Premium-myynti Euroopassa syyskuussa

mattila

Premium-merkkien myynti Euroopassa (EU EFTA) syyskuussa 2006 (suluissa muutos viime vuoteen verrattuna). Mukana merkkien kaikki mallit.

1. BMW 72416 kpl ( 6,5%)
2. Mercedes-Benz 66760 (-3,5%)
3. Audi 57746 ( 7,3%)
4. Volvo 22550 (-9,5%)
5. Alfa Romeo 11257 ( 10,4%)
6. Saab 9381 (-1,6%)
7. Jaguar 5727 (-5,7%)
8. Lexus 4416 ( 74,3%)

Lähde: Eurooppalaisten autonvalmistajien keskusjärjestö.

106

4477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaksat

      Ketä voisi kiinnostaa kaikkien minien myynti. Jos tässä olisikin vain premiumkokoluokka mutta kun ei. Turha tilasto.

    • jaksat

      ...ärsyttää Tojokansaa. Jatka samaan malliin.

    • Mitä tekevät listalla bmw, mersu, audi, volvo, alfa, saaab ja jagge?

      Lexus on oikeasti premium-merkki. Mersulla on oma vastaavansa - kai muutamalla noista muistakin. Miksei niitä ole tilastoissa?

      • ?????+!

        Kyllä siellä minusta Lexus on ja Mersukin.


      • Automotive News

        Amerikkalaisen Automotive News -lehden mukaan premium merkkeinä voidaan pitää seuraavia:
        - Alfa Romeo
        - Audi
        - BMW
        - Cadillac
        - Jaguar
        - Lancia
        - Land Rover
        - Lexus
        - Maserati
        - Mercedes-Benz
        - Mini
        - Porsche
        - Saab
        - Volvo.


      • ?????+! kirjoitti:

        Kyllä siellä minusta Lexus on ja Mersukin.

        Kuten sanoin, lexus on premium-auto. Ihan merkkinä.

        Mersu taas on perusauto. Sama firma tekee premium-autoakin.

        Ja joku Saab? Antakee armoo...


      • The_Rat kirjoitti:

        Kuten sanoin, lexus on premium-auto. Ihan merkkinä.

        Mersu taas on perusauto. Sama firma tekee premium-autoakin.

        Ja joku Saab? Antakee armoo...

        Saab 9000 aikanaan pääsi jenkeissä "Large Saloon" -luokkaan ja siinä oli väljemmät sisätilat, kuin Cadillacissa. Metrin lyheyemmästä korista huolimatta.

        Saab on jenkkien näkökulmasta ilman muuta Premium-merkki, huomattavasti amerikkalaisia autoja korkeammasta laadustaan johtuen. Ja sikäläisestä näkökulmasta katsoen ajo-ominaisuudet ovat kuin urheiluautossa.

        Suomessa Saabin mainetta rasittaa kotimaassa valmistetut 99:t, jotka eivät nyt oikein autoja olleetkaan. Saabin maine maailmalla on hyvä, samoin kuin toisen "kotoiselta tuntuvan" Volvonkin.

        "Premium" ei tarkoita "Exclusive" -luokkaa, johon kuuluvat Ferrarit, Rolls-Roycet ja Hummerit.


        Master Eq


      • MasterEq kirjoitti:

        Saab 9000 aikanaan pääsi jenkeissä "Large Saloon" -luokkaan ja siinä oli väljemmät sisätilat, kuin Cadillacissa. Metrin lyheyemmästä korista huolimatta.

        Saab on jenkkien näkökulmasta ilman muuta Premium-merkki, huomattavasti amerikkalaisia autoja korkeammasta laadustaan johtuen. Ja sikäläisestä näkökulmasta katsoen ajo-ominaisuudet ovat kuin urheiluautossa.

        Suomessa Saabin mainetta rasittaa kotimaassa valmistetut 99:t, jotka eivät nyt oikein autoja olleetkaan. Saabin maine maailmalla on hyvä, samoin kuin toisen "kotoiselta tuntuvan" Volvonkin.

        "Premium" ei tarkoita "Exclusive" -luokkaa, johon kuuluvat Ferrarit, Rolls-Roycet ja Hummerit.


        Master Eq

        Sitten tojotan luksusmalli pitäisi ottaa listalta pois.


      • ?????+!
        MasterEq kirjoitti:

        Saab 9000 aikanaan pääsi jenkeissä "Large Saloon" -luokkaan ja siinä oli väljemmät sisätilat, kuin Cadillacissa. Metrin lyheyemmästä korista huolimatta.

        Saab on jenkkien näkökulmasta ilman muuta Premium-merkki, huomattavasti amerikkalaisia autoja korkeammasta laadustaan johtuen. Ja sikäläisestä näkökulmasta katsoen ajo-ominaisuudet ovat kuin urheiluautossa.

        Suomessa Saabin mainetta rasittaa kotimaassa valmistetut 99:t, jotka eivät nyt oikein autoja olleetkaan. Saabin maine maailmalla on hyvä, samoin kuin toisen "kotoiselta tuntuvan" Volvonkin.

        "Premium" ei tarkoita "Exclusive" -luokkaa, johon kuuluvat Ferrarit, Rolls-Roycet ja Hummerit.


        Master Eq

        Ysiysit olivat aikoinaan kalliita ja tavoiteltuja autoja, joilla oli voimakas status toisaalta turvallisena ja hyvänä talviautoja, toisaalta paljonajavien ja jopa kaahareiden autona. Se oli monena vuonna kokoluokkansa myydyin auto, vaikka valtion autotkin putsattaisiin tilastoista. Jos 70-luvulla olisi tunnettu käsite premium-luokka, niin Saab olisi ollut ehdottomasti tätä luokkaa. Tokihan se on sitä edelleen; onhan se GM:n perheautoista sitä kalliimpaa ja arvostetumpaa perhettä.


      • ??????+!
        The_Rat kirjoitti:

        Sitten tojotan luksusmalli pitäisi ottaa listalta pois.

        Eikös se nyt ole jo moneen kertaan selitetty, että Toyotan mikään malli ei ole "premium". Käsite kun ei viittaa malliin, vaan merkkiin.


      • ??????+! kirjoitti:

        Eikös se nyt ole jo moneen kertaan selitetty, että Toyotan mikään malli ei ole "premium". Käsite kun ei viittaa malliin, vaan merkkiin.

        Lexus on tojota. Loppujen lopuksi.
        Myydään vain eri nimellä.


      • ???????+!
        The_Rat kirjoitti:

        Lexus on tojota. Loppujen lopuksi.
        Myydään vain eri nimellä.

        Lexus on kouluesimerkki siitä, mitä tarkoitetaan premium-brändillä. Toyotalla tiedostettiin, että arkisella nimellä eivät paremmatkaan autot mene kaupaksi, eivät ainakaan toivotulla hinnalla. Niinpä rinnalle rakennettiin uusi brändi, joka alkoi isolla edustuskokoisella autolla, jonka luvattiin päihittävän saksalaiset edustusautot niiden omissa lajeissaan.

        Myöhemmin mallistoa on laajennettu ylös, alas, eteen ja sivulle. Kaikissa kokoluokissa Lexus on kuitenkin kalliimpi ja "hienompi" kuin Toyota. Tekniikassa on paljon yhteistä, mutta jokainen huomaa eron, mikä on Toyota Avensiksen ja Lexus LS 200:n välillä. Eroa on siinä, miltä autot näyttävät ja tuntuvat; eroa on ominaisuuksissa; eroa on mielikuvissa ja eroa on hinnassa.

        Toyota ei ole premium-merkki, Lexus on.

        Kyllä tämä on niin helppoa ja selvää, kun vain pysähtyy kolmeksi sekunniksi ajattelemaan.


      • helvettiä?
        The_Rat kirjoitti:

        Sitten tojotan luksusmalli pitäisi ottaa listalta pois.

        Oletko unohtanut tunnuksesi jollekin kirjaston koneelle ja nyt joku pässi kirjoittelee nimimerkilläsi vai mitä ihmettä on tapahtunut? Olet mielestäni kirjoittanut aikaisemmin ihan asiallisia vastauksia ja kysymyksiä, mutta tässä viestiketjussa olevat viestisi ovat ala-arvoisia. Ettäkö BMW, Audi, Jaguar tai Mersu eivät olisi premium-merkkejä, mutta Lexus on.

        No, osaanpahan tästedes katsoa läpi sormien sinunkin "asiantuntevat" kommenttisi, rotta.


      • lauri
        ???????+! kirjoitti:

        Lexus on kouluesimerkki siitä, mitä tarkoitetaan premium-brändillä. Toyotalla tiedostettiin, että arkisella nimellä eivät paremmatkaan autot mene kaupaksi, eivät ainakaan toivotulla hinnalla. Niinpä rinnalle rakennettiin uusi brändi, joka alkoi isolla edustuskokoisella autolla, jonka luvattiin päihittävän saksalaiset edustusautot niiden omissa lajeissaan.

        Myöhemmin mallistoa on laajennettu ylös, alas, eteen ja sivulle. Kaikissa kokoluokissa Lexus on kuitenkin kalliimpi ja "hienompi" kuin Toyota. Tekniikassa on paljon yhteistä, mutta jokainen huomaa eron, mikä on Toyota Avensiksen ja Lexus LS 200:n välillä. Eroa on siinä, miltä autot näyttävät ja tuntuvat; eroa on ominaisuuksissa; eroa on mielikuvissa ja eroa on hinnassa.

        Toyota ei ole premium-merkki, Lexus on.

        Kyllä tämä on niin helppoa ja selvää, kun vain pysähtyy kolmeksi sekunniksi ajattelemaan.

        Mitä muuta yhteistä on Suomessa myyntävien Toyotien ja Lexusten välillä paitsi yksi dieselmoottori?


      • !!!!!!!+?
        lauri kirjoitti:

        Mitä muuta yhteistä on Suomessa myyntävien Toyotien ja Lexusten välillä paitsi yksi dieselmoottori?

        "Mitä muuta yhteistä on Suomessa myyntävien Toyotien ja Lexusten välillä paitsi yksi dieselmoottori?" En minä tiedä.... hybriditekniikka lienee yhteiseltä sylttytehtaalta ja onhan tuo diesel-konekin aika olennainen osa autoa. Mutta en minä ole väittänytkään missään vaiheessa, että Suomesssa myytävissä Toyotissa olisi paljon yhteistä Lexuksen kanssa. Väitinpähän vain, että Lexus on premium-merkki ja Toyota ei. Jos olet eri mieltä, niin vapaasti.

        Sinänsä Toyotissa ja Lexuksissa kyllä on yhteistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000020498797


      • lauri
        !!!!!!!+? kirjoitti:

        "Mitä muuta yhteistä on Suomessa myyntävien Toyotien ja Lexusten välillä paitsi yksi dieselmoottori?" En minä tiedä.... hybriditekniikka lienee yhteiseltä sylttytehtaalta ja onhan tuo diesel-konekin aika olennainen osa autoa. Mutta en minä ole väittänytkään missään vaiheessa, että Suomesssa myytävissä Toyotissa olisi paljon yhteistä Lexuksen kanssa. Väitinpähän vain, että Lexus on premium-merkki ja Toyota ei. Jos olet eri mieltä, niin vapaasti.

        Sinänsä Toyotissa ja Lexuksissa kyllä on yhteistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000020498797

        "Tekniikassa on paljon yhteistä"

        Yksi dieselmoottori on yhteinen, ei muuta. Yhden automallin yksi moottorivaihtoehto ei ole paljon kun Lexuksella kuitenkin on täälläkin myynnissä 5 eri automallia.


      • !!!!!+?
        lauri kirjoitti:

        "Tekniikassa on paljon yhteistä"

        Yksi dieselmoottori on yhteinen, ei muuta. Yhden automallin yksi moottorivaihtoehto ei ole paljon kun Lexuksella kuitenkin on täälläkin myynnissä 5 eri automallia.

        ...että olisi kovinkaan paljon yhteistä Suomessa myytävien Toyotien ja Lexusten välillä.

        Sen sijaan Toyotien ja Lexusten välillä yleisesti ottaen on paljonkin yhteistä. Vaikka ei olisi yhteisiä osia, on kuitenkin yhteistä osaamista (esim. hybridi-tekniikka). Ja toisaalta yhteisiä osiakin on, jopa 100 % eräillä markkina-alueilla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000020498797


      • lauri
        !!!!!+? kirjoitti:

        ...että olisi kovinkaan paljon yhteistä Suomessa myytävien Toyotien ja Lexusten välillä.

        Sen sijaan Toyotien ja Lexusten välillä yleisesti ottaen on paljonkin yhteistä. Vaikka ei olisi yhteisiä osia, on kuitenkin yhteistä osaamista (esim. hybridi-tekniikka). Ja toisaalta yhteisiä osiakin on, jopa 100 % eräillä markkina-alueilla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000020498797

        Avensiksen ja jonkun Lexus mallin yhteiseen tekniikkaan (LS 200 nimistä mallia ei tosin ole).

        "Tekniikassa on paljon yhteistä, mutta jokainen huomaa eron, mikä on Toyota Avensiksen ja Lexus LS 200:n välillä."


      • !!!!!!!+?
        lauri kirjoitti:

        Avensiksen ja jonkun Lexus mallin yhteiseen tekniikkaan (LS 200 nimistä mallia ei tosin ole).

        "Tekniikassa on paljon yhteistä, mutta jokainen huomaa eron, mikä on Toyota Avensiksen ja Lexus LS 200:n välillä."

        Se ei nyt ollut tässä pointti, onko jonkun Lexuksen malli LS 200 vai IS 200 eikä edes se, mitä malleja yhdenmukaisuus koskee. Toyotalla ja Lexuksella on yhteistä osaamista ja yhteistä tekniikkaa, mutta Avensiksen ja Lexuksen eronkin huomaa ja näkee. Jos olet eri mieltä, niin ole rauhassa.


    • Alex_

      Moi !

      Tällaisesta tilastosta näkee vain milloin merkki on tuonut uusia malleja myyntiin. Siis tuosta - muutoksesta.

      Aika harvoin muita muutoksia näkyy. Eurooppa on 2kotimaisten" merkkien käsissä, Jenkit ja Japanilaiset eivät tahdo pärjätä.

      Hyviä autoja kaikki.

      (terv. tyytyväinen bmw:n omistaja)

    • merkkejä

      Jaguar ja Lexus tekevät premiumeja. Noista muista vain pieni osa on premiumeja ja osalla yksikään malli ei ole premium (Volvo, Alfa, Saab).

      • vitsi...

      • vitsi... kirjoitti:

        BMW satasarja on sinusta premium! Oletpa lapsellinen.

        Jokaisella saa olla oma "Premium" -listansa, jos siltä tuntuu.

        Tässä keskustelussa kuitenkin käytämme Euroopan Autoteollisuuden yleistä Premium-listaa, joka on ihan järkeenkäyvä. Se perustuu MERKKEIHIN, ei malleihin. Jokaisessa kokoluokassa on erotettavissa "halvat", "keskinkertaiset" ja "premiumit".

        Pikkuautoluokassa BMW 1xx on selvästi Premium-tasoa, tyhmempikin sen tajuaa. BMW on Premium-merkki. Vertaa sitä nyt vaikka Tojota Varikseen.


        Master Eq


      • Kas näin.

      • tyhmyyksiäsi

      • alkaa julkaista
        tyhmyyksiäsi kirjoitti:

        Nuo pikkukinnerit eivät ole MISSÄÄN MIELESSÄ premiumia ja piste.

        Ala julkaista omaa premium-listaasi, johon pääsee vain ne autot, joista pidät. :)

        Me muut tyydymme tähän yleiseurooppalaiseen premium-merkkien listaan.

        Joopa.


      • huviksesi...
        tyhmyyksiäsi kirjoitti:

        Nuo pikkukinnerit eivät ole MISSÄÄN MIELESSÄ premiumia ja piste.

        ...Bemarin ykkösarjan hintoja muihin vastaavankokoisiin. Tee seuraavaksi sama 147-Alfan kohdalla. Ja sitten A3:n. Jospa se määritelmä alkaisi valkenemaan. Tyhmä.


      • Pekka Piipaa

      • Pekka Piipaa

      • Pekka Piipaa
        tyhmyyksiäsi kirjoitti:

        Nuo pikkukinnerit eivät ole MISSÄÄN MIELESSÄ premiumia ja piste.

        Vilpittömästä tyhmyydestä vai kyvyttömyydestä myöntää olleensa väärässä?


      • itse!
        huviksesi... kirjoitti:

        ...Bemarin ykkösarjan hintoja muihin vastaavankokoisiin. Tee seuraavaksi sama 147-Alfan kohdalla. Ja sitten A3:n. Jospa se määritelmä alkaisi valkenemaan. Tyhmä.

        Kun auto hinnoitellaan pihalle niin siitä tulee premium? Loistavaa logiikkaa. Yksikään mainitsemistasi autoista ei ole yli 20k€ arvoinen eikä premium. Revi siitä.


      • Tote
        huviksesi... kirjoitti:

        ...Bemarin ykkösarjan hintoja muihin vastaavankokoisiin. Tee seuraavaksi sama 147-Alfan kohdalla. Ja sitten A3:n. Jospa se määritelmä alkaisi valkenemaan. Tyhmä.

        Nuo kaikki kolme ovat niin törkeän rumia autoja ettei ole ihme niiden huono suosio. Ja ne ovat vielä kalliimpia kuin saman kokoiset kunnon autot! Minä arvostan laatua. Näitä autoja en arvosta.


      • hienoa ovat
        Tote kirjoitti:

        Nuo kaikki kolme ovat niin törkeän rumia autoja ettei ole ihme niiden huono suosio. Ja ne ovat vielä kalliimpia kuin saman kokoiset kunnon autot! Minä arvostan laatua. Näitä autoja en arvosta.

        ja hiton hyviä ajaa. Aivan eri luokkaa kuin halvat kinnerit. Kaikilla ei ole varaa noihin. Noita autoja arvostan.


      • K.Ä.
        Kas näin. kirjoitti:

        Toista perässäni: kyse on merkeistä, ei malleista.

        Vielä kerran: merkeistä, ei malleista.

        Hyvä.

        Ja ne merkit ovat seuraavat:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000020458646

        Uusimman Tekniikan Maailman mukaan Volvo C30 tulee kilpailemaan tämän kokoluokan muiden premium-merkkien kanssa. Vertailukohdiksi tulevat näin Alfa 147, Audi A3 ja BMW 100-sarja. Tämän luokan premium-autoista Mercedeksen A-sarja ei kilpaile samoista ostajista. USA:ssa lähin kilpailija lienee Mini.

        Eli näin.


      • niin...
        itse! kirjoitti:

        Kun auto hinnoitellaan pihalle niin siitä tulee premium? Loistavaa logiikkaa. Yksikään mainitsemistasi autoista ei ole yli 20k€ arvoinen eikä premium. Revi siitä.

        "Yksikään mainitsemistasi autoista ei ole yli 20k€ arvoinen eikä premium."

        Eipä taida A3:sta, Alfa 147:aa tai BMW 1-sarjaa saada alle 20 tuhannella eurolla, joten niiden arvo on yli 20 tonnia. Tietysti jos (jälleen kerran) SINUN mielestäsi ne eivät ole edes 20 tuhannen euron arvoisia, niin voi toki oman premium-merkki-listan lisäksi tehdä myös omat autohinnastosi :)


    • on tämä

      Kylläpä alkoi taas aikamoinen vääntö siitä, mitkä autot ovat premiumeja ja mitkä eivät. Vähän oudoksuttaa tämä.

      Onko asiassa kyse siitä, että olet ostanut tietynlaisen auton nimenomaan sen PREMIUM-imagon takia, ja nyt vituttaa kun joku väittää ettei se olekaan premiumia?

      Vai ehkä siitä, että halusit auton jolla on Premium-auton imago, maksoit siitä itsesi kipeäksi ja nyt joku väittää että olisit saanut Premium-imagon puolta halvemmallakin? Vituttaahan se tietenkin...

      Jos kumpikaan noista veikkauksista ei osunut oikeaan, niin mistä tässä sitten on kyse?

      • K.Ä.

        Jospa kyse onkin siitä, että on olemassa vakiintunut käsite, jonka sisältöä jotkut pyrkivät hämärtämään?


      • olemassa?
        K.Ä. kirjoitti:

        Jospa kyse onkin siitä, että on olemassa vakiintunut käsite, jonka sisältöä jotkut pyrkivät hämärtämään?

        Onko käsite vakiintunut? Mielestäni Premium-käsite on vähän samanlainen kuin esimerkiksi käsitteet 'urheiluautot' ja 'citymaasturit'.
        Kysehän on siitä, että autot jotka kilpailevat samoista asiakkaista pyritään luokittelemaan samaan luokkaan. Tuntuu yksinkertaiselta, mutta kun aletaan vetää rajaa eri luokkien välille se ei enää olekkaan niin helppoa. Koko premium-käsitehän perustuu mielikuviin ja enemmän tai vähemmän epämääräisiin luonnehdintoihin siitä millainen on premium-auto. Jos ei ole olemassa mitään selkeästi mitattavia suureita, eikä tarkkaa kuvausta siitä mikä on premiumia, on melko vaikea yksiselitteisesti rajata kyseistä luokkaa.


      • K.Ä.
        olemassa? kirjoitti:

        Onko käsite vakiintunut? Mielestäni Premium-käsite on vähän samanlainen kuin esimerkiksi käsitteet 'urheiluautot' ja 'citymaasturit'.
        Kysehän on siitä, että autot jotka kilpailevat samoista asiakkaista pyritään luokittelemaan samaan luokkaan. Tuntuu yksinkertaiselta, mutta kun aletaan vetää rajaa eri luokkien välille se ei enää olekkaan niin helppoa. Koko premium-käsitehän perustuu mielikuviin ja enemmän tai vähemmän epämääräisiin luonnehdintoihin siitä millainen on premium-auto. Jos ei ole olemassa mitään selkeästi mitattavia suureita, eikä tarkkaa kuvausta siitä mikä on premiumia, on melko vaikea yksiselitteisesti rajata kyseistä luokkaa.

        Käsite on tosiaan hieman samantyyppinen kuin city-maasturit. Ihan tarkkaa rajaa on vaikea vetää, mutta puhuttaessa city-maastureista, enemmistö kuitenkin tietää, mistä on kysymys.

        Automotive News -lehden mukaan premium-luokka käsittää seuraavat automerkit: Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lancia, Land Rover, Lexus, Maserati, Mercedes-Benz, Mini, Porsche, Saab ja Volvo. Samaisen lehden mukaan kysymyksessä ovat yleensä jossain määrin harvinaiset merkit, joilla on voimakas brändi ja jotka ovat asemoineet tuotteensa ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan luokkansa kärkeen. Kuitenkaan ne eivät (tai ainakaan koko mallisto ei ole) loistoautoja eivätkä superautoja (yhtä epämääräisiä käsitteitä nämäkin). Edelleen Automotive News toteaa, että lista poikkeaa eri maissa jossain määrin toisistaan mm. autojen hinnoittelun ja muun imagon osalta. Esimerkiksi Porshe ja Maserati kuulunevat Suomessa jo seuraavalle portaalle, sinne superautojen tai ainakin urheiluautojen luokkaan. Toisaalta joku Porshe 924 oli aikoinaan ehkä sellainen bulevardisportti, mutta siinä ryhmässä selvästi premium-merkki.

        Uusimmassa Tekniikan Maailmassa Volvon uuden kolmekymppisen on kerrottu kuuluvan premium-autoihin, joita tässä kokoluokassa Suomen markkinoilla ovat lisäksi Alfa, Audi, Bemari, Mersu ja Mini. Kaikki merkkejä, jotka myös A.N. on luetellut premium-merkkeihin. Ainakin tämä luokitus näyttäisi siis olevan suht vakiintuneessa muodossaan tunnettu suomalaisessa ja amerikkalaisessa autolehdistössä ja lisäksi tällä keskustelupalstalla:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000019544792


      • luokitus
        K.Ä. kirjoitti:

        Käsite on tosiaan hieman samantyyppinen kuin city-maasturit. Ihan tarkkaa rajaa on vaikea vetää, mutta puhuttaessa city-maastureista, enemmistö kuitenkin tietää, mistä on kysymys.

        Automotive News -lehden mukaan premium-luokka käsittää seuraavat automerkit: Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lancia, Land Rover, Lexus, Maserati, Mercedes-Benz, Mini, Porsche, Saab ja Volvo. Samaisen lehden mukaan kysymyksessä ovat yleensä jossain määrin harvinaiset merkit, joilla on voimakas brändi ja jotka ovat asemoineet tuotteensa ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan luokkansa kärkeen. Kuitenkaan ne eivät (tai ainakaan koko mallisto ei ole) loistoautoja eivätkä superautoja (yhtä epämääräisiä käsitteitä nämäkin). Edelleen Automotive News toteaa, että lista poikkeaa eri maissa jossain määrin toisistaan mm. autojen hinnoittelun ja muun imagon osalta. Esimerkiksi Porshe ja Maserati kuulunevat Suomessa jo seuraavalle portaalle, sinne superautojen tai ainakin urheiluautojen luokkaan. Toisaalta joku Porshe 924 oli aikoinaan ehkä sellainen bulevardisportti, mutta siinä ryhmässä selvästi premium-merkki.

        Uusimmassa Tekniikan Maailmassa Volvon uuden kolmekymppisen on kerrottu kuuluvan premium-autoihin, joita tässä kokoluokassa Suomen markkinoilla ovat lisäksi Alfa, Audi, Bemari, Mersu ja Mini. Kaikki merkkejä, jotka myös A.N. on luetellut premium-merkkeihin. Ainakin tämä luokitus näyttäisi siis olevan suht vakiintuneessa muodossaan tunnettu suomalaisessa ja amerikkalaisessa autolehdistössä ja lisäksi tällä keskustelupalstalla:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000019544792

        Jokainen mielessään osaa luoda oman premiumryhmänsä. Näin myös joka lehti ja toimittaja. Järjellä ei ole mitään tekemistä yhdenkään listan kanssa. Saksalaiset luokittelevat yleisesti listaan oman kolmikkonsa ja Lexuksen. Jenkkilässä vastaava lista onkin aivan erilainen ja sisältää meille lähes tuntemattomia autoja kuten Acura ja Infiniti. Jos joku haluaa listaansa ottaa jotain nelimetrisiä pikkuautoja kuten joku täällä niin siitä vaan. Jokainen tehköön oman listansa.


      • lailla...
        luokitus kirjoitti:

        Jokainen mielessään osaa luoda oman premiumryhmänsä. Näin myös joka lehti ja toimittaja. Järjellä ei ole mitään tekemistä yhdenkään listan kanssa. Saksalaiset luokittelevat yleisesti listaan oman kolmikkonsa ja Lexuksen. Jenkkilässä vastaava lista onkin aivan erilainen ja sisältää meille lähes tuntemattomia autoja kuten Acura ja Infiniti. Jos joku haluaa listaansa ottaa jotain nelimetrisiä pikkuautoja kuten joku täällä niin siitä vaan. Jokainen tehköön oman listansa.

        Kyllä nuo premium-merkin kriteerit ovat aika yksiselittäisiä. Esim. Nissan ei ole premium-merkki, mutta Nissanin omistama Infiniti on. Acura taitaa olla Hondan premium-merkki.

        Saahan sitä luoda omassa mielessään mitä haluaa, mutta ei sillä ole välttämättä todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Jokainen Toyota Corolla omistaja saa toki kuvitella ajelevansa premium-merkillä, vaikkei asia ihan oikeasti näin olisikaan.


      • K.Ä.
        luokitus kirjoitti:

        Jokainen mielessään osaa luoda oman premiumryhmänsä. Näin myös joka lehti ja toimittaja. Järjellä ei ole mitään tekemistä yhdenkään listan kanssa. Saksalaiset luokittelevat yleisesti listaan oman kolmikkonsa ja Lexuksen. Jenkkilässä vastaava lista onkin aivan erilainen ja sisältää meille lähes tuntemattomia autoja kuten Acura ja Infiniti. Jos joku haluaa listaansa ottaa jotain nelimetrisiä pikkuautoja kuten joku täällä niin siitä vaan. Jokainen tehköön oman listansa.

        Jos olisit lukenut edellisen viestin, olisit huomannut, että lista on pääpiirteiltään samanlainen meillä ja muualla. Sitä paitsi auton pituus ei ole mikään premium-kriteeri.

        Sinä voit toki laatia ihan ikioman listasi, johon kuuluu vaikkapa Lada 110, Toyota Yaris Verso ja Kia Sorento, mutta et voi olettaa, että enemmistö ymmärtäisi, että tarkoitat premium-luokalla juuri tätä joukkoa.


      • Premiumia?
        K.Ä. kirjoitti:

        Jos olisit lukenut edellisen viestin, olisit huomannut, että lista on pääpiirteiltään samanlainen meillä ja muualla. Sitä paitsi auton pituus ei ole mikään premium-kriteeri.

        Sinä voit toki laatia ihan ikioman listasi, johon kuuluu vaikkapa Lada 110, Toyota Yaris Verso ja Kia Sorento, mutta et voi olettaa, että enemmistö ymmärtäisi, että tarkoitat premium-luokalla juuri tätä joukkoa.

        Kyllä tuosta Automotive News -lehden listastakin voisi jättää Land Roverin pois. Defender on niin karu työkalu, ettei länsimaista toista löydy ja Freelander taas perus-cittari, kuten CRV ja X-trailkin. Tai sitten jos rahvaalle perusautoja valmistavien merkkien yksittäisiä "parempia" malleja aletaan luokitella premiumeiksi, niin Citoën C6 kuuluu ilman muuta joukkoon. Kuten myös Toyota Land Cruiser, onhan se hinnaltaankin samaa luokkaa Discoveryn kanssa.


      • Avtoilija
        K.Ä. kirjoitti:

        Käsite on tosiaan hieman samantyyppinen kuin city-maasturit. Ihan tarkkaa rajaa on vaikea vetää, mutta puhuttaessa city-maastureista, enemmistö kuitenkin tietää, mistä on kysymys.

        Automotive News -lehden mukaan premium-luokka käsittää seuraavat automerkit: Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Jaguar, Lancia, Land Rover, Lexus, Maserati, Mercedes-Benz, Mini, Porsche, Saab ja Volvo. Samaisen lehden mukaan kysymyksessä ovat yleensä jossain määrin harvinaiset merkit, joilla on voimakas brändi ja jotka ovat asemoineet tuotteensa ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan luokkansa kärkeen. Kuitenkaan ne eivät (tai ainakaan koko mallisto ei ole) loistoautoja eivätkä superautoja (yhtä epämääräisiä käsitteitä nämäkin). Edelleen Automotive News toteaa, että lista poikkeaa eri maissa jossain määrin toisistaan mm. autojen hinnoittelun ja muun imagon osalta. Esimerkiksi Porshe ja Maserati kuulunevat Suomessa jo seuraavalle portaalle, sinne superautojen tai ainakin urheiluautojen luokkaan. Toisaalta joku Porshe 924 oli aikoinaan ehkä sellainen bulevardisportti, mutta siinä ryhmässä selvästi premium-merkki.

        Uusimmassa Tekniikan Maailmassa Volvon uuden kolmekymppisen on kerrottu kuuluvan premium-autoihin, joita tässä kokoluokassa Suomen markkinoilla ovat lisäksi Alfa, Audi, Bemari, Mersu ja Mini. Kaikki merkkejä, jotka myös A.N. on luetellut premium-merkkeihin. Ainakin tämä luokitus näyttäisi siis olevan suht vakiintuneessa muodossaan tunnettu suomalaisessa ja amerikkalaisessa autolehdistössä ja lisäksi tällä keskustelupalstalla:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000019544792

        ...kun Mini löytyy Premium-listalta.

        Tarkoitan tällä enimmäkseen sitä, että Minihän oli aikanaan juuri se halpa pikkuauto. Nyt se onkin premiumia?

        Miksei sieltä premium-listalta sitten löydy Smartiakin?


      • Ryöväri
        Premiumia? kirjoitti:

        Kyllä tuosta Automotive News -lehden listastakin voisi jättää Land Roverin pois. Defender on niin karu työkalu, ettei länsimaista toista löydy ja Freelander taas perus-cittari, kuten CRV ja X-trailkin. Tai sitten jos rahvaalle perusautoja valmistavien merkkien yksittäisiä "parempia" malleja aletaan luokitella premiumeiksi, niin Citoën C6 kuuluu ilman muuta joukkoon. Kuten myös Toyota Land Cruiser, onhan se hinnaltaankin samaa luokkaa Discoveryn kanssa.

        Defender on kaikesta huolimatta kallis ja omaperäinen. Sitä ei voi arvioida henkilöautokriteerein, jolloin se meluisana ja raskaskäyttöisenä tuomittaisi kuuluvaksi Ladan alapuolelle. Samalla lailla ei voi sanoa, että Porshe on vaatimaton esitys huonojen takatilojensa vuoksi.

        Perus-Lantikka Legenda. Sen ulkonäkö kertoo perinteistä. Se on suunniteltu ehdottomasti ja kompromissittomasti yhtä tarkoitusta varten, etenemään maastossa. Vaikka Lantikka on omalla laillaan karu, siinä on paljon sellaista, mitä kaikkiin kilpailijoihin ei saa lisämaksustakaan: Jatkuvatoiminen neliveto, kaksinopeuksinen vaihteisto, lukittava keskustasauspyörästö, Lämpövastuksin varustettu tuulilasi, 3 500 kg:n perävaunupaino, maksimissaan 9 hengen istuimet sekä tietenkin aivan omaa luokaansa oleva rakenne: tikapuurunko ja alumiinikori.

        Freelander poikkeaa perussittarista maasto-ominaisuuksiensa puolesta. Verrattuna vaikkapa johonkin Honda CRV:hen se on aivan omassa luokassaan maastoautona ja sillä saa vetää 2000 kg:n jarrullista perävaunua. Mm näistä syistä sen hinnat alkavat siitä, mihin Hondan hinnat loppuvat.

        Malliston huippua, Range Roveria ei varmasti tarvitse edes perustella.


      • Ryöväri
        Avtoilija kirjoitti:

        ...kun Mini löytyy Premium-listalta.

        Tarkoitan tällä enimmäkseen sitä, että Minihän oli aikanaan juuri se halpa pikkuauto. Nyt se onkin premiumia?

        Miksei sieltä premium-listalta sitten löydy Smartiakin?

        Samoin kuin Skodakaan ei ole enää takamoottorinen, Minikään ei ole enää sama auto kuin sir Alecin aikoinaan suunnittelema halpa kansanauto, joka on pieni päältä ja suuri sisältä.

        Nykyinen BMW-perheen Mini on muiden premium-autojen tapaan kallis ja pikemminkin suuri päältä ja pieni sisältä kuin päinvastoin. Koko Minin idea on siinä hukattu ja se on mielestäni vahinko, mutta nähtäväst tällaisellekin on kysyntää. Itse autohan on sinänsä ok, jos ei tarvitse tilaa, mutta pitää urheilullisesta, hyvän näköisestä ja persoonallisesta autosta, joka on suorituskykyinen ja hyvä ajaa eikä hinta ole ratkaiseva tekijä. Mutta se ei ole tosiaankaan enä se sama Mini.

        Alkuperäinen Mini muodostui kulttiautoksi siinä missä Rätti-Sitikka ja Kupla-Volkkarikin. New Beetle on sekin kuplavolkkarin irvikuva: teknisesti tavallinen nykyauto, mutta keskimääräistä kalliimpi. Ei mikään kansanauto, vaan puhdas design-tuote. Jos markkinoille tuodaan joskus uusi rättäri, niis pahoin pelkään, että se on 4 metriä pitkä ja 1,75 leveä. Renkaat ovat 225 mm. leveät, siinä on 2-litran kone ja sähköhydraulinen sufletti.


      • Avtoilija
        Ryöväri kirjoitti:

        Samoin kuin Skodakaan ei ole enää takamoottorinen, Minikään ei ole enää sama auto kuin sir Alecin aikoinaan suunnittelema halpa kansanauto, joka on pieni päältä ja suuri sisältä.

        Nykyinen BMW-perheen Mini on muiden premium-autojen tapaan kallis ja pikemminkin suuri päältä ja pieni sisältä kuin päinvastoin. Koko Minin idea on siinä hukattu ja se on mielestäni vahinko, mutta nähtäväst tällaisellekin on kysyntää. Itse autohan on sinänsä ok, jos ei tarvitse tilaa, mutta pitää urheilullisesta, hyvän näköisestä ja persoonallisesta autosta, joka on suorituskykyinen ja hyvä ajaa eikä hinta ole ratkaiseva tekijä. Mutta se ei ole tosiaankaan enä se sama Mini.

        Alkuperäinen Mini muodostui kulttiautoksi siinä missä Rätti-Sitikka ja Kupla-Volkkarikin. New Beetle on sekin kuplavolkkarin irvikuva: teknisesti tavallinen nykyauto, mutta keskimääräistä kalliimpi. Ei mikään kansanauto, vaan puhdas design-tuote. Jos markkinoille tuodaan joskus uusi rättäri, niis pahoin pelkään, että se on 4 metriä pitkä ja 1,75 leveä. Renkaat ovat 225 mm. leveät, siinä on 2-litran kone ja sähköhydraulinen sufletti.

        Kovasti siltä vaikuttaa, että kansanautohistorian merkkipaalujen uusintaversiot eivät vahingossakaan osu samaan sektoriin kuin esikuvansa. Uusi Mini ja uusi kupla ovat juurikin malliesimerkkejä tästä. Niistä on tullut trendiajokkeja trendi-ihmisille.

        Ei liene suurikaan ihme, jos niistä ei tule esikuviensa kaltaisia klassikkoja. Onhan ne "in" nyt, mutta saa nähdä kuinka moni vielä 40 vuoden päästä jaksaa ihan oikeasti intoutua New Beetlestä, taikka uudesta Ministä. Näiltä uustuotannoilta kun puuttuu esikuviensa henki ja persoonallisuus. Edeltäjät on kopioitu ulkoisesti niin hyvin kun on voitu tehden niistä sentään modernin näköisiä, mutta muuten ne ovat tyypillisiä nykyautoja.

        En oikein jaksa uskoa että autoteollisuudesta enää tulee rättärin, kuplan taikka minin kaltaisia kansanautoja. Tuulitunnelit, turvamääräykset ynnä muut kaikki johtavat siihen, että persoonallisuus lopulta katoaa kaikista autoista.

        Varmaan 50 vuoden päästäkin klubit on edelleen niillä alkuperäisillä kuplilla, rättäreillä ja mineillä, kun 2000-luvun alkupuolen autoista ei kukaan enää jaksa olla innostunut.


    • ike.

      Ohhoh mikä kinaaminen alkoi, kun listalta ei löytynyt tojataa. (niin, se ei ole mikään premium vaikka kuinka yrittäisi muuta väittää)

      Lexus on tojon premium merkki. Tosin osa lexuksistakin myydään maailmalla tojotina. (esim. pikkusta myytiin jenkeissä toitsuna ettei lexuksen maine kärsi)

      Sitten vikistään ettei esim. Volvo ole premium? Mikä se sitten on? Uskoisin esim. S80 olevan verrattavissa mihin hyvänsä muihin merkkeihin ollen yhtä hyvä tai parempi.
      Volvoa ei sellaiseksi varmastikaan myönnetä, koska on täälläpäin maailmaa sen verran yleinen auto.
      Mutta kyllä sen laadun huomaa kun istahtaa penkille.

      Ja kyllä, BMW:n ja Audin KAIKKI mallit ovat premiumeja koska ne ovat Audeja ja Bemareita piste. Siten myös kokoluokassaan parempia, hienompia ja kalliimpia.

      Ihme vikinää...
      Tai noh, ainoat jotka tästä tuntuvat kitisevän ovat ne joiden automerkkiä ei listalta löydy.

      • on täysin

        hatusta vedetty käsite.
        Markkinamiesten selitys sille, miksi jostain autosta olisi maksettava ylihintaa.
        Niin, minulla on Volvo.
        En koe autoa mitenkään premiumiksi, aika arkinen käyttöpeli, jolla on omat heikkoutensa.
        Vikojakin ollut ihan riittoisasti.
        Volvo V70.


      • MB320
        on täysin kirjoitti:

        hatusta vedetty käsite.
        Markkinamiesten selitys sille, miksi jostain autosta olisi maksettava ylihintaa.
        Niin, minulla on Volvo.
        En koe autoa mitenkään premiumiksi, aika arkinen käyttöpeli, jolla on omat heikkoutensa.
        Vikojakin ollut ihan riittoisasti.
        Volvo V70.

        Minulla on noita melkein kaikkia merkkejä ollut. Yhdessäkään ei ole tullut mitään premiumfiilistä. Koko premiumpuhe osoittaa jonkinlaista yksinkertaisuutta. Kai joillain on niin heikko itsetunto että joutuvat sillä perustelemaan autohankintojaan.


      • Avtoilija
        on täysin kirjoitti:

        hatusta vedetty käsite.
        Markkinamiesten selitys sille, miksi jostain autosta olisi maksettava ylihintaa.
        Niin, minulla on Volvo.
        En koe autoa mitenkään premiumiksi, aika arkinen käyttöpeli, jolla on omat heikkoutensa.
        Vikojakin ollut ihan riittoisasti.
        Volvo V70.

        "Markkinamiesten selitys sille, miksi jostain autosta olisi maksettava ylihintaa."

        Tätähän se lähinnä onkin. Samalla perusteella nimekkäistä vaatemerkeistä pitäisi maksaa ylihintaa. Ja yllättävän moni näin tekeekin, ja on siitä iloinen (kun ei tarvi tarjoustalon vaatteissa kulkea). Miksi autoilussa logiikka menisi jotenkin toisin?

        Sitä paitsi sullahan on Volvo, ja jotenkin olet siihen päätynyt, ennemmin kun halvempiin "tavismerkkeihin". Ehkä se ei tarkoita sinulle Premiumia tuolla nimellä, mutta kuitenkin jotain oleellisesti parempaa kun mitä muilla on tarjota.

        Ja se joka sanoo että premiumit ovat jotenkin vähävikaisempia, ei tiedä mistä puhuu. Ne vikaantuvat yhtä lailla kun halvemmatkin merkit, mutta ehkä ne sitten ovat "laadukkaampia" viimeistelyltään, materiaaleiltaan, tms.

        Mutta eipä mitään, olet kuitenkin paljon enemmän järkilinjalla kun kaikki nuo, jotka haluavat tulenpalavasti pudottaa listalta jonkun merkin, joka ei heidän mielestään sinne kuulu.


      • lauri

        "pikkusta myytiin jenkeissä toitsuna ettei lexuksen maine kärsi"

        Ei pidä paikkaansa. Mallien nimi on aina ollut Lexus kaikkialla paitsi Japanissa jossa Lexus-myynti alkoi vasta hiukan yli vuosi sitten.


      • yksinkertaisesti
        Avtoilija kirjoitti:

        "Markkinamiesten selitys sille, miksi jostain autosta olisi maksettava ylihintaa."

        Tätähän se lähinnä onkin. Samalla perusteella nimekkäistä vaatemerkeistä pitäisi maksaa ylihintaa. Ja yllättävän moni näin tekeekin, ja on siitä iloinen (kun ei tarvi tarjoustalon vaatteissa kulkea). Miksi autoilussa logiikka menisi jotenkin toisin?

        Sitä paitsi sullahan on Volvo, ja jotenkin olet siihen päätynyt, ennemmin kun halvempiin "tavismerkkeihin". Ehkä se ei tarkoita sinulle Premiumia tuolla nimellä, mutta kuitenkin jotain oleellisesti parempaa kun mitä muilla on tarjota.

        Ja se joka sanoo että premiumit ovat jotenkin vähävikaisempia, ei tiedä mistä puhuu. Ne vikaantuvat yhtä lailla kun halvemmatkin merkit, mutta ehkä ne sitten ovat "laadukkaampia" viimeistelyltään, materiaaleiltaan, tms.

        Mutta eipä mitään, olet kuitenkin paljon enemmän järkilinjalla kun kaikki nuo, jotka haluavat tulenpalavasti pudottaa listalta jonkun merkin, joka ei heidän mielestään sinne kuulu.

        selvästi parempia autoja kuin tavismerkit. Siksi ne ovat myös kalliimpia. Mutta ei niissä mitään ylihintaa makseta. Ne vikaantuvat yhtä lailla kuin halvemmat merkit. Polttoainettakin ne kuluttavat keskimäärin enemmän kuin tavismerkit lähinnä suuremman painonsa vuoksi. Moni on vaan valmis maksamaan ajonautinnosta enemmän.

        Premiumista tavalliseen halpamerkkiin vaihtaminen on hankalaa kun kerran on hyvään tottunut.


      • tuolla
        yksinkertaisesti kirjoitti:

        selvästi parempia autoja kuin tavismerkit. Siksi ne ovat myös kalliimpia. Mutta ei niissä mitään ylihintaa makseta. Ne vikaantuvat yhtä lailla kuin halvemmat merkit. Polttoainettakin ne kuluttavat keskimäärin enemmän kuin tavismerkit lähinnä suuremman painonsa vuoksi. Moni on vaan valmis maksamaan ajonautinnosta enemmän.

        Premiumista tavalliseen halpamerkkiin vaihtaminen on hankalaa kun kerran on hyvään tottunut.

        listalla on monta merkkiä, jotka ns. ei-premiumeista monetkin hakkaavat tullen -mennen ominaisuuksillaan, hinnallaan, kestävyydellään jne.
        Onko Premium-käsite siis kuitenkin täysin ontto, jolla ei ole oikeastaan muuta virkaa kuin se lisähinta?
        Tyhmä saa olla, muttei tykkijulli, sanottiin armeijassakin.


      • olisivatkin
        yksinkertaisesti kirjoitti:

        selvästi parempia autoja kuin tavismerkit. Siksi ne ovat myös kalliimpia. Mutta ei niissä mitään ylihintaa makseta. Ne vikaantuvat yhtä lailla kuin halvemmat merkit. Polttoainettakin ne kuluttavat keskimäärin enemmän kuin tavismerkit lähinnä suuremman painonsa vuoksi. Moni on vaan valmis maksamaan ajonautinnosta enemmän.

        Premiumista tavalliseen halpamerkkiin vaihtaminen on hankalaa kun kerran on hyvään tottunut.

        Olen karvaasti itse kokenut että premium ei tarkoita että auto olisi kestävämpi tai parempi. Premium on vain kuvitteellista paremmuutta. Ei todellista.


      • ne parempia
        olisivatkin kirjoitti:

        Olen karvaasti itse kokenut että premium ei tarkoita että auto olisi kestävämpi tai parempi. Premium on vain kuvitteellista paremmuutta. Ei todellista.

        totta kai. Premium on ominaisuuksiltaan massa-autoa selkeästi parempi. Vain ne joilla ei ole premiumia kiistävät selvät tosiasiat.

        Esimerkki:

        Premium on 10 % parempi auto

        - ajo-ominaisuuksiltaan
        - suorituskyvyltään
        - ulkonäöltään
        - meluttomuudeltaan

        Se on siis 1.1*1.1*1.1*1.1 yht. 1.46 % parempi auto kuin massa-auto ja maksaa 46 % enemmän.

        Toki tuo 10 % voi olla enemmän tai vähemmän ja muitakin ominaisuuksia pitää laskea (esim. varustelu, tyylikkyys, verhoilun laadukkuus, maali- ja lakkapinnan laadukkuus ym. ym.) ja noita ominaisuuksia painotetaan sitten eri tavoin.

        Korostetaan vielä, että premium-autojen ominaisuuksiin ei kuulu pieni polttoaineen kulutus tai muu käytön edullisuus. Myöskään tilat eivät premiumautoissa ole sen paremmat kuin massa-autoissa.

        Lukekaa viimeisimmästä TM:stä juttuja Alfa Romeo Brerasta, BMW Z4 Coupesta, Jaguar XKR:stä, Volvo C30:stä, BMW X3:sta ja Mersun 4-matic sarjasta. Edellisessä TM:ssä oli juttua ainakin Audin A3:sta. Kannattaa lukea, ehkä tuo premium-maailma avautuu.


      • ne ominaisuudet
        tuolla kirjoitti:

        listalla on monta merkkiä, jotka ns. ei-premiumeista monetkin hakkaavat tullen -mennen ominaisuuksillaan, hinnallaan, kestävyydellään jne.
        Onko Premium-käsite siis kuitenkin täysin ontto, jolla ei ole oikeastaan muuta virkaa kuin se lisähinta?
        Tyhmä saa olla, muttei tykkijulli, sanottiin armeijassakin.

        joissa tavisauto hakkaa premiumin. Ominaisuudet tässä

        - ajo-ominaisuudet
        - suorituskyky
        - ulkonäkö
        - meluttomuus
        - tyylikkyys
        - yksilöllisyys

        Ja verrokit, massa-autot

        Fiat Punto
        Ford Focus
        Nissan Almera
        Toyota Corolla

        Premiumit

        Alfa Romeo 147
        Audi A3
        BMW 120i
        Volvo C30

        Otin tuossa esimerkeiksi pienet autot koska joku väitti, etteivät ne ole premiumeja. Ne ovat premiumeja omassa luokassaan. Premiumit ovat merkkejä, eivät malleja. Merkit on tässä ketjussa käsitelty tarpeeksi usein.

        Varmaan joku massa-auton nopein versio voittaa premiumin perusversion suorituskyvyssä ja ehkä jossain muussakin em. listassa mainitussa asiassa. Mutta ne ovat poikkeuksia. Premium on aina selvästi parempi kokonaisuutena.


      • HHK
        ne ominaisuudet kirjoitti:

        joissa tavisauto hakkaa premiumin. Ominaisuudet tässä

        - ajo-ominaisuudet
        - suorituskyky
        - ulkonäkö
        - meluttomuus
        - tyylikkyys
        - yksilöllisyys

        Ja verrokit, massa-autot

        Fiat Punto
        Ford Focus
        Nissan Almera
        Toyota Corolla

        Premiumit

        Alfa Romeo 147
        Audi A3
        BMW 120i
        Volvo C30

        Otin tuossa esimerkeiksi pienet autot koska joku väitti, etteivät ne ole premiumeja. Ne ovat premiumeja omassa luokassaan. Premiumit ovat merkkejä, eivät malleja. Merkit on tässä ketjussa käsitelty tarpeeksi usein.

        Varmaan joku massa-auton nopein versio voittaa premiumin perusversion suorituskyvyssä ja ehkä jossain muussakin em. listassa mainitussa asiassa. Mutta ne ovat poikkeuksia. Premium on aina selvästi parempi kokonaisuutena.

        Ei tuollaiset leluautot ole mitään premiumeja. Sinähän upotat koko premiumkäsitteen suohon. Minäkin vaihdoin isosta Bemusta pienempään autoon kun ajot vähenivät. Ei muuten käynyt mielessäkään että olisin ottanut tuon pikku-Bemun. Sehän on oikea auton irvikuva.
        Tuossa luokassa parhaat autot ovat juuri niitä mitä eniten ostetaankin enkä myöskään minä erikoisuudentavoittelun takia huonompaa valinnut.


    • ootteko tosissanne?

      Sitä en vilpittömästi ymmärrä mitä Alfa tekee jollain premium listalla??? Italiassa valmistettu vehje ja silleen...

      • muukaan

        Kyseessä ei ole siis mikään Fiatin premium-malli. Koko ajatuskin olisi aivan naurettava. Alfa on niin täysin Fiat laadultaan kuin olla voi jollei vielä huonompi.


      • Tieto lisää tuskaa?

      • Lukeminen kannattaa aina

      • Beluga.

        Eipä sitä sauvakävelevälle kansanosalle ole tehtykään. Kallis auto omistaa, suhteellisen edullinen ostaa. Luokkansa paras ajettava, hyvin varusteltu ja omien kokemusten mukaan kestävä auto (viiden Alfa Romeo tilattuna).

        Ei pörise taksitolpalla, eikä makaa vuokrakasarmin parkkipaikalla. Premiumia.


      • muuten
        Beluga. kirjoitti:

        Eipä sitä sauvakävelevälle kansanosalle ole tehtykään. Kallis auto omistaa, suhteellisen edullinen ostaa. Luokkansa paras ajettava, hyvin varusteltu ja omien kokemusten mukaan kestävä auto (viiden Alfa Romeo tilattuna).

        Ei pörise taksitolpalla, eikä makaa vuokrakasarmin parkkipaikalla. Premiumia.

        Ei löydy ensimmäistäkään Alfaa mistään paremmilta asuinalueilta. En minäkään kehtaisi Alfaa tuoda omalle pihalleni. Vähän vanhemmat Alfat olen nähnyt kerrostalojen parkkialueilla. Uudempia en ole nähnyt missään. Tuodaanko niitä vielä maahan vai joko viimeisetkin ostajat ovat siirtyneet laadukkaampiin autoihin?


      • käymään...
        muuten kirjoitti:

        Ei löydy ensimmäistäkään Alfaa mistään paremmilta asuinalueilta. En minäkään kehtaisi Alfaa tuoda omalle pihalleni. Vähän vanhemmat Alfat olen nähnyt kerrostalojen parkkialueilla. Uudempia en ole nähnyt missään. Tuodaanko niitä vielä maahan vai joko viimeisetkin ostajat ovat siirtyneet laadukkaampiin autoihin?

        ...täällä pääkaupunkiseudulla, ei niitä mitkään punaniskat ostele. Ajele tadin rannikkokorttelit lävitse, niin johan alkaa Alfoja näkymään, uusia ja vanhoja. Mutta ei onneksi liikaa, sehän olisi rahvaanomaista.

        Mukavaa massa-autoilun jatkoa sinulle!


      • löytyy...
        muukaan kirjoitti:

        Kyseessä ei ole siis mikään Fiatin premium-malli. Koko ajatuskin olisi aivan naurettava. Alfa on niin täysin Fiat laadultaan kuin olla voi jollei vielä huonompi.

        ...kokemusta?


      • peli se
        muukaan kirjoitti:

        Kyseessä ei ole siis mikään Fiatin premium-malli. Koko ajatuskin olisi aivan naurettava. Alfa on niin täysin Fiat laadultaan kuin olla voi jollei vielä huonompi.

        on Alfa. Vain kerran olen päässyt kokeilemaan mutta kiinostus jäi. Seuraava autoni on toivottavasti Alfa Romeo GTV Coupe. Ja Italiassahan ne parhaat urheiluautot tehdään.


      • seutuja
        käymään... kirjoitti:

        ...täällä pääkaupunkiseudulla, ei niitä mitkään punaniskat ostele. Ajele tadin rannikkokorttelit lävitse, niin johan alkaa Alfoja näkymään, uusia ja vanhoja. Mutta ei onneksi liikaa, sehän olisi rahvaanomaista.

        Mukavaa massa-autoilun jatkoa sinulle!

        Onhan niitä tietysti muutama mutta yleisesti ottaen suomalaiset ovat läksynsä oppineet ja ostavat viisaasti.


      • Mie vuan
        seutuja kirjoitti:

        Onhan niitä tietysti muutama mutta yleisesti ottaen suomalaiset ovat läksynsä oppineet ja ostavat viisaasti.

        "yleisesti ottaen suomalaiset ovat läksynsä oppineet ja ostavat viisaasti."

        1980-luvun lopun nousukaudella ja vielä 90-luvun alussakin Suomessa myytiin Alfa Romeoita ennennäkemättömiä määriä. Menivät osamaksulla kaikenmaailman näyttämisenhaluisille ja leasing-autoina firmoille. 90-luvulla, kun osti autoliikkeestä käytetyn 75:n tai 164:n, niin ensirekisteröinti oli aina tehty joko leasing-yhtiön tai mainostoimiston nimiin. Ja ne mainostoimistojen ja yksityisten Alfat olivat löytäneet seuraavan kotinsa realisointikeskuksesta, kun kupla puhkesi ja Alfa Romeolla elvistellyt copywrighter olikin taas työtön merkonomi.

        Nykyisin he ostavat halvempia autoja, mikä lienee yhdistelmä viisautta ja käytännön pakkoa. Tokihan jokainen oikeasti mieluummin käskisi 157:aa kuin Corollaa, mutta 10 000 euroa on iso raha silloin, kun sitä ei ole.


      • hyvin
        Mie vuan kirjoitti:

        "yleisesti ottaen suomalaiset ovat läksynsä oppineet ja ostavat viisaasti."

        1980-luvun lopun nousukaudella ja vielä 90-luvun alussakin Suomessa myytiin Alfa Romeoita ennennäkemättömiä määriä. Menivät osamaksulla kaikenmaailman näyttämisenhaluisille ja leasing-autoina firmoille. 90-luvulla, kun osti autoliikkeestä käytetyn 75:n tai 164:n, niin ensirekisteröinti oli aina tehty joko leasing-yhtiön tai mainostoimiston nimiin. Ja ne mainostoimistojen ja yksityisten Alfat olivat löytäneet seuraavan kotinsa realisointikeskuksesta, kun kupla puhkesi ja Alfa Romeolla elvistellyt copywrighter olikin taas työtön merkonomi.

        Nykyisin he ostavat halvempia autoja, mikä lienee yhdistelmä viisautta ja käytännön pakkoa. Tokihan jokainen oikeasti mieluummin käskisi 157:aa kuin Corollaa, mutta 10 000 euroa on iso raha silloin, kun sitä ei ole.

        En tiedä paljonko tilanne on muuttunut mutta silloin Alfat maksoivat käytettyinä noin Fiatin hinnan. Silti kukaan ei niitä huolinut. Italofanaatikkotuttavani kanssa olin niitä koeajamassa ja ehjiä autoja niistä ei ollut yksikään. Nyky-Corollat ovat tasoltaan sellaisia että ennemmin minä sellaisella ajaisin kuin halvemman pään Alfoilla. Enkä usko että kovin moni muukaan sellaiseen tottunut vaihtaisi vähän kalliimpaan Alfaan ihan päittäin.


      • hyvin kirjoitti:

        En tiedä paljonko tilanne on muuttunut mutta silloin Alfat maksoivat käytettyinä noin Fiatin hinnan. Silti kukaan ei niitä huolinut. Italofanaatikkotuttavani kanssa olin niitä koeajamassa ja ehjiä autoja niistä ei ollut yksikään. Nyky-Corollat ovat tasoltaan sellaisia että ennemmin minä sellaisella ajaisin kuin halvemman pään Alfoilla. Enkä usko että kovin moni muukaan sellaiseen tottunut vaihtaisi vähän kalliimpaan Alfaan ihan päittäin.

        1990-luvun lamavuosina tuppasi olemaan maksukykyisiä ostajia harvassa, joten kalliimman pään autot menettivät arvonsa nopeaan. Kyllähän kalliimmassa autossa tietysti vieläkin enemmän häviää kuin halvassa, mutta tuolloin se oli jotenkin silmiinpistävää. Toisaalta se, jolla oli kykyä ja halua sai aika hienoja autoja suht edullisesti.

        Itsekin huomasin Alfoja katsellessa kaksi asiaa: 1. edullisia olivat ja 2. monet olivat rikki revitettyjä. Sisutat oli tupakalla rei'itettyjä ja kardaanin rättinivelet ja vaihteiston synkat ajettu muusiksi. Uskomatonta oli käyttö, kun kuski oli nuori ja auto ei ollut oma. Sitten kun tuollaisen osti ja kunnosti, niin sen jälkeen siinä olikin autoa pitkäksi aikaa - ja kaikenlisäksi mieluisaa autoa.

        Itsekin ostin tuollaisen mainostoimiston survoman vähän ajetun 75:n. Alkuunsa meni rahaa siivottoman käytön jälkien korjaamiseen, mutta sitten onkin menty jo vuosikaudet vähäisillä murheilla, mutta suurella ilolla.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000040&posting=22000000017367769

        Kun ei ole mitään pahaa sanottavaa ollut, niin merkissä on pysytty (paria syrjähyppyä lukuun ottamatta). Siinä olet kuitenkin oikeassa, että eivät nämä kaikille sovi. Esimerkiksi 1,6-litrainen, 3-ovinen Alfa 147 maksaa saman verran kuin 1,8-litrainen neliovinen Ford Mondeo tai Toyota Avensis. Toyota on tilavampi ja kuluttaakin vähemmän.


      • että se on tyhmiä varten
        Beluga. kirjoitti:

        Eipä sitä sauvakävelevälle kansanosalle ole tehtykään. Kallis auto omistaa, suhteellisen edullinen ostaa. Luokkansa paras ajettava, hyvin varusteltu ja omien kokemusten mukaan kestävä auto (viiden Alfa Romeo tilattuna).

        Ei pörise taksitolpalla, eikä makaa vuokrakasarmin parkkipaikalla. Premiumia.

        Yrititko viestillä sanoa että Alfa Romea on tarkoitettu tyhmille, koska se ei ole sauvakävelyä harrastaville tehty? Omasta kunnostaan huolen pitäminen nimittäin on fiksujen hommaa ja sauvakävely on oiva liikuntamuoto jos halutaan nostaa syketaso sopivalle tasolle kunnon kohotusta varten.


      • että se on tyhmiä varten kirjoitti:

        Yrititko viestillä sanoa että Alfa Romea on tarkoitettu tyhmille, koska se ei ole sauvakävelyä harrastaville tehty? Omasta kunnostaan huolen pitäminen nimittäin on fiksujen hommaa ja sauvakävely on oiva liikuntamuoto jos halutaan nostaa syketaso sopivalle tasolle kunnon kohotusta varten.

        Minä ainakin ajan Alfa Romeolla ja sauvakävelen. Ei sitä ostaessa kysytty harrastuksista mitään. Alfa on minulle paras auto, vaikka seuraava autoni kustannussyistä onkin luultavasti halvempi ja diesel-moottorinen.

        Ylipäätään ei niin kauheasti kannattaisi ihmisiä luokitella sen mukaan, millä autolla he ajavat. Toyotalla ajaa niin moni ihminen, että siihen joukkoon mahtuvat kaikki kansankerrokset eikä se Alfistikaan ole mikään oma rotunsa. Sen takia kai niitä tehdään erilaisia autoja, että kukin saa valita mieleisensä. Kukin voi myös valita itselleen sopivasta hintaluokasta ja nimittää premiumiksi mitä haluaa. Sille, että esimerkiksi lehdistö on päättänyt luokitella joitain automerkkejä "premium-merkeiksi", on varmaan omat perusteensa. Toiset autot vain kilpailevat enemmän keskenään kuin jotkut toiset. Autoja on kalliimpia ja halvempia ja erilaisia, yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle sen mukaan, mitä ominaisuuksia arvostaa ja mistä ominaisuuksista on kuinkakin paljon valmis maksamaan.


      • tämän...

      • Old Timer
        Jönsson kirjoitti:

        1990-luvun lamavuosina tuppasi olemaan maksukykyisiä ostajia harvassa, joten kalliimman pään autot menettivät arvonsa nopeaan. Kyllähän kalliimmassa autossa tietysti vieläkin enemmän häviää kuin halvassa, mutta tuolloin se oli jotenkin silmiinpistävää. Toisaalta se, jolla oli kykyä ja halua sai aika hienoja autoja suht edullisesti.

        Itsekin huomasin Alfoja katsellessa kaksi asiaa: 1. edullisia olivat ja 2. monet olivat rikki revitettyjä. Sisutat oli tupakalla rei'itettyjä ja kardaanin rättinivelet ja vaihteiston synkat ajettu muusiksi. Uskomatonta oli käyttö, kun kuski oli nuori ja auto ei ollut oma. Sitten kun tuollaisen osti ja kunnosti, niin sen jälkeen siinä olikin autoa pitkäksi aikaa - ja kaikenlisäksi mieluisaa autoa.

        Itsekin ostin tuollaisen mainostoimiston survoman vähän ajetun 75:n. Alkuunsa meni rahaa siivottoman käytön jälkien korjaamiseen, mutta sitten onkin menty jo vuosikaudet vähäisillä murheilla, mutta suurella ilolla.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000040&posting=22000000017367769

        Kun ei ole mitään pahaa sanottavaa ollut, niin merkissä on pysytty (paria syrjähyppyä lukuun ottamatta). Siinä olet kuitenkin oikeassa, että eivät nämä kaikille sovi. Esimerkiksi 1,6-litrainen, 3-ovinen Alfa 147 maksaa saman verran kuin 1,8-litrainen neliovinen Ford Mondeo tai Toyota Avensis. Toyota on tilavampi ja kuluttaakin vähemmän.

        Ainakin ennen Alfat olivat täynnä kalliita rakenneratkaisuja, joita ei sitten osattu tai viitsitty pitää kunnossa, kun se ei onnistunut ihan joka huoltoasemalla. Esimerkiksi Alfetta ja sen perilliset (Giulietta, 90, 75) on rakennettu takavuosien kilpa-autojen tekniikalle. 80-luvun juppiautossa Alfa 75:ssa oli takajarrulaikat keskellä koria, vetoakseleiden takana, jotta jousittamaton paino olisi pienempi. Takana oli Porschen tapaan dedion-tyyppinen akseli ja vaihdelaatikko taka-akselin painona. Edessä säädettävä jousitus jne. Kun nämä autot laitettiin rikkinäisinä vaihtoon, niin ostaja ei ymmärtänyt näistä enempää kuin sika fillarista. 80-luvun lopulla tulivat muuttuvat venttiilinajoitukset ja TS-malleihin kaksi sytytystulppaa ja oma puola joka sylinterille. Sytytystulpat maksoivat 100 mk kappaleelta ja niitä oli 8, niin jäiväthän ne vaihtamatta. Vanhojen alfistien harmiksi nämä ladattiin vielä täyteen sähkötoimisia varusteita, control-paneleita ja muuta turhaa. Tottahan niistä joskus joku meni rikki, kun sähköjohtoa ja katkaisijoita oli enemmän kuin Volvossa, Mersussa ja Bemarissa yhteensä. Turhaa, mutta ajan hengen mukaista. No, nyt eletään taas sitä aikaa.


      • tästäkyse
        Tieto lisää tuskaa? kirjoitti:

        Italiassa valmistettuja ne ovat Ferrarit ja Ferretitkin http://www.ferretti-yachts.com/

        Ihan turha verrata urheiluautoihin jotka sinänsä ovat järjettömiä ostoksia Suomen oloihin ja säähän. Mutta jos alfasta puhutaan niin siitä ei tule millään premiumia että fiiattiin vaihdetaan alfan logot ja samalla tuplataan hinta.


      • sinun...
        tästäkyse kirjoitti:

        Ihan turha verrata urheiluautoihin jotka sinänsä ovat järjettömiä ostoksia Suomen oloihin ja säähän. Mutta jos alfasta puhutaan niin siitä ei tule millään premiumia että fiiattiin vaihdetaan alfan logot ja samalla tuplataan hinta.

        mielestäsi, virallisen määritemän mukaan kyllä. Turha tästä on vääntää. Minä maksan tuotemerkistä ihan vapaaehtoisesti. Ja vähemmän Alfassa on Fiatia, kuin Audissa Skodaa...


      • Georg C.
        sinun... kirjoitti:

        mielestäsi, virallisen määritemän mukaan kyllä. Turha tästä on vääntää. Minä maksan tuotemerkistä ihan vapaaehtoisesti. Ja vähemmän Alfassa on Fiatia, kuin Audissa Skodaa...

        Nämä Jaguar = Ford / Alfa = Fiat -horisijat voisivat vaikkapa huvikseen selvittää, paljonko näissä autoissa on keskenään vaihtokelpoisia osia? Muutama kojelaudan katkaisija tai edes yhden moottorivaihtoehdon yhteinen lohko ei asiaa ratkaise.

        Ja vaikka yhteisiä osia joissain olisi paljonkin (Audi & Skoda), on lopputuotteissa silti eroa kuin yöllä ja päivällä.

        Se on vain niin helppoa sanoa, kun itse ajaa jollain Nissan Almeralla, että en minä oikeasti tämän kummempaa haluaisikaan vaikka haluaisinkin, ei tämän parempia ole. Miksihän ne sitten ovat kalliimpia?


      • tästä
        Georg C. kirjoitti:

        Nämä Jaguar = Ford / Alfa = Fiat -horisijat voisivat vaikkapa huvikseen selvittää, paljonko näissä autoissa on keskenään vaihtokelpoisia osia? Muutama kojelaudan katkaisija tai edes yhden moottorivaihtoehdon yhteinen lohko ei asiaa ratkaise.

        Ja vaikka yhteisiä osia joissain olisi paljonkin (Audi & Skoda), on lopputuotteissa silti eroa kuin yöllä ja päivällä.

        Se on vain niin helppoa sanoa, kun itse ajaa jollain Nissan Almeralla, että en minä oikeasti tämän kummempaa haluaisikaan vaikka haluaisinkin, ei tämän parempia ole. Miksihän ne sitten ovat kalliimpia?

        Huomauttaisin, että sillä ei ole mitään merkitystä onko Alfassa Fiatin osat tai päinvastoin. Tavallisten ihmisten mielestä Alfa=Fiat ja sen takia Alfa ei oikeasti voi koskaan olla premium merkki. Kyse on negatiivisesta mielikuvasta. Plus että kaikki tietävät ettei Italiasta kannata ostaa pastaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja teknisempaa tavaraa...


      • tiedä enemmän, luulet vähemmän
        tästä kirjoitti:

        Huomauttaisin, että sillä ei ole mitään merkitystä onko Alfassa Fiatin osat tai päinvastoin. Tavallisten ihmisten mielestä Alfa=Fiat ja sen takia Alfa ei oikeasti voi koskaan olla premium merkki. Kyse on negatiivisesta mielikuvasta. Plus että kaikki tietävät ettei Italiasta kannata ostaa pastaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja teknisempaa tavaraa...

        Aika paljon enemmän sieltä kuitenkin teknistä tavaraa viedään kuin Suomesta. Ehkä siksi Italia on G8-maa, Suomi ei.


      • niin...
        tästä kirjoitti:

        Huomauttaisin, että sillä ei ole mitään merkitystä onko Alfassa Fiatin osat tai päinvastoin. Tavallisten ihmisten mielestä Alfa=Fiat ja sen takia Alfa ei oikeasti voi koskaan olla premium merkki. Kyse on negatiivisesta mielikuvasta. Plus että kaikki tietävät ettei Italiasta kannata ostaa pastaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja teknisempaa tavaraa...

        Kauheasti se sinua kuitenkin kalvaa, että joku noinkin huonolla haluaa ajaa, ja vielä maksaa siitä aivan käsittämätöntä ylihintaa. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista?


      • ihmiset"
        tästä kirjoitti:

        Huomauttaisin, että sillä ei ole mitään merkitystä onko Alfassa Fiatin osat tai päinvastoin. Tavallisten ihmisten mielestä Alfa=Fiat ja sen takia Alfa ei oikeasti voi koskaan olla premium merkki. Kyse on negatiivisesta mielikuvasta. Plus että kaikki tietävät ettei Italiasta kannata ostaa pastaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja teknisempaa tavaraa...

        eivät ajakaan Alfa Romeolla. Onneksi.


      • ylihintaan
        ihmiset" kirjoitti:

        eivät ajakaan Alfa Romeolla. Onneksi.

        Huvittavaksi homma menee vain kun Alfa kuskit luulevat ihmisten arvostavan ajokkiaan vaikka todellisuudessa ihmiset näkevät Italialaisen fiatin:-) Muovimerkki mikä muovimerkki.


      • Alfisti
        ylihintaan kirjoitti:

        Huvittavaksi homma menee vain kun Alfa kuskit luulevat ihmisten arvostavan ajokkiaan vaikka todellisuudessa ihmiset näkevät Italialaisen fiatin:-) Muovimerkki mikä muovimerkki.

        Minä uskoisin, että nimenomaan Alfa Romeon omistajia ei voisi juurikaan vähempää kiinnostaa, mitä muut heidän autostaan ajattelevat. He ostavat auton itselleen, eivät naapurille tai Esson baarin köörille.


      • K.Ä.
        Alfisti kirjoitti:

        Minä uskoisin, että nimenomaan Alfa Romeon omistajia ei voisi juurikaan vähempää kiinnostaa, mitä muut heidän autostaan ajattelevat. He ostavat auton itselleen, eivät naapurille tai Esson baarin köörille.

        Mutta valtavasti tämä merkki tuntuu kuumentavan muiden tunteita. Vain noin 20 % enemmän hintaa kuin jossain Fordissa ja Nissanissa, mutta 200 % enemmän kateellisten mouruntaa.


      • Faktaaa
        tästä kirjoitti:

        Huomauttaisin, että sillä ei ole mitään merkitystä onko Alfassa Fiatin osat tai päinvastoin. Tavallisten ihmisten mielestä Alfa=Fiat ja sen takia Alfa ei oikeasti voi koskaan olla premium merkki. Kyse on negatiivisesta mielikuvasta. Plus että kaikki tietävät ettei Italiasta kannata ostaa pastaa ja aurinkokuivattuja tomaatteja teknisempaa tavaraa...

        huomatan tässä , että sinun horinoilla ei ole tässä merkistystä, kaikki tietävät saksalaisen laadun esim helsingin bratwurst ratikoita on korjailtu kohta 3 vuotta putkeen ja loput seisoo tallissa. Kaikki tietävät että BMW=Mosse ja Audi=Skoda. Katse vaikka TUV tilasto siellä sakemannit on kaikki häntäpäässä. Näillä ei ole mitään statusta aiheuttavat ainostaan omistajilleen kusipää leiman ja negatiivisen kuvan muutenkin. Saksasta ei kannattaisi ostaa mitään teknisiä osia Boschin auto osat soveltuisivat ehkä leikkiautoihin.


    • ?????????+!

      Ainakin seuraavien merkkien kuuluminen premium-luokkaan on täällä asiantuntijoiden toimesta nyt voimallisesti kielletty: Alfa Romeo, Audi, Lexus, Land Rover, Saab, Volvo. Lisäksi on myös kerrottu, ettei tuollaisia premium-autoja ole olemassakaan.

      Okei, sovitaan sitten näin. Mutta yksi kysymys: miksi te ette käy kertomassa tätä totuutta myös autoalan lehdille, että nekin tietäisivät?

      • Deutschland.

        Premoi-luokan ytimen muodostavat kaksi haluttua saksalaismerkkiä: edustava Mercedes ja urheilullinen BMW. Ne ovat kiistämättä kadehdituimpia autoja ja tuollaisen kun ajaa pihaan, niin ei tarvitse hankintaa naapurille selitellä. Kaikki tietävät ne huippulaadukkaiksi ja hintaviksi tuotteiksi.


      • Deutschland. kirjoitti:

        Premoi-luokan ytimen muodostavat kaksi haluttua saksalaismerkkiä: edustava Mercedes ja urheilullinen BMW. Ne ovat kiistämättä kadehdituimpia autoja ja tuollaisen kun ajaa pihaan, niin ei tarvitse hankintaa naapurille selitellä. Kaikki tietävät ne huippulaadukkaiksi ja hintaviksi tuotteiksi.

        Näin on tosi. Ei tartte selittää.


        Mr Eq


      • joskus...
        Deutschland. kirjoitti:

        Premoi-luokan ytimen muodostavat kaksi haluttua saksalaismerkkiä: edustava Mercedes ja urheilullinen BMW. Ne ovat kiistämättä kadehdituimpia autoja ja tuollaisen kun ajaa pihaan, niin ei tarvitse hankintaa naapurille selitellä. Kaikki tietävät ne huippulaadukkaiksi ja hintaviksi tuotteiksi.

        Tuontivirran mukana tilanne kuitenkin muuttui ja nyt joka juipilla on tuollaiset ja ainoa todellinen premiumauto on Lexus. Niitä ei nuorisolta löydy ja niillä kelpaa rahamiehen ajella.


      • Premoi-luokka
        Deutschland. kirjoitti:

        Premoi-luokan ytimen muodostavat kaksi haluttua saksalaismerkkiä: edustava Mercedes ja urheilullinen BMW. Ne ovat kiistämättä kadehdituimpia autoja ja tuollaisen kun ajaa pihaan, niin ei tarvitse hankintaa naapurille selitellä. Kaikki tietävät ne huippulaadukkaiksi ja hintaviksi tuotteiksi.

        Nämä kaksi saksalaismerkkiä eivät kutenkaan ole toisiaan enempää edustavia tai urheilullisia, vaan suunniteltu tasan tarkkaan kilpailijoiksi toinen toisilleen. Suomessa Bemarin urheilullisempi maine on syntynyt vietäessä 20 vuotta vanhaa 316:sta sivuluisussa.

        Tosiasiassa molempien huippumallit ovat yhtä edustavia ja Coupet yhtä urheilullisia. Kummankaan halvin mallisto ei ole kumpaakaan.


      • !!!!!!+?
        Deutschland. kirjoitti:

        Premoi-luokan ytimen muodostavat kaksi haluttua saksalaismerkkiä: edustava Mercedes ja urheilullinen BMW. Ne ovat kiistämättä kadehdituimpia autoja ja tuollaisen kun ajaa pihaan, niin ei tarvitse hankintaa naapurille selitellä. Kaikki tietävät ne huippulaadukkaiksi ja hintaviksi tuotteiksi.

        Taitaa Jaguuarin hinta/kateus -suhde olla vielä pykälää parempi kuin taksitolppien kuninkaalla tai autokoulujen unelmalla. Mersu ja Bemari tiedetään kalliiksi, mutta Jaggea luullaan vielä kalliimmaksi. Hienompihan se toki onkin.


      • MB A
        Deutschland. kirjoitti:

        Premoi-luokan ytimen muodostavat kaksi haluttua saksalaismerkkiä: edustava Mercedes ja urheilullinen BMW. Ne ovat kiistämättä kadehdituimpia autoja ja tuollaisen kun ajaa pihaan, niin ei tarvitse hankintaa naapurille selitellä. Kaikki tietävät ne huippulaadukkaiksi ja hintaviksi tuotteiksi.

        Sveitsiläisen kellotehtaan lisenssillä tehty etuvetoinen pikkuauto, joka ei pysy pystyssä ilman apupyöriä?


      • noin.
        Premoi-luokka kirjoitti:

        Nämä kaksi saksalaismerkkiä eivät kutenkaan ole toisiaan enempää edustavia tai urheilullisia, vaan suunniteltu tasan tarkkaan kilpailijoiksi toinen toisilleen. Suomessa Bemarin urheilullisempi maine on syntynyt vietäessä 20 vuotta vanhaa 316:sta sivuluisussa.

        Tosiasiassa molempien huippumallit ovat yhtä edustavia ja Coupet yhtä urheilullisia. Kummankaan halvin mallisto ei ole kumpaakaan.

        Kyllä Mersun ja Bemarin mallit ovat luonteeltaan aika erilaisia. BMW on mallista riippumatta enemmän ns. ajajan auto ja Mercedes on mukavuuspainotteisempi. Jo 116i on ajettavuudeltaan todella sporttinen, vaikka moottori ei välttämättä sitä olekaan.

        Lisää mm. auto motor und sportin testeistä vuosien varrelta. BMW=Sportlich.


      • noin. kirjoitti:

        Kyllä Mersun ja Bemarin mallit ovat luonteeltaan aika erilaisia. BMW on mallista riippumatta enemmän ns. ajajan auto ja Mercedes on mukavuuspainotteisempi. Jo 116i on ajettavuudeltaan todella sporttinen, vaikka moottori ei välttämättä sitä olekaan.

        Lisää mm. auto motor und sportin testeistä vuosien varrelta. BMW=Sportlich.

        Itselläni oli pitkään rinnakkain BMW 530d ja Mercedes E320CDI. Esitteet olivat paskahuussilukemistona kuukauden ja molemmilla ajelin pariin kertaan reiluja koeajolenkkejä "yön-yli" -lainassa.

        Samalla vertailin niitä silloiseen Volvo V70 2.5T:hen.

        Mersua en luonnehtisi "urheilulliseksi" sen ripeästä suorituskyvystä huolimatta. Jotain kiitojunamaista siinä kyllä on. Auto on elegantti (makuasia) ja viihtyisä sisältä, aina perille päästyä ajattelee, että olisi matka nyt jatkunut vielä vähän aikaa. Muilla autoilla ei tällaista tunnetta ole koskaan ollut.

        Bemukaan ei 500-sarjalaisena tunnu kovin urheilulliselta. Ehkä jotenkin kuorma-automainen tai bussimainen ajettavuus lopulta kallisti vaakakupin Mersun suuntaan. Volvon D5 jäi tämän "vertailun" kolmanneksi. Bemu ei myöskään minun silmääni miellytä, ei sisältä eikä ulkoa (makuasia).

        Vaimon ensimmäinen kommentti Bemusta: "Hui kauhee kun ruma mölperi. Ihan pelästyin". Noh, naisten tärkeimmät valintakriteerit ovat tietysti väri, ja onko auto "pieni ja söötti".


        Master Eq


      • // //
        MasterEq kirjoitti:

        Itselläni oli pitkään rinnakkain BMW 530d ja Mercedes E320CDI. Esitteet olivat paskahuussilukemistona kuukauden ja molemmilla ajelin pariin kertaan reiluja koeajolenkkejä "yön-yli" -lainassa.

        Samalla vertailin niitä silloiseen Volvo V70 2.5T:hen.

        Mersua en luonnehtisi "urheilulliseksi" sen ripeästä suorituskyvystä huolimatta. Jotain kiitojunamaista siinä kyllä on. Auto on elegantti (makuasia) ja viihtyisä sisältä, aina perille päästyä ajattelee, että olisi matka nyt jatkunut vielä vähän aikaa. Muilla autoilla ei tällaista tunnetta ole koskaan ollut.

        Bemukaan ei 500-sarjalaisena tunnu kovin urheilulliselta. Ehkä jotenkin kuorma-automainen tai bussimainen ajettavuus lopulta kallisti vaakakupin Mersun suuntaan. Volvon D5 jäi tämän "vertailun" kolmanneksi. Bemu ei myöskään minun silmääni miellytä, ei sisältä eikä ulkoa (makuasia).

        Vaimon ensimmäinen kommentti Bemusta: "Hui kauhee kun ruma mölperi. Ihan pelästyin". Noh, naisten tärkeimmät valintakriteerit ovat tietysti väri, ja onko auto "pieni ja söötti".


        Master Eq

        Ihan totta töriset. 500-sarjan kokoinen auto on aika harvoin urheilullisen oloinen, vaikka se olisi kuinka nopea. 300-sarjan kokoluokassa on enemmän sporttisuutta - pienempi koko on tässä suhteessa hyväksi. Naisetkin tykkäävät pienestä.


      • Premoi-luokka
        noin. kirjoitti:

        Kyllä Mersun ja Bemarin mallit ovat luonteeltaan aika erilaisia. BMW on mallista riippumatta enemmän ns. ajajan auto ja Mercedes on mukavuuspainotteisempi. Jo 116i on ajettavuudeltaan todella sporttinen, vaikka moottori ei välttämättä sitä olekaan.

        Lisää mm. auto motor und sportin testeistä vuosien varrelta. BMW=Sportlich.

        Toisaalta esim. tässä testissä ero Mersun ja Bemarin välillä oli sen verran pieni, että seuraavassa testissä voi olla toisinkin päin.

        http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek&mode=related&search=

        http://www.auto-motor-und-sport.de/test_technik/vergleichstests/mastertest_elf_mittelklaessler_im_vergleich.94990.htm


      • ovat hyvä asia

        Itse pidän hyvänä asiana sitä että on olemassa ns. premium merkkejä. Aina kun näkee jonkun kyseisten merkkien ostajan, tietää että kyseisellä ihmisellä on totaalisen erilaiset elämänarvot kuin itsellä. Ei tarvitse turhaan tuhlata aikaa kyseisen henkilön kanssa kommunikoimiseen. Molemminpuolinen etu siis.


      • ovat hyvä asia kirjoitti:

        Itse pidän hyvänä asiana sitä että on olemassa ns. premium merkkejä. Aina kun näkee jonkun kyseisten merkkien ostajan, tietää että kyseisellä ihmisellä on totaalisen erilaiset elämänarvot kuin itsellä. Ei tarvitse turhaan tuhlata aikaa kyseisen henkilön kanssa kommunikoimiseen. Molemminpuolinen etu siis.

        Hyvä pointti.

        Useinhan premium-merkin autokseen valinnut henkilö:

        - omaa akateemisen koulutuksen
        - käy vakituisessa työssä
        - harvemmin istuu esson baarissa keppanalla
        - harrastaa liikuntaa
        - harrastaa kulttuuria, kuten teatteria ja konsertteja
        - lukee ainakin kahta sanomalehteä päivittäin
        - osaa lukea pitempiäkin tekstejä, kuin tupakka-askin varoitukset
        - juo mieluummin viiniä tai konjakkia kuin kossua
        - ajattelee auton valinnassa mukavuutta ja turvallisuutta
        - ei tappele nakkikioskin jonossa
        - ei syljeskele kadulle
        - ei piere julkisesti
        - asuu omakotitalossa
        - pesee hampaansa aamuin illoin
        - ei viitsi kinastella pikkurahasta autonhankinnasta


        Master Eq


      • minä...
        MasterEq kirjoitti:

        Hyvä pointti.

        Useinhan premium-merkin autokseen valinnut henkilö:

        - omaa akateemisen koulutuksen
        - käy vakituisessa työssä
        - harvemmin istuu esson baarissa keppanalla
        - harrastaa liikuntaa
        - harrastaa kulttuuria, kuten teatteria ja konsertteja
        - lukee ainakin kahta sanomalehteä päivittäin
        - osaa lukea pitempiäkin tekstejä, kuin tupakka-askin varoitukset
        - juo mieluummin viiniä tai konjakkia kuin kossua
        - ajattelee auton valinnassa mukavuutta ja turvallisuutta
        - ei tappele nakkikioskin jonossa
        - ei syljeskele kadulle
        - ei piere julkisesti
        - asuu omakotitalossa
        - pesee hampaansa aamuin illoin
        - ei viitsi kinastella pikkurahasta autonhankinnasta


        Master Eq

        Ainoa ero on että harkitsen autoa ostaessani vähän paremmin.


      • Annastiina
        MasterEq kirjoitti:

        Hyvä pointti.

        Useinhan premium-merkin autokseen valinnut henkilö:

        - omaa akateemisen koulutuksen
        - käy vakituisessa työssä
        - harvemmin istuu esson baarissa keppanalla
        - harrastaa liikuntaa
        - harrastaa kulttuuria, kuten teatteria ja konsertteja
        - lukee ainakin kahta sanomalehteä päivittäin
        - osaa lukea pitempiäkin tekstejä, kuin tupakka-askin varoitukset
        - juo mieluummin viiniä tai konjakkia kuin kossua
        - ajattelee auton valinnassa mukavuutta ja turvallisuutta
        - ei tappele nakkikioskin jonossa
        - ei syljeskele kadulle
        - ei piere julkisesti
        - asuu omakotitalossa
        - pesee hampaansa aamuin illoin
        - ei viitsi kinastella pikkurahasta autonhankinnasta


        Master Eq

        Entä sortuuko premium-ihmiset stereotypioihin?


      • yberalles
        Deutschland. kirjoitti:

        Premoi-luokan ytimen muodostavat kaksi haluttua saksalaismerkkiä: edustava Mercedes ja urheilullinen BMW. Ne ovat kiistämättä kadehdituimpia autoja ja tuollaisen kun ajaa pihaan, niin ei tarvitse hankintaa naapurille selitellä. Kaikki tietävät ne huippulaadukkaiksi ja hintaviksi tuotteiksi.

        "huippulaadukkaiksi" hehe ovet vaihdetaan vuoden välein ruosteen takia. Katsastustilastojen peränpitäjä


    • eiole

      ainainein ihmetyksen aihe näissä listoissa on sakemanni merkit nämähän ovat vikaisia massaautoja.
      Saksassa valmistettuja kotteroita ja silleen.

    • ruostuu!

      Siinä mielessä tyypillinen Toyota. Lukekaa uudesta Tuulilasi Turbosta. Huh huh.

      • lukea

        tosin Lexusta en premiumina pidäkään. Oikeita premium-autoja ovat minun mielestäni

        Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Mercedes ja Volvo

        Lexusta en joukkoon kelpuuta eikä Saab siihen enää yllä.


    Ketjusta on poistettu 38 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3407
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1860
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      92
      1355
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      956
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe