Kouluruoka korkeatasoista

Ja ravitsevaa

kokemukset kouluruuan tasosta ovat hyvät kautta suomen.

Kouluissa tarjotaan edullista ruokaa jonka taso on maailmanlaajuisesti todettu parhaaksi maailmassa.

Se joka edullista ruokaa moittii on varmasti maksukykyinen ja pystyy syömään ravintolassa ja valmistamaan ruokansa itse.

Herkutteluun kouluissamme ei koskaan tule olemaan varaa vaan tarjonta joko tulee laajentumaan eri maksuluokkiin elintason mukaan tai sitten kouluruuan taso tullaan säilyttämään edelleenkin kustannustason mukaisena herkullisena arkiruokana.

Jos valitus kouluruuasta ja sen hinta-laatu suhteesta on ylivoimainen ymmärtää voi tutustua aiheeseen laajemmin ja käydä keittiön puolella.

17

1134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Mielestäni parempa keino olisi, että opiskelijoille annettaisiin ruokaraha jonka voivat käyttää valintansa mukaan kouluruokaan tai johonkin muuhun. Tällöin kouluissa olisi pakko tarjota hyvää ruokaa tai monet sitä ei ostaisi.

      Ainakin meidän koulussa salaatin tomaatit maistuu homeelta. jne... ei siis laatua nähnytkään.

      Ja sitä en ymmärrä miksi kouluissa pitää tarjota ruokaa jota kukaan ei oikein syö? Kuten maksalaatikkoa, puuroja jne... noita jää roskiin älyttömiä määriä.

      • revittäisii:)

        kun pennuille lyötäisiin viiskytäcenttiä käteen ja lähetettäis kartsalle syömään.


    • ....

      Kahdeksan vuotta kouluruokaa eri kouluissa syöneenä uskallan sanoa, että laatu todella vaihtelee. Joissain kouluissa ruoka on todella maittavaa ja monipuolista vaikka halvalla tehdäänkin. Nykyisessä koulussani on ruuan valmistusorganisaatio muuttunut (ei siis ole koulukeittola enää...)ja samalla ruuan taso on laskenut tyydyttävästä/hyvästä lähinnä välttävään/kelvottomaan. Opettajana en ehdi 15 minuutissa muualle koululta syömään, opettajanhan pitää valvoa lasten ruokailua vaikkei itse söisikään. Eli ainut vaihtoehto on ottaa omat eväät mukaan :( Opettajana myös maksan ruuasta (sama hinta myös puuropäivinä) ja kyllä harmittaa syödä esim. köntiksi paistettua tönkkösuolattua "lasagnea" tai suolatonta ja maustamatonta veteen keitettyä "kalakeittoa" joka koostuu seistä,perunasta ja porkkanaraasteesta...Monet yksinkertaisetkin ruuat on viimeaikoina onnistuttu pilaamaan, ilmeisesti kiire on keittiöllä niin kova, ettei edes suolaa kerkiä kukaan maistaa :( ja ammattiylpeydestä ei tietoakaan...

    • elämme nykyaikaa

      Kouluruoka on hyvälaatuista kun vertaa hintaan, siinä olet oikeassa. Kuitenkin on myös parannettavaa nimittäin monipuolisuudessa. Samoja muutamia ruokalajeja kierrätetään joka viikko (omassa kouluissa esim. jauhelihamuussilaatikko eri nimillä, samoin jauhelihakeitto). Ruokalajien valintaan vaikuttaa tietenkin hinta, mutta samojen ruokien kierrätys vuodesta toiseen puuduttaa kenen tahansa makuhermot. Uusia ruokalajeja (varmasti löytyy myös edullisia) pitäisi kokeilla useammin ja muuttaa sitä ruokalistaa aktiivisemmin. Tietenkään mitään purilaisia, pitsoja tai ranskalaisia ei tule ruokailussa tarjota, mutta kenties risotat, lasagnet ja erilaiset pastat menisivät hyvin kaupaksi? Suomalaisia perinneruokiakaan ei tule hylätä, mutta ei niitä samoja aina jaksa syödä sekä kotona että koulussa.

      • iiiikka

        Valitettavasti tämä ei ole totta, vaan kouluruoka on yllättävän epäterveellistä. Koulussa tarjotaan einesruokaa (Saarioinen, Atria, Valio jne..), jossa on paljon rasvaa, proteiineja ja lisäaineita, eikä kovinkaan paljoa vitamiineja ja kivennäisaineita. Myöskin vaaleaa leipää on tarjolla, joka ei tosiaankaan ole ravitsevaa - ruisleivässäkin on vehnäjauhoja ja tiesmitä.
        En käsitä, kuinka joku voi pitää kouluruokaa ravitsevana - ilmeisesti tällöin omat ruokailutottumukset eivät ole kovinkaan terveelliset.


      • eineslihapullat
        iiiikka kirjoitti:

        Valitettavasti tämä ei ole totta, vaan kouluruoka on yllättävän epäterveellistä. Koulussa tarjotaan einesruokaa (Saarioinen, Atria, Valio jne..), jossa on paljon rasvaa, proteiineja ja lisäaineita, eikä kovinkaan paljoa vitamiineja ja kivennäisaineita. Myöskin vaaleaa leipää on tarjolla, joka ei tosiaankaan ole ravitsevaa - ruisleivässäkin on vehnäjauhoja ja tiesmitä.
        En käsitä, kuinka joku voi pitää kouluruokaa ravitsevana - ilmeisesti tällöin omat ruokailutottumukset eivät ole kovinkaan terveelliset.

        Enpä ole koskaan tavannut koulussa minkäänlaisia "aitoja" (eli ei eines) lhapullia. Kaikki kana-, kala- ja lihapullat on niitä kaupan pahanmakuisia harmaita kikkareita (eivät ole lihaa nähneetkään). Samoin on myös kana- ja kalapuikkojen sekä kana- kala ja lihapihvien kanssa. Myös kaikki letut (veri-, pinaatti- ja jälkiruokaletut) ovat eineksiä. Kiisseli tehdään jauheesta jolloin siinä on vähintäänkin eksoottinen koostumus (ihme höttöä).

        "Leipänä" oli ensimmäiset yhdeksän kouluvuoteni ajan näkkileipä, herkkuna oli keittopäivisin "pullaleipää" eli vitivalkoista vehnämössöä. Lukiossa oli sen sijaan pakkasesta otettua (n. kerran kuussa tuoretta, muuten puolijäistä, muutaman kerran tunkkaisen homeinen maku) "ruis"leipää (sis. myös rutkasti vehnää) ja myöskin siellä herkuteltiin pullaleivällä satunnaisesti (n. 1 kerran viikossa).

        Perunat on aina ostettu isoissa tölkeissä valmiiksi kuorittuina, jolloin niihin muodostuu vähintäänkin mielenkiintoinen vahakuori.

        Salaattina oli useimmiten porkkana- tai kaaliraastetta, ihan terveellistä, mutta ei sovi herkkävatsaisille.


      • Opettaja NN
        iiiikka kirjoitti:

        Valitettavasti tämä ei ole totta, vaan kouluruoka on yllättävän epäterveellistä. Koulussa tarjotaan einesruokaa (Saarioinen, Atria, Valio jne..), jossa on paljon rasvaa, proteiineja ja lisäaineita, eikä kovinkaan paljoa vitamiineja ja kivennäisaineita. Myöskin vaaleaa leipää on tarjolla, joka ei tosiaankaan ole ravitsevaa - ruisleivässäkin on vehnäjauhoja ja tiesmitä.
        En käsitä, kuinka joku voi pitää kouluruokaa ravitsevana - ilmeisesti tällöin omat ruokailutottumukset eivät ole kovinkaan terveelliset.

        että oikeassa olet! Suolaa tuntuu olevan aivan älyttömästi, koska jalat turpoavat ruokailun jälkeen. Usein ruoka on myös äärettömän rasvaista.

        Laatu riippuu kylläkin uskomattoman paljon yhdestäkin henkilöstä: koulussamme emäntä vaihtui, jonka jälkeen ruuan laatu laski dramaattisesti.


    • kaskas

      minä olen vegetaari, en syö punaista lihaa (possu, lehmä, lammas...) enkä kanaa. meidän pieni koulumme ei tarjoa kasvisvaihtoehtoa (olen lukiossa) vaikka sitä olen kysynytkin. punaista lihaa on n. neljä kertaa viikossa. näinä päivinä syön näkkileipää voilevin kera, maitoa ja salaattia(jos sitä siis on tarjolla).
      yleensä ateria koostuu: perunaa, punaista lihaa, salaattia (ei aina, jos on se koostuu lähinnä kaalesta ja parista kurkunpalasta)(parhaimpina päivinä myös lämmintä salaattia esim. kukkakaalta jolloin olen innoissani) ja maitoa ja vettä juomaksi.
      tai sitten lihakeitto ja maito ja vesi juomaksi. senlisäksi näkkileipää on aina tarjolla.

      näin siis 4/5 aterioista.

      ja ruoka on oikeastaan hyvin pahaa.

      • Erere

        Eikös tuo ole sama kuin vegaani?
        Siis ei maitoa, voita jne....


      • vegetaari
        Erere kirjoitti:

        Eikös tuo ole sama kuin vegaani?
        Siis ei maitoa, voita jne....

        tarkemmin olen pechovegetaari.

        vegaani on ettei syö mitään eläinperäistä. vegetaareja taas on moneen lähtöön, jotkut syövät enemmän eläinperäistä, toiset vähemmän.

        ja itse siis olen jättänyt punaisen lihan ja kananlihan.


    • koulupoika

      En tiedää mistä koulust oot repässy ton että ravitsevaa tai edes hyvänmakuista. Meidän koulun ruoat, etenkin salaatit ovat pohjanoteerauksia joita ei kuolematta syö... porkkanaraastetta on kerran kuukaudessa joka harmittaa minua tosissaan eikä salaattiraastetta ja lehtisalaattia ole ollenkaan tarjolla. Toissa vuonna kesä meni hyvin ja vartalo oli hyvässä kunnossa. (sixpackit ja hyvä fiilis) Sen jälkeen kun koulut alko niin alko paskanen alamäki halveksuttavan ala-arvoisen sianruoan takia ja helmikuussa olin alipainoinen, vitivalkonen ja hemoglobiini oli tosi alhaalla.
      Koulun ruokaa pitäisi tosissaan parantaa. Pitäisi alkaa valmistamaan ravintopitoista ruokaa eikä sellaista koulun normaalia paskaa jossa käytetään raaka-aineita n.50 ihmiselle kun meidän koulussa on 370 oppilasta, millä lie vedellä jatkavat ruokiaan. Ja ennen kaikkea ruoka ei vaihdu yhtään vuodessa (aliravinnepitoista); laimeita keittoja, jotain sekametelisoppia, kalalaatikoita/lasagneja yms, "MESIKÄMMENKASTIKE" (jota on joka viikko: laimeasti jauhelihaa ja mautonta ruskeata kastiketta), puuroa ja kivipullia (lihapullia)... siinäpä se oli.
      Koulussa pitäisi alkaa tekemään perinteisiä, ravitsevia ruokia joissa on niille ominainen maku. Koulun kaalikeitolla ja kalakeitolla ei ole huomattavaa eroa.
      Tsemppiä koulussa oppilaille ja koittakaa pärjätä.

      • yllättynyt

        Aika paksua tekstiä xD "Meidän koulun ruoat, etenkin salaatit ovat pohjanoteerauksia joita ei kuolematta syö..."

        Kummasti sinäkin vielä hengität :D

        "Toissa vuonna kesä meni hyvin ja vartalo oli hyvässä kunnossa. (sixpackit ja hyvä fiilis) Sen jälkeen kun koulut alko niin alko paskanen alamäki halveksuttavan ala-arvoisen sianruoan takia ja helmikuussa olin alipainoinen, vitivalkonen ja hemoglobiini oli tosi alhaalla."

        Olet sairastunut jotenkin muutoin kuin aliravitsemukseen. Kävithän lääkärissä? Terve ihminen ei noin nopeasti "rapistu".

        Missähän kouluissa te oikein olette kun niissä missä minä olen olen opiskellut on aina ollut hyvää ruokaa!?! Vai onko niin että nirsot valittaa..?


    • ...

      Ihan samaa mieltä, en kyllä oikein ymmärrä kouluruosta valittajia. Tänäänkin oli nakkikastiketta ja mausteisia perunoita, eikä ollut "pahaa"!

      Koulun parhaimpiin ruokiin taas lukeutuvat hernekeitto, pinaattiletut ja varsinkin yläasteilla juhlapäivinä tarjotut HERKUT.

      • koulupoika

        Tänäänpä oli puuroa normaaliin tapaan, meni näkkäriks. Onneks pääsi kotiin syömää kunnon nakkikeittoo ja ruisleipää. En ole nirso, täällä kouvolassa ei ruoat ole vaan parhaimmasta päästä ja parhaimmassa laadussa.


      • keittiö tärkeä

        Pienissä kouluissa ruoka on usein hyvää, koska se on tehty koulun keskuskeittiössä. Suuremmissa kouluissa ruoka tulee usein keskuskeittiöltä (ruokatehtaalta koneiden tekemänä) josta ruoka pakataan astioihin ja viedään kouluihin uudelleen lämmitettäväksi. Laatu vaihtelee erittäin paljon, joten turha väittää että jos ruoka teidän koulussa on hyvää niin se on sitä kaikkialla.


      • entinen kouluruokailija
        keittiö tärkeä kirjoitti:

        Pienissä kouluissa ruoka on usein hyvää, koska se on tehty koulun keskuskeittiössä. Suuremmissa kouluissa ruoka tulee usein keskuskeittiöltä (ruokatehtaalta koneiden tekemänä) josta ruoka pakataan astioihin ja viedään kouluihin uudelleen lämmitettäväksi. Laatu vaihtelee erittäin paljon, joten turha väittää että jos ruoka teidän koulussa on hyvää niin se on sitä kaikkialla.

        Olen samaa mieltä, mutta ei ehkä voida sanoa "pienissä kouluissa" sillä maaseudulla pienissä kouluissa voi olla vaikka kuinka kammottavaa ruokaa, kun taas itse kävin yläasteen ja lukion melko suuressa koulussa Helsingissä, jossa lähes kaikki tehtiin itse ja oli niin uskomattoman hyviä ruokia, että tekisi mieli monenkin vuoden jälkeen käydä kysymässä reseptiä.
        Lempiruokiani olivat tortillat, jotka sai itse täyttää, ihana maustettu kanakeitto ja tuoreet sämpylät, lihamureke sienikastikkeella, spagetti bolognese salaisella reseptillä... Kukaan ei koskaan valittanut, päinvastoin. Ruokailu oli päivän kohokohta. Iltapäivällä sai parilla markalla ostaa keittiöstä tuoreita munkkeja ja lettuja.
        Kouluruokamme valittiin joka vuosi City-lehdessä kaupungin parhaaksi.

        Ihmettelen suunnattomasti, miten kouluruokaa varten käytettävät rahat jaetaan koulujen kesken, vai onko niiden oikeanlaisessa käyttämisessä koulukohtaisia ongelmia.


    • Laatutietoinen

      Laitappas kiiruusti linkkiä siihen anonyymiin tutkimukseen. Turha muuten esitellä mitään p*skaa faktana. Valitettavasti laatu maksaa - aina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      300
      3455
    2. 204
      2951
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1425
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1304
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe