Olen joskus yrittänyt liivate-kakkuja tehdä, mutta pieleen on mennyt. Yhdessä kokeilemassani reseptissä kävi niin, että liivate muodosti möykkyjä täytteeseen: eli jossakin paikoissa se oli kuin liimakönttänä, sitten jotkut täytteen kohdat ei olleet hyytyneet ollenkaan. :(
Mikä on tärkeää liivatteen käytössä ja kuinka sen saa tasaisesti sekaisin täytteeseen? Pitääkö se lisätä kuumana täyteseokseen, vai pitäisikö sen olla kylmää? Miksi kävi noin, että täytteeni meni pilalle?
Mikä on tärkeää liivatteen käytössä?
9
4972
Vastaukset
- namis
Hyytelösokeri on paljon helpompi käyttää ja täysin kasvipohjainen tuote . Itse en enää ollenkaan käytä liivatetta .
- liivateluuseri
Kuinka hyytelösokerilla hyydytetään esim. kakun täyte? Tuleeko siitä yhtä napakkaa kuin liivatteella? Vai löllömpää? Onko hyytelösokeripaketin kyljessä joku ohje siitä, kuinka sitä voi käyttää liivatteen sijasta?
Minäkin tavallaan inhoan ajatusta liivatteesta, koska se on sian nahkasta tehtyä..:( Ällöttää ajatuskin.. - Kosmi
liivateluuseri kirjoitti:
Kuinka hyytelösokerilla hyydytetään esim. kakun täyte? Tuleeko siitä yhtä napakkaa kuin liivatteella? Vai löllömpää? Onko hyytelösokeripaketin kyljessä joku ohje siitä, kuinka sitä voi käyttää liivatteen sijasta?
Minäkin tavallaan inhoan ajatusta liivatteesta, koska se on sian nahkasta tehtyä..:( Ällöttää ajatuskin..Hyytelösokeri on tarkoitettu jälkiruoka- ja koristehyytelöiden valmistukseen, eli esim marjojen päälle kakulle. Sitä ei voi käyttää maitopohjaisiin hyytelöihin(lukee pakkauksen päällä) ja sitähän ne tuorejuusto- ym.kakut yleensä on.
Itse olen kyllä onnistunut kaikissa kylmäkakuissa liivatteen kanssa,vaikka itsekin ihmetellyt välillä että kuinka paljon sitä nestettä pitää käyttää ku sen liivatteen sulattaa? Olen lisännyt kuumaa sulatettua liivatetta norona hyydytettävään mössöön ja sekoittanut koko ajan kunnolla.Ihan tasaista on tullut. Liivatteesi on ilmeisesti ehtinyt jäähtyä liikaa koska silloin se tietenkin jähmettyy möykyiksi. Liivatteen voi lämmittää uudelleen jos se ehtii jäähtyä(ei tietenkään enään sen jälkeen kun olet sen mössöösi kaatanut;)) - liivateluuseri
Kosmi kirjoitti:
Hyytelösokeri on tarkoitettu jälkiruoka- ja koristehyytelöiden valmistukseen, eli esim marjojen päälle kakulle. Sitä ei voi käyttää maitopohjaisiin hyytelöihin(lukee pakkauksen päällä) ja sitähän ne tuorejuusto- ym.kakut yleensä on.
Itse olen kyllä onnistunut kaikissa kylmäkakuissa liivatteen kanssa,vaikka itsekin ihmetellyt välillä että kuinka paljon sitä nestettä pitää käyttää ku sen liivatteen sulattaa? Olen lisännyt kuumaa sulatettua liivatetta norona hyydytettävään mössöön ja sekoittanut koko ajan kunnolla.Ihan tasaista on tullut. Liivatteesi on ilmeisesti ehtinyt jäähtyä liikaa koska silloin se tietenkin jähmettyy möykyiksi. Liivatteen voi lämmittää uudelleen jos se ehtii jäähtyä(ei tietenkään enään sen jälkeen kun olet sen mössöösi kaatanut;))Juu täytyy varmaan sitten koklata niin, että laitan sen aikas kuumana hyydytettävään massaan! Kyllä se tosiaan taisi aika kauan seistä viimeksi, ennen kuin laitoin.. ehkä en myös vatkannut sitä kunnolla sekaisin.. tai sitten lisäsin liivatteen liian nopeasti - en ehtinyt siksi sekoittaa kunnolla.
Täytyy ottaa uusi yritys! Kiitos neuvoista! - ,,,,
Juu täytyy varmaan sitten koklata niin, että laitan sen aikas kuumana hyydytettävään massaan! Kyllä se tosiaan taisi aika kauan seistä viimeksi, ennen kuin laitoin.. ehkä en myös vatkannut sitä kunnolla sekaisin.. tai sitten lisäsin liivatteen liian nopeasti - en ehtinyt siksi sekoittaa kunnolla.
Täytyy ottaa uusi yritys! Kiitos neuvoista!Ensin liivetteita liotetaan kylmäs vedessä sitten puristetaan ylim vesi pois ja sekoitetaan tilkkaseen kiahuvaa vettä. Varmista et kaik liivate on sulanut veteen ellei niin lisää vähäsen vettä. Jos paakkuja nyt jää niin ne näkyy lopputuloksessa. Voit jopa laittaa tee sihdin läpikin.
Ja kannattaa tutustua liivete jauhoon paljon helppokäyttösempää löytyy maustehyllyist. - neiti halla
,,,, kirjoitti:
Ensin liivetteita liotetaan kylmäs vedessä sitten puristetaan ylim vesi pois ja sekoitetaan tilkkaseen kiahuvaa vettä. Varmista et kaik liivate on sulanut veteen ellei niin lisää vähäsen vettä. Jos paakkuja nyt jää niin ne näkyy lopputuloksessa. Voit jopa laittaa tee sihdin läpikin.
Ja kannattaa tutustua liivete jauhoon paljon helppokäyttösempää löytyy maustehyllyist.Liivatejauhe on paholaisen keksintöä. En ole IKINÄ saanut yhtään kakkua onnistumaan sillä (sitä vastoin lehdillä onnistun aina). Enkä muuten tunne ainoatakaan joka olisi saanut sen toimimaan. Toimin purkin ohjeiden mukaan, mutta jauhe ei toimi. Joko se kökkööntyy tai kakku ei hyydy. Ja maistuu jotenkin enemmän kuin lehdet, hyh.
Onko siihen jokin niksi että hyytyisi mutta leivonnaiseen ei tulisi liivatteen makua? - jauhe on hyvä
neiti halla kirjoitti:
Liivatejauhe on paholaisen keksintöä. En ole IKINÄ saanut yhtään kakkua onnistumaan sillä (sitä vastoin lehdillä onnistun aina). Enkä muuten tunne ainoatakaan joka olisi saanut sen toimimaan. Toimin purkin ohjeiden mukaan, mutta jauhe ei toimi. Joko se kökkööntyy tai kakku ei hyydy. Ja maistuu jotenkin enemmän kuin lehdet, hyh.
Onko siihen jokin niksi että hyytyisi mutta leivonnaiseen ei tulisi liivatteen makua?Liottaa jauheen kylmässä vedessä, jos tuntuu ettei vettä ole tarpeeksi, lisää sitä, lämmitä mikrossa kunnes "kirkasta". Haju on pahempi lämmitettynä, mutta häviää kun sen sekoittaa muuhun ainekseen. Helpompi ja halvempi on jauhe kun lehdet.
- liivate_lehti
Juu täytyy varmaan sitten koklata niin, että laitan sen aikas kuumana hyydytettävään massaan! Kyllä se tosiaan taisi aika kauan seistä viimeksi, ennen kuin laitoin.. ehkä en myös vatkannut sitä kunnolla sekaisin.. tai sitten lisäsin liivatteen liian nopeasti - en ehtinyt siksi sekoittaa kunnolla.
Täytyy ottaa uusi yritys! Kiitos neuvoista!.. liivatteen, ennen sen lisäämistä. Ja sitten tosiaan ohuena norona täytteeseen, koko ajan samalla vatkaten sitä sekaisin. Itse vatkaan liivatteen sinne täytteeseen käyttäen sähkövatkainta, (hitainta tasoa). Kerran, ekan kerran kun liivatteella laitoin jotain, tein sen käsivispilällä ja meni ihan päin seiniä. Sellaiseen tukevaan täytteeseen on vaikea saada liivatetta vatkattua käsin tasaisesti. Jotkut eivät suosittele sähkövatkainta, itse teen AINA niin ja olen aina myös onnistunut. Tietystikään en vatkaa pitkään sitä liivatenestettä, vaan ihan vain sen verran, että se sekoittuu! :)
Liivatelehtien käytössä on oikeastaan vaan se, että yhden tai kahdenkin katastrofin jälkeen pitäisi vain jaksaa yrittää uudelleen, koska oikeastaan se ei ole monimutkaista tai vaikeaa. Tietysti sitä vaan vähän saattaa masentua tai muuttua araksi, jos takana on joku katastrofi. Itsellä tosiaan riitti YKSI ainoa sähläys liivatelehtien kanssa ja sen jälkeen opin. Nykyisin teen liivatekakkuja tosi usein, vähintään pari kertaa kuussa on joku menossa, koska tykkään sellaisista hyydytetyistä juustokakuista yli kaiken.
- ei vaikeaa lainkaan
Laita liivatelehdet hyvissä ajoin kylmään veteen pehmenemään.
Kuumenna nestetilkka (se, johon lehdet liotetaan) kiehuvaksi.
Purista lehdistä yksitellen ylimääräinen vesi pois ja liuota ne nestetilkkaan, sekoita välissä aina hyvin. Neste voi olla kahvia, mehua, vettä, melkein mitä tahansa, maitoa en ole koskaan siihen tarkoitukseen käyttänyt.
Itse olen tehnyt usein limetti-juustokakkua, johon tulee hyydytetty tuorejuusto-kermavaahto-pohja ja päälle kiille appelsiini-sitruuna-lime -mehuista. Molempiin kerroksiin tulee liivatetta, eikä koskaan ole ollut ongelmaa paakkujen kanssa. Isomman nestemäärän ollessa kyseessä (kakun kiille) kuumennan vain pienen tilkan nestettä ja liuotan lehdet siihen, sekoitan sitten sen seoksen kylmään appelsiini-sitruuna-lime -mehuun, joka jäähtyy ja jähmettyy suht nopeasti, kun ei ole kokonaan lämmitetty (alkuperäisessä ohjeessa piti kuumentaa koko nestemäärä).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516563Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?384457HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972587- 1351898
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311533Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3921492- 141319
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101273Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76982- 115955