Lukkiutumattomat jarrut

Ajaja.

Vakaa mielipiteeni on, että lukiutumattomat jarrut ovat haitalliset ainakin kokeneelle kuljettajalle.
Aikaisemmin toimi hyvin jarrujen pumppaus vaikeissa luistotilanteissa periaatteella, siis, paina jarrua, vapauta, jarruta, vapauta jolloin auton ohjattavuus oli pitkälle hyvin hallittavissa.
Nyt lukkiutamattomissa jarruissa tämän toimenpiteen on tavallaan ottanut tekniikka haltuunsa ja kuski on sivusta seuraaja. Ohjeitten mukaan pumpaaminen ei toimi hyvin, eli auto menee omia ratojaan.
Tekniikka on siis mennyt huonompaan suuntaan?

60

3927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinäkin

      luulet.

    • rrrealisti

      roskaa.

      Lukkiutumattomat jarrut mahdollistavat väistöliikkeen ja tehokkaan jarrutuksen samaanaikaan.

      Moniko kuljettaja on kokenut useita hätäjarrutustilanteista?
      Hyvin harva ilmeisesti.

      Heidänkö mukaansa autot pitäisi varustella ?

    • Mitä yritit sanoa? "Ohjeiden mukaan pumppaaminen" ?

      Painat vain jarrun kunnolla pohjaan ja ohjaat autoa kokolailla normaalisti. Jarrutusmatka lyhenee 5-20% ja auto kulkee koko ajan suoraan.

      Pumppaamisen voit sitten hoitaa illalla vaimon kanssa.

      Master Eq

      • Ajaja

        Kyllä. Lyöt jarrut pohjaan. Suoraan kulkee, suoraan toisen auton perään. Ennen sai jarrutettua ja ohjattua sivuun, nykyisissä vanhemmissa malleissa se onnistuu.
        Pumppaaminen opetettiin aikoinaan jo autokouluissa. 1,8 milj. km takana ajokokemusta ammatti ja yksityisajossa. Tällä hetkellä on auto jossa on kaikki lukkiutumattomat ja muut. Ennen auto oli jarrujen suhteen paremmin hallittavissa. Eivät nämä ole yksin omia ajatuksiani, asiaa on käsitelty myös autoalan lehdissä.
        Kokemattomalle kuskille noista lisäavuista voi olla jotain hyötyä, tai sitten ei.


      • Ajaja kirjoitti:

        Kyllä. Lyöt jarrut pohjaan. Suoraan kulkee, suoraan toisen auton perään. Ennen sai jarrutettua ja ohjattua sivuun, nykyisissä vanhemmissa malleissa se onnistuu.
        Pumppaaminen opetettiin aikoinaan jo autokouluissa. 1,8 milj. km takana ajokokemusta ammatti ja yksityisajossa. Tällä hetkellä on auto jossa on kaikki lukkiutumattomat ja muut. Ennen auto oli jarrujen suhteen paremmin hallittavissa. Eivät nämä ole yksin omia ajatuksiani, asiaa on käsitelty myös autoalan lehdissä.
        Kokemattomalle kuskille noista lisäavuista voi olla jotain hyötyä, tai sitten ei.

        Sitten lienee jarruissasi vikaa, ellet saa ABSeilla varustettua autoa ohjattua. Ilmeisesti jarrut lukkiutuvat.

        Suosittelen visiittiä korjaamolle pikimmiten.

        Eikä jutustasi ilmene mitenkään se, että miksi ei lukkiutumattomilla jarruilla varustetussa autossa voisi muka nostaa jalkaa polkimelta, ohjata vähän reilummin ja painaa jarru takaisin pohjaan.

        Jutusta käy ilmi, että
        a) jarrusi ovat rikki sekä
        b) tarinasi on provo että
        c) et osaa ajaa ja vielä
        d) autossasi ei ole lukkiutumattomia jarruja

        Master Eq


    • utelias

      Miten hoidat kokeneena autolijana jarrujen tehokkaan pumppauksen siten, että auto kulkee suoraan myös silloin, kun toisen puolen pyörät ovat pitävällä ja toisen puolen pyörät liukkaalla pinnalla? ABS osaa myös tämän tilanteen.

    • ABS,

      Vakaa mielipiteeni on, että kaikki jotka "kokeneina" väittävät osaavansa hallita auton paremmin ilman ABS:iä ja ESP:tä kuin niiden kanssa ovat jossain määrin säälittäviä/huvittavia ja että heidän kannattaisi kirjoitella enemmänkin jotta minulla olisi hauskaa nauraessani heille!

      • Mutta EPS on todellakin haitallinen.

        Ääritilanteissa siitä voi jotain hyötyä ollakin, en tiedä. En harrasta ääritilanteita.

        Normaaliajossa se kuitenkin pidentää kääntösädettä olellisesti, mikä tarkoittaa enemmän jarrutuksia, enemmän kiihdytyksiä ja hitaampaa etenemistä noin yleensä - ellei sitten halua koukkailla vastaantulijoiden kaistan kautta kääntyessään.

        Tämä toki vain liukkaalla kelillä. Kuivalla pääsee mutkista tarpeeksi lujaa ihan normaalivauhdilla ja -pidolla.


      • ...
        The_Rat kirjoitti:

        Mutta EPS on todellakin haitallinen.

        Ääritilanteissa siitä voi jotain hyötyä ollakin, en tiedä. En harrasta ääritilanteita.

        Normaaliajossa se kuitenkin pidentää kääntösädettä olellisesti, mikä tarkoittaa enemmän jarrutuksia, enemmän kiihdytyksiä ja hitaampaa etenemistä noin yleensä - ellei sitten halua koukkailla vastaantulijoiden kaistan kautta kääntyessään.

        Tämä toki vain liukkaalla kelillä. Kuivalla pääsee mutkista tarpeeksi lujaa ihan normaalivauhdilla ja -pidolla.

        ja toiseksi minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia sen kanssa. Ei sitä huomaa mitenkään normaaliajossa.

        "Normaaliajossa se kuitenkin pidentää kääntösädettä olellisesti, mikä tarkoittaa enemmän jarrutuksia, enemmän kiihdytyksiä ja hitaampaa etenemistä noin yleensä - ellei sitten halua koukkailla vastaantulijoiden kaistan kautta kääntyessään."

        Millä japsikinnerillä olet sitten kokeillut? Mersu ei ainakaan tuollaista harrasta.


      • Charles
        The_Rat kirjoitti:

        Mutta EPS on todellakin haitallinen.

        Ääritilanteissa siitä voi jotain hyötyä ollakin, en tiedä. En harrasta ääritilanteita.

        Normaaliajossa se kuitenkin pidentää kääntösädettä olellisesti, mikä tarkoittaa enemmän jarrutuksia, enemmän kiihdytyksiä ja hitaampaa etenemistä noin yleensä - ellei sitten halua koukkailla vastaantulijoiden kaistan kautta kääntyessään.

        Tämä toki vain liukkaalla kelillä. Kuivalla pääsee mutkista tarpeeksi lujaa ihan normaalivauhdilla ja -pidolla.

        ESP ei ole toiminnassa normaalissa ajossa. Se puuttuu peliin vasta sitten, kun jonkun tai joidenkin renkaiden pito häviää. Sen ei pitäisi tieliikenteessä olla normaalitila. Jos siis sinulla ESP korjaa normaalissa ajossa, ESP:si on rikki tai sinä ajat ihan liian lujaa. ESP:n kuuluu toimia vain ääritilanteissa, eli silloin, kun auto lähtee kuljettajan käsistä.

        Pikataipaleet ovat erikseen, mutta rallia ajetaankin suljetuilla pätkillä.


      • The Rat
        Charles kirjoitti:

        ESP ei ole toiminnassa normaalissa ajossa. Se puuttuu peliin vasta sitten, kun jonkun tai joidenkin renkaiden pito häviää. Sen ei pitäisi tieliikenteessä olla normaalitila. Jos siis sinulla ESP korjaa normaalissa ajossa, ESP:si on rikki tai sinä ajat ihan liian lujaa. ESP:n kuuluu toimia vain ääritilanteissa, eli silloin, kun auto lähtee kuljettajan käsistä.

        Pikataipaleet ovat erikseen, mutta rallia ajetaankin suljetuilla pätkillä.

        Talvella turvallisuutta voi parantaa heittämällä peräpäätä mutkissa - jos siis ESP:tä ei ole käytössä. Ihan normaalia.

        ESP:llä jos tuota yrittää niin seurauksena auto joko kääntyy hitaammin tai sitten sen pidon menettää edestä(kin) ja lopputuloksena on hallitsematon luisu.

        Ja nopeudet joista nyt puhun ovat luokkaa 20 km/h.


      • sitten

        jääradalla auto meni ilman ESP:tä viitisen sekuntia nopeammin kuin ESP:n kanssa. Radan pituus oli 1.5 km. Mutkaisemmalla radalla ero olisi ollut suurempi. ESP on tarkoitettu nysväreille ym. tunarikuskeille. ABS on jo hyväksyttävämpi joskin estää vasemman jalan jarrutuksen hyväksikäytön lähes kokonaan.


      • Charles
        The Rat kirjoitti:

        Talvella turvallisuutta voi parantaa heittämällä peräpäätä mutkissa - jos siis ESP:tä ei ole käytössä. Ihan normaalia.

        ESP:llä jos tuota yrittää niin seurauksena auto joko kääntyy hitaammin tai sitten sen pidon menettää edestä(kin) ja lopputuloksena on hallitsematon luisu.

        Ja nopeudet joista nyt puhun ovat luokkaa 20 km/h.

        Yrität siis ajaa olosuhteisiin nähden liian lujaa. Normaaliajaminen ei ole sitä, että peräpäätä viskotaan puolelta toiselle - ei ainakaan pitäisi olla. Ehkä sinun normaaliajamisesi sitä on.

        Joka tapauksessa kirjoituksesi osoittaa sitä, ettet ole vielä ajanut ja opetellut ESP:tä riittävästi. Mene vaikka suljetulle jääradalle kokeilemaan, miten ESP auttaa mutkien otossa. Auto käyttäytyy eri tavalla kuin ilman ESP:tä, mutta kunhan opit sen käyttäytymisen, huomaat, että ESP tuo turvallisuutta.


      • huh huh
        sitten kirjoitti:

        jääradalla auto meni ilman ESP:tä viitisen sekuntia nopeammin kuin ESP:n kanssa. Radan pituus oli 1.5 km. Mutkaisemmalla radalla ero olisi ollut suurempi. ESP on tarkoitettu nysväreille ym. tunarikuskeille. ABS on jo hyväksyttävämpi joskin estää vasemman jalan jarrutuksen hyväksikäytön lähes kokonaan.

        En tiennytkään. Luulin että tarkoitus on päästä perille turvallisesti.

        Sillä että radalla auto on ESP päällä hitaampi ei ole mitään tekemistä normaalin liikenteen kanssa. Aina löytyy näitä ihme "perusteluja".


      • se auto
        huh huh kirjoitti:

        En tiennytkään. Luulin että tarkoitus on päästä perille turvallisesti.

        Sillä että radalla auto on ESP päällä hitaampi ei ole mitään tekemistä normaalin liikenteen kanssa. Aina löytyy näitä ihme "perusteluja".

        on hallittavissa ilman ESP:tä niin radalla kuin siviililiikenteessäkin rattimiehen käsissä.


      • miten sitä
        The Rat kirjoitti:

        Talvella turvallisuutta voi parantaa heittämällä peräpäätä mutkissa - jos siis ESP:tä ei ole käytössä. Ihan normaalia.

        ESP:llä jos tuota yrittää niin seurauksena auto joko kääntyy hitaammin tai sitten sen pidon menettää edestä(kin) ja lopputuloksena on hallitsematon luisu.

        Ja nopeudet joista nyt puhun ovat luokkaa 20 km/h.

        "Talvella turvallisuutta voi parantaa heittämällä peräpäätä mutkissa." "Ja nopeudet joista nyt puhun ovat luokkaa 20 km/h"

        Miten sitä joutuukin lukemaan kaikkea paskaa... Onko paljonkin ongelmia turvallisuduen kanssa 20 km/h vauhdeissa? Miten sä sen golffin perää "heität", jotta turvallisuus paranee? Käykö joulupukki kylässä joka viikko?


      • The Rat
        miten sitä kirjoitti:

        "Talvella turvallisuutta voi parantaa heittämällä peräpäätä mutkissa." "Ja nopeudet joista nyt puhun ovat luokkaa 20 km/h"

        Miten sitä joutuukin lukemaan kaikkea paskaa... Onko paljonkin ongelmia turvallisuduen kanssa 20 km/h vauhdeissa? Miten sä sen golffin perää "heität", jotta turvallisuus paranee? Käykö joulupukki kylässä joka viikko?

        Perä lähtee autolla kuin autolla helpoiten käsijarrusta nykäisemällä. Takavetoisella myös kaasun painallus auttaa...

        Joulupukki käy harvoin.

        Mitenkäs teillä?


      • huh huh
        se auto kirjoitti:

        on hallittavissa ilman ESP:tä niin radalla kuin siviililiikenteessäkin rattimiehen käsissä.

        suurin osa liikenteessä olijoista onkin ammattirallikuskeja.


      • the mouse
        The Rat kirjoitti:

        Perä lähtee autolla kuin autolla helpoiten käsijarrusta nykäisemällä. Takavetoisella myös kaasun painallus auttaa...

        Joulupukki käy harvoin.

        Mitenkäs teillä?

        on jotenkin vaikeaa tuo autolla liikkuminen. Kumma kun itsellä ei ole koskaan tarvinnut heittää perää "turvallisuuden parantamiseksi".


      • The Rat
        Charles kirjoitti:

        Yrität siis ajaa olosuhteisiin nähden liian lujaa. Normaaliajaminen ei ole sitä, että peräpäätä viskotaan puolelta toiselle - ei ainakaan pitäisi olla. Ehkä sinun normaaliajamisesi sitä on.

        Joka tapauksessa kirjoituksesi osoittaa sitä, ettet ole vielä ajanut ja opetellut ESP:tä riittävästi. Mene vaikka suljetulle jääradalle kokeilemaan, miten ESP auttaa mutkien otossa. Auto käyttäytyy eri tavalla kuin ilman ESP:tä, mutta kunhan opit sen käyttäytymisen, huomaat, että ESP tuo turvallisuutta.

        Oletetaan että joudut talvella tekemään u-käännöksen jäisellä, suhteellisen kapealla tiellä.

        Vaihtoehdot:
        1. Venkslaan edestakaisin kunnes saat auton kääntymään.
        2. Päästät pidon takapyöristä ja teet käännöksen kerralla.
        3. Ajelet eteenpäin kunnes löytyy paikka jossa pääset mukavasti ympäri.

        Jos nyt vielä selität minkä takia tapa yksi on jotenkin turvallisempi kuin tapa kaksi niin kumarran syvään. Minä pyrin olemaan mahdollisimman tarkasti omalla kaistalla ja mahdollisimman vähän aikaa poikittain tiellä. Näin tyhmänä ihmisenä sen luulisi olevan se turvallinen vaihtoehto. Kolmonen on ihan kiva jos ei ole muuta tekemistä.

        Mutkankin voi talvella hoitaa kahdella tavalla. Ero ei toki ole yhtä dramaattinen, mutta huomattava kuitenkin.
        1. Jarrutat ennen mutkaa reilusti, lirutat auton mutkasta ja kiihdytät takaisin tavoitenopeuteen.
        2. Ajat puolet nopeammin mutkaan, päästät pidon perästä ja auton käännyttyä 90 astetta jatkat matkaa. Nopeampaa ja mukavampaa.
        (3. ESP:n kanssa voi myös tietysti tehdä kombinaation noista, tulla mutkaan mukavasti ja ajaa körötellä suoraan).


      • The Rat
        the mouse kirjoitti:

        on jotenkin vaikeaa tuo autolla liikkuminen. Kumma kun itsellä ei ole koskaan tarvinnut heittää perää "turvallisuuden parantamiseksi".

        Sitten kun vähän harjoittelet kaupunkiajoa talvella niin huomaat tarpeen.


      • että se
        huh huh kirjoitti:

        suurin osa liikenteessä olijoista onkin ammattirallikuskeja.

        ESP on varmaan ihan hyvä apuväline epävarmoille kuljettajille. Monelle siitä on pelkkää haittaa.


      • The Rat
        huh huh kirjoitti:

        suurin osa liikenteessä olijoista onkin ammattirallikuskeja.

        Kysehän oli siitä että JOILLAKIN oma taito mahdollistaa turvallisemman ajon ilman noita välineitä.

        Sinänsä minulla ei ole mitään noita vastaan, kunhan aina jossain on se nappi millä ne saa pois päältä.


      • ongelmat
        The Rat kirjoitti:

        Perä lähtee autolla kuin autolla helpoiten käsijarrusta nykäisemällä. Takavetoisella myös kaasun painallus auttaa...

        Joulupukki käy harvoin.

        Mitenkäs teillä?

        No kyllähän sitten pitää espit poistaa joka autosta että voi turvallisuutta parantaa käsijarru käännöksillä 20 km/h vauhdeissa.

        No nyt on n. 400 000 km:iä takana ja eipä ole tarvinnut turvallisuutta parantaa käsijarrukäännöksillä 20 km/n vauhdeissa. Jännä kun olen ajanut tuhansia kilometrejä jääradallakin, niin ei ole käsijarrua paljoa tarvinnut sielläkään... Eikä varsinkaan turvallisuuden parantamiseen. Enkä osaa sanoa, että missä tilanteissa kaupungissa tarvitsisi käsijarrun avulla tehtyjä "perän heittoja" turvallisuuden parantamiseksi. Ehkä sä osaat?

        Ehkä sun pitää ensin hankkia ajokortti ja opetella ajamaan....


      • on??
        The Rat kirjoitti:

        Kysehän oli siitä että JOILLAKIN oma taito mahdollistaa turvallisemman ajon ilman noita välineitä.

        Sinänsä minulla ei ole mitään noita vastaan, kunhan aina jossain on se nappi millä ne saa pois päältä.

        Sullako on taito ajaa turvallisemmin ilman Espiä?


      • The Rat
        on?? kirjoitti:

        Sullako on taito ajaa turvallisemmin ilman Espiä?

        Pitää vain välttää niitä tilanteita joissa ESP pelastaisi... :)


      • niitä
        The Rat kirjoitti:

        Pitää vain välttää niitä tilanteita joissa ESP pelastaisi... :)

        Niin, eipä niitä turvavöitäkään tarvitse, kunhan vain välttää joutumasta onnettomuuteen. Se vain se tilanne saattaa tulla milloin vain vastaan ja se ei välttämättä johdu omasta syystä, vaan esim hirvestä tai vastaantulijasta, jota pitää väistää hallitusti.


      • ainakin on
        on?? kirjoitti:

        Sullako on taito ajaa turvallisemmin ilman Espiä?

        taito ajaa turvallisemmin ilman Espiä. Ajoin toissa talvena 200 km autolla, josta Esp:n sai kytkettyä pois vain alle 40 km/h nopeudessa eikä ajamisesta meinannut tulla mitään. Kun auton käyttäytyminen on syvällä selkänahassa tuo Esp sotkee todella pahasti. Pari kertaa auto kävi penkassa mutkaisella kylätiellä Espin kanssa. Autoa kun ei Espin kanssa pysty ohjaamaan kaasulla ja jarrulla.


      • The Rat
        niitä kirjoitti:

        Niin, eipä niitä turvavöitäkään tarvitse, kunhan vain välttää joutumasta onnettomuuteen. Se vain se tilanne saattaa tulla milloin vain vastaan ja se ei välttämättä johdu omasta syystä, vaan esim hirvestä tai vastaantulijasta, jota pitää väistää hallitusti.

        Pieni ero.

        Turvavyön vaikutus on koko ajotapahtuman ajan, sen sijaan esim. käsijarrukäännöksen paikan ja ajan voi valita varsin vapaasti.

        Jos tilaa on reilusti joka suuntaan niin mistäköhän se hirvikään sinne tulee? Jos niitä ilmasta tippuu niin sama kai se miten ajaa - tai voi kurvailu olla parempikin vaihtoehto, hankaloittaapahan tähtäystä.


      • Velkavolvo
        The Rat kirjoitti:

        Sitten kun vähän harjoittelet kaupunkiajoa talvella niin huomaat tarpeen.

        Tiedä siitä turvallisuuden paranemisesta, mutta kaupunkiajo talvella on paljon kätevämpää, kun käännöstä voi auttaa irrottamalla perän luistoon. Ei tarvitse vääntää rattia hampaat irvessä vaan pieni kaasun painallus hoitaa homman. Takavetoisella tietysti.


      • faktaa ESP:stä:
        The_Rat kirjoitti:

        Mutta EPS on todellakin haitallinen.

        Ääritilanteissa siitä voi jotain hyötyä ollakin, en tiedä. En harrasta ääritilanteita.

        Normaaliajossa se kuitenkin pidentää kääntösädettä olellisesti, mikä tarkoittaa enemmän jarrutuksia, enemmän kiihdytyksiä ja hitaampaa etenemistä noin yleensä - ellei sitten halua koukkailla vastaantulijoiden kaistan kautta kääntyessään.

        Tämä toki vain liukkaalla kelillä. Kuivalla pääsee mutkista tarpeeksi lujaa ihan normaalivauhdilla ja -pidolla.

        http://www.iltalehti.fi/autot/200610055194007_au.shtml



      • faktaa ESP:stä: kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/autot/200610055194007_au.shtml

        Tuo kirjoitus koski lähinnä rata-autoilua.

        Käypä rallikuskeille kertomassa että luisussa ajaminen ei koskaan ole nopein tapa selvitä mutkasta... Ja jos autourheiluun pitää suomen talvikelejä verrata niin eivätköhän ne lähempänä rallia kuin rata-autoilua ole?


      • Charles
        The Rat kirjoitti:

        Oletetaan että joudut talvella tekemään u-käännöksen jäisellä, suhteellisen kapealla tiellä.

        Vaihtoehdot:
        1. Venkslaan edestakaisin kunnes saat auton kääntymään.
        2. Päästät pidon takapyöristä ja teet käännöksen kerralla.
        3. Ajelet eteenpäin kunnes löytyy paikka jossa pääset mukavasti ympäri.

        Jos nyt vielä selität minkä takia tapa yksi on jotenkin turvallisempi kuin tapa kaksi niin kumarran syvään. Minä pyrin olemaan mahdollisimman tarkasti omalla kaistalla ja mahdollisimman vähän aikaa poikittain tiellä. Näin tyhmänä ihmisenä sen luulisi olevan se turvallinen vaihtoehto. Kolmonen on ihan kiva jos ei ole muuta tekemistä.

        Mutkankin voi talvella hoitaa kahdella tavalla. Ero ei toki ole yhtä dramaattinen, mutta huomattava kuitenkin.
        1. Jarrutat ennen mutkaa reilusti, lirutat auton mutkasta ja kiihdytät takaisin tavoitenopeuteen.
        2. Ajat puolet nopeammin mutkaan, päästät pidon perästä ja auton käännyttyä 90 astetta jatkat matkaa. Nopeampaa ja mukavampaa.
        (3. ESP:n kanssa voi myös tietysti tehdä kombinaation noista, tulla mutkaan mukavasti ja ajaa körötellä suoraan).

        Tarkoituksesi ei siis olekaan ajaa turvallisesti vaan haluatkin ajaa pidon rajoilla ja sen ylikin. ESP ei siis ole sinua varten. Älä kuitenkaan uskottele itsellesi tai muille, että olisit millään tavalla esimerkki keskivertoautoilijasta. Fiksu autoilija pitää aina selvän pelivaran. Hän ei siis aja hallinnan rajoilla. Voit ajaa mutkaan lujaa, mutta mitä teet, kun mutkan takana onkin jotain yllättävää? Mitä teet, kun tulet poikittain mutkaan, ja sen jälkeen tiellä onkin jonkun hyytynyt auto, lapsia leikkimässä tai hirvi ylittämässä tietä?

        Kuten jo aikaisemmin sanoin, rallipätkät ovat erikseen. Tosin oikeat rallikuskit ajavat vain niillä suljetuilla pätkillä.


      • esteiden
        Charles kirjoitti:

        Tarkoituksesi ei siis olekaan ajaa turvallisesti vaan haluatkin ajaa pidon rajoilla ja sen ylikin. ESP ei siis ole sinua varten. Älä kuitenkaan uskottele itsellesi tai muille, että olisit millään tavalla esimerkki keskivertoautoilijasta. Fiksu autoilija pitää aina selvän pelivaran. Hän ei siis aja hallinnan rajoilla. Voit ajaa mutkaan lujaa, mutta mitä teet, kun mutkan takana onkin jotain yllättävää? Mitä teet, kun tulet poikittain mutkaan, ja sen jälkeen tiellä onkin jonkun hyytynyt auto, lapsia leikkimässä tai hirvi ylittämässä tietä?

        Kuten jo aikaisemmin sanoin, rallipätkät ovat erikseen. Tosin oikeat rallikuskit ajavat vain niillä suljetuilla pätkillä.

        väistäminen käy paremmin kun ei ole ESP hankaloittamassa auton hallintaa.

        Kyllä oikeat rallikuskit ajavat paljon muuallakin kuin suljetuilla pätkillä. Ihan normaalin liikenteen seassa ajavat paljon enemmän kuin erikoiskokeilla.

        ESP on ihan hyvä varuste keskivertoa huonommalle kuljettajalle.


      • Kallonkutistaja
        The Rat kirjoitti:

        Pieni ero.

        Turvavyön vaikutus on koko ajotapahtuman ajan, sen sijaan esim. käsijarrukäännöksen paikan ja ajan voi valita varsin vapaasti.

        Jos tilaa on reilusti joka suuntaan niin mistäköhän se hirvikään sinne tulee? Jos niitä ilmasta tippuu niin sama kai se miten ajaa - tai voi kurvailu olla parempikin vaihtoehto, hankaloittaapahan tähtäystä.

        Minkälainen ESP sinulla on, jos se ei salli ollenkaan käsijarrukäännöksen tekemistä?


      • Kallonkutistaja
        The Rat kirjoitti:

        Kysehän oli siitä että JOILLAKIN oma taito mahdollistaa turvallisemman ajon ilman noita välineitä.

        Sinänsä minulla ei ole mitään noita vastaan, kunhan aina jossain on se nappi millä ne saa pois päältä.

        "Kysehän oli siitä että JOILLAKIN oma taito mahdollistaa turvallisemman ajon ilman noita välineitä."

        Taidonkin voi käsittää vähintään kahdella eri tavalla. Kyllä minäkin uskon pärjääväni taitojeni avulla yhtä hyvin ilman ESP:tä kuin sen kanssa. Mutta koska maailma ja varsinkaan ihminen eivät ole täydellisiä ja virheettömiä, niin myös tuo virhemahdollisuus pitää olla aina mukana laskuissa.

        Jos ESP olisi tarpeeksi kehittynyt, niin sillä todennäköisesti olisi vältytty esim Konginkankaan onnettomuudelta, monista pienemmistä kolareista puhumattakaan. Mutta pikkuhiljaa ESP on tulossa vasta puoliperävaunuyhdistelmiin, joten täysperävaunuyhdistelmiin sitä joudutaan odottelmaan vielä melko pitkään.


      • The Rat
        Charles kirjoitti:

        Tarkoituksesi ei siis olekaan ajaa turvallisesti vaan haluatkin ajaa pidon rajoilla ja sen ylikin. ESP ei siis ole sinua varten. Älä kuitenkaan uskottele itsellesi tai muille, että olisit millään tavalla esimerkki keskivertoautoilijasta. Fiksu autoilija pitää aina selvän pelivaran. Hän ei siis aja hallinnan rajoilla. Voit ajaa mutkaan lujaa, mutta mitä teet, kun mutkan takana onkin jotain yllättävää? Mitä teet, kun tulet poikittain mutkaan, ja sen jälkeen tiellä onkin jonkun hyytynyt auto, lapsia leikkimässä tai hirvi ylittämässä tietä?

        Kuten jo aikaisemmin sanoin, rallipätkät ovat erikseen. Tosin oikeat rallikuskit ajavat vain niillä suljetuilla pätkillä.

        Et sitten ole lukenut viestejäni vai?

        Sivuluisussa mutkaan mennään vain jotta pysyttäisiin paremmin omalla kaistalla. Näkyvyys tietysti mutkaan mentäessä on oltava sellainen että auton saa pysähtymään jos siellä jotain ihmeellistä edessä on - niin kuin aina.

        En lisäksi missään vaiheessa väittänyt että ESP olisi kaikille huono, vain kuskeille jotka osaavat ajaa paremmin ilman sitä.

        Jos sinä et osaa turvallisen ajon alkeita, älä tule minulle siitä itkemään.


      • The Rat
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Minkälainen ESP sinulla on, jos se ei salli ollenkaan käsijarrukäännöksen tekemistä?

        Saman voi tehdä takavetoisella helpommin ja käsijarrua rasittamatta (sitä on harvoin suunniteltu tuollaista käyttöä silmällä pitäen).


      • Kallonkutistaja
        The Rat kirjoitti:

        Saman voi tehdä takavetoisella helpommin ja käsijarrua rasittamatta (sitä on harvoin suunniteltu tuollaista käyttöä silmällä pitäen).

        Millainen ESP sinulla on, jos se ei salli ollenkaan takavetoiselle nopeaa kääntymistä?


      • The Rat
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Millainen ESP sinulla on, jos se ei salli ollenkaan takavetoiselle nopeaa kääntymistä?

        Ei ole EPS:tä

        Eikä sen puoleen takavetoistakaan.

        Sen sijaan kokeilin aikoinani (taisi olla helmikuussa) ESP:llä varustettua etuveturia. Ei kääntynyt mutkissa kunnolla, alkoi puskea vaan kun rattia käänsi tarpeeksi - ei saanut millään yhtä pienellä kääntösäteellä kuin ilman (napilla pois).


      • Charles
        esteiden kirjoitti:

        väistäminen käy paremmin kun ei ole ESP hankaloittamassa auton hallintaa.

        Kyllä oikeat rallikuskit ajavat paljon muuallakin kuin suljetuilla pätkillä. Ihan normaalin liikenteen seassa ajavat paljon enemmän kuin erikoiskokeilla.

        ESP on ihan hyvä varuste keskivertoa huonommalle kuljettajalle.

        "väistäminen käy paremmin kun ei ole ESP hankaloittamassa auton hallintaa."

        Tuo ei pidä paikkaansa, jos puhutaan keskivertoautoilijasta. Ja miksipä emme puhuisi? Sano yksikin hyvä syy, miksi autojen turvallisuutta pitäisi arvioida sen mukaan, miten 10 %:n parhaimmisto autoilijoista pitää auton hallinnassa? Tuo 10 % voi ostaa itselleen auton ilman ESP:tä tai kytkeä ESP:n pois päältä.

        Keskimääräinen autoilija joutuu autoa liu'uttamaan sivuluisussa todella harvoin. Keskimääräinen autoilija ei harjoittele luistoja edes yhtä kertaa kuussa. Sen vuoksi keskimäärinen autoilija - ja vähän häntäkin parempi - hyötyy ESP:stä.

        Jos olet niin nerokkaan hyvä kuski, miten jarrutat autostasi vain yhtä rengasta kerrallaan? Koska sitä tekee ensimmäisen polven ESP. Uusimmat versiot jarruttavat yhtä tai useampaa rengasta tarvittaessa. Miten sen teet yhdellä polkimella?

        Kokeilkaa joskus sitä ESP:n toimintaa ihan oikeissa tilanteissa. Minä olen kokeillut radalla. Täytyy olla erittäin hyvä kuljettaja ja VALMISTAUTUNUT TILANTEESEEN, jos meinaa ESP:n voittaa turvallisuudessa. ESP nimenomaan on tilanteisiin, jotka tulevat yllättäen. Hyvä puoli siinä on myös se, että se ohjaa autoa jarruttamalla. Näin auton vauhti kuoleentuu nopeasti. Wannabe-rallikuski vain polkee kaasua, kun yrittää oikaista autoa vedolla eikä jarrutuksella.

        Mitä tulee The Ratin käsijarrukäännöksiin, niin suosittelen kokeilemaan sitä autolla, jonka käsijarru ottaa eturenkaisiin...

        Kokeilin kerran piruuttani, mitä autoni ESP tekee 90-mutkassa, johon tulen ihan liian lujaa. Paikka oli talvinen tyhjä parkkipaikka. Ajoin reippaasti liian kovaa aikomaani mutkaan nähden. Käänsin renkaat reippaasti linkkuun. Kun keulani osoitti haluamaani suuntaan, oikaisin renkaat. Efekti oli sama kuin jos olisin itse vetänyt sopivasti käsijarrusta. Koska auto ensin puski, ESP jarrutti toista takarengasta, minkä vuoksi perä lähti luisuun ja auto kääntyi. Kun keula osoitti, minne halusin, ja oikaisin renkaat, ESP ymmärsi auton yliohjautuvan, joten se ohjasi jarruttamalla toista eturengasta. Sen seurauksena auton pyörähtäminen lakkasi ja auto lähti etenemään keula haluamaani suuntaan. Tämän kaiken jarruttelun seurauksena vauhti oli tippunut reippaasti. (EHkä tämä on asia, joka ottaa joitakin päähän. Ei pidetä siitä, että kone jarruttaa menoa. Onkohan näin?)

        Käsijarrukäännös on helppo tehdä. Mutta mitä kuski tekee, jos on arvioinut nopeuden sekä tien pidon väärin ja auto meinaakin pyörähtää liikaa. Takarenkaista on pito pois, joten käsijarrun löysääminen ei välttämättä auta mitään. Siinä vaiheessa pitäisi jarruttaa sopivasti toista eturengasta, mutta kuinka monella on autossaan poljin jokaiselle renkaalle erikseen?

        ESP saa auton käyttäytymään eri tavalla kuin ilman ESP:tä. Tästä johtuen joillakin on käsitys, että se vähentää turvallisuutta. Suosittelen kokeilemaan ESP:n rajoja. Huomaatte itsekin, miten normaalissa liikenteessä ja yllättävissä tilanteissa se oikeasti auttaa.


    • Ike.

      Siis jarrutat vapautat jarrutat tahdilla 10 kertaa sekunnissa? (en tiedä miten nopeasti ABS oikeasti toimii, tuo vain arvaus. Todennäköisesti nopeamminkin)

      Et kertonut mitä HAITTAA abseista sinulle on? Kerroit vain, että olet pärjännyt ilmankin.
      Kyllä, tekniikka on ottanut jarrutuksen haltuunsa, koska ihminen on vaan niin huono siinä eikä ikimaailmassa pysty samoihin tuloksiin. (ok, ilman abseja voi pysähtyä hieman nopeammin mutta täysin ilman ohjattavuutta.) Tosin nykyiset ovat ohittaneet hidastuvuudellaan normaalit.

      Missään ei enää nykyään opeteta pumppaamaan jarruja kuten väität joidenkin ohjeiden kertovan. Jos sen teet nykyautossa niin ei jarrutusteho ole kummoinen.

      Ps. Abseilla voit myös tehdä täysjarrutuksen ilman, että pitää seuraavaksi suunnata rengasliikkeeseen.

      Uskoisin sinun pitävän ESP:tä myös tumpeloiden aloittelijoiden juttuna, kun sinä olet parempi ja tarkempi kuin kone, koska olet pärjännyt NIIIIIIN monta kilometriä ilmankin?

    • sepe.

      Höyhenjarrutus kicks ass!!!!

    • folk-ferdi

      pump pump, sinä sitä jotakin oooooon aiaiaiii!

    • aina ollut

      Siitä lähtien kun ihminen on ryhtynyt käyttämään jalkineita, hänen etenemisensä tai pysähtymisensä on ollut osaltaan hänen itsensä luoman tekniikan hallussa. Puhumattakaan siitä ajasta, kun on käytetty erilaisia veto- tai ratsueläimiä, jolloin erilaiset ohjakset ovat määrittäneet liikkumissuunnan tai nopeuden.

      Näin en ymmärrä, miten auton jarrujen jokin tietty kehitysaste voisi olla teknisen kehityksen päätepiste. Kehitys on kuitenkin koko ajan mennyt siihen suuntaan, että yhä vähemmillä kuljettajan taidoilla on pystytty selviämään yhä vaikeammista tilanteista.

      Joten miten ihmeessä on menty huonompaan suuntaan?

      • Kallonkutistaja

        Siinähän se asia on melko yksinkertaiseen muotoon kirjoitettuna.

        "...yhä vähemmillä kuljettajan taidoilla on pystytty selviämään yhä vaikeammista tilanteista."

        Tuon voisi kirjoittaa tosin myös: ...vähemmillä taidoilla on pystytty välttämään yhä vaikeampia tilanteita.


    • jaksaa valittaa

      aina näistä "uusista hömpötyksistä". Huvittavaa luettavaa! :-)

      • Ajaja

        Onko ralliautoissakin lukkiutumattomat jarrut ja ajonhallinta järjestelmät. Vai ovatko ralliautoilijatkin vanhoja pieruja.


      • ralliautoilija
        Ajaja kirjoitti:

        Onko ralliautoissakin lukkiutumattomat jarrut ja ajonhallinta järjestelmät. Vai ovatko ralliautoilijatkin vanhoja pieruja.

        Ei kuule ralliautoissa tapaa olla niitä espejä ja aspeja mutta mitä sitten?
        Et ole perehtynyt yhtään ralliautoiluun, sen paljastit itsestäs.
        Helkkari mitä puupäitä tänne pääsee kommentoimaan asioista joista eivät tiedä hölkäsen pöläystäkään!!!!!!


      • ike.
        Ajaja kirjoitti:

        Onko ralliautoissakin lukkiutumattomat jarrut ja ajonhallinta järjestelmät. Vai ovatko ralliautoilijatkin vanhoja pieruja.

        Formuloissa on luistonestot ja yrityksiä lukkiintumattomien jarrujen käytölle sekä ajonhallinnalle on ollut.
        Niistä onkin sitten rankaistu todella kovaa sääntöjen ne kieltäessä. Ylivoimahan niillä oli selvä (siksi narahtikin).

        Myös rallissa kyseiset järjestelmät ovat ehdottoman kiellettyjä.

        Taidat ajaja olla aika palikka.


      • höpötä
        ike. kirjoitti:

        Formuloissa on luistonestot ja yrityksiä lukkiintumattomien jarrujen käytölle sekä ajonhallinnalle on ollut.
        Niistä onkin sitten rankaistu todella kovaa sääntöjen ne kieltäessä. Ylivoimahan niillä oli selvä (siksi narahtikin).

        Myös rallissa kyseiset järjestelmät ovat ehdottoman kiellettyjä.

        Taidat ajaja olla aika palikka.

        joutavia. Formuloissa ei ole luistonestoa vaan sutimisenesto.

        Ralliautoon ei olisikaan mitään järkeä pistää lukkiintumattomia jarruja. Hidastuisi auto melkoisen paljon.


      • onkin
        Ajaja kirjoitti:

        Onko ralliautoissakin lukkiutumattomat jarrut ja ajonhallinta järjestelmät. Vai ovatko ralliautoilijatkin vanhoja pieruja.

        tavalliset renkaat ja rallikisat pidetään yleisessä liikenteessä, eikö niin?


      • on luistonesto
        höpötä kirjoitti:

        joutavia. Formuloissa ei ole luistonestoa vaan sutimisenesto.

        Ralliautoon ei olisikaan mitään järkeä pistää lukkiintumattomia jarruja. Hidastuisi auto melkoisen paljon.

        Kyllä F1:ssä on TODELLA kehittyneet järjestelmät, joilla estetään ja vähennetään äkillisiä luistoja. Esimerkiksi vesisateella elektroniikka kontrolloi todella paljon tasauspyörästöä, moottoriohjausta, kaasua, vaihteistoa jne. jotta auto ei lähde luistoon. Ja ne järjestelmät ovat valovuosia edellä perheauton ESP:iä.


      • tajua
        Ajaja kirjoitti:

        Onko ralliautoissakin lukkiutumattomat jarrut ja ajonhallinta järjestelmät. Vai ovatko ralliautoilijatkin vanhoja pieruja.

        ollenkaa. Rallissa jarrujen lukitseminen ja luisut ovat olennainen osa auton hallintaa.
        Auton kääntelyssä jarrut ovat yhtä tärkeä kuin ohjaus!'

        Ralliautoissa on kyllä ollut käytössä samasuuntaista elektroniikkaa esim. voimanjakosäätelyssä, mutta siitäkin on luovuttu.

        Rallissa Jopa renkaat ovat tehty sitä silmälläpitäen että kitka on suuri silloin kun luistaa jonkin verran.

        Esimerkikisi jäisellä pinnalla jarrutus on lukkojarrutus ja auto hieman poikittain, jolloin kaikki renkaat menevät eri kohdasta ja eivätkä nastat pääse liukumaan toistensa tekemiä uria pitkin, lisäksi kun rengas menee hieman poikittain niin useampi nasta raapii jäätä.

        Tällainen ei siviiliikenteesä tule kysymykseen.

        Siviiliautoilussa talvirenkailla suurin painopiste on ns. lepokitkassa.


    • ainoastaan

      liikenteessä leikkijät vastustavat ABS:ää ja ESP:tä. Näistä saa sitten lukea vähän väliä uutisista.

    • Kallonkutistaja

      "Vakaa mielipiteeni on, että lukiutumattomat jarrut ovat haitalliset ainakin kokeneelle kuljettajalle."

      Mieluummin sellaiselle, joka ei pysty oppimaan enää mitään uutta?

    • Anonyymi

      Lukkiutumattomilla jarruilla ei autoa meinaa saada pysäytettyä, vaikka painat jarrupokimen pohjaan, auto vaan luistaa.
      Normaaleilla jarruilla varustetussa autossa on jarrutuksessa tuntumaa.
      Jos jarrutus tilanteessa painaa kytkimen pohjaan, niin jarrutus on vieläkin tehottomampaa, että täytyy lukkiutumattomissa autoilla käyttää auton moottorijarrutusta ja kytkin pohjaan vasta viime tingassa, ettei auto sammu, kun vauhti on lähes pysähtynyt.

      • Anonyymi

        höpöhöpö. Vieläkö näitä absin vastustajia löytyy vuonna 2020?
        Manulootalla kytkin heti pohjaan samalla kuin jarrukin, ettei moottori mahdollisesti sammu ja lukitse vetäviä pyöriä absista riippumatta.
        Olen ajanut ilman abseilla olevia autoja ja abseilla olevia, ja kyllä absit on paremmat. Nykyautoissa on vieläpä hätäjarrutehostin, joka hätäjarrutuksessa automaattisesti pitää jarruvoiman niin maksimissa kuin mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe