Joo, oon tänkin asian pitänyt vuosia ja vuosia ihan itsestään selvänä, että Suomen talvessa tarvitaan ja ainakin siitä on hyötyä, mutta mutta ...kun oon viimeaikoina yrittänyt kyseenalaistaa vähän kaikkea 'itsestään selvyyttä', niin myös tää on noussut mietintämyssyyn.
Kun en tunne moottoritekniikkaa pätkääkään, niin en oo myöskään ihan vakuuttunut moisen lämmittimen todella lämmittävän moottorissa jossain muualla olevaa öljyä, saatika itse sitä rautamöhkälettä itteään...
Kyll se varmaan ittensä lähellä olevan veden saa haaleeks, mutt ku musta tuntuu, ettei osaa esim ylhäällä olevaa termostaattia avata, niin mites toi vede kierto todellisuudessa onnistuu eli toteutuu?
Tiedän ja kyllä fysiikan lakien mukaan tapahtuvan kierron, muttku se termostaatti on jonkinmoisena esteenä siellä matkan varrella... OK siihen astikin veden lämpiämisellä on selkeitä hidasteita. Se lämmennyt vesi kun joutuu JOKO nousemaan putken toista reunaa ylös - kevyemmäksi kun tulee ja samaan aikaan kylmempi vesi sieltä kauempaa lämmitintä valunee toista putken reunaa alas ...kiertoon kun se ei lähde, koska termostaatti estää moisen.
TAI sitt se vesi lämpiää vaan tai lisäksi johtumalla, mikä lie varsin hidasta puuhaa sekin.
Sitt sen muka lämmenneen veden pitäis sen pakastuneen rautamöhkäleen seinien läpi lämmittää liki 'jähmepisteessä' olevaa öljyä.
Sorry, mutt epäilen moista kovasti.
Ainakin sen lämmittimen pitää olla käytössä kaaaauuuan - tunnissa ei tapahdu ainakaan mitään - korkeintaan ikkunat sulaa, jos on sisälämppäri ja vielä päälläkin.
Mutt minä oon, kuten sanoin, autotekniikasta ymmärtämätön teoreetikko
Moottorilämmittimestä oikeesti hyötyä?
7
1121
Vastaukset
- Sircusman
Totta puhut, kun sanoit, ettet tunne moottoritekniikkaa pätkääkään.
Mutta käytä vaan talvella sitä moottorinlämmitintä - P12
Miten on, kun nykyisin asennetaan uudempiin kosliin noita öljypohjan lämmityvastuksia, eli säteilylämmittimiä -ovatko yhtä tehokkaita lämmittimiä kuin perinteiset lohko- ja letkulämppärit. Tehot näissä pohjan vastuksissa näyttää ainakin olevan pienempiä kuin lohkovastuksessa.
- mietiskelet
Tarkoitus on lämmittää moottoria, ei syyläriä (jonka tarkoitus on jäähdyttää), joten parempi että termostaatti pysyy kiinni. Vesi kiertää koneessa vaikka termostaatin kiinni ollessakin. Lämmitin tosiaankin lämmittää myös öljyä kun tarpeeksi kauan antaa vaikuttaa. Tietyt metallit johtaa muuten hyvin lämpöä, mutta se jäähdytinneste on vain väliaine. Pistä kaksi samanlaista auto vierekkäin -35 asteeseen yön yli ja lämmitä toista niin huomaat eron.
- talvessa
Toyota Corollalla, vm 1988, ajoin aikoinaan n 275.000 km ilman lohkolämmitintä. Kone lähti käyntiin aina pakkasessa, alimmillaan -40 astetta Öljyn kulutus oli vakio ½ litraa / 10000 km. Akun uusin 200000 kilometrin vaiheilla. Itse en havainnut mitään vikoja tai haittoja jotka johtuisivat lohkolämmittimen puuttumisesta tällä 275000 kilometrin taipaleella.
Auto meni aikoinaan, v 2001, myyntiin ja näkyy olevan liikenteessä edelleen. Uuteen autoon tuli 2001 lohkolämmitin. Eipä tuosta ole haittaakaan ole ollut. Käytän sitä alle -15 asteen pakkasissa. Termostaatti päästää auetessaan kuuman veden jäähdyttimeen. Vesi kiertää vain moottorissa kun termostaatti on kiinni.
Lämpö lähtee kyllä liikkeelle, kun 600 W lämmittää vettä. Lämpötilaerosta johtuva konvektiovirtaus laittaa veden kiertämään, eli lämmin menee toista reittiä ylös ja kylmä toista reittiä alas.
Tunnin lämmitys on energiana 2.2 megajoulea. Tuo energiamäärä riittää nostamaan kymmenen vesikilon lämpötilaa 51 Celcius-astetta.
Esimerkiksi -35 asteesta 16 asteeseen. (Jos vesi/glykoliseos on nestettä, eikä jäätynyt kiinteäksi. Sulaminen vaatii paljon enemmän energiaa.)
Master Eq- nakki
Kiitos kun selvitin tietämättömälle!
Se termostaatti ei siis estäkään veden kiertoa moottorissa, vaan jättää syylärin vain 'ulkopuolelle'
OK - ja tollanen veden lämpiäminen toki lämmittää sitä moottoriksi kutsuttua rautamöhkälettäkin jo ilmeisen tuntuvasti. ...mutta jo tunnissa, oli mulle kyllä todella uusi asia, kun käytännön kokemukset on olleet, että vasta pari-kolme tuntia on edes hiukka notkistanu moottoria.
Mutta uskon, kun perustellaan ja taidampa laitattaa uuteenkin autooni moisen grillin - nakki
nakki kirjoitti:
Kiitos kun selvitin tietämättömälle!
Se termostaatti ei siis estäkään veden kiertoa moottorissa, vaan jättää syylärin vain 'ulkopuolelle'
OK - ja tollanen veden lämpiäminen toki lämmittää sitä moottoriksi kutsuttua rautamöhkälettäkin jo ilmeisen tuntuvasti. ...mutta jo tunnissa, oli mulle kyllä todella uusi asia, kun käytännön kokemukset on olleet, että vasta pari-kolme tuntia on edes hiukka notkistanu moottoria.
Mutta uskon, kun perustellaan ja taidampa laitattaa uuteenkin autooni moisen grillinsiis kiitos sinulle kun selvitit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282631- 1272293
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1152004- 1291983
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.121723Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161471258Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu291142Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901105Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt901080Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno361019