Jos opiskelee yliopistossa matematiikkaa..

..jenni..

mikä muu minusta voi tulla, kuin matikan ope? Oon nyt lukiossa ja mietin täs, et mitä alan opiskeleen ja matikka menee ehdottomasti parhaiten ja se on myös kiinnostavinta ja tavotteena saaha yo-matikasta L keväällä. Onko täs mitään järkeä? oon kyl miettiny myös noita teknillisiä puolia... Mitä aloja vois olla sellasia??

14

1655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vain taivas on rajana
      • hopo

Jos matikka kiinnostaa,

niin tulla otaniemeen teknilliseen korkeakouluun.
        Huomaat varmaan viimeistään toisena vuotena että
        kaikki teknologia kännykästä laivaan tottelee ihan perusfysiikkaa tunnontarkasti.

Siinä sitä työtä ja mahdollisuuksia riittää, kun tietää periaatteessa minkälaisen suorituskyvyn milläkin systeemillä voi kehittää. Eli raa'alla matikalla voi tehdä rahaa.

Toinen tapa on mennä humanistiksi, mutta jos ei halua siwaan työkomennusta...

• FM (mat.)

Matematiikan opettajaksi peruskouluun/lukioon/ammattikouluun tai tutkija-opettajaksi yliopistoon. Siinäpä ne vaihtoehdot ovat.

Jos matemaatikko haluaa tehdä muun alan hommia (IT, pankki, tms.), niin joutuu kilpailemaan alan ammattilaisten kanssa samoista työpaikoista, ilman soveltuvaa pätevyyttä.

En suosittele, ellet halua opettajaksi. Ihan totta.

• FM eli maisteri

sanoa, että jos matematiikka kiinnostaa oikeasti ja se tuntuu "helpolta" ja kutsumukselta, niin se voisi olla sinun juttusi tutkijana.

Jos olet hyvä matematiikassa ja sinua kiinnostaa yleensäkin luonnontieteet niin siitä vain opettajaksi ja jakamaan tietoa, opettajia tarvitaan.

Itse olen lähinnä näiden edellämainittujen välimuoto.

Mutta jokatapauksessa tulevaisuudenala, Suosittelen.

• Teekkarirenttu

Valintoja tehdessään kannattaa kuitenkin huomioida, millaista yliopistomatematiikka oikeasti on. Laskujen laskemisen sijaan keskitytään lähinnä asioiden teoreettisen perustan opetteluun ja todistamiseen. Lukiossa matematiikka on lähinnä laskemista ja kaavojen pyörittelyä, joten kokeista suoriutuu kiitettävästi laskurutiinin ja MAOLin avulla. Monelle tulee melkoisena shokkina, miten työlästä ja teoreettista yliopistomatematiikka on.

Jos puhdas matematiikka kuitenkin kiinnostaa ja fysiikka on vahvasti hallussa, suosittelen TKK:n teknillisen fysiikan ja matematiikan osastoa, joka lienee maan kovatasoisin kyseisiä aineita opettava yksikkö. Valinnanvaraa on systeemianalyysistä laskennallisiin tieteisiin, ja jos jokin muu tekniikan ala alkaa kiinnostaa, on vahvan pohjan avulla helpompi suunnata kiinnostustaan kyseiseen suuntaan. Monipuolisemman koulutuksen vuoksi DI on myös arvostetumpi tutkinto kuin FM.

• rantanplan1

TKK:n lisäksi matematiikasta kiinnostuneille löytyy yliopistojen puolelta vastaavantyyppisiä aloja. Jos kirjoittautuu sisään matematiikan laitokselle, niin voi halutessaan ottaa kursseja tietojenkäsittelytieteen, fysiikaalisten tieteiden alalajien joukosta ja ylipäätään matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan sisältä. Pääaineen vaihtaminenkin taitaa olla aika helposti toteutettavissa. Kyllä sieltä jokin kiinnostava ala luulisi löytyvän.

Teoreettinen fysiikka voisi olla yksi vaihtoehto matematiikasta kiinnostuneelle, eikä sitä opiskellessa välttämättä ole paljoa eroa matematiikan opiskeluun. (vaikka useissa kursseissa laskuharjoitukset liittyvät jollakin tapaa myös fysikaalisiin sovelluksiin ;-) )Lähinnä on painotuseroa matemaattisen teoriapohjan todisteluun ja laskentapainotteisuuteen. Tosin fyysikot, ja varsinkin teoreettisesti suuntautuneet, ottavat yleensä alaan liittyviä matematiikan kursseja myös matematiikan laitokselta joka tapauksessa.

Yliopistojen sivuilta ja varmaan TKK:n sivuilta löytyy esimerkkejä siitä mihin ammatteihin tutkinnoista valmistutaan. Jos joku alkaa kiinnostamaan, niin ei kannata turhaan keskittyä yliopistolaisten ja teknillisten korkeakuolulaisten omaan mainostukseen opinahjojen paremmuudesta. (itse hain piruuttani kumpaankin, (ja pääsinkin), ihan vain jotta pääsee sanomaan että valinta oli vapaa)

• tuo vanha juttu

On totta, että matematiikka on teoreettista yliopistossa. Siitä on kuitenkin mahdollista löytää jatkuvasti sopivia sivupolkuja tai olisivatko peräti pääpolkuja käytännön elämään. Näin esim. logiikasta voi tulla paljon apua mihin tahansa elämään ja varsinkin jos lähtee politiikkaan, ei puhu niin paljon turhia lupauksia, jotka eivät ole milloinkaan tosi kaavoja tai aksioomia tai teoreemoja.

• .jv

Jos syventyy opinnoissaan johonkin sovellusalaan, ovat työmahdollisuudet monipuoliset. Vakuutusyhtiöt työllistävät matemaatikoita jo lakisääteisestikin, mutta samoin myös pankit ja rahoitusala yleisemminkin. Toisaalta monet tekevät myös luonnontieteen puolella sovellettua tutkimusta esim. fyysikoiden kanssa.

Jos taas opinnoissa keskittyy puhtaaseen matematiikkaan eikä panosta sivuaineisiin, niin vaihtoehtona on lähinnä se yliopistoura - mikä on monilla ollut mielessä alusta lähtien.

Teknillistä puolta kannaattaa silti harkita, etenkin jos fysiikka sujuu. Matematiikkaahan voi lukea myös pääaineena TKK:lla ja TTY:llä.

• ..jenni..

joo oon tosiaan kiinnostunu tekemään matikan open töitä, mut oon vaan miettiny et oisko niitä muitaki ammatteja mulle. Fysiikka ei oo nyt niin vahva mut oon sitäki lukenu.

• sitten ehkä kantsis

TTY:llä on nykyään mahdollista lukea DI:ksi ja matikanopeksi samalla. Se on ehkä paras vaihtoehto ja antaisi eniten valinnanvaraa tulevaisuutta ajatellen.

• Matematiikan pääaineopiskelija vastailee...

Sinusta voi tulla matematiikan opettajan lisäksi esimerkiksi teollisuusmatemaatikko tai vakuutusmatemaatikko, tutkija tai vaikkapa mikä tahansa muu sovelletun matematiikan asiantuntija. Matemaatikoilla on aika monipuoliset työnäkymät riippuen sivuaineista. :)

Sovelletun matematiikan osalta esimerkiksi taloustiede, fysiikka, tietojenkäsittelytiede ja tilastotiede ovat varsin hyviä vaihtoehtoja.

• varassa...

Vakuutusmatemaatikoksi tai pankkialalle ei ole asiaa ilman tilastotieteen (ja ehkä lisäksi taloustieteen) opintoja. Jos teollisuusmatemaatikoksi haluaa, matematiikan opintojen pitää painottua sovellettuun matematiikkaan ja fysiikan on syytä olla vahva sivuaine. IT-alalla vaaditaan tietojenkäsittelyopin tai tietotekniikan sivuaineopintoja.

Puhtaalla matematiikalla voi päästä tutkijaksi, ei muualle. Tutkijan paikoista on kova kilpailu, ja nekin ovat huonosti palkattuja pätkätöitä.

• ................

työllistyminen on iso ongelma jos haluaa tehdä oman alan töitä ja jotain muuta kuin opetusta. työpaikkoja on, mutta harvassa...

• dsflökv

sivuaineeksi matska ja fyssa. voit saada töitäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe