Oli erimielisyyttä ystävien kanssa siitä että mitä osaa Suomea kutsutaan Sydänmaaksi. Minä ehdotin Etelä-Pohajnmaan järviseutua. Siellä oli jossain Ähtärin suunnalla Sydänmaa-niminen pieni asemakin. Eikö?
Sydänmaa - mikä osa Suomea?
7
1042
Vastaukset
- Cœur du pays
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sydänmaa
"kaks on leukaa, yksi silmä, sydäntä vain puolikas"
"Då kom Klingspor, fältmarskalken, stolt som majestätet självt
Med två hakor och ett öga och av hjärta knappt en hälft,..." Suomessa on useita paikkakuntia, joiden nimi on Sydänmaa; tunnetuin lienee Alavudella.
Yleisnimenä ”sydänmaa” tarkoittaa – ehkä hiukan yllättäen – syrjäseutua, asumatonta tai harvaan asuttua aluetta.- lauletaan
Tukkijoella
Sanat: Teuvo Pakkala Säv. Oskar Merikanto
1. Vielä niitä honkia humisee tuolla Suomen sydänmailla. Vielä niitä ollaan reippaita poikia tukkijoilla vailla.
Ei vaan taideta kertoa tarkemmin, missä sydänmaa sijaitsee. Ei näytä olevan ainakaan kirjoituksen perusteella mikään paikkakunta.
- Cœur du Pays
VRK:n palvelun https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1 mukaan Suomessa on tällä hetkellä noin 140 sukunimen Sydänmaanlakka kantajaa.
Marjanpoimintaan erikoistuneet kanssaihmiset varmaankin osaisivat selittää, millainen aarre tuollainen lakka on ja mistä sellaisen tavoittaa.
Korpilakoistakin olen kuullut puhuttavan – jopa kahdessa eri merkityksessä.
Kuluneena suvena pari viikkoa Suomen sydänmailla viettäessäni poimin korkeimman omakätisesti liki litran lakkoja, mikä on minulle tuikiharvinainen saavutus! Korpeen asti ei ollut pakko talsia - tuskin viittäkymmentä metriä etäämmälle tarvitsi autolta poistua ja kevytkenkäisenä miehenä pärjäsi jalkojaan kastelematta.- Ulkosuomalainen
"Sydänmaanlakka". Minä en haluaisi mitään elimen nimeä, edes osaksi sukunimeäni. Pohjanmaalla on kyllä Maksamaa, jossa enemmistän kieli taitaa olla ruotsi eli ruotsiksi Maxmo.
- Noita...
Ulkosuomalainen kirjoitti:
"Sydänmaanlakka". Minä en haluaisi mitään elimen nimeä, edes osaksi sukunimeäni. Pohjanmaalla on kyllä Maksamaa, jossa enemmistän kieli taitaa olla ruotsi eli ruotsiksi Maxmo.
Haimakainen 248 nimenkantajaa
Suonio 237
Sappinen 231
Rauhanen 206
Suoninen 164
VRK:n tilastojen mukaan.
Joskus meillä oli puolustusministerinä mies nimeltä Suorttanen – ei kuitenkaan Aorttanen. - ulkosuomalainen
Noita... kirjoitti:
Haimakainen 248 nimenkantajaa
Suonio 237
Sappinen 231
Rauhanen 206
Suoninen 164
VRK:n tilastojen mukaan.
Joskus meillä oli puolustusministerinä mies nimeltä Suorttanen – ei kuitenkaan Aorttanen.Suvussani on ollut Sikiö-nimeä kantavia. He ottivat tosin toisen nimen jo vuosikymmeniä sitten. Sikiöllä on kuitenkin voinut olla jokin muukin merkitys suomen kielessä kuin ihmisalkio kohdussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985