetuksia vastaan jota itse opetatte.
Sen takiahan mielenosoitus on kuten ilmoituksen alussa sanotaan : MIELENOSOITUS VAATII LOPPUA LAPSIIN KOHDISTUVALLE FYYSISELLE JA HENKISELLE VÄKIVALLALLE JEHOVANTODISTAJIEN KESKUUDESSA
On väärin kiristää ihmisiä olemaa todistajia vastoin heidän tahtoaan. Väärin että lapsi saa turpaan kun ei halua kokoukseen tai kentälle. - hkm
TeroTerävä kirjoitti:
"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta. Kurittamisen tulee tapahtua rakkaudesta. Vihastuminen voi olla luonnollista, kun lapsen väärinteko herättää ärtymystä, mutta kuten Raamattu osoittaa, kristityn tulee olla "itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään". (2. Timoteukselle 2:24) Kun hän on rauhoittunut, niin lapsellinen synti ei ehkä enää tunnukaan niin pahalta: "Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi." (Sananlaskut 19:11; ks. myös Saarnaaja 7:8, 9.) Olosuhteet voivat olla lieventäviä: ehkä lapsi oli liian väsynyt tai hän ei ollut aivan terve. Ehkä hän tosiaankin unohti sen, mitä hänelle oli sanottu – tapahtuuhan sellaista aikuisillekin. Mutta vaikka jotakin väärintekoa ei voidakaan sivuuttaa, niin kurituksen ei tulisi olla mikään hillitön vihanpurkaus tai selkäsauna, joka vain päästää valloilleen vanhempien tunnelatauksen. Kurittamiseen liittyy opettaminen, ja vihanpuuskasta lapsi ei opi läksyä itsehillinnästä vaan sen puutteesta. Vihan vallassa annetussa kurituksessa ei ilmene se, että hänestä välitetään, minkä lapsi vaistoaa helposti. Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979Tämä osoittaa sen, että Jehovan Todistajien keskuudessa ruumiillinen kuritus on oikeuttettua ja suositeltavaa vaikka se laissa kielletään. Ei ole mikään muuttunut kahdessakymmenessä vuodessa. Kyytiä lapsille ja vaimolle jollei totella. Teidän lastenkasvatus metodi on fyysinen ja henkinen väkivalta. Jollei nuori lapsi jaksa istua kahtatuntia selkäsuorassa kuunnellen pitkävetisiä aikuisille suunnattuja puheita niin kotona "opetellaan" istumaan. Tulee mieleen näytelmä konventista joskus 70-80 luvun vaihteessa. Ei mikään ihme jos teidän keskuudessa on paljon psyykkisesti huonosti voivia ja alkoholiongelmaisia ihmisiä.
- fger.
hkm kirjoitti:
Tämä osoittaa sen, että Jehovan Todistajien keskuudessa ruumiillinen kuritus on oikeuttettua ja suositeltavaa vaikka se laissa kielletään. Ei ole mikään muuttunut kahdessakymmenessä vuodessa. Kyytiä lapsille ja vaimolle jollei totella. Teidän lastenkasvatus metodi on fyysinen ja henkinen väkivalta. Jollei nuori lapsi jaksa istua kahtatuntia selkäsuorassa kuunnellen pitkävetisiä aikuisille suunnattuja puheita niin kotona "opetellaan" istumaan. Tulee mieleen näytelmä konventista joskus 70-80 luvun vaihteessa. Ei mikään ihme jos teidän keskuudessa on paljon psyykkisesti huonosti voivia ja alkoholiongelmaisia ihmisiä.
Nyt kun sait enimmät patoutumat purittua, niin oliko sinulla jotain oikeata asiaakin?
Nuo lainatut kohdat antavat tasapainoisen näkemyksen kasvatuksesta. Ihan samalainen ajatus on valtaosalla suomen kansasta. Täällä osataan käyttää järkeä. On toki väkivaltaaakin, mutta se on lieveilmiönä ja johtuu ilmeisesti jostain muusta kuin kasvatuksesta, kun ei ole 20v aikana lahtenyt laskuun. - stp
siis olen nyt avoliitossa, mutta nopeastihan sitä saa rekisteröityä suhteen, jos haluaa. Ei minua tulla nöyryyttämään, enkä tarvitse mitään statusta.... Ei siitä ole kysymys kenellä on vahvin status....
- stp
aloittajalle kirjoitti:
Laissa on kielletty lapsen kuritus, koska se on lapsen mielenterveydelle ja tulevalle kehitykselle sekä henkiselle hyvinvoinnille vaarallista uskonnosta riippumatta. Toisaalta voiko tuollaista aivopesuun ja ruumiilliseen kuritukseen sekä jäsenten käräyttämisvelvoitteeseen perustuvaa organisaatiota edes uskonnoksi sanoa ?tunnen mielenosoittajista moniakin, mutta en halua missään tapauksessa, että minut sekoitettaisiin millään tavoin heihin.
- peluri
FiliaVentus kirjoitti:
Vaikka VT sanoisi mitä niin todistajien keskuudessa tapahtuu pahoinpitelyjä, henkistä väkivaltaa ja kiristystä.
Se että tälläistä tapahtuu keskuudessanne ilmaisee minusta välinpitämätöntä asennetta juuri niitä opetuksia vastaan jota itse opetatte.
Sen takiahan mielenosoitus on kuten ilmoituksen alussa sanotaan : MIELENOSOITUS VAATII LOPPUA LAPSIIN KOHDISTUVALLE FYYSISELLE JA HENKISELLE VÄKIVALLALLE JEHOVANTODISTAJIEN KESKUUDESSA
On väärin kiristää ihmisiä olemaa todistajia vastoin heidän tahtoaan. Väärin että lapsi saa turpaan kun ei halua kokoukseen tai kentälle.FiliaVentus
>>Väärin että lapsi saa turpaan kun ei halua kokoukseen tai kentälle. - silmästä rikkaa
FiliaVentus kirjoitti:
Vaikka VT sanoisi mitä niin todistajien keskuudessa tapahtuu pahoinpitelyjä, henkistä väkivaltaa ja kiristystä.
On väärin kiristää ihmisiä olemaa todistajia vastoin heidän tahtoaan. Väärin että lapsi saa turpaan kun ei halua kokoukseen tai kentälle.ventus klaaraa:
>>Tehkää itse asialle jotain hyvänen aika!
Se että tälläistä tapahtuu keskuudessanne ilmaisee minusta välinpitämätöntä asennetta juuri niitä opetuksia vastaan jota itse opetatte. - LauriLepikko
hkm kirjoitti:
Tämä osoittaa sen, että Jehovan Todistajien keskuudessa ruumiillinen kuritus on oikeuttettua ja suositeltavaa vaikka se laissa kielletään. Ei ole mikään muuttunut kahdessakymmenessä vuodessa. Kyytiä lapsille ja vaimolle jollei totella. Teidän lastenkasvatus metodi on fyysinen ja henkinen väkivalta. Jollei nuori lapsi jaksa istua kahtatuntia selkäsuorassa kuunnellen pitkävetisiä aikuisille suunnattuja puheita niin kotona "opetellaan" istumaan. Tulee mieleen näytelmä konventista joskus 70-80 luvun vaihteessa. Ei mikään ihme jos teidän keskuudessa on paljon psyykkisesti huonosti voivia ja alkoholiongelmaisia ihmisiä.
"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta.
Vihastuminen voi olla luonnollista, kun lapsen väärinteko herättää ärtymystä, mutta kuten Raamattu osoittaa, kristityn tulee olla "itsensä hillitsevä pahaa kärsiessään". (2. Timoteukselle 2:24)
Kun hän on rauhoittunut, niin lapsellinen synti ei ehkä enää tunnukaan niin pahalta: "Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi." (Sananlaskut 19:11; ks. myös Saarnaaja 7:8, 9.)
Olosuhteet voivat olla lieventäviä: ehkä lapsi oli liian väsynyt tai hän ei ollut aivan terve. Ehkä hän tosiaankin unohti sen, mitä hänelle oli sanottu – tapahtuuhan sellaista aikuisillekin.
Mutta vaikka jotakin väärintekoa ei voidakaan sivuuttaa, niin kurituksen ei tulisi olla mikään hillitön vihanpurkaus tai selkäsauna, joka vain päästää valloilleen vanhempien tunnelatauksen.
Kurittamiseen liittyy opettaminen, ja vihanpuuskasta lapsi ei opi läksyä itsehillinnästä vaan sen puutteesta.
Vihan vallassa annetussa kurituksessa ei ilmene se, että hänestä välitetään, minkä lapsi vaistoaa helposti.
Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979 - pitäisi riittää perusteeksi
fger. kirjoitti:
>>>Laissa on kielletty lapsen kuritus, koska se on lapsen mielenterveydelle ja tulevalle kehitykselle sekä henkiselle hyvinvoinnille vaarallista uskonnosta riippumatta
Se on kuule aivan sama, linkitetäänkö sinulle tutkimustuloksia
vai ei. Lapseen kohdistuva fyysinen väkivalta on
LAISSA KIELLETTYÄ. Mikä tuossa ei mene perille?
Onpa uskottavaa kun Jehovalaiset saarnaavat ties mistä,
vaikka itse eivät noudata edes Suomen lakia. Ette te
ole Suomen lain yläpuolella. - Ilonpilaajalta
pitäisi riittää perusteeksi kirjoitti:
ole Suomen lain yläpuolella.Uskoisin tuossa olevan lähinnä kyse siitä, että kummanko neuvot osoittautuvat pidemmänpäälle viisaammiksi: Jumalan Raamatun kautta antamat ohjeet, vaiko valtion lainsäädäntäelimen Suomen laki -kirjan kautta antamat ohjeet?
Mitä 20-vuotisseuranta meille kertoo, jos seurantaa lienee ollenkaan? - hkm
fger. kirjoitti:
Nyt kun sait enimmät patoutumat purittua, niin oliko sinulla jotain oikeata asiaakin?
Nuo lainatut kohdat antavat tasapainoisen näkemyksen kasvatuksesta. Ihan samalainen ajatus on valtaosalla suomen kansasta. Täällä osataan käyttää järkeä. On toki väkivaltaaakin, mutta se on lieveilmiönä ja johtuu ilmeisesti jostain muusta kuin kasvatuksesta, kun ei ole 20v aikana lahtenyt laskuun.Että osataan kayttää jarkeä! Huono vitsi. Ne jotka näitä teidän astenkasvatus oppaita kirjoittavat ovat lapsettomi vanhoja miehiä jotka eivät tiedä hölkäsen pöläystä lastenkasvatuksesta. Ikänsä asuneet Betelissä.
Varsinaisia asiantuntijoita!? Lasten kanssa täyy keskustella, lapsia täytyy kuunnella, lapsia täytyy halia, lapsia kunnioittaa ja tietysti lapsille täytyy vetää rajoja jotka he sillointällöin ylittävät, täysin luonnollista. Se ei tarkoita sitä, että remmi otettaisiin esiin vaan keskustelemalla ja keskustelemalla ja tietysti perustelemalla. Usein lapsikin on oikeassa ja vanhempi väärässä. Tiedän kokemuksesta. - hkm
stp kirjoitti:
siis olen nyt avoliitossa, mutta nopeastihan sitä saa rekisteröityä suhteen, jos haluaa. Ei minua tulla nöyryyttämään, enkä tarvitse mitään statusta.... Ei siitä ole kysymys kenellä on vahvin status....
Kritiikkini ei ole mitään henkilökohtaista ja sydämmestäni toivon kaikki menee hyvin. Tärkeitä tietysti on, että sinä voit hyvinja perheesi. Ei muuta kuin hyvää kesää.
- hkm
LauriLepikko kirjoitti:
"Jota Jehova rakastaa, sitä hän kurittaa." (Heprealaisille 12:6) Sama pitää paikkansa vanhemmista, jotka haluavat sydämestään lastensa parasta.
Tasapaino on siis välttämätön ja se edistää rauhaa." fl 1979Kuinka monta tuntia raportoit? Jos vastaat älä unohda uusintakäyntiä.
- stp
hkm kirjoitti:
Kritiikkini ei ole mitään henkilökohtaista ja sydämmestäni toivon kaikki menee hyvin. Tärkeitä tietysti on, että sinä voit hyvinja perheesi. Ei muuta kuin hyvää kesää.
Kiitos sitä samaa sinulle! Olen nähnyt elämässäni paljon ja olen mielestäni vahva ihminen. Olen nähnyt virheitä myös niin Jehovan todistaja-ihmisissä kuin maailmallisissa. Kukaan ei ole täydellinen, mutta en anna niiden painaa minua, vaan uskon kuitenkin edelleen asiaan,sehän ei ole ihmisistä....:)Hyvää kesää myös sinulle!
- fger.
pitäisi riittää perusteeksi kirjoitti:
ole Suomen lain yläpuolella.Muistelinkin, että henkinen hyvinvointi on merkittävästi heikentynyt. Onko se sitten sen vuoksi, että ihmiset eivät enää uskalla kasvattaa lastaan.
Älä meuhkaa fyysisestä väkivallasta. Minä puhun kasvattamisesta ja sinä pahoinpitelystä. - fger.
hkm kirjoitti:
Että osataan kayttää jarkeä! Huono vitsi. Ne jotka näitä teidän astenkasvatus oppaita kirjoittavat ovat lapsettomi vanhoja miehiä jotka eivät tiedä hölkäsen pöläystä lastenkasvatuksesta. Ikänsä asuneet Betelissä.
Varsinaisia asiantuntijoita!? Lasten kanssa täyy keskustella, lapsia täytyy kuunnella, lapsia täytyy halia, lapsia kunnioittaa ja tietysti lapsille täytyy vetää rajoja jotka he sillointällöin ylittävät, täysin luonnollista. Se ei tarkoita sitä, että remmi otettaisiin esiin vaan keskustelemalla ja keskustelemalla ja tietysti perustelemalla. Usein lapsikin on oikeassa ja vanhempi väärässä. Tiedän kokemuksesta.>>>Lasten kanssa täyy keskustella, lapsia täytyy kuunnella, lapsia täytyy halia, lapsia kunnioittaa ja tietysti lapsille täytyy vetää rajoja jotka he sillointällöin ylittävät, täysin luonnollista
- Jotta_edes_joku
>>>En ymmärrä niitä jotka katkeroituvat jouduttuaan erotetuksi.>Ja jos ne luopiot jotka osoittavat mieltään konventissa ovat joutuneet erotetuiksi niin syystäkin.
- Joku_man
Jotta_edes_joku :
>>Monen kohdalla rangaistusta voisi verrata lähimmmän ihmisen kuolemaan. Monet ovat menettäneet täysin suhteensa joko omiin vanhempiinsa, sisaruksiin, omiin lapsiinsa jne... - Markku_Meilo
Joku_man kirjoitti:
Jotta_edes_joku :
>>Monen kohdalla rangaistusta voisi verrata lähimmmän ihmisen kuolemaan. Monet ovat menettäneet täysin suhteensa joko omiin vanhempiinsa, sisaruksiin, omiin lapsiinsa jne...>>Miten Israelissa toimittiin Lakiliiton alaisuudessa?
Pöltetaanko tänäkin vuonna konventissa eläinuhreja, muista lakiliiton säädöksistä puhumattakaan? - hkm
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Miten Israelissa toimittiin Lakiliiton alaisuudessa?
Pöltetaanko tänäkin vuonna konventissa eläinuhreja, muista lakiliiton säädöksistä puhumattakaan?Tosi hyvä oivallus!
- Markku_Meilo
hkm kirjoitti:
Tosi hyvä oivallus!
Vartiotorniseura käyttää lakiliittoa juuri silloin ja ainoastaan kun se sille sopii. Muuten jaksetaan selittää sen tulleen täytetyksi.
Pedofiliatapauksiinkin liittyvä kahden todistajan sääntö on eräs esimerkki tällaisesta ajattelusta.
- 3nity
Olen eronnut itse (oppisyistä) ja takaisin en kaipaa. Järjestön opit eivät kestä Raamatun ja evankeliumin valoa, vaan on täydellinen harhaoppi. Kristinuskoa se ei ole. Tähän itse tahdon herättää eksytettyjä konventtiinmenijöitä.
- stp
se on sun oikeus, mutta voitko perustella mulle mikä sinun mielestäsi on kristinusko ja mikä uskontokunta täyttää ne vaatimukset? vai uskotko enää ylipäätään Raamattuun?
- Raamatulla on
stp kirjoitti:
se on sun oikeus, mutta voitko perustella mulle mikä sinun mielestäsi on kristinusko ja mikä uskontokunta täyttää ne vaatimukset? vai uskotko enää ylipäätään Raamattuun?
Vartiotorniseuran tulkintoihin ja ennustuksiin ???
Kyllä kai ihminen voi uskoa Jumalaan ja Raamattuun uskomatta, että 1975 oli Harmagedon.
Mielenosoitukset taas ovat hyvä merkki demokratian toimivuudesta.
Entinen Neuvostoliitto ja nykyunen Pohjois-Korea ovat esimerkkejä siitä, mitä on elää ainoassa oikeassa totuudessa saamatta esittää virallisesta totuudesta poikkeavia mielipiteitä.
Ilman demokratiaa jehovalaistenkin toiminta olisi vaikeaa. - stp
Raamatulla on kirjoitti:
Vartiotorniseuran tulkintoihin ja ennustuksiin ???
Kyllä kai ihminen voi uskoa Jumalaan ja Raamattuun uskomatta, että 1975 oli Harmagedon.
Mielenosoitukset taas ovat hyvä merkki demokratian toimivuudesta.
Entinen Neuvostoliitto ja nykyunen Pohjois-Korea ovat esimerkkejä siitä, mitä on elää ainoassa oikeassa totuudessa saamatta esittää virallisesta totuudesta poikkeavia mielipiteitä.
Ilman demokratiaa jehovalaistenkin toiminta olisi vaikeaa.ole sanonut että 1975 oli Harmagedon. Kun ei ollut.Demokratia on demokratiaa, tiedätkö mitä on teokratia.?
- tarkoittaa
stp kirjoitti:
ole sanonut että 1975 oli Harmagedon. Kun ei ollut.Demokratia on demokratiaa, tiedätkö mitä on teokratia.?
kirjaimellisesti jumalan valtaa.
Se on hallitusmuoto, jossa uskonnollisilla johtajilla on suurin päätösvalta.
Vartiotorniseuralla omiensa keskuudessa; onneksi ei koko maailman keskuudessa.
Nyt varmaankin sanot, että tulevaisuudessa on toisin. Voi ollakin, mutta olen iloinen, että Jumala armossaan antaa minun nyt elää tavallani.
En halua Vartiotorniseuran teokratiaan. - Markku_Meilo
stp kirjoitti:
ole sanonut että 1975 oli Harmagedon. Kun ei ollut.Demokratia on demokratiaa, tiedätkö mitä on teokratia.?
>>että 1975 oli Harmagedon. Kun ei ollut.
Ei, eikä ollut 1874-1914 tai 1925. Missä siis vika? - stp
Markku_Meilo kirjoitti:
Ei, eikä ollut 1874-1914 tai 1925. Missä siis vika?vialla? Kuka sellaista sitten on väittänyt?
- Lähimmäinen.
Markku_Meilo kirjoitti:
Ei, eikä ollut 1874-1914 tai 1925. Missä siis vika?Luopioiden pääsä on vika,vuosiluvut ohjaavat juuri heidän elämäänsä ei JT elämää.
- stp
Lähimmäinen. kirjoitti:
Luopioiden pääsä on vika,vuosiluvut ohjaavat juuri heidän elämäänsä ei JT elämää.
Juuri näin!
- Markku_Meilo
stp kirjoitti:
vialla? Kuka sellaista sitten on väittänyt?
Eihän Vartiotorniseura ole koskaan ollenkaan esittänyt mitään ensimmäistäkään maailmanloppua, liian innokas jäsenistö on lähtenyt omasta aloitteesta kehittelemään maailmanloppuja toistakymmentä kertaa.
Kummallista vaan on se, että Vartiotorniseura ei ole kertaakaan puuttunut jäsenistönsä levittämiin ennusteisiin, vaikka yhdellä ainoalla kirjoituksella Vartiotorni-lehdessä olisi maailmanlopun ennustelu kyetty vaimentamaan. - Markku_Meilo
Lähimmäinen. kirjoitti:
Luopioiden pääsä on vika,vuosiluvut ohjaavat juuri heidän elämäänsä ei JT elämää.
>>vuosiluvut ohjaavat juuri heidän elämäänsä
Vartiotorniseura on toistuvasti syyttänyt omaa jäsenistöään siitä, että ovat antaneet vuosilukujen ohjata heidän elämäänsä. Entisiä jehovantodistajia en ole noista vuosiluvuista havainnut Vartiotorniseuran moittineen. Kas näin vuosi 1975 maailmanlopun jälkeen:
”Mutta meidän ei ole viisasta kiinnittää katsettamme johonkin tiettyyn ajankohtaan ja laiminlyödä jokapäiväisen elämän tarpeita, joista normaalisti kristittyinä huolehtisimme, esimerkiksi sitä, mitä me itse ja perheenjäsenemme todella tarvitsemme. Ehkä unohdamme, että kun se ”päivä” tulee, niin ei se muuta sitä periaatetta, että kristittyjen täytyy kaikkina aikoina huolehtia kaikista vastuistaan. Jos joku on ollut pettynyt siksi, ettei ole noudattanut tällaista ajattelutapaa, niin hänen pitäisi nyt keskittyä korjaamaan näkemystään ja ymmärtää, ettei Jumalan sana ole pettänyt häntä, vaan että hänen oma ymmärryksensä perustui väärille perusteille.” (Vartiotorni 1. lokakuuta 1976 sivu 449)
Miten on mahdollista, että jäsenistö on voinut aivan rauhassa kehitellä asioita, seurakunnan vanhinten puuttumatta asiaan? Konventeissakin asiaa hehkutetiin olan takaa, mutta Vartiotorniseura oli voimaton jäsenistönsä suhteen? Seuran varapresidentti ja 1975-maailmanlopun pääarkkitehti sai Australiassa mainita oikein vuorokaudenajan tarkkuudella maailmanlopun lähtölaukauksen, mutta Vartiotorniseura seurasi asiaa voimattomana. - stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>>vuosiluvut ohjaavat juuri heidän elämäänsä
Vartiotorniseura on toistuvasti syyttänyt omaa jäsenistöään siitä, että ovat antaneet vuosilukujen ohjata heidän elämäänsä. Entisiä jehovantodistajia en ole noista vuosiluvuista havainnut Vartiotorniseuran moittineen. Kas näin vuosi 1975 maailmanlopun jälkeen:
”Mutta meidän ei ole viisasta kiinnittää katsettamme johonkin tiettyyn ajankohtaan ja laiminlyödä jokapäiväisen elämän tarpeita, joista normaalisti kristittyinä huolehtisimme, esimerkiksi sitä, mitä me itse ja perheenjäsenemme todella tarvitsemme. Ehkä unohdamme, että kun se ”päivä” tulee, niin ei se muuta sitä periaatetta, että kristittyjen täytyy kaikkina aikoina huolehtia kaikista vastuistaan. Jos joku on ollut pettynyt siksi, ettei ole noudattanut tällaista ajattelutapaa, niin hänen pitäisi nyt keskittyä korjaamaan näkemystään ja ymmärtää, ettei Jumalan sana ole pettänyt häntä, vaan että hänen oma ymmärryksensä perustui väärille perusteille.” (Vartiotorni 1. lokakuuta 1976 sivu 449)
Miten on mahdollista, että jäsenistö on voinut aivan rauhassa kehitellä asioita, seurakunnan vanhinten puuttumatta asiaan? Konventeissakin asiaa hehkutetiin olan takaa, mutta Vartiotorniseura oli voimaton jäsenistönsä suhteen? Seuran varapresidentti ja 1975-maailmanlopun pääarkkitehti sai Australiassa mainita oikein vuorokaudenajan tarkkuudella maailmanlopun lähtölaukauksen, mutta Vartiotorniseura seurasi asiaa voimattomana.Sehän tässä on idea että miksi vuosi 75 on niin tärkeä sinulle? Vartiotorniseura ja suurin osa jäsenistä jatkoi entiseen malliin sen vuoden jälkeen.He eivät jääneet sinne rypemään. Ja niin kuin itse kirjoitit, niin mitään Vartiotorniseuran taholta tulleita vuosilukuja ei ole. Mutta itse katsoin maailmanhistoriaa netistä ja vuosi 1975 ja sen jälkeen on tapahtunut maailmanlaajuisesti aika paljon järisyttäviä asioita. Se oli maailmalla jonkun sortin käännekohta.Tämä oli vain minun huomioni, ei Vartiotorniseuran.
- Markku_Meilo
stp kirjoitti:
Sehän tässä on idea että miksi vuosi 75 on niin tärkeä sinulle? Vartiotorniseura ja suurin osa jäsenistä jatkoi entiseen malliin sen vuoden jälkeen.He eivät jääneet sinne rypemään. Ja niin kuin itse kirjoitit, niin mitään Vartiotorniseuran taholta tulleita vuosilukuja ei ole. Mutta itse katsoin maailmanhistoriaa netistä ja vuosi 1975 ja sen jälkeen on tapahtunut maailmanlaajuisesti aika paljon järisyttäviä asioita. Se oli maailmalla jonkun sortin käännekohta.Tämä oli vain minun huomioni, ei Vartiotorniseuran.
>>Sehän tässä on idea että miksi vuosi 75 on niin tärkeä sinulle?
Ei vuosi 1975 ole, eikä ole silloin aikanaankaan ollut minulle mikään yksi ja ainoa tai tärkein vuosiluku. Se on ainoastaan yksi vuosiluku pitkässä sarjassa, jonka Vartiotorniseura on ottanut ennustustarkoituksiin, tässä muutamia muitakinepäonnistumia:
1799, 1840, 1872, 1873, 1874, 1878, 1881, 1914, 1915, 1918, 1920, 1921, 1925, 1932, 1935, 1938, 1941, 1942, 1951, 1954, 1975, 1984, 1989, 1994 ja 2000
Toki 1914, 1925 ja 1975 ovat olleet kaikkein eniten hehkutettuja maailmanloppuja ja ne ovatkin näkyvimpiä esimerkkejä siitä, minkä tason arvailusta Vartiotorniseuran opetuksissa on ollut kyse kaiken aikaa. Yksikään Vartiotorniseuran ennustus ei ole toteutunut, jota pidän jo tilastoihmeenä. Sen verran Vartiotorniseurassa hävetään esimerkiksi Jeesuksen ensimmäisen paluun opettamista, että asiasta on annettu harhaanjohtava kuva jo yli 60 vuoden ajan, välillä valehdellenkin. Toisenkin paluun ajankohta perustuu valheellisuuteen, kolmatta kaivataan jo kovasti, ilmeisesti siitä on jo hahmotelmia piirustuslaudalla.
>> Vartiotorniseura ja suurin osa jäsenistä jatkoi entiseen malliin sen vuoden jälkeen.
Vartiotorniseura ei tietenkään kerro mitä se on saanut noilla ennusteluilla aikaan. Viime aikoina entiset useamman polven (raamatuntutkija-) jehovantodistajat ovat kertoilleet vuoden 1914 ja 1925 pettymyksissä itsensä surmanneista sukulaisistaan.
Ennen vuoden 1975 maailmanloppua jotkut möivät asuntonsa, toiset ottivat lainaa, ostivat kalliita autoja, siirsivät sairautensa edellyttämää hoitoa, lopettivat kotieläimiään ja siinä ohessa keräsivät kuivamuonaa kaappeihin, samalla kun laskivat jäljellä olevia viikkoja.
>>He eivät jääneet sinne rypemään.
Ei, he jäivät odottelemaan vuosia 1984, 1989, 1994 ja 2000. Toisia voi vetää neneästä kaiken aikaa joitakin toisia ainoastaan kerran.
>> Ja niin kuin itse kirjoitit, niin mitään Vartiotorniseuran taholta tulleita vuosilukuja ei ole.
Vartiotorniseuran mukaanhan jäsenistö tuon vuosiluvun keksi, Vartiotorniseuralla ei ollut osaa siihen. Ei edes sen vertaa, että olisivat toppuutelleet.
>> Mutta itse katsoin maailmanhistoriaa netistä ja vuosi 1975 ja sen jälkeen on tapahtunut maailmanlaajuisesti aika paljon järisyttäviä asioita.
Ihmisen mielikuvitus on metka, pienellä motivoinnilla näkee helposti ainoastaan sen, mitä haluaa.
>> Se oli maailmalla jonkun sortin käännekohta.Tämä oli vain minun huomioni, ei Vartiotorniseuran.
Ei mitään uutta, lopun ajan merkkejä ovat Raamattun kertomuksiin luottaneet nähneet lyhyin välein pian kaksi vuosituhatta.
Vartiotorniseuran hallintoelimessä esitettiin vakavissaan, että vuoden 1957 sputnik oli jonkin sortin raamatullinen käännekohta. - stp
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Sehän tässä on idea että miksi vuosi 75 on niin tärkeä sinulle?
Ei vuosi 1975 ole, eikä ole silloin aikanaankaan ollut minulle mikään yksi ja ainoa tai tärkein vuosiluku. Se on ainoastaan yksi vuosiluku pitkässä sarjassa, jonka Vartiotorniseura on ottanut ennustustarkoituksiin, tässä muutamia muitakinepäonnistumia:
1799, 1840, 1872, 1873, 1874, 1878, 1881, 1914, 1915, 1918, 1920, 1921, 1925, 1932, 1935, 1938, 1941, 1942, 1951, 1954, 1975, 1984, 1989, 1994 ja 2000
Toki 1914, 1925 ja 1975 ovat olleet kaikkein eniten hehkutettuja maailmanloppuja ja ne ovatkin näkyvimpiä esimerkkejä siitä, minkä tason arvailusta Vartiotorniseuran opetuksissa on ollut kyse kaiken aikaa. Yksikään Vartiotorniseuran ennustus ei ole toteutunut, jota pidän jo tilastoihmeenä. Sen verran Vartiotorniseurassa hävetään esimerkiksi Jeesuksen ensimmäisen paluun opettamista, että asiasta on annettu harhaanjohtava kuva jo yli 60 vuoden ajan, välillä valehdellenkin. Toisenkin paluun ajankohta perustuu valheellisuuteen, kolmatta kaivataan jo kovasti, ilmeisesti siitä on jo hahmotelmia piirustuslaudalla.
>> Vartiotorniseura ja suurin osa jäsenistä jatkoi entiseen malliin sen vuoden jälkeen.
Vartiotorniseura ei tietenkään kerro mitä se on saanut noilla ennusteluilla aikaan. Viime aikoina entiset useamman polven (raamatuntutkija-) jehovantodistajat ovat kertoilleet vuoden 1914 ja 1925 pettymyksissä itsensä surmanneista sukulaisistaan.
Ennen vuoden 1975 maailmanloppua jotkut möivät asuntonsa, toiset ottivat lainaa, ostivat kalliita autoja, siirsivät sairautensa edellyttämää hoitoa, lopettivat kotieläimiään ja siinä ohessa keräsivät kuivamuonaa kaappeihin, samalla kun laskivat jäljellä olevia viikkoja.
>>He eivät jääneet sinne rypemään.
Ei, he jäivät odottelemaan vuosia 1984, 1989, 1994 ja 2000. Toisia voi vetää neneästä kaiken aikaa joitakin toisia ainoastaan kerran.
>> Ja niin kuin itse kirjoitit, niin mitään Vartiotorniseuran taholta tulleita vuosilukuja ei ole.
Vartiotorniseuran mukaanhan jäsenistö tuon vuosiluvun keksi, Vartiotorniseuralla ei ollut osaa siihen. Ei edes sen vertaa, että olisivat toppuutelleet.
>> Mutta itse katsoin maailmanhistoriaa netistä ja vuosi 1975 ja sen jälkeen on tapahtunut maailmanlaajuisesti aika paljon järisyttäviä asioita.
Ihmisen mielikuvitus on metka, pienellä motivoinnilla näkee helposti ainoastaan sen, mitä haluaa.
>> Se oli maailmalla jonkun sortin käännekohta.Tämä oli vain minun huomioni, ei Vartiotorniseuran.
Ei mitään uutta, lopun ajan merkkejä ovat Raamattun kertomuksiin luottaneet nähneet lyhyin välein pian kaksi vuosituhatta.
Vartiotorniseuran hallintoelimessä esitettiin vakavissaan, että vuoden 1957 sputnik oli jonkin sortin raamatullinen käännekohta.Olit lainannut edellisessä viestissä Seuran ohjetta olla kiinnittämättä huomiota mihinkään tiettyyn ajankohtaan ja huolehtia perheenjäsenistään niin että he saavat päivittäiset tarpeensa. Lisäksi kristityn tuli kantaa elämänsä kaikilla alueilla vastuu. Ei siis ollut Seuran vika jos yksittäiset ihmiset tekivät omia päätelmiään ja myivät omaisuuttaan tai ottivat lainaa.Jokaisella yksilöllä on aina omasta elämästään titenkin vastuu.
- sauna mikko
stp kirjoitti:
Olit lainannut edellisessä viestissä Seuran ohjetta olla kiinnittämättä huomiota mihinkään tiettyyn ajankohtaan ja huolehtia perheenjäsenistään niin että he saavat päivittäiset tarpeensa. Lisäksi kristityn tuli kantaa elämänsä kaikilla alueilla vastuu. Ei siis ollut Seuran vika jos yksittäiset ihmiset tekivät omia päätelmiään ja myivät omaisuuttaan tai ottivat lainaa.Jokaisella yksilöllä on aina omasta elämästään titenkin vastuu.
>>Ei siis ollut Seuran vika jos yksittäiset ihmiset tekivät omia päätelmiään ja myivät omaisuuttaan tai ottivat lainaa.>>
Eipä tietenkään.
Seura ei suotta toppuutellut näitä, päinvastoin iski löylyä lisää rattaisiin.
Seura kertoi itse näistä veljistä jotka ovat myyneet omaisuuttaan jotta voisivat enemmän viedä hyvää sanaa ja totesi että tämä on varmasti hyvä tapa näinä viimeisinä aikoina.(1975) stp kirjoitti:
Olit lainannut edellisessä viestissä Seuran ohjetta olla kiinnittämättä huomiota mihinkään tiettyyn ajankohtaan ja huolehtia perheenjäsenistään niin että he saavat päivittäiset tarpeensa. Lisäksi kristityn tuli kantaa elämänsä kaikilla alueilla vastuu. Ei siis ollut Seuran vika jos yksittäiset ihmiset tekivät omia päätelmiään ja myivät omaisuuttaan tai ottivat lainaa.Jokaisella yksilöllä on aina omasta elämästään titenkin vastuu.
>>Jokaisella yksilöllä on aina omasta elämästään titenkin vastuu.
Mitä virkaa vartiotorniseuran olemassaololla on kenellekään jos kirjoituksiaan ei todistetusti kannata missään nimessä ottaa vakavasti? Jos sattuu uskomaan suorat vihjaukset joistain vuosiluvuista niin voi sitä ihmistä ja hänen "omia" turhia odotteita.
Se, että valehtelee on yksi asia, mutta että rysän päältä kiinni jääneenä jatkaa valehtelua onkin jo toinen juttu. Vartiotorniseura ei tunnusta olleensa itse väärässä kaikissa vuosiluvuissaan, vaan sysää syyn jäseniensä niskoille. Se on anteeksiantamatonta vastuun pakoilua ja uppiniskaista toimintaa.- Markku_Meilo
stp kirjoitti:
>>Olit lainannut edellisessä viestissä Seuran ohjetta olla kiinnittämättä huomiota mihinkään tiettyyn ajankohtaan ja huolehtia perheenjäsenistään niin että he saavat päivittäiset tarpeensa.
Kas näin Vartiotorniseura siirtää jäsenistölle vastuun pieleen menneestä ennustelustaan. Aivan samalla tavalla toimittiin 1914- ja 1925-fiaskojen jälkeen. Jos joku hyväksyy jatkuvan kusetuksen, niin siitä vaan.
>>Ei siis ollut Seuran vika jos yksittäiset ihmiset tekivät omia päätelmiään ja myivät omaisuuttaan tai ottivat lainaa.
Älä viitsi naurattaa, Vartiotorniseurassa eivät yksittäiset rivijäsenet määrää mitä julkaisuihin kirjoitetaan ja mitä lavalta suolletaan.
>>Jokaisella yksilöllä on aina omasta elämästään titenkin vastuu.
Näinhän Vartiotorniseura sen haluaa menevän, mutta nyt on tullut ongelmia kun yksilöt ovat heränneet ja kasvu laantunut. Viimeksi julkaistu maailmanlaajuinen luku on ainaostaan 1/10 osa siitä kasvuhuipuista, joka edelsi vuoden 1975 tyhjiä lupauksia.
- on mielenosoituksissa? Siis...
sairasta???
- stp
jos ne tehdään oikein, mutta ei ole oikein tulla konventtisalille naureskelemaan jos se on ainoa tarkoitus.
- olen
.. erotettu, ja minulla taas ei ole tarkoitustakaan mennä konventtiin. Kun kerroin avomiehelleni tilanteestani (siitä että muutaman jt-sukulaistani ja -ystävääni eivät voi olla minuun yhteydessä ja loput todistajat kääntävät päänsä kun tulen heitä vastaan) sanoi minulle hyvin tervehdyttävät sanat: "Anna heidän olla.. et ole heidän arvoinen." Ihmisenä en ole muuttunut yhtään erottamisen jälkeen, ja voin ihan hyvin omintunnoin sanoa että olen humaanimpi ja moraalisempi ihminen kuin moni todistaja. Mutta todistajillahan ei ole kuin yksi ajatus moraalista..
- sööpäri.
Onhan tuo ex-jt-kohtelu todella käsittämättömän moraalista.
Olin perjantaina pankkiautomaatilla ja huomasin erään tutun jt:n kävelevän kohti minua. Hymyilin hänelle ja nyökäyttelin päätäni. Olin tietenkin pelkkää ilmaa vain hänelle. Huvittavaa asiassa on se, että tämän naisen sisko harrastelee haureutta erään toisen jt:n kanssa. Eli tämän naisen ystävät ovat pahempia kuin minä, mutta he eivät viitsi mennä komiteaan. Silti ex-jt:t vain demonisoidaan. Jos kaikki pahat teot todella käsiteltäisiin komiteoissa niin jeppuloita olisi aika paljon vähemmän. - onkin
sööpäri. kirjoitti:
Onhan tuo ex-jt-kohtelu todella käsittämättömän moraalista.
Olin perjantaina pankkiautomaatilla ja huomasin erään tutun jt:n kävelevän kohti minua. Hymyilin hänelle ja nyökäyttelin päätäni. Olin tietenkin pelkkää ilmaa vain hänelle. Huvittavaa asiassa on se, että tämän naisen sisko harrastelee haureutta erään toisen jt:n kanssa. Eli tämän naisen ystävät ovat pahempia kuin minä, mutta he eivät viitsi mennä komiteaan. Silti ex-jt:t vain demonisoidaan. Jos kaikki pahat teot todella käsiteltäisiin komiteoissa niin jeppuloita olisi aika paljon vähemmän.todella huvittavaa.. Olisi mielenkiintoista tietää mitä jt-piireissä todellakin tapahtuu. Kulissienhan täytyy pysyä pystyssä vaikka "talo romahtaisi ympärillä". Eli lause "Olemme teatterinäytelmä maailmalle" tuntuu aika irvokkaalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2538118IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its2695318- 1711835
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)761760- 1871308
- 761271
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61157Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy2141020Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte1311007- 104955