Miten löydän itseni ?

A.B

Mitä pitää tehdä sen eteen, että lopulta löytää itsensä ?

25

4961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työlästä

      touhua-itse olen jo 46v.enkä ole löytäny itseäni enkä taatusti löydäkkään! Toivottavasti sinä löydät itsesi!

    • helppoa....

      Katso peiliin.

    • myös kadoksissa

      ehkä siihen menee koko elämä?
      ehkä tärkeintä ei ole löytäminen vaan se etsiminen?
      pikku pala kerrallaan oppii itsestään jotain, mutta ei ehkä kaikkea koskaan...

    • se on

      Siellähän se on päässäsi ja ympärilläsi koko ajan. Se millainen olet ja miten toimita juuri nyt, kertoo kyllä sinulle mikä olet. Turha sitä on muutalta hakea ja kaivata. Uskalla vain katsoa rehellisesti, niin siinä se on. Ei aina niin kaunista katseltavaa, mutta et sinä mitään/jotain muuta ole.

    • hmmm

      Onko itsensä löytäminen = onnen löytäminen? Oli miten oli, se vie koko ihmisiän jos sekään riittää. Näin mä ajattelen.

    • C.D

      Mitä parempi ihminen, sitä enemmän hyvää hän löytää muissa ihmisissä.

    • oletko jostain kuullut

      että olisit olemassa? vai miten siis?

    • Kuka olen?

      Mietin samaa juuri.. Olen tottunut muíden seuraaja ja hukannut itseni matkalla..

    • Tutki itseäsi

      Ihmeellistä kyllä, psykoterapia auttaa itsetuntemukseen ja itsetuntoon: terapia kasvattaa molempia. MInä kävin itse pitkän kognitiivisen psykoterapian ja löysin itseni. Ei ole sen jälkeen enää vaivannut tuollaiset kysymykset.

      • nimmbus

        Olitko pitkään psykoterapiassa?


      • Tutki itseäsi
        nimmbus kirjoitti:

        Olitko pitkään psykoterapiassa?

        Melkein kolme vuotta, mutta menin terapiaan ihan toisen asian takia, joka vei aikaa. Näin jälkeenpäin voin sanoa, että suurin osa ongelmistani johtui siitä, etten tuntenut itseäni, ajatuksiani ja tunteitani enkä varsinkaan luottanut niihin.

        Jos aloittaa terapian, kannattaa käydä kaksi kertaa viikossa, itse kävin kerran viikossa ja sen takia meni aikaa ja oli aika vaikeaakin. Jos aloittaa terapian kaksi kertaa viikossa, pääsee noin vuodessa.

        En ennen kognitiivis-konstruktiivista terapiaani edes tajunnut, että monessa asiassa oli kyse juuri itsetuntemuksesta. Kaikenlaisia epäluuloja ja pelkojakin oli terapiaa kohtaan. Nykyään ne lähinnä huvittavat minua. Psykoterapia oli ainakin minulle voiman lähde.


    • matkalla...

      Minusta oli jotenkin tutun kuulosta, että joku muukin on huomannut hukanneensa itsensä matkalla. Minulle varmaankin kävi siten, että en suonut itselleni riittävästä aikaa miettiä itseäni ja ympäröivää maailmaa. Säpsähdin tähän hetkeen, kun huomasin keskustelun lomassa, että olin aivan jauhot suussa kun mietin vastausta minulle tärkeistä asioista.

    • ....................

      Jos todella haluat löytää itsesi, niin pyydä kuvauttamaan pääsi. Minuutesi on aivokemiaa ja sähköisiä impulsseja,eikä mitään muuta.

      • Kemia ei ole minä

        Hahhahahaa olet luonnontiedeuskovainen. Ihan yhtä paha tilanne kuin muillakin uskovaisilla.

        Minuus on niin laaja käsite, että kaikki tieteet yhteensäkään eivät osaa sitä selittää. Parhaiten minuutta ja minäkäsitystä selittää psykologia ja erityisesti kognitiivis-konstruktiivinen suuntaus. Kannattaa tutustua.

        Koska ihmiselle itselleen oma kokemus itsestään ja omasta minästä on kaikkein tärkein (kun puhutaan minuudesta) niin kyllä psykoterapia on mitä parhain keino oman itsensä löytämiseen (jos ei ole löytänyt itseään muuten).


    • e.s........

      kukaan ei ole antanut neuvoja...
      -pohdiskele, miksi teet mitäkin, mitkä ovat motiivisi
      -pyri siihen että olosi tuntuu aidolta, puhu sydämestäsi aina, älä aivoilla
      -tee luovia juttuja, luovuuden ei välttämättä tarvitse aina olla piirtämistä, laulamista tai tanssia, minusta se on kaikkea mitä tekee sydämestään, tunteistaan, mielestään ja mielikuvituksestaan, eli käytä vain kaikkia aisteja ja puolia itsessäsi tekemiseen
      -kysele muilta millainen olet (he eivät sitä luultavasti tiedä mitä sisimmässäsi olet mutta näkevät egosi ja sekin helpottaa sinua matkassasi itsetuntemukseen)

      löydät onnen ja ilon kun löydät iotsesi,mutta aluksi voit löytää myös paljon tuskaa ja puolia itsestäsi joista et pidä (mitä voi olla vaikea kohdata)
      Mutta älä huoli, egosta tulee kaikki negatiiviselta tuntuva :) Parasta olisi päsätä egosta eroon
      Olen 19 ja sanoisin että tunnen itseni aika hyvin mutta tuntuu että on paljon jossakin sielun syövereissä tietoa ja aarteita ja ominaisuuksia mitä en tunne... mutta aikaa opetella!

      • 1+2+3+4

        Mitä ajattelet siitä,että ihmisen minä kasvaa/muuntuu elämän aikana.
        Olet nyt nuori ja elämässä yleensä tulee vastaan uusia tilanteita.Pysyykö ihmisen perusolemus samana vai muokkautuuko se elämänkokemusten myötä.Ja miten vaikuttaa uudet ihmissuhteet.Elämääsi voi tulla ystävä,jonka ominaisuuksia arvostat.Nämä ominaisuudet voivat olla vaikkapa itsesi vastakohtia.Koska arvostat niitä,lähteekö kasvu siihen suuntaan.

        Sanoit kauniisti, "tuntuu että on paljon jossakin sielun syövereissä tietoa ja aarteita ja ominaisuuksia mitä en tunne...mutta aikaa opetella !"


    • Lopeta tuo pikkuporvarillinen olemassolofilosofia (tai Esa Saarisen turistifilosofia) ja
      siirry vaikkapa filosofia-palstalle suomi24:ssa.Lupaan "aivopestä" siellä jokaisen yksilön.

    • 17+10

      Ihminen on aivopesty jo lapsuudessaan, maasta ja kulttuurista riippumatta, ja siksi hän on unohtanut itsensä. Vastaus on hyvin yksinkertainen, mutta ihminen aivan sekaisin. Jos purat tuon sekavuuden omalla kohdallasi, niin löydät samalla itsesi. Toimiva kirja siihen työhön täällä: www.alkuajatus.org

      Ja muista, mihinkään ei kannata uskoa, ei edes että tämä kirja auttaa, sillä voinhan valehdella...

    • El Camino

      Tiedän, että saat (ja olet jo saanut) vastaukseksi lässytyksiä, joilla ei ole mitään tekemistä reaali-elämän ja "itsensä löytämisen" kanssa. Mutta ainoa oikea vastaus kysymykseesi tässä vaiheessa on:
      Itseään ei voi hukata. Se on mahdotonta. Et siis voi löytää sellaista, mikä ei ole kadoksissa.

      Olet mikä olet. Jos tällä hetkellä olet neurootikko, foobikko, hämmennyksissä tai mitä tahansa, niin silloin sinä OLET se. Et voi paeta sitä mihinkään "etsin itseäni" hölynpölyyn.

      Mutta, jos oikeasti haluat päästä hämmennyksestäsi (neurooseistasi, fobioistasi jne.) sinun on ensin NÄHTÄVÄ NE. Ja nähtävä ne TOTUUDELLISESTI. Ilman kuvitelmia, ilman hölynpölyjä. Mene peilin eteen, katso itseäsi juuri sellaisena kuin olet. Älä yritä puolustella, toivoa, haaveilla, selitellä mitään, katso vain itseäsi juuri niin heikkona tai minä tahansa, mitä oikeasti juuri nyt olet. Ja HYVÄKSY totuus. Jos siis olet "eksyksissä", peloissasi, kaunainen, itsekäs, katkera, ujo, homo, hetero, harhainen, mitä vain, se on totuus sinusta juuri NYT. Niele se. Tunne se luissasi ja ytimissäsi, koska se on SE MIKÄ ON. Eli totuus sinusta.

      Tuo on lähtökohta. Ilman täydellistä totuuden kohtaamista nykyisestä itsestäsi, ei ole mitään toivoa päästä eteen päin. Se on ensimmäinen askel. Jos se masentaa, kauhistuttaa, pelottaa tai jotain, niin silloin se toimii. Mitä totuudellisempi kykenet olemaan, sitä parempi.

      Seuravaa askel on sitten luottaa siihen, että tästä eteen päin jaksat ja uskallat kohdata elämän juuri sellaisena kuin se sinun kohdallasi tarjoutuu kohdattavaksi. Ja usko tai älä, jos teet tuon eka askeleen täysin vilpittömästi, niin jaksat ja kykenet kohtamaan melkein mitä vain. Totuudella on sellainen voima, se on energiaa.

      Kolmas askel on sitten oman psyyken penkominen siinä mielessä, että näet missä ja miten se on muodostunut sellaiseksi kuin se nyt sinussa ilmenee...

      Neljännessä rakennat minäsi uudelleen: vahvaksi, myönteiseksi, luottavaksi, uteliaaksi, onnelliseksi...

      Viidennessä asetat ne tavoitteet joihin halua elämäsi suuntautuvan. Tulet saavuttamaan jokaisen.

      jne, jne, jne,

      Todellinen itsensä etsiminen ja sen oivaltaminen eli _kuka oikeasti olet_ tulee sitten vasta paljon paljon myöhemmin. Sitten kun sen aika tulee, olet saava kysymykseesi vastauksen, joka on niin yllättävä, ettet olisi sitä koskaan osannut odottaa.

      Usko minua. Se on noin. Olen tuon kaiken kokenut ja läpikäynyt ja oikeasti tiedän kuka olen. Olen tiennyt jo vuosia. Ja se todellinen "minä" ei ole mitään freudilaista bullshittia.

    • ihmeellistä

      Itsensä löytäminen? Se on vaikeaakin vaikeampi tehtävä. Itse kävin läpi muutamia raskaita kokemuksia ja vuosia kestäneen prosessin, jonka seurauksena aloin tiedostaa omia heikkouksiani ja vahvuuksiani entistä paremmin. Lopulta aloin miettiä, mikä merkitys omalla olemassaolollani muka oli millekään. Olin masentunut. Tajusin, että voisin päättää kaiken milloin haluan. Mieleeni nousi kysymys - mitä jos se ei päätykään? Silloin löysin itseni, koska tajusin että tämä elämä on minua varten, ei ketään muuta. Se on jollain mystisellä tavalla kietoutunut minuun, sanan "minä" syvimmässä merkityksessä. Elämä on kuin elokuvaa, ja sinä olet katsojan roolissa. Se mitä elokuvassa tapahtuu, ei ole sinun valittavissasi. Kuitenkin joudut katsomaan kaiken. Miksi? - sitä en tiedä, mutta luulen että siihen on jokin syy. Omat ajatukseni eivät todellisuudessa kuulu minulle, mutta samoin kuin kaikki muukin "elokuvassa", myös ne kuuluvat oleellisena osana juoneen.

    • adasdasd

      Joskus täytyy etsiä lähempää, joskus etsiminen voi viedä päiviä, kuukausia ja vuosia. Itse en ole löytäny. Mutta uskon, että se löytää mut, Kun tilanne on semmonen.

    • Introspektio auttaa

      Jos itsetunto ei ole kasvanut lapsuuden ja nuoruuden aikana kotona, niin valitettavasti se ei välttämättä kasva muuten kuin psykoterapiassa. Itsensä löytäminen on siis mahdollista aikuisellakin iällä. Yksin se ei onnistu vaan siihen tarvitaan luotettavan aikuisen tukea - sitä jota vanhemmat voivat antaa lapsena ja psykoterapeutti aikuisena.

      Terapiassa voi siis löytää itsensä, jos ei ole viimeistään aikuisena löytänyt.

    • asdgeertt

      Onnellisuus tulee myötämielisyydestä ja omasta hyvin voinnista, eiköhän se kohtalo kutsu, ehkäpä siun pitää vain oppia kuuntelemaan. =)

    • e3rr4

      Ensin pitää löytää se numero 1.

      Sitten opiskella työ ja talous.

      Minulle vapaus on tärkeintä, velkaisena siihen ei pysty. Onneksi olen velaton ja pieni kassakin koossa. Tulojen mukaan sitä on elettävä mitä verojen jälkeen jää eli budjetti.

      Ja tavata kivoja, fiksuja ihmisiä, eli kunnon seura. Oisko se sitä sosiaalisuutta,onhan se.

      Kun saa tehdä sitä mitä haluaa.

      Maslow se taisi hahmottaa nämä kuviot.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe