Nokia Missio on kristillistä fundamentalismia

tuomiokapitulin mukaan

Katsokaa Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulin päätöstä 27.9.2006
http://www.tampereenhiippakunta.fi/tuomiokapituli/istunnon_paatoksia/

eli näyttäisi, että Nokia Missio muistuttaa teologialtaan enemmän roomalaiskatolista tai anglikaanista tulkintaa pyhitysopiltaan, koska Koiviston tulkinnan mukaan pyhittyminen on jatkuva prosessi, jossa on tapahduttava kilvoittelua, eli ei ole pyhä heti, kun kasteen ja uskon (rippikoulu ja tunnustus)jälkeen pyhitetään, kuten luterilainen kirkko opettaa, vaan siihen tarvitaan jatkuvaa itsetutkistelua ja taistelua pahaa vastaan, joka tahtoo liata kerran valkaistut häävaatteet. Kumpaa sitten uskoisi? Ainakin aito luterilainen käsitys on mielenterveydelle parempi: kun Jumala tekee pyhitystekonsa Jeesuksen kautta ja näkee meidät Jeesuksen kautta, niin siihen ei ole mitään lisättävää meidän puoleltamme, kuin olla vain armon kerjäläisiä, kuten Paavo Ruotsalainenkin on korostanut.

29

2672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuunnellut

ehkä hengelliset termit ei ole tuttuja ja silloin
      voi syntyä ihan vääriä käsityksiä. Ei kilvoittelu
      tarkoita mitään kauheaa piiskaamista ja itsensä-
      ruoskintaa, vaan yksinkertaisesti kasvamista Ju-
      malan tuntemisessa - aivan samalla tavalla kuin
      meidän pitäis kasvaa myös ihmisinä. Ehkä voisi
      käyttää myös sanaa "kypsyminen."
      Vedotaan kirkon "tunnustukseen" mutta mikä se on?
      Papit ovat saaneet julistaa etteivät usko itse-
      kään siihen mitä Raamattu sanoo, jotkut eivät ko-
      ko Jumalaan. Tähän ei ole puututtu, joskus tosin
      on tullut piispan puhuttelu (muistaakseni Huovi-
      sen) mutta he saavat jatkaa ihan rauhassa viras-
      saan. Mutta kun Markku Koivisto toimii kuten apostolien teoissa kerrotaan (lukekoon jokainen
      itse!) niin se on "tunnustuksen vastaista" - en
      ymmärrä! Olen vuoden verran kuunnellut viikottain
      Koiviston puheita radio Deissä ja puhuu juuri
      niinkuin Raamattu opettaa. Kuunnelkoon jokainen
      vilpitön ihminen itse ja tehköön sitten vasta
      johtopäätöksensä.

• kirjoitusten mukaan

24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. [5. Moos. 13:2-4; 2. Tess. 2:9,10; Ilm. 13:13,14]

1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. [Matt. 24:11; 1. Kor. 14:29; Ilm. 16:13]

• kirjoitusten mukaan kirjoitti:

24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. [5. Moos. 13:2-4; 2. Tess. 2:9,10; Ilm. 13:13,14]

1 Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. [Matt. 24:11; 1. Kor. 14:29; Ilm. 16:13]

Edellinen kirjoittaja kysyy, onko Koiviston tilaisuuksien "henki" oikea. Raamattu antaa asialle hyvin yksikertaisen selvennyksen:

1. Kor. 12:3

Siksi sanon teille selvästi, että kukaan, joka puhuu Jumalan Hengen valtaamana, ei voi sanoa: "Jeesus on kirottu." Kukaan ei myöskään voi sanoa: "Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Koiviston koko toiminta julistaa sitä, että Jeesus on Herra ja hän on itse sanonut asian monta kertaa näin. Joten Raamatun opetuksen mukaan Koiviston toiminta on Pyhästä Hengestä. Asiat kannattaa tutkia Raamatun mukaan. Jeesus moittikin aikoinaan fariseuksia: "Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, ja mistä syystä? Koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." (Mark. 12:24)

Tämä on myös moite tämän ajan ev.lut. kirkolle.

• parani

syövästä Markku Koiviston kokouksessa.

Hänen puolestaan rukoiltiin.

Aamen, kiitos Jumalalle!

Koviston kokouksissa vaikuttaa Pyhä Henki, jakaen Jeesuksen omasta jokaiselle tahtonsa mukaisesti.

Aamen!

• Elävän organismin bakteerista Kofi Annaniin, ylläpitäjänä toimii Kosminen Energia,(KO).

Koska olen vain organismikooste toisten samanlaisten joukossa, uskon KO:n
        olevan persoonatonta, kaikkialla läsnäolevaa energiaa.

Kuin kasvit tai muut eläimet hyödynnämme tätä energiaa.
        Niin Yli-Vainion kuin Markku Koivistonkin parantamisten tae on Kosminen Energia.

(se luonnon ilmainen, jäsenmaksuton etu; myös Telluksen eläville organismeille)

• ................

Synnistä irtipääsemiseen tarvitaan myös omaa tahtoa.
      Se on Jumalan teko, mutta usein me kuitenkin tappelemme oman tahtomme kanssa monen asian tiimoilta. Olen kuunnellut Koiviston saarnoja, ja ihan asiaa hän puhuu, tosin kovin innostuneesti. Vanhana helluntailaisena olen tottunut helluntailaisten innokkuuteen, joten Koivisto ei tunnu fundamentalistilta, vaan hyvän asian puolestapuhujalta. Miksi uskonasioissa ei voi olla voimakkaan positiivistakin puolta, jos siinä on hyvä tarkoituksena? Olen varma, että luterilainen käsitys armosta on hyvä mielenterveydelle, mutta täytyy ajatella myös sitä, että kaikki eivät ole herkkiä mielen sairauksille, vaikka ovatkin vahvasti hengellisiä. Kyse on siis tyystin eri asioista.
      Jos ei tunne kyseistä ajatuskantaa itselleen tarpeelliseksi, on hienoa, että voi valita toisenlaisen ajattelutavan, vaikka sen Paavo Ruotsalaisen. Se ei kuitenkaan oikeuta sitä, että tuomittaisiin muut raamattuun perustuvat ajattelutavat harhaopeiksi.

• Harhaoppi

"Se ei kuitenkaan oikeuta sitä, että tuomittaisiin muut raamattuun perustuvat ajattelutavat harhaopeiksi."

Oikeuttaako se tuomitsemaan muut kuin raamattuun perustuvat ajattelutavat harhaopeiksi?

• sola fide

On lut. kirkollakin jatkuvan pyhityksen oppi, katekismus "Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta."

Sitäpaitsi lut. ja anglikaaneilla on ns. Porvoon sopimus.

• kaatamaan

järjenpäätelmät: Raamatun sanaan uskovat eivät ole Fundamenttalisteja
      auls v viisi 1.9.2006 klo 09.34

Fundamanttalistiksi on tälläkin palstalla leimattu aivan tavallisia Jeesukseen uskovia. Ihan sellaisia , jotka uskovat pelastuvansa helvetin tulelta. Yksin armosta Jeesuksen ristin sovituksen kautta. Ilman omia ansioita, sillä me emme etsi lain tekojen kautta tulevaa vanhurskautta vaan uskomme Jumalan täydellisen vanhurskauden Jeesuksen kautta kelpaavamme Jumalalle. Joten me emme ole fanaatikkoja, vaikka uskomme kirjaimellisesti raamatun kirjoitettuun sanaan

• ihmisten johdattelua

ei ole fundamentalismia , vaan ihmisten johdattelua ja höymäyttämistä , muistakaa ottaa myös paljon rahaa mukaan , muuten ei kuunnella .

• aamu sarastaa

Kalat ovat jokaiselle vesissä ilmaisia, mutta niiden kalastaminen maksaa. Samoin vesi on ilmainen, mutta sen siirtäminen ja pumppaaminen maksaa. Evankeliumi on ilmainen mutta sen julistamisesta aiheutuu kuluja. Kolehti haaviin ei ole pakko laittaa mitään. Missä on sydämesi siellä ovat myös ajatuksesi. (Mal 3:8) Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa.

(Mal 3:9) Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta.

(Mal 3:10) Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.

(Mal 3:11) Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot.

• olet ihan

leikkimielisesti liikkeellä. Yleensäkin keskuste-
        lu asiasta edellyttäisi järki-ihmiseltä tietämis-
        tä - tässä tapauksessa M.Koiviston puheiden kuun-
        telua ja Raamatun tuntemista että voisi verrata niitä toisiinsa. Jos täyttäisit nämä edellytykset
        et puhuisi noin.

• ja nämä
        aamu sarastaa kirjoitti:

Kalat ovat jokaiselle vesissä ilmaisia, mutta niiden kalastaminen maksaa. Samoin vesi on ilmainen, mutta sen siirtäminen ja pumppaaminen maksaa. Evankeliumi on ilmainen mutta sen julistamisesta aiheutuu kuluja. Kolehti haaviin ei ole pakko laittaa mitään. Missä on sydämesi siellä ovat myös ajatuksesi. (Mal 3:8) Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa.

(Mal 3:10) Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.

(Mal 3:11) Ja minä karkoitan nuhtelullani teiltä syöjäsirkat turmelemasta teidän maanne hedelmää, eikä teidän viiniköynnöksenne kedolla ole hedelmätön, sanoo Herra Sebaot.

arvostelijat tuntuvat olevan täysin tietämättömiä
        mitä niillä rahoilla tehdään. Kun halutaan vain
        irviä ei tarvi perustella mitään. Ei ne luulta-
        vasti edes halua tietää niistä tuhansista joita
        autetaan maailmalla - juuri niillä rahoilla!

• -Ola-
        ja nämä kirjoitti:

arvostelijat tuntuvat olevan täysin tietämättömiä
        mitä niillä rahoilla tehdään. Kun halutaan vain
        irviä ei tarvi perustella mitään. Ei ne luulta-
        vasti edes halua tietää niistä tuhansista joita
        autetaan maailmalla - juuri niillä rahoilla!

Enemmän auttaa hätää kärsiviä jos ei anna kirkon tai minkään muunkaan hihhuliseuran kahmia osuutta itselleen.

Sitä paitsi mitä hemmettiä te teette millään mihin tarvitsee rahaa. Jeesuksen sanojen vastaistakin kaiken pahan lisäksi.

• ospo
        aamu sarastaa kirjoitti:

Todellakin meidän tulee tuoda täydet kymmenykset, mutta ei nokiamission kassaan todellakaan, VAAN HERRAN huoneeseen eli seurakuntaan jossa olet saannut aikaisemmin ravintosi, palaa takaisin ensirakauteesi rakas uskon ystäväni, äläkä käytä raamatun totuuklsia Jumalan Sanaa vastaan. Kunnioita johtajiasi ja Jumalaa ja ole heille kuuliaisia tee yhteistyötä seurakuntasi kanssa kokoa ja rakenna sitä.

Rukoukseni on ollut; Herra kaada nokiamissiossa se mikä ei ole sinun istuttama....AAMEN

• minä vaan

Muistaakseni Paavo Ruotsalainenkin käsitti pyhitysopin samalla lailla kuin Markku Koivisto ja monet muut, eli että pyhitys on jatkuvaa itsetutkiskelua ja taistelua pahaa vastaan. Ja hänkin oli tietääkseni kirkon hampaissa...

Itsekin käsitän tuon pyhityksen samalla lailla.

Vai ovatko nuo, ketkä ovat käyneet kasteella ja rippikoulussa ja nyt dokaavat kadulla perjantai-iltaisin ja viikonloppuisin, sinun mielestäsi "pyhitettyjä"? Pyhitys nimittäin näkyy ihmisen elämästä.

• Markun ollessa pappina

jossain muualla(en muista mikä kaupunki),joku nainen luterilaisesta seurakunnasta oli tullut sanomaan Markulle,että täyttyi Pyhällä Hengellä jne.Markku oli varoitellut,että kannattaisi olla varovainen niiden armolahjojen kanssa,ja niin tämä nainen alkoi rukoilla,että joko hän muuttuisi tai sitten Markku,,,ja miten kävi??
        Markku löysi Jumalan ihanan Hengen-Pyhän Hengen-KIITOS HERRALLE!
        Raamattu sanoo:"älkää estäkö kielilläpuhumista jne"
        ja miksi armolahjat olisivat toimineet vain 2000 vuotta sitten??eikö Jumala muka olisi voimallinen jakamaan niitä vieläkin??
        Tiedän että on!olen siitä elävä todiste,ja sain muuten luterilaisessa tilaisuudessa `kielet` Jeesusta rukoillessa!!!

• opiston outo pipamies
        Markun ollessa pappina kirjoitti:

jossain muualla(en muista mikä kaupunki),joku nainen luterilaisesta seurakunnasta oli tullut sanomaan Markulle,että täyttyi Pyhällä Hengellä jne.Markku oli varoitellut,että kannattaisi olla varovainen niiden armolahjojen kanssa,ja niin tämä nainen alkoi rukoilla,että joko hän muuttuisi tai sitten Markku,,,ja miten kävi??
        ja miksi armolahjat olisivat toimineet vain 2000 vuotta sitten??eikö Jumala muka olisi voimallinen jakamaan niitä vieläkin??
        Tiedän että on!olen siitä elävä todiste,ja sain muuten luterilaisessa tilaisuudessa `kielet` Jeesusta rukoillessa!!!

Sait kielet?Miksi olet iloinen kun osaat puhua siansaksaa?Kysyppä joltain psykologilta tilastasi,kysymys ei ikävä kyllä ole mistään jumalasta.

• ja toiseksi
        opiston outo pipamies kirjoitti:

Sait kielet?Miksi olet iloinen kun osaat puhua siansaksaa?Kysyppä joltain psykologilta tilastasi,kysymys ei ikävä kyllä ole mistään jumalasta.

minulla on terveen paperit!!
        Jos ei olisi,mieheni,lapseni ja sukuni olisivat jo ajat sitten heivanneet minut sinne mihin siansaksaa-puhuvat kuuluvat,,,
        mutta kielet ovat ihan oikeilta kuulostavia kieliä,ja silloikaan en ole missään transsitilassa,niin olen nyt kuitenkin päättänyt toimia Jumalan tahdon ja Sanan mukaan,ja käyttää saamaani armolahjaa,joita en osannut edes pyytää!!

• sanailija
        Markun ollessa pappina kirjoitti:

kielillä puhutaan herätysliikkeissä ilman että kukaan tulkitsee mitä joku puhuu,se aiheuttaa vaan yleensä hämmennystä ja kakofoniaa.Monet suorastaan huutaa kielillä kenenkään ymmärtämättä,näinhän ei raamattu kehoita.

• Simul iustus et peccator

Katekismuksesta kappale 36:

"Kerran saatu kaste kantaa läpi koko elämän. Kasteen liitto on varma silloinkin, kun uskomme horjuu. Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta. Pyhä Henki kitkee meistä joka päivä itsekkyyttämme ja herättää meissä uutta uskoa ja rakkautta. Kaste antaa meille rohkeuden sekä elää että kuolla."

Luterilaiseen ajatteluun kuuluu kyllä selkeästi kristittynä kasvaminen, kuten oheisesta lainauksesta on havaittavissa. Tosin kasvu on kolmiyhteisen Jumalan Pyhän Hengen työtä - ei semipelagiolaista ihmisen ja Jumalan yhteistyötä.

• uskonnonvapaus

eli olipa Koivisto sitten luterilaisen kirkon pappi tai ei, hän on kuitenkin Jeesuksen pappi! Siitä tehtävästä häntä ei voi erottaa piispakaan. Ja Ilmestyskirjassa Johannes näkee ilmestyksessä Kristuksen, jolla on monia seurakuntia, joten tilaa on taivaassa erilaisillekin kristillisille näkemyksille ja painotuksille, kunhan ne eivät loukkaa Kristuksen tekemää sovitustyötä maan päällä ja hänen jumaluuttansa Jumalan ainokaisena Poikana ja Herrana. Että tsemppiä vaan Markku Koivistolle, ei tarvitse pyytää anteeksi sitä, että on Jeesuksen pappi ja siten myös uskoon tulleiden pappi Raamatun teologian mukaan. Hyvää jatkoa!

• sekottanu..

..vanhurskautuksen (kertakaikkinen Kristuksessa, kasteessa ja ripissä) ja pyhityksen (jatkuvaa syvenevää synnin ja armon tuntemusta).

• Nokian uskosta

NÄIN ME USKOMME

1. Uskomme, että Jumala on yksi ja että hän on ilmoittanut itsensä Raamatussa kolmena persoonana: Isänä, kaiken alkuna ja Luojana, Poikana, Vapahtajanamme ja Herranamme, ja Pyhänä Henkenä, joka kutsuu meidät uskoon ja varustaa meidät tulokselliseen palveluksen työhön.

2. Uskomme, että Jeesus Kristus, tosi Jumala ja tosi ihminen - neitseellisen syntymänsä, synnittömän elämänsä, meidän tähtemme kärsimänsä uhrikuoleman ja kuolleista nousemisensa kautta - tarjoaa ikuisen elämän kaikille, jotka uskovat, ja että meidät vanhurskautetaan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, ja että sama armo, joka pelastaa, myös varustaa voittoisaan elämään Kristuksessa.

3. Uskomme, että koko ihmiskunta on langennut eikä voi pelastua synnin ja Saatanan siteistä ilman Kristusta.

4. Uskomme, että Jumalan Sana, Raamattu, on totta, ja että me sen tähden voimme varauksetta luottaa siihen. Tunnustamme kaikki Vanhan ja Uuden Testamentin kanoniset kirjat sekä kokonaisuutena että joka osaltaan jumalallisen innoituksen ja ilmoituksen synnyttämäksi Jumalan Sanaksi ja iloiten hyväksymme sen ainoana järkähtämättömänä auktoriteettina elämän ja uskon kysymyksissä.

5. Uskomme, että kirkon muodostavat kaikki ne, jotka ovat syntyneet Pyhästä Hengestä uskon kautta Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan ja ylösnousemukseen. Kirkko on Kristuksen ruumis, ja Jeesus Kristus on sen pää. Suostumme Kristuksen johtajuuteen kaikessa.

6. Uskomme, että kaste yhdistää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja että Herran ehtoollisessa tulemme osallisiksi elävästä Kristuksesta Hänen tosi ruumiinsa ja tosi verensä kautta.

7. Uskomme, että paikallisseurakunta koostuu tosi uskovista, jotka ovat antautuneet Kristukselle ja jotka hoitavat Hänen antamaansa palvelutehtävää ja toimeksiantoa Pyhän Hengen valtuuttamina, ja että seurakunnan paimenet auttavat varustamaan seurakunnan jäseniä tekemään tätä palvelustyötä.

8. Uskomme, että Pyhä Henki jakaa lahjoja kaikille seurakunnan jäsenille, jotta he voisivat täyttää Kristuksen yliluonnollisen palvelutehtävän, kunnes Hän palaa takaisin. Uskomme, että Kristus palaa hakemaan morsiamensa, joka on Hänen seurakuntansa, ja että todelliset uskovat tulevat elämään iankaikkisesti Kristuksen kanssa kun taas uskosta osattomat joutuvat kärsimään ikuista rangaistusta.

9. Uskomme, että ekumeeniset uskontunnustukset: Apostolinen, Nikean ja Athanasiuksen, ovat sen uskon tosi julistuksia, jonka me vahvistamme.

10. Uskomme, että elämällämme joko vahvistamme tai kiellämme sen, mitä suullamme tunnustamme. Emme halua kieltää evankeliumia elämällä väärin vaan elämme uskomme todeksi käytöksellämme.

11. Uskomme, että oikeat ihmissuhteet ovat yhtä tarpeellisia kuin oikea teologiakin. Emme halua mitätöidä tervettä oppia vahingollisilla asenteilla ja toiminnoilla toisia kohtaan.

Lähde:
        http://tampere.nokiamissio.fi//index.php?option=com_content&task=view&id=29

Täytyy ajatella, että myös Tampereen tuomiokapitulin näkökohdat tulisi tasapuolisesti kohdella, sillä siellä on näkökohtia, jotka ovat pohdinnan arvoisia:

- kirkon parituhatvuotinen perinne, Raamattuhan koottiin Roomalaiskatolisen kirkon toimesta vasta 300-luvulla ja siihen valittiin nykyisin käytössä olevat osat (33 osaa).
        - Paavali kehoitti Timoteusta (1 Tim. 3: 8-16) noudattamaan määrättyä käyttäytymiskaavaa, kun on kyse seurakuntapalvelijasta ja koettelemaan kaikki, eli ei Tuomiokapitulin koettelu ole syntiä vaan Paavalin opetuksen mukaista toimintaa ilman sarvia ja hampaita, nokiamissiolaisten hengellistä hyvinvointia ajatellen.

1 Piet. 5 luku antaa kaikille kirkon palvelijoille ohjeen olla alamaisia piispoilleen: "3. ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina, 4. niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen. 5. Samoin te, nuoremmat, olkaa vanhemmille alamaiset ja pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen, sillä "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."

Eli piispat ovat ylipaimenia, jotka voivat milloin tahansa "ilmestyä" seurakuntaan tarkastuskierrokselle ja häntä on kunnioittavasti kohdeltava, ja uskollinen palvelija (kirkkoherra, pappi, kanttori, kappalainen, diakoni, seurakuntasisar ym. palvelija seurakunnassa) saa kirkkauden seppeleen, eli siunauksen, johon Jumala Sebaot itse piispansa armolahjallaan valtuuttaa. Siispä pyydän, oi nokialaiset, tunnustakaa piispanne auktoriteetti ja siunatkaa häntä, niin teitä siunataan...

Muuten, mikä on Nokia Missionin suhtautuminen opissaan lapsiin? Jeesus sanoi, että lasten on taivasten valtakunta, vaikka he eivät olisi koskaan kokeneet ns. kääntymiskokemusta... Kohdassa 5 tuntuu olevan poissulkeva näkökulma, siinä ei ole mainittu lapsia, vammaisia tai hengellisesti köyhiä tai mieleltään sairaita. Miten tällaiset ihmiset pelastuvat ja pelastaako heidät lapsikaste, aikuiskaste, entä jos vanhemmat eivät ole uskossa saati minkään kirkon tai kristillisen yhteisön jäseniä, pelastuuko näistä tämä erityisryhmä aikanaan

• ospo
        Nokian uskosta kirjoitti:

NÄIN ME USKOMME

1. Uskomme, että Jumala on yksi ja että hän on ilmoittanut itsensä Raamatussa kolmena persoonana: Isänä, kaiken alkuna ja Luojana, Poikana, Vapahtajanamme ja Herranamme, ja Pyhänä Henkenä, joka kutsuu meidät uskoon ja varustaa meidät tulokselliseen palveluksen työhön.

2. Uskomme, että Jeesus Kristus, tosi Jumala ja tosi ihminen - neitseellisen syntymänsä, synnittömän elämänsä, meidän tähtemme kärsimänsä uhrikuoleman ja kuolleista nousemisensa kautta - tarjoaa ikuisen elämän kaikille, jotka uskovat, ja että meidät vanhurskautetaan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, ja että sama armo, joka pelastaa, myös varustaa voittoisaan elämään Kristuksessa.

3. Uskomme, että koko ihmiskunta on langennut eikä voi pelastua synnin ja Saatanan siteistä ilman Kristusta.

4. Uskomme, että Jumalan Sana, Raamattu, on totta, ja että me sen tähden voimme varauksetta luottaa siihen. Tunnustamme kaikki Vanhan ja Uuden Testamentin kanoniset kirjat sekä kokonaisuutena että joka osaltaan jumalallisen innoituksen ja ilmoituksen synnyttämäksi Jumalan Sanaksi ja iloiten hyväksymme sen ainoana järkähtämättömänä auktoriteettina elämän ja uskon kysymyksissä.

5. Uskomme, että kirkon muodostavat kaikki ne, jotka ovat syntyneet Pyhästä Hengestä uskon kautta Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan ja ylösnousemukseen. Kirkko on Kristuksen ruumis, ja Jeesus Kristus on sen pää. Suostumme Kristuksen johtajuuteen kaikessa.

6. Uskomme, että kaste yhdistää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja että Herran ehtoollisessa tulemme osallisiksi elävästä Kristuksesta Hänen tosi ruumiinsa ja tosi verensä kautta.

7. Uskomme, että paikallisseurakunta koostuu tosi uskovista, jotka ovat antautuneet Kristukselle ja jotka hoitavat Hänen antamaansa palvelutehtävää ja toimeksiantoa Pyhän Hengen valtuuttamina, ja että seurakunnan paimenet auttavat varustamaan seurakunnan jäseniä tekemään tätä palvelustyötä.

8. Uskomme, että Pyhä Henki jakaa lahjoja kaikille seurakunnan jäsenille, jotta he voisivat täyttää Kristuksen yliluonnollisen palvelutehtävän, kunnes Hän palaa takaisin. Uskomme, että Kristus palaa hakemaan morsiamensa, joka on Hänen seurakuntansa, ja että todelliset uskovat tulevat elämään iankaikkisesti Kristuksen kanssa kun taas uskosta osattomat joutuvat kärsimään ikuista rangaistusta.

9. Uskomme, että ekumeeniset uskontunnustukset: Apostolinen, Nikean ja Athanasiuksen, ovat sen uskon tosi julistuksia, jonka me vahvistamme.

10. Uskomme, että elämällämme joko vahvistamme tai kiellämme sen, mitä suullamme tunnustamme. Emme halua kieltää evankeliumia elämällä väärin vaan elämme uskomme todeksi käytöksellämme.

11. Uskomme, että oikeat ihmissuhteet ovat yhtä tarpeellisia kuin oikea teologiakin. Emme halua mitätöidä tervettä oppia vahingollisilla asenteilla ja toiminnoilla toisia kohtaan.

Lähde:
        http://tampere.nokiamissio.fi//index.php?option=com_content&task=view&id=29

Täytyy ajatella, että myös Tampereen tuomiokapitulin näkökohdat tulisi tasapuolisesti kohdella, sillä siellä on näkökohtia, jotka ovat pohdinnan arvoisia:

- kirkon parituhatvuotinen perinne, Raamattuhan koottiin Roomalaiskatolisen kirkon toimesta vasta 300-luvulla ja siihen valittiin nykyisin käytössä olevat osat (33 osaa).
        - Paavali kehoitti Timoteusta (1 Tim. 3: 8-16) noudattamaan määrättyä käyttäytymiskaavaa, kun on kyse seurakuntapalvelijasta ja koettelemaan kaikki, eli ei Tuomiokapitulin koettelu ole syntiä vaan Paavalin opetuksen mukaista toimintaa ilman sarvia ja hampaita, nokiamissiolaisten hengellistä hyvinvointia ajatellen.

1 Piet. 5 luku antaa kaikille kirkon palvelijoille ohjeen olla alamaisia piispoilleen: "3. ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina, 4. niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen. 5. Samoin te, nuoremmat, olkaa vanhemmille alamaiset ja pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen, sillä "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon."

Eli piispat ovat ylipaimenia, jotka voivat milloin tahansa "ilmestyä" seurakuntaan tarkastuskierrokselle ja häntä on kunnioittavasti kohdeltava, ja uskollinen palvelija (kirkkoherra, pappi, kanttori, kappalainen, diakoni, seurakuntasisar ym. palvelija seurakunnassa) saa kirkkauden seppeleen, eli siunauksen, johon Jumala Sebaot itse piispansa armolahjallaan valtuuttaa. Siispä pyydän, oi nokialaiset, tunnustakaa piispanne auktoriteetti ja siunatkaa häntä, niin teitä siunataan...

Muuten, mikä on Nokia Missionin suhtautuminen opissaan lapsiin? Jeesus sanoi, että lasten on taivasten valtakunta, vaikka he eivät olisi koskaan kokeneet ns. kääntymiskokemusta... Kohdassa 5 tuntuu olevan poissulkeva näkökulma, siinä ei ole mainittu lapsia, vammaisia tai hengellisesti köyhiä tai mieleltään sairaita. Miten tällaiset ihmiset pelastuvat ja pelastaako heidät lapsikaste, aikuiskaste, entä jos vanhemmat eivät ole uskossa saati minkään kirkon tai kristillisen yhteisön jäseniä, pelastuuko näistä tämä erityisryhmä aikanaan

outoa kun puhutaan nokiamissiosta ollaan heti selitelemässä ja puolustamassa, mutta kun joku puhuu raamattua vastaan ei kiivailla niin innokkaasti, rukoilen ja toivon, että Herra repii juurineen irti sen mitä ei ole istuttannut nokiamissiossa....ja myös mun elämästä.

• Shpongled
        ospo kirjoitti:

outoa kun puhutaan nokiamissiosta ollaan heti selitelemässä ja puolustamassa, mutta kun joku puhuu raamattua vastaan ei kiivailla niin innokkaasti, rukoilen ja toivon, että Herra repii juurineen irti sen mitä ei ole istuttannut nokiamissiossa....ja myös mun elämästä.

Raamattu ei ole totta, Jeesus ei tehnyt ihmeitä, ei kuollut ristillä, ei ole vapahtaja. Raamattu on aukottomasti todistettu valheiksi ja väärennöksiksi, case fucking closed.

• eikä...

myöskään mikään mainitsemanne harhaoppinne kahleissa oleva:"ei ole pyhä heti, kun kasteen ja uskon (rippikoulu ja tunnustus)jälkeen pyhitetään, kuten luterilainen kirkko opettaa, vaan siihen tarvitaan jatkuvaa itsetutkistelua ja taistelua pahaa vastaan, joka tahtoo liata kerran valkaistut häävaatteet." Vaan julistaa aivan oikeiin." Tehkää parannus ja kääntykää että syntinne pyyhittäisiin pois ja virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista."
      Raamatun sanaan uskovat eivät ole Fundamenttalisteja
      Fundamanttalistiksi on tälläkin palstalla leimataan aivan tavallisia Jeesukseen uskovia. Ihan sellaisia , jotka uskovat pelastuvansa helvetin tulelta. Yksin armosta Jeesuksen ristin sovituksen kautta. Ilman omia ansioita, sillä me emme etsi lain tekojen kautta tulevaa vanhurskautta vaan uskomme Jumalan täydellisen vanhurskauden Jeesuksen kautta kelpaavamme Jumalalle. Joten me emme ole fanaatikkoja, vaikka uskomme kirjaimellisesti raamatun kirjoitettuun sanaan

• pyhitys

Niinpä...esitit hyvän kysymyksen...kumpi on parempi, jatkuva pyhitys vai kertapyhitys. Itse asiassa kyseessä voisi olla kaksi eri asiaa, nimittäin VANHURSKAUTUS ja ELÄMÄN PYHITYS. Toisin sanoen vanhurskautuksen kautta olemme saaneet kertakaikkisen pyhityksen koskien kelvollisuutta Jumalan edessä, mutta elämän pyhitys tapahtuu sekin Jumalan avulla ajallisen elämän pyhittymiseksi. Ajallista pyhittymistä ei saa sotkea vanhurskauttamiseen.

Puhuit myös siitä, että luterilainen pyhitysoppi on mielenterveydelle parasta. Mielestäni ei ole, koska kasteen ja konfirmaation kautta tapahtuva vanhurskauttaminen ilman omaa tahtoa ei voi riittää. Silloinhan kaikki lapset voitaisiin pelastaa kastamalla ja konfirmoimalla!

• on aivan

Olen samaa mieltä. Ei ihmisen pelastus voi olla tahdosta riippumaton jos ei myöskään pelkästään tahdosta riippuvainen. Näinhän se Raamatussa ilmeneekin. Jeesus sanoi, että emme ole itse itseämme kutsuneet ja Jumala on meitä kutsunut. Toisaalta taas usko tulee kuulemisesta ja syntyy sydämessä kun taas pelastus tapahtuu suun tunnustuksella syntyneen uskon pohjalta. Mitä tulee pyhitykseen, näen asian juuri noin. Tulemme vanhurkaiksi uskon kautta Jeesukseen ja tämän jälkeen alkaa pyhitys, joka on käsitettävä uskossa kasvamiseksi.

Luterilaisuudessa on paljon hyvää, nimenomaan armollisuudessa, mutta pelastus ei tosiaankaan voi syntyä ilman henkilökohtaista uskoa ja suun tunnustusta. Eli parempi tarjota pelastusta kaikille kuin olla tarjoamatta. Kun sitä rohkeasti julistetaan, eivät kaikki pelastu. Toisaalta, vaikka sitä ei julistettaisikaan (niin kuin valtakirkot toimivat), ihmiset pelastuvat joka tapauksessa (vaikka on se vaikeampaa). Näin karkeasti ja aikaa viemättä!

Terveiset Etelästä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3792
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3175
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2807
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2457
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2450
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2377
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2304
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2296
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2080
    Aihe