Ymmärrän hyvin tuntemukset ja kokemukset tyrkytyksen uhrina olosta. Sallinette, että selitän vähän lisää.
Me Jehovan todistajat emme todellakaan halua olla tyrkyttäjiä. Sellaisen tuntu kertoo epäonnistumisesta käynnillämme. Niinpä me oikein harjoittelemalla harjoittelemme viikoittain omissa kokouksissamme, jotta voisimme jäljitellä Jeesusta, todellista keskustelutaidon mestaria vieraita ihmisiä tavatessamme.
Jeesuksen seurassahan hyvin monenlaiset ihmiset tunsivat rentoutuvansa ja virkistyvänsä. Hän kertoi kuvauksia aivan lähiympäristöstä ja antoi niille sitten hengellisen sisällön. Ja kansaa kerääntyi hänen ympärilleen, kun hän itse oli tehnyt useimmiten ensin aloitteen.
Me pyrimme keskustelemaan kanssasi tasan sellaisista asioista, jotka sinua kiinnostavat, toki mieluiten johonkin raamatulliseen asiaan liittyen. Eikö ole totta, että meillä kaikilla on tarve pohtia elämän tarkoitusta ja muita kaikille ihmisille tärkeitä asioita? Tai maailman menoa, esimerkiksi sitä, hyökätäänkö Iraniin ja pysyyköhän Pohjois-Korean hirmuhallitsija vallassa.
Haluamme tarjota sinullekin tilaisuuden käyttää erästä maailmanlaajuista keskustelufoorumia hyödyksesi ja vielä omassa kotonasi. Voit tilaisuudesta kieltäytyäkin, siihen sinulla tietysti on täysi oikeus. Mutta tiedä, että emme takuulla halua käynneillämme sinulle mitään pahaa, sen ilmeisesti ymmärrätkin.
Voit olla levollisin mielin
19
1364
Vastaukset
- Yökkäämiseni
kysyy 20 vuotta erotettuna olleena ja sitämyöten jopa vanhempiensa hylkäämänä (ts. puhumattomia, kunnea palaisin seurakuntaan).
Joten jätä tuo ylimielinen , kaikkitietävä mielenlaatusi roskakoriin. - theos
...minun kotiini. Jos et asu pk-seudulla ja pelkäät matkan olevan liian pitkän, niin voithan aloittaa sen sähköpostitsekin.
[email protected]- Markku_Meilo
Jos asuu pääkaupunkiseudulla, niin minä käyn vaikka hakemassa kotiini ja palautan lähtöpaikkaan. Yksi tyttö jo pyysi UK-lupaa, mutta hänellä lienee muita kiireitä.
- Vilpittömyys
>>>Me pyrimme keskustelemaan kanssasi tasan sellaisista asioista, jotka sinua kiinnostavat, toki mieluiten johonkin raamatulliseen asiaan liittyen. Eikö ole totta, että meillä kaikilla on tarve pohtia elämän tarkoitusta ja muita kaikille ihmisille tärkeitä asioita?
- pöytään
Ei lahkolaisella ole mitään keskustelutarvetta eikä -halua, vaan värväys, koska lahkojohto on opettanut hänelle, että sitä kautta hän saa mahdollisuuden paratiisiin todennäköisemmäksi. (vartiotornikuvat ovat juuri paratiisikuvia, jossa todistaja syö eksoottisia hedelmiä ja rapsuttaa tiikeriä korvan takaa).
Herrick Åberg kirjassaan "Nykyajan baabelin orjat" kertoo kuinka tuolloin aikoinaan rajoitettiin värväyskäyntejä johdon määräyksillä, jotta useammalla olisi mahdollisuus kuulla totuus (näin lahkolaiset itse kutsuvat asiaansa) koska lahkojohto tiesi että jo 1975 olisi maailmanloppu.
Mutta muutoin tulisi hyvien tapojen mukaan esittää asiansa vastavaatimukset myös heti, että jos lahkoon liityt, sinua painostetaan katkaisemaan lahkon ulkopuoliset ihmissuhteet, sinua vaaditaan antamaan paperilla tilitys lahkon hyväksi tehdyistä värväystunneista, vaaditaan periaatteessa käymään viikossa, onko se 3 krt lahkon kirkossa, noudattamaan pukeutumiskoodia, alistumaan käräyttämissääntöihin, eli sinun tulee ja sinut voidaan käräyttää lahkon määrittelemien rikkeiden tekemisestä, joista seuraa, kurinpitomenettely ja kaikenlaista lapsellista nöyryytystä. ym ym ym - on lahko
pöytään kirjoitti:
Ei lahkolaisella ole mitään keskustelutarvetta eikä -halua, vaan värväys, koska lahkojohto on opettanut hänelle, että sitä kautta hän saa mahdollisuuden paratiisiin todennäköisemmäksi. (vartiotornikuvat ovat juuri paratiisikuvia, jossa todistaja syö eksoottisia hedelmiä ja rapsuttaa tiikeriä korvan takaa).
Herrick Åberg kirjassaan "Nykyajan baabelin orjat" kertoo kuinka tuolloin aikoinaan rajoitettiin värväyskäyntejä johdon määräyksillä, jotta useammalla olisi mahdollisuus kuulla totuus (näin lahkolaiset itse kutsuvat asiaansa) koska lahkojohto tiesi että jo 1975 olisi maailmanloppu.
Mutta muutoin tulisi hyvien tapojen mukaan esittää asiansa vastavaatimukset myös heti, että jos lahkoon liityt, sinua painostetaan katkaisemaan lahkon ulkopuoliset ihmissuhteet, sinua vaaditaan antamaan paperilla tilitys lahkon hyväksi tehdyistä värväystunneista, vaaditaan periaatteessa käymään viikossa, onko se 3 krt lahkon kirkossa, noudattamaan pukeutumiskoodia, alistumaan käräyttämissääntöihin, eli sinun tulee ja sinut voidaan käräyttää lahkon määrittelemien rikkeiden tekemisestä, joista seuraa, kurinpitomenettely ja kaikenlaista lapsellista nöyryytystä. ym ym ymEsimerkkinä vielä tämä netti.
Lahkolainen neuvotaan olemaan tulematta uskontoaiheisille net-palstoille.
Täällä todistajana esiintyvät korostavat että se ei ole totta taikka että tänne saa tulla.
Käytännössä varsinaiset todistajat eivät tänne tule.
Asia sanottavissa niinkin, että lahkoon jää värväysharavoinnin jäljiltä ne, jotka haluavat neuvoja 100 %:sti noudattaa.
- a v a
>>>Me Jehovan todistajat emme todellakaan halua olla tyrkyttäjiä.>>>
Ovella käyntinne tarkoitushan on saada aikaan sujuva uusintakäynti samaan osoitteeseen. Tämän vuoksi kirjaatte ylös mitä ovenavaaja on teille puhunut, jotta seuraavan kerran tällä ovella osaisitte aloittaa puheenne houkuttelevasti juuri ovenavaajaa kiinnostavista keskustelunaiheista.
Uusintakäynnin tarkoitus on aikaansaada raamatuntutkistelu, joka käytännössä tarkoittaa kuitenkin teidän Jehovan todistajien hallintoelimen julkaisemien kirjojen, hallintoelimen omien, alati muuttuvien raamatuntulkintojen tutkimista. Hallintoelimen julkaisemiin tutkistelukirjoihin on painettu kysymykset ja ainoat oikeat vastaukset, hallintoelimen kulloisetkin "totuudet", valmiiksi.
Tarkoitushan on että tutkijaoppilas oppii lausumaan hallintoelimen tutkistelukirjaan valmiiksi painetut vastaukset/ajatukset "omin sanoin", ikään kuin oppilas ilmaisisi yksin omia johtopäätöksiään vastauksia tutkistelukirjan kysymyksiin antaessaan.
Tutkistelun edistyessä on tarkoitus saada tutkijaoppilas innostumaan kokouksissa käymisestä. Ja kokouksissa käymisen alkamisen jälkeen on tarkoitus valmistaa tutkijaoppilas kastamattomaksi julistajaksi. Ja lopullinen askel onkin sitten kaste Jehovan todistajaksi.
Eikö näin ole?- UskoToivo
>>Eikö näin ole?
Kyllä näin on.
>>Hallintoelimen julkaisemiin tutkistelukirjoihin on painettu kysymykset ja ainoat oikeat vastaukset, hallintoelimen kulloisetkin "totuudet", valmiiksi.
Haluasin vielä erikseen korostaa erästä asiaa. Silloin, kun joku tutkii asioita Jehovan todistajien kanssa eikä ole vielä käynyt kasteella, on oikeus esittää minkälaisia kysymyksiä vain. Ihan mitä tahansa. Niihin pyritään vastaamaan. Mutta sen jälkeen, kun henkilö on kastettu Jehovan todistajaksi, tuo tilanne muuttuu ratkaisevasti. Enää ei olekaan mahdollista kysyä mitä vain. On tehtävä vain "oikeita" kysymyksiä. Jos "erehtyy" kysymään "vaikeita" tai "kiusallisia" kysymyksiä, aletaan katsoa kieroon. Ja jos nämä kysymykset jatkuvat, puhumattakaan siitä, että jotain kyseenalaistetaan, uhkaa jo "luopiokirves", leima otsaan, siinä on ja pysyy. Sitten alkaakin henkilön karttaminen ja vähitellen vanhimmat alkavat harkita kutsua oikeuskomiteaan.
Joten, jos teillä tutkisteluoppilailla on jotain kysyttävää vaikeista aiheista, ne kannattaa tehdä ennen kastetta, ei enää sen jälkeen. - tämä luopio leima
UskoToivo kirjoitti:
>>Eikö näin ole?
Kyllä näin on.
>>Hallintoelimen julkaisemiin tutkistelukirjoihin on painettu kysymykset ja ainoat oikeat vastaukset, hallintoelimen kulloisetkin "totuudet", valmiiksi.
Haluasin vielä erikseen korostaa erästä asiaa. Silloin, kun joku tutkii asioita Jehovan todistajien kanssa eikä ole vielä käynyt kasteella, on oikeus esittää minkälaisia kysymyksiä vain. Ihan mitä tahansa. Niihin pyritään vastaamaan. Mutta sen jälkeen, kun henkilö on kastettu Jehovan todistajaksi, tuo tilanne muuttuu ratkaisevasti. Enää ei olekaan mahdollista kysyä mitä vain. On tehtävä vain "oikeita" kysymyksiä. Jos "erehtyy" kysymään "vaikeita" tai "kiusallisia" kysymyksiä, aletaan katsoa kieroon. Ja jos nämä kysymykset jatkuvat, puhumattakaan siitä, että jotain kyseenalaistetaan, uhkaa jo "luopiokirves", leima otsaan, siinä on ja pysyy. Sitten alkaakin henkilön karttaminen ja vähitellen vanhimmat alkavat harkita kutsua oikeuskomiteaan.
Joten, jos teillä tutkisteluoppilailla on jotain kysyttävää vaikeista aiheista, ne kannattaa tehdä ennen kastetta, ei enää sen jälkeen.otsassa?
- UskoToivo
tämä luopio leima kirjoitti:
otsassa?
Entisen seurakuntani sihteeri Helmi Askonen (nimi muutettu) on tehnyt kaikkensa, että minulla tuo leima olisi. Hänet on tosin seurakunnan omissa tutkimuksissa (yli 10 tuntia tiiviitä kuulusteluja) todettu syylliseksi valehteluun ja panetteluun, mutta se ei seurakunnan esivalvojan mielestä ole ollenkaan vaarallista. "Valehdella saa", sanoo tämä hiljaa mumiseva esivalvoja. Hän mumisee niin hiljaa, että on vaikea saada edes nauhalle hänen puhettaan. :) (Ja useimmat lauseet hän aloittaa sanomalla "mutta tota". Tuo piirre häiritsee hieman, kun kuuntelee nauhalta hänen hiljaista muminaansa). :)
Noiden kahden "veijarin" ansiosta jouduin pakenemaan naapuriseurakuntaan noin 20 muun sisaren ja veljen kanssa tämän vuoden alkupuolella, tosin uuden seurakunnan puolelle nämä valheelliset syytökset minua vastaan olivat jo ehtineet levitä. - onpas vaan
UskoToivo kirjoitti:
Entisen seurakuntani sihteeri Helmi Askonen (nimi muutettu) on tehnyt kaikkensa, että minulla tuo leima olisi. Hänet on tosin seurakunnan omissa tutkimuksissa (yli 10 tuntia tiiviitä kuulusteluja) todettu syylliseksi valehteluun ja panetteluun, mutta se ei seurakunnan esivalvojan mielestä ole ollenkaan vaarallista. "Valehdella saa", sanoo tämä hiljaa mumiseva esivalvoja. Hän mumisee niin hiljaa, että on vaikea saada edes nauhalle hänen puhettaan. :) (Ja useimmat lauseet hän aloittaa sanomalla "mutta tota". Tuo piirre häiritsee hieman, kun kuuntelee nauhalta hänen hiljaista muminaansa). :)
Noiden kahden "veijarin" ansiosta jouduin pakenemaan naapuriseurakuntaan noin 20 muun sisaren ja veljen kanssa tämän vuoden alkupuolella, tosin uuden seurakunnan puolelle nämä valheelliset syytökset minua vastaan olivat jo ehtineet levitä.seurakunta!
itse kans vaihdoin seurakuntaa kun en jaksanu tiettyjä ihmisiä entisellä puolella! - a v a
UskoToivo kirjoitti:
>>Eikö näin ole?
Kyllä näin on.
Joten, jos teillä tutkisteluoppilailla on jotain kysyttävää vaikeista aiheista, ne kannattaa tehdä ennen kastetta, ei enää sen jälkeen.>>>Haluasin vielä erikseen korostaa erästä asiaa. Silloin, kun joku tutkii asioita Jehovan todistajien kanssa eikä ole vielä käynyt kasteella, on oikeus esittää minkälaisia kysymyksiä vain. Ihan mitä tahansa. Niihin pyritään vastaamaan.>>>
Mutta Brooklynistä on useamman kerran käynyt kirjallinen käsky että kastamatonta tutkijaoppilasta on mm. hallintoelimen hyviksi katsomien sanallisten esimerkkien avulla phjailtava "totuuden" suuntaan, ts. häntä on koetettava "ohjelmoida" esittämään hallintoelimen perspektiivistä oikeanlaisia kysymyksiä, ja jättämään omien ajatustensa pohjalta syntyneet rönsyilyt sikseen. Eikö näin ole?
- Capybara
"Voit olla levollisin mielin
Kirjoittanut: Arto-JT 30.9.2006 klo 09.45
Jeesuksen seurassahan hyvin monenlaiset ihmiset tunsivat rentoutuvansa ja virkistyvänsä."
Hyvin monenlaiset ihmiset eivät tunne rentoutuvansa eikä virkistyvänsä Jehovan todistajien seurassa. Itse asiassa vain yksi ihmisryhmä tuntee: Hyvässä asemassa olevat Jehovan todistajat. Itse asiassa Jehovan todistajat ovat Suomen vähiten virkistävät ja rentouttava uskonto jos ihmisten mielipidettä kysytään.
"Me pyrimme keskustelemaan"
Keskustelu tarkoittaa ajatusten vaihtoa. Kerro kaikki mitä olet kentältä kotiisi vienyt, vaikka aakkosjärjestyksessä.
"Eikö ole totta, että meillä kaikilla on tarve pohtia elämän tarkoitusta"
Ei. Sellainen kuuluu itseäni paljon fiksummaksi tekeytyville ihmisille.
"Tai maailman menoa, esimerkiksi sitä, hyökätäänkö Iraniin ja pysyyköhän Pohjois-Korean hirmuhallitsija vallassa."
Yhdentekevää.
"Mutta tiedä, että emme takuulla halua käynneillämme sinulle mitään pahaa, sen ilmeisesti ymmärrätkin."
Koska kuitenkin olen hieman epäilevä, voisitko käynnilläsi jättää minulle osoitteesi ja puhelinnumerosi? Eihän sinulle haittaa jos minä ja ystäväni tekisimme vastavierailun kotiisi? Keskusteltaisiin vaikka Vartiotorniseuran hirmuhallinnosta.>>Koska kuitenkin olen hieman epäilevä, voisitko käynnilläsi jättää minulle osoitteesi ja puhelinnumerosi? Eihän sinulle haittaa jos minä ja ystäväni tekisimme vastavierailun kotiisi? Keskusteltaisiin vaikka Vartiotorniseuran hirmuhallinnosta.
Erittäin herkullinen oivallus. Huomasin juuri matkanneeni mielikuvituksessani maahan, jossa jehovantodistajilta heidän ovelta ovelle työssään suurin osa oven avaajista pyytäisi tuon osoitteen. Ja todella tekisi vastavierailun ystävänsä kanssa, keskustellen heidän mielestään merkittävistä asioista.
Asetelma on kiinnostava, joskin mielikuvituksen varaan jäävä, mutta silti.- Markku_Meilo
t-i-u-k-u kirjoitti:
>>Koska kuitenkin olen hieman epäilevä, voisitko käynnilläsi jättää minulle osoitteesi ja puhelinnumerosi? Eihän sinulle haittaa jos minä ja ystäväni tekisimme vastavierailun kotiisi? Keskusteltaisiin vaikka Vartiotorniseuran hirmuhallinnosta.
Erittäin herkullinen oivallus. Huomasin juuri matkanneeni mielikuvituksessani maahan, jossa jehovantodistajilta heidän ovelta ovelle työssään suurin osa oven avaajista pyytäisi tuon osoitteen. Ja todella tekisi vastavierailun ystävänsä kanssa, keskustellen heidän mielestään merkittävistä asioista.
Asetelma on kiinnostava, joskin mielikuvituksen varaan jäävä, mutta silti.Viime yönä ideoimme omassa pienessä Ikean kirkolliskokouksessamme, että josko hankkisimme muutaman lehden ja menisimme ihmisten oville. Jos ovenavaaja väittäisi vastaan, niin löisimme Raamatun kiinni ja toteaisimme ovenavaajan olevan oikeassa. Tämän jälkeen poistuisimme anteeksipyydellen ja ihmetellen, että miksi emme tuota olleet aiemmin havainneet.
- teetee_
Harjoittelemalla harjoittelette keskustelutaitoa, jonka päämäärä on saada uusi lammas joukkoonne. Mahtoiko Jeesus aikoinaan harjoitella tai pienempi suuruus Johanne Kastaja, joka kouitenkin oli tavallinen ihminen. Käsittääkseni JtIen mukaan Johannes K:lla olivain paratiisitoivo, ilmavoimiin ei hänellä ole asiaa.
Asia on todellakin siten kuin rehellisesti kerroit. Viekkaudella he seuraasi pyrkivät teeskennellen olevan kiinnostunu harrastuksistasi y.m. Kalakaveriksikin kelpaa. siin sitten vähitellen ehdotetaan syvempiä keskústeluja ja kas et huomaakaan kun jo tutkit kirja kädessä ja Raamattu vieressä tekstejä ja laittaudut ainakin sen ensimmäisen kerran velvollisuudentunnosta kokoukseen kuuntelemaan ja ah siellähän onkin niin iloinen joukko sinut toivottavasti lämpimästi tervetulleeksi. J.n.e.- Arto-JT
Voima valtakunnan hyvän uutisen saarnaamisen tulee toki ylhäältä: "Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani...maan ääriin asti"(Apt1:8). Jehovan todistajat allekirjoittavat pyhän hengen osuuden työssään täysin kiistatta.
Meidän tulee kuitenkin tehdä oma osuutemme mahdollisimman hyvin, ja myös siitä Vapahtajamme antoi erinomaisen mallin. Ja kyllä siihen vain nyt kuului valmistautuminen ja valmennus hyvästä uutisesta kertomiseen. Miksi se olisi pahasta meidän aikanamme?
Otahan esille Matteuksen 10.luku ja katso miten Jeesus itse opasti julistustyöhön lähtijöitä. Se harjoitus sisälsi seuraavia asioita kenttätyöhön lähtijöille:
-ohjeen siitä kenen luo pitäisi mennä(jae 5,6)
-ohjeen keskustelun aiheesta(jae7)
-(sen aikaiset) ihmelahjoihin liittyneet kehotukset, me emme tietenkään lähde kuolleita herättämään kuin kuvaannollisessa mielessä(jae8)
-varustevalmistelut. Tähän tuli muuten myöhemmille matkoille lisäyksiä!(jae9,10)
-johdantorepliikki ovella(jae12)
-neuvot siltä varalta, ettei vastaan otto ole suopea(jae13-15)
Lisäksi Jeesus neuvoi opetuslapsiaan muullakin tavalla, kuten voit lähijakeista todeta. Eikö Jeesus sinun mielestäsi luottanut pyhän hengen voimaan? "Eli kun ihmisten kotiin mennään", niin valmistautumattako sinä starttaat? Sen täytyy näkyä tuloksissasi, ihan varmasti. Toinen asia on sitten se, kuinka usein Jeesuksen mallin mukaista kodeissa käyntiä harrastat.
Vapahtaja totesi kylläkin, ettei väkivaltaiseen vastarintaan tarvita sanojen etukäteen miettimistä.(jae17-22) Emme mekään sitä varten kokouksissamme harjoittele. Kinaamisreissuille kun emme lähde.
- Galina S.
Kirjoitit:
"Me pyrimme keskustelemaan kanssasi tasan sellaisista asioista, jotka sinua kiinnostavat, toki mieluiten johonkin raamatulliseen asiaan liittyen. Eikö ole totta, että meillä kaikilla on tarve pohtia elämän tarkoitusta ja muita kaikille ihmisille tärkeitä asioita? Tai maailman menoa, esimerkiksi sitä, hyökätäänkö Iraniin ja pysyyköhän Pohjois-Korean hirmuhallitsija vallassa."
Olin luullut, että ette sekaannu politiikkaan. Mikä on jt-uskonnon kanta kahteen esimerkkiin (Iran ja Pohjois-Korea)? Onko teillä jotain poliittista tietoa, jota yleisesti ei tiedetä maailman tulevista tapahtumista? Keskusteletteko myös Suomen mahdollisista hallitusmuutoksista? Eikö ole vaarallista, jos tekee ovityötä esimerkiksi Pohjois-Koreassa ja samalla arvostelee maan johtajaa (hirmuhallitsijaa)? - koo.koo
"Voit olla levollisin mielin"...sanoi susi jänikselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1242637
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau562077Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.241691- 1291518
- 681283
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3641278Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?711200- 891055
- 90969
- 127920