NG: gallupanalyysi evosta US vs EU

John D Millerin johdolla huomisen Science:ssä julkaistaan galluppianalyysi, jossa mennään syvemmälle syihin miksi USAssa on evoluutioepäilyä enempi kuin Euroopassa.
Syitä on jo oheisessa linkissäkin (tosin minulta meni jo tukkoon) lueteltu kolme:

1-Euroopassa protestanttiset kirkot jotka erosi katolisista uskonpuhdistuksesta, säilyttivät hierarkkisen rakenteen. USA:ssa siirtolaisasutukse myötä kirkoista tuli lähes täysin itsenäisiä, itsenäisine Raamattu-opistoineen, jossa opetetaan vain Raamattua (ja tullaan kirjaimellisen fundamentalistisesti siihen kiinni)

2-USAssa evoluutiokielteisyys on politisoitunut, varsinkin oikeistoon ja johtavat poliitikotkin (Reagan, Bush jr) ovat julkisesti epäilleet evoluutiota, EU:ssa evoluutioepäily ei gallupeissa noudattanut puoluejakaumaa.

3-tietämättömyys genetiikasta ja biologiasta on USAssa yleistä (käsitteet hukassa, DNA:stakaan ei osata sanoa mitä se on, lähes ½ ei osaa sitä..).

Lopussa sanottu jännä tulos vuodelta 2005: 78% amerikkalaisista hyväksyy evoluution kasveille ja eläimille kun taas ihminen on ilman evoluutiota luotu 64%:n mielestä.

(Eli loogismatemaattisesti päätellen vähintään 42%:n mielestä vain ihminen luotiin, mutta elukat kehittyi vähitellen (vrt Himmler ?))

-------------------------------------------------
http://news.nationalgeographic.com/news/2006/08/060810-evolution.html

Evolution Less Accepted in U.S. Than Other Western Countries, Study
Finds
James Owen
For National Geographic News

People in the United States are much less likely to accept Darwin's
idea that humans evolved from apes than adults in other Western
nations, a number of surveys show.


A new study of those surveys suggests that the main reason for this
lies in a unique confluence of religion, politics, and the public
understanding of biological science in the United States.


When reearchers compared the results of past surveys of attitudes
toward evolution taken in the U.S. since 1985 and similar surveys in
Japan and 32 European countries.


In the U.S., only 14 percent of adults thought that evolution was
"definitely true," while about a third firmly rejected the idea.


In European countries, including Denmark, Sweden, and France, more than
80 percent of adults surveyed said they accepted the concept of
evolution.


The proportion of western European adults who believed the theory
"absolutely false" ranged from 7 percent in Great Britain to 15 percent
in the Netherlands.


The only country included in the study where adults were more likely
than Americans to reject evolution was Turkey.

...
...
-----------------------------------------------

9

802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avocadoman

      Tuollehan oli oikein nimikin, siis sille että jenkeissä nyt sattuu olemaan yhtäaikaa maailman tyhmimmät ja fiksuimmat ihmiset. Jenkeistä mennään kuuhun ja kehitetään lääkkeitä erinäisiin tauteihin, mutta samaan aikaan löytyy kommuuneja joissa raipataan itseään selkään jos tuntee himoa puolisoaan kohtaan ja rukoillaan jotta Jumala parantaisi jonkun flunssan ym.

    • *Rider

      Jee jee, hyvä jenkit.

    • Tulokset eivät mairittele Suomessakaan: vain n. 65% hyväksyy evoluution ja peräti n. 25% ei. Tuo 25% on järkyttävän korkea luku nykyaikana.

      Jopa ainakin päällisin puolin hyvin uskonnollinen Irlantikin pärjää paremmin, ja esim. Ruotsissa ja Tanskassa evoluution hyväksyntä on n. 80%.

      Tietysti näissä tilastoissa olisimielenkiintoista tietää miten tilanne on muuttunut viimeisten vuosimymmenien aikana.

      • Hapkidod

        25% evoluution kieltävistä on valtavasti tosiaan nykyaikana, onko kyseessä kirkollistutkimus vaiko onko sinulla antaa tarkemmin linkkiä asiasta?

        Kirkollistutkimus ainakin teetti 2004 (vaiko 2003?) gallupin jonka mukaan Jumalaan uskoi 80%, muuhun kristilliseen ideologiaan (kuten Saatanaan) keskimäärin 15% ja suoraan luomiseen uskottiin jotakuinkin 25-28%. Tässä pitää ottaa tosin huomioon se että kyseessä oli gallup niille jotka kuuluivat kirkkoon, eli se lähes kolmannes jotka uskoisivat suoraan luomiseen lasketaan kirkkoon kuuluvista, ei koko kansasta.


      • Hapkidod kirjoitti:

        25% evoluution kieltävistä on valtavasti tosiaan nykyaikana, onko kyseessä kirkollistutkimus vaiko onko sinulla antaa tarkemmin linkkiä asiasta?

        Kirkollistutkimus ainakin teetti 2004 (vaiko 2003?) gallupin jonka mukaan Jumalaan uskoi 80%, muuhun kristilliseen ideologiaan (kuten Saatanaan) keskimäärin 15% ja suoraan luomiseen uskottiin jotakuinkin 25-28%. Tässä pitää ottaa tosin huomioon se että kyseessä oli gallup niille jotka kuuluivat kirkkoon, eli se lähes kolmannes jotka uskoisivat suoraan luomiseen lasketaan kirkkoon kuuluvista, ei koko kansasta.

        Ei ole tarkempaa linkkiä, enkä tiedä miten tuo Millerin gallup tehtiin. Otin nuo Suomen luvut silmämääräisesti siitä NG:n artikkelin kuvasta. Virhemarginaali on siis useampi prosentti jo siksi :)

        Joka tapauksessa Suomessa on vielä paljon työtä tehtävänä. Ja tuo kirkon gallup on tuon kanssa aika hyvin synkassa.


      • illuminatus kirjoitti:

        Ei ole tarkempaa linkkiä, enkä tiedä miten tuo Millerin gallup tehtiin. Otin nuo Suomen luvut silmämääräisesti siitä NG:n artikkelin kuvasta. Virhemarginaali on siis useampi prosentti jo siksi :)

        Joka tapauksessa Suomessa on vielä paljon työtä tehtävänä. Ja tuo kirkon gallup on tuon kanssa aika hyvin synkassa.

        Se pylväikkö NG:ssä taisi olla kyllä minunkin täällä aikoinani esittelemästä Eurobarometristä joka julkaistiin viime kesänä (June 2005).
        Mulla on se koko
        292 sivunen nivasta elektronisesti levyllä..

        Suomessa 21% uskoo ihmisten eläneen dinojen kanssa samanaikaisesti, Ruotsissa vain 9%, I-Britanniassa näin uskoo peräti 28%.

        Suomalaisista 19% uskoo, että antibiootit tappaa viruksia yhtä hyvin kuin bakteereja, ruotsalaisista näin uskoo 18%.
        Suomalaissta 27% uskoo että laser toimii ääniaalloilla, ruotsalaisista näin uskoo 21%.

        Kysymykseen "ihmiset sellaisina kuin me tunnemme tänään, kehittyivät varhaisemmista eläinlajeista"
        Suomalaiset vastasivat:
        66% Joo, 27% ei, 7% en tiedä
        Ruotsalaiset vastasivat:
        82% Joo, 13% ei, 5% en tiedä
        Brittiläiset vastasivat:
        79% Joo, 13% ei, 8% en tiedä


        Dinokysymys ei paljasta välttämättä YECismin osuutta, kyse voi olla piirros/dokumenttikuvien suhteesta jota on tv:ssä ollut tms.

        Kysymykseen "Mantereet ovat liikkuneet miljoonia vuosia ja liikkuvat tulevaisuudessakin"
        Suomalaiset vastasivat:
        92% joo, 6% ei, 2% en tiedä
        Ruotsalaiset vastasivat:
        94% joo, 3% ei, 3% en tiedä


        Lähde Eurobarometri June 2005.


      • MrKAT kirjoitti:

        Se pylväikkö NG:ssä taisi olla kyllä minunkin täällä aikoinani esittelemästä Eurobarometristä joka julkaistiin viime kesänä (June 2005).
        Mulla on se koko
        292 sivunen nivasta elektronisesti levyllä..

        Suomessa 21% uskoo ihmisten eläneen dinojen kanssa samanaikaisesti, Ruotsissa vain 9%, I-Britanniassa näin uskoo peräti 28%.

        Suomalaisista 19% uskoo, että antibiootit tappaa viruksia yhtä hyvin kuin bakteereja, ruotsalaisista näin uskoo 18%.
        Suomalaissta 27% uskoo että laser toimii ääniaalloilla, ruotsalaisista näin uskoo 21%.

        Kysymykseen "ihmiset sellaisina kuin me tunnemme tänään, kehittyivät varhaisemmista eläinlajeista"
        Suomalaiset vastasivat:
        66% Joo, 27% ei, 7% en tiedä
        Ruotsalaiset vastasivat:
        82% Joo, 13% ei, 5% en tiedä
        Brittiläiset vastasivat:
        79% Joo, 13% ei, 8% en tiedä


        Dinokysymys ei paljasta välttämättä YECismin osuutta, kyse voi olla piirros/dokumenttikuvien suhteesta jota on tv:ssä ollut tms.

        Kysymykseen "Mantereet ovat liikkuneet miljoonia vuosia ja liikkuvat tulevaisuudessakin"
        Suomalaiset vastasivat:
        92% joo, 6% ei, 2% en tiedä
        Ruotsalaiset vastasivat:
        94% joo, 3% ei, 3% en tiedä


        Lähde Eurobarometri June 2005.

        Astrologiaa piti tieteellisenä 11% suomalaisista, 33% ruotsalaisista ja 36% briteistä.

        Historiaa piti tieteellisenä 42% suomalaista, 48% ruotsalaisista ja vain 21% briteistä.
        (Taloustieteellä meni vielä huonommin, I-Britanniassa vain 29% piti sitä tieteellisenä eli vähemmän tieteellisenä kuin astrologiaa..)


      • Nymphalis
        MrKAT kirjoitti:

        Astrologiaa piti tieteellisenä 11% suomalaisista, 33% ruotsalaisista ja 36% briteistä.

        Historiaa piti tieteellisenä 42% suomalaista, 48% ruotsalaisista ja vain 21% briteistä.
        (Taloustieteellä meni vielä huonommin, I-Britanniassa vain 29% piti sitä tieteellisenä eli vähemmän tieteellisenä kuin astrologiaa..)

        Varmaan keskimäärin yhtä vähän ihmiset ymmärtävät kumpaakaan.


    • Nocturna

      en ymmärtänyt taaskaan sanaakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe